Hoe Goudappel Coffeng in deze tijd in recordtempo toch goede kandidaten vond

Bovenstaande foto van een druk Den Haag, het lijkt ééuwen geleden. De ochtend- en avondspits zijn nu bijna geheel verdwenen, in tijden van corona. Ook de treinen tegenwoordig zijn bijna leeg. Daarentegen wordt er wel meer overdag gefietst en gewandeld dan gebruikelijk. Maar niet zozeer in de stad, zoals hierboven te zien is maar meer daarbuiten.

De ochtend- en avondspits zijn bijna verdwenen. Ook de treinen zijn bijna leeg.

Het is een van de conclusies van het zogeheten ‘Nederlands Verplaatsingspanel‘, waar ook Goudappel Coffeng aan meewerkt. Het bureau is nu al marktleider in vraagstukken rond mobiliteit, met zo’n 240 medewerkers vanuit vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden en Deventer. En bovendien een bureau met ‘een heel stevig netwerk en nauwe samenwerkingsverbanden met universiteiten’, aldus teammanager Martijn Ebben. ‘Vacatures vervullen is, ondanks de krappe arbeidsmarkt, voor ons dan ook eigenlijk nooit een probleem.’

Woelige tijden, maar sommige functies zijn nog steeds lastig invulbaar. Hoe wist Goudappel Coffeng in een paar dagen tijd voor elkaar te krijgen, wat eerst maar steeds niet scheen te lukken?

What about sociale media?

Het bureau wil echter niet alleen adviseur zijn, maar ook op onderzoeksgebied uitblinken. Maar ja, de vacature ‘Marktgerichte Senior Onderzoeker’ bleek op de traditionele manier toch niet zo makkelijk te vervullen. Het eigen netwerk bleek dit keer niet voldoende. En zeker niet voor deze stevige functie voor een ervaren netwerker, die als boegbeeld ervoor moet zorgen dat zij marktleider worden in het (wetenschappelijk) onderzoek naar mobiliteit.

Al snel rees het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen.

Tijd voor een andere aanpak dus. Al snel rees daarbij het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen. Het belang en de mogelijkheden van data, daar wist het team Onderzoek van Goudappel Coffeng immers alles van. Al eerder maakten ze namelijk succesvol gebruik van de advertentiemogelijkheden van de social media, bijvoorbeeld voor het werven van respondenten voor verkeerskundig onderzoek. Waarom die mogelijkheden dan ook niet inzetten voor de werving van talent?

Goudappel Coffeng

Omdenken in HR

Goudappel Coffeng kwam daarvoor in contact met het Deventer bureau Qambium, eind vorig jaar nog goed voor een nominatie voor de Recruitment Tech Award in de categorie ‘meest succesvolle praktijkcase’. Zij tuigden een campagne op die in slechts een paar dagen tijd al 2 kandidaten opleverde voor deze bijzondere positie bij Goudappel Coffeng.

Hoe? Stefanie Stam, directeur van Qambium en zelfverklaard ‘omdenker in HR’: ‘Onze aanpak bestaat uit drie stappen. Om te kunnen onderscheiden en verleiden in de arbeidsmarkt is het allereerst altijd goed om te weten wat de concullega’s doen. Hoe bouwen zij aan hun merk als werkgever en hoe ziet hun sollicitatieproces eruit? Dit allemaal bekeken vanuit de ogen van een kandidaat.

Vervolgens zijn we gaan interviewen en meekijken. We zijn letterlijk in de huid gekropen van de collega’s in het team Onderzoek om hun eigen verhaal op te halen. Want dat is het verhaal waarmee je een nieuwe collega over de streep trekt. Daarbij hebben we allereerst samen heel kritisch het profiel doorgelicht. Onze HR-ervaring komt daarbij goed van pas. Dat heeft geresulteerd in een scherp profiel, een aantal stevige USP’s én een nieuwe vacaturetekst. Daarnaast hebben we ook mooie inzichten opgehaald over wat bijvoorbeeld maakt dat mensen bij Goudappel blijven werken, maar ook wat ze kunnen leren van de – overigens weinige – mensen die zijn vertrokken.’

En als je dit allemaal combineert met een aansprekende video, heb je de input voor een dijk van een advertentiecampagne, in dit geval op LinkedIn, aldus Stams collega Roel Elsman, ook wel bekend als ‘De werver des vaderlands’. Daarbij laat hij zich inspireren door ‘bewezen technieken uit de e-commerce’, zegt hij. ‘We laten de data voor ons werken. Daarbij richten we ons vooral op de latent werkzoekende. Door middel van gerichte advertentiecampagnes bereik je de juiste doelgroep gegarandeerd en trefzeker in hun eigen tijdlijn.’

De eerste resultaten

En dat blijkt ook uit de eerste resultaten. ‘We zijn positief verrast’, aldus Mirèl Soer, HR-adviseur bij Goudappel Coffeng. ‘De campagne loopt  pas een paar dagen. De vacature is echter al bijna 160 keer serieus bekeken en we hebben zelfs de eerste 2 sollicitaties al binnen. Ook krijgen we zelfs complimenten van hen voor de mooie en interessante vacature. Dat hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

‘Zoveel reactie hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

Stefanie Stam: ‘Veel bedrijven vragen ons nu wat ze de komende periode kunnen verwachten aan reacties van sollicitanten. Een natuurlijke neiging van mensen is om in onzekere tijden op je eigen plek te blijven zitten. Tegelijkertijd zal iemand de overstap naar een solide bedrijf in een minder kwetsbare branche sneller overwegen. Voor die bedrijven bieden de huidige omstandigheden juist ook kansen én keuze. Bovenal is het belangrijk om juist nu zichtbaar te zijn én te blijven op de arbeidsmarkt. Daarmee kun je bouwen aan vertrouwen en je pijplijn gevuld houden voor straks, ook al heb je nu even geen plek of een vacaturestop.”

Lees ook

Humor en een logisch stappenplan levert veel nieuw personeel op (inzending RVE Plantenhandel)

Omschrijving van de case

De bloemenexport is een belangrijke ader van onze Nederlandse economie. Een van de locaties van Royal Flora Holland is in Rijnsburg, gemeente Katwijk. Hier komt alle handelsdynamiek bij elkaar en is het mkb op allerlei manieren actief binnen deze branche. Zo ook het familiebedrijf RVE Plantenhandel.

De beste bloemen en planten komen elke week weer uit Rijnsburg voor zo’n 1.600 winkels in Duitsland.

Dit bedrijf bestaat ondertussen bijna 35 jaar en is uitgegroeid tot een serieuze leverancier van bloemen en planten. Met zo’n 30 vrachtauto’s bevoorraadt elke vrachtauto wekelijks ongeveer 40 tot 65 winkels van een aantal Duitse supermarktketens. De beste bloemen en planten komen elke week weer uit Rijnsburg voor zo’n 1600 winkels in Duitsland.

Er is vanuit Duitsland veel vraag om nog meer supermarkten te gaan beleveren.

Er is vanuit Duitsland veel vraag om nog meer supermarkten te gaan beleveren. Maar helaas wordt al geruime tijd de groei van de organisatie gedrukt door het tekort aan personeel. Voor het overgrote deel van al die bedrijven die binnen de Royal Flora Holland werkzaam zijn, geldt hetzelfde probleem. Het tekort aan personeel is groot en remt de groei. En ondanks continu adverteren en allerlei losstaande activiteiten levert dit weinig tot geen nieuwe medewerkers op.

