Hoe honderden werkgevers miljoenen kandidaten aan elkaar gaan doorverwijzen

Werkgevers die sámen de krappe arbeidsmarkt trotseren, dat was het officieuze thema op Werf& Live vorige week. Van Luba Uitzendbureau die sollicitanten niet gaat afwijzen, maar gaat doorverwijzen naar andere banen met perspectief, tot Aethon die middels Aelio technologisch samenwerken faciliteert en tekorten in één van de moeilijkste markten van Nederland (zorg in Limburg) ombuigt naar een overschot aan beschikbare uren. Of wat te denken van Utrechtzorg, die met jouwziekenhuisbaan een Werf& Award in de wacht weet te slepen door samenwerken en samen werven tussen Utrechtse ziekenhuizen te faciliteren.

‘Eén gedachte overheerste op Werf& Live: samen kunnen we de arbeidsmarkt aan.’

On- en offstage was ook The Talentpool Community de ‘talk of the event’. Want dit initiatief bouwt voort op dezelfde gedachte: samen kunnen we de arbeidsmarkt aan. Vanaf 16 juni gaan honderden grote en kleine werkgevers talent aan elkaar doorverwijzen. Denk daarbij van NS, Defensie en Exact tot en met Van Lanschot Kempen, VDL en Van Spaendonck. Samen zorgen zij nu nog voor bijna 3 miljoen afwijzingen per jaar, maar dat worden straks dus dóórverwijzingen. En dit aantal groeit snel, omdat veel nieuwe werkgevers zich momenteel aansluiten (tot 16 juni kun je lid worden tot het eind van het jaar voor slechts 10 euro per maand).

‘Mensen zijn meer dan hun cv’

The Talentpool Community is voor werkgevers om verschillende reden een kansrijke oplossing in de huidige arbeidsmarkt. Denk bijvoorbeeld:

Voor kandidaten:

  • De kandidaat is ‘eigenaar’ van zijn/haar eigen profiel
  • De community kan matchen op talenten, voorkeuren (salaris, flexibiliteit, locatie, etc.) en kwaliteiten
  • Automatisch matchen met bestaande werkgevers en vacatures
  • Veilig (geen scamming and spamming)

Voor werkgevers:

  • Grote verbetering van de candidate experience
  • Voor elke doorverwijzing krijg je een match terug
  • Social responsible en duurzaam omgaan met talent
  • Kostenreducties op het gebied van werving
  • Ontsluiten van voorheen ‘onzichtbare’ doelgroepen

doorverwijzen

Komt er een andere arbeidsmarkt?

‘De arbeidsmarkt eerlijker, menselijker en effectiever maken door werkgevers en kandidaten op skills te verbinden – ook als het even geen match is’, dat is waar de The Talentpool Community voor staat, aldus CEO Maarten Westerduin. ‘Als je van een afstand kijkt en meet, ziet, en hoort dat er elke week zo’n miljoen sollicitaties worden afgewezen, dan laten we ons als werkgevers in Nederland toch echt het kaas van het brood eten. Door te gaan omdenken, gaan we het proces veranderen. Niet meer afwijzen, maar dóórverwijzen, met perspectief op een andere mooie baan. Dat maakt het werk van HR, recruiters en werkgevers toch veel leuker?’

‘Geef mij één reden waarom je talent laat verpieteren in een database waar je nooit in kijkt?’

‘Geef mij één reden waarom je talent laat verpieteren in een database waar je nooit in kijkt, terwijl je talent kunt behouden voor je sector en/of een enorme dienst kunt verlenen om door te verwijzen naar een andere werkgever’, vraagt hij zich af. ‘Moet je je eens voorstellen dat er in Nederland een soort Funda van de arbeidsmarkt komt, waar werkzoekenden gematcht worden op hun kwaliteiten en waar malafide bureaus worden uitgesloten? Dat ligt op korte termijn binnen handbereik en daar maken wij ons hard voor…’

Lees ook

Is de toekomst van werving en selectie outcome-gestuurd?

Hoeveel uren werk ergens in zit? Voor een klant maakt het niet uit. Die heeft echt niet altijd twee keer zoveel over voor een product waarin twee keer zoveel werk is gaan zitten. Maar waarom zou je daar mensen dan wel op aannemen en belonen? Zie daar het basisprincipe van een min of meer nieuwe trend, die zich steeds meer over de wereld uitspreidt: outcome based hiring. Maar wat is dat dan precies? En hoe kun je het handen en voeten geven? Een overzicht, in 5 handige vragen.

#1. Wat is outcome based hiring?

Er zijn verschillende visies en definities van het begrip in omloop. Essentie is evenwel meestal dat de traditionele manier van een functiebeschrijving, in de vorm van min of meer een takenlijst, wordt losgelaten, en vervangen door zogeheten Outcome Based Job Definitions (OBJD). Het doel van een functie wordt dan gedefinieerd in termen van wat ermee wordt beoogd, of de resultaten ervan. Dit zou duidelijkheid scheppen en de motivatie en het initiatief bij individuen stimuleren. Bovendien vergroot het welzijn en betrokkenheid en vermindert het psychosociale risico’s op de werkvloer, zo is de gedachte.

Volgens de theorie is eigenlijk elke baan wel te definiëren in termen van outcomes.

Volgens de theorie is eigenlijk elke baan wel te definiëren in termen van zulke outcomes. Als je bijvoorbeeld als ondersteunend medewerker in de gehandicaptensector werkt, kun je klanttevredenheid of tevredenheid van familieleden als outcome zien, net als bijvoorbeeld naleving van wetgeving of beleid. Het concept is dus dat je op organisatieniveau eerst de resultaten identificeert die de organisatie wil behalen, vervolgens de resultaten die moeten worden behaald in elke divisie, afdeling of groep, de vestigingen, en tot slot welke resultaten je van individuen verwacht.

#2. Hoe vertaal je dit naar recruitment?

De functiebeschrijving krijgt niet altijd voldoende aandacht van recruiters; ze beschouwen het vaak min of meer als een gegeven, of een checklist om mensen op af te kunnen wijzen. Maar wat als je die traditionele functiebeschrijving eens anders aanpakt? Functiebeschrijvingen die zich richten op de belangrijkste verantwoordelijkheden en gewenste resultaten, in plaats van een lijst met eisen, kunnen de conversiepercentages, competentiebeoordelingen en de afstemming tussen hiring managers en kandidaten aanzienlijk verbeteren, zo blijkt.

Doordat outcome based hiring vooruit kijkt, en niet achteruit, kun je er de talentpool mee verbreden en vergroten.

Organisaties die de nadruk leggen op de meetbare resultaten van een functie kunnen bovendien aanzienlijke verbeteringen in hun wervingscijfers – zoals de time to hire, de ratio tussen sollicitatiegesprekken en aanbod en de acceptatiegraad van aanbiedingen – zien als ze overstappen op outcome based hiring, meldt bijvoorbeeld het Aziatische recruitmentbureau Kinetik. Dit vooral omdat kandidaten dan beter begrijpen hoe hun vaardigheden aansluiten bij de behoeften van de rol. Doordat outcome based hiring vooruit kijkt, en niet achteruit, kun je er bovendien de talentpool mee verbreden en vergroten.

Het idee kan trouwens ook gevolgen hebben voor recruiters zelf. Met name voor interim recruiters of bemiddelaars is het denkbaar dat ze in het vervolg niet meer worden afgerekend op het aantal kandidaten dat ze aanleveren, of hoeveel moeite het kost om die kandidaten te vinden, in bijvoorbeeld een percentage van het jaarsalaris, maar juist kunnen (af)rekenen op een percentage van de toegevoegde waarde die een kandidaat uiteindelijk voor een organisatie blijkt te hebben. Sommige bureaus werken overigens al langer min of meer volgens dit model; hoe moeilijk dat in de praktijk natuurlijk ook is.

#3. Waarom komt dit juist nu op?

Het klassieke 9-tot-5-werkmodel, dat decennialang de hoeksteen van het professionele leven was geweest, stond eigenlijk al voor de coronapandemie steeds meer onder druk, maar sinds die tijd natuurlijk helemaal. Het idee dat het monitoren van de uren of fysieke aanwezigheid van werknemers gelijk staat aan productiviteit, bleek ook steeds vaker een gebrekkige maatstaf te zijn. Tel daarbij op dat het volgen en meten van prestaties op allerlei (technologische) manieren steeds makkelijker wordt, autonomie een steeds belangrijker motivator voor werknemers, en organisaties steeds internationaler worden, en de trend is duidelijk.

Het past ook bij een trend die te zien is in de flexwereld, waar het Statement-of-Work steeds meer terrein wint op het aloude uurtje-factuurtje. Waarom zou je ook willen vastleggen waar en wanneer mensen hun werk doen, of hoe lang ze ergens mee bezig zijn – als het toch vooral om het resultaat gaat? Bedrijven met een meer resultaatgerichte aanpak blijken daarnaast overigens ook magneten voor talent. Zulke organisaties trekken kandidaten aan die meer autonomie wensen en zullen hen waarschijnlijk langer behouden.

Samantha Schlimper (Randstad, foto) had het vorige week tijdens The Future of Recruitment hier ook over, toen ze het had over het zogenoemde pixelation van werk, oftewel: functies zoals ze nu zijn opknippen in flexibele ‘pixels’ van taken en vaardigheden, dus: ‘Banen uit elkaar halen en weer anders in elkaar zetten, maar dan rondom gewenste outcomes in plaats van KPI’s en responsibilities.’ Het helpt volgens haar banen meer bij mensen te laten passen, in plaats van elke keer te proberen mensen in een inflexibel hokje te stoppen.

#4. Waar moet je beginnen?

Waar te beginnen als je met outcome based hiring aan de slag wil? Dat gaat in de eerste plaats vooral om de functiebeschrijvingen die je gebruikt. De traditionele functiebeschrijvingen vol met verantwoordelijkheden en gewenste kwalificaties leveren steeds minder passende reacties op. Maar schrijf op welke 5 tot 7 resultaten je van kandidaten verwacht, en je kunt een heel andere respons en sollicitatiegesprekken verwachten. Het helpt ook het gesprek met de hiring manager te structureren: wat wil hij of zij nu echt bereiken, en wat verwacht hij of zij daarbij van de kandidaat?

Outcome based hiring begint bij de functiebeschrijvingen die je gebruikt.’

Schrijf bijvoorbeeld in de vacature voor een marketingmanager niet dat hij ‘verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en implementeren van marketingstrategieën om de producten of diensten van een bedrijf te promoten’, maar schrijf in plaats daarvan hoeveel je wil dat hij of zij de merkbekendheid vergroot, leads genereert, websiteverkeer stimuleert of de klantbetrokkenheid verbetert. Dit helpt potentiële kandidaten niet alleen te begrijpen hoe succes eruitziet in de functie, het trekt ook kandidaten aan die gedreven worden door het behalen van specifieke doelen en die een staat van dienst hebben in het leveren van resultaten.

#5. Waarom 5 tot 7 outcomes?

Waarom is het verstandig 5 tot 7 te behalen resultaten of doelen in je functiebeschrijving op te nemen? Dat komt voort uit het bekende goalsetting-onderzoek van Locke en Latham, dat min of meer aantoonde dat als je mensen te veel doelen oplegt, ze hun tijd niet goed kunnen verdelen. Outcomes zijn trouwens vaak ook wel echt anders dan KPI’s bijvoorbeeld; waar de laatste vaak over eenheden van output gaan, creëert focus op outcomes juist creativiteit en nadruk op waar het écht om gaat in een organisatie: de impact die je uiteindelijk wil maken.

Organisaties die zulke outcomes in hun vacatures weten vast te leggen, trekken meer en betere kandidaten aan, zo blijkt. Kandidaten willen namelijk dolgraag weten wat de maatstaf wordt waaraan ze moeten voldoen, en wat het in jouw organisatie betekent om goed (of slecht) te presteren.

Lees ook

Hoe landskampioen PSV ook voor (tech)vrouwen steeds meer het verschil wil maken

Bij de mannen werd PSV dit weekend op ongekende wijze landskampioen voetbal, na in een paar weken een schier onoverbrugbare achterstand op Ajax te hebben ingehaald. Bij de vrouwen, een dag eerder, moest PSV de titel nog op het nippertje laten aan de 11 van FC Twente. Een zeer spannend weekend, kortom, voor de Eindhovenaren en alles wat Eindhoven lief is. Maar zit er ook nog een recruitment-haakje aan al dit sportieve nieuws? Zeker, want vorige week werd ook nog eens bekend dat PSV Vrouwen met ingang van komend seizoen gesponsord wordt door het consortium Fe+male Tech Heroes.

‘PSV moet gaan helpen meer vrouwelijk techtalent voor de regio te werven.’

Achter deze verzameling bedrijven gaan namen schuil als Cisco, Driessen Groep, Heijmans, High Tech Campus Eindhoven, Mansveld Techniek, Simac en Tibo-Veen. Samen met PSV gaan ze de uitdaging aan om meer (vrouwelijk) techtalent in de regio voor de branche te interesseren en werven. Het is een vervolg op het in 2019 door de High Tech Campus Eindhoven opgerichte Fe+male Tech Heroes, dat zich als doel heeft gesteld om diversiteit en inclusie in de techsector te bevorderen. Hiermee verdubbelen de sponsorinkomsten van PSV’s vrouwentak, wat volgend jaar een nog serieuzere gooi naar het landskampioenschap mogelijk moet maken.

Werkgeluk voor iedereen

Manager vrouwenvoetbal Sandra Doreleijers spreekt dan ook van een grote stap voor de vrouwentak van PSV. ‘Ik heb een groot compliment over voor onze collega’s van Partnerships, die eenzelfde constructie hebben gerealiseerd als bij de mannen. De waarde die dit vertegenwoordigt is enorm. Dit getuigt ook van de betrokkenheid van onze regionale partners, die geloven in vrouwelijk talent en bereid zijn om in dit project te investeren. Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking een groot succes zal worden.’

‘Samen bouwen we aan een toekomst waarin vrouwen kunnen floreren – op het veld én op de werkvloer.’

Min of meer hetzelfde denkt bijvoorbeeld ook Driessen-CEO Jeroen Driessen, een van de deelnemers in het samenwerkingsverband, en al langer betrokken bij de club. ‘Bij Driessen Groep zetten we ons dagelijks in voor werkgeluk voor iedereen. Dat betekent ook: gelijkwaardige kansen voor vrouwen in werk, gezondheid en ontwikkeling. Door PSV Vrouwen te sponsoren, dragen we bij aan een sterker werksysteem waarin vrouwelijk talent wordt gezien, benut en gewaardeerd. Samen bouwen we aan een toekomst waarin vrouwen kunnen floreren – op het veld én op de werkvloer’, zegt hij.

‘Voelen zich vaak geïsoleerd’

De Brainport-regio kampt al jaren met een oververtegenwoordiging van mannen in de technische beroepen. Maar door initiatieven als Fe+male Tech Heroes komt daar wel steeds meer verandering in. Wat eerst begon als een kleinschalig evenement, is inmiddels uitgegroeid tot een community van 4.500 gelijkgestemden.We werken allebei op de High Tech Campus en merkten daar dat techbedrijven moeite hebben om vrouwelijk talent aan te trekken’, aldus Ingelou Stol, samen met Hilde de Vocht initiatiefnemer van het project.Tegelijkertijd hoorden we van vrouwen die bij deze bedrijven werken dat ze zich vaak geïsoleerd voelen.’

Binnen een paar dagen hadden zich 300 mensen aangemeld. We keken elkaar aan en wisten: hier is echt behoefte aan.’

Dit inspireerde het duo om een ​​evenement te organiseren waar vrouwen elkaar konden ontmoeten en verbinden.Binnen een paar dagen hadden zich 300 mensen aangemeld. We keken elkaar aan en wisten: hier is echt behoefte aan.’ Het eerste evenement vormde de aanleiding voor de oprichting van een online platform vol inspirerende verhalen, aangevuld met extra evenementen en diners waar rolmodellen in het zonnetje worden gezet en uitgenodigd om op het podium hun verhalen te delen.

Ingelou Stol en Hilde de Vocht, credit

Voor heroes en male allies

We streven ernaar om op een positieve manier verandering teweeg te brengen’, zegt De Vocht.Dat is de sfeer op onze evenementen: hoewel onze boodschap serieus is, wordt er ook veel gelachen.’ Vorig jaar organiseerden ze zelfs hun eerste awardshow, met prijzen zoals Female Tech Hero of the Year en Male Ally of the Year.Die laatste is erg belangrijk voor ons’, voegt Stol toe.We staan ​​voor gelijkheid, daarom hebben we een plusteken in onze naam opgenomen. We zijn er voor vrouwen, mannen en iedereen die zich anders identificeert.’

‘Van meisjes wordt verwacht dat ze met poppen spelen, van jongens met vrachtwagens.’

‘Minder dan 20% van de techmedewerkers is vrouw. Je ziet het als je over de High Tech Campus loopt. Bovendien is het verloop hoog. Zonde, want diverse werkomgevingen zijn innovatiever en succesvoller’, aldus De Vocht. ‘Je ziet het zelfs bij kinderen: van meisjes wordt verwacht dat ze met poppen spelen, van jongens met vrachtwagens’, vult Stol haar aan. ‘Mijn zoon is nog jong, maar ik wil hem laten weten dat alle speelgoed prima is – en dat het niet uitmaakt of papa of mama de carrière heeft, of allebei. Geslacht zou die rollen niet moeten bepalen.’

Lees ook

Weer 7 boeken die nieuw licht werpen op de arbeidsmarkt

We hadden de afgelopen maanden natuurlijk al het leuke en inspirerende boek van Nicol Tadema, over 101 beïnvloedingstechnieken (check vooral ook de training erover bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, op 30 juni 2025). Maar toch is dat voor recruiters zeker niet het enige lezenswaardige dat de afgelopen maanden in de boekhandel terechtgekomen is. Wat verscheen er nog meer zoal aan boeken, en wat kunnen we daarvan leren? Een kort overzicht.

#1. Fryslân boppe

Fraai stukje regio branding, van Club Diplomatique Fryslân, de makers van het project Toekomstmakers vertellen. Want Friesland mag dan niet de naam hebben een magneet te zijn voor jong talent, er liggen wel degelijk een hoop carrièremogelijkheden voor young professionals, zo maken de bijna 200 geïnterviewde jongeren voor dit boek duidelijk. ‘Functies waar je in de Randstad jaren naartoe moet werken, liggen voor jonge mensen in het Noorden voor het oprapen’, zo wordt het aangeprezen. Of dat echt zo is? Dat laten we maar even in het midden. Maar een mooie manier om je op de kaart te zetten is het natuurlijk wel.

Fryslân

#2. Prikkeldingen

Wist je dat eigenlijk elk gesprek beter verloopt als je daar een voorwerp bij gebruikt? Ook bij sollicitatiegesprekken kan dit van pas komen, als je er goed over nadenkt. En het recent verschenen boek Prikkeldingen – Hoe elk gesprek beter en leuker wordt met prikkelende voorwerpen helpt je bij hoe je dat kunt doen. Van een poppetje of een magisch muntje tot een aanvoerdersband of een potje Doeniezozuur-pillen, er is volgens ‘provocatief coach’ Willem Beekhuizen van alles mogelijk. Wat bijvoorbeeld te denken van steentjes voor in de schoen, geraapt in de Ardennen, die eigenlijk elk probleem doen vergeten? Prikkeldingen maken gesprekken niet alleen effectiever, aldus Beekhuizen, maar ook meer memorabel. En welke recruiter wil dat nou niet?

Prikkeldingen

#3. Bermudadriehoek

Voor wie een béétje geïnteresseerd is in de arbeidsmarkt, is er in de boekwinkel vaak genoeg te vinden. We zetten de meest interessante nieuwe uitgaven weer eens op een rijtje. Welke boeken moet je als recruiter deze zomer echt gelezen hebben?Een van de boeken waarover de laatste maanden al veel te doen was is de Bermudadriehoek van talent van De Correspondent. In dit boek beschrijft Simon van Teutem waarom veelbelovende twintigers massaal lijken te kiezen voor betekenisloze banen op de Zuidas, terwijl ze ook iets nuttigs voor de samenleving zouden kunnen doen, en hoe het onderwijs, ngo’s en de overheid deze verspilling van talent zouden kunnen tegengaan. Een confronterend boek, waarschijnlijk ook voor veel recruiters. Maar natuurlijk wel een goede om over na te denken. Want wat is de rol van recruitment eigenlijk in deze driehoek?

Bermudadriehoek

#4. Maar dat begrijp jij toch niet

Voor wie een béétje geïnteresseerd is in de arbeidsmarkt, is er in de boekwinkel vaak genoeg te vinden. We zetten de meest interessante nieuwe uitgaven weer eens op een rijtje. Welke boeken moet je als recruiter deze zomer echt gelezen hebben?We blijven nog even bij De Correspondent, en wel bij Karim Amghar, die een heel boek schreef over het onderschatte belang van het MBO, onder de mooie kop Maar dat begrijp jij toch niet. Ook mooi, hoe hij de afkorting MBO weet te vertalen naar het ‘Meest Belangrijke Onderwijs’. We schreven ook op deze site al vaker over dit belang, vooral voor de arbeidsmarkt, en over de pogingen om de kloof tussen mbo en bedrijfsleven te verkleinen, maar nu is er dus ook een boek – of liever gezegd: een pamflet – dat definitief wil afrekenen met alle vooroordelen rondom deze onderwijsvorm.

MBO

#5. Vakantieboek

Voor wie een béétje geïnteresseerd is in de arbeidsmarkt, is er in de boekwinkel vaak genoeg te vinden. We zetten de meest interessante nieuwe uitgaven weer eens op een rijtje. Welke boeken moet je als recruiter deze zomer echt gelezen hebben?De zomer komt eraan! Tijd om (een beetje) te ontspannen én tijd om boeken te lezen. Zoals misschien het Vakantieboek voor (nu even niet) werkende mensen. Of je nu in Tuinesië of Balkonië blijft, of dat je over de grens trekt, de zomer is een mooie tijd om je ontspannen te laten informeren en inspireren. In dit vakantieboek lees je over trends in managementland, krijg je tips om slimmer te werken en leven, ontspan je met inspirerende leesfragmenten en leer je bij met samenvattingen van de boeken die je als professional eigenlijk wel gelezen móét hebben om goed beslagen ten ijs te komen. Leuk en leerzaam dus.

Vakantieboek

#6Recruitment

Dit inmiddels toch wel als klassieker te kwalificeren boek van Ardiënne Verhoeven is nu alweer toe aan zijn vierde editie. Mede met dank aan Eva Possel en Caroline van der Wal, beiden docent aan de Hogeschool Utrecht, onderging het boek een behoorlijke revisie, met onder meer nieuwe cases, van de recruitmentagenda van ASML tot het solliciteren met je bestie van Kruidvat, en ook meer aandacht voor het perspectief van de kandidaat, recruitmentstrategie, personeelsplanning en nieuwe doelgroepen op de arbeidsmarkt. Het boek is echt gericht op het onderwijs, en daarom misschien iets minder vernieuwend voor iedereen die al langer in het recruitmentvak werkzaam is, maar als handboek, inleiding en checklist kan het zeker voor iedereen toch nog nuttig leesvoer zijn. 

Recruitment

#7. The Symphony of Strategy

Voor wie een béétje geïnteresseerd is in de arbeidsmarkt, is er in de boekwinkel vaak genoeg te vinden. We zetten de meest interessante nieuwe uitgaven weer eens op een rijtje. Welke boeken moet je als recruiter deze zomer echt gelezen hebben?Ernst Schipper heeft jarenlange ervaring bij het creëren van onderscheidende employer branding en het activeren van bedrijfsculturen, zowel lokaal als internationaal. Voor zijn (e-)boek The Symphony of Strategy besloot hij (eindelijk) de in die jaren opgedane kennis te bundelen, en er 10 lessen uit de destilleren voor iedereen die met dat snijvlak van employer branding en organisatiecultuur aan de slag wil. Met behoorlijke nadruk op dat laatste trouwens.

Symphony of Strategy

Bubbling under

En tot slot dan ook nog een paar (super)boeken die ook voor recruiters wel de moeite waard zijn, maar misschien niet direct op het vak betrekking hebben. Zoals Superluisteren, het nieuwe boek waarin leiderschaps- en veranderexpert Franka Rolvink Couzy uitlegt hoe we allemaal beter kunnen luisteren naar anderen. Of Maak van je verhalen je superkracht, een boek dat vooral employer branders kan helpen in de aanpak van hun storytelling. En anders lijkt ook Dit is géén HR van Bob Zeegers, die eerder furore maakte met HR met ballen, nog een aanrader. Of The Employee Advocacy Playbook, waarin Apostle-oprichter Koen Jordaans uiteenzet hoe je van je medewerkers merkambassadeurs kunt maken. Genoeg te lezen dus, voor wie op deze site nog niet genoeg aan zijn trekken komt…

Meer lezen?

 

Is dit ’s werelds eerste recruitment-graphic novel?

The medium is the message, ook als het gaat om employer branding. En op dat gebied is er natuurlijk van alles mogelijk, van TikTokjes tot heuse documentaires, en van billboards tot hele boeken, reisgidsen en podcastseries. We kunnen het gemist hebben, maar grappig genoeg hadden we een stripboek daarbij nog niet afgevinkt – op Wortell’s Binary Blaze na. Dat boek heeft sinds kort in elk geval gezelschap van On The Job, een comic book, of beter: graphic novel, waarmee het Amerikaanse King County (Seattle, Washington) nieuwe gevangenisbewakers probeert te werven. 

Empathie en gemeenschapszin

On The Job vertelt het verhaal van 3 eigenzinnige jongeren die een gevangenis bezoeken, een ervaring die zoveel indruk op ze maakt dat ze besluiten er te solliciteren. Qua verhaal misschien niet zo heel verrassend, maar door de vorm werkt het op een of andere manier wel. ‘Door kandidaten aan te spreken via een grafisch stripmedium en het format te gebruiken om ons werk te presenteren, kunnen we de baan relevanter maken en de aandacht trekken van een bredere groep sollicitanten’, zegt DAJD adjunct-directeur Steve Larsen erover.

Waargebeurd verhaal

En Matt Medney, via Hero Projects de bedenker van de campagne: ‘Door het waargebeurde verhaal van gevangenisbewakers te vertellen, kunnen we hun empathie, gemeenschapszin en passie voor hun werk tot leven brengen.

De veranderende demografie vraagt om een ​​nieuwe aanpak.’

Het past bij een moderne tijd die afstapt van rechttoe-rechtaan vacatures, stelt ook auteur Jim Wexler, die onder meer bekend is van game-based-recruitmentorganisatie Persona Labs. ‘De veranderende demografie en de maatschappelijke houding van de nieuwe generaties vragen om een ​​nieuwe aanpak’, zegt hij. En zo’n graphic novel-benadering zou daarbij volgens hem wel eens goed kunnen werken.

Scholen en banenbeurzen

De campagne van King County wordt online, via sociale media en in gedrukte vorm aangeboden op schoolevenementen en banenbeurzen. Het is weer eens wat anders dan de vele campagnes en testimonials waarin de eigen medewerkers model staan. En in die zin is het misschien ook wel een inspiratie voor Nederlandse recruiters en employer branders. Met A.I. zijn zulke stripboeken bovendien steeds makkelijker te maken voor vrijwel elke organisatie. Dus: wie pakt de handschoen op? We laten de resultaten hier in elk geval graag zien…

Eerst het hele On The Job lezen? Dat kan hier:

On The Job

Lees ook

Wie aardig gevonden wordt, krijgt eerder de baan: hoe erg is dat?

Een ‘goede energie’. Een ‘vriendelijke uitstraling’. Of gewoon: een ‘leuk persoon’. Het lijken onschuldige complimenten, maar in het selectieproces kunnen ze een oneigenlijk grote rol spelen. Volgens nieuw onderzoek van Textio, dat meer dan 11.000 interviewbeoordelingen van de afgelopen 3 jaar analyseerde, blijken deze omschrijvingen bepalender voor een aanstelling dan veel werkgevers misschien lief is. Wie aardig gevonden wordt, maakt uiteindelijk veel meer kans op de baan.

Kandidaten die uiteindelijk een aanbod kregen bleken maar liefst 12 keer vaker te zijn omschreven als iemand met een ‘geweldige persoonlijkheid’. Ook termen als ‘aardig’ (6x vaker), ‘vriendelijk’ (5x) en ‘energiek’ (4x) doken opvallend vaak op bij succesvolle sollicitanten.

‘Leuk is geen competentie’

In andere woorden: managers kiezen liever mensen die ze leuk vinden. Op zich is dat geen schokkende constatering. Maar dat dergelijke subjectieve termen hun weg vinden naar formele interviewverslagen, noemt Textio-co-founder en CEO Kieran Snyder toch wel ‘zorgelijk’. ‘Als je mensen aanneemt op basis van persoonlijkheid in plaats van vaardigheden of leervermogen, dan ondermijn je het toekomstig presteren van je organisatie’, zegt ze. Het maakt van selectie een soort populariteitswedstrijd. Een die niet voor iedereen even eerlijk verloopt.

‘Persoonlijkheidsbeschrijvingen in interviews blijken lang niet altijd neutraal.’

Het onderzoek toont verder aan dat persoonlijkheidsbeschrijvingen in interviews lang niet altijd neutraal zijn. Vrouwen werden bijvoorbeeld 25 keer vaker dan mannen omschreven als ‘bubbly’ (lees: vrolijk of bruisend), en 11 keer vaker als ‘pleasant’. Mannen daarentegen kregen 7,5 keer vaker het etiket ‘level-headed’ (nuchter), en werden 7 keer vaker als ‘zelfverzekerd’ gezien. Ook ‘sterk’ of ‘charismatisch’ is een omschrijving die veel vaker mannen dan vrouwen ten deel valt.

En dat doet alarmbellen rinkelen, stelt Snyder. ‘Zodra gender- of persoonlijkheidsvooroordelen je selectiebeslissingen beïnvloeden, weet je dat de standaarden niet consequent genoeg zijn toegepast.’

Tijd voor een betere meetlat

Wat dan wel werkt? Volgens Textio begint het bij één woord: consistentie. Niet alleen in de manier van interviewen, maar ook in hoe je meet wat je meet. ‘Het begint al bij de vacaturetekst’, zegt Snyder. ‘Je moet daar helder in zijn over de benodigde vaardigheden. Vervolgens toets je diezelfde vaardigheden, systematisch, in het sollicitatiegesprek én in de latere beoordeling.’ In een goed ingericht proces leer je recruiters en hiring managers hoe ze die vaardigheden moeten beoordelen. En laat je technologie vervolgens helpen om vast te houden aan de afgesproken beoordelingskaders.

‘De beste vaardigheidstoetsen zijn níet volledig geautomatiseerd.’

Maar zelfs met technologie is er geen sprake van een silver bullet, aldus Snyder. ‘De beste vaardigheidstoetsen zijn níet volledig geautomatiseerd. Het gaat erom dat je mensen laat zien in een context die lijkt op hun toekomstige werk.’ Bijvoorbeeld door opdrachten waarbij samenwerking, communicatie of probleemoplossend vermogen zichtbaar wordt. ‘Zo zie je niet alleen echte skills in actie’, zegt Snyder. ‘Je laat kandidaten ook ervaren hoe het zou zijn om samen te werken met jouw team.’ En dat is dan misschien weer wél een goede reden om iemand aan te nemen.

Meer lezen?

Terugblik op Werf& Live 2025: Het was weer een mooi feestje!

Het was the final edition, maar wat voor één. Tout recruitend Nederland was weer naar het Van der Valk in Utrecht gekomen voor weer een dag vol inspiratie, kennismaking, en kennisuitwisseling op Werf& Live 2025, de jaarlijkse hoogmis van het vak. Dat leverde veel gezelligheid en herkenning binnen de ‘recruitment-familie’ op, maar ook veel nieuwe gezichten en gezichtspunten. Hier alvast een kleine impressie.

Werf& Live 2025 is weer achter de rug. En wat een feest voor het vakgebied was het weer. Hierbij een kleine foto-impressie, om nog even na te genieten.

Heleen Stoevelaar straalde weer als vanouds als dagvoorzitter. Voor de achtste keer, maar nog geen jaar ouder geworden, leidde ze de bezoekers weer behendig door het dagprogramma heen.

Werf& Live 2025 is weer achter de rug. En wat een feest voor het vakgebied was het weer. Hierbij een kleine foto-impressie, om nog even na te genieten.

Dat dagprogramma begon met Dirk Meeuws, Anne-Marie Munk en Johan Doornenbal, die in een panelgesprek de grootste veranderingen in het vak bespraken. ‘Wij solliciteren eigenlijk bij de kandidaat, niet andersom’, zei Munk bijvoorbeeld, vanuit haar ervaring als projectmanager HR bij Alliander. Het gesprek ging verder over bijvoorbeeld databasegebruik, relatiegericht versus transactiegericht recruitment én de rol van technologie in diversiteit. Zo, dan weten we dus in elk geval waar we het over moeten hebben op een dag als vandaag – maar ook daarna.

Na deze fijne aftrap was het woord aan Adinda Vandewall, die vertelde hoe bij TUI de eigen medewerkers hebben gezorgd voor een enorme versnelling in het grote aantal hires dat ze hier elk jaar weten te realiseren. Medewerkers staan letterlijk in de spotlight: zij maken de foto’s op de carrièresite, beantwoorden vragen op een speciaal insiders-platform en leveren social content aan via de wereldwijde TUI-kanalen. ‘Onze employer branding is gecreëerd rond onze medewerkers’, aldus Vandewall. Oftewel: Let’s TUI it!

Een vurig paard

Het was een mooie opmaat naar de bijdrage van Joost van Dijk, die zijn publiek op bevlogen wijze meenam in het verhaal van uitzendbureau Aethon, dat zichzelf afgelopen jaren opnieuw wist uit te vinden met ook al zo’n lekker aansprekende slogan: You’re ON! Geïnspireerd door het vurige paard Aethon uit de Griekse mythologie, bouwde het bedrijf aan iets groots: AELIO, een A.I.-gedreven marktplaats en gebruiksvriendelijke app voor flexibel werk, met name voor de zorg en de kinderopvang. 

Het resultaat? Onder meer 20% kostenbesparing voor opdrachtgevers en 59% omzetgroei in één jaar.

Het resultaat? Onder meer 20% kostenbesparing voor opdrachtgevers, 65.000 bezoekers per maand en 59% omzetgroei in één jaar. En vooral: veel meer mensen geactiveerd in de zorg! ‘Als meer capaciteit niet genoeg is, moet technologie het verschil maken’, aldus Joost van Dijk.

Frank Roders in het zonnetje

Over technologie gesproken: iemand die zich daar ook al jaren hard voor maakt is bijvoorbeeld Compagnon-oprichter Frank Roders. Zijn bijdrage aan het recruitmentvak is inmiddels zó groot, dat hij officieel de derde Lifetime Achievement Award ooit in ontvangst mocht nemen, uitgereikt door Geert-Jan Waasdorp.

Frank is de man die marketing verbindt met HR, en HR met recruitment. Een echte relatiebouwer, inspirator en voorbeeld in het vak’, zei deze daarbij. En: ’65 jaar jong, maar je zou het niet zeggen. Nog altijd vol energie en van onschatbare waarde voor het vakgebied.’ Iets waar het feestvarken zelf over opmerkte: ‘Ik zit nu 25 jaar in het vak, maar denk en zeg altijd: had ik het maar eerder ontdekt!’

Glen Cathey en pitches

Na het eerste netwerken in de pauze ging de groep uiteen. Waar één groep de genomineerden voor de Werf& Awards in de categorie recruitment mocht horen pitchen, ging een andere groep aan de slag met de genomineerden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie. En weer een andere groep koos voor het optreden van Randstad-directeur en sourcing guru Glen Cathey, die zelfs Bas Westland nog ooit tot het maken van een fan-T-shirt wist te verleiden (‘I’m fan of Glen’).

Maar Cathey was duidelijk niet gekomen om zoete broodjes te bakken. ‘De gevaarlijkste mythe in recruitment is dat A.I. het ‘menselijke element’ niet kan vervangen’, hield hij zijn gehoor bijvoorbeeld voor. ‘Op dit moment draait het erom dat of mensen A.I. inzetten of vervangen worden door mensen die dat wel doen. Jouw keuze is niet of A.I. recruitment zal transformeren, maar of jij die transformatie leidt of erdoor ontwricht wordt.’

Het moeilijkste moment van de dag

Na de lange lunch was het tijd voor het moeilijkste moment van de dag: een keuze maken uit de vele breakoutsessies, die gelijktijdig plaatsvonden. Waar Radancy en de NS bijvoorbeeld vertelden over de TreinTechniek-campagne, deed ScottyAI dat over een oranje olifant, en deelden delen Wander Wierda (SendtoDeliver), Bob Roders (Compagnon) en Joram Timmerman (Byner, rechts op de foto) hun praktijkervaringen over de Byner-HubSpot-koppeling die ze recent hebben gemaakt en live gezet. Te veel om op te noemen dus, en je mist altijd meer dan je ziet, dus FOMO-gegarandeerd.

Bron: LinkedIn

Wat natuurlijk ook geldt voor de tweede rij breakouts, waarin onder meer Ben Verhagen en Erik Broeder namens Goals het employer brand ook intern wisten te vertalen, en The Selection Lab samen met Welten liet zien hoe veel administratief werk uit het recruitmentproces te automatiseren is. En terwijl TeamTailor vertelde hoe Hamilton Bright Group zijn carrière-site heeft geoptimaliseerd, stond BRANDMANNEN met een case van Engie voor de groep. Kortom, ook hier eigenlijk geen enkel verhaal dat je wilde missen.

Johnny Campbell

Gelukkig kwam aan al die keuzestress een eind toen we na de volgende pauze weer gezamenlijk in de grote zaal terecht kwamen voor de tweede internationale spreker van de dag: Johnny Campbell. Hij stipte niet alleen de enorm besparende McDonald’s-case aan, maar gaf tegelijk zijn 5 voorspellingen over de toekomst van recruitment. ‘Terrifying for some people‘, zei hij, ‘maar ik vind het prachtig. Ik hou van verandering.’

Bron: LinkedIn

Die voorspellingen hielden onder meer in dat we volgens Campbell in de toekomst kandidaten zullen gaan benaderen zoals we nu ook muziek en films consumeren, en dat we – net als in de consumentenmarkt – ook veel meer onderdelen van het (recruitment)proces van organisaties openlijk zullen gaan reviewen. Daarnaast verwacht hij AI Agents die ons allen zullen gaan helpen in onze carrièrekeuzes, en veel meer dynamische marktplaatsen om vraag en aanbod van werk aan elkaar te koppelen. Plus een groeiend belang van ethical bias en auditing van alle A.I. die we gebruiken.

’10 jaar geleden dachten we allemaal dat we sociale media konden vertrouwen. Boy, were we wrong.’

Toekomstmuziek? ‘Het gebeurt vandaag allemaal al’, aldus Campbell. ‘A.I. versnelt de noodzakelijke volwassenwording van dit vak. Het enige probleem: recruiters hebben hier vandaag de dag zelden de skills voor in huis. En dus zijn er veel skills waar we in zullen moeten investeren.’ Want mensen zullen belangrijk blijven, is zijn overtuiging. ’10 jaar geleden dachten we allemaal dat we sociale media konden vertrouwen. Boy, were we wrong. Mensen blijven toch de trusted agents in het proces.’ Al gaan toch de meeste telefoons de lucht in om een foto te maken van de slide over welke recruiters hun rol gaan verliezen.

Werf& Live 2025

Zelf is hij er overigens niet bang voor, vertelde hij ook. ‘Ik vind het heerlijk om hier op het podium te staan, en mijn verhaal te vertellen. Maar ik hoop dat als ik volgende keer weer kom, dat dan AI Johnny komt. Geen grap, mijn businesspartner heeft hem al gebouwd en heeft er al gesprekken mee. Ik word er excited van, en ik hoop jullie ook. Dit is de realiteit van morgen, maar eigenlijk al van vandaag.’

ABBA en de Awards

Waarna het alweer tijd was voor nog meer realiteit van vandaag: de langverwachte uitreiking van de Werf& Awards. Die dit jaar bij de helft van de genomineerden in elk geval ultieme blijdschap opleverde. Van NS tot Kruidvat, en van Partou tot Utrechtzorg. Met als speciale vermelding ook nog een heuse Parel voor het pareltje van WorkStuff en Lievegoed.

Werf& Live 2025
Bron: LinkedIn

Eind goed, al goed, zou je bijna zeggen. En dan moest de grote finale nog komen: voor jong en oud de voetjes van de vloer bij ABBA. En het bleef nog lang onrustig in Utrecht…

Werf& Live 2025
Bron: LinkedIn

Lees ook

Werf& Awards dit jaar prooi voor Utrechtzorg, Kruidvat, NS en Partou; pareltje voor Lievegoed

In het Utrechtse Van der Valk-hotel zijn vandaag de Werf& Awards uitgereikt. Er waren 10 genomineerden, in 2 categorieën: recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. In de eerste categorie waren de prijzen voor Kruidvat (vakjury) en Utrechtzorg (publieksprijs). In de tweede categorie waren Partou (vakjury) en Nederlandse Spoorwegen (publiek) de gelukkigen. Lievegoed kreeg een ‘pareltje’ voor zijn inzending.

NS, Kruidvat, Partou en Utrechtzorg hebben sinds vandaag een (tweede) Werf& Award in huis.

Alle 10 genomineerden hadden in de ochtend een pitch gegeven in twee zalen van het gebouw.

Tiende keer

Het was de tiende keer in successie dat Marion de Vries de awards uitreikte. Ze keek eerst terug op 10 jaar Werf& Awards. Vanaf de eerste winnaars Tata Steel en Philips liep ze in sneltreinvaart door de hoogtepunten uit 520 inzendingen in 10 jaar. De jury heeft zo gemiddeld 50 cases per jaar bekeken en beoordeeld, vertelde ze. ‘Dat is een bak werk, maar wat is dat leuk’, zei De Vries op het podium. Van vacaturesites in 2016 en mobile-first toen dat nog nieuw was, en van de opkomst van data om je doelgroepen te kennen, tot werkgeversverhalen en storytelling in 2019. Van covid in 2020 tot employee experience, referral en candidate experience in 2021 en afgelopen jaar meer samenwerking en meer volledige journeys.

‘Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie apart, dat kan eigenlijk niet meer.’

‘Hoog tijd om de prijs te herevalueren’, zei ze er trouwens ook meteen kritisch bij. ‘Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie apart, dat kan eigenlijk niet meer. Dan zie je dat er in het vak heel veel veranderd is de afgelopen jaren.’

Married at First Sight

Voor de daadwerkelijke prijsuitreiking werden twee mensen in het bijzonder in het zonnetje gezet: Bernadette – steun en toeverlaat – Magrie en Daniëlle Valk, die al 10 jaar lang in de jury zit, als enige die er vanaf het begin af aan bij is. Ook liet De Vries nog even haar licht schijnen op het niveau van de inzendingen van dit jaar, wat ze het ‘het Married at First Sight-effect’ noemde.

Bij MafS heb je een selectieratio van 1:10 in een moeilijke doelgroep, daar zou je je als recruiter voor moeten schamen.’

‘We hebben daar geprobeerd de ultieme match te maken. Peter en Mariska. Maar als je heel eerlijk bent klopt er geen hout van. Je hebt een selectieratio van 1:10 in een moeilijke doelgroep, daar zou je je als recruiter voor moeten schamen. Dat zit ook een beetje in de inzendingen. Het lijkt wel alsof we soms worden afgeleid door wat er allemaal kan. Maar die chemie tussen mensen, dat kun je niet automatiseren. Die recruiter die een heel grote hospitality in zich heeft, en de creativiteit en de lef in arbeidsmarktcommunicatie, die zou ik wel meer willen zien.’

De prijzen zelf

En toen was het dus tijd voor de prijzen zelf. Oud-winnaar Eric van Bourgonje reikte in een filmpje de eerste uit aan Utrechtzorg, gevolgd door Marion de Vries die Kruidvat in het zonnetje zette, vooral vanwege de manier waarop ze de insights in hun doelgroep hadden vertaald. En dan ging het haar bijvoorbeeld niet alleen om het inzicht dat solliciteren best spannend is voor 15- en 16-jarigen, maar ook dat het voor die doelgroep best slim is om te adverteren bij de energy drinks.

‘Vooral de ouders die zeggen: fijne dag met mijn kind, ík ga werken, dat was een heel herkenbaar inzicht.’

Bij de categorie Arbeidsmarktcommunicatie was het oud-winnaar Ruud de Groot van het Leger des Heils die het publiek via een video toesprak. Hij deelde vanuit de trein de prijs uit aan NS, waarvan vervolgens in groten getale een team op het podium aantrad, sommigen zelfs in uniform. Waarna opnieuw juryvoorzitter Marion de Vries het woord nam, en (bijna) de laatste prijs van de dag mocht uitreiken. Dat was de prijs van de vakjury, en die ging dit jaar naar Partou. Nadat de kinderopvangorganisatie ook al in 2023 had gewonnen, kregen ze nu dus opnieuw een erkenning voor hun inspanning, die nu zelfs voor de hele branche zijn impact had. ‘We hebben er vreselijk om moeten lachen in de jury’, zei juryvoorzitter De Vries over de case. ‘Vooral de ouders die zeggen: fijne dag met mijn kind, ík ga werken, dat was heel herkenbaar en een goed inzicht.’

Een pareltje

En toen was er ook nog ‘een kleine verrassing’, zoals De Vries het uitdrukte. ‘Er zijn af en toe van die inzendingen die halen dan net niet die awards’, zei ze. ‘Pareltjes. Dit jaar hadden we er zo eentje. En we hebben zelf het recht genomen die ook uit te reiken. Omdat ze een heel goed insight over hoe men naar de organisatie kijkt deels met humor hebben opgelost. Supersympathiek, heel geloofwaardig en authentiek.’ Een echte parel dus. En zo werd Lievegoed de vijfde gelukkige winnaar van de dag. Waarna het allerláátste woord uiteindelijk aan de hits van ABBA was.

Komende weken in verschillende podcasts nog meer aandacht voor deze winnaars.

Lees ook

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Generatie Z kijkt verder dan salaris: secundaire arbeidsvoorwaarden steeds bepalender

Kun je beter meer salaris bieden, of toch liever een hoog salaris? Alhoewel salaris nog steeds bovenaan staat met de lijst van belangrijke pullfactoren, lijken ook secundaire arbeidsvoorwaarden aan belang te winnen. En met name als je jong talent aan je wil binden. Zo kwam het FD deze week met een bericht dat het fiscaal voordelig aflossen van een studieschuld dit jaar een populaire arbeidsvoorwaarde geworden is, en zou volgens AWVN de helft van de bedrijven in de cao al zogenoemde ‘groene arbeidsvoorwaarden‘ opnemen (vaak duidend op een fiets van de zaak).

De helft van alle bedrijven zou zogenoemde groene arbeidsvoorwaarden hebben ingevoerd.

Uit de jaarlijkse Europese Global Employee Benefit Study (GEBS) van het Zweedse Epassi blijken ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden hoge ogen te gooien. Denk aan persoonlijke ontwikkeling (82%), opleidingsbudgetten (67%), scoren fysieke vitaliteitsprogramma’s (78%), de fietsregeling (73%) en woon-werkvergoedingen (83%). Generatie Z blijkt daarbij het meest ‘benefit-gedreven’: 45% van hen zou bereid zijn om een lager salaris te accepteren in ruil voor een uitgebreider of meer gepersonaliseerd pakket aan arbeidsvoorwaarden. Ook millennials (35%) laten die bereidheid in groten getale zien.

‘Strategisch instrument’

‘Werkgevers realiseren zich steeds meer dat vitaliteit en werkgeluk belangrijke elementen zijn in het aantrekken en behouden van talent. Voor werkgevers betekent dit dat passende secundaire arbeidsvoorwaarden niet langer een ‘extraatje’ zijn, maar een strategisch instrument’, zegt Antonio Barradas, CEO van Bedrijfsfitness Nederland, dat onderdeel is van Epassi.

Antonio Barradas

Van de Nederlandse ondervraagden in het onderzoek geeft 62% aan dat het benefitspakket hun beeld van de werkgever beïnvloedt. In Nederland zou zelfs 61% van de werknemers naar eigen zeggen een baan kunnen afwijzen als het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende aansluit op hun behoeften. Ook voor behoud van personeel speelt het aanbod een belangrijke rol: 75% van de Nederlandse werknemers overweegt van baan te wisselen als elders een beter passend pakket beschikbaar is – mits de rest van de functie gelijk blijft.

Kloof intentie en ervaring

Voor werkgevers is het dus van belang om deze voordelen goed over de bühne te brengen, stelt Barradas. ‘Toch blijkt er een kloof tussen intentie en ervaring: 71% van de Nederlandse werkgevers erkent het strategische belang van employee benefits, maar slechts 62% van de werknemers zegt dit ook in de praktijk te herkennen. Dat verschil is nergens anders in Europa zo groot als in Nederland. Opvallend, zegt Barradas, die ook nog wel een paar tips voor werkgevers in huis heeft: ‘Het aanbod moet allereerst aansluiten bij de wensen van werknemers. Maar minstens zo belangrijk is dat je als werkgever helder communiceert wat je precies biedt.’

54% van de Nederlanders vindt het huidige aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden niet aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren.

In het onderzoek valt verder op dat 54% van de Nederlandse werknemers aangeeft dat het huidige aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Daarmee scoren ‘we’ relatief hoog in vergelijking met andere Europese landen. Ook voelen werknemers in Nederland zich minder gestimuleerd om gebruik te maken van de verschillende benefits. Generatie Z is in het onderzoek degene die zich het meest gestimuleerd voelt (55%), maar zij rapporteren dan weer minder duidelijkheid over wat er precies wordt aangeboden door een werkgever.

Iets andere wensen

Uit wereldwijd onderzoek dat Deloitte gisteren naar buiten bracht, bleek ook al dat Gen Z er iets andere wensen op nahoudt dan de generaties voor hen. Zo blijkt hun mentale gezondheid (nog steeds) onder druk te staan, en voelen Nederlandse respondenten zich ten opzichte van hun generatiegenoten elders ook nog eens mínder gesteund op dit vlak. Velen ervaren stress door lange werkdagen, gebrek aan erkenning of beloning voor werk. Ook zegt slechts 31% van de Gen Z’ers daadwerkelijk advies, begeleiding en ondersteuning door hun manager in hun dagelijkse werkzaamheden te ervaren.

De ondervraagde Gen Z’ers en millennials in Nederland zeggen overigens ook veel waarde aan professionele ontwikkeling te hechten. Voor 16% van de Nederlandse Gen Z-respondenten is ‘doorlopend leren en ontwikkelen’ zelfs het voornaamste carrièredoel. Wereldwijd ligt dit percentage met 9% beduidend lager. Ook blijkt ‘betekenisvol werk’ een belangrijke factor voor werkplezier en welzijn. Ruim de helft van de Nederlandse Gen Z’ers (51%) in het onderzoek heeft ooit een baan opgezegd omdat deze niet als betekenisvol werd ervaren, hoger dan het wereldwijde gemiddelde (van 44%).

Lees ook

Hoe LinkedIn en Indeed de Europese jobboard-markt domineren (maar niet overal…)

De cijfers van Indeed en LinkedIn zijn simpelweg indrukwekkend. Wereldwijd domineren Indeed en LinkedIn de belangrijkste marktplaatsen van vacatures. Maar liefst 49,8% van de omzet en meer dan 90% van de winst die alle vacatures in de wereld maken, wordt verdeeld door LinkedIn en Indeed, waarbij de eerste net iets meer omzet neemt dan Indeed.

De actieve baanzoekers in Europa noemen Indeed net iets vaker dan LinkedIn.

Qua marktaandeel en marktdominantie is de situatie in Europa niet veel anders, zeker als het gaat om voorkeur onder de Europese beroepsbevolking, blijkt uit onderzoek door Intelligence Group. Terwijl er in heel Europa naar schatting zo’n 13.200 vacaturesites actief zijn, geniet onder 44% van de (actief baanzoekende) Europese beroepsbevolking of Indeed of LinkedIn de voorkeur. LinkedIn wordt door iets meer dan 1 op de 5 personen uit de Europese beroepsbevolking open (dus niet geholpen) genoemd, terwijl Indeed daar net iets bij achter blijft. De actieve baanzoekers in Europa noemen daarentegen Indeed weer net iets vaker; 1 op de 4, waarbij LinkedIn volgt met 23%. Voor dit onderzoek zijn de laatste 2 jaar in totaal 212.812 personen ondervraagd.

Waar zijn LinkedIn en/of Indeed marktleider?

Waar in Europa LinkedIn en/of Indeed marktleider zijn? Misschien zou een toepasselijkere vraag zijn waar LinkedIn of Indeed géén marktleider zijn. Onder actieve baanzoekers in Europa is Indeed in elk geval in 5 landen de nummer 1, te weten: België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Ierland. LinkedIn is op zijn beurt in 6 landen de nummer 1: Nederland, Italië, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Griekenland.  In 6 landen hebben ze positie 1 of 2 in handen, met een gecombineerd marktaandeel in deze landen tussen de 59 en 72%., te weten Italië (72%), Engeland (68%), Nederland (62%), Noorwegen (62%), Ierland (61%) en Frankrijk (59%).

Indeed LinkedIn marktaandeel %
BB Actief BB Actief BB Actief
IT 2 2 1 1 74% 72%
GB 1 1 2 2 69% 68%
NL 2 2 1 1 61% 62%
NO 2 2 1 1 67% 62%
IE 1 1 2 2 57% 61%
FR 2 1 1 2 56% 59%
SE 3 3 1 1 54% 56%
AT 7 7 3 2 45% 51%
BE 3 1 2 2 43% 45%
GR 3 3 1 1 41% 42%
DE 1 1 3 3 42% 41%
CH 4 3 1 1 38% 39%
ES 3 3 2 2 38% 35%
LV 10 10 1 2 29% 31%
PT 3 7 1 4 46% 29%
HU 3 3 2 2 21% 24%
DK 5 6 2 2 30% 24%
FI 9 8 2 2 24% 22%
HR 10 11 3 3 18% 18%
SI 8 8 3 3 18% 16%
PL 5 6 3 3 17% 14%
LT 10 4 4 15% 14%
RO 4 6 3 3 14% 12%
BG 11 13 3 3 10% 12%
CZ 7 8 3 4 13% 11%
EE 6 12 3 3 13% 8%
SK 12 10 4 10 9% 6%

Het marktaandeel is uitgerekend als percentage van alle (open) genoemde jobboards in een land. Er zijn ook landen in Europa waar Indeed en LinkedIn geen of nauwelijks een rol van betekenis spelen, zoals Slowakije, Estland, Tsjechië, Bulgarije, Roemenië, Litouwen en Polen.

In de landen waar Indeed marktleider is, helpt Google ze extra in het zadel, zoals uit analyse van Jonathan Turpin al bleek. Opvallend is dat alleen in Italië dit niet het geval was, maar daar is LinkedIn dan ook marktleider en Indeed pas de nummer 2. Dat zou een verklaring kunnen zijn, al is er over het vacature-SEO effect van Google op Linkedin veel minder bekend, mede omdat LinkedIn zelf haar X-ray heeft uitgezet en daardoor veel minder informatie goed vindbaar is voor Google.

Top-20 van Europese jobboards

Eigenlijk kun je stellen dat er maar een handjevol vacaturesites is dat na LinkedIn en Indeed nog enigszins een ‘footprint’ heeft in meerdere Europese landen. Zij staan dan ook op plekken 3 tot en met 5 van de lijst van 20 grootste Europese jobboards.

Europese beroepsbevolking Actief baanzoekende Europese beroepsbevolking
LinkedIn.com 21% 23%
Indeed.com 19% 25%
infojobs.net 5% 9%
Stepstone 4% 4%
Monster 3% 3%

Regionaal sterk zijn Infojobs (met name in Spanje en Italië) en StepStone (in met name Duitsland/de DACH regio). Maar ook zij zijn veelal op hun lokale markt al verslagen door LinkedIn en/of Indeed. Van een echte Europese footprint is bij deze jobboards dan ook geen sprake, net zo min als bij Monster op plek 5. Nog slechts 3% van de actieve Europese baanzoekers noemt Monster (open).

Eigenlijk is de belangrijkste boodschap dat er naast LinkedIn en Indeed geen echte serieuze speler meer is.

Het verschil met de top-4 is groot en na de fusie met CareerBuilder zijn de verwachtingen ook niet meer echt hooggespannen in Europa. Monster komt nog terug in het rijtje omdat er én géén andere Europese alternatieven zijn én ze nog steeds een sterke naamsbekendheid hebben. Maar eigenlijk is de belangrijkste boodschap dat er naast LinkedIn en Indeed geen echte serieuze speler (meer) is. Buiten de top-5 zijn het namelijk vooral nationale marktplaatsen die de top-20 completeren. Uitzonderingen daarbij zijn nog enigszins Xing (de Duitse equivalent van LinkedIn), totaljobs, en Jooble.com, een wereldwijde concurrent van Indeed.

Bron: Intelligence Group 2025

De stelling uit het eerdere artikel Wie gaat Linkedin en Indeed nog verslaan? lijkt daarom ook wel gerechtvaardigd. Dat voor hen het ‘gevaar’ gaat komen uit de bestaande jobboards in Europa? De kans daarop lijkt nagenoeg nihil. Het zullen eerder nieuwkomers zijn gedreven door A.I., platforms of ‘dark horses’ die Linkedin en Indeed naar de troon moeten gaan steken. We houden het in de gaten!

Lees ook

Over de toekomst van recruitment, of: hoe een rups een vlinder kan worden

Het contrast kon bijna niet groter zijn. In de bovenzaal van een pand met roots tot in de 14de eeuw, zijn een 60-tal TA-leaders bij elkaar gekomen om vooruit te blikken. Het klassieke gebouw van Karel V in hartje Utrecht blijkt echter een prachtig decor om samen de toekomst van recruitment door te spreken. En wel met twee internationale Randstad-directeuren, Glen Cathey en Samantha Schlimper, die speciaal voor de gelegenheid uit de VS zijn komen afreizen.

Niet alleen A.I., maar ook hoe we denken over skills zal de wereld van werk de komende jaren ingrijpend veranderen, leerden de bezoekers gisteren tijdens The Future of Recruitment. Wat kregen zij mee waar we ons allemaal op kunnen/moeten voorbereiden?

‘Zie A.I. als een persoon, en het verandert helemaal hoe je ermee omgaat.’

Glen Cathey bijt het spits af, met zijn visie op de rol van A.I. in recruitment. Géén co-piloot, zegt hij, géén assistent en ook géén back-up. ‘Zie A.I. liever als een persoon, en het verandert helemaal hoe je ermee omgaat.’ A.I. is alles aan het veranderen, het is ‘de nieuwe elektriciteit’, is zijn boodschap. De hype mag misschien een beetje voorbij zijn, hij trekt toch de analogie met (de mythe van) de kokende kikker: omdat we er zelf middenin zitten, hebben we niet genoeg in de gaten in hoeverre A.I. nu al ons leven beïnvloedt. Een beetje zoals het ook is met klimaatverandering, voegt hij toe, op deze werkelijk zonovergoten dag.

Vol met tips

Zijn ochtendsessie is gevuld met tips over hoe beter gebruik te maken van de mogelijkheden die A.I. nu al biedt. Door er gewoon mee in gesprek te gaan, meer vragen te stellen, en aan meer systemen dezelfde vragen te stellen. ‘Zodat je een second opinion krijgt.’ En dat zal ook steeds meer via een ‘gewoon gesprek’ gaan, via voice dus, verwacht hij. ‘Ik denk dat we over 20 jaar niet meer snappen dat we ooit met vingers op toetsenborden bezig waren en met duimen op kleine schermen om een prompt in te voeren.’

‘Ik denk dat we over 20 jaar niet meer snappen dat we ooit met vingers op toetsenborden bezig waren.’

Maar het is niet alleen een toekomstbespiegeling die we hier krijgen, de deelnemers gaan ook zelf aan de slag. ‘Mensen leren door dingen te doen’, zegt Cathey namelijk. ‘Het is een beetje zoals je rijbewijs halen. Je kunt eindeloos filmpjes van verkeerssituaties kijken, maar je leert het pas door achter het stuur te stappen. Je kunt alleen upskillen door kennis toe te passen.’ En dus komen overal de laptops uit de tas, en gaan aan de tafels de aanwezigen aan de slag met de eerder uitgedeelde opdrachten.

Maar niet voordat Cathey toch wel wat waarschuwingen heeft meegegeven. Zoals: ‘Voer geen persoonlijke informatie in, en ook geen gevoelige, vertrouwelijke of bedrijfsinformatie. Vertrouw ook niet blind de output, en vat niet de content van anderen samen en presenteer dat alsof die van jezelf is.’ Maar laat dit je vooral niet beletten het wél te gebruiken, zegt hij. ‘Wat ik wil dat je meeneemt van de sessie vandaag: have an A.I.-first mentality. Hoe kan A.I. me helpen om dit te doen? Verander je gedrag. Anders zul je er nooit de benefits van proeven.’

Conversational technology

De essentie van generative A.I. is volgens Cathey dat het conversational technology is: je kunt ermee in gesprek, en het zal uit de context steeds meer informatie kunnen ophalen en zijn antwoorden kunnen verbeteren. ‘Je moet uitleggen wat-ie moet doen, en hoe je wil dat het antwoord eruitziet. Zie het in die zin als elke andere medewerker. Een assistent, back-up of co-piloot is het niet: dit is immers iemand die meer weet dan jij. Maar hij zal misschien niet altijd de eerste keer begrijpen wat je wil. Gebruik dus een iteratieve benadering, en verschaf context, zoals je ook bij mensen in een conversatie zou doen.’

‘Heb je moeite goede prompts te maken? Dan vráág je dat toch gewoon ook aan A.I.?’

Als je niet blij bent met de uitkomst van wat een generatieve A.I. je voorschotelt, ‘ben je zelf 50% verantwoordelijk’, houdt Cathey zijn gehoor voor. En heb je moeite om zelf goede prompts te maken? Dan vráág je dat toch gewoon ook aan A.I., zegt hij, onder het mom van ‘meta-prompting‘, door hem ook wel ‘help me help you‘ genoemd. En make it explain, zegt hij ook, dus: ‘Vraag ook gewoon: hoe ben je hierop gekomen?’ Geen vraag is volgens hem eigenlijk te gek. ‘Als je wil dat het klinkt als iets, vraag het gewoon. Of vraag om een army of roles, om allerlei invalshoeken dus.’

De ogen openen

Ondertussen wordt aan de tafels hard gewerkt aan bijvoorbeeld betere vacatureteksten, maar ook aan vragen voor sollicitatiegesprekken, en bijbehorende scorekaarten, compleet met wat dan goede antwoorden van kandidaten zouden kunnen zijn. Interessant blijkt bijvoorbeeld hoe A.I. kan helpen een vacaturetekst om te schrijven naar een meer skills-gerichte (en dus meer inclusieve) vacature. ‘Zo kun je ook vragen om 5 verschillende LinkedIn-posts, compleet met emoji’s en hashtags, om deze vacature onder de aandacht te brengen. De meeste mensen vinden dat moeilijk, A.I. kan dat wel, en nog snel ook’, aldus Cathey.

‘Als je het unimpressive vindt, kun je A.I. ook altijd vragen om het beter te doen.’

En ‘als je het unimpressive vindt, kun je het ook altijd vragen om het beter te doen. Net als je bij een persoon zou kunnen doen’, voegt hij toe. Zo kun je volgens hem eigenlijk over elke vraag waar je mee zit het gesprek aan. ‘Ik hoop dat dit je ogen opent. Je kunt altijd meer doen en meer vragen. Je kunt het ook vragen een rol of een persona te spelen. En je kunt het ook gebruiken om veilig moeilijke gesprekken te oefenen voordat je die met een echt mens hebt. Het kan in die zin ook een heel waardevolle coach zijn. A.I. heeft geen ego, beoordeelt je niet.’ Kortom: de ideale, alwetende vriend en collega, stelt de gespreksleider.

Eén keer naar de sportschool

Maar, zo voegt hij er aan het eind van de ochtendsessie wel aan toe: je moet de relatie wel onderhouden. ‘Als je niet je gedrag verandert, dan is het net alsof je één keer naar de sportschool bent gegaan. Ik ben niet hierheen gekomen om je alleen maar te laten oefenen. Als je dit gedrag niet vastlegt, dan heeft het geen impact gehad. Dan heeft het geen verschil gemaakt voor jou, je team en je organisatie. Dus: hoe ga jij ervoor zorgen dat je op regelmatige basis naar de sportschool gaat? Want als je niet je gedrag verandert, dan zal het niet lang duren voordat A.I. jouw baan overneemt en jij irrelevant wordt.’

‘Als je niet je gedrag verandert, zal het niet lang duren voordat A.I. jouw baan overneemt en jij irrelevant wordt.’

En dat is helemaal geen extreme gedachte, zegt hij. ‘Het gebeurt vandaag de dag al. Welke rol je ook hebt, het gaat gebeuren.’ En ja, dus ook met recruiters. Maar zegt hij er ook nog enigszins geruststellend achteraan: ‘Je bent de veiligste in je organisatie als je degene bent die A.I. omarmt in plaats van degene die probeert A.I. tegen te houden.’ Een prikkelende gedachte om de hierop volgende stadswandeling mee in te gaan.

Niet alleen A.I., maar ook hoe we denken over skills zal de wereld van werk de komende jaren ingrijpend veranderen, leerden de bezoekers gisteren tijdens The Future of Recruitment. Wat kregen zij mee waar we ons allemaal op kunnen/moeten voorbereiden?

Ontwerpen om de mens heen

Na de lunch en wandeling is de koek nog niet op. Want niet alleen A.I. verandert de wereld van werk ingrijpend, dat geldt ook voor het werk zélf, aldus Sam Schlimper. Haalde Cathey de genodigden al uit hun comfortzone, dat geldt minstens zo voor de managing director van Randstad Enterprise. Volgens haar moeten organisaties zich namelijk helemaal opnieuw ontwerpen, en wel met de mens en zijn behoeften als uitgangspunt. Het werk dat gedaan moet worden, moet je daaromheen organiseren, zo is haar idee, omdat je anders nooit grootse prestaties en operational excellence kunt opschalen.

‘Het gaat allemaal om de joy of work’, zo is haar stelling. Want daarmee gaat het nu niet goed, zegt ze. ‘De mental health van werknemers gaat onderuit. De stress ging wereldwijd gemiddeld van 13% naar 38%, het verloop van 15% naar 21% en ook de productiviteit groeit nauwelijks meer.’ Tijd om daar wat aan te doen, is haar oproep. Waarbij het zogenoemde pixelation van werk voor haar een kernbegrip is. Oftewel: functies zoals ze nu zijn opknippen in flexibele ‘pixels’ van taken en vaardigheden, dus: ‘banen uit elkaar halen en weer anders in elkaar zetten, maar dan rondom gewenste outcomes in plaats van KPI’s en responsibilities.’

‘De stress ging wereldwijd van 13% naar 38%, het verloop van 15% naar 21% en ook de productiviteit groeit nauwelijks meer.’

Welk werk moet gedaan worden? Welke taken zijn daarbij nodig? Welke skills moet je daarvoor in huis hebben? En dan: waar en wanneer kun je dit werk het beste doen? En moet een mens het doen, of kan A.I. of een cyborg het net zo goed? ‘Dát is pixelation‘, aldus Schlimper, die er meteen het voorbeeld bijhaalt van de verpleegkundige, die slechts 50% van haar tijd met verpleging bezig is, en de andere 50% met dingen die ze eigenlijk niet wil. ‘Als je dat pixelatet, kun je 50% van het werk wegnemen waar ze een hekel aan heeft. En dit voorbeeld kun je in alle organisaties zien.’

‘The competitive edge

Op deze manier het werk anders organiseren is volgens Schlimper ‘the competitive edge‘ de komende jaren. Maar het is wel een cultuur- en gedragsverandering, voegt ze toe, en dus niet makkelijk te implementeren. Al helpt het volgens haar enorm dat je hierbij de mensen die het werk doen centraal kunt zetten, en je mensen de kans geeft vooral te doen waar ze écht goed in zijn en wat bij hen past. ‘Als we niet de mensen in hun core kennen, kun je al hun skills kennen, maar gaat het niet werken’, zegt ze. En dat geldt ook voor leerstijlen van mensen. ‘Als je dat linkt aan het werk dat gedaan moet worden, dan zal het resultaat groot zijn.’

‘De functiebeschrijving ziet er vaak zelfs letterlijk uit als een box. Maar hoeveel mensen passen daar nou precies in?’

We denken nu nog te veel aan ‘jobs in boxes‘, zegt ze. ‘De functiebeschrijving ziet er vaak zelfs letterlijk uit als een box. Maar hoeveel mensen passen daar nou precies in? Ik zeg niet: je moet mensen alleen dingen vragen te doen die ze leuk vinden. Maar als je mensen steeds dingen laat doen die ze niet leuk vinden, haal je de motivatie eruit bij mensen. Het gaat niet om je functietitel, maar om het werk dat je doet. Je kunt ze nog steeds in een box een plek geven, maar ze kunnen wel meer werk in de hele organisatie doen’, zegt ze, verwijzend naar bijvoorbeeld de aanpak die ze bij Mastercard hebben gedaan.

Een cultural shift

Ander voorbeeld: Morgan Stanley. Toen het bedrijf erachter kwam dat A.I. betere investeringsbeslissingen kon maken dan de mens, gaf het de wealth managers de kans om diepere conversaties met cliënten te voeren, en kort gezegd: vaker met ze te gaan lunchen. ‘Maar A.I. neemt nu de beslissingen’, aldus Schlimper. ‘Cliënten blij, wealth managers blij, resultaten prima.’ Maar toch kost het veel organisaties nog moeite om zo te gaan denken, merkt ze, waar ter wereld ze ook komt. ‘Dit is echt een cultural shift.’

Maar vergelijk het met hoe een rups een vlinder wordt. Bij het ontpoppen gooit de rups eigenlijk alles af, en behoudt alleen zijn DNA. ‘Dit is wat ik eigenlijk wil dat je onthoudt van vandaag’, zegt Schlimper. ‘Het helpt mensen erover nadenken. Je moet ontleren, jezelf opnieuw uitvinden. Dat doe je normaal het beste als je door een trauma gaat. Maar we willen niet dat mensen door een trauma gaan. Dus moet je dat simuleren. Bijvoorbeeld door een scenario te schetsen: wat als we volgend jaar niet meer bestaan, wat is er dan gebeurd? Als je zo’n vraag stelt, dan kun je erover gaan nadenken. Je moet mensen kunstmatig in de crisismodus zetten.’

‘Je bént geen recruiter, je hebt skills, die je voor veel dingen kunt inzetten. Zo ben je zelf deel van de oplossing.’

Het risico om niets te doen is meestal groter dan het risico van wel in actie komen, benadrukt ze ook. En dat geldt zeker ook in de wereld van recruitment. ‘Onze industrie zal de komende jaren disrupt worden, dat is een zekerheid’, aldus Schlimper. ‘Maar je bént geen recruiter, je hebt skills, die je voor veel dingen kunt inzetten. Op die manier ben je zelf deel van de oplossing. Als je jouw organisatie in beweging weet te krijgen over die boxes, dan creëer je vanzelf weer nieuwe kansen. En jij hebt daar vanuit je huidige rol in recruitment de capaciteit voor. Zo kun je werken aan die nieuwe wereld rondom de joy of work.’

Lees ook

Waarom we briljante leiders afwijzen – soms nog voor ze één woord gezegd hebben

Hij had het allemaal. Twintig jaar ervaring in complexe omgevingen. Teams gebouwd, crisissen getrotseerd, strategie en vertrouwen op één lijn gekregen. Geen haantje-de-voorste, wel iemand die met weinig woorden precies wist wat er nodig was. Na een uur praten keek hij me aan, glimlachte bijna verontschuldigend en zei: ‘Ik denk dat ik klaar ben voor iets anders.’ Niet groter. Niet prestigieuzer. Gewoon: anders. Kleiner. Dichter bij het vuur. Meer impact, minder politiek.

Hij wist waar hij vandaan kwam. Hij wist wat hij te bieden had.

Hij wist waar hij vandaan kwam. Hij wist wat hij te bieden had. En hij wist dat hij z’n volgende hoofdstuk niet in dezelfde sector ging vinden. Ik geloofde hem. En ik wist ook wat ik moest zeggen. ‘Je bent er klaar voor. Maar ik weet niet of de markt dat ook is.’

De safe bet

Want dat is wat ik telkens opnieuw zie gebeuren. Bedrijven zeggen dat ze openstaan voor andere profielen, frisse blikken, leiders met lef. Maar zodra het over C-level gaat, krimpt die openheid in tot één smal lijntje: iemand die het al gedaan heeft. In dezelfde sector. Met dezelfde uitdagingen. De safe bet. En dus vallen net die mensen die écht iets zouden kunnen veranderen buiten beeld. Niet omdat ze tekortkomen. Maar omdat ze niet herkenbaar genoeg zijn.

Zodra het over C-level gaat, krimpt alle openheid vaak in tot één smal lijntje.

Dat zijn de momenten waarop mijn job spannend wordt. Wanneer ik voel: deze match kán werken, als iemand het durft zien. En ja, ik pitch die kandidaat dan toch. Niet om te provoceren, maar omdat ik geloof in wat er mogelijk is, voorbij de standaard checklist. Soms zegt de klant meteen nee. Maar soms – en dat zijn de mooiste momenten – stopt iemand even. Wordt stil. En zegt dan: ‘Vertel eens meer.’ Dát is waar het boeiend wordt. Daar begint het échte gesprek. En daar kijk ik ook naar uit op het Werf& Live-event. Zin in zo’n gesprek? Zoek me op. Ik ben diegene met het Vlaamse accent…

Over de auteur

Isabel Verhelst is een resultaatgerichte, no-nonsense coach met een passie om mensen te verbinden. Ze is eigenaar van Ingenium Executive Search, een boutique bureau met de focus op top C-level talent dat perfect past bij het DNA van de organisatie. Recent heeft ze ook Talent to match gelanceerd met als missie via online cursussen MKB-managers expert te maken in werving.

Lees ook