Wil je als kandidaat opvallen in een competitieve arbeidsmarkt? Denk niet dat je er dan nog komt met een simpel zwart-wit cv, met bulletpoints, stelt Canva in het tweede jaarlijkse Nieuw Jaar, Nieuwe Baan-rapport. Als designtool zijn ze natuurlijk zelf niet onbevooroordeeld, maar ze maken ermee wel duidelijk dat degenen die opkomende tools en visuele media gebruiken voor hun cv, en een sterke professionele branding creëren, een veel betere kans hebben om op te vallen in een competitieve arbeidsmarkt. Een creatieve aanpak maakt net het verschil tussen opvallen en over het hoofd gezien worden, aldus de onderzoekers.
390 miljoen cv’s
Professionals zetten wereldwijd creativiteit in om hun succes te vergroten. Denk aan klikbare links naar afgeronde projecten, korte video’s waarin kandidaten zichzelf voorstellen, of een compleet online portfolio. Vorig jaar werden meer dan 390 miljoen cv’s via Canva gemaakt. De enquête die de tool hield onder 4.200 recruiters en 6.000 werkzoekenden onthult hoe nieuwe tools en trends de huidige arbeidsmarkt beïnvloeden. ‘Hoewel online sollicitaties soms aanvoelen als een zwart gat, bieden visuele media en tools zoals A.I. een nieuwe kans’, aldus Lorraine Dooley, Talent Acquisition Lead bij Canva.
‘Deze tools worden steeds vaker geheime wapens die je helpen je sollicitatie onderscheidend te maken.’
Volgens Dooley stellen visuele media en A.I.-tools mensen in staat om hun vaardigheden op niet-traditionele manieren te laten zien. ‘Deze tools worden steeds vaker geheime wapens die je helpen meer uitnodigingen te ontvangen en je sollicitatie onderscheidend te maken.’
Modern en spannend
Recruiters willen kleurrijke, interactieve sollicitaties, stellen de onderzoekers. Enkele cijfers op een rijtje:
- 65% van de recruiters geeft de voorkeur aan cv’s met interactieve elementen, een stijging van 10 procentpunt sinds 2023.
- Recruiters die ‘zeer tevreden’ zijn met cv’s beschrijven deze als:
- Modern (55%)
- Spannend (47%)
- 62% verkiest kleur boven zwart-wit.
- 72% van de recruiters geeft de voorkeur aan kandidaten die een portfolio presenteren via een website of presentatie.
- Slechts 35% van de werkzoekenden gebruikt een portfolio.

In opkomst: videomotivaties
Een andere opvallende trend die in het onderzoek naar voren komt is de opkomst van de videomotivatiebrief. Van de recruiters geeft 50% aan dat ze video’s waarderen als onderdeel van een sollicitatie. Het maakt de sollicitatie persoonlijker en geeft direct een indruk van de communicatievaardigheden van een kandidaat. Toch blijkt het gebruik ervan onder werkzoekenden beperkt te blijven, waarschijnlijk omdat de drempel om een video op te nemen hoger ligt dan het schrijven van een brief, of omdat werkzoekenden nog verwachten dat de recruiter liever een brief ontvangt.
Tools zoals Canva veranderen de visuele kant van sollicitaties. Kunstmatige intelligentie de manier waarop mensen solliciteren. Gebruikt een sollicitant A.I., dan valt deze helemaal beter in de smaak. Van de kandidaten die A.I. gebruikten bij hun sollicitaties werd 96% uitgenodigd voor een gesprek, aldus het rapport. Voor werkzoekenden biedt A.I. vooral snelheid en inspiratie, zo blijkt:
- 57% gebruikt A.I. om hun cv te maken, een stijging van 12 procentpunt sinds vorig jaar.
- 38% gebruikt A.I. om vacatures te zoeken.
- 37% gebruikt A.I. om visuele elementen voor hun cv’s te vinden.
- 37% bereidt zich met A.I. voor op sollicitatiegesprekken en doet onderzoek naar bedrijven.
Ook recruiters zien de waarde van A.I. Zo maakt 90% van hen naar eigen zegge gebruik van A.I.-tools in delen van het wervingsproces, zoals bij cv’s samenvatten en vacatureteksten opstellen. En opvallend: 73% van de recruiters vindt dat kandidaten best mogen vermelden dat ze A.I. hebben gebruikt, omdat het laat zien dat ze moderne technologie beheersen.
Sociale media voor personal branding
Officieel is het verboden (als je het tenminste van tevoren niet duidelijk aangeeft). Toch geeft 68% van de recruiters toe de sociale media van kandidaten minstens de helft van de tijd te bekijken. Bijna alle recruiters zeggen ook kandidaten te waarderen die online aanwezigheid, gerelateerd aan hun carrière, hebben opgebouwd.
Gelukkig gelooft aan de andere kant ook een groot deel van de werkzoekenden (88%) dat de opbouw van een sterk professioneel merk belangrijk is. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Daarbij is LinkedIn niet langer meer het enige platform waarop je zichtbaar moet zijn, zeggen ze. Zo zoekt 80% van de werkzoekenden ook naar vacatures op platforms zoals Facebook en Instagram. Gen Z steekt daar nog eens met kop en schouders bovenuit (88%).
Canva Rapport














Hoe kan KLM nog winst boeken op de arbeidsmarkt, met name bij het verschil tussen mannen en vrouwen in waardering (respectievelijk positie 5 en 13)? Schildt: ‘We kijken intern waar we hier nog meer de focus op kunnen leggen, door bijvoorbeeld in vacatureteksten man- en vrouwvriendelijker te schrijven. Maar we kijken ook naar andere doelgroepen, zoals diverse culturen. Sommige vacatures voor IT kunnen in het Engels, dat is bij die functies toch vrijwel de voertaal. Maar we willen sowieso meer Engelstaligen aantrekken. We moeten omschakelen van het louter kijken naar skills naar mogelijkheden. Met de focus op internationaal talent moeten we met een andere bril gaan kijken.’
Hoe verklaart zij de enorme stijging van Schiphol Group van 57 naar 20 (voor corona was dat 27)? ‘Na de coronapandemie kwam de luchtvaart sneller op gang dan iedereen had verwacht, het aantal vliegbewegingen groeide gestaag. Dus nam de behoefte aan nieuw personeel snel toe. Wat we hebben veranderd is onze recruitmentstrategie: Schiphol Group moest meer een gezicht krijgen op de arbeidsmarkt.’






Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij 

De tekorten hebben een aantal oorzaken
Het aantal vacatures in de logistiek stijgt nog wel even door
In algemene zin denken de ondernemers dat personeel aantrekken de komende jaren lastiger wordt. Liefst 51% verwacht hier de komende 3 jaar meer moeite mee te krijgen, en slechts 7% gelooft dat het juist mínder moeite gaat kosten.

