Hoe Recruitment Backoffice flexibiliteit vindt binnen de grenzen van de regelgeving

Alleen aan de wet- en regelgeving voldoen? Het is voor een backoffice dienstverlener tegenwoordig echt niet meer voldoende, zo weet Daphne Bouw, manager van Recruitment Backoffice. Maar waarin kun je dan nog wel het verschil maken? Een interview.

> Waarom zijn jullie koploper als het gaat om wet- en regelgeving?

‘Vanuit de overheid wordt steeds strenger en meer gecontroleerd of partijen zich daadwerkelijk aan de regels houden. En de regels worden steeds uitgebreider. Daarom is het voor kleine partijen bijna niet meer mogelijk overal aan te voldoen. Op 1 januari 2025 gaat in Nederland de verplichte certificering voor alle uitleners van arbeidskrachten in. Voor de intermediairs met wie wij samenwerken wordt het daardoor nog belangrijker dat ze samenwerken met een solide en betrouwbare partij die ze op de hoogte houdt van veranderingen in de markt, die aan alle eisen voldoet én die een sparringpartner voor ze is van wie ze op aankunnen.’

> Hoe kun je als backoffice dienstverlener sparringpartner zijn? Regels zijn toch regels?

‘Regels zijn zeker regels en daar moeten we altijd aan voldoen. Maar niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen die uiteindelijk nagenoeg hetzelfde resultaat opleveren. Intermediairs lopen tegen veel meer zaken aan. Als zij een gesprek aangaan met een potentiële opdrachtgever vinden we het belangrijk dat ze goed beslagen ten ijs komen.’

‘Niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen.’

‘Doordat wij proactief onze intermediairs op de hoogte houden van veranderingen die eraan komen, kunnen zij dit al voorleggen bij hun opdrachtgevers. Daarnaast ondersteunen wij ze bij HR-vraagstukken, waarbij zij dezelfde dag nog antwoord krijgen. Daar waar kan bieden we meer dan één oplossing, zodat de intermediair kan kiezen welke oplossing het beste past bij de bedrijfsvoering. Wij zijn de strategisch HR-partner voor onze opdrachtgever. Een collega op afstand! Door onze persoonlijke benadering kennen wij onze intermediairs en de uitdagingen waar ze mee te maken hebben goed.’

> In de uitzendbranche wordt wel eens gesproken over de cowboys. De partijen die regels aan hun laars lappen of het niet zo nauw nemen.

‘Die vallen bij ons snel door de mand. We vinden het belangrijk om met gelijkgestemden te werken. Partijen die gaan voor goed werkgeverschap, plezier op het werk en met elkaar zo goed mogelijk werk afleveren waar iedereen baat bij heeft. Doordat we nauw samenwerken met onze intermediairs leren we elkaar ook goed kennen. Bij potentiële samenwerkingen kijken we wat voor partij het is, waar iemand voor staat en of dat aansluit. In een enkel geval voeren we een controle uit. Als we niet dezelfde kernwaardes hebben en de afstand te groot is om deze te overbruggen, kan het gebeuren dat we kiezen om de samenwerking niet aan te gaan.’

> Wat merkt een flexkracht van jullie inzet?

‘De overheid schroeft aardig aan de regels rondom flexkrachten. Je trekt als flexkracht dan ook regelmatig aan het kortste eind. Een goede backoffice dienstverlener die de boel op orde heeft bezit de benodigde keurmerken. De één volgt de ABU, de ander de NBBU, maar in de basis gaat het om dezelfde keurmerken.’

daphne bouw recruitment backoffice

‘Wat kun je dan naast het volgen van de regels specifiek voor de flexkrachten doen? Binnenkort hebben wij de audits voor de keurmerken, dit jaar hebben wij voor het eerst ook de audit voor het verstrekken van de perspectiefverklaring. Voorheen kwam een flexkracht zelden in aanmerking voor een hypotheek. Dit verandert met een perspectiefverklaring. Dit certificaat verkrijgen gaat natuurlijk niet zomaar, er zijn eisen waaraan je moet voldoen, maar het behoort straks wel tot de opties. Dit soort voordelen communiceren we dan ook proactief.’

> Welke processen zetten jullie in om ervoor te zorgen dat een flexkracht tevreden is?

‘Wij zorgen dat de flexkracht gebruik kan maken van een gebruiksvriendelijk en duidelijk portal via onze eigen app. Deze verbindt het backoffice pakket met het frontoffice systeem. Dit portal is zo ingericht dat het in de huisstijl is van de intermediair waarmee de flexkracht werkt. Dit zorgt voor herkenbaarheid. De flexkracht weet zo precies bij wie hij aan de bel moet trekken als er vragen zijn en is het feit dat Recruitment Backoffice erachter zit een detail.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes. Dit geldt ook voor de flexkrachten. Zo verlonen we standaard 2 keer per week en wordt dit in de toekomst uitgebreid naar dagelijks verlonen. Ook is het mogelijk om een voorschot op je salaris te krijgen. Je zal net voor een vervelende financiële verrassing komen te staan, dan is het toch fijn dat je in gesprek kan over een oplossing? Zo denken we mee met de maatschappij.’

> En de zzp’ers?

‘Dat geldt ook voor de zzp’ers met wie we samenwerken. De zzp-facturen worden altijd binnen een week betaald. In de zzp-wereld wacht je normaal gesproken minimaal 14 dagen op je betaling. En wil je dit sneller ontvangen dan houden andere backoffice-partijen hiervoor 3 tot 5% in. Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden. Wij stellen ons dus flexibel op zonder dat je hier voor extra kosten komt te staan.’

‘Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden.’

‘Doordat wij een grotere partij zijn hebben wij de mogelijkheid om ons aan te sluiten bij een kredietverzekeraar. Onze facturen zijn verzekerd, wanneer een opdrachtgever niet betaalt kunnen we dit aanbieden ter incasso. Voor onze intermediairs zijn zulke verzekeringen niet haalbaar.

 > Dat klinkt alsof je verder gaat dan alleen meedenken met de financiën.

Ja, als flexkracht krijg je niet altijd dezelfde kansen als wanneer je vast in dienst bent. Wat eigenlijk vreemd is, want je doet hetzelfde werk als die collega’s. We bieden de flexkrachten dus bijvoorbeeld ook de kans om zich te ontwikkelen. Vanuit de overheid is er opleidingsbudget en zijn er allerlei andere potjes waarop je aanspraak kunt maken. Dit jaar zat er ook een taalbudget bij. Maar denk ook aan het STAP-budget. Wij vragen deze budgetten aan en benoemen deze mogelijkheden proactief naar onze intermediairs. Er zijn intermediairs die het zelf inzetten als promotie, wat natuurlijk hartstikke mooi is! Zo kunnen ze bij bepaalde functies een opleiding aanbieden. Denk hierbij aan VCA, een heftruckcertificaat en alle andere relevante opleidingen.’

‘Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

‘Doordat wij die budgetten claimen en aanvragen scheelt dit de intermediairs werk en kunnen zij doen waar zij gelukkig van worden: het matchen van kandidaten aan opdrachtgevers. Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

> Hoe heeft een backoffice dienstverlener invloed op de werksfeer?

‘Haha, ik kan me voorstellen dat je denkt dat we daar weinig invloed op hebben, maar toch kunnen we zeker bijdragen! Denk bijvoorbeeld aan ziekteverzuim. Onze consultants zoeken altijd naar de rode draad. Komt er relatief veel ziekteverzuim bij een bepaalde intermediair of opdrachtgever voor? Horen we bepaalde klachten vaker? Hoe komt dit? Hoe kan Recruitment Backoffice hier bijdragen aan een goede oplossing?’

‘We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan.’

‘We denken altijd mee en benaderen zulke dingen ook altijd proactief. We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan. Deze workshops gaan bijvoorbeeld over hoe om te gaan met ziekteverzuim, het verhogen van het werkplezier of de werksfeer of goed werkgeverschap. De input die wij hier geven aan onze klanten vertaalt zich door naar de eindgebruikers, zowel de flexkracht als de opdrachtgever in dit geval.’

> En dan?

‘Ook hierbij denken we aan mensen en niet aan nummertjes. Dat houdt in dat we soms ons verlies moeten nemen. Kort verzuim is zo’n onderwerp. Stel iemand zijn oma komt te overlijden, maar hij heeft nog maar 2 uur verlof opgebouwd. Dan kiezen wij er, in overleg met de intermediair, voor om die persoon gewoon de dag vrij te geven, de situatie is al verdrietig genoeg! Dit factureren we dan niet door aan onze klant, we nemen ons verlies als juridisch werkgever.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zó belangrijk.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zo belangrijk. En dan is er nog het verschil tussen zeggen of het daadwerkelijk doen! Wij kennen iedereen bij naam, weten wanneer mensen jarig zijn en wat er in de privésituatie speelt. Ons streven is om de beste backoffice dienstverlener te zijn, niet de grootste of goedkoopste. Met ons team zijn we constant aan het brainstormen: wat kunnen we doen om onze dienstverlening nog completer en beter te maken? Lekker werken, dat is onze winstbelofte. Deze houding hebben we niet alleen tegenover de intermediairs, maar ook de flexkrachten. Zijn mensen bijvoorbeeld langdurig ziek, dan bellen we, maken een praatje, sturen een bos bloemen en informeren of we ze ergens mee kunnen helpen. We hebben het wel over mensen, hè!

> Jullie stellen je dus eigenlijk op als verlengstuk van de intermediair, zodat deze zich kan onderscheiden.

‘Precies! De arbeidsmarkt is nu zo dat er meer vacatures dan werkzoekenden zijn, maar we weten dat dit in de toekomst weer de andere kant op slaat. Dus het is belangrijk voor de intermediairs om nu duurzame relaties op de te bouwen met opdrachtgevers om in slechtere tijden nog steeds de partij te zijn waarmee zij samenwerken. Dit doe je door kwaliteit te leveren, op de hoogte te zijn, mee te denken en de betrouwbare partij te zijn. Daarmee kunnen wij onze intermediairs heel goed helpen.’

Lees ook

Bureaurecruitment Live 2023

Digitalisering

Het thema voor dit jaar is ‘Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren’. Uit het Brancherapport 2023 voor Recruitment Trends, Inzichten en Data van Bullhorn bleek al dat digitale transformatie de topprioriteit is voor recruitmentbureaus in de Benelux. Juist daarom is het nu zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Tijdens Werf& Bureaurecruitmen Live, het grootste evenement op het gebied van bureaurecruitment,  bieden wij  een unieke kans om je te laten inspireren en kan je leren van de experts op het gebied van bureaurecruitment. Ook Femke van Logtenstein, account director van Bullhorn, zal hier van de partij zijn, om het onderzoek nader te duiden. Dit wil je dus niet missen!

Automatisering

Volgens Byner, Jobrock en Textkernel zit het geheim voor bureaus in automations. In hun breakoutsessie zullen zij vertellen waarom en hoe je hiermee een hogere productiviteit kan creëren. Daarnaast neemt Martijn Hemminga je mee in de cijfers & trends 2023 van recruitmentsoftware die jij voor jouw bureau in kunt zetten om te automatiseren. Kortom, een heleboel interessante sessies die jou inzichten zullen bieden om efficiënter en professioneler te werken als bureau.

Keynotes

Onder andere Carol Geens, Han Mesters en Jarno Duursma maken hun opwachting als keynote sprekers. Jarno Duursma zal meer vertellen over de synthetische revolutie: de creatieve mens-machine. Tijdens deze sessie krijg je antwoord op vragen als: Welke kansen ontstaan er in het tijdperk van synthetische media? Hoe ziet de toekomst er uit? En welke ethische vragen moeten we onszelf stellen?

Naast de diverse keynotes, tafelgesprekken en breakoutsessies is dit evenement de perfecte gelegenheid om te netwerken. Tijdens Bureaurecruitment Live zijn onder andere bureaus als Tempo Team, Youbahn en Young Capital NEXT aanwezig!

Ben jij er bij?

Ben jij er klaar voor om te digitaliseren, automatiseren en professionaliseren? Zorg dan dat je aanwezig bent bij Bureaurecruitment Live 2023 op 8 maart in het Van der Valk Hotel in Utrecht.

Boek je ticket(s)

 

 

Van de horeca naar IT-recruitment; hoe Evie Klok ‘het beste van twee werelden’ vond

Ze had zich voorgenomen nooit een baan te willen waarbij ze achter een scherm moet zitten. Toch werkt Evie Klok sinds december 2021 bij Recruitment Process Outsourcing-bureau Pro Contact als IT-recruiter. En dat terwijl ze, met een hotelschooldiploma op zak, juist jarenlang in de horeca werkte. Maar de coronapandemie dwong haar de sector verlaten, waarna ze de IT-wereld binnenstapte. Nu wint haar nieuwsgierigheid naar technische snufjes.

> Waarom koos je eerst de hotelschool?

‘Ik vond technologie en IT altijd fascinerend. Mijn vader was vroeger altijd bezig met nieuwe apparaten. Toen ik 15 was, moest ik een studiekeuze maken. Hoewel ik toen dus al veel affiniteit had met IT, koos ik toch voor de horeca. Ik zag mezelf niet de hele dag achter een computer zitten. Bovendien kon ik tijdens deze studie ook naar het buitenland. Mijn ouders gingen vaak met mij en mijn broer op vakantie naar kleine idyllische dorpjes in Italië. De behoefte was groot om eens ergens anders naartoe te gaan. Zo ging ik op 18-jarige leeftijd voor 6 maanden naar Tenerife om te werken in een hotel achter de balie.’

> Welke lessen heb je daar geleerd?

‘Ik ben erachter gekomen dat ik het leuk vind om met mensen van verschillende nationaliteiten in gesprek te gaan en om Engels te praten. De mensen die ik toen ontmoette hebben allemaal een uniek en interessant verhaal. Door veel gesprekken te voeren, heb ik mijn mensenkennis vergroot en ben ik zelfverzekerd geworden. Mijn studie en stage zijn goede lessen geweest over hoe ik mensen moet aanspreken en hoe ik lichaamstaal kan lezen.’

> Wat ben je na je studie gaan doen?

‘Ik ben aan de slag gegaan als barista bij Starbucks op Schiphol. Dit zag ik als een mooie tussenstap, omdat ik nog niet klaar was voor een ‘serieuze’ baan. Mijn ervaring in het buitenland kwam hier goed van pas, omdat ik – weer – in aanraking kwam met veel verschillende nationaliteiten. Na een jaar ben ik op zoek gegaan naar een andere baan. Zo kwam ik terecht op de afdeling reserveringen bij het Radisson Blu Hotel bij Schiphol. Maar toen de coronapandemie begon, veranderde alles. De mailboxen, waar gemiddeld genomen 350 aanvragen per dag binnenkwamen, waren ineens zo goed als leeg. Dat zorgde voor lichtelijk paniek. Hoewel ik een vast contract had, vond ik mijn werk minder leuk; eigenlijk was er geen werk meer op mijn afdeling.’

> En toen?

‘Ik raakte op een verjaardag in gesprek met een iemand die werkt bij Pro Contact. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod en aan het einde zei ze: ik werk bij een tof bedrijf, ik denk dat je daar qua persoonlijkheid goed bij zou passen. Vanaf dat moment ging alles vliegensvlug. Ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en vervolgens aangenomen als recruiter.’

> Waarom Pro Contact?

‘Bij Pro Contact werven we kandidaten voor bedrijven uit de naam van de klant. We werken voor verschillende sectoren, waaronder de IT-sector. Dit vond ik meteen interessant. Omdat mijn broer uiteindelijk ook in de IT-sector is gaan werken als softwareontwikkelaar, komt dit onderwerp thuis nog vaak ter sprake. Ook ben ik nu aan het leren hoe ik kan programmeren in HTML. Niet om direct iets ermee te gaan doen, maar wel leuk om iets te kunnen. Daarom gaf ik al snel bij Pro Contact aan dat deze sector mijn voorkeur had, en zo kreeg ik steeds meer IT-profielen. Ook raadpleegde ik mijn broer regelmatig, want ik kwam al snel erachter dat een succesvolle IT-recruiter de taal van een IT’er moet spreken.’

> Wat maakt jou een succesvolle it-recruiter?

‘Ik ben geen IT’er, maar het is wel een van mijn interessegebieden. Dit is een voordeel. Er is nu een enorm tekort op de arbeidsmarkt. IT’ers ontvangen tientallen berichten van recruiters per dag. Dit maakt het voor mij lastig. Wil je met iemand in contact komen en hem of haar overtuigen om te switchen van baan, dan moet je van goede huize komen. Een van de belangrijkste dingen is de eerste indruk. Vaak zijn berichten van uitzendbureaus of recruiters cliché. Hier steek ik veel tijd in. Als je iemand op een creatieve manier benadert ontstaan daar ook leukere dialogen uit.’

> Hoe belangrijk is ict-kennis in jouw functie?

‘Heel belangrijk. IT’ers haken direct af als ze geen inhoudelijk gesprek met een recruiter kunnen voeren. Zij zijn idolaat over hun projecten en de door hen ontwikkelde software. Je kunt als recruiter wel een standaardvragenlijstje afwerken, maar dat resulteert niet in een leuk gesprek. Je moet de juiste vragen stellen en de kandidaat gevleid laten voelen. Een goede recruiter doet meer dan alleen kandidaten plaatsen. In de basis moeten wij beoordelen of het een leuke stap voor iemand is. Oftewel: er moet een match zijn.’

> Switchen IT’ers snel van baan?

‘Soms gaat dat moeizaam, maar ze kijken vaak na een jaar ook weer verder. Er wordt tegenwoordig makkelijker gedacht over een overstap. De meeste IT’ers zijn ambitieuze mensen. Dus wanneer ik een tof project heb waaraan ze kunnen meewerken, staan ze hier zeker voor open.’

> Wat wil je zelf nog bereiken in je carrière?

‘Ik heb het hier nu naar mijn zin. Als je iets doet wat je leuk vindt, straal je dat ook uit. Dat is bij mij nu zeker het geval. Of ik later nog echt de technische kant op ga, durf ik niet te zeggen. Voor mij is deze baan het beste van twee werelden: ik ben in contact met mensen en actief in de IT-sector.’

Dit artikel verscheen eerder bij Computable, en op de site van Pro Contact.

Lees meer

De Werf& Win-ter Weken: zo win jij één jaar lang gratis toegang tot al onze events

Brr, koud buiten! Gelukkig is de decemberactie van Werf& dit jaar zo cool, dat je het er spontaan weer warm van krijgt. Want win jij deze win-ter? Dan mag je in 2023 gratis naar binnen bij ieder Werf&-evenement! Zie jij jezelf al zonder te betalen langskomen bij Werf& Live? Of voor noppes een cocktail drinken bij het Recruitment in de Zon-festival? Het congres ‘Internationalisering van de Arbeidsmarkt’ pak je natuurlijk ook gewoon mee – en dat zonder een cent uit te geven.

Hoe doe ik mee?

Nu denk jij natuurlijk: dit is het mooiste kerstcadeau dat ik me kan voorstellen, ernaar meedingen zal niet eenvoudig zijn. Think again: een kerstcadeau uitpakken is namelijk nog nooit zo makkelijk geweest! Want wil jij kans maken op één jaar lang gratis toegang tot alle Werf&-events? Dan hoef je alleen maar in actie te komen tijdens de Werf& Win-ter Weken – die lopen nog tot en met 31 december. In andere woorden: schaf je in die periode een ticket voor één van onze evenementen aan? Of schrijf je je in voor een e-learning bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie? Dan gaat jouw naam in de hoed voor die ene felbegeerde prijs.

Voor ieder ticket en iedere e-learning die je aanschaft leggen we één lootje in.

En o, wil jij extra kans maken op een jaar lang gratis Werf&-events? Weet dan dat we voor ieder ticket en iedere e-learning die je aanschaft één lootje inleggen. De snelle hoofdrekenaar snapt: hoe beter jij je best doet tijdens de Werf& Win-ter Weken, hoe groter de kans dat jij straks beet hebt.

Welke events woont de winnaar gratis bij?

Werf& maakt vlak na oud en nieuw de winnaar van deze fantastische actie bekend. Ben jij de gelukkige? Dan krijg je onder andere gratis toegang tot Werf&-Live 2023 – een ticket dat normaal gesproken bijna 400 euro kost. En kom je met jouw gouden ticket langs bij het ‘Recruitment in de Zon‘-festival, dat afgelopen jaar een geslaagde eerste editie kende? Dan bespaar je 250 euro. Over de bijna 800 euro die je niet uitgeeft voor jouw entree tot het congres ‘Internationalisering van de Arbeidsmarkt’ hebben we het dan nog niet eens gehad.

Breng je kerstdagen door met de voorpret van wat misschien komen gaat…

En natuurlijk: de eventkalender van Werf& wordt continu geüpdatet – je hebt nu nog geen idee bij welke geweldige seminars, congressen en festivals jij straks gratis naar binnenloopt. Wat je wél zeker weet? Als je niet meedoet aan deze Win-ter Weken, heb je daar straks hoe dan ook spijt van. Zoek hier dus snel een leuk event of leuke e-learning uit, en breng je kerstdagen door met de voorpret van wat misschien wel komen gaat…

Werf& Win-ter weken

win-ter weken

Advertorial: Lerend de zomer in!

Redenen om te leren in de zomer

  • Deze periode is het bij veel organisaties rustiger, waardoor je minder afleiding hebt van jouw andere werkzaamheden of collega’s ;). De meesten hebben een break en zijn naar een tropisch oord vertrokken om bij te komen van het drukke jaar.
  • Door je brein te stimuleren in de zomer voorkom je een zomerdip
  • In september start je weer met frisse energie en nieuwe ideeën om aan de slag te gaan
  • Je kunt zelfs vanaf jouw strandstoel in de zon leren met onze e-learnings

Leer vanaf jouw strandstoel in de zon

Speciaal om het leren in de zomer te stimuleren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie tot en met 31 augustus een actie waarbij je twee e-learnings kunt volgen voor de prijs van een. Gebruik de volgende code bij aanmelding: Lerenindezomer

Je kunt zelf twee e-learnings volgen of je kunt samen met een collega deelnemen aan de actie.

Deze e-learnings doen mee:

E-learning Vacatureteksten
 

E-learning Het Arbeidsmarktcommunicatieplan
 

E-learning Word een STER in STARR
 

E-learning Introductie Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional
 

E-learning Introductie Bureau Recruitment
 

E-learning Introductie Corporate Recruitment
 

Voorbeeld: je wilt zelf de e-learning Word een STER in STARR volgen en jouw collega de E-learning Introductie Corporate Recruitment, dan kunnen jullie je allebei apart inschrijven voor de e-learning die je wilt volgen. Bij het opmerkingenveld kun je naast de code aangeven dat je met jouw collega wilt deelnemen aan de actie.

Er gelden een aantal actievoorwaarden:

  • De goedkoopste e-learning is gratis.
  • Deze actie is niet geldig in combinatie met andere acties.

 

 

 

Training Google Analytics voor Recruitment [ADV]

Google Analytics is wereldwijd veruit de meest gebruikte tool om de prestaties van websites bij te houden. Ook voor recruiters is dit interessant, als ze willen monitoren hoe hun inspanningen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in de praktijk uitwerken. En Google Analytics mag dan wereldwijd ook onder vuur liggen, voorlopig is het gebruik ervan nog gerechtvaardigd. En dus is het handig om te leren hoe je echte inzichten kunt halen uit Google Analytics.

In recruitment kun je steeds directer en persoonlijker met potentiële kandidaten communiceren.

De innovatieve ontwikkelingen binnen arbeidsmarktcommunicatie en -recruitment maken het mogelijk om steeds directer en persoonlijker met doelgroepen en potentiële kandidaten te communiceren. Maar vaak loop je daarbij tegen heel veel vragen aan. Zoals:

  • Hoe meet je of al je arbeidsmarktcommunicatie inspanningen effect hebben?
  • Hoe haal je de meeste waarde uit pakketten als Google Analytics?
  • Op welke wijze stuur je online-marketingbureaus aan op resultaat?
  • Welke KPI en metrics gebruik je in welke fase van de candidate journey?
  • Wat zijn de belangrijkste data waar je naar moet kijken? En met welke frequentie?
  • Hoe zet je inzichten om in acties om je media inzet en werving site beter te laten renderen?

Echte vakidioot

Dit zijn slechts een paar van de vragen die worden beantwoord in de praktische workshop Google Analytics van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Docent Jeffrey Hamelink is een echte vakidioot en zijn kracht zit in het feit dat hij de materie van analyse en optimalisatie zo begrijpelijk uitlegt dat je er meteen mee aan de slag wilt en kunt gaan.

Jeffrey Hamelink neemt je mee in hoe je Google Analytics inzet om zelf je wervingssite goed door te meten.

Hamelink heeft nu zijn eigen bedrijf Direct Impact, waar hij vooral mensen wil helpen en inspireren om hun doelen te bereiken binnen groeimarketing en automatisering. Hij heeft meerdere projecten uitgevoerd bij het opzetten van de digitale basis voor veel verschillende organisaties in verschillende branches. In de training neemt hij je mee in hoe je tools als Google Analytics inzet om zelf je wervingssite of media-inzet goed door te meten en te verbeteren. Dit wordt afgerond met een praktische oefening om gelijk het geleerde in de praktijk te brengen.

Succesfactoren, KPI’s en dashboards

Vervolgens wordt getoond hoe je met een aantal extra instellingen nog beter het resultaat kunt zien. Als de mogelijkheden duidelijk zijn, bespreekt hij hoe je met de juiste doelen en KPI’s de relatie legt met de kandidaatervaring en de arbeidsmarktcommunicatie acties die je als organisatie / team onderneemt. Daarna toont hij hoe je praktisch gebruik maakt van Google Analytics. Welk rapportages en dashboards zijn handig? En hoe zorg je er nu voor dat je medewerkers, recruiters en bureaus kunt aansturen op meetbare resultaten?

Uiteindelijk neemt hij je mee hoe de slag te maken van cijfers naar conversieoptimalisatie. En net als alle eerdere onderwerpen zul je dit nu ook zelf ervaren door middel van een praktische oefening. Waarna welverdiende certificaten worden uitgereikt.

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer:

31 maart 2022 van 12:00 tot 17:00

Investering:

€595,- (2e persoon 25% korting met code combi-eb)

Locatie:

Goudsesingel 80, 3011KD Rotterdam

Meer weten?

Voor meer informatie over de Masterclass kun je deze factsheet downloaden

google analytics

Training Optimaal sourcen van talent [ADV]

Een moderne wervingsstrategie kan niet meer zonder het actief benaderen van beoogd talent. Zeker nu kandidaten schaarser zijn en vaak niet actief op zoek gaan naar jouw vacature. Dat geldt van laag tot hoog opgeleid, van controller tot verpleegkundige. Sourcen is een vak met zijn eigen plek binnen recruitment zoals arbeidsmarktcommunicatie dat ook is. Optimaal sourcen is veel meer dan alleen een InMail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google.

De zogeheten sourcingsdruk staat met 35,6% op recordhoogte.

De zogeheten sourcingsdruk is met 35,6% in het vierde kwartaal van 2021 wederom toegenomen. Zowel ten opzichte van het kwartaal ervoor als ten opzichte van het jaar ervoor is er sprake van een flinke toename. Dat betekent dat nog niet eerder zoveel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking werden benaderd door een werkgever of bureau voor een nieuwe baan. Waarschijnlijk ook ingegeven door de passiviteit van de beroepsbevolking (de lage arbeidsmarktactiviteit).

Interview met Laura Hoogendoorn, docent Bootcamp Sourcing & Search van de Academie voor AMC.

Belangrijke indicator

De sourcingsdruk is een belangrijke indicator van schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt. De sourcingsdruk voor specifieke beroepen kan worden achterhaald via het DoelgroepenDashboard en Giant. Maar als zoveel mensen benaderd worden voor een andere baan, hoe kun je je dan nog onderscheiden? Hoe zorg je dan dat het beste talent voor jóú kiest, als ze zoveel keus hebben?

Als jij de juiste aanpak en strategie hanteert laat talent zich wel vinden en verleiden.

In de praktijk blijkt: als jij de juiste aanpak en strategie hanteert laat talent zich wel vinden en verleiden. Tijdens de tweedaagse training Optimaal Sourcen van talent leer je de geheimen van hoe je dat het best kunt aanpak.

Samen voordeliger!

De investering voor deze tweedaagse is € 1.495,00 exclusief BTW. Dit is inclusief:

  • Trainingspagina met alle materialen
  • Deelnamecertificaat
  • Lunches, tussendoortjes en drankjes

De investering voor deze tweedaagse is 1.495 euro bij één persoon en 2.700 euro bij twee personen van dezelfde organisatie (alle vermelde tarieven zijn exclusief BTW). Gebruik hiervoor bij inschrijving met 2 personen de kortingscode combi-ss (niet in combinatie met andere kortingen).

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer:

30 maart en 6 april 2022 (9:30-17:00)

Investering:

€1.495,- (2e persoon 25% korting)

Locatie:

Het Industriegebouw
Goudsesingel 80
3011 KD Rotterdam

Alle informatie

[ADV] Waarom loopbaanprofessionals niet meer zonder arbeidsmarktinformatie kunnen

Loopbaanprofessionals van tegenwoordig móéten kennis van de arbeidsmarkt hebben. Als echte vakman of -vrouw moet jij niet alleen persoonseigenschappen, motivatiebronnen en kwaliteiten uit een gesprek weten te destilleren, maar ook oog hebben voor de arbeidsmarkt. Want alleen dan kun je als loopbaanprofessional de werkzoekende nóg verder helpen. Want weet je welke beroepen kansrijk zijn, en kun je op basis van data voorspellen welke dat de komende 10 jaar blijven? Dan help jij hem of haar niet alleen aan zelfkennis – je zet de werkzoekende ook echt op het spoor van werk dat bij hem of haar past!

De arbeidsmarkt is een wereld die op het eerste gezicht soms lastig te doorgronden lijkt.

Kennis van de arbeidsmarkt doe je natuurlijk niet zomaar op: het is een wereld die op het eerste gezicht lastig te doorgronden lijkt. Online vind je duizenden datasets, grafiekjes en onderzoeken: allemaal zeggen ze iets over hoe de markt zich gaat ontwikkelen en wat je kunt doen om daarop te anticiperen. Maar wat precies?

Arbeidsmarktkansen interpreteren

De Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional verheldert het voor je. De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie organiseert deze leergang op 26 januari, 2 februari en 16 februari 2022. Na deze leergang weet je hoe je de individuele arbeidsmarktkansen van je cliënt moet inschatten. Daarnaast leer je de snel veranderende arbeidsmarkt te vertalen naar concreet perspectief op een baan, zie je in één oogopslag waar verborgen openstaande vacatures zich bevinden en herken je welke werkgevers interessant zijn.

Na de leergang weet je welke opleidingen jouw cliënt aantrekkelijk maken voor de arbeidsmarkt.

Heb je de leergang afgerond? Dan kun je bovendien maatwerktrajecten aanbieden die gebaseerd zijn op vraag vanuit de arbeidsmarkt. En je weet welke opleidingen jouw cliënt aantrekkelijk maken voor de markt. Even samenvattend: na het volgen van de cursus kun je:

  • Individuele arbeidsmarktkansen voor je cliënt inschatten
  • Concrete baanperspectieven ontdekken
  • Makkelijk verborgen openstaande vacatures en interessante werkgevers vinden
  • Opleidingsplannen voor je cliënt maken die baankansen vergroten
  • Maatwerktrajecten aanbieden die gebaseerd zijn op de arbeidsmarkt

leergang arbeidsmarktgedreven

Twee personen-korting

Wil jij jouw cliënten helpen bij het maken van die sprong naar de arbeidsmarkt? Schrijf je dan vandaag nog in voor de Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional. Via deze pagina vind je meer informatie – je leest er ook over de kortingscode voor twee personen.

Kom je met twee personen? Dan kun je korting krijgen.

Eerst nog meer benieuwd wat kennis van de arbeidsmarkt jou kan bieden in je werk? Vraag dan hier het gratis webinar van Maaike Kooter aan. Zij is docent van de Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional en vertelt in de video concreet hoe jij met jouw arbeidsmarktkennis het verschil kunt maken.

Leergang

Advertorial: Masterclass Doelgroepanalyse en persona’s

Een doelgroepanalyse is een uitgebreid rapport met diepgaand inzicht in heel specifieke doelgroepen op de arbeidsmarkt. Als je antwoord kunt geven op alle wervingsvragen en je de demografie, gedragspatronen, motivatie en doelen van je kandidaat kent, wordt het eenvoudiger om arbeidsmarktcommunicatie te ontwikkelen. Het analyseren van je doelgroep is dus een van de eerste stappen in jouw wervingsproces.

Het analyseren van je doelgroep is dus een van de eerste stappen in jouw wervingsproces.

Heb je de doelgroep geanalyseerd? Dan is de volgende stap het opstellen van een candidate persona. Zo’n candidate persona is een fictieve weergave van je ideale kandidaat. Je schetst dus een beeld van de motivatie, het gedrag en interesses van jouw ideale kandidaat. Met deze kennis kun je namelijk een meer op de doelgroep gerichte vacature schrijven die hun aanspreekt. Door jouw doelgroep te analyseren en je persona in kaart te brengen, kun je niet alleen een betere vacaturetekst schrijven, maar weet je ook via welke kanalen je hun kunt bereiken.

Masterclass

Omdat het maken van een doelgroepanalyse en het opstellen van een persona zó essentieel is voor het vinden van de juiste kandidaat, organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 25 november 2021 de Masterclass Doelgroepanalyse en persona’s. “Met een doelgroepanalyse en persona zullen kandidaten reageren die het meest passend zijn voor de functie”, aldus docent Mariska Smits.

“Met een doelgroepanalyse en persona zullen kandidaten reageren die het meest passend zijn voor de functie.”

Tijdens de Masterclass Doelgroepanalyse en persona’s ga je van 13:30-17:00 in een kleine groep aan de slag met de analyse van je eigen doelgroep en het opstellen van persona’s. Ter voorbereiding van deze masterclass ontvang je een opdracht. Zo kun je tijdens de masterclass zelf direct en praktisch aan de slag. Je leert verder welke arbeidsmarktbronnen je van specifieke informatie kunnen voorzien om een goede doelgroepanalyse te maken, zoals Giant. Op basis hiervan ga je aan de slag met het opstellen van persona’s voor jouw vacature en/of organisatie in een helder format. Door hier met collega’s uit het vak over te sparren heb jij na afloop een duidelijk beeld van jouw ideale kandidaat.

Voor meer informatie over Masterclass Doelgroepanalyse en persona’s kun je de factsheet downloaden. Meteen inschrijven? Dat kan via de onderstaande button

Inschrijven

 

Samen voordeliger!

Deze masterclass leent zich ideaal uit om samen met jouw collega van HR, recruitment of communicatie te volgen. Bij gezamenlijke inschrijving ontvangt de tweede persoon 25% korting met de code combi-daep *

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer:

25 november 2021 (13:30-17:00)

Investering:

€495,- (2e persoon 25% korting)

Locatie:

Het Industriegebouw
Goudsesingel 80
3011 KD Rotterdam

Masterclass doelgroepanalyse en persona’s

 

 

 

Hoe digitaal is jouw recruitmentproces al? [Advertorial]

Als je een bezoeker op je vacaturesite hebt, kom je dan pas in actie zodra de sollicitatie in je mailbox valt? Of gebruik je al een kandidatendatabase met automatische profielverrijking? En, helemaal aan de andere kant van het recruitmentproces: stel je arbeidscontracten nog helemaal met de hand op? Of werk je hiervoor al vanuit een vooraf ingevuld documentsjabloon, met automatische interne opvolging?

Gebruik je al een kandidatendatabase met automatische profielverrijking?

Het zijn zomaar enkele vragen die je kunt tegenkomen in de zogeheten ‘Digital Maturity Scan‘, een tool die de Intelligence Group in samenwerking met HRLinkIT heeft ontwikkeld om de digitale volwassenheid van recruitmentafdelingen en -organisaties vast te stellen. De vragenlijst bestaat uit in totaal 20 onderdelen, die testen hoe ver jouw digitalisering al is gevorderd, en waarmee je jouw prestaties kunt vergelijken met de rest van de sector.

Blije klanten en kandidaten

Het digitaliseren van het recruitmentproces kent veel voordelen, aldus de ontwikkelaars van de scan. Denk aan: meer efficiëntie, extra inkomsten, blije klanten en kandidaten. Met de scan proberen ze organisaties te helpen bij de vragen wat er precies geautomatiseerd moet worden voor hun werkzaamheden. Iedereen die de scan invult (een klusje van zo’n 5 minuten) ontvangt onmiddellijk een download van een rapport met een gepersonaliseerd advies. 

‘De scan geeft je direct inzicht in de ontwikkelpunten en handvatten om activiteiten op te starten’, aldus Wim van Meerbeeck, managing director van HRlinkIT. ‘Het is de ideale vertrekbasis om je onderneming verder te digitaliseren en innoveren.’ Wil jij ook een persoonlijk adviesrapport ontvangen? Dat kan via onderstaande button.

Scan

Advertorial: Masterclass Werven met Video november 2021

Zet video in voor jouw arbeidsmarktcommunicatie

Ook voor arbeidsmarktcommunicatie wordt video steeds belangrijker, het geeft verhalen een extra dimensie. Tijdens de Masterclass Werven met Video gaat docent Martijn Hemminga in op de verschillende manieren om video in te zetten voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Na het zien van voorbeelden van verschillende type video’s kun jij bepalen welke het best past bij jouw organisatie. Tijdens deze masterclass krijg je onder andere antwoord op deze vragen:

  • Hoe kun je jouw doelstellingen bereiken met de inzet van video?
  • Hoe kom je van boodschap tot video?
  • Waar moet je allemaal aan denken als je een externe partij inhuurt of het zelf doet?
  • Hoe zorg je ervoor dat je ook kijkers trekt?

Je volgt deze workshop live bij ons op locatie of live online via jouw laptop, desktop of tablet.

Met maximaal 8 deelnemers ga je (inter)actief aan de slag met video voor jouw werving en er is veel ruimte voor het delen van kennis en ervaringen met collega-deelnemers.

Aan het einde van de training heb je praktische handvatten en voorbeelden gekregen waar je na afloop van de training direct mee aan de slag kan gaan. Daarnaast krijg je ook een deelnamecertificaat.

Kortingsactie bij deelname met je collega

Wanneer je de training samen met een collega volgt, werkt dat in je voordeel. Bij gezamenlijke inschrijving ontvangt de tweede persoon namelijk 25% korting met de code combi-wmv *

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer:

Donderdag 4 november 2021 van 12:00 tot 17:00

Investering:

€645,- (2e persoon 25% korting met code combi-wmv *)

Locatie:

Utrecht

Meer weten?

Voor meer informatie over de Masterclass kun je deze factsheet downloaden.

werven met video

Lees ook