Vijfstappenplan

RVE plantenhandel besluit om de WeYou-methode van Home4talent te gaan toepassen. Een methode met een aantal logische stappen die stap voor stap gestructureerd uitgevoerd dienen te worden. Deze 5 stappen bestaan uit:

1. De onderzoeksfase
2. De ontwikkelingsfase
3. De presentatiefase
4. De contactfase
5. De promotiefase

Het stappenplan resulteert uiteindelijk in een mooie werkenbij-site met een laagdrempelige manier om contact op te nemen. Zo is er zelfs de mogelijkheid om via de Whatsapp te solliciteren. Maar het venijn zit in de staart. Bij de laatste stap in het stappenplan, de promotiefase, wordt er gekozen voor een serie filmpjes. Korte filmpjes vol humor en luchtigheid met het doel om de werkenbij-site te bezoeken.

Wat was de impact van de case?

De campagne leverde allereerst heel veel enthousiasme, positieve promotie en bekendheid op zowel binnen als buiten de organisatie.

De campagne leverde veel enthousiasme op, zowel binnen als buiten de organisatie.

Daarnaast spraken de harde cijfers voor zich en werden door dit MKB-bedrijf, wat over andere budgetten beschikt als de multinationals, verrassend positieve resultaten geboekt. Zoals: meer dan 65.000 views op Facebook, meer dan 2.500 bezoekers aan de werkenbij-site, meer dan 8 nieuwe medewerkers aangenomen, kostenbesparing meerdere tienduizenden euro’s ten opzichte van inhuur personeel. En door de aanname van deze nieuwe mensen is er meer omzetgroei ontstaan. Dit alles binnen een tijdsbestek van nog geen 4 maanden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case geeft een mooie mix van éénvoud en een helder stappenplan en humor wat voor de kleinere organisaties of MKB-bedrijven veel wervingsresultaat kan opleveren. Het blijkt dat met creativiteit, visie en een beperkt budget meer oplevert dan dat het kost.

Het blijkt dat met creativiteit, visie en een beperkt budget je inspanning meer oplevert dan dat het kost.

De uiteindelijke slagroom op de taart was het ‘out-of the box’ denken bij de filmpjes. Een gedurfde manier om zonder direct te werven, wel wervingsresultaat te genereren. Juist de keuze om zo de filmpjes in te zetten hebben een flinke promotie opgeleverd. De humor en creativiteit van de filmpjes zorgde ervoor dat veel mensen het deelden op Facebook en het bereik flink toenam. De filmpjes werden gekoppeld aan herkenbare publieksmomenten (vertrek Sinterklaas, Valentijnsdag, liveshows Voice of Holland).

rve plantenhandel site

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Een heel belangrijke rol in het succes van deze campagne zijn de filmpjes. De bedenker en maker van de campagne filmpjes is Bart de Mooij (VideoConcept). Samen met Dennis Roijers van RVE Plantenhandel, die ook meespeelde in de filmpjes, kwam de productie tot stand. Samen met de begeleiding door Nico Houwaard met de WeYou methode van Home4talent en de ondersteuning op de werkenbij-site is dit een succesvolle combi gebleken.

rve plantenhandel

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

Campagne van de week: waarom het Medisch Spectrum Twente juist nu ict’ers zoekt

De campagne lag al grotendeels klaar. Sterker nog: het filmpje werd net gemaakt de dag voordat het hele ziekenhuis op slot ging vanwege het coronavirus. Eén dag later, en het filmpje had niet meer gemaakt kunnen worden. En dan was de werving van zo’n 15 ict’ers een stuk moeilijker geworden voor Medisch Spectrum Twente, een topklinisch ziekenhuis, een van de grootste niet-academische ziekenhuizen van Nederland, met de hoofdvestiging in Enschede.

Want ja, ook ict’ers zijn in deze tijd hard nodig, zegt Tanja Mondria-Reinders, verantwoordelijk voor Corporate Recruitment & Employer Branding bij het ziekenhuis, en zelf de voice-over van de campagnevideo. De aandacht is door de coronacrisis natuurlijk vooral gericht op de vele benodigde mensen voor de directe verpleging en verzorging. Gelukkig merkt ze dat in de belangstelling van kandidaten. ‘Op vacatures met een oproep voor verpleegkundige hulp en niet-verpleegkundige hulp tijdens coronacrisis kregen we tot nu toe meer dan 600 reacties. Dat is echt overweldigend en hartverwarmend.’

‘Alle hens aan dek’

Werving voor ict’ers is lastig. Maar ook in deze tijd waarin corona het nieuws bepaalt gaat de zoektocht naar ict’ers gewoon door bij MST, want het ziekenhuis moet ook doorwerken aan een volgende uitdaging; het implementeren van een nieuw EPD (Elektronisch Patienten Dossier). En ook op allerlei andere manieren is het volop met de eigen ict-infrastructuur bezig. ‘Juist nu zie je hoe belangrijk ict is, ook in een ziekenhuis’, aldus Mondria-Reinders. ‘Het is ook voor die collega’s nu alle hens aan dek.’

Offline activiteiten om de ict-campagne te ondersteunen, zoals een ICT Inloopcafé, staan momenteel even in de ijskast.

De huidige campagne is opgezet omdat er bij de afdeling ‘ICT en medische technologie’ 15 vacatures in één keer zijn uitgezet. Ondertussen werd bij Medisch Spectrum Twente ook gewerkt aan een nieuwe website vol verhalen van medewerkers en aan een nieuw employer branding-filmpje, maar dat is vanwege de coronacrisis allemaal even on hold gezet. Ook offline activiteiten om de ict-campagne te ondersteunen, zoals een ICT Inloopcafé, staan momenteel in de ijskast. ‘We moeten het nu allemaal online proberen te doen.’

Normaal erg lastig te vinden

En dat geldt dus ook voor de hele recruitmentprocedure voor de werving van ict’ers. Door de huidige coronacrisis staat de hele zorgsector gelukkig wel extra (positief) in de belangstelling. Mondria-Reinders hoopt dat het helpt om eerder goede ict’ers te vinden. ‘Het is een doelgroep die normaal heel lastig te vinden is. Zeker in de zorghoek. Men denkt bij ICT helaas niet direct aan de zorg. Ook in deze tijd zijn onze ict’ers echt onmisbaar. De uitdagingen die het vak biedt, de passie om een bijdrage te leveren aan de zorg… deze drijfveren zijn meer zichtbaar dan ooit tevoren.’

‘We brengen in de campagne ook wonen en werken in Twente onder de aandacht.’

En dan speelt de plek in een regio waar niet veel ict’ers te vinden zijn ook een rol, zegt ze. ‘Al kan dat ook een voordeel zijn. Wij draaien het om naar het positieve: we brengen in de campagne ook wonen en werken in Twente onder de aandacht. Wie weet werkt de positieve aandacht die de maatschappij voor de zorg heeft nu ook door in positieve interesse voor deze campagne.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Je gewone baan &reservist (inzending Steam / Defensie)

Omschrijving van de case

Reservisten zijn militairen die naast hun gewone baan parttime bij Defensie werken. De inzet van deze reservisten is steeds belangrijker voor de flexibel wordende krijgsmacht. Dat betekent concreet dat Defensie op dit moment op zoek is naar zo’n 1.000 reservisten.

Een militaire functie zonder dat je je gewone baan hoeft op te zeggen. Bij Defensie kan het.

Defensie zoekt reser… wat? Weten mensen dat zij naast hun gewone baan bij Defensie aan de slag kunnen? Snappen mensen überhaupt wat een reservist is? Met een brede publiekscampagne willen we dit aan werkend Nederland uitleggen.

Het concept &reservist

Op LinkedIn zagen wij hoe reservisten een gecombineerde functietitel gebruiken: sales engineer & reservist, letselschadejurist & reservist, SPAR medewerker & reservist. De trots die hieruit spreekt grepen we aan. Daarom lanceerden we het concept ‘&reservist’, maar dan wel met opvallende beroepen die je niet gelijk aan Defensie zou koppelen. Zo vertellen we in een awareness campagne op een impactvolle en simpele manier het verhaal van de reservisten. Van (D)OOH en social video’s tot radio, overal verkondigen we de eenduidige boodschap: je gewone baan &reservist.

Overal verkondigen we de eenduidige boodschap: je gewone baan &reservist.

In de uitingen plaatsen we bewust niet de nog enigszins onbekende rol van reservist van Defensie op de voorgrond, maar juist functies die iedereen in Nederland kent. Beroepen die je in eerste instantie niet aan Defensie zou koppelen en daarom nieuwsgierigheid opwekken. Zo spreken we de ruime doelgroep aan in hun eigen wereld en koppen we hem binnen met een parttimebaan bij Defensie. En dit geeft eindeloze ruimte voor vele bijzondere beroepen… Met deze boodschap overspoelen we Nederland. Van nagelstylistes tot CEO’s en van hondentrimmers tot hypotheek adviseurs. Iedereen kan Reservist worden: naast je normale baan parttime aan de slag bij Defensie.

Wat was de impact van de case?

We realiseren ons dat we Nederland iets nieuws gaan vertellen. Defensie laten zien zoals we het nog niet eerder zagen. Deze campagne laat zien dat gewone mensen, met een gewone baan, ook aan de slag kunnen bij Defensie. Om die boodschap over te brengen moeten we de aandacht trekken. Opvallen. Communiceren op een manier die je niet kan ontgaan.

Deze campagne laat zien dat gewone mensen, met een gewone baan, ook aan de slag kunnen bij Defensie.

Effectonderzoek laat heel goede resultaten zien. Na de campagne geeft bijna een derde van de doelgroep aan te weten dat Defensie reservisten zoekt. Een significante stijging ten opzichte van de periode vóór de campagne (van 20% naar 29%). Ook de bekendheid dat iedereen geschikt is om reservist te worden stijgt significant van 16% naar 27%. En 32% van de doelgroep geeft aan geïnteresseerd te zijn in een baan als reservist (0-meting was 25%).

Na de campagne geeft bijna een derde van de doelgroep aan te weten dat Defensie reservisten zoekt.

De campagne realiseert 107.565 sessies (87.403 unieke bezoekers) op werkenbijdefensie.nl. Hiervan heeft 68% de website nog niet eerder bezocht. De bezoekduur van 4:13 is hoog (benchmark 2:11). Tijdens de campagne zijn 2.536 sollicitaties gestart. Dat is een conversieratio van 2,36%. Dat is ongekend hoog.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Bij Defensie denk je vaak al snel aan toffe actiebeelden. Met deze boodschap wilden we het anders aanpakken. Daarom hebben we gekozen voor opvallende copy die de doelgroep verrast.

De resultaten leren dat dit optimistische en opvallende creatieve concept de doelgroep aansprak.

De resultaten leren ons dat dit optimistische en opvallende creatieve concept de doelgroep aansprak. Een afgewogen mix van on- en offline media maakte dat we opvielen in het straatbeeld, dat leverde nieuwsgierigheid en veel organische traffic op. Die we vervolgens met online retargeted media converteerden met de inhoudelijke boodschap: wat kun je als reservist voor Defensie betekenen? Deze strategie leverde Defensie heel veel belangstellenden op voor de functie van reservist.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Klant: Ministerie van Defensie
Bureau: Steam
Media / Online: Initiative / Maximum
Creatie: Olger Ypma, Cyril Chermin
Art: Olger Ypma, Geert Ploeger
Strategie: Jari Kloppenburg
Account: Mariska van den Belt, Bernice Schenk, Sanne Slob
RTV-producer: Cariola van Beek
Verantwoordelijk bij klant: Paul Klaessen, Suzanne van Opstal, Laura Delver
Regisseur: Nils Vleugels
Productiepartij: DPPLR
Producers: Nienke Bliek, Josepha Dhondt

Defensie zoekt balletdanseressen. Je gewone baan &Reservist from Steam on Vimeo.

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk dan voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Hoe breng je meer diversiteit bij de brandweer? (inzending Maximum Recruitment Advertising)

Omschrijving van de case

Ondanks eerdere pogingen lukte het Brandweer Amsterdam-Amstelland nauwelijks om meer diversiteit in haar korps te realiseren. De gemiddelde medewerker is een stoere, autochtone man, maar in een internationale stad als Amsterdam is de zogenaamde afspiegeling van de maatschappij zeer gewenst. Ook omdat de werkzaamheden van de brandweer veel diverser zijn dan vroeger. Het korps heeft dus behoefte aan een ‘nieuw’ soort brandweerprofessional en wil vanuit een herijkte positionering en bijbehorende wervingscampagne deze nieuwe medewerkers gaan werven.

In een internationale stad als Amsterdam is de zogenaamde afspiegeling van de maatschappij zeer gewenst.

Van alle keren dat er een brandweerauto met gillende sirenes uitrukt in Amsterdam, is dat drie keer zo vaak voor hulpverlening als voor een brand. Dat was een van de opvallende inzichten die we naar boven haalden tijdens onze interviews met brandweermannen en -vrouwen. Zo ontdekten we ook dat de brandweer vaak als eerste ter plaatse is bij reanimatiegevallen (dus nog vóór de ambulance arriveert), dat ze voorlichting geeft op scholen en in verzorgingshuizen, en dat er in Amsterdam een gespecialiseerd duikteam aanwezig is.

Van alle keren dat er een brandweerauto uitrukt, is dat drie keer zo vaak voor hulpverlening als voor een brand.

Het werk is – kortom – diverser dan vaak gedacht wordt. En hier lag in onze ogen ook de oplossing voor het probleem. Want diversiteit dwing je niet af door het te pushen naar je doelgroep, zeker als je organisatie nog helemaal niet zo divers is. Maar door de diversiteit van het werk te laten zien, gekoppeld aan de uiteenlopende competenties die je daarvoor nodig hebt, creëerden we een pull bij die doelgroep: ‘Goh, nu ik dit weet is werken bij de brandweer misschien ook iets voor mij…’

brandweer diversiteit campagne

Wat was de impact van de case?

De brandweer (Amsterdam-Amstelland) doet veel meer dan alleen brand blussen. Door de diversiteit aan werkzaamheden te laten zien, verbreden we het beroepsbeeld en vergroten we de vijver van potentiële kandidaten. Oftewel: je doet meer bij de brandweer.

Door de diversiteit aan werkzaamheden te laten zien, verbreden we het beroepsbeeld.

Uit de resultaten van de campagne blijkt dat deze nieuwe insteek zijn vruchten heeft afgeworpen. De online mediacampagne heeft voor een groei van 65% in uniek websiteverkeer gezorgd en heeft binnen alle mediakanalen ruim boven de benchmark gepresteerd. Zo werd met de inzet van video op Facebook een click through ratio van 2,3% bereikt (benchmark: 0,9%). De mix aan kanalen heeft voor 29.486 extra sitebezoeken gezorgd en tijdens de campagneperiode zijn er 690 sollicitaties gestart. Opvallend was dat het conversiepercentage bij vrouwen ruim 21% boven dat van mannen lag in de campagneperiode.

