Campagne van de week: Hoe het CBR naarstig naar 100 extra examinatoren zoekt

In de coronatijd je rijbewijs halen? Helaas, het was onmogelijk. In de eerste lockdown, in voorjaar 2020, gingen al ruim 300.000 examens, toetsen of rijtesten niet door. In de tweede lockdown, die sinds medio december 2020 is ingesteld, is het aantal nog in te halen examens, toetsen en rijtesten opgelopen tot in totaal meer dan 600.000. Om die achterstand in te lopen is het CBR onder meer een wervingscampagne voor extra examinatoren gestart.

Het aantal nog in te halen examens, toetsen en rijtesten is opgelopen tot meer dan 600.000.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen begint vandaag al met al die uitgestelde praktijkexamens zoveel mogelijk in te halen. Vanaf vandaag mogen mensen met een contactberoep, onder wie de rijinstructeurs, hun werkzaamheden immers weer hervatten. Dat betekent dat kandidaten weer rijlessen kunnen volgen en dus ook praktijkexamen mogen doen. Vorige week was al begonnen met het wegwerken van de achterstanden door examens voor praktijkexamens voor het motor- en brommerrijbewijs te starten.

1,5 miljoen examens

Jaarlijks neemt het bureau in totaal 1,5 miljoen theorie- en praktijkexamens af. Daarvoor heeft het CBR zo’n 700 examinatoren in dienst. Zij beoordelen of kandidaten op een verantwoorde deelname aan het verkeer kunnen deelnemen. Aan die 700 mensen is gevraagd de komende tijd veel over te werken. Ook zijn gepensioneerde examinatoren benaderd of ze (tijdelijk) kunnen terugkeren.

Examinatoren in spe krijgen eerst een opleiding van zo’n drie maanden.

Maar daarnaast is het CBR dus ook een campagne gestart om zoveel mogelijk nieuwe examinatoren te werven en op te leiden. Niet dat die meteen inzetbaar zullen zijn. Examinatoren in spe krijgen eerst een opleiding van zo’n drie maanden voordat ze aan de slag kunnen. En ook de sollicitatieprocedure gaat bepaald niet over één nacht ijs, met een brief- en cv-selectie, een online assessment, online kennismakingsgesprek en rollenspel met een acteur, en aansluitend gesprek met de examenmanager. En dan ook nog – natuurlijk – een rijtest, als afronding van het hele traject.

100 extra examinatoren

Nu het CBR weer examens kan afnemen, zijn kandidaten van wie het examen is uitgesteld het eerst aan de beurt. Kandidaten die nog geen examen hadden gereserveerd moeten rekening houden met een reserveringstermijn van 20 weken of meer. Daarom roept het bureau kandidaten en rijschoolhouders op om pas examen aan te vragen als ze de kans op slagen groot achten. Normaliter is ongeveer de helft van alle rijexamens succesvol. Als dat percentage de komende tijd omhoog kan, is de achterstand sneller ingelopen, aldus het CBR.

De campagne moet leiden tot zo’n 100 extra examinatoren voor het CBR.

De video die het CBR maakte om de campagne ‘Wisselen van baan‘ te ondersteunen kwam tot stand in samenwerking met Alterego, Tibby van der Plas, Max van den Berg en Lennard Blok. De campagne moet naar verluidt leiden tot zo’n 100 extra examinatoren voor het CBR. Het bureau is overigens niet alleen op zoek naar examinatoren, maar ook medisch adviseurs of medewerkers gezondheidsverklaring, ict’ers, managers, staf- en administratief medewerkers.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe de OZHZ ‘beschermers van de leefomgeving’ zoekt

Als er ergens nog veel werk is (voor recruiters), dan is het wel bij de omgevingsdiensten. Zo stond hier vorig jaar al de wervingscampagne van de omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied flink in de belangstelling. En ook de campagne van Midden- en West-Brabant viel daarna op. En nu is het Zuid-Holland-Zuid dat de schijnwerper op zich gericht mag weten, aan de hand van de vraag: ‘En wat draag jij bij aan jouw leefomgeving?’

‘We zoeken mensen met veel ervaring, of juist helemaal geen.’

De omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid, kortweg OZHZ, mag de Hoeksche Waard, Drechtsteden en Alblasserwaard tot zijn werkgebied rekenen. En daar zijn nog heel wat nieuwe collega’s voor nodig, ‘die samen met ons de leefomgeving beschermen’, aldus de bijbehorende wervingssite. Denk aan: juristen, bouwinspecteurs, vergunningverleners, adviseurs, boa’s of informatiebeheerders. Ervaring is soms vereist, maar soms ook niet. ‘We zoeken mensen met veel ervaring, of juist helemaal geen.’

Online banenmarkt

De wervingssite bevat natuurlijk een aantal vacatures, maar daarnaast ook video’s en verhalen van medewerkers, onder andere over hoe het is om met een nieuwe baan te beginnen in coronatijd. Bijzonder om te vermelden is bovendien ook de online banenmarkt, die de Omgevingsdienst op 25 februari organiseert. De OZHZ, met kantoor in hartje Dordrecht, telt momenteel iets meer dan 10 vacatures op bijna 200 medewerkers.

De OZHZ heeft momenteel iets meer dan 10 vacatures op 200 medewerkers.

De omgevingsdiensten bestaan in Nederland officieel sinds 2014. Er zijn er in totaal 29 van in Nederland. Sommige werken voor een hele provincie, zoals die in Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland of Zeeland. Maar Zuid-Holland telt er bijvoorbeeld maar liefst 5 (en Gelderland zelfs 7). De omgevingsdiensten zorgen voor toezicht en handhaving van activiteiten in de fysieke leefomgeving.

Vóór 2014 lagen die taken nog in handen van de gemeentes, maar voor hen waren het vaak te complexe en technische onderwerpen, zo werd in de jaren ervoor geconstateerd. De omgevingsdiensten moeten daarop het antwoord vormen. Het gaat hier dus om gemeenschappelijke regelingen die voor gemeenten en provincies (en vaak ook waterschappen) taken uitvoeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot het milieu.

Zuid-Holland telt maar liefst 5 van alle 29 omgevingsdiensten in Nederland.

Er is ook een overkoepelende vereniging van alle 29 omgevingsdiensten. Daar zijn ook de vacatures bij elkaar gebracht van alle diensten. Tot slot, nog een video uit de wervingscampagne van de Omgevingsdienst:

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe de gemeente Vlissingen op zoek is naar karakters

Nooit eerder in de geschiedenis telden de ruim 350 gemeentes in Nederland zoveel vacatures als in het afgelopen kwartaal: 1 op ongeveer elke 35 ambtenaren. En dat speelt dus bijvoorbeeld ook in de gemeente Vlissingen, die daarom een speciale arbeidsmarktcampagne hiervoor heeft opgezet, onder de noemer: ‘Vlissingen zoekt nieuwe collega’s.’

vlissingen karakter

De gemeente heeft daarbij ‘karakter’ als uitgangspunt en bindend element genomen. Vlissingen staat namelijk voor een aantal grote klussen die vragen om ‘aanpakkers met Vlissings karakter’, aldus gemeentesecretaris Martin van Vliet, hoogste leidinggevende van de ongeveer 350 ambtenaren tellende gemeente. En het zijn nogal karakters die Vlissingen op dit moment al in huis heeft, zo laat de campagne zien: maritiem, ongepolijst, creatief, no-nonsense, kleurrijk en internationaal.

Het zijn nogal karakters die Vlissingen al in huis heeft: maritiem, ongepolijst, creatief, no-nonsense, kleurrijk en internationaal.

De gemeente Vlissingen telt zo’n 44.000 inwoners. Op de luchtfoto op de werkenbij-pagina ziet het Zeeuwse stadje er bijna mediterraan uit. ‘Wie bij de gemeente Vlissingen werkt, gaat onderdeel uitmaken van de stad’, zo belooft de campagne. ‘De persoonlijke contacten met inwoners en hun verhalen maken het boeiend om extra je best te doen.’

vlissingen luchtfoto

Kleurrijke teamleider

Op de werkenbij-pagina zijn zes verhalen van huidige medewerkers te lezen. Van de ongepolijste boomverzorger Sebastiaan tot de creatieve communicatieadviseur Jessica, en van kleurrijke teamleider Stadsbeheer Claudia tot de internationale frontofficemedewerker Chelsea. Samen moeten ze het dynamische en veelzijdige karakter van de gemeente weerspiegelen. De campagne is gemaakt door Square Fruit Media, een bureau uit die andere Zeeuwse ‘grote stad’: Middelburg.

vlissingen claudia

‘Door de unieke ligging aan de Westerschelde heeft Vlissingen goud in handen’, meldt de site verder. ‘Talloze zeeschepen varen vlak langs de boulevards. Zij laden en lossen hun goederen in de havens van het internationale havengebied North Sea Port, waaronder die van Vlissingen. Het zoute water is niet alleen een deel van de gemeente, het stroomt als het ware ook door de aderen van haar inwoners.’

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Feel Good Friday: zelfs de horeca begint nu weer te werven…

Ondanks de lockdown neemt in veel sectoren (zoals bij gemeentes) het aantal vacatures weer toe. Maar dat momenteel zelfs de horeca weer begint te werven? Dat mag toch wel verrassend heten. Toch is het op diverse plekken het geval. Zo vertellen Martijn Verbruggen en Stefan Verleer van de Haagse wijnbar Bouzy tegen RTL Nieuws juist nu nieuwe medewerkers te willen zoeken.

‘Je wilt klaar zijn voor de versoepeling’, aldus Verbruggen. ‘We verwachten wel een run op personeel als alles straks weer open mag.’ Daarom zoekt hij met zijn compagnon nu alvast een kok en een medewerker bediening. Verbruggen wil het liefst vier of vijf parttimers toevoegen aan zijn huidige team, voor de flexibiliteit. ‘Dat is vooral met het oog op de toekomst’, zegt hij. ‘We verwachten dat er per 1 april toch wel weer wat meer mag en daar willen we klaar voor zijn.’

Op zoek naar 500 medewerkers

En hij is bepaald niet de enige die zo op de toekomst voorsorteert. ‘Klinkt gek, ik weet het, maar we móeten voorbereid zijn’, zegt bijvoorbeeld horecatycoon Laurens Meyer. Hij is op zoek naar maar liefst 500 (!) medewerkers. En dat zonder te weten wanneer ze daadwerkelijk aan de slag kunnen in een van zijn tientallen bedrijven.

werven in de horeca

Om al die mensen te werven, heeft hij zelfs een speciale site opgezet: Baas in de Horeca. Deze website bundelt alle vacatures van de verschillende horecabedrijven die vallen onder Meyer Beheer op één overzichtelijke locatie. In eerste instantie zijn hier de vacatures van de zogenaamde ‘eigen exploitaties’ van Meyer Beheer te vinden, maar in een later stadium ook die van alle verpachte horecabedrijven door heel Nederland.

Blogverhalen

Op de site zijn onder meer inspirerende, leuke verhalen te lezen van medewerkers die meer vertellen over hun functie en het werken binnen hun bedrijf. De Bredase ondernemer zoekt met de campagne naar ‘collega’s die de schouders eronder zetten als we straks weer mogen rennen over de terrassen’. Het gaat onder meer om personeel voor bekende zaken als Moeke, De Drie Gezusters en tal van andere horecabedrijven, waaronder een 20-tal in Breda.

‘Als het weer mag, gaan we op volle toeren. En dan moet je er klaar voor zijn.’

In principe liggen er vaste en flexcontracten klaar per 1 april. En kunnen de bedrijven dan nog niet open? ‘Dan schuift je contract mee vooruit’, aldus de site. ‘Als we eerder opengaan gaat je contract natuurlijk eerder in!’ Dat de horeca nu weer zo groot gaat werven is zo gek nog niet, reageert Meyer. ‘Als het weer mag, gaan we op volle toeren. En dan moet je er klaar voor zijn.’

baas in de horeca werven breed

Extreem op zoek

Zijn bedrijven hadden de voorbije maanden nog zo’n 500 mensen op de loonlijst staan, schat hij in. De komende weken moet dus een vergelijkbaar aantal geworven worden. ‘Elke winter werk je met minder mensen, daarna komt een deel weer terug en moet je vervolgens gaan zoeken voor het voorjaar’, legt hij uit. Maar nu noemt hij dat wel ‘extremer’ dan andere jaren. ‘We hebben complete teams moeten afbreken en zullen dat ook weer moeten opbouwen.’

