Als kandidaat achter tralies: op de Nationale Carrièrebeurs kun je het dit jaar beleven

Vandaag en morgen vindt in de Amsterdamse RAI weer de traditionele Nationale Carrièrebeurs plaats. Een evenement waarbij vooral de stand van de Dienst Justitiële Inrichtingen de aandacht zal trekken. Hier kun je namelijk als kandidaat 1 minuut ervaren hoe het is om daadwerkelijk achter tralies te verblijven. En dat is dan niet zomaar een minuutje de gevangenismuren; het is zelfs een heuse 8D-experience, dus inclusief bijvoorbeeld een 360-graden geluidservaring.

‘In de nagebootste cel beland je midden in een gebeurtenis, gebaseerd op waargebeurde DJI-verhalen.’

‘Binnen de nagebootste cel beland je midden in een gebeurtenis, gebaseerd op waargebeurde verhalen van DJI-medewerkers. Er wordt onder andere een situatie afgespeeld waarin een gedetineerde gefrustreerd raakt tijdens de dagbesteding, waarna een arbeidsbegeleider in actie komt om te helpen’, legt DJI-eventmanager Caroline Brunting uit. ‘Het geluidselement staat centraal in de ervaring, omdat geluid een belangrijke rol speelt bij het creëren van een realistische situatie. Zo ervaren bezoekers niet alleen de fysieke omgeving, maar ook de meer emotionele impact van het werken binnen de muren van DJI.’

‘Misschien zelfs spannend’

De innovatieve stand is ontworpen samen met employer branding-bureau SteamTalmark. Bezoekers kunnen er kennismaken met functies als zorgverlener, beveiliger, penitentiair inrichtingswerker en arbeidsbegeleider. ‘Voor veel mensen is het werk binnen DJI onbekend en misschien zelfs spannend’, aldus Brunting. ‘Met deze nieuwe experience willen we op een toegankelijke manier laten zien dat er veel meer schuilt achter het werken in justitiële inrichtingen. Door bezoekers letterlijk een minuut ‘achter de muren’ te laten beleven, maken we op een unieke manier inzichtelijk hoe cruciaal en divers ons werk is.’

‘Met deze nieuwe experience willen we laten zien dat er veel meer schuilt achter het werk bij DJI.’

Niet alleen informatie delen, maar ook daadwerkelijk een interactieve ervaring bieden, dat is volgens haar het idee achter de nieuwe aanpak. DJI’s directeur-generaal Wim Saris opende de stand vandaag samen met FunX-DJ Fernando Halman. Kandidaten kunnen in de cel zelf kiezen welke functiegroep hen het meest nieuwsgierig maakt en dan daarover het hoorspel beleven. ‘Met behulp van krachtige storytelling en een meeslepende 8D-audio-ervaring, waarbij je intense, waargebeurde situaties, van heel dichtbij meemaakt, en je denkt dat het geluid uit verschillende hoeken van de kamer komt, zuigen we je dan de wereld van DJI in’, aldus Brunting.

Weken eerder naar huis

Het personeelstekort bij DJI staat de laatste tijd maatschappelijk erg in de belangstelling. Om ruimte te maken in de overvolle gevangenissen, wil PVV-staatssecretaris Coenradie gedetineerden met minder dan een jaar straf 3 dagen eerder naar huis sturen dan de bedoeling is, in het uiterste geval zelfs 2 weken. Afgelopen dinsdag probeerden VVD, BBB en PVV haar plan hiervoor echter te torpederen, maar de stemmen in de Kamer staakten, en dus kwam het nog niet tot een beslissing. Komende week vindt hierover daarom opnieuw een stemming plaats.

VVD-staatssecretaris Fred Teeven bezuinigde 10 jaar geleden flink op het gevangeniswezen.

Bij DJI werken momenteel in totaal zo’n 16.000 medewerkers, die de jaarlijkse instroom van circa 30.000 gedetineerden in goede banen moeten leiden. Het grote personeelstekort is vooral ontstaan toen onder VVD-staatssecretaris Fred Teeven enorme bezuinigingen op het gevangeniswezen plaatsvonden, en niet alleen tientallen inrichtingen de deuren moesten sluiten, maar zo ook enkele duizenden medewerkers op straat kwamen te staan. Na het aantreden van Wim Saris in 2022 is weer flink meer geïnvesteerd in werving van nieuwe collega’s, maar tot nog toe dus nog niet met voldoende resultaat.

Voor DJI was er bij de Nationale Carrièrebeurs overigens wél een gunstig resultaat: de stand met nagebootste cel kreeg van de organisatie de prijs voor ‘Beste Stand Award 2025’. ‘Een mooie kers op de taart’, aldus Onno Gout (SteamTalmark).

Lees ook 

Nooit meer talent hoeven afwijzen: zó wil The Talentpool Community het mogelijk maken

Hij sprak de afgelopen weken bij veel bedrijven. En steeds hoorde hij daar hoe lastig het is geworden om goede mensen te vinden. Hoeveel recruiters er ook bij komen, en hoeveel campagnes er ook tegenaan gesmeten worden. Terwijl hij tegelijk ook hoorde hoe makkelijk kandidaten worden afgewezen, en ongeschikt worden bevonden. Maar zijn die mensen werkelijk ‘ongeschikt’? Of zouden ze elders juist wel goed tot hun recht kunnen komen? En zou je ze daarbij niet kunnen helpen, zodat andere werkgevers ook makkelijk met ze in hun contact kunnen komen?

‘Waarom een kandidaat afwijzen als je iemand kan verwijzen naar een andere droombaan?’

Ziedaar de geboorte van The Talentpool Community, een idee dat op 16 juni live wil gaan, en moet uitgroeien tot ‘de grootste talentpool van Nederland’, aldus projectmanager Sandor Lokenberg. ‘Waarom een kandidaat afwijzen als je iemand kan verwijzen naar een andere droombaan?’, vat hij het kernachtig samen. ‘En wat als de silver medaillist van de ander, jouw nieuwe werknemer wordt? Daar is nog een wereld te winnen. En dat is dan ook precies waar jij en wij voor gaan met deze community.’ Oftewel: tevreden kandidaten, tevreden werkgevers. En dat zonder tussenkomst van dure bureaus of Amerikaanse techpartijen.

No talent wasted anymore

Samen met de andere initiatiefnemers van The Talentpool Community zag hij de afgelopen jaren al diverse initiatieven waarin bedrijven hun kandidaten delen. Denk aan deRotterdamseZorg, Luchtvaart Community Schiphol of BrabantZorg.net, een initiatief van Transvorm. Maar waarom zulke ideeën niet opschalen tot een nationaal platform waar alle werkgevers toegang toe kunnen krijgen, en kandidaten zo hun teleurstelling van een afwijzing kunnen omzetten in een vreugdevolle nieuwe kans? ‘No talent wasted anymore‘, noemt hij dat lonkende perspectief. ‘En hoe meer bedrijven meedoen, hoe beter we dat no talent waste kunnen realiseren.’

Stop met afwijzen, begin met doorverwijzen. No talent waste. Onder die noemer wil The Talentpool Community een systeem opzetten, waarbij duizenden werkgevers hun afgewezen kandidaten met elkaar kunnen delen. Sandor Lokenberg: 'Bij de silver medallists is nog een wereld te winnen.'

‘Mensen afwijzen, dat zou je eigenlijk niet meer moeten willen.’

‘Mensen afwijzen, dat zou je eigenlijk niet meer moeten willen’, aldus Lokenberg. ‘Een afwijzing doet altijd pijn. Een kandidaat hoort dan toch altijd: ik ben niet goed genoeg. Terwijl iemand voor een andere vacature juist heel geschikt kan zijn. Met dit initiatief help je mensen daarmee. Ik denk dat 9 van de 10 recruiters aan dit vak begonnen zijn om mensen aan een leuke baan te kunnen helpen. Dat is hun oer-motivatie. Voor mijzelf geldt dat ook, en daarom ben ik ook zo enthousiast over dit initiatief. Omdat ik erin geloof dat het enerzijds bedrijven kan helpen, en anderzijds mensen de kans kan bieden waarnaar ze op zoek zijn.’

Privacy by design

Natuurlijk, zulke initiatieven zijn vaker geprobeerd, beseft hij. Maar dit keer is het volgens hem anders. Alleen al bijvoorbeeld door de technologie die achter het initiatief van The Talentpool Community zit. Zo maken Jobdigger en TheMatchbox het mogelijk dat zowel aan de kant van de vacature als aan de kant van de kandidaat op skills (volgens het ESCO-systeem) te matchen is, en niet alleen op opleiding en ervaring. En is het ontwerp helemaal privacy by design: een werkgever ziet eerst alleen een matchingsscore zónder naam, en kan dan de kandidaat benaderen. Pas als die óók geïnteresseerd is, komt hij of zij ook daadwerkelijk in beeld.

‘Het ontzorgt recruiters bij een stuk sourcing’, zegt Lokenberg, die zelf jarenlang als sourcer zijn sporen verdiend heeft. ‘Je ziet niet iemands hele sociale leven, zoals bij LinkedIn. Maar je krijgt wel inzicht in iemands actuele kennis en vaardigheden. En je weet dat deze mensen op dit moment open staan voor een nieuwe baan. Het is niet the best of both worlds, het is a lot of all worlds, denk ik. Door hieraan mee te doen, krijg je als werkgever toegang tot een heel nieuwe, goed benaderbare talentpool, en help je tegelijk je collega-bedrijven. En het allerbelangrijkste: je helpt er ook kandidaten mee op de best passende plek terecht te komen.’

10 euro per maand

Op 16 juni wil The Talentpool Community officieel van start. De eerste 1.000 werkgevers die meedoen, hoeven daarvoor het instaptarief van maar 10 euro per maand te betalen. Ze kunnen hun silver medallists een mail sturen met een linkje erin, waarmee die kandidaten zich automatisch kunnen inschrijven in de talentpool. Als ze zo een bij henzelf afgewezen silver medallist voor de talentpool aandragen, verdienen ze daarmee een credit waarmee ze ook weer zelf andere kandidaten kunnen benaderen. Zo kunnen ze volledig geautomatiseerd, snel en makkelijk talent vinden, zonder de kosten van bureaus of (Amerikaanse) tech(giganten).

‘Zie het als een soort Ocean Cleanup voor de recruitmentwereld.’

Na 3 weken zijn er al 40 grote en kleinere bedrijven die zich hebben aangemeld voor dit initiatief. ‘Als je 1.000 werkgevers hebt, die elke maand – stel – 10 kandidaten aandragen, dan heb je al snel een rijke, gevalideerde en up-to-date database van mensen die openstaan voor kansen en aangeven best benaderd te willen worden, en meestal vanuit een andere baan solliciteren. Daar kun je dan als corporate recruiter actief gaan hunten op skills. Zie het als een soort Ocean Cleanup voor de recruitmentwereld: dit platform wil afgewezen kandidaten niet meer als waste zien, maar juist als de basis voor een succesvolle match elders. Ik denk dat het in die zin de potentie heeft om een game changer te zijn voor heel Nederland.’

Lees ook

Nederland telt inmiddels 2.997 (!) jobboards en vacaturesites

Een baan zoeken? Online lijkt het nog nooit zo makkelijk geweest. De keuze is in elk geval reuze. Het aantal actieve jobboards is in 2024 gegroeid met 335 tot maar liefst 2.997 vacaturesites. In totaal heeft Nederland zelfs ooit 7.000 jobboards gehad, maar de meerderheid daarvan is inmiddels ‘dood en begraven’. Van die 335 nieuwkomers hebben er 16 in 2024 meer dan 1.000 vacatures gepubliceerd, zo blijkt uit data van Jobdigger, geanalyseerd door Werf&.

Momenteel is er op elke 454 actieve baanzoekers in Nederland 1 jobboard actief.

En let op… deze 3.000 actieve jobboards zijn dan nog buiten de enkele tienduizenden vacaturesites van uitzend- en detacheringsbureaus gerekend. En ook de vele corporate werkenbij-sites zitten er natuurlijk niet bij. Wel zijn bureaus steeds vaker eigenaar van jobboards, zoals bij Indeed (Recruit), Jobbird (YoungCapital), en bijvoorbeeld uitzendbureau.nl het geval is. En uiteindelijk leidt dat ertoe dat er momenteel op elke 454 actieve baanzoekers in Nederland 1 jobboard actief is. En er op elke 426 werkenden in Nederland 1 bureau is. Over een drukke arbeidsmarkt gesproken…

Nieuwe jobboards in 2024

Dat de arbeidsmarkt primair lokaal is georganiseerd wisten de meest succesvolle uitzendbureaus in Nederland al. Maar lokale specialisatie legt ook de jobboard-industrie geen windeieren, omdat ze daarmee tegemoet komen aan de behoefte van het arbeidspotentieel. De namen van enkele van de nieuwe jobboards in 2024 met meer dan 1.000 vacatures bewijzen het:

  • heiloostart.nl
  • medemblikstart.nl
  • schagenstart.nl
  • zaandamstart.nl
  • heerhugowaardstart.nl
  • zaandijkstart.nl
  • castricumstart.nl
  • heemskerkstart.nl
  • lokaalnieuwsoss.nl
  • lokaalnieuwshattem.nl
  • heemstedestart.nl
  • lokaalnieuwsberlicum.nl
  • lokaalnieuwsuden.nl
  • lokaalnieuwsschijndel.nl
  • 078.nu
  • lokaalnieuwsoirschot.nl

Meer trends

Enkele andere trends die verder naar voren komen, kijkende naar alle 335 nieuwkomers:

  • Geografische focus: Veel jobboards richten zich (dus) op specifieke locaties, zoals steden, regio’s of dorpen. Dit duidt op een groeiende behoefte aan lokale werving en het matchen van werkzoekenden met werkgevers in hun directe omgeving.
  • Nichemarkten: Jobboards blijven zich specialiseren in bepaalde sectoren of beroepen. Voorbeelden hiervan zijn aicarriere.nl (met knoeperd van een spelfout op de homepage), europharmajobs.com, cloudcarriere.nl en werkenindebouw.com.
  • Technologische integratie: Sommige jobboards lijken te integreren met specifieke recruitmentsoftware of platforms, zoals de vermeldingen van .career.emply.com en .easycruit.com achter sommige namen. Dit kan wijzen op schaalbaarheid en verder gestroomlijnde en geautomatiseerde recruitmentprocessen.
  • Focus op behoeften en waarden: Een aantal jobboards richt zich op specifieke doelgroepen, zoals kinderopvang-wijzer.nl en thuiswerk-vacatures.nl. Dit laat zien dat er behoefte is aan jobboards die inspelen op de behoeften en waarden van specifieke groepen werkzoekenden, variërend van geloofsovertuiging, voetbalclubs tot mate van flexibiliteit.
  • Informatieve platforms: Naast vacatures bieden sommige platforms ook nieuws en informatie aan, zoals te zien is bij de vele lokaalnieuws…-sites en bijvoorbeeld weekbladdeschakel.nl. Dit suggereert dat jobboards een bredere rol kunnen spelen in het informeren van werkzoekenden over de (lokale) arbeidsmarkt.

‘Jobboards vervullen nog steeds een belangrijke rol in de ontmoeting tussen kandidaat en werkgever.’

‘Jobboards zijn er dus in vele soorten en maten, van algemeen tot niche. Ze vervullen nog steeds een belangrijke rol in de eerste ontmoeting tussen kandidaat en zijn of haar aanstaande werkgever. Hoe nauwkeuriger de matching, waardering van skills en zoekfunctionaliteit, hoe beter en ruimer de sourcingsmogelijkheden zijn voor zowel kandidaat als werkgever’, aldus Adelbert Smal, Business Development Director EMEA bij Jobdigger.

Jobboards zijn dood, leve de jobboards

Een jaar of 10 geleden werden jobboards al doodverklaard. En dat klopt ook deels: zo’n 4.000 zijn inmiddels niet meer actief. Sterker nog, er zijn ook jobboards die slechts tijdelijk (enkele weken of zelfs slechts enkele dagen) actief zijn. Vaak zijn dat sites met een frauduleus karakter, bedoeld om snel cv’s en profielen van kandidaten te verzamelen en zo bijvoorbeeld identiteitsfraude te plegen. Maar soms verdwijnen sites ook omdat (regionale samenwerkings)budgetten aflopen, of er geen winstgevend businessmodel achter zat.

Zeker als je een interessante niche vindt, kun je in 2025 ook nog best een boterham verdienen met een jobboard.

Hoe dan ook, één ding is zeker: de jobboardmarkt is nog steeds springlevend. Zoals blijkt uit onderzoek van Intelligence Group (bij kandidaten) en de Stand van Werven 2025 (recruiters) is het ook nog altijd de belangrijkste bron om aan werk of sollicitanten te komen. Of wéér een vacaturesite beginnen de arbeidsmarkt echt transparanter maakt, is te betwijfelen. Maar dat je er een (kleine) boterham mee kunt verdienen, zeker als je een interessante niche vindt, is ook in 2025 nog steeds het geval. Hoe lang nog? Dat is wel de vraag, met de opkomst van A.I. en de LazyApply’s van deze wereld. Maar daar gaan we de komende jaren achter komen…

Lees ook

Hoe Launchpads met A.I. de jobzoeker centraal zet

Solliciteren. Voor velen is het een noodzakelijk kwaad. Urenlang vacatures doorspitten, eindeloos cv’s tweaken en motivatiebrieven schrijven die vaak ongelezen blijven. En als je al wordt uitgenodigd, is het proces traag en stroperig. Dat moet en kan anders. Daarom bouwde Marta Strykowska het platform Launchpads, dat het sollicitatieproces omdraait: niet de vacature of het cv staat centraal, maar de kandidaat zelf. Geen standaardformulieren, maar interactieve challenges, games en opdrachten waarmee werkzoekenden op een leuke manier hun talenten ontdekken én direct op de radar komen van werkgevers die écht bij hen passen.

Voorvertoning van afbeelding

‘Ik heb Launchpads gebouwd omdat ik ervan overtuigd ben dat het huidige zoekproces naar een baan kapot is. Het is mijn kijk op hoe het zoeken naar een baan kan worden omgevormd tot een snellere, meer datagestuurde en gepersonaliseerde ervaring. En het moet ook leuk zijn, want je staat op het punt iets spannends te lanceren, toch?’, zegt ze er zelf over.

Van stress naar fun

Een sollicitatieproces dat voelt als een verplichting? Niet bij Launchpads dus. Werkzoekenden krijgen de kans om uit te vinden wat ze echt willen. Het platform zegt te kijken naar skills, motivatie en een bijpassende baan. Voor werkgevers volgt daar geen standaard cv uit, maar een dynamisch profiel gebaseerd op talent en potentie. Daarmee verspilt de werkgever ook minder tijd aan sollicitaties die toch niet passen. Met slimme A.I.-matching zorgt Launchpads vervolgens ervoor dat jobzoekers alleen banen zien die écht aansluiten bij hun profiel. Een 92%-matchnauwkeurigheid, minder ruis en meer relevante kansen.

Met slimme A.I.-matching wil Launchpads ervoor zorgen dat jobzoekers alleen banen zien die écht aansluiten bij hun profiel.

Het proces is simpel en snel:

  1. Een werkzoekende maakt een gratis account aan in 2 minuten.
  2. Een interactieve chat helpt vervolgens met ontdekken waar iemand goed in is. Je kunt als werkzoekende ook je cv of link naar een LinkedIn-pagina toevoegen.
  3. Daarna volgt een overzicht van banen die aansluiten bij het profiel en ambities.
  4. Werkzoekenden kunnen challenges doen en daarmee talent laten zien aan werkgevers.

Meer lezen?

‘Onderhandelen over secundaire arbeidsvoorwaarden voor meeste Nederlanders geen optie’

Hebben we het in recruitment over arbeidsvoorwaarden, dan gaat het in de eerste plaats meestal om: het harde salaris. De secundaire arbeidsvoorwaarden blijven vaak veel minder belicht. Terwijl er op dat terrein grote kansen liggen, stelt bijvoorbeeld flexibele-benefits-aanbieder Alleo. Met name jonge werknemers willen er graag over onderhandelen, blijkt uit onderzoek dat ze door Panel Inzicht hebben laten uitvoeren onder 1.000 Nederlanders. Meer dan de helft van de ondervraagden in die enquête (52%) zegt graag zelf te willen bepalen hoe ze hun budget voor secundaire arbeidsvoorwaarden besteden.

‘Het is naïef om te denken vanuit een one-size-fits-all-principe.’

Dit blijkt in de praktijk echter zelden mogelijk. Bijna driekwart (74%) van de ondervraagden zegt in het geheel niet te onderhandelen over hun secundaire arbeidsvoorwaarden, terwijl voor een dikke meerderheid (64%) geldt dat dit ook helemaal niet mogelijk is of is geweest. ‘In deze krappe arbeidsmarkt kan een goed secundair arbeidsvoorwaardenpakket doorslaggevend zijn voor een sollicitant’, aldus Alleo-CEO Florian Gendrault (links op de foto). ‘Het is alleen naïef om te denken vanuit een one-size-fits-all-principe. Iedereen heeft eigen voorkeuren en wensen, vaak passend bij de omstandigheden en levensfase waarin iemand zich bevindt.’

Liever betere perks dan hoger salaris

Niet gespeend van enig eigenbelang zegt hij dat het hoog tijd wordt ‘dat bedrijven in Nederland zich meer gaan openstellen om over individuele secundaire arbeidsvoorwaarden in gesprek te gaan.’ Niet alleen omdat volgens hem dus meer dan de helft van de Nederlanders zelf wil kunnen bepalen hoe het budget voor secundaire arbeidsvoorwaarden wordt besteed, maar ook omdat een derde (33%) van de ondervraagden aangeeft zelfs een hoger salaris te willen inruilen voor betere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Van de 45+-werknemers heeft slechts 17% onderhandeld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden.

En dat geldt met name voor de jongere generaties. Zo geldt voor de jongste generatie volwassen werknemers (18 tot 24 jaar) dat 41% graag onderhandelt over hun perks. Voor de 25- tot 44-jarigen ligt dat op 34%. Van de 45+-werknemers heeft echter slechts 17% onderhandeld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Hierbij helpt het overigens wel om te weten hoeveel die secundaire arbeidsvoorwaarden waard zijn. Maar daarover tast ruim twee derde (68%) van de werknemers in het duister. ‘Je moet wel inzicht in de waarde ervan hebben om te weten wat je in handen hebt. Zeker als je erover wilt kunnen onderhandelen’, aldus Gendrault.

CultuurWerkt!

Het Amsterdamse Alleo heeft recent CultuurWerkt! overgenomen (voorheen Bedrijfs Cultureel Abonnement, ooit opgericht door Joop van den Ende, met huidig directeur Michel Schreurs rechts op de foto). Dat past in de missie van het bedrijf om een breed aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden via technologie transparant, flexibel en persoonlijk te maken, en zo het welzijn van werknemers te bevorderen. Met de overname van CultuurWerkt! werd het bereik van Alleo in één klap uitgebreid naar meer dan 200.000 werknemers.

Alleo (voorheen zelf YourCampus geheten) haalde vorig jaar 5 miljoen euro op om het volledige compensation &  benefits-pakket van werknemers te flexibiliseren en meer relevant te maken. Dat past ook in een trend. Zeker nu de loonstijging (in cao’s) hoog blijft, gaan er steeds meer stemmen op voor ‘een bredere blik’. Zo bepleitte arbeidsvoorwaardenadviseur Roel Fransen (Wissenraet Van Spaendonck) vorige maand nog ‘een duurzaam totaalpakket, met aandacht voor bijvoorbeeld scholing, werkdruk, flexibiliteit en secundaire arbeidsvoorwaarden‘, afgestemd op ‘wat werknemers echt belangrijk vinden’.

‘Alleen door verder te kijken dan loon kunnen cao-partijen de krapte op de arbeidsmarkt structureel aanpakken.’

Dat zou volgens hem werkgevers handvatten bieden om aantrekkelijker te blijven op de arbeidsmarkt. ‘Bovendien helpt een objectieve, datagedreven benchmark met andere sectoren en bedrijven om gericht te investeren in maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan tevredenheid en behoud. Alleen door verder te kijken dan loon kunnen cao-partijen de krapte op de arbeidsmarkt structureel aanpakken en de concurrentiepositie van bedrijven versterken’, aldus Fransen. ‘Zonder deze bredere aanpak lopen werkgevers het risico op korte termijn wel personeel te behouden, maar op lange termijn structurele problemen niet op te lossen.’

Lees ook

Hoe Mega Collections een jonge doelgroep vond, zonder te targeten op leeftijd

De uitzendbureaus waarmee Frans Dilven ooit werkte, daar was hij over het algemeen weinig tevreden over. ‘Je kunt er geluk mee hebben, maar ook pech’, aldus de directeur van Mega Collections, een internationale handelsonderneming uit Waalwijk, groot geworden met bloempotten. ‘De kans is klein dat je zo de echte toppers in de verkoop vindt. Vaak zijn het toch mensen die om een reden thuis zitten. Daarom richten we ons liever op de latent werkzoekenden: mensen die al een baan hebben, maar door een advertentie overtuigd worden om bij ons te komen werken. Een meer natuurlijke manier van werven is er tegenwoordig niet, vind ik.’

Klinkt mooi natuurlijk, maar dan is natuurlijk nog wel de vraag: hoe vind je die latente toppers dan precies? En Dilven (foto boven) wilde graag ook een jonge doelgroep aantrekken, maar besefte dat hij daar niet zomaar meer op kon targetten. Dus hoe dat dan aan te pakken? ‘We startten onze zoektocht eerst naar een medewerker Marketing, Communicatie en Styling (DTP), en zochten daarna verder naar een accountmanager voor de Duitse markt’, vertelt hij. Uiteindelijk vond hij daarvoor de oplossing bij RPO-dienstverlener Pro Contact. ‘Al was het wel even aftasten voordat we ontdekten wat werkte.’

Verjonging? Niet op Facebook…

De jobmarketing voor beide vacatures deed Mega Collections eerst op Facebook en LinkedIn. Maar al snel kwamen ze erachter dat ze daarmee niet de jongere doelgroep bereikten die Dilven zocht. Dus stapten ze over op Instagram. ‘Daar merkten we dat de leads qua leeftijd veel beter in het plaatje pasten. We weten nu: wie verjonging wil, moet niet op Facebook zijn.’

mega collections

De samenwerking met Pro Contact bij deze twee vacatures stemt hem dan ook tevreden, vertelt Dilven. ‘Naast dat we beide vacatures hebben kunnen vervullen was het contact altijd fijn.’ Ook is hij fan van jobmarketing geworden, zegt hij. ‘Het is een nieuwe manier van werven waarmee je een doelgroep best specifiek kunt benaderen. Andere wervingsmethoden zijn vaak veel duurder, en je weet ook vaak niet wat externe recruiters precies aan het doen zijn. Deze optie gaf me juist grip. Ik zou het zo weer doen’, blikt hij terug.

‘Als mensen hier komen werken en het bevalt, gaan ze eigenlijk nooit meer weg. We vieren hier vaak jubilea.’

Maar voorlopig is dat overigens niet aan de orde, zegt hij. ‘Al onze vacatures zijn op dit moment vervuld. En als mensen hier komen werken en het bevalt, dan gaan ze eigenlijk nooit meer weg. We vieren hier vaak jubilea.’ Ook de jongere collega’s die Mega Collections zijn komen versterken zijn niet zo van het jobhoppen, verwacht hij. ‘Dat komt denk ik omdat ik een bepaald type probeer aan te nemen. Iemand die met beide benen op de grond staat, lekker zichzelf blijft en ook anderen respecteert. Dat, én het feit dat dit zo’n leuk bedrijf is, maakt dat mensen blijven en anders terugkomen.’

https://www.pro-contact.nl/klantcase/campagne-in-de-spotlights-mega-collections/

‘Fijne cultuur’

Ooit begonnen met het ‘simpele’ idee van het verkopen van bloempotten is Mega Collections sinds de oprichting in 1988 uitgegroeid tot een van de allergrootste im- en exportbedrijven in Europa, op het gebied van tuin-, balkon-, terras-, interieur- en sfeerartikelen. Het team telt momenteel zo’n 64 vaste medewerkers en 20 uitzendkrachten en bestaat uit een combinatie van oude rotten die er al sinds de oprichting bij zijn, mensen met ervaring en jonge professionals ‘vers van de pers’, zoals Dilven het uitdrukt. ‘Ieder brengt zo zijn eigen dosis gezelligheid, professionaliteit en expertise met zich mee.’

‘We dragen geen maatpakken en spreken niet met dure woorden.’

‘Wij willen niet alleen dat iedereen zich thuis voelt in zijn of haar eigen huis, maar ook bij ons. Daarom houden we het graag laagdrempelig. We dragen geen maatpakken en spreken niet met dure woorden’, zegt hij. Het helpt volgens hem ook dat het bedrijf ‘een leuk, vrolijk product over de hele wereld verkoopt, wat ons werk ook heel dynamisch maakt.’ En ‘iedereen wordt hier gerespecteerd en aangemoedigd om vooral zichzelf te blijven. Mijn collega’s zijn nooit bang om bij mijn kantoor aan te kloppen. Dat is een fijne bedrijfscultuur.’

Lees ook

 

 

Wat leverde de kraptetop nou precies op?

Maar liefst 5 bewindspersonen waren aanwezig: 4 ministers en 1 staatssecretaris. Je kunt dus moeilijk beweren dat het kabinet het onderwerp krapte niet serieus neemt. Niet zo gek ook, met bijna een kabinetscrisis door een personeelstekort in het gevangeniswezen, een op de loer liggend zorginfarct, of Defensie, dat bijna wil verdubbelen in personeelsomvang de komende jaren. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Het kon echter niet verbloemen dat de allereerste arbeidsmarktkrapte-top van deze regering afgelopen vrijdag vaak eerder aanvoelde als een eerste verkenning in plaats van een plek waar doorbraken werden bereikt.

Je kunt na vrijdag moeilijk meer beweren dat het kabinet het onderwerp krapte niet serieus neemt.

Zo’n 200 tot 250 vertegenwoordigers van bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en brancheorganisaties zijn ervoor naar het Haagse New Babylon gekomen. Zij zullen daar onder meer Volksgezondheidsminister Fleur Agema (PVV) zelfverzekerd horen beweren dat ‘het ernaar uit ziet dat we het kunnen oplossen met elkaar’. En Dirk Beljaarts (EZ, ook PVV) horen zeggen dat je soms een crisis nodig hebt voordat er echt iets kan veranderen. Maar dat het tegelijk een ‘heel lastige discussie’ wordt als ‘we afscheid willen nemen van goedkope arbeid in een aantal sectoren.’

Keuzes maken

Toch is zulke keuzes maken juist iets waar ING-hoofdeconoom Marieke Blom wél toe oproept, in haar openingstoespraak van de dag. Al nuanceert ze het debat eerst door te stellen dat arbeidsmarktkrapte natuurlijk ook een soort luxeprobleem is. Er zijn veel landen die maar wat jaloers zijn op onze enorme arbeidsparticipatie, lage werkloosheid en werk voor iedereen die maar wil. ‘Daar mogen we best een lekker gevoel over hebben, als vijfde gelukkigste land in de wereld. Maar we hebben het natuurlijk wel als een van de ergste te pakken, dit krapteprobleem.’

‘Qua arbeidsaanbod is er weinig laaghangend fruit meer.’

Qua arbeidsaanbod is er ook weinig ‘laaghangend fruit’ meer, constateert ze, verwijzend naar de Kamerbrief die het kabinet eind vorig jaar over de krapte schreef. Meer uren werken per week? Ze ziet het niet zo snel gebeuren. ‘Als je kijkt naar het aantal uren per huishouden, dan is dat in Nederland eigenlijk al heel hoog. Er zijn niet veel landen waarin per inwoner meer uren worden gewerkt. We moeten wel meer nadenken over hoe we dat werk verdelen – zeg ik als vrouw. Maar het effect op de krapte is waarschijnlijk beperkt.’

Welvaart creëren

En, zo benadrukte ze: het gaat er natuurlijk ook niet om een ruime arbeidsmarkt te creëren. Want wie wil er nou een hoge werkloosheid? ‘Maar waar het wel om gaat, is die arbeidsproductiviteit. In wat je per uur gedaan krijgt dus. Daarin zit namelijk de welvaart.’ En weten we die productiviteit niet te verhogen, dan wordt het ook voor de publieke sector steeds lastiger om genoeg mensen aan te trekken, schetste ze. ‘Dan moeten we met z’n allen meer lasten gaan betalen. Wat de prikkel om te gaan werken juist weer kan verminderen.’

Beeld van een van de deelsessies in New Babylon.

‘In wat je per uur gedaan krijgt zit de welvaart.’

Het gaat er dan ook niet om de krapte op te lossen, benadrukt ze. ‘Het gaat om ons toekomstige welzijn en onze welvaart. Wij zijn een land dat ongelooflijk veel wil, het liefst ook zoveel mogelijk tegelijk. Daarin moeten we vooral keuzes maken. Doe er een paar en doe die goed, zou mijn suggestie zijn. Ik zou dan beginnen bij de overheid: wees kritisch op de beloftes die je doet. De overheid kan niet alles voor iedereen, ik denk dat dat best te verkopen valt. Want als je niet kiest, laat je het aan het toeval van de arbeidsmarkt over.’

Europeser, groener

Maar ook voor de rest van de arbeidsmarkt mogen we best wat meer keuzes maken, bepleitte Blom. ‘Ik denk dat politici met regels en subsidies duidelijk kunnen maken wat we dan bedoelen met: een sterke economie. We moeten nadenken over waar we dan de focus op willen leggen. Waarbij de richting volgens mij wel duidelijk is; het zal Europeser en groener moeten. De grenzen van de planeet komen in zicht. Dus zeg ik: politiek, hou niet ten koste van alles de gevestigde orde in stand, en oriënteer je op het nieuwe. Durf te vertrouwen op de kracht van de toekomst. We zijn namelijk hartstikke slim en inventief in Nederland.’

‘Ik zeg: politiek, hou niet ten koste van alles de gevestigde orde in stand.’

Waarbij ze uitkwam op een van haar eigen love baby’s, zoals ze het zelf noemde: mensen te helpen zien waar ze in de toekomst nodig zijn, het liefst met behulp van A.I. ‘Wat ze in huis hebben, en hoe ze een stap kunnen zetten van waar ze nu zijn naar waar ze moeten zijn, ik denk dat daar nog veel kansen liggen. Voor bedrijven komt dit nooit uit, dus de overheid moet hier meer achteraan zitten, vind ik. In Finland gebeurt het al, met actief beleid en veel succes. En ook in bijvoorbeeld Frankrijk en Singapore zie je dit gebeuren. Als we dat hier ook voor elkaar krijgen worden we én productiever, én kunnen we beter omgaan met veranderingen.’

Waar is de matching gebleven?

Een indringende oproep, die bij de 5 bewindspersonen echter niet meteen weerklank leek te vinden. In hun panelgesprek na de keynote, en de daaropvolgende deelsessies, leek het onderwerp skills based matching namelijk bijna weer volledig verdwenen. Al kwamen er bij de politici natuurlijk wel mooie beloftes voorbij. ‘We hebben niet de luxe om nog 5 jaar te debatteren’, zei Dirk Beljaarts bijvoorbeeld. ‘We moeten echt aan de slag.’ En vertelden Mariëtte Paul en Fleur Agema dat in het onderwijs en de zorg heus heel veel te verwachten valt van A.I. ‘Ik zie dat we hierin echt meters maken’, aldus Paul.

‘We hebben niet de luxe om nog 5 jaar te debatteren.’

Eddy van Hijum, de coördinerend minister van SZW, die de ’top’ had geïnitieerd, riep ondertussen werkgevers op om ook eens mensen te overwegen ‘die een wat grotere afstand tot de vacature lijken te hebben’. En onderwijsminister Eppo Bruins kwam weer eens met de bekende vergelijking tussen ambulancepersoneel en de flitsbezorger. ‘Als we moeten kiezen, kiezen we allemaal de ambulance’, zegt hij. ‘Dat betekent dat we dus wel degelijk kunnen kiezen.’ Van Hijum haakte daar nog op in door te stellen dat ‘de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeid onze innovatie ook in de weg zit. We moeten die omslag nu dus echt gaan maken.’

Witwassen en fraude

De SZW-minister had het ook over de regeldruk, en de gevolgen die dat heeft voor de krapte op de arbeidsmarkt. ‘Kijk alleen maar naar de ontzettende hoeveelheid mensen die bij de banken bijvoorbeeld bezig zijn met het tegengaan van witwassen en fraude.’ Zou dat niet een tandje minder kunnen, vroeg hij zich retorisch af. En hij wees op het belang van aantrekkelijk werkgeverschap. ‘Wat we niet kunnen is het fundamentele probleem per se kleiner maken. Dit vraagstuk is een gegeven, en gaat niet meer weg. Maar we kunnen met elkaar wel kijken waar nog mogelijkheden zitten die we nog niet benutten.’

‘Dit vraagstuk is een gegeven, en gaat niet meer weg.’

Verwijzend naar de eeuwenlange Nederlandse strijd tegen het water, stelde hij: ‘De noodzaak om ons aan te passen aan de omstandigheden hebben gezorgd voor een cultuur van aanpakken, van samen de schouders eronder te zetten. Dat gaat ons uiteindelijk helpen ook in het omgaan met die krapte.’ Waarbij hij bijvoorbeeld – samen met werkgevers – meer werk zegt te willen maken van ‘instapbanen’, oftewel: ‘het vak leren op de werkvloer. Ik heb het idee dat je zo nog veel meer vacatures binnen handbereik van een grote groep mensen kunt brengen.’ Maar, besefte hij ook, zo makkelijk als dat klinkt, is het in de praktijk waarschijnlijk niet.

‘Meer subsidies’

Het paste al met al wel bij de conclusies van deze eerste top. Want ook uit de paneldiscussies die in de zaaltjes vervolgens plaatsvonden, kwamen helaas niet heel veel meer ideeën terug dan toch behoorlijke dooddoeners als ‘meer subsidies’, ‘meer statushouders inzetten’, en ‘het onbenut arbeidspotentieel nog beter benutten’. Al viel er bijvoorbeeld ook te genieten van het verhaal van schooldirecteur Rick Wolsink, die bij de Dorpsschool Halle géén last heeft van een lerarentekort, omdat hij het proces ‘omdraaide’: niet langer zocht hij een juf voor een klas van 25 kinderen, maar keek hij: wie wil wanneer een deel van het onderwijs verzorgen?

Zo kreeg hij een veel grotere groep leerkrachten, voor bewegingsonderwijs, zwemlessen, muziek, burgerschap, zelfs typeles – met diplomagarantie. ‘We deden een vacature uit. Onze buurschool had één reactie, wij kregen er 45’, vertelt hij. Juist door ‘andersom te denken’. En gaat dat dan niet ten koste van de schoolresultaten? Integendeel, maakte Wolsink duidelijk. Op de basisvaardigheden gingen de scores van de kinderen juist enorm omhoog door deze aanpak. ‘We kijken nu: wie wil in onze school werken? Hoe laat wil je beginnen? Wat vind je leuk? Wat is je kracht? Daardoor hebben we een heel nieuwe vijver aan professionals gevonden.’

Waar blijft de doorbraak?

Het is dit soort voorbeelden dat toch de waarde van deze arbeidsmarktkrapte-top duidelijk maakt. Samen met elkaar enkele inspirerende voorbeelden uitwisselen, en zo hopen op wat doorbraken. Het is duidelijk andere koek dan de Woontop van afgelopen december, waar veel hardere afspraken werden gemaakt over bijvoorbeeld te bouwen woningen. Hier ontbreekt zo’n agenda. En dus zullen we misschien eerder blij moeten zijn dát er aandacht voor het onderwerp is, dan hopen dat er hierdoor meteen iets verandert.

‘We moeten over een jaar wel verder zijn dan we nu zijn.’

De ‘kleilagen opruimen’, de ‘schotten wegnemen’, ‘slimmer werken’, ‘samen de schouders eronder’, ’taboes durven doorbreken’, het zijn dit soort politieke clichés die hier veel te horen zijn. Maar tot concrete nieuwe oplossingen leidt het nauwelijks. Eddy van Hijum beseft het, zegt hij ter afsluiting. ‘Ik vond het inspirerend. Maar er ligt tegelijk nog veel huiswerk voor ons. Hoe nu verder? We zullen in elk geval in gesprek blijven. We moeten over een jaar wel verder zijn dan we nu zijn. U mag van ons verwachten dat wij de samenhang daarin bewaken. En dat we dan hier over een jaar nog eens terug komen. Dus wellicht tot dan…’

Lees ook

8 trends die duidelijk worden uit alle 58 (!) inzendingen voor de Werf& Awards van dit jaar

Het had opnieuw even een aanloopje nodig, maar uiteindelijk kwamen gelukkig ook dit jaar de inzendingen voor de Werf& Awards weer in groten getale binnen. Toen de deadline naderde, ging de machine ineens hard draaien, en bleek ook het afgelopen jaar weer héél veel moois gemaakt te zijn. Zelfs nog precies eentje meer dan vorig jaar. Wat valt zoal op aan al die 58 inzendingen? We proberen een paar rode draden, trends en ontwikkelingen te ontdekken.

#1. De gemeentes zijn wakker geworden

Zou het de gemeente Amsterdam zijn geweest, die vorig jaar mbo’ers liet gamen voor een gewild traineeship en daarmee een Award in de wacht sleepte? Op een of andere manier lijkt het de gemeentes dit jaar wel wakker te hebben geschud. Jarenlang waren de inzendingen van de 342 gemeentes in Nederland redelijk beperkt gebleven, nu tellen we er ineens 5. En nog heel verschillende ook. Zo was de gemeente Tytsjerksteradiel na een splitsing op zoek naar nieuw personeel, en zette (opnieuw) de gemeente Amsterdam een multimediale campagne in om aan nieuwe managers te komen.

De naastliggende gemeente Haarlemmermeer viel juist op met een Meet & Greet en een mooi leer- ontwikkeltraject voor Functioneel Applicatie Beheerders (in opleiding), terwijl die andere grote stad, Rotterdam, een radicale switch naar een skills-based strategie inzette met een in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken ontwikkelde innovatieve selectie- en ontwikkelmethode. En dan hadden we ook nog de Next Beheer-campagne, een initiatief van de 4 grootste gemeenten van het land, dat een bordspel ontwikkelde om mensen te interesseren voor het beheer van de Openbare Ruimte.

#2. De hele luchtvaart werft

Opvallend: het grote aantal inzendingen uit de wereld van de luchtvaart dit jaar. Mogelijk ook aangestoken door het eerdere succes van de wervingscampagne voor beveiligers van de Schiphol Group, of door de grote tekorten in de sector, zagen we dit jaar inzendingen van vrijwel alle grote spelers op dit terrein. Of het nu de LVNL was, die ‘op de radar’ van nieuwe talenten wist te komen, de KLM, die zijn recruitment naar ‘strategische hoogten’ bracht, of de Royal Schiphol Group zelf, die met een heus Career Travel Agency 2 weken lang op Schiphol Plaza mocht bivakkeren: ze doen allemaal (opnieuw) een gooi naar de prijzen.

#3. De zorg is nog steeds zéér actief

Een sector die kampt met personeelstekorten? Dan denk je waarschijnlijk als eerste aan: de zorg. En zorgpartijen zijn dan ook dit jaar weer volop aanwezig onder de inzenders. Daaronder ziekenhuizen als het IJsselland, dat een safari op de OK organiseerde, het Reinier de Graaf, dat een social media-referral-battle organiseerde, of het Franciscus, dat als een van de weinigen dit jaar een technologisch innovatieve inzending deed. In het kader van samenwerking viel hier de case van 5 ziekenhuizen in de regio Utrecht op, die via Jouwziekenhuisbaan.nl niet langer concurreren om het schaarse personeel.

Maar ook elders in de zorg was er weer veel te genieten. Van de levende billboards van ouderenzorgorganisatie Omring, tot de mooi ‘ronde’ campagne van de Zorgcirkel en de antroposofische ‘(anti-)geitenwollensokken’-campagne van Lievegoed. En van de datagedreven aanpak van GGZ Delfland, tot de preselecterende campagne van Driestroom, het trotse werkgeversmerk van ActiVite en het ‘praatspel’ in de jeugdzorg van Swung: de variatie in de inzendingen was al even groot als die in de sector zelf. Maar steeds met als resultaat dat het dus blijkbaar nog altijd wel kán: je onderscheiden in de zorg, en zo goede mensen aantrekken.

#4. Een waar debutantenbal

Waren het de afgelopen jaren grote (vaak semi-publieke) organisaties als DJI en KVK die ineens ontdekt leken te hebben dat ze óók een werkgeversmerk hebben, dit jaar waren er meer die hun voorbeeld volgden. Wat te denken bijvoorbeeld van de Autoriteit Persoonsgegevens, die zich liet zien met een privacybewuste campagne, of het voorheen nogal onopvallende KIWA, dat nu ook aan de arbeidsmarkt duidelijk maakt dat je ze overal tegenkomt. DNB werkt natuurlijk al langer hard aan zijn employer brand, maar scharen we voor het gemak ook maar even in deze categorie, met hun campagne die het werkveld ‘invoelbaar’ maakte.

Opvallend was ook de inbreng van woningcorporaties als Havensteder en Woonwaard, die debuteerden met sterke werkgeversmerken, en de vervoersbedrijven GVB en EBS, die beide met laagdrempelige, maar zéér doelgroepgerichte acties in een beperkte tijd voldoende buschauffeurs wisten te vinden. Ook het zeer actieve Odido noemen we als nieuwe organisatie in deze categorie, net als het relatief kleine en jonge Polestar Capital, dat zijn duurzame belofte aan de man brengt onder de noemer: ‘Er is werk aan de wereld!’, en Hoogheemraadschap DSR, dat zijn hele recruitment in één jaar strategisch wist te maken.

#5. De luiken mogen open

Terwijl bij overheden vaak wordt gesproken over het ‘onbenutte arbeidspotentieel’, ‘mensen de kans geven’, en ‘de luiken open zetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, zien we die beweging in de praktijk van de Werf& Awards nog relatief weinig terug. Terwijl veel campagnes nog steeds jagen op hetzelfde schaarse (en steeds schaarsere) talent, zijn er slechts een paar die het vizier verleggen. Zoals PostNL, die met interne jobcoaches iedereen (en dan vooral uitkeringsgerechtigden) aan het werk wil helpen.

Of kijk naar sociaal ontwikkelbedrijf WSD, die in 9 Brabantse gemeenten op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken de doelgroep opzocht die normaal niet zo makkelijk contact heeft met de arbeidsmarkt. Met een beetje goede wil kunnen we ook de inzendingen van het objectieve, skill-based recruitment van DHL en Equalture tot deze categorie rekenen, net als de case van Based on Skills, dat vacatures bereikbaar maakt voor jongeren die anders misschien niet zo snel de kans zouden krijgen. En dan natuurlijk ook de primeur van de toepassing van het Integraal Skillspaspoort, die Defensie afgelopen jaar had, voor ‘jongeren zonder plan’, ondersteund door NCOI en een campagne van het zelf ook nog piepjonge Sevenmade.

#6. Nog altijd weinig A.I. en VR

Opvallend: in een jaar waarin A.I. vaak op allerlei manieren het gesprek leek te beheersen, is daarvan in de inzendingen voor de Werf& Awards weinig terug te vinden, net zo min als bijvoorbeeld VR of AR. Sterker: technologische innovatie lijkt over het algemeen behoorlijk ondergeschikt te zijn aan het handwerk van het traditionele campagnebouwen.

Met natuurlijk uitzonderingen als het al genoemde Franciscus Ziekenhuis, of het omgekeerd solliciteren bij JobQ, digitale ontmoetingsplek voor latent werkzoekenden. Ook de implementatie van Simply’s A.I.-oplossing bij Staan valt natuurlijk in deze categorie, net als de nieuwe recruitmentsite van technisch bemiddelaar STAR. Maar al met al valt op dat het aantal inzendingen hier nog wel wat achterblijft.

#7. Waar zijn techniek, ICT, retail en onderwijs?

Sowieso is zo’n overzicht van inzendingen altijd informatief, niet alleen omdat het laat zien wat er speelt, maar ook om wat er níet wordt ingezonden. Zo valt op dat de toch krappe onderwijssector dit jaar weer vrijwel volledig verstek laat gaan, en ook dat vanuit de techniek de inbreng beperkt blijft. De monteurscampagne van DAF is daarbij een gunstige uitzondering, net als de verrassende employer branding-aanpak van grote bouwbedrijven als BAM en hun kleinere ‘concullega’s’ als Quint en van Ginkel. En wat te denken van het in eigen huis ontwikkelde ‘warme bad’ van Brabants familiebedrijf Knaapen? Opvallend én onderscheidend.

Opmerkelijk is verder dat de IT-sector, jarenlang min of meer hofleverancier van inzendingen, het nu behoorlijk laat afweten. Zou dat met de omslag in de sector te maken hebben? Alleen de Rabobank viel hier op, met een fraaie documentaire, die de duurzaamheid van de ICT-branche belichtte. En ook de retail is wel eens sterker vertegenwoordigd geweest. Kruidvat zond in met zijn ‘solliciteren-met-je-bestie’-campagne, en Rituals met hun werkenbij-site vol merkbeleving. Maar dit jaar géén Jumbo, Lidl, Etos, of Albert Heijn bijvoorbeeld. Zou er bij de retailpartijen niet nog meer moois gemaakt zijn, dat zou kunnen meedingen om de prijzen?

#8. Van onboarding tot DBA

En zo zijn in de inzendingen nog wel meer trends op de arbeidsmarkt terug te zien. Zoals: de toenemende aandacht voor het thema onboarding, die we terug zien in de inzendingen van zowel Byner als de ‘100-dagenreis’ van PGGM, terwijl concurrent APG zich juist onderscheidt met een groots en succesvol referralprogramma, net als de NS. De invloed van de handhaving van de Wet DBA is dan weer te herkennen in de inzending van Heros, terwijl de stichting Guruz de herwaardering van het mbo treffend in video wist te vangen, en JAM de strijd om het steeds schaarser wordende jonge talent een spraakmakend gezicht gaf.

Bij Raaak zagen we de (bestendiging van de) podcast-trend terug, terwijl LTO Noord (met het platform beteruitzicht.nl) de kracht van samenwerking liet zien als je zij-instromers wilt aanspreken. Maar er zijn natuurlijk ook nog altijd gedegen, meer traditionele recruitmentaanpakken te zien. Zoals Van Lanschot Kempen, dat geduldig een sterk werkgeversmerk opbouwt. Of de Trigion Safety Group, die samen met Bluewave en Clubgeist een datagedreven campagne opzette om snel toezichthouders te werven. En ook oud-winnaar Partou liet opnieuw scherp van zich horen, met een leuk-provocerende en bepaald niet kinderachtige campagne.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de meest ‘lollige’ inzendingen van dit jaar: de bijzonder succesvolle campagne voor ‘rij-opa’s’ van Copy Commando, en de werkelijk hilarische carnavalsaanpak van vaste inzender Werken in de Kempen, die andermaal aantoonden goed aan te voelen hoe je recruitment en fun kunt laten samengaan. Of het genoeg is voor een Award, of zelfs maar een nominatie? Dat zal ongetwijfeld de komende weken duidelijk worden…

@werkeninderegio Heeft Wil zijn perfecte match gevonden? ❤️💔 #firstdates #valentijnsdag #valentijn #werkenindekempen ♬ origineel geluid – werkeninderegio

Lees ook

Way to go in Togo: hoe 3 Nederlanders de arbeidsmarkt in Afrika naar hun hand zetten

Het begon met een brainstorm aan de (virtuele) keukentafel, ongeveer een jaar geleden. Na vele jaren in Nederland had Chris Koehler (foto) besloten met zijn familie terug te verhuizen naar het Afrikaanse Togo, en wisselde daarover wat ideeën uit met zijn vrienden, marketeer Tim van de Donk en frontend developer Jelle Verzijden. Ze kwamen eerst met ideeën over een pechdienst, en een groot zorgproject, maar merkten al snel dat er nauwelijks een jobboard in het land actief was waarop ze de benodigde mensen daarvoor zouden kunnen vinden.

De 3 merkten al snel dat er nauwelijks een jobboard in Togo actief was.

Zo werd een nieuw idee geboren: zouden ze misschien iets met de arbeidsmarkt daar kunnen proberen, om talent meer kans te geven, en tegelijk bedrijven te helpen in hun wervingsbehoeften te voorzien? Van het een kwam het ander, en zo ging in november vorig jaar hun recruitmentplatform EdoMatch live, speciaal gericht op Togo (maar eigenlijk ook al meteen op heel Afrika).

Positieve impact

Wat er daarna gebeurde, hadden ze zelf eigenlijk ook niet verwacht. Het platform, en met name de bijbehorende app, bleek al snel een schot in de roos. De app registreerde in minder dan 7 weken tijd niet alleen meer dan 10.000 werkzoekenden (inmiddels staat de teller op ruim 50.000, na slechts 3 maanden), ook sloten 180 bedrijven die actief zijn in het Afrikaanse land zich in die tijd aan, waaronder Moov Togo en Brussel Airlines. Het duurde dan ook niet lang of het jonge platform wist op te klimmen tot de onbetwiste nummer 1 in gedownloade business-apps in het land, giganten als LinkedIn en Zoom achter zich latend.

‘We zagen een kans om niet alleen een succesvol bedrijf op te zetten, maar ook een positieve impact te maken op het leven van duizenden professionals,’ vertelt CEO Chris Koehler in Fonk Magazine. En de ambities houden niet op bij de grenzen van Togo. In Benin zijn ze al actief, en Ivoorkust staat ook op de roadmap, aldus Koehler. En beseffende dat in 2075 zo’n 1 op de 3 mensen in de wereld Afrikaan zal zijn, lijken ze op het goede moment ingestapt in een markt met bijzonder veel potentie. Zeker met het zelfgekozen motto: ‘For every talent, There is opportunity.’

Minimale mismatches

EdoMatch, gevestigd in de Togolese hoofdstad Lomé, biedt momenteel een A.I.-gedreven jobmatching-app, die een antwoord moet vormen op de vaak inefficiënte en weinig transparante arbeidsmarkt in Afrika, waar talent en vacatures elkaar tot nu toe maar moeilijk vinden. De vraag naar innovatieve recruitment-oplossingen stijgt hierdoor, en EdoMatch speelt hier op in. Werkzoekenden kunnen er zich onderscheiden met interactieve video’s en projectpresentaties, terwijl bedrijven snel toegang krijgen tot de beste kandidaten dankzij geavanceerde algoritmes, die de kans op mismatches zoveel mogelijk minimaliseren.

Chris Koehler, Jelle Verzijden en Tim van de Donk

Bedrijven kunnen shortlists van kandidaten verwachten, klaar voor een sollicitatiegesprek. Met de hele wervingscyclus in één applicatie – van vacature tot contract -wordt de time-to-hire volgens de initiatiefnemers gehalveerd. En door de kwaliteit van de match te verbeteren, wil Edomatch bovendien het verloop helpen verminderen.

‘Dit is nog maar het begin’

Maar EdoMatch is meer dan een digitale oplossing voor de arbeidsmarkt, stellen ze. Het is volgens hen ‘een initiatief dat mensen verbindt en hen de kans biedt om hun toekomst vorm te geven.’ Het grotere doel is om Afrikaanse talenten niet alleen te ondersteunen, maar hen ook te begeleiden naar betekenisvolle kansen, zowel binnen als buiten het continent. ‘De toekomst is Afrikaans en EdoMatch is er om die toekomst dynamischer te maken’, stellen de initiatiefnemers.

‘Potentieel kent geen grenzen.’

Op dit moment is de app bijvoorbeeld al te downloaden in 24 landen. ‘Dit is nog maar het begin’, aldus Van de Donk. Onze reis begint in Togo, maar onze visie is om uit te breiden naar heel Afrika en uiteindelijk naar een wereldwijde schaal. Samen creëren we een toekomst waarin talent en kansen samenkomen. En potentieel kent geen grenzen.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door EdoMatch (@edo.match)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door EdoMatch (@edo.match)

Lees ook

Geïntegreerde vast/flex-werkenbij-site levert NS de Total Talent Management Award van 2025 op

NS kreeg de Total Talent Management Award vanwege de stap die het bedrijf heeft gemaakt om op de gebruikelijke werkenbij-site ook ruimte te maken voor zzp- en flexopdrachten, een stap die nog altijd vrij uitzonderlijk is. Het lukt de NS daarmee bijvoorbeeld om meer rechtstreeks zaken te doen met zzp’ers. Het bedrijf lift voor haar flexbehoefte mee op het vele verkeer dat de website al heeft.

Maar de integratie van vast en flex opdrachten op een site heeft meer voordelen, ook intern. De hiring managers kunnen zo bijvoorbeeld concreet zien wat alternatieve contractvormen kunnen zijn. Daarbij zien ook eigen medewerkers van de NS wat er aan interim-projecten beschikbaar zijn. Zo speelt deze stap ook een rol in het vergroten van de interne mobiliteit. ‘Een rechtstreeks koppeling met ons VMS-systeem van Nétive zorgt voor een gegarandeerde terugkoppeling aan kandidaten’, zo legde Claudia Zwitser, hoofd Recruitment & Employer Branding van de NS (midden op de foto), bij de uitreiking van de prijs uit.

Verder doortrekken

De jury prees het slimme gebruik van een al aanwezige en bewezen succesvolle werkenbij-site. Een aanbeveling van de jury is wel om de geïntegreerde vast/flex-gedachte ook verder door te trekken naar de meer praktische beroepen, waar NS natuurlijk ook een zeer grote wervingsbehoefte heeft.

De jury prees het slimme gebruik van een al aanwezige en bewezen succesvolle werkenbij-site.

De NS kaapte de Award net voor de neus weg van BrainsFirst en CJIB. BrainsFirst verdiende een finale plek vanwege nu innovatieve manier om skills te meten bij werkenden. Dat doen ze namelijk door het meten van hersenactiviteiten tijdens gamen. Het CJIB presenteerde een inspirerend voorbeeld van hoe zij ‘ongezien’ IT-talent hebben weten binnen te halen, door stevig inzetten op diversiteit en het recruitmentproces fundamenteel anders aan te pakken: niet vraaggestuurd, maar 100% uitgaan van het aanbod aan kandidaten, waarbij een ieder de ruimte kreeg om te laten zien wie ze zijn en waar hun talent ligt.

Inspiratie

Juryvoorzitter Marleen Deleu, hoofdredacteur van NextConomy, was blij met de diversiteit aan inspirerende inzendingen voor de Total Talent Management Award van dit jaar. Het toon wat haar betreft aan dat werken aan een total talent management-aanpak op vele manieren mogelijk is. Zo’n ​total talent management-concept gaat uit van een een holistische benadering van talentbeheer waarbij organisaties zowel vaste medewerkers als flexibele krachten, zoals freelancers en interim-professionals, integreren in een overkoepelende strategie. In plaats van te focussen op de contractvorm, staat bij TTM de talentbehoefte van de organisatie centraal, met als doel het juiste talent op het juiste moment en tegen de juiste kosten in te zetten.

Lees ook

 

Gamen en cashen? Deze zomer kan het! (inzending JAM)

In een wereld waar de strijd om jong talent steeds heftiger wordt, is het cruciaal om op te vallen. Hoe bereik je Gen Z op een manier die hen echt aanspreekt? Hoe zorg je ervoor dat bedrijven snappen dat de traditionele cv’s en motivatiebrieven niet meer de heilige graal zijn? JAM had hier een antwoord op: de Chief Gaming Officer-campagne. Een recruitmentstunt die niet alleen viral ging, maar ook een nieuwe standaard zette voor gamified recruitment.

De uitdaging: Hoe trek je de aandacht van Gen Z?

Jong talent is moeilijker dan ooit te bereiken. Ze scrollen sneller dan het licht, zijn wars van traditionele vacatureteksten en willen vooral impact maken. Bovendien hebben ze skills die vaak onzichtbaar blijven op een cv, maar die ze wél ontwikkelen in de virtuele werelden van games als Fortnite, FIFA, League of Legends en Call of Duty.

Jonge talenten scrollen sneller dan het licht, en zijn wars van traditionele vacatureteksten.

Dáár lag de kans. Als gaming een miljardenindustrie is waarin strategisch inzicht, samenwerking en probleemoplossend vermogen centraal staan, waarom zou het bedrijfsleven daar dan niet op inspelen?

De oplossing: JAM zoekt Chief Gaming Officer

We lanceerden een baan die niet bestond, maar wél direct tot de verbeelding sprak: Chief Gaming Officer (CGO). Een droombaan waarin je, als fanatieke gamer, jouw skills kon omzetten in een carrière. De rol? Bedrijven helpen om gaming in te zetten als wervingsstrategie én het beste gametalent scouten.


De vacature werd gelanceerd met een krachtige video en social campagne, compleet met gaming visuals en slim doordachte whatsapp-flow om de leads te engagen.

De impact: viral bereik en waardevolle matches:
🔥 Explosieve engagement: De campagne ging viraal. Binnen no-time hadden duizenden jongeren de vacature gezien, gedeeld en erop gereageerd.
🎯 Employer branding boost: Bedrijven zagen in dat gaming veel meer is dan een hobby – het is een bron van waardevolle soft skills.
💡 Nieuwe recruitmentaanpak: De campagne bewees dat het mogelijk is om via gaming non-traditionele talenten te werven.

Wat was de impact van de case?

  • Ruim 1.000.000 jongeren bereikt
  • + 15.000 website bezoekers
  • 3.200 aanmeldingen van CGO kandidaten
  • 10.000 whatsappberichten
  • 2.250 afgeronde sollicitaties
  • De unieke job van Chief Gaming Officer vervuld
  • Need I say more?

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Hoe vaak ben je een campagne tegengekomen waarin de boodschap te mooi leek om waar te zijn?Eigenlijk altijd ís het dan ook te mooi om waar te zijn. Bij deze campagne niet! Wolf, de eerste CGO van Nederland heeft een zomer lang van zijn hobby zijn werk kunnen maken als CGO bij JAM. Voor JAM leverde het mooie samenwerkingen op met bekende CEO’s in Nederland en ruim 3200 aanmeldingen van potentiele kandidaten!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment directeur)
  • Joris Raaijmakers (Algemeen directeur)
  • Romy Jans (Content specialist)

Extern:

  • Jasper Jacobs (Techonomy)
  • Robin Sweegers (Techonomy)
  • Vele andere collega’s van Techonomy

Wolf Lunenburg (Chief Gaming Officer JAM)

En verder:

  • Gemeente Maastricht
  • Jumpsquare
  • XXL Nutrition (René van der Zel)
  • Coronel Kartcentrum (Tim Coronel)
  • Vele anderen die tijdens straat-battles hebben deelgenomen aan een potje gamen tegen onze CGO.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

‘Arbeidsmarkt koelt af, maar personeelstekorten houden aan’

De Nederlandse arbeidsmarkt blijft afkoelen. Het aantal openstaande vacatures lag op 1 maart 2025 ruim 12% lager dan een jaar eerder, zo blijkt uit een analyse van Indeed. Ondanks deze daling blijven veel bedrijven moeite houden om personeel te vinden en blijven de personeelstekorten dus groot. Het vacatureniveau ligt namelijk nog altijd 29% hoger dan begin 2020 (net voor de coronapandemie). De vraag naar tandheelkundigen, thuiszorgmedewerkers en apothekers piekt zelfs, terwijl rollen in IT Operations, klantenservice en landbouw juist een (flinke) daling laten zien.

Afgelopen jaar stak de zorgsector met kop en schouders erbovenuit op de vacaturemarkt, met aanzienlijke vacaturegroei in tandheelkunde (+58%), persoonlijke (thuis)zorg (+35%) en farmacie (+23%). Daarnaast blijven verpleegkundigen (+17%) en medewerkers in de maatschappelijke dienstverlening (+19%) nog altijd zeer gewild.

Sector
Groei
Tandheelkunde
+58%
Persoonlijke Verzorging & Thuiszorg
+35%
Farmacie
+23%
Community & Maatschappelijke Dienstverlening
+19%
Verpleging
+17%

* 1 maart 2024 versus 1 maart 2025

‘De tandheelkundige sector kampt met vergrijzing’, zegt Stan Snijders, managing director van Indeed Benelux. ‘Veel tandartsen en assistenten gaan met pensioen, terwijl de instroom van nieuwe krachten beperkt blijft. Tegelijkertijd neemt de vraag naar mondzorg toe, wat de stijging van vacatures in deze sector verklaart. Die vergrijzing speelt ook een rol in andere zorgsectoren, zoals de thuiszorg, waar eveneens steeds meer vacatures ontstaan.’

IT, klantenservice en landbouw zien afname

In tegenstelling tot de zorg is het aantal vacatures in IT, klantenservice en landbouw juist sterk gedaald. Vooral banen in IT Operations & Helpdesk (-55%) en klantgerichte functies zoals klantenservice (-33%) laten een flinke afname zien. Opvallend, zegt Snijders. ‘Al zijn dit natuurlijk sectoren die zich goed lenen voor automatisering. A.I. zorgt voor veranderingen van banen in deze sector, wat mogelijk de daling in vraag naar personeel kan verklaren.’

Sector
Daling
IT Operations & Helpdesk
-55%
Klantenservice
-33%
Landbouw & Bosbouw
-32%
Banken & Financiën
-24%
Retail
-25%

* 1 maart 2024 versus 1 maart 2025

De cijfers van Indeed sluiten aan bij de cijfers waar UWV en SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) recent mee kwamen over het dalende aantal vacatures voor mbo-banen in de ICT. Ook deze twee instellingen verwachten dat A.I. een deel van het werk in dit segment gaat overnemen, terwijl opvallend genoeg het aantal mbo-afgestudeerden in de ICT tussen 2024 en 2029 waarschijnlijk juist zal gaan stijgen. Ook het UWV en SBB zien overigens een flinke groei van het aantal vacatures in de sectoren zorg, retail en gastvrijheid, en als gevolg daarvan over de hele linie nog flinke personeelstekorten.

Werkloosheid ietsjes toegenomen

Het nieuws van Indeed komt op dezelfde dag dat het CBS meldt dat de werkloosheid in februari opnieuw iets is toegenomen, al blijft het met 3,8% nog altijd historisch gezien erg laag – en bovendien even hoog als in januari. In februari kwam het aantal werklozen uit op 392.000, nog altijd minder dan het aantal open vacatures, dat eind vorig jaar op 404.000 lag. De personeelstekorten blijven dus groot. Bovendien steeg het aantal mensen met betaald werk ook nog eens in de afgelopen 3 maanden, met gemiddeld 6.000 per maand.

‘De reserves van de Nederlandse arbeidsbevolking lijken op.’

CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen meldt daarnaast dat de ‘Nederlandse arbeidsmarkt uit zijn jasje dreigt te groeien’. De groep 25- tot 45-jarigen op de arbeidsmarkt groeit namelijk niet of nauwelijks meer, terwijl steeds meer mensen met pensioen gaan. ‘De reserves van de Nederlandse arbeidsbevolking lijken op’, aldus Van Mulligen. Mensen die nu nog niet werken, hebben daar volgens hem nu meestal een goede reden voor. En daar zal de komende jaren waarschijnlijk ook weinig verandering in komen, verwacht hij.

Lees ook