Opvallend was dat het conversiepercentage bij vrouwen ruim 21% boven dat van mannen lag in de campagneperiode.

In totaal leverde de campagne 462 sollicitanten op, van wie 13% vrouw was en 18% van de kandidaten had een niet-westerse achtergrond. Significant meer dan in eerdere periodes. Het doel van de campagne – voldoende brandweerprofessionals ‘nieuwe stijl’ werven voor de start van een ‘nieuw blikkie’ in september 2019 – werd dan ook ruimschoots behaald.

Voldoende brandweerprofessionals ‘nieuwe stijl’ werven voor de start van een ‘nieuw blikkie’ in september 2019 werd ruim gehaald.

De succesvolle campagne zorgde er mede voor dat het project ‘Diversiteit en Inclusie’ binnen Brandweer Amsterdam-Amstelland werd omgezet naar een meerjarenprogramma, waarin structureel aandacht en budget is opgenomen om de volledige communicatiemiddelenmix ‘diversiteitsproof’ te maken en te houden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een wervingsprobleem efficiënt oplossen met creatieve arbeidsmarktcommunicatie is op zich nog geen reden voor een award. Maar bij deze casus was er meer aan de hand. Kwantitatief had Brandweer Amsterdam-Amstelland niets te klagen; er zijn genoeg stoere mannen die bij de brandweer willen. Maar vanuit de wens naar meer diversiteit moesten we verder dan deze usual suspects zien te komen. Dat vroeg naast creatieve communicatie vooral ook om slimme strategische keuzes.

Vanuit de wens naar meer diversiteit moesten we verder dan de usual suspects zien te komen.

Veel organisaties kiezen ervoor om de (geringe) diversiteit in de eigen organisatie in de etalage te leggen. Met als gevolg dat er geen realistisch beeld wordt geschetst en zowel huidige als potentiële medewerkers zich onvoldoende vertegenwoordigd vinden. Brandweer Amsterdam-Amstelland durfde het aan om een andere route te kiezen en het door ons verkregen inzicht van een onvolledig beroepsbeeld bij te stellen. En zo, via de diversiteit van het werk, een hele nieuwe doelgroep te bereiken én aan zich te binden.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Maximum: Andries Coppoolse, René van der Kroon, Maarten van Appel, Alex Talmon
  • Check Me producties
  • Brandweer Amsterdam-Amstelland: Eliza Dijkema

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Creatieve werving van technici in een krappe arbeidsmarkt (inzending Savvy Digital B.V.)

Omschrijving van de case

Veel technische bedrijven kampen met een flink tekort aan vakkundig personeel, waardoor uitvoering van de werkzaamheden onder druk komt te staan. Met name in branches zoals de elektro- en installatietechniek is werving van het juiste talent een uitdaging. Met bedrijven die jonge mbo-technici al tijdens hun opleiding of stage vastleggen, is het logisch dat veel bedrijven de hulp van een technisch detacheringsbureau inschakelen om dit talent te vinden.

Technisch talent zit overal

De autobranche is een sector met veel technisch talent. Hier werken veel ‘ruwe diamanten’ in een omgeving waar talent en potentie niet altijd wordt erkend of optimaal tot bloei kan komen. Hoe kom je in contact met deze doelgroep? Hoe overtuig je de ambitieuze toppers in het garagebedrijf om eens goed na te denken over hun carrièrepad en onbenut potentieel?

De quiz daagde de ‘koningen van de werkplaats’ uit om hun kennis op de proef te stellen.

Met deze vraag in het achterhoofd ontwikkelden we samen met Krosto Techniek, een technisch detacheerder uit Amsterdam, een creatieve social campagne in combinatie met een interactieve quiz voor mobile. De quiz daagde de automonteurs, meer specifiek: de ‘koningen van de werkplaats’, uit om hun kennis op de proef te stellen door het beantwoorden van 6 vragen. Niet alleen parate kennis werd getoetst; ook het stellen van diagnoses en aanpak bij bepaalde symptomen.

Dat ging gesmeerd!

Op basis van het aantal juist beantwoorde vragen kregen deelnemers een uitkomst te zien. Daarin werden ze geattendeerd op het feit dat de techniekbranche veel kansen biedt en hard op zoek is naar technisch talent. Ook was er de mogelijkheid om de score te delen en andere technici uit de dagen. Iets wat ruim 30% van de deelnemers dan ook deed via WhatsApp of Facebook.

Klaar voor de volgende stap?

Technici die benieuwd waren naar de diverse doorgroeimogelijkheden en uitdagingen buiten de autotechniek konden reageren om in contact komen met de recruiters van Krosto Techniek.

Wat was de impact van de case?

Met het grote bereik hebben we onder veel automonteurs de boodschap verspreid dat technici die willen doorgroeien bij Krosto Techniek aan het juiste adres zijn.

• Een betaald bereik van 120.000 personen onder de doelgroep. Exclusief organisch.
• Ruim 10.000 clicks vanuit de campagne, wat resulteerde in 9.450 deelnemers aan de quiz (95%).
490 kandidaten lieten na het spelen van de quiz hun gegevens achter om in contact te komen met de recruiters voor het loopbaanadvies. Een grote uitbreiding van de kandidaat-pool, tegen zeer lage kosten per kandidaat.
• Gemiddeld werden 3,85 vragen goed beantwoord. Zelfs voor ervaren technici was de quiz uitdagend en voor Krosto Techniek een goede graadmeter voor de kwaliteit van de kandidaat. De score vormde daarnaast een perfecte ijsbreker tijdens de telefonische opvolging van de kandidaten.
• Na het spelen deelde 30% van de deelnemers zijn/haar score via Facebook of Whatsapp. Dat gaf het (gratis) organische bereik een boost.
• Uitbreiding van de kandidaat-pool.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is een voorbeeld van hoe bedrijven door inzet van creatieve jobmarketingcampagnes in contact kunnen komen met hun doelgroep. De aanpak met spelelement en GIF’jes bleek zeer succesvol onder de doelgroep. De mobile quiz is een laagdrempelig middel om latent werkzoekenden te activeren en te overtuigen om het gesprek aan te gaan. Daarnaast is het een voorbeeld van hoe partijen hun employer brand onder de doelgroep kunnen versterken door positieve touchpoints met de doelgroep te creëren. En daarnaast ook in een krappe arbeidsmarkt te zorgen voor een constante stroom aan nieuwe kandidaten voor recruiters.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Savvy

  • Guus Aelen
  • Gijs van Boom
  • Brenda Voorbrood

Krosto Techniek

  • Carla Westmaas
  • Abdelilah El Makrini

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

De UMC Utrecht-opname (inzending Steam / UMC Utrecht)

Omschrijving van de case

Hoe werf en behoud je personeel in een overbelaste arbeidsmarkt? Zorgprofessionals hebben de banen voor het uitkiezen. Tegelijkertijd neemt werkdruk, verloop en ziekteverzuim toe. Juist nu is het voor het UMC Utrecht cruciaal om terug te gaan naar de kern. Het is tijd voor een employer branding-campagne waarin je beleeft wat werken bij het UMC Utrecht zo bijzonder maakt.

Het UMC Utrecht is het epicentrum van complexe zorg. Bijzonder is dat je die hoogtechnische zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeeft.

Het UMC Utrecht is het epicentrum van complexe zorg. Bijzonder is dat je die hoogtechnische zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeeft. Persoonlijke zorginnovatie voor patiënt én medewerker. Precies dat is de kern van het werk en de essentie van de campagne: ‘De UMC Utrecht opname‘.

Twee 3D-audio experiences

De campagne draait om rondleidingen in het ziekenhuis. Maar geen gewone. Want een innovatieve werkgever, communiceert vernieuwend. Kern van de campagne zijn twee 3D-audio experiences. Je bekijkt je nieuwe werkplek met je oren! Een uniek middel dat alle zintuigen prikkelt. In een 360-graden-luisterervaring ben je onderdeel van de dagelijkse praktijk en kom je op plekken waar je nooit eerder kwam. We maken persoonlijke videorondleidingen en verdiepende blogs waarin medewerkers vertellen over hun baan (interne trots). En we bieden de mogelijkheid voor een fysieke rondleiding.

Je bekijkt je nieuwe werkplek met je oren! Een uniek middel dat alle zintuigen prikkelt.

De campagne richt zich op Gespecialiseerd Verpleegkundigen, Anesthesiemedewerkers, Operatieassistenten, Apothekersassistenten. We bereiken hen met een geschakelde mediatactiek. Zo zijn we met abri’s in Utrecht en omgeving breed zichtbaar in het straatbeeld (zorgmedewerkers werf je effectief in de regio). Daarnaast targeten we doelgroepen online met de 3D-audio experiences en relevante video-rondleidingen via social en bannering. Op basis van online interactie met de campagne en websitebezoek bouwen we audiences op. Deze kansrijke groepen retargeten we met de verdiepende blogs en vacatures. Op de website kunnen gediplomeerde kandidaten direct solliciteren, of een fysieke rondleiding aanvragen. De nog niet gediplomeerden verwijzen we naar het eigen onderwijscentrum.

umc utrecht opname abri

Wat was de impact van de case?

De campagne zorgt online voor sterke interactie met de doelgroep. Zo realiseerden we gedurende de campagneperiode van zes maanden 319.000 clicks en video views op Facebook, Instagram, YouTube, Google Display en Google Search. De 3D-audiotours hebben een sterke online stopping power. De gelaagde mediacampagne resulteert in 71.500 actieve bewegingen (sessies) op de werkenbij-site, waar de 3D-audio-experiences in zijn geheel te beluisteren zijn. Hiermee zorgt de campagne voor bijna een derde (30,3%) van alle sessies op de website. Interessant is dat van deze 71.500 sessies er 40.200 (53%) geregistreerd zijn als een nieuwe gebruiker. Dit laat zien dat de campagne ook in staat is om nieuwe doelgroepen aan te boren die zichzelf nog niet eerder bij het UMC Utrecht zagen werken.

De campagne zorgt niet alleen voor veel aandacht, maar converteert ook effectief.

De campagne zorgt dus niet alleen voor veel aandacht, maar hij converteert ook effectief. Gedurende de campagneperiode zijn 27.500 vacatures bekeken. In totaal zijn 859 sollicitaties direct, bewijsbaar te herleiden aan de campagne. Bovendien zien we gedurende de zes maanden durende campagneperiode een overall stijging in het aantal sollicitaties tot een totaal van 3.200 sollicitaties.

umc utrecht opname video rondleidingen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De ‘UMC Utrecht opname’ zet de standaard voor het vak. In deze campagne komen alle facetten van arbeidsmarktcommunicatie samen. Dit inzicht schakelt direct op het unieke DNA van de organisatie. Een eerlijk en authentiek beeld met een hoofdrol voor eigen medewerkers. Een vernieuwend communicatiemiddel waarmee het UMC Utrecht niet alleen opvalt, maar ook vakgenoten inspireert. En daarnaast ook een slim medianetwerk waarmee we de candidate journey invullen van inspiratie tot en met concrete conversie richting vacatures en persoonlijk contact. Deze campagne verdient dus een Werf& Award, omdat het laat zien dat je buiten de gebaande paden moet durven denken om beweging te kunnen werven in een overbelaste arbeidsmarkt.

Deze campagne laat zien dat je buiten de gebaande paden moet durven denken om beweging te kunnen werven in een overbelaste arbeidsmarkt.

Let op: beluister de 3D-audio-experiences met koptelefoon voor de échte ervaring!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

De campagne is tot stand gekomen dankzij intensieve samenwerking tussen verschillende partijen. Vanuit het UMC Utrecht is het team Arbeidsmarktcommunicatie (Lieselotte Klop-Hendrix, Edith Kerkheide en Suzanne Smulders) in de lead. Daarnaast hebben diverse medewerkers van het ziekenhuis aan de basis gestaan van de campagnestrategie door deel te nemen aan diepte-interviews.

Bovendien zijn een aantal medewerkers daadwerkelijk onderdeel geworden van de campagne door een rol te spelen in de diverse rondleidingen. Zo is Steam als strategisch creatief bureau verantwoordelijk voor de campagnestrategie, concept en uitwerking. Het mediaplan, -executie en -evaluatie zijn uitgevoerd door Vonq. Voor de ontwikkeling van de 3D-audio experiences is samengewerkt met Soundcircus, specialist in het ontwikkelen van deze bijzondere communicatietechniek. Daarnaast zijn de video-rondleidingen ontwikkeld in samenwerking met productiemaatschappij BigShots. De fotografie is gerealiseerd door fotograaf Martin Dijkstra.

umc utrecht opname

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Een cadeau om je tanden in te zetten na je sollicitatiegesprek (inzending TOPdesk)

Omschrijving van de case

Bijna iedereen weet hoe het is om voor het eerst op date te gaan met iemand die je leuk vindt of die je leuk lijkt. Alle zenuwen, zin, spanning en voorbereidingen zijn geweest. Je wilt je van je beste kant laten zien en tegelijkertijd ook meer van degene tegenover je te weten komen. Hartstikke spannend! Bijna te vergelijken met… jawel, een sollicitatiegesprek!

Niet alleen voorafgaand is het spannend, ook tijdens het gesprek ervaren veel kandidaten spanning. En hoewel we ze tijdens het gesprek kandidaten zoveel mogelijk op hun gemak stellen, kan die spanning aanwezig blijven. Al helemaal wanneer aan het eind van het eerste gesprek “de LP case” wordt voorgelegd. Deze puzzel kun je niet voorbereiden of oefenen… En zoals de titel doet vermoeden: het heeft met LP’s te maken.

We willen graag dat sollicitanten de deur uitlopen met een tevreden gevoel.

Het is altijd een leuk onderdeel, maar ook hartstikke spannend. “Is de uitkomst goed?” “Heb ik het wel goed gedaan?” Om de spanning een beetje weg te nemen, geven we sinds kort een cadeautje mee. Namelijk een chocolade-LP. Geheel in TOPdesk stijl en met een knipoog naar de case. Want, we willen sollicitanten graag bedanken en ervoor zorgen dat ze de deur uitlopen met een tevreden gevoel. Na een spannend, maar vooral leuk gesprek.

Wat was de impact van de case?

Met het recruitment-team hechten we veel waarde aan de Candidate Journey: We willen dat kandidaten een zo fijn en goed mogelijk proces doorlopen. En ja, dat doen we graag op een TOPdesk-manier. Zo hopen we niet alleen geschikte kandidaten eerder naar ons toe te trekken, maar ook afgewezen kandidaten ambassadeur te maken. Daarnaast wordt zo’n chocolade-LP toch snel gedeeld met vrienden en familie, waardoor ook zij de naam TOPdesk weer gehoord hebben. Win-win.

Tot nu toe hebben we alleen maar positieve reacties ontvangen als we de chocolade-LP overhandigen.

Tot nu toe hebben we alleen maar positieve reacties ontvangen op het moment dat we de chocolade LP overhandigen. Het is een blijk van waardering die we uitspreken naar kandidaten. En aan hun reacties te zien, wordt die waardering gevoeld. Ook wanneer we tijdens de telefonische terugkoppeling weer contact hebben, wordt de case veelal genoemd als iets dat positief is bijgebleven. Superleuk!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Tegenwoordig is de Candidate Journey enorm belangrijk. In een krappe arbeidsmarkt moet je jezelf kunnen onderscheiden. We willen dat onze kandidaten een zo goed mogelijk proces doorlopen. Eentje waarbij ze niet te veel spanning of druk ervaren, en tegelijkertijd TOPdesk als bedrijf leren kennen en omarmen. En niet alleen de kandidaten, maar ook hun omgeving. Wij geloven erin dat deze unieke chocolade-LP daar zijn steentje aan bijdraagt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Nienke van den Berg: Op dit moment met zwangerschapsverlof. Zij heeft het idee opgepakt en is op zoek gegaan naar een leverancier die deze LP-cases kon leveren.
  • Pascal van der Stel: Onze Graphic Designer die zowel de foto’s heeft gemaakt, als de hoes van de LP-case heeft ontworpen.
  • Team Sherlock: Ons recruitment team dat het idee bedacht heeft, de chocolade heeft voorgeproefd én wiens recruiters model gestaan hebben.
  • Team Herbie: Ons Recruitment Marketing team dat heeft geholpen met de uitwerking, zoals copy, design en fotografie.

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Vliegende Start – Avonturen beleef je bij PEAK-IT (inzending PEAK-IT)

Omschrijving van de case

Wat doe je om IT-professionals in een zeer krappe arbeidsmarkt ervan te overtuigen dat jouw organisatie het beste te bieden heeft? Dat doe je niet alleen met mooie praatjes, beelden en overtuigende teksten. Voor ons was het tijd om dit anders aan te vliegen! Want bij PEAK-IT is ‘your career our priority’.

‘Wij wilden iets meegeven wat blijvend is; een onvergetelijke ervaring.’

We wilden minstens 340 talentvolle IT-professionals overtuigen om onderdeel te zijn van onze organisatie. En geld bieden is dan simpelweg niet goed genoeg. Dure auto’s, laptops en mobiele telefoons? Veel te makkelijk. Wij wilden iets meegeven wat blijvend is; een onvergetelijke ervaring, waardoor je ons niet snel vergeet. Met als doel dat professionals PEAK-IT zien als een energieke, jonge en hippe organisatie waar alles mogelijk is. Dat gaat om meer dan alleen goede arbeidsvoorwaarden; bij ons ga je het avontuur aan.

Naast dat wij startende IT-professionals beloven een vliegende start te maken in hun IT-carrière, bieden wij een loopbaan waarin je kan doorgroeien, ontwikkelen en uitgedaagd wordt: een carrière, die naar grote hoogte stijgt. Dat bracht ons begin 2019 op het idee om onze beloftes letterlijk te nemen; de ultieme ervaring van een IT-carrière op grote hoogte. Zo konden IT-professionals bij ons daadwerkelijk beleven hoe avontuurlijk PEAK-IT is.

Op 25 maart 2019 kregen 15 nieuwe collega’s de mogelijkheid om hun arbeidscontract op grote hoogte te tekenen.

Op 25 maart 2019 kregen 15 nieuwe collega’s de mogelijkheid om hun arbeidscontract op grote hoogte te tekenen tijdens een rondvlucht in een privéjet over Nederland. Vanaf Rotterdam The Hague Airport gingen zij de lucht in vergezeld door drie IT-Recruiters en Director Operations Richard Stassen. Het was letterlijk het hoogtepunt van onze ‘Vliegende Start’-campagne. De campagne stond in het teken van de droomstart van je carrière. Met ons eigen marketingteam, bestaande uit drie personen, organiseerden we zelf het evenement en de volledige campagne eromheen, zonder hulp van externe bureaus. Zowel voor als na de campagne produceerden we diverse teasers, beelden, een socialmediacampagne, advertenties en tekstproducties.

Wat was de impact van de case?

Onze doelstelling was om gedurende de campagne (maart en april 2019) minimaal 400 IT-professionals te laten solliciteren via de website. Uiteindelijk solliciteerde 32 procent meer professionals dan de doelstelling op onze vacatures en was er sprake van een verdubbeling in het aantal websitebezoeken. De campagne droeg tevens flink bij aan de merkherkenbaarheid en naamsbekendheid van PEAK-IT. Zo groeide het aantal volgers op de verschillende kanalen veel meer dan normaal. LinkedIn kende een groei van 10 procent, Facebook van 5 procent en Instagram van maar liefst 156 procent. Ook het bereik op de kanalen nam flink toe met ruim 60 procent.

De campagne genereerde een mediawaarde van meer dan 145.000 euro en ruim 24 miljoen views.

Bovendien genereerde de campagne een mediawaarde van meer dan 145.000 euro en ruim 24 miljoen views. Met deze campagne behaalden we ook de nodige publiciteit in zowel landelijke als vakmedia. Onder meer De Telegraaf, Metro, het Algemeen Dagblad, Emerce, AGConnect en Computable vonden onze campagne het benoemen waard. Zelfs recent nog werden wij door de landelijke media (NRC) genoemd omtrent onze ‘Vliegende Start’-campagne. Sinds de lancering van deze campagne inspireerden we daarmee andere organisaties uit de IT-branche. Denk aan het solliciteren in een luchtballon of het verkrijgen van een adellijke titel.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We willen professionals niet alleen laten zien wat we te bieden hebben, maar ze dit ook daadwerkelijk laten ervaren. In onze ogen is de mens een cruciale factor op een IT-afdeling. Onze IT-professionals vervullen deze belangrijke rol en daarom vinden wij het essentieel om continu te investeren in hun ontwikkeling. Zo kunnen zij het beste uit zichzelf halen, ontwikkelen en doorgroeien. Met deze actie bewezen we dat wij onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie.

Uniek aan deze campagne is dat we alles zelf intern hebben opgezet. Zonder hulp van buitenaf.

Zo konden IT-professionals op een unieke manier ervaren hoe het is om bij PEAK-IT in dienst te zijn. Dit motiveerde ook toekomstig talent om onderdeel te willen zijn van ons team. Uniek aan deze campagne is dat we alles zelf intern hebben opgezet. Zonder hulp van buitenaf zijn we in samenwerking met de afdelingen Marketing en Recruitment in staat geweest om deze campagne zelfstandig uit te voeren.

vliegende start bij peak-it

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

PEAK-IT heeft deze campagne volledig intern opgezet. De media werden aangehaakt door het PR-bureau. De volgende afdelingen en personen waren betrokken bij de ‘Vliegende Start’ campagne. Ook de figuranten in het promotiemateriaal zijn eigen medewerkers.

Intern:

  • Recruitment: o.a. Chantal Truijens, Emelia Inees, Wesley Baatje
  • Directie: Richard Stassen, Jojanneke van ‘t Land
  • Marketing: Maaike Berger, Debbie van Oostrum en Sander Meulemans

Extern:

  • PR-bureau (Koolhoven & Partners)

vliegende start peak-it

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Pensioenbedrijf serieus leuk voor ICT’ers (inzending TKP Pensioen)

Omschrijving van de case

Als pensioenuitvoerder veranderen we als TKP in hoog tempo naar een modern fintechbedrijf. Dat feit was de arbeidsmarkt – en vooral ICT’ers – in het noorden echter volledig ontgaan. En dat terwijl we in onze digitale transformatie juist extra veel ICT’ers nodig hebben. Hoog tijd dus om dat recht te zetten. Met een campagne met een duidelijke boodschap: bij ons vind je als ICT’er ‘Serious Tech’.

Onze brandingcampagne ‘Serious Tech’ is er een van de lange adem. En multichannel – met verschillende touchpoints in de candidate journey: van abri tot social. En van video tot event. De campagne loopt in ieder geval een jaar – en we zijn nu halverwege. In april doen we een één-meting. Maar nu al zien we succes. Onze bekendheid én aantrekkelijkheid als werkgever heeft een flinke boost gekregen, het aantal pageviews en het aantal volgers op sociale media is enorm toegenomen. Niet alleen bij ICT’ers trouwens, we wekken ook de interesse van andere doelgroepen. En ook intern is de trots en betrokkenheid gegroeid.

Eigen mensen op Tweakers
De aanpak was eenvoudig: we hebben al een flinke groep slimme ICT’ers in huis. Collega’s die stuk voor stuk serieus bezig zijn met technologie. Trots zijn over waar ze aan werken: het allerbeste digitale pensioenplatform. En enthousiast zijn over de open, nuchtere en betrokken sfeer bij ons. We publiceerden blogs en video’s op social media, organiseerden bier-en-pizzasessies op kantoor en interviews op Tweakers – hét platform voor de doelgroep. Steeds met onze eigen ICT’ers – van lead architect tot junior security officer – in de hoofdrol.

Heel eenvoudig
Pensioen made easy, dat is onze belofte aan de wereld. Aan die belofte – eenvoudig – hielden we ons. Gewoon vertellen wat er bij ons te krijgen is: serious tech voor ICT-talent. Ons verhaal is mooi genoeg, vinden we.

tkp serious tech campagne

Wat was de impact van de case?

Forse impact
De impact van onze campagne ‘Serious Tech’ is groot. Ook al doen we de één-meting pas in april, we kunnen nu al een aantal resultaten benoemen. Zoals het grotere aantal volgers of de gestegen trots.

Omdat onze ICT’ers zelf een belangrijke rol kregen in de campagne, herkennen mensen zich – vaak letterlijk – in de uitingen.

Gesprekken
Allereerst de kwalitatieve. Intern is de betrokkenheid van collega’s vergroot. Omdat onze ICT’ers zelf een belangrijke rol kregen in de campagne, herkennen mensen zich – vaak letterlijk – in de uitingen. Dat voedt de trots. Intern krijgen we dat geregeld terug. Bijvoorbeeld tussen de video-opnames door. We horen het in de wandelgangen. En we zien het in blogs en sociale media-posts. In de eerste weken regende het selfies met collega’s in abri’s in de DOOH-schermen op stations. Een ICT-opleidingsinstituut stuurde ons zelfs selfies met alle 6 posters die we inzetten. Dat noemen we nog eens engagement!

In de eerste weken regende het selfies met collega’s in abri’s.

Meer dan verwacht
En dan de kwantitatieve resultaten. We monitoren continu het aantal pageviews op onze werkenbij-site. Sinds de lancering van de campagne is dat aantal views enorm gegroeid: begin februari zaten we al op 2/3 van ons einddoel. Een ander kwantitatief doel dat we onszelf hadden gesteld was het vergroten van het aantal volgers op sociale media: van 3.000 naar 4.500. Ook daarin gaan we hard: inmiddels richting de 5.000, waarmee we dus zelfs over het gestelde doel heen gaan.

tkp pensioen serious tech

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Pensioen saai? Verre van. Juist bij ons als TKP, een top3-pensioenbedrijf, krijg je te maken met immense hoeveelheden data, complexe rekenregels, snelle digitalisering én grote maatschappelijke impact. Met onze campagne ‘Serious Tech’ wisten we dat goed over te brengen: onze bekendheid en aantrekkelijkheid als werkgever zijn gestegen. Gelukkig maar, want we hebben ICT’ers hard nodig.

De hoofdrol die we onze mensen gaven, was een belangrijke succesfactor. De campagne kwam van binnenuit.

De hoofdrol die we onze mensen gaven, was een belangrijke succesfactor. De campagne kwam van binnenuit. Zodat de doelgroep zich herkent. En voelt dat het écht ergens over gaat. Goede redenen voor een plek op het podium, vinden wij. Een onderwerp dat voor veel jongere ICT’ers ver van ze af staat – pensioen – hebben we neer weten te zetten als iets dat de aantrekkingskracht van ons als werkgever juist vergroot. Dat deden we op een manier die persoonlijk en eigentijds is, met veel inhoudelijke diepgang. Ook via sociale media.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern TKP:
– Campagneteam: Valentijn Bolhuis, Geeske de Vries
– Onze ICT’ers: Harry Boekhoudt, Tom Broenink, Arjen Cats, Harm Donkers, Kjeld Hogenkamp, René Huizenga, Lex List, Martijn Oosterveld, Ilona Rus, Judith Smilde, Hendrik Stoker, Christiaan van Tienhoven, Sven Vintges, Floris Wits

Extern:
– G2K: Frank Baas, Hans Geluk, Rudmer van Hulzen

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Vakantiemedewerkers werven voor de zomer van 2019 (inzending WeConnect en La Place)

Omschrijving van de case

Zomerkrachten en de vakantiemedewerkers, die bestaan uit een jong publiek, moeten getriggerd worden om te solliciteren bij La Place. Het digitale marketingbureau WeConnect die de campagne heeft uitgevoerd, werkt al geruime tijd samen met La Place. Toen zij ons vroegen om een recruitmentcampagne op te zetten om voor de zomer genoeg personeel te werven, hebben wij gekozen voor een aanpak die bestond uit een handvol campagneonderdelen.

De hamvraag is natuurlijk: wat vinden jongeren belangrijk aan een vakantiebaan?

De hamvraag is natuurlijk: wat vinden jongeren belangrijk aan een vakantiebaan? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is er een brainstormsessie georganiseerd met een focusgroep bestaande uit een aantal jongeren die de doelgroep representeren. De eerste vervolgstap van de campagne was een social advertising-campagne om de pay-off ‘De Lekkerste Bijbaan van Nederland’ te ondersteunen en bij te dragen aan de brand awareness. Binnen dit onderdeel kon er direct overgegaan worden tot sollicitaties.

La Place Quiz en La Place Squad

De tweede stap was het uitzetten van de ‘La Place Quiz’. Hierdoor kon er uitgevraagd worden of de deelnemers in het bezit waren van een rijbewijs. Door het inzetten van gamification kon er data afgevangen worden en in ons Customer Data Platform, EffectiveProfiles, worden opgeslagen. Hiermee werd verdere targeting geoptimaliseerd.

In de derde campagneflow werden influencers uitgenodigd om een dag te werken bij La Place.

In de derde campagneflow werden influencers uitgenodigd om een dag te werken bij La Place. Hierdoor zijn de websitebezoekers en de quiz-deelnemers erg gestegen. Ook heeft dit voor leuke content gezorgd. Tijdens de vierde campagneflow zijn de huidige medewerkers van La Place ingezet om sollicitanten te werven. Hiervoor is een challenge opgezet, genaamd de ‘La Place Squad’, om een referralcampagne op te zetten.

“Dankzij deze campagne waren we in staat om nog specifieker onze doelgroep te targetten.”

In totaal heeft deze campagne maar liefst 438 gemeten sollicitaties opgeleverd voor La Place. La Place was zeer tevreden met dit resultaat en benoemt dan ook “Dankzij deze campagne en tools van WeConnect, waren we in staat om meer awareness te creëren én om nog specifieker onze doelgroep te targetten!”

Wat was de impact van de case?

Door de inzet van deze wervingscampagne heeft La Place maar liefst 438 gemeten sollicitaties binnengekregen. Ook zijn er maar liefst 8.918 profielen opgeslagen die in vervolgcampagnes kunnen worden ingezet. Door de inzet van verschillende campagneflows is er meer awareness ontstaan rondom het Employer Brand van La Place én kunnen we nog specifieker de doelgroep targeten. Een win-win situatie wat betreft kosten en effectiviteit.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door het inzetten van verschillende campagneflows en eigen tools heeft WeConnect voor La Place een unieke en vooral relevante campagne kunnen opzetten. Door middel van ons Customer Data Platform EffectiveProfiles en onze website personalisatie tool SmartWeb heeft er een hele specifieke targeting kunnen plaatsvinden. Deze inzet heeft ervoor gezorgd dat er met heel weinig budget-waste maar liefst 438 gemeten sollicitaties zijn geweest en 8.918 profielen zijn opgeslagen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Bureau WeConnect: Paul Brinkhof (Managing Director), Iris van Wijngaarden (Client Team Manager), Maxime Lammerts (Client Manager), Vera Lubbers (Community & Activation Manager), Frank Beunk (Data Specialist), Elif Aşkın (Visual Designer)
Klant La Place: Lobke Buenen (Teamlead Recruitment Marketing & Employer Branding Jumbo en La Place), Iris van Riswick (Recruitment Campagne Coördinator)

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Word conducteur voor één dag! (inzending GVB)

Omschrijving van de case

Het idee voor de wervingscampagne ‘Conducteur voor een Dag’ is ontstaan toen afgelopen november en december collega’s van kantoor en managers van de trams een dag meehielpen om de gaten in de roosters op te vullen. Omdat zij allemaal zo enthousiast waren over hun ervaringen op de tram, ontstond eigenlijk al heel snel het idee om hier een publieksvriendelijke wervingsactie van te maken.

Het idee was om reizigers de unieke kans te geven om te ervaren hoe leuk het werken op de tram écht is.

Het idee was om reizigers en andere geïnteresseerden de unieke kans te geven om in de praktijk te ervaren hoe leuk het werken op de tram is. Hiermee wilden we het imago van het ov in zijn algemeenheid en GVB in het bijzonder een positieve push geven. Daarbij verwachtten we ook een aantal kandidaten te werven voor de vacature van conducteur. Wij zijn, net als veel andere ov-bedrijven, namelijk hard op zoek naar nieuwe collega’s. En dat is voor ons en veel andere ov-bedrijven lastig, want het ov heeft niet zo’n goed imago. Omdat de werving wat achterliep en het imago wel een impuls kon gebruiken hebben we binnen drie weken deze campagne opgezet.

Echt aan de slag

Het uitgangspunt was hetzelfde te ervaren als de collega’s die al conducteur zijn. Kandidaten konden thuis via een e-learning hun stratenkennis testen, leren hoe de kaartverkoop aan boord van de tram is en hoe je moet omroepen. Op die manier konden zij zich goed voorbereiden op hun debuut als conducteur. De ‘conducteurs voor een dag’ moesten tijdens hun rit wel echt aan de slag. Ze rijden samen met een begeleider van het begin- tot het eindpunt van een lijn. Ze moesten kaartjes verkopen, omroepen en vragen van de reizigers beantwoorden.

De ‘conducteurs voor een dag’ moesten tijdens hun rit wel echt aan de slag.

Aan de kandidaten is gevraagd om een witte blouse of overhemd aan te trekken en een donkerblauwe trui, want we konden niet iedereen meteen in bedrijfsuniform steken. Wij verzorgden de sjaals en de stropdassen en de kandidaten kregen een button op waarop stond: ‘conducteur voor een dag.’ Zo hadden de kandidaten een professionele uitstraling, maar kon je tegelijk zien dat het (nog) geen echte collega’s waren.

Wat was de impact van de case?

De wervingsactie heeft een grote impact gehad op ons bedrijf, zowel intern als extern. De reacties, bijna allemaal positief, waren overweldigend. Mensen wilden zo graag meerijden. Nog steeds krijgen we mailtjes van mensen die vragen of het mogelijk is om alsnog mee te rijden. De campagne heeft ons als bedrijf doen stralen en laten zien dat wij echt door alle lagen van de bevolking gaan en mensen verbinden. Raadsleden die wilden meerijden, mensen die serieus als conducteur aan de slag willen, mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme, mensen die het voor de lol wilden proberen, een meneer die net Nederlander is geworden en graag via de baan als conducteur nieuwe mensen wil leren kennen.

Door de deuren open te stellen en een kijkje in de keuken van de tram te geven, hebben we iets losgemaakt in Amsterdam.

De achtergronden en beweegredenen waren heel divers. Door je deuren open te stellen en een kijkje in de keuken van het werken op de tram te geven, hebben we iets losgemaakt in Amsterdam. Intern heeft het ook veel teweeg gebracht. De collega’s die de conducteurs voor een dag begeleiden zijn blij met de aandacht. Zij kunnen laten zien hoe mooi hun vak is. Zeker als kandidaten enthousiast zijn en besluiten te solliciteren, is dat een extra beloning voor ze. Want daar doen we het uiteindelijk voor! Er bestaat ook door deze actie meer begrip voor het vak van conducteur en wat er allemaal bij komt kijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat wij op een leuke en laagdrempelige manier hebben laten zien hoe afwisselend en dynamisch het werken op de tram is. We hebben de sector, ons bedrijf, de collega’s en het vak bijna een maand lang op een positieve manier onder de aandacht weten te brengen bij het grote publiek. Daarnaast hebben we mensen zelf kunnen laten ervaren wat hun potentiële werk straks écht gaat inhouden.

We hebben laten zien dat het niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn om een ludieke campagne te bedenken.

De Telegraaf, Editie NL (RTL Nieuws), Metro Nieuws, Goedemorgen Nederland (WNL/NPO1), AT5, dagblad Trouw, OVPro: ze hebben er allemaal op een positieve manier over bericht. Dat leverde ruim 70K aan free publicity op tussen 14 januari en 1 maart. We hebben van iets negatiefs, een tekort aan conducteurs, iets positiefs gemaakt. We hebben laten zien dat het niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn om een ludieke campagne te bedenken. Binnen drie weken hebben we deze campagne vol trots neergezet. De kosten vielen reuze mee, want de kandidaten zijn ingedeeld tijdens een reguliere dienst van de begeleider.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Interne collega’s van GVB Exploitatie b.v. die betrokken waren bij de case;

  • 2 recruiters
  • communicatieadviseur
  • teammanager
  • praktijkopleider/begeleider
  • planner

en extern:

  • een recruiter van Olympia

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.