4 nieuwe recruitment-docenten over hun nieuwe uitdaging: ‘Dit is enorm waardevol’

Nieuwe docenten bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is op zich niet altijd nieuws. Maar 4 nieuwelingen, vrijwel tegelijkertijd? Dat komt dan weer niet zo vaak voor. En dan nog allemaal vrouw ook. Wat willen ze in hun trainingen vooral overbrengen? En hoe kijken zij aan tegen het vak? Een korte introductie, aan de hand van 4 interviews.

#1. Susanne Freriks-Zeeuw: ‘Kijk voorbij vacatures’

Een échte recruiter moet voorbij vacatures, en vooral naar strategie kijken, zegt Susanne Freriks-Zeeuw, senior-recruiter bij de ANWB. ‘Een goede recruiter krijgt mensen op lege stoeltjes, maar een écht goede recruiter kan veel meer. Een echte professional zorgt voor een strategie waarmee zijn organisatie zich op lange termijn van talent verzekert.’

‘Het zal je verbazen hoeveel hiring managers nog steeds denken dat er talent te over is.’

Een goede candidate experience is volgens haar onderdeel van zo’n langetermijnstrategie. Niet geheel toevallig is ze sinds kort docent over dit onderwerp bij de Leergang Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. En daar valt nog wel wat missiewerk te verrichten, zegt ze. ‘Het zal je verbazen hoeveel hiring managers nog steeds denken dat er talent te over is. Maar als je pas kandidaten gaat zoeken op het moment dat er een vacature is, blijft het aantal sollicitanten beperkt, en gaat zo’n manager flink op z’n neus kijken. Stippel je in plaats daarvan een duidelijke visie op je recruitment uit, en word je een herkenbare en aantrekkelijke werkgever? Dan gaat de response rate op sourcing omhoog, en krijgt die hiring manager hopelijk wél de keus die hij of zij had verwacht.’

‘Mensen komen sneller op je af als hun omgeving een goed woordje voor je over heeft.’

Haar training over het belang van de candidate experience begint ze altijd door cursisten elkaar restaurants aan te laten raden. ‘En wat blijkt dan natuurlijk? Ze adviseren elkaar alleen maar tentjes waar ze zelf goede ervaringen mee hebben! Werkgevers kunnen van diezelfde dynamiek profiteren: mensen komen immers sneller op je af als hun omgeving een goed woordje voor je over heeft. De kern van een goede candidate experience is kortom: zorg dat iedereen die ooit in je funnel heeft gezeten blij met je is, zodat ze mensen in hun netwerk naar jou toesturen.’

Leergang Recruitment

#2. Sandra Hartemink: ‘Maatwerk voor ervaringsdeskundigen’

Waar Susanne Freriks-Zeeuw dus een bepaald onderdeel van de Leergang Recruitment neemt, is Sandra Hartemink eerder dit jaar begonnen als nieuwe hoofddocent van dezelfde leergang. Ze vertelt niet lang te hebben hoeven nadenken toen dit op haar pad kwam. Het docentschap is namelijk een mooie aanvulling op haar interim HR-werkzaamheden, zegt ze. ‘Recruitment en Talent Acquisition lopen als een rode draad door mijn carrière, en ik wilde vroeger al docent worden. Bij de Leergang Recruitment komen die twee nu mooi samen.’

‘We helpen deelnemers om echte Recruitment Business Partners te worden.’

Wat de leergang volgens haar bijzonder maakt? Dat is bijvoorbeeld dat de docenten stuk voor stuk ervaringsdeskundigen zijn. ‘De lessen die ze zelf in de praktijk geleerd hebben, nemen ze mee naar de cursus. Dat is enorm waardevol. Bovendien kunnen ze maatwerk leveren: ze inventariseren tegen welke dingen deelnemers van de Leergang aanlopen, en wat de groep wil leren. De stof die deelnemers tijdens de cursus opdoen, kunnen ze daardoor direct toepassen.’ Bovendien, zegt ze, ‘de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie beschikt over de meest recente arbeidsmarktdata. Daarmee helpen we deelnemers om echte Recruitment Business Partners te worden, vakvolwassen professionals die opdrachtgevers met al hun Talent Acquisition-vraagstukken kunnen bijstaan.’

‘Sommige groepen weten elkaar jaren later nog in WhatsApp-chats te vinden voor advies.’

En de deelnemers helpen elkaar ook onderling, ziet ze gelukkig in de praktijk gebeuren. ‘Tijdens de cursus doen ze dat door elkaar bij te staan met huiswerkopdrachten, maar ook lang nadat de Leergang is afgelopen zie je dat mensen contact met elkaar houden. Sommige groepen weten elkaar jaren later nog in WhatsApp-chats te vinden voor advies.’

Leergang Recruitment

#3. Ardiënne Verhoeven: ‘Onboarding als medicijn’

Een andere nieuwe docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is een oude bekende in het recruitmentvak. Het is Ardiënne Verhoeven, expert en auteur op onder meer het gebied van onboarding. Ze geeft niet alleen de training Managen van verwachtingen, maar ook incompany training bij bijvoorbeeld het A&O Fonds. Vooral omdat ze het zonde vindt dat ze in de praktijk ziet dat veel mensen die aan een nieuwe baan beginnen, daar al snel teleurgesteld door raken. ‘Dat is ook helemaal niet nodig. Zolang je de juiste verwachtingen schept tijdens je selectieproces, en die verwachtingen vervolgens waarmaakt in je onboarding, kun je die snelle teleurstelling flink terugdringen.’

‘Zolang je de juiste verwachtingen schept tijdens je selectieproces, kun je snelle teleurstelling flink terugdringen.’

Recruiters besteden veel tijd en aandacht aan het vinden en enthousiasmeren van nieuwe medewerkers, ziet ze. ‘Maar het is belangrijk dat de opvolging vervolgens met net zo veel aandacht wordt opgepakt – in die fase zit immers een groot afbreukrisico. Het is voor recruiters kortom belangrijk om te weten hoe ze het traject van nadat de kandidaat ‘ja’ heeft gezegd het beste kunnen inrichten.’

‘Het is belangrijk dat de opvolging van recruitment met net zo veel aandacht wordt opgepakt.’

Onboarding als medicijn noemt ze dat. ‘Ik ben anders naar werk gaan kijken, doordat ik een zoon heb met een arbeidsbeperking. Als hij straks aan de slag wil, zal hij daar hulp bij nodig hebben. Voordat mensen zoals hij een eerlijke kans krijgen, zullen veel organisaties echter nog stappen moeten zetten. Door werkgevers te helpen met hun onboardings-processen, hoop ik een bijdrage aan die transitie te kunnen leveren.’