‘Je hebt straks, ergens, ooit wel zo’n 40 getrainde mensen per zaak nodig.’

Zijn bedrijf wil in elk geval al snel beginnen met mensen intern opleiden, om alvast klaar voor de start te zijn. ‘Waar mogelijk op gepaste afstand in eigen huis, maar we hebben ook een compleet nieuw programma e-learning voor de horeca online opgezet. Van basiskennis over ons bedrijf voor iedereen, tot specifiek kantoorwerk en allerlei proeverijen. Je hebt straks, ergens, ooit wel zo’n 40 getrainde mensen per zaak nodig.’

horeca werven meyer

Nog daling verwacht

De durfals die nu weer mensen werven voor de horeca roeien overigens wel tegen de stroom in. Het CPB verwacht voor de branche immers opnieuw een zwaar jaar. En het UWV voorziet een afname van bijna 60.000 banen in de horeca, als gevolg van de coronacrisis. Daarmee is de sector de sterkst getroffene van Nederland, op de uitzendbureaus (-76.000) na.

Lees ook

Campagne van de week: Hoe DPG Distributie 1.000 nieuwe krantenbezorgers in 3 doelgroepen zoekt

Het was een behoorlijk unieke situatie, toen afgelopen maandag de krantenbezorgers van Nederland gedwongen werden een dagje thuis te blijven. Vanwege extreem weer was krantenbezorging niet mogelijk. En dus bleven de ongeveer 8.000 krantenbezorgers van DPG Distributie BV voor één keer binnen, en hoefden ze niet voor dag en dauw de weg op.

Het was maandag zo’n moment waarop weer eens bleek hoe belangrijk de bezorgers zijn.

Vervelend voor krantenlezend Nederland natuurlijk, maar tegelijk ook een moment waarop maar weer eens bleek hoe belangrijk de bezorgers nog altijd zijn. De ‘achilleshiel van de kranten’ werden ze al eens genoemd, omdat ze steeds schaarser worden, en steeds minder mensen hiertoe bereid zijn. ‘Alarmerende‘ en ‘flinke‘ tekorten werden al gemeld, met name ook door de ontgroening van de samenleving.

Elke doelgroep eigen verhaal

Reden waarom DPG Distributie, de grootste verspreider van Nederland, recent besloot dat het weer eens tijd werd voor een campagne. Er zijn de komende tijd (zeker) zo’n 1.000 bezorgers nodig, en het distributiebedrijf benaderde Jobsrepublic met de vraag om hen daarbij te helpen. Dat resulteerde in een campagne die zich niet richt op één doelgroep, maar juist op drie: jongeren, gepensioneerden, en mensen voor wie kranten bezorgen een mooie bijverdienste is.

In de video’s vertellen de drie doelgroepen elk hun eigen verhaal.

Maurits Heukensfeldt Jansen filmde vervolgens zes van deze krantenbezorgers (in elke doelgroep twee), wat resulteerde in drie video’s. In de filmpjes vertellen ze elk hun eigen verhaal en beweegreden om elke dag vóór 7 uur ’s ochtends de krant rond te brengen, 6 dagen per week. Zo ontstaat voor elke doelgroep een eigen verhaal.

Voor de jongeren:

Voor de combineerders:

En voor de gepensioneerden:

Aanmelden via whatsapp

De campagne kent niet alleen verschillende video’s en visuals, maar ook drie verschillende landingspagina’s. Ook die zijn op de doelgroep afgestemd. Zo wordt de ouderen de mogelijkheid geboden een mail te sturen, waar de jongeren en combineerders zich meteen kunnen aanmelden via WhatsApp (in samenwerking met Joboti). Ook zien ouderen bijvoorbeeld meteen hoeveel stappen het hen oplevert, terwijl het bij jongeren meer draait om de ‘flappen’: je ziet er meteen hoeveel je als krantenbezorger méér kunt verdienen dan in de supermarkt.

Bij ouderen gaat het om de stappen, bij de jongeren meer om de ‘flappen’.

Bij de combineerders gaat het vervolgens weer meer om de tijd die je aan het kranten bezorgen kwijt kunt zien, en dat je daarna ‘nog een hele dag tijd hebt voor andere dingen’. Ook is hier meer aandacht voor het feit dat kranten bezorgen freelance werk is, en je dus geen arbeidsovereenkomst oplevert.

Krantenbezorgers gezocht

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe de hovenierssector meer groene vingers zoekt

Roy van Dijk is officieel ‘High potential field manager of the year 2020’. Als beheerder van de ooit beruchte grasmat in de Amsterdam Arena heeft hij dan ook een flinke verantwoordelijkheid. En de laatste jaren hoor je niets meer over de kwaliteit van het gras daar. Dus dat wil wat zeggen over de kwaliteit van zijn werk in de groene sector, toch?

Als beheerder van de ooit beruchte grasmat in de Amsterdam Arena heeft Roy van Dijk een flinke verantwoordelijkheid.

Van Dijk is een van de gezichten in ‘Groeien door Groen‘, de imago- en wervingscampagne die onlangs van start gegaan is voor de ‘groene sector’. De campagne beoogt het imago van de hoveniers te verbeteren, en de instroom naar én vanuit het MBO en HBO te bevorderen. De sector kent een groeiend aantal vacatures en daardoor is het belangrijk om te voorzien in voldoende en goed opgeleide medewerkers, aldus de campagne.

Platform met inspiratiefilms

Zelfs in tijden van corona blijft de vraag naar medewerkers in deze sector namelijk onverminderd hoog. Hierbij speelt het imago een grote rol, merken de initiatiefnemers, de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, samen met FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen, en Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelfonds voor de sector. Vandaar het nieuwe platform, dat via inspiratiefilms, achtergrondartikelen met de hoofdpersonen en een opleidingen/vacaturebank wil laten zien hoe veelzijdig het werk er kan zijn.

De website wordt aangejaagd via sociale media als Instagram en Facebook. Het Instagram-kanaal wordt elke week door een andere groenprofessional beheerd. ‘Met deze campagne willen wij niet alleen het imago van de hovenierssector, maar ook de instroom van nieuwe werknemers een boost geven’, aldus Elly Fokke, onlangs afgestudeerd als ‘arbeidsmarktinnovator’, en projectleider vanuit Actor.

Het Instagram-kanaal is elke week onder beheer door een andere groenprofessional.

Creatie en strategie van de campagne waren overigens in handen van NetwerkZes, dat ook al betrokken was bij de vorige arbeidsmarktcampagne voor de sector, ‘Ik ben groen, jij ook?’, die zich destijds vooral richtte op zij-instromers.

Vele doelgroepen

De campagne richt zich (natuurlijk) op groenprofessionals, maar ook op consumenten, werkgevers en het onderwijsveld, aldus Fokke. ‘In de campagne verbinden we de consument en de hovenier of groenprofessional. Daarmee laten we zien hoe mooi het werken in het groen is en hoe we kunnen genieten van leven in het groen. Hoe meer mensen zien hoe mooi en divers het beroep is, hoe beter. De sector heeft echt een nieuwe groep vakmensen nodig.’

groene vingers gezocht

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Monnik worden? Dat doe je tegenwoordig ook via een ‘multimediaal platform’

Belangstelling om monnik te worden? Het is een functie waar je niet veel meer van hoort, die een associatie oproept met tijden van weleer, zo’n functie waarvan je misschien denkt: ja, hoe komen ze daar eigenlijk aan? Het antwoord is sinds vandaag te vinden, en wel op het multimediale platform ‘eNovice’.

‘Voor vrijwel al onze nieuwe medebroeders is Google een onmisbare gids geweest.’

Dit ‘digitale noviciaat’ is een initiatief van de Trappisten van abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Naast de website met informatievideo’s over de weg naar het kloosterleven, krijgen kandidaten inspiratiemails, kunnen zij online lessen volgen en is er een ook een zogeheten ‘e-novicenmeester’ beschikbaar, een soort e-coach. ‘Voor vrijwel al onze nieuwe medebroeders is Google een onmisbare gids geweest’, aldus abt Bernardus Peeters van abdij Koningshoeven (de makers van La Trappe). ‘Daarom was het logisch om zelf ook een digitale stap naar voren te zetten.’

abdij koningshoeven breed monnik
Abdij Koningshoeven

Mailtjes met belangstelling

Vrijwel elke maand ontvangt de abt van Koningshoeven een mailtje van iemand met belangstelling voor het kloosterleven. Dom Bernardus: ‘De achtergrond van deze kandidaten is zeer divers: van ‘doorgewinterde’ katholieken die al jaren nadenken over een mogelijke roeping tot mensen die soms nog nooit een klooster van binnen hebben gezien.’

Vrijwel elke maand ontvangt de abt een mailtje van iemand met belangstelling voor het kloosterleven.

Tot nu toe ontvangen mensen met serieuze interesse een uitnodiging om langs te komen voor een kennismakingsgesprek, als opmaat voor een proces van oriëntatie en verdieping, dat kan leiden tot het intreden als postulant (aspirant-monnik). Een jaar later begint het noviciaat. Aansluitend leggen kandidaten hun tijdelijke geloften af voor 3 jaar. Daarna volgt dan eventueel de grote professie, zoals het ja-woord in een huwelijk. ‘Voor een monnik duurt het proces van verliefdheid, verkering en verloving al snel 10 jaar’, aldus Dom Bernardus. ‘Daarom is steeds ons devies: neem de tijd.’

Dom Bernardus

Ruw zandpad

Ook de website van eNovice nodigt uit tot die bewuste vertraging. Op de supersnelweg van het internet voelt de site vaak aan als een ruw zandpad, dat regelmatig vraagt om halt te houden. De bezoeker wordt aan de hand genomen bij elke stap in het proces: van het eerste contact tot het afleggen van de kloostergeloften.

De website van eNovice nodigt uit tot bewuste vertraging.

Naast een toelichting door de abt bij iedere fase zijn er testimonials van monniken van Koningshoeven. Met de mails die digitale novicen iedere twee weken ontvangen, kunnen zij verder aan de slag. De inspiratiemails bevatten ook tips en oefeningen om de oriëntatie op het kloosterleven te verdiepen, zoals het houden van (digitale) stiltedagen, het volgen van online gebedsdiensten en het proeven aan de Regel van Benedictus, lang de beroemdste en invloedrijkste leefregel voor monniken.

Geen monnik tegen elke prijs

Dom Bernardus: ‘We hebben een multimediaal vormingsprogramma ontwikkeld dat kandidaten helpt om een beter beeld te krijgen van het leven als monnik. Het nodigt tevens uit tot bezinning rond de vraag waar iemands roeping ligt. Wij vinden het belangrijker om mensen te ondersteunen om hun bestemming te vinden dan om tegen elke prijs nieuwe monniken te krijgen.’

Het leven als monnik is ongelooflijk mooi en rijk, maar ook veeleisend.

Dat zie je bijvoorbeeld in de beschrijving rondom het kennismakingsgesprek met de abt. ‘Dat is bedoeld om een beter beeld te krijgen van elkaar. Het is geen sollicitatie of toelatingsexamen. Het enige wat we van je verwachten, is dat je eerlijk en open bent. Het leven als monnik is ongelooflijk mooi en rijk, maar ook veeleisend. Het moet ook bij je passen. In deze en alle volgende stappen draait het steeds om de vraag of de levensweg van een monnik jou gelukkig kan maken.’

Zo realistisch mogelijk

De site van eNovice is zo realistisch mogelijk getoonzet. ‘Monniken zijn niet van de ronkende reclameteksten. We vertellen een eerlijk verhaal zonder roze brillen. eNovice sluit daarmee aan in een eeuwenoude traditie waarin kandidaten wordt aangeraden om er nog eens goed over na te denken’, aldus de abt. ‘We hebben er niets aan om mensen met valse romantiek naar ons klooster te lokken.’

‘Monniken zijn niet van de ronkende reclameteksten.’

Met eNovice zorgen de Trappisten van Koningshoeven ondertussen wel mooi voor een digitale innovatie van een instituut dat al meer dan 15 eeuwen bestaat. ‘eNovice bouwt verder op het eeuwenoude fundament van de regel van Benedictus en brengt de introductie op het kloosterleven naar de 21ste eeuw.’ Kloosters zijn al sinds jaar en dag ook op internet te vinden, inclusief een hoekje met informatie voor kandidaten, maar een doelgroepgericht digitaal kanaal zoals eNovice is een primeur. Een primeur zelfs voor de hele wereld, zo denken de Trappisten.

monniken monnik worden

Coronaproof

De plannen voor een multimediaal platform zijn al enige tijd in ontwikkeling. In deze tijd van corona heeft eNovice aan urgentie gewonnen, stelt Dom Bernardus: ‘Deze crisis dwingt iedereen om na te denken over hoe wij leven. eNovice is coronaproof en biedt mensen die gedwongen thuis zitten een mogelijkheid tot bezinning over een radicaal andere levenswijze. Natuurlijk kan dat nooit in de plaats komen van de fysieke ervaring van het kloosterleven. Maar het kan de drempel wel verlagen.’

‘Deze coronacrisis dwingt iedereen om na te denken over hoe wij leven.’

Het multimediale platform is ontwikkeld door Studio Voordenberg en projectleider Jan-Willem Wits. ‘Alhoewel kloosters natuurlijk al eeuwenlang bezig zijn om nieuwe kandidaten te werven, heb ik nog nooit meegemaakt dat een klooster zo professioneel en innovatief de doelgroep opzoekt met een multimediale campagne’, aldus Wits. ‘En ik denk dat ik wel een kenner ben…’

Grote bekendheid

De abdij Koningshoeven kent een grote bekendheid als de bakermat van La Trappe. Er wordt al sinds 1884 bier gebrouwen, dat zich de laatste jaren in zo’n bekendheid mag verheugen dat ze de vraag amper aankunnen. Dat zorgt er aan de andere kant wel voor dat er ook een iets ruimer budget is, vertelt Wits. En dus kan er naast de website ook worden gezorgd voor een follow-up met nieuwsbrieven, digitale diensten zoals de digitale novicenmeester en advertenties.

‘Nou, dat is nog eens een eigenwijze recruitmentstrategie…’

‘Het grappige vind ik zelf wel de uiterst realistische toon van de testimonials’, vertelt Wits. ‘Soms zelfs zo dat je denkt dat de boodschap is: doe het niet! Ook dat past wel in een oude traditie om kandidaten wat te temperen in hun enthousiasme en aan verwachtingenmanagement te doen. Volgens de Regel van Benedictus moest de abt aspiranten zelfs een paar keer wegsturen om te toetsen of ze het wel echt wilden… Nou, dat is nog eens een eigenwijze recruitmentstrategie…’

Lees ook

Campagne van de week: waarom het CBS juist hobby’s centraal stelt in zijn werving

‘Werken bij het CBS! Ben jij er klaar voor?’ Onder die noemer is het Centraal Bureau voor de Statistiek recent een wervingscampagne begonnen, die te volgen is via Instagram, LinkedIn en Twitter. Wekelijks wordt een collega in de schijnwerpers gezet. Bijzonder daaraan is dat ze niet in de werkomgeving zijn geportretteerd, maar juist daarbuiten. Zo zien we bijvoorbeeld Hoofd Methodologie Reinoud in een surfpak, statistisch onderzoeker Coskun op een voetbalveld, en projectleider Linda als danseres.

cbs florianne

‘De combinatie tussen werk en privé zie je duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen.’

De campagnebeelden laten de ‘unieke eigenschappen van het CBS-werk zien tezamen met de persoonlijke uitdagingen en activiteiten van de collega’s’, aldus adviseur (arbeidsmarkt)communicatie Karin van Kasteel. ‘Uit onderzoek weten we dat de mensen die we zoeken inhoudelijk gedreven zijn, maar dat ook graag goed willen kunnen combineren met hun privéleven. Die combinatie tussen werk en privé zie je dus duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen en de portretfotografie. De campagne sluit ook goed aan bij de pay-off van het CBS: Voor wat er feitelijk gebeurt.’

‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’

Werkgeversimago versterken

Primaire doel van de campagne is het versterken van het werkgeversimago, vertelt Van Kasteel. De campagne richt zich vooral op HBO- en WO-professionals, met name statistici en IT’ers, en is het afgelopen jaar ontwikkeld in samenwerking met movingmedia company Zcene. ‘In de campagne laten we zien welk relevant werk we doen, welke mensen er bij het CBS werken en wie we nodig hebben’, aldus Van Kasteel. ‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’

Medio januari is de campagne online gestart. Sindsdien wordt elke week een andere medewerker belicht, buiten zijn werkomgeving. De link met de werkomgeving van het CBS wordt steeds gemaakt door een groot aantal cijfers ernaast.

Het CBS is overigens zelf ook volop in beweging. Zo werd recent bekend dat ook een zoektocht wordt gestart naar aanvullende en nieuwe databronnen, ook wel datascouting genoemd. Dit vanwege de groeiende maatschappelijke vraag naar betrouwbare feitelijke informatie. Het gaat hier om data uit publieke en private bronnen, die een beter beeld moeten geven van complexe fenomenen in de maatschappij.

Het CBS werd in 1899 opgericht.

Het CBS werd in 1899 opgericht vanuit de behoefte aan onafhankelijke, betrouwbare informatie om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Inmiddels werken er zo’n 2.000 mensen, verdeeld over vestigingen in Den Haag, in Heerlen en op Bonaire.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Jumbo heeft weer iets nieuws om bijbaners te werven: reversible poloshirts

De afgelopen dagen werden Jumbo-filialen in Eindhoven en Den Bosch nog overvallen en geplunderd door relschoppers. Kwamen ze misschien voor de exclusieve poloshirts die de supermarktketen speciaal heeft laten ontwerpen? Dan waren ze toch echt te vroeg. De – gelimiteerde! – binnenstebuiten te keren polo van streetwear-label Ninetyfour is er namelijk pas binnenkort beschikbaar…

‘We hebben er weer een, hoor! Juweeltje van een campagne bij Jumbo.’

‘We hebben er weer een, hoor! Juweeltje van een campagne bij Jumbo’, aldus recruitment marketeer Yvonne van Rooij-Huijbregts op LinkedIn. ‘Niet alleen om te werven, maar ook om het werk binnen Jumbo nóg leuker te maken.’

Poloshirts als familie-uniform

De poloshirts zijn op twee manieren te dragen. Tijdens het werken is het een ‘gewone’ polo, maar draai je hem daarna binnenstebuiten dan zie je een heel ander design. Nog steeds behoorlijk zwart, zoals de gewone poloshirts, maar dan wel met een gele mouw. En op de achterkant van de shirts staat het motto van Ninetyfour te lezen: Friends become family. ‘Een motto dat perfect aansluit bij het gevoel van werken bij Jumbo’, aldus Lotte Konieczek, Manager Recruitment & Employer Branding.

‘Iedereen die bij Jumbo werkt weet: achter de schermen gebeurt het.’

De polo is ontwikkeld om te laten zien dat Jumbo-medewerkers onderling een hechte groep vormen, zegt ze. ‘Want iedereen die bij Jumbo werkt weet het, #achterdeschermen, daar gebeurt het. Daar maak je de grootste lol met je collega’s. Daar zijn die collega’s meer dan gewoon collega’s. Het zijn vrienden waar
je ook buiten het werk mee optrekt.’

jumbo poloshirts

Verloting eind februari

De om te draaien poloshirts worden verloot onder alle geïnteresseerde Jumbo-medewerkers. Iedereen die in het bezit wil komen van zo’n shirt en nog niet bij Jumbo werkt, kan nog solliciteren. De loting vindt namelijk eind februari 2021 plaats.

Er worden in totaal zo’n 200 exclusieve streetwear Jumbo X NinetyFour reversible polo’s verloot.

De streetwear maakt onderdeel uit van de vandaag gestarte #achterdeschermen-campagne van Jumbo, die onder meer beoogt om (nog meer) bijbaners en hulpkrachten te werven voor de supermarkten, supply chain-sites en bezorgservice. Er worden in totaal zo’n 200 exclusieve streetwear Jumbo X NinetyFour reversible poloshirts verloot.

Lees ook

Campagne van de week: zo werft de gemeente Amsterdam zijn handhavers

Of je nu foutparkeerder aanpakt, hulp biedt aan daklozen, of dat je hangjongeren aanspreekt; als gemeentelijke handhaver is in Amsterdam je leven in elk geval nooit saai. ‘Jij maakt Amsterdam’, stelt de gemeente dan ook, in een nieuwe campagne waarin om handhavers van THOR (Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte) wordt gevraagd.

‘Schaalbaar, modern en toekomstbestendig, zo luidde de opdracht voor het project.’

Met een flinke wervingsopgave om tientallen vacatures te vervullen, was het duidelijk tijd voor een grondig herontwerp van het werving- en selectieproces, vertelt senior recruiter Samantha Williams. Zij maakte het afgelopen jaar deel uit van het projectteam ‘werving’, dat werd samengesteld door Milène Moennasing, en waarin ook Elize Nieuwboer als specialist arbeidsmarktcommunicatie actief was. ‘Schaalbaar, modern en toekomstbestendig, zo luidde de opdracht voor het project.’

Investeren in talent

Een leefbare, veilige en schone hoofdstad; dat is waar de handhavers van THOR voor staan. 365 dagen per jaar. Williams: ‘De gemeente Amsterdam wil investeren in handhaving, nieuw personeel en hun talent. Dat betekent dat ook in de werving van nieuwe handhavers het talent centraal moet staan. Jij neemt de juiste competenties mee en wij leren jou het vak!’

‘De gemeente Amsterdam wil investeren in nieuw personeel en hun talent.’

Naast vacatures voor reeds gecertificeerde handhavers (boa’s), biedt de gemeente Amsterdam daarom nu ook opleidingsmogelijkheden voor kandidaten met een mbo-3-diploma. Kandidaten met de juiste set aan competenties en motivatie die graag een positieve bijdrage willen leveren aan de stad Amsterdam. ‘Juist in deze tijd waarin veel goed gekwalificeerde mensen hun baan verliezen, kan een nieuwe carrièrestap als handhaver een mooie kans zijn’, aldus Williams.

Jij maakt Amsterdam.

Om deze (nieuwe) doelgroep te bereiken heeft Elize Nieuwboer eerst onderzoek gedaan. Op basis van haar bevindingen is de nieuwe wervingscampagne ontwikkeld. ‘We hebben bewust ervoor gekozen onze eigen, trotse handhavers hierin centraal te stellen’, vertelt ze. ‘We hebben 5 talentvolle handhavers van de gemeente geportretteerd. Hun verhalen golden als inspiratie voor de campagne. De visuele stijl is stoer en krachtig en de handhavers staan midden in de stad; het werkterrein van de handhavers.’

‘In de segmentatie hebben we goed gekeken naar de doelgroepen die we wilden binnenhalen’, vervolgt ze. ‘In de keuze van kanalen hebben we bewust gekozen voor online. Uit onderzoek bleek dat daar onze potentiële kandidaten zitten.’ De grootschalige campagne voor handhavers is een primeur voor de stad, vertelt ze. ‘Er was nog nooit eerder een campagne uitgevoerd voor de handhavers. We zijn echt from scratch begonnen.’

Nieuw selectieproces

Naast een nieuwe wervingscampagne is ook geïnvesteerd in een nieuwe selectiemethode. Want hoe selecteer je uit de vele geïnteresseerden nu de handhaver die Amsterdam nog leefbaarder gaat maken? ‘Door inzicht te krijgen in de kwaliteiten, ontwikkelpunten en veranderkracht van de sollicitant’, stelt Williams. In samenwerking met assessmentpartner LTP/TestNed heeft zij een online assessment tot stand gebracht waarmee de gewenste competenties en gedragingen voor de functie van handhaver worden getoetst.

‘De keuze voor onze nieuwe instromers is écht in gezamenlijkheid tot stand gebracht.’

Op basis van de uitkomsten hiervan is uit de eerste ronde aan sollicitanten een selectie gemaakt voor deelname aan een van de coronaproof selectiedagen, die inmiddels achter de rug zijn. ‘Op die selectiedag doorliepen onze kandidaten een controletest van het online assessment, een rollenspel en een competentiegericht interview’, blikt Williams terug. ‘Psychologen van LTP, recruiters en teamleiders THOR waren hierbij intensief betrokken. De keuze voor onze nieuwe instromers is dan ook écht in gezamenlijkheid tot stand gebracht. Efficiënt, effectief en ook gewoon: erg leuk! We hebben met elkaar bewust gezorgd voor een heel ontspannen sfeer, waarbij de kandidaat centraal stond.’

Goed ontvangen

De nieuwe selectiemethode is ook goed ontvangen, vertelt ze. ‘Aan kandidaten hebben wij een week na de selectiedag een digitale enquête gestuurd, die zij anoniem konden invullen. We hebben hen gevraagd om de verschillende onderdelen van het selectietraject te beoordelen, van de werving tot en met de selectiedag. Wat waren we trots op het gemiddelde cijfer 8…’

Na de medische keuring en het arbeidsvoorwaardengesprek kan de gemeente Amsterdam inmiddels 10 nieuwe handhavers in opleiding welkom heten. Onder de professionele begeleiding van senioren, mentoren en aanvoerders worden zij klaargestoomd voor de stad Amsterdam. ‘Leefbaar, veilig en schoon’, aldus projectleider Moennasing. ‘Het is ongelofelijk wat we in een half jaar tijd hebben neergezet. We hebben niet alleen goede, gemotiveerde kandidaten geworven, we hebben ook bijgedragen aan de positionering van het vak. Daar gaan we de komende tijd mee verder.’

‘Wij gaan door!’

En ondertussen is dus de nieuwe wervingsronde al van start gegaan, vertelt ze. Met nieuwe beelden. ‘Want goede nieuwe handhavers blijven nodig in Amsterdam’, zegt Moennasing. ‘We hebben een vliegende start gemaakt, waar we trots op zijn, maar we zitten niet stil. Er zijn nog meer instroomkanalen die we nader onderzoeken en structureel willen inzetten voor de werving van nieuwe handhavers. Denk bijvoorbeeld aan campusrecruitment en het aanbieden van leer-werktrajecten voor interne collega’s. Er zijn van die projecten waar je heel blij van wordt en energie van krijgt. Dit is er echt één van…’

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe pensioenuitvoerder PGGM zijn grote impact zichtbaar maakt

Als je op LinkedIn zoekt naar de functie van Irma Bousardt, dan vind je niet meer als eerste haar eigenlijke baan (die van corporate recruiter), maar zie je daar nu ‘Impactmaker bij PGGM’. En ze is bepaald niet de enige binnen de grote pensioenuitvoerder die deze functietitel nu op zijn of haar profiel heeft opgenomen. Ook andere medewerkers worden gestimuleerd toe te voegen dat hun functie is om ‘impact te maken’, compleet met bijbehorende achtergrond.

PGGM liet vorig jaar visitekaartjes, met de functie ‘Impactmaker’, bij alle medewerkers op het huisadres bezorgen.

De aanpassing aan de LinkedIn-profielen is een van de uitwerkingen van de deze week ook naar buiten toe gelanceerde arbeidsmarktcampagne, vertelt Bousardt (foto). Net als de video’s, waarin medewerkers Sjoerd, Nine, Daniëlle en Mladen vertellen hoe zij in hun werk impact maken op de samenleving, op de sector waarvoor ze werken, of op de pensioenen van 4,4 miljoen mensen die er onder beheer zijn. Of de visitekaartjes, met de functie ‘Impactmaker’, die PGGM vorig jaar bij alle medewerkers op het huisadres liet bezorgen om de Impact-campagne intern aan te kondigen.

Impact als rode draad

‘Impact’ is dan ook de rode draad in de campagne. En zelfs ‘impact tot de vierde macht’, aldus Bousardt. Want bij de pensioenuitvoerder kun je op vier belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen hebben, zegt ze. Niet alleen op de pensioenen van die 4,4 miljoen mensen dus, maar ook op ‘het pensioenstelsel van de toekomst’. En daarnaast ook op de toekomst van de zorg, waar de pensioenuitvoerder een grote rol in speelt. En tenslotte ook: impact op de planeet, omdat PGGM met een belegd vermogen van bijna 250 miljard euro ‘het milieu en de maatschappij een flinke duw in de goede richting kan geven.’

Het thema ‘impact’ kwam min of meer als vanzelf bovendrijven in de EVP-sessies die PGGM vorig jaar hield.

Het thema ‘impact’ kwam min of meer als vanzelf bovendrijven in de EVP-sessies die PGGM vorig jaar hield, onder leiding van het in Rotterdam gevestigde ClubgeistBVH. Bousardt: ‘We hebben als PGGM een tijdje geleden een nieuwe strategie geformuleerd, waarbij we dé pensioenuitvoerder van zorg en welzijn willen zijn. Met ons werkgeversmerk wilden we daar beter op aansluiten. We merkten bovendien dat we als werkgever ook niet zo bekend waren. En de associatie “saai” kleeft ook wel aan het werk in deze sector. Dat levert ook wervingsuitdagingen op, bijvoorbeeld voor mensen met dataprofielen. Daar wilden we ook iets aan doen.’

Een LinkedIn-achtergrond, behorend bij de campagne

Altijd maatschappelijke betekenis

In de interviews die werden gehouden rondom de Employer Value Proposition, bleek ‘impact’ al snel dé gemeenschappelijke deler. Of je nou bij klantcontact werkt of een deel van het beleggingsportfolio beheert, of dat je meebouwt aan de IT-systemen of actuariële pensioenberekeningen maakt, ‘waar je ook werkt binnen PGGM, altijd heb je maatschappelijke betekenis’, vat Bousardt het samen. ‘Dat onderscheidt ons ook wel van andere financials, denk ik.’ Daarbovenop komt nog eens: ‘de dynamiek binnen de pensioensector, die met de komst van het nieuwe pensioenstelsel bijzonder groot is, en vakinhoudelijke kansen en ontwikkelingsmogelijkheden biedt.’

De campagne wil zorgen voor een aantrekkelijk werkgeversmerk, maar ook PGGM’ers “herbevestigen” in hun keuze.

De campagne die daaruit voortkwam heeft twee grote doelen, vertelt Bousardt. In de eerste plaats wil PGGM hiermee een aantrekkelijker werkgeversmerk worden. Dat moet het makkelijker maken de ongeveer 250 jaarlijkse vacatures bij de organisatie in te vullen. Daarnaast moet de campagne het ambassadeurschap van de eigen medewerkers vergroten en ‘PGGM’ers herbevestigen in hun keuze’. ‘We proberen eigen collega’s zo actief mogelijk te betrekken, bijvoorbeeld via een tijdelijke aanpassing van het LinkedIn-profiel.’

Voorbeeld van een (anoniem gemaakt) visitekaartje, dat de medewerkers thuis kregen.

Vier video’s, en visitekaartjes thuis

Voor de campagne zijn nu al vier video’s gemaakt met verschillende medewerkers (man, vrouw, jong, oud) die vertellen over de impact die zij persoonlijk maken. Opnames daarvan waren door corona niet altijd makkelijk, vertelt Bousardt. ‘Dat heeft wel voor wat vertraging gezorgd.’ Maar door corona is ook extra creativiteit aangeboord. De aanvankelijke plannen voor een organisatiebrede lancering in de ontvangsthal en een expositie met verschillende impactverhalen vielen in het water. Toen is het idee bedacht naar alle medewerkers visitekaartjes te sturen, met hun eigen naam, en de functie ‘Impactmaker’ erop.

Mogelijk volgt dit jaar ook nog een uitwerking naar bepaalde (schaarse) doelgroepen.

Voor de campagne worden vooral sociale media als LinkedIn en Google- en YouTube Ads ingezet. Verder is recent een referralprogramma opgezet. ‘En daar kunnen we de campagne natuurlijk ook mooi voor gebruiken’, aldus Bousardt. Ook is een speciaal werkenbijPGGM-instagramaccount geopend. Mogelijk volgt dit jaar ook nog een uitwerking van de campagne, maar dan gespecialiseerd naar bepaalde (schaarse) doelgroepen. Ook staat op de agenda om ‘Impact-stories’ te blijven ontwikkelen en ‘Impact4’ in te bedden in de hele employee experience, zoals in de campusactiviteiten en het onboardingprogramma, vertelt ze. ‘Maar dat is nu nog next step.’

PGGM is meestal best bescheiden, besluit Bousardt. ‘Met deze campagne, en de impactverhalen die erbij horen, willen we onszelf meer laten zien. We lopen nooit zo te koop met de impact die we maken. Dat mogen we best iets meer uitdragen, vinden we. Vandaar deze campagne. Ik hoop dat we hiermee meer aan de buitenwereld kunnen laten zien wat voor mooie dingen we hier allemaal doen.’

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Feel Good Friday: de zéér opvallende wervingsvideo van het snel groeiende EventInsight

Van randje-van-faillissement naar een half miljoen euro omzet per maand. Toen het coronavirus in maart 2020 voor de eerste lockdown zorgde raakte het Groningse bedrijf EventInsight in één klap 95% van zijn omzet kwijt. In augustus leek een faillissement nog onvermijdelijk. Maar oprichter Bas Krijgsman besloot niet de handdoek in de ring te gooien, maar juist hun complete software om te bouwen en een platform te lanceren volledig gericht op digitale evenementen. En met succes: de omzet verzesvoudigde sindsdien; qua personeel verdubbelde het ruim.

Vlammenwerpers en champagnekurken 

Maar daarmee zijn ze er nog niet, vertelt Krijgsman. Op dit moment heeft het bedrijf maar liefst 15 nieuwe medewerkers nodig. En dat is zelfs tijdens het coronatijdperk een lastige klus, zegt hij. Daarom hebben ze ervoor gekozen met alle werknemers een video te maken. Om te laten zien hoe het daadwerkelijk eraan toegaat op de werkvloer van EventInsight. In die vrij bizarre video krijg je – vanuit het perspectief van de sollicitant – een rondleiding door het bedrijf. Maak je op voor: vlammenwerpers, gespraytande sales directors, vliegende champagnekurken, volop Duitse en Britse stereotypes en een boardroom die een wel heel letterlijke betekenis krijgt.

‘We hebben de film met al ons eigen personeel gemaakt, omdat het in de eerste plaats een leuke manier is om te laten zien wat voor soort bedrijf we zijn, maar het was ook enorm leuke vorm van teambuilding. We hebben ontzettend veel lol gehad met z’n allen op de draaidag’, vertelt Krijgsman. De video is te zien via de speciale actiesite die voor de campagne is opgezet (je bent digitaal bureau, of je bent het niet natuurlijk…).

In de omdenkmodus

In de eindscène van de video is te zien dat het hele team met elkaar champagne drinkt. Hoe zit dit met de 1,5 meter-regeling? ‘De video kon veilig worden opgenomen doordat iedereen twee keer rond de opnames van de video negatief is getest, geheel in overeenstemming met de regels van het RIVM’, legt Krijgsman uit. ‘We willen ook andere bedrijven laten zien dat het anders kan. Dat er ook in deze lastig tijd dingen op een veilige manier mogelijk zijn. Het omdenken zorgt ervoor dat er vele deuren geopend worden.’

‘Het omdenken zorgt ervoor dat er vele deuren geopend worden.’

Wat dat omdenken dan precies is? Krijgsman: ‘Eigenlijk alles waarvan je denkt: “dit is niet mogelijk” veranderen door even in de omdenkmodus te gaan. Een aantal voorbeelden: “We gaan failliet!”. Nee we gaan niet failliet, we bouwen een nieuw platform. “We kunnen geen mensen vinden!” Jawel, mits we maar een video maken. “We kunnen niet naar kantoor!” Wat nu als we iedereen laten testen? “We kunnen geen kerstborrel geven!” Wat als we nu een vijfgangendiner digitaal doen met bijpassende wijnen? En zo was ons kerstdiner misschien afgelopen jaar nog wel vetter dan het jaar ervoor. Dus niet met elkaar benoemen waarom iets níet kan, maar met elkaar gaan brainstormen hoe het wél kan.’

Inclusief incheckbalie

EventInsight is opgericht in 2017. Het bedrijf telt nu zo’n 25 werknemers. Met hun software probeert EventInsight evenementen te verbeteren, door interactie tussen deelnemers te stimuleren en zo inzichten te verzamelen. Sinds 2020 is er naast de mobiele app ook een nieuw digitaal platform waarmee ze de ambitie hebben marktleider te worden in digitale events, die zoveel mogelijk moeten aanvullen als een fysiek evenement, dus bijvoorbeeld inclusief incheckbalie en aparte ruimtes om te netwerken. O ja, en ze zoeken nog een recruiter… Dus wie zin heeft?

  • Update: EventInsight heeft in juni 2021 zijn naam veranderd in Let’s Get Digital.

Lees ook: