De enige sollicitatievraag die nog ertoe doet, volgens Dr. John Sullivan: ‘Hoe ga jij leren?’

Recruiters die niets met data doen? ‘Die zijn binnenkort werkloos.’ Aandacht voor de candidate experience? Onzin. ‘99% van de kandidaten neem je toch niet aan.’ En zo deed Dr. John Sullivan nog wel meer duidelijke uitspraken tijdens Werf& Live, op donderdag 1 oktober. Waar zijn belangrijkste boodschap niet alleen een pleidooi voor referrals was, maar vooral: probeer uit te vinden hoe snel een kandidaat kan leren. Want dat is volgens hem hét onderscheidend vermogen voor de toekomst.

john sullivan over belang van leren en innovatie

Recruitmentgoeroe Sullivan, die al eerder bijnamen kreeg als de Michael Jordan of Recruiting’, en The father of HR metrics’, werkt allang in Silicon Valley, bakermat van ’s werelds innovatie. CEO’s daar breken hun hoofd vooral over één vraag, zegt hij: hoe het beste talent aan te trekken. ‘Dat betekent voor mij dat recruiters daarin belangrijk zijn’, zo zei hij tijdens Werf& Live. ‘Maar ook: dat recruiters moeten veranderen.’

Focus op innovatief vermogen

Volgens Sullivan zouden recruiters niet zozeer op de potentiële productiviteit van kandidaten moeten focussen, maar veel eerder op: hun innovatief vermogen. ‘Hard werken, veel uren maken, het is uiteindelijk allemaal niet zoveel waard. Daar maak je het verschil niet mee. Kijk naar Apple. Zij hebben een omzet van 1,7 miljoen dollar per medewerker. Terwijl het gemiddelde in de markt ongeveer twee ton is. En ongeveer hetzelfde geldt voor bedrijven als Facebook of Amazon. De meest waardevolle bedrijven zijn de bedrijven die innoveren. Zij nemen innovatieve mensen aan en mensen die waarde produceren.’

‘Een universitaire graad voorspelt niets, net zo min als werkervaring.’

Dat lijkt misschien een wat abstract idee, alleen maar innovatieve mensen aannemen. Maar Sullivan weet het terug te brengen tot één simpele vraag: ‘Kunnen ze leren? Hebben ze de vaardigheid om te leren? Een universitaire graad voorspelt niets, net zo min als werkervaring. Waar het om gaat is lerend vermogen. Learning ability is de #1-indicator van succes. Als je niet het meest innovatief bent, zul je niet overleven. We hebben in 2020 gezien dat de wereld plots kan veranderen, dus zul je adaptief moeten zijn.’

john sullivan over belang van leren en innovatie

Stel nog maar één vraag

Here’s one message from me’, zegt Sullivan. ‘Stop met de mensen aannemen die je nu aanneemt. De wereld verandert. Dus vraag je kandidaten nog maar één vraag: hoe ga jij leren? Sommigen doen dat in de universiteit, sommigen doen dat op eigen houtje. Maar waar het om gaat: begin met mensen aannemen die snel leren. Niemand is geïnteresseerd in wat je vorig jaar deed. Wel in hoe je daarvan geleerd hebt.’

‘Alleen met metrics als the performance-of-hire kun je het verschil maken als recruiter.’

En hoe kun je vervolgens die snel lerende mensen het best selecteren en onderscheiden van minder snel lerende mensen? Daarbij kunnen data helpen, zegt hij. ‘It’s all just about being data-driven. De recruiters die de behoefte aan data niet snappen, zijn dezelfden als diegenen die de behoefte aan een computer of een mobiele telefoon niet zagen. Alleen met metrics als the performance-of-hire kun je het verschil maken als recruiter.’ En wat als je een recruiter bent die niet van zulke data houdt? ‘Dan zul je binnenkort werkloos zijn.’

Candidate experience en referrals

Met een hip begrip als de candidate experience heeft Sullivan overigens weinig op. ‘Pardon my French, maar wie geeft er ene donder om wat hun ervaring is? Als een verkoper goed verkoopt, verkoopt hij goed. Dat is soms alles wat je moet weten. Je moet hun prestaties meten, en hun lerend vermogen, en met zulke data kun je de topkandidaten identificeren. Maar 99% van de mensen in je proces zul je toch niet aannemen. Waarom hun ervaring dan zoveel aandacht geven? Als je maar ervoor zorgt dat je, zodra je een Lionel Messi in je proces krijgt, hem perfect behandelt.’

‘Als Messi een keeper noemt die al zijn schoten tegenhoudt, moet je daar achteraan gaan.’

Ook vacaturesites, bureaus, en banenbeurzen kunnen op weinig waardering van de Silicon Valley-recruiter rekenen. ‘Ze werken niet’, zegt hij onomwonden. Wat dan wel? Referrals. ‘Wat ik doe is: ik pak de slimste medewerker, en ik vraag hem of haar: wie is er slimmer dan jij? Als ik Lionel Messi vraag om een referral, zal hij zeker geen slechte speler aanraden. Daarom moet je topreferrals gebruiken. Als Messi een keeper noemt die al zijn schoten tegenhoudt, moet je daar achteraan gaan.’

Think different

Je moet op die manier mensen aannemen die anders kunnen denken, zegt Sullivan. Dat is volgens hem ook precies waarom bedrijven in Silicon Valley tegenwoordig zoveel nadruk leggen op diversiteit. ‘We nemen nu de mensen aan die telkens verteld is dat ze zich moeten aanpassen, en moeten denken inside the box. Maar je moet juist mensen aannemen die anders durven denken.’

Wie wil er nu niet werken voor een organisatie die zegt: doe gerust een dutje onder werktijd…’

Het moeilijkste daarbij is trouwens niet om zulke mensen te vinden, zegt Sullivan. Het moeilijkste deel is: managers zover krijgen dat ze hun banen hierop aanpassen. ‘Je moet flexibel zijn. Als een topkandidaat niet wil werken op vrijdag? Dan moet je zeggen: prima, ga je gang. Wil je ’s middags een dutje doen? Geen probleem. Google heeft nu zelfs slaapcabines in zijn kantoor! Is dat niet cool? Wie wil er nu niet werken voor een organisatie die zegt: ben je moe? Doe gerust een dutje onder werktijd…’

Foto: CC Scott Edmunds

‘Flexibiliteit is de beste employer branding

Volgens Sullivan is juist zulke flexibiliteit de beste employer branding die je maar kunt verzinnen. Het zijn dit soort initiatieven die een cultuur bouwen waar mensen graag onderdeel van uitmaken, zegt hij. ‘Als je bij een gemiddelde Nederlandse organisatie gesnapt wordt als je onder werktijd ligt te slapen, dan is er een dikke kans dat je wordt ontslagen. Maar stel dat je na je werk je vrienden tegenkomt en je vertelt hen: “Ik heb vandaag op mijn werk een uiltje geknapt, en mijn baas gaf me daar zelfs een speciale stoel voor”, zou je daar dan niet ook willen werken?’

‘Iemand die ergens écht werkt, zou die tegen jou liegen?’

Er is niets beter dan dat medewerkers aan hun vrienden lovende verhalen vertellen over hun werkgever, aldus Sullivan. ‘Als ze vertellen: “moet je horen wat ik vandaag nou weer gedaan heb’, dan is dát employer branding. Wervingscampagnes en advertenties staan bomvol leugens, dat weet iedereen. Maar iemand die ergens écht werkt, zou die tegen jou liegen? Het is juist daarom dat wij zeggen dat Google zoveel 24/7 talent scouts in dienst heeft…’

  • Dit verhaal verscheen in aangepaste vorm ook op totalent.eu, het internationale zusje van Werf&

Meer leren van John Sullivan?

Dr. John Sullivan is een van de topsprekers op het nieuwste event van Werf&: de Silicon Valley Tracks. Drie woensdagen lang nemen bekende recruitmentgoeroes uit het techwalhalla je mee in hun lessen en ervaringen. En jij kunt hen de brandende vragen stellen die je altijd al wilde stellen. Kevin Wheeler trapt af op 28 oktober, gevolgd door John Sullivan op 4 november en Jim D’Amico deelt zijn kennis op 11 november. Klik hier voor alle informatie.

Wat kunnen ‘onze’ recruitmentsites nog leren van die uit het buitenland?

De afgelopen maanden heb ik veel over de grens gekeken naar corporate careers-websites, om te kijken hoe ze daar hun wervingssite inrichten. Bovendien heb ik in verschillende internationale groepen gevraagd om mij de absolute top qua recruitmentsites te noemen. Zo bekeek ik Engelse careersites, maar ook Amerikaanse, een Zweedse en zelfs een Zwitserse. En als het klopt dat wat ik bekeken heb de top is, dan kan ik niet anders dan concluderen dat we het als Nederland verdomd goed doen.

Veel buitenlandse recruitmentsites blijven qua proces steken op het Nederlandse niveau van 10 jaar geleden.

Met name in de VS en het VK zijn veel websites wel heel mooi, qua design. Ook hebben ze soms veel – dure – content. Maar kijk je naar de vacatures en het sollicitatieproces, toch twee van de belangrijkste zaken, dan blijven ze vaak een beetje steken op het niveau dat Nederlandse sites ongeveer 10 jaar geleden hadden.

Door de mand vallen

We mogen dus best trots zijn op de standaard die wij in Nederland hebben. Dit is ook de reden dat zoveel internationale partijen met ‘global recruitmentsites’ in Nederland zo door de mand vallen. Dat gezegd hebbende, wil ik ook niet ontkennen dat ik heel mooie dingen ben tegengekomen die we in Nederland niet of nauwelijks zien.

Ook internationaal zijn er veel sites die een prachtig concept niet consequent doorvoeren.

Qua design ben ik bijvoorbeeld onder de indruk van de recruitmentsites van het Zweedse Adway, het Zwitserse VBZ en het Britse sporttelevisienetwerk DAZN en telecomprovider EE. In het algemeen kan ik zeggen dat het qua design belangrijk is dat het bij je merk past en dat je het consistent doorvoert. Ook internationaal kom ik voldoende sites tegen die een prachtig concept niet consequent doorvoeren.

Van Zweden naar Zwitsers

Het Zweedse Adway valt me op dankzij de heel simpele technieken in deze lowbudgetsite die hem toch heel professioneel doen lijken. Low budget, maar niet goedkoop. De Zwitsers bij VBZ doen veel met contentblokken die in en uit vliegen. Daar moet je van houden. Ik ben er zelf doorgaans minder van, maar de manier waarop ze het doen en het de site dynamisch maakt is iets dat ik in Nederland niet vaak tegenkom. Ook zijn de vacatures erg mooi vormgegeven, iets dat je internationaal zelden ziet. Met mooie tekstvlakken, een agenda en een video bij elke vacature.

De site van sportnetwerk DAZN is geheel in sport- en sportmedia-stijl gemaakt. Ook hier is aandacht besteed aan de vacatures. De recruitmentsite van de Britse telecomprovider EE vind ik qua design ook uniek, mooi gemaakt en helemaal in lijn met hun jonge doelgroep. Het is het jongere merk van British Telecom en qua personeel lijken ze zich daar ook 100% op te richten.

Graduate recruitment

Inspiratie op het gebied van graduate recruitment komt voor mij vooral vanuit de VS. Hier zijn het de recruitmentsites van telecomprovider AT&T en financiële dienstverlener Capital One die tot voorbeeld kunnen dienen. De site van de eerste heeft een heel andere aanpak voor studenten dan voor professionals, waarbij ze studenten definiëren als iedereen die een stage of traineeship wil, waarbij je in de VS je ook een summer internship kunt doen. Met heel unieke zoekopdrachten, specifiek gericht op deze doelgroepen die ook niet uitmonden in vacatures, maar in programma’s. De search is hier echt een verademing voor studenten.

recruitmentsites at&t

Capital One heeft zijn recruitmentsite weer heel anders ingericht. Daar zouden ze wat betreft de search nog wel iets van AT&T kunnen leren, maar qua informatievoorziening heb ik nog nooit zoiets moois gezien. Je kunt hier verschillende programma’s vergelijken, zoals je dat bijvoorbeeld op Coolbue kunt doen met wasmachines, op zowel de duur en de locatie(s) van de programma’s, maar ook op de skills gained. Wat ga je tijdens deze stage of dit traineeship leren? In Nederland communiceren we meestal alleen wat je gaat doen, Capital One zegt dat je basisleiderschap leert, of kredietanalyses maken of adviesvaardigheden.

recruitmentsites capital one

Meer weten?

Meer informatie is te horen op het Digitaal-Werven event, dat dit jaar over meerdere dagen wordt verspreid. Vanaf 27 oktober zullen per dag 2 of 3 sessies ’s ochtends online komen. ’s Middags is er een panel annex Q&A sessie met de sprekers. Het digitale event is gratis toegankelijk voor iedereen die zich registreert. Op dit event wordt ook de award voor beste Nederlandse recruitmentsite uitgereikt aan 1 van de 9 genomineerde recruitmentsites (in alfabetische volgorde):

Noot: De NS (werkenbijns) kan geen nominatie krijgen, aangezien zij vorig jaar hebben gewonnen. En de winnaar van het jaar ervoor levert het jaar erop altijd het wisseljurylid.

Lees ook

Waar oudere werknemers nog meetellen: maak kennis met Old Capital en Doordoeners

Rondom de jonge garde op de arbeidsmarkt vindt vaak een verbeten gevecht plaats. Maar eenmaal voorbij de 40 jaar wordt het al een stuk lastiger en hebben recruiters nogal eens de neiging om je uit het oog te verliezen of (te) snel aan de kant te schuiven. Gelukkig zijn er in de markt ook allerlei initiatieven om juist de 50-plussers en oudere werknemers ook kansen te bieden. We pikken er twee recente uit.

En dat allemaal zonder gebonden te zijn aan schoolvakanties.

Zo is er Old Capital, een naam die meteen een duidelijke verwijzing is naar dat andere uitzendbureau, dat zich met name op iedereen onder de 30 richt. Bij Old Capital kun je als 55-plusser terecht voor vacatures die aansluiten bij jouw kennis en ervaring. Of het nou in de horeca, zorg, administratie, bouw of techniek is. Je moet wel een doener en een aanpakker zijn, en bereid zijn de handen uit de mouwen steken. Katers en sabbaticals worden dan weer niet zo gewaardeerd.

Ondergeschoven kindje

Old Capital gelooft vooral in de kracht van de oude garde, zij die oneindig veel ervaring en kennis hebben en dit ook weer kunnen delen met jongere collega’s. En dat allemaal zonder gebonden te zijn aan schoolvakanties. Sietse Brands, een van de twee oprichters, legt uit dat hen opviel dat 55-plussers vaak een ondergeschoven kindje zijn op de arbeidsmarkt. ‘Veel oudere mensen kunnen solliciteren wat ze willen, maar worden toch niet aangenomen.’

‘Jong leert van oud, oud leert van jong.’

Onterecht, vind hij. En daarom is Old Capital in het leven geroepen, zegt hij. ‘Met uitzendcontracten is het al makkelijker. Ook staan er veel vacatures op onze site die juist ervaren oudere werknemers zoeken, en die soms ook weer stagiairs of beginners kunnen opleiden. Jong leert van oud, oud leert van jong.’

Geen saaie bedoeling

Maar… wel op een hippe manier. ‘Het is geen stoffige bedoeling, want dat zijn 55-plussers helemaal niet. Al wordt er zo wel af en toe een beetje over ze gedacht’, vertelt Brands. De concurrentie hopen ze met hun aanpak en frisse uitstraling voor te zijn. ‘De vacaturesites voor ouderen die er nu zijn, daar val je al bijna van in slaap als je ernaar kijkt. Maar zo pakken wij het totaal niet aan.’ Al is de functie voor grotere letters bovenaan de site natuurlijk wel een must-have.

Maatschappelijk doel

Heleen Stoevelaar, extern adviseur van Old Capital, vertelt dat het platform ook een maatschappelijk doel dient: ‘Ouderen die al met pensioen zijn, blijven zo lekker bezig en onder de mensen.’ En dat zorgt ook weer voor minder eenzaamheid.

‘Ouderen die al met pensioen zijn, blijven zo lekker bezig en onder de mensen.’

Ze noemt als voorbeeld medewerkers van defensie of de bouw. ‘Zij gaan eerder met pensioen, of kunnen hun huidige werk niet meer doen. Vaak willen ze wel andere dingen doen en hun kennis inzetten voor jongeren. Daarvoor kunnen ze dan terecht bij Old Capital.’

Veel animo

Volgens Stoevelaar gaat het vaak ook niet om de actieve werkzoekende, maar eerder om de pensionado’s die nog graag willen (door)werken. ‘Meestal zijn het geen fulltimebanen, maar geeft het wel het gevoel dat ze nog ertoe doen en gewaardeerd worden. Zij zijn soms echt verrast als ze zien wat voor dingen ze allemaal nog kunnen doen.’ Onder de doelgroep leeft het nieuwe platform dan ook al volop, vertelt Stoevelaar. ‘Als er een vacature geplaatst wordt, melden zich meteen veel mensen aan.’

old capital 55-plussers

Ouderen aan de top

Hoe Brands de toekomst ziet voor zijn ‘Old Capital’? ‘Wij willen meer zijn dan alleen een uitzendbureau. Zo komen er ook nieuwspagina’s met content speciaal gericht op ouderen, en evenementen als dat weer mogelijk is’. Ze hopen zo uiteindelijk het grootste uitzendbureau voor 55-plussers te worden. ‘Eén die ouderen een hoofdrol geeft, en geen bijrol.’

‘Het platform dat ouderen een hoofdrol geeft, en geen bijrol.’

Want Old Capital is niet de enige die opkomt voor de oudere werknemer. Een ander initiatief dat onlangs werd gelanceerd is ‘Doordoeners’, werkplatform voor 50-plussers. Ook zij hebben zich ten doel gesteld mensen die de 50 zijn gepasseerd aan een nieuwe carrière te helpen. Het platform biedt naast vacatures ook de mogelijkheid tot bijscholing en vrijwilligerswerk. ‘Ik heb bij Doordoeners een leuke baan voor anderhalve dag per week gevonden. Dit is precies waar ik naar op zoek was’, aldus ene Astrid, op de openingspagina van de site.

doordoeners 55-plussers oudere werknemers

Quiz it!

Doordoeners wil ervoor zorgen dat de talenten van oudere werknemers veel langer benut worden. CEO Ard Huininga, tevens ook managing director bij studentenplatform Youbahn, licht toe: ‘Ten tijde van corona staan opdrachtgevers minder open voor senioren. Ze zien hen als een kwetsbare doelgroep. Wij zetten de senior in hun kracht door te laten zien dat ze een toegevoegde waarde hebben voor de arbeidsmarkt.’

‘Ten tijde van corona staan opdrachtgevers minder open voor senioren. Ze zien hen als een kwetsbare doelgroep.’

De website is zo ingericht dat het voor deze groep die niet zijn opgegroeid met digitale middelen, ook gebruiksvriendelijk is. Door middel van een quiz op de website kun je erachter komen welk type werk er bij jouw talenten past. Na de test krijg je dan passende vacatures aangeboden. Ook gemotiveerde ouderen die na hun pensioen nog iets willen ondernemen, kunnen hier terecht. Bijvoorbeeld Mehmet, die op de site zegt: ‘Thuis zitten is niets voor mij. Ik heb een leuk bedrijf gevonden in de autotechniek. Dit is niet de branche waarin ik vroeger heb gewerkt maar wel altijd in wilde werken.’

The Experience Award The Experience Award

Naast platforms als Doordoeners en Old Capital, zijn er ook andere initiatieven om oudere werknemers eens in het zonnetje te zetten en te waarderen. Zo wordt (morgen) op 7 oktober ‘The Experience Award’ uitgereikt, een prijs die ervaren 50+-werkenden in de schijnwerpers zet voor hun inzet en bijdrage. Het doel van de award is om de voordelen (in plaats van de vooroordelen) van oudere werknemers te belichten. De initiatiefnemer van de prijs wil hiermee meer bewustwording creëren over de meerwaarde van de oude garde en voor een meer divers personeelsbestand.

Het doel van de award is: de voordelen (en niet de vooroordelen) van oudere werknemers belichten.

De uitreiking van The Experience Award vindt plaats op 7 oktober van 9:30 tot 11:15. Vanwege de coronapandemie is ervoor gekozen om een virtuele bijeenkomst te houden, in plaats van een groot evenement. Inschrijven kan hier.

Lees meer

Over de kunst van verleiding op de arbeidsmarkt

Mensen die gelukkig zijn in hun werk, maken organisaties succesvol. Daarom streven ze bij Jobsrepublic ernaar om de juiste mensen en de juiste organisaties aan elkaar te koppelen, vertelde CEO Eric van Bourgonje afgelopen donderdag op Werf& Live. Dus niet alleen om zo mensen gelukkig te maken, maar ook om organisaties succes te brengen. Maar om die koppeling tot stand te brengen, kun je niet zonder verleiding, vertelde hij. Bij ‘zijn’ Jobsrepublic doen ze dit met behulp van hypertargeting en allerlei principes van psychologische beïnvloeding.

Met verleiding op de arbeidsmarkt als thema wist hij veel mensen te boeien.

Werf& Award
Met hun klant Cendris won Jobsrepublic voor de tweede keer in drie jaar een felbegeerde Werf& Award.

Gemakseconomie

Volgens Van Bourgonje leven we momenteel in een gemakseconomie. ‘We worden op onze wenken bediend als consument, er zijn tegenwoordig zoveel functionaliteiten die gratis beschikbaar worden gesteld.’ Dat heeft te maken met de klant vooropzetten, wat veel bedrijven nu doen, zegt hij. ‘De bedrijven die nu aan de leiding staan hebben de klantervaring vooropgezet, denk aan Spotify en Airbnb. Bij hen draait het om de consument gemak bieden.’ En andere bedrijven kopiëren dat kunstje maar wat graag.

‘We worden op onze wenken bediend als consument’

Maar doordat we voortdurend worden omringd door bedrijven die ons van services voorzien, veranderen ook onze verwachtingen. En dan niet alleen als consument, maar ook als mens en dus ook als kandidaat.

verleiding

Werk aan de winkel

Als kandidaat zijn we geen ander mens dan dat we zijn als consument, aldus Van Bourgonje. Organisaties die het kandidaten moeilijk maken om te solliciteren, zullen het dan ook steeds vaker gaan afleggen tegen concurrenten die kandidaten een optimaal, duidelijk, en soepel proces bieden. ‘Als er bij de een een rode loper ligt, en de buurman heeft hordes en barricades op het pad naar de ingang gezet, dan kun je wel begrijpen wie meer kandidaten naar binnen weet te halen. Zonder gemak verlies je het op de arbeidsmarkt.’

‘Zonder gemak verlies je het op de arbeidsmarkt.’

Gemak is eigenlijk gewoon ‘ontworpen gedrag’, aldus Van Bourgonje. Er zijn hierbij volgens hem twee uitgangspunten:

  • We doen als mens maar heel weinig uit onszelf
  • Als iets te moeilijk wordt, haken we af

Dus alleen het gegeven dat iemand wel bij je zou wíllen werken, betekent nog niet dat hij of zij ook meteen bij je gaat solliciteren. Daar moet aan gewerkt worden.

Gedragsverandering

Je wilt dus het gedrag van een eventuele kandidaat veranderen. Aan de hand van The Fogg Behavior Model legt Van Bourgonje uit hoe dat werkt. ‘Het Fogg Behavior Model maakt het makkelijker om bepaald gedrag te begrijpen. Om gedrag te laten plaatsvinden, moeten er drie elementen aanwezig zijn: motivatie, vaardigheid (ability) en een trigger’, zegt hij. Deze drie elementen moeten dan op hetzelfde moment plaatsvinden. ‘Als iemand bijvoorbeeld niet de juiste vaardigheden heeft, bepaalt dat dus al het gedrag, en zal diegene waarschijnlijk niet gaan solliciteren.’

Fogg Behavior Model

Anders werven

Mensen hebben over het algemeen een hekel aan solliciteren, zegt hij. En dus moet je anders gaan werven. Daarnaast leidt meer keuze vaak tot: niet kiezen. Als je op een vacature klinkt en je krijgt gelijk 3 andere aanbevolen vacatures, help je daar kandidaten en jezelf dus niet verder mee. Het is ook niet handig om meteen te veel moeilijke vragen te stellen, want ook dan haken mensen sneller af.

‘Mensen hebben over het algemeen een hekel aan solliciteren. Dus moet je anders gaan werven.’

verleiding cialdiniOok noemde hij de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini. ‘Booking.com zit vol met zulke beïnvloedingstechnieken. Door overal triggers te plaatsen gaan consumenten sneller boeken omdat ze denken “ik moet snel zijn, want anders is deze kamer weg”. In recruitment kun je zulke technieken ook toepassen. Je kunt bijvoorbeeld een vorm van schaarste creëren door een sluitingsdatum aan de vacature te hangen.’

Verleidingstips

De kunst van verleiding op de arbeidsmarkt

Als laatste deelt Eric van Bourgonje nog een aantal tips:

  1. Het is belangrijk om te denken vanuit de kandidaat. Wat is de toegevoegde waarde van jouw organisatie voor de kandidaat?
  2. Je moet verleiden met precisie. Doe dit door bijvoorbeeld gepersonaliseerde content op social media, ook wel hypertargeting genoemd. Maak de ‘whats in it for me’ duidelijk voor de kandidaat. En om het zo simpel mogelijk te houden: gebruik beeld of video, en laat hierin mensen zien die ook op die doelgroep lijken. Quotes van medewerkers helpen ook goed, daar kunnen kandidaten zich mee identificeren. Dat geeft vertrouwen.
  3. En tenslotte: focus op conversie. Bedenk daarbij goed dat je niet een complete sollicitatie naar binnen hoeft te halen. Als je een naam en e-mailadres hebt, dan heb je al genoeg informatie om de kandidaat te verleiden naar de volgende stap. Kijk ook of je potentiële kandidaten kleinere stapjes kunt laten maken richting jouw organisatie. Denk aan: een dagje meelopen of een inloopavond bezoeken voordat je de kandidaat verleidt om écht te solliciteren.

Lees meer

Waarom er best veel arbeidsmarktcommunicatie in Recruitment Tech zit

Tech en tools hebben volop de belangstelling van recruiters. Steeds meer technologie komt op de markt om je werk als recruiter makkelijker, efficiënter en beter te maken. Van assessments tot videorecruitment. Maar wat moet je met al die tools als je vakgebied ‘arbeidsmarktcommunicatie’ is? Daarover gaat het in aflevering 32 van de podcast ‘Hier is AMC’, met dit keer Martijn Hemminga, ‘mister Recruitment Tech‘ in Nederland.

AMC-tech?

Met als eerste vraag: is er nou sprake van aparte tech en tools voor arbeidsmarktcommunicatie? Nee, dat is er niet. Het gaat er meer om dat je als werkgever naar je totale recruitmentproces kijkt en dan niet alleen recruiters laat spelen met de beschikbaar tools, maar het een samenspel laat zijn tussen de expertises recruitment, marketing, communicatie en HR.

Door iedereen vanuit de eigen expertise ernaar te laten kijken, krijg je een goede mix.

Door iedereen vanuit de eigen expertise ernaar te laten kijken, krijg je een goede mix. Dan kun je kijken naar de actieve en de latente werkzoekende, vanuit het proces en vanuit de ontvanger. Dus: blijf het vooral Recruitment Tech noemen, maar laten we daar wel vanuit arbeidsmarktcommunicatie met onze eigen pet naar kijken.

Hoe maak je een keuze uit al die tech?

Maar hoe kies je nou uit al die tech wat voor jou handig en van toepassing is? Daarvoor heeft Hemminga een handige poster gemaakt: het Recruitment Tech Landschap.

recruitment tech landscape

In dat landschap zie je het aanbod de laatste jaren gestaag groeien. Hoe vind je je weg hierin? Volgens Hemminga moet je je daarbij vooral afvragen: ‘Wat zijn mijn recruitmentdoelstellingen nu en in de komende tijd? Wat is mijn visie? Hoe ziet mijn recruitmentproces eruit?’ Die vragen zijn leidend, en dus niet de techniek zelf. Wel is het daarnaast ook goed om een ‘pionier-budget’ te benoemen, zegt hij. Bijvoorbeeld 10% van je tech-budget. Want de tech-markt is bij uitstek ook een markt om dingen te proberen. Als je als werkgever vroeg bent betrokken bij een nieuwe tool, kun je meedelen in het succes als het aanslaat.

Voorbeelden in de employee journey

In de podcast wordt een groot aantal voorbeelden besproken van de rol die technologie kan spelen in verschillende fasen van de employee journey. We belichten ook de communicatiekant ervan. Van vacatureteksten en het ATS blijven we echter een beetje weg. Dat is ook interessant, maar daar gaat het al heel vaak over. Ik licht er hier drie onderdelen uit die ik vanuit arbeidsmarktcommunicatie-perspectief extra interessant vind:

#1. Tone-of-voice

Splits je de journey in vele kleine touchpoints, en laat je daar het contact geautomatiseerd verlopen, dan is de tone-of-voice extreem belangrijk. Het mag best geautomatiseerd zijn, maar zo moet het voor de ontvanger niet voelen, aldus Hemminga. ‘Als ontvanger moet ik het gevoel hebben dat dezelfde persoon tegen me praat, en dat het ook persoonlijk is.’ Dus dit gaat niet alleen om techniek, maar juist om communicatie. Met een belangrijke rol voor je employer brand.

#2. Ambassadeurs en referral

Het tweede onderdeel waar arbeidsmarktcommunicatie en tools elkaar raken, is referral. Er zijn steeds meer tools waarmee je binnen je organisatie interessante vacatures en verhalen kunt delen, om daarmee via je ambassadeursnetwerk en sociale media naar buiten te gaan. In de coronatijd komen die tools in een ander daglicht te staan, omdat eigen mensen (deels) thuiszitten en daardoor moeilijker te bereiken zijn. Dan wordt het interne doel voor deze tools belangrijker.

Zorg maar eens dat iedereen ook de tijd neemt om de berichten persoonlijk te delen.

Maar behalve de tech is ook hier het communicatie- en mensenwerk zeer belangrijk. Want zorg maar eens ervoor dat er een ambassadeursnetwerk komt en warm wordt gehouden. En zorg maar eens dat iedereen ook de tijd neemt om de berichten persoonlijk te delen, en dat niet iedereen tegelijk precies hetzelfde bericht plaatst.

#3. Talentpooling (+nieuwsbrieven)

En dan is er nog een derde tech-deel dat ik vanuit arbeidsmarktcommunicatie-oogpunt interessant vind. Misschien heb je momenteel minder vacatures. Maar doelgroepen blijven interessant. En vaak ook schaars. Dan is talentpooling erg logisch. Klinkt goed toch; op langere termijn contact onderhouden met een interessante doelgroep? Daar kan techniek een belangrijke rol in spelen. Maar ook talentpooling is maar voor een klein deel techniek, en voor een veel groter deel communicatie.

Klinkt goed toch; op langere termijn contact onderhouden met een interessante doelgroep?

Het gaat immers om vragen als: wat voor relatie wil de doelgroep met ons? Hoe kunnen we hen bereiken en boeien? Hoe vaak willen ze iets van ons horen? Hoe vaak kunnen wij iets interessants vertellen? Welke content kunnen we voor hen gaan maken? Allemaal communicatievragen. Dus erg interessant. Met grote mogelijkheden voor de good old e-mailnieuwsbrief.

Samengevat

In het hele gesprek komt nog veel meer langs, zoals de mogelijkheden met de recruitmentsite. Luister daarom vooral de hele aflevering. Maar samengevat komt het dus erop neer dat er geen apart vakgebied is dat we ‘arbeidsmarktcommunicatie-tech’ gaan noemen. Het blijft gewoon ‘recruitment-tech’. Maar binnen de doelen en de bijbehorende tools moeten we de communicatie zo goed mogelijk invullen. Met die blik krijgt de poster met het tech-landschap ineens wel een extra dimensie. En blijkt ook voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie het vakgebied recruitment-tech erg interessant.

Over de podcast

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin Marcel van der Quast het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken in het vak, of wat daar ook maar in de buurt ligt , wordt het een serie die de breedte van het vakgebied laat zien. Daardoor hoopt hij zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotifyStitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt.

Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op YouTube. De podcast staat ook op Instagram.

Meer over Recruitment Tech?

Elke maand neemt Recruitment Tech de recruitmentmaand door. Deze podcast kijkt ook vooruit naar de maand die komen gaat. Recruitment & technologie staat centraal tijdens de livestream die iedere eerste woensdag van de maand om 16.00 uur wordt uitgezonden via de LinkedIN van Recruitment Tech. Volgende week is er dus weer eentje!

Lees ook:

Hoe jij ook kunt profiteren van Google for Jobs – door GCTS te implementeren

Dat Google for Jobs onlangs werd uitgebracht in Nederland (en even later ook in België), ging als een schokgolf door de recruitmentwereld. Leuk, dat werkzoekende Googlaars voortaan meteen vacatures te zien krijgen in hun resultaten. Maar het echte interessante zit hem waarschijnlijk veel meer in Google Cloud Talent Solution, kortweg GCTS, een AI-oplossing die helpt snel de juiste kandidaten voor vacatures te vinden. Deze efficiënte en zelflerende motor achter Google for Jobs kun je bovendien zelf implementeren in je website.

Achter elke goede zoekmachine zit een goed algoritme.

Hoe werkt dit precies? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Hoe snapt een zoekmachine de context van een zoekopdracht? Dat heeft ermee te maken dat achter elke goede zoekmachine een algoritme zit. Na elke zoekopdracht leert dit algoritme beter wat de context van een ingevoerde zoekterm is. Zoek maar eens op een Engelse term en zet er ‘Nederlands’ achter: de zoekmachine laat uit zichzelf de vertaling zien.

Slim algoritme

Handig dus, zo’n slim algoritme. Maar willen we snappen hoe het precies werkt, dan moeten we eerst inzoomen op de complexiteit van een algoritme. Relevante zoekresultaten verzamelen is een complex proces. Een computer kijkt normaal gesproken naar alle objecten in een database, om vervolgens te proberen daartussen dezelfde termen te vinden. Als die met exact dezelfde spelling in een object voorkomen, toont de computer deze objecten.

Bij een zoekmachine is dat een probleem. Deze vindt, naast relevante resultaten, óók resultaten die weliswaar de zoekterm bevatten, maar waar je niks aan hebt. Laten we het betrekken op vacatures. Iemand die zoekt naar een baan als CFO, zit bijvoorbeeld niet te wachten op vacatures voor een assisterende of juniorfunctie waar toevallig de term CFO een keer in voorkomt, omdat degene daaraan rapporteert.

Reistijd en vervoerswijze

GCTS moet daarvoor de oplossing vormen. Dit ontwikkelingsplatform, origineel in 2016 uitgebracht als Cloud Jobs API, geeft je de mogelijkheid gedetailleerde vacaturezoekopdrachten uit te voeren. Daarin kun je ook factoren opnemen als reistijd en vervoerswijze. Daarnaast kun je in GCTS automatische meldingen voor vacatures en veranderingen in bewaarde zoekopdrachten instellen.

Over de omvang en nauwkeurigheid van Googles zoekmachine valt eigenlijk niet te twisten.

Over de omvang en nauwkeurigheid van Googles zoekmachine valt eigenlijk niet te twisten. Je kunt ervan uitgaan dat voor GCTS hetzelfde geldt. Dat maakt het platform een slimme keuze als je erop uit bent de efficiëntie van je vacature- of werkenbij-site te verhogen. Zodra je het algoritme van GCTS voldoende getraind hebt, snapt het immers de context van zoekopdrachten, anticipeert het op spellingsfouten, herkent het de gevraagde werkervaring en kan het omgaan met vaktermen en acroniemen, zoals ‘HR’.

In beeld

Onderstaande afbeelding laat het verschil zien tussen een traditionele zoekopdracht met het zoekwoord ‘CFO’, en eentje uitgevoerd met GCTS.

Hoe werkt het algoritme?

Om iets van het algoritme te kunnen begrijpen, moeten we eerst kijken naar hoe een mens dingen leert. Het menselijk brein heeft neuronen, die signalen naar elkaar sturen op het moment dat jij met een van je zintuigen iets waarneemt. Dat doen ze net zolang tot er output is die bij de situatie past.

Bijvoorbeeld: als jij je hand tegen een hete pan houdt, krijg je het signaal: ‘terugtrekken!’. Dat patroon zit er al in sinds het moment dat je dat voor het eerst overkwam. Op het moment dat we doorhebben dat we correct hebben gehandeld, wordt een neuronenpatroon opgeslagen. Je hersens kunnen zo’n opgeslagen patroon in het vervolg toepassen. Soms gebeurt dat in situaties waarbij dat bewuste patroon misschien niet het beste antwoord is. Zo gauw we input ontvangen waaruit blijkt dat we fout zitten (een pijnprikkel of een andere negatieve waarneming), proberen we een nieuw patroon.

De computer doet dat ook zo

Een computer leert eigenlijk op dezelfde manier. Programmeurs bouwen in een programma een net van theoretische neuronen, een neuraal netwerk. Dit bestaat uit input- en outputneuronen, op basis van de complexiteit van de toepassing. Tussen deze neuronen zitten verschillende lagen verborgen neuronen. Elke laag is volledig verbonden met de vorige en volgende laag. Deze verbindingen hebben een zogenoemde bias en weight, factoren die de input manipuleren. Die input gaat door een neuron (vaak met een wiskundige functie) en geeft de output door aan de volgende neuronenlaag. Nadat deze het algoritme heeft gecorrigeerd op fouten, verandert de laag de bias of weight totdat de output goedgekeurd is. Zo onthoudt de computer patronen op dezelfde manier als de mens.

Bij bovenstaand voorbeeld bestaat de input uit een aantal handelingen van een persoon, zoals pagina’s bekijken of zoekwoorden invoeren. De beoordeling van deze handelingen bepaalt het algoritme door een aantal succesfactoren, bijvoorbeeld of iemand solliciteert of een vacature deelt. De ene factor weegt hierbij zwaarder dan de andere.

Hoe beter getraind het algoritme is, hoe groter de kans op een passende kandidaat.

De output in bovenstaand voorbeeld is een lijst met vacatures waarin deze persoon mogelijk interesse heeft. Zo gauw het algoritme een succesfactor registreert, ontwikkelt het zich. Het weet steeds beter welke vacatures het moet aanraden. Kandidaten krijgen hierdoor de best passende vacatures per definitie eerder te zien – en recruiters kunnen ervan uitgaan dat een kandidaat daadwerkelijk geïnteresseerd is. Hoe beter het algoritme getraind is, hoe groter de kans dat een kandidaat goed bij een vacature past.

De voordelen van GCTS

Uit verschillende case-studies omtrent het gebruik van GCTS blijkt dat de implementatie ervan de interactie op werkenbij-sites flink verbetert. Een aantal cijfers:

  • Johnson & Johnson kreeg 41% meer geschikte kandidaten voor moeilijk te vervullen vacatures
  • Bij CareerBuilder steeg het aantal opvolgende gebruikersacties met 41% en de klikfrequentie voor e-mailmeldingen met 15%.
  • Siemens noteerde een kandidaat-conversiestijging van 30%.
  • Bij RecruitMilitary steeg het aantal sollicitaties per dag met 78%.

Het geheim? De kunstmatige intelligentie (A.I.) achter GCTS levert preciezere én meer gepersonaliseerde zoekresultaten op. Dit stroomlijnt je recruitmentproces.

En zijn er ook nadelen?

Voordat je denkt dat aan GCTS geen nadelen kleven: die zijn er toch wel. Het is een typisch voorbeeld van ‘expertsoftware’. De implementatie ervan kost dan ook flink wat tijd, geld en expertise. Omdat de documentatie niet optimaal is, hebben zelfs experts de tijd nodig om het zich eigen te maken. Het gebruik van GCTS is ook niet gratis. Als je de 10.000 zoekopdrachten per maand passeert, kost elke zoekopdracht vanaf dat moment een fractie van een eurocent.

Zodra het algoritme voldoende getraind is, vergroot je de kans op de perfecte match.

Bij Marksmen zijn we momenteel bezig met de implementatie van GCTS en dat was voor ons ook de reden om dit artikel te schrijven. We willen andere bedrijven inspireren om ook hiermee aan de slag te gaan. Door GCTS te implementeren zorg je voor een fijn doorzoekbare vacaturesite, en voor meer geschikte kandidaten voor moeilijk te vervullen vacatures. Zodra het algoritme voldoende getraind is, vergroot je de kans op de perfecte match tussen zoekintentie en resultaten. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat GCTS implementatie leidt tot meer interactie op je werkenbij-site.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Emiel van Essen, Full Stack Developer bij Marksmen.

Lees ook

De maand in werving: 7 dingen die ons voor recruiters opvielen in september

Een serieuze tweede golf, met als centrale vraag: ‘mondkapje of niet?’, een overleden opperrechter in Amerika met een eigen nickname, een Prinsjesdag ‘op afstand’ en een verlate Tour de France met een verrassende winnaar: ook in september gebeurde er weer van alles in de hele wereld. Maar wat gebeurde er allemaal dat voor de arbeidsmarkt van belang is? Een beknopt overzicht.

#1. In gewilde beroepen nog steeds veel werk

De coronacrisis grijpt om zich heen op de arbeidsmarkt, maar is het daarmee gedaan met de krapte? Nee, hoor. ‘In heel 2016 was de spanning op de arbeidsmarkt nog lager dan in het afgelopen kwartaal’, aldus UWV-arbeidsmarktadviseur Nicole van der Goorbergh. En voor sommige beroepen, zoals machinemonteurs, gespecialiseerde verpleegkundigen en mbo-verpleegkundigen, blijft de vraag ook nu nog ruim groter dan het aanbod, zo blijkt uit een analyse van de UWV Spanningsindicator Arbeidsmarkt door de NOS.

De krapteberoepen zijn door corona vrijwel onveranderd.

Ondanks de coronacrisis zijn de tekorten op de arbeidsmarkt niet wezenlijk veranderd, blijkt ook uit onderzoek van de Universiteit Maastricht. De beroepen die vóór de coronacrisis de grootste krapte kenden, doen dat nog steeds. Volgens hoogleraar Didier Fouarge, die het onderzoeksprogramma leidt, hebben de beroepen met een grote baankans kenmerken die structureel goed in de markt liggen: ‘Het gaat om beroepen waarvoor je analytisch moet denken en sociale en communicatieve vaardigheden moet hebben.’

#2. Pleidooi voor ‘Huis van de Arbeidsmarkt’

Maar wat dan te doen met al die andere beroepen, voor wie nu ineens wél minder vraag is? Daarvoor wordt veel verwacht van omscholing, zo werd ook al bij Prinsjesdag duidelijk. En wat landelijk nodig is, is misschien wel ‘een drempelloos “Huis van de arbeidsmarkt”, waar iedereen terecht kan om een volgende stap op de arbeidsmarkt te zetten’, zo schetst UWV-werkbedrijf-directeur Tof Thissen zijn toekomstdroom. En nog een mooi idee: ‘een Deltacommissaris voor de arbeidsmarkt’.

‘Wat landelijk nodig is, is ‘een drempelloos “Huis van de arbeidsmarkt”, waar iedereen terecht kan.’

tof thissen in septemberIn juni pleitte Thissen (foto) al ervoor om structureel een half miljard euro ter beschikking te stellen voor omscholing van werkzoekenden, 10 keer zoveel als het kabinet voorheen beschikbaar stelde. Het UWV verwacht volgend jaar 700.000 werklozen, maar op sommige terreinen is werk te over. De regering grijpt daar overigens wel op in, door op Prinsjesdag 1,4 miljard euro vrij te maken voor een sociaal pakket ‘om mensen te ondersteunen en hen te helpen zich aan te passen aan de veranderde arbeidsmarkt.’

#3. Trump doet diversiteitstraining in de ban

Opmerkelijk nieuws uit de Verenigde Staten, waar president Trump een executive order heeft doen uitgaan, waarin hij elk bedrijf dat met de federale overheid zaken doet verbiedt om nog langer diversiteits- en inclusiviteitstraining aan te bieden aan hun medewerkers. Zulke trainingen zijn ‘ontworpen om ons te verdelen en te voorkomen dat we ons als één volk scharen achter de gezamenlijke bestemming van ons geweldige land’, aldus Trump, die eerder in september voor overheidsambtenaren zelf al zulke trainingen verbood.

‘Deze executive order ondermijnt het zinvolle werk dat we doen om meer inclusieve bedrijven te bouwen.’

De beslissingen kon meteen op veel kritiek rekenen, onder meer van Google, Amazon en Microsoft. De effectiviteit van dit soort trainingen mag dan niet altijd bewezen zijn, de argumentatie van Trump slaat nergens op, vinden veel organisaties, onder meer verenigd in de Information Technology Industry Council en The Internet Association. ‘Deze executive order ondermijnt het zinvolle werk dat we doen om meer inclusieve bedrijven te bouwen’, aldus IA-directeur Sean Perryman. Diverse advocaten zijn overigens ook al aan het onderzoeken of ze de beslissing van Trump kunnen aanvechten.

#4. Sober jubileum voor Randstad

‘Van Nederlandse startup tot grootste HR-dienstverlener wereldwijd’: onder die noemer stond uitzender Randstad in september stil bij het eigen 60-jarig bestaan. Want het was precies 60 jaar geleden dat oprichter Frits Goldschmeding de allereerste flexwerker achterop de fiets naar de klant bracht. In beginjaar 1960 werkten 20 flexwerkers vanuit het kantoor in Amstelveen. Momenteel zijn dat er zo’n 650.000, naast nog eens 38.000 vaste medewerkers, in maar liefst 38 landen.

Een jubileum met ‘een zwart randje’, zo omschreef CEO Jacques van den Broek het in de Telegraaf. De omzet van het concern liep dit jaar vanwege corona immers met ongeveer een kwart terug. Vanwege het jubileum was aanvankelijk ook een groot live evenement gepland, maar ook dat viel door bekende redenen in het water. Wel kwam er een nog een commercial, met enkele hoogtepunten uit de voorbije 60 jaar daarin opgesomd:

#5. Vraag naar controllers blijft groot

Nog zo’n groep waarnaar de vraag dit jaar groot is gebleven: de financial controllers. Althans, dat stelt recruitmentspecialist Robert Walters op basis van eigen onderzoek, op basis van Jobfeed. Het totaal aantal vacatures in Nederland daalde tussen maart en augustus met ruim 15% ten opzichte van dezelfde periode in 2019, de vraag naar financial controllers daalde daarentegen slechts met 5%. De behoefte werd misschien zelfs urgenter, aldus Rob Steur (Robert Walters). ‘Als je als organisatie tijdens een crisis niet kunt zeggen hoe je ervoor staat, heb je een probleem.’

‘Als je als organisatie tijdens een crisis niet kunt zeggen hoe je ervoor staat, heb je een probleem.’

Steur verwacht binnenkort vooral groeiende vraag naar business forecasters. ‘Bedrijven willen in beeld krijgen wat het ‘nieuwe normaal’ is. Welke omzet is te verwachten? En hoeveel kosten kunnen daartegenover staan zonder dat er verlies gedraaid wordt? Daar zijn business controllers voor nodig. Uit data-research dat wij deden over de vorige crisis, ruwweg van 2008 tot 2015, bleek ook dat forecasting een skill was die steeds meer gevraagd werd. De komende periode komt deze ontwikkeling in een stroomversnelling. Daarbij zijn register controllers de populairste kandidaten.”

#6. Ranglijstjes: Tilburg, KLM en Shell bovenaan

In september vallen niet alleen de eerste blaadjes van de bomen, maar ook de eerste ranglijstjes van het jaar. Zo verscheen deze maand de ranglijst van populairste studies volgens werkgevers (Tilburg twee keer bovenaan, lijst van Magnet.me). En ook Intermediair kwam met een lijst, de Favoriete Werkgevers onder hoogopgeleiden. Opvallend was dat hier vooral bedrijven scoren die anderszins onder vuur liggen. Zo is bij vrouwen het geplaagde KLM favoriet, bij mannen Shell, dat net deze week bekend maakte duizenden banen te moeten schrappen.

ranglijstjes in september

#7. Nieuwe collega vaak op uiterlijk beoordeeld

En nu we het toch over opmerkelijk onderzoek hebben… In september verscheen ook onderzoek van Acties.nl, onder ruim 1.100 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard, over het uiterlijk van collega’s. Daaruit zou blijken dat bijna 2 op de 3 werkenden nieuwe collega’s op het uiterlijk zou beoordelen. Daarnaast zegt 21% eerder bereid te zijn om werkzaamheden over te nemen van een knappe dan van een minder aantrekkelijke collega.

Mannelijke dertigers zijn het meest bereid werk uit handen te nemen van een knappe collega.

De bereidheid om werk uit handen te nemen van knappe collega’s blijkt daarnaast onder mannen bijna drie keer zo hoog te zijn als onder vrouwen (29 vs. 10%). En mannelijke dertigers blijken hiervoor het meest gevoelig (38%). ‘Mensen kunnen er natuurlijk niets aan doen dat ze minder knap geboren zijn. Dat dit onbewust zo’n grote rol speelt, verbaast me’, aldus Vince Franke (Acties.nl). Knappe collega’s hebben overigens niet alleen maar een streepje voor. Zo zegt 13% een knappe collega minder (snel) serieus te nemen, waar dit bij minder aantrekkelijke collega’s slechts 8% is.

uiterlijk in september

#8. Cartoon van de maand in september

cartoon in september

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van werving en selectie. In september iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

Zo zien de vacatures eruit op de beste recruitmentsites van Nederland

Al 14 jaar onderzoekt Bas van de Haterd voor Digitaal-Werven hoe de sollicitatie-ervaring bij grote Nederlandse werkgevers eruitziet. Dat wil zeggen: hij bekijkt hun corporate recruitmentsites, doet er een mystery sollicitatie en stelt een vraag op Facebook en kijkt vervolgens wat daarop de reactie is.

‘Bepaalde dingen kun je compenseren met andere dingen, net als in het echte leven.’

Dit jaar is het onderzoek iets anders gegaan dan normaal – zoals eigenlijk alles dit jaar. ‘Slechts’ 37 werkenbij-sites werden grondig bekeken; de beste sites van vorig jaar, aangevuld met de beste nieuwe sites die na het onderzoek van 2019 live zijn gegaan, volgens de makers van die sites. De crème de la crème van de Nederlandse recruitmentsites dus, de werkelijke kanshebbers op de awards die tijdens het evenement worden uitgereikt.

Zo ziet de header van een vacature bij schoenwinkel VanHaren eruit.

Tientallen elementen

Maar wat is nu het belangrijkste element van je recruitmentsite? Dat zijn natuurlijk de vacatures. Dat is immers de plek waar de kandidaat vaak binnenkomt. En zo niet, dan is het waar de kandidaat naar op zoek is. ‘Uit veel internationaal onderzoekt blijkt dat de kandidaat pas als hij overtuigd is van de baan, verder kijkt naar de organisatie’, stelt Van de Haterd. ‘De vacature is dan ook dé plek om zowel de baan als de organisatie te verkopen. De ouderwetse lap tekst werkt niet meer, zeker niet nu meer dan de helft van je bezoekers met een mobiele telefoon op je site komt.’

‘De vacature is dé plek om zowel de baan als de organisatie te verkopen.’

Maar wat werkt dan wel? Om daar antwoord op te vinden, kijkt het onderzoek naar tientallen elementen van de vacatures op deze sites. De meest opvallende worden hieronder belicht:

#1. Google: SEO behoorlijk op orde

Google is en blijft een van de belangrijkste plekken waar een kandidaat zijn of haar zoektocht begint. Van de Haterd: ‘Wij onderzoeken dit met de makkelijkste zoekopdracht waarop een organisatie zou moeten scoren: het woord ‘vacature’, de exacte vacaturetitel van een vacature die online staat en de naam van de organisatie.’ Het blijkt dat de meeste organisaties hun SEO (search engine optimalisation) behoorlijk op orde hebben. Bijna drie kwart scoort op deze manier vrijwel bovenaan in de Google-resultaten. En slechts iets meer dan 5% (lees: 2 organisaties) van de topsites scoort hier niet goed op.

#2. Opmaak: Best vaak een feest om te lezen

Wat veel ‘gewone’ sites nog wel eens over het hoofd zien, hebben de betere recruitmentsites bijna allemaal goed voor elkaar: de opmaak van de vacature. Van de Haterd: ‘Hoewel 10,8% van de sites nog altijd een lap tekst bij een vacature aanbiedt, hebben evenveel organisaties er een feest van gemaakt om de vacature te lezen. Daarnaast heeft 40,5% het gewoon heel goed gedaan door tekst en beeld te gebruiken en gebruikt 37,8% geen beeld, maar hebben ze wel een opmaak die uitnodigt tot verder lezen.’

recruitmentsites vacatures opmaak

Bij veel vacatures is een foto in de header ervan tegenwoordig vast onderdeel over de opmaak. ‘Belangrijk is dat deze foto past bij het soort functie. Want onbewust wil de kandidaat zich kunnen identificeren met de persoon in de foto’, weet de onderzoeker. ‘Elk vakgebied zou dus minimaal één eigen foto moeten hebben. Bijna 2 van de 3 topsites hebben dit gelukkig ook. Eén partij had zelfs een unieke video bij elk soort vacature.’

recruitmentsites vacatures foto's

Digitaal-Werven meet overigens nog veel meer zaken. Zoals: het aantal woorden per vacature (grote verschillen tussen alle sites), het gebruik van bulletpoints (50-90% komt het vaakst voor, ‘misschien lichtelijk overdreven’) en of de bulletpoints opgemaakt zijn in bijvoorbeeld de bedrijfskleur of het -logo (ongeveer de helft heeft dat). 

dit-zijn-de-9-beste-corporate- recruitmentsites vacatures
Bij a.s.r. weten ze hoe een vacature aantrekkelijk op te maken

#3. Vacature-inhoud: Veel vaker jij dan wij

Is een kandidaat overtuigd door de opmaak van de vacature en besluit hij of zij de vacature ook te gaan lezen? Dan gaat het uiteindelijk natuurlijk ook om de inhoud ervan. In het onderzoek kijkt Van de Haterd onder meer naar de verhouding tussen hoe vaak het woord ‘wij’, gebruikt wordt, ten opzichte van het woord ‘jij’. ‘Dit omdat in ons onderbewuste het woord jij een signaal is van vragen of nemen en wij van geven. Opvallend is dat bijna al deze goed scorende partijen significant vaker jij gebruiken dan wij.’

Inhoudelijk wordt verder onder meer gekeken naar zaken als standplaats, salaris, mobiliteitsvergoedingen, pensioenregelingen, maar ook of er bijvoorbeeld een sluitingsdatum wordt genoemd en of de procedure uitgelegd wordt. Opvallend is dat nog steeds maar 30% van de vacatures iets vermeldt over flexibele werktijden of thuiswerken, zegt Van de Haterd. ‘Zeker gezien de tijd waar we nu in zitten. Combineer dit met het feit dat 60% geen statement over corona op de site heeft en je merkt dat het aanpassingsvermogen van zelfs de organisaties die werving erg serieus nemen nog niet heel hoog is.’

‘Blijkbaar noemen deze werkgevers liever geen sluitingsdatum, terwijl kandidaten dat wel willen.’

Wat verder opvalt, zegt hij, is ook ‘dat het aantal partijen dat een sluitingsdatum in de vacature vermeldt significant lager is dan vorig jaar, toen nog alle grote organisaties van Nederland onderzocht werden. Blijkbaar is een sluitingsdatum noemen iets dat juist deze werkgevers niet doen. En dat terwijl het kandidaten toch vaak wel duidelijkheid geeft over een vacature.’

recruitmentsites kpn vacatures
Bij KPN zijn de vacatures tegenwoordig zéér visueel

Maar wie is nu straks de allerbeste?

Meer informatie is te horen op het Digitaal-Werven event op 27 oktober, dat – onder voorbehoud – live te volgen is in de Inn Style in Maarssen, maar daarnaast natuurlijk ook via een digitale livestream. Op dit event wordt ook de award uitgereikt aan 1 van de 9 genomineerde recruitmentsites (in alfabetische volgorde):

Noot: De NS (werkenbijns) kan geen nominatie krijgen, aangezien zij vorig jaar hebben gewonnen. En de winnaar van het jaar ervoor levert het jaar erop altijd het wisseljurylid.

Lees ook

Hoe je bij véél sollicitaties toch een persoonlijke ervaring kunt blijven bieden

In zware economische tijden kunnen kandidaten gauw het gevoel krijgen dat ze ‘niet meer dan een nummer’ zijn. Maar hoeveel sollicitanten je ook krijgt, je kunt ze nog altijd een persoonlijke ervaring geven, zegt recruitmentgoeroe Dr. John Sullivan, op donderdag 1 oktober een van de hoofdsprekers op Werf& Live. En die oplossing heet? ‘Hyper-personalisering’.

Hoeveel sollicitanten je ook krijgt, je kunt ze nog altijd allemaal een persoonlijke ervaring geven.

‘Deze moderne recruitmentmarketing-benadering is specifiek ontworpen om elke kandidaat zich uniek, speciaal en belangrijk te laten voelen’, aldus Sullivan. ‘Het werkt door af en toe in het proces een kleine persoonlijke touch toe te voegen, zodat iedere kandidaat letterlijk het gevoel krijgt dat het proces speciaal voor hem of haar op maat gemaakt is. En dat hoeft niet eens heel veel tijd, moeite of geld te kosten.’

Slechts 3% doet het al

In marketing is zo’n (hyper)persoonlijke ervaring al behoorlijk gemeengoed. In recruitment echter nog niet, constateert de Amerikaanse recruitmentauteur. Zo haalt hij onderzoek aan waaruit blijkt dat slechts 3% van de 500 grootste bedrijven in Amerika momenteel al zo’n persoonlijke ervaring aan zijn candidate experience toevoegt.

In marketing is zo’n (hyper)persoonlijke ervaring al behoorlijk gemeengoed.

dr. john sullivan op werf& live
Dr. John Sullivan

En dat terwijl een meer persoonlijke benadering niet alleen beter is voor je employer brand, maar ook de kans vergroot dat de juiste kandidaat niet vroegtijdig afhaakt, aldus Sullivan. En dat kan gaan om soms ogenschijnlijk kleine dingen, zoals een foto geven aan de receptioniste, zodat de kandidaat voor een sollicitatiegesprek meteen persoonlijk welkom kan worden geheten.

Waar kun je aan denken?

Waar kun je nog meer allemaal aan denken, als acties om een (hyper)persoonlijke ervaring te bieden, óók als je veel sollicitanten hebt? Volgens Sullivan is er genoeg te verzinnen. ‘Het is geen rocket science. Het vereist ook geen strategisch plan of structurele veranderingen in je recruitmentproces. Je hebt alleen een checklist nodig met acties die zich al hebben bewezen, waar het erom gaat indruk te maken op kandidaten.’ Een paar voorbeelden:

#1. Vóór het sollicitatiegesprek

  • Personaliseer je communicatie. Bedenk dat er weinig zo onpersoonlijk is als iets wat lijkt op een spam- of gestandaardiseerde e-mail. Zorg in elk geval voor een op de persoon toegesneden aanhef, en waar mogelijk een zo persoonlijk mogelijke onderwerpregel. Nog belangrijker: zorg voor een snel antwoord. Niets is zo erg voor sollicitanten als helemaal geen antwoord krijgen of meer dan 24 uur moeten wachten op een eerste respons.
  • Vraag kandidaten om hun beschikbaarheid. Vraag kandidaten wanneer ze tijd voor je zouden hebben. Alleen al dit vragen laat zien dat je om hen geeft, en rekening met hen wilt houden. Door vervolgens ook alleen sollicitatiegesprekken te plannen in de tijd die zíj hebben aangegeven, toon je bovendien dat ze een prioriteit voor je zijn.
  • Hou hen niet in het ongewisse. Help kandidaten van hun onzekerheid af, door te laten zien dat je hen als individu beschouwt. Neem hem mee in je verwachtingen: hoe ziet het proces eruit? Hoe lang zal het duren? Wat moeten ze aan? Waar ben je in een eventueel gesprek naar op zoek? Johnson & Johnson is een van de beste voorbeelden op dit gebied.
  • Stuur de profielen van je team. Bovengemiddeld goede kandidaten willen graag met goede collega’s samenwerken. Laat hen dus het team zien waar ze eventueel in terecht komen, liefst met enkele (LinkedIn-)profielen.
  • Stuur een route. Zelfs zoiets eenvoudigs als een routebeschrijving per OV en auto, en het verwijzen naar een plek om te parkeren, kan al een persoonlijke ervaring bieden, omdat je daarmee laat zien dat je meeleeft met de angst van de kandidaat mogelijk te verdwalen. En die routebeschrijving kun je zelfs vrij eenvoudig op maat (laten) maken, op basis van de adresgegevens van de kandidaten.
  • Kijk of ze klant zijn. Zijn bij jouw organisatie de klantgegevens op orde? Kijk dan eens wie van de kandidaten in jouw bestand ook in de klantendatabase voorkomt en wat daar hun geschiedenis is. Daarmee laat je niet alleen zien dat je begrijpt wat de kandidaat voor persoonlijke ervaring heeft met het bedrijf, maar toon je ook meteen aan dat je je huiswerk hebt gedaan.

#2. Tijdens de sollicitatiegesprekken

Bij het sollicitatiegesprek bied je natuurlijk al als vanzelf een meer persoonlijke ervaring. Maar ook hier zijn nog wel enkele extra’s te verzinnen, zegt Sullivan. Zoals:

  • Zorg dat je ze herkent. Direct bij je eigen naam begroet worden is de meest persoonlijke ervaring van alle eerste indrukken. Instrueer de receptioniste daar dus al op. En zorg ook dat alle andere betrokkenen in het proces op de hoogte zijn van wie er komt, en het liefst ook van hoe hij of zij eruitziet. Doe dat overigens ook zoveel mogelijk omgekeerd. Dus geef de kandidaat ook aan met wie hij of zij in een gesprek te maken krijgt, inclusief een foto en een kort profiel.
  • Vang ze op bij de deur. Er zijn weinig dingen die de kandidaat zo goed laten zien dat je geïnteresseerd in hem of haar bent als een persoonlijke ontvangst bij de deur. En moet je toch door de receptie gebeld worden? Zorg dan in elk geval dat je er snel bent.
  • Waar is de badge? Mocht er een toegangspasje nodig zijn, zorg dan het liefst voor een persoonlijk pasje. Dan heeft de kandidaat meteen het gevoel meer te zijn dan een ‘gewone’ bezoeker.
  • Een teken van welkom. Een persoonlijk welkom, bijvoorbeeld met hun naam op een naambordje, geeft iedereen het gevoel bijzonder te zijn. En dat kan zelfs in een Zoom-sollicitatiegesprek.
  • Zorg dat het geen kruisverhoor wordt. Kies je voor een sollicitatiegesprek dat de kandidaat ‘op de grill’ legt? Of maak je er liever een persoonlijke, professionele conversatie van? Ook dat kan op gestructureerde wijze, maar helpt in elk geval om de kandidaat een persoonlijke ervaring te bieden die respect opbrengt voor zijn of haar ervaring.
  • Geef hen een keuze. Wil je zorgen dat een sollicitatiegesprek geen eenrichtingsverkeer wordt? Geef de kandidaat dan keuzes. Vraag hem of haar bijvoorbeeld of hij of zij nog iemand wil ontmoeten in de organisatie. Alleen al dat je mensen vraagt een keuze te maken zorgt er al voor dat ze zich persoonlijk benaderd worden, in plaats van dat ze volledig ‘in het malletje’ moeten passen.
  • Geef iets mee. Kandidaten die de moeite hebben genomen bij jou op sollicitatiegesprek te komen, waarderen het over het algemeen zeer als ze iets meekrijgen waaruit dankbaarheid blijkt. Denk aan de voucher die Hunkemöller meegeeft aan afgewezen sollicitanten, of de kortingsbon voor de kandidaten van Sonos.
  • Loop mee naar buiten. Een afscheid is vaak een ongemakkelijk moment bij een sollicitatiegesprek. Maar een kandidaat zelf naar buiten laten gaan, terwijl de volgende kandidaat alweer klaarstaat geeft wel een heel onpersoonlijke benadering. Loop daarom liever mee tot aan de voordeur, zodat de sollicitant zich in elk geval geen nummer vindt.
  • Onthoud wat iemand drinkt. Maak bij het eerste sollicitatiegesprek een aantekening van wat iemand drinkt. Het maakt veel indruk als je bij het tweede gesprek kunt zeggen: ‘Het was cappuccino, toch?’

#3. Tijdens de onderhandelingen

  • Maak het aanbod persoonlijk. Zelfs in de fase van de contractonderhandelingen kan het nog steeds zin hebben om een persoonlijke ervaring te bieden, zegt Sullivan. Vraag kandidaten bijvoorbeeld wat ze willen, en bedenk of er iets individueels en onverwachts denkbaar is wat bij hem of haar voor een ‘wow!’ kan zorgen.
  • Personaliseer de baan. En als je dan écht voor de persoonlijke ervaring gaat, kijk dan of je ook de baan nog een beetje zo kunt aanpassen dat die nog beter op de persoon is toegesneden. Als je hier flexibiliteit toont, geeft dat de kandidaat bovendien vertrouwen voor de toekomst.

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Dr. John Sullivan? Er zijn vanwege corona helaas geen mensen welkom bij de live editie van Werf& Live in DeFabrique. Maar gelukkig kan iedereen wel via een (gratis) livestream meegenieten. En het programma is het zeker waard! Meld je hier aan om het allemaal te horen.

Lees ook

Betere vacatureteksten? Hier is 5 keer laaghangend fruit te plukken

Betere vacatureteksten staan bij veel organisaties nog steeds hoog op de agenda. Zeker nu Google for Jobs ook in Nederland (en België) is begonnen. Maar hoe zorg je nou dat jouw ideale kandidaat ook jouw vacature tot het eind toe uitleest? Tijdens de training schrijven van vacatureteksten op 5 oktober kun je er een dag lang diep op ingaan. Maar hier vast vijf stuks laaghangend fruit.

#1. Geef het salaris aan

In slechts 18% van de vacatureteksten wordt momenteel het bij functie passende salaris benoemd. Terwijl salaris wel het belangrijkste punt is voor de sollicitant om te weten. Sterker nog: velen haken af als ze het salaris niet vermeld zien. En ook voor Google for Jobs salaris belangrijk is: wordt het niet genoemd, dan ‘schat’ de zoekmachine het zelf in.

Wordt het salaris niet genoemd, dan ‘schat’ Google for Jobs het zelf in.

Vind je het (te) spannend om het precieze salaris te vermelden? Omschrijf dan hoe het salaris is opgebouwd en ga verder dan onder welk CAO het salaris valt. Is jouw salaris lager dan dat van de concurrent? In de eerste plaats: hoe weet je dat zo zeker? Maar mocht het echt zo zijn, licht dan naast het salaris je goede secundaire arbeidsvoorwaarden uit en laat zien welke mogelijkheid tot ontwikkeling je biedt, of een ander voordeel dat jouw organisatie in petto heeft.

#2. Gebruik illustraties

Illustraties zijn steeds meer in opkomst en kunnen complexe dingen snel verhelderen. Met icoontjes kun je overzichtelijk, speels en verfrissend aanduiden wat de vereisten zijn, maar ook de what’s in it voor de sollicitant. Kijk eens naar het volgende sollicitatieproces:

Voorbeeld - sollicitatieproces 2

En vergelijk dat vervolgens eens met hoe je het ook in de vacature zou kunnen zetten:

Voorbeeld - sollicitatieproces 1

Veel leuker en duidelijker, toch? En het heeft nog meer voordelen: je employer brand valt meer op, en het creëert een positieve vibe rondom je vacature. Online illustraties bestaan doorgaans uit vector-bestanden, punten, lijnen, bochten en vormen gebaseerd op mathematische formules, die je groter of kleiner kunt maken zonder verlies aan kwaliteit.

Blog - illustraties afbeelding 1
People vector created by pikisuperstar – www.freepik.com

Geen budget om illustraties te laten opmaken? Download dan eens gratis illustraties. Je kunt deze zelf bewerken, in de kleuren van jouw huisstijl zetten of net even naar jouw hand tweaken. Een aantal websites waar je gratis illustraties kunt downloaden: Freepik, Designs.ai graphicmaker, Dribbble, Isometric, en unDraw. Op vacaturepagina’s als die van de CorrespondentHeadspace, Salesforce of Casper (een Amerikaans beddenbedrijf) zijn mooie voorbeelden te vinden van wat illustraties vermogen, en hoe ze in één keer voor betere vacatureteksten kunnen zorgen.

#3. Maak ze divers en inclusief

Diversiteit en inclusiviteit vormen momenteel hét thema als het gaat om werving en selectie. Maar hoe divers en inclusief zijn jouw vacatureteksten al? Spreken ze verschillende doelgroepen aan? Worden vrouwen er net zozeer door aangesproken als mannen? Een tool die kan helpen om dat te bepalen is Textmetrics, dat onder meer kijkt naar het taalniveau van jouw doelgroep en of je vacaturetekst daarop aansluit. Ook kan deze tool helpen jouw vacaturetekst niet alleen genderneutraal, maar ook converterend te maken.

#4. Doe de intake

Het klinkt zo logisch. En toch blijven veel vacatureteksten erg op de vlakte als het gaat om de inhoud van de functie. Een gemiddelde productbeschrijving in een webshop is vaak nog uitgebreider dan een vacature. Maar een keuze voor een nieuwe baan is toch echt wat anders dan de aanschaf van een paar schoenen. Wil je een baan aan de man brengen? Vertel dan zo concreet mogelijk wát iemand dag-in-dag-uit gaat doen.

Wil je een baan aan de man brengen? Vertel dan zo concreet mogelijk wát iemand dag-in-dag-uit gaat doen.

Een goede vacatureintake is hierbij onmisbaar. Ook hier zijn tegenwoordig trouwens tools voor om je hierbij te helpen, met betere vacatureteksten als resultaat. Maar het is verstandig hierbij in elk geval de piramide van Maslow in de gaten te houden. Oftewel: staat er in de tekst wat iemand gaat verdienen? (de fysiologische behoefte). Is duidelijk: hoe veilig ben ik in deze baan? (veiligheid). Pas ik in het huidige team? (behoren). Wat is mijn rol in het team? (waardering). En als bovenste laag van de piramide: de persoonlijke groei. Oftewel: wat kan ik zelf uit deze baan halen? Hoe word ik er een beter mens van? Als je deze punten in je vacaturetekst op een of andere manier laat terugkomen, weet je zeker dat de juiste doelgroep zich erin kan herkennen.

#5. Leef je in

Veel vacatureteksten worden nog steeds geschreven vanuit de organisatie in plaats van vanuit de doelgroep waarvoor je werft. Maar wil je betere vacatureteksten, dan begint het met inlevingsvermogen. Waar loopt jouw ideale kandidaat warm voor? Wat beweegt hem of haar om voor deze baan te kiezen? Wie met hagel schiet, loopt het risico om niemand te raken. Kies je doelgroep daarom zorgvuldig en stem de inhoud én toonzetting van je vacaturetekst daarop af.

Wie met hagel schiet, loopt het risico om niemand te raken.

Je doelgroep is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je vacature (voldoende) gevonden wordt. Als je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je daar ook je functietitel en tekst op afstemmen, en ook de kanalen waar je hem bekend maakt. Net zoals elke andere tekst gaat het ook bij vacatureteksten er niet alleen om te bedenken wat jij zelf wilt vertellen, maar om wat jij wilt dat de ander hoort.

Meer weten?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Via een kennisportal gecombineerd met een workshop leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Op maandag 5 oktober is er weer een nieuwe training schrijven van vacatureteksten!

Schrijf je dus nu in!

button betere vacatureteksten

Lees ook

Banner - schrijven van vacatureteksten

Dyslexie en recruitment: hoe goed (of slecht) gaat dit eigenlijk samen?

Ruim 8% van de kinderen op de basisschool is dyslectisch (aldus het CBS). Oftewel: zo’n 1 op de 12. Maar hoewel dyslexie vooral nog alleen als een probleem wordt gezien, heeft het ook voordelen. Er is namelijk gebleken dat dyslectici vaak juist enorm creatief en ondernemend zijn, en verbanden zien die anderen niet zien. ‘Dyslexie is een talent’, zei bijvoorbeeld NoticeAbility-oprichter Dean Bragonier al eens. Naast dat mensen met dyslexie gewoon gelijke kansen op de arbeidsmarkt verdienen, kan het ook nog eens voor toegevoegde waarde zorgen in je bedrijf.

Virgin-oprichter Richard Branson zet zich nu zelfs in om het taboe rondom dyslexie op de arbeidsmarkt te slechten.

richard branson dyslexieDat ook (of misschien wel: júíst) dyslecten succesvol kunnen worden, is te zien aan de vele beroemdheden die kampen met dyslexie. Denk aan Albert Einstein, Apple-oprichter Steve Jobs, maar ook Virgin-oprichter Richard Branson. De laatste zet zich nu zelfs in om het taboe rondom dyslexie op de arbeidsmarkt te slechten.

Onderaan de stapel

Want dat is best hard nodig, zo blijkt. Dyslexie kan namelijk voor serieuze problemen zorgen in het sollicitatieproces. Want wat is vaak het eerste waar om gevraagd wordt? Inderdaad, een sollicitatiebrief. En dan het liefst een brief zonder spelfouten, in correct Nederlands, en in een goed leesbaar verhaal. Anders kom je als kandidaat sowieso onderaan de stapel terecht.

Zo hoeft het natuurlijk niet altijd te gaan, en sommige recruiters zijn misschien best bereid een oogje toe te knijpen voor een spelfoutje of twee. Maar ook Stephanie Raber van HOI foundation, een stichting die zich inzet voor meer kennis en een breder beeld over dyslexie, beaamt dat de handicap zeker in de weg kan zitten met solliciteren.

‘Heel vaak is het voor een sollicitant al klaar als er 1 of 2 spelfouten in de brief zitten’

‘Taal wordt vaak nog gekoppeld aan intelligentie en je best niet doen. Heel vaak is het voor een sollicitant al klaar als er 1 of 2 spelfouten in de brief zitten’, vertelt ze. Maar ook als ze de sollicitatiebrieffase voorbij zijn gekomen, kunnen sollicitatieprocedures voor dyslecte kandidaten lastig blijven. ‘Omdat het toch vaak vastloopt op een andere manier van denken. En dan denken dyslecten vaak: laat maar.’ Dat gevoel van afwijzing heeft consequenties voor het zelfvertrouwen, waardoor dyslecten de neiging hebben om het maar weg te schuiven.

Andere kijk

Maar het is juist zo belangrijk dat kandidaten het melden als ze dyslectisch zijn, zodat er op een andere manier naar gekeken kan worden, aldus Raber. ‘Bedrijven en recruiters moeten doorhebben dat iemands taalvermogen niets zegt over de andere capaciteiten. Die capaciteiten liggen bij dyslecten gewoon ergens anders. Het is maar net wat je als bedrijf nodig hebt in de toekomst.’

Dyslexie en solliciteren

Steeds meer bedrijven onderkennen dit trouwens ook en proberen er wel meer aan te doen, zegt ze. Zo werken ze bijvoorbeeld vaker met video tijdens sollicitaties (iets wat trouwens ook niet voor iedere dyslect een uitkomst is). Maar toch is het grootste deel van de procedures nog op tekst lezen en schrijven gericht. Wel zijn er vooral bij creatieve bedrijven vaak veel mensen dyslectisch, en wordt daar op een andere manier gekeken naar dyslecte kandidaten.

‘Het grootste deel van sollicitatieprocedures is nog op teksten lezen en schrijven gericht.’

Outside-the-box-denkers

Het internationale advies- en accountancybedrijf EY kwam in 2019 met het rapport ‘The Value of dyslexia’. Hierin wordt aandacht besteed aan hoe de kwaliteiten van dyslectici bedrijven in de toekomt kunnen helpen. Ook in Nederland begint het thema steeds meer onder de aandacht te komen. Zo wordt in de Week van Dyslexie, dit jaar van 1 t/m 8 oktober, een event georganiseerd waarbij ‘hiring outside-the-box-thinkers’ wordt gelanceerd, in samenwerking met ABN Amro.

Dyslexie valt ook onder diversiteit en inclusiviteit

Hier wordt onder meer stilgestaan bij het feit dat dyslectici enkele van ’s werelds grootste uitvindingen hebben gedaan en zeer succesvolle bedrijven hebben opgezet. FD-journalist Hella Hueck gaat bovendien in gesprek met bekende ondernemers als Boris Veldhuijzen van Zanten en Hennie van der Most over waarom dyslexie juist grote voordelen voor bedrijven kan hebben. Op weg naar meer diversiteit en inclusiviteit, kan dyslexie dus zeker ook een onderwerp zijn om over na te denken en wellicht mee te nemen in de volgende recruitmentronde of HR-vergadering.

Lees meer

Nog maar 2 dagen tot Werf& Live – en het gaat door!

Het zijn spannende tijden in het hele land. Sommige regio’s gaan op slot, groepsgroottes worden beperkt, de horeca moet eerder dicht, bij het voetbal en andere sporten is geen publiek meer welkom. Maar betekent dit dat álle evenementen niet meer kunnen doorgaan? Nee, geenszins. Als het bekende dorpje in Gallië blijft er één evenement fier op de agenda overeind staan: Werf& Live, op donderdag 1 oktober.

Kunnen álle evenementen niet meer doorgaan? Nee, geenszins!

Een volle bak, zoals op de foto boven, wordt het vast niet. Live in DeFabrique in Utrecht zijn immers maar maximaal 30 mensen welkom, willen we de corona-afstandsregels in acht kunnen blijven nemen, zo is na uitvoerig overleg met de veiligheidsregio besloten. Een gezellige after-borrel zit er dus waarschijnlijk niet in. Maar het goede nieuws is natuurlijk wel: het gaat hoe dan ook door. En met in elk geval 1.000 inschrijvingen voor de livestream valt er ook online genoeg te beleven.

Speciale boodschap

Wat te denken van Dr. John Sullivan, de Amerikaanse recruitmentgoeroe, die voor de Nederlandse kijker een heel speciale boodschap in huis heeft? Of de recruiters van Jumbo en Action, die vertellen hoe ze met grote volumes sollicitanten (én vacatures) omgaan? Ook wordt veel inspiratie verwacht van Willem Hooft, die niet meer kan lopen, maar wel kan ‘vliegen’. En dan hebben we nog maar een kleine greep uit het programma te pakken.

Zorg er dus voor dat je klaar zit aanstaande donderdag. Of je nou tot de handvol gelukkigen behoort die toch de zaal in mogen, of dat je thuis achter je laptop plaatsneemt. Het belooft hoe dan ook een leuke dag te worden voor vakgenoten onder elkaar. Want ondanks alle ellende van corona blijft recruitment het mooiste vak dat er bestaat. En dat mag best af en toe gevierd worden. Al is het dan maar op je thuiswerkplek…

Nog inschrijven?

Voor de livestream zijn nog altijd plekken beschikbaar.

Lees ook