#4. Bianca Roelandschap: ‘Doorbraak forceren’

Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie zijn recent 4 nieuwe docenten begonnen. En nog allemaal vrouwen ook. Hoe kijken zij aan tegen het vak? De laatste nieuwe docente die we hier voorstellen is Bianca Roelandschap, die samen met Anne-Britt Petri-Arends een ‘Arbeidsmarktcommunicatie Leer- & Intervisietraject’ heeft opgezet. Een traject dat volgens de twee ‘Werkgeversarchitecten’ hard nodig is. ‘Voor beginners in dit segment bestaat al veel ondersteuning. Maar voor mediors en seniors, mensen die al tijden in het vak zitten, was het aanbod, zeker in deze vorm, heel beperkt. En dat terwijl ze er zoveel behoefte aan hebben’, legt Roelandschap uit. Om op de hoogte te blijven, maar ook om te kunnen sparren met mensen met hetzelfde specialisme.

‘Voor mensen die al tijden in het vak zitten was het aanbod aan ondersteuning tot nu toe heel beperkt.’

In het Intervisietraject dat de twee beginnen bevat géén van tevoren uitgestippelde lesstof.  ‘Het enige dat vaststaat is dat we met arbeidsmarktcommunicatiestrategie aan de slag gaan, én dat we tijdens de eerste sessie onder deelnemers peilen waar hun behoefte ligt. In de drie trajectsessies die volgen helpen we sámen met andere deelnemers om die uitdagingen en praktische vraagstukken aan te pakken. Voor de meeste traditionele bijscholingsinitiatieven moet je tijd vrij maken. Ons Leer- & Intervisietraject is anders: je neemt je werk met je mee naar ons toe, om met de hulp van ons en anderen slimme keuzes te maken en misschien zelfs een doorbraak te forceren.’

Leer- & Intervisietraject

Wim op woensdag: Wat is de ultieme gouden regel (voor recruiters)?

Op 20 september heb ik een oproep gedaan om tot Dé Gouden Regel voor recruiters te komen. Een karrenvracht aan reacties was het gevolg. Vandaag stap 2. Het onderzoek: Wat is de ultieme gouden regel (voor recruiters)? Het onderzoek gaat als volgt. Door op de link te klikken kun je jouw top 3 aangeven. Klik maximaal 3 van de regels aan om jouw top aan te geven! De volgorde maakt niet uit, degene die het meest gekozen wordt is de winnaar!

Vandaag stap 2. Het onderzoek: Wat is de ultieme gouden regel (voor recruiters)?

Survey

Hieronder het totaaloverzicht. Ik heb de vrijheid genomen om regels die erg op elkaar lijken te bundelen, om ze in te korten en terug te brengen tot 15 regels. De volgorde is willekeurig. Welke Gouden Regel gaat voor jou het meest op?

  • Doe geen aannames;
  • (Be)oordeel niet te vroeg want zodra je oordeelt, stop je met onderzoeken;
  • Wees gewoon open een eerlijk;
  • Communiceer;
  • Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden;
  • Recruitment is van iedereen;
  • Hoe concreter, hoe beter;
  • ‘Wees aardig, voor anderen en voor jezelf’
  • Gelijkwaardigheid;
  • Kijk naar de mens achter de mens;
  • “Underpromise – overdeliver”;
  • Recruitment gaat altijd om een persoonlijke connectie;
  • Zonder goede intake, geen goede vacaturetekst;
  • Oogkleppen af, bril van de doelgroep op;
  • Ga op zoek naar redenen om iemand aan te nemen, niet om af te wijzen.

Je kunt jouw stem uitbrengen tot vrijdag 20 oktober. Je hoeft natuurlijk geen recruiter te zijn om mee te doen…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

‘Een ATS is een stervende dino, het gaat nu veel meer om: menselijke connecties’

De grootste fout van recruitment? ‘Dat is dat we zeggen dat we mensen gaan selecteren‘, zegt Wander Wierda, oprichter van ‘digital lifecycle agency‘ Loyall. Het werpt een beeld op van stapels sollicitanten, waaruit je als werkgever naar believen een ideale kandidaat naar boven kunt hengelen, en vervolgens de rest na een afwijzing in de digitale vergetelheid kunt achterlaten. Maar die traditionele benaderingswijze past volgens Wierda op geen enkele manier meer bij de arbeidsmarkt van vandaag de dag. ‘Buiten dat het ook niet fair is naar je belangstellenden.’

We zien onszelf niet als marketingbedrijf voor recruitment, maar voor kandidaten.’

Volgens hem gaat het bij recruitment nu niet zozeer om selecteren, maar juist om ‘je organisatie verkopen’, kandidaten verleiden, hen motiveren in het hele proces, van voordeur tot achterdeur. ‘Je wilt een authentieke connectie maken, en met behulp van data mensen op een relevante manier benaderen en hen jou als werkgever laten overwegen. Ik zou het woord “selecteren” dan niet in de mond nemen. We zien onszelf ook niet als een marketingbedrijf voor recruitment, maar als marketingbedrijf voor kandidaten.’

Het klassieke ATS? Het is ten dode opgeschreven, denkt Wander Wierda (Loyall). Want niet elke connectie is meteen ook een sollicitant. En authentieke connecties, dat is waar het volgens hem in de toekomst juist allemaal om draait. Maar hoe krijgt dat idee dan verder vorm?

Caraer ziet het licht

Het traditionele ATS past eigenlijk nauwelijks bij die benaderingswijze, constateert Wierda. ‘Het is een stervende dino’, zegt hij. ‘Het gaat nu niet meer om: hoe ga je een vacature uitzetten, en hoe houd je je sollicitanten bij? Wat nodig is, is een full digital solution voor de hele kandidaatreis. Veel partijen hebben nu kort gezegd een ATS voor wat ik wel het blauwe en groene deel van het proces noem, en een CRM voor het gele en rode deel. Maar als je als ATS er over 10 jaar nog steeds wil zijn, zul je moeten veranderen en ook dat gele en rode moeten integreren.’

‘We werden er een beetje hopeloos van dat zo’n systeem nog niet bestond.’

Omdat zo’n systeem momenteel nog niet in de markt bestaat, is Loyall het de afgelopen maanden zelf gaan bouwen, vertelt Wierda. Dat begon ‘uit frustratie’, zegt hij, omdat eigenlijk geen bestaand systeem aan de wensen voldeed, ‘en we daar eerlijk gezegd een beetje hopeloos van werden.’ Maar na maanden zelf developen is het er nu toch van gekomen, zegt hij, en ziet de ATS/CRM-combinatie Caraer het licht. Een recruitmentsysteem waarin de gebruiker volledig vacatures kan beheersen, maar aan de voorkant bijvoorbeeld ook een werkenbij-site kan bijhouden, en verschillende makkelijke marketing automations kan gebruiken.

Veel nog op de roadmap

Het product gaat deze maand live, na uitgebreid testen. Maar er staat ook nog ‘veel op de roadmap‘, aldus Wierda, van het automatiseren van vacatureintakes tot een ingebouwd campagneadvies met (sociale) media. ‘In theorie kun je hiermee binnen 1 uur nadat je een vacature uploadt de eerste kandidaten binnenkrijgen. Het is niet één kerstbal, maar de hele kerstboom met verschillende ballen. Dus geen ATS, geen CRM, maar één geheel recruitmentsysteem.’

‘Dus geen ATS, geen CRM, maar één geheel recruitmentsysteem.’

Een ATS, dat werkt volgens hem best goed als je al actieve sollicitanten binnenkrijgt, en daaruit altijd je ultieme keuze kunt maken. ‘Maar hoeveel mensen solliciteren nog actief? Voilà!’ Er is dus een systeem nodig, zegt hij, waarmee je op een andere, betere manier contact kunt onderhouden met mensen die op een of andere manier in je organisatie geïnteresseerd zijn. Mensen die je content kunt bieden, om hen bij je organisatie te betrekken. Of bijvoorbeeld ook aan interne mensen, om hen betrokken te houden. ‘We willen ook marketing en design inzetten om de achterdeur dicht te houden en retentie te verhogen.’

Over de hele lifecycle heen

Wierda zette Loyall op, samen met compagnon Jan-Hein de Wilde. Aanvankelijk onder de naam SendtoDeliver, maar toen de activiteiten breder werden dan alleen community management voor recruitment, kwam de naam van het overkoepelende moederbedrijf erbij, naast labels als Wilde Amsterdam (voor design), Site.nu (voor development) en Hoox (voor integraties). De focus blijft evenwel onveranderd: het bouwen van een authentieke digitale connectie met allerlei doelgroepen, door de hele lifecycle heen. ‘Het grootste probleem dat wij zien is dat organisaties vaak maar op één aspect van die lifecycle inspelen’, zegt Wierda. ‘Terwijl wij juist al die facetten in samenhang willen zien.’

‘If you don’t dream for the target, you’ll never gonna make it.’

Van inspiration, tot reaction, motivation en activation, oftewel: van design en marketing, tot development en integraties: alles gericht het bouwen en onderhouden van sterke relaties, zodat jouw organisatie op een duurzame manier kan groeien. Wierda: ‘Vaak komt een klant naar ons toe en zegt dan: ik wil graag meer leads hebben. Maar dan gaan wij eerst kijken: wat is het probleem? Welk doel wil je precies halen? We kijken altijd eerst naar de why, en dan pas naar de what. Ik wil namelijk altijd resultaat zien, samen groeien met zo’n ondernemer. Want if you don’t dream for the target, you’ll never gonna make it.’

Activatie aan de achterdeur

Een voorbeeld? Wierda: ‘We kunnen wel een mooie campagne opzetten. Maar als je als organisatie elke week een event hebt waar 500 man op afkomen, waarom zou je dat dan doen? Dan kun je beter dáár beginnen.’ De focus op de achterdeur noemt hij ook zo’n voorbeeld. ‘Als je daar ook sterk inzet op activatie, kun je voorkomen dat je aan de voorkant steeds harder moet gaan trekken.’ Eigenlijk geen enkel bedrijf heeft momenteel alle facetten op orde, constateert hij. ‘Maar meestal zijn er al wel onderdelen op orde. Dat onderzoeken we dan eerst, zodat we daarop voort kunnen bouwen.’

De Big Hairy Audacious Goal van het bedrijf? ‘Dat is: 100 miljoen mensen een authentieke digitale connectie bieden. We willen impact hebben op meer dan 1% van de mensheid’, vertelt Wierda. ‘Dat is ambitieus, maar het geeft wel richting. En ik denk dat je alleen je what goed kunt doen als je je why goed hebt. We willen marketing automation inzetten om connecties op te bouwen. Er zijn veel marketingbedrijven die een goede campagne kunnen opzetten, maar bijna geen die de volledige cyclus in kaart brengen. En dat gaat om veel meer dan recruitment alleen. Juist daarop willen wij ons als growth consultancy onderscheiden.’

Het klassieke ATS? Het is ten dode opgeschreven, denkt Wander Wierda (Loyall). Want niet elke connectie is meteen ook een sollicitant. En authentieke connecties, dat is waar het volgens hem in de toekomst juist allemaal om draait. Maar hoe krijgt dat idee dan verder vorm?
Wander Wierda, tijdens de recente Global Talent Intelligence Conference in Hoofddorp.

Meer weten over Caraer?

Meld je aan voor de wachtlijst.

Caraer

Lees ook

44% twijfelt al binnen een week aan de keuze voor een nieuwe baan

Ken je dat gelukzalige gevoel van de wittebroodsweken? Dat alles rozengeur en maneschijn lijkt, en je denkt: dit kan niet meer fout, dit gaat hem helemaal worden? Als recruiters denken we graag dat we succesvolle kandidaten dat geluksgevoel bezorgen. Maar de praktijk is anders, meldt recent onderzoek van BambooHR: 44% zei hierin dat ze al binnen de eerste week spijt hadden of twijfelden over het accepteren van hun baanaanbod. Bijna een kwart van de respondenten (23%) gaf zelfs toe dat ze hierover in de eerste week in een nieuwe baan in tranen waren uitgebarsten.

Gevraagd naar hoe lang de nieuwe werknemers het volhouden, antwoordt bijna driekwart (70%) al binnen de eerste maand te weten of de baan daadwerkelijk bij hen past, zoals de recruiter het ze had voorgespiegeld. Binnen twee maanden is bijna iedereen daar al van doordrongen, en beslissen ze of ze zich verder aan je organisatie verbinden of toch weer vertrekken naar eventueel groenere weiden.

‘Heel herkenbaar’

Heel herkenbare cijfers, zegt de bekende Australische recruitmentcoach Ross Clennett. ‘Een van de kenmerken van een sterke arbeidsmarkt...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

 

Aantal chatbots op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld; ook reactiesnelheid neemt toe

We kennen het officieel ook wel als conversational A.I., maar noemen het meestal gewoon: chatbots. En op recruitmentsites worden ze steeds belangrijker. Waar je als kandidaat vorig jaar nog op ‘slechts’ 4,4% van alle werkenbij-sites met een chatbot digitaal in gesprek kon, is dat dit jaar gestegen tot maar liefst zo’n 8,0%, bijna een verdubbeling dus. En ook de kwaliteit lijkt er behoorlijk op vooruit gegaan, aldus Digitaal-Werven, het onderzoek dat jaarlijks de sites van de 560 grootste en bekendste werkgevers van Nederland onderzoekt.

Als ergens wel uit is af te lezen dat we 2023 het jaar van de A.I. mogen noemen, dan is het wel uit de populariteit van chatbots. Het aantal chatbots is op recruitmentsites namelijk in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

‘De kwaliteit van de chatbots is over de hele linie toegenomen’, concludeert onderzoeker Bas van de Haterd. ‘Het aantal heel slechte chatbots is gelijk gebleven op zo’n 4%. Maar het lijkt erop dat bijna alle nieuwe chatbots veel beter voldoen aan de wensen van de kandidaten. De chatbots begrijpen steeds beter wat je ze vraagt en geven meer relevante antwoorden.’

1 op 7 laat je solliciteren

Aan de meeste chatbots op recruitmentsites, 51,2%, kun je als kandidaat tot nog toe eigenlijk nog steeds niet meer dan wat algemene informatie vragen. ‘Het is dan zeg maar een alternatieve interface voor je website’, aldus Van de Haterd. Maar bij 34,1% kun je inmiddels ook vacatures zoeken en bij nog eens 14,6%, dus zo’n 1 op de 7, kun je via de chatbot ook een hele sollicitatie voltooien.

Het aantal chatbots is op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De meeste van die chatbots (44,4%) schrijven gewoon in het Nederlands. Van de chatbots op de recruitmentsites spreekt daarentegen 35,6% alleen Engels en bij 17,8% van de chatbots kon je zelf kiezen welke taal je wilde spreken. Dan was er in het onderzoek overigens ook nog één chatbot gevonden die Nederlands noch Engels sprak. Die sprak alleen Frans. ‘Let wel: het ging hier om de Nederlandse recruitmentsite, verder ook volledig Nederlandstalig, met vacatures in het Nederlands’, aldus Van de Haterd. ‘Maar de chatbot sprak dus alleen Frans. Nou, dan is het al snel: Au revoir…’

Meer en snellere reacties

De toename van het aantal (kwalitatieve) chatbots op recruitmentsites valt samen met een andere positieve ontwikkeling voor de candidate journey. En dat is dat de reactiesnelheid van bedrijven en organisaties toeneemt. Digitaal-Werven stuurt al 17 jaar mystery sollicitaties naar vacatures op de recruitmentsites. Daaruit bleek dit jaar een opmerkelijke stijging in reactiesnelheid. Waar vorig jaar nog slechts op 41,3% van de sollicitaties binnen 1 week reactie kwam, steeg dat dit jaar tot 51,8%.

‘Helaas ging het ook gepaard met een lichte stijging in het aantal organisaties dat meer dan 2 weken over een reactie doet zonder dit te melden, bijvoorbeeld door een reactietermijn te vermelden op de site of in de bevestiging of bijvoorbeeld een soort out-of-office-melding.’ Maar al met al is Van de Haterd er wel positief over dat meer dan de helft van alle organisaties binnen een week inhoudelijk reageerde. ‘Zeker als je er rekening mee houdt dat het vakantietijd was toen dit onderzoek werd uitgevoerd.’

Afwijzen eenvoudig gemaakt

Bij de mystery sollicitaties solliciteert steeds een niet-gekwalificeerde kandidaat op een functie om te kijken of en hoe snel hij of zij afgewezen wordt. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan een starter die solliciteert op een senior rol’, legt Van de Haterd uit. ‘Zo is afwijzen heel eenvoudig, en is het ook heel eenvoudig om een reden te geven (je hebt echt te weinig ervaring), verdoet een recruiter er bijna geen tijd aan en kan het snel, want deze kandidaat zou op geen enkele manier in aanmerking moeten komen voor de functie.’

‘Ondanks duidelijk onvoldoende kwalificaties, kreeg ruim 2% van de mystery sollicitaties toch een uitnodiging.’

Desondanks is in het onderzoek te merken dat de krapte groot is. ‘Van alle reacties was 2,2% toch een uitnodiging voor een gesprek. Dit is een flinke stijging ten opzichte van de 0,8% van vorig jaar. Ook wilde 5,7% eerst bellen, een policy die blijkbaar steeds meer organisaties tegenwoordig hanteren. Vorig jaar was dit nog 4,9%.’ Opvallend: bij 0,7% zat er een fout in de reactie. ‘Dan werd bijvoorbeeld een verkeerde naam gebruikt om iemand af te wijzen.’ Vorig jaar gebeurde dit overigens ongeveer even vaak; in 0,5% van de gevallen.

Soms inclusief suggesties

Van de schriftelijke afwijzingen bleek ongeveer 2/3 een standaardreactie à la ‘Er waren betere kandidaten’. Ongeveer 1/3 gaf in de tekst echter duidelijk aan het bewuste cv te hebben gelezen, door bijvoorbeeld de eerste genoemde opmerking: ‘je hebt echt te weinig ervaring’. Soms zaten er ook suggesties voor wel geschikte functies bij.

Opvallend is dit jaar ook dat het aantal niet beantwoorde mystery sollicitaties weer flink is gedaald. Vorig jaar nam dat nog toe tot 25,7%, het een na hoogste cijfer ooit en een nieuw record sinds de uitbreiding van het onderzoek (in 2009 werd nog minder dan de helft van het huidige aantal organisaties onderzocht). Dit jaar is 18% van de mystery sollicitaties volledig onbeantwoord gebleven. ‘Nog steeds veel te veel natuurlijk, maar historisch gezien relatief normaal’, aldus de onderzoeker.

Meer weten?

De volledige resultaten van het onderzoek zullen gepresenteerd worden op 12 oktober tijdens Digitaal-Werven in Maarssen. Ook zal dan onder meer Lonneke Schagel-Eelman presenteren hoe zij bij DHL Express chatbots inzetten en hoe dit hun recruitmentproces heeft versneld en vereenvoudigd. Op basis van het onderzoek van vorig jaar is overigens nu al wel een gratis whitepaper te downloaden met verbetersuggesties voor jouw vacaturesite.

Whitepaper Event

Lees ook

3 nieuwe manieren om naar functieomschrijvingen te kijken

Sollicitatieprocessen zonder cv en motivatiebrief, het is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Zelfs de traditionele sollicitatiegesprekken lijken niet meer heilig in menig werving- en selectieproces. Maar kijken we naar ‘de andere kant van de sollicitatietafel’, de interne kant, dan lijkt die vernieuwing ineens een stuk minder hard te gaan. Vrijwel overal wordt bijvoorbeeld nog gewerkt met standaard en vrij statische functieomschrijvingen voor een kandidaat.

Vrijwel overal wordt nog gewerkt met standaard en vrij statische functiebeschrijvingen.

Terwijl ook hier best nieuwe, betere manieren voor te vinden zijn, schrijft Antonio Nieto-Rodriguez op Harvard Business Review. En dat is hard nodig ook, zegt hij, want ‘banen veranderen tegenwoordig snel en traditionele functiebeschrijvingen kunnen dat niet bijhouden. Nu nieuwe technologieën processen op z’n kop zetten en nieuwe vaardigheden vereisen en bedrijven steeds meer projectmatig gaan werken, beginnen we te zien dat functieomschrijvingen niet langer statische, holistische voorschriften kunnen zijn die een werknemer jarenlang volgen, maar dynamische richtlijnen moeten...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Bekend als organisatie, maar niet als werkgever? Zo brengt het Scheepvaartmuseum daar verandering in

Wie kent het Scheepvaartmuseum niet? Nou, dat zal je nog verbazen. Want waar bij (potentiële) bezoekers het museum uit Amsterdam een grote naamsbekendheid heeft, was die bekendheid als werkgever een heel stuk lager. Zeker op het gebied van ‘onverwachte’ functies. Conservatoren kennen het museum wel als potentiële werkplek. Maar dat is minder het geval bij chef-koks of eventmanagers.

‘Al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever.’

‘En ook al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever. Of dat enkel je commerciële verhaal genoeg is om kandidaten aan te trekken en te overtuigen. Het Scheepvaartmuseum zag dat goed in en gaf ons al het vertrouwen om hun werkgeversverhaal te ontwikkelen’, aldus Liesbeth Dusseljee, adviseur recruitment marketing en employer branding bij Brandmannen.

‘Onzichtbaar en onherkenbaar’

Hoewel medewerkers al jaren vol enthousiasme met familie en vrienden delen wat voor een unieke werkplek het Scheepvaartmuseum is, was dat verhaal niet consistent of goed afgestemd op de ideale toekomstige collega, vertelt Dusseljee. Bovendien werden voor de werving vaak enkel owned media ingezet, met name LinkedIn. Waarbij dan geen mensen in beeld gebracht werden, maar alleen maar schepen. Hierdoor was het museum voor veel doelgroepen ‘onzichtbaar en onherkenbaar’ als werkgever, vertelt ze. ‘Zonde, want er zijn zoveel verschillende functies en een duurzame werkwijze.’

‘Het is echt een unieke werkplek, waar iedereen met trots werkt’, vult Jessica Augustin, HR-manager van het Scheepvaartmuseum aan. ‘Dit vertellen we thuis dan ook graag aan familie en vrienden, maar die boodschap landt nog onvoldoende bij onze toekomstige collega’s. En dat is superzonde, want we hebben als werkgever echt wel wat te bieden.’

‘Het volledige werkgeversverhaal’

Om een doelgroep die jou nog niet kent of overweegt als werkgever, moet je ‘het volledige werkgeversverhaal’ vertellen, aldus Dusseljee, en ‘laten zien op een manier die inspireert en overtuigt. Exact waar we als Brandmannen het Scheepvaartmuseum mee uit de brand geholpen hebben.’ Dankzij intensief onderzoek via onder meer strategische sessies, diepte-interviews en deskresearch werd de rode draad van het werken bij het Scheepvaartmuseum gevonden, vertelt ze. Die rode draad resulteerde in drie werkgeverspijlers, die natuurlijk veel met water en scheepvaart te maken hebben:

  • Dit is jouw thuishaven, de plek waar zoveel verschillende mensen en expertises samenkomen, verbonden door het water.
  • Blijvend in beweging, wat aangeeft dat dit een werkplek is waar flink geïnnoveerd en ontwikkeld wordt.
  • Met veel plezier, wat vertelt dat hoewel de werkthema’s inhoudelijk complex zijn, iedereen écht met plezier hun werk doet.

Daarbij kwam ook natuurlijk een nieuwe werkgevers-pay-off: Werken bij het Scheepvaartmuseum. Verbind werelden. En een mooi geschoten employer branding-video en authentieke fotografie, gemaakt in samenwerking met Qatcher:

Met deze nieuwe Employer Value Proposition heeft het Scheepvaartmuseum ‘een solide fundament om haar arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentcampagnes de komende jaren op te stoelen’, aldus Dusseljee.

24 uur in het museum

Om op te vallen bij de ideale doelgroep voor het Scheepvaartmuseum ontwikkelde Brandmannen een creatief concept ‘24 uur in het Scheepvaartmuseum’. Want wat gebeurt er eigenlijk achter die statige witte muren? En achter alle computerschermen om het museum draaiende te houden, ook als alle bezoekers naar huis zijn? ‘Dat is in beeld gebracht vanuit het perspectief van de beveiliger’, legt Dusseljee uit. ‘Want dat is dé persoon die alles ziet: de verscheidenheid aan mensen, expertises en werkzaamheden. Voor en achter de schermen. Alles op basis van de EVP, natuurlijk.’

Dat viel in goede aarde, aldus HR-manager Augustin. ‘We waren echt verrast door de juiste snaar die Brandmannen wist te raken bij totstandkoming van het werkgeversverhaal. En ook daarna waren we aangenaam verrast bij het zien van de eerste versie van de video. Knap hoe ze ons verhaal zo goed in 1,5 minuut hebben kunnen vangen.’

Meer Beauty Cases?

In de rubriek ‘Beauty Case’ belichten we met regelmaat inspirerende recruitmentcases. Ook een mooie case? Laat het de redactie weten!

Lees ook

Over de speciale poppen waarmee het Ministerie van OC&W diversiteit op de kaart zet

De één heeft albinisme, de andere vitiligo; het zijn zeker bijzondere poppen te noemen die vanaf vanochtend (midden in de Diversity Week) te bewonderen zijn in de centrale hal van de Hoftoren, de domicile van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), met 142 meter het op twee na hoogste gebouw van Den Haag. Het opvallende initiatief is onderdeel van de bewustwordingscampagne ‘Iedereen is welkom bij OCW’, dat tot doel heeft te laten zien dat iedereen bij het ministerie ‘zichzelf’ kan zijn.

‘De poppen vertegenwoordigen diversiteit zonder te stereotyperen.’

De speciaal ontworpen poppen symboliseren OCW-medewerkers en nodigen iedereen uit om deel te nemen aan de organisatie. ‘Ze vertegenwoordigen diversiteit zonder te stereotyperen’, aldus Selda Akbal, Strategisch Adviseur Diversiteit en Inclusie vanuit DiversOCW, het netwerk dat zich binnen het ministerie bezighoudt met culturele en etnische diversiteit. ‘Verschillende achtergronden en invalshoeken zijn voor organisaties van cruciaal belang. Het creëren van een inclusieve cultuur begint met bewustwording en een open blik naar elkaar. Zowel voor de werknemers zelf als voor de vraagstukken en contacten met wie we werken.’

Empathie en begrip

In de hal van de Hoftoren zijn niet alleen allerlei poppen opgesteld, gemaakt door de Amsterdamse ‘inclusieve poppenwinkel’ Colourful Goodies, er is ook een miniatuurversie van het gebouw zelf. Het inzetten van diversiteitspoppen werkt ‘laagdrempelig en uitnodigend’, aldus Akbal, die voor het initiatief optrok met onder meer creative director Rik Blokland. Hij was meteen enthousiast over het concept, zegt hij. ‘Dit is een boodschap die empathie en begrip oproept, niet belerend, maar verhalend.’

‘Dit is een boodschap die empathie en begrip oproept, niet belerend, maar verhalend.’

Wat deze campagne onderscheidt, is volgens Akbal ‘de nieuwe en laagdrempelige benadering van bewustwording op een complexe thematiek. De campagne gebruikt verbeeldingskracht, signaalkracht en creativiteitskracht om de boodschap te verspreiden. De aantrekkingskracht van de poppen schuilt in hun aandoenlijke en ontwapenende verschijning. Ze beelden volwassenen uit in een kinderlijke vorm, benadrukkend dat inclusie van jongs af aan van essentieel belang is.’

De campagne met de poppen gaat volgens haar echter verder dan alleen symboliek. ‘Het roept eenieder op om de diversiteit in onze samenleving te omarmen. Het creëren van een inclusieve cultuur begint met bewustwording en een open blik naar elkaar. We willen mensen inspireren om bij OCW te (blijven) werken. Deze campagne is een belangrijke stap in onze voortdurende inzet om een inclusieve en diverse werkomgeving te creëren die een weerspiegeling is van de samenleving.’

Ook een boek

De poppen zijn nog tot en met 1 december 2023 te zien in de Hoftoren, die toegankelijk is voor alle Rijkscollega’s. Als verlengstuk van de campagne verschijnt er ook een boekje met daarin alle foto’s van de poppen die te zien zijn, begeleid door rijmteksten van Spoken Word Artist Atta de Tolk. Dit boek wordt
verspreid onder medewerkers en geïnteresseerden. Ook zijn er ansichtkaarten beschikbaar, vertelt Akbal.

De poppen zijn nog tot en met 1 december 2023 te zien in de Hoftoren.

De tentoonstelling met de poppen is vanochtend officieel geopend door OC&W-secretaris-generaal Marjan Hammersma. Aansluitend was bijvoorbeeld ook nog de ‘Een pop zoals ik‘ te zien, de tv-documentaire die eerder onderdeel was van het Nederlands Film Festival en later deze maand door KRO-NCRV op tv zal worden uitgezonden.

Lees ook

Vergeet de vlootschouw, dit zijn de 5 B’s die je voor je strategische personeelsplanning móet kennen

Vandaag, tijdens de laatste dag van de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy, gaat het de hele dag over Total Talent Management, of, zo je wil, om Total Workforce Planning. Twee begrippen die min of meer hetzelfde betekenen, maar in de praktijk toch vaak nog veel te beperkt worden bekeken, aldus Mark van Assema. ‘Als het gaat over strategische personeelsplanning, gaat het vaak nog om een zogeheten vlootschouw, om het zittend personeel in kaart te brengen in een zogeheten 9-grid of HR3P-model. Of het gaat om succession planning, waarbij de organisatie probeert de meest bedrijfskritische posities aan te wijzen en vervolgens te plannen wie geschikt zou zijn voor opvolging in de komende jaren, mocht de huidige functionaris vertrekken.’

Total Workforce Planning wordt vaak nog te beperkt bekeken.’

Mark van Assema

Maar beide benaderingen sluiten helemaal niet meer aan op de praktijk van tegenwoordig, schetst de consultant in een nieuw whitepaper. Het is tijd voor een andere benadering van strategische personeelsplanning, aldus de mede-auteur van het boek Mis geen Talent. En die laat zich volgens hem het beste samenvatten in 5 B’s: Build, Bridge, Buy, Borrow én Beyond. Een benadering die minder statisch is, praktischer, en beter aansluit bij de business, beloof hij. Maar wat wordt er precies mee bedoeld? We lopen de nieuwe 5 B’s van Total Workforce Planning even langs.

Whitepaper

#1. Build

In deze stap breng je in kaart wat de de inhoudelijke of skills-behoefte van je afdeling of organisatie is. Wat is je missie en visie? Wat zijn de prioriteiten en uitdagingen voor de komende tijd? En hoe kun dat vertalen in: welke capaciteiten en competenties heb je daarvoor nodig? Heb je die al in huis? Of kun je het je eigen mensen die je al in huis hebt leren? Het gaat hier dus om: vooruitkijken en opleiden. Hoe kun je je huidige team ontwikkelen naar nieuwe skills en interne mobiliteit?

#2. Bridge

Heb je de benodigde vaardigheden niet al in je eigen afdeling rondlopen? Of kost het (te) veel tijd en inspanning om die kant op mensen op te leiden? Dan wordt het tijd om over de randen van de eigen afdeling te kijken, en je te focussen op interne mobiliteit. Kun je een interne vacature of project opdracht uitzetten, en zo de brug slaan naar andere afdelingen? En omgekeerd: kun je zorgen voor behoud van je ‘eigen’ medewerkers, door hen intern meer kansen en carrièremogelijkheden te bieden?

#3. Buy

Veel organisaties slaan de eerste 2 stappen over, en kiezen snel voor stap 3, oftewel: het uitzetten van een vacature en vervolgens het ‘inkopen’ van nieuwe,
vaste medewerkers. Als een medewerker vertrekt, wordt snel een vacature geplaatst, vaak zelfs met hetzelfde functieprofiel als dat van de net vertrokken medewerker. Men hoopt men min of meer een kloon van de vertrokken persoon binnen te halen, liefst zelfs nog iemand met ietsje meer potentie. Hoewel deze strategie soms niet te vermijden is, moet elke organisatie ervoor waken dit als enige optie voor nieuwe capaciteit te beschouwen, aldus Van Assema.

#4. Borrow

Lukt het niet om vaste nieuwe medewerkers aan te trekken, of mag het niet vanwege een ‘fte-freeze’ of vacaturestop? Of heb je bepaalde competenties slechts voor beperkte tijd nodig? Wil je niet ‘vastzitten’ aan permanente medewerkers? Misschien ben je juist op zoek naar heel specifieke, schaarse kennis en expertise? Dan moet ook ‘Borrow’ onderdeel zijn van je strategische personeelsplanning.

De Borrow-route is voor soms wel 20 tot 30% uiteindelijk ook de weg naar Buy.

Dat ‘inhuren’ kan op allerlei manieren: van uitzendkrachten tot gedetacheerden, en van externe consultants tot zzp’ers. Het kan in Nederland, maar ook over de grens. Je kunt denken aan mensen die je voor een bepaalde opdracht inhuurt, of een bureau of bedrijf dat een grote klus aanneemt. Ook de vraagstukken van in- en outsourcing spelen hierbij een rol, zeker in de hoek van IT. In de praktijk is deze Borrow-route voor soms wel 20 tot 30% van de talenten uiteindelijk ook de weg naar Buy. Zeker bij uitzendkrachten, maar ook bij meer ervaren professionals wordt de kandidaat na 2 of 3 tijdelijke contracten vaak ‘overgenomen’ in vaste dienst.

#5. Beyond

To infinity. And beyond! zongen ze al in Toy Story. En zo hoort het ook te gaan als je het hebt over Total Workforce Planning, aldus Van Assema. ‘Want het is niet alleen belangrijk hoe je mensen binnenhaalt, maar ook: hoe je ze laat gaan. Het blijkt in de praktijk altijd van waarde om ervoor te zorgen dat het afscheid zo is dat mensen positief over je organisatie blijven, zelfs bij een reorganisatie. Niet alleen omdat je nooit weet wanneer je elkaar in de toekomst weer eens nodig kunt hebben, maar ook omdat het goed is om ambassadeurs van je organisatie te hebben, die bij anderen een goed woordje over je kunnen doen.’

‘Er zijn nog altijd weinig voorbeelden van organisaties die goed offboarden.’

Hoewel de theorie over vertrekkers allang bekend is, zijn er in de praktijk toch nog altijd weinig voorbeelden bekend van organisaties die goed offboarden, met onder meer een goed exitgesprek, constateert hij. ‘Of die dit koppelen aan bijvoorbeeld alumni-pools of talentpools, waarmee ze structureel contact onderhouden
en die ‘boomerang hire’ (iemand die binnen een jaar terug is, omdat het gras bij de buren toch niet groener is) of referent voor nieuwe kandidaten kunnen zijn.’

Conclusie

Succession planning? Of een vlootschouw? Het doet plots heel ouderwets aan als je deze 5 B’s van Total Talent Management tot je door laat dringen. Een integrale benadering van talent, zowel binnen als buiten de organisatie, zowel vast als flex, zowel toekomstig als voormalige medewerkers; helpt meer om zicht te krijgen op het belangrijkste onderdeel van de totale organisatiekosten, aldus de whitepaper. Het helpt zo ook de kosten af te wegen. Dus: wat zijn de wervings- en opleidingskosten van de ene versus de ander, hoe hoog het gemiddelde verloop, en wat ben je jaarlijks kwijt aan bijvoorbeeld vaststellingsovereenkomsten?

De 5 B-aanpak helpt vooruit te kijken: waar wil je over 2 of 3 jaar staan, en wat heb je daarvoor nodig?

De 5 B-benadering van Total Workforce Planning helpt ook vooruit te kijken. Waar wil je over 2 of 3 jaar staan, wat heb je daarvoor al aan skills in huis en wat heb je nog nodig? Daarbij helpt het ook om terug te kijken: via welke B komen tot nu toe je meest succesvolle medewerkers naar je toe? Hoe heb je hen geworven en begeleid, zodat ze zo succesvol zijn geworden? Dat staat of valt met de beschikbaarheid van de juiste ‘total talent’-data waarop je ook realtime kunt sturen. Met deze 5B’s krijgt HRM – kortom – hét instrument in handen om tijdig en proactief het relevante gesprek met iedere lijnmanager aan te gaan. Zodat je eindelijk dicht bij de concrete keuzes komt die de business nodig heeft om hun team te laten groeien.

Meer weten

Alles weten over de 5 B’s van Total Workforce Planning? En welke technologie je voor welke B in het proces nodig hebt? Klik hier.

Whitepaper 5 B’s

 

Hoe medewerkers met ‘inklok-koffie’ de ‘terug-naar-kantoor’-trend het hoofd bieden

Over de hele wereld vragen steeds meer bedrijven hun werknemers om weer vaker terug naar kantoor te komen. Maar die medewerkers hebben daar – om allerlei redenen – vaak maar bar weinig zin in, en keren zich er dan ook vaak tegen. Daarom is er wereldwijd nu een nieuwe trend gesignaleerd, die al de term coffee badging heeft meegekregen, of – in goed Nederlands: inklok-koffie.

Ruim 4 op de 10 werknemers zegt al geregeld een kopje ‘inklok-koffie’ te drinken op kantoor.

Eerst maar even naar de bron van dat nieuwe woord. Dat blijkt Owl Labs te zijn, een bedrijf dat zelf een systeem voor hybride vergaderingen aanbiedt. Zij hebben wereldwijd onderzoek gedaan, waarvoor ook zo’n 2.000 Nederlandse werknemers zijn ondervraagd, en daarover het rapport State of Hybrid Work 2023: Nederland uitgebracht. Daarin zegt ruim 4 op de 10 (41%) geregeld een kopje ‘inklok-koffie’ te drinken op kantoor, naast nog eens 10% die zegt dat ook wel eens te willen proberen.

Pelgrimstochten

Medewerkers die bijna volledig hybride werken, alleen naar kantoor komen om even een praatje te maken bij de koffiemachine en zo hun gezicht te laten zien, en daarna weer naar huis gaan om écht aan het werk te gaan: het is een creatieve manier die mensen hebben gevonden om tijd en geld te besparen, en tegelijk toch aan het mandaat van het kantoor tegemoet te komen, aldus Frank Weishaupt, CEO van Owl Labs. ‘De gegevens laten zien dat veel bedrijven nog veel werk moeten verzetten om een aantrekkelijke, productieve en stressvrije kantooromgeving te bieden die ervoor zorgt dat werknemers ook bij elkaar wíllen komen.’

‘Mensen willen niet op kantoor dezelfde videogesprekken voeren die ze ook thuis kunnen doen.’

‘Mensen willen geen tijd en geld besteden aan frequente pelgrimstochten naar kantoor als ze daar dezelfde videogesprekken voeren die ze thuis ook zouden voeren of aan taken werken die ze minder productief vinden als ze op kantoor zijn’, voegt hij toe. Want geld is een factor, blijkt uit het onderzoek. In het Amerikaanse equivalent ervan klagen de ondervraagden vooral over de kosten voor lunch, parkeren, woon-werkverkeer en de verzorging van hun huisdier als ze op kantoor moeten komen werken. In de VS loopt dat samen op tot vaak meer dan 50 dollar per dag. Wat je via coffee badging dus (grotendeels) kunt voorkomen.

Op zoek naar een andere baan

In Amerika blijkt het fenomeen dan ook nog iets wijder verspreid dan in Nederland, aldus het onderzoek. In de VS antwoordt namelijk maar liefst 58% aan coffee badging te doen, en 8% overweegt het. Duidelijk uit de onderzoeken is in elk geval wel dat hybride kunnen werken een steeds belangrijker overweging voor werkenden wordt. Maakt een werkgever dit niet mogelijk, dan zegt 40% van de Nederlandse werknemers op zoek naar een andere baan te gaan. En waar van 51% van de werknemers wordt verwacht dat ze volledig op kantoor werken, zegt slechts 17% dat ook te willen. ‘Een wezenlijk signaal’, aldus Weishaupt.

40% van de Nederlandse werknemers zegt op zoek naar een andere baan te gaan als ze niet hybride kunnen werken.

‘Daarmee blijkt er nog steeds een mismatch te zijn tussen werkgevers en werknemers als het gaat om flexibel of hybride werken’, aldus de onderzoeker. En dat is op z’n minst opvallend te noemen, want uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat 62% van de managers zegt dat hun teams productiever zijn wanneer ze hybride of op afstand werken.

Werken waar je wilt

Er blijkt overigens ook een flinke mismatch te zitten tussen werknemers en de Eerste Kamer. Een grote meerderheid (70%) van de werknemers vindt namelijk dat het recht op hybride werken in de wet moet worden vastgelegd. Helaas voor deze groep heeft de Eerste Kamer vorige maand het wetsvoorstel Werken waar je wilt verworpen. De senaat deed dat vooral met het argument dat werkgevers en werknemers best zelf in staat zouden zijn om hierover goede afspraken te maken, waardoor de wet volgens hen weinig waarde toevoegt.

Lees ook

Ontdek de kracht van een inclusieve persona, met Starbucks als voorbeeld

Als je aan de slag gaat met recruitment marketing word je vaak geacht een persona te maken. Maar zo’n persona is ook weer vaak een bron van vooroordelen en bias, een vooraf ingekleurd plaatje, dat diversiteit en inclusiviteit nog wel eens in de weg lijkt te staan, omdat het een bepaalde richting op redeneert. En dat terwijl inmiddels voldoende is aangetoond dat diversiteit meer business oplevert. Hoe hieruit te komen? Misschien kan Starbucks helpen…

Een inclusieve persona zorgt voor een wervingsproces dat gevoelig is voor de unieke behoeften en ervaringen van individuen.

Laten we daarvoor eerst even kijken naar wat ‘een inclusieve persona’ is. Het gaat hier om een gedetailleerde beschrijving van een denkbeeldige kandidaat voor een bepaalde functie, waarbij het doel van een inclusieve persona is om organisaties te helpen divers talent aan te trekken en aan te nemen. Tegelijkertijd zorgt het ook voor een wervingsproces dat gevoelig is voor de unieke behoeften en ervaringen van verschillende individuen. Dit draagt bij aan een inclusieve en diverse werkomgeving waarin alle werknemers zich gewaardeerd en vertegenwoordigd voelen.

Waarom afstappen van een traditioneel persona? 

Waarom is dit anders dan het traditionele gebruik van een persona? Volgens Lauren Guilbeaux, People Geek bij Culture Amp, heeft het ermee te maken dat de traditionele sleutelstatistieken niet volstaan als het gaat om het benutten van diversiteit. Ze wijst op het tekortkomen van de conventionele etikettering en categorisatie van individuen. Het is tijd om afscheid te nemen van verouderde hokjesdenken en getallen, zegt ze. In plaats daarvan dienen we ons te richten op het omarmen van de rijke verscheidenheid aan unieke perspectieven die elk individu met zich meebrengt.

Het is tijd om afscheid te nemen van het verouderde hokjesdenken.

Als we de kracht van diversiteit omarmen en mensen niet langer in rigide hokjes plaatsen, kan een opmerkelijke synergie ontstaan van diverse eigenschappen en standpunten. Dit is waar innovatie gedijt, waar creativiteit tot bloei komt en waar grenzen worden verlegd. Samen bouwen we aan een zakelijke omgeving waarin elke stem wordt gehoord en elke bijdrage wordt gevierd. Dus: streef naar meer dan alleen cijfers – streef naar een cultuur van inclusiviteit waarin de mogelijkheden onbegrensd zijn. Ontketen de potentie van diversiteit en transformeer niet alleen je teams, maar ook je winstcijfers.

Starbucks als voorbeeld

Een voorbeeld van een bedrijf dat zo’n inclusief persona heeft opgesteld, is – zoals gezegd – Starbucks. De koffieketen staat bekend om zijn inspanningen op het gebied van diversiteit en inclusie, en een van de manieren waarop ze dit hebben laten zien, is door het creëren van de fictieve persona “Jaya.” Deze persona is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en is ontworpen om medewerkers bewust te maken van de diverse klantbehoeften en ervaringen.

Door deze persona te ontwikkelen en te integreren in hun trainingen en beleid, kan Starbucks medewerkers helpen een beter begrip te krijgen van de diverse behoeften en voorkeuren van hun klanten. Dit bevordert een meer inclusieve en empathische benadering van klantenservice en productaanbod. Dus… als je echt het verschil wilt maken in je recruitmentproces, is het tijd om de kracht van soft én hard skills te ontdekken. Dit kun je op een overzichtelijke manier doen door gebruik te maken van een persona template.

Hoe zorg je dat jouw persona inclusief blijft? 

  1. Onderzoek en begrijp diversiteit: Begin met het ontwikkelen van een diepgaand begrip van de verschillende groepen mensen waarmee je wilt communiceren. Dit omvat diversiteit op basis van geslacht, etniciteit, leeftijd, seksuele geaardheid, beperkingen, achtergronden en meer. Doe onderzoek naar de kenmerken, behoeften, waarden en verwachtingen van deze verschillende groepen.
  2. Verzamel diverse input: Betrek verschillende mensen uit de doelgroep bij het proces. Dit kunnen medewerkers zijn, klanten of andere stakeholders die de diversiteit vertegenwoordigen die je wilt aanspreken. Hun input en inzichten kunnen waardevol zijn bij het creëren van een realistische en effectieve persona en kandidatenreis.

8 zaken om af te wegen

Een inclusieve persona creëren vereist zorgvuldige afwegingen tussen harde en zachte vaardigheden om te zorgen dat je persona goed een diverse doelgroep vertegenwoordigt. Je doel is een persona te creëren die resoneert bij een brede en diverse doelgroep, terwijl je tegelijkertijd vooroordelen en stereotypen vermijdt. Hier zijn enkele harde afwegingen die je dan moet maken:

  1. Demografische diversiteit. Bij de demografische kenmerken van de persona, zoals leeftijd, geslacht, etniciteit en achtergrond, moet je rekening houden met een breed scala aan identiteiten. Pas hier op voor het per ongeluk versterken van stereotypen of het negeren van minder zichtbare groepen.
  2. Educatie en professionele achtergrond. Kies een educatieve en professionele achtergrond die representatief is voor verschillende niveaus en industrieën. Dit kan variëren van formele opleidingen tot autodidacten.
  3. Vaardigheden. Selecteer een combinatie van harde (meetbare en technische) en zachte (interpersoonlijke en emotionele) vaardigheden. Zorg dat deze vaardigheden relevant zijn voor de rol of context.
  4. Toegang tot middelen. Overweeg de mate van toegang tot technologie, internet en andere bronnen die nodig zijn om bepaalde vaardigheden uit te oefenen. Dit kan de mogelijkheden en beperkingen van de persona beïnvloeden.
  5. Fysieke en mentale diversiteit. Denk na over de fysieke en mentale kenmerken van de persona. Dit kan variëren van fysieke beperkingen tot neurodiversiteit. Zorg dat je geen stereotyperende beelden gebruikt en vermijd een persona die slechts één dimensie van diversiteit vertegenwoordigt.
  6. Taal en communicatie. Kies een communicatiestijl (en taalgebruik) die toegankelijk is voor een breed scala aan mensen, inclusief degenen die niet de moedertaal spreken.
  7. Levenservaringen. Bedenk welke levenservaringen, uitdagingen en prestaties relevant kunnen zijn voor de persona. Dit kan helpen diepgang en realisme toe te voegen aan het karakter.
  8. Waarden en overtuigingen. Wees voorzichtig met het toewijzen van specifieke waarden of overtuigingen aan de persona, tenzij dit essentieel is voor het verhaal. Vermijd algemene stereotypen over bepaalde groepen.

Over de auteur

Mandy Drost is online marketeer bij SendtoDeliver/Loyall en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing (automation).

 

Relaties > recruitment: de 6 termen die René Herremans’ nieuwe HR-revolutie bepalen

Recruitment? Het is heus belangrijk, zegt René Herremans in zijn nieuwste boek, Nooit meer zonder personeel. Maar nóg meer recruiters aannemen, om zo te hopen je arbeidsmarktprobleem op te lossen? Dat gaat hem niet worden. Net zomin als: meer salaris bieden. Het zijn misschien voor de hand liggende oplossingen, maar geen structureel antwoord op de krapte, zegt hij. Waar de oplossing volgens hem dan wél ligt? In: denken in relaties. Welke 6 kernbegrippen horen daar wat hem betreft bij? En wat bedoelt hij daarmee?

#1. De ploforganisatie

Veel organisaties worden tegenwoordig ‘gemanaged en geoptimaliseerd op basis van data en KPI’s, terwijl de praktijk van alledag en de individuele werknemers uit het zicht raken’ aldus de a

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook