Alle bedrijven van Textkernel voortaan verder onder één merk

Textkernel, bekend van A.I.-gestuurde oplossingen voor staffing, recruitment en HR-technologie, nam de afgelopen jaren diverse bedrijven over, zoals Sovren, Akyla, Wiseguys en Joboti. Nu onthult Textkernel een geïntegreerd, verenigd merk, inclusief nieuw logo. De aankondiging markeert het hoogtepunt van het integreren van oplossingen en teams van de overgenomen bedrijven, aldus Gerard Mulder, CEO van Textkernel.

Nu onthult Textkernel een geïntegreerd, verenigd merk, inclusief nieuw logo.

‘De evolutie binnen onze merken en aanhoudende groei hebben ons naar een verenigd merk geleid dat onze volwassenheid en doel weerspiegelt’, zegt hij. Opgericht in 2001 en sinds 2020 onder het toezicht van Main Capital, vernieuwt Textkernel zijn merk om zijn missie te weerspiegelen: het bouwen van A.I.-gestuurde technologie die betekenis geeft aan tekstuele gegevens en mensen en banen beter met elkaar verbindt.

Meer dan een ontwerp

Het nieuw onthulde logo is meer dan een ontwerp, zegt Mulder. ‘Het omvat een belofte van prestatie, groei en een evenwicht tussen geloofwaardigheid en innovatie. Het zeil-geïnspireerde ontwerp symboliseert integratie in ecosystemen, voorwaartse beweging en het vermenigvuldigingseffect dat Textkernel aan zijn klanten levert. De gestileerde “X” symboliseert het evenwicht tussen onze reden van bestaan – het verbinden van mensen en banen – en onze middelen om dit te bereiken – technologie, AI en data.’

‘Dit markeert de laatste stappen in het vestigen van een verenigd Textkernel.’

De fusie verenigt Sovren, Akyla, Wiseguys, Joboti en Textkernel nu dus onder één moedermerk, dat van Textkernel. ‘Voorbij individuele entiteiten of oplossingen, staat het verenigde merk voor het grenzeloze potentieel door een harmonieuze mix van mensen, expertise en innovatie. Samen zijn we zonder twijfel beter’, aldus Mulder. Voor klanten, cliënten, medewerkers en belanghebbenden heeft deze rebranding minimale impact, zegt hij. ‘De overgang naar een samenhangende entiteit is de afgelopen twee jaar in gang gezet. Dit markeert de laatste stappen in het vestigen van een verenigd Textkernel.’

Wéér een X

Die voorwaarts gerichte X in het nieuwe logo is overigens wel een opvallende. Vorige week berichtten we al over de opkomst van de 8 in bedrijfsnamen, na de &, maar de X is dus duidelijk ook aan een opmars bezig. Over de naamswijziging van Twitter hoeven we het waarschijnlijk niet te veel te hebben (welkom, Threads!), maar hetzelfde voorwaartse idee als in het nieuwe Textkernel-logo zit natuurlijk ook al in het beroemde logo van FedEx.

En dan hebben we ook nog een hele stroom (over het algemeen) jonge bedrijven beginnend met een X. De letter zou technische expertise uitstralen, zo wordt wel gezegd. Vandaar dat het ook weer niet zo verrassend is dat Textkernel juist deze letter in zijn naam wil accentueren.

Lees ook

HeadFirst Group neemt STEM-specialist Impellam Group over

Voor HeadFirst is Impellam naar eigen zeggen een aantrekkelijke kans om te investeren in een van de marktleidende Managed Services Providers in de wereld en een toonaangevende groep van bedrijven gespecialiseerd in recruitment voor zogeheten STEM-professionals (data, life-sciences, tech & engineering). De combinatie moet de volgende voordelen gaan opleveren:

  • door een zeer complementaire geografische dekking, met beperkte tot geen overlap, ontstaat een grotere groep met een sterke aanwezigheid op het Europese vasteland, in het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Azië, waarvan opdrachtgevers met een grotere, wereldwijde, geografische spreiding kunnen profiteren;
  • complementaire vaardigheden en expertise creëren aanzienlijke mogelijkheden voor klanten en voor cross-selling van services;
  • de technologie, data en digitale platforms van HeadFirst Group bieden de kans de operationele en bedrijfsprestaties binnen de grotere groep te verbeteren;
  • een sterk gecombineerd managementteam kan de langetermijnstrategie van een grotere groep blijven waarmaken;
  • meer carrièremogelijkheden voor collega’s binnen de grotere groep.

De combinatie heeft meer dan 7 miljard euro aan omzet (managed spend, in 2022). Met de overname is een bedrag van in totaal ruim 560 miljoen euro gemoeid.

‘Meer carrièremogelijkheden’

Impellam-CEO Julia Robertson: ‘We kijken ernaar uit om onze krachten te bundelen met HeadFirst om een groter, meer digitaal en divers dienstenaanbod te creëren met een groter geografisch bereik. De gecombineerde kracht stelt ons in staat onze klanten nog beter te ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van workforce management in het Verenigd Koninkrijk, Europa, Noord-Amerika en APAC. Tegelijkertijd biedt het meer carrièremogelijkheden voor collega’s.’

Han Kolff: ‘Deze fusie zal baanbrekend zijn.’

Han Kolff, Chairman of the board bij HeadFirst Group (foto boven), voegt toe: ‘Deze fusie zal baanbrekend zijn, voortbouwend op de complementaire sterke punten van Impellam en HeadFirst. Samen worden we een wereldleider in mission-critical talent, waardoor we onze opdrachtgevers, leveranciers en professionals op een ongeëvenaarde manier van dienst kunnen zijn. We hebben een enerverende reis voor de boeg met volop kansen voor onze teams, waarbij we de HR-technologie verder uitdiepen en het geografische bereik verder en sneller vergroten.’

Toekomstig management

Het uitvoerend management van Impellam Group, Julia Robertson (huidige Chief Executive Officer van Impellam Group) en Tim Briant (huidige Chief Financial Officer van Impellam Group) krijgen een plek in de raad van bestuur als respectievelijk Group CEO en CFO. Zij zullen samenwerken met de bestuursleden Marion van Happen, die ook doorgaat als CEO van HeadFirst Group, non-executive Chairman Han Kolff, en de non-executive bestuursleden Koen Bekkering en Boyd Sleeman, om het toekomstige succes en de groei van de nieuwe groep te bewerkstelligen. De transactie zal naar verwachting in de eerste helft van 2024 worden afgerond.

Lees ook

 

Remote lanceert wereldwijde vacaturesite

Het nieuwe Remote Talent is een aanvulling op het pakket aan HR-producten dat Remote nu al biedt om de toekomst van werken vorm te geven. Remote Talent is geïntegreerd in het global HR-platform van Remote. Werkgevers kunnen het platform nu gebruiken om over de hele wereld kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Met de vacaturebank kunnen werkgevers niet alleen via openstaande vacatures lokale sollicitanten aantrekken die op zoek zijn naar een remote baan, maar ze krijgen ook toegang tot geschikt internationaal talent, dat ervaring heeft met remote werken en vaardigheden binnen een verspreid team wil inzetten.

Werkzoekenden kunnen nu op remote.com/jobs vacatures voor remote functies vinden bij de beste bedrijven, verspreid over de wereld. De marktplaats is gratis voor werkzoekenden en biedt unieke zoekmogelijkheden waarmee ze duidelijk kunnen zien hoe remote een functie werkelijk is, voordat ze erop solliciteren. Gebruikers kunnen filteren op tijdzone, salaris in verschillende valuta, reisverplichtingen en meer. Zo vinden ze makkelijker de juiste baan, ongeacht de locatie.

Naadloos onboarden

Door de volledige integratie in het Remote-platform kunnen bedrijven hun vacatures overal en voor iedereen openstellen. Vervolgens kunnen ze nieuwe werknemers naadloos onboarden, in lokale valuta uitbetalen en tijdens het hele HR-traject beheren volgens de internationale en lokale regelgeving. Binnenkort introduceert Remote bovendien nieuwe A.I.-gestuurde tools waarmee bedrijven snel de juiste sollicitanten kunnen vinden voor hun vacatures. Het bedrijf voegt deze inzichten in verschillende internationale markten toe, zodat bedrijven weloverwogen wereldwijde HR-beslissingen kunnen nemen.

‘We hebben deze marktplaats opgezet om de perfecte match te vinden, zonder geografische barrières.’

‘Over de hele wereld hebben getalenteerde mensen tegenwoordig meer mogelijkheden dan ooit om een succesvolle remote carrière op te bouwen. Maar het proces om remote talent te vinden en aan te nemen loopt nog niet soepel voor werkgevers en werkzoekenden’, aldus Job van der Voort, CEO en medeoprichter (foto boven). ‘We hebben deze nieuwe marktplaats opgezet om meer eenvoud en transparantie te creëren, zodat het voor werkzoekenden en bedrijven makkelijker wordt om de perfecte match te vinden, zonder geografische barrières.’

Nu ook beschikbaar voor zzp’ers

Remote heeft recent ook de Freelancer Hub gelanceerd: een ‘one-stop-shop’ waar freelancers en zzp’ers al hun taken kunnen beheren. Freelancers kunnen zich nu gratis aanmelden voor Remote en hun lokale en internationale klanten uitnodigen, internationaal compliant contracten aanmaken, facturen maken en versturen en betalingen ontvangen in meer dan 70 valuta’s. Deze functies zijn een aanvulling op Remote’s multi-currency-betalingen en andere tools voor bedrijven om lokale en wereldwijde zzp’ers te betalen en beheren.

Lees ook

The Trainee Company neemt Talent Masters over: nu ook mbo-traineeships

The Trainee Company heeft Talent Masters overgenomen. Naast de huidige traineeships gericht of hbo- en WO-afgestudeerden, gaat The Trainee Company zich hiermee ook richten op mbo-afgestudeerden. Zo hoopt de onderneming beter in staat te zijn jong talent te helpen ontwikkelen en hiermee aan de steeds groeiende en veranderende vraag bij klanten te voldoen.

Met de overname hoopt The Trainee Company aan de veranderende vraag bij klanten te voldoen.

Op dit moment geeft The Trainee Company hbo- en WO traineeships in Data, Business & IT en Finance, hieraan worden de mbo-traineeships in IT, gefocust op Cloud, Infra en Beheer toegevoegd. The Trainee Company wil zo dé traineepartij van Nederland worden als het gaat om het slaan van bruggen tussen afstuderen en de start van een succesvolle carrière. The Trainee Company biedt de doelgroep een intensief traject dat expertise vereist en vaak voor werkgevers lastig in te richten is, terwijl de vraag naar jong talent continu stijgt.

Inspelen op de arbeidsmarkt

Martijn Blok, CEO van The Trainee Company, dat pas in juni 2023 is ontstaan vanuit een samensmelting van STRADIS, GoodtobeBetter en Fincade: ‘We zien bij onze huidige klanten de groeiende vraag naar afgestudeerde mbo’ers en met de overnamen van Talent Masters kunnen we aan deze vraag voldoen. We hebben ambitieuze groeiplannen voor de aankomende jaren en door de schaalgrootte die we hiermee creëren, kunnen we nog succesvoller zijn voor zowel klanten als trainees.’

‘Deze overname maakt het voor afstuderende mbo’ers mogelijk zich verder te kunnen ontwikkelen.’

Peter van der Meij, oprichter van Talent Masters: ‘Deze overname maakt het voor afstuderende mbo’ers mogelijk zich verder te kunnen ontwikkelen in een grotere organisatie met de bijbehorende kansen. Naast het bestaande IT-opleidingsprogramma van Talent Masters kunnen zij zich nu verder ontwikkelen op het gebied van Cloud, Infra en Beheer. Ik ben blij dat we onze klanten een breder dienstpakket kunnen aanbieden en dat er meer groeikansen zijn voor afgestudeerde mbo’ers.’

Lees ook

 

Home of Recruitment treedt toe tot Select Group

Home of Recruitment is in 2022 opgericht als gevolg van een strategische rebranding. Het merk bestond al sinds 2007 onder de naam Salesrecruiters, en groeide sindsdien uit tot belangrijke speler in werving en selectie van salesprofielen. Later werd ook het merk Marketingrecruiters (opgericht in 2022) eraan toegevoegd, waarmee ‘Home of Recruitment’ werd geboren, ook met het oog op eventuele verdere uitbreiding naar andere segmenten. Bij de verschillende merken van het bedrijf werken nu bijna 50 medewerkers. Dit doen ze vanuit twee locaties: Zoetermeer & Schiphol-Rijk.

Select HR nam eerder onder meer al EN HR Solutions over.

‘Net zoals bij andere leden van Select Group, staat bij Home of Recruitment de mens centraal in alles wat ze ondernemen. Het hoge percentage terugkerende klanten van Home of Recruitment is niet alleen een bewijs van hun professionaliteit, maar ook van hun sterke klantrelaties’, zegt Bart Gonnissen, CEO van Select HR. ‘Bovendien vormt deze overname een waardevolle aanvulling op onze bestaande diensten in Nederland naast de reeds bestaande merken in Nederland: Flox, RPO-aanbieder EN HR solutions, Select HR en Select Projects.’

“Always reaching for the Stars”

‘Ons motto luidt “Always reaching for the Stars”. Met de ondersteuning van Select Group kunnen we die missie meer dan waarmaken,’ vertelt Home of Recruitment-COO Caroline Schoenmakers. ‘Tegelijkertijd stellen we onze kennis en ervaring binnen de segmenten sales & marketing graag ter beschikking van alle leden binnen Select Group.’

‘Met de ondersteuning van Select Group kunnen we onze missie meer dan waarmaken.’

In het kader van deze transactie treden verder Enrique Cortes en Jasper Bentvelsen, twee key managers van Home of Recruitment, toe tot het aandeelhouderschap van de organisatie. De overname kwam tot stand met de hulp van SDM Corporate Finance Group, die eerder ook andere overnames van de Select Group begeleidde. De overname is nog maar net afgerond. Na een integratieperiode van enkele maanden, willen de bedrijven de eerste stappen naar synergie zetten met de andere leden van Select Group, zo beloven ze.

Lees ook

Swipe4Work haalt 400.000 euro groeigeld op voor vacature-app

Leuker, sneller en eerlijker. Dat is het doel voor het sollicitatieproces zoals Swipe4Work dat voor zichzelf gesteld heeft. Sinds de livegang zijn inmiddels al zo’n 150 bedrijven op de laagdrempelige vacature-app aangesloten, waaronder Belsimpel, Klippa en Parkos, en is de app door meer dan 10.000 (latent) werkzoekenden gedownload. De start-up was tot voor kort voornamelijk actief in Noord-Nederland, maar is momenteel ook aan het opschalen naar de Randstad. Om vervolgens straks heel Nederland te bedienen.

De start-up heeft een eigen matching-algoritme ontwikkeld om werkzoekenden te koppelen aan vacatures.

Swipe4Work helpt werkzoekenden om snel en eenvoudig passende vacatures te vinden. Gebruikers kunnen door te swipen op een efficiënte manier hun droombaan ontdekken. Een cv en motivatiebrief? Niet nodig. De startup heeft namelijk een eigen matching-algoritme ontwikkeld om werkzoekenden aan de hand van van hun skills, persoonlijkheid en interesses te koppelen aan vacatures. ‘Voor generatie Y en Z zijn cv’s en traditionele motivatiebrieven niet meer van deze tijd’, verduidelijkt Mattheüs Nubé, mede-oprichter van Swipe4Work. ‘Ze willen gelijke kansen voor iedereen, ongeacht geslacht, leeftijd, etnische of culturele achtergrond. Swipe4Work bevordert inclusie door kandidaten anoniem en laagdrempelig te laten solliciteren tot aan de match.’

Mijlpaal

Vanaf november verrijkt Swipe4Work de sollicitatie-ervaring met een visuele en persoonlijke touch, onder meer door bij de vacatures video’s van bedrijven toe te voegen. Zo krijgen kandidaten een beter inzicht in de kernwaarden en werksfeer van de bedrijven. Het belang van de nieuwe investering door de NOM en G-Force Capital is bij al die plannen evident, stelt Mattheüs. ‘De investering is een mijlpaal voor Swipe4Work en stelt ons in staat ons product te verbeteren, A.I.-toepassingen door te voeren en de naamsbekendheid een boost te geven. Ondertussen blijven we onverminderd luisteren naar feedback van werkgevers en werkzoekenden om het sollicitatieproces eerlijker, sneller en leuker te maken.’

Boudewijn Hulst, Investment Manager NOM: ‘We zetten ons in voor inclusie en gelijkheid, ook op de arbeidsmarkt. Swipe4Work sluit hier naadloos op aan, met een platform dat werknemers en werkgevers verbindt op basis van aspecten die er écht toe doen. Wij zijn erg enthousiast over het Swipe4Work team. Een prachtig voorbeeld van practice what you preach!’

‘In deze tijden van personeelstekort zijn de traditionele banenplatformen gewoon niet goed genoeg.’

Niek Huizenga, Investment Manager G-Force: ‘In deze tijden van personeelstekort zijn de traditionele banenplatformen gewoon niet goed genoeg. Jonge mensen kijken op een heel andere manier naar hun werk, carrière en werkgever. Swipe4Work speelt hier heel goed op in en weet de doelgroep perfect te bedienen. En minstens zo belangrijk, het is een heel goed team bestaande uit gepassioneerde en ervaren HR-professionals, marketeers, financieel specialisten en IT’ers.’

Foto helemaal boven: Bram Musters, Lotte van der Kolk, Hans Wobbes, Mattheüs Nubé (Founders team Swipe4Work), Niek Huizenga (G-Force Capital), Boudewijn Hulst (Investment Manager NOM).

Lees ook

Cooble wordt FD Gazelle

With the FD Gazellen , Het Financieele Dagblad annually publishes a ranking of the fastest growing companies in the Netherlands. Although the final results will not be available until November 23 , it has already become known that sourcing company Cooble is one of the 1003 lucky ones. It will probably not be the only company active in recruitment that will appear on the list, but Cooble is in any case one of the first to appear as Gazelle (alongside, for example, Royal Talent from Hoofddorp and Bendy , a software developer for employment agencies). .

Cooble is certainly not the only company active in recruitment that appears on the list.

The FD Gazellen Awards are based on net turnover figures. If these are not available, the operating income as defined in the annual accounts is used. The turnover must be calculated in the same way for the entire period in order to achieve a fair comparison. It is further required that in the base year the turnover relates to a full financial year of 12 months. The criteria mention a turnover growth of at least 20%.

Four regions

The FD Gazelles are divided into 4 regions and then into 3 categories per region. In each of the 12 categories there are 3 additional prizes for the top 3: the bronze, silver and gold FD Gazellen Award. These are won by companies that score best with the combination of highest turnover growth, relatively largest increase in staff (measured in FTEs) and highest (net) profit margin. The companies are first ranked on each of the three indicators, then the total score determines the ranking of the FD Gazellen list. In the event of a tie between 2 or more companies, turnover growth is the deciding factor.

‘Do we have to participate in this now? Yes, if we are chosen it will be wonderful recognition for all our hard work.’

Jan-Karel Sindorff, co-founder of Cooble, says he had some doubts about participating in the rankings and election. ‘Do we have to participate in this now? Yes, if we are chosen it will be wonderful recognition for all our hard work,” he reflects. That his company has now been recognized as one of the 1003 fastest growing companies in the Netherlands? He says he is ‘extremely proud’ of that. ‘And that makes me a bit quiet…’

Also read

Tim Nieuwenhout nieuwe COO bij Tigris: ‘Cruciale stap voor bereiken nieuwe hoogte’

Vanaf de start van Tigris in 2017 heeft de focus volgens het bedrijf zelf altijd gelegen op innovatie naar de markt toe. ‘Een oplossing bieden wat meerwaarde biedt aan de markt. Als uniek product is de ontwikkeling van Tigris ook vanuit de kern gegaan: front-, mid- en backoffice sluiten om die reden echt naadloos op elkaar aan. Zo weet het platform een all-in-one oplossing te bieden zonder onbetrouwbare koppelingen.’

Groei bleef niet uit en sinds 2020 wordt er uit meerdere kanten van de markt het Tigris succes bevestigd. Met 7 jaar leiderschap in de softwarewereld heeft Tim Nieuwenhout bewezen successen geboekt in het leiden van teams, het stimuleren van operationele efficiëntie en het bevorderen van strategische groei. ‘Ik kijk er naar uit om Tigris naar de volgende fase te helpen. Samen met het jonge en vooral dynamische team te werken aan de optimalisatie, innovatie en de groei van het bedrijf’, zegt hij erover.

Bringing flex to the next level!

Tigris is ervan overtuigd dat Nieuwenhout de perfecte persoon is om het platform te helpen bij het realiseren van de ambitieuze doelstellingen. Hij zal een leidende rol spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën om de organisatie verder te versterken. Willem Clements, CEO bij Tigris: ‘Met de komst van Tim kan Tigris bouwen aan een stevige organisatie om Tigris in staat te stellen de flexbranche echt klaar te maken voor de nieuwe tijd. Bringing flex to the next level!

CTO Maikel Neelen: ‘Het fundament van Tigris is ijzersterk. Mede door het Salesforce platform biedt dit ongekende mogelijkheden. Dit zorgt voor een enorme vraag naar ons product vanuit klanten. Maar ook vanuit samenwerkingspartners die willen integreren om zo de gebruikers nog meer mogelijkheden te bieden. Door de aanstelling van Tim als COO is het mogelijk om deze vraag ook in goede banen te leiden en nog meer gebruikers op ons platform samen te laten werken.’

Lees ook

 

Augias Flex neemt meerderheidsbelang in uitzendbureau Workfix

Door de gedeeltelijke overname versterkt het Rotterdamse bedrijf zijn positie op de uitzendmarkt. Augias Flex nam eerder al Zuidgeest, FlexForces en Adequaat Personeel over en kondigt aan dat meer gedeeltelijke of volledige overnames zullen volgen, voortkomend uit de groeistrategie gericht op deelnames en overnames.

Augias Flex neemt geheel of gedeeltelijk ondernemingen over die actief zijn op de Nederlandse flexmarkt.

Augias Flex neemt geheel of gedeeltelijk ondernemingen over die actief zijn op de Nederlandse flexibele arbeidsmarkt. Uitzendbureaus die onderdeel worden van Augias Flex krijgen de expertise en ervaring van 300 specialisten, van marketing tot sales en van finance tot legal. Gecombineerd met nieuwe recruitmenttechnologie zorgt dit voor efficiënte administratieve processen, snelle financiële afhandeling en optimaal kandidatenbeheer. Dit bespaart veel tijd, levert meer uitzendkrachten en werkgevers op én zorgt voor een flinke omzetboost, zo wordt beloofd.

Groeistrategie Workfix

Door de gedeeltelijke overname van Workfix, dat onder de eigen naam blijft bestaan, krijgen de ondernemers van het Tilburgse uitzendbureau de kans om verder te groeien. Workfix kan nu gebruik maken van de kracht van de Augias Flex-organisatie. Uitzendbureau Workfix, opgericht in 2017, ondersteunt in de regio Brabant logistieke processen van bedrijven. Dagelijks zijn er via Workfix 150 mensen aan het werk.

‘We zijn er heilig van overtuigd dat we samen grote stappen gaan zetten.’

‘Voor ons is de gedeeltelijke overname door Augias Flex een fantastische kans. We dachten veel na over de continuïteit van ons uitzendbureau en een goede strategie richting de toekomst. Augias Flex geeft ons meer financiële zekerheid en ondersteuning’, aldus mede-eigenaar Daan Beekers. ‘We zijn er heilig van overtuigd dat we samen grote stappen gaan zetten.’ Operationeel Manager Rigard van Klooster (Augias Flex) vult aan: ‘Met deze deelname krijgen we het beste van twee werelden; de ondernemersgeest van eigenaren Daan, Bart en Freek, gecombineerd met de expertise en schaalbaarheid van Augias Flex.’

Opgericht door JEX

Augias Flex is een zelfstandig opererende organisatie, opgericht door JEX. Hierdoor kunnen de bij Augias Flex aangesloten bedrijven profiteren van de geavanceerde technologische oplossingen die dit Rotterdamse softwarebedrijf de arbeidsmarkt biedt.

Op de foto: v.l.n.r.: Freek van Gool (Workfix), Joris Buijsman (Augias Flex), Daan Beekers (Workfix), Kees van Dorp (Augias Flex), Bart de Lepper (Workfix), Rigard van Klooster (Augias Flex).

Lees ook

Assessment-ontwikkelaar The Selection Lab haalt 1,25 miljoen op

Volgens The Selection Lab geeft de recente investeringsronde een mooie weerslag van de toenemende interesse van investeerders en de vraag vanuit de markt naar gebruiksvriendelijke assessment software. The Selection Lab werd opgericht door het echtpaar Lotte Welten (CEO) en Joeri Everaers (COO), en bijgestaan door Jordi Wippert (CTO). Naar hun zeggen zijn ze er met The Selection Lab in geslaagd om de problemen te doorbreken van complexiteit, prijs en slechte gebruikerservaring, die objectieve selectiemethodes van sollicitanten blijven tegenwerken.

The Selection Lab-oprichters Joeri Everaers (COO), Lotte Welten (CEO), en Jordi Wippert (CTO).
The Selection Lab-oprichters Joeri Everaers (COO), Lotte Welten (CEO), en Jordi Wippert (CTO).

‘Met deze investering zijn we een stap dichter bij het revolutioneren van het selectieproces.’

De door The Selection Lab ontwikkelde software is eenvoudig te gebruiken zonder HR-ervaring, kan geïntegreerd worden met andere HR-software en maakt enkel gebruik van wetenschappelijk gevalideerde tests, aldus Everaers. ‘Een slimme datalaag biedt een objectieve manier om de soft skills van kandidaten te analyseren. Met deze laag kunnen recruiters de profielen van kandidaten vergelijken met verschillende groepen, zoals andere sollicitanten of best presterende werknemers.’

Van 30 naar 180 klanten

Sinds de oprichting in 2018 is The Selection Lab hard gegroeid. Zo is het klantenbestand in de afgelopen 2 jaar uitgebreid van 30 naar meer dan 180. De nieuwe investering zal ingezet worden voor het uitbreiden van het team en het uitbreiden van de marketing. ‘Dankzij onze samenwerking met Borski kunnen we niet alleen onze omzet verder laten groeien, maar ook onze impact verdubbelen’, aldus Everaers.

Het team van The Selection Lab

Sinds de oprichting in 2018 is The Selection Lab hard gegroeid.

‘Investeren in The Selection Lab benadrukt onze visie op de toekomst van werving – een die objectiviteit, inclusiviteit en een eerlijk proces vooropstelt om ervoor te zorgen dat organisaties met vertrouwen de beste kandidaten voor hun succes kunnen kiezen’, aldus Laura Rooseboom, Partner bij Borski Fund. ‘Dit sluit aan bij onze kernwaarden van innovatie, diversiteit en het streven naar uitmuntendheid bij het vinden van de juiste mensen voor organisaties.’

Gebouwd vanuit overtuiging

Het Selection Lab is gebouwd vanuit de overtuiging dat het objectief matchen van de juiste mensen met de juiste functies door middel van skills-based hiring levens, organisaties en zelfs de maatschappij als geheel verandert. ‘Met deze investering zijn we een stap dichter bij het revolutioneren van het selectieproces van werknemers – door het objectiever, professioneler en meer gericht op de soft skills die er echt toe doen te maken’, voegt CEO Lotte Welten toe. ‘Samen zullen we herdefiniëren wat het betekent om ‘de juiste fit’ te zijn en tegelijkertijd diversiteit stimuleren.’

Om deze volgende stap te vieren, biedt The Selection Lab een gratis periode van 3 maanden aan voor alle nieuwe klanten die zich in oktober 2023 aanmelden.

Lees ook

Hoe het nieuwe OTYS Go! het de recruiter makkelijker wil maken

Het werk van recruiters mag dan steeds complexer worden, de software die dat ondersteunt wordt juist steeds eenvoudiger, met een betere gebruikservaring, stelt Bert Koning, CEO van OTYS, al jarenlang een begrip in de recruitmentmarkt. ‘In de nieuwste release van OTYS Go! ligt de focus volledig op visuele identiteit en gebruikerservaring. Er kan nog steeds heel veel – als je wilt zijn bijvoorbeeld alle menu’s weer aan te zetten. Maar voor de gemiddelde gebruiker is het nu veel simpeler geworden. We hebben juist hierin veel tijd en energie geïnvesteerd en de software uitgebreid laten testen op user-platformen.’

Voor de gemiddelde gebruiker is OTYS Go! nu veel simpeler geworden.’

Sinds de overname door Mysolution Groep is het merk OTYS sterker dan ooit, denkt Koning. En dan met name dankzij OTYS Go!, het een cloudgebaseerde ATS-systeem voor werving- en selectiebureaus, detacheerders, uitzenders en corporate recruiters. ‘Klanten vinden de nieuwe release veel mooier en willen er direct mee werken.’

Slimmigheden

OTYS Go! heeft enkele interface-technische slimmigheden ingebouwd in de nieuwe versie om de gebruikerservaring van de recruiter nog verder te verbeteren, legt hij verder uit. Denk aan:

  • Quick search: snel een kandidaat of klant zoeken vanuit het scherm waar je bezig bent zonder je werk te stoppen.
  • Quick Actions: vanuit bijvoorbeeld het vacaturescherm waar je werkt via Quick search snel een notitie maken bij een kandidaat zonder de vacature te verlaten.
  • Geschiedenis: Als de actie meer tijd vergt en je het vacaturescherm wel moet verlaten, houdt OTYS Go! bij wat je allemaal hebt gedaan. Zodat je op elk moment later op de dag terug kunt naar de afgebroken acties om ze af te maken.

‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord, wij maken het werk voor hen makkelijker.’

Hierbij is dus goed nagedacht over hoe het dagelijks werk van een recruiter eruit ziet, legt Koning uit. ‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord; de kandidaat belt af, een opdrachtgever heeft opeens 5 man extra nodig of een uitzendkracht is ziek – daarom zie je bij recruiters vaak allerlei papiertjes op hun bureau liggen met dingen die ze nog moeten doen. Wij maken het werk voor hen gemakkelijker. Met OTYS Go! dus geen papieren notities meer op je bureau.’

OTYS GPT

Om het werk van de recruiter verder te vergemakkelijken komt OTYS bovendien met ‘OTYS GPT‘. De eerste AI-features die worden gelanceerd zijn:

  • OTYS GPT: een assistent die teksten voor je leest, samenvat, (her)schrijft, vertaalt…. Deze communicatie-assistent kan je mails beantwoorden, maar ook vacatureteksten schrijven, een aanbeveling van een sollicitant noteren, of de OTYS Careerpage editor voor je website gebruiken, et cetera.
  • JobTargeting: een tool die verschillende varianten van een vacature kan schrijven voor elke subdoelgroep van een vacature. Voorheen was het veel werk om die verschillende vacatureteksten te maken. OTYS GTP kan dit in een handomdraai en deze ook nog vertalen en direct publiceren.
  • Sentiment-analyse: een e-mail of app die getypeerd wordt door OTYS GPT als ‘gefrustreerd’ van bijvoorbeeld een kandidaat in de laatste fase van een sollicitatieproces of een ‘boze’ e-mail van een topklant die direct aandacht vereist. OTYS GPT doet dit voor de recruiter; het bericht wordt gelezen en op basis van de status van de kandidaat of de klant wordt een bericht automatisch meer of minder onder de aandacht gebracht bij de recruiter.

Voor recruiters, door recruiters

Bij de ontwikkeling van de software gaat OTYS uit van de gedachte ‘voor recruiters, door recruiters’, aldus Koning. Want je kunt een sollicitant nog zo’n mooie bevestigingsmail sturen, als hij of zij daarna 2 weken niets meer hoort, verloopt de candidate journey niet goed. En dat risico is groot als de recruiter in het ene systeem A moet doen, in het andere B en in weer een andere tool op knop X of Y moet drukken…

‘Een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’

Dan vergeet je snel iets, legt Koning uit. ‘Een recruiter moet in de praktijk soms wel 10 verschillende applicaties bedienen. Wij willen hem of haar het werk makkelijker maken. Dus connecten wij verschillende systemen én kan de gebruiker vanuit OTYS ál het werk doen, schermen overnemen, et cetera. De software moet de recruiter helpen zijn werk goed te doen en overzicht te houden. Want een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’

Optimaal gebruikersgemak

Met de nieuwe features en A.I.-technologie speelt OTYS in op de trend naar optimaal gebruikersgemak, zegt Koning. ‘De behoefte bij gebruikers is in de loop der jaren sterk veranderd. Vroeger wilden klanten dat een pakket alles kon. Dat daar heel veel knopjes en menuutjes voor nodig waren, nam men voor lief. Nu willen gebruikers vooral dat de software snel en makkelijk te gebruiken is. De moderne recruiter wil daar niet te veel tijd aan kwijt zijn, die wil vooral met kandidaten en opdrachtgevers aan de slag. Software moet simpel zijn.’

Dat sluit volgens hem aan bij de snelle ontwikkeling in recruitment. ‘Het vak is steeds complexer. De recruiter heeft steeds meer tooling nodig om die kandidaat te bereiken, heeft veel meer taken, er zijn meer (niche) jobboards, en kandidaten zitten versnipperd in communities. De recruiter moet weten waar zijn doelgroep zit en meer thuis zijn in de verschillende online omgevingen om die kandidaten te bereiken. En omdat sollicitanten schaarser zijn, is er ook meer concurrentie.’

Intuïtiever

Eenvoudige, effectieve en efficiënte software is tegenwoordig dan ook onmisbaar, stelt hij. ‘Ook bedrijven zelf worden professioneler. Onze corporate recruitmenttak groeit hard. Steeds kleinere bedrijven gebruiken gespecialiseerde recruitmentsoftware, vanwege concurrentie op de arbeidsmarkt.’

‘Steeds kleinere bedrijven gebruiken gespecialiseerde recruitmentsoftware.’

OTYS gaat volop mee in deze marktontwikkelingen, aldus Koning. ‘Wij connecten met heel veel HR-, CRM- en ATS-systemen en zorgen voor veilige connecties met API’s, waarbij alles voldoet aan wet- en regelgeving (denk aan GDPR).’ Maar zeker ook qua gebruikerservaring. ‘Niet voor niets is de nieuwste versie van OTYS Go! veel intuïtiever in gebruik en sluit het helemaal aan bij de wensen en manier van werken van moderne recruiters.’

Versnelde transitie

De sterke focus op gebruikerservaring bij de ontwikkeling en marktbenadering van OTYS is mede mogelijk door de ‘versnelde transitie’ die het bedrijf heeft doorgemaakt, legt Koning uit. ‘Technisch gezien waren we altijd al een SaaS-bedrijf (Software-as-a-Service), maar we waren dat niet voldoende in onze marktbenadering. Daarom hebben we meer geïnvesteerd, en zullen we blijven investeren in customer service, customer support en customer success. We zijn nu veel meer gericht op het ondersteunen van (bestaande) klanten.’

‘Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen.’

Een filosofie die beter pas bij een echt SaaS-bedrijf, besluit hij. Dit is volgens hem alleen mogelijk geweest doordat er nu een grote moederorganisatie achter staat. ‘Ik weet niet of wij die versnelde transitie van softwareleverancier naar dienstverlener hadden kunnen maken zonder de steun van Mysolution Groep (dat OTYS overnam in 2020). Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen en onze eigen koers varen die past bij de nieuwe strategie.’

Lees ook

TalentMapper wint aanbesteding sourcingdiensten Gemeente Den Haag

TalentMapper is trots om als exclusieve Talent Sourcing-partner de gemeente Den Haag te mogen versterken. Het bedrijf ziet de samenwerkingsovereenkomst, met een looptijd van 2 met een optie tot 4 jaar, als een erkenning dé specialist in Talent Sourcing te zijn. De diversiteit aan vacatures bij één van de G4 gemeenten van Nederland, is een mooie vervolgstap in de uitbreiding van onze dienstverlening, aldus Marcel Rietveld (TalentMapper). ‘We kijken erg uit naar de samenwerking met de recruiters en vacaturehouders. Gezamenlijk gaan wij impact maken binnen de verschillende domeinen van de Gemeente Den Haag.’