Dit waren de mooiste campagnes van het jaar 2021

Op woensdag is het op Werf& vaste prik: eerst de column van Wim van den Nobelen, daarna de ‘Campagne van de week‘. Zo verzamelden we ook in 2021 weer 50 campagnes van werkgevers om nieuwe collega’s aan te trekken. Sommige groot, sommige klein, soms alleen een billboard of een video, soms een hele on- en offline actie van meerdere maanden.

In 2021 leek de ene na de andere grote wervingscampagne van start te gaan.

Stond vorig jaar nog in het teken van de coronacrisis, en was het daarom redelijk rustig aan het campagnefront, in 2021 was de grote arbeidsmarktkrapte alom aanwezig en leek de ene na de andere grote wervingscampagne van start te gaan. Alles in de hoop om positief op te vallen bij het steeds schaarser wordende talent. Welke acties vielen daarbij het meest op? Wat waren de beste campagnes van het jaar? En welke rode draden kunnen we daaruit destilleren? Een overzicht van de oogst bij meer dan 50 ‘Campagnes van de week‘.

#1. Ook de kleintjes doen mee

Als we de oogst van 2021 zo overzien, dan valt op dat bijna alle organisaties de les hebben begrepen dat je vooral je eigen medewerkers moet vragen voor je arbeidsmarktcommunicatie. Dat constateerden we vorig jaar al, en dat is dit jaar misschien nog wel sterker doorgedrongen. Maar wat ook opvalt: een opvallende campagne is niet meer alleen voorbehouden aan de grote jongens.

Een goed idee – en een beetje durf – blijken vaak al te volstaan voor een onderscheidend product.

Of het nu gaat om de bijzonder leuke campagne van het DeLaMar Theater, de ‘Smaakmakers’-campagne van het 200 medewerkers tellende bedrijf achter snacksaus Joppie, de snel geschoten video van Holex Flower, bloemenexporteur in De Kwakel, of de wervingsvideo’s waarmee fietsenfabrikant Dolsma nieuwe fietstechnici en servicecentermedewerkers probeerde te werven: overal wordt duidelijk dat de drempel voor een goede campagne steeds lager is geworden. Een goed idee – en een beetje durf – blijken vaak al te volstaan voor een onderscheidend product.

En over dúrf gesproken. Daarbij vielen natuurlijk ook de organisaties op die dwars tegen corona in hun werving op peil probeerden te houden. Zoals touringcarbedrijf Pouw, dat in maart durfde te gokken op het doorgaan van het festivalseizoen, net als podiumbouwer CoreWorks.

#2. De overheden roeren zich

Niet alleen het grote aantal kleine organisaties viel op, ook de overheden roerden zich meer dan in de jaren ervoor. Daarbij heel wat gemeentes, waarbij vooral de kleurrijke campagnes van Vlissingen, Enschede en Amsterdam in het oog sprongen, vaak voor ambtenaren in het fysieke domein. En dan waren er ook nog de wat minder bekende overheden die zich lieten zien. Zoals de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid, die op zoek was naar ‘beschermers van de leefomgeving’. En waterschap Hollands Delta zette zich op de kaart met een sterk en onderscheidend werkgeversmerk, compleet met een heus employer brandbook.

Daarnaast waren er ook wel wat andere overheden die opvielen. Zo wist Defensie zich traditiegetrouw te onderscheiden met een aantal knappe campagnes, waarbij dit jaar vooral de movie-makeovers opvielen, alsmede de campagne voor technici. En dan hadden we ook nog overheidsbedrijven als de Gasunie, het CBS en het CBR, die allemaal op hun eigen manier op zoek gingen naar het schaarse talent op de arbeidsmarkt.

#3. En ook de bouw is zeer actief

Een andere sector waar de krapte duidelijk zijn tol begon te eisen was de bouw. In deze branche vielen in elk geval veel campagnes te noteren. Van grotere bedrijven als Heijmans (met de mooie slogan ‘Maak het mee bij Heijmans’) en Heembouw (met een rode bank in de vorm van de letter H), tot kleinere, vaak lokaal opererende organisaties als de Knaapen Groep (met een leuke campagne rondom het thuisgevoel) en de ook al in het zuiden succesvolle VB Groep, die het zocht in de woordspeling: ‘Wil je met mij bouwen?’ En laten we in deze categorie ook het Rotterdamse Smits Vastgoedzorg vooral niet vergeten.

#4. Samenwerking loont

We kunnen het niet met cijfers staven, maar er was dit jaar nog iets dat opviel. En dat is dat vaker dan voorheen de handen ineen werden geslagen voor een gezamenlijke campagne. Zo pakte brancheorganisatie OnderhoudNL uit met een campagne voor het schildersvak, en gingen de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, samen met FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen, en Colland Arbeidsmarkt (het opleidings- en ontwikkelfonds voor de ‘groene sector’) aan de slag met een campagne om samen mensen met groene vingers te vinden.

Andere opvallende loot aan deze samenwerkingsboom kwam van de gezamenlijke woningcorporaties, verenigd in Aedes. Hun campagne startte op 9 juli en gaat een jaar lopen. Een eigen speciale campagnepagina maakt er deel van uit, net als een toolkit, waarin woningbouwverenigingen bijvoorbeeld krijgen uitgelegd hoe ze een wervingsvlog kunnen maken. Ook de actie van de gemeente Almere, die aan de slag ging met de lokale schoolbesturen, Passend Onderwijs Almere en Windesheim, om leraren te werven, mag hier genoemd. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe gezamenlijke campagnes van de horeca en de transportsector

#5. Op zoek naar free publicity

Nog een mini-trendje: sommige campagnes deden het zonder groot mediabudget, maar wisten vooral op een slimme manier de pers te halen, en zo toch bij veel werkzoekenden onder de aandacht te komen. Neem metaalbedrijf Oreel, dat met zijn campagne niet alleen vakbladen als Metaalnieuws en Metaalmagazine wist te halen, maar zich ook zag worden opgepikt door lokale media als RTV NOF en de Leeuwarder Courant. Zelfs Trouw wijdde er een groot verhaal aan.

Ook ASBR in Groningen wist heel wat pers naar zich toe te trekken dankzij een campagne om de bouw mogelijk te maken van enkele honderden waterstoftrucks.

#6. Veel in de finance

Wat dit jaar ook opviel: de finance-sector is terug in de strijd om de sollicitant. Dat geldt dan bijvoorbeeld voor de traditionele banken, zoals de Rabobank, die zich dit jaar onderscheidde met een campagne waarmee de bank zijn zoektocht naar onderzoekers, analisten, procesverbeteraars en data-experts in het vakgebied Know Your Customer (KYC) extra kracht bijzet. En in België viel KBC Bank op, met een hilarische TikTok-campagne.

Maar het waren niet alleen de banken die van zich lieten horen. Wat te denken bijvoorbeeld van pensioenreus PGGM, die speciaal voor zijn campagne bij alle medewerkers visitekaartjes op het huisadres liet bezorgen, met de functietitel ‘Impactmaker’ erop? Of wat te denken van accountants als PwC of BDO, die zich beide willen onderscheiden met een woordspeling rondom rekenen? En dan hadden we ook nog financiële detacheerder Talent&pro, die wel heel opvallend wilde onderstrepen dat werken in de finance niet saai hoeft te zijn. Het tekent in elk geval dat ook de financials weer druk aan de weg timmeren.

#7. Natuurlijk: de zorg

De bouw, de overheden en de finance mogen dan opvallen, de grootste zorgen zitten natuurlijk nog steeds in de zorgsector. En dus is het niet gek dat we ook dit jaar daar veel opvallende acties tegenkomen. Daarbij usual suspects: van academische ziekenhuizen zoals het LUMC en het UMC Utrecht tot een algemeen ziekenhuis als het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis. Maar ook minder bekende namen, zoals ZorgPartners Midden-Holland en het Brabantse SWZ Zorg, wisten zich van de middelmaat te onderscheiden.

En dan hebben we natuurlijk ook nog de ‘aanverwanten’ in de zorgsector. Zoals de ambulances van het Witte Kruis, die met een podcastserie de krapte te lijf wilden gaan. En de bloedvoorziening Sanquin zette voor haar campagne (weer eens) een eigen escape room in. Ook opvallend: de positieve medewerkerverhalen van GGZ-organisatie Dokter Bosman, en de nieuwe campagne van Arkin, voor mensen die ‘verder kijken dan normaal’. Maar goed, zij hadden natuurlijk al eens een Werf& Award gewonnen voor hun vorige campagne, dus wisten inmiddels wat de impact van goede arbeidsmarktcommunicatie kan zijn.

#8. Volop volumerecruitment

Bij de werkgevers die met het zogeheten ‘volumerecruitment’ te maken hebben, waren er ook een aantal die begrepen hoe een goede campagne het verschil kan maken. Zoals McDonald’s, dat nieuw personeel wist te werven rondom het thema ‘vriendschap’. Minstens zo vermeldenswaard is DPG Distributie, dat voor zijn krantenbezorgers-campagne heel specifieke doelgroepen wist te targetten. En dan hebben we ook nog ISS, dat onder meer facility managers, handy men, barista’s, schoonmaakmedewerkers en koks zoekt die voor ‘sparks’ en ‘smiles’ kunnen zorgen.

En laten we ook de recente Hartlopers-campagne van Achmea maar in deze categorie onderbrengen. Misschien niet helemaal ‘volumerecruitment’, maar natuurlijk wel een grote werkgever, met een al even grote wervingsbehoefte.

#9. De overigen

We sluiten af met de altijd wat oneerbiedige categorie ‘overig’. Maar misschien zitten in 2021 juist hier wel de meest opvallende campagnes. Zoals de campagne van NEP The Netherlands, een Nederlands bedrijf dat zich voornamelijk richt op (live) registraties – in hoge beeldkwaliteit – van internet-, televisie-, radio- en muziekproducties, en dit jaar ineens 150 nieuwe mensen mocht verwelkomen.

Ook noemen we hier de outdoor-campagne van het Utrechtse Lab Digital, dat normaliter alles online doet, maar voor zijn werving juist met een offline aanpak succes wist te boeken. En wat te denken van de ‘anti-Zuidas-campagne’ van advocatenkantoor CMS? Of de leuke karakters die Exact wist in te zetten en waar het softwarebedrijf waarschijnlijk nog járen mee vooruit kan?

En dan hebben we als toetje ook nog een campagnes die zich richtte op een van de meest schaarse doelgroepen van het moment: de recruiters zelf. RGF Staffing, de nieuwe naam voor USG People, dat voor merken als Unique, Start People, ASA, Medi Interim, Technicum en Secretary Plus volop op zoek is naar nieuwe uitbreiding, zette daar speciaal (oud-)profvoetbalster Anouk Hoogendijk voor in. Waarmee ook dit bedrijf het in 2021 tot campagne van de week schopte.

Lees meer

Campagne van de week: Hoe het bedrijf achter ‘Joppie’ nieuwe smaakmakers zoekt

Kroketten, hamburgers, Jamballa®saus, braadworsten, boerenbrokken, bamischijven, salades. En natuurlijk: Joppie, dé snacksaus ‘die alles lekkerder maakt’. Bij Elite B.V in het Gelderse Neede, diep in de Achterhoek, maken ze het allemaal. Zo’n 200 medewerkers zijn er dagelijks mee bezig. ‘Aanpakken. En een lachetje op zijn tijd’, zoals procesoperator Richard het uitdrukt, in een recent gelanceerde wervingscampagne.

Een ‘oergezellig familiebedrijf’, waar ze trots zijn op hun mensen, zo presenteert Elite B.V. zich in de campagne. ‘Onze kracht ligt in het plezier en de flexibiliteit van de club. Bij Elite voel ik me écht thuis!’, zegt Richard bijvoorbeeld. Elke dag staat hij dan ook met een glimlach ‘langs de lijn’, zo valt te lezen.

Op de landingspagina staat zelfs de sollicitatieprocedure helder beschreven.

De campagne is behoorlijk compleet te noemen, met een aansprekende, authentieke video, en een bijbehorende rijk gevulde landingspagina, waarop zelfs de sollicitatieprocedure in 5 heldere stappen staat beschreven. Net als de vele extraatjes die het werken er met zich meebrengt, zoals: korting op de eigen producten, een winstdeling van 3% en gratis opleiding en training.

Marketing zonder Fratsen

De campagne is ontwikkeld door employer branding-strateeg Paulien Konniger van Marketing Zonder Fratsen, die samen met fotograaf en filmmaker Joost van Baars het creatieve brein erachter was. ‘Ik heb het concept van ‘Smaakmakers’ onder de douche bedacht’, zegt Konniger. ‘Het past goed bij het bedrijf, vind ik. Er zitten daar echte makers, en ze zijn natuurlijk ook met smaak bezig. We hebben een uitgebreide intake gedaan, en onder meer een tekstwolk gemaakt. Daar kwam ‘makers’ ook vaak in naar voren. Trouwens ook in de zin van: gangmakers. Het is namelijk ook een heel gezellig bedrijf.’

Voor verschillende vacatures werden verschillende video’s gemaakt, vertelt Konniger. Zo werd voor de vacature van project engineer een meer dynamische video gedraaid. Het was overigens sowieso uniek dat binnen het bedrijf werd gefilmd. ‘Dat was eigenlijk sinds 1957 niet meer gebeurd’, vertelt ze. ‘Er mag normaal ook niemand naar binnen die er niet werkt. Maar voor deze campagne werd gelukkig een uitzondering gemaakt. Zo konden we ook de authentieke medewerkers aan het woord laten.’

Dankzij de Joppie

Elite B.V. werd in 1957 opgericht door Harry Niemeijer Sr. Het zijn de nu 55-jarige zoon met dezelfde naam en zijn broer Robert die het familiebedrijf vervolgens snel wisten te laten groeien. Veel is daarbij te danken aan de min of meer toevallige ontdekking van snacksaus Joppie®, inmiddels een vaste waarde in vrijwel elke Nederlandse snackbar – en zelfs al daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.

Joppie® is inmiddels een vaste waarde in elke Nederlandse snackbar – en zelfs daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.

Niemeijer liep tijdens een werkbezoek bij Annie’s Snackbar in het nabij gelegen Glanerbrug begin deze eeuw tegen de saus aan, zo tekende Tubantia twee jaar geleden op. Janyne de Jager, de dochter van de snackbarhoudster, had het recept bedacht en tot Joppie-saus gedoopt. Een verwijzing naar haar bijnaam: Jop. De saus was zoet, bevatte ui, met een lichte touch van kerrie. Harry Niemeijer jr. zag direct kansen voor Joppie® en nam de saus in productie.

Een mooi verhaal: als compensatie kon Janyne kiezen uit twee opties: 1.000 gulden ineens of 5 jaar lang 10 cent per verkochte emmer. Gelukkig voor haar koos ze de laatste optie. Want Joppie werd een succes – en groeit nog steeds. Niet in de laatste plaats ook vanwege de Patatje Joppie®-chips, die in 2011 aan het assortiment van Lay’s werden toegevoegd, na een actie waarbij heel Nederland werd opgeroepen nieuwe chipssmaken te bedenken. Maar goed: wil je dus zelf ook zulke smaken maken? Ben je een echte smaakmaker? Dan kun je nu in Neede bij Elite B.V. de sfeer proeven en solliciteren…

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe het LUMC oog voor passie laat zien

Op het moment dat hij de Heel Holland Bakt-tent inliep, leerde Nederland hem kennen als Bakker Thijs. Maar eigenlijk is Thijs de Vos geen bakker, maar arts-onderzoeker op de kinderafdeling van het LUMC, waar hij zich richt op zeldzame ziekten tijdens de zwangerschap. En Marente Barentsen? We kunnen haar kennen van haar hockeycarrière, waar ze onlangs bij haar Oranje-debuut meteen tot ‘speelster van de wedstrijd‘ werd uitverkozen. Maar daarnaast werkt ze ook nog 3 dagen per week als anesthesiemedewerker op de Leidse OK.

Anesthesiemedewerker Marente Barentsen werd tijdens haar Oranje-debuut meteen speelster van de wedstrijd.

En zo hebben we bijvoorbeeld ook nog Iris van ’t Wout, niet alleen verzorgster van 20 schapen, maar bovendien ook apothekersassistent in de Klinische Apotheek, en tevens regelmatig voor haar werk op de Spoedeisende Hulp (SEH) te vinden. Zomaar 3 van de medewerkers die centraal staan in de nieuwe campagne van het Leidse ziekenhuis, die vandaag voor alle LUMC-collega’s is gelanceerd.

Oog voor passie

Net als bijvoorbeeld het CBS eerder dit jaar deed, zoomt het LUMC in de campagne in op het leven dat de eigen medewerkers naast het werk voor het ziekenhuis hebben. En dat alles onder het motto: ‘Oog voor passie‘. ‘Werken in de zorg is betekenisvol, bijzonder en uitdagend, maar kan ook intensief en complex zijn’, aldus adviseur employer branding Inge Klein-Van der Weij. ‘Daarom vinden we een goede werk/privébalans extra belangrijk. Oftewel: wij hebben oog voor jouw passie! Een passie die naast je werk ontspanning biedt…’

Daarom vertelt Marente hoe ze 7 keer per week kan trainen, en toch ook op de OK kan werken. Daarom laat Thijs horen hoe hij tijdens de opening van het nieuwe Willem-Alexander Kinder Ziekenhuis samen met de kinderen cupcakes gebakken heeft, terwijl zij konden vertellen over wat ze hebben meegemaakt. En daarom legt Iris uit hoe ze in de lammerperiode altijd 2 tot 3 weken vrij neemt om bij haar schapen te kunnen zijn. En als er onder werktijd wel eens een schaap in de sloot belandt? Dan krijgt ze van het ziekenhuis toestemming om meteen op de fiets te springen en bijstand te verlenen.

Positief geluid

Inge Klein – Van der Weij

Aanleiding van de campagne is – weinig verwonderlijk – het grote personeelstekort in de zorg. ‘Dus zichtbaar aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk. Als ziekenhuis moet je blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding’, aldus Klein-Van der Weij, die overigens per 1 januari als Projectleider Employer Branding bij de Parnassia Groep aan de slag gaat (potentiële opvolgers kunnen zich hier nog melden). ‘Door de coronacrisis neemt daarnaast de werkdruk in de zorg toe; er is meer verzuim en helaas vertrekken er ook veel medewerkers, die kiezen voor een baan buiten de zorg. Een positief geluid in deze tijd is daarom essentieel’, stelt ze.

‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap te kunnen afsluiten.’

Voor haar en haar collega’s bij ‘Team Werkenbij’ is dat aanleiding geweest om een campagne op te zetten met ‘oog voor mensen’. Een campagne die bovendien ‘zowel intern als extern op een laagdrempelige en toegankelijke manier kan worden uitgerold. Niet meteen de directe focus op vacatures, maar op onze mensen…’, aldus Klein-Van der Weij. ‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap af te kunnen sluiten. Je kunt namelijk niet anders dan de passies van de mensen in de campagne op een positieve manier omarmen.’

5 weken filmpjes

De campagne is ontwikkeld door OWN agency (ook uit Leiden). De campagne, inclusief de bijbehorende verhalen en filmpjes, is vanaf vandaag te vinden op oogvoorpassie.nl. Er komen ook verschillende posters op diverse plekken te hangen, naast natuurlijk sociale media (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn) en aandacht op een interne LUMC-site.

‘Je kunt niet anders dan de passies van deze mensen op een positieve manier omarmen.’

De komende 5 weken wordt steeds een nieuw filmpje getoond. Zo maken we naast de al genoemde Thijs, Marente en Iris ook nog kennis met fotografe Maaike en harpistes Wanwan en Sisi, tweelingzussen en beiden werkzaam als verpleegkundigen. Op verschillende LUMC-afdelingen, dat dan weer wel.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe ISS focust op smiles, sparks en happiness

In zijn in totaal 120-jarige geschiedenis is ISS uitgegroeid van een klein beveiligingsbedrijf in Kopenhagen tot een van de grootste facilitaire dienstverleners ter wereld. Momenteel telt de organisatie zo’n 400.000 medewerkers in meer dan 30 landen. Maar er kunnen er nog meer bij, zo blijkt uit een wervingscampagne die deze week van start ging.

‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer.’

Vooral facilitair managers en finance en HR-professionals zijn zeer gewild. Ook voor handy men, barista’s, schoonmaakmedewerkers, en koks is volop plek. En dan helemaal als ze in staat zijn ‘smiles’, ‘sparks’ en ‘happiness’ van hoge kwaliteit te leveren. ‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer’, aldus Floor Reurslag, manager Talent Acquisition and Learning & Development bij ISS Nederland.

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5622AQFDKyIpo46PcA/feedshare-shrink_800/0/1638802427617?e=1642032000&v=beta&t=KHUyVFFmgrSJiD7LT-ORvrGf44zHBHUJ-xJeascmK5c

Hoogste standaarden

ISS zoekt mensen die ‘werken volgens de hoogste standaarden, intelligente oplossingen bedenken en de verwachtingen van onze klanten telkens weer overtreffen’, vult Head of Marketing Marcel Kalmeijer aan. ‘Kortom, mensen die gaan voor de big smiles!‘ De nieuwe ISS-campagne past ook in de overkoepelende ‘People Make Places’-strategie van het bedrijf.

‘We zoeken mensen die gaan voor de big smiles.’

De campagne is ontwikkeld door het Eindhovense bureau Sterk Reclamebureau, dat eerder ook al employer branding-campagnes maakte voor bijvoorbeeld Heineken, Plus Supermarkten en het Catharina Ziekenhuis Eindhoven. De ISS-campagne wordt de komende periode gevoerd via LinkedIn, Google, Facebook en een aantal vaksites. En voor wie helemaal meer wil weten over de organisatie: er is momenteel ook nog een vacature voor een Event Recruiter beschikbaar…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Campagne van de week: Hoe BDO zich wil onderscheiden van de andere accountantsbureaus

Vorig jaar haalde BDO al een keer deze rubriek met een game, waar kandidaten makkelijk doorheen kunnen swipen om te kijken of ze bij de accountants- en adviesorganisatie passen. Nu is BDO terug op deze plaats, met een veel meer omvattende campagne, en een heuse nieuwe EVP: “Opgeteld het beste kantoor voor jou!”

Optellen is een belangrijk thema in de nieuwe campagne van BDO.

Dat optellen is een belangrijk thema in de campagne, waar we steeds een medewerker zien die op een of andere manier zijn werk met zijn vrije tijd weet te combineren. Of dat nou fiscaal assistent Melaica is die op de Paralympics in Rio in 2016 een bronzen medaille won, equity partner Oscar, die ook zenmeditatie geeft, of de jonge moeder Anke, die als een van de jongste deelnemers in het traject zit om partner te worden bij het accountantskantoor.

You want it all

‘Je hebt een gezonde ambitie, maar houdt ook erg van je vrije tijd’, stelt de bijbehorende campagnesite dan ook. En verder over de optelsom: ‘Je wil graag op topniveau opereren, maar wél in een fijne omgeving met leuke collega’s. Je wilt partner worden, maar ook thuis nog veel betekenen. Kortom: you want it all! En dat kan. Want bij BDO hoef je niet te kiezen. Behalve als het gaat om waar je wilt werken. En met wie.’

bdo campagne

Het ampersandje (waar kennen we dat ook alweer van?) maakt het vervolgens helemaal af. De campagne is dinsdag gelanceerd. ‘En de komende periode ga je hier nog veel meer van horen én zien op onze social media kanalen’, aldus Josephien de Heer, verantwoordelijk voor employer branding bij BDO Nederland. De eerste zes verhalen en video’s van Melaica, Maxim, Anke, Sughra, Oscar, Cedric & Fabian zijn alvast te bekijken. Meer zullen volgen.

Voor de totstandkoming van de campagne werkte BDO onder meer samen met bureau Savvy, Café Society, Gardeners, en regisseur Joshua Walter, oprichter van mediaproductiebedrijf Nocturmax. Het zijn drukke wervingstijden voor de accountants, want vorige maand hadden we ook al de nieuwe campagne van PwC in deze rubriek, die het daarbij eveneens over een optelsom hebben (maar dan in het Engels). En ook Deloitte viel al eerder op, met zijn nieuwe recruitmentsite.

Krappe arbeidsmarkt

De accountantswereld kent momenteel dan ook een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Uit de meest recente CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat bijna 4 op de 10  accountantskantoren met een personeelstekort kampen, een record. Er is vooral een tekort aan accountants met 3 tot 5 jaar ervaring. En de verwachting is dat het tekort de komende jaren alleen nog maar verder zal oplopen, wat onder meer kan zorgen voor problemen met controles van jaarrekeningen. Mogelijk zullen steeds meer bedrijven daarom moeite krijgen om een accountant te vinden, zo blijkt uit een studie van ING Research.

Nooit eerder zeiden zoveel accountants met een personeelstekort te kampen.

De accountantskantoren kampen vooral met drie problemen. Er komen te weinig studenten van de opleidingen af, te veel ervaren accountants stromen uit naar het bedrijfsleven en het aantal werkzaamheden neemt toe, door onder meer covid-19 en een toename van het aantal controleplichtige bedrijven. Zo is in 5 jaar tijd het aantal bedrijven met ten minste 50 mensen in dienst met 9% toegenomen, terwijl het aantal accountantskantoren met een vergunning voor een controle bij zulke bedrijven met 21% is afgenomen.

opgeteld bdo campagne

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Campagne van de week: Hoe de gemeente Enschede ambtenaren in spe verleidt

‘In de gemeente Enschede gebeurt altijd wel wat’. Als ontwerper Franka Werner dat in de video zegt, moet je onbedoeld toch even denken aan die beroemde uitspraak van Herman Finkers over het nabijgelegen Almelo. Al maakt Werner daarna wel meteen duidelijk dat het in haar werk heus niet alleen om van kleur verspringende stoplichten gaat. Integendeel zelfs. ‘De ene dag werk je aan 600 woningen die we helemaal zelf ontwerpen, de volgende dag schuift een grote partij met plannen voor de stad aan.’

De gemeente Enschede zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein.

De video is het eerste zichtbare resultaat van de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Jij maakt Enschede!’. De gemeente zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein. De video moet kandidaten een goed beeld geven van wat daar allemaal bij komt kijken. ‘De stad een stukje mooier maken’, noemt Werner dat in de video. ‘En dat je ook merkt dat de mensen zich daar prettig in voelen.’

One-stop-shop

Bij de nieuwe campagne is ook een speciale landingspagina gemaakt, met mooi beeldmateriaal en meer uitleg over wat je in Enschede allemaal kunt maken. De campagne is het product van onder meer Minutes on Career, Jobsupporters uit Langenboom, maar vooral van de recruitment innovators van Brockmeyer. Met name voor die laatste partij komt de campagne op een goed moment. Het bedrijf ontwikkelt zich namelijk steeds meer van experts op het gebied van jobmarketing tot one-stop-shop voor recruitmentoplossingen. En deze campagne is daarbij natuurlijk een mooi visitekaartje.

Brockmeyer heeft voor de campagne een ‘multichannel recruitment marketing’-strategie ontwikkeld.

Brockmeyer heeft voor de campagne een strategie ontwikkeld waarin ‘multichannel recruitment marketing’ wordt toegepast. Dat betekent dat de campagne via sourcing, programmatic bannering, social recruitment én content marketing via verschillende kanalen voor de gemeente Enschede werft.

enschede

Enschede niet de enige

Enschede is overigens bepaald niet de enige gemeente die op zoek is naar nieuwe ambtenaren. Gemeentes als Zwolle, Vlissingen, Delft, Zuidplas en de Ronde Venen gingen de Twentse stad voor met serieuze arbeidsmarktcampagnes. En daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven, aldus het A&O-fonds, dat de arbeidsmarkt voor gemeenten in de gaten houdt, bijvoorbeeld door middel van de regelmatige A&O-vacaturemonitor. ‘Er zijn geen geluiden dat er op korte termijn een kentering op de gemeentelijke arbeidsmarkt te verwachten is’, stelt het fonds.

Bij gemeentes ligt het aantal vacatures momenteel 61% hoger dan vorig jaar.

In het derde kwartaal van dit jaar daalde het aantal vacatures bij gemeentes namelijk licht (met 9%) ten opzichte van het record-tweede kwartaal van dit jaar. Maar dit aantal is nog altijd 61% hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, toen Nederland voorzichtig uit de eerste lockdown kwam. Het aantal gemeentelijke vacatures blijft daarmee nog steeds ‘onverminderd hoog’, aldus het A&O-fonds, dat daarom ook recent – samen met de VNG en vakbonden – een werkboek uitbracht, onder de titel: Succesvol de arbeidsmarkt op! Hoe pak ik dat als gemeente aan?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

The sky is (not) the limit: over de ruimtereis die je als sollicitant bij New York Pizza kunt winnen

‘Wow!!’ ‘Iconisch’.’Echt typisch New York Pizza!’ En ‘over employer branding gesproken, tof hoor.’ De reacties op de vorige week bekend gemaakte actie liegen er niet om. Het bijna 30-jarige bedrijf is op zoek naar minstens zo’n 500 bezorgers. En om die te vinden hadden ze iedere nieuwe bezorger een bonus van zeker 400 euro kunnen bieden. Maar in plaats daarvan verzonnen ze een wel heel coole actie: de kans om als eerste pizzabezorger ooit de ruimte in te worden ingeschoten. Inclusief pizza. In een doos.

‘Kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

‘Wij sturen onze beste pizzabezorger van 2022 de ruimte in’, aldus Philippe Vorst, CEO en oprichter van het bedrijf. ‘Een plek bij de eerst mogelijk commerciële ruimtevlucht is gereserveerd. Planning en voorbereiding in acht nemend zal in 2023 de allereerste pizza in de ruimte bezorgd worden.’ Over het waarom van de actie is hij ook heel duidelijk. ‘We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

Notoir moeilijk te vinden

Hoewel het wel eens anders lijkt als je op een willekeurig begin van de avond naar buiten kijkt, zijn pizzabezorgers momenteel namelijk bijzonder moeilijk te vinden. ‘De ruimtereis is dan ook een ultieme poging om bezorgers te vinden nu het personeelstekort onder bezorgers ongekende hoogte heeft bereikt’, stelt New York Pizza dan ook. ‘Dat laatste heeft ook alles te maken met de investeringsmiljoenen van flitsbezorgers die de krapte op deze markt verder hebben versterkt.’

Alle pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis.

Potentiële bezorgers kunnen zich overal ter wereld melden door te solliciteren op een van de vacatures op newyorkpizzajobs.com. De ruimtereis bij een commercieel ruimtevaartbedrijf gaat het concern maximaal zo’n 200.000 euro kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek, wist Metro te melden. Pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis. Klanten mogen via reviews uiteindelijk bepalen wie ’de allerbeste pizzabezorger van het jaar’ is en dus mee mag in de raket. Daarna begint voor de gelukkige winnaar de training voor de ruimtereis.

Krapte nog nooit zo groot

Een opvallende actie, natuurlijk, maar het zegt ook iets over de krapte op de arbeidsmarkt. Die is volgens het CBS immers nog nooit zo groot geweest: elke 100 werkzoekenden zouden momenteel kunnen kiezen uit 126 vacatures. Werkgevers moeten dus behoorlijk wat uit de kast trekken om sollicitanten te vinden. En zeker werkgevers in de bezorging, waar steeds meer werk is.

New York Pizza heeft de ‘winactie’ open gezet van 17 november dit jaar tot eind volgend jaar. Philippe Vorst: ‘In 2023 bestaan we ook nog eens 30 jaar. Een extra mooi moment om als eerste pizzaketen wereldwijd een pizza in de ruimte proberen te bezorgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit om onze beste pizzabezorger te volgen in zijn of haar weg naar ongekende hoogte.’

Astronomische groei

Het bedrijf van Vorst beleeft zelf trouwens ook een astronomische groei. Zo ziet New York Pizza in Duitsland nog wel ruimte voor 1.000 extra filialen, vertelde hij recent in het FD. Het bedrijf nam in september daartoe al 32 vestigingen over van het Duitse Stückwerk. Ook in België zijn er uitbreidingsplannen. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in Leuven geopend. En dit jaar moeten er nog zeker 5 verkooppunten bijgekomen zijn.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, wat goed was voor een omzet van 54,7 miljoen euro, inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12% gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten, maar ook door per filiaal steeds meer pizza’s te verkopen. Het bedrijf is sinds deze zomer voor driekwart in handen van het Noorse levensmiddelenconcern Orkla.

De voorwaarden

De ruimtereis is te winnen voor alle medewerkers van New York Pizza. Je hoeft als bezorger je daarvoor alleen maar aan te melden bij je leidinggevende, in een van de zelfstandige franchisevestigingen van het pizzabedrijf. Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is persoonlijk bestemd voor de winnaar, niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar, benadrukt het bedrijf wel. Ook voegt het toe ‘de beschikbaarheid van de prijs niet te kunnen garanderen en niet risico-aansprakelijk’ te zijn.

Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar.

Wel verbindt New York Pizza zich maximaal 5 jaren aan de inspanning om de prijs te reserveren en beschikbaar te stellen aan de winnaar. Maar mocht het toch niet lukken binnen die tijd om de vlucht voor maximaal 200.000 euro te boeken, dan krijgt de winnaar de gelegenheid om het resterende bedrag zelf aan te vullen of, naar keuze, als alternatieve ervaring een reis naar de rand van de ruimte met een luchtballon te aanvaarden, waarbij ook de reis- en verblijfkosten in de wereld worden vergoed. ‘Even’ een goede score halen en dan stoppen kan trouwens niet. Wil je meedingen naar de ruimtereis, dan zul je minimaal 50 geregistreerde klantenreviewscores binnen de actieperiode moeten hebben behaald. Uiterlijk 17 februari 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Lees ook

Campagne van de week: Voor wie wil groeien en bloeien in de bloemen

Wie zegt dat alleen de grote bedrijven zich een gelikte recruitmentvideo kunnen veroorloven? Bij Holex Flower, bloemenexporteur in De Kwakel, werken momenteel zo’n 160 mensen. Maar er kunnen er nog heel wat bij. En daarom hebben ze een opvallend moderne video opgenomen om dat duidelijk te maken. ‘Wij hebben meer mensen nodig. Mensen die van bloemen houden. Want bloemen zijn kunst, perfectie en schoonheid tegelijk’, zo stelt het bedrijf.

Bloemenbureau Holland is al een tijd campagne aan het voeren met ‘We hebben meer bloemen nodig’ en het begin van onze commercial is hier eigenlijk een kleine knipoog naar’, aldus Holex’ marketingmanager Fleur (what’s in a name?) Cornelissen.’ Ons bedrijf is erg aan het groeien, en dat zorgt er ook voor dat we meer mensen nodig hebben. We hebben ervoor gekozen om een algemene campagne in te zetten voor alle vacatures, zowel digitaal als in print.’ Bloemen zijn emotie, en zorgen voor prachtige herinneringen, zegt ze. ‘Daarom zeggen wij ook: ontdek hoe geweldig het is om met dit fantastisch product te werken.’

Tevreden over het resultaat

Cornelissen zegt zelf ‘heel tevreden’ te zijn over het resultaat, dat tot stand kwam in samenwerking met Zeroseventy, onder leiding van regisseur Arjen Schotel en art director Robin Bruinsma. ‘We hopen hiermee een hoop potentiële nieuwe collega’s te bereiken’, zegt ze. ‘We willen met deze campagne juist ook mensen buiten de bloemensector aanspreken, en laten voelen hoe mooi het is om met bloemen te werken. Iedereen binnen ons bedrijf, op welke afdeling hij of zij ook werkzaam is, is tenslotte ook bezig met die mooie bruiloft, die prachtige hotellobby of dat mooie feest te realiseren. En daarmee mensen blij te maken.’

‘We willen met deze campagne juist ook mensen buiten de bloemensector aanspreken.’

Holex Flower is de Nederlandse marktleider op het gebied van export van bloemen naar verre bestemmingen. ‘Dit gebeurt niet alleen vanuit onze hoofdvestiging in De Kwakel, maar ook vanuit onze vestigingen in China, Noord- en Zuid-Amerika. Onze verse producten gaan de hele wereld over. Zo kun je onze bekende Holex dozen tegenkomen op de bloemenmarkt in Seoul, Zuid Korea, het Flower District in Manhattan New York, maar ook via onze klanten bij high-end shops in Dubai of een vijfsterrenhotel in Singapore of Shanghai.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Opnieuw een (rijdende) escaperoom in recruitment, dit keer van Antea Group

Escaperooms in recruitment zie je tegenwoordig te kust en te keur. Recent was het nog Sanquin die er eentje bouwde, na eerdere voorbeelden van onder meer Enexis en Defensie. Jongste loot aan de boom is de Antea Group, ’thuis van 1.500 trotse ingenieurs’, die een heel speciale vorm van een escaperoom neerzette. Namelijk: een escapebus, waarmee het bedrijf langs universiteiten, hogescholen en mbo’s kan toeren, om zo studenten en scholieren te interesseren voor het ingenieursvak.

‘Maatschappelijk relevant werk doen, dat kan bij uitstek in de ingenieursbranche.’

De escapebus werd deze week officieel geopend bij de Technische Universiteit in Eindhoven. ‘Ik hoor van veel jongeren dat zij maatschappelijk relevant werk willen doen’, vertelde Carla Moonen, bestuursvoorzitter van branchevereniging Koninklijke NLingenieurs bij die gelegenheid. ‘En dat kan bij uitstek in de ingenieursbranche. Ingenieursbureaus leveren een grote bijdrage aan de transities in ons land en wereldwijd, op het gebied van het klimaat, energie, mobiliteit en de leefomgeving.’

Collega’s van de toekomst

Ook Tanja Lendzion, de CEO van de Nederlandse tak van de Antea Group, benadrukte het belang van de branche. ‘De jongeren van vandaag zijn onze collega’s van de toekomst. En die collega’s hebben wij hard nodig bij de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.’ Met de Escapebus kunnen scholieren en studenten ervaren hoe betekenisvol, mooi en divers het ingenieursvak is, zegt ze.

escaperoom antea group

Een welkome aanvulling op andere acties, aldus Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de Eindhovense TU. ‘Het hightech bedrijfsleven in deze regio staat te springen om hooggekwalificeerde ingenieurs. Alle acties die daaraan kunnen bijdragen zijn zeer welkom.’

Het atelier van Da Vinci

Het thema van de Escapebus is ‘het atelier van Leonardo da Vinci’. Om zich te bevrijden uit dit atelier van een van de bekendste ingenieurs uit de historie krijgen deelnemers de opdracht om één van Da Vinci’s laatste uitvindingen te redden. Hiervoor spelen ze zes spellen die betrekking hebben op het ingenieursvak; van het bouwen van een brug tot het verzamelen van data. ‘Zo krijgen studenten een beter beeld van het werk dat wij doen’, aldus Lendzion. ‘En daarnaast maken ze ook kennis met onze organisatie.’

antea pop-up store

De Antea Group toonde zich al eerder bijzonder alert op de trends in recruitment. Zo kwam het in 2018 met een speciale pop-up store, op Utrecht CS, waar voorbijgangers een week lang konden kennismaken met het bedrijf zelf én met de ingenieurswereld. In die tijdelijke winkel kon trouwens ook een game gespeeld worden: de ‘Domtoren Challenge’. Hierin stond de restauratie van Utrechts beroemdste monument centraal, niet toevallig een van de projecten waarbij Antea Group op dat moment betrokken is.

Lees ook

Campagne van de week: Hoe Rabobank reisleiders voor geld zoekt

‘Hou geld op het goede pad’. Dat is de inzet van de nieuwe campagne waarmee de Rabobank zijn zoektocht naar onderzoekers, analisten, procesverbeteraars en data-experts in het vakgebied Know Your Customer (KYC) extra kracht bijzet. De campagne laat zien dat geld levens kan verbeteren en dromen kan verwezenlijken. Zolang geld in de juiste handen is en blijft. Want miljoenen geldstromen gaan op elk moment van de dag de wereld over. Dichtbij en ver weg. Soms heel zichtbaar, soms minder. Want geld reist snel. En veel. En van plek naar plek.

‘In deze campagne willen we vooral laten zien dat je als KYC-expert bijdraagt aan een betere wereld.’

‘In de campagne willen we vooral laten zien dat je als KYC-expert bijdraagt aan een betere wereld’, vertelt Kim Opmeer, projectleider employer branding bij de Rabobank. ‘Door klanten beter te leren kennen, zorgen zij ervoor dat waar het geld ook gaat, het een zuivere reis aflegt.’

De hoofdvideo ‘De reis van geld‘ laat zien hoe belangrijk het is om geldstromen te analyseren en zo je klanten beter te leren kennen. In verschillende videoportretten en verdiepende artikelen nemen Rabobank-medewerkers je vervolgens mee in de details van hun werk. Zoals Nina Bussmann, die een model bouwt dat transacties monitort op terrorisme of witwasfinanciering. Of Edwin Wijermars, die ons meer vertelt over wat er allemaal komt kijken bij customer due diligence.

‘We willen de positieve kant van KYC in de campagne belichten.’

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Kaliber Interactive. ‘Berichtgeving over dit vakgebied is vaak negatief’, aldus strategy director Sytse Kooistra. ‘Terwijl er veel positief werk wordt verzet door het KYC-team. De positieve kant willen we in de campagne belichten. Want dat is een belangrijke drijfveer van het team en heeft aantrekkingskracht naar talent toe. Daarnaast past het goed bij de missie van de coöperatieve Rabobank.’

Credits

De Rabobank telt momenteel bijna 100 vacatures voor de 10 zogeheten ‘KYC Expert Centers’ die het in Nederland heeft, ongeveer een zesde van alle vacatures die de bank op dit moment heeft open staan. De komende maanden is de wervingscampagne te zien op verschillende kanalen, waaronder LinkedIn, Instagram en YouTube. Met http://rabobank.jobs/kyc als centrale plek waar alles samenkomt.

Credits:

  • Rabobank: Kim Opmeer, Tessa van Berckelaer, Ilse Vos, Geert Roggen
  • Strategie & Concept: Kaliber Interactive
  • Media: PHD Media & Reprise
  • Videoproductie: Frits Jan Smit, Bas Mooij

rabobank reis van geld

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe PwC een nieuwe optelsom maakt

Accountants- en adviesorganisatie PwC wil de komende 5 jaar zijn personeelsbestand met zo’n 100.000 professionals uitbreiden. De strategie die daarbij hoort is ‘The New Equation’ gedoopt, een concept dat recent ook werd doorvertaald in een Nederlandse arbeidsmarktcampagne, onder de noemer ‘Be a Part of The New Equation.’

Met deze nieuwe mediacampagne wil PwC, een van de bekende Big Four in de accountancywereld, laten zien welke bijdrage het kantoor kan leveren om bedrijven, organisaties en overheden te helpen om antwoorden te vinden op de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen. En tegelijk mensen oproepen om te solliciteren op de vele vacatures die ook in Nederland te vinden zijn (momenteel bijna 300 op een totaal personeelsbestand van zo’n 5.000).

Duurzaamheid voorop

PwC heeft het in de campagne onder meer over thema’s als de klimaatcrisis, flexibilisering van de arbeidsmarkt en digitalisering. Door ‘unieke, onverwachte combinaties’ te maken van expertises, ervaringen en technologie, wil het kantoor voor nieuwe, onverwachte oplossingen zorgen ‘in de beweging naar een duurzame toekomst voor iedereen’, aldus de campagne, die bijvoorbeeld analisten, economen, techneuten, accountants, juristen, vernieuwers en verhalenvertellers wil aanspreken.

Met de nieuwe wereldwijde strategie van PwC zou in totaal een bedrag van zo’n 12 miljard (!) dollar gemoeid zijn.

De campagne, die ook op de Nederlandse tv is te zien, is een coproductie tussen het Amerikaanse R/GA en het Nederlandse N=5. Employer Branding Specialist Carlijn Stultiens vertelde er vorige week nog over tijdens Digitaal Werven. Wereldwijd wil PwC over 5 jaar zo’n 384.000 medewerkers tellen. Dat past overigens in een trend. De afgelopen 5 jaar nam het aantal werknemers namelijk ook al met een kwart toe. Met de nieuwe wereldwijde strategie van PwC zou in totaal een bedrag van zo’n 12 miljard (!) dollar gemoeid zijn. Naast extra personeel wil het kantoor dit geld onder meer gebruiken voor training, technologie en het opkopen van kleinere concurrenten.

pwc new equation

1 + 1 = 2. Of niet?

‘Samen uitdagingen aangaan, met diverse, ambitieuze mensen, met verschillende passies, ideeën en perspectieven’, zo reageert Karlien Serrarens op de campagne, waar ze als director marketing dichtbij betrokken was. ‘Eén plus één is twee. Maar is de wereld nog wel zo eenvoudig? Om antwoorden te vinden op complexe uitdagingen, brengen wij de verschillende perspectieven, vindingrijkheid en passies van onze mensen samen met de nieuwste technologie. Want echte duurzame vooruitgang ontstaat als mensen en nieuwe ideeën samenkomen. Die optelsom noemen we The New Equation.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: waarom Sanquin sollicitanten opsluit

Om te zeggen dat het bloedstollend is, zou een flauwe woordspeling zijn. Maar spannend is hij zeker, de escape room die marketingbureau 2Basics heeft ontwikkeld en begeleid voor Sanquin. Kandidaten krijgen daar de vraag: ben jij in staat om een leven te redden? In de escape room moeten ze in korte tijd een zak bloed veiligstellen door diverse quests op te lossen en de zak bloed te redden uit de Pater Noster, de machine waarin bloed wordt bewaard. Lukt dat? Dan ben je geschikt om bij Sanquin te werken…

De escape room is momenteel te vinden op het Amsterdamse hoofdkantoor van op het Sanquin, waar sollicitanten hem fysiek kunnen spelen. ‘Via de escape room proberen we kandidaten naar Sanquin te halen die in hun dagelijkse leven echt willen bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid van mensen’, vult Frieda Ulsamer de Waard, managing director van 2Basics BV aan. Het is bepaald niet de eerste escape room die voor sollicitanten is ingericht. Enexis en Defensie gingen de non-profitorganisatie bijvoorbeeld al voor.

Op de tram

Na de campagneperiode kunnen sollicitanten de escape room overigens blijven spelen, alleen dan online. Fijn om te weten voor sollicitanten: de escape room is geen assessment. Het is bedoeld als fun element in de sollicitatie en als bijzondere kennismaking met Sanquin. Voor de organisatie geeft het wel inzicht in relevante capaciteiten van een kandidaat, zoals het probleemoplossend vermogen en het presteren onder druk.

‘We zoeken mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis.’

De escape room is onderdeel van de totale ‘Merk&Werk-campagne’ die moet aansluiten bij de ‘innovatieve nieuwe strategie van de organisatie, gericht op het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van donor, patiënt en samenleving’, aldus CEO Tjark Tjin-A-Tsoi. Daarom, zegt hij, is de organisatie ook niet op zoek naar ‘zomaar’ IT-specialisten, laboranten of medewerkers bloedafname. Nee, ‘we zoeken naar mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis. Dat is precies wat Sanquin te bieden heeft. Je wordt onderdeel van een groter geheel; van een team dat levensreddend werk doet.’

De escape room is daarbij trouwens niet het enige opvallende onderdeel van de campagne, die de noemer ‘Werken bij Sanquin…. alsof er leven van afhangt!’ heeft meegekregen. Zo is de boodschap sinds kort niet alleen te zien op grote reclameborden langs de snelweg, maar ook op trams in de hoofdstad.

Levensreddend werk verbeeld

Onderliggend idee van de campagne is: of je nu bij Sanquin Research werkt, op een locatie van de Bloedbank, of op het hoofdkantoor bij de ICT-afdeling: iedere medewerker is een onmisbare schakel in het grotere geheel en doet in die zin levensreddend werk. De campagnebeelden moeten die gedachte illustreren. Op de voorgrond zie je dan ook ‘gewone’ medewerkers in hun alledaagse situatie, bijvoorbeeld achter een computerscherm. Op de achtergrond speelt zich echter steeds een spannende situatie af: Sanquin levert met spoed bloed af bij de spoedeisende hulp of vervoert een lading bloed via een medische drone.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.