Wie wordt de allereerste loopbaanprofessional van het jaar?

Wordt het loopbaancoach en sollicitatietrainer Pieter Koevoets die zijn kandidaten en coachees graag een rode lap voorhoudt? Of wordt het toch eerder Dorine Kat-Stronck, die zich juist erop richt ex-kankerpatiënten te helpen aan een baan die past bij hun nieuwe ‘ik’? Misschien wel Ingomar Kuiter en Denise Vlug die van hun loopbaan-, outplacement- en re-integratiebureau Staatvandienst een soort ‘Netflix van loopbaancoaching’ willen maken? Of heel iemand anders?

Keuze genoeg natuurlijk voor de allereerste Loopbaanpro Awards in de geschiedenis.

Keuze genoeg natuurlijk voor de allereerste Loopbaanpro Awards in de geschiedenis. Op 9 december 2021 zullen ze worden uitgereikt, tijdens het eveneens allereerste LoopbaanPro event ooit, in de Eenhoorn in Amersfoort (maar ook online te volgen). Er zijn drie categorieën:

  • LoopbaanPro van het jaar
  • Team van het jaar
  • Case van het jaar

>> Nomineren is nu mogelijk.

De levensloopbaan

Het Loopbaanpro Event heeft als thema meegekregen: de ‘levensloopbaan’, oftewel: Alles wat je employability beïnvloedt tijdens je loopbaan. Daarbij gaat het om onderwerpen die zo uiteenlopen als vitaliteit, hormonale levensloop van mannen en vrouwen, rouwverwerking, miskramen en IVF-trajecten. Maar denk ook aan geboortes, mantelzorg, opgroeiende kinderen in combinatie met promotie, demotie, pensionering.

Ook het publiek heeft een stem in bepalen wie de beste loopbaancase inlevert.

De dagvoorzitter zal NOLOC-voorzitter Ester Leibbrand zijn, die ook leiding geeft aan de jury van de Awards. Nadere details, onder meer over het programma, worden de komende maanden nog bekend. Overigens bepaalt niet alleen de vakjury wie een Award verdient voor beste loopbaancase. Ook het publiek heeft hier een stem. Dat betekent dat er voor beste loopbaancase ook een publieksprijs te verdienen is. Loopbaanprofessionals kunnen zichzelf niet aanmelden voor de titel LoopbaanPro van het Jaar: collega’s, cliënten, familieleden en vrienden kunnen hen wel nomineren. Naar het Team van het jaar- en de Case van het jaar-award kunnen initiatiefnemers wél zelf een gooi doen.

>> Nomineren kan tot 15 oktober, 17.00

Nomineren

Lees ook

Wat kunnen recruitmentleiders leren op Papendal?

Een dagvoorzitter in korte broek en op sportschoenen, dat zie je niet vaak. Maar voor het eerste live evenement van het Recruitment Leaders Network na de coronacrisis was het helemaal niet zo’n gek gezicht. Was de vorige keer de plaats van handeling nog de Librije in Zwolle (de recente bijeenkomst in Hardinxveld-Giessendam niet meegerekend), dit keer streek het gezelschap neer in de bossen van Arnhem, op het Nationale Sportcentrum Papendal.

Een dagvoorzitter in korte broek en op sportschoenen, dat zie je niet vaak.

Je zou het een soort van symbolische locatie kunnen noemen. De aanwezige recruitmentleiders zijn continu bezig het beste talent voor hun organisatie te verzamelen. Hier, in Arnhem, doen ze dat voor sportland Nederland. En met resultaat: TeamNL beleefde afgelopen zomer in Tokio met in totaal 36 medailles de meest succesvolle Olympische Spelen aller tijden. Grote sportlanden als Frankrijk, Italië en Duitsland werden zelfs op de medaillespiegel geklopt. En opvallend veel sporters, van boogschutters tot BMX’ers, draaiden daarbij hun trainingsrondjes op de banen hier in Papendal.

Recruitment als topsport

De locatie was ook op een andere manier symbolisch. Want recruitment is dezer dagen ook net zo goed topsport, zo memoreerden velen. Van tienduizenden vacatures bij Action tot nauwelijks te vinden IT-talent bij Cognizant, en tegelijkertijd ook een alom groot gebrek aan goed opgeleide recruiters; veel van de aanwezige recruitmentleiders zeiden tegenwoordig hun bordje meer dan vol te hebben. De huidige arbeidsmarkt? ‘Dit hebben we nog nooit eerder zo meegemaakt’, zo viel vaak te horen tijdens het spreekwoordelijke ‘rondje langs de velden’.

‘Iedereen snakt weer naar verbinding in levende lijve.’

Maar er was ook veel enthousiasme te bespeuren. Bijvoorbeeld over de terugkeer naar kantoor, die zich voor de meesten nu wel aandiende. In elk geval voor 1 of 2 dagen in de week. Vooral veel collega’s blijken daar weer erg naar uit te kijken, zo viel te horen. ‘Iedereen snakt weer naar verbinding in levende lijve’, zo vatte de manager Talent Acquisition van Ahold Delhaize het samen. ‘Online blijkt het toch lastig om verbinding te hebben.’

Automatisch op de kaart

En zelfs de huidige krapte op de arbeidsmarkt blijkt ook zo zijn positieve kanten te kennen. ‘Recruitment staat nu automatisch op de kaart, omdat we allemaal de pijn voelen’, zo vertelde een recruitmentmanager van een grote gemeente. ‘Nu wordt ineens onze expertise gewenst. Het is een mooie tijd voor ons om ons steviger in de organisatie neer te zetten.’

‘De hiring managers staan al maanden op onze deur te kloppen. Mijn team geniet daar wel van.’

Ook anderen herkenden dat. ‘De krapte op de arbeidsmarkt is hét thema in de hele organisatie’, vertelde bijvoorbeeld de recruitmentmanager van Jumbo. Elke maand komen er bij de supermarktketen ‘gelukkig nog wel zo’n 12.000 sollicitaties binnen’. Maar er zijn tegelijkertijd continu 4.000 vacatures. Aan de 25 recruitmentprofessionals in haar team om dat in goede banen te leiden. ‘We hebben dat niet eerder zo meegemaakt. Maar mijn team geniet er wel van. De hiring managers staan al maanden op onze deur te kloppen. Maar dan maken we continu duidelijk: het gaat niet alleen om een recruitmentplan. We moeten het vooral sámen doen.’

Leven op Papendal

Samenwerking, dat was ook een van de dingen waar de eerste spreker van de dag het veel over had. Topvolleyballer Noah van Dam (22) vertelde de aanwezigen behendig over alle geheimen van een topsportbestaan, en het leven op Papendal. Al op zijn vijftiende kwam hij hier zelf terecht, zijn ouders in Houten achterlatend. Hij is een van de ongeveer 125 topsporters die op het complex woont, waar dagelijks zo’n 500 atleten trainen, in zo’n 30 verschillende (meest Olympische) sporten.

Ongeveer 125 topsporters wonen op Papendal, waar dagelijks zo’n 400 atleten trainen.

Van Dam wijdde uit over zijn ‘winnaarsmentaliteit’. Oftewel: denken als een winnaar. ‘Hoe zorg ik continu dat ik beter ben dan die ander? Je moet steeds doelen stellen, zowel op korte als op lange termijn. Voor mij zijn dat de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.’ Maar hij heeft ook een plan-B, vertelde hij. Hij studeert namelijk commerciële economie. Al blijft de sport zeker voorlopig nog wel nummer 1 voor hem. ‘Topsport is niet gezond voor je. Zeker niet volleyen, met al dat springen. Dat voel ik ook wel, als ik ‘s ochtends de trap afloop. Maar het is tegelijk ook wel een beetje verslavend.’

Rondleiding

Na het verhaal van Van Dam, en vóór de clinics in boksen en hardlopen losbarsten, is het dan tijd voor de rondleiding over het uitgestrekte, ongeveer 160 hectare grote terrein. Twee gidsen leiden het gezelschap in evenzovele groepen rond. Een kleine impressie van wat we daarbij zoal te zien kregen:

S

De sportsfeer is overal te proeven en zie je overal doorheen…

Bijna tussen alle (kleurrijke) gebouwen vind je immers wel sporttoestellen…

Maar de sporters kunnen op het complex ook gewoon naar school. Zo verliezen ze weinig tijd, en kunnen ze volop blijven trainen. Allemaal opleidingen in de sporthoek, dat wel. En voor andere opleidingen? De bus brengt je in korte tijd in Arnhem (of Nijmegen).

We mogen weer naar buiten

Heerlijk om elkaar na al die tijd weer eens fysiek te ontmoeten…

We mogen weer naar buiten! Een gevoel dat lang was weggeweest, maar nu door de hele groep gedeeld werd.

Bij de atletiekbaan

Bij de sintelbaan, waar de atleten trainen.

En waar je zelfs nog met verschillende hellingshoeken in het naar boven lopen kan oefenen.

Bijzondere BMX-baan

Ook mooi en bijzonder: de 8 meter hoge BMX-baan, die – uniek in de wereld – kan worden aangepast al naar gelang het parcours van de eerstkomende WK’s of Olympische Spelen. Dagelijks sjouwen de sporters hier hun eigen fietsen de trap op, om zichzelf vervolgens met een snelheid tot wel 60 kilometer per uur naar beneden te storten.

De gebouwen hebben hier vaak namen die doen herinneren aan het roemruchte sportverleden. Zoals hier de Ruskahal, vernoemd naar tweevoudig Olympisch judokampioen Wim Ruska.

En ook binnen is de sporthistorie nooit ver weg. Zoals in deze kleine Tokio-expositie.

Of hier, bij mascotte Tjemp, wiens hoofd is gemodelleerd naar de Olympische vlam.

Dat de sporters gezond moeten eten is vanzelfsprekend. Het wordt ze ook duidelijk gemaakt waaróm. Zo blijken mandarijnen vol vitamine-A te zitten, wat goed is voor het zicht. Weer wat geleerd…

Coach voor coaches

Na de clinics werd de middag afgesloten door een copieus sportdiner, vergezeld door de tweede bijdrage van de dag, door Francesco Wessels. Een bekende spreker, en expert in leiderschap. Maar vooral bekend als ‘de coach van de coaches’. Hij heeft 25 jaar bij het Ministerie van Defensie gewerkt. Daar werd hij gevraagd om advies te geven aan de beslissingnemers op de belangrijkste momenten. Toen werd duidelijk dat er behoefte is aan een coach voor coaches, wat hem uiteindelijk op Papendal deed belanden.

Van hem kregen we nog onder meer mee dat je efficiënter bent als leider als je het échte, belangrijke gesprek kunt voeren. Dat is volgens hem wat een team succesvol maakt. En ook hij legde behendig een link met recruitment. Sportcoaches sluiten alleen mensen uit op basis van talent, vertelde hij. Dat zouden recruiters ook moeten proberen te doen, was zijn boodschap. Dat betekent niet dat je altijd alle relaties goed kunt houden. ‘Dat kan niet. En dat is ook niet je taak’, aldus Wessels. ‘Als leidinggevende moet je vooral in staat zijn om ambities van je teamleden waar te maken. Als wij een ander beter kunnen maken, worden we zelf ook beter.’

Lees ook

Wat zijn dit jaar de meest bijzondere nieuwe features op recruitmentsites?

Ook als je al een goede site hebt is het nog steeds nodig om verbeteringen door te voeren om nóg beter te worden. Maar soms is het ook nodig om helemaal opnieuw te beginnen en vanaf de tekentafel iets moois te bedenken. Dat geeft soms ook heel mooie nieuwe features die niet eerder in Nederland vertoond zijn. Zoals ASR vorig jaar bijvoorbeeld kwam met foto’s die veranderden als je door de site scrolde (iets wat ze dit jaar optimaliseerden). Bij de nominaties van Digitaal-Werven zijn dit jaar ook drie nieuwkomers en alle drie hebben ze iets bijzonders in hun nieuwe site verwerkt. Wat is dat?

#1. Baker Tilly: bewegende icoontjes

De recruitmentsite van Baker Tilly is dit jaar voor het eerst genomineerd voor een Digitaal-Werven Award, en dat is al een prestatie op zich. Al een aantal jaar zien we dezelfde organisaties hoog scoren in het onderzoek, soms verdwijnen, om weer terug te komen een aantal jaar later. Dit heeft met een bedrijfscultuur te maken waar de corporate recruitmentsite belangrijk is en aandacht (en natuurlijk budget) krijgt. Baker Tilly heeft nu een nieuwe site ontwikkeld die er – zeker voor een accountancybedrijf – erg fris uitziet en iets heeft dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen: bewegende icoontjes.

baker tilly icoontjes nieuwe features

Dit is iets heel kleins misschien, maar wel iets leuks en opvallends. Zoals de pen bij ‘Communiceren’ schrijft, dat trekt meteen de aandacht. Ondanks dat dit misschien niet mega-innovatief is, geeft het mij aan dat dit bedrijf niet zomaar een concurrent gekopieerd heeft en zelf heeft nagedacht met hun bureau. Dat waardeer ik altijd heel erg.

#2. TOPdesk: duidelijk over traineeships

Software- en consultancybedrijf TOPdesk is in 2009 en 2017 al eens genomineerd geweest voor een Digitaal-Werven Award, maar heeft nog nooit gewonnen. Het is duidelijk een organisatie die de eigen recruitmentsite heel serieus neemt, maar na de vorige twee nominaties nauwelijks meer verbeterde en dus zakte in de ranglijst. Hopelijk dat ze nu blijven doorpakken en we ze vaker terug zien komen.

Een uniek element dat ik eruit wil lichten is hun traineeship en vooral de manier waarop ze dit weergeven. Naast het feit dat ik er alleen maar waardering voor kan hebben dat ze in tijden van krapte een traineeship hebben waar ze schaarse support engineers opleiden, communiceren ze dit ook nog eens heel prominent. Iets wat in Nederland erg weinig gebeurt. Ook zijn ze heel erg open over wat het traineeship inhoudt. Met zelfs het weekprogramma precies uitgelegd.

Ze hebben overigens ook een summer internship. Gewoon betaald kun je hier stage lopen en het vak leren gedurende de zomer. Ook weer een prachtig initiatief, waarbij ik erg kan waarderen dat ze nu, net na de zomer van 2021, alweer bezig zijn met de werving voor de zomer van 2022. Geen gedoe met ‘komt wel als het komt’, maar gewoon: continu werven.

#3. Eneco: drie redenen om te kiezen

Ook Eneco heeft een heel nieuwe site die gewoon heel veel goed doet, zonder al te veel exceptionele of nieuwe features. Een uniek element van deze site is de presentatie van de vacatures in het vacatureoverzicht. Niet enkel de feitelijke informatie, maar ook, in één oogopslag: drie redenen om voor die baan te kiezen. Specifiek en uniek per baan.

Dus als overtuigende zin niet het begin van de vacature of een slappe zin die de recruiter ‘moest invullen’ en niet over nagedacht heeft, maar gewoon helder: drie redenen om voor die baan te kiezen na de search. Dat spreekt de kandidaat natuurlijk meteen aan.

#4. Deloitte: bijzondere opmaak

Niet genomineerd (nét niet), maar wel als spreker op Digitaal-werven aanwezig om te vertellen over de nieuwe recruitmentsite is Deloitte. Zij hebben ook iets gedaan dat mij in het oog springt. En dat is de prachtige opmaak van de vacatures. Nog altijd het belangrijkste element van je site immers, want daar komt ruim 80% van al je bezoek.

 

Het gebruik van kleuren maakt de vacatures heel leesbaar, maar ook de foto’s midden in de vacature breken hem op een hele prettige manier. Vier arbeidsvoorwaarden visueel weergegeven, met een knop die een prachtige overlay opent waarin ze allemaal staan. Niks hiervan is misschien helemaal uniek, maar de uitvoering ervan is wel van het hoogste niveau. Chapeau!

Meer inspiratie

Nieuwe sites geven altijd inspiratie en ik hoop van harte dat we deze nieuwe features en elementen de komende jaren vaker gaan terugzien. Maar ik hoop ook dat elke organisatie vooral ook zélf blijft nadenken, al dan niet met hun bureau, voor elementen die bij hen passen. Voor meer inspiratie kun je op 26 oktober naar Digitaal-Werven komen of live via de webcast bijwonen.

Over de auteur

Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken.

Wim op woensdag: Waarom mensen van baan veranderen

De meeste mensen verlaten niet een bedrijf, maar een manager. In hoeveel gevallen is dat dan omdat ze die manager niet kunnen veranderen, maar zichzelf wel? Nemen ze dan zichzelf kwalijk dat ze de huidige situatie niet kunnen veranderen en veranderen ze dan zichzelf door weg te gaan?

Al het nieuwe moet eerst afschrikken voordat het geaccepteerd wordt.

Is dit het vluchten uit de drie opties freeze, fight or flight waaruit mensen kiezen in bedreigende situaties? Het grote nadeel is dat je niet weet of die verandering dan werkelijk een transformatie bewerkstelligt. Moeilijker taken, nieuwe collega’s en meer geld zijn prima drijfveren. Maar je weet natuurlijk nooit of jouw streven om er beter van te worden slaagt door een manager te verlaten. Die twijfel doet veel mensen besluiten om alles maar bij het oude te laten, omdat je dan weet wat je hebt. Al het nieuwe moet eerst afschrikken voordat het geaccepteerd wordt. Helaas maken veel mensen die nieuwe fase niet mee omdat ze die eerste stap niet zetten. Een dagje meelopen zorgt ervoor dat je snel van de eerste schrik bent bekomen en een overgang eerder accepteert.

Roltrap naar boven

Ondanks waarschuwingen van de politie namen veel mensen tijdens de aanslagen in Londen van 2005 toch de roltrap naar boven namen. Hierdoor gingen ze een wisse dood tegemoet. Door metrogangers daarna echter regelmatig andere routes te bieden op ‘gewone’ dagen, verruimde de overheid voor hen het beeld dat er alternatieven zijn. Ze hoefden niet meer hun geprogrammeerde route te lopen. Daardoor staan de voetgangers nu eerder open voor een alternatief in een gevaarlijke situatie. Denk er maar eens over na. Hoe vaak neem jij een andere route of kies je een ander tijdstip van vertrek als je naar je werk gaat?

Hoe vaak neem jij een andere route als je naar je werk gaat?

Mensen willen van baan veranderen, omdat ze zélf willen veranderen. Op de noodgedwongen situaties na is dit een vrije keuze met grote gevolgen die enorm afschrikken. Als recruiter doe je er goed aan hieraan aandacht te besteden in plaats van dit in twijfel te trekken. Je schrikt er de kandidaat alleen maar mee af. En dan weet je wel wat er gebeurt…

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

 

In één week weer helemaal bij met alle trends en ontwikkelingen in recruitment? [adv]

In één week weer helemaal op de hoogte zijn van alle trends op de arbeidsmarkt? Werf& organiseert samen met ZiPconomy ook dit jaar weer een Webinar Week, waar 25 specialisten uit ons vakgebied je bijpraten over wat nú van belang is om te weten. We starten op maandag 11 oktober om 10.00 uur en eindigen vrijdag 15 oktober om 15.15 uur. En voorzien je die tijd van 25 webinars, oftewel: 5 dagen, 5 webinars per dag. Inschrijven voor 1 of meerdere webinars is gratis en kan vanaf nu.

Elke dag een eigen thema

Elke dag in de Webinar Week heeft een eigen thema meegekregen:

  • Maandag 11 oktoberProfessioneel inhuren in de praktijk.  Met webinars en talkshows van: Bovib, HeadFirst, Hero, Cicero en Rob de Laat. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer next step externe inhuur en first brokerage.
  • Dinsdag 12 oktober: Recruitment Process Automation. Laat je bijpraten door Textkernel, Byner, Jobrock, UP in Business, Joboti en JobBoost.io over onderwerpen als A.I. en Automation Sourcing, WhatsApp in jouw candidate engagement.
  • Woensdag 13 oktober: HR Tech & Flex. Met sprekers van Nétive, Hays, Beeline, Verloning.nl en Brainnet Pro Unlimited. Zij spreken onder meer over de data en tech gedreven toekomst van flex en wat zou het betekenen als iedereen een vast contract zou hebben.
  • Donderdag 14 oktober: Succesvol werven in een krappe arbeidsmarkt. The Selection Lab, Traicie, Actonomy, Academie voor Arbeidsmarkcommunicatie, HRLinkIT en Intelligence group nemen jou mee in praktijkcases en delen praktische tips over succesvol werven in de huidige krappe arbeidsmarkt.
  • Vrijdag 15 oktober: De toekomst van vast & flex: Total Talent Management. Tijdens deze dag geven Indeed, Sterksen, Flextender, Uniforce en de Staffing Groep een inkijk in hun visie op de toekomst van vast & flex.

Elke dag geven diverse sprekers dus inzicht in hun visie, trends en best practices. Boegbeelden, specialisten en ervaringsdeskundigen op de arbeidsmarkt delen hun kennis met jou. Benieuwd naar alle webinars? Kijk dan hier, waar een compleet overzicht staat. En hier kun je je gratis inschrijven voor een of meerdere webinars.

Inschrijven

 

De Recruitment-Rede 2021

Leden van de Staten-Generaal,

Anderhalf jaar geleden begon de coronacrisis. Het leidde tot de grootste crisis op de arbeidsmarkt die ons land in tijden gekend heeft. De horeca sloot noodgedwongen de deuren, vliegtuigen kwamen aan de grond te staan, winkeliers voelden het in hun portemonnee. Het aantal vacatures nam snel af, om vervolgens dit jaar weer op te krabbelen. In de zorg, het onderwijs en bijvoorbeeld ook de energiesector bleef de schaarste al die tijd groot, maar ook andere branches hebben ineens weer werk in overvloed.

‘De arbeidsmarkt is misschien wel krapper dan ooit. Dit stelt ons land voor grote uitdagingen.’

Landgenoten, momenteel is de arbeidsmarkt misschien wel krapper dan ooit. In 2019 spraken wij er ook al over, maar de situatie is ook nu nijpend. Dit stelt ons land voor grote uitdagingen. En met name de recruiters onder ons. Een belangrijke groep in de samenleving, op wier schouders nu een grotere verantwoordelijkheid rust dan ooit tevoren. In het vorige regeerakkoord is afgesproken te werken aan een sterke arbeidsmarkt, waar iedereen gelijke kansen krijgt. Aan u als recruiter om dat nu vorm te geven.

Concrete plannen

Een aantal concrete plannen komt daarbij boven drijven om de arbeidsmarkt klaar te stomen voor de toekomst. Zo zien wij als regering het grote probleem van de gebrekkige transparantie van de arbeidsmarkt. Daarvoor denken wij erover het UWV uit te rusten met extra middelen, om van werk.nl nu eindelijk eens een goed werkend platform te maken, waar zowel werkgevers als werknemers zich thuis voelen. Een soort Funda van de arbeidsmarkt. Ook willen we beschikbare data delen met alle partijen in de markt die daar zinnige informatie uit weten te halen.

‘Wij zien als regering het grote probleem van de gebrekkige transparantie van de arbeidsmarkt.’

Als het gaat om discriminatie op de arbeidsmarkt, valt op hoe hardnekkig het probleem is. Uit onderzoek blijkt dat je nog beter een strafblad kunt hebben dan een Turkse of Marokkaanse achternaam. Daarom verplichten we volgend jaar elke werkgever tot het maken van beleid dat laat zien dat ze er alles aan doen om discriminatie tegen te gaan.

Nationaal Recruitment Centrum

Om het lerarentekort en de schaarste in de zorg aan te pakken, initiëren we voorts voor beide sectoren een Nationaal Recruitment Centrum, zodat niet iedere zorginstelling nog zelf zijn eigen campagnes hoeft op te bouwen, maar dat een gezamenlijke talentpool ontstaat, waaruit makkelijk mensen zijn in te zetten, en uit te wisselen over verschillende organisaties heen.

‘Zolang we alleen naar diploma’s en werkervaring kijken, komen we op de arbeidsmarkt niet verder.’

Tevens starten we een aantal landelijke pilots rondom een Digitaal Skills-Paspoort, waarbij we van elke Nederlander in de beroepsbevolking in kaart brengen welke vaardigheden hij of zij de arbeidsmarkt te bieden heeft. We werken als regering ook aan een app die aantoont als je bij mensen met bepaalde vaardigheden in de buurt bent geweest, en hoe je die in je netwerk kunt herkennen. Deze app werkt met een QR-code, zodat het voor iedereen makkelijk en veilig wordt de arbeidsmarkt te betreden. Dit alles om matching van vraag en aanbod over sectoren heen verder mogelijk te maken. Want zolang we alleen naar diploma’s en werkervaring kijken, komen we op de arbeidsmarkt niet verder.

‘Ongekend talent’

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het voor veel landgenoten moeilijk om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen. Tegelijkertijd is er nog veel ruimte voor inclusie en participatie. Er is nog veel ‘ongekend talent’, dat nog niet de plek gevonden heeft waar het voldoende tot zijn of haar recht komt. En dat terwijl arbeidsparticipatie toch ‘de koninklijke route’ blijft naar bredere maatschappelijke participatie, ook in de digitale samenleving. De waarde van werk is groot, en we gunnen eenieder een plek waar hij of zij tot zijn recht komt.

Daarom werken we komend jaar niet alleen aan een Skills-Paspoort, maar ook aan een competentie- of arbeidsmarktprofiel, dat je al begint op te bouwen op de middelbare school. Daarnaast willen we geld vrijmaken voor een jaarlijkse werk- en ontwikkelcheck voor iedere werkende. Die bestaan nu ook al, in tal van cao’s, maar worden nog relatief weinig gebruikt. Hoog tijd om dat te veranderen. Zo werken we aan een arbeidsmarkt die werkt voor iedereen.

Een zware, maar mooie taak

Leden van de Staten-Generaal, wij kunnen dit als regering natuurlijk niet alleen. In Nederland zijn zo’n 150.000 mensen fulltime actief in de arbeidsbemiddeling. Op hen rust een zware, maar mooie taak. Een land vormgeven waarin mensen hun talenten kunnen inzetten op de plekken waar het hen uitkomt, en waar zij het beste tot hun recht komen, waar mensen eerlijke kansen krijgen, zodat organisaties kunnen groeien en bloeien. Het is zoveel meer dan vacatures vullen, het is een roeping.

‘Op u als recruiters rust een zware, maar mooie taak.’

U mag zich in uw werk gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden.

Lees ook

Dit zijn de 6 kenmerken van je persoonlijkheid waarmee je werksucces voorspelt

Weinig is zo veelzijdig als de mens. Al je verschillende eigenschappen, voor ieder op een ander niveau, en in een andere combinatie, maken je persoonlijkheid als mens uniek. En samen kunnen ze behoorlijk goed voorspellen hoe succesvol je in een bepaalde functie zult worden.

Al je eigenschappen samen kunnen vrij goed voorspellen hoe succesvol je in een functie wordt.

Je persoonlijkheidstrekken zijn in je leven erg stabiel. Bijvoorbeeld of je makkelijk risico’s neemt, hoe outgoing je bent of hoe je omgaat met stress. Het meest onderzochte en erkende model op dit gebied is momenteel de ‘Big Five’, of het vijffactorenmodel. Maar wil je vervolgens ook weten welke kenmerken het meest bepalend zijn voor werksucces? Dan kun je terecht bij de zogeheten High Potential Trait Indicator-test (HPTI). Wetenschappers Adrian Furnham en Ian MacRae zijn jaren bezig geweest met de ontwikkeling ervan. Uit hun onderzoek bleken 6 persoonskenmerken de sterkste relatie te hebben met succes in de werksituatie:

#1. Consciëntieusheid

Mensen met een hoge score op consciëntieusheid zijn doelgericht en gericht op hoe zij die doelen kunnen bereiken. Doorgaans zijn zij ook zelfgemotiveerd. Mensen met minder van deze eigenschap zijn gewoonlijk ontspannen en makkelijk in de omgang. Zij nemen de dingen zoals ze zich voordoen.

#2. Risicobenadering

Mensen met een hoge mate van risicobenadering lossen onderlinge problemen graag proactief op. Ze zijn niet bang voor confrontaties. Beschik je in mindere mate over deze eigenschap, dan ben je meestal wat meegaander en vermijd je eerder het conflict.

#3. Aanpassing

Mensen met een hoge score op ‘Aanpassing’ blijven kalm onder druk. Ze hebben niet snel last van stress of negatieve gevoelens. Mensen met een lager niveau hierop ervaren juist een intensere reactie op stress en spanning.

#4. Nieuwsgierigheid

Mensen met veel Nieuwsgierigheid houden van nieuwe dingen leren en afwisseling om zich heen. Mensen met minder Nieuwsgierigheid doen dingen liever zoals ze gewend zijn en volgens een beproefde aanpak.

#5. Complexiteit

Mensen met een hoge score op Complexiteit gedijen bij onzekerheid en ingewikkelde situaties. Mensen met een lager niveau op dit kenmerk hebben daarentegen juist behoefte aan helderheid en meer eenduidige oplossingen.

#6. Competitiviteit

Een hoog niveau voor Competitie laat zien dat iemand gemotiveerd wordt door macht en invloed. Hij of zij wil graag winnen. Een lager niveau betekent juist dat iemand liever in een niet-competitieve omgeving is, waar samenwerking voorop staat.

In 10 minuten volledig in kaart

Goed, we weten nu de belangrijkste 6 kenmerken. Maar hoeveel moeite kost het nou om deze in kaart te brengen? Dat blijkt mee te vallen. De totale HPTI-test bestaat uit 78 vragen, die gemiddeld 10 minuten van iemands tijd vragen. En daarmee kun je dus al diepgaande inzichten opdoen.

thomas persoonlijkheid in kaart

In de rapportage krijg je namelijk niet alleen een uitgebreid overzicht van iemands persoonlijkheidsprofiel, op alle 6 kenmerken, ook ontdek je bijvoorbeeld hoe dat profiel bepaalt hoe geschikt iemand is voor een bepaalde rol en krijg je een leidraad voor een goed (sollicitatie)gesprek.

De beste beslissingen in recruitment

Denk aan een vacature voor een salesmanager in een snel veranderende en complexe werkomgeving. Daar moet je tegen kunnen. Dus is veel Competitie en Consciëntieusheid geboden. Ook is het voor een salesmanager belangrijk dat hij of zij voldoende zelfmotivatie heeft, en gericht is op resultaat en weet hoe dit te realiseren.

Voorbeeld #2: de general manager

Zoek je aan de andere kant een general manager, dan heeft het waarschijnlijk zin om vooral te letten op een hoge score op Aanpassing en Complexiteit. Je weet dat zo iemand innovatie in het team een boost geeft en de mensen vertrouwen geeft in lastige situaties. Dit is extra van belang, nu de mentale gezondheid van medewerkers voor veel organisaties best een zorg is.

Voorbeeld #3: de specialist Financiële Dienstverlening

Voor een goede specialist Financiële Dienstverlening moet je juist weer op zoek naar een ander profiel. Hier zijn een hoge score op Consciëntieusheid en een lagere op Complexiteit passend. Bij zo’n functie past immers iemand die zich volgens een voorspelbare, gestandaardiseerde werkmethode en met oog voor detail toelegt op bepaalde taken. Hij of zij wil vooral weten wat er verwacht wordt, en niet moeten dealen met voortdurende verandering of onduidelijkheid.

Voorbeeld #4: de zorgmedewerker

Als vierde voorbeeld kun je denken aan een zorgmedewerker, bij wie een hoge score op Aanpassing en Consciëntieusheid gewenst is. Als je in zulke rollen mensen aanneemt die in de meeste situaties rustig blijven, zullen ze vaak langdurig aan je verbonden blijven. Met een hoger niveau van Consciëntieusheid kun je rekenen op een toegewijd en intrinsiek gemotiveerd teamlid.

Zo kan inzicht in persoonlijkheid je helpen bepalen wie je voor een gesprek wilt uitnodigen en wat je diegene dan zou willen vragen. Ook wordt duidelijk wat iemand nodig heeft om optimaal te functioneren.

Diversiteit & Inclusie

Psychometrische assessments kunnen ook helpen je organisatie diverser en inclusiever te maken, door voor meer objectiviteit in het proces te zorgen en (onbewuste) vooroordelen te minimaliseren. Een duidelijk functieprofiel is daartoe al een goede eerste stap. Maar voor kansengelijkheid helpen ook assessments. Die kijken immers net dat laagje dieper naar pesoonlijkheid dan alleen het functieprofiel kan. Iedere kandidaat kan al dan niet over bepaalde voorspellende eigenschappen beschikken, ongeacht gender, leeftijd, of afkomst.

Wat maakt een leider?

Kunnen we aan de hand van assessments ook echt al voorspellen wie zal slagen in de top van een organisatie? Dit soort vragen zijn een voortdurend thema van onderzoek. Zo hebben MacRae en Furnham zich de afgelopen jaren ook hierin verdiept. Zij vonden daarbij dat alle zes persoonskenmerken van de HPTI (Consciëntieusheid, Aanpassing, Nieuwsgierigheid, Risico-benadering, complexiteit en Competitie) een verband aantonen met leiderschap.

Succesvolle senior leiders wijken qua persoonlijkheid significant af van de algemene populatie. En met name vier persoonskenmerken van leiders (Aanpassing, Nieuwsgierigheid, Risico-benadering en Complexiteit) blijken daarnaast ook significant van voorspellende waarde voor de effectiviteit van de organisatie.

Er bleek een positief verband tussen het niveau van Aanpassing van de leider en het behoud van personeel.

Zo bleek er een positief verband tussen het niveau van Aanpassing en het behoud van personeel en voorspelde de Nieuwsgierigheid van de leider de groei van de salescijfers. Ook bleek een hoge mate van Risico-benadering samen te hangen met het behalen van targets, en bleek de mate van Complexiteit positief gerelateerd met de winstcijfers. Mensen met hoge (maar niet excessieve) scores op alle zes kenmerken bleken meer kans te hebben op een leiderschapspositie dan de algemene populatie. Ook bleken bepaalde persoonstrekken het verschil te kunnen maken tussen al dan niet effectieve leiders. Fascinerend, toch?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Thomas International.

Lees ook

Wat hebben de 6 spreektalenten van morgen allemaal te vertellen?

Wéér de usual suspects? Wie wel eens een recruitment-event bezoekt, valt op dat er vaak dezelfde namen op de line-up verschijnen. Bekende podiumtijgers met meestal een overtuigend, maar vaak ook wel wat bekend verhaal. Kan daar niet eens wat verandering in komen? Wordt het geen tijd voor nieuw spreektalent om het podium te bestijgen?

Wordt het geen tijd voor nieuw spreektalent om het podium te bestijgen?

Met die gedachte organiseren de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Werf& op 23 september ‘Het event voor aanstormend spreektalent.’ Tijdens een speciale livestream van 2 uur stellen 6 nieuwe sprekers uit het recruitmentgebied zich voor. Ze staan te trappelen om hun verhaal te vertellen, eerst nog online, maar mogelijk later ook als gastspreker bij de Academie én op een event van Werf&. Wie zijn die mensen? En waar gaan ze het onder meer over hebben? Wij stellen ze hier graag even aan je voor, plus waarover ze het gaan hebben:

event spreektalent ds

#1. Anne Berndsen: ‘Liever niet bellen…’

Wil je een kop koffie drinken met Anne Berndsen? Dat kan altijd. Maar niet bellen! Stuur liever een appje. ‘Ik ben millennial’, voegt ze er op haar LinkedIn aan toe. Juist die verschillen tussen generaties is wat haar boeit, en waar ze haar luisteraars op 23 september in 12 minuten meer over wil vertellen. ‘De medewerker van de toekomst heeft andere wensen en behoeften dan de medewerker van nu’, zegt ze. ‘Als organisatie moet je daar oog voor hebben om relevant te zijn en te blijven voor nieuw, jong talent. Wat wil die medewerker van de toekomst dan? En waarom verandert dat? Ik vertel je er graag meer over!’

event spreektalent d

#2. Bart Broeders: ‘Recruiters zijn belangrijk!’

Een half jaar geleden vertrok Bart Broeders bij een meer commerciële recruitmentpartij, om van daaruit de overstap te maken naar de gemeente Utrecht. Daar werkt hij nu als adviseur Werving en Selectie. ‘Een organisatie is zo sterk als de mensen die er werken’, is zijn overtuiging. En recruitment is daarbij cruciaal, want: verantwoordelijk voor het binnenhalen van die mensen. ‘Daarmee hebben we toch wel een zeer belangrijke taak! Ik focus me graag op het effectiever, efficiënter en nóg beter maken van recruitment.’ En hoe dat volgens hem kan, daar vertelt hij 23 september graag meer over.

event spreektalent c

#3. Mariska de Swart: ‘Actief met inclusie’

Via ‘De koffer van Rick‘ stond Mariska de Swart al vaker in de publiciteit. Maar dat ze tot ‘meerdere diversiteitsgroepen’ behoort, zoals ze zelf zegt, is niet haar belangrijkste reden voor interesse in het onderwerp diversiteit & inclusie, benadrukt ze. ‘Ik ben vooral geïntrigeerd door de verschillen tussen mensen, zodat ieder vanuit zijn eigen invalshoek leven en werk gezamenlijk vorm kan geven.’ Tegenwoordig is De Swart (junior) programmamanager bij de Luchtvaart Community Schiphol, waar ze actief bezig is met alle facetten van het thema diversiteit & inclusie. ‘Hier vertel ik ook graag meer over op 23 september.’

event spreektalent

#4. Robert Hawker: ‘Méér dan juiste IT’er vinden’

Ruim 10 jaar besteedde Robert Hawker aan het in kaart brengen van het hele “ecosysteem” rondom Java, Scala en JavaScript in de Randstad. Duizenden software engineers begeleidde hij in die tijd. Dat kwam 7 jaar geleden allemaal samen in het Amsterdamse CodeGuild, waarvan hij de oprichter is. ‘De ongekende doelgroepkennis binnen deze niches zetten wij in om veel meer te doen dan simpelweg “het vinden van de juiste baan of kandidaat”.’ Zijn jarenlange ervaring en opgedane kennis beloven op 23 september in elk geval een hóógst interessant verhaal over de finesses van IT-recruitment.

event spreektalent d

#5. Tim Huijts: ‘Alleen recruitment is onvoldoende’

Recruitment gaat tegenwoordig om veel meer dan alleen vacatures vullen, ziet Tim Huijts, Marketing & Business Development Manager bij Zendkracht (het ‘persoonlijk’ recruitmentbureau van het zuiden). ‘Het zal niemand zijn ontgaan dat de War for Talent heviger is dan ooit. Alleen recruitment is dan niet meer voldoende.’

‘De voordelen en quick wins van employer branding zijn nog vaak te onbekend.’

Zijn oplossing: employer branding, waarin recruitment en marketing ineen smelten. ‘Een thema dat bij veel bedrijven nog te weinig aandacht krijgt, omdat de voordelen en quick wins nog vaak onbekend zijn’, zegt hij. Op de trainingsdag op 9 september kon hij er niet bij zijn, maar 23 september zal hij die voordelen zeker voor het voetlicht brengen. Want ‘There is no Business without People‘, zoals zijn overtuiging luidt.

Event voor Aanstormend Spreektalent

#6: Vera van Amsterdam: ‘Gastvrijheid eerst’

En zo komen we bij de laatste van de 6 finalisten: Vera van Amsterdam. Geboren in een multicultureel gezin met een Russische moeder en een Nederlandse vader. ‘Gastvrijheid en cultural awareness zijn mij dan ook met de paplepel ingegoten’, zegt ze. Niet zo gek dat ze haar publiek op 23 september dus meer wil vertellen over hoe hospitality ervoor kan zorgen dat je ook in recruitment mooie belevenissen kunt creëren en verwachtingen kunt overtreffen.

‘Gastvrijheid en cultural awareness zijn mij met de paplepel ingegoten.’

Sinds iets meer dan een jaar is ze nu Business Development Manager bij SuperStaff arbeidsbemiddeling. ‘Daar help ik onze partners graag in strategische HR-vraagstukken: van recruitment tot een optimale candidate journey en employer branding. Allemaal onderwerpen die nauw verbonden zijn met de bedrijfscultuur en de bijbehorende gastvrije behandeling van kandidaten en medewerkers. Daar vertel ik jullie graag meer over!’

event spreektalent

Getraind en wel

Alle 6 nieuwe spreektalenten werden op 9 september getraind door ervaren sprekerstrainer Coen Ploegmakers (na een introductie door docent Martijn Hemminga . Daar leerden ze onder meer het advies om maximaal 3 à 4 zinnen op te schrijven en hier een aantal steekwoorden uit te pakken, en in korte tijd een onderwerp te introduceren. Ook kregen ze te horen dat eventuele weerstand bij een presentatie juist positief kan zijn. ‘Want door de weerstand die je krijgt, ben je weer ergens op geattendeerd.’ Kijk, dat maakt benieuwd naar hun verhalen!

Niets missen?

Alle deelnemers krijgen op 23 september tussen 14.00 en 16.00 de tijd om in 12 minuten de essentie te presenteren over hun favoriete onderwerp binnen recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en mobiliteit. Aanmelden voor de livestream? Dat kan via deze link.

Spreektalent Live Event

 

Fotografie: Damian Kienno

Feel Good Friday: De oplossing voor je wervingsproblemen heb je misschien al lang in huis

Personeelstekorten beheersen steeds vaker het nieuws. Van koopavonden die niet doorgaan, tot grote tekorten in de zorg en het onderwijs, en van mensen die wandelend door de McDrive moeten tot duizenden leerlingen die zonder schoolboeken zaten: de gevolgen worden steeds duidelijker. ‘Vijf vacatures, geen enkele sollicitant‘, vatte Mariël Jurgens, schoolhoofd in Noorden, het probleem recent samen.

Uit recent Manpower-onderzoek blijkt het probleem nergens zo sterk als in Nederland, waar relatief de meeste werkgevers aangeven nieuw personeel te willen werven. De personeelstekorten bedreigen ook de economische groei in z’n algemeenheid, waarschuwde ABN Amro deze week nog maar eens.

‘Vijf vacatures, geen enkele sollicitant’, zo vatte een schoolhoofd het probleem samen.

Niet zo gek dus dat werving voor veel organisaties steeds belangrijker wordt. Al eerder schreven we bijvoorbeeld over de sterk groeiende vraag naar recruiters, en recent onderzoek van HR- en payrollspecialist SD Worx, uitgevoerd in 14 Europese landen, waaronder Nederland, bevestigt dit opnieuw. Stond werving vorig jaar nog op de tiende plek van de HR-prioriteitenlijst, inmiddels is dat alweer de top 3 binnengedrongen.

Intern invullen

Maar het SD Worx-rapport geeft ook meteen een aardige oplossingsrichting voor het probleem. En dat is: een meer interne focus. Het zal heus niet voor elke school, McDonald’s of winkel dé remedie kunnen zijn. Maar opvallend is het wel dat in andere landen veel meer vacatures intern worden ingevuld dan in Nederland. In Zwitserland (53%) en Ierland (52%) vervullen bedrijven bijvoorbeeld zo meer dan de helft van hun vacatures. Maar ook in Oostenrijk (49%), Italië (47%) en het VK (47%) bepaalt interne doorstroom een groot deel van het speelveld. Nederland steekt daar met 31% schril bij af.

Medewerkers kansen bieden om door te groeien, maakt je als werkgever aantrekkelijk.’

Daar ligt dus nog ruimte voor verbetering, zegt Mark Bloem, directeur bij SD Worx Nederland. ‘Als de werknemers met de gewenste vaardigheden niet makkelijk te vinden zijn kan interne werving een oplossing bieden. Medewerkers mogelijkheden bieden om door te groeien, draagt bij aan de employee experience, hun betrokkenheid én hun loyaliteit. Ook maakt het je als werkgever aantrekkelijk als je mensen de kans biedt om zich te blijven ontwikkelen.’

1 op 3 zet vacatures intern uit

Uit het onderzoek blijkt dat amper een derde van de hiring managers (32%) vacatures intern communiceren. Het onderzoek laat zien dat interne mobiliteit ook bepaald geen vaste praktijk is bij 25% van de bedrijven; zij kijken hooguit naar interne mogelijkheden op het moment dat er een vacature openstaat. En interne doorstroom ondersteunen met technologie? Dat gebeurt helemaal nog weinig.

‘Heel wat bedrijven onderschatten het belang van interne mobiliteit.’

‘Heel wat bedrijven onderschatten het belang van interne mobiliteit’, aldus Bloem. ‘Het aantal bedrijven dat medewerkers begeleidt in hun carrière en doorgroeimogelijkheden mag best wat hoger liggen dan 27%. Op dat vlak kunnen we nog flinke stappen maken. Bedrijven lijken te vergeten dat ze dankzij interne mobiliteit hun mensen gemotiveerd houden en daarnaast scheelt het ook in wervingskosten. Het is daarom een win-winsituatie.’

Bepaald niet de eerste keer

Het is bepaald niet de eerste keer dat duidelijk wordt dat de focus van organisaties vaak gericht is op de buitenwereld, terwijl er binnen nog veel onontdekt talent rondloopt. Zo meldde een LinkedIn-survey recent nog dat slechts 28% van de recruitmentleiders interne kandidaten als een belangrijke bron zien. En minder dan 1 op de 3 organisaties vereist dat vacatures eerst intern bekend worden gemaakt, voordat ze ook extern gaan, aldus onderzoek van ERC.

Slechts 28% van de recruitmentleiders ziet interne kandidaten nu als belangrijke bron.

Recruitmentbureau Robert Walters noemt het promoten en opleiden van intern talent dan ook als belangrijkste strategie om het tekort te lijf te gaan. ‘Dit heeft bovendien het effect van meer loyaliteit van medewerkers.’ Eerder dit jaar verschenen onderzoek bevestigt dit ook: interne kandidaten presteren beter én blijven gemiddeld langer. En ander recent onderzoek laat zelfs zien dat afgewezen interne kandidaten de grootste kans hebben om snel te vertrekken.

laaghangend fruit

Uit eerder Wharton-onderzoek (van Matthew Bidwell) bleek ook al de waarde van interne kandidaten. ‘Mensen van buiten’ kosten bijvoorbeeld niet alleen meer tijd en geld om aan te nemen dan ‘mensen van binnen’. Ze blijken ook nog eens 3 jaar erover te doen voordat ze net zo goed presteren als een interne kandidaat. En dan blijkt die uitwaarts gerichte blik ook nog eens de interne cultuur te verslechteren en collega’s onnodig te belasten met het inwerken van nieuwe mensen.

‘Mensen van buiten’ kosten meer tijd en geld om aan te nemen dan ‘mensen van binnen’.

Niet dat alleen interne kandidaten de personeelstekorten kunnen oplossen. Doorstroom van een kandidaat levert immers ook altijd weer een vrijgekomen vacature op een andere plek op. Een flinke inzet op recruitment blijft dus hoe dan ook nodig, zolang je organisatie groeit. Maar dat de focus van recruiters de komende jaren ook wel eens wat meer intern kan komen te liggen, lijkt aan de andere kant dan ook weer geen héél gewaagde voorspelling…

Lees ook

10 tips om te blijven werven in een schaarse markt

‘Werken bij de gemeente? Ambtenaar? Dat is toch van 9-tot-5 stoffig werk doen?’, zo luidt de wervingscampagne van de gemeente Coevorden, die juist met al die vooroordelen wil afrekenen. Met een eigen slogan, een webpagina met verhalen van medewerkers, een wervingsfilm en gemoderniseerde vacatureteksten wil Coevorden ‘medewerkers met lef’ aantrekken. De arbeidsmarktcommunicatie gaat tevens in op de veelzijdigheid en flexibiliteit van het werk — iets waar jongeren
naarstig naar op zoek zijn.

Het is een van de vele voorbeelden van een organisatie die merkt dat schaarste steeds meer de agenda bepaalt. Vooral in de publieke sector is het vaak het geval. Van de zorg tot het onderwijs, en van Defensie tot gemeentes. Maar hoe kunnen organisaties zich hier onderscheiden en met een vernieuwende wervingsaanpak toch nog resultaat boeken? Een nieuw whitepaper geeft er 10 tips voor. We pikken een paar van de meest opvallende eruit:

#1. Focus op pullfactoren

groei in schaarste 10 tips om te wervenUit onderzoek blijkt dat het verwerken van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden en pullfactoren in vacatureteksten tot wel 12,5 keer (!) meer sollicitanten kan leiden. Het is daarom belangrijk om allereerst kritisch te kijken naar je vacatureteksten: is het geschreven voor de werkgever, of voor de doelgroep?

#2. Doe het gerust ‘s nachts

Wil je zorgpersoneel werven? Zorgmedewerkers werken vaak op onregelmatige tijden — en dus ook vaak ’s nachts. Stem daarom de plaatsing van jouw advertentie en content gerust af op de tijdstippen wanneer je voor jouw doelgroep het beste zichtbaar bent — en daarmee dus de meeste mensen bereikt.

#3. Tik op TikTok

Het overgrote deel van Generatie Z zit op TikTok (en/of andere social media). Dit zou dus best eens het goede kanaal kunnen zijn voor jouw organisatie om je te profileren richting het talent van de toekomst. Gebruik bijvoorbeeld de verhalen van jouw jongere werknemers en deel die via video’s op TikTok of Instagram.

#4. Zoek personeel in andere hoeken

Alleen maar zoeken naar verjonging is niet de oplossing voor de meeste non-profits. Door in de werving juist de nadruk te leggen op soft skills en passie
voor het werk kunnen non-profits een hoop oplossen, stelt recruitmentexpert Dave Anderson. ‘In de werving van nieuw personeel gaan veel non-profits op zoek
naar iemand die een specifieke taak kan uitvoeren. Maar daarmee slaan ze de plank eigenlijk mis. Door juist op zoek te gaan naar iemand die gepassioneerd is over jouw missie, in plaats van met bepaalde hard skills, verklein je de kans dat ze na een paar weken of maanden al tegen een burnout lopen.’

#5. Gebruik de scholen

Ga in gesprek met meerdere opleidingen en zoek concreet naar momenten binnen een studie waarin studenten kennis kunnen maken met jouw organisatie. Organiseert de opleiding bijvoorbeeld een stagedag? Meld jouw organisatie dan daar voor aan.

#6. Wees niet bang voor fouten

Door een bedrijfscultuur te ontwikkelen waarin fouten worden gezien als leer- en groeimomenten, zullen werknemers eerder experimenteren en lef tonen. Je kunt zelfs zover gaan om een blunder van de week te bespreken in wekelijkse meetings, zodat er een vrije cultuur bestaat in het bespreken van fouten — en er samen wordt nagedacht over oplossingen.

#7. Denk aan je onboarding

Zorg ervoor dat elke nieuwe medewerker een vast aanspreekpunt heeft voor vragen waar hij of zij mee zit. Dit helpt ook bij het introduceren van het nieuwe personeelslid aan het huidige team, en vice versa.

#8. Begin binnen

Wanneer je met personeelstekorten kampt, begin dan eens bij je eigen personeel. Als er budget en ruimte voor is, stel hen dan in ieder geval de simpele vraag: ‘Wil je meer uren werken?’ Zeker in de zorg en het onderwijs werken veel mensen parttime, van wie er een aantal best te porren zijn voor een grotere aanstelling. Volgens een rapport van Het Potentieel Pakken geeft 70% van de werknemers in de zorg aan dat zij openstaan voor een uitbreiding van uren bij een organisatie die nu al tekorten kent.

#9. Wees flexibel

Niet iedere functie in de non-profit is een hands-on-baan. Wees dus ook flexibel in de opties om thuis te werken. Houd niet vast aan 9-tot-5-dagen als het niet hoeft, als een medewerker misschien liever andere uren maakt.

#10. Laat ze trainen

Voor nieuwe medewerkers is de kans om zich te ontwikkelen steeds belangrijker. Wees daar dan ook duidelijk over. Zorg ervoor dat je benoemt hoeveel tijd per week de medewerker heeft voor het volgen van trainingen of cursussen. Geef je medewerkers vervolgens ook bijvoorbeeld één dag per week om de training of cursus aandachtig te kunnen volgen.

groei in schaarste 10 tips om te wervenMeer weten?

Benieuwd naar meer tips en achtergrondinformatie? Of weten wat je kunt leren van organisaties als Rijkswaterstaat, NS of zorgorganisatie Pluryn over vernieuwende aanpakken in werving en selectie? Lees dan de hele whitepaper van Intermediair (onderdeel van DPG Recruitment). Je downloadt hem hier:

Groei bij schaarste

Lees ook

Workshops met werkgevers: lukt het zo om meer mensen aan een baan te krijgen?

Nederland heeft een inclusietekort – of eigenlijk: een overschot aan onbenut talent. Zo’n 1 tot 2 miljoen mensen willen en kunnen op enige manier werken, maar slagen er maar niet in om aan duurzaam en betaald werk te komen, schreven Ton Wilthagen en Marieke Stolp recent nog. Ondanks alle goede bedoelingen van subsidies, Participatiewet en tal van arbeidsbemiddelaars en intermediairs in deze markt.

‘Laagdrempelig en praktisch. Zodat er mogelijk een connectie ontstaat.’

Volgens Niels Aussems schort het vooral aan ‘maatwerk en verbinding’. Reden waarom hij deze maand begint met zijn bureau Vooruit naar Werk, samen met Mirjam Buermans. Het idee: ‘Doeners met werkgevers verbinden’. Dat betekent voor hem: geen traditionele cv’s en sollicitatiegesprekken, maar kandidaten die zich kunnen laten zien aan werkgevers via workshops – zoals: schilderen, metselen, en programmeren. ‘Laagdrempelig en praktisch. Zodat er mogelijk een connectie ontstaat.’

‘Beleving zorgt voor match’

Gisteren vond al een eerste workshop plaats, bij de Brandweer in Midden en West-Brabant. Een hele dag lang konden deelnemers daar samen met anderen onder begeleiding van echte brandweerlieden ervaren hoe het is om een ‘hero’ bij de Brandweer te zijn.

‘Wij geloven dat een goede beleving voor de juiste match zorgt’, zegt Aussems, die zelf al op vroege leeftijd in de Wajong belandde, maar uiteindelijk besloot het heft in eigen handen te nemen, en daarna al een aantal bedrijven en stichtingen begon. Met Vooruit naar Werk dus als jongste loot aan de boom. ‘Door solliciteren met cv en motivatiebrief belanden veel mensen nu tussen wal en schip’, ziet hij. ‘Maar hoe wil je dan nog als starter aan de gang of van baan switchen als je niet eens de kans krijgt om je te bewijzen of te ontdekken dat het werk bij je past?’

‘We willen hiermee deuren openen bij werkgevers.’

De workshops met werkgevers die hij wil gaan organiseren moeten dat veranderen. ‘We willen hiermee deuren bij werkgevers openen voor mensen die daar anders niet zo makkelijk binnenkomen. En om daarvoor deelnemers te werven zetten wij in op social video. Denk aan: een uitnodigingsvideo met een korte impressie van het bedrijf waarbij de eigenaar of medewerker je uitnodigt voor de workshop. Daarnaast vinden wij samenwerking ook erg belangrijk en zoeken we graag contact met jobcoaches, jongerenwerkers en andere initiatieven die onze missie delen.’

10 deelnemers per workshop

De 30-jarige Aussems heeft momenteel al contact met ‘een marketingbureau en een uitzendbureau die ons product aanvullen’. Hij zal zichzelf met zijn collega vooral inzetten op ‘verbinden’, zegt hij. Wat ook de basis van zijn bedrijf is. ‘De workshops met werkgevers die wij willen faciliteren geven een goed beeld van het bedrijf én van de deelnemers. We streven naar zo’n 10 deelnemers per workshop. Om zo ook voldoende aandacht voor elkaar te kunnen houden. Zodat er mogelijk een connectie staat. Je wordt immers ook niet zomaar ergens klant als iets niet klopt…’

Met zijn nieuwe bedrijf richt hij zich niet alleen op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook mensen die wat anders willen, schoolverlaters zonder ervaring, en 50-plussers die nu moeilijk aan de slag komen zijn welkom. ‘Kortom: elke doener die zich in de praktijk wil ontwikkelen tot een waardevolle medewerker’, aldus Aussems. Hij kiest daarbij er bewust voor de medewerkers te detacheren. ‘Om de risico’s bij de opdrachtgever weg te nemen en tegelijkertijd zekerheid te bieden aan de kandidaten.’ Al behoort traditionele werving en selectie ook tot de mogelijkheden, zegt hij.

Nationale Talentenbank

Aussems was in 2017 oprichter van ANBI Stichting Nationale Talentenbank, een soort LinkedIn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Zo heb ik voor kandidaten door het hele land bemiddeld tussen het UWV en/of de gemeente. Door simpelweg de wethouder, beleidsmedewerker of vestigingsmanager van het UWV ervan bewust te maken dat hun cliënt graag wil werken, maar alleen door het bos vol regeltjes niet gezien en gehoord wordt. Van zwaar autistisch tot aan blind of doof heb ik met mijn inspanning aan werk geholpen.’

Het probleem voor deze groep zijn vaak ‘de regeltjes en jobcoaches zonder sales skills‘, zegt Aussems, die zelf ‘met schele ogen, X-benen en oorpijn’ is geboren, en uiteindelijk op zijn 19de van de praktijkschool kwam met de diagnose PDD-NOS. ‘Ik had hulpverleners die niks konden of alleen in het negatieve dachten om er zelf beter van te worden’, blikt hij terug op die tijd. ‘Toen de invoering van de eigen bijdrage kwam heb ik afscheid genomen door het heft in eigen hand te nemen.’

‘Het probleem voor deze groep zijn vaak de regeltjes en jobcoaches zonder sales skills.

Via stages in de sales en marketing besloot hij ‘van mijn talent mijn werk te maken’, zoals hij het zelf noemt. De Wajong-uitkering bleef, maar met zijn nieuwe onderneming hoopt hij ook daarvan voorgoed afstand te kunnen nemen. ‘Ik hoop hiermee zelfredzaam te kunnen worden.’

Foto’s Mirjam en Niels: Henk Elshout

Lees meer

Dit zijn de 18 grootste innovaties op het gebied van recruitment-technologie in Nederland

Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, groeit de rol en het belang van automatisering. Maar wat is precies de stand van zaken als het gaat om technologie in recruitment? Wat kan er allemaal al, en waar wordt in de praktijk het meest mee geëxperimenteerd? En welke resultaten levert dat zoal op? Wat zegt dat over de ontwikkeling in de markt? Om daar zicht op te krijgen, kun je bijvoorbeeld kijken naar de inzendingen voor de jaarlijkse Recruitment Tech Awards.

Wat is precies de stand van zaken als het gaat om technologie in recruitment?

Vorig jaar kwamen er in totaal 18 inzendingen voor binnen, 8 cases en 10 tools. Dit jaar wordt dat totaalaantal geëvenaard, met dit keer 7 cases en 11 tools. Al die inzendingen zullen niet alleen eerst worden voorgelegd aan een professionele jury. Vanaf vandaag (15 september, om 16.00) kan ook het publiek stemmen voor wat zij de meest geslaagde innovatie (uit de voorselectie) vinden, een stem die uiteindelijk voor 50% meetelt bij de bepaling van de winnaars. Maar wat voor innovaties komen we daarbij zoal tegen? Een korte samenvatting, in willekeurige volgorde.

#1. Hoe AZ voetbalprestaties voorspelt

‘Als ik eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller’, zei Johan Cruijff ooit. Het is een van die typische voorbeelden van voetbal-intelligentie, die de echte talenten van de mindere onderscheidt. Maar hoe test je daarop? Hoe kom je tot de juiste toelatingen en afwijzingen? Hoe zorg je dat je geen talent laat lopen, maar tegelijk niet iedereen laat meetrainen? Bij de Alkmaarse voetbalclub AZ gebruiken ze daarvoor sinds een paar jaar breindata van het Amsterdamse BrainsFirst.

Jonge spelers krijgen tegenwoordig het zogeheten Het NeurOlympics assessment games-platform voorgelegd. De resultaten op deze test bepalen of je doorgaat naar de zogeheten Academy. Een aanpak die werkt, zo laat AZ zien. Niet alleen telt de A-selectie nu steeds meer zelfopgeleide spelers, ze maken daar ook meer minuten, en zorgen voor een beter transfersaldo. Fijn voor de clubkas, en ook leuk voor de fans, die zich goed kunnen identificeren met ‘eigen’ spelers. ‘Deze heel nieuwe manier van naar talent kunnen kijken heeft in de praktijk zijn waarde inmiddels wel bewezen’, aldus Marijn Beuker (Head of Performance AZ).

#2. Hoe je brein-technologie nog meer inzet

De case van AZ is zeker niet de enige inzending die laat zien hoe je via een wetenschappelijke benadering een goede match kunt maken tussen brein en context, en zo beter kunt voorspellen hoe individueel succes eruitziet. BrainsFirst laat bijvoorbeeld ook zien hoe je er een carrièrekompas mee kunt inrichten dat veel verder gaat dan een cv, uitgaand van de uniciteit van elk talent en de specifieke context van elke baan.

‘De kwantiteit aan kandidaten vinden was nooit ons probleem, de kwaliteit en diversiteit wel.’

Dat wordt ook al veelvuldig in de praktijk gebracht, bijvoorbeeld bij de financiële traders van IMC, of de Luchtverkeersleiding Nederland. Sinds ze daar in 2019 de NeurOlympics-test hebben ingevoerd in hun preselectie, is het totale selectie resultaat met 150% vooruitgegaan, waarvan zeker 40% is toe te schrijven aan de introductie van de breintesten (en de rest aan verbeteringen in het interne recruitmentproces). ‘De kwantiteit aan kandidaten vinden was nooit het probleem, de kwaliteit en diversiteit wel. Maar dit is een case die over meerdere jaren heen bewijst dat deze aanpak deugt’, aldus de LVNL.

#3. Nog meer matching-innovatie

Dat kandidaten vaak meer kunnen dan op hun cv te zien is, hebben ze inmiddels ook door bij Recrout. Dit platform, dat voor klanten ook white label te krijgen is, kijkt naar allerlei onderdelen van de talenten en persoonlijkheid van de kandidaat, en test sollicitanten geautomatiseerd op 51 competenties. Die worden vervolgens – objectief en zonder bias, op basis van algoritmes – gematcht met het vacatureprofiel en cultuurprofiel van de werkgever. Die klant kan met de tool daarnaast ook direct vacatures aanmaken, beheren en posten via diverse kanalen.

‘De opvolger van het traditionele ATS’, noemt oprichter Karim Akhlal het. ‘Maar dan gecombineerd met een psychometrisch assessment en ons intelligente algoritme NORA. Want een enkele vakgenoot is recruiter geworden om dagelijks door stapels cv’s en brieven te struinen of om alleen met administratie bezig te zijn. Wij helpen ze om dat niet meer te hoeven doen. Maar bovenal helpt ons platform om op een objectieve en zeldzaam simpele manier de mensen te ontdekken die het best in staat zijn om een bijdrage te leveren aan de organisatiedoelen. Dat is wat aan het eind van de dag centraal hoort te staan.’

#4. WhatsApp gekoppeld aan je ATS

Niet alleen in de (pre)selectiefase vindt volop innovatie plaats in het recruitmentproces, dat geldt minstens zozeer voor de wervingsfase. Wat bijvoorbeeld te denken van de WhatsApp-tool (van Joboti) waarmee Easy Way kandidaten volledig geautomatiseerd eerst een aantal knockout-vragen stelt, en zo recruiters 16 minuten per kandidaat bespaart?

Een flinke stap voor het bedrijf, dat voortdurend en in hoog volume kandidaten werft voor functies als chauffeur of hiker voor haar automotive dienstverlening. Waar de recruiters voorheen veel tijd kwijt waren aan terugbellen van kandidaten, om hen vervolgens een paar ‘harde’ selectievragen te stellen, is dat nu volledig overgenomen door de conversation automation. Via WhatsApp krijgen kandidaten nu – afhankelijk van de functie – eerst 11 vragen voorgelegd. Op basis daarvan wordt nu al dan niet besloten tot inplannen van een praktijktest. Een tijdwinst van in totaal 129 uur per maand, zo blijkt: bijna het volledige werk van 1 recruiter.

#5. Hoe je 1.000 sollicitaties per week verrijkt

Nog meer WhatsApp-innovatie komen we tegen bij Intergamma, het moederbedrijf van onder meer GAMMA en Karwei. Hier hebben ze te maken met zo’n 1.000 sollicitaties per week. Maar hoe haal je hier de beste kandidaten uit? Hoe zorg je ervoor dat je al deze sollicitaties zorgvuldig en kwalitatief verwerkt? Voorheen keek de recruitmentafdeling van 1,5 fte door alle cv’s heen, alvorens ze door te sturen naar de hiring managers. Maar dit leverde niet alleen een lange doorlooptijd op, maar ook nog eens veel werk voor de vacaturehouders.

‘Dit betekent naast een betere recruiter experience óók een betere candidate experience. Dubbel rendement dus.’

Daarom is een koppeling gemaakt tussen Carerix en WhatsApp, en is nu het proces grotendeels geautomatiseerd. Elke sollicitant die via de site van GAMMA of Karwei binnenkomt, krijgt nu eerst automatisch een whatsappje met vier verdiepingsvragen. Dit verhoogt de respons enorm, zonder nabellen en voicemails in te hoeven spreken. ‘Een grote professionaliseringsslag’, aldus Boris Driessen, Manager Resourcing & Development bij Intergamma. ‘Dit betekent naast een betere recruiter experience óók een betere candidate experience. Dubbel rendement dus.’

#6. Ook assessen in detachering

Een case die hier een beetje op lijkt is die Viaconnect, een detacheringsbedrijf dat organisaties helpt met het ontwerpen en implementeren van hun digitale transformatie. ‘Bij het detacheren van medewerkers willen we meer doen dan een cv over de schutting gooien’, aldus HR-manager Anouschka Meijhart. En dus proberen ze nu van iedere kandidaat de hard en soft skills inzichtelijk te maken, om zo de betere match aan opdrachtgevers aan te kunnen bieden.

recruitment technologie viaconnect

Dit loopt via de tool van DonnaKnows, waar 2.900 beroepen zijn voorgedefinieerd, en 13.480 verschillende vaardigheden in zijn opgenomen. ‘Dit maakt dat je super gericht de invulling van je aanvraag kunt vastleggen’, stelt Meijhart. ‘Daarnaast kan elke kandidaat of medewerker zelf in het systeem zijn of haar gegevens updaten.’ Voor kandidaten zijn verschillende assessments beschikbaar. ‘Als een medewerker wordt gedetacheerd wordt dit direct toegevoegd aan de werkervaring. Op onze werkenbij-site hebben we de DonnaKnows-plugin, die de chatbot aanstuurt die het assessment afneemt. Zo kunnen wij een eerste interview efficiënter voeren.’

‘Laat verder niemand het maar gebruiken, dan zijn wij in elk geval uniek…’

Het gaat echt om een innovatieve oplossing, benadrukt ze. ‘Wij zie de meerwaarde dagelijks. Tijdbesparing, inzicht, controle en positieve feedback. Al zeg ik soms ook: laat verder niemand het maar gebruiken, dan zijn wij in elk geval uniek…’

#7. ‘Hallo, met Scotty, van YoungCapital’

Een ander staaltje recruitment-innovatie vinden we bij de trouwe inzenders van YoungCapital, dat voor de coronatest- en vaccinatielijn een digitale recruitment-assistent ontwikkelde, die binnen 4 uur meer dan 7.000 kandidaten wist te bellen en te screenen. Dit vanuit de vraag vanuit de GGD’s om binnen 6 weken tijd 1.000 krachten werven. ‘Een uitdaging waar je u tegen zegt, door de tijdsdruk en grootte’, aldus Strategic Operations Director Chantal Janse.

recruitment technologie

Zo’n 7.000 kandidaten uit de database bellen en screenen, dat zou normaal zo’n 400 uur aan recruiterwerk kosten, zegt ze. Maar die tijd was er dus niet. ‘Totdat Scotty om de hoek kwam kijken’, vertelt Janse. De slimme, digitale assistent van Scotty Technologies ging aan de automatische prescreening, gevoed met een vriendelijk, persoonlijk en duidelijk script, én een duidelijk menselijke stem. ‘De gouden aanwinst tijdens ons pre-screeningsproces’, zegt Janse.

‘Deze tool leidt tot meer werkplezier onder recruiters en 66% minder ongewenste uitstroom van kandidaten.’

Bleek Scotty een potentiële kandidaten in het bestand geschikt (en beschikbaar) te vinden? ‘Dan werden de échte recruiters ingeschakeld om te ontdekken of kandidaten ook de juiste (soft) skills in huis hadden en goed pasten binnen de organisatie. Wat leidde tot leukere, kwalitatief betere gesprekken; er was meer tijd om in te gaan op de vacature-inhoud en de persoonlijkheid van de kandidaat. Met als gevolg: meer werkplezier onder recruiters en 66% minder ongewenste uitstroom van kandidaten.’

#8. Sollicitatiegesprek deels geautomatiseerd

Nog zo’n soort technologie die een deel van de traditionele sollicitatiegesprekken en live intakes automatiseert komt van Audio Intakes, een tool die via audio vraag en antwoord automatiseert. Hiermee kunnen met name staffing en recruitmentbureaus onnodige live communicatie voorkomen en kandidaten sneller en beter kwalificeren. Zo blijft er meer tijd over voor de persoonlijke touch en interactie met de juiste kandidaten.

‘Deze technologie levert bureaus een tijdsbesparing op van 1 dag per week, per consultant.’

‘Bij gebruik van Audio Intakes levert het de bureaus in onze doelgroep een tijdsbesparing op van 1 dag per week, per consultant’, stelt de start-up. ‘Daarnaast maken wij het intakeproces soepeler, digitaal en verrijkt het de candidate journey. Er hoeven namelijk geen telefoontjes ingepland of voorbereid te worden, de antwoorden worden automatisch gedocumenteerd en de consultant kan een audio intake, via een introductie en branding, zo persoonlijk maken als hij/zij wenst.’

#9Assessen (en matchen) zonder assessment

En we blijven even in de hoek van het bepalen van de ideale match te bepalen tussen kandidaat, bedrijf en functie. Dat doen we nu bij de tool van Ubeeo, die kandidaten meteen matcht op basis van corporate culture en soft skills (attitude en persoonskenmerken) enerzijds en ervaring en competenties anderzijds. En dat zonder dat de kandidaat een assessment hoeft te maken!

‘Dit verhoogt de kwaliteit en snelheid van het totale wervingsapparaat.’

Dankzij de geavanceerde parsing- en matchingtechnologie (van respectievelijk (DaXtra en Actonomy en Traicie) is alleen een een cv, LinkedIn-profiel en/of motivatiebrief van een kandidaat nodig, plús de context van een bepaalde vacature, om een matchscore te bepalen, en daar vervolgens kandidaten op te ranken. ‘Dit biedt direct de mogelijkheid om interne mobiliteit vorm te geven, talentpools actief te benaderen en sollicitanten objectief te beoordelen. Kortom, het verhoogt de kwaliteit en snelheid van het totale wervingsapparaat’, aldus Leon Buijsman, directeur en eigenaar van Ubeeo (het vroegere Hireserve).

recruitment technologie

Het voordeel voor de gebruiker is volgens hem ‘een enorme tijdswinst in het wervingsproces, aangezien al bij de ‘sollicitatie’ een totaalinzicht in de kandidaat wordt bepaald.’ Daarnaast laat de tool volgens hem ook toe om kandidaten te selecteren die beschikken over attitudes en vaardigheden die nodig zijn om strategische doelen te realiseren. ‘Dus niet alleen een kortetermijnwinst maar ook een langetermijnwinst door persoonlijkheid te zien vanuit een strategische workforce planning.’

  • Lees hier het hele verhaal van Ubeeo

#10. Matching én lead generation geïntegreerd

Nog een andere tool die betere matching belooft komt van de zogenoemde Virtual Sales Recruiter, die deze matching tegelijk combineert met lead generation. Via deze samenwerking tussen Jobdigger en theMatchBox kan de recruiter niet alleen met één klik matchende kandidaten terugvinden voor een bepaalde vacature, maar ook matchende vacatures laten zien voor een kandidaat in het ATS, en bovendien – als je zelf geen eigen opdrachten hebt – de kandidaat matchen met alle externe vacatures in Nederland op basis van de arbeidsmarktdata van Jobdigger en achterliggend het doelgroepen dashboard van Intelligence Group.

‘De kandidaat profiteert omdat hij of zij niet langer van die idiote job alerts krijgt die nergens op slaan.’

Zo kunnen salespersonen zich focussen op de prospects met vacatures waarvoor je kandidaten hebt in je ATS. ‘Kortom, de Virtual Sales Recruiter versnelt zowel je operationele taken als je lead generation‘, aldus de oprichters. ‘Hierdoor bespaar je tijd én boek je meer omzet als staffing agency. De recruiter kan zich dan weer richten op de persoon achter het cv, en de salespersoon kan dan weer zijn vaardigheden inzetten om klanten te overtuigen.’

recruitment technologie

Ook fijn voor de kandidaat, aldus de initiatiefnemers. ‘De kandidaat profiteert omdat hij of zij alleen nog benaderd wordt voor perfect matchende vacatures, en niet langer van die idiote job alerts krijgt die nergens op slaan.’ De Virtual Sales Recruiter is geen nice to have, zeggen ze, maar ‘het kloppende hart van elk HR-bedrijf dat zorgt voor operational excellence en omzetverhoging zonder extra recruiters te hoeven aanwerven.’

#11. Skills-based recruitment, maar effectiever

Nog een tool die zich richt op betere matches is dit jaar afkomstig van Textkernel. Dit inmiddels 20 jaar oude bedrijf in recruitmenttechnologie, groot geworden in vacature- en cv-parsing, doet nu mee met een technologie die skills-profielen op verschillende manieren kan verrijken, zodat recruitment op basis van skills effectiever wordt. Daarbij kijken ze bijvoorbeeld naar de skills die níet op het cv van een kandidaat staan, maar waarvan je wél kunt aannemen dat hij of zij erover beschikt, op basis van hun eerdere werkervaring?

De tool kan worden ingezet om skills in elk soort tekst te vinden. Dus niet alleen in cv’s en vacatures, maar ook bijvoorbeeld in: beschrijvingen van projecten en trainingen, motivatiebrieven, noem maar op. Textkernel weet dit vervolgens te standaardiseren op basis van een bewezen skills-taxonomie. ‘Met deze tooling kun je skills-profielen geautomatiseerd compleet en up-to-date houden’, aldus de ontwikkelaar. ‘Dit leidt tot hogere conversie omdat je nu kandidaten kunt vinden die op basis van skills een juiste match zijn, maar die je anders toch over het hoofd zou zien als de match vooral op functietitel gebaseerd zou zijn.’

#12. Eenvoudig videoberichten delen

Dan over naar heel andere technologieën om het recruitmentproces te innoveren. Naar Cammio bijvoorbeeld, dat meedingt naar de prijzen met het nieuwe Clips, een tool om eenvoudig videoberichten te delen met kandidaten. ‘Een hyperpersoonlijke eerste indruk die beter opvalt en beter converteert dan tekst’, aldus oprichter Walter Hueber. Gebruikers kunnen met deze tool eenvoudig een persoonlijke videoboodschap opnemen en delen met potentiële kandidaten.

recruitment technologie

Een belangrijk antwoord op de schaarste in de markt, denkt Hueber. ‘Het wordt steeds belangrijker om de aandacht van een potentiële kandidaat te kunnen trekken en vast te houden. Kandidaten worden overspoeld met tekstberichten en de response daarop daalt. Met Clips krijgt de recruiter toegang tot video, voor een hyperpersoonlijke boodschap waarmee conversie juist 2 tot 3 keer hoger is. Want de kracht van video maakt de 1-op-1-communicatie met kandidaten persoonlijker, authentieker en aansprekender.’

#13. Freelancers volgen en blijven boeien

Weer een heel andere inzending kwam van Fring, een platform en gratis app waarmee freelancers en bedrijven elkaar kunnen volgen, vinden en verbonden blijven om werk te delen. Freelancers kunnen in de app aangeven wanneer en waarvoor ze beschikbaar zijn; bedrijven en relaties kunnen hen vervolgens hier makkelijk voor benaderen. Uitgebreid zoeken in de eigen adressendatabase en de mailbox, en veel zinloze mailtjes en telefoontjes moeten daardoor overbodig worden.

‘Fring biedt kandidaten een bron aan werk in hun broekzak.’

De app ondersteunt het hele proces, van de werving en selectie tot aan de offboarding, ‘zodat je in de toekomst direct gebruik kunt maken van de eerder opgedane ervaringen bij een re-hire‘, aldus de initiatiefnemers. ‘Fring biedt kandidaten een bron aan werk in hun broekzak. En bedrijven kunnen hiermee hun hele flexibele schil managen, nieuw talent vinden en meteen banen en projectaanvragen posten.’

  • Lees hier het hele verhaal van Fring

#14. Zelf snel een app bouwen

Een andere app – of liever: een app om apps mee te maken – komt van Minggo. Hun app helpt om nieuwe vacatures online door te geven, geschikte profielen voor te stellen aan de klant of een interview te laten inplannen. ‘Met Minggo kon je al langer een recruitment-app creëren from scratch, zonder developer’, zo stelt oprichter Wim van Meerbeeck. ‘Maar we wilden het nóg eenvoudiger maken. Daarom hebben we begin 2021 de kandidaat-app-template en de klant-app-template gelanceerd.’

‘De apps hoef je alleen nog maar te personaliseren met kleur, visuals en tekst.’

Het vooruitstrevende principe van de apptemplates is dat iedereen, van marketeer tot recruiter, in een mum van tijd een gepersonaliseerde app kan opzetten, benadrukt hij. ‘De apps zijn bijna volledig klaar om te publiceren en hoef je alleen nog maar te personaliseren met kleur, visuals en tekst.’

De klant kan nieuwe vacature-aanvragen online doorgeven, alle openstaande vacatures bekijken en voorgestelde kandidaten goed- of afkeuren. Wie wil kan ook nog extra functionaliteiten toevoegen voor de klant, zoals het ondertekenen van documenten of het online doorgeven van de planning. ‘Met de templates van Minggo wordt het voor elk bureau haalbaar om zijn eigen klant- en kandidaat-app te creëren en zo radicaal te digitaliseren’, aldus Van Meerbeeck.

  • Lees hier hele verhaal van Minggo

#15. Onbenutte kandidaten toch benut

En dan zijn we toe aan de laatste innovatie die we hier bespreken. Die komt van Recruit Robin, de min of meer dubbele winnaar van vorig jaar (en het jaar ervoor), die ook nu weer meedoet. Dit jaar doen ze dat met het zogeheten Nibor, een tool die alle onbenutte kandidaten (95%) uit de databases van tal van recruitmentbureaus weet te doorzoeken. ‘Met Nibor vergroten recruiters dus hun toegang tot kandidaten en kunnen ze invulling geven aan meer vacatures’, aldus founder Aron Schilder.

‘Hiermee vergroten recruiters hun toegang tot kandidaten en kunnen dus meer vacatures invullen.’

Meestal zijn de databases van bureaus alleen toegankelijk voor dat ene bureau zelf. Maar de grap van Nibor is: als je jouw database deelt met het systeem, krijg je ook direct toegang tot de databases van anderen, nadat Recruit Robin eerst heeft geanalyseerd welke potentiële kandidaten onbenut en uniek zijn en zij zijn benaderd met de vraag of zij beschikbaar zijn voor een baan. ‘Met Nibor voegen we zo een unieke bron van kandidaten toe en vergroten we wederom de transparantie in het aanbod van kandidaten op de arbeidsmarkt. Uniek, innovatief en volledig geautomatiseerd’, aldus Schilder.

Conclusie: aanval op old school cv en gesprek

Wie zo de overview ziet van al deze 18 inzendingen valt al snel een paar trends op. Zoals: veel apps, veel assessments die (stukken) verder kijken dan het traditionele cv, en ook heel veel automatische technologie die minimaal een deel van het traditionele sollicitatiegesprek vervangt, en dit bijvoorbeeld afvangt via WhatsApp. Logisch, want dat cv en traditionele sollicitatiegesprek zijn momenteel natuurlijk ook de meest omstreden onderdelen van het recruitmentproces. Dat juist veel technologie daar de aandacht op richt is dus niet zo gek. Nu alleen nog hopen dat al deze tools ook tot écht betere resultaten in de arbeidsmarkt leiden…

Welke 10 inzendingen zijn door de eerste selectie gekomen? Dat zie je in de Voorselectie. Zij presenteren zich op 27 september aan de vakjury, waarna 18 oktober de uiteindelijke 6 nominaties bekend worden, en 19 oktober de publieksjury start.

Lees ook