Of het echt een ‘feelgood’-video is? Dat laten we hier maar even in het midden. Misschien zijn er mensen die er een erg gerustgesteld gevoel van krijgen dat ook de ruimte binnenkort bewaakt gaat worden. In de Verenigde Staten schijnt dat in elk geval wel zo te zijn. Het is daar immers dat sinds kort een heus nieuw legeronderdeel toegevoegd is: de Space Force. Het is het zesde afzonderlijke krijgsmachtonderdeel van de Amerikaanse strijdkrachten, en het eerste dat is toegevoegd sinds 1947.
Zo’n nieuwe ‘buitenaardse’ krijgsmacht, die moet natuurlijk wel een beetje goed bemensd worden.
En zo’n nieuwe ‘buitenaardse’ krijgsmacht, die moet natuurlijk wel een beetje goed bemensd worden. Tot nu toe werkten er een paar handjesvol mensen die vanaf de Airforce Academy kwamen. Maar om ook anderen een kans te geven is woensdag een officiële 30 seconden durende recruitmentvideo live gegaan. Met daarin fraaie oneliners als: ‘Sommige mensen kijken naar de sterren en vragen zich af: wat als? Onze taak is het om dan een antwoord te hebben.’ Of: ‘Plan voor wat mogelijk is, terwijl het nog onmogelijk is.’ En, ook mooi: ‘Misschien is je doel op deze planeet… niet op deze planeet.’
Maybe your purpose on this planet isn’t on this planet.https://t.co/lr7tBQp775 pic.twitter.com/oHLgwcY2eq
— United States Space Force (@SpaceForceDoD) May 6, 2020
‘Dominantie absoluut essentieel’
‘Amerikaanse dominantie in de ruimte is absoluut essentieel’, zei president Trump al bij de officiële oprichting van de Space Force, eind december vorig jaar. Het is de bedoeling dat er in totaal zo’n 16.000 mensen komen te werken (ter vergelijking: de Nederlandse luchtmacht telt zo’n 6.500 militairen). Vanaf 2021 moet het legeronderdeel operationeel zijn. In het eerste jaar heeft het een begroting van zo’n 40 miljoen meegekregen (op een totale Amerikaanse krijgsmachtbegroting van 738 miljard dollar). Volgend jaar moet dat bedrag al oplopen tot ruim 15 miljard (!) dollar.
Nog voordat de video online stond, kreeg Space Force al ‘een lawine’ aan sollicitanten.
Het is overigens niet de bedoeling dat er tegen die tijd daadwerkelijk militairen in de ruimte gaan opereren. De Space Force gaat onder meer de honderden Amerikaanse communicatie- en bewakingssatellieten beschermen. Zelfs voordat de video was gepost, kreeg het onderdeel al veel sollicitanten. ‘Een lawine’, noemde secretaris Barbara Barrett het zelfs tijdens een livestream waarin de video werd gelanceerd. Op de bijbehorende website staan functies als een Space Operations Officer, een Fusion Analyst en een Intelligence Officer.
Dat logo, lijkt dat niet…?
Zoals alle acties van president Trump, kan ook de oprichting van de Space Force overigens niet overal op bijval rekenen. Regelmatig worden de inspanningen tot nu toe dan ook belachelijk gemaakt. Zo viel het velen al snel op dat het in januari gelanceerde logo van Space Force wel erg veel wegheeft van dat van Starfleet Command uit de serie Star Trek. En bij de video van deze week vermaakten anderen zich op sociale media onder meer over de camouflagepakken van de militairen. Want: hoeveel bomen staan er nu helemaal in de ruimte…?

Netflix-serie
Toeval of (waarschijnlijk) niet, de recruitmentvideo verscheen precies een dag nadat Netflix een trailervideo had gepost voor hun nieuwe komediereeks, die ook al de naam Space Force meekreeg, en waarin Steve Carell de hoofdrol speelt. De van The Office bekende acteur speelt in deze serie de rol van de fictieve 4-sterrengeneraal Mark R. Naird, die de taak heeft deze nieuwe militaire krijgsmacht op te richten. Ook acteurs als Ben Schwartz, Lisa Kudrow, Jane Lynch en John Malkovich doen mee. Vanaf 29 mei moet de serie op Netflix te zien zijn.
Het idee voor de Netflix-serie ontstond toen Trump in 2018 zijn idee voor het ruimteleger lanceerde. Carell en mede-The Office US-bedenker Greg Daniels leek het meteen een hilarisch uitgangspunt voor een nieuwe serie. De échte leider van het krijgsmachtonderdeel heeft bij voorbaat al sportief gereageerd op de serie. Hij had eigenlijk gehoopt dat Bruce Willis hem zou spelen, zei hij in een webinar, nadat hij de trailer had gezien. Maar nu dat niet gelukt was, raadde hij Carell aan naar de kapper te gaan. ‘Je bent een beetje te behaard om de Space Force-baas te spelen.’





















Voor een kandidaat die op zoek is naar informatie over een werkgever, is het vaak moeilijk om de precieze cultuur bij de organisatie te achterhalen. Er staat vaak een ‘denkbeeldige muur’ die ‘kandidaten het zicht ontneemt’, zegt
Moens werkt al ruim 20 jaar bij Van Oord. Jaarlijks trekt dit 150 jaar oude familiebedrijf, actief in de internationale waterbouw, enkele honderden nieuwe medewerkers aan. Bij al die medewerkers is het van belang dat ze echt passen bij het bedrijf. En aan haar als employer brander om dat te ondersteunen. ‘Het helpt ons om mensen aan ons te binden die zich bij uitstek aangetrokken voelen tot het werk dat wij doen en tot datgene wat Van Oord tot Van Oord maakt, onze manier van werken.’



Het idee was dat
Ze zeggen dat je in slechte tijden je echte vrienden leert kennen. Misschien geldt dat ook wel voor de relatie tussen werknemer en werkgever. Terwijl de ziekenhuizen nog steeds voller worden, staan de kantoren al een tijdje leeg. Voor vrijwel alle organisaties is thuiswerken niet langer het nieuwe werken, maar gewoon: werken. Toch gaat vrijwel elke werkgever anders met corona en deze nieuwe werkelijkheid om. Wat blijft er in zo’n situatie nog over van de principes van ‘goed werkgeverschap’?

Hoe doen Nederlands werkgevers het in dit verband? Hier is vooralsnog geen sprake van openbare ‘naming & shaming’, noch zijn de winnaars van de coronacrisis al aan te wijzen. Ondernemersplatform Sprout publiceerde wel al een (veel gelezen) 

Over de auteur
Uit haar onderzoek blijkt dat vrouwen een sterkere behoefte hebben om te reageren op een vacature als het taalgebruik daarin aangeeft hoe je daar je eigen sociale vaardigheden kunt inzetten en hoe je collega’s kunt ondersteunen. Maar de meeste bedrijven slagen er nog steeds maar matig in om hun vacatures aantrekkelijk op te schrijven voor vrouwen, zo blijkt uit de prijswinnende scriptie. En dat terwijl vrouwen veel gevoeliger voor genderspecifief taalgebruik zijn bij de werving dan mannen, aldus Van der Nat. ‘Een zeer relevant en actueel onderwerp in de war for talent‘, schrijft de KPMG-jury dan ook in haar rapport.



Een mooie dag, aldus mede-oprichter Mahir Özdemir. En niet alleen voor het team zelf, maar volgens hem zelfs voor de hele arbeidsmarkt. Want unlocQed vult een gat wat allang braak lag, zegt hij. Namelijk: de doelgroep van latente kandidaten matchen aan geïnteresseerde werkgevers, op een manier die kandidaten privacy garandeert, en dus activeert. En ook nog eens bias uitsluit. Een beetje zoals ‘The Voice‘, zo is het uitgangspunt.

En het gaat zelfs niet alleen om menselijk geluk, zegt Özdemir (foto hiernaast). Ook aan de planeet is gedacht. ‘Bij elke nieuwe arbeidsrelatie planten wij namelijk via
In Nederland en België mag het nog 

