Een merk dat meebeweegt met jouw ambities (inzending YER)

Het is tijd voor de volgende stap in je loopbaan, dat voel je aan alles. Alsof het universum ermee speelt, ontdek je de website van YER. Met elke klik ben je nog gemotiveerder dan ooit tevoren. Het lijkt alsof YER jouw verhaal begrijpt en altijd aan je zijde staat, bij elke stap die je zet in je carrière. Een partner die met jouw ambities meebeweegt.

25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER.

Gewaardeerd jury- of publiekslid, we weten het. Bovenstaand scenario is aan de rooskleurige kant. Maar het schetst wel waarom 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER. En dat terwijl deze doelgroepen voorheen nog nooit van YER gehoord hadden. Sterker nog, de geholpen naamsbekendheid is maar liefst 40% gestegen.

Daarom denken wij dat deze case op zijn minst je aandacht verdient. En zeg nou zelf: ook je stem. Jij snapt als geen ander de waarde van een gedurfde merktransformatie, effectieve strategie en krachtige visie. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. Samen veranderen we levens. Wat was er nodig om YER opnieuw in de markt te zetten? Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Ambities. Die ambities veranderen, groeien met je mee. De pay-off is geboren: ‘Ambitions in motion’. Geen beloftes, maar kansen. Waar jij zelf de regie over hebt. Dat alles stoppen we in een strakke merkidentiteit, waarin ruimte is voor imperfectie. YER is ambitieus en commercieel, maar ook realistisch. Wat we vertellen en beloven is niet glad, maar echt. Dan de lancering. Intern sloegen ze steil achterover, extern blijkbaar ook. De nieuwe website en offline en online campagnes hebben impact: 35 miljoen impressies, 43,5% meer sollicitanten 40,3% meer traineeships en 117,6% meer conversies.

Overtuigd? Jouw stem telt. Breng samen met ons niet alleen kandidaten vooruit, maar ook de normen in deze sector.

Wat was de impact van de case?

“Het moment dat we intern de kleurrijke vertaling zagen van alle onderzoeken en gesprekken is bijna niet te beschrijven. Hoe iedereen stijl achteroversloeg van ‘Wow, dit betekent dus visueel wie we zijn als organisatie. Wat komt alles goed bij elkaar en wat past dit goed bij ons.’”, aldus Armin Ribic, Head of Marketing YER. Beter dan hij kunnen we het niet omschrijven.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten. Waar dan? Bovenaan in Google in je zoekresultaten, in Google-advertenties, op LinkedIn, Facebook, Instagram. Maar ook in dagbladen en bij NS-stations, scholen, langs de snelweg, op tv, enzovoort. Allemaal onderdeel van de marketingstrategie die we samen voor de kortere en langere termijn hebben gemaakt. Inclusief campagnes- waarin alle kanalen online en offline elkaar versterken – mediastrategie, media-inkoop, budgetplanning en contentkalender.

Al na 4,5 maand liegen de resultaten er niet om:

  • Geholpen naamsbekendheid stijgt met 40%
  • 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen YER
  • 35 miljoen campagne-impressies
  • 27.300 interacties met de campagnes
  • 104.000 kliks vanuit de campagne-uitingen naar de website
  • Conversies stijgen met 117,6%
  • 43,5% meer sollicitanten en
  • 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ook bij deze vraag geven we het woord aan Armin, omdat we het zelf niet beter kunnen zeggen: ‘Wij doen én detachering én werving en selectie. Op verschillende niveaus van senioriteit, in allerlei vakgebieden en ook nog eens in verschillende branches. Het is best ingewikkeld om dat allemaal bij elkaar te krijgen en een juiste plek te geven. Wat er nu staat, is een enorm knappe prestatie.’

Intern is iedereen trots, extern kiezen steeds meer mensen voor YER. Dankzij het aansprekende en verhalende ‘Ambitions in motion’, de interne branding, de externe activatie en de transformatie van 3 websites naar 1 platform voor alle doelgroepen. De cijfers zijn daarvoor het bewijs: 40% meer naamsbekendheid, 43,5% meer sollicitanten en 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. YER verandert levens en bouwt aan de toekomst.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijk bij YER:

  • Armin Ribic (Head of Marketing),
  • Adina Mulder (Brand Manager),
  • Jan-Bart Gouvernante (Online Marketeer)

iO Creatie

  • Joëlle Lemmers,
  • Bart Sleddens,
  • Pim Meeuwis,
  • Ivo Trompenaars,
  • Jasper Verboon,
  • Milou Kloks,
  • Lycke Wiegerinck,
  • Michiel de Nijs

Marketing

  • Jos Majoor,
  • Luuk Vos,
  • Richard de Vries,
  • Rick Moggre,
  • Robey Mashoed,
  • Tineke Romijnders,
  • Ward van den Heuvel,
  • Inge Propst,
  • Mark Hermans

Strategie

  • Joëlle Lemmers,
  • Michiel de Nijs,
  • Mark Hermans

Productie video’s:

  • Aanstekelijk,
  • iO en
  • Livewall

Productie fotografie:

  • NoPoint en
  • Thisisus

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Kleine stappen, grote dromen’: zo zoekt de kinderopvang nu nieuwe medewerkers

‘Kleine stappen, grote dromen’. Dat is het thema geworden van de nieuwe campagne van de kinderopvangsector, het vervolg op de eerste ‘Dankzij jou’-campagne, die de afgelopen 4 jaar heeft gelopen, met behoorlijk resultaat. De nieuwe campagne is vooral gericht op zij-instromers, herintreders, studenten met een bijbaan, mbo-2 starters en… mannen, aldus branchespecialist Veronica Jocker. ‘Met de campagne willen we de kennis over het werk in kinderopvang vergroten en een goed beeld schetsen van hoe betekenisvol het werk is.’

In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%.

Het hoofddoel is natuurlijk het aantal sollicitaties bij kinderopvangorganisaties te verhogen en geschikte enthousiaste en gemotiveerde kandidaten te laten kiezen voor een baan in de kinderopvang, zegt ze. ‘Zo maken we samen de werkdruk in de sector een stuk aangenamer.’ Die druk is namelijk groot. In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%. ‘Vervelend, want het werk in kinderopvang speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen’, aldus Jocker.

De kinderopvangsector groeit en heeft meer enthousiaste medewerkers nodig. Daarom startten we op 15 februari 2024 de nieuwe wervingscampagne: ‘Kleine stappen, grote dromen’. Met de campagne benadrukken we het belang van enthousiaste en gemotiveerde professionals in kinderopvang en willen we meer professionals aantrekken. Zo maken we samen de werkdruk in kinderopvang een stuk aangenamer.

Wubbe en RAFT

De campagne is opgezet door communicatiebureau Wubbe, en wordt ook ondersteund door de recruitmentmarketeers van RAFT. Het is een initiatief van Kinderopvang Werkt!, de samenwerking van de Brancheorganisatie Kinderopvang en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang met de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. De ideeën, vorm en inhoud van de campagne zijn getest met 20 kinderopvangorganisaties. Het is de bedoeling dat de campagne zo’n 2 jaar gaat lopen.

Eén van de nieuwigheden is onder meer een nieuwe test, waarmee geïnteresseerden in 1 van de 4 benoemde doelgroepen makkelijk (via 12 vragen) en snel (in 2 minuten) moeten kunnen ontdekken of werken in kinderopvang bij hen past. Zo wil de sector mogelijk nieuwe medewerkers aanspreken, ‘die we uiteraard met open armen zullen ontvangen!’, aldus Jocker.

Grote tekorten

Afgelopen maandag hadden we op deze site al een verhaal over sectoren met nog altijd grote personeelstekorten. Daartussen zou de kinderopvang ook niet misstaan hebben. Te weinig aanbod van geschikte kandidaten, een te hoog verzuim en een flinke uitstroom spelen de sector al langer parten, met onder meer flinke wachtlijsten als gevolg. Zo heeft in de dagopvang en bso 86% van de organisaties een wachtlijst, en steeg het aandeel peuteropvangorganisaties met een wachtlijst vorig jaar van 53 naar 61%. Voor dinsdag en donderdag hebben de meeste organisaties wachtlijsten, met respectievelijk 99% en 95%.

Voor dinsdag en donderdag hebben respectievelijk 99% en 95% van de kinderopvangorganisaties een wachtlijst.

De campagneresultaten in 2023

In 2015 werkten er 82.000 medewerkers in kinderopvang, inmiddels zijn dat er bijna 122.000. De vorige campagne, ‘Kinderopvang dankzij jou’, die liep van januari 2020 tot en met december 2023, leverde beelden en verhalen op die in totaal meer dan 67 miljoen keer zijn bekeken. De bijbehorende website werd 888.471 keer bezocht. ‘Cijfers waar we trots op mogen zijn’, aldus Jocker.

Een belangrijk onderdeel van het succes was het met regelmaat inspeelden op de actualiteit, vult ze aan. ‘Zo haakten we aan op het stopzetten van de studiefinanciering door studenten en scholieren op de hoogte te brengen van een baan in kinderopvang. Lichtten we vlak voor de zomerperiode verhalen gericht op vakantiebanen uit. En deelden we in december onze inmiddels klassieke kerstboodschap om de medewerkers te bedanken.’ Dat zal dit jaar ongetwijfeld wéér gebeuren. Nu al benieuwd hoe de kleine stappen en grote dromen van de nieuwe campagne daarin zullen terugkomen…

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een werkgeversmerk laden met de allereerste arbeidsmarktcampagne (inzending Bergman Clinics)

In augustus 2023 is de allereerste arbeidsmarktcampagne voor Bergman Clinics live gegaan. In een moeilijke arbeidsmarkt met vacatures in zeer schaarse doelgroepen hadden wij te maken met een werknemersbetrokkenheid waar wij niet tevreden over waren. Bij de start van de campagne hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd: een aantrekkelijke propositie neerzetten om de uitdaging op de arbeidsmarkt te overwinnen en de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten door het werkgeversmerk te laden.

‘Met deze campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen.’

Met een mooi uitgewerkte campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen. Middels een objectieve 0- en 1-meting hebben we het verschil goed in beeld gebracht.

Met de pay-off ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van‘ hebben wij gekozen voor persoonlijke verhalen waarin onze eigen medewerkers laten zien waarom zij beter worden door het werken bij Bergman Clinics. Door beelden uit hun privéleven te combineren met beelden van het werk hebben wij een match met de USP’s opgezocht, waardoor het een logisch verhaal werd.

Voor onze 7 belangrijkste doelgroepen hebben we de USP’s uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s.

Bijvoorbeeld oogarts Alissa (foto boven). Eén van de USP’s voor die doelgroep is dat je door superspecialisatie meer ruimte hebt om kwalitatieve zorg na te streven. Alissa vindt het (net als de doelgroep) leuk om regelmatig een museum te bezoeken. Terwijl zij kijkt naar een schilderij, hebben we tekstueel de link gelegd met ‘oog voor kwaliteit’.

Dit hebben wij voor onze 7 belangrijkste doelgroepen uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s (15 sec en 1 min). Om de tell-fase meer lading te geven hebben wij interviews met onze medewerkers (maar wel andere dan in de campagne) geproduceerd. Onder de noemer “Daar wordt … beter van”. Dit heeft geresulteerd in 2 hires op de meest schaarse doelgroep Anesthesiemedewerkers.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft op Facebook, Instagram, YouTube, Google display en Google ads gedraaid en heeft ruim 30% groei in website-visits en 25% meer vacature-views opgeleverd. Door deze campagne hebben wij lading gegeven aan het werkgeversmerk Bergman Clinics. Waar zorgprofessionals in eerste instantie geloofden dat ze bij ons lagere werkdruk zouden krijgen, hebben we dit omgedraaid naar betere associaties op onze USP’s. Medewerkersbetrokkenheid hebben we omgedraaid van een negatieve eNPS naar een positief resultaat.

De campagne heeft meer dan 25% groei in website-visits en vacatureviews opgeleverd.

Op moeilijke doelgroepen hebben we direct meer sollicitanten geworven waarin resultaat op het aantrekken van zeer schaarse Medisch Specialisten het meest is opgevallen. Er is ook een significant beter resultaat gehaald op lastige doelgroepen Optometrist en Verpleegkundige.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne maakt kans op de winst omdat wij erg dicht bij de kern van het werken bij Bergman Clinics blijven. Wij zijn dichtbij onze USP’s gebleven, wat we goed hebben geaccentueerd in het privéleven van onze eigen collega’s – iets wat steeds belangrijker wordt voor werknemers. De 0- en 1-meting hebben gezorgd voor heel concreet resultaat op een betere merkassociatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • PROOF – conceptontwikkeling
  • The Others – concept uitwerking
  • Adwise – mediadistributie

Interne collega’s:

  • Chantal Nauta – Cultuur & Integratie specialist
  • Nelleke Groot – Manager Communicatie
  • Joost Bakker – Recruitment Manager
  • En natuurlijk onze eigen collega’s die in de campagne zichtbaar zijn en het gehele recruitmentteam.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

28 Omgevingsdiensten starten gezamenlijke arbeidsmarktcampagne die draait om ‘om’

Bij de 28 verschillende omgevingsdiensten werken in totaal zo’n 6.000 mensen. Toch weten nog steeds heel veel mensen niet wat een omgevingsdienst doet, of wat het werk er zo leuk kan maken. En kampen veel van de diensten met een behoorlijk tekort aan personeel, zoals vergunningverleners, adviseurs en toezichthouders. Tijd voor een algemene en gezamenlijke wervingscampagne, die volledig draait om het woord ‘om‘, het eerste deel van ‘omgevingsdienst’.

Het begon twee maanden geleden al met een nieuw logo voor de branchevereniging, daar is nu dus een nieuwe werkenbij-website, vol met frisse beelden bijgekomen. Op die site vertellen onder meer toezichthouder Yovanka, vergunningverlener Ihsan en handhaver Sebastiaan waarom zij voor het werken hier hebben gekozen, en wat het voor hen zo boeiend maakt. Ook wordt uitgebreid uitgelegd wat een omgevingsdienst nou eigenlijk doet. Dat is nodig, geven ze zelf toe, want ‘veel van onze collega’s wisten dat ook niet precies voordat zij bij een omgevingsdienst gingen werken.’

Talloze redenen

Het woord ‘om’ komt terug in de opsomming van talloze redenen om voor de omgevingsdienst, of kortweg: OD, te kiezen. Om de frisse lucht. Om schoon water. Of om bewegingsvrijheid. Om het beschermen van natuurgebieden. Om de lokale economie. Of om de toekomst. Kortom: om te zorgen voor een veilige, schone en gezonde omgeving. Om daarna aan de doelgroep de vraag te stellen: Wat is jouw om?

De gezamenlijke campagne is de eerste waarvoor alle 28 omgevingsdiensten de handen ineengeslagen hebben. Eerder deden al wel de omgevingsdiensten in het noorden van het land dit, net als bijvoorbeeld de Brabantse. Ook de omgevingsdienst rondom het Noordzeekanaalgebied deed al eens van zich spreken met een opvallende campagne.

Nog niet robuust genoeg

Versterking van de omgevingsdiensten is hard nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldde begin dit jaar dat nog geen enkele van de 28 diensten nu al ‘voldoende robuust‘ is bij het uitvoeren van hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Er is nog veel werk aan de winkel, zo blijkt uit een voortgangsrapportage over het Interbestuurlijk Programma versterking VTH-stelsel, dat in 2022 in het leven werd geroepen na een alarmerend rapport van de commissie-Van Aartsen over de staat van ons VTH-stelsel.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Groen is geen kleur (inzending KPN)

KPN biedt al jaren het beste netwerk van Nederland. Om miljoenen mensen 24/7 verbonden te houden, zijn er altijd nieuwe collega’s nodig. Op iedere afdeling en in het hele land. Uitdagend, maar KPN is ambitieus. In 2026 willen ze gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland. Tijd om serieus werk te maken van employer branding.

In 2026 wil KPN gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland.

De doelgroep is breed. Jong talent van elk opleidingsniveau, zij-instromers in alle carrièrefases, herintreders. Of ze nu advies willen geven in de winkel, internet willen installeren bij mensen thuis of de gevoelige data van overheden en bedrijven willen beveiligen.

ClubgeistBVH en de merk- en communicatiespecialisten van KPN hebben nauw samengewerkt. Vanaf het begin. We dachten: hoe spreken we zo’n breed publiek aan? Door te kijken wat een al even breed publiek – de huidige KPN’ers – kenmerkt. We spraken mensen uit alle hoeken van de organisatie. Van verkoopmedewerker tot data-analist, van monteur tot manager.

De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne.

Zo kregen we zicht op de unieke mentaliteit zien die KPN’ers met elkaar delen. De mentaliteit die bepaalt hoe ze met elkaar omgaan. Hoe ze klanten helpen. En hoe ze bijdragen aan het grote doel van KPN: heel Nederland verbinden aan een duurzame toekomst. Met internet dat niet alleen snel en stabiel is, maar ook veilig, sociaal en groen. De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne met het thema ‘Groen is geen kleur’. Bij KPN is het een manier van denken en doen.

De eerste flight van de campagne liep van september tot december 2023. De employer brand-film werd uitgekeken door 50% van de kijkers (we hoopten op 20%). Deze hoofdfilm werd gevolgd door ‘Groen geeft antwoord’: testimonials waarin KPN’ers elkaar vertellen over hun werk. De films werden 2,7 miljoen keer bekeken (30% meer dan gehoopt). Ze leidden 72.000 bezoekers naar de nieuwe werken-bij-site (twee keer zoveel als gehoopt). Daar werden 5000 sollicitaties gestart. Zo bleek ‘Groen is geen kleur’ heel effectief. Aansprekend verhaal, pakkend verteld.

Wat was de impact van de case?

We hebben de campagne volledig digitaal ingezet. We volgden de fases van touch (bewustmaken met de employer brand-film), tell (meer informatie geven aan de hand van testimonials) en sell (converteren met advertenties voor specifieke vacatures, na het bezoeken van de werken-bij-site).

Zo kwamen mensen via YouTube en de social kanalen in contact met KPN. We zagen hoge uitkijkratio’s en bovengemiddeld veel doorkliks.

De cijfers op een rij?

Doelstelling: 2,4 miljoen mensen bekijken de video’s (alles opgeteld).

  • Resultaat: ruim 2,7 miljoen mensen hebben de video’s bekeken (113% van de doelstelling).

Doelstelling: ruim 333.000 Thruplays (grotendeels of volledig bekeken video-ads).

  • Resultaat: ruim 779.000 Thruplays (233% van de doelstelling).

Doelstelling: 20% van de mensen kijkt de film ‘Groen is geen kleur’ volledig.

  • Resultaat: 50% van de kijkers heeft de film volledig bekeken.

Doelstelling: er klikken 33.000 bezoekers door naar de nieuwe werken-bij-site.

  • Resultaat: 72.000 mensen klikten door naar de werken-bij-site.

Doelstelling: 3.300 van die bezoekers starten een sollicitatieproces.

  • Resultaat: 5.000 van hen startten een sollicitatieproces.

En er is nog een mooi resultaat geboekt. Niet gekwantificeerd, wel belangrijk. Dat is de interne trots bij KPN. De campagne resoneert bij de collega’s. De verhalen in de video’s zijn herkenbaar. Zo staan wij in ons werk. Zo doen wij ons werk. En daarom doen we dat bij KPN.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alles is sterk met elkaar verbonden in deze case. Binnenwereld en buitenwereld. Bedrijf en doelgroep. Opdrachtgever en bureau. Creativiteit en resultaat. We zijn trots op de nauwe samenwerking tussen KPN en ons bureau. Daardoor konden we hun eigenheid goed in beeld brengen. Op een aansprekende manier, blijkt uit de cijfers. Het is een vrolijk tegendraadse campagne geworden.

‘Groen geen kleur? Wat dan?’ De ontkenning maakt nieuwsgierig. Enthousiaste KPN’ers in beeld, de levendige huisstijl eromheen, energieke muziek eronder: deze video’s werken uitnodigend. Om erachter te komen wat groen dan wél is, kijk je verder. In de wereld van employer branding is ‘Groen is geen kleur’ een frisse wind. Zowel in vorm als inhoud blijven we dicht bij het merk. We verkopen geen banen maar een unieke mentaliteit, die over de hele breedte van het bedrijf wordt ervaren. Dat de resultaten alle verwachtingen overtreffen, is de kers op de taart.

Credits case

Dit is de eerste campagne binnen de compleet vernieuwde huisstijl van KPN. Samen met hun eigen team en met de filmmakers van Studio Beng Beng en Studio Nul hebben we de huisstijl en mentaliteit van KPN tot leven gewekt. Van de website tot advertising, van content tot interne communicatie.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Invloed op je omgeving. Employer branding voor de provincies (inzending De Nederlandse Provincies)

Wat doet een provincie precies? Op deze vraag hebben de meeste Nederlanders geen antwoord. Terwijl ze wel op de hoogte zijn van de taken van een gemeente of de Rijksoverheid, zo blijkt uit een onderzoek van Sparkey Motivaction. Best jammer… Want voor de provincies wachten de komende jaren ook tal van uitdagingen. Hoe richt je een beperkte leefomgeving optimaal in? Hoe verduurzaam je landbouw? Hoe pak je de energietransitie aan? En vooral: waar haal je het talent vandaan dat bijdraagt aan de oplossingen?

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven.

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven. In opdracht van het InterProvinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde The Addstore een arbeidsmarktcampagne voor alle provincies. Die was er namelijk niet. We mochten een logo maken. Een huisstijl. En een communicatieplatform. Bovendien gingen we aan de slag met de employer branding.

Insteek: vergeleken met andere overheden is de provincie een zeer interessante plek om te werken. Klein genoeg waardoor je persoonlijke inbreng echt iets betekent, groot genoeg om als organisatie impact te hebben op de dilemma’s van deze tijd. Dit inzicht vertalen we zo:

  • Werken voor De Provincie #invloed op je omgeving

In jaar één wilden we zo veel mogelijk hbo’ers en wo’ers tussen 18 en 45 jaar laten kennismaken met de provincie. De interne kick-off van de campagne vond plaats in het voorjaar van 2023 en in álle provinciehuizen. Na de zomer volgde een eerste flight om ervaring op te doen met verschillende advertenties en kanalen.

Wat was de impact van de case?

Binnen 3 weken 3 miljoen vertoningen in de genoemde doelgroep: het effect van onze social mediacampagne. Zo’n 800.000 mensen bereikt. En in totaal ongeveer 47.000 unieke bezoekers op het platform, die gemiddeld bijna 2 minuten bleven. Dus ja: een mooie eerste stap. Een resultaat dat vraagt om een vervolg in de nabije toekomst.

De provincies zijn onbekend als werkgever. Doel van deze arbeidsmarktcampagne was om zoveel mogelijk mensen in heel Nederland te laten kennismaken met provincies als werkgever. De provincies blijven zelf verantwoordelijk voor de werving van kandidaten en handelen die zelf af via hun eigen websites. We hebben voor de campagne Meta, Linked In, YouTube en Google Ads ingezet in zowel de See als Think-fase.

De campagne scoort op vrijwel alle onderdelen veel beter dan de benchmark.

  • De CPM voor LinkedIn lag op €6,94 → benchmark €15,01
  • De CTR voor Linked In lag op 0,96% → benchmark: 0,74%
  • De CPM voor Meta lag op €1,02 → benchmark €4,15
  • De CTR voor Meta lag op 4,07% → benchmark: 1,92%

En hoewel het geen campagnedoel was, hebben er op basis van deze campagne ook 176 mensen gesolliciteerd op de vacatures die we hebben doorgeplaatst vanuit de provinciewebsites op het platform.

Intern beginnen is extern winnen

Dat hebben we gedaan door op 12 provinciehuizen de provinciepagina live te zetten en daar ook een happening van te maken. Daarmee hebben we veel eigen medewerkers bereikt en veel regionale PR ontwikkeld. Het social media-bord hebben we ook geïntroduceerd bij de kick-off zodat de provincies zelf aan de slag kunnen met het campagnethema.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever en moeten het afleggen tegen andere grote werkgevers in de publieke sector. Door samen te werken in deze campagne – de eerste gezamenlijke arbeidsmarktcampagne ooit – hebben ze laten zien dat ze samen sterker zijn dan ieder individueel. Invloed op je omgeving verbindt als thema alle provincies maar geeft ook weer ruimte aan alle provincies om hun eigen verhaal te vertellen. Je invloed in Friesland is immers anders dan je invloed in Limburg.

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever in de publieke sector.

Met deze campagne hebben we in een heel korte tijd in heel Nederland veel mensen uit de doelgroep bereikt en kennis laten maken met de provincie als werkgever. De bezoekers waren lang op het nieuwe platform en hoewel het geen campagnedoelstelling was, wisten de bezoekers de vacatures ook goed te vinden.

Positioneer de provincie als interessante werkplek waarbij jouw persoonlijke inbreng echt kan zorgen voor impact op actuele maatschappelijke vraagstukken. Lees de hele case van De Nederlandse Provincies die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Met een kick-off in 12 provinciehuizen hebben we gezorgd voor 12 regionale feestjes en daarmee gezorgd voor heel veel interne trots bij de provincies en hun medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Provincies

  • Joëlle Smout

The Addstore

  • Simone Otte-Klandermans
  • Ap Mollinga
  • Guido Blok
  • Jan Jaap Elenbaas
  • Sylvia Kuiper
  • Jasper van Buren
  • Pauline Bezemer-Vos
  • Gertjan de Waal

Your Fellow (Online Marketing)
Hotel Rebel ( Videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

‘Train je skills’: hoe de NS steeds meer monteurs en engineers weet te verleiden

Als het gaat over treinen, liggen woordspelingen vaak snel voor de hand. Maar in het geval van ‘Train je skills’ is het ook nog eens een heel toepasselijke. De campagne met die naam, waarmee de NS nieuwe monteurs en engineers probeert te werven, laat namelijk niet alleen zien wat je als technicus bij het treinbedrijf allemaal kunt dóén, maar ook: wat je er kunt léren. Want met 3.000 aansluitingen en 15 kilometer elektrokabel aan boord van elke trein is dit voor technici (in spe) natuurlijk een snoepwinkel.

‘Het is natuurlijk lekker dat je van die grote gele treinen hebt. Dat is al gauw: wow!’

‘Bij techniek denken veel jongeren en latent werkzoekenden bijvoorbeeld eerder aan autotechniek, dus is het belangrijk om ook treintechniek – en de grootsheid en impact daarvan – in de overweging te krijgen’, zegt Tess de Bruin, specialist arbeidsmarktcommunicatie bij NS. ‘Voor de campagne vroegen we de eigen medewerkers in die doelgroep: als je 1 foto laat zien van iets gaafs technisch, wat laat je dan zien? Nou, die gasten trokken meteen hun telefoon uit hun zak. Die beelden zitten nu letterlijk in de campagne. Dan is het natuurlijk ook lekker dat je van die grote gele treinen hebt. Dat is al gauw: wow!’

De campagne is gemaakt met bureau Radancy. Ze kregen de opdracht een campagne te ontwikkelen die in de eerste plaats technici moest kunnen werven, zowel landelijk als regionaal, en zowel monteurs (mbo) als engineers (hbo+). Voor monteurs gaat het om een behoefte aan zo’n 120 mensen, van wie ongeveer de helft ex- en de andere helft intern, op een totaal van zo’n 1.000 NS-monteurs. Een secundair doel was er ook: het profileren van NS als technische werkgever onder de doelgroep door te vertellen en te laten zien wat ze bij NS allemaal doen. En die doelgroep was breed: monteurs met een mbo-2/3/4-diploma, gericht op de techniek, ergens tussen de 17 en 55 jaar, door heel Nederland.

De TechniekFabriek

Interne opleiding mechatronica is mogelijk in de zogeheten ‘TechniekFabriek‘, een samenwerking tussen NS en lokale ROC’s, waarin je in een 2-jarige opleiding werken en leren combineert. Er zijn al vestigingen in Zwolle, Amsterdam en Berkel-Enschot. De campagne wordt ook gebruikt om hier mensen voor te zoeken. ‘Daarnaast was er ook de wens dat er voor de campagne een centrale aanpak kwam, omdat de huidige initiatieven tot nu toe nogal gefragmenteerd waren’, legt René van der Kroon uit. ‘Dus zowel in website, campagne als bijvoorbeeld events wilden we graag één integrale aanpak.’

De technische doelgroep is schaars en latent. ‘Dus eerst verleiden, dan pas verkopen’, aldus de strategy & creative director bij Radancy. Er werd gekozen voor ‘brede zichtbaarheid onder de technische doelgroep’, zoals hij het noemt. Met de inhoud van het werk op de voorgrond. Want dat is wat technici het meest aanspreekt. ‘Maar de techniek mag dan op zich al bijzonder zijn, dan moeten we dat ook nog eens op een bijzondere wijze onder de aandacht brengen. De term ‘treintechniek’ is bovendien nog erg onbekend in Nederland. Zeker in vergelijking met autotechniek of scheepstechniek. Dat willen we dus ook gaan claimen en laden.’

Train je skills

De monteurscampagne ‘Train je skills. Stap over op TreinTechniek.‘ is daarvan dus het resultaat. In totaal zijn er 6 video’s die laten zien welke techniek er allemaal bij een trein komt kijken. In de eerste video’s kon je NS-collega’s als Peter, Max, Abdel en Femke aan het werk zien bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Er is ook met drones rondgevlogen op onderhoud- en servicelocaties in Watergraafsmeer en Eindhoven. Die video’s zijn vanaf begin dit jaar te zien.

Het is zo’n typisch voorbeeld van een zéér doelgroepgerichte aanpak, waar NS het ook eerder al over had. ‘Bij onze zoektocht naar conducteurs gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen door heel het land en een functie die door relatief veel mensen kan worden ingevuld, terwijl het bij monteurs gaat om tientallen vacatures met heel specifieke eisen op het gebied van mechatronica, met heel specifieke skills en specifieke papieren, in een schaarse doelgroep die niet snel uit zichzelf solliciteert. Elke doelgroep vergt hier een aanpak op maat. Dat is ook meteen het interessante’, aldus Jurgen Wesseling, manager Recruitment Techniek en Operationeel Management.

Touch, tell, sell

De campagne is opgebouwd via het Touch / Tell / Sell-mechanisme, vult Van der Kroon aan. ‘In de Touch-fase hebben we via korte 10-secondenvideo’s de 6 verschillende ‘technieksmaken’ van monteurs bij NS in de etalage gelegd – elektromonteur, installatiemonteur, onderhoudsmonteur, servicemonteur, storingsmonteur en werktuigbouwkundig monteur – op kanalen als Instagram, YouTube en Snapchat. In de Tell-fase hebben we hier via retargeting opvolging aan gegeven met meer verdiepende 30-seconden-videocontent waarin concrete projecten werden uitgelicht.’

‘Ook hebben we in deze fase een eigen interactieve Snaplens ontwikkeld’, vervolgt hij. ‘Daarin werden gebruikers uitgedaagd om hun technische skills te trainen. In de Sell-fase ten slotte hebben we met behulp van de unique selling points van NS concrete wervingsuitingen ingezet, sturend op conversie.’

Als een trein

Hoe de samenwerking verliep? ‘Als een trein’, zegt Van der Kroon lachend. ‘Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar het is wel de waarheid. Al tijdens de pitchpresentatie was er een hele goede sfeer en die is er nog steeds. Je kunt merken dat het arbeidsmarktcommunicatieteam van NS veel ervaring heeft met het ontwikkelen van campagnes en producties. De lijnen zijn kort, de feedback heel helder en als er kritische vragen komen dan zijn die vaak terecht.’

De lijnen zijn kort, de feedback helder en als er kritische vragen komen zijn die vaak terecht.’

Wat ook fijn werkt, zegt hij, ‘is de betrokkenheid van de mensen op de werkvloer, de monteurs, hun teamleiders en de contactpersonen op de verschillende technieklocaties. Uiteindelijk heb je hun medewerking en enthousiasme nodig om mooi campagnemateriaal te creëren, en de bereidheid en betrokkenheid om aan de campagne mee te werken was dan ook een geschenk voor ons.’ Op dit moment zijn NS en Radancy trouwens druk bezig om de campagne ‘een nieuwe fase’ te laten ingaan, zegt hij, ‘waarbij we vanuit het overkoepelende concept ook de doelgroep engineers willen interesseren voor een overstap naar TreinTechniek.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een dag uit het leven van forensische zorgmedewerkers (inzending Rooyse Wissel)

Medewerkers van de Rooyse Wissel vertellen over hun meest memorabele dag in de Forensische Zorg. Rooyse Wissel biedt behandeling en verpleging aan patiënten met ernstige psychiatrische problematieken. Vaak hebben de patiënten een tbs-maatregel of een andere strafrechtelijke maatregel. We hanteren een open manier van werken die ertoe bijdraagt dat patiënten op een veilige en verantwoorde manier terug kunnen keren in de samenleving. Ons doel is de maatschappij veiliger te maken. Daar leven we immers zelf ook in.

Van klinisch behandelen, ambulant behandelen tot begeleid wonen: wie kunnen daarover beter vertellen dan de medewerkers zelf?

Bij de Rooyse Wissel is iedere dag anders. Enerzijds omdat medewerkers te maken hebben met patiënten en cliënten met tal van achtergronden en problematieken. Anderzijds door de variëteit aan werk in de kliniek. Van klinisch behandelen, ambulant behandelen tot begeleid wonen. En wie kunnen dat beter vertellen dan de medewerkers zelf? Zij vertellen je wat hun meest memorabele werkdag is geweest. Bij de Rooyse Wissel werk je aan mensen.

  • Medewerkers die hun eigen verhalen gedeeld zien, voelen zich erkend en gewaardeerd. Dit verhoogt de interne trots.
  • Het delen van medewerkersverhalen kan anderen inspireren en helpen zich te identificeren met de Rooyse Wissel. Dit bouwt een gevoel van verbondenheid bij medewerkers.
  • Echte mensen, echte verhalen. Medewerkersverhalen brengen echte gezichten en stemmen naar voren. Dit maakt de boodschap authentiek.
  • Het delen van persoonlijke verhalen toont transparantie. Het laat zien dat we betrouwbaar zijn en lef durven tonen om de echte verhalen naar buiten te brengen.
  • Verschillende verhalen geven verschillende perspectieven. Dit geeft een realistisch beeld.

‘De dag van’ is een multichannel campagne. Van uiting op sociale media, blogs, podcasts en posters in bushokjes tot uitingen in de krant. De campagne heeft ertoe geleid dat er kwantitatief meer en kwalitatief betere sollicitanten kwamen. Sollicitanten weten beter wat ze kunnen verwachten en hebben een beter beeld van de forensische zorg.

Wat was de impact van de case?

De Rooyse Wissel is een aanbieder van forensische zorg in zowel Limburg als Noord-Brabant. In deze regio is de campagne zichtbaar geweest, zowel online als offline. Dit heeft als resultaat opgeleverd, dat sollicitanten meer informatie hadden voorafgaand aan het gesprek, dat we onderwerp van gesprek zijn geworden in deze regio en dat geïnteresseerde op een laagdrempelige manier te weten krijgen wat er zich afspeelt achter de hoge hekken, grijze muren en dikke deuren. Dat is waar we het voor doen!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De forensische zorg is een bijzondere werkomgeving. Ons doel is om de maatschappij veiliger te maken, daar leven we immers zelf ook in. Door openheid te tonen en verhalen met lef te delen hebben wij met deze campagne zowel nieuwe medewerkers aangetrokken als de maatschappij betrokken bij ons werk. Wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen samen kan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Jacqueline Janssen (recruiter)
  • Michelle Franssen (recruiter)
  • Annemiek Nefkens (tekstschrijver – communicatieadviseur)
  • Michelle Pol (communicatieadviseur)
  • Het Werkhuis (vormgeving)
  • Publicis (concept)
  • Angelique Heldens (fotografie)
  • Tom Veldhuijzen (podcast)
  • Alle medewerkers die hun bijdrage hebben geleverd aan de campagne.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Hoppenbrouwers in zijn nieuwe campagne werk van het leven maakt

Niemand kan zonder techniek. Maar waar vind je de vakmensen die zulke techniek kunnen vormgeven? Mensen die werk kunnen maken van schoon drinkwater? Of van duurzame oplossingen? Daarom gaat technisch dienstverlener Hoppenbrouwers in een nieuwe employer branding-campagne op zoek naar mensen die ‘werk willen maken van het leven’.

De campagnevideo, die nog wordt doorvertaald naar video en print, en online en offline communicatie, is het eerste product dat bureau SuperRebel voor de dienstverlener uit het Brabantse Udenhout mocht maken. De video is geproduceerd door Meraki Content Agency, een bureau dat al eerder werk voor Hoppenbrouwers maakte. De campagne is begin deze week van start gegaan rondom alle 20 Hoppenbrouwers-vestigingen in het land, en wordt nu uitgerold naar andere media en zal straks ook bijvoorbeeld te zien zijn op de bouwborden op locaties waar Hoppenbrouwers werkt.

Vakmensen centraal

In de campagne zijn de vakmensen ‘in de schijnwerper’ gezet. Logisch, aldus Teamlead Employer Branding, Marketing & Communicatie Linsey Thielen. ‘Dat zijn immers de mensen die ervoor zorgen dat het leven veiliger, comfortabeler en duurzamer wordt. Niemand kan zonder techniek leven, en wij kunnen niet zonder vakmensen die eraan werken.’ Vandaar ook het thema ‘We maken werk van het leven‘, vertelt Thielen, die in een recente podcast ook al het belang van employer branding in een krappe arbeidsmarkt benadrukte.

De ‘we’ in de campagne is bewust gekozen, vult Gabriela Nouws, art director bij SuperRebel, aan. ‘Omdat Hoppenbrouwers bij uitstek een merk is wat het teamgevoel belangrijk vindt. Het beste werk maak je samen en niemand kan het alleen. Dat is waar Hoppenbrouwers in gelooft.’ De zin ‘We maken werk van het leven’ krijgt volgens haar in ‘diepere lagen in de campagne’ meer kracht door te laten wat Hoppenbrouwers als werkgever uniek maakt. ‘Zo maken ze ook werk van een topteam om in te werken, van een vast team om in te werken, van samen successen vieren en van jouw opleiding.’

‘De “we” in de campagne is bewust gekozen, omdat Hoppenbrouwers het teamgevoel belangrijk vindt.’

De snelgroeiende allround technisch dienstverlener timmert sowieso aan de weg met zijn employer branding. Voor de vorige campagne-inspanningen, die gemaakt werden in samenwerking met digital marketingbureau Fingerspitz won het min of meer recent nog een prestigieuze Effective Digital Marketing Award. Die campagne, gericht op het invullen van meer dan 700 vacatures in een zeer krappe arbeidsmarkt voor technisch personeel, werd door de jury erkend vanwege de doordachte social-media-strategie en indrukwekkende resultaten.

600 nieuwe medewerkers in 1 jaar

Ook op andere manieren weet het bedrijf als werkgever op te vallen. Zo werd Hoppenbrouwers vorige maand ook – voor de derde maal op rij – bekroond als Top Employer, met een nog hogere score dan de jaren ervoor. De dienstverlener wist daarnaast in 2023 een groei in medewerkers te realiseren van 12%. Er stroomden bijna 600 nieuwe collega’s in, op een totaal van momenteel zo’n 1.800.

Interne mobiliteit speelt daarbij een cruciale rol, aldus hoofd HR Ellen Vermeer. ‘Wij bekijken per sollicitant wat de mogelijkheden zijn. Wie solliciteert op een functie en daar misschien niet de beste match voor is, kan bij ons alsnog rekenen op de intentie om verder te zoeken binnen de organisatie. We kijken naar talent, ambitie en vaardigheden om te bepalen welke functie het beste bij de sollicitant past. Ons streven is om medewerkers een passend traject aan te bieden, inclusief coaching, opleiding en learning-on-the-job.’

Open Dagen

Opvallend aan de werkenbij-site is bijvoorbeeld dat niet meteen een cv gevraagd wordt, maar ook de mogelijkheid wordt geboden eerst gewoon een kopje koffie te komen drinken. Ook kun je als sollicitant zelf aangeven hoe je wil dat Hoppenbrouwers je eventueel benadert: via de telefoon, via whatsapp, of via een mailtje. Verder zijn de jaarlijkse Open dagen ook belangrijk voor het wervingssucces van het bedrijf. Op zaterdag 16 maart staat er weer eentje gepland, en is iedereen tussen 10 en 14 uur welkom om weer eens een kijkje te nemen, bij nagenoeg alle vestigingen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Employee branding van een Museum (inzending NEMO Science Museum)

Bij NEMO Science Museum hebben we het afgelopen jaar niet alleen ons best gedaan om vooruit te blijven in wetenschap en technologie, maar hebben we ook intern gekeken naar wie we zijn als werkgever en hoe onze medewerkers zich voelen bij ons. We hebben een kort filmpje gemaakt dat dit alles mooi laat zien! Elk detail in het filmpje is met zorg met de hand gemaakt, een mooie combinatie van wetenschap, technologie en menselijke creativiteit.

Het is echt een belevenis op zich. Het vat perfect samen hoe het unieke gevoel van verbondenheid en enthousiasme bij NEMO is. Met wat innovatieve visuele storytelling nemen we je mee in de warme sfeer die ons museum zo speciaal maakt. Wat ons echt anders maakt, is onze aandacht voor elk individu. In plaats van grote verhalen vertellen, hebben we gekozen voor een eerlijke weergave van hoe onze medewerkers zich voelen. Dit filmpje is dus echt wie we zijn en waar we voor staan.

Wat was de impact van de case?

De case had een diepgaande impact. Het versterkte het merkimago van NEMO als werkgever, bevorderde interne betrokkenheid en creëerde een groter draagvlak. Het filmpje gaf een bredere kijk op NEMO. Creatief gezien versterkte het de reputatie en diende als voorbeeld in de sector. Dit initiatief leidde tot verdere ontwikkelingen zoals een nieuwe werkenbij-site en een bijgewerkt medewerkershandboek, wat het voortdurende streven van NEMO onderstreept: dat kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen ontdekken en wij als volwassenen/collega’s onze nieuwsgierigheid nooit vergeten!

Dat kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen ontdekken en wij als volwassenen/collega’s onze nieuwsgierigheid nooit vergeten…

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vanwege de innovatieve en creatieve aanpak van employer branding en interne communicatie. Het resulteerde niet alleen in een boeiend filmpje, maar versterkte ook de interne cultuur, vergrootte de betrokkenheid van medewerkers en versterkte het merkimago van NEMO Science Museum als werkgever. Tevens bevorderde dit initiatief de teamspirit en samenwerking, terwijl het de creatieve reputatie van NEMO versterkte. Het diende als basis voor verdere ontwikkelingen, zoals de lancering van een nieuwe werkenbij-site en het bijwerken van het medewerkershandboek, wat ons voortdurende streven naar het prikkelen van nieuwsgierigheid onderstreept.

Credits case

Intern waren medewerkers van verschillende afdelingen betrokken, waaronder het HR-team voor employee branding, marketing- en communicatieteams voor het ontwikkelen van het filmpje, en medewerkers die werden geïnterviewd voor het vastleggen van hun ervaringen. Extern: Thijs Mosterman & Mals Media.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

360 graden multichannel-campagne (inzending Amstelring)

De nieuwe, frisse campagne van Amstelring is een goed voorbeeld van een vernieuwende aanpak binnen de branche van ouderenzorg. Waar alle andere organisaties adverteren met werknemers in de campagne, spelen in deze campagne de ouderen de hoofdrol. De menselijke behoeftes en eigenschappen worden vertaald in menselijke criteria die we stellen aan potentiële kandidaten, dus geen functievereisten of standaard vakgerelateerde eisen.

‘Alleen mensenmensen zien het mooie en leuke in ouderen.’

De campagne straalt het lef van Amstelring uit en laat op een luchtige manier, met een sympathieke knipoog zien waar Amstelring voor staat en welke sfeer kandidaten hier kunnen verwachten. Alles draait om de ouderen en om dat waar te kunnen maken werken er bij Amstelring mensenmensen. Want alleen mensenmensen zien het mooie en leuke in ouderen en kunnen daardoor verzorging bieden die verder gaat dan alleen het werk.

Wat was de impact van de case?

Ouderenorganisatie Amstelring durft echt te investeren in recruitment en het werkgeversmerk. Met resultaat! In 2023 koos deze werkgever vol overtuiging voor een langetermijnsamenwerking met bureau RRAARR, dat de visie en missie feilloos heeft vertaald naar een multichannel campagnevoorstel. Waar Amstelring achter de schermen voor een basis zorgt die hen sinds 2023 kwantitatief ruim voldoende personeel oplevert (!), zorgt de ontwikkeling van het merk voor een kwalitatieve toename van sollicitanten en een explosieve groei van trots en ambassadeurschap onder de Amstelringers zelf. De werkgever zet in haar strategie behoud voor werven en dat vertaalt zich door in de uitingen die ‘werken bij Amstelring’ zowel extern als intern op de kaart zetten.

We hebben elkaar nodig om het werken in deze sector aantrekkelijk te maken en te houden.

Naast dat nieuwe collega’s aangeven dat de campagne medebepalend is in hun keuze voor Amstelring, zijn de sollicitaties met 150 per maand gestegen en zijn we bovenal erg trots op de grote hoeveelheid complimenten van collega-organisaties. Elkaar inspireren is hierbij van groot belang. We hebben elkaar nodig om het werken in deze sector aantrekkelijk te maken en te houden. Behoud van medewerkers voor je eigen organisatie én behoud van medewerkers in de sector zijn in ieders belang.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De vooruitstrevende campagne vat perfect samen in welke transitie Amstelring zit als werkgever – en als sector. Denk bijvoorbeeld aan het competentiegericht werven en werken, de nodige groei van vacatures voor mensen zonder zorgdiploma, de technologische transitie en laagdrempeligheid in contact. Het blijft voor de branche vrij lastig om hier een gezicht naar buiten aan te geven. Want, kunnen we het intern wel waarmaken?

‘Mensenmensen gaan door alle generaties heen en hoeven echt niet perfect te zijn.’

RRAARR lost dit op met een boodschap vol menselijkheid en humor. De mens voorop geeft zowel sollicitanten als medewerkers een goed gevoel, een gevoel van vertrouwen. Mensenmensen gaan door alle generaties heen en hoeven echt niet perfect te zijn. Dat verwachten wij ook niet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Amstelring – Fleur Weisbard, Interim projectleider werving/EX
  • Bureau RRAARR – Allard Jaspars, Rens de Groot
  • Soda Films – Coen van Berkel, Julia Oosterhoff
  • ZIGT mediabureau – Rogier van den Hoed, Marcella de Graaf-Van Velzen

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Lees ook

 

Hoe Lok installaties de volgende generatie al jong wil laten kennismaken met techniek

Als het gaat om mensen werven voor de techniek, dan kun je er eigenlijk niet vroeg genoeg bij zijn. Dat lijkt het basisidee van de nieuwe wervingscampagne  ‘Installatietechniek voor de volgende generatie‘, waarmee familiebedrijf Lok Installaties zich aan de arbeidsmarkt presenteert. ‘Wij geloven dat de beste manier om onze passie voor innovatie en ons vakmanschap te tonen, is door de mensen te laten zien die het hart vormen van ons bedrijf – onze collega’s en hun gezinnen’, aldus marketingverantwoordelijke Mari Blanken.

‘We bouwen niet alleen installaties, we bouwen een betere toekomst.’

Precies dat is dus de reden dat in de campagne volgens haar ‘de echte sterren van Lok Installaties schitteren’, dus niet alleen de medewerkers, maar vooral ook: hun kinderen. ‘De reeks foto’s die we hebben gemaakt brengt vakmanschap in beeld, maar gaat ook vooral om innovatie en de toekomstige generaties. De boodschap is volgens mij duidelijk: bij Lok Installaties bouwen we niet alleen installaties, we bouwen een betere toekomst en daar hebben we goede mensen voor nodig.’

E- en W-installaties

Lok Installaties is een familiebedrijf met een rijke geschiedenis van ruim 100 jaar, en heeft vestigingen in Bodegraven en Amersfoort, waar in totaal meer dan 110 medewerkers actief zijn. Het bedrijf staat onder meer bekend om zijn uitgebreide expertise in zogeheten E- en W-installaties, waarbij het bedrijf alles verzorgt van ontwerp tot uitvoering en van nazorg tot onderhoud. Als Erkend Leerbedrijf begeleidt Lok Installaties ook studenten met een veilige werkplek en professionele begeleiding door ervaren leermeesters.

‘Door onze eigen kinderen te betrekken bij de campagne, laten we zien dat wat we vandaag bouwen, de wereld is waar zij in opgroeien.’

De nieuwe campagne onderstreept volgens Blanken ook ‘hoe belangrijk de toekomst is en het belang van het overdragen van kennis en vakmanschap aan de volgende generaties. Door onze eigen kinderen en personeel te betrekken bij de campagne, laten we zien dat wat we vandaag bouwen, de wereld is waar zij in opgroeien. Dit benadrukt niet alleen onze inzet voor duurzaamheid en innovatie maar toont ook de kern van wie we zijn: een goed team dat niet alleen aan vandaag denkt, maar ook aan morgen’, aldus Blanken.

Doordacht

De campagne, opgezet door creatief bureau Doordacht uit Bodegraven, zal eerst zichtbaar zijn in de regio Amersfoort, zowel online als via traditionele media, inclusief borden langs de weg en advertenties in regionale kranten. Lok Installaties hoopt met de campagne vooral gepassioneerde monteurs, installateurs, BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, loodgieters en tekenaars die aan te spreken. Er is ook een nieuwe werkenbij-site actief, met meer informatie over de openstaande vacatures.

Het is overigens niet de eerste keer dat het Bodegravense bedrijf zijn toevlucht tot het eigen kroost neemt om kandidaten aan te trekken. In 2022 trok het ook al de aandacht met een (soortgelijke) online en offline campagne, toen onder de noemer ‘Ook op zoek naar werk met toekomst?‘, vooral ook omdat toen pas recent de vestiging in Amersfoort was opengegaan. De nieuwe campagne, met een nieuwe reeks foto’s, bouwt daar dus min of meer op voort.

Lees ook