Hoe kun je het ongezien talent op de arbeidsmarkt tóch laten meedoen?

De ene vindt het moeilijk om zich ‘op papier interessant te maken’ en weet niet goed hoe een motivatiebrief te schrijven. De ander zegt ‘een stukje opleiding’ te missen, en weer een ander vertelt over leeftijdsdiscriminatie of gebrek aan aantoonbare werkervaring. De werkzoekenden die het woord krijgen aan het begin van het drukbezochte webinar Hoe regelen we dat alle talent gezien wordt en meedoet? weten allemaal wel waar het aan schort op de huidige arbeidsmarkt. Maar hoe breng je daar nou verandering in en zorg je dat ongezien talent wél gezien wordt?

‘De complexiteit die we onszelf aandoen op de arbeidsmarkt is zó groot.’

Ja, als hij eenmaal binnen is, dan lukt het hem vaak wel om zijn motivatie duidelijk te maken, zegt er één. Maar ja, dan moet je dus wel eerst binnen zien te komen. ‘En daar gaat deze dag dus over’, aldus NGSZ-voorzitter Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO bij Randstad en moderator van het webinar, waar onder meer MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof (links op de foto) en Tof Thissen (directeur UWV Werkbedrijf) aan meedoen. Volgens Vonhof gaat het daarbij vooral om ‘obstructies’ weg te nemen. ‘De complexiteit die we onszelf aandoen is zó groot, dat we wel eens lijken te vergeten waarvoor we dit allemaal doen.’

marjolein ten hoonte over ongezien talent

De kloof

En met dat laatste bedoelt hij: hoe kan het dat in een land als Nederland de kloof tussen werkgevers en werkzoekenden zó groot blijft? Dat we aan de ene kant een recordaantal vacatures hebben, en (met name) een mkb dat steeds meer last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt, maar aan de andere kant ook nog steeds een miljoen mensen die best (meer) willen werken. En dat we nog steeds traditionele dingen als een vacature en een sollicitatiebrief blijven gebruiken om die twee uitersten bij elkaar te brengen. ‘Maar sinds wanneer maakt het uit of een brief gestileerd is’, vraagt Vonhof zich retorisch af.

‘Sinds wanneer maakt het uit of een sollicitatiebrief gestileerd is?’

Hij heeft daarbij overigens ook wel een rol voor zijn eigen achterban, goed voor ‘99% van het bedrijfsleven’, zoals hij het zelf zegt. ‘Dat gaat dus om bedrijven met gemiddeld 7 tot 9 werknemers. Die hebben geen grote p&o-afdeling, geen recruiters in dienst, houden zich weinig bezig met werving en selectie. Maar het zou wel goed zijn als ze zich iets meer zouden realiseren dat het goed is om je op de krappe arbeidsmarkt te oriënteren. Tot dat stukje bewustwording roep ik wel op.’

Obstructies wegnemen

Maar aan de andere kant, zegt hij: het is nu soms ook wel echt een doolhof op de arbeidsmarkt. ‘Waardoor ik ook zie dat veel mkb’ers nu teleurgesteld het hoofd afwenden. Mijn ambitie is daarom om zoveel mogelijk obstructies van de arbeidsmarkt weg te nemen.’ En hoe dan? ‘Ik zou zeggen: hou op met dat doelgroepenbeleid. En met al die budgetten versnipperen. Zorg dat je per regio hetzelfde instrumentarium aanbiedt, zodat je als werkgever weet waar je aan toe bent.’

‘Ik zou zeggen: hou op met dat doelgroepenbeleid.’

Vonhof noemt het ‘van de zotte’ dat met zo’n krapte nog steeds zoveel mensen thuis zitten. ‘Die hebben de  wil om te werken, maar de regels werken vaak tegen. Als je wil werken, maar je komt erachter dat je daardoor minder overhoudt, dan denk je daar wel twee keer over na. Dus zeg ik: laten we alle seinen op groen zetten voor wie wil werken. En eenvoud is daarbij wel het vertrekpunt voor mij.’ Als ‘omhooggevallen glazenwasser’ heeft hij bij zijn eigen bedrijf Novon bijvoorbeeld Open Hiring geïntroduceerd. ‘Zo kun je in het werk ontdekken waar mensen goed in zijn.’

Klein college (over de WOW)

Dat sluit aan bij de visie van de jarige hoogleraar Ton Wilthagen, uitgenodigd voor een ‘klein college’ als omdenker van de arbeidsmarkt. In 10 punten doorliep hij zijn ideeën. Waarbij een van de belangrijkste is: de waarde van werk voorop stellen. En iedereen dus de kans geven om mee te doen, om te gaan werken. Werk dus niet als middel, maar als doel. ‘Dat zou het uitgangspunt moeten zijn.’

Dat gezegd hebbende kun je volgens hem de bijstand dus vervangen door een Wet Ontwikkeling en Werkzekerheid, de WOW dus. ‘Je kunt altijd een mate van werk doen, wat dan ook is. Of een opleiding. Op een manier die bij je past. Jongeren zouden helemaal niet op de bank hoeven zitten.’ Wilthagen noemt het bovendien vreemd dat Nederland veel minder investeert in mensen die werk zoeken dan landen als Frankrijk, België en Duitsland. ‘Maar als je niet investeert in skills van mensen, wordt het een heksentoer om terug te komen op de arbeidsmarkt.’

Schrap risicoaversie

Wilthagen roept ook op om regels te schrappen die werkgevers ‘risicoavers’ maken. ‘Twee jaar loon doorbetalen bij ziekte? Dat hebben ze in geen enkel ander land. Maar dat maakt het voor bedrijven wel minder interessant om mensen aan te nemen.’ Dat laatste geldt ook voor de relatief hoge belasting die in Nederland wordt geheven op arbeid, aldus de hoogleraar. ‘En er moet ook heel veel gebeuren om de hokjesgeest in de sociale zekerheid te doorbreken.’

Wilthagen had het ook over het nut van een skillspaspoort en bijvoorbeeld skills matching. ‘In ons huidige systeem van matching komen mensen niet in beeld die wel geschikt kunnen zijn. Ik hoop dat we daar kunnen versnellen, dat zou enorm helpen. Al kan het nooit vervangen dat je contact moet maken met mensen, dat blijft cruciaal. Ik hoorde laatst nog een werkgever zeggen: ik wil wel mensen aannemen, maar er zit een jungle tussen. En ik moet een kapmes mee om door die jungle te komen. Dat is denk ik de essentie: die jungle, daar moeten we iets aan doen.’

Zoveel malussen

Maar de grote vraag blijft dan natuurlijk: hoe? Door gewoon het gesprek aan te gaan, aldus Thissen. ‘Waarom moet je mensen leren een mooi cv te maken? Mensen zijn uit zichzelf al mooi.’ En Vonhof: ‘In Nederland loont het nu bijna niet meer om iemand een baan aan te bieden. Er zitten zoveel malussen in dat je als werkgever wel drie keer nadenkt voordat je dat doet. Dat rare fenomeen krijgen we op een of andere manier maar niet onder de aandacht. Als arbeid weer gaat lonen, dan bouwen we aan een oplossing.’

‘Waarom moet je mensen leren een mooi cv te maken? Mensen zijn uit zichzelf al mooi.’

En ook, zeggen beiden: blijf investeren in mensen. ‘Je schooldiploma zou niet je laatste diploma moeten zijn’, zoals Thissen het zegt. ‘We zijn vergeten de zebrapaden neer te leggen om van A naar B op de arbeidsmarkt te gaan’, noemt Wilthagen het. ‘Nederland kent ook internationaal gezien een ongekend laag vertrouwen om stappen te zetten. Dat vertrouwen zou je juist moeten versterken.’

Alle opleidingspotten bij elkaar

De STAP-regeling zou daarin een rol kunnen spelen (1 mei gaat het digitale portal weer open). Maar Vonhof ziet meer in ‘een fundamentele discussie’. Zoals: het bijeenbrengen van diverse budgetten. Denk aan: het recht dat iedere Nederlander heeft op een budget om opgeleid te worden tot niveau bachelor. Of alle O&O-fondsen van alle sectoren bij elkaar. Of de ‘vermaledijde transitievergoedingen’, zoals Vonhof het noemde. ‘Drie grote potten met geld die op een of andere manier maar niet bij ieder individu terechtkomt. Ik denk dan ook dat we naar één leerrekening toe moeten, waarmee je gestimuleerd wordt om je te ontwikkelen. En dat gaat dan om een veel grotere pot dan dat ene STAP-budget van 1.000 euro.’

‘Als je mensen opsluit in een passief systeem, zullen ze passief blijven.’

Wilthagen had het daarna nog over een ‘arbeidsmarktovereenkomst’ en een werkgarantie voor elke Nederlander. ‘Daar heb ik in Trouw voor gepleit. Als je mensen opsluit in een passief systeem, zullen ze passief blijven. Maar draai dat nou eens om. Begin met de jongeren. Die moet je niet in de bijstand stoppen. Maar bied hen een toekomst met de WOW.’ Daar zijn zowel werkgevers als werknemers volop mee gebaat, zegt hij. En dus: heel Nederland. Of zoals Ten Hoonte het samenvatte: ‘Terug naar de bedoeling, en de mens centraal. En dan ervoor zorgen dat alle mensen in dit land lekker aan het werk zijn.’

Lees ook

Hoe gaat de bureaurecruiter om met de krapte op de arbeidsmarkt?

De krapte op de arbeidsmarkt was nog nooit zó groot. Er zijn veel meer vacatures dan kandidaten. En veel werkgevers kloppen daarom aan bij bureaurecruiters. Kunnen zij hen niet helpen? Maar die kunnen natuurlijk ook niet zomaar een blik kandidaten open trekken. Hoe gaat de bureaurecruiter dan met die krapte om? Op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live, was het een van de belangrijkste vragen van de dag.

‘Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’

‘Schakelen, snel schakelen, kort op de bal’, antwoordt bijvoorbeeld Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup. ‘En ook kijken naar andere kwaliteiten van de kandidaten. Dus naar competenties in plaats van werkervaring, en ook eventueel verplaatsen in het werkveld. Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’

Ook Franklin van den Brand, partner/directeur bij Westmore Technical Staffing, ziet wel heil in het anders benaderen van kandidaten. ‘Wij geloven in groei van mensen’, zegt hij bijvoorbeeld. ‘Je kunt wel op zoek gaan naar een niveau-4-monteur en die een baan aanbieden op hetzelfde niveau. Maar wij geloven eerder in iemand op niveau 3 te laten doorgroeien naar een hoger niveau door hem of haar zelf op te leiden. Dat is onze kernactiviteit.’

Sneller, efficiënter

Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People, heeft het over ‘slimmer, sneller, en efficiënter’ werken. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van sourcers en marketeers. En Laura Kolen, recruiter bij Werken in de Kempen, zegt: ‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’

‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’

Je moet dan ook goed het verschil maken tussen ‘krapte’ en ‘schaarste’, benadrukt Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau. ‘Schaarste betekent: de dingen zijn er niet. Krapte is: vraag en aanbod komen niet bij elkaar. Maar als dat het geval is, kun je of een andere vraag stellen, of op zoek gaan naar ander aanbod. Andere doelgroepen dus. Of op een andere manier gaan werven.’

Harder schreeuwen

Maar één ding is zeker, zegt hij ook. Als je doet wat je altijd deed, gaat het momenteel niet werken. ‘Dat is als met een volle boodschappenlijst naar een lege supermarkt gaan. En dan denken dat je door harder te schreeuwen toch je winkelmandje vol krijgt. Maar dat kan natuurlijk niet. Dus moet je dan óf een ander boodschappenlijstje meenemen. Of je moet een andere supermarkt zoeken. En dat is precies wat wij nu aan het doen zijn.’

De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

Hoe is bureaurecruitment veranderd in de afgelopen twee jaar?

Het was behoorlijk schrikken, de eerste tijd na de uitbraak van covid, zo rond maart 2020. Veel uitzendbureaus en detacheerders merkten paniek, opdrachtgevers gooiden meteen de knip dicht, opdrachten droogden op. Maar al gauw bleek de soep niet zo heet te worden gegeten als hij werd opgediend. En keerde de arbeidsmarkt eigenlijk volledig om – naar een schaarste zoals eigenlijk nooit eerder meegemaakt.

‘Veel bedrijven hadden zoiets van: het leven gaat door, het werk gaat door.’

‘Het was in het begin heel erg wennen’, blikte bijvoorbeeld Laura Kolen terug, op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live. ‘Ook bij Werken in de Kempen kregen we van de ene op de andere dag te maken met bedrijven die gingen bezuinigen. Maar eigenlijk waren we er eigenlijk ook snel weer uit. Veel bedrijven hadden zoiets van: het leven gaat door, het werk gaat door.’ En daar had dus ook een bureau als Werken in de Kempen weer vrij snel profijt van.

Eerste live evenement in lange tijd

Aan wie je het ook vraagt op dit eerste live evenement in lange tijd, overal klinkt eigenlijk hetzelfde positieve verhaal, terugkijkend naar de afgelopen twee coronajaren. Zelfs bij iemand als Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup, klinkt nauwelijks een wanklank. ‘We zijn ons snel meer gaan richten op logistieke vacatures.’

‘We hebben de afgelopen jaren kunnen laten zien waar wij sterk in zijn.’

Voor Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau, betekende corona zelfs geen crisis, maar juist: veel extra werk. ‘We hebben kunnen laten zien waar wij sterk in zijn’, zegt hij. ‘Er is een groot beroep op ons gedaan, onder meer vanuit de GGD’s. Daar hebben we het verschrikkelijk druk mee gehad. Ook met online supermarkten en e-retailers. En ook met veel cruciale beroepen hadden we het ontzettend druk.’ De crisissfeer vanuit de begintijd van corona? Die is – met andere woorden – bij de meeste bureaurecruiters allang vergeten – en ingeruild voor een andere crisis: waar in hemelsnaam nog de kandidaten te vinden?

De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

Zo leuk was Bureaurecruitment Live – en gelukkig hebben we de foto’s nog…

Het was ‘het eerste grote live evenement in járen’, zo kondigde dagvoorzitter Wim Davidse het aan bij de aftrap van Bureaurecruitment Live. En nu was dat misschien een béétje overdreven – want ook tijdens de coronaperiode waren er best tijden dat er mensen in een zaaltje of buiten bij elkaar kwamen. Maar zo vóélde het in elk geval wel, als een soort reünie, een soort feest van het vak, waar we elkaar éíndelijk weer eens ouderwets de hand konden schudden. Al bleef dat soms een beetje onwennig voelen…

Het was op 5 april zelfs nog eens extra bijzonder. Er waren namelijk twee grote recruitment-events op dezelfde dag gepland. Dat betekende dus: keuzes maken. En dat moesten de bezoekers van Bureaurecruitment Live sowieso, want de middag was opgedeeld in 2 keer 5 subsessies, die je nooit allemaal tegelijk kon bijwonen. Gelukkig had de organisatie iets nieuws bedacht: op het plenaire podium mochten de 5 sprekers éérst even pitchen om bezoekers hun kant op te krijgen. Zo kreeg je als bezoeker niet alleen een mooi overzicht, maar ook meteen een stukje fomo: zóveel te beleven.

De foto’s nog

Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. Dat maakt nagenieten weer een stuk makkelijker. Zoals van dagvoorzitter Wim Davidse, die de boel meteen op scherp zette met zijn opmerking dat slechts zo’n 5% van het mkb aan strategische planning doet. En dat er altijd zwarte zwanen zullen verschijnen, maar dat je als je je daarop voorbereidt beter de toekomst zult aankunnen.

Het gaat in bureaurecruitment om een enorme sector van betekenis, zo stak hij zijn publiek ook een hart onder de riem. Met ruim 16.000 bureaus, samen goed voor een omzet van ruim 37 miljard, gaat het om ‘een heel grote markt’, aldus Davidse. Een sector die bovendien van grote waarde kan zijn in de huidige krapte op de arbeidsmarkt. ‘En die krapte belooft zelfs nog een beetje gekker te worden, nu we elk jaar 2/3 procentpunt grijzer worden, en in heel Europa de potentiële beroepsbevolking met 3% gaat krimpen. Zo spannend gaat het dus worden de komende jaren.’

Happy Rebels

Waarna het woord was aan Rika Coppens, de CEO van het snelgroeiende House of HR, die in een wervelende presentatie met Vlaamse tongval uitlegde waarom ‘de talent crunch over is’, en ‘het talent gewonnen heeft.’ Als ze bij haar organisatie over HR spreken, hebben ze het trouwens niet over Human Resources, benadrukte ze, maar over: Happy Rebels. ‘Zo noemen we onze medewerkers. Want if everyone zigs, we want to zag. We zoeken mensen die het anders willen aanpakken.’

Daarbij wil ze vooral aangeven dat ze voor haar recruiters een bredere taak ziet dan alleen maar vacatures vullen. De recruiter moet zich volgens haar ook bezighouden met kwesties als werkgeluk, behoud van mensen, learning & development, en A.I. en robotisering. ‘Zullen robots onze banen overnemen? Worden mensen de nieuwe paarden? Ik denk het niet. Er komen juist veel nieuwe banen bij. Toen de vrouwen op de arbeidsmarkt kwamen, hebben we de capaciteit van de arbeidsmarkt ook maal twee gedaan. Dat hebben we ook nauwelijks gezien in de werkloosheid. Ik denk dat we als mensen gelukkig creatiever zijn dan paarden.’

Zielig als je geen vaste baan hebt?

Voor die bredere taakopvatting van bureaurecruiters kunnen we dan bijvoorbeeld terecht bij HeadFirst Group, wiens CEO Marion van Happen de volgende spreker in de line-up was. ‘Hoezo ben je zielig als je geen vaste baan hebt?’ hield ze haar gehoor meteen prikkelend voor. ‘Flexibiliteit is voor altijd. Alle denkkracht is nodig in Nederland – ongeacht de contractvorm.’

In een verhaal vol data en digitalisering gaf ze een kijkje in de keuken bij de grote ZP-bemiddelaar. En de reis die de organisatie maakt op weg naar prescriptive analytics. Oftewel: niet kijken naar het verleden ‘en dan dat lijntje doortrekken’, maar ervoor zorgen dat je op basis van data kunt zeggen: how can we make it happen?’

‘Te weinig mensen is niet het probleem’

Het probleem van de krapte is namelijk ook niet dat er te weinig mensen zijn, vertelde Velde-directeur Paul Bettonviel in het tweegesprek dat hierop volgde. ‘Het probleem is dat 50% van de werkrelaties in het eerste jaar al uitloopt op een teleurstelling. Daarvan is de helft van de mensen alweer vertrokken, en bij de andere helft zegt de werkgever óf de werknemer: als ik weer voor de keuze stond, zou ik het nooit gedaan hebben. Daarom vind ik het ook waanzinnig om als bureaurecruiter te zeggen dat je alleen succesvol bent als je een plaatsing hebt gedaan. Het gaat om zoveel meer dan dat.’

Daarin kreeg hij bijval van Monique Moos, oud-CFO van de Employment Groep, en nu mede-eigenaar van het snelgroeiende bureau Daaf. Dat bureau heeft het thema ‘werkgeluk’ echt bovenaan de agenda gezet, vertelde ze. ‘Want alleen als we zelf ook plezier uitstralen, kunnen we ook anderen overtuigen voor dat werkgeluk te kiezen’, zei ze. ‘We willen daarom alleen met bedrijven werken die we zelf leuk vinden. En daar maken we ook keuzes in. We matchen niet voor vervelende werkgevers. Als een bedrijf niet staat voor goed werkgeverschap, dan is het voor ons op een gegeven moment echt wel klaar.’

Nog meer werkgeluk

En we blijven nog even bij het thema ‘werkgeluk’, want dat is ook waar Lieke van Loon het over had, in haar keynote, na de pauze. ‘Iedereen op de fiets naar het werk’, dat is de droom van de oprichter van Werken in de Kempen, vertelde ze. Een concept dat ze nu ook naar andere regio’s wil uitrollen, en waarbij ze fullservice backoffice-ondersteuning krijgt van Roel Dolkemade van PRO HRM.

Ook na de pauze: de 4 winnaars van de allereerste Werf& Bureaurecruitment Awards uit de geschiedenis. En een ijzersterk verhaal van Olympia-directeur Impact & Arbeidsmarkt Steven Gudde, die op zeer persoonlijke wijze duidelijk maakte welke positieve impact recruiters kunnen hebben in het leven van mensen. Een tevreden medewerker is niet genoeg, vertelde hij. En zelfs een betrokken medewerker niet. Het gaat erom te zoeken naar geïnspireerde medewerkers. ‘Als jij als recruiter erin slaagt om iemand te vinden die geïnspireerd is, dan is dit de waarde die je toevoegt.’

Maak jij het verschil?

Matchen op diploma’s levert hooguit tevreden medewerkers, zei hij. ‘Als je als recruiter het verschil wil maken moet je weten wie die kandidaat ís, niet wat die kan. Waardoor raken mensen geïnspireerd? Het gaat om significantie – ertoe willen doen. Een connectie – persoonlijk verbonden zijn met de mensen en het bedrijf. En om een bijdrage leveren – aan iets dat groter is dan jezelf. Iets teruggeven aan de samenleving. Je ziet dat mensen die dit voor elkaar krijgen de mensen zijn die waarde creëren voor hun omgeving.’

Van geld naar waarde, en van waarde naar impact, zoals hij het noemt. ‘Dat is het zaadje dat ik vandaag bij jullie wil planten. Maak jij de match? Of maak jij het verschil? En verander jij de wereld van jouw kandidaat, van jouw klant, of van mensen die je helemaal niet kent, omdat je iemand aan het werk hebt geholpen die echt geïnspireerd is?

bureaurecruitment live
Een vol programma, met gelukkig ook veel netwerkmomenten erin.
Maar het netwerken ging natuurlijk ook in de zaal gewoon door.
In de workshop van Hireslim ging het erover hoe je tegenwoordig op een slimme manier je doelgroep bereikt. En werden volop post-its op de muren van het Van der Valk geplakt.
Een kolfje naar de hand van Liesbet de Rouck en Julian Natte, die hiervoor de handen in elkaar hadden geslagen.
Alain Vacquier (Carerix) had voor de bezoekers nog wel wat handige tips in huis om het dagelijkse proces van de bureaurecruiter wat makkelijker – en meer geautomatiseerd – te maken.
Ook Dirk Meeuws (voorheen OnRecruit, nu Mysolution) focuste zich – samen met Jaap Postma – in zijn breakout op automatisering. En nog meer in het bijzonder: op het belang van een data driven mindset – en hoe je daar aan komt.
Nog meer automatisering – en nu zelfs in drieën. Rob Boersma (Jobrock, foto), Philip van Leeuwen (Textkernel) en Joram Timmerman (Byner, foto onder) lieten zien hoe je met goede tools sneller dan concurrenten het juiste talent kunt bereiken.

Volop tools

Adelbert Smal (Jobdigger, rechts) nam samen met Jan Govaerts (TheMatchbox) zijn gehoor mee in de geheimen van de Virtual Sales Recruiter, een tool voor automatische matching en leadgeneratie die geïntegreerd kan worden in elk ATS.
Marco Boomsma (Bullhorn) maakte er weer een swingende presentatie van, waarbij hij tegelijk een mooi kijkje in de praktijk van alledag van deze automatiseerder gaf.
Hoe stamp je in minder dan een jaar een succesvol recruitmentbureau uit de grond? Mick Knabben-Van Leusden gaf een blik achter de schermen van Daaf, samen met Paul Wilkens (RecruitNow).
Colin van Goethem (Artiflex) en Maikel Neelen (Tigris, rechts) maakten in hun presentatie duidelijk een goed op elkaar ingespeeld duo te zijn. Dit keer lieten ze zien hoe makkelijk whatsapp is in te passen in een recruitmentproces.
Marcel Leeman legde graag nog een keer uit hoe de technologie van Textmetrics niet alleen zorgt voor betere vacatureteksten, maar ook voor meer diversiteit.
Last, but zeker niet least: Wout Withagen, die zijn eerste stappen in de wereld van recruitment zette met Werkspot, en nu zijn publiek graag verder inwijdde in de wondere wereld van de online platformen.

Lees ook

Nils Vos en Corwin in den Eng bureaurecruiters van het jaar; bureauprijzen voor Joinuz en The New Crew

Nils Vos, (senior) recruitment consultant bij Keser, won de publieksprijs in de finale voor bureaurecruiters, na een uitgebreide campagne op sociale media. De prijs van de vakjury ging in deze categorie echter naar Corwin in den Eng , die de prijs wegkaapte voor de neus van de enige vrouw in de finale, Corinne Meinster, die al bijna 12 jaar Meinselect runt, een werving- selectie en detacheringsbureau dat is gespecialiseerd in de bouw en de vastgoedbranche.

‘Corwin in den Eng heeft een sterke overtuiging van hoe we met z’n allen recruitment moeten doen.’

In den Eng kreeg de prijs uit handen van juryvoorzitter Hetty Moll (foto boven) tijdens Bureaurecruitment Live, een evenement dat alle ontwikkelingen in de wereld van de uitzend-, detacherings- en werving- en selectiebureaus nader in het zonnetje zette. Moll roemde de winnaar daar vanwege zijn lef en ‘de sterke overtuiging van hoe we met z’n allen recruitment moeten doen’. En samenvattend: ‘Ondernemend, ambitieus en veelbelovend’.

Corwin in den Eng, met zijn award (en de bijbehorende bloemen)

Als eerste uit 16.000 bureaus

Bij de bureaus was het dus Joinuz dat met de allereerste publieksprijs uit de geschiedenis ervandoor ging. Een hele prestatie voor de detacheerder die actief is in de zorg en de overheid, want eerder op de dag hadden we geleerd dat Nederland zo’n 16.000 bureaus in de arbeidsbemiddeling telt. En als je dan de eerste bent die door het publiek verkozen wordt is dat natuurlijk niet niks. Het bureau heeft dan ook een ‘heel originele invalshoek’, zoals Hetty Moll het uitdrukte.

Als je de eerste bent die door het publiek verkozen wordt is dat natuurlijk niet niks.

De vakjury verkoos echter een andere favoriet tot winnaar: The New Crew, het bureau dat tot november vorig jaar nog als Studelta door het leven ging. Dit bureau, dat zich volledig richt op de werving en selectie van Generatie Z, versloeg daarbij onder meer NRG-Office, het bureau dat zijn specialisme heeft gevonden in het verbinden van supply chain-bedrijven aan professionals binnen de voedsel- & maakindustrie. ‘Een energieke club’, aldus Moll bij de uitreiking. ‘Data driven. En goed gebruik makend van marketing automation.’

Maar de Award en de bloemen bleken dus uiteindelijk voor The New Crew. En met name vanwege de volledig vernieuwde site, met ‘alle uitingen consequent op de doelgroep gericht’, zoals de jury het omschreef. ‘Zeer aansprekend. Let bijvoorbeeld eens op de videovacatures. Of solliciteren via whatsapp. Het is allemaal even modern. Samenvattend: never give up. Je kunt jezelf na 16 jaar dus blijkbaar echt opnieuw uitvinden. Complimenten.’

Voorbeeld voor het vak

Werf& introduceerde de Bureaurecruitment Awards als onderscheiding voor bureaurecruiters en bureaus die een voorbeeld zijn geweest voor het vakgebied. De allereerste uitreiking leverde uiteindelijk 16 genomineerde bureaurecruiters op, en 22 genomineerde bureaus. ‘Een hele klus voor de jury om hiervan een eerlijke strijd te maken’, zei Moll, die ook vertelde dat de jury daarbij vooral keek of de deelnemers inspirerend, motiverend en professioneel zijn, maar ook: ‘Vinden ze een goede balans tussen commercieel en persoonlijk? Dat vind ik persoonlijk het allerbelangrijkst.’

Blik op de goedgevulde zaal tijdens Bureaurecruitment Live.

De 7 leden van de vakjury wezen ruim anderhalve maand geleden – na lang en gedegen overleg – in elke categorie 3 finalisten aan. Daar mocht vervolgens het publiek op stemmen. Maar de vakjury verkoos ook zelf de eigen favorieten. Dat bleken dus geheel toevallig precies twee andere namen te zijn dan degenen die het publiek verkoos.

Hetty Moll (midden) met de winnaars van de publieksprijs, Joinuz
Winnaar van de publieksprijs bij de Bureaurecruiters, Nils Vos

Lees ook

Innovatiegoeroe Steven van Belleghem over recruiters: ‘Wees als de vogel op de rug van de neushoorn’

Neushoorns hebben niet veel natuurlijke vijanden. Ze zijn sterk, zwaar, en hebben eigenlijk van niemand veel te duchten. Behalve van stropers natuurlijk. En laten ze nou net de pech hebben slecht te kunnen ruiken, en bovendien slecht te kunnen zien. Dat maakt ze in principe een makkelijke prooi. Maar gelukkig is daar dan altijd ook nog: de oxpecker.

‘Die vogels op de rug fungeren als alarmbel.’

‘Die vogels op de rug fungeren voor de neushoorn als alarmbel’, legt Steven van Belleghem uit. Niet voor niets heet de oxpecker in het Swahili ook wel Askari wa kifaru, wat je kunt vertalen als: beschermer van de neushoorn. Neushoorns met oxpeckers op hun rug blijken menselijk gevaar namelijk veel eerder en veel beter te kunnen inschatten dan neushoorns zónder oxpeckers, zo blijkt uit recent onderzoek.

Belangrijke les

Oxpeckers geven op allerlei manieren belangrijke signalen door aan neushoorns. Daaruit valt een les te leren, ook voor recruiters, aldus de bekende Vlaamse marketinggoeroe Van Belleghem, die hierover dinsdag sprak tijdens Indeed Works, een evenement dat de toekomst van de candidate experience centraal stelde. ‘Die oxpeckers op de rug van een neushoorn, dat kunnen jullie als recruiters zijn voor kandidaten’, hield hij zijn gehoor voor. ‘Altijd in de buurt, van toegevoegde waarde, niet storend, en altijd met de goede timing.’

steven van belleghem tijdens Indeed Works

En dat is dus een heel andere rol dan die van de vlieg op de rug van een koe, benadrukte hij. Want die vlieg zie je immers ook altijd wel rondom de koe circuleren. Maar de andere drie voorwaarden zijn daarbij helaas niet aanwezig. En ben je als recruiter dus als de vlieg bij de koe, dan zal uiteindelijk niemand blij met je zijn. En zul je ook minder makkelijk kandidaten overtuigen om voor jou te kiezen.

Winkelende robots

Van Belleghem haalde de inspiratie voor zijn verhaal niet alleen uit de wilde natuur. Hij haalde ook volop voorbeelden uit het bedrijfsleven aan. Zoals dat van JD.com, de bekende Chinese e-commercespecialist. Onder de naam Ochama opende het bedrijf onlangs enkele winkels in Nederland. Hier geen winkelpersoneel dat je helpt, maar robots die al je bestellingen in je winkelmandje stoppen. ‘Dat doen ze omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze in West-Europa niet genoeg personeel kunnen vinden’, aldus Van Belleghem. ‘Mensen zijn niet meer bang dat robots hun werk gaan overnemen. Ze willen nu juist dat ze sneller komen, vanwege de grote schaarste op de arbeidsmarkt.’

Hij ziet het bijvoorbeeld ook in Silicon Valley, waar steeds meer IT-professionals tegenwoordig eigen agents in dienst hebben om voor hen contractonderhandelingen te doen. ‘Als IT’er in The Valley heb je nu dus een eigen Jerry Maguire nodig die voor jou een job zoekt die het meeste geld biedt.’

jerry maguire

Model met 4 dimensies

El bedrijf denkt van zichzelf heel klantgericht te zijn, zegt Van Belleghem. Maar is dat werkelijk zo, vraagt hij zich af. ‘Is jullie klantvriendelijkheid echt een oase in de woestijn? Of is het toch eerder een fata morgana?’ Volgens hem zijn er drie elementen essentieel om an offer you can’t refuse op te bouwen voor je kandidaten. Dat is aan de ene kant ver doorgedreven digitalisering, en aan de andere kant (‘juist daardoor’) human empathy and kindness en ten slotte de manier waarop je met wereldwijde uitdagingen omgaat.

‘Als iets niet werkt, zoeken we tegenwoordig binnen enkele seconden naar een alternatief.’

Hij werkt dat uit in een model met vier dimensies. Een goede dienstverlening is daarbij slechts de basisvoorwaarde, zegt hij. En vlekkeloze digitale service is daarbij gekomen. ‘We zitten in een wereld van zero tolerance for digital inconvenience. Zeg nou zelf: hoeveel kansen geef jij een nieuwe app om te installeren? Voor 95% geldt: 1 kans, voor de andere 5%: 2 kansen. Meer niet. Als iets niet werkt, zoeken we binnen enkele seconden naar een alternatief. En dat geldt net zo goed voor de recruitmentsector.’

‘Word friction hunter

Van Belleghem roept daarom recruiters op om friction hunters te worden. Oftewel: ‘Ga op zoek naar waar je tijd van kandidaten verprutst. Waar maken we het hen moeilijk? En ga dat soort hobbels vervolgens 1 voor 1 wegwerken.’ Zoals Walmart doet met hun pickup towers en tot drive throughs omgebouwde parkeerplaatsen, noemt hij als voorbeeld. ‘Ze hebben zelfs in-fridge delivery geïntroduceerd, waarbij iemand de boodschappen tot in je eigen koelkast brengt. En vind je het niet leuk dat mensen bij jou thuis komen? Dan stuurt Walmart gewoon een robot naar jouw huis…’

walmart van belleghem

Alleen een uitstekende dienstverlening en goede digitalisering is tegenwoordig niet meer genoeg, benadrukt hij dan ook. ‘Als je an offer wil bieden that the candidate can’t refuse, dan moet je ook proberen een partner in life te worden.’ Zoals de oxpecker op de rug van een neushoorn. ‘Daarvoor moet je allereerst echte empathie tonen. Kijk naar de werkelijke behoeften van je doelgroep. En probeer daarin niet je product te verkopen, maar een oplossing te bieden. Hoe beter jij die film van het leven van de kandidaat snapt, hoe beter jij kunt scoren.’

Kleine-Deukjes-Dagen

Zoals bijvoorbeeld Centraal Beheer in Nederland doet, met de Kleine-Deukjes-Dagen. ‘Wil je als verzekeraar meer dan alleen een facturatierelatie met je klant, dan moet je geen nieuwsbrief sturen. We couldn’t care less als klant. Maar wat Centraal Beheer zag was dat zijn klanten vaak lang bleven rondrijden met kleine schades aan hun auto. Daarom organiseren zij nu een paar keer per jaar een evenement waarbij ze die kleine deukjes en krasjes gratis repareren. Dat is een prachtvoorbeeld voor mij van hoe een bedrijf zakelijk empathisch kan zijn. Zij zijn daarmee echt de oxpecker on the back of the rhino.’

En als vierde onderdeel van zijn model geldt voor Van Belleghem dan ook nog: kun je niet alleen waarde toevoegen aan het leven van de kandidaat, maar ook aan de maatschappij? ‘De wereld is op zoek naar zulke bedrijven’, zegt hij. En volgens hem kunnen recruiters daarbij het verschil maken, door bijvoorbeeld vol in te zetten op de strijd tegen discriminatie. ‘Het gaat niet om: hoe kunnen we de héle wereld veranderen? Het gaat erom: hoe kunnen we ónze wereld veranderen? En juist op het gebied van diversiteit kunnen recruiters daarin het verschil maken. Want talent wil tegenwoordig heel graag in een diverse omgeving werken.’

Meer Steven van Belleghem

Hoor meer van Steven van Belleghem over an offer you can’t refuse:

Lees ook

3 Amerikaanse recruitmentgoeroes over de invloed van technologie

Wat is de invloed van technologie op het werk van de recruiter? Hebben we de grootste slag in automatisering nu wel achter de rug? Of staan we aan de vooravond van een nieuwe technologische revolutie? En in welk opzicht dan? Waar moet je als recruiter op letten als je binnenkort technologie wilt aanschaffen? Drie bekende Amerikaanse recruitmentgoeroes geven er begin april hun oordeel over, tijdens DW Digitaal. Hier alvast enkele van hun belangrijkste inzichten:

Hoe ver staat het nu al met de invloed van technologie?

Kevin Wheeler (Future of Talent Institute): ‘Van de taken die een recruiter nu doet kan 40% met de huidige technologie volledig geautomatiseerd worden op hetzelfde niveau als een mens deze kan uitvoeren. Nog eens 30% van de taken kan dat al gedeeltelijk.’

‘De tijd van je recruiters is veel te waardevol om iets te doen wat technologie beter kan.’

William Tincup (Recruiting Daily): ‘Alle taken met een lage waarde, zoals bijvoorbeeld het inplannen van sollicitatiegesprekken, zou elke organisatie zo snel mogelijk moeten automatiseren. De tijd van je recruiters en ondersteuners is veel te waardevol om iets te doen wat technologie beter kan.’

Wheeler:De waarde van de recruiter in het proces zal groter worden, juist omdat we met technologie ons kunnen toeleggen op de taken die waarde toevoegen, zoals het overtuigen van de kandidaat of het doen van een goede intake. Dat zijn zaken die de komende tientallen jaren nog niet geautomatiseerd kunnen worden.’

‘De inhouse recruiter zal overal wat van moeten weten en er een expert bij trekken als er specialistische kennis nodig is.’

Wheeler: ‘Recruiters zullen meer en meer generalisten worden. Er zal zeker nog wel ruimte zijn voor een recruitmentmarketeer of een sourcing specialist, maar minder en minder bij de corporates zelf. De echte specialisten worden freelancers die organisaties ondersteunen bij specifieke, specialistische vragen. De inhouse recruiter zal overal wat van moeten weten en er een expert bij trekken als er specialistische kennis nodig is.’

Waar moet je op letten bij de aanschaf van technologie?

Dr. Charles Handler (Rocket-Hire): ‘De grootste fout die een organisatie kan maken is een assessment kopen zonder echt te weten wat ze zoeken. Te vaak zie ik nog organisaties die vragen ‘wat is het beste assessment?’, zonder te kunnen aangeven wat ze nu echt willen meten. Als je wilt meten op de fit met de organisatie is een statement als ‘moet verantwoordelijkheid nemen voor het werk’ niet duidelijk genoeg om in een assessment onder te brengen.’

‘Dat er nog steeds organisaties zijn die MBTI of DISC-testen gebruiken geeft aan dat veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.’

Handler: ‘Het feit dat er nog steeds organisaties zijn die MBTI of DISC-testen in hun werving en selectie gebruiken geeft wel aan dat er in veel organisaties nog mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn, terwijl ze wel keuzes voor leveranciers maken.’

invloed van technologie

Tincup: ‘Je kunt het een verkoper niet kwalijk nemen dat hij op al je vragen ja zegt. Jij moet toetsen of het klopt wat deze persoon zegt. Je moet nooit technologie kopen op basis van een powerpoint. Vraag altijd een live demo.’

‘Koop nooit technologie op basis van een powerpoint.’

Handler: ‘Je kunt pas een goed product kopen als je echt weet wat je wilt. En als je dat niet heel specifiek weet, moet je daar hulp bij zoeken.’

Meer weten?

Op 4, 5 en 6 april 2022 vindt DW Digitaal plaats. Elke dag kun je dan 4 talks in je mailbox krijgen, onder meer over de invloed van technologie. Te kijken wanneer jij dat wilt. Naast Handler, Wheeler en Tincup zijn er onder meer gesprekken met Babette Naglé (teamlead recruitment bij CWS), Marcel Borst (Recruitment & Marketing manager bij Bluetech engineering) en Charlotte Trommelen (NN Group).

DW Digitaal

Deze tool is een nieuwe stap in de evolutie van het ATS

Vraag je Jan Govaerts om zijn nieuwste tool in Jip & Janneke-taal uit te leggen? Dan krijg je een kort evolutieverhaal voorgeschoteld. ‘Vroeger moesten recruiters zelf onthouden welke kandidaten ze de afgelopen maanden hadden geïnterviewd’, steekt hij van wal. ‘Daarna hielden recruiters hun kandidaten bij in Excel-sheets. Tegenwoordig hebben de meeste recruiters een Applicant Tracking System om alle kandidaten bij te houden. En nu is het tijd voor een nieuwe stap: de Virtual Sales Recruiter.’

‘De tool automatiseert lead generation– en het search and matchingproces verder.’

Het in Antwerpen gevestigde matchingstechnologiebedrijf waar Govaerts managing partner is, TheMatchBox, ontwikkelde de tool. Dat deed het in samenwerking met het Nederlandse Jobdigger. Waarom Govaerts de Virtual Sales Recruiter een nieuwe stap in de evolutie van recruitmenttechnologie noemt? ‘Omdat de tool het lead generation– en het search and matchingproces verder automatiseert’, vertelt Govaerts. Dat is dan weer geen Jip & Janneke-taal.

Spelfouten niet over het hoofd zien

tool
Jan Govaerts, Managing Partner bij theMatchBox

Gelukkig legt hij ook graag uit hoe de vork precies in de steel zit. ‘In ATS-systemen zoals we die nu kennen, kunnen recruiters die een vacature voor automonteur moeten invullen, makkelijk op ‘automonteur’ zoeken. Ze krijgen dan alle kandidaten in hun bestand te zien, die ‘automonteur’ op hun cv hebben staan. Maar wat gebeurt er met ‘automonteurs’ die zichzelf simpelweg ‘monteur’ noemen? Of met mensen die een spelfout maken, en dus bijvoorbeeld ‘automonter’ op hun cv hebben gezet? Zij komen niet in je zoekopdracht voor!’

‘Onze techniek herkent alle kandidaatprofielen in je bestand die op de vacature aansluiten.’

‘Onze Virtual Sales Recruiter brengt daar verandering in’, glundert Govaerts. ‘Deze techniek kan zelf vacatures scannen. Het herkent vervolgens alle kandidaatprofielen in je bestand die op de vacature aansluiten – ook als een functietitel niet 1-op-1 overeenkomt.’

Ook skills doen ertoe

‘En we gaan verder’, dendert hij door. ‘Want alhoewel een vrachtwagenmonteur niet per se aansluit op die vacature voor een automonteur, heeft-ie er misschien wél de vaardigheden voor. De Virtual Sales Recruiter scant daarom ook op skills. Past een kandidaat op basis van zijn skills goed bij je vacature? Dan krijg je z’n cv te zien – of-ie nu wel of niet de juiste functietitel heeft.’

‘Met deze tool bespaar je als recruiter 2 uur per dag en je vindt tot wel 30% meer potentieel.’

Govaerts weet dat recruiters in de eerste plaats sneller werken, als ze gebruik maken van de Virtual Sales Recruiter. ‘Onze tool maakt een eerste selectie voor ze, dat is iets waar recruiters anders gemiddeld 20 minuten per zoekopdracht aan kwijt zijn. De meeste recruiters ronden per dag 6 à 7 zoekopdrachten af. Reken maar uit: met deze tool bespaar je dus 2 uur per dag. En geloof me, die eerste selectie maken is echt niet de highlight uit de dag van een recruiter. Het is eigenlijk best saai werk. Fijn dus, dat onze tool dat overneemt.’

Jobdigger levert marktdata

Bovendien zorgt de Virtual Sales Recruiter ervoor dat recruiters beter werk leveren: ze vinden tot wel 30% meer potentieel in hun bak kandidaten. ‘Dat komt omdat ze niet zelf hoeven te zoeken naar verkeerd geschreven functietitels of naar cv’s met aansluitende skills’, vertelt Govaerts.

Recruiters hoeven niet meer zelf te zoeken naar verkeerd geschreven functietitels of naar cv’s met aansluitende skills.

Dan is er nog iets dat de VSR uniek maakt. De tool werd namelijk niet alleen ontwikkeld door TheMatchBox van Govaerts, ook Jobdigger stond – zoals eerder genoemd – aan de wieg. Laatstgenoemde partij verzamelt haarfijn alle gepubliceerde vacatures in de Benelux; Duitsland en Frankrijk. Met die techniek kan het een bijna complete vacaturedatabase bieden: dat is uniek. ‘Dankzij de vacaturedata van Jobdigger en de doelgroepdata van Intelligence Group geven we recruiters van uitzendbureaus niet alleen de mogelijkheid om vacatures van hun klanten in te vullen – ook extern kunnen ze mensen kwijt’, vertelt Govaerts.

Acquisitie wordt wél gewaardeerd

‘Komt er bij jou een kandidaat binnen die niet op de vacatures van je klanten past? Dan kun je met de Virtual Sales Recruiter snel zien of andere vacatures in de markt wél interessant voor hem zijn. Blijkt dat het geval? Dan kun je die organisatie altijd even opbellen: “Ik heb een fantastische kandidaat voor jullie”, zeg je dan.’

De tool kan geïntegreerd worden met alle ATS’en.

Govaerts benadrukt dat zijn tool geïntegreerd kan worden met alle ATS’en. “Op dit moment is-ie dat al met veelgebruikte systemen als Bullhorn en Carerix. Maar maakt een bedrijf gebruik van een eigen, of een niche ATS? Dan zorgen wij ervoor dat onze tool ook op hun systemen aansluit. Zo kunnen ook die bedrijven in de evolutie mee.’

Meer weten?

Meer weten over datadriven sourcing en leadgeneratie? Of andere ideeën opdoen over werving in de toekomst? Op 5 april 2022 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier gaan tal van sprekers in op de ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter, gericht op de toekomst, met het oog op de kandidaat. Jan Govaerts is een van hen, samen met Adelbert Smal (Jobdigger). Schrijf je dus nu in!

Bureaurecruitment Live

Lees ook

Een sollicitatiegesprek met een BN’er: hoe twee uitersten in recruitment mooi samenkomen

Op het eerste gezicht zou je misschien denken: past dit wel bij elkaar? De ene is beroemd geworden door live sollicitatie-experiences, waar verschillende kandidaten in bijvoorbeeld een speedboot of voetbalstadion met elkaar én met hun eventuele toekomstige werkgever kennismaken. De ander is bekend als leverancier van handige videotools, om ‘alle tekst in het recruitmentproces overbodig te maken’.

‘Wie je bent is belangrijker dan wat je hebt gedaan. En dat breng je met video beter over dan met welk cv ook.’

Dat lijken wellicht twee uitersten van het spectrum. Maar in de praktijk blijken ze wonderwel te passen, vertellen Rogier Happel (business developer bij Cammio) en Franklin den Bleker (oprichter HNR). ‘Dit is zoals wij het ooit bedoeld hebben’, zegt bijvoorbeeld Happel. ‘We zeggen altijd: gebruik video nou om het persoonlijker te maken, en niet mínder persoonlijk. Dat hebben ze bij HNR goed begrepen.’ ‘Ik zie het ook niet als tegengesteld’, vult Den Bleker aan. ‘Het ligt eerder in elkaars verlengde. Wij staan voor: wie je bent is belangrijker dan wat je hebt gedaan. Dat breng je met video veel beter over dan met welk cv of motivatiebrief ook.’

Minder papier, meer persoon

Tijdens een webinar op woensdag 16 februari gaan beiden er nader op in hoe hun beide strategieën elkaar weten te vinden – en hoe kandidaten daardoor meer van hun persoonlijkheid kunnen laten zien in een sollicitatieproces, en bovendien minder op tekst hoeven te vertrouwen. Met ‘dank’ aan de coronaperiode, vertelt Den Bleker. ‘Daardoor werden wij natuurlijk gedwongen om te innoveren. Onze live dagen konden immers niet meer. Toen zijn we eerst begonnen met Teams. Maar ik moet zeggen: als je daarmee de hele ochtend kandidaten spreekt, kost dat ook heel veel tijd en energie. Toen zijn we op zoek gegaan naar een betere tool.’

En het was Cammio dat daarbij mooi soelaas bood. ‘Het klikte eigenlijk meteen heel goed. We bleken een gemeenschappelijke interesse te hebben: hoe kun je recruitment nou zo inrichten dat het gaat om de waarde van de persoon, in plaats van alleen om het cv? We pakten het voorheen alleen allebei op een andere manier aan. Maar de HNR-aanpak past heel goed bij onze core: minder papier, meer persoon. Een video-interview is wat ons betreft ook geen vervanging van een experience, maar een versterking. Als het ergens een vervanging van is, dan is het van iets saais als een brief of een cv.’

In Spanje, ontspan je

Franklin den Bleker, HNR

Den Bleker geeft het interview met palmbomen op de achtergrond. Hij zit namelijk de helft van het jaar in het Spaanse Marbella, komt nu net uit de sportschool, neemt dadelijk nog een duik in zee. ‘Mijn motto is: in Spanje, ontspan je’, zegt hij lachend. Happel zit nog in Nederland, maar vertrekt over enkele weken naar Portugal, om van daaruit drie maanden te werken. Het geeft maar even de mogelijkheden van video en moderne techniek aan, benadrukken ze: werken is steeds minder aan een bepaalde locatie gebonden. En mensen zijn ook steeds meer gewend om via video elkaar te ontmoeten.

‘Alle waste gaat eruit. Ik ken eigenlijk geen andere tool die daarin zo effectief is.’

Daar kun je ook in recruitment dus je voordeel mee doen. Vooral de efficiëntie is grote winst, aldus Den Bleker. ‘De kern van de HNR-methode is: wie je bent is belangrijker dan wat je hebt gedaan. Dus: eerst de persoonlijkheid, en dan pas terugkijken naar: wat heb je gedaan? Via Cammio kun je veel mensen screenen op persoonlijkheid, in korte tijd. Mensen geven kort antwoord op vragen die we vooraf hebben ingesteld, zodat we op basis daarvan mensen kunnen uitnodigen. Alle waste gaat eruit. Ik ken eigenlijk geen andere tool die daarin zo effectief is.’

Geen opsomming van feiten

Welke vragen je daarbij aan de kandidaten wil stellen, dat is natuurlijk afhankelijk van de functie, en van de recruiter zelf. Maar bij HNR maken ze de vragen graag meteen persoonlijk, vertelt Den Bleker. ‘Wij willen wegblijven van dat standaardverhaal met een opsomming van data en feiten, alsof je je cv voorleest. Als luisteraar val je daarbij in slaap, het zégt zo weinig, je leert daarmee iemand niet echt kennen. Maar hoe vaak zie je dat wel niet in gewone sollicitaties?’

‘Ik denk dat niemand op z’n cv heeft geschreven met wat voor dier hij of zij zichzelf vergelijkt’, vult Happel aan. ‘Ik vind het heel cool dat Het Nieuwe Recruitment dat wel doet. En dat ze dan ook de vragen laten stellen door een BN’er als bijvoorbeeld Jörgen Raymann, dat is natuurlijk extra cool. Want hoe leuk is het niet om als kandidaat een sollicitatiegesprek te voeren met een tv-persoonlijkheid? De techniek van Cammio zorgt er vervolgens voor dat je wel de structuur waarborgt, zodat elke kandidaat dezelfde vragen krijgt, en je dus het proces zo eerlijk mogelijk houdt.’

‘Een videobericht van een BN’er in je LinkedIn-box. Hoe cool is dat?’

Happel verwijst ook naar het thema van de woensdag in de Webinar Week: het verleiden van latent talent. ‘Zeker nu veel mensen met name worstelen met krapte aan kandidaten is dat belangrijk. Daarom werken wij bij deze video + experience-methode ook met een gegarandeerde reactie binnen 48 uur, zodat kandidaten snel weten waar ze aan toe zijn.’ En nog een mooi voorbeeld van candidate experience, zegt hij: ‘HNR gebruikt ook de videoberichtenfunctionaliteit van Cammio om potentiële kandidaten te benaderen. Dan krijg je dus een videobericht van een BN’er in je LinkedIn-box. Hoe cool is dat?’

Van de receptie tot de directie

HNR werkt bij veel bedrijven ‘in huis’ en werft daar voor alle rollen – ‘van de receptie tot de directie’. Den Bleker zegt daarbij graag te letten op de ‘energie’ en ‘persoonlijkheid’ van kandidaten. Maar hoe voorkom je dan dat alleen de knapste en meest extraverte mensen daarbij eruit springen? Voor een deel is dat onvermijdelijk, geeft hij toe. ‘Maar bij een sollicitatiebrief let je deels ook op wie het best kan schrijven.’ En, voegt hij toe: ‘Het gaat niet alleen om die klik en die energie. We werken bijvoorbeeld ook met zelf ontwikkelde talententesten. Ik wil wat je hebt gedaan ook zeker niet wegschuiven. Het moet juist aanvullen.’

‘De aandacht voor cv’s en sollicitatiebrieven is lange tijd disproportioneel geweest.’

Rogier Happel, Cammio

De aandacht voor cv’s en sollicitatiebrieven is lange tijd ‘disproportioneel’ geweest in werving en selectie, vult Happel aan. ‘Wat je hebt gedaan moet meer in proportie komen met andere aspecten en talenten van kandidaten.’

‘We leren onze klanten ook om op een bepaalde manier naar kandidaten te kijken’, aldus Den Bleker. ‘De blik die je opzet is heel bepalend, en voor elke functie verschillend. Als je alleen let op de leukste filmpjes, dan gaat het niet goed. Maar tijdens de wervingsdagen leren we klanten waar ze wel op moeten letten. Het is natuurlijk geen theater. Het stukje theater, dat mag je aan ons overlaten.’

Voorbij de eerste indruk

Soms kunnen zelfs de meest irritante kandidaten daarbij komen bovendrijven, geeft hij toe. ‘Ik heb bijvoorbeeld zelf een allergie voor heel blauwe mensen. Maar we zorgen tijdens een experience altijd dat er ook mensen vanuit de organisatie betrokken zijn die een ander perspectief kunnen geven en dat soort dialogen kunnen aangaan. En die zeggen dan bijvoorbeeld: die irritatie, die is misschien juist wel goed. Die gun ik jou. En die hebben we juist heel hard nodig in ons bedrijf. Zo help je klanten ook om voorbij de eerste indruk te kijken.’

‘Ik hoor eigenlijk weinig verhalen meer van mensen die video helemaal niets vinden.’

En zijn er eigenlijk nog kandidaten die helemaal niets met video te maken willen hebben? Den Bleker: ‘Sommigen vinden het nog eng om op de opnameknop te drukken. Je moet toch jezelf presenteren. Maar ik denk eerlijk gezegd dat Teams daar in de coronaperiode ook wel bij geholpen heeft: iedereen is dat nu wel gewend. Ik hoor eigenlijk weinig verhalen meer van mensen die dat helemaal niets vinden.’ Volgens Happel staan we zelfs aan het begin van een grote verandering. ‘Nu hebben veel bedrijven nog een database aan cv’s. Waarom zou je dat niet vervangen door een hele database aan kandidaatvideo’s?’

Meer weten?

Benieuwd naar de totale aanpak van HNR | Het Nieuwe Recruitment, in samenwerking met de videorecruitment-experts van Cammio? Wil je weten wat ze bedoelen met ‘een gegarandeerde reactie binnen 48 uur’? Schrijf je dan in voor het webinar op woensdag 16 februari tijdens de Webinar Week van ZiPconomy en Werf&.

Inschrijven

Hoe je de quality-of-hire kunt verhogen in minder tijd

Er zijn verschillende methoden om de quality-of-hire te verhogen, ook in minder tijd. Daarvoor gaat in de eerste plaats om factoren als objectiviteit, diversiteit en gelijkwaardigheid, vertelt Lotte Welten, oprichter en CEO van The Selection Lab, die maandag 14 februari het allereerste webinar verzorgt in de aankomende Webinar Week van ZiPconomy en Werf&. Maar hoe geef je die hogere quality-of-hire dan precies vorm? En waar moet je dan op letten?

Quality-of-hire en diversiteit

Lotte Welten, CEO bij The Selection Lab

Welten hoopt dat deelnemers van het webinar ervan overtuigd raken dat ook zij nú in actie kunnen komen. Om het recruitmentproces efficiënter in te steken en tegelijk de kwaliteit en diversiteit van de gekozen kandidaten te verhogen. ‘Ik merk dat er enerzijds onzekerheid speelt om efficiënter te werken, doordat organisaties denken dat dan de kwaliteit van het proces achteruit gaat’, vertelt ze. ‘Maar zo is het niet. Anderzijds vinden ze het lastig waar en hoe ze dan moeten beginnen. Daarom neem ik de deelnemers graag mee in wat er allemaal mogelijk is.’

‘Breder kijken naar je kandidatenpool maakt je pool al meer divers.’

Hoe pak je het dan aan, dat efficiënter en tegelijk beter selecteren? Welten heeft daarvoor in elk geval 4 tips:

Tip 1: Maak een objectief profiel

Weten wie je moet selecteren, begint bij: goed weten wie je precies zoekt. Begin dus altijd met een objectief profiel op basis van ervaring, competenties, kernwaarden, cultuur en eventueel intelligentie, zegt ze. En wees daarbij ook niet al te beperkend, adviseert ze. ‘Op het moment dat je breder naar je kandidatenpool kijkt, maak je je pool al meer divers. Als je meer kandidaten hebt om uit te kiezen, is de kans groter dat je daarin het voor jou meest passende talent vindt.’

‘Een gedegen profiel is het fundament voor de rest van het proces.’

Veel organisaties besteden te weinig aandacht aan deze stap, zegt ze. ‘Terwijl dit het fundament is voor de rest van het proces. Als je namelijk geen gedegen profiel opstelt, is het nagenoeg onmogelijk om op een objectieve manier sollicitanten te screenen. Want waar let je dan op? Het gevolg: keuzes op basis van de onderbuik van de hiring managers. En dat wil je voorkomen.’

Tip 2: Gebruik een objectief assessment

Als je de kandidaat voorafgaand aan het sollicitatiegesprek een gevalideerd assessment laat maken, dan kun je veel relevante eigenschappen achterhalen, alsmede competenties, motivatoren, kernwaarden en cultuurvoorkeuren. ‘Wij adviseren om altijd dezelfde methode te gebruiken. Alleen zo kun je een gestroomlijnd en gestructureerd proces insteken waarmee je op een objectieve manier kandidaten eerlijk met elkaar kunt vergelijken. Plus: je bespaart er een hoop tijd mee.’

‘Wij adviseren om altijd dezelfde methode te gebruiken.’

Bij de selectie van het juiste assessment voor je organisatie is het volgens haar belangrijk om rekening te houden met de betrouwbaarheid, relevantie, candidate experience en de tijdsbesparing die het kan opleveren. Het assessment van The Selection Lab bestaat bijvoorbeeld uit een brede vragenlijst. ‘We hebben hiervoor gekozen vanwege de hoge validiteit, brede relevantie en omdat het een cultuurarme methode is – een kandidaat met bijvoorbeeld een andere afkomst wordt hierbij niet benadeeld’, licht Welten toe.

quality-of-hire

Trends en hypes

De wereld van assessments kent ook vele trends en hypes. Welten zegt daar verre van te willen blijven, en wil er daarbij best twee uitpikken om toe te lichten. De eerste: de veelgebruikte DISC-test, kort voor Dominance, Influence, Steadiness, Compliance, maar vooral bekend van de kleuren rood, groen, geel en blauw. Welten ziet dit niet als een positieve trend, omdat zo’n test vaak heel situationeel gericht is.

‘Een voorbeeld: iemand is werkzaam bij de bank en voelt zich niet thuis in de bureaucratische omgeving. Vervolgens solliciteert hij bij een start-up. Met betrekking tot DISC geeft de kandidaat aan ‘geel’ te zijn, terwijl degene die interviewt de kandidaat blauw vindt door de uitslagen uit de test. Tests zijn makkelijk te lezen tools, maar erg situationeel.’

quality-of-hire

De tweede trend waar ze haar bedenkingen bij heeft, is het gebruik van games in assessments. De informatie die je ermee kunt achterhalen, is namelijk zelden betrouwbaar, zegt ze. De ingebouwde modellen voorspellen bovendien niet of nauwelijks of een kandidaat voldoende aansluit op het profiel.

Daarvoor kun je immers zelden voldoende vaardigheden achterhalen. ‘Zodat je alsnog het tegenovergestelde effect kunt bereiken’, licht Welten toe. Wel begrijpt ze waarom het zo’n trend is. ‘Het is een leuke marketingtool en gimmick. Als je daarnaar op zoek bent, dan kunnen games wel een oplossing. Maar voor een gedegen selectie dus niet.’

‘We gingen er lang vanuit dat games zouden leiden tot een hogere candidate experience.’

Zelf hebben ze bij The Selection Lab ook veel ervaring opgedaan met gamified assessments. Maar het resultaat viel tegen, zegt ze. ‘We hadden er heel goede hoop van. Onder andere doordat we dachten dat het inzage zou kunnen geven in nieuwe competenties waar we eerst wellicht niet de vinger op konden leggen. En we gingen ervan uit dat games zouden leiden tot een hogere candidate experience.’

4 nadelen van games in assessments

Toch vielen games bij elk punt voor haar af. En dat is eigenlijk nog steeds het geval, vanwege:

#1. Onbetrouwbare validiteit: ‘De games die nu op de markt zijn, zijn meestal alleen door de bouwer zelf gevalideerd. De game wordt dan afgezet tegen andere tests, waardoor je niet kunt bouwen op de data die eruit voortkomen.’

#2. Relevantie: ‘Voor veel functies meten games simpelweg niet de relevante kenmerken. Zo is het nagenoeg onmogelijk om via een game te bepalen hoe extravert iemand is (terwijl dit voor een aantal functies erg belangrijk is) of wat iemands kernwaarden zijn. Uiteraard zijn er ook functies waarbij games juist wel relevante kenmerken achterhalen, zoals de functie van luchtverkeersleider.’

#3. Experience voor ouderen: ‘Uit onderzoek komt naar voren dat veel oudere mensen zich actief buitengesloten voelen als games onderdeel zijn van het selectieproces.’

#4. Niet serieus genomen: ‘Onderzoeksinstituut Gartner (zie afbeelding) heeft onderzocht in hoeverre kandidaten een serious game prettig vinden als selectiemethode. En de resultaten waren niet best: zelfs een drugstest scoort hoger. Dit komt omdat kandidaten zich niet serieus genomen voelen als ze door een game worden afgewezen. Ze willen een carrièrestap maken, hebben hard gestudeerd, en vervolgens rekent het bedrijf ze af op een game. Dat is slecht voor de candidate experience.’

‘Wij vinden het ontzettend belangrijk dat het proces prettig is voor elke kandidaat. Dus er is geen ruimte voor games.’

Welten concludeert daarom: ‘Wij vinden het ontzettend belangrijk dat het proces prettig is voor iedere kandidaat. We hebben een duidelijke visie met ons bedrijf: diversiteit staat hoog in het vaandel, we willen iedereen gelijk behandelen. En we moeten zorgen voor een hogere quality-of-hire. Dus er is voor ons geen ruimte voor games.’

Tip 3: Gebruik het assessment voor betere interviews

‘Je moet alle kandidaten op een objectief goede manier met elkaar kunnen vergelijken’, zegt Welten. Maar in de praktijk gaat het daar nu vaak mis, ziet ze. ‘Afhankelijk van de industrie wordt 70% tot 80% van de vacatures nog altijd vervuld op basis van de connectie die de recruiter of een andere collega voelt met de kandidaat.’

‘Maar bewust of onbewust voel je eerder een connectie met iemand die op jou lijkt. Dus als je het dan hebt over diversiteit… vul maar in…’ Daarom blijft ze hameren op het belang van objectieve screening en inhoudelijke, gestructureerde interviewvragen, waarbij elke kandidaat een gelijk proces doorloopt.

‘Houvast en structuur zijn wel belangrijk om de objectieve keuze te blijven bewaken.’

‘Er is nog te vaak niet één lijn te vinden in de manier van hoe interviews worden afgenomen en door wie’, zegt ze. ‘Daar is nog een grote professionaliseringsslag te maken bij veel – ook grote – organisaties. Uiteraard doet iedereen het op zijn of haar eigen manier, dat mag, maar die houvast en structuur zijn wel belangrijk om de objectieve keuze te blijven bewaken.’

Daarom genereert The Selection Lab ook gestructureerde interviewvragen, op basis van de uitkomsten van het assessment in combinatie met het functieprofiel. ‘Interviewvragen die dieper ingaan op de verschillen tussen de kenmerken van een kandidaat en het gewenste profiel.’

Tip 4: Houd het proces bij in een ATS

De waarde van objectieve assessments en gestructureerde interviews komt het meest tot zijn recht als je er ook goed verslag van doet, zodat iedereen er ook op kan terugvallen. Daarom is een koppeling met een goed applicant tracking system altijd aan te raden, zegt Welten. Dan kun je het assessment later ook nog gebruiken voor bijvoorbeeld interne talentontwikkeling.

‘Je hoeft niet meer het hele proces door om te ontdekken of een huidige medewerker – die intern wil doorgroeien –  voldoet aan bepaalde vaardigheden die bij een functie horen. Je hebt direct de informatie in huis om samen met je medewerker te kijken naar de opties.’

Met een ATS werken levert niet alleen een forse tijdsbesparing op, maar ook een betere candidate experience.’

Met een ATS werken levert niet alleen een forse tijdsbesparing op, zegt ze. ‘De candidate experience wordt er ook een stuk beter door omdat je dan bijvoorbeeld veel beter kunt bijhouden wie er nog een bericht moet ontvangen en wat de status van iedere kandidaat is.’

Meer weten?

Wil je weten hoe je de time-to-hire verlaagt, de quality-of-hire verhoogt en de objectiviteit en diversiteit verhoogt? Op 14 februari zal Lotte Welten tijdens het allereerste webinar van de Webinar Week van ZiPconomy en Werf& dieper ingaan op vier methodes die wetenschappelijk onderbouwd leiden tot een hogere quality-of-hire in minder tijd. Direct inschrijven? Dat kan hier:

Direct inschrijven

Lees ook

Een Spaans avontuur als oplossing voor lastig in te vullen vacatures

Hoe haal je nieuwe kandidaten binnen voor lastig in te vullen callcentervacatures in het Nederlands, Deens, Noors en Zweeds? Heel simpel: zet dat callcenter in zonnig Spanje en bied je kandidaten een avontuur in het buitenland aan! Transcom en Jobsrepublic maakten van een flinke internationale wervingsuitdaging een mooie relocatie-case. Tijdens de Webinar Week vertellen zij over de aanpak, de struikelblokken en de resultaten. Hier alvast een voorproefje.

Uitbreiding naar Spanje

relocatie
Christa Buss, Head of Talent Acquisition bij Transcom

Transcom had de ambitie om een vestiging te openen in Málaga – Spanje. Dit kwam voort uit de constant groeiende vraag naar klantenservicemedewerkers in landen met zeer lage werkloosheid, dalende populariteit voor deze banen en hoge personeelskosten. ‘We zochten een ultieme combinatie tussen werk én lekker zorgeloos leven en die hebben we gevonden in het zonnige Spanje’, vertelt Christa Buss, die sinds 5 jaar werkzaam is bij Transcom, in de rol van Head of Talent Acquisition voor Centraal Europa.

‘We ontzorgen de kandidaat in het hele voortraject.’

‘Daarom zochten wij een manier om een baan te bieden die leuk genoeg is om te blijven. Daarbij ontzorgen we de kandidaat in het hele voortraject. Van het regelen van het vliegticket en de accommodatie tot het koppelen van de kandidaat aan een buddy gedurende de onboarding.’

Interne kennis vergaren

De werving voor de locatie in Nederland (in Groningen) deed Transcom altijd via uitzendbureaus. Maar voor de locatie in Spanje was een andere strategie nodig. Hiervoor komt namelijk heel Nederland in aanmerking en niet enkel Groningen. ‘We hebben ons de vraag gesteld of we met landelijke uitzendbureaus aan de slag wilden. Maar we willen graag intern meer kennis vergaren en de content kunnen behouden om te gebruiken voor andere doeleinden.’

‘We moeten de doelgroep via social media triggeren en we willen de content behouden om te gebruiken voor andere doeleinden.’

‘Recruitmentmarketing was al een van onze voornaamste wervingsstrategieën in alle andere landen. We moeten de doelgroep via social media triggeren, met mooie landingspagina’s, gedreven call-to-actions en dedicated recruiters. Via-via hoorden we goede berichten over Jobsrepublic; een kwalitatieve, snelle, pragmatische club. In 2020 zijn we de samenwerking gestart.’

Zichtbaarheid als werkgever

relocatie
Farah Sheikrojan, Account Executive bij Jobsrepublic

Aan het begin van het proces zijn medewerkers uit dezelfde functie gevraagd waarom ze bij Transcom werken, wat ze leuk vinden aan de functie en wat hun beweegredenen zijn om te verhuizen voor hun baan. ‘Dat hebben we toegespitst op specifieke doelgroepen. De gegevens die we daaruit halen, vertalen we naar een grote verleidingscampagne die uiteindelijk de kandidaten aanzet om te solliciteren‘, vertelt Farah Sheikrojan, die sinds 2,5 jaar werkt bij Jobsrepublic.

Volgens haar is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar het aantal kandidaten wat je hebt bereikt, maar juist ook naar het effect op jouw zichtbaarheid als werkgever. ‘Voorheen stond het uitzendbureau in het daglicht, maar nu krijgt Transcom de kans om ook zichzelf te profileren als goede werkgever.’

‘We optimaliseren continu door de campagne te blijven monitoren en door de learnings die we opdoen.’

‘De samenwerking stopt niet na het uitzetten van de campagne, we zien het echt als een oplossingsrichting om de doelgroep in beweging te brengen. Iedere drie weken hebben we contact met elkaar om de campagne te blijven monitoren. We zijn continu aan het optimaliseren door learnings die we opdoen. We focussen ons onder andere op het effect van de campagne en op hoe we de kwaliteit van de kandidaten kunnen verbeteren.’

Twee doelgroepen

De ervaring leert dat diversiteit in teams goed werkt. Bij Transcom vinden ze het belangrijk dat er geen stigma’s zijn om een functie te kunnen vervullen, dit geldt ook voor de callcentervacatures. Buss: ‘Op onze landingspagina’s hebben we ons gericht op twee doelgroepen. Enerzijds op de 20- tot 25-jarigen die bijvoorbeeld een tussenjaar hebben of nog niet toe zijn aan een fulltime baan. Ze zoeken avontuur en hebben behoefte aan een bepaalde vrijheid. Naast een leuke baan willen ze leuke dingen doen en nieuwe mensen ontmoeten.’

‘Op onze landingspagina’s hebben we ons gericht op de twintiger en op de 35-plusser.’

‘Anderzijds hebben we ons ook gericht op de 35-plusser die waarschijnlijk op zoek is naar een andere invulling van de baan. Werknemers die na een tijdje het roer willen omgooien of met een partner verhuizen. Over het algemeen zijn zij meer gericht op carrièremogelijkheden, maar hebben ook zeker behoefte aan stabiliteit. Een van de speerpunten vanaf het begin is daarom geweest om intern te kunnen promoveren. Dat is gelukt, we hebben veel trainers en teamleiders aangenomen uit eerdere lichtingen van uitzendbureaus.’

65% via Jobsrepublic

De kandidateninstroom komt uiteindelijk binnen via diverse kanalen. ‘Het is een mix van ons huidige personeel, de referralcampagne die veel kwalitatieve leads en werknemers oplevert, jobboards als Indeed, en online recruitmentmarketing’, aldus Buss. ‘Daarnaast konden we in het begin ook putten uit de huidige medewerkers. Die zijn goed te screenen en je kent hun kwaliteiten. De eerste vijf medewerkers daarvan zijn al naar Spanje vertrokken.’

relocatie

‘Ook met lokale werving hebben we veel bereikt. We zijn naar Málaga gegaan om kandidaten te werven die daar wonen, namelijk zo’n 6 à 7.000 Duitsers en Nederlanders en meer dan 20.000 Scandinaviërs. We wisten dat we een deel van de doelgroep daarvan konden aantrekken. Dat hebben we zelf gedaan via de eerder genoemde wervingsmethoden. Maar de samenwerking met Jobsrepublic heeft uiteindelijk de meeste kandidaten opgeleverd: maar liefst 65%.’

Dedicated team

Sheikrojan benadrukt de kennis en kunde van haar collega’s, wanneer we vragen naar het geheim van dat succes. In 2018, 2020 en 2021 won het bedrijf een Werf& Award en dat is niet voor niets. Er staat een dedicated team klaar, waarvan ook de Customer Success Managers veel betrokken zijn bij klanten. ‘Naast dat we de ins en outs van ons vak kennen, is vooral het ontzorgen van de klant en de relatie met de klant onze belangrijkste sleutel tot succes. Wij kunnen de data leveren, maar we hebben wel de input van de klant nodig om het juiste resultaat te behalen: de hire waarnaar de klant op zoek is.’

Met een dedicated team bouwt Jobsrepublic aan een sterke relatie met de klant.

Buss herkent zich hier volledig in. ‘De samenwerking met Jobsrepublic loopt makkelijk en snel. We bevinden ons in een industrie waar alles snel moet gebeuren. Soms staan zaken lang op pauze en ineens moet het dan in korte tijd staan. Dat is ook bij de locatie in Spanje het geval. Door het snelle communiceren trek je als team goed met elkaar op. En bij iedereen van Jobsrepublic merk ik dezelfde mentaliteit, ze willen je graag helpen en beschikken over de juiste vakkennis. Ik ben heel tevreden’, besluit ze.

Meer weten?

Benieuwd naar hoe je creatief kunt omgaan met lastig in te vullen vacatures? Of internationaal werven en relocatie interessant is voor jou? En hoe je dat dan kunt aanpakken? En… hoe je je aanbod zó mooi maakt dat zelfs latente kandidaten gráág solliciteren? Haak dan aan bij Christa Buss en Farah Sheikrojan, tijdens hun webinar in de Webinar Week. Meteen inschrijven? Dat kan hier:

Webinar Jobsrepublic en Transcom

Lees ook

Inschrijvingen voor Webinar Week zijn nú geopend

In één week weer helemaal op de hoogte zijn van alle trends op de arbeidsmarkt? Werf& organiseert samen met ZiPconomy ook dit jaar weer een Webinar Week, waar specialisten uit ons vakgebied je bijpraten over wat nú van belang is om te weten. We starten op maandag 14 februari om 10.00 uur en eindigen vrijdag 18 februari om 15.15 uur. We schotelen je in 25 webinars voor tijdens die dagen, of beter gezegd: 5 dagen, 5 webinars per dag. Inschrijven is gratis en kan vanaf nu.

Elke dag een eigen thema

Elke dag in de Webinar Week heeft een eigen thema meegekregen:

Maandag 14 februariRecruitment Proces Automation

Met webinars en talkshows van: The Selection Lab, Byner, Joboti, Textkernel en Tigris. Je hoort hier onder meer de top 5 WhatsApp-toepassingen voor recruiters in 2022, maar ook kom je erachter hoe je slim gebruik maakt van je eigen data via automation.

Dinsdag 15 februari: Professioneel inhuren in de praktijk

Met Hays, HeadFirst, Jellow, Hero en Netive. Deze dag hoor je bijvoorbeeld meer over de zes essentials voor de ideale freelancer funnel en hoe je interim talent matcht op cultural en personal fit.

Woensdag 16 februari: Het verleiden van de latente doelgroep

Brockmeijer, UP in Business, Intelligence Group, Jobsrepublic, Cammio en Talmark vertellen jou deze dag alles over Het verleiden van de latente doelgroep. De verhalen die zij delen gaan onder meer over het unieke bewegen van de passieve baanzoeker en ook kun je hier horen hoe je succesvol IT’ers werft terwijl je (misschien) geen bekende grote speler in de markt bent.

Donderdag 17 februari: Inhuur& Legal Issues

Deze dag gaat onder meer over Inhuur & Legal Issues. Met sprekers van Bovib, Cicero, Brainnet en Uniforce en onderwerpen als Het belang van een kwalitatief goede aanbesteding.

Vrijdag 18 februari: Total Talent Management

Tijdens deze dag geven Indeed, Sterksen, Thomas, 8Vance en Mysolution een inkijk in hun visie op de toekomst van vast & flex. Je hoort tijdens deze dag o.a.  hoe TTA-aanpak er in de praktijk uitziet, maar ook hoe je talenten kan binden en ontwikkelingen in ecosystemen.

Meteen inschrijven?

Tijdens de Webinar Week geven diverse sprekers 5 dagen lang inzicht in hun visie, trends en best cases. Boegbeelden, specialisten en ervaringsdeskundigen op de arbeidsmarkt delen hun kennis met jou. Benieuwd naar alle webinars? Kijk dan hier, waar een compleet overzicht staat. En hier kun je je gratis inschrijven voor een of meerdere webinars.

Inschrijven