Zo worden de laatste medewerkers voor de Floriade geworven

Floriade Expo 2022 gaat bijna van start. Vanaf 14 april vult Start People als partner van Floriade een groot deel van de vacatures in. Van office functies tot banen op het park zelf. Van de circa 75 vacatures, zijn er nog zo’n 30 te vervullen. Daarom organiseerde Start People – met nog precies een maand te gaan tot de bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling – vandaag een pop-up sollicitatiemoment in een tijdelijke kas in Almere.

Mensen konden in de sollicitatiekas – zonder afspraak – in stijl solliciteren.

Mensen konden hier – zonder afspraak – in stijl solliciteren op één van de laatste vacatures van Start People bij één van de grootste evenementen van ons land. Kandidaten van jong tot oud kwamen langs voor een gesprek in de kas en de kans om een half jaar onderdeel uit te maken van het Floriade-team.

floriade sollicitatiekas
Blik op de Sollicitatiekas

Aftelklok

De sollicitatiekas stond aan de Esplanade in Almere Centrum. Hier staat ook de aftelklok van de Floriade, die vandaag door Start People werd verzet. De aftelklok is hét symbool voor de Floriade en wordt al sinds 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur aangepast.

De aftelklok wordt al 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur verzet.

Sarah Plaizier, projectleider bij Start People: ‘We zijn trots dat we als partner van de Floriade een grote groep mensen aan het werk kunnen zetten op één van de meest bijzondere en grote evenementen van ons land. We hebben een breed aanbod aan vacatures. Office-functies, zoals supervisors en boekingsagenten, maar ook banen op het terrein zelf, zoals gastheren en ticketmedewerkers. Een van de subthema’s van Floriade is “Healthying the city”. Dit sluit mooi aan bij de missie van Start People, namelijk mensen kansrijk maken en houden. We kijken er naar uit om tijdens de Expo mensen te laten groeien.’

Unieke werkervaring

‘Het team dat gaat werken bij de Floriade vormt een half jaar lang één grote familie’, aldus Plaizier. ‘Samen mogen ze een evenement neerzetten dat maar één keer in de 10 jaar plaatsvindt. Dat is een bijzonder uitgangspunt en dé basis om unieke werkervaring op te doen. In combinatie met het thema van de Floriade is werken op dit grootse evenement een echte toegevoegde waarde op ieder cv en een ervaring om nog lang na de Expo te mogen koesteren.’

‘Het team dat gaat werken bij Floriade vormt een half jaar lang één grote familie.’

Floriade Expo 2022 vindt plaats vanaf 14 april tot 9 oktober dit jaar. Almere is dan een half jaar lang het podium voor deze bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling met als hoofdthema ‘Growing Green Cities’. In het 60 hectare grote Floriade-park kunnen mensen groene oplossingen van innovators uit binnen- en buitenland ontdekken die onze steden mooier en duurzamer maken op het gebied van groen, voeding, gezondheid en energie. Er zijn nog een paar vacatures te vervullen. Deze zijn te vinden op de website van Start People.

Lees ook

Over de SwipeGame voor organisatiecultuur (inzending Happy Horizon)

Omschrijving van de case

Het idee van de SwipeGame (Tinder) is initieel ontstaan vanuit onze bevinding dat de ‘startende professional’ meer moeite lijkt te ervaren met het vinden van een passende (vervolg)stap en eerder een cultural fit zoekt met een organisatie. ‘Wat wil ik’, ‘wat past bij me’ en ‘waar ben ik nou écht goed in’ zijn veelgestelde vragen die niet als vanzelfsprekend worden beantwoord. Mede door een divers opleidingsaanbod en daarmee een uitstroom aan generalisten lijkt de keuzestress toe te zijn geslagen. Daarnaast kunnen wij ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’ met een groot en complex aanbod.

‘Wij kunnen ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’.’

Aangezien professionals worstelen met deze zoektocht én werkgevers grote moeite hebben toekomstig werknemers te ‘verleiden’ tot een kennismakingsgesprek hebben we gekozen voor een andere benadering. Hierbij hebben we ervoor gekozen onze werkomgeving en cultuur te etaleren in plaats van een vacaturetekst. Aan de hand van een ‘SwipeGame’ op de werkenbij-pagina (Tinder-principe) – waarin een aantal stellingen over onze organisatie zijn verwerkt – krijgen potentiële kandidaten feeling bij ons als organisatie.

Is het een match?

Door het spelen van de game blijkt of wij bij Happy Horizon een match zijn en ‘hetzelfde denken over werk’. Is het een match? Dan kun je op een laagdrempelige manier je contactgegevens achterlaten (LinkedIn profiel en evt. telefoonnummer) zodat we in gesprek kunnen over een ‘gedroomde functie’. Hiermee proberen wij in een eerder stadium in contact te komen met professionals en ze niet te verplichten tot solliciteren, maar interesseren in onze organisatie.

Wij geloven dat (young) professionals een omgeving zoeken waarin ze kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.

Wij geloven er als organisatie in dat (young) professionals eerder op zoek zijn naar een omgeving waarmee ze zich kunnen identificeren, mogen werken met gelijkgestemden en kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.

Wat was de impact van de case?

In totaliteit hebben 82 kandidaten de SwipeGame gedaan en hebben wij als organisatie 11 kandidaten aangetrokken voor diverse functies (landelijk). Hetgeen veelal is teruggegeven door de ‘geïnteresseerden’ is dat we op deze manier vanuit de persoon gekeken hebben en niet iemand direct verplichten te solliciteren op een concrete functie. Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’ en niet wat hij/zij kan en/of voor werkervaring heeft.

Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’.

De SwipeGame hebben we inhoudelijk vormgegeven door met het Recruitmentteam de organisatie in te trekken en voorbeelden te verzamelen die ons typeren als organisatie maar ook echt onderscheidend zijn. De vervolgstap gaat zijn dat we per vakgebied een variant ontwikkelen die iets zegt over de specifieke teams waarvoor we werven. Onder het mom van ‘collega’s vinden we samen’ proberen we recruitment een gezamenlijk topic te geven binnen onze organisatie. Daarmee creëert elk team eigen content en draagt een wezenlijk steentje bij aan het verleiden van een passende kandidaat.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Interesseren is het nieuwe solliciteren! In deze case is er rekening mee gehouden dat young professionals steeds breder én op basis van competenties worden opgeleid. Vakgebieden groeien naar elkaar toe en studenten weten zich minder concreet richting te geven maar willen wel ergens bij horen. Door af te stappen van vacatureteksten maar meer te kijken naar de cultural fit gecombineerd met talenten/interesses willen wij samen met de professional deze zoektocht concretiseren.

‘Interesseren is het nieuwe solliciteren!’

Wij geloven erin dat je interesse voor een vakgebied kan groeien en loopbaanpaden steeds lastiger te voorspellen zijn én werkervaring/studieachtergrond meer ondergeschikt worden. Daarnaast is deze vorm een knipoog naar de huidige arbeidsmarkt waarin het de kunst is mensen te verleiden (Tinder) te kiezen voor een contactmoment met je organisatie.

swipegame

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Marketing (communicatievorm) /
  • Content & Creatie (copy / visual) /
  • Email-marketing (leadgeneratie) /
  • Recruitment /
  • Diverse specialistische teams voor ophalen input stellingen.

Extern:

  • Young professionals en latent werkzoekenden (oftewel: de doelgroep).

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Eerste arbeidsmarktcampagne met onderscheidende uitstraling in de bouw (inzending Heijmans)

Omschrijving van de case

Hoe kleuren we Nederland een stukje geler? Binnen Heijmans verbindt het gele hart ons; onze verschillende BU’s, verschillende vestigingen en verschillende profielen. Onze collega’s krijgen de ruimte om eigen initiatief te nemen en zich verder te ontwikkelen binnen én buiten eigen vakgebied. Samen zijn we één en maken we de gezonde leefomgeving mogelijk. Word je hier al enthousiast van? Dat is precies waarom jij bij Heijmans moet willen werken én waarom onze collega’s dan ook bij ons werken!

‘Een jaar geleden zijn we gestart met het ontwikkelen van onze Employer Value Proposition.’

Een jaar geleden zijn we gestart met het ontwikkelen van onze Employer Value Proposition en bijbehorend werkgeversmerk. Bovenstaande beloftes leefden binnen Heijmans. Het ophalen en expliciteren hiervan was de start van ons project. Het project bestond uit twee fases: onderzoek & ontwikkeling van onze EVP en bijbehorend werkgeversmerk, en de ontwikkeling van een onderscheidende arbeidsmarktcampagne.

Het gele hart

Tijdens de onderzoeksfase hebben we een uitgebreide analyse uitgevoerd (denk aan een interne én externe analyse, doelgroepanalyse en het verkennen van huidige trends op het gebied van employer branding). De resultaten van het onderzoek vormden de basis voor het ontwikkelen van de EVP, bestaande uit 5 kernwaarden en het werkgevers verhaal.

‘Waar deze case echt interessant wordt is de manier waarop we de EVP vervolgens hebben vertaald in een creatief concept.’

Waar deze case echt interessant wordt is de manier waarop we die EVP vervolgens hebben vertaald in een creatief concept. Als ik het heb over een foto van een uitvoerder voor zijn bouwplaats, zie je dan een plaatje voor je? Juist, die zijn er standaard. Wij hebben daarom gekozen om een concept te ontwikkelen dat wegblijft van de ‘standaard’ aanpak en écht de aandacht trekt. Weet je nog wat ons verbindt? Ons gele hart. En daarom kleuren wij onze campagne Heijmans-geel. En die bouwplaats? Die is er wel, maar getekend. Want onze medewerkers geven zelf vorm aan de projecten die ze samen mogelijk maken.

Het jaar 2021 was voor ons de start van arbeidsmarktcommunicatie. Met een EVP en creatief concept als basis kunnen we de komende periode onszelf verder op de kaart gaan zetten als werkgever.

Wat was de impact van de case?

Het resultaat is een EVP waar collega’s zich in herkennen en waarin duidelijk naar voren komt wat voor werkgever Heijmans is.  Aanvullend hierop een arbeidsmarktcampagne waarin collega’s centraal staan en die zich onderscheidt van andere aannemers in de markt.

De campagne ‘Maak het mee’ nodigt de potentiële kandidaat letterlijk uit om bij Heijmans aan de slag te gaan.

De campagne ‘Maak het mee’ nodigt de potentiële kandidaat letterlijk uit om bij Heijmans aan de slag te gaan. In de campagne vertellen collega’s over hun eigen inbreng en de verschillende mogelijkheden die Heijmans hierin biedt. Iedere medewerker draagt bij aan het realiseren van de verschillende indrukwekkende projecten. De gedeelde gevoelens van samen sterk staan en trots zijn op resultaat en elkaar zijn de uitgangspunten geweest voor de sfeer die de campagne uitstraalt.

Voor de campagne zijn verschillende online middelen zoals key visuals en video’s ontwikkeld. Daarnaast is de campagne ook doorgevoerd naar verschillende offline-middelen zoals posters, (bouw)banners en flyers. Ook is de campagne doorgevoerd in een nieuwe werkenbij-website.  Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat bij het zien én horen van de campagne jij als kijker echt het gevoel hebt dat je het meemaakt. Zo hebben we bijvoorbeeld 3D-podcasts ontwikkeld waarin het lijkt alsof je letterlijk een dag meemaakt.

maak het mee bij heijmans

De campagne focust zich op het trekken van aandacht. We zien na een looptijd van 9 maanden al een toename in bezoekersaantallen op de werkenbij-website. Ook is het aantal referrals gestegen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als je onze campagne of een deel ervan hebt meegemaakt weet je waarom. Onze campagne is het afgelopen jaar de meest onderscheidende van zijn soort binnen de aannemerij geweest. We hebben in het ontwikkelen bewust ervoor gekozen om op te vallen door illustratie in plaats van fotografie te gebruiken, wat een behoorlijke portie lef heeft gevergd. Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met nieuwe vormen van content zoals de 3D podcasts. Zoals onze pay-off al laat weten zijn wij ‘altijd in ontwikkeling’. Zo zullen we onze campagne het komende jaar dan ook verder doorontwikkelen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Communicatie – Marjolein Boer, Marit Overbeek
  • HR – Jet Bolder, Levina Oversier

Extern:

  • Frisse Blikken (Britt Driessen, Femke ten Broeke en Tessa van Dalen)
  • Studio New West
  • Studio Playground

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Waarom Solarclarity zijn nieuwe medewerkers eerst met vakantie stuurt

Dat de belangstelling voor zonnepanelen al een paar jaar flink toeneemt is bekend. Zeker nu de oorlog in Oekraïne voortwoedt, zoeken steeds meer mensen naar manieren om op een meer duurzame manier aan hun stroom te komen, zonder afhankelijk te zijn van iemand als Poetin. Maar wist je dat Nederland inmiddels al op de tweede plaats wereldwijd staat, met het PV-vermogen per inwoner? ‘Het eerste zilver van 2022 is dus al binnen’, schreef Solarclarity-CEO Peter de Smet er recent over.

‘Zo maak je een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat.’

Die sterk groeiende vraag zorgt ook voor drukke tijden bij de groothandel voor complete zonnesystemen die naast Nederland ook in Europa gestaag uitbreidt, en de afgelopen jaren vaak te boek stond als 1 van de 250 snelst groeiende bedrijven in ons land. En dus ook voor volop vacatures. Maar ondanks de drukke tijden heeft Solarclarity voor zijn nieuwe medewerkers toch iets leuks verzonnen. Voordat je er aan de slag gaat, krijg je er namelijk eerst een vakantie aangeboden. ‘Zo maak je als nieuwe werknemer een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat’, aldus aldus HR-directeur Maura Stalpers

Vakantie als sign-on bonus

Solarclarity denkt met de sign-on bonus van de vakantie voor elke nieuwe medewerker zich te kunnen onderscheiden in de huidige krappe arbeidsmarkt. Die is immers ook voor een van de grondleggers van de Nederlandse solarmarkt ‘een uitdaging’. De organisatie hoopt met de actie een concrete aanleiding te creëren voor talent om te solliciteren, want met de energietransitie in volle gang, is nieuw personeel zeer welkom, aldus Stalpers. ‘Noem het een vakantie van de zaak, door voordat je vol energie met je nieuwe uitdaging start eerst even op te laden in de zon.’

‘Noem het een vakantie van de zaak.’

Het bedrijf start de pilot met 3 vacatures waarbij de gelukkigen eerst mogen genieten van een week vakantie samen met een dierbare. Zo is er een vacature voor een sales representative, en eentje voor een applicatiebeheerder, maar ook eentje voor een recruiter. Zijn of haar taak wordt onder meer om te laten zien dat Solarclarity een toffe plek is om te werken, om samen met Marketing creatieve recruitmentcampagnes te bedenken en uit te rollen, en ten slotte ook om de (HR)-collega’s aan het lachen te maken.

Niet makkelijk

‘Talent vinden is niet makkelijk in deze krappe arbeidsmarkt’, stelt Stalpers. ‘Daarom wilden we het anders doen met deze wervingscampagne. We zorgen ervoor dat de nieuwe werknemers een weekje kunnen ontspannen voordat ze volop meedraaien in het onboardingprogramma. Dat doen we met veel plezier, want wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan én na zo’n lange periode aan lockdowns is een andere omgeving ook wel eens lekker. Deze creatieve actie past bij onze cultuur waarbij vooruitstrevendheid belangrijk is. Ook binnen onze arbeidsvoorwaarden.’

‘Wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan.’

Solarclarity bestaat sinds 2008 en is vooral bekend als online distributeur in solar hardware, batterijen en laadpalen. Inmiddels is Solarclarity uitgegroeid tot de bekendste internationale online PV-distributeur en actief in vrijwel heel Europa. Het bedrijf uit Weesp heeft inmiddels al zoveel panelen geleverd dat het naar eigen zeggen ‘met dat totale vermogen steden als Arnhem, Luik of Uppsala een jaar lang van stroom kan voorzien.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Waarom Baker Tilly voor elke nieuwe medewerker een boom plant

Of het meteen dé beslissende gadget is die kandidaten over de streep trekt in deze krappe arbeidsmarkt? Dat verwacht corporate recruiter Alexander Osse eerlijk gezegd niet. ‘Maar het is wel fijn om kandidaten te kunnen laten zien dat we dit ook doen’, zegt hij. ‘Het is in deze markt belangrijk om je te onderscheiden. En je merkt dat veel kandidaten bezig zijn met duurzaamheid. De een wat meer dan de ander, maar toch. Dit past goed bij de duurzame ambities die wij als kantoor hebben.’

Met deze actie haalt het kantoor naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer (als alle bomen geplant zijn).

Een boom voor elke nieuwe medewerker dus. Dit jaar zullen naar schatting 100 nieuwe collega’s starten bij Baker Tilly. Daarnaast is er ook voor elke bestaande collega al een boom geplant. Al met al dus een klein bos. Die bomen voor de 100 nieuwe medewerkers zullen naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer halen (als alle bomen geplant zijn). Je kunt het een druppel op een gloeiende plaat noemen (100 bomen halen ongeveer aan CO2 uit de lucht wat het gemiddeld kost om 9 maanden een auto te rijden, of 1 keer enkele reis naar New York te vliegen). Maar aan de andere kant: het is een initiatief wat we nog niet veel eerder gehoord hebben. En lijkt goed te passen bij de tijdgeest.

Van Brabant tot Bolivia

Voor dit initiatief werkt het accountancy- en belastingadvieskantoor samen met Trees for All, een stichting die zich in binnen- en buitenland inzet voor nieuwe bebossing of herstel van aangetast groen. Denk aan de aanleg van bos in Limburg, Brabant en Overijssel, maar net zo makkelijk voor projecten in Bolivia, Ghana en Madagaskar. Vorig jaar wist de stichting maar liefst 1 miljoen bomen te planten.

‘Een erg leuk en origineel initiatief’, zegt bijvoorbeeld Eva Mahu. Zij maakte recent de overstap naar Baker Tilly en hoorde over het initiatief tijdens haar sollicitatiegesprekken. ‘Hierdoor kreeg ik gelijk de indruk dat er bij Baker Tilly niet alleen op winst wordt gestuurd, maar dat er ook geld wordt vrijgemaakt voor maatschappelijke aspecten’, zegt ze hierover op Consultancy.nl. ‘Als nieuwe medewerker vind ik het fijn om voor zo’n organisatie te mogen werken.’

MVO bij Baker Tilly

De samenwerking met Trees for All is een van de vele pijlers binnen de duurzaamheidsagenda van Baker Tilly. Zo ondersteunt het bureau de stichtingen Lucie Burgers, Future for Nature, Goede Mensen, Bio Kinderrevalidatie en Metropool Zwolle. Ook heeft Baker Tilly de ambitie om op termijn de kantoren en het wagenpark te verduurzamen en worden medewerkers bewust gemaakt van het belang van ons klimaat. ‘Dit is echt onderdeel van ons werkgeversverhaal’, aldus Osse. ‘Daarom willen we het ook in elk sollicitatiegesprek aan de orde hebben.’

Baker Tilly is zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet.

Baker Tilly, dat momenteel al ruim 800 medewerkers telt, is overigens zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet, verzekert een woordvoerder van Trees for All. ‘We werken met meer dan 1.000 bedrijven samen. Organisaties geven nu al vaak een boom cadeau voor bijvoorbeeld een jubileum of relatiegeschenk. Of ze laten per product of dienst een boom planten. Maar ook een boom voor elke nieuwe medewerker is al best populair’, legt ze uit.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Lees ook

Hoe Lok Installaties de eigen kinderen laat vertellen over ‘werk met toekomst’

Lok Installaties bestaat al 99 jaar. Het honderdste levensjaar ging recent in voor het installatiebedrijf, dat oorspronkelijk uit Bodegraven komt, maar sinds kort ook in Amersfoort gevestigd is. En hoe laat je dan zien dat je niet alleen heel veel verleden hebt, maar ook – en vooral: nog heel veel toekomst? Simpel, je vraagt gewoon de kinderen van collega’s uit te leggen wat hun ouders doen.

‘De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen overal aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden.’

‘Dit is echt een familiebedrijf’, legt de bij de campagne betrokken medewerker Petra de Wit uit. ‘Dat wilden we graag uitstralen in onze werving. Om iets pakkends te hebben, verzonnen we toen deze aanpak. We hebben te maken met best een moeilijke arbeidsmarkt. De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen ook van allerlei andere kanten aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden, vandaar.’

Ontwapenend

De kinderen leverden tal van ontwapenende video’s op, die via Facebook inmiddels ook aardig wat bekijks trekken. Zo antwoordt een van de geïnterviewde jongens (in een trui van het bedrijf) op de vraag ‘Wie is de beste klusser van de wereld?’ met een ingetogen ‘Papa’. Waarna de video afsluit met een wervend: ‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

De campagne is uitgevoerd door Doordacht.nu, ‘een bureau uit Bodegraven waar we al langer mee werken’, aldus De Wit. De campagne ‘Werken bij Lok. Welkom bij de familie‘ vindt niet alleen online plaats, maar ook offline. Zo staan er advertenties in regionale kranten, en was er in de binnenstad van Amersfoort recent ook een zogeheten MobiLED te spotten, een soort mega-smartphone met daarop de wervende boodschap voor ‘een baan met toekomst’.

baan met toekomst kinderen

100 medewerkers met toekomst

Lok Installaties bestaat niet alleen bijna 100 jaar, de totaalinstallateur op het gebied van E en W-installaties kent inmiddels ook al meer dan 100 medewerkers. Maar daar kunnen er dus nog heel wat bij, zeker sinds in februari de nieuwe vestiging in Amersfoort openging. Bovendien verwacht het bedrijf de komende tijd veel werk te hebben aan de voortgang van de energietransitie. Echt ‘werk met toekomst’ dus.

Lok Installaties is een Erkend Leerbedrijf en biedt studenten een fijne werkplek met de begeleiding van een leermeester. Op dit moment zijn er zo’n 18 leerling-monteurs in dienst die het vak onder de knie willen krijgen. Het bedrijf is daarnaast eigenlijk continu op zoek naar installateurs, BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, loodgieters, monteurs en CAD-tekenaars.

De nadruk op de familiebanden is in de campagne overigens niet toevallig gekozen, aldus directeur Roelof Lok, zelf vierde generatie, en sinds 2014 tot de directie toegetreden. ‘Hier heerst een informele sfeer, de deuren staan voor iedereen open en we helpen elkaar. En dat we een familiebedrijf zijn zie je ook terug bij het personeel. Er zijn nu al verschillende vaders en zonen bij ons werkzaam. Dat is mooi om te zien.’ En afgaande op de campagne wordt het personeel van de toekomst dus ook al klaargestoomd…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Als zelfs goed kunnen goochelen je nog niet de ideale kandidaat maakt…

Goochelen is nog geen cateren, zullen we maar zeggen. In het kader van opvallende wervingscampagnes stal de Amersfoortse cateraar Van Essen deze week absoluut de show, met de inzet van goochelaar Steven Kazàn, jongste zoon van ‘de man die dit allemaal kan’ Hans Kazàn. Gefilmd door zijn eigen partner Jamie Kames haalt Kazàn jr. in een ruime minuut allerlei hilarische goocheltrucs uit. Van het openen van een hek tot het aanzetten van een kraan: het lukt hem op welhaast magische wijze.

De video werd in een paar dagen enkele duizenden keren bekeken.

In een paar dagen werd de video enkele duizenden keren bekeken, waarmee je niet anders kunt concluderen dan: doel bereikt. In de huidige arbeidsmarkt moet je namelijk heel wat trucs uithalen om aan goede kandidaten te komen. Zeker ook in de catering, waar het vaak behoorlijk goochelen is om de roosters rond te krijgen. Maar gezien de aandacht die Van Essen Catering met zijn campagnefilmpje wist te trekken, kan het niet anders dan dat die zelfstandig werkende koks, keukenhulpen, assistent partymanagers en medewerkers voor in de bediening en schoonmaak zo komen opdagen. Als konijnen uit de hoge hoed.

Niet de eerste keer

Het was overigens niet de eerste keer dat de familie Kazàn van zich liet horen in de recruitmentsector. Vorig jaar, in de laatste week van maart, was het nog vader Hans, die de aandacht trok met een vermeende overstap naar de klantcontactsector, via uitzend- en recruitmentbureau Inspire. Nederlands bekendste goochelaar (voor de tijd van Hans Klok) zou bij opdrachtgever OBI4wan namelijk aan de slag gaan als Client Happiness Manager. Een grap, gekoppeld aan een goed doel dat Hans Kazàn persoonlijk toejuicht (Make-A-Wish Nederland), zo konden we later lezen.

Lees ook

Campagne van de week: Hoe Sevagram een skateboard en wafels voor zijn werving inzet

Net zoals bijna elke zorgorganisatie in ons land zoekt ook Sevagram nieuwe medewerkers. De organisatie, die met 2.750 medewerkers en zo’n 1.200 vrijwilligers voor tal van ouderen zorgt in Heerlen, Maastricht en het Limburgse Heuvelland, heeft het afgelopen jaar heel wat te verstouwen gehad. Niet alleen liet corona de aangesloten verpleeghuizen al snakken naar adem, vorig jaar kwam daar ook nog eens een zware overstroming bij, met alle gevolgen van dien.

Maar daarvan allemaal geen spoor in de nieuwste wervingscampagne, gemaakt door het Maastrichtse Zuiderlicht, het grootste brandingbureau van Limburg en behorend tot de top 20 van Nederland. Die campagne focust op ‘de medewerkers en hun passies’, zoals de organisatie het zelf noemt. ‘Want werken is een stuk leuker als je je hobby mag meenemen, toch?’

Niet de eerste

Sevagram is niet de eerste die hobby’s van medewerkers centraal stelt in zijn campagne. Vorig jaar speelden bijvoorbeeld het CBS en het LUMC deze zelfde troefkaart. Maar de Limburgse zorgorganisatie koppelt het wel meteen aan het hart van het werk. ‘We stelden ons eerst de vraag wat werken bij Sevagram nou eigenlijk zo bijzonder maakt’, vertelt recruiter Maud Sijstermans. ‘En dat is dat je hier als medewerker dankzij de grootte van de organisatie de ruimte krijgt om te ontdekken waar je hart ligt. Bijvoorbeeld door op verschillende locaties te werken. Maar ook door zelf invulling te geven aan de manier waarop je bijdraagt aan het welzijn van bewoners. Een middag genieten van muziek, een voorleesavond, samen werken aan een kunstwerk of lekker buiten bezig zijn. Het kan allemaal.’

Een middag genieten van muziek, een voorleesavond, of lekker buiten bezig zijn. Het kan allemaal.’

Sevagram geeft je daarmee de ruimte om jouw hobby’s mee te nemen naar je werk. Zie daar: het campagnethema geboren. Sijstermans tekende samen met manager marketing en communicatie Mehlika Schopen voor de totstandkoming ervan. ‘We besloten potentiële medewerkers aan te spreken op hun passie náást de zorg. Op die hobby waar ze al hun vrije uurtjes in steken. Want bij Sevagram kun je dit combineren met je werk als zorgprofessional. Je neemt je hobby gewoon mee naar je werk, en krijgt de ruimte om te doen waar je hart ligt. Dat maakt het werk niet alleen leuker voor jezelf, maar ook voor de bewoners.’

In bushokjes en sociale media

Om de boodschap over te brengen zochten Sijstermans en Schopen ‘medewerkers met een bijzondere hobby.’ ‘Een hobby waar ook de bewoners van meegenieten. Vanwege corona was het helaas niet mogelijk om de Sevagrammers in actie op de werkvloer te fotograferen. Daarom werd het studiofotografie, maar dan wel met alle toeters en bellen: rekwisieten, visagie, styling, licht en nog veel meer.’

8 collega’s zijn de komende tijd te zien in de krant, op posters, de bus, bij RTV Maastricht en zelfs langs de A2.

Uiteindelijk werden acht collega’s geportretteerd. Zij zijn de komende tijd te zien in de krant, in bushokjes, op social media, op posters, op de achterkant van de bus, bij RTV Maastricht en zelfs langs de A2. Daarvandaan moeten ze leiden naar de landingspagina met actuele vacatures voor de 19 zorgcentra, het geriatrisch revalidatiecentrum, de thuiszorg, de zorgboerderij én de 3 hospices van de Zuid-Limburgse organisatie.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

De parodie als nog weinig ontdekt recruitment-genre

Hoe breng je een vacature voor een Content Specialist breed onder de aandacht? Bij Technical Valley zochten ze hun toevlucht tot een genre dat voordien in recruitment nog nauwelijks eerder ontdekt lijkt te zijn: de parodie.

De parodie is een genre dat in recruitment nog niet eerder ontdekt lijkt.

En dat terwijl er met de opkomst van internet en sociale media steeds meer memes en video’s zijn die tot het collectieve geheugen behoren. Die van ‘Meneer mandje‘ van Omroep Maxim behoort zeker tot die categorie. En waarom zou je daar dan ook in je recruitmentvideo niet een loopje mee nemen?

Andere voorbeelden?

In Nederland kenden we eerder eigenlijk maar één ander voorbeeld, de video waarmee de Rotterdamse Groei-IT-oprichter Mounia Houari vorig jaar het succes van Boos! imiteerde. Of hebben we iets gemist? In dat geval: andere voorbeelden zeer welkom! In het buitenland zijn er trouwens al wel behoorlijk wat te vinden. Wat te denken van bijvoorbeeld deze versie van Adele’s Someone Like You:

Adele blijkt sowieso een inspirator, zo laat ook deze parodie van Advanced Recruitment Solutions zien:

Ook op z’n minst bijzonder te noemen, de manier waarop CBS Follies het recruitmentvak neerzet, op de wijze van Uptown Funk:

En tot slot, ook beroemd, de campy parodie op het genre standaard recruitmentvideo’s, waarmee Twitter in 2012 naar buiten kwam:

Meer weten?

Edwin van der Sande, een van de makers van de recruitmentvideo van Technical Valley, is een van de docenten van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, die op 15 mei 2022 weer van start gaat.

Leergang

Lees ook

Campagne van de week: hoe Quooker zijn kandidaten opwarmt

‘Jij maakt Quooker’. Onder dat motto is de bekendste kokendwaterkraanleverancier van de wereld begonnen met een nieuwe wervingscampagne. De aftrap is voor een video waarin het bedrijf in Ridderkerk vraagt om een Salesforce Applicatiebeheerder. Want ook in de wereld van kokendwaterkranen spelen support-applicaties een steeds grotere rol. Zeker sinds in 2017 de digitale transformatie ook bij maakbedrijf Quooker hoog op de agenda staat.

De video die deze week live ging is gemaakt door New Sense Media uit Dordrecht. Het zal er zeer waarschijnlijk niet bij blijven. Quooker kent namelijk een flinke groei. ‘Inmiddels zijn we gevestigd in 11 landen maar gevoelsmatig staan we nog aan het begin’, zegt het bedrijf er zelf over. ‘We worden groter en de eisen die we aan onze producten en processen stellen steeds hoger. Wat nu werkt moet volgend jaar weer anders.’

400 mensen in dienst

Inmiddels zijn er in Nederland 350 man in dienst, wereldwijd 400, and counting. Dat is een verviervoudiging in een jaar of 7, vertelt HR-manager Isabel Salomons. ‘Dat het zo hard gaat, geeft mij veel energie. Ik ben op een veel strategischer niveau bezig dan in het begin: hoe maak ik het bedrijf klaar voor 400 medewerkers, en misschien wel het dubbele, over 5 jaar? De salarisadministratie digitaliseren en een recruitmentsysteem in huis halen zijn stappen die we genomen hebben om de groei bij te benen. Het zoeken naar nieuwe collega’s gaat continu door.’

quooker isabel salomons

Veel van haar inspanningen zijn gericht op het aantrekken van nieuw personeel. ‘Gelukkig hebben onze medewerkers het over het algemeen erg naar hun zin bij Quooker,’ zegt ze. ‘Doordat ook zij meegroeien met het bedrijf, krijgen ze volop kansen zich te ontwikkelen. We proberen een omgeving te scheppen waar mensen tot bloei komen.’

Rotterdamse mentaliteit

Quooker is naar eigen zeggen een bedrijf met ‘een Rotterdamse no-nonsense-mentaliteit’. Sinds Henri Peteri in 1970 de kokendwaterkraan uitvond, heeft het bedrijf zich ontpopt tot een typisch stukje Hollands Glorie, en zijn de typische kranen van het familiebedrijf inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld. Op de werkenbij-pagina van Quooker zijn tal van verhalen te lezen over wat dat allemaal voor werk met zich meebrengt.

De kokendwaterkranen van Quooker zijn inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld.

Mooi onderdeel van deze pagina is ook dat de sollicitatieprocedure duidelijk – met icoontjes – wordt uitgelegd, met de belofte dat je binnen 14 dagen een reactie op een sollicitatie kunt verwachten. Ook maakt het bedrijf duidelijk graag alles zelf te doen, zoals het een maakbedrijf betaamt. Externe recruiters en headhunters hoeven dus niet aan te kloppen. ‘We zoeken zelf onze talenten. We stellen de interesse op prijs, maar zoeken al onze kandidaten ook zelf.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Amsterdams café viert zaterdag Groot Sollicitatie Feest – na sluitingstijd

De nachthoreca houden zaterdag de actie De nacht staat op. Politiebonden hebben voor diezelfde dag ook een protestactie aangekondigd, uit onvrede over hun cao-onderhandelingen, en hebben opgeroepen om niet te controleren. Hoe de handhaving van de coronaregels er dit weekend uit zal zien, is aan de burgemeesters. Maar het Amsterdamse café Chez Miné (hardop uitspreken…) denkt in elk geval al een mooie manier gevonden te hebben om een boete te vermijden: het organiseert namelijk een Groot Sollicitatie Feest.

‘Als de versoepelingen straks komen, wordt het personeelstekort in de horeca een groot probleem.’

Het feest, dat na de officiële sluitingstijd van 22.00 van start gaat, is niet alleen een slimmigheidje om de officiële regels te snel af te zijn. Het is ook serieus bedoeld. Als de versoepelingen straks komen, wordt het huidige personeelstekort in de horeca namelijk ‘een heel groot probleem’, aldus Bob Jongejans (36), eigenaar van het etablissement (en bovendien van het Huis van Iemand Anders, en Sissi’s Expo-Resto).

Lockdowns en beperkingen

Joost Aartsen

Jongejans zegt te verwachten dat de aangekondigde versoepelingen binnenkort weer voor een grote toestroom aan horecaliefhebbers zullen zorgen. ‘Na het vele op- en afschalen door de lockdowns en beperkingen hebben we helaas ook afscheid moeten nemen van een gedeelte van het personeel terwijl er al een personeelstekort was in onze branche.’

‘We zijn goed in sfeer beleven, vrienden en herinneringen maken. Daarvoor kom je dus in de horeca werken.’

Hij krijgt daarin bijval van de 32-jarige Joost Aartsen, eigenaar van creatief bureau Tosti Creative, dat Jongejans bijstaat in de sollicitatie-actie. ‘Veel digitale bedrijven bieden bijverdieners meer salaris dan in de horeca. Maar daar kijk je wel de hele dag tegen een scherm aan. En dat hebben veel jongeren de afgelopen 2 jaar ook al gedaan. In de horeca krijg je weer sociaal contact. We zijn goed in sfeer beleven, vrienden en herinneringen maken. Daarvoor kom je dus in de horeca werken. We roepen mensen dus vooral op om te komen aanstaande zaterdag.’

Biertje of mop tappen

Tijdens Het Grote Sollicitatie feest worden geïnteresseerde bijverdieners niet alleen getest op hun vermogen om een biertje of een mop te tappen. Maar ook hun mate van gezelligheid wordt getest, aan de hand van verschillende spelletjes en sociale vaardigheden, aldus Jongejans. Bang voor een boete is hij niet. ‘Het is louter een recruitmentcampagne met een leuke twist. De zaak is niet open voor normaal publiek, dus we overtreden de regels niet. Bovendien wordt van iedereen die komt solliciteren zijn/haar/hen QR-code gescand. Het is voor ons nu ook heel belangrijk dat het personeel gezond blijft.’

En mocht die boete toch komen? ‘Soms win je, soms verlies je’, zei Aartsen daar gisteren nog over tegen De Telegraaf. ‘We gaan hoe dan ook open, dat staat vast. Als we een boete krijgen, lijsten we hem wel in.’ Zelf zin in ‘na sluit solliciteren’? Alle geïnteresseerden kunnen zich makkelijk aanmelden via de Instagrampagina van het café, waarna je als genodigde een DM terugkrijgt.

‘Als we een boete krijgen, lijsten we hem wel in.’

Een kleine impressie van het café:

En er is ook voldoende ruimte voor spelletjes:

Lees ook

Hoe het vak van glaszetter op de kaart wordt gezet

De tijden dat glaszetten door de schilder erbij werd gedaan zijn voorbij. Glaszetten is tegenwoordig een vak apart, en door de bredere toepassing van glas als bouwmateriaal is het vakgebied ook volop in beweging. De roep om verduurzaming zorgt bovendien ervoor dat isolatieglas tegenwoordig een zeer veel gevraagd product is. Werk genoeg dus voor de betere glaszetter. Maar ja, waar vind je de mensen om die klus te klaren?

Om dat voor elkaar te krijgen heeft vakorganisatie OnderhoudNL (sector Glas) sinds kort een promotievideo en aparte campagnepagina gelanceerd. De aangesloten bedrijven kunnen die video gebruiken, met hun eigen naam en logo erin, en zo ook kijkers oproepen naar hun eigen vacatures te gaan. Ferdinand Wieman (Sectormanager OnderhoudNL): ‘Handig voor op social media en de websites van onze leden. Is een bedrijf op zoek naar jongeren die glaszetter willen worden, dan kan deze video helpen bij de zoektocht.’

Jaar van het glas

Op de campagnepagina krijgen jongeren en andere geïnteresseerden een korte impressie van het vak. De pagina geeft ook een overzicht van glasplaatsende bedrijven in Nederland. De wervingscampagne is een volgende stap in de strijd om aan de stijgende vraag naar voldoende vakmensen voor de sector te voldoen, nadat eerder met succes in samenwerking met Vakgroep GLAS de MBO-opleiding Glaszetter is gestart.

De sector Glas van OnderhoudNL doet ook mee aan de documentaire ‘Jaar van het Glas’ van RTLZ en Videoland, waarvan de opnamen recent van start gingen. De brancheorganisatie breekt ook in die serie een lans voor het vak van glaszetter. Behalve de verduurzaming noemt ook deze de serie het tekort aan glaszetters en andere vaktechnische medewerkers als de allergrootste uitdaging voor de vlakglasbranche.

glaszetter campagne
Myrthe de Vries, bestuurslid van OnderhoudNL Glas, tijdens opnames van ‘Jaar van het Glas’.

Van stralen tot spuiten

De sector Glas is niet het enige onderdeel van OnderhoudNL dat momenteel via een wervingscampagne probeert onder de aandacht te komen. Zo worden sinds eind januari ook de industrieel schilders in het zonnetje gezet. Ook hier zijn een promotievideo en campagnepagina ontwikkeld om dit vak – “Van stralen tot spuiten”- onder de aandacht te brengen.

De huidige campagnes voor glaszetters en industrieel schilders zijn min of meer de volgende stap in de tweejarige landelijke campagne van OnderhoudNL Opleidingen die voor meer instroom van jongeren in het schildersvak en vastgoedonderhoud moet zorgen. Voor de campagne gingen vorig jaar al de twee bekende influencers Thomas Cox en Lise van Wijk, samen goed voor zo’n 200.000 volgers op YouTube en Instagram, de challenge aan om te zien wie er meer talent heeft voor schilderwerk, glaszetten en behangen.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.