Advertorial ‘Workshop succesvolle onboarding start bij werving’

Management van verwachtingen: succesvolle onboarding start bij werving

Het aannemen van nieuwe medewerkers is een cruciale stap in het opbouwen van een sterk team. Het begint allemaal bij de werving en selectie: het aantrekken van de juiste kandidaten en het duidelijk communiceren van de verwachtingen. Het is van essentieel belang dat de verwachtingen van zowel de organisatie als de kandidaat goed op elkaar zijn afgestemd. Bij kandidaten ontstaan verwachtingen, welke soms (te) hooggespannen zijn. Na binnenkomst kan dat zorgen voor teleurstellingen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Tijdens de workshop ‘Management van verwachtingen: succesvolle onboarding start bij werving’ delen we praktische tips om verwachtingsmanagement tijdens het wervingsproces effectief aan te pakken. Daarnaast ontvang je waardevolle inzichten en handvatten om de kwaliteit van je wervings- en onboardingsproces te verbeteren. Samen zorgen we ervoor dat jouw team vanaf dag één gemotiveerd en goed geïnformeerd aan de slag gaat, wat zal leiden tot een hogere betrokkenheid, productiviteit en retentie binnen jouw organisatie.

Tijdens de workshop staan de volgende vragen centraal:

  • Hoe zorg je ervoor dat kandidaten enthousiast starten en gemotiveerd blijven tijdens je onboarding?
  • Wat betekent dat voor je werving?

Programma

De Workshop Succesvolle onboarding start bij werving, georganiseerd door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, biedt een boeiend programma waarbij alle belangrijke facetten rondom het aannemen van nieuw talent aanbod komt. Wat kun je verwachten tijdens de workshop?

Het programma begint met een hartelijk welkom en een leuke kennismaking, waarbij we de gelegenheid krijgen om elkaar beter te leren kennen. Vervolgens staan we stil bij waarom verwachtingsmanagement zo cruciaal is in het wervingsproces. We delen relevante cijfers om je inzicht te geven in de impact van goed verwachtingsmanagement. Samen zullen we onderzoeken hoe je de juiste verwachtingen bij kandidaten kunt creëren en invullen. Daarna verkennen we het belang van pre-boarding, onboarding en offboarding binnen het wervingsproces. We staan stil bij de duur van deze fasen en illustreren ze met voorbeelden van succesvolle onboarding. Een kandidaatgerichte aanpak staat centraal in het volgende onderdeel. We behandelen wat mensen motiveert in hun werk en welke behoeftes ze hebben. Je leert hoe je je wervingsproces kunt afstemmen op de kandidaten en hun individuele wensen. Vervolgens bespreken we waarom duurzame motivatie essentieel is voor het behoud van kandidaten op lange termijn. We onderzoeken hoe je de intrinsieke motivatie en individuele behoeftes centraal kunt stellen tijdens de werving en onboarding. Na veel inspiratie is het tijd voor actie! Tijdens de werksessie ga je zelf aan de slag met waardevolle tips om de kwaliteit van je wervings- en onboardingsproces te verbeteren. We sluiten de workshop af met een vragenronde. 

Na het volgen van de workshop:

  • Weet je realistische verwachtingen te creëren en open communicatie te bevorderen
  • Is de kwaliteit van je medewerkers verhoogd
  • Weet je hoe je de intrinsieke motivatie van een kandidaat centraal stelt
  • Begrijp je het belang van verwachtingsmanagement in het wervingsproces
  • Kun je achterhalen wat de behoeftes van jouw kandidaten zijn
  • Ga je naar huis met tips en tricks om je wervings- en onboardingsproces te verbeteren
  • Begrijp je waarom pre-boarding, onboarding en offboarding zo belangrijk is

Belangrijkste informatie op een rij:

Datum: 30 oktober 2023

Tijd: 13:00 – 17:00

Locatie: Goudsesingel 80, 3011 KD Rotterdam

Investering: €599,-

Docent: Ardienne Verhoeven

Actie: Tot en met 31 augustus 2023 heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een speciale actie, waarbij je 50% korting ontvangt op de tweede opleiding. Lees hier meer over de actie. 

Heb je vragen over de workshop? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

Lees hier meer over de workshop

 

Advertorial Dubbel zoveel leren!

Ontdek, leer en vier de zomer!

Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van kennis en leer dubbel zo veel. Of je dat nu doet vanuit je strandstoel met een e-learning of gezellig op locatie met jouw vakgenoten en een heerlijk ijsje, het is allemaal mogelijk!

Dubbel leuke zomer!

Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie heb jij deze zomer dubbel zoveel mogelijkheden om jouw kennis op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment of mobiliteit te verrijken. Met de speciale zomeractie ontvang je 50% korting op de tweede opleiding met de code DUBBEL. Je kunt zelf twee cursussen volgen of samen met een van jouw collega’s de uitdaging aangaan. Maak van deze vakantieperiode een tijd van groei!

Bekijk nu alle trainingen en schrijf je in!

Bekijk alle trainingen hier

Let op! Er gelden een aantal voorwaarden:

  • Deze actie loopt tot en met 31 augustus 2023
  • De korting wordt verrekend op de goedkoopste opleiding
  • Deze actie is niet geldig in combinatie met andere acties
  • Niet mogelijk met terugwerkende kracht
  • Korting wordt verwerkt op de factuur

Vragen?

Heb je vragen over de actie of wil je weten welke opleiding het beste past bij jouw eigen leerbehoefte of dat van jouw collega’s? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

 

Advertorial ‘Van leren naar dansen: een zomer vol kansen!’

Ontdek leer en vier de zomer! De zomer is het perfecte moment om nieuwe dingen te leren en daarom heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een speciale actie voor jou in petto.

Ontdek, leer en vier de zomer

Het weer wordt mooier, de dagen langer en de zomervakantie staat te trappelen voor de deur. Vakantietijd; een heerlijk moment om te ontspannen van de drukke dagen. Maar wist je dat de zomer het perfecte moment is om nieuwe dingen te leren? Juist in deze periode kun je je brein prikkelen en nieuwe vaardigheden opdoen, zodat je in september vol frisse energie en nieuwe ideeën aan de slag kunt gaan.

Een zomer vol kansen!

Speciaal om het leren in de zomer te stimuleren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een leuke actie voor jou in petto. Wanneer je je inschrijft voor een van onze trainingen die in juni van start gaan, ontvang je een gratis ticket ter waarde van € 249,- voor het onvergetelijke Festival Recruitment in de Zon op vrijdag 15 september. Gebruik hiervoor bij aanmelding voor een training de code: Werf&Festival

Tijdens het Festival Recruitment in de Zon schaaf je niet alleen jouw kennis bij over uiteenlopende onderwerpen zoals Diversiteit & Inclusie, DISC drijfveren voor recruiters, skills en AI, het belooft vooral een dag vol gezelligheid te worden.

De volgende trainingen doen mee met deze actie:

  • Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation
    Recruitment Marketing & Automation is de meest ideale combinatie tussen inbound arbeidsmarktcommunicatie, recruitment tech, data en sourcing. Leer kandidaten te verleiden, een relatie op te bouwen en op het juiste moment te benaderen.
  • Leergang Strategisch Recruitment
    In deze opleiding voor ervaren recruiters word je verder opgeleid als vakvolwassen recruiter waardoor je een sterke gesprekspartner wordt voor het management, de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst.
  • Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie
    Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Update je kennis én ga aan de slag met jouw eigen arbeidsmarktcommunicatie voor jouw eigen organisatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie.

Meer informatie over de opleidingen vind je via deze link. 

Er gelden een aantal voorwaarden:

  • Deze actie is niet gelding in combinatie met andere acties
  • Niet mogelijk met terugwerkende kracht

Vragen?

Heb je vragen over de actie of wil je weten welke opleiding het beste past bij jouw eigen leerbehoefte of dat van jouw collega’s? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

 

Zo wil adviesbureau Birch via arbeidsmarktdata zijn maatschappelijke impact vergroten

‘Hoe kunnen we kennis beter laten circuleren? En hoe zorgen we dat deze kennis, van onder andere de arbeidsmarkt, terecht komt bij bedrijven?’ Met deze vraag houdt onderzoeks- en adviesbureau Birch zich bezig, sinds de oprichting in 2011. Sinds die tijd groeide Birch uit tot een bedrijf dat actief is van van Zeeuws-Vlaanderen tot Noord-Holland, en daar steeds meer impact kan maken op het gebied van innovatie en de kenniseconomie.

‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’

Erdem Bagir

Dat gebeurt niet alleen op basis van een goed luisterend oor, maar ook steeds meer op data, zoals die van Jobdigger. In 2015 kwamen de Birch-adviseurs voor het eerst in aanraking met dit bedrijf, toen het zich ging bezighouden met vragen als ‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’ en ‘Waar op de arbeidsmarkt is er een tekort – of juist een overvloed aan skills?’ Een paar jaar later werd de samenwerking weer nieuw leven ingeblazen, toen de universiteiten van Utrecht en Tilburg samen met Birch gingen onderzoeken hoe regio’s reageerden op de coronacrisis.

Vernieuwing

En zo is het gekomen dat Jobdigger sinds 2020 op maat gemaakte datafeeds aan Birch levert waarmee het adviesbureau vervolgens, gecombineerd met andere bronnen, grondige analyses kan uitvoeren en daarna passende adviezen kan geven. ‘De samenwerking bevalt goed; samen kijken we bij ieder project naar wat nodig én mogelijk is’, aldus consultant Erdem Bagir. Soms gaat het daarbij om onderzoek dat nogal experimenteel van aard is. ‘Niet alleen wát we onderzoeken gaat vaak over vernieuwing, ook de manier waaróp we dit doen’, laat managing partner Jan Peter van den Toren weten. ‘Daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij.’

De onderzoeken van Birch lopen ver uiteen, bijvoorbeeld van analyseren hoe een gemeente haar omgeving aantrekkelijker kan maken voor bewoners en bedrijven, tot advies over hoe bedrijven nieuwe medewerkers met de juiste skills en vaardigheden kunnen vinden. Vanuit de samenwerking met Tilburg University studeren regelmatig ook studenten af op vragen die Birch aanlevert. Zo brengt Van der Toren in zijn rol als ‘Professor of Practice’ aan de universiteit vragen vanuit de regio naar de universiteit. Meerdere studenten hebben de afgelopen periode zo hun thesis geschreven door gebruik te maken van arbeidsmarktdata.

Verklappen vacatures digitalisering?

Een voorbeeld daarvan is Mees van Veldhoven, student strategic management in Tilburg. Hij onderzocht voor Midpoint het effect van investeringen die bedrijven doen in digitalisering. Met de arbeidsmarktdata van Jobdigger onderzocht hij of je op basis van de vacatureteksten kunt zeggen hoe digitaal een bepaald bedrijf is. De student koppelde daarvoor de vacaturedata van Jobdigger aan bedrijfsinformatie uit ORBIS en company info. Hij keek eerst of woorden die te linken zijn aan digitalisering, zoals cloud, AI, BI en namen van programma’s en digitale skills, voorkomen in vacatureteksten.

Het effect van digitalisering blijkt groter als bedrijven zich bevinden in een kwalitatief ‘entrepreneurial ecosystem’.

Bedrijven zijn daar vervolgens op geclassificeerd en er werd bij ruim 400 bedrijven financieel-economische data opgehaald. Zo legde Van Veldhoven een link tussen digitalisering en financiële gezondheid. Het resultaat? Vrijwel alle bedrijven profiteren van digitalisering, maar grote bedrijven doen dit meer dan kleine bedrijven. En het effect van digitalisering op het bedrijfsresultaat is groter wanneer bedrijven zich bevinden in een kwalitatief goed ‘entrepreneurial ecosystem’. Dat is weer een aanbeveling voor regionale organisaties als Midpoint, waarvoor hij het onderzoek uitvoerde.

Dit verhaal verscheen eerder, in aangepaste vorm, op de website van Jobdigger.

Lees ook

Advertorial: Alles over een strategisch recruitmentplan

Alles over een strategisch recruitmentplan

In een strategisch recruitmentplan stippelt een organisatie een wervingsaanpak voor de komende jaren uit. Een bedrijf met zo’n plan gooit dus niet een vacature over de schutting wanneer een andere collega is gestopt. In plaats daarvan weet het te voorspellen wanneer nieuwe mensen nodig zijn, en kan het op dat moment uit een pool (die het door de jaren heen zorgvuldig gecreëerd heeft) interessante kandidaten halen.

Een strategisch recruitmentplan heeft ontzettend veel voordelen door het hele recruitmentproces, vanaf het moment dat een vacature vrij komt tot het moment van pre-/onboarding.

Ben jij benieuwd naar het effect van een strategisch recruitmentplan en waar je begint met het opstellen van zo’n plan? Download dan het document ‘Alles over een strategisch recruitmentplan’ door dit formulier in te vullen..

Leergang strategisch recruitment
Ben jij een ervaren recruiter en op zoek naar oplossingen voor grote wervingsproblemen? Dan helpen wij je graag met het bedenken van langdurige, duurzame en structurele oplossingen tijdens de Leergang Strategisch Recruitment met startdatum 19 juni.

 

 

Advertorial: ‘De Stand van Werven 2023’: Hoe zien de verwachtingen in het vak eruit?

De afgelopen jaren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie steeds meer dan 200 professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment ondervraagd over hun verwachtingen voor het komende jaar. Uit deze enquêtes is elk jaar de zogeheten ‘Stand van Werven’ samengesteld.

Hoe werven werkgevers hun talent?

Ook in 2023 wordt dit onderzoek weer uitgevoerd. Doel ervan is om een totaalbeeld te krijgen van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment anno 2023. Welke trends en ontwikkelingen spelen er? Wat zijn de prioriteiten van de professionals in het vakgebied? Hoe werven werkgevers hun talent? Hoe effectief zijn de kanalen die ze daarvoor inzetten? Dit jaar zijn bovendien vragen toegevoegd over het gebruik van Artificial Intelligence. Zijn we als recruiters voorlopers? Of kijken we liever de kat uit de boom?

Maximaal 12 minuten invullen

De resultaten van het onderzoek zullen onder meer uitgebreid worden besproken op Werf&. Het onderzoek invullen kost maximaal 12 minuten en het levert ook de respondent wat op. Zo kan de vragenlijst mooi als checklist voor de recruiter dienen (‘Hebben we al onze prioriteiten voor dit jaar op orde?’). Daarnaast krijgen respondenten als dank voor hun deelname als eerste inzage in de resultaten en maken zij kans op mooie prijzen:

♦️ 3x opleidingsvoucher voor een (online) opleiding aan de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie t.w.v. € 300,- (geldig t/m 31 december 2023)
♦️ 3x vrijkaart voor Werf& Live op 16 mei t.w.v. € 395,-
♦️ 3 x vrijkaart voor Festival Recruitment in de Zon t.w.v. € 295,-

Vul direct de vragenlijst in

Wil je meedoen aan het onderzoek? Vul dan direct de vragenlijst in. Wens je de resultaten van het onderzoek te ontvangen en wil je tevens kans maken op een van bovenstaande prijzen? Vul dan aan het einde van de vragenlijst jouw e-mailadres in. Het invullen van jouw e-mailadres is niet verplicht. Alle antwoorden worden anoniem verwerkt.

Doe direct mee met het onderzoek

 

De Stand van Werven 2021

Het onderzoek ‘De Stand van Werven 2021’ nog even terugkijken? Deze kan je hier downloaden.

Hoe Recruitment Backoffice flexibiliteit vindt binnen de grenzen van de regelgeving

Alleen aan de wet- en regelgeving voldoen? Het is voor een backoffice dienstverlener tegenwoordig echt niet meer voldoende, zo weet Daphne Bouw, manager van Recruitment Backoffice. Maar waarin kun je dan nog wel het verschil maken? Een interview.

> Waarom zijn jullie koploper als het gaat om wet- en regelgeving?

‘Vanuit de overheid wordt steeds strenger en meer gecontroleerd of partijen zich daadwerkelijk aan de regels houden. En de regels worden steeds uitgebreider. Daarom is het voor kleine partijen bijna niet meer mogelijk overal aan te voldoen. Op 1 januari 2025 gaat in Nederland de verplichte certificering voor alle uitleners van arbeidskrachten in. Voor de intermediairs met wie wij samenwerken wordt het daardoor nog belangrijker dat ze samenwerken met een solide en betrouwbare partij die ze op de hoogte houdt van veranderingen in de markt, die aan alle eisen voldoet én die een sparringpartner voor ze is van wie ze op aankunnen.’

> Hoe kun je als backoffice dienstverlener sparringpartner zijn? Regels zijn toch regels?

‘Regels zijn zeker regels en daar moeten we altijd aan voldoen. Maar niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen die uiteindelijk nagenoeg hetzelfde resultaat opleveren. Intermediairs lopen tegen veel meer zaken aan. Als zij een gesprek aangaan met een potentiële opdrachtgever vinden we het belangrijk dat ze goed beslagen ten ijs komen.’

‘Niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen.’

‘Doordat wij proactief onze intermediairs op de hoogte houden van veranderingen die eraan komen, kunnen zij dit al voorleggen bij hun opdrachtgevers. Daarnaast ondersteunen wij ze bij HR-vraagstukken, waarbij zij dezelfde dag nog antwoord krijgen. Daar waar kan bieden we meer dan één oplossing, zodat de intermediair kan kiezen welke oplossing het beste past bij de bedrijfsvoering. Wij zijn de strategisch HR-partner voor onze opdrachtgever. Een collega op afstand! Door onze persoonlijke benadering kennen wij onze intermediairs en de uitdagingen waar ze mee te maken hebben goed.’

> In de uitzendbranche wordt wel eens gesproken over de cowboys. De partijen die regels aan hun laars lappen of het niet zo nauw nemen.

‘Die vallen bij ons snel door de mand. We vinden het belangrijk om met gelijkgestemden te werken. Partijen die gaan voor goed werkgeverschap, plezier op het werk en met elkaar zo goed mogelijk werk afleveren waar iedereen baat bij heeft. Doordat we nauw samenwerken met onze intermediairs leren we elkaar ook goed kennen. Bij potentiële samenwerkingen kijken we wat voor partij het is, waar iemand voor staat en of dat aansluit. In een enkel geval voeren we een controle uit. Als we niet dezelfde kernwaardes hebben en de afstand te groot is om deze te overbruggen, kan het gebeuren dat we kiezen om de samenwerking niet aan te gaan.’

> Wat merkt een flexkracht van jullie inzet?

‘De overheid schroeft aardig aan de regels rondom flexkrachten. Je trekt als flexkracht dan ook regelmatig aan het kortste eind. Een goede backoffice dienstverlener die de boel op orde heeft bezit de benodigde keurmerken. De één volgt de ABU, de ander de NBBU, maar in de basis gaat het om dezelfde keurmerken.’

daphne bouw recruitment backoffice

‘Wat kun je dan naast het volgen van de regels specifiek voor de flexkrachten doen? Binnenkort hebben wij de audits voor de keurmerken, dit jaar hebben wij voor het eerst ook de audit voor het verstrekken van de perspectiefverklaring. Voorheen kwam een flexkracht zelden in aanmerking voor een hypotheek. Dit verandert met een perspectiefverklaring. Dit certificaat verkrijgen gaat natuurlijk niet zomaar, er zijn eisen waaraan je moet voldoen, maar het behoort straks wel tot de opties. Dit soort voordelen communiceren we dan ook proactief.’

> Welke processen zetten jullie in om ervoor te zorgen dat een flexkracht tevreden is?

‘Wij zorgen dat de flexkracht gebruik kan maken van een gebruiksvriendelijk en duidelijk portal via onze eigen app. Deze verbindt het backoffice pakket met het frontoffice systeem. Dit portal is zo ingericht dat het in de huisstijl is van de intermediair waarmee de flexkracht werkt. Dit zorgt voor herkenbaarheid. De flexkracht weet zo precies bij wie hij aan de bel moet trekken als er vragen zijn en is het feit dat Recruitment Backoffice erachter zit een detail.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes. Dit geldt ook voor de flexkrachten. Zo verlonen we standaard 2 keer per week en wordt dit in de toekomst uitgebreid naar dagelijks verlonen. Ook is het mogelijk om een voorschot op je salaris te krijgen. Je zal net voor een vervelende financiële verrassing komen te staan, dan is het toch fijn dat je in gesprek kan over een oplossing? Zo denken we mee met de maatschappij.’

> En de zzp’ers?

‘Dat geldt ook voor de zzp’ers met wie we samenwerken. De zzp-facturen worden altijd binnen een week betaald. In de zzp-wereld wacht je normaal gesproken minimaal 14 dagen op je betaling. En wil je dit sneller ontvangen dan houden andere backoffice-partijen hiervoor 3 tot 5% in. Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden. Wij stellen ons dus flexibel op zonder dat je hier voor extra kosten komt te staan.’

‘Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden.’

‘Doordat wij een grotere partij zijn hebben wij de mogelijkheid om ons aan te sluiten bij een kredietverzekeraar. Onze facturen zijn verzekerd, wanneer een opdrachtgever niet betaalt kunnen we dit aanbieden ter incasso. Voor onze intermediairs zijn zulke verzekeringen niet haalbaar.

 > Dat klinkt alsof je verder gaat dan alleen meedenken met de financiën.

Ja, als flexkracht krijg je niet altijd dezelfde kansen als wanneer je vast in dienst bent. Wat eigenlijk vreemd is, want je doet hetzelfde werk als die collega’s. We bieden de flexkrachten dus bijvoorbeeld ook de kans om zich te ontwikkelen. Vanuit de overheid is er opleidingsbudget en zijn er allerlei andere potjes waarop je aanspraak kunt maken. Dit jaar zat er ook een taalbudget bij. Maar denk ook aan het STAP-budget. Wij vragen deze budgetten aan en benoemen deze mogelijkheden proactief naar onze intermediairs. Er zijn intermediairs die het zelf inzetten als promotie, wat natuurlijk hartstikke mooi is! Zo kunnen ze bij bepaalde functies een opleiding aanbieden. Denk hierbij aan VCA, een heftruckcertificaat en alle andere relevante opleidingen.’

‘Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

‘Doordat wij die budgetten claimen en aanvragen scheelt dit de intermediairs werk en kunnen zij doen waar zij gelukkig van worden: het matchen van kandidaten aan opdrachtgevers. Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

> Hoe heeft een backoffice dienstverlener invloed op de werksfeer?

‘Haha, ik kan me voorstellen dat je denkt dat we daar weinig invloed op hebben, maar toch kunnen we zeker bijdragen! Denk bijvoorbeeld aan ziekteverzuim. Onze consultants zoeken altijd naar de rode draad. Komt er relatief veel ziekteverzuim bij een bepaalde intermediair of opdrachtgever voor? Horen we bepaalde klachten vaker? Hoe komt dit? Hoe kan Recruitment Backoffice hier bijdragen aan een goede oplossing?’

‘We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan.’

‘We denken altijd mee en benaderen zulke dingen ook altijd proactief. We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan. Deze workshops gaan bijvoorbeeld over hoe om te gaan met ziekteverzuim, het verhogen van het werkplezier of de werksfeer of goed werkgeverschap. De input die wij hier geven aan onze klanten vertaalt zich door naar de eindgebruikers, zowel de flexkracht als de opdrachtgever in dit geval.’

> En dan?

‘Ook hierbij denken we aan mensen en niet aan nummertjes. Dat houdt in dat we soms ons verlies moeten nemen. Kort verzuim is zo’n onderwerp. Stel iemand zijn oma komt te overlijden, maar hij heeft nog maar 2 uur verlof opgebouwd. Dan kiezen wij er, in overleg met de intermediair, voor om die persoon gewoon de dag vrij te geven, de situatie is al verdrietig genoeg! Dit factureren we dan niet door aan onze klant, we nemen ons verlies als juridisch werkgever.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zó belangrijk.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zo belangrijk. En dan is er nog het verschil tussen zeggen of het daadwerkelijk doen! Wij kennen iedereen bij naam, weten wanneer mensen jarig zijn en wat er in de privésituatie speelt. Ons streven is om de beste backoffice dienstverlener te zijn, niet de grootste of goedkoopste. Met ons team zijn we constant aan het brainstormen: wat kunnen we doen om onze dienstverlening nog completer en beter te maken? Lekker werken, dat is onze winstbelofte. Deze houding hebben we niet alleen tegenover de intermediairs, maar ook de flexkrachten. Zijn mensen bijvoorbeeld langdurig ziek, dan bellen we, maken een praatje, sturen een bos bloemen en informeren of we ze ergens mee kunnen helpen. We hebben het wel over mensen, hè!

> Jullie stellen je dus eigenlijk op als verlengstuk van de intermediair, zodat deze zich kan onderscheiden.

‘Precies! De arbeidsmarkt is nu zo dat er meer vacatures dan werkzoekenden zijn, maar we weten dat dit in de toekomst weer de andere kant op slaat. Dus het is belangrijk voor de intermediairs om nu duurzame relaties op de te bouwen met opdrachtgevers om in slechtere tijden nog steeds de partij te zijn waarmee zij samenwerken. Dit doe je door kwaliteit te leveren, op de hoogte te zijn, mee te denken en de betrouwbare partij te zijn. Daarmee kunnen wij onze intermediairs heel goed helpen.’

Lees ook

Bureaurecruitment Live 2023

Digitalisering

Het thema voor dit jaar is ‘Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren’. Uit het Brancherapport 2023 voor Recruitment Trends, Inzichten en Data van Bullhorn bleek al dat digitale transformatie de topprioriteit is voor recruitmentbureaus in de Benelux. Juist daarom is het nu zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Tijdens Werf& Bureaurecruitmen Live, het grootste evenement op het gebied van bureaurecruitment,  bieden wij  een unieke kans om je te laten inspireren en kan je leren van de experts op het gebied van bureaurecruitment. Ook Femke van Logtenstein, account director van Bullhorn, zal hier van de partij zijn, om het onderzoek nader te duiden. Dit wil je dus niet missen!

Automatisering

Volgens Byner, Jobrock en Textkernel zit het geheim voor bureaus in automations. In hun breakoutsessie zullen zij vertellen waarom en hoe je hiermee een hogere productiviteit kan creëren. Daarnaast neemt Martijn Hemminga je mee in de cijfers & trends 2023 van recruitmentsoftware die jij voor jouw bureau in kunt zetten om te automatiseren. Kortom, een heleboel interessante sessies die jou inzichten zullen bieden om efficiënter en professioneler te werken als bureau.

Keynotes

Onder andere Carol Geens, Han Mesters en Jarno Duursma maken hun opwachting als keynote sprekers. Jarno Duursma zal meer vertellen over de synthetische revolutie: de creatieve mens-machine. Tijdens deze sessie krijg je antwoord op vragen als: Welke kansen ontstaan er in het tijdperk van synthetische media? Hoe ziet de toekomst er uit? En welke ethische vragen moeten we onszelf stellen?

Naast de diverse keynotes, tafelgesprekken en breakoutsessies is dit evenement de perfecte gelegenheid om te netwerken. Tijdens Bureaurecruitment Live zijn onder andere bureaus als Tempo Team, Youbahn en Young Capital NEXT aanwezig!

Ben jij er bij?

Ben jij er klaar voor om te digitaliseren, automatiseren en professionaliseren? Zorg dan dat je aanwezig bent bij Bureaurecruitment Live 2023 op 8 maart in het Van der Valk Hotel in Utrecht.

Boek je ticket(s)

 

 

Van de horeca naar IT-recruitment; hoe Evie Klok ‘het beste van twee werelden’ vond

Ze had zich voorgenomen nooit een baan te willen waarbij ze achter een scherm moet zitten. Toch werkt Evie Klok sinds december 2021 bij Recruitment Process Outsourcing-bureau Pro Contact als IT-recruiter. En dat terwijl ze, met een hotelschooldiploma op zak, juist jarenlang in de horeca werkte. Maar de coronapandemie dwong haar de sector verlaten, waarna ze de IT-wereld binnenstapte. Nu wint haar nieuwsgierigheid naar technische snufjes.

> Waarom koos je eerst de hotelschool?

‘Ik vond technologie en IT altijd fascinerend. Mijn vader was vroeger altijd bezig met nieuwe apparaten. Toen ik 15 was, moest ik een studiekeuze maken. Hoewel ik toen dus al veel affiniteit had met IT, koos ik toch voor de horeca. Ik zag mezelf niet de hele dag achter een computer zitten. Bovendien kon ik tijdens deze studie ook naar het buitenland. Mijn ouders gingen vaak met mij en mijn broer op vakantie naar kleine idyllische dorpjes in Italië. De behoefte was groot om eens ergens anders naartoe te gaan. Zo ging ik op 18-jarige leeftijd voor 6 maanden naar Tenerife om te werken in een hotel achter de balie.’

> Welke lessen heb je daar geleerd?

‘Ik ben erachter gekomen dat ik het leuk vind om met mensen van verschillende nationaliteiten in gesprek te gaan en om Engels te praten. De mensen die ik toen ontmoette hebben allemaal een uniek en interessant verhaal. Door veel gesprekken te voeren, heb ik mijn mensenkennis vergroot en ben ik zelfverzekerd geworden. Mijn studie en stage zijn goede lessen geweest over hoe ik mensen moet aanspreken en hoe ik lichaamstaal kan lezen.’

> Wat ben je na je studie gaan doen?

‘Ik ben aan de slag gegaan als barista bij Starbucks op Schiphol. Dit zag ik als een mooie tussenstap, omdat ik nog niet klaar was voor een ‘serieuze’ baan. Mijn ervaring in het buitenland kwam hier goed van pas, omdat ik – weer – in aanraking kwam met veel verschillende nationaliteiten. Na een jaar ben ik op zoek gegaan naar een andere baan. Zo kwam ik terecht op de afdeling reserveringen bij het Radisson Blu Hotel bij Schiphol. Maar toen de coronapandemie begon, veranderde alles. De mailboxen, waar gemiddeld genomen 350 aanvragen per dag binnenkwamen, waren ineens zo goed als leeg. Dat zorgde voor lichtelijk paniek. Hoewel ik een vast contract had, vond ik mijn werk minder leuk; eigenlijk was er geen werk meer op mijn afdeling.’

> En toen?

‘Ik raakte op een verjaardag in gesprek met een iemand die werkt bij Pro Contact. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod en aan het einde zei ze: ik werk bij een tof bedrijf, ik denk dat je daar qua persoonlijkheid goed bij zou passen. Vanaf dat moment ging alles vliegensvlug. Ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en vervolgens aangenomen als recruiter.’

> Waarom Pro Contact?

‘Bij Pro Contact werven we kandidaten voor bedrijven uit de naam van de klant. We werken voor verschillende sectoren, waaronder de IT-sector. Dit vond ik meteen interessant. Omdat mijn broer uiteindelijk ook in de IT-sector is gaan werken als softwareontwikkelaar, komt dit onderwerp thuis nog vaak ter sprake. Ook ben ik nu aan het leren hoe ik kan programmeren in HTML. Niet om direct iets ermee te gaan doen, maar wel leuk om iets te kunnen. Daarom gaf ik al snel bij Pro Contact aan dat deze sector mijn voorkeur had, en zo kreeg ik steeds meer IT-profielen. Ook raadpleegde ik mijn broer regelmatig, want ik kwam al snel erachter dat een succesvolle IT-recruiter de taal van een IT’er moet spreken.’

> Wat maakt jou een succesvolle it-recruiter?

‘Ik ben geen IT’er, maar het is wel een van mijn interessegebieden. Dit is een voordeel. Er is nu een enorm tekort op de arbeidsmarkt. IT’ers ontvangen tientallen berichten van recruiters per dag. Dit maakt het voor mij lastig. Wil je met iemand in contact komen en hem of haar overtuigen om te switchen van baan, dan moet je van goede huize komen. Een van de belangrijkste dingen is de eerste indruk. Vaak zijn berichten van uitzendbureaus of recruiters cliché. Hier steek ik veel tijd in. Als je iemand op een creatieve manier benadert ontstaan daar ook leukere dialogen uit.’

> Hoe belangrijk is ict-kennis in jouw functie?

‘Heel belangrijk. IT’ers haken direct af als ze geen inhoudelijk gesprek met een recruiter kunnen voeren. Zij zijn idolaat over hun projecten en de door hen ontwikkelde software. Je kunt als recruiter wel een standaardvragenlijstje afwerken, maar dat resulteert niet in een leuk gesprek. Je moet de juiste vragen stellen en de kandidaat gevleid laten voelen. Een goede recruiter doet meer dan alleen kandidaten plaatsen. In de basis moeten wij beoordelen of het een leuke stap voor iemand is. Oftewel: er moet een match zijn.’

> Switchen IT’ers snel van baan?

‘Soms gaat dat moeizaam, maar ze kijken vaak na een jaar ook weer verder. Er wordt tegenwoordig makkelijker gedacht over een overstap. De meeste IT’ers zijn ambitieuze mensen. Dus wanneer ik een tof project heb waaraan ze kunnen meewerken, staan ze hier zeker voor open.’

> Wat wil je zelf nog bereiken in je carrière?

‘Ik heb het hier nu naar mijn zin. Als je iets doet wat je leuk vindt, straal je dat ook uit. Dat is bij mij nu zeker het geval. Of ik later nog echt de technische kant op ga, durf ik niet te zeggen. Voor mij is deze baan het beste van twee werelden: ik ben in contact met mensen en actief in de IT-sector.’

Dit artikel verscheen eerder bij Computable, en op de site van Pro Contact.

Lees meer

De Werf& Win-ter Weken: zo win jij één jaar lang gratis toegang tot al onze events

Brr, koud buiten! Gelukkig is de decemberactie van Werf& dit jaar zo cool, dat je het er spontaan weer warm van krijgt. Want win jij deze win-ter? Dan mag je in 2023 gratis naar binnen bij ieder Werf&-evenement! Zie jij jezelf al zonder te betalen langskomen bij Werf& Live? Of voor noppes een cocktail drinken bij het Recruitment in de Zon-festival? Het congres ‘Internationalisering van de Arbeidsmarkt’ pak je natuurlijk ook gewoon mee – en dat zonder een cent uit te geven.

Hoe doe ik mee?

Nu denk jij natuurlijk: dit is het mooiste kerstcadeau dat ik me kan voorstellen, ernaar meedingen zal niet eenvoudig zijn. Think again: een kerstcadeau uitpakken is namelijk nog nooit zo makkelijk geweest! Want wil jij kans maken op één jaar lang gratis toegang tot alle Werf&-events? Dan hoef je alleen maar in actie te komen tijdens de Werf& Win-ter Weken – die lopen nog tot en met 31 december. In andere woorden: schaf je in die periode een ticket voor één van onze evenementen aan? Of schrijf je je in voor een e-learning bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie? Dan gaat jouw naam in de hoed voor die ene felbegeerde prijs.

Voor ieder ticket en iedere e-learning die je aanschaft leggen we één lootje in.

En o, wil jij extra kans maken op een jaar lang gratis Werf&-events? Weet dan dat we voor ieder ticket en iedere e-learning die je aanschaft één lootje inleggen. De snelle hoofdrekenaar snapt: hoe beter jij je best doet tijdens de Werf& Win-ter Weken, hoe groter de kans dat jij straks beet hebt.

Welke events woont de winnaar gratis bij?

Werf& maakt vlak na oud en nieuw de winnaar van deze fantastische actie bekend. Ben jij de gelukkige? Dan krijg je onder andere gratis toegang tot Werf&-Live 2023 – een ticket dat normaal gesproken bijna 400 euro kost. En kom je met jouw gouden ticket langs bij het ‘Recruitment in de Zon‘-festival, dat afgelopen jaar een geslaagde eerste editie kende? Dan bespaar je 250 euro. Over de bijna 800 euro die je niet uitgeeft voor jouw entree tot het congres ‘Internationalisering van de Arbeidsmarkt’ hebben we het dan nog niet eens gehad.

Breng je kerstdagen door met de voorpret van wat misschien komen gaat…

En natuurlijk: de eventkalender van Werf& wordt continu geüpdatet – je hebt nu nog geen idee bij welke geweldige seminars, congressen en festivals jij straks gratis naar binnenloopt. Wat je wél zeker weet? Als je niet meedoet aan deze Win-ter Weken, heb je daar straks hoe dan ook spijt van. Zoek hier dus snel een leuk event of leuke e-learning uit, en breng je kerstdagen door met de voorpret van wat misschien wel komen gaat…

Werf& Win-ter weken

win-ter weken

Advertorial: Lerend de zomer in!

Redenen om te leren in de zomer

  • Deze periode is het bij veel organisaties rustiger, waardoor je minder afleiding hebt van jouw andere werkzaamheden of collega’s ;). De meesten hebben een break en zijn naar een tropisch oord vertrokken om bij te komen van het drukke jaar.
  • Door je brein te stimuleren in de zomer voorkom je een zomerdip
  • In september start je weer met frisse energie en nieuwe ideeën om aan de slag te gaan
  • Je kunt zelfs vanaf jouw strandstoel in de zon leren met onze e-learnings

Leer vanaf jouw strandstoel in de zon

Speciaal om het leren in de zomer te stimuleren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie tot en met 31 augustus een actie waarbij je twee e-learnings kunt volgen voor de prijs van een. Gebruik de volgende code bij aanmelding: Lerenindezomer

Je kunt zelf twee e-learnings volgen of je kunt samen met een collega deelnemen aan de actie.

Deze e-learnings doen mee:

E-learning Vacatureteksten
 

E-learning Het Arbeidsmarktcommunicatieplan
 

E-learning Word een STER in STARR
 

E-learning Introductie Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional
 

E-learning Introductie Bureau Recruitment
 

E-learning Introductie Corporate Recruitment
 

Voorbeeld: je wilt zelf de e-learning Word een STER in STARR volgen en jouw collega de E-learning Introductie Corporate Recruitment, dan kunnen jullie je allebei apart inschrijven voor de e-learning die je wilt volgen. Bij het opmerkingenveld kun je naast de code aangeven dat je met jouw collega wilt deelnemen aan de actie.

Er gelden een aantal actievoorwaarden:

  • De goedkoopste e-learning is gratis.
  • Deze actie is niet geldig in combinatie met andere acties.