Heyu gelanceerd: ‘Rollen van werkgever en werkzoekende omgedraaid’

De sollicitatie andersom. Het is al eerder geprobeerd, onder andere door Randstad. Maar het vandaag gelanceerde platform Heyu denkt toch zeker nog iets aan het idee te kunnen toevoegen. ‘We willen de rollen van werkgever en werkzoekende omdraaien, en zo het personeelstekort oplossen’, aldus de 28-jarige initiatiefnemer Janic Makizodila (midden op foto boven).

‘Vacatures? In theorie een leuk plan, maar de huidige arbeidsmarkt wijst uit dat het niet meer werkt.’

Het sollicitatiegesprek? Niet meer van deze tijd, zegt hij. Het cv? Weg ermee. ‘Het is altijd hetzelfde riedeltje. Een bedrijf zet een vacature online waar iemand vervolgens op solliciteert. In theorie een leuk plan, maar cijfers en de huidige arbeidsmarkt wijzen uit dat dit in praktijk niet meer werkt.’

Meer aandacht voor soft skills

Makizodila onderzocht de arbeidsmarkt en voerde veel gesprekken met belanghebbenden. Inmiddels is hij daardoor overtuigd: het wervingsproces moet anders. ‘Minder focus op hard skills en meer aandacht voor wie een professional écht is, kijkend naar een combinatie van persoonlijkheid, drijfveren, cultuurwaarden en cognitieve vaardigheden’, zegt hij.

‘Vanaf nu is de professional aan zet.’

De juiste interesses, persoonlijkheid en intelligentie. Factoren die veel werknemers als muziek in de oren klinken, denkt Makizodila. Maar hoe kun je bij sollicitatie met cv – eventueel gevolgd door een kennismakingsgesprek van nog geen uur – bepalen of iemand matcht op basis van die factoren? ‘Dat kan anders’, dacht hij. ‘Wij kijken met ons platform niet naar of de professional bij de baan past, maar of de baan bij de professional past. Vanaf nu is de professional aan zet.’

Goodbye ouderwets systeem

Hoe dat werkt? ‘Onder andere door middel van persoonlijke matching’, zegt de ondernemer, die grootse plannen heeft met Heyu. ‘Goodbye ouderwets systeem, hey you! Professionals maken op hun online profiel drie gratis assessments over hun persoonlijkheid, drijfveren en cognitieve vaardigheden. Op basis van die data verrast Heyu werkgevers met passende professionals die gegarandeerd een match zijn met de openstaande vacature en het bedrijf. Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant. Op die manier vergroten we de slagingskans en daarnaast hopen we discriminatie de kop in te drukken.’

‘Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant.’

Huidige klanten waar Heyu zich op richt zijn bedrijven tussen Amsterdam, Almere, Amersfoort en Utrecht. Daryl Hopman, algemeen directeur Veritec & co-founder GetJobsDone is een van de eerste ondernemers die zich aansloot. ‘Wij zijn benieuwd hoe we kunnen connecten met nieuwe collega’s door het koppelen van latent werkzoekenden aan ons bedrijf, door middel van cultuur, in plaats van ons blind te staren op competenties.’

1,5 jaar ontwikkelen

Momenteel kun je op het platform terecht voor vacatures in marketing, sales, HR, consultancy, finance en IT. Naar verwachting komen hier in de toekomst nieuwe branches bij. Een smakenpalet dat ook Ilse van Langen, recruitment & employer branding specialist bij Fietsvoordeelshop.nl, aantrok om nu al de samenwerking met Heyu vast te leggen. ‘Heyu sprak ons direct aan vanwege hun lef om het systeem te keren. Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’

‘Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’

Heyu is onderdeel van holding en investeerder Bookthat Group. Het platform is vandaag, na 1,5 jaar van ontwikkelen en inmiddels maanden van operationele voorbereiding, gelanceerd vanaf De Isselt in Amersfoort.

Lees ook

Timetohire en BrainCompass bundelen krachten: ‘Niet op zoek naar de match, maar de match zelf creëren’

‘Door de samenwerking met BrainCompass maken we nog beter inzichtelijk hoe we – op basis van onze kernwaarden veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid – kandidaten het beste een plek kunnen geven binnen onze organisatie’, vertelt Michael van de Ven, Head of Regional Operations bij Timetohire.

Zorgvuldigheid en zelfreflectie

Timetohire stelt als doel om het maximale uit talent te halen, ook bij het eigen personeel. In de zoektocht naar een nieuwe assessmenttool voor de eigen werving was zorgvuldigheid dan ook het toverwoord, zo legt Van de Ven uit. ‘We zijn eerder dit jaar met het traject gestart en hebben er echt de tijd voor genomen. Uiteindelijk zijn we enorm fan geworden van de tool van BrainCompass.’

‘De tool laat zien wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien.’

Deze tool gaat namelijk niet alleen in persoonlijke en professionele drijfveren, maar ook op aspecten rondom sociale drijfveren. ‘De tool laat echt zien hoe iemand in het leven staat en wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien en ontplooien’, stelt Van de Ven. Daarbij gaat het dus een laagje dieper dan andere assessments, zegt hij. ‘Omdat zelfreflectie binnen onze organisatie zo belangrijk is, past deze tool goed bij hoe wij ons werkgeverschap zien.’

Waarom de tool van BrainCompass

In veel recruitmentprocessen spelen onderbuikgevoelens, intuïtie en ervaring van de recruiter een belangrijke rol. ‘Dit is een mooie start, maar met de opkomst van assessment tooling krijgen onze recruiters de backup die ze verdienen. Potentiële key players, high performers of high potentials beschikken namelijk over actief en inactief talent’, aldus Van de Ven.

De inzichten van BrainCompass geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.

Traditionele assessments richten zich op het in kaart brengen van talent. Met als gevolg dat na de plaatsing blijkt ‘dat er niet uit komt wat er wel in leek te zitten’. BrainCompass gaat een stap verder en brengt ook de voorwaarden in kaart om dat talent daadwerkelijk te activeren. ‘Zo krijgen we toegang tot het volledige (onbenutte) potentieel van de kandidaat’, vertelt de Head of Regional Operations van Timetohire.

Zelfsturende teams

Dat Timetohire met zelfsturende teams werkt, speelde een belangrijke rol bij de keuze voor een nieuwe assessmenttool. Van de Ven: ‘Naast alle vrijheid die dit met zich meebrengt, kan het voor sommige medewerkers wel eens lastig zijn om zonder sturing van bovenaf het maximale uit zichzelf te halen. De inzichten van BrainCompass helpen hierbij en geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.’

‘We zetten het assessment in voorafgaand aan het tweede sollicitatiegesprek. Zo optimaliseren we onze candidate journey en kunnen we ook de kandidaten met wie we niet in zee gaan toch nog iets meegeven.’ Het rapport zit in een online omgeving waar kandidaten nog een jaar toegang tot hebben. ‘Wie dat wil kan op die manier zelf met de inzichten van het assessment aan de slag’, aldus Van de Ven.

BrainCompass over hun werkwijze

Wouter van den Berg is ook enthousiast over de samenwerking. De BrainCompass-oprichter promoveerde op het snijvlak van economie en neurowetenschappen. Na een leven als topsporter legde hij zich toe op het ‘activeren van talent’. ‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt’, vertelt hij over zijn eigen drijfveren. Met de assessmenttool die hij de afgelopen 10 jaar ontwikkelde, moet dat onbenutte potentieel van mensen beter tot uiting komen. Om dit te doen, richt de tool zich vanuit neurowetenschappelijke basis ook op de vroege jeugd van een kandidaat.

‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt.’

Van den Berg: ‘In die beginperiode van je leven krijg je een soort spelregels mee. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de voorwaarden waaronder je jezelf durft te zijn, eigenaarschap toont en hoe je het beste in een groep functioneert. Als je die voorwaarden niet kent, is het lastig om je talenten te tonen. Onze assessmenttool van BrainCompass brengt hier verandering in en dat heeft in de praktijk al een paar mooie voorbeelden opgeleverd.’

Mensgericht

BrainCompass

Zo waren ze bij een fintechbedrijf opzoek naar een nieuwe Head of Operations. ‘Ze kregen de positie niet gevuld en vroegen ons om nog eens naar kandidaten te kijken die al waren afgevallen. Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren. In het sollicitatiegesprek was diegene niet goed uit de verf gekomen, en vond het bedrijf hem een wat zoekende indruk maken’, vertelt Van den Berg.

‘Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren.’

‘Maar nu wisten we: dat was geen onzekerheid. Als ze maar bereid zijn om de juiste kaders te schetsen en een visie uiteen te zetten. Dan krijgen ze een hele mensgerichte en loyale leider erbij. Dit profiel komt met name in deze branche de diversiteit ten goede. Dat advies hebben ze opgevolgd, en nu blijkt het inderdaad een hele mooie match te zijn.’

‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren.’

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt het werven van talent steeds meer een ontwikkelvraagstuk, ziet Van den Berg. ‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren. We hebben elkaar daarin als gelijkwaardige partners gevonden.’

Lees ook

World of Ambition: Nieuw 3D-platform voor traineeships gelanceerd

Sinds jaar en dag spelen career events een belangrijke rol bij het werven van met name jonge kandidaten. Maar millennials geven de voorkeur aan online, zeker als het om de eerste oriëntatie gaat. World of Ambition, een initiatief van Appendee uit Leusden, speelt hier op in, en heeft een visueel aantrekkelijke 3D-wereld ontwikkeld, waarin kandidaten op zoek kunnen naar traineeships, het hele jaar door, 24 uur per dag.

Ze kunnen er in contact komen met topwerkgevers, vacatures vinden, kennis vergaren en assessments doen. Bovendien wordt er vier keer per jaar een zogeheten AmbitionDay georganiseerd. Tijdens deze online carrièredagen zorgt een programma vol sprekers en (interactieve) workshops voor een dag waar kandidaten en organisaties elkaar online treffen. Naast interessante traineeships belooft World of Ambition ook veel handige informatie voor werkzoekenden en tools om je persoonlijke skills te toetsen.

Aanmelden

Hoewel World of Ambition haar deuren pas begin maart 2023 voor het grote publiek zal openen, kunnen kandidaten en organisaties zich sinds deze week al wel vast aanmelden. Voor bedrijven die zich voor 31 december aanmelden geldt een speciaal introductietarief, voor kandidaten is aanmelding volledig gratis.

Lees ook

 

OnlyHuman en DUX samen verder als UMON

Als groep bedient UMON de publieke en non-profit sector. Binnen die sectoren leggen de dochterorganisaties zich toe op de specifieke uitdagingen binnen verschillende vakgebieden. De naam UMON is afgeleid van het Engelse woord voor mens: human.

UMON wil binnen de publieke sector dé plek worden waar opdrachtgever en kandidaat zich herkennen.

UMON wil binnen de publieke sector dé plek worden waar opdrachtgever en kandidaat zich herkennen en thuis voelen, en elkaar weten te vinden. Natuurlijk gaat het om de juiste persoon, op de juiste tijd, op de juiste plaats. Maar de fit en de aantrekkingskracht tussen mensen is wat echt het verschil maakt. En dat vraagt om goed te luisteren, kennis van het vak, zoeken, praten, het lef hebben om soms nee te zeggen en door te gaan.

Unieke wereld

OnlyHuman is een detacherings- en recruitmentbureau dat sinds 2000 gespecialiseerd is in het plaatsen van communicatie- en marketingprofessionals in de publieke sector. DUX is een executive search-bureau met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van (internationale) search en werving en selectie voor de non-profit sector.

Om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen, moet je de publieke sector écht kennen.

Martin Staats, algemeen directeur en partner UMON: ‘Wie de publieke sector een beetje kent, weet hoe uniek deze wereld is. Dat maakt hem razend interessant. En soms ook ingewikkeld. Om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen, moet je de publieke sector écht kennen. Specialist zijn. En dat word je alleen als je je ergens helemaal op toelegt. Daarom geeft UMON dit specialisme de ruimte.’

Lees ook

HeadFirst Group neemt StarApple over

HR-techdienstverlener HeadFirst Group voegt StarApple Group, bestaande uit de merken StarApple en StackOps, toe aan haar organisatie. Beide bedrijven zijn gespecialiseerd in het sourcen van IT en digital specialisten.

Over StarApple Group

StarApple Group is een ambitieuze en jonge organisatie, opgericht in 2008 en sindsdien uitgegroeid tot een succesvolle IT-talent sourcer. Dit bedrijf heeft al meer dan 10.000 specialisten succesvol verbonden aan uiteenlopende organisaties. General director Caner Hamamioglu: ‘Talent laten groeien, dat is onze missie.’

StarApple heeft al meer dan 10.000 specialisten verbonden aan allerlei organisaties.

‘Dat doen we door professionals uit ons netwerk met zorg te verbinden aan opdrachten, waarbij professionals niet enkel doen wat ze eerder bij andere opdrachtgevers gedaan hebben, maar ook uitgedaagd worden een stap te maken in hun ontwikkeling. Design your career, noemen we dat. Met de samenwerking met HeadFirst Group kunnen we dit op nog grotere schaal gaan doen en daar kijken we enorm naar uit.’

Inspelen op dynamische markt

HeadFirst Group voorziet dat het combineren van diverse diensten nodig is om alle vraagstukken van opdrachtgevers te blijven oplossen in de huidige dynamische arbeidsmarkt. CEO Marion van Happen: ‘De schaarste op de arbeidsmarkt verdwijnt de komende jaren niet. Dit vraagt om creativiteit bij het ontsluiten van de markt.’

‘De schaarste op de arbeidsmarkt vraagt om creativiteit bij het ontsluiten van de markt.’

‘Wij geloven dat het combineren van high tech oplossingen met services met een grote human touch de sleutel is tot customer succes. Die klanten zijn voor ons zowel opdrachtgevers – die we doorlopend voorzien van mission critical talent – als professionals, die we actief helpen van opdracht naar opdracht bij de meest aantrekkelijke opdrachtgevers.’

StarApple Group blijft zelfstandig

StarApple wordt een zelfstandig merk binnen HeadFirst Group, waarmee ze haar eigen identiteit behoudt. Het huidige management blijft de organisatie leiden in haar groeistrategie naar de toekomst. Hamamioglu: ‘HeadFirst Group wordt de stuwende kracht achter StarApple.’

‘Dit geeft extra power om onze groeiambities waar te maken.’

‘Met ons bevlogen team van ruim 80 collega’s blijven wij een full service recruitmentoplossing bieden aan onze opdrachtgevers en professionals. En we krijgen toegang tot het platform van de groep, wat ons extra power geeft om onze groeiambities waar te maken.’

Lees ook

Met nieuwe look & feel presenteert UP ook meteen aangescherpte visie

Traditioneel recruitment zit op een dood spoor, zegt Caroline Pols, oprichter van UP in Business. ‘Als je heel eerlijk bent, is het peperduur prijsschieten. En met dat krampachtig zoeken op korte termijn doe je zowel de kandidaat als jezelf tekort.’

‘Met dat krampachtig zoeken op korte termijn doe je zowel de kandidaat als jezelf tekort.’

Met een nieuwe site, met compleet nieuwe look & feel én een aangescherpte visie, wil Pols laten zien hoe het volgens haar beter kan, met Recruitment Marketing Automation als dé oplossing voor vastgeroeste recruitmenttechnieken. ‘De beste kandidaten zijn namelijk niet op zoek naar jou’, zegt ze. ‘Althans, nóg niet… Je moet ze zelf zien te vinden, volgen en verleiden. Want recruitment is geen jacht, het is verleidingskracht.’

Niet jagen, maar verleiden

Pols voerde samen met haar collega’s de afgelopen tijd allerlei gesprekken over de nieuwe visie. Samen met alle ervaringen, projecten en successen die ze de afgelopen jaren beleefde, leidde dat tot de nieuwe belofte, zegt ze. ‘Daarin benoemen we een herwaardering van het mooie recruitment-vak, en dat we de tools in handen geven om het weer over de inhoud te kunnen hebben. Om niet te jagen, maar om te verleiden.’

Down the funnel kweek je merkvoorkeur en oogst je concrete interesse.’

Volgens Pols is vinden, volgen en verleiden van kandidaten een continu proces. ‘Je bouwt al een relatie op ver voordat een talent überhaupt een baan overweegt. Down the funnel kweek je merkvoorkeur en oogst je concrete interesse. Dat is een organisch proces, géén kwestie van pushen. Met een warme database behaal je gegarandeerd hogere en betere conversie. Zo verbeteren wij het recruitmentproces structureel. En niet onbelangrijk: we verrijken het vak met een positieve benadering van kandidaten. Sterker nog, we verleiden talent naar een plek en omgeving waar ze zich gelukkiger en nog beter thuis voelen.’

Ze zegt dat mensen en bedrijven zich moeten kunnen blijven ontwikkelen. ‘Daaraan werken we continu, ook voor onszelf. We blijven leren van onze samenwerkingen, klanten, medewerkers, partners en leveranciers. On and on…’ Om de nieuwe look & feel en de visie nog meer kracht bij te zetten volgt er binnenkort ook een Digitaal Magazine, zo belooft ze, bomvol inspirerende klantverhalen en interviews met partners uit de recruitmentbranche.

Lees ook

Uitzendplatform Youbahn neemt branchegenoot Zenjob over

In de afgelopen jaren is Youbahn uitgegroeid tot een van de bekendste flexibele uitzendplatformen van Nederland, waar vraag en aanbod op een intelligente manier worden gematcht. Met de overname van Zenjob blijft Youbahn zich inzetten om het digitaal organiseren van arbeid te vereenvoudigen en vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen.

‘Organisaties hebben de behoefte om het organiseren van werk flexibeler te maken en verder te digitaliseren.’

Dit gebeurt enerzijds door de technologie achter het platform te verbeteren. Door algoritmes, competenties en skills nog slimmer in te zetten op het platform, is er bijvoorbeeld steeds minder menselijke interventie nodig. Anderzijds zoekt Youbahn ook naar mogelijkheden om het aanbod aan flexkrachten verder uit te breiden om zo nog beter aan de wensen van opdrachtgevers te voldoen. De overname van de Nederlandse activiteiten van Zenjob past zo uitstekend in de strategie van Youbahn, aldus Dennis Eilbracht, Chief Operational Officer bij Youbahn.

Belangrijke stap

‘De overname van Zenjob is een belangrijke stap voor Youbahn’, zegt Eilbracht. ‘Je ziet dat organisaties de behoefte hebben om het organiseren van werk flexibeler te maken en verder te digitaliseren. Door de huidige economische situatie vindt er een consolidatieslag plaats in de markt. Daarin zijn wij doortastend te werk gegaan. De ruim 25.000 flexkrachten die Zenjob in zijn database had, zijn een waardevolle aanvulling op onze database. Opdrachtgevers hebben nu een nog ruimere keuze in het aanbod aan flexkrachten. Met deze overname versterken wij onze stabiliteit en kunnen wij het succes van ons uitzendplatform uitbreiden.’

Lees ook

YourCampus haalt 2,7 miljoen op voor openbreken Europese arbeidsmarkt met flexibele compensatie

Op het platform van YourCampus kunnen werknemers met een persoonlijk budget van hun werkgever uit verschillende secundaire voorwaarden en benefits kiezen in de categorieën welzijn, persoonlijk ontwikkeling, financieel welzijn en mobiliteit. Ook bestaande salariscomponenten kunnen flexibel worden ingezet, zoals de pensioenregeling, vakantiegeld en -dagen. YourCampus speelt hiermee in op het feit dat iedere werknemer andere wensen heeft, doordat zij zich in verschillende levensfases bevinden of op afstand werken.

‘Werkgevers zoeken in de war for talent naar manieren om talent tegemoet te komen en Gen Z naar zich toe te trekken.’

‘De arbeidsmarkt staat onder enorme druk. Werkgevers zoeken in de war for talent naar manieren om talent tegemoet te komen en Gen Z naar zich toe te trekken’, zegt Florian Gendrault, oprichter en CEO van YourCampus. ‘Maar er is geen one-size-fits-all als het om secundaire voorwaarden en persoonlijke benefits gaat. De oudere werknemer heeft meer aan een goede pensioenregeling, terwijl een jongere werknemer misschien liever zijn vakantiegeld maandelijks ontvangt en budget overhoudt voor persoonlijke ontwikkeling. Wij bieden flexibiliteit in secundaire voorwaarden en benefits, maar dan wel met collectieve voordelen.”

2,7 miljoen investering

De opgehaalde investering van 2,7 miljoen euro werd geleid door early stage b2b software-investeerder Newion. Daarnaast stappen ROM InWest en angel investeerders Kalo Bagijn (Brand New Day), Fritz Korten en Joost Jolink (Fresca Group) in. Bestaande investeerders Dutch Founders Fund en angel investeerders Marc van Agteren (Usabilla), Anouk de Wolff (Scale Force Talent) en Omri Amir (FindHotel) vergroten hun belang in YourCampus. Eerder staken zij al 500.000 euro in de start-up.

YourCampus wil hét platform worden voor alle werknemerscompensatie.

Met de investering zal YourCampus verder uitbreiden, met als doel een platform te zijn voor alle werknemerscompensatie. Daarnaast wil YourCampus bestaande benefits van bedrijven zo inzichtelijk mogelijk maken voor werknemers door ze in het platform te integreren. Naast de bestaande benefits biedt het platform diensten en producten van partners aan. Voor het aanbod werkt YourCampus samen met een ruim aantal aanbieders, waaronder Brand New Day, Classpass, Swapfiets en GoodHabitz.

Sinds 1 november 2021 live

Werkgevers betalen een bijdrage per werknemer, maar daar staat tegenover dat zij niet nog zelf deals hoeven af te sluiten. Ook kunnen eenmalige beloningen worden aangeboden, in de vorm van een bonus of als verjaardagscadeau. Bedrijven houden zo alle personeelskosten op het YourCampus-platform en kunnen per werknemer en categorie een budget toewijzen, bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget. Bovendien biedt YourCampus integratie met HR & payroll leveranciers zoals Visma Nmbrs, HiBob, Personio, Loket en AFAS.

Het team van YourCampus. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Het YourCampus platform is in november 2021 live gegaan en er zijn nu al ruim 100 bedrijven die er gebruik van maken. Momenteel wordt er gewerkt aan het toevoegen van vakantiegeld en -dagenregeling en het verder uitbreiden van de flexibele pensioenregeling. In de toekomst wil het bedrijf nog meer HR-diensten toevoegen.

‘Onze ambitie is om in 2025 meer dan 1 miljoen werknemers op YourCampus actief te hebben.’

‘Door de opkomst van hybride werken staan werkgevers voor de uitdaging om hun werknemers betrokken te houden. De YourCampus-app heeft een hoge engagement rate, doordat werknemers bezig zijn met hun persoonlijke benefits’, aldus Gendrault. ‘ Dat biedt kansen om de bedrijfscultuur via het platform te vergroten. Daarnaast gaan we uitbreiden naar andere Europese landen. Voor werknemers kennen we geen grenzen, veel van de aangeboden diensten zijn internationaal beschikbaar. Maar werkgevers in het buitenland kampen met dezelfde uitdagingen als hier. Onze ambitie is om in 2025 meer dan 1 miljoen werknemers op YourCampus actief te hebben.’

Lees ook

Hoe Hello 24/7 met ‘mantelzorg-app van de zaak’ personeelsuitval wil terugdringen

Nederland telt bijna 5 miljoen mantelzorgers. De helft van hen heeft naast het mantelzorgen ook een baan. En vaak daarnaast ook nog eens een veelal druk sociaal leven. Een flinke uitdaging die ervoor zorgt dat bijna 1 op de 5 gevallen van werkverzuim is namelijk gerelateerd aan mantelzorg, blijkt uit onderzoek van HRM CZ & GfK.

Met deze app kan de werkgever ook praktische ondersteuning bieden.

Met de achterliggende filosofie ‘deel de zorg, regel het samen’ ontwikkelde zorgtechbedrijf Hello 24/7 daarom een app die mantelzorg beter behapbaar maakt en praktisch ondersteunt. De app kan door werkgevers als employee benefit worden aangeboden. Zo kan de werkgever niet alleen de dialoog met de werknemer aangaan, maar ook praktische ondersteuning bieden. Via de app deel je de taken met elkaar en met extra handen/services van buitenaf: van wie-gaat-wanneer-langs, tot snel een gezonde maaltijd regelen en zelf op afstand een oogje in het zeil houden.

mantelzorg app

35.000 keer gedownload

Hello 24/7 lanceerde de app eind vorig jaar en intussen is deze al meer dan 35.000 keer gedownload. Ook partijen als gemeente Den Haag, Univé, KPN en verschillende zorgorganisaties werken momenteel samen met het zorgtechbedrijf. Oprichter Arthur Clement: ‘Uit cijfers van het SCP weten we dat mantelzorg snel belangrijker wordt. Dat gaat ook op voor organisaties – 1 op de 4 werknemers ís nu al mantelzorger. Personeel moet hierin daarom meer ondersteund worden door de werkgever. Belangrijk voor het werkgeluk van het personeel, wat ten goede komt aan duurzame inzetbaarheid.’

‘Werkgevers moeten hun personeel hierin beter ondersteunen.’

Clement denkt dat de Dag van de Mantelzorg, op 10 november, het ideale moment is om mantelzorgende werknemers een hart onder de riem te steken. ‘Organisaties moeten laten zien dat ze niet alleen praten over duurzame inzetbaarheid en werk/privébalans, maar er ook echt iets aan doen’, aldus Clement. ’We gaan het zorg/deeltijdperk in.’

Enkele feiten over mantelzorg

  • 1 op de 3 Nederlanders (16+) gaven in 2020 mantelzorg (circa 5 miljoen mantelzorgers).
  • 830.000 mantelzorgers geven zowel langdurig (meer dan 3 maanden) als intensief (meer dan 8 uur per week) hulp.
  • 9,1% van de mantelzorgers voelt zich zwaar belast (460.000 mantelzorgers).
  • Ongeveer 5 op de 6 mantelzorgers geniet van de leuke momenten van het zorgen.
  • 1 op de 4 werknemers combineert betaald werk met mantelzorg.

Lees ook

Ik Blink Groep breidt internationaal uit met overname van het Spaanse Temporales

Joost Fiévez, CEO en eigenaar van Ik Blink Groep, zette recent zijn handtekening onder de overeenkomst van de overname van het Spaanse Temporales, een recruitmentbureau dat Zuid-Europese mensen bemiddelt naar betekenisvolle banen in Noord-Europa. Door deze overname bouwt de Ik Blink Groep een sterke, strategische positie op in de internationale recruitmentmarkt en is zij direct marktleider van de regio Zuid-Europa.

Uit recent onderzoek blijkt dat 25% van de Zuid-Europeanen onder de 30 jaar werkloos is.

Temporales speelt al 10 jaar in op de kloof tussen het personeelstekort in Noord-Europa en de beschikbaarheid van arbeidspotentieel in Zuid-Europa en Latijns-Amerika. Vanuit de vestigingen in Madrid, Lissabon en Athene bemiddelt Temporales jaarlijks ruim 6.000 mensen naar banen in Nederland en Duitsland. Uit recent onderzoek van Eurostat blijkt dat 25% van de mensen onder de 30 jaar in Zuid-Europese landen werkloos is. Hierdoor groeit het aantal bemiddelingen naar Noord-Europese landen sterk. Temporales helpt jongeren aan banen binnen de sectoren Logistiek & Industrie, Hospitality, Zorg, Techniek, Finance en IT.

Grenzeloos groeien

De Ik Blink Groep, die al 5 jaar actief is in de Nederlandse recruitmentbranche en zo’n 120 medewerkers telt, verandert door deze overname haar focus van nationaal naar internationaal. En laat hiermee zien sterk in de Europese arbeidsmarkt te geloven. Ze gaat lopende partnerships met inleners, intermediairs en (toe)leveranciers versterken. Daarmee kan Ik Blink Groep organisaties in Nederland nog sneller van kwalitatief personeel voorzien. In de toekomst wil ze het marktaandeel in Duitsland uitbreiden en in het Verenigd Koninkrijk opbouwen.

‘Met de overname van Temporales laten we zien sterk in de Europese arbeidsmarkt te geloven.’


‘Met Temporales voegen we een zevende label toe aan het portfolio van de Ik Blink Groep, naast NuFlex, WerkmaX, Oak Safety, BouwMaten, OAK HRM en KR8 Werkkleding‘, aldus Joost Fiévez, CEO en eigenaar van de Ik Blink Groep. ‘Hiermee zijn we een internationale organisatie, en komt een langgekoesterde droom uit voor mij als Nederlander met Spaanse roots. Door de overname van Temporales kunnen we nog beter onze missie nastreven en een antwoord geven op de alsmaar toenemende vraag naar kwalitatief en duurzaam personeel.’

Lees ook

JobBoost.io gaat verder onder naam Jobmatix

Jobmatix. Dat is de nieuwe naam voor JobBoost.io, oorspronkelijk opgericht in 2016. Het bedrijf levert een oplossing in de vorm van een tool voor jobboardmarketing binnen recruitment. Met name bureaus en corporates worden middels deze tool ondersteund bij de dagelijkse werving. In 2021 zette JobBoost.io vaart achter de missie van de driekoppige directie om dé grootste programmatic speler binnen Europa te worden.

In 2021 zette JobBoost.io vaart achter de missie om de grootste programmatic speler van Europa te worden.

Om deze ambitie achterna te reizen werden er diverse stippen op de horizon uitgezet en werden de ambities afgekaderd. Naast de uitbreiding van het team en het doorontwikkelen van de tooling werd ook geconcludeerd dat een nieuwe naam en bijbehorend brand de organisatie ten goede zou komen. De afgelopen maanden is hard gewerkt om dit te realiseren. Naast de integratie van verschillende bedrijfsprocessen is er ook opnieuw vorm gegeven aan het merk en de positionering van de organisatie.

Standplaats Breda

Voor gebruikers verandert er verder weinig; de oplossing en de functionaliteiten binnen de tool blijven zoals ze momenteel zijn. Wel wordt het dienstenaanbod aangepast en worden er uitgebreide onboardings- en trainingstrajecten gegeven waardoor de tool makkelijker bestuurbaar wordt voor de gebruikers. Dit zal met video-ondersteuning, animatie en uitgeschreven handleidingen worden uitgebreid.

De organisatie zal als Jobmatix verder opereren vanuit de huidige standplaats Breda. ‘De rebranding van JobBoost.io naar Jobmatix.com is een logische stap in onze strategie om de leidende programmatic specialist van Europa te worden’, aldus Wiebe Mulder, een van de drie oprichters. ‘Onder de naam Jobmatix willen we onze marktpositie de komende jaren verder uitbouwen en onze tool blijven optimaliseren. We zijn in één klap fors gegroeid en doen via deze stap eer aan onze expertise en technologie.’

‘Onze ambities reiken verder dan het beeld dat men vaak nog van ons heeft.’

‘De nieuwe naam en uitstraling draagt bij aan de bewustwording en trots van onze medewerkers en maakt ook voor klanten beter duidelijk wie we zijn, wat we doen en wat we willen. En de ambities reiken verder dan het beeld dat men vaak nog van ons heeft’, aldus Mulder. ‘Om verder te kunnen bouwen aan de merkwaarde, is voor een herkenbare naam gekozen. Jobmatix symboliseert kracht en vernieuwing. Het woord job is als herkenning gebleven en bovendien een knipoog naar het verleden.’

Foto boven: Wiebe Mulder (tweede van rechts) met collega’s.

Lees ook

Hoe het partnership van Timetohire en Fanployer direct voor 20% meer sollicitanten zorgt

Employer Branding en online zichtbaarheid spelen een cruciale rol in de huidige arbeidsmarkt. De zoektocht naar een baan gebeurt online. Een goede online reputatie is daarom essentieel voor recruitment succes. Maar liefst 69% van werkzoekenden zegt niet te solliciteren als het werkgeversmerk een slechte reputatie heeft. Daarom heeft Timetohire de Fanployer-scan omarmd. Met deze scan krijg je inzicht in jouw reputatie, de sterkte van jouw werkgeversmerk en de candidate experience van jouw sollicitanten. Ook vergelijkt de scan jouw score met die van jouw 2 belangrijkste concurrenten.

69% van werkzoekenden solliciteert niet bij een slecht werkgeversmerk.

Uit de scan volgt daarna een actieplan om jouw werkgeversmerk te versterken. Timetohire implementeert deze scan nu in haar Recruitment Success Framework, waarmee organisaties geholpen worden een succesvolle vertaalslag te maken van bedrijfsstrategie naar recruitmentstrategie. De ROI en impact op het hele recruitmentproces kunnen zo direct worden gemeten.

Wat levert deze scan op voor klanten?

  • Klanten van Timetohire en Fanployer krijgen hiermee inzicht in de sterkte van hun werkgeversmerk ten opzichte van hun belangrijkste concurrenten;
  • Ze hebben de online profielen van hun management en recruitmentteam verbeterd;
  • Hun carrièresite en werken-bij zijn verbeterd en competitiever;
  • De implementatie van de zogeheten Quick Wins levert hen direct 20% meer sollicitanten;
  • De Big Wins tillen vervolgens hun werkgeversmerk naar een hoger niveau.

De implementatie van de Quick Wins levert 20% meer sollicitanten.

Donja van Laarhoven, co-founder van Fanployer: ‘Om de war for talent te winnen moet je precies weten waar je staat en wat je moet doen om snel impact te maken. Geen kans kan en mag onbenut blijven. Deze samenwerking tussen Fanployer en Timetohire zorgt ervoor dat je binnen 2 weken inzichtelijk hebt waar je staat. En geeft je concrete acties om direct je recruitmentresultaten te verbeteren. Eigenlijk een no-brainer.’

Lees ook