Campagne van de week: het ontroerende verlanglijstje van Actief Zorg

‘Lieve Sint, omdat het ieder jaar een beetje moeilijker wordt, heb ik een hartenwens…’  Zo begint de oudere dame in de Sint- en kerstvideo die thuiszorgorganisatie Actief Zorg recent naar buiten heeft gebracht. Je ziet haar de wens vervolgens in een schoen doen. ‘Honderden lieve mensen wachten vol verwachting op thuishulp’, voegt de voiceover meteen daaraan toe.

‘Iemand die komt helpen in huis’ staat bij veel ouderen dit jaar hoog op het verlanglijstje. Maar ja, waar vind je die mensen, nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt? Bij Actief Zorg gebruiken ze daarom de decembermaand om met een speciale inhaker te komen. Die moet het juiste sentiment oproepen voor mensen om zich meer in te zetten voor de (oudere) medemens.

Inhakers dun gezaaid

Voorbeelden van spitsvondige inhakers zijn vrij dun gezaaid in arbeidsmarktcommunicatie. Zorgorganisatie Icare deed het een keer met een WK voetbal waaraan Nederland niet meedeed, het Ministerie van Defensie deed het 5 jaar geleden ook al eens rond de Kerstdagen. En toen Eva Jinek ooit op tv verzuchtte: ‘Werkte ik maar lekker bij Kruidvat’, was de retailketen er als de kippen bij met een gevatte reactie: ‘Wanneer kun je beginnen?’

Kruidvat-Eva-Jinek-500x408

Al meerdere sollicitaties

Dat zo’n inhaker wel degelijk effect kan hebben, blijkt bij Actief Zorg. De video leverde naar verluidt al in de eerste week meerdere sollicitaties op. Het van oorsprong Brabantse Actief Zorg is sinds februari dit jaar een van de nieuwe aanbieders van huishoudelijke hulp in Utrecht en zet vanaf de eerste dag sterk in op het oplossen van het personeelstekort. In deze regio is namelijk de wachtlijst voor thuishulp het afgelopen jaar verdubbeld vanwege het tekort aan thuishulpmedewerkers. Met het uitgangspunt ‘Geluk dichtbij’, zowel voor klanten als medewerkers, hoopt de organisatie daar iets aan te kunnen veranderen.

Geen gemakkelijke opgave, want de vacaturedruk in de regio Utrecht is het hoogste van Nederland als het gaat om het tekort aan zorgmedewerkers: voor iedere 7 vacatures is er slechts 1 werkzoekende. In de rest van Nederland is die verhouding 4:1.

De actuele wervingsvideo is overigens bedacht door Susanne van Riel, communicatieadviseur en werkgelukdeskundige via Gelukzusters bij Actief Zorg. Creatief bureau iBiZZ tekende voor de uitwerking van het idee.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

GGZ Delfland lanceert nieuwe recruitmentsite

De lancering van de nieuwe recruitmentsite van GGZ Delfland valt samen met ook de komst van een nieuwe algemene website voor de instelling, die basis- tot zeer specialistische geestelijke gezondheidszorg en individuele begeleiding biedt aan cliënten in de regio’s Rijnmond en Haaglanden.

Wie zorgt er eigenlijk voor jou?

De komst van de nieuwe recruitmentsite hangt samen met de campagne ‘Wie zorgt er eigenlijk voor jou?’. GGZ Delfland is die eerder dit jaar gestart om zich te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever in de zorg. Een campagne ‘die niet aan de tekentafel is bedacht, maar die we hebben opgehaald bij onze medewerkers’, vertelt Sophie Poulina, recruiter bij GGZ Delfland. ‘Zij ervaren dat ze bij ons de ruimte krijgen om te kunnen doen waar ze goed in zijn en waar ze gelukkig van worden. Namelijk: zorgen voor anderen. We doen dit door medewerkers de ruimte te geven om mee te denken in beleid. Ook kunnen ze binnen de kaders de zorg naar eigen inzicht invullen en staan we open voor goede ideeën en initiatieven. Dag-in dag-uit zorgen voor een ander, dat hou je alleen vol als er ook voor jou wordt gezorgd, vinden wij bij GGZ Delfland.’

ggz delfland beeld recruitmentsite

ATS gezocht

Op de nieuwe website staan niet alleen de vacatures, voor onder meer psychiaters, begeleiders en verpleegkundigen. Ook vind je er mogelijkheden voor vrijwilligerswerk en persoonlijke verhalen over werken bij GGZ Delfland. Volgens Poulina had de instelling tot vorig jaar eigenlijk niet zoveel last van krapte op de arbeidsmarkt. ‘We kregen eigenlijk altijd wel voldoende nieuwe medewerkers binnen via ons netwerk.’ Maar ook hier merken ze nu de schaarste. ‘Ook wij hebben wat last gekregen van de uitdagingen op de markt. Daarom hebben we besloten ons employer brand te gaan verkennen, beschrijven en naar buiten brengen. Ook hebben we een ATS gezocht en recruitment gecentraliseerd, zodat dit nu dedicated aandacht krijgt.’

Lees ook

Campagne van de week: hoe Boskalis laat zien dat ze (veel) méér zijn dan een baggerbedrijf

Onder civiele technici is Boskalis best een bekende naam. Het bedrijf is bij hen vaak een gewilde werkgever, zegt Marloes Reniers, adviseur employer branding. Maar hoe zit het met al die andere doelgroepen? Met al die andere technici en professionals die het bedrijf ook zoekt? De mensen voor bijvoorbeeld de weg- en waterbouw? De offshore energie? Of de vele bergingswerkzaamheden?

‘We vinden het belangrijk om het brede verhaal te vertellen.’

‘De afgelopen jaren is dit bedrijf sterk gegroeid’, zegt Reniers. ‘Maar op de arbeidsmarkt is niet altijd het brede pallet bekend aan activiteiten die we hier ondernemen. We vinden het wel belangrijk om dat brede verhaal te vertellen. Vandaar dat we daar met onze nieuwe ‘Make Your Mark’-campagne op inspelen.’

Internationale uitdaging

En dan is er ook nog een internationale uitdaging, zegt ze. In de krappe arbeidsmarkt verlegt Boskalis graag het vizier naar het buitenland, om daar technisch talent te vinden. Bovendien zijn er steeds meer projecten over de hele wereld. En is er dus ook steeds meer behoefte aan mensen van over de hele wereld. ‘We richten ons nu vooral op Portugal, Spanje, Italië, het voormalige Oostblok. Bij hen moeten we wel iets harder aan onze naam werken, en nog beter uitleggen wat we allemaal doen.’

boskalis 2 make your mark

4 trends als kapstok

De kapstok voor de nieuwe campagne zijn 4 trends die Boskalis in de wereld ziet:

  • Een groeiende wereldbevolking
  • Klimaatverandering
  • Groeiende wereldhandel
  • Vraag naar (nieuwe) energie

Deze trends, die voor een deel met elkaar samenhangen, leveren allemaal vraagstukken op waarin Boskalis een rol kan spelen. En in de campagne is te zien hoe die rol vorm krijgt, door de grote projecten af te beelden waaraan wordt gewerkt. Meestal projecten waarin duurzaamheid en innovatie een prominente plaats innemen, aldus Reniers. En projecten waarin het erom gaat impact te maken, vandaar ook het motto: ‘Make Your Mark‘. ‘We verplaatsen geen zand van links naar rechts omdat we het leuk vinden. Ja, ook, maar we doen dat vooral omdat we letterlijk iets willen nalaten op de wereld. We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

‘We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

Verschillende divisies, verschillende behoeften

In de campagne komen alle drie divisies van Boskalis aan bod. Van de baggeraars tot offshore energy en de bergingstak. Het gaat om diverse doelgroepen met ook diverse behoeften, aldus Reniers. ‘De divisie Dredging & Infra, dat gaat om mensen die gemiddeld gezien veel buiten zijn, en veel in het buitenland. Terwijl bij de divisie offshore energy juist weer meer mensen werken die relatief lang op kantoor aan het rekenen zijn, en maar relatief kort op zee aan het project werken. Zo heeft iedere divisie eigenlijk zijn eigen dynamiek.

boskalis big ambition baggerbedrijf

De vacatures bij de verschillende divisies worden vanuit de centrale recruitmentafdeling ingevuld. Iedere recruiter is daar verantwoordelijk voor één divisie, maar ook voor een aandachtsgebied. Zo kan het gebeuren dat een cost engineer aanvankelijk solliciteert bij dredging, maar uiteindelijk toch bij offshore energy terecht komt. ‘Door de breedte van ons bedrijf kun je vrij eenvoudig overstappen naar een andere divisie’, aldus Reniers.

boskalis rise to the challenge

Vanuit het brede merk gedacht

En de internationale campagne werkt eigenlijk net zo. Ook hier wordt gedacht ‘vanuit het brede Boskalis-merk, de kracht van het bedrijf’, aldus Reniers. ‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

De campagne loopt sinds augustus. Omdat het in eerste instantie niet gaat om vacatures vervullen, maar om awareness te creëren, vindt ze het nog moeilijk om resultaten te delen. ‘Het ging er nu nog vooral om het verhaal te vertellen. Maar de cijfers die we daarmee bereiken zijn al wel boven de benchmark die we van tevoren hadden opgesteld.’

boskalis last inch

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet, binnen het brede campagneconcept. Ook worden nieuwe projecten geselecteerd om op de foto te zetten. En het externe EVP wordt ook intern verder doorvertaald, aldus Reniers.

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet.

De campagne werd gemaakt door het Papendrechtse reclamebureau De Zaak Fortuin. Media worden ingezet via Wonderkind. Het initiatief lag bij de afdeling Talent Sourcing & Development van Boskalis, ‘maar uiteraard zijn we het samen met de afdeling communicatie verder aan het brengen’, aldus Reniers.

baggerbedrijf boskalis

Wat haar vooral is opgevallen, bij de uitrol van de campagne? ‘De extreme trots die in dit bedrijf zit. We hebben onze eigen mensen ook altijd getarget met de uitingen. Het is ontzettend leuk om te zien wat de mensen vervolgens met de content doen. Ja, qua engagement zit het hier zeker goed.’

Lees meer

Campagne van de week: de Insta Stories van reclamebureau Ogilvy Social.Lab

De (online) wereld van vandaag draait om likes, taps, views en stories, weten ze bij het Amsterdamse reclamebureau Ogilvy Social.Lab. Dus toen het bureau op zoek ging naar creatieve stagiairs ‘die deze snel groeiende wereld begrijpen’, besloten ze niet met een traditionele campagne te komen. In plaats daarvan maakten ze een ‘sollicitatie-API’ van Instagram Stories, waarbij studenten via het sociale medium kunnen solliciteren voor een stage.

Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’

De social savvy ‘Insta Intern’-campagne daagt kandidaten uit om vragen te beantwoorden als: welk font zou je hier gebruiken? Welke kleur vind je passend? Hoe reageer je voor een deadline? En hoe zou je jezelf omschrijven? Bekende vragen, maar dan wel op een leukere manier dan gewoonlijk uitgewerkt. ‘Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’, aldus creative director Joris Tol. ‘In lijn met de positionering van ons bureau.’

Het nieuwe concept biedt studenten de kans zichzelf in de kijker te spelen bij het bureau. Deelnemen via de stories op het Instagramkanaal van Ogilvy Social.Lab is voldoende voor een stageplek. Mits je snappy en creatief genoeg bent natuurlijk. ‘Insta Intern is snel, spot-on en biedt de student in kwestie inzicht in onze tone-of-voice. Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’, aldus Tol.

‘Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’

De campagne is vorige week afgetrapt met een vacature voor een copywriting-stage; jong talent maakt kans hierop door een rake kopregel te verzinnen bij een campagnebeeld van Sennheiser. ‘Dit is de allereerste keer dat de tools van Instagram Stories worden gebruikt voor werving’, zegt Tol. ‘In die zin was het wel een experiment. Maar na veelvoudig intern testen, wisten we dat het ging werken.’

Wordt vervolgd dus

En werken deed het, al meteen in de eerste week, zegt hij. ‘Het is nu al zeer succesvol gebleken – we hebben veel aanmeldingen en heel veel extra volgers. Daarom is er al wel gesproken over een vervolg. Ik ben er bijna zeker van dat we meerdere stagiairs op deze manier gaan aannemen.’

ogilvy insta stories

Voor Ogilvy SocialLab voelt het ‘niet logisch’ om op een traditionele manier op zoek te gaan naar vernieuwend en creatief jong talent, zegt hij. ‘Wij zijn social savvy, creatief en vernieuwend, dus dat moest deze ‘campagne’ ook uitstralen. Het werkt deels selecterend. Zo is er bijvoorbeeld de opdracht om een headline te verzinnen bij een campagnebeeld. Of postcopy. Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen. Daarnaast is er in de laatste story de mogelijkheid om een portfolio of LinkedIn-profiel te delen.’

‘Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen.’

De stories in het filmpje zijn volgens hem slechts ‘een kleine selectie’ van alle stories die het bureau heeft gemaakt. ‘We hebben geprobeerd om met de opdrachten een beeld te geven van enkele werkzaamheden die je bij Ogilvy SocialLab kunt doen. Zo weet je als deelnemer meteen of je hier koud of warm van wordt. Als de campagne afgelopen is bekijken we alle inzendingen zorgvuldig en gaan met kandidaten in gesprek.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Omgevingsdienst NZKG kandidaten voor de toekomst werft

‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’ Zo reageerde een van de medewerkers van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op de campagne die recent is ontwikkeld om het werk van de dienst wat meer onder de aandacht te brengen.

‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’

Een logische reactie. Omgevingsdiensten zijn relatief jonge organisaties die nauwelijks bekendheid genieten op de arbeidsmarkt. En dat terwijl de 29 omgevingsdiensten in Nederland wel belangrijk werk doen: in opdracht van gemeenten en provincies verlenen ze vergunningen en zorgen ze voor toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu.

Herkenbaar gezicht

De omgevingsdienst die actief is in het Noordzeekanaalgebied voert die taken uit voor ruim 20 gemeenten en drie provincies. Er werken zo’n 400 mensen. Maar tegelijk zijn er vele vacatures, en is de bekendheid dus niet zo hoog. Aanleiding voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om deze maand niet alleen drie nieuwe sites te lanceren, maar ook een employer branding-campagne te starten. Doel van deze campagne: de Omgevingsdienst een herkenbaar gezicht geven op de arbeidsmarkt (binnen de disciplines bouw, bodem en milieu). En tegelijkertijd de trots onder bestaande medewerkers vergroten.

omgevingsdienst

De nieuwe campagne is ontwikkeld door Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Binnen de omgevingsdienst werken bouwinspecteurs, toetsend constructeurs, toezichthouders milieu, vergunningverleners, bodemexperts, en adviseurs luchtkwaliteit. De grote uitdaging voor ons was om één herkenbare werkgeversbelofte neer te zetten voor mensen in al deze verschillende disciplines’, vertelt creative director Arjan Mackaay. ‘Ik denk dat we erin geslaagd zijn om het belang en de diversiteit van de Omgevingsdienst NZKG zichtbaar te maken en een sterk employer brand neer te zetten, onder de noemer: Bekijk de toekomst van alle kanten.’

Trots kreeg al een boost

De campagne mist volgens Mackaay in elk geval intern z’n doel niet. ‘Vanaf dag één hebben we medewerkers van de OD NZKG betrokken bij de ontwikkeling van het employer brand. Gaandeweg zagen we de trots toenemen. Het hogere doel – werken aan de toekomst van een hele regio – liet mensen anders naar hun eigen specialisme en organisatie kijken. De company pride heeft tijdens de ontwikkeling van deze campagne al een enorme boost gekregen.’

De campagne start met abri’s en billboards in en rond het Noordzeekanaalgebied, en uitingen in vakmedia op het gebied van bouw, bodem en milieu. Ook komt er een intensieve inzet op sociale media als Linkedin en Twitter. Op de campagnebeelden is onder meer de nieuwe Zeesluis in IJmuiden te zien, net als de Zuidas in Amsterdam en de Amsterdamse haven, een paar van de plekken waar de Omgevingsdienst intensief bij betrokken is.

Van idee tot campagne:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: het lerarentekort te lijf met YouTubers en pop-up klaslokalen

Het lerarentekort neemt welhaast ‘epidemische’ vormen aan, viel laatst nog te lezen. Precieze cijfers ontbreken. Maar dat het héél erg is, is duidelijk. Dit jaar zijn de meeste basisscholen er nog wel in geslaagd hun roosters min of meer rond te krijgen. Maar hoe dat de komende jaren moet? Of als er weer eens een griepgolf uitbreekt? Wie de peilstok in het primair onderwijs steekt, hoort dan al snel de ergste bewoordingen: een crisis. Een catastrofe. Alarmerend. Een nationale ramp.

Wie de meningen peilt over het lerarentekort hoort de ergste dingen. Een crisis. Een catastrofe.

Vandaag wordt op de meeste basisscholen dan ook gestaakt. Meer (structureel) geld voor het onderwijs is hard nodig, claimen zij. Dan hoeft de schoolweek niet meer terug naar vier dagen, hoeven geen klassen meer naar huis te worden gestuurd, hoeven geen klassen meer te worden samengevoegd of hoeven geen onbevoegde leraren meer voor de klas.

lerarentekort voor de klas ermee

Facelift voor de leraar

Maar wat je ook vaak hoort in gesprekken over het lerarentekort: het vak moet weer aantrekkelijk gemaakt worden. Er is ‘een facelift nodig’. En precies daarvoor is niet alleen geld nodig, maar ook een ander imago. Reden waarom het Arbeidsmarktplatform PO recent een landelijke campagne is begonnen: ‘Je bent er voor de klas’. De officiële aftrap vond vorige week plaats door YouTuber Koen Weijland, de eerste professionele eSporter van Nederland, die geblinddoekt naar winkelcentrum Hoog Catharijne werd gebracht en daar verrast werd met een ‘pop-up klaslokaal’ met basisschoolleerlingen uit groep 7. Al eerder werden rapper Mr. Polska en voormalig GTST-actrice Stijn Fransen op deze wijze verrast met het ‘on the spot’ lesgeven (maar dan in Den Haag).

Aan chatbot ‘Jip’ kunnen jongeren vragen stellen over het vak leraar.

Met de campagne wil het Arbeidsmarktplatform PO jongeren enthousiasmeren voor het lerarenberoep. Er is ook een speciale website gelanceerd: voordeklasermee, waar jongeren meer informatie krijgen over het leraarschap en het loopbaanperspectief. Daar zijn ook de video’s van de BN’ers die lesgeven in het pop-up klaslokaal te zien. Bovendien is er chatbot ‘Jip’, aan wie jongeren vragen kunnen stellen over het vak leraar.

Of het allemaal genoeg is om het lerarentekort voorgoed te laten verdwijnen? Dat is nog even afwachten. De 2 jaar geleden opgezette campagne ‘Wat draag jij bij’ heeft tenslotte de nood ook nog niet gelenigd. Maar de nieuwe campagne ziet er in elk geval wel weer sympathiek en jong uit, dus hopelijk helpt het nu wel.

Lees ook:

Campagne van de Week: hoe DAF technici zoekt die voor het bedrijf ‘gemaakt zijn’

‘Als jij gemaakt bent voor DAF, als je passie hebt voor voertuigtechniek en graag samenwerkt met net zo gepassioneerde collega’s in een fantastisch bedrijf, dan is DAF gemaakt voor jou.’ Met die boodschap is de grootste vrachtwagenbouwer van Nederland dringend op zoek naar monteurs en voertuigtechnici. En niet alleen voor de productiefaciliteit in Eindhoven, maar ook voor het Nederlandse netwerk van meer dan 70 servicelocaties.

‘Natuurlijk is dat ook het gevolg van ons nog altijd groeiende succes in ons land’, aldus Michiel Kuijs, algemeen directeur van DAF Nederland. In het zware segment is momenteel meer dan 1 op de 3 nieuw verkochte vrachtwagens een DAF. ‘Voor enthousiaste technici hebben we dan ook werk in overvloed.’

Hightech voertuigen

De ‘Made for DAF’-campagne wordt online uitgerold door DAF Nederland en lokaal door de dealers. De campagne legt vooral de nadruk op de vele aspecten die de baan als voertuigtechnicus zo interessant en uitdagend maken. ‘Moderne trucks zijn hightech voertuigen; het is prachtig om daaraan te werken’, stelt Kuijs.

‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging.’

‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging’, voegt hij toe (pun intended). ‘Nieuwe aandrijftechnologieën, de groeiende rol van software en telematica; als voertuigtechnicus heb je hier uitdagingen genoeg. Daarnaast heb je mooie doorgroeimogelijkheden en uitstekende arbeidsvoorwaarden. En niet te vergeten: je bouwt mee aan het succes van de nummer 1 in Nederland.’

Reclamebureau FCB uit Amsterdam tekende voor de campagne, die ondersteund wordt met een speciale campagnepagina. Het gaat om een internationale campagne, bestaande uit een aantal online video’s, posters, flyers, en een dealer toolkit. De online video’s worden via diverse sociale media uitgerold.

Lees ook:

‘Verschil moet er zijn’ (Hoe Conclusion met nieuwe campagne twee vliegen in één klap slaat)

Met zo’n 350 vacatures per jaar, vooral in de lastige ict-doelgroep, kun je wel zeggen dat Conclusion voor een uitdagende wervingsopdracht staat. En dan is de bedrijfsnaam ook nog eens een paraplu voor ruim 25 ‘submerken’, of in elk geval: 25 bedrijfsnamen in ‘het ecosysteem voor Business Transformatie en IT-services’, die allemaal hechten aan hun eigen identiteit. Bij zoveel bedrijven een eigen gezicht behouden, en tegelijk één Employer Value Proposition formuleren: dat maakt de uitdaging er niet kleiner op, zullen we maar zeggen.

‘We willen laten zien dat bij ons plek is voor diversiteit in karakters.’

Met een nieuwe campagne denkt het bedrijf echter het antwoord op die uitdaging gevonden te hebben. De boodschap: ‘Verschil moet er zijn’. Daarmee wordt niet alleen duidelijk gemaakt dat alle leden van de grote Conclusion-familie inderdaad van elkaar verschillen, maar ook dat bij al die leden plek is voor diversiteit in karakters, aldus Bianca Roelandschap, die als senior interim adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.

Paraplu voor alle communicatie

De nieuwe ‘paraplu’, waar alle arbeidsmarktcommunicatie van de ruim 25 bedrijven in het ecosysteem ook onder komt te hangen, is ontwikkeld door employer branding-bureau Steam. ‘De noodzaak was duidelijk’, zegt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Fleur van Dijk. ‘We zitten in een lastig concurrentieveld. En daarnaast wilden we alle labels verbinden, om zo ook als Conclusion als geheel een nog sterker merk te maken naar buiten toe.’

‘De noodzaak van de campagne was duidelijk. We zitten in een lastig concurrentieveld.

Begin 2019 begon het proces van de totstandkoming van de campagne, onder meer met workshops en vele interviews met eigen medewerkers. Daarbij stond de vraag centraal: wat maakt Conclusion Conclusion? ‘Daar is de kernboodschap uitgekomen’, aldus Roelandschap.

Drie pijlers van de kernboodschap

Die kernboodschap bestaat uit drie pijlers:

  • ‘Wij geloven in je.’ Roelandschap: ‘Als iemand hier bijvoorbeeld een goed idee heeft, mag je het uitwerken en ermee aan de slag. Dan krijg je vertrouwen.’
  • ‘We willen van betekenis zijn.’ ‘Daar zit een deel van de why van de organisatie in. We willen het liefst bijdragen aan IT-projecten die van kritisch belang zijn voor de maatschappij. Zoals de NS-systemen. En we verwachten dan ook van iedere medewerker dat hij of zij graag meewerkt aan projecten die impact maken.’
  • We zijn net even anders.’ Dat komt ook terug in het motto van het bedrijf: Business Done Differently. Of zoals Roelandschap het verwoordt: ‘We hebben een heel ecosysteem aan bedrijven met hun eigen signatuur. En van alle mensen die er werken verwachten we dat ze zichzelf zijn. Daardoor wordt hier ook altijd op een iets andere manier naar projecten gekeken. Er is geen standaardplaatje, en een grote diversiteit aan karakters.’

Niet gescript

Hoe gedegen de voorbereiding van de campagne was, hoe minimaal de voorbereiding van bijvoorbeeld de video’s. Maar dat was ook bewust, legt Roelandschap uit. ‘De video’s met onze eigen medewerkers zijn niet gescript. Dat was soms best spannend voor ons, dat geef ik meteen toe. Maar alleen zo krijg je wel het échte verhaal naar boven.’

Alle medewerkers kregen een kaartje in de brievenbus.

De campagne is vorige week eerst van start gegaan met een interne lancering. Alle medewerkers kregen onder meer een kaartje in de brievenbus met de tekst: ‘Bedankt [naam]. Zonder jou hadden we dit niet kunnen doen, want jij maakt het verschil.’ Ook is de making of-video intern getoond, en is er een webinar geweest waarin alle dochterbedrijven uitleg konden krijgen over het concept en de verdere uitwerking.

conclusion campagne

Straks ook langs de snelweg

De komende weken gaat de campagne ook offline zichtbaar worden, en verschijnt de boodschap onder meer op borden langs de snelweg. Daarnaast volgt ook specifieke doelgroepmarketing en vacaturemarketing naar de brede IT-doelgroep. In december volgt bovendien een ‘doorvertaling’ in een nieuwe referral-actie. Conclusion is al jaren bekend als een van de bedrijven die veel succes behaalt met zijn referrals: zo’n 40 procent van alle aannames komt binnen via de eigen medewerkers.

‘De campagne slaagt erin de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen.’

‘Wat we heel sterk aan de campagne vinden is de verbinding’, zegt Roelandschap trots. ‘Steam is erin geslaagd de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen. Wij willen géén eenheidsworst worden, maar wel samen één zijn. Dus de voordelen van samen, terwijl we tegelijk het verschil behouden. Dat is volgens mij in de campagne heel goed gelukt.’

conclusion campagne

Lees ook:

 

Campagne van de week: hoe Marente zich als ‘Beste Werkgever’ presenteert

Ze waren er maar wat trots op, in januari, toen bureau Effectory aan zorgorganisatie Marente het keurmerk ‘Beste Werkgevers’ mocht verlenen. En wie deze weken in de bus zit in de Duin- en Bollenstreek, Oegstgeest, Voorschoten of Leiden, kan die boodschap dan ook veelvuldig tegenkomen.

‘Mijn collega’s en teamleider staan echt open voor mijn ideeën.’

Marente, dat in deze regio cliënten en mantelzorgers ondersteunt, laat dan namelijk zien waarom het de beste werkgever is. En wel volgens Trudy, Conny, Liselot, Wesley, Sedik en Twan. Allemaal medewerkers die hun eigen reden aangeven waarom ze hier zo graag werken. Dat varieert van ‘Van helpende doorgegroeid naar verpleegkundige’ tot ‘Na de stage meteen een vast contract.’ En van: ‘Ik voel mij gewaardeerd om wie ik ben en wat ik doe’ tot: ‘Mijn collega’s en teamleider staan echt open voor mijn ideeën.’

Op abri’s en driehoeksborden

De uitingen zijn bijvoorbeeld te zien op bussen en abri’s in bushokjes. Maar ook op driehoeksborden langs de weg zijn ze te zien. En natuurlijk ook online, op alle socialemediakanalen en websites van Marente, zoals een speciale campagnepagina. Ook video is volop ingezet om de vele vacatures van de organisatie onder de aandacht te brengen.

Met de campagne wil Marente nogmaals alle punten benadrukken waarom het tot Beste Werkgever is verkozen. Dat heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat verzorgenden en verpleegkundigen er direct een vast contract krijgen. Maar ook met de aandacht die er zou zijn voor leren en ontwikkelen.

Verzorgenden en verpleegkundigen krijgen hier direct een vast contract.

De score in het tevredenheidsonderzoek dat Effectory er vorig jaar deed, was ‘op alle fronten’ beter dan bij het vorige, 2 jaar geleden gehouden tevredenheidsonderzoek. De organisatie scoort bovendien hoog en ver boven het landelijk gemiddelde op bevlogenheid, betrokkenheid en goed werkgeverschap, aldus bestuursvoorzitter Gerrit Jan Vos: ‘We zijn trots op dit resultaat. Wij blijven ook volop investeren in medewerkers, zodat de zorgorganisatie een aantrekkelijke werkgever blijft voor haar medewerkers en voor nieuwe medewerkers.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook:

Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%

Man: Ik wil graag werken met de nieuwste technologie.
Roger: Mooi. 80% NS
Man: Ik wil ruimte om innovatieve ideeën te bedenken.
Roger: Logisch. 95% NS
Man: En iets doen waar Nederland beter van wordt.
Roger: Geweldig! 100% NS. En jij? Pas jij ook bij een van de mooiste werkgevers van Nederland?
Ontdek je carrièrekansen op werkenbijns.nl. De reis van morgen begint bij jou.

Wie deze weken de radio aanzet, kan zomaar een spotje als het bovenste horen langskomen. En de Roger daar, dat is dan de stem van Roger van Boxtel, de president-directeur van NS. Die is namelijk op zoek naar mensen die ‘100%’ bij het spoorbedrijf passen.

Drie weken lang campagne

Het radiospotje is onderdeel van de vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘De reis van morgen begint bij jou’, die vanaf afgelopen maandag, 7 oktober, 3 weken lang te horen is op verschillende radiozenders en 4 weken lang te zien is op sociale media, RailTV en NS onderweg (OBIS). Er zijn in totaal 8 video’s voor gemaakt, en 3 verschillende radiocommercials.

‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat maakt dat je 100% past bij NS.’

Doel van de campagne is de bekendheid en voorkeur voor NS als werkgever te vergroten. De doelgroep bestaat uit HBO’ers en academici in de leeftijd tussen 20 en 45 jaar. ‘We houden vast aan de campagne-regel ‘De reis van morgen begint bij jou’ en voegen een verdieping toe’, vertelt Mascha van der Heijden, hoofd recruitment en employer branding. ‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat gaat bijvoorbeeld over onze ambitie en onze waarden. Deze maken dat je 100% past bij NS.’

conducteur bucketlist ns

Trots en impact

De campagne is mede vormgegeven door bureau N=5. Het eigen personeel van de NS staat centraal. In de serie van 8 online video’s vertellen zij wat zij belangrijk vinden in hun werk. Dat varieert van impact hebben op de maatschappij tot vrijheid krijgen en trots zijn op wat ze samen hebben neergezet.

‘We richten ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’

De focus ligt met name op hoger opgeleiden, omdat ‘de MBO-doelgroep ons als werkgever over het algemeen goed weet te vinden’, aldus Van der Heijden. In de nieuwe campagne wordt extra accent gelegd op de lastige doelgroepen IT en Techniek. ‘Daarnaast richten we ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’

Behoorlijk op de rit

De nieuwe campagne komt op een moment dat de NS het qua (arbeidsmarkt)communicatie behoorlijk op de rit lijkt te hebben. Zo steeg het bedrijf van plek 88 naar 7 op de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie volgens MT-magazine. En ook als werkgever is de NS tegenwoordig gewild. Het bedrijf staat op nummer 5 overall in de lijst van Intermediair, en op nummer 7 in de lijst van de Intelligence Group. Dat is een flinke stijging ten opzichte van eerdere jaren, toen NS nog op plek 13 respectievelijk 16 te vinden was.

De werkenbij-site werd bovendien in 2018 én 2019 genomineerd voor een Digitaal Werven Award, en dit jaar is de site daarnaast genomineerd als website van het jaar.

Op de werkenbij-site staan momenteel zo’n 200 vacatures open, waarvan 1 op de 5 voor IT-functies. De meer diverse en persoonlijke uitbouw van de campagne werd eerder al aangekondigd via (onder meer) Werf& Live.

Ook ProRail weer actief

Vorig jaar startten de twee grootste Nederlandse spoorbedrijven, NS en ProRail, bijna gelijktijdig met hun arbeidsmarktcampagnes. Opvallend is dat ProRail ook dit jaar weer volop actief is met wervingsactiviteiten, nu de NS de nieuwe campagne is gestart.

Lees ook:

Campagne van de week: ‘Hero, Hub, Help’ voor de NH Hotel Group

Net als vele andere hotels, is ook de NH Hotel Group dringend op zoek naar personeel. Alleen al in Nederland staan er momenteel ruim 200 vacatures open. Maar ja, hoe vind je die mensen, en hoe onderscheid je je ten opzichte van al die anderen die op zoek zijn?

Alleen al in Nederland staan er momenteel ruim 200 vacatures open bij NH Hotel Group.

De NH Hotel Group kwam daarvoor uit bij het Amsterdamse videoproductiebureau FJ. Zij ontwikkelden een heuse ‘video journey voor het merk, en helemaal mobile first (natuurlijk). Het bureau hanteert een zogeheten Hero, Hub, Help-strategie, gebaseerd op ideeën van Google, en bedoeld om de aandacht van de kijker eerst te grijpen, vervolgens vast te houden en ten slotte om de kijker terug te laten komen voor antwoorden op vragen waarvan je weet dat ze leven onder je doelgroep. Zo is er ‘Hero‘-content in de vorm van een video van ongeveer een minuut, die alle aspecten van het werk bij de hotelketen belicht:

Hub met die content

Bij ‘Hub‘-content draait het er dus om de aandacht van de kijker vast te houden. Hiervoor produceerde FJ drie video’s die zich specifiek richten op de drie moeilijkst te vervullen vacaturegebieden; Kitchen, Service en Frontdesk. Deze video’s benadrukten het idee van de ‘NH Family’ en de doorgroeimogelijkheden die ze bieden en activeren werkzoekenden om te solliciteren.

De ‘Help’-content is voor deze campagne overigens niet geproduceerd. Dit is content die direct op vragen en behoeften van je kijkers kan reageren (oftewel: ‘always-on pull content bedoeld voor je kerndoelgroep’). Maar zover is het in deze videoserie dus (nog) niet. Wel is er nog ultrakort videomateriaal geproduceerd, onder het motto ‘Join The Family’:

In één klap meerdere doelen

De videocampagne is bedoeld om in één klap NH Hotel Group als aantrekkelijke werkgever neer te zetten én tegelijk drie specifieke vacatures te belichten, aldus FJ. ‘Met een HR-campagne die sterk afwijkt van de standaard.’ Het videoproductiebureau noemt met name de Hero-video ‘perfect voor het genereren van awareness. Hij is gedurfd en emotioneel. De spijker precies op zijn kop qua sfeer, boodschap en beeldtaal.’

nh hotel group behind the scenes
Een ‘behind the scenes’-foto van de campagne

NH Hotel Group: eerste universiteit in de sector

De NH Hotel Group is een van oorsprong Spaanse keten, die in Nederland onder meer bekend is van de nhow-hotels en het Grand Hotel Krasnapolsky. Begonnen in 1978, is het momenteel een van de 25 grootste hotelketens ter wereld, met ruim 400 hotels in 30 markten. In totaal werken er zo’n 19.000 mensen. De werkcultuur wordt omschreven als ‘jong, dynamisch, informeel, ontspannen, internationaal en resultaatgericht’. De keten was in 1996 de eerste in de hotelsector die een eigen bedrijfsuniversiteit oprichtte.

Lees ook:

Pathé zet – als eerste – eigen AR-lens in om via Snapchat jongeren te werven

Al een tijdje kunnen Snapchat-gebruikers door Snapchat gemaakte lenzen gebruiken als ze snaps maken. Zo’n lens is een functie waarmee je grafische elementen kunt toevoegen aan een foto of video in Snapchat. Naar eigen zeggen als eerste (grote) organisatie in Nederland zet Pathé nu ook een dergelijke AR-lens in om mensen te werven (al deed bijvoorbeeld Defensie recent ook al iets dergelijks).

De lens biedt de gebruiker de mogelijkheid om een korte auditie te doen in Pathé-stijl.

De lens biedt de gebruiker de mogelijkheid om een korte auditie te doen in Pathé-stijl, inclusief filmbord, outfit, schijnwerpers en portofoon. Om de sollicitatie af te ronden kan de sollicitant het filmpje vervolgens uploaden op werkenbijpathé.

‘Sluit perfect aan bij Pathé’

De ‘Snapchat AR lens’ van Pathé is ontwikkeld in samenwerking met GoSpooky, het socialmedia-bureau van de nog piepjonge Liam Tjoa (22) en Tim van der Wiel (21). Gwenda David, HR-manager bij de bioscoopketen, vertelt begin dit jaar met hen in contact gekomen te zijn. ‘Zij kwamen met een vernieuwende manier van solliciteren. Omdat we bij Pathé continu op zoek zijn naar jongeren en studenten die een leuke en flexibele bijbaan zoeken, sluit deze manier van videosolliciteren perfect aan bij deze doelgroep. Wij zijn ervan overtuigd dat deze leuke en creatieve manier van solliciteren veel enthousiaste nieuwe collega’s gaat opleveren.’

‘Met deze lens is Pathé dichterbij de doelgroep dan ooit.’

En GoSpooky-oprichter Van der Wiel voegt toe: ‘Van de Nederlandse Snapchat-gebruikers is 80% tussen de 18 en 35 jaar. Voor deze groep ligt het gebruik van een lens als sollicitatie-tool voor de hand: ze hoeven niet te bellen, zijn bekend met het platform, en door social advertenties zijn ze ook meteen op de hoogte van de vacatures bij Pathé. Je kunt alle traditionele middelen uit de kast trekken, maar met deze lens is Pathé dichterbij de doelgroep dan ooit.’

Jonge doelgroep

De campagne wordt onder andere op Instagram Stories en Snapchat gepromoot met advertenties waarin Pathé-medewerkers te zien zijn. Beide platforms kennen in Nederland vooral een jonge doelgroep, waarbij Instagram ongeveer 5 miljoen gebruikers kent, en Snapchat ongeveer de helft. Splitsen we het gebruik van Snapchat uit naar leeftijd dan is duidelijk te zien dat vooral 15/19-jarigen de app gebruiken. Het gebruik onder Nederlanders van boven de 40 is vrijwel nihil.

Jaarlijks verkopen de Pathé-bioscopen in totaal 772.311 kilo popcorn.

Pathé heeft in Nederland 28 bioscopen, waar samen zo’n 1.800 medewerkers werken. Jaarlijks verkopen zij in totaal 772.311 kilo popcorn aan ruim 15 miljoen bezoekers.

Lees ook: