‘Onboarding is bij veel bedrijven nog steeds een drama’

Tech-problemen (39%), gebrek aan noodzakelijke materialen (24%) of niet geïntroduceerd worden bij directe collega’s (21%). Het zijn zomaar een paar van de vervelende dingen die mensen meemaken op hun eerste dagen in een nieuwe banen, zo meldt (Amerikaans) onderzoek van Accountemps. En ongeveer 6 op de 10 professionals verklaart er last van te hebben gehad bij de start in zijn baan.

Ongeveer 6 op de 10 professionals verklaart last te hebben van ongevallen tijdens eerste werkdagen.

En dat terwijl het op papier bij veel organisaties inmiddels heel behoorlijk geregeld is. Zo zegt 95 procent van de ondervraagden dat zijn werkgever tegenwoordig een officieel onboardingproces heeft, en zegt bijna 80 procent dit proces zelfs als ‘(zeer) effectief’ te beschouwen.

Wat kan er allemaal misgaan?

Hieronder de antwoorden op de vraag ‘Hoe effectief is in jouw opinie het onboardingproces van nieuwe medewerker bij jouw bedrijf?

Zeer effectief 33%
Enigszins effectief 46%
Niet erg effectief 13%
Helemaal niet effectief 3%
We hebben geen onboardingproces 5%
100%

Op de vraag ‘Wat heb je meegemaakt tijdens de start van een nieuwe baan?’ kwamen de volgende antwoorden:

Technologie (computer, telefoon, toegang) was niet (goed) klaar 39%
Noodzakelijke materialen waren er niet
24%
Kreeg geen introductie bij collega’s
21%
Kreeg geen overzicht van het bedrijf en het beleid 20%
Kreeg geen toer door het kantoor 17%
Ik heb eigenlijk niets vervelend meegemaakt bij mijn nieuwe baan 41%
*Meerdere antwoorden waren mogelijk.

Belang nooit onderschatten

Het belang van goede onboarding kan eigenlijk niet overschat worden, aldus Michael Steinitz, senior executive director bij Accountemps, en mede-onderzoeker. ‘Schijnbaar kleine ongevalletjes kunnen een enorme impact hebben op de moraal van een nieuwe medewerkers. In de huidige markt is dat funest. Talenten zitten zelf aan het stuur. Een goede eerste indruk maken is daarom belangrijker dan ooit. Als organisatie moet je dan ook aandacht besteden aan zelfs de kleinste details, zodat nieuwe medewerkers zich echt welkom voelen en meteen volop kunnen meedraaien.’

‘Schijnbaar kleine ongevalletjes kunnen een enorme impact hebben op de moraal van een nieuwe medewerkers.’

Dat geldt volgens hem overigens niet alleen voor de vaste medewerkers, maar net zo goed voor de vele flexkrachten die de gemiddelde organisatie tegenwoordig kent. ‘Tijdelijke medewerkers spelen een steeds grotere rol in de meeste organisaties. Daarom moet je ervoor zorgen dat je hen ook goed onboardt. Dat maakt bovendien de overgang handiger, mochten ze ooit in vaste dienst komen.’

Meer weten over onboarding?

onboard amsterdam purposeHoe zorgen bedrijven als Tony’s Chocolonely, Heineken, Pride Amsterdam, de Nederlandse Luchtmacht, Swapfiets, Zoku, Zalando en Euler Hermes ervoor dat hun nieuwe medewerkers goede onboarding krijgen? Op 28 november zullen sprekers van deze organisaties er alles over vertellen, tijdens Onboard.Amsterdam 2019, hosted by Appical. Nieuw dit jaar is de Onboard.Award, een erkenning voor een gestructureerd onboardingprogramma. Een jury, onder leiding van Heleen Mes, maakt tijdens Onboard.Amsterdam de winnaar bekend.

De schaarste in de zorg was nog nooit zo groot: 10 dingen die daarbij opvallen

Als het in de media gaat over personeelstekorten, dan wordt de schaarste in de zorg meestal als een van de eerste voorbeelden genoemd. Logisch, want momenteel zijn er zo’n 30.000 vacatures in de zorg, en er komen ook nog eens steeds meer patiënten bij, mede door de vergrijzing. Om dit bij te kunnen benen moet over een tijdje, in 2040, een kwart (!) van alle werkenden een zorgmedewerker zijn, blijkt uit RIVM-cijfers. Op dit moment werken ongeveer 1 op de 7 mensen in de zorg.

schaarste in de zorgMaar hoe ziet de arbeidsmarkt voor de zorg er precies uit? In opdracht van HR-specialist Compagnon deed Intelligence Group er recent onderzoek naar. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat er vorig jaar maar liefst 104.800 unieke vacatures in de zorg waren, een groei van 12 procent in een jaar. En tegenover dit grote aantal vacatures staan slechts 29.400 zorgprofessionals die actief op zoek zijn naar een baan in de sector, wat betekent dat de vacaturedruk er bijna 4:1 is. Wat valt er verder nog op? Deze 10 interessante bevindingen:

#1. Zorgprofessionals zijn weinig actief…

De arbeidsmarktactiviteit is onder zorgprofessionals (6%) slechts de helft van die van de totale Nederlandse beroepsbevolking (12%). En waar 43% van de Nederlandse beroepsbevolking aangeeft níet open te staan voor een andere baan, is dit onder zorgmedewerkers maar liefst 50%. Het aandeel ‘latent werkzoekenden’ (niet op zoek, wel open voor een nieuwe kans) is in de zorg overigens wel ongeveer gemiddeld.

#2. … Maar wel zéér schaars

Met een  vacaturedruk van 4:1 vallen zorgmedewerkers nu al in de categorie ‘zeer schaars’. En dat probleem lijkt met de vergrijzing alleen maar toe te nemen. Die vergrijzing zorgt namelijk niet alleen voor extra zorgvraag, maar ook nog eens voor uitstroom van zorgpersoneel. Met een vacaturedruk van ongeveer 2:1 is Overijssel overigens een witte raaf: het is de enige provincie waar zorgpersoneel nog niet als ‘zeer schaars’ wordt gekenmerkt. In Utrecht is met een vacaturedruk van 7:1 het probleem het grootst.

#3. Waar zijn de gespecialiseerd verpleegkundigen?

Van de verschillende doelgroepen onder zorgpersoneel zijn de gespecialiseerd verpleegkundigen het meest schaars. Tegenover 8.000 unieke vacatures in de afgelopen 12 maanden staan hier slechts 1.000 actieve zoekers: een vacaturedruk dus van 8:1. Ook wijkverpleegkundigen (7:1) en verpleegkundigen mbo 3/4 (6:1) zijn te categoriseren als ‘zeer schaars’. Bij diëtisten en therapeuten staan daarentegen tegenover 5.200 vacatures zo’n 2.700 werkzoekenden. Een vacaturedruk van ‘slechts’ 2:1 dus.

#4. Weinig recruiters in deze markt

Opvallend, vanwege de grote schaarste in de zorg, is dat zorgprofessionals veel minder vaak benaderd worden voor een nieuwe baan dan de totale Nederlandse beroepsbevolking; slechts 35% (tegenover 46% van alle Nederlanders). Recruiters benaderen zorgprofessionals bovendien minder vaak: slechts 8% zegt vaker dan eens per kwartaal te worden benaderd, tegen 14% van de totale beroepsbevolking. Er zit wel (lichte) groei in: in het onderzoek van vorig jaar zei nog maar 33% van de zorgprofessionals wel eens door een recruiter gebeld om gemaild te worden.

#5. Referral is belangrijk

Het meest effectieve sollicitatiekanaal onder zorgprofessionals is het eigen netwerk. Ongeveer 25% van hen vindt een nieuwe baan via het eigen netwerk. Referralprogramma’s lijken daarmee een belangrijke kans te zijn voor de sector. En niet alleen voor de eigen medewerkers, zo stellen de auteurs van het rapport. Er kan bijvoorbeeld ook gedacht worden aan een campagne en beloning voor anderen die met de organisatie in contact komen: bezoekers, patiënten en familie.

Ongeveer 25% vindt een nieuwe baan via het eigen netwerk.

Opvallend is verder dat bijna 2 op de 3 zorgprofessionals zeggen zich te oriënteren op een (nieuwe) baan via vacaturesites, maar dat nog geen 20% zijn of haar baan vindt via dit medium. Dat is niet eens zo heel veel meer als mensen die zeggen via een open sollicitatie iets nieuws te hebben gevonden.

#6. Veel uitstroom uit onvrede

Van de zorgprofessionals die uitstromen uit de sector, zegt 41% dit te doen uit onvrede met hun functie. Slechts 16 procent verliet de sector omdat hun contract niet werd verlengd, 10 procent kreeg elders een baan aangeboden.

#7. Bijna half miljoen mensen

Bijna een half miljoen mensen, oftewel 493.100 personen, zijn onderwerp van het onderzoeksrapport. Van deze 493.100 personen zijn er 446.700 in loondienst en 5.400 werkloos (-35,7% ten opzichte van 2018). Die 5.400 werklozen hebben een zorggerelateerd diploma en staan ervoor open om aan de slag te gaan in een zorgfunctie.

Van de mensen in loondienst in de zorg heeft bijna 3/4 meer dan 10 jaar ervaring.

Daarnaast zijn er 41.000 zelfstandig professionals (zzp’ers) werkzaam binnen de doelgroep (een groei van 10,8% ten opzichte van 2018). Van de mensen in loondienst heeft bijna 3/4 meer dan 10 jaar ervaring.

#8. Nog weinig migratieachtergrond

Dat in de zorg de overgrote meerderheid van het personeelsbestand vrouw is (84%), zal weinigen verbazen. Wel opvallend: het aandeel van personen in de zorg met een migratieachtergrond (11%) is lager dan in de totale Nederlandse beroepsbevolking (17%). Hier lijkt dus nog een grote kans te liggen voor organisaties die de schaarste in de zorg aan den lijve ondervinden.

#9. Er is nog best potentieel…

Er is ook nog best veel ander potentieel voor zorgorganisaties. Zo zeggen 14.400 parttimers in de zorg best meer uren te willen werken, en zijn er bijvoorbeeld ook nog 10.500 actief werkzoekende Belgen (met Nederlands als moedertaal) in de zorg.

#10. … Maar ze zijn weinig reisbereid

Ondanks het grote potentieel, doen zorgorganisaties er verstandig aan vooral te werven in de eigen regio. Zorgmedewerkers blijken namelijk niet alleen minder bereid te verhuizen voor een nieuwe baan, ze zijn ook minder bereid te reizen. Zorgprofessionals zijn bereid gemiddeld maximaal 34 minuten (enkele reis) naar het werk te reizen: 65% van hen wil zelfs maximaal 30 minuten reizen naar het werk. Onder de totale Nederlandse beroepsbevolking is de maximale reistijd gemiddeld 38 minuten. En van het zorgpersoneel zegt 16% bereid te zijn om voor een (nieuwe) baan te verhuizen, terwijl dit gemiddeld in Nederland een kwart is.

Meer weten over werven in de zorg?

Donderdag 26 maart geven Martijn Hemminga en Inge Beckers samen met 2 gastsprekers tijdens het seminar Beter werven in de Zorg direct tips, inspiratie, verbeteringen en handreikingen om jouw werving in deze schaarse doelgroep te optimaliseren. Lees meer, download de factsheet of schrijf direct in en maak gebruik van de Super Early Bird tot en met 7 februari 2020 en jij ontvangt direct 100 euro korting met de code eb-zorg.

Het gehele onderzoeksrapport downloaden?

Download dan nu het totale onderzoeksrapport over de achtergrond van de schaarste in de zorg.

 

Wat onderscheidt nu precies de hoogst gewaardeerde werkgevers?

Elk jaar duikt vacaturesite Indeed in zijn grote database om daar te kijken welke werkgevers in Nederland door de bezoekers van hun site het best worden gewaardeerd. Het gaat daarbij met name om reviews van huidige en voormalige werknemers van al die duizenden bedrijven met individuele bedrijfspagina’s op de site. Vervolgens past Indeed een algoritme toe waarin het verschillende factoren meeneemt, zoals de gemiddelde beoordeling en het aantal reviews. Op basis daarvan wordt een top-25 van beste werkgevers van Nederland samengesteld, op basis van management, compensatie/arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, werk-privébalans en bedrijfscultuur.

Wat onderscheidt ze nou?

Met opnieuw dus, net als vorig jaar, Social Deal uit Den Bosch op nummer 1. Maar wat onderscheidt de bovenste vijf nu precies van de vele volgers?

#1. Social Deal: in 9 jaar naar 200 medewerkers

Social Deal is een bedrijf uit Den Bosch dat vooral bekend is van de voordelige deals voor lokale uitjes. Het bedrijf kent nu in totaal zo’n 3,5 miljoen actieve leden, die samen per maand ruim 800.000 kortingsvouchers kopen; voor een etentje, zwembadbezoek of workshop, om wat voorbeelden te noemen. Ongeveer 1 op de 6 Nederlanders opent maandelijks de app of website van Social Deal.

Ongeveer 1 op de 6 Nederlanders opent maandelijks de app of website van Social Deal.

Het bedrijf is bijna 10 jaar geleden opgericht en telt nu al ruim 200 werknemers. Die werknemers waarderen hun werkgever vooral vanwege een prettige werksfeer en gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit de ratings. Dat was vorig jaar al zo, en blijkt dit jaar opnieuw genoeg voor de hoogste notering. Uit de reviews kwam naar voren dat de bedrijfscultuur in de geanalyseerde periode met een 4,5 uit 5 het hoogste gewaardeerd wordt. De prettige werksfeer en het familiegevoel binnen het bedrijf worden in de werknemers-beoordelingen veelvuldig aangehaald, evenals als secundaire arbeidsvoorwaarden als verzorgde lunches, borrels en bedrijfsuitjes.

Social Deal wordt vooral gewaardeerd vanwege de prettige werksfeer en het familiegevoel binnen het bedrijf.

Rens van den Berg, de 33-jarige medeoprichter en eigenaar van Social Deal (rechts op de foto), benoemt dat er negen jaar geleden al veel geïnvesteerd werd in een goede bedrijfscultuur: ‘Dat onze medewerkers de bedrijfscultuur zo’n hoge beoordeling geven, toont voor ons aan dat hetgeen waar we destijds mee begonnen zijn nog steeds werkt: succes delen met je medewerkers en iets terugdoen voor het harde werk dat zij in Social Deal stoppen. We zijn er trots op dat we, ondanks onze groei, dit hebben weten vast te houden en we voor de tweede keer op rij als beste werkgever zijn uitgeroepen.’

#2. De WdK Groep: even bellen hoe het is gegaan

In 2002 ging Taxibedrijf De Koning uit Velp samen verder met Taxibedrijf Willemsen. Het bedrijf dat daaruit voortvloeide, vanaf 2004 home based in Arnhem, telt anno 2019 meer dan 2.000 collega’s, die in ook meer dan 2.000 eigen voertuigen over de weg rijden, in heel Nederland. De WdK Groep, voluit Willemsen de Koning Personenvervoer, scoort in het Indeed-onderzoek vooral hoog op bedrijfscultuur: een 4,1 (uit 5). Ook wordt CEO/directeur Arno Janssen goed beoordeeld, 86% van de reviewers spreekt zijn waardering uit (Bij Social Deal is dit overigens 100%).

Het taxibedrijf mag zich zodoende inmiddels de oudste personenvervoerder van Gelderland noemen.

Het taxibedrijf heeft wortels die meer dan 80 jaar teruggaan, en mag zich zodoende inmiddels de oudste personenvervoerder van Gelderland noemen. Het bedrijf hield begin dit jaar nog een uitgebreide enquête onder zijn eigen medewerkers en vroeg daar onder meer hoe ze hun eigen inwerkprogramma hebben ervaren. Naar aanleiding van dat onderzoek worden nieuwe medewerkers nu bijvoorbeeld altijd na de eerste werkdag gebeld om te vragen hoe het is gegaan. En ook hier gaf trouwens het overgrote deel van de ondervraagden aan dat ze Willemsen- de Koning als werkgever zouden aanbevelen bij vrienden, familie of kennissen.

#3. Dagelijks Leven: veel waardering voor directeur

Net als de nummer 2 een nieuwkomer in de lijst: Dagelijks Leven, een woonzorgorganisatie die in heel Nederland kleinschalige woonzorglocaties heeft met gespecialiseerde zorg midden in de wijk. De organisatie scoort in het Indeed-onderzoek erg hoog op ‘management’, met een 4,7 (uit 5). Het bedrijf heeft momenteel meer vacatures dan reviews op de Indeed-site. Maar die reviews zijn dan wel weer erg positief. Zo geeft op dit moment 94% van de werknemers hun waardering voor de directeur van de organisatie en geeft een even groot deel de hoogste waardering in zijn geheel.

‘Een frisse, persoonlijke organisatie waar de directie een praatje met je komt maken.’

‘Veel collega’s die er echt voor gaan. Superleuk om mee samen te werken’, is bijvoorbeeld een van de reacties. En een ander heeft het over ‘een frisse persoonlijke organisatie waar je gezien wordt en waar de directie een praatje met je komt maken.’

#4. Stella Fietsen: doet wat met je ideeën

Nog zo’n bedrijf wat iedereen wel kent, maar waarvan je misschien niet gedacht had dat ze zo hoog zouden scoren. De grootste e-bike specialist van Nederland is 8 jaar geleden begonnen in het spreekwoordelijke schuurtje, maar kent inmiddels ruim 200 werknemers. Het bedrijf dat in 2010 markt zag in goedkope e-bikes, gecombineerd met hoge service, heeft met dat concept inmiddels ruim 200.000 klanten heeft bereikt, mede ook dankzij de alom aanwezige Anita Witzier.

De grootste e-bike specialist van Nederland begon 8 jaar geleden in het spreekwoordelijke schuurtje.

Een ‘jong bedrijf’ met veel groeimogelijkheden, maar ook veel gezelligheid, lees je terug in de vele reviews die er op Indeed over te vinden zijn. ‘En met je eigen ideeën wordt ook echt wat gedaan’, aldus een van de reviewers. En de volgende stap dient zich alweer aan: oprichter Daan van Renselaar heeft zijn vizier nu gericht op de booming markt voor leasefietsen, zo verklapte hij recent bij BNR.

bastion hotels

#5. Bastion Hotels: van 1 naar 34 hotels

Ongetwijfeld de grootste werkgever in deze top-5: Bastion Hotels, een Nederlandse organisatie die in 1986 in Leiden-Voorschoten met 1 hotel begon en momenteel 34 drie – en viersterren hotels in Nederland en Duitsland heeft, met meer dan 3.000 kamers. En een organisatie die bovendien volop groeit (vorig jaar nog FD Gazelle), en daardoor ook vele vacatures heeft.

‘Je doet heel veel verschillende taken. En dat vind ik het allerleukste.’

Die vele positieve reviews op Indeed, die zijn hier dus behoorlijk welkom. Van ‘Goede plek voor starters op de arbeidsmarkt‘ tot ‘familiegevoel’ en ‘Je doet heel veel verschillende taken. En dat vind ik het allerleukste.’

Wat leren we hier nou van?

De ranglijst van Indeed is gebaseerd op reviews die werknemers tussen juli 2017 en juli 2019 hebben geplaatst, op het gebied van management, compensatie/arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, werk-privébalans en bedrijfscultuur. Vooral de laatste factor, de bedrijfscultuur en werksfeer, blijken daarbij meestal doorslaggevend en te zorgen voor het onderscheid met de rest van de lijst.

Vooral de bedrijfscultuur en werksfeer blijken meestal doorslaggevend.

En het zijn lang niet alleen de grote bedrijven die goed scoren, constateert bijvoorbeeld ook Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: ‘Ten opzichte van vorig jaar zien we aardig wat nieuwkomers in de lijst. Opvallend is dat dit ook steeds vaker kleinere en minder bekende organisaties zijn die met succes aan hun employer brand werken.’

Wat is hier kip of ei: de groei, of de goede werksfeer?

Maar wat ook bij die kleine bedrijven juist wel opvalt: het zijn vooral de sterk groeiende organisaties die op positieve waardering kunnen rekenen. Waarbij je je natuurlijk ook kunt afvragen wat kip en ei is. Zorgt de groei van deze organisaties ervoor dat het er zo leuk werken is? Of is het juist andersom, en is de goede werksfeer verantwoordelijk voor de sterkte groei?

De totale top-25

En dit zijn alle 25 hoog gewaardeerde werkgevers van Nederland:

Lees ook:

Wat zijn in 2020 de belangrijkste recruitmenttrends? (Vul nu de vragenlijst in) [adv]

Een aantal vragen waar het onderzoek antwoord op moet geven zijn:

  • Wat zijn de topprioriteiten en belangrijkste uitdagingen voor recruitmentbureaus in 2020?
  • Hoe gaan recruitmentbureaus om met het tekort aan talent?
  • Hoe kijken staffing- en recruitmentprofessionals naar AI en automation?
  • Wat zijn de belangrijkste thema’s waarop recruitmentorganisaties zich moeten focussen het komende jaar?

De belangrijkste trends voor 2019

Uit het onderzoek van vorig jaar kwam bijvoorbeeld naar voren dat recruitmentprofessionals zeer optimistisch waren over 2019. Verwachtingen over omzet, winst en plaatsingen waren beter dan het jaar ervoor. De meest voorkomende thema’s domineerden ook in 2019 het vooruitzicht: recruitmentprofessionals maken zich nog altijd het meeste zorgen over het tekort aan talent. Als gevolg kondigden veel respondenten aan op zoek te gaan naar manieren om het recruiten en de interactie met kandidaten te verbeteren.

Een ‘kandidaat-first-focus’ domineerde de prioriteitenlijst voor recruitmentbureaus in 2019.

Daarom domineerde ‘een kandidaat-first-focus’ de prioriteitenlijst voor recruitmentbureaus in 2019: kandidaat-sourcing, kandidaat-acquisitie en kandidaat-engagement. Houdt dit ook in 2020 aan? En hoe zit het met andere topprioriteiten als het omarmen van digitale transformatie om operationele werkzaamheden te verbeteren, werken aan employer branding en marketing en het verbeteren van de kandidaat-ervaring?

Hot Topics: diversiteit en AI. Oh jeetje!

Over welke thema’s zijn recruitmentprofessionals het eens? En over welke zijn de meningen verdeeld? Vorig jaar bleken de respondenten het volledig erover eens dat recruitmentbureaus de digitale transformatie moeten omarmen, dat werkgevers loonsverhogingen moeten versnellen en dat het omscholen van kandidaten heel belangrijk is. Over diversiteit liepen de meningen veel meer uiteen; respondenten waren bijna evenredig verdeeld over de vraag of de branche een diversiteitsprobleem heeft. In het onderzoek voor 2020 wordt dit thema dan ook verder uitgediept.

Lees hier meer over de bevindingen van vorig jaar. Wil je volgend jaar weer zulke interessante resultaten lezen, of je organisatie helpen met voorbereiden voor het komende jaar? Doe dan mee met het onderzoek voor 2020. Neem ongeveer 10 minuten de tijd om je visie te delen en je bent begin 2020 de eerste die de resultaten ontvangt. Je maakt bovendien kans op een van de 30 bol.com-cadeaukaarten ter waarde van 20 euro.

Mobiel groeit door: nu al goed voor bijna de helft (!) van alle sollicitaties

Het Appcast-rapport is al even verschenen, maar bleek wat ondergesneeuwd in de zomer. Recent ontstond er echter internationaal wat meer aandacht voor (zoals onderstaande video, die eerder verscheen via ERE.net). Reden om er hier ook even wat highlights uit te pakken:

  • Voor dit onderzoek werd gekeken naar 93 miljoen kliks op vacaturesites, en 5 miljoen sollicitaties die daaruit voortvloeiden. Van die kliks kwam 55,8 procent via mobiel, en 44,2 procent van een desktop.
  • Desktop scoorde (dit jaar) nog wel wat beter als bron van een daadwerkelijke sollicitatie. Van de sollicitaties kwam 47,1 procent via mobiel, en 52,9 procent via een desktop.
  • Hierin was echter wel een sterke groei te zien van het aandeel van mobiel. Het afgelopen jaar groeide dit aandeel maar liefst 54,9 procent.
  • Het aandeel van de mobiel in kliks groeide met 24,5 procent.
  • De groei van het aandeel in sollicitaties dat via de mobiel gaat is al sinds 2016 ‘exponentieel’, aldus Appcast.


Nog meer opvallende bevindingen

Nog enkele andere opvallende bevindingen:

  • De ratio van aantal sollicitaties per online vacature daalt overall, waarschijnlijk vooral dankzij de lage werkloosheid en de krappe arbeidsmarkt. Het aantal sollicitaties via mobiel daalt echter veel minder hard (-7,7 procent) dan dat aantal via desktop (-29,8 procent).
  • Een andere verklaring hiervoor is wat Appcast noemt: ‘pane view‘, de trend van veel jobboards om bij de vacature al meteen het functieprofiel te laten zien, in plaats van dat bijvoorbeeld via een klik naar een werkenbij-site duidelijk te maken.
  • Vacaturesites die werken op basis van cost-per-click (cpc) rekenen gemiddeld 70 (dollar)cent voor een klik. Een kwart vraagt zelfs minder dan 50 cent.
  • Vacaturesites die werken op basis van cost-per-applicant (cpa) hanteren doorgaans tarieven tussen de 12 en 30 dollar (een kwart zit onder de 12 dollar, nog eens een kwart boven de 30).
  • Werkzoekenden in de transport- en productiesector zijn met respectievelijk 75,7 en 65,6 procent het meest geneigd via een mobiel te solliciteren. Engineers (13,8 procent) en accountants (21,7 procent) zitten juist aan de onderkant van het spectrum, net als – opvallend genoeg: marketeers (21,8 procent).

appcast rapport 2019

Over de inhoud van de vacatures

Ook over de inhoud van vacatures bevat het rapport enkele interessante opmerkingen:

  • Hou je functietitel zo kort mogelijk. Titels met 1 tot 3 woorden hebben een significant hogere sollicitatiekans dan langere titels.
  • Werkgevers met een hogere rating op Glassdoor krijgen een significant hoger aantal sollicitaties. Het merendeel van de werkgevers krijgt echter ‘slechts’ een score tussen de 3 en 4 sterren.
  • Maandag is veruit de beste dag om een vacature online te zetten. Het aantal sollicitanten is dan bijvoorbeeld twee keer zo hoog als op een gemiddelde zaterdag. Vanaf maandag neemt het aantal sollicitaties per dag gestaag af, tot zondag, als er weer een voorzichtige groei te zien is.

appcast maandag

Appcast, sinds deze zomer in meerderheid in handen van Stepstone, is gevestigd in Libanon. Het bedrijf doet elk jaar benchmark-onderzoek naar de inhoud van online vacatures. Zo bleek vorig jaar onder meer dat het aantal arbeidsvoorwaarden in een vacaturetekst rechtstreeks correleert met het aantal sollicitaties dat je op basis daarvan mag verwachten. Ook bleek destijds de ideale vacaturetekst tussen de 200 en 800 woorden lang.

Lees ook:

Meer over vacatureteksten?

Hoe ziet een toprecruiter eruit? (Dit zijn de 3 verschillende persona’s)

Hoe ziet een toprecruiter er eigenlijk uit? Wat zijn kenmerkende karaktereigenschappen? Wat motiveert hem of haar? En zijn er bepaalde communicatievoorkeuren? Tot nu toe was er nauwelijks onderzoek naar gedaan. Opmerkelijk, omdat de recruiters natuurlijk zélf altijd zeer geïnteresseerd zijn in de persoonlijkheden van hun kandidaten. En steeds meer recruiters beseffen ook dat de persoonlijkheid ertoe doet als je prestaties wilt voorspellen en op zoek bent naar ‘de perfecte match’.

‘Steeds meer recruiters beseffen dat de persoonlijkheid ertoe doet als je prestaties wilt voorspellen.’

Reden waarom test- en vragenlijstuitgever Ixly eerder dit jaar besloot de peilstok eens in het Nederlandse recruitmentvak te steken, om te proberen de persoonskenmerken van ‘de toprecruiter’ in kaart te brengen. Met twee adaptieve vragenlijsten die in totaal een half uurtje in beslag namen werd een flinke groep recruiters ondervraagd, en vorige week bracht psycholoog Maria van Boekelen de resultaten ervan voor het eerst naar buiten. De conclusie: er blijkt niet één profiel of ‘persona‘ van een toprecruiter te zijn, maar liefst drie. Ze worden samengevat onder de noemers ‘The Thrillseeker‘, ‘The Cool Dude’ en ‘The Rock‘. Drie verschillende recruitersprofielen die allen effectief  kunnen zijn maar niet per se in dezelfde context of werkomgeving.

toprecruiter persona#1. The Thrillseeker

  • Krijgt een kick van nieuwe taken en een nieuwe omgeving
  • Competitief
  • Ambitieus
  • Veel energie en houdt van work hard, play hard
  • Impulsief
  • Kan snel verveeld zijn

toprecruiter persona

#2. The Cool Dude

  • Een gelijkmatig karakter
  • Voelt zich snel op gemak bij onbekenden
  • Staat graag in de aandacht
  • Non-conformistisch
  • Geen primaire focus op kwaliteit
  • Impulsief

#toprecruiter persona3. The Rock

  • Houdt van regelmaat en stabiele omstandigheden
  • Echte volhouder, focus op resultaat
  • Werkt doelmatig
  • Weegt pro’s en con’s goed af
  • Kritisch
  • Allergisch voor plotse veranderingen
  • Hekel aan onduidelijkheid

Meer dan een spiegel

De drie persona’s kunnen volgens Van Boekelen grote waarde hebben. En niet alleen omdat ze een mooie spiegel zijn voor recruiters (Want eerlijk zeggen: in welke persona herken jij jezelf het beste?). De senior consultant bij Ixly denkt ook dat hiermee in de toekomst betere matching mogelijk wordt, en dat het tegelijk mooi de waarde van data en people analytics duidelijk maakt. ‘Moderne datagedreven organisaties gebruiken dergelijke persoonlijke informatie allang niet meer alleen voor selectie en matching, maar ook voor bijvoorbeeld onboarding en development.’

persona's verdeling ixly toprecruiter

Uit het onderzoek blijkt dat van de huidige recruiters zo’n 55 procent valt in de categorie ‘The Cool Dude’. Iets meer dan een kwart is te categoriseren als ‘The Thrillseeker‘, en bijna 1 op de 5 als een ‘Rock‘. Volgens Van Boekelen helpen persoonlijkheidsvragenlijsten zoals hier zijn gebruikt om een beeld van je kandidaat te objectiveren. Dat levert volgens haar in de selectie een aantal voordelen. ‘Je krijgt bijvoorbeeld een objectief overzicht van plussen en minnen van een kandidaat aan de hand van jouw candidate persona. Daarnaast kun je inzicht krijgen in iemands ontwikkelmogelijkheden bij een minder passende fit, en kan een organisatie hiermee ook betere binding creëren met de kandidaat.’

‘Een candidate persona kan een objectief overzicht geven van plussen en minnen van een kandidaat.’

Eerst een duidelijke candidate persona creëren kan organisaties helpen om te weten te komen: wat zoeken we nou echt? Dat werkt volgens Van Boekelen meestal beter dan het traditionele functieprofiel, waarin immers zelden specifieke persoonlijkheidskenmerken zijn opgenomen. Het helpt volgens haar trouwens ook beter in de HR-processen die volgen ná de selectie, bijvoorbeeld als je een team wilt samenstellen. ‘Ook dan is het immers goed te weten met wat voor persoonlijkheden je te maken hebt.’

De 10 datapunten

Een candidate persona creëren begint altijd met het in kaart brengen van de succesfactoren van een functie, zegt ze. Dat doe je door de huidige toppresteerders in kaart te brengen op zo’n 10 factoren:

  • demografie,
  • ervaring,
  • persoonlijkheidseigenschappen,
  • persoonlijke doelen
  • motivatoren
  • communicatievoorkeuren
  • bezwaren
  • lifestyle
  • ergernissen
  • ‘pijnen’, oftewel: negatieve indicatoren

De data die je hieruit krijgt kun je vervolgens gebruiken als selectiecriteria. ‘Interview dus je huidige toppresteerders en bevraag hen op deze onderwerpen. Wat motiveert hen? Wat zijn hun communicatievoorkeuren? En waar knappen ze op af? Wat is het favoriete en minst favoriete deel van hun werk? Waar krijgen ze energie van? En waar lopen ze op leeg? Wat zijn hun persoonlijke doelen?’

Bij het onderzoek naar de persona’s van de toprecruiter is gewerkt met de zogenoemde ‘Adaptieve Werkgerelateerde Persoonlijkheid Vragenlijst’ en de ‘Adaptieve Carrière Waarden Vragenlijst’. Dat levert iedere respondent een ‘kleurenkaart’ op, waarbij staat aangegeven op welke onderdelen hij of zij meer of minder dan gemiddeld scoort, en waar nog verbetering mogelijk is. Het gaat daarbij zowel om persoonlijkheid, als samenwerking, werkstijlen, drijfveren en communicatievoorkeuren van een kandidaat.

Bij jezelf te rade

‘De meeste recruiters recruiten natuurlijk niet zo vaak andere recruiters’, zegt Van Boekelen. ‘Maar we vonden het toch leuk om de profielen van een toprecruiter in kaart te brengen, juist omdat het zo gericht het belang en de toegevoegde waarde hiervan aangeeft. Recruiters kunnen hiermee bij zichzelf te rade gaan: waar ligt mijn kracht en zit ik nog wel in de best passende werkomgeving?’

‘De gemiddelde leeftijd van recruiters is 37, en 65% is vrouw.’

Uit het onderzoek kwam trouwens naar voren dat de gemiddelde recruiter 37 jaar is, en van de respondenten was 65% vrouw.  Thrillseekers waren vooral te vinden aan de bureaukant en onder zzp’ers, ‘Rocks‘ zie je meer onder corporate recruiters, zo bleek. ‘Het heeft dus ook niet zoveel zin om als corporate te proberen een mega-thrillseeker aan te nemen’, aldus Van Boekelen (foto rechts). ‘De effecten lijken misschien in het begin wel positief, maar zo iemand haakt vaak ook snel weer af, als de organisatie het ‘snel scoren op kortetermijndoelen’ niet waardeert. Het nadeel is alleen: dat merkt een organisatie doorgaans pas na een maand of 6.’

Veel beter gesprek

De vragenlijst die was gebruikt voor het toprecruiter-onderzoek vroeg ongeveer een half uur tijd van de respondenten. Dat kun je misschien niet in elk sollicitatieproces van al je kandidaten vragen, beseft de onderzoekster. ‘Maar vaak is een vragenlijst van 15 minuten ook al geschikt om in elk geval een veel beter sollicitatiegesprek te kunnen voeren. Het vergt maar een kleine investering om vooraf een online vragenlijst te laten invullen, maar je komt dan veel eerder tot de essentie, en kunt dan meteen insteken op de factoren die er écht toe doen.’

Lees ook:

 

Speciaal voor sourcers: doe mee aan dit internationale onderzoek naar de populairste tools voor sourcing

Met de input van zoveel mogelijk sourcers kan Recruitment Tech een lijst samenstellen met de tools die het meest gebruikt worden. Jouw bijdrage is van belang om een zo compleet mogelijk overzicht hiervan te krijgen, maar je maakt ook kans op vrijkaarten voor het Recruitment Tech Event 2019. Ook worden er 10 exemplaren verloot van de Recruitment Tech Guide, waarin het uiteindelijke artikel ook verschijnt. Uiteraard ontvang je de resultaten als je wil als eerste via de mail.

Je kunt de vragenlijst hier vinden. Invullen kost slechts enkele minuten.

De bouwsector kraakt en piept, maar kampt tegelijk met vele vacatures

Na de boeren gaat nu ook de bouwsector demonstreren tegen de stikstofaanpak. Op woensdag 30 oktober wil de actiegroep Grond in Verzet naar het Malieveld in Den Haag. ‘Het hele debat ging over de landbouw, maar de minister lijkt niet te beseffen hoe groot de nood is bij onze bedrijven’, zeggen de initiatiefnemers op hun website. Volgens de bouwers gaat het zeker om zo’n 26.000 banen die op het spel zouden staan.

Bestuurlijk onvermogen, zo noemde Bouwend Nederland de impasse rondom de stikstofregels.’

‘Bestuurlijk onvermogen’, noemde Bouwend Nederland het eerder deze maand: de impasse rondom de stikstofregels. Uit een enquête van de lobbyclub voor de bouwsector zou blijken dat 40 procent van de aangesloten ondernemers een personeelsstop heeft ingevoerd. Nog eens 40 procent zou overwegen dit op de korte termijn te doen als gevolg van de stokkende vergunningverlening.

Nog steeds 40% vacatures ‘moeilijk invulbaar’

Maar tegelijk rijst uit recente cijfers van vacaturesite Indeed een heel ander beeld op. Daaruit blijkt juist van personeelsstops weinig sprake, maar eerder van aanhoudend moeilijk invulbare vacatures. Van de vacatures in de bouwsector staat nog steeds gemiddeld 40 procent langer dan 2 maanden. Dat is weliswaar iets minder dan de 46 procent moeilijk invulbare vacatures van vorig jaar, maar toch.

> ‘Het werk blijft zich maar opstapelen. En de vraag is hoger dan het aantal beschikbare instromers.’

Sander Poos, managing director van Indeed, schrijft de aanhoudende krapte toe aan ‘de toenemende vraag naar onder andere woningen in Nederland’. Daardoor blijft volgens hem ‘het werk zich maar opstapelen. En de vraag is hoger dan het aantal beschikbare instromers. Dat zien we nu ook weer in deze cijfers terug.’

bouwsector

Niks personeelsstop dus?

Niks personeelsstop dus. En ook niks banen op het spel. Eerder het omgekeerde: de beschikbare banen raken nauwelijks vervuld. Zo blijkt uit de cijfers dat werkgevers die op zoek zijn naar een ontwerper civiele techniek daar in 73 procent van de gevallen na 2 maanden nog niet in is geslaagd. Ook boormeesters en pijpfitters blijken lastig te vinden.

Van de vacatures voor een ontwerper civiele techniek staat 73 procent na 2 maanden nog open.

Vacatures voor bouwmedewerkers en bouwinspecteurs raken daarentegen relatief snel ingevuld. Slechts in respectievelijk 11 en 18 procent van de gevallen moet na 2 maanden voor dit soort vacatures nog een geschikt iemand worden gevonden. Poos: ‘Vacatures waarin naar heel specifieke kennis, kwalificaties en ervaring wordt gevraagd, zijn logischerwijs moeilijker in te vullen. Een algemenere functie als  bouwmedewerker blijkt dan ook eenvoudiger in te vullen.’

bouwsector

De cijfers van Indeed gaan over het afgelopen jaar. Over de (nabije) toekomst naar aanleiding van de stikstofimpasse zeggen ze dus (vrij) weinig. Die recente actualiteiten maken het er ‘niet makkelijker’ op voor de bouwsector, erkent Poos dan ook meteen. ‘Er is nu veel onzekerheid in de bouw over toekomstige projecten en de voortgang en continuïteit van bouwprojecten. Zeker op regionaal niveau zou dat mogelijk impact kunnen hebben op vraag en aanbod in de sector.’

Gouden jaren voor de bouwsector

De bouwsector maakte de afgelopen jaren een (zeer) sterke groei door. Nadat in 2018 sprake was van een toename van 16.000 arbeidsjaren, verwachtte het EIB (het Economisch Instituut voor de Bouw) voor dit en volgend jaar samen nog eens een groei van 25.000 arbeidsjaren. Volgens het UWV is er geen sector met zoveel moeilijk vervulbare vacatures.

Volgens het UWV is er geen sector met zoveel moeilijk vervulbare vacatures.

En dat nadat in de periode 2009-2016 de totale werkgelegenheid in de bouwsector (werknemers en zelfstandigen) met bijna 75.000 banen was teruggelopen. Bouwbedrijven namen in die tijd nauwelijks jongeren aan, en de jeugd besloot voor andere opleidingsrichtingen te kiezen. Hierdoor zijn grote nieuwe tekorten ontstaan: tot 2023 heeft de bouw zo’n 106.000 nieuwe arbeidskrachten nodig, volgens het EIB: ruim 60.000 mensen ter vervanging, en meer dan 40.000 vanwege de toename van werk.

Tekort kan nog wel eens verder toenemen

Als je dat afzet tegen de ‘26.000 banen’ die door de stikstofcrisis op het spel zouden staan, lijkt een vol Malieveld volgende week wat potsierlijk: alleen de verwachte vraag naar personeel door ’toename van werk’ is in de bouwsector de komende jaren immers al anderhalf keer zo groot. Daardoor zal het personeelstekort in de sector waarschijnlijk eerder nog iets toenemen dan dat massale werkloosheid dreigt doordat gemeentes even minder snel een bouwvergunning kunnen afgeven, omdat ze nu eenmaal ook voor de natuur een verantwoordelijkheid hebben.

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Weinigen zo schaars als een recruiter met oog voor de lange termijn’

Schaarste is een groot probleem in de huidige arbeidsmarkt. In de horeca, zorg en onder recruiters zelf. Dit zorgt ervoor dat we vooral naar de korte termijn kijken: hoe kan ik zo snel mogelijk dit gat dichten? Terwijl de langetermijnvisie misschien juist belangrijker zijn. Strategisch recruitment kan ervoor zorgen dat uiteindelijk de juiste kandidaten bereikt worden.

Poll van de week

Weinigen zo schaars als een recruiter met oog voor de lange termijn

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Is de recruiter inderdaad bezig met de korte termijn en is de langetermijnrecruiter schaars? En wat kunnen we daartegen doen? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Hoe word je een sterke gesprekspartner voor management die de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst? Volg vanaf 7 november de Leergang Strategisch Recruitment bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Bijna nergens stijgt de krapte zo snel als onder HR-professionals zelf

Het onderzoek onder HR-professionals spitst zich niet nadrukkelijk toe op recruiters. Maar ervan uitgaande dat corporate recruiters bij de meeste grote organisaties nog steeds onder de afdeling HR vallen, valt er ook voor recruitment wel iets leerzaams uit te halen.

Van de respondenten werkt 35% tussen de 4 en 10 jaar bij dezelfde werkgever.

Zo blijkt dat ook HR-professionals steeds minder trouw zijn aan hun werkgever. Van de respondenten werkt nu bijvoorbeeld nog maar 35% tussen de 4 en 10 jaar bij dezelfde werkgever. Dat was vorig jaar nog 40% en het jaar ervoor zelfs nog 44%. ‘Waarschijnlijk is de gunstige arbeidsmarkt hier de oorzaak van’, aldus de onderzoekers.

Steeds meer headhunters actief in HR-vak

In die krapper wordende arbeidsmarkt geven ook steeds meer van de ondervraagde HR-professionals aan dat ze het afgelopen jaar zijn benaderd door andere werkgevers of door headhunters. Waar in 2010 nog 68 procent zei nooit te worden benaderd, is dat nu vrijwel volledig omgedraaid. Nu zegt 61 procent juist wel dat andere werkgevers of headhunters hen af en toe benaderen.

Dit jaar zegt 47 procent wel eens een telefoontje of mailtje van een headhunter te hebben gehad.

Vooral headhunters blijken steeds actiever, ook in het HR-vak.  Vorig jaar zei nog 35 procent van de respondenten dat headhunters hen wel eens benaderden. Dat was ook toen al een flink record; bijna twee keer zoveel als in het begin van dit decennium. Dit jaar zegt echter maar liefst 47 procent wel eens een telefoontje of mailtje van een headhunter te hebben gehad. Ook het aantal respondenten dat zegt dat andere werkgevers hen benaderden is echter bijna verdubbeld ten opzichte van het begin van dit decennium (tot 31 procent nu).

Vooral gebrek aan ervaring

Het heeft iets ironisch: HR-mensen die door andere HR-mensen of headhunters worden benaderd. Maar er ligt wel een duidelijk probleem onder: vooral aan mensen met ervaring is een groot gebrek. In geen enkele andere functiecategorie (op bestuur en directie na) ervaren HR-professionals het vinden van medewerkers met ervaring als zo’n groot knelpunt (91%).

De HR-functie is bijna de grootste stijger in het bedenkelijke lijstje met moeilijk te vervullen functies.

Sowieso geeft momenteel al 17 procent van de respondenten aan regelmatig of vaak moeite te hebben om HR-functies te vervullen. Dat is nog altijd een stuk minder dan voor de meeste andere functies, maar het zorgelijke nieuws is dat dit aantal wel significant stijgt. Sterker nog: op ‘Productie/operations’ na is de HR-functie de grootste stijger in het bedenkelijke lijstje met moeilijk te vervullen functies.

Minder voornemen om van baan te veranderen

En dat lijkt ook niet snel te veranderen. Gevraagd naar het ‘voornemen om van baan te veranderen’ is onder de meeste HR-professionals een flinke daling te zien. Mogelijk omdat ze dat de afgelopen jaren dus al hebben gedaan, mogelijk omdat ze intern promotie hebben gemaakt. Of mogelijk omdat ze het gewoon naar hun zin hebben op hun huidige werkplek.

Er worden ongeveer drie keer zoveel HR-professionals benaderd voor een andere baan als er aangeven zelf actief op zoek te zijn.

Het is voor het eerst sinds de vraag in dit onderzoek is meegenomen dat minder dan 20 procent van de ondervraagden aangeeft op zoek te zijn naar een andere functie. Opmerkelijk: er worden in het HR-vak dus ongeveer drie keer zoveel mensen benaderd voor een andere baan als er aangeven zelf actief op zoek naar iets anders te zijn.

hr trends voornemen van baan te veranderen hr-professionals

De bijna 2.000 ondervraagden zien de krapte op de arbeidsmarkt overigens over de hele linie nog wel als een groot probleem. Vorig jaar zei nog maar 29% van de respondenten zich enigszins of veel zorgen te maken over de economie. Nu is dat gestegen naar 41%. En een tekort aan geschikt personeel blijkt daarbij de belangrijkste reden tot zorg (82%), gevolgd door een verhoging van de werkdruk (57%). Het is dan ook niet voor niets dat ze Werving & selectie, Arbeidsmarktcommunicatie, Employer branding en Onboarding als eerste onderwerpen noemen als thema’s waarover ze zich zorgen maken.

Over het HR-trendonderzoek

Het HR-trendonderzoek, waaraan onder meer Compagnon en Recruiters United ook hun naam hebben verbonden, is een initiatief van uitgeverij Performa. Het wordt al een flink aantal jaar uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot en mede mogelijk gemaakt door AFAS Software. Bijna 2.000 HR-professionals in
Nederland zijn er in februari en maart dit jaar voor ondervraagd, gevolgd door een verdiepingsonderzoek onder bijna 200 mensen.

Meer trends?

hr-trendsMeer weten? Op 14 november bespreekt Geert-Jan Waasdorp, onder meer oprichter van Intelligence Group. samen met Aad van der Werf in 1 middag alle actuele trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Samen vertalen ze daarbij alle ontwikkelingen naar kansen om er de komende jaren meer resultaat uit te halen en de schaarste effectief te lijf te gaan. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook:

De Stand van Werven 2020: ‘Focus op lange termijn steeds meer centraal’

Vorig jaar stond het verleiden en verrassen nog bovenaan de agenda van de ondervraagde wervingsprofessionals. Maar door de krapte zien met name steeds meer corporate recruiters in hoe lastig dit is, en richten ze zich steeds meer op hoe ze hun huidige werknemers kunnen behouden. Zo is een stijging van 5 procentpunt te zien in ‘het vasthouden van talent’ als prioriteit op de recruitmentafdeling. Ook zien wervingsprofessionals mensen vasthouden nu vaker als een onderwerp waarmee ze hogere ogen kunnen gooien bij hun directie (+7%).

Recruitmenttooling, recruitmentsystemen en automatisering scoren alle drie hoger als prioriteit dan in 2018.

Een onderwerp als ‘Strategische personeelsplanning’ stijgt eveneens in belangstelling onder recruiters van bedrijven (+5%). Net als trouwens interne processen. Recruitmenttooling, recruitmentsystemen en automatisering scoren in elk geval alle drie hoger dan in 2018.

Bureaus: vinden en leveren talent als prioriteit

Voor recruiters die bij werving- en selectiebureaus of andere intermediairs aan de slag zijn, is in het onderzoek ook een verschuiving in focus te zien. Hier wordt juist de strijd om zo snel mogelijk goed talent te vinden en te leveren aan de klant heviger. Hierdoor nemen deze bureaus juist meer hun toevlucht tot snelle en concrete maatregelen als LinkedIn en vacaturesites, in plaats van meer duurzame, maar in eerste aanleg ook meer kostbare middelen als referral recruitment, employer branding-campagnes en talentpools, zo melden de onderzoekers.

Koelt arbeidsmarkt af?

Net als in de voorgaande jaren, zijn de krapte op de arbeidsmarkt (83%) en social media (65%) in het onderzoek van dit jaar de twee onderwerpen waarvan de ondervraagden verwachten wordt dat ze de meeste invloed zullen hebben op het werk, al zijn ze in belang wel afgenomen. Zo dacht vorig jaar nog 93% dat de krappe arbeidsmarkt van invloed zou zijn op de werkzaamheden. Een (nieuw) teken dat de arbeidsmarkt aan het afkoelen is?

Van de krapte op de arbeidsmarkt verwachten de meesten veel invloed op hun werk (83%)

de stand van wervenVoor De Stand van Werven 2020 zijn in augustus 2019 in totaal 365 wervingsprofessionals online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek had tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het vakgebied op dit moment. De complete 26 pagina’s tellende rapportage De Stand van Werven 2020 kun je hier gratis downloaden. De komende weken willen we op deze site ook nog meer onderwerpen uit het rapport belichten.

Lees ook:

De dans om de laatstejaars wordt steeds heviger: helft vóór afstuderen al benaderd

Terwijl aan de ene kant de vergrijzing op de arbeidsmarkt steeds sterker wordt, neemt aan de andere kant de instroom van jonge mensen steeds minder hard toe. Het aantal afgestudeerden van het mbo is zelfs letterlijk al aan het dalen. En dat terwijl veel bedrijven vanwege die vergrijzing juist gráág meer jonge mensen aan zich binden.

‘Op zoek naar nieuwe krachten op de campus’, kopte het NRC recent.

Niet zo gek dus dat de dans op de opleidingsinstituten om de gunst van de laatstejaars steeds heviger wordt. Steeds meer campusrecruiters verdringen zich voor het schaarse talent, in de hoop op een ‘ja, ik wil’. ‘Op zoek naar nieuwe krachten op de campus’, kopte het NRC vorige maand al, niet voor niets.

Flinke stijging te zien

De trend wordt bevestigd in recente cijfers uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Daarin zegt meer dan de helft van de laatstejaars studenten al eens te zijn benaderd door een recruiter. En dit aantal stijgt ook nog eens flink. Recruiters zoeken zelfs één keer per kwartaal of vaker contact met meer dan een derde (35%) van de studenten. Dat is fors meer dan een jaar eerder. En in de eerste helft van 2017 benaderden ze nog maar 23% van de studenten, zo blijkt.

Vooral bijna afgestudeerde bedrijfskundigen hebben de banen voor het uitkiezen.

Vooral bedrijfskundigen blijken de banen voor het uitkiezen te hebben. Maar liefst 61% van deze studenten wordt (minstens) eens per kwartaal benaderd voor een baan. Daarna volgen studenten van de richting welzijn (50%), economie (49%), management & bestuurskunde (48%) en informatica & ICT (46%). De laagste sourcingsdruk is er bij studenten van gezondheidszorg & verpleegkunde. Hier zegt maar 21% van de studenten benaderd te worden door een recruiter. Opvallend, omdat juist aan verpleegkundigen een groot tekort op de arbeidsmarkt is.

Vrouwen minder vaak benaderd

Niet iedereen krijgt in 2019 overigens evenveel aandacht van de campusrecruiters. Zo blijkt uit de cijfers dat vrouwelijke studenten in 2019 veel minder worden benaderd dan mannelijke studenten: respectievelijk 30 om 42%. Van de vrouwen zegt zelfs 48% nog nooit in beeld te zijn geweest bij een recruiter. Bij mannen is dit ‘slechts’ 36%. Zo’n groot verschil was niet eerder te zien. In de eerste helft van 2018 werd nog 26% van de vrouwen en 28% van de mannen benaderd.

Van de vrouwen zegt 48% nog nooit in beeld te zijn geweest bij een recruiter.

Ook het verschil naar opleidingsniveau is groot. Zo worden hbo- en wo-studenten aanmerkelijk vaker benaderd door recruiters dan mbo’ers. Wel is er bij mbo’ers een geleidelijke stijging te zien in de afgelopen twee jaar. Opvallend is verder de grote stijging van het aantal academici dat al op de universiteit in contact komt met een recruiter. Dit percentage steeg van 26% in de eerste helft van 2018 naar 41% in de eerste helft van 2019.

‘Aanbod is best te overwegen’

Er wordt vaak schande gesproken van de pogingen van werkgevers om studenten al voor hun afstuderen aan zich te binden. Maar misschien wordt de soep wel niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, zegt Gijs de Haas van Dorsser, managing director van de Intelligence Group, de opdrachtgever van het onderzoek. Voor IT’ers in spe liggen bijvoorbeeld vaak mooie opleidingen klaar als ze bij een werkgever hun handtekening zetten. ‘Als een aanbod goed genoeg is kan een IT-student overwegen hierop in te gaan. De cursussen die werkgevers bieden, sluiten vaak beter aan bij het werkveld dan de lessen die op de hogeschool of universiteit worden gegeven.’

‘De cursussen die werkgevers bieden, sluiten vaak goed aan bij het werkveld.’

Studenten informatica & ICT behoren momenteel tot degenen die recruiters het meest benaderen. In 2017 werd nog maar 17% van de ict-studenten benaderd. Dit steeg in 2018 al naar 26% en in 2019 zelfs naar 46%. Niet zo verwonderlijk: uit eerder onderzoek van Intelligence Group en Sterksen bleek al dat het percentage IT-studenten dat binnen 5 jaar afstudeert behoorlijk afneemt. Dan kun je die schaarse IT’er maar beter nu al in huis hebben…

Top 5 meest benaderde studierichtingen

1 Bedrijfskunde 61%
2 Welzijn 50%
3 Economie 49%
4 Management & bestuurskunde 48%
5 Informatica & ICT 46%

Meer weten? Volg alle trends

Meer weten over trends in de arbeidsmarkt? Op 14 november bespreken Geert-Jan Waasdorp en Aad van der Werf alle actuele ontwikkelingen en vertalen deze naar kansen om er de komende jaren meer resultaat uit te halen en de schaarste effectief te lijf te gaan. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook: