Wat de blockchain nu al voor werving en selectie kan betekenen

Over de potentie van de blockchain is de laatste jaren veel te doen geweest. Ook in recruitment werden de principes vaak een grote rol toegedicht, bijvoorbeeld als manier om cv’s makkelijk én veilig de wereld rond te laten gaan. Maar het afgelopen jaar hoorden we ineens een stuk minder over voortgang op dit gebied. Was de ontwikkeling stilgevallen? Of onder de radar verdwenen?

Doel is een wereldwijd toegankelijk, en betrouwbaar ‘Internet of Careers®’ te bouwen.

Zoals zo vaak met dit soort aanvankelijke hypes, geldt ook hier waarschijnlijk ‘de wet van Amara‘: overschat op korte termijn, maar onderschat op lange termijn. Onder de oppervlakte gaat de ontwikkeling namelijk gewoon door. Bijvoorbeeld bij de Velocity Network Foundation, een open source non-profit platform, waarbij ook veel ATS-leveranciers zoals Cornerstone betrokken zijn. Doel is een wereldwijd toegankelijk, en betrouwbaar ‘Internet of Careers® te bouwen.

Meteen gevalideerd

Afgelopen december wist Cornerstone zijn ATS-technologie te integreren met de blockchain van Velocity, meldt product marketing strategist Ike Bennion trots. Daarmee is volgens hem ‘de volgende fase’ aangebroken: van droom is de blockchain nu een ‘veelbelovende technologie geworden, met het potentieel werving en selectie substantieel te verbeteren’. En het blijft niet alleen bij mooie woorden, zegt hij: ‘We zijn nu al aan het innoveren met diverse gebruikscases die de blockchain voor HR in baanbrekende manieren inzetten.’

In oktober voltooiden de eerste twee kandidaten hun sollicitatie via deze blockchain.

In oktober voltooiden de eerste twee kandidaten hun sollicitatie via deze blockchain in het ATS van Cornerstone. Ze openden hun blockchain wallet op hun smartphone, scanden een QR-code, drukten op ‘Accept‘, en dienden zo hun credentials in. De potentiële werkgever opende aan de andere kant zíjn ATS, en vond het daar meteen allemaal: contactinformatie, werkervaring, opleidingen en referenties. En deze data waren meteen gevalideerd door de betreffende instanties, zodat de recruiter hier zelf geen check meer overheen hoefde te doen.

De waarde van een skill

Klinkt simpel? Dat is het ook, benadrukt Bennion. Maar er is wel een heel proces aan vooraf gegaan. Want mensen zijn nu eenmaal moeilijk in data te vangen, zegt hij. En zeker: in betrouwbare data. De blockchain kan daarvoor volgens hem een belangrijke oplossing betekenen. ‘De belofte ervan is dat je een data-rijk ecosysteem kunt opbouwen, waar gebruikers gegevens over zichzelf kunnen verzamelen, die ze eenvoudig met werkgevers kunnen delen, al naargelang hun eigen keuze. Voor werkgevers betekent het dat ze in één keer over veel meer gevalideerde data over kandidaten kunnen beschikken.’

‘Werkgevers kunnen in één keer over veel meer gevalideerde data over kandidaten beschikken.’

Dat is ook enorm belangrijk om de potentie van A.I. en machine learning tot wasdom te laten komen, zegt Bennion. ‘Met beter toepasbare, aan banen gerelateerde data kunnen werkgevers kandidaten evalueren op basis van dingen die echt van waarde zijn. En als die data zowel door mensen als door machines zijn te lezen, bijvoorbeeld via een standaard als O*Net of Credential Engine, kunnen we ons ervan verzekeren dat de bepaalde waarde van een skill overal begrepen wordt. Net zoals de waarde van een euro of dollar begrepen wordt, waar je hem ook mee naartoe neemt.’

Uren minder administratief werk

De blockchain kan veel overbodig maken van het hedendaagse checken, dubbelchecken, referenties checken, en vervolgens weer aanpassingen doen, aldus Bennion. Dat scheelt vele uren aan administratief werk. Het maakt bovendien het voorspellen van bijvoorbeeld verloop veel makkelijker. ‘Het kan HR in de positie brengen om disruptie te managen, om groeikansen te plannen en een competitief personeelsbestand op te bouwen.’

Via de blockchain komen checks voortaan op de eerste plaats, niet op de laatste.

Via de blockchain komen checks voortaan op de eerste plaats, niet op de laatste, stelt hij ook. Dat betekent niet alleen dat je ze makkelijker (en béter) kunt gebruiken in je selectiebeslissing, maar ook dat het heel veel tijd (en geld) scheelt. ‘Er is compleet vertrouwen aan het begin van elk proces’, zoals Elina Cadouri het uitlegt, de COO en mede-oprichter van datanetwerkbedrijf Dock, dat een hele reeks aan blockchain-technologieën ontwerpt en aanbiedt en Cornerstone hierbij ondersteunt.

Digitaal paspoort

Bennion omschrijft de data van een individu in de blockchain als een soort digitaal paspoort dat mensen altijd met zich mee kunnen nemen als ze zich begeven op de arbeidsmarkt. Werkgevers kunnen zelfs ‘stempels’ in dat paspoort zetten, als een medewerker bijvoorbeeld een bepaald project of een bepaalde opleiding heeft afgerond. Zo kunnen ook zogenoemde ‘micro-credentials’ makkelijker (blijvend) hun waarde bewijzen en van de ene werkgever meegenomen worden naar de andere.

Kun je deze technologie straks ‘gewoon’ in je eigen ATS terugvinden?

Is zo’n blockchain implementeren moeilijk? Wel als je het op eigen houtje wil doen, aldus Bennion. Maar via (alle aangesloten partners bij) het Velocity Network zou het toch wel eens sneller kunnen gaan dan we nu misschien denken, zegt hij. Het betekent dat je er bijvoorbeeld geen interne ontwikkelaars voor nodig hebt, maar de technologie (straks) ‘gewoon’ in je ATS kunt terugvinden. Zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Zo moet de adoptie ervan sneller gaan, verwacht Cadouri.

webinar week beeld

Upcoming webinar: Het belang van veerkracht

Tijdens de Webinar Week van Werf& geeft Jim Kleijnen van Cornerstone Benelux op 12 februari een webinar over het belang van veerkracht en hoe je die vaardigheid als recruiter kunt ontwikkelen. Schrijf je hier snel in voor dit webinar.

Veerkracht

Lees ook

Bureaurecruitment Live is weer voorbij – gelukkig hebben we de foto’s nog

Ruim 150 mensen waren gisteren getuige van het jaarlijkse Bureaurecruitment Live-evenement van Werf&. Vorig jaar kwamen ze nog allemaal samen in Van der Valk in Utrecht – het lijkt een eeuwigheid geleden. Nu stemden ze allemaal af vanuit de huiskamer of vanuit het thuiskantoor. Het maakte het gebodene natuurlijk niet minder interessant. Want ook nu kon elke bureaurecruiter zich weer laven aan de nieuwste trends, vooral op het gebied van digitalisering en Recruitment Process Automation. Hierbij een impressie, in 17 foto’s.

Dagvoorzitter Wim Davidse loodste de luisteraar behendig door de middag heen.

Maikel Neelen (Tigris) en Ronald van Driel (Recruitment Accelerator) konden elkaar uitstekend vinden in de boodschap dat in de wereld van de bureaurecruiter nog veel te automatiseren valt, maar dat juist ook het menselijke aspect daarbij steeds belangrijk blijft.

bureaurecruitment live onno blom

Weinig bedrijven groeiden het afgelopen jaar zo hard als online bezorgsupermarkt Picnic. Hoe werf je dan al die mensen? Onno Blom was er lange tijd nauw bij betrokken, maar startte kort geleden zijn eigen bureau; Headstart Recruitment (ondertitel: Recruitment for the 21th century). Hij vertelde ons nu meer over de relatie tussen volumerecruitment en data.

Leeg, maar toch gezellig

Werf&’s eigen Denise van der Lans leidde ook dit keer weer de vragen van het publiek in goede banen.

bureaurecruitment live wim davidse

Dagvoorzitter Davidse wist al met al op toch best veel plekken de camera op zich gericht.

Ondanks het gebrek aan publiek was er veel aan gedaan om het toch nog een beetje gezellig te maken.

Investeerder/ondernemer Rob de Laat in gesprek met Johan Bogaard (Vibe Group), die zich al eerder zei te verbazen over ‘het opportunisme‘ dat hij bij veel bureaus ziet als het om automatisering gaat.

Van lead tot factuur

bureaurecruitment live joram timmerman

Joram Timmerman (Byner) wist zijn gehoor te boeien met een verhaal rondom de automatisering van de kernprocessen van detacheerders, van lead tot factuur.

Hij kreeg daarbij ondersteuning van Rob Boersma (Jobrock), die een paar slimme automations in elke fase en in elk touchpoint van de candidate journey met het publiek wist te delen.

bureaurecruitment live

Samen wisten ze behoorlijk wat swing in de presentatie te brengen.

bureaurecruitment live caroline pols

Caroline Pols (Up in Business) doet dat ook, als ze uitlegt wat recruitmentmarketing allemaal kan betekenen voor werving- en selectie- en uitzendbureaus.

Samen met Kisito Zonneveld (van arbeidsbemiddelaar in bouw en techniek Velox) laat ze vervolgens zien hoe je met goede recruitmentmarketing zelfs kandidaten kunt vinden vóórdat ze op de markt komen.

Ineke Kooistra over Young Capital in coronatijd

bureaurecruitment geert-jan en ineke

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) en Ineke Kooistra (Young Capital) gingen ten slotte met dagvoorzitter Wim Davidse én met elkaar in gesprek over de trends in de wereld van de uitzendbureaus.

bureaurecruitment techniek

Een blik op de (uitgebreide) techniek tijdens de sessie met Ineke Kooistra.

ineke kooistra bureaurecruitment

Bij haar Young Capital mocht CEO Ineke Kooistra terugkijken op een zéér bewogen jaar. Maar ze kon er gelukkig bij blijven lachen.

bureaurecruitment live

Zo zie je maar, hoe een evenement in coronatijd toch nog allure kan krijgen, met verschillende zitjes, goede belichting en voldoende afwisseling. Alhoewel het natuurlijk nog altijd staat of valt met de inhoud. Maar die kwam gelukkig ook weer heel behoorlijk uit de verf, zodat we ook in 2021 weer mogen spreken van een geslaagde editie van Bureaurecruitment Live. Nu: op naar de Webinar Week!

Lees ook:

Een wereld zonder banen: wat betekent dat voor de recruiter?

Wie de trends op de arbeidsmarkt een beetje volgt, ziet daarin vaak dezelfde patronen terugkeren. Het nieuwe normaal zal niet alleen véél meer zelfstandige flex- en gig workers tellen, ook zullen er naar verwachting allerlei nieuwe tools oppoppen om meer interne doorstroming mogelijk te maken. Daarnaast zal de arbeidsmarkt steeds meer gaan draaien om skills in plaats van banen, en zullen databases ontstaan die deze skills inzichtelijk maken, zodat ook andere werkgevers ervan kunnen profiteren.

Wie de trends op de arbeidsmarkt een beetje volgt, ziet daarin vaak dezelfde patronen terugkeren.

Waar dat allemaal toe leidt? Laten we het houden op: ‘een totaal nieuwe, meer procesgedreven manier van recruitment’, in woorden van Joel Paul, managing director van Randstad RiseSmart IMEA. Of, zoals ze het bij Deloitte en MIT noemen: Workforce ecosystems. De onderzoekers daar zien in zulke ecosystemen 4 grote ontwikkelingen samenkomen. Enerzijds wordt steeds meer werk gedaan door mensen die niet op de loonlijst staan, anderzijds worden functiebeschrijvingen steeds minder relevant, wordt diversiteit almaar belangrijker en wordt het managen van iedereen die voor de organisatie actief is steeds meer een halszaak.

Steeds meer werk on-demand, rondom taken

‘Volgens sommige schattingen zijn niet-medewerkers al verantwoordelijk voor meer dan 25 procent van het werk in een onderneming’, zo schrijven ze. ‘En door platforms zal dit waarschijnlijk alleen maar verder toenemen. Dit maakt het makkelijker om mensen te benaderen voor on-demand, taakspecifiek werk, werk dat sowieso alleen maar lijkt toe te nemen. Een verandering die samenvalt met veranderende voorkeuren van hooggekwalificeerde creatieve of technische zelfstandigen, die het liefst aan meerdere type projecten voor meerdere organisaties werken.’

‘Nog niet veel organisaties hebben een systeem in huis om strategisch met dit vraagstuk om te gaan.’

Nog niet veel organisaties hebben echter een systeem in huis om strategisch met dit vraagstuk om te gaan, constateren de onderzoekers. Terwijl het volgens hen voor recruiters wel relevant zou moeten zijn. Moet je nog wel mensen aannemen voor een baan? Of kun je beter tijdelijk mensen met bepaalde vaardigheden aan je verbinden? Dat is ook voor de cultuur van de organisatie relevant. Want als veel mensen geen medewerker meer zijn, hoe houd je die cultuur dan nog overeind?

Interne talentmarktplaatsen

Daar komt dus bij dat functiebeschrijvingen steeds minder vaak de lading dekken, aldus Deloitte, en lineaire carrièrepaden eigenlijk steeds minder voorkomen. ‘Veel bedrijven ontwikkelen interne talentmarktplaatsen, zodat medewerkers vloeiend door de organisatie heen kunnen bewegen, en nieuwe ervaring kunnen opdoen, zonder dat ze hoeven te vertrekken.’ Alhoewel de waarde ervan in de praktijk tot nog toe ook niet moet worden overschat, zeggen de onderzoekers. ‘Ook vanwege de neiging van managers om talent te hamsteren in plaats van te delen.’

‘Door een workforce ecosysteem te ontwikkelen, kunnen organisaties kandidaten aantrekken die ze nog nooit eerder hebben gezien.’

‘Workforce ecosystemen‘, waar in- en extern talent in samenkomt, en managers inzage kunnen krijgen in hun vaardigheden, kunnen daarvoor een oplossing zijn, aldus Deloitte. Ook omdat de roep om diversiteit toeneemt. ‘Door een workforce ecosysteem te ontwikkelen, kunnen organisaties kandidaten aantrekken die ze nog nooit eerder hebben gezien.’

Holistische benadering

En het kan ook een antwoord zijn op de toenemende complexiteit, stellen de onderzoekers. ‘Veel organisaties hebben nog gescheiden trajecten voor interne en externe medewerkers. Weinig managers kunnen het totaal overzien, op een integrale manier. Dat is een probleem, zeker tijdens een pandemie zoals nu. Een workforce ecosysteem kan zo’n overzicht wel bieden, en bovendien nieuwe mogelijkheden bieden. Sommige organisaties geven bijvoorbeeld ook hun externe workforce al opleidingsmogelijkheden, of betaalden ook hun freelancers door tijdens de lockdown.’

Weinig managers kunnen het totaal van werk overzien, op een integrale manier.

De conclusie, aldus de Deloitte- en MIT-onderzoekers? ‘Wij zien grote kansen voor bedrijven om meer strategische partnerships met platforms te creëren, die een meer integraal en versneld proces kunnen betekenen voor alle medewerkers, met alle contractvormen. Zo’n meer holistische benadering voor alle soorten werkenden kan leiders de kans geven de technologische, sociale en economische veranderingen beter het hoofd te bieden.’

werk zonder banen

Werk zonder banen

Deze ideeën sluiten ook nauw aan bij het binnenkort ook in Nederland te verschijnen boek, dat de titel Work Without Jobs heeft meegekregen. Ook hier zien de auteurs de aard van het werk steeds meer veranderen. Kort samengevat: meer agility, meer taakgeoriënteerd werken, minder vastomlijnde functieomschrijvingen. ‘En we hebben dringen een systeem nodig om daar beter mee om te gaan’, aldus consultant en futurist Ravin Jesuthasan en emeritus hoogleraar John Boudreau.

Banen met strakke functieprofielen worden steeds meer opgeknipt in kleine eenheden.

De banen met hun strakke functieprofielen van weleer worden steeds meer opgeknipt in kleine eenheden, stellen zij. Aan de andere kant worden ook werkenden steeds meer geïdentificeerd aan hun skills en vaardigheden, die beter aan die kleinere taken zijn te matchen. ‘En covid-19 heeft dat alleen nog maar versneld, omdat het zo duidelijk het belang van agility en flexibiliteit aantoonde.’

Obstakel voor moderne uitdagingen

Volgens de auteurs komt ons huidige denken in ‘banen’ nog voort uit de Tweede Industriële Revolutie. Maar al sinds 1994, toen William Bridges het artikel The End of the Job schreef, wordt onderkend hoe gebrekkig dat denkkader is. ‘Het denken in banen is een obstakel om succesvol te navigeren door hedendaagse uitdagingen als digitalisering, automatisering, globalisering, alternatieve werkarrangementen en opleiding en educatie.’

Tot op de dag van vandaag kost het veel moeite om het traditionele denkkader kwijt te raken.

Toch kost het tot op de dag van vandaag veel moeite om het denkkader kwijt te raken, stellen ze. Ondanks dat systemen als O*Net en ISCO wel steeds beter de waarde van skills inzichtelijk maken. Daarom wordt het tijd om nog meer afscheid te nemen van het denken in banen, zeggen ze, en medewerkers door de hele organisatie te laten ‘zwermen’, oftewel: collectief laten werken aan uitdagingen die hun eigen afdeling of functiebeschrijving overstijgen. Alleen zo kan volgens hen het hokjesdenken verdwijnen.

Vier essentiële vragen

Stel jezelf als management vier vragen, stellen ze. Bekijk om te beginnen wat voor werk precies gedaan moet worden. Niet alleen nu, maar ook in de (nabije) toekomst. Bedenk daarnaast of je daarvoor mensenwerk met machines kunt combineren. Bepaal daarna wie wat zou kunnen doen. Wie kan welk project draaien? Waarvoor kun je beter freelancers, zzp’ers of uitzendkrachten inhuren? Kun je misschien samenwerken met andere bedrijven? Platforms inzetten? Of zaken uitbesteden? En ten slotte: laat talent naar werk stromen, in plaats van het vast te binden.

HR probeert nog steeds geschikte kandidaten in gestroomlijnde keurslijven te persen.

Dat is nog wel echt iets anders dan veel HR-afdelingen nu doen, betogen Jesuthasan en Boudreau. HR probeert nog steeds geschikte kandidaten in gestroomlijnde keurslijven te persen, maar dit werkt niet meer, stellen ze. Daarmee vul je immers geen skill gaps, zoals op IT-gebied. Een minder dogmatische benadering is daarom hard nodig, stellen ze.

Wat betekent dat voor recruiters?

En dat betekent dus ook heel wat voor het (toekomstige) werk van recruiters. Als de voorspellingen doorzetten, zullen recruiters dus steeds minder vacatures gaan vullen. Een vacatureomschrijving opstellen en daar de juiste kandidaat bij selecteren? Dit proces is achterhaald, aldus Jesuthasan en Boudreau. Managers kunnen beter het werk ‘deconstrueren’ en niet langer in ‘banen’ denken, maar in ‘taken’ of ‘projecten’, en daar vervolgens de beste manier bij zoeken om talent erbij te betrekken. Het zij via bemiddelaars, het zij via freelance platforms, partnerorganisaties of vrijwilligers. Of hetzij dus via de recruiters van de organisatie.

‘Er is in elk geval een systeem nodig dat managers meer opties biedt dan alleen een medewerker met een baan aan te nemen.’

‘Er is in elk geval een systeem nodig dat managers meer opties biedt dan alleen een medewerker met een baan aan te nemen’, stellen de auteurs. Zo’n systeem komt waarschijnlijk verraderlijk dicht in de buurt van de workforce ecosystems, waarover de onderzoekers van Deloitte het hebben. En het heeft ook veel weg van de Talent Marketplace, waarover Josh Bersin het bijvoorbeeld heeft. Of van wat ook wel bekend staat als Total Workforce Management.

Talent laat zich niet zomaar vangen

Natuurlijk, erkennen Jesuthasan en Boudreau, ook in de toekomst raken traditionele recruiters niet meteen werkloos. ‘Veel werk past nog best in het traditionele systeem van de baan.’ Maar tegelijk zal volgens hen de roep toenemen om een nieuw systeem, waar recruiters van nu nog minder op toegerust zijn. Een systeem dat sneller verandert dan functiebeschrijvingen en carrièrepaden kunnen bijhouden.

‘Nu is de tijd om je op zo’n nieuw systeem voor te bereiden.’

‘En nu is de tijd om je op zo’n nieuw systeem voor te bereiden, en nu al toe te passen waar het relevant is’, aldus de auteurs. ‘Dan zul je klaar staan als het onvermijdelijk wordt dat de traditionele vaste baan iets uit het verleden is.’ Talent laat zich immers maar moeilijk vangen in een vastomlijnde baan, zo constateren ze.

Lees ook

Dit zijn de vele voordelen van een goed diversiteitsbeleid

Britney Spears, Alicia Keys, Pink: het zijn niet de minste artiesten voor wie Nancy Poleon ooit als marketing manager aan de slag was. Tegenwoordig probeert ze vanuit haar bedrijf BrandedU niet alleen artiesten, maar juist álle vrouwen een podium te geven, en het recht op gelijkwaardigheid. ‘Ik wil dat de vrouwen die ik help gaan rocken’, zei ze er twee jaar geleden over tegen Het Parool. ‘Je kent ze wel’, zei ze destijds. ‘Mensen die denken dat ze vanzelf worden ontdekt. Zo werkt het natuurlijk niet. Je moet er wel wat voor doen. Je moet zelf ervoor zorgen dat je gedraaid wordt, zelf zorgen dat je wordt gezien.’

Op vrijdag 12 februari spreekt ze erover, in een webinar tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Dat doet ze in gesprek met Stefano Verkooij van Brockmeyer Job Marketing Experts, dat recent een whitepaper over het belang van diversiteit heeft uitgebracht. Want ‘op de arbeidsmarkt is helaas nog steeds niet iedereen gelijk’, aldus Verkooij. ‘Onbewust sluiten we toch bepaalde groepen uit, stoten ze af of laten we ons beïnvloeden door vooroordelen. Of dat nu is op basis van etniciteit, geslacht of seksualiteit; niet iedereen heeft gelijke kansen. Iets waar wij als wervingsprofessionals een verschil in kunnen – en móéten – maken.’

De voordelen van diversiteit

Dat is niet alleen maatschappelijk wenselijk, het is ook nog eens heel verstandig vanuit bedrijfsmatig oogpunt, aldus Brockmeyer. Diversiteit heeft namelijk tal van voordelen, zo maakt de whitepaper duidelijk. Denk aan: een grotere vijver aan kandidaten om uit te putten, meer kans op nieuw talent, en betere kennis van nieuwe trends. Een goede mix van jong en oud kan bovendien zorgen voor voldoende ervaring én voldoende vernieuwing. En dan zorgt diversiteit ook nog eens voor meer creativiteit en meer persoonlijke ontwikkeling. ‘Een divers team kijkt anders naar eenzelfde probleem, wat meer creatieve oplossingen tot gevolg heeft.’

‘Een goed diversiteitsbeleid zorgt ervoor dat een organisatie efficiënter gaat werken.’

Een goed diversiteitsbeleid kan niet alleen leiden tot een groter klantenbestand, ook de motivatie en betrokkenheid en daarmee de arbeidsproductiviteit kunnen ervan omhooggaan, zoals diverse onderzoeken ook laten zien. Met een grotere omzet als gevolg. ‘Een goed diversiteitsbeleid zorgt ervoor dat een organisatie efficiënter gaat werken omdat de eigenschappen en talenten van alle medewerkers beter tot hun recht komen’, stelt de whitepaper.

Veranderproces

Maar een goed diversiteitsbeleid opzetten doe je volgens Brockmeyer ook niet ‘van vandaag op morgen’. ‘Het is een veranderproces.’ En wel op drie terreinen. Zo moet meestal niet alleen de bedrijfscultuur veranderen, maar ook het beleid en het gedrag van de medewerkers. ‘Het management moet de juiste sfeer creëren, positieve verwachting uitspreken en objectieve feedback geven.’

‘Een goed diversiteitsbeleid opzetten doe je niet van vandaag op morgen.’

Daarnaast helpt het om bijvoorbeeld in tevredenheidsonderzoeken aan medewerkers te vragen in hoeverre zij vinden dat de organisatiecultuur ruimte biedt aan hun behoeften, wensen en eisen op het gebied van diversiteit. En qua gedrag kun je bijvoorbeeld stimuleren dat werknemers zich individueel verantwoordelijk voelen om hun eigen stereotype gedachten en houding te veranderen om diversiteit te bevorderen.

NS en Asito

Brockmeyer verwijst naar de NS en Asito als twee organisaties waar diversiteit brede aandacht krijgt, in elk geval op de werkenbij-sites. Zo stelt Asito: ‘Diversiteit levert meerwaarde. Door samen te werken met mensen van verschillende achtergronden, verschillende culturen, met verschillende overtuigingen en ideeën, wordt een organisatie niet alleen interessanter, maar ook meer succesvol. Bij Asito werken we met mensen van meer dan 100 nationaliteiten. Iedere dag zien we de meerwaarde van deze diversiteit van karakters. Deze boodschap willen we graag uitdragen.’

En bij NS stelt Raad van Bestuur-lid Marjan Rintel dat verschillen op de werkvloer ‘goud waard’ zijn: ‘Door een divers personeelsbestand vind je meer aansluiting bij de diversiteit in de samenleving – dit is van belang voor zowel de interne als externe cultuur. Of je nu man, vrouw of non-binair bent. Waar je ook vandaan komt en of je wel of geen arbeidsbeperking hebt. Die verschillen maken onze organisatie juist krachtig. Want anders denken zorgt ervoor dat we dingen van verschillende kanten bekijken. Dit maakt het samenwerken leuker. Onze ervaring is dat het eindresultaat er vaak beter van wordt.’

In de breedste zin van het woord

NS zet op haar site in op diversiteit in de breedste zin van het woord. Zo is er expliciet aandacht voor statushouders, de LHBTi-gemeenschap, culturele diversiteit en participatiebanen.

diversiteitsbeleid ns

Verstandig, denken ze bij Brockmeyer. ‘Diversiteit gaat je niet alleen een verbetering van het bedrijfsimago opleveren, maar ook meer creativiteit binnen de organisatie en als kers op de taart is het bedrijf aanspreekbaar voor een grotere groep klanten.’ En dat is ook zeker belangrijk voor recruiters, aldus de whitepaper. ‘Met een goed diversiteitsbeleid kun je de beste kandidaten te werven. Meer diversiteit vertaalt zich bijvoorbeeld in het inzetten van andere wervingskanalen en middelen waardoor de vijver waarin je vist voor nieuw talent voller en/of groter wordt. Het aantal geschikte kandidaten per vacature groeit en je krijgt zo meer keuzemogelijkheden bij de selectie. Bovendien stijgt het aantal ‘open sollicitaties’ omdat de organisatie voor meer mensen een aantrekkelijke werkgever wordt.’

Meer weten?

In de whitepaper ‘Diversiteitsbeleid’ worden alle voordelen nog eens uitgebreid opgesomd. Download hem hier:

Whitepaper

Benieuwd naar het webinar?

webinar week beeld

Tijdens de Webinar Week gaan Stefano Verkooij en Nancy Poleon nader in op het belang van een goed diversiteitsbeleid en hoe je daar als recruiter je steentje aan kunt bijdragen. Schrijf je dus hier snel in voor hun webinar op vrijdag 12 februari.

Diversiteit

Lees ook

10 recruitment-techbedrijven om dit jaar in de gaten te houden

Ongeacht de coronacrisis (of misschien wel: dankzij…), heeft HR-technologie in 2020 bijna méér investeringen dan ooit getrokken. In totaal stroomde er in 2020 bijna 5 miljard dollar deze markt in, zo schrijft Unleash. Dat is het op één na hoogste bedrag ooit. En een heel groot deel daarvan komt terecht bij partijen die oplossingen bieden in het brede veld van recruitment. Sterker nog: de investeringen in talent acquisition start-ups verdriedubbelden zelfs afgelopen jaar.

Welke 10 bedrijven vielen ons recent in het bijzonder op?

Ook dichtbij huis zijn er enkele opvallende nieuwe start-ups die zich werpen op technologische oplossingen voor problemen die kunnen ontstaan rondom werving en selectie. Het zou veel te ver gaan om hier een overzicht van al die bedrijven te geven. Dus doen we een kleine greep. Welke 10 bedrijven vielen ons recent in het bijzonder op? En wat bieden ze precies?

#1. CorTexter: inclusief recruitment met SpaceX-aanpak

Inclusiviteit en diversiteit zijn veelbesproken thema’s nowadays. Het Rotterdamse CorTexter probeert daar een bijdrage aan te leveren met wat ze zelf noemen: ‘een SpaceX voor recruitment’. Hun eerste product wordt in februari gelanceerd: een vacaturehulp die recruiters kan ondersteunen bij het ophalen van informatie, het schrijven van de vacature en het publiceren ervan. De software vult zelfstandig informatie aan, controleert op verbetermogelijkheden en doet tekstsuggesties. Een beetje in dezelfde categorie dus als Recruitment Accelerator en Textmetrics zich eerder al begaven.

#2. TheRecruitBoosters: automatisch LinkedIn afstruinen

Nog een Nederlands initiatief, maar dan afkomstig uit Amsterdam: TheRecruitBoosters, een start-up die recruitment via LinkedIn eenvoudiger wil maken. Oprichter Luc van Poll had al ervaring met Automatic LinkedIn Lead Generation via zijn bedrijf TheSalesBoosters, en zet nu dezelfde technologie in voor de recruitmentmarkt. Zo kunnen snel (automatisch) geschikte kandidaten en opdrachtgevers worden bereikt, aldus het bedrijf, die na een like direct in het CRM van de klant terecht komen.

‘Mensen één voor één benaderen via LinkedIn is een zeer tijdrovende klus, tot nu toe.’

‘LinkedIn kent alleen al in Nederland meer dan 7 miljoen leden en is hét middel om opdrachtgevers en kandidaten te vinden’, aldus Van Poll. ‘Maar deze mensen één voor één benaderen via LinkedIn is een zeer tijdrovende klus, tot nu toe. Het draait niet alleen om het bereiken van duizend interessante mensen per maand. Door LinkedIn onderdeel te maken van je strategie, kun je een duurzame bedrijfsvoering realiseren.’

#3. Brght.com: alle assessments verzamelen!

Weer een ander Nederlands initiatief om in de gaten te houden stort zich op de assessmentmarkt. Ze noemen zich Brght.com, en hebben als tegenhanger (voor werkzoekenden) ook een test-platform, Assess.ly geheten. Het platform is opgericht door Jacques Huppes en Jelmer van der Ploeg, die eerder veel (recruitment-)ervaring opdeden bij StuDocu. Met online assessement-platform Brght.com bieden ze een plek waar sollicitanten gestandaardiseerde assessments kunnen doen, waar als het goed is ook kleinere bedrijven van kunnen profiteren.

De tests meten iemands capaciteiten op numeriek, verbaal en abstract niveau.

De tests van Brght.com meten iemands capaciteiten op numeriek, verbaal en abstract niveau. Bedrijven zetten een test in een paar minuten online, en kunnen die vervolgens makkelijk delen. Brght.com verleidde tot nu toe al een handjevol bedrijven als launching customers, waaronder cosmeticagigant L’Oréal.

#4. The Org: harkjes van duizenden bedrijven

Naar het buitenland dan maar, waar we ook veel interessante bedrijven tegenkomen. Wat te denken van The Org, dat een soort ‘LinkedIn to the max‘ wil zijn, en organogrammen of organisatiediagrammen publiek maakt. De bekende ‘harkjes’ dus, zodat je meteen ziet waar een bepaalde kandidaat zich in de organisatie bevindt en aan wie hij of zij rapporteert. Ook kun je zo zien hoe bepaalde teams zijn samengesteld.

Op deze site staan al ruim 115.000 organogrammen van bedrijven.

Het bedrijf, opgericht door Christian Wylonis (vanuit New York) en Andreas Jarbøl (vanuit Kopenhagen, foto), haalde er al ruim 11 miljoen dollar voor op. Momenteel trekt de site al elke week zo’n 100.000 bezoekers, 20 keer zoveel als een jaar eerder. Er staan al van ruim 115.000 bedrijven zulke ‘harkjes’ op (waaronder Microsoft, Amazon, Facebook, en Airbnb). Sinds kort is er ook een Jobs-onderdeel, waarbij je als kandidaat meteen kunt zien met wie je in het team komt samen te werken en wie mogelijk je leidinggevende wordt. Geld wordt vooral verdiend met recruitmenttool Scout, die kandidaten zoekt voor bepaalde banen.

#5. Greenhouse: bedrijf van een half miljard

Door naar ‘de grote jongens’. In 2018 kreeg het Amerikaanse Greenhouse al een kapitaalinjectie van 50 miljoen, recent kwam daar nog eens een investering ter waarde van het tienvoudige (!) overheen. Echt een bedrijf om in de gaten te houden dus, schrijft ook totalent.eu. Voor de investering krijgt TPG overigens wel de meerderheid van de aandelen van dit ATS in handen.

Aan het begin van de COVID-crisis moest het bedrijf nog afscheid nemen van een kwart van het personeel.

De investering is helemaal opvallend als je kijkt hoe vorig jaar uitpakte voor het bedrijf, toen het aanvankelijk afscheid moest nemen van een kwart van het personeelsbestand. Maar later werd toch een omzetgroei van 30% geboekt, dankzij het ‘one-stop-shop voor recruitment’-idee: het platform biedt zowel oplossingen voor candidate experience, als diversiteit en inclusiviteit en onboarding bij elkaar. Daarmee is het net zo’n uitdager van de gevestigde ATS-orde als bijvoorbeeld Jobvite, iCIMS, en SmartRecruiters, en dus verdient het gewoon nog eens een plek in dit rijtje…

#6: Syndio: op naar gelijkere salarissen

om in de gaten te houden syndioEn dan gaan we naar Seattle, waar de 4 jaar oude start-up Syndio ineens meer dan 17 miljoen dollar ophaalde, om verder te bouwen aan zijn missie: onterechte inkomensverschillen aanpakken. En dat slechts 8 maanden nadat het bedrijf al eens 7,5 miljoen ophaalde. ‘We hebben ongelooflijk veel groei in 2020 gezien, en deze investering geeft ons de kans om nog sneller te groeien, nieuwe producten te ontwikkelen en een paar van de moeilijkste problemen aan te pakken waar organisaties mee te maken hebben’, zei CEO Maria Colacurcio in een persbericht.

‘Met deze investering kunnen we de moeilijkste problemen aanpakken waarmee organisaties kampen.’

Het bedrijf heeft software ontwikkeld die salarissen analyseert op verschillen in geslacht, etniciteit of leeftijd, terwijl het ook meteen adviseert over hoe die verschillen te bestrijden. Inmiddels zijn zo’n 100 bedrijven klant, goed voor zo’n 2,3 miljoen medewerkers.

#7. JobandTalent: flexplatform als soort Uber for jobs’

Ook in Europa zijn trouwens wel recruitment-start-ups te vinden die zich mogen verheugen in een grote belangstelling van investeerders. Wat te denken van het in Madrid gevestigde JobandTalent, een digitaal uitzendplatform dat wel een soort Uber for jobs’ wordt genoemd. Het bedrijf is al in 2008 opgericht, telt al meer dan 500 werknemers, maar staat toch nog hier in het rijtje start-ups. Dat is vooral te danken aan de investering van 108 miljoen dollar die recent werd opgehaald.

Er zijn zo’n 80.000 freelancers bij aangesloten, een aantal dat voorlopig nog elk jaar verdubbelt.

Het bedrijf biedt zijn diensten nog niet aan in Nederland, maar al wel in Spanje, Zweden, Frankrijk, Duitsland en het VK, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er zijn zo’n 80.000 freelancers, uitzendkrachten en gig workers bij aangesloten, een aantal dat voorlopig nog elk jaar verdubbelt. Aan de andere kant werken ruim 750 bedrijven al met het platform, waaronder bekende namen als eBay, Huawei en Bayer. Echt eentje om in de gaten te houden dus.

#8. Swyg: uit Ierland, maar met Nederlandse CEO

Uit Ierland komt dan weer Swyg, een bedrijf dat in september een miljoen euro ophaalde met een heel nieuwe benadering van sollicitatiegesprekken. Bij die benadering kan het zelfs gebeuren dat kandidaten andere kandidaten interviewen. Het bedrijf zegt actief bias te kunnen detecteren en bestrijden, en zegt op een missie te zijn ‘to make recruitment fair for all’.

Het bedrijf is opgericht door de Nederlander Vincent Lonij (midden boven op de foto hieronder), die via de universiteiten van Leiden, Princeton en Arizona uiteindelijk in Dublin terecht kwam, alwaar hij in 2018 met Swyg begon. Hij zegt te geloven dat A.I. nooit de enige oplossing voor sollicitatiegesprekken kan zijn. ‘Bedrijven willen altijd mensen aannemen om het werk te doen dat computers niet kunnen doen. Dan is het onlogisch om te verwachten dat een A.I.-interviewer goed dat soort skills zou kunnen testen.’ 

om in de gaten te houden swyg met ceo vincent nolij

#9. HiPeople: volautomatische referentiechecks

Van Ierland over naar Berlijn, waar we start-up HiPeople aantreffen (foto helemaal boven), die recent 3 miljoen euro ophaalde voor zijn tool waarmee recruiters volautomatisch referenties kunnen checken. ‘Referentiechecks geven de kans om dieper op het verleden van een kandidaat in te gaan, en maken het makkelijker om te kijken of iemand bij de vacature past die jij wilt vullen’, aldus co-founder Jakob Gillmann. ‘Hiermee kun je nagaan of een shiny cv wel echt zo shiny is als het lijkt.’

#10. Omnipresent: internationaal recruitment, made easy

En zo komen we bij de laatste in dit rijtje bedrijven om in de gaten te houden: het in Londen gevestigde Omnipresent, dat zich volledig richt op het makkelijk maken van internationaal recruitment. Van payroll tot compliance en belastingen: dit bedrijf zegt het allemaal uit handen te kunnen nemen, in meer dan 150 landen. Het haalde vorige week al ruim 11 miljoen Britse pond op voor dit ‘revolutionaire’ idee om remote talent en global distributed teams uit de hele wereld aan je organisatie te kunnen binden.

makes it fast and easy to employ remote talent in over 150 countries. We take care of payroll, benefits, compliance, taxes, and admin so you can focus on growing your business. in de gaten te houden

‘Als voormalig eigenaren van een bedrijf wisten we wat een hoofdpijn het geeft om door de bureaucratie en complexiteit heen te worstelen als je wereldwijde teams wilt opbouwen’, aldus co-CEO’s Guenther Eisinger en Matthew Wilson. ‘Met de huidige pandemie en de trend van werk op afstand is alleen maar duidelijker geworden dat we op de goede weg zitten met ons platform dat de wettelijke en administratieve barrières hiervoor te lijf gaat.’

Lees ook

Meer weten?

Op zoek naar meer tech-trends om in de gaten te houden? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen veel van de nieuwe tools om recruitment te automatiseren worden besproken. Schrijf je dus nu in!

bureaurecruitment banner 2021

 

Waarom veerkracht in recruitment nu nodig is

Kandidaten die wilden solliciteren bij Henkel, waren daar in het verleden zomaar 30 minuten mee bezig. Formulieren invullen, documenten invullen, de wereldwijde fabrikant van consumentengoederen vroeg heel wat van zijn sollicitanten. Maar sinds de introductie van een nieuwe service is dat nu zo goed als voorbij. Een account aanmaken is niet meer nodig, en kandidaten kunnen nu rechtstreeks gegevens uit hun LinkedIn-profiel importeren.

Door de procedure sterk in te korten, nam het aantal sollicitanten bij Henkel met 40 procent toe.

Een klusje dat hen eerst een half uur kostte is hiermee teruggebracht tot hooguit 60 seconden. Een aanpassing die ertoe heeft geleid dat het aantal nieuwe sollicitanten bij Henkel met maar liefst 40 procent is toegenomen, vertelt Valeria Gladsztein, hoofd Global Talent Acquisition & Learning, in een recent e-book van Cornerstone On Demand, De Ultieme Gids voor Veerkrachtige Personeelswerving geheten.

Veerkracht opbouwen

Het voorbeeld van Henkel is maar een van de vele die het belang laat zien van veerkracht in moderne werving en selectie. Jim Kleijnen, regional sales manager van Cornerstone in de Benelux, zal er op 12 februari ook over vertellen tijdens zijn webinar in de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Want alleen met veerkracht zijn we voorbereid op de ongewisse toekomst, zegt hij. ‘We moeten veerkracht opbouwen voor wat er nu ís, maar ook voor wat nog gaat komen.’

Door de pandemie zijn veel mensen geïnteresseerd geraakt in nieuwe manieren van (remote) werken.

Dat betekent dat je als recruiter flexibiliteit, authenticiteit, vaardigheid én training nodig hebt, zo schrijft het e-book. Dat heeft met een aantal grote ontwikkelingen te maken. Zo zijn door de pandemie veel mensen geïnteresseerd geraakt in nieuwe manieren van (remote) werken, en neemt het gemiddeld aantal kandidaten per vacature toe. Ook de snelle omschakeling naar videointerviews heeft grote impact gehad.

Van 74 naar 15 dagen

Kijk naar het voorbeeld van myjobscotland, de grootste vacaturebank voor overheidsbanen in Schotland. Door over te stappen op sollicitatiegesprekken via video wist het de time-to-offer van vacatures in de thuiszorg terug te brengen van 74 tot 15 dagen. Kandidaten vonden bovendien dat de videofunctie hun experience verbeterde, omdat ze niet hoefden te reizen voor sollicitatiegesprekken en zo stress vermeden. Daarnaast zeggen 9 van de 10 adviseurs die met videobeoordeling werkten, dit ook ná de pandemie te zullen blijven doen.

‘Te hoge eisen stellen kan de indruk wekken dat je organisatie niet bereid is om te leren.’

Stop zoeken naar eenhoorns

Volgens Cornerstone is het daarnaast heel verstandig om af te stappen van de zoektocht naar ‘eenhoorns’. ‘Een vacature voor iemand met meer dan 15 jaar ervaring met sociale media is gewoon onrealistisch’, aldus het e-book. Sterker nog: het kan bij de kandidaat de indruk wekken dat je organisatie niet bereid is om te leren. ‘In plaats daarvan kunnen recruiters zich beter richten op werving op basis van vaardigheden, waarbij ze de leerstrategie koppelen aan de wervingsstrategie. Het gaat erom dat je duidelijk maakt in welke mate de kandidaat geschikt moet zijn. Als een kandidaat 60 procent van de vereiste vaardigheden heeft, maar op de juiste manier tegenover ontwikkeling staat, kan de organisatie de overige 40 procent gaandeweg proberen te ontwikkelen.’

Je volgende beste kandidaat is misschien al aanwezig in de organisatie.

jim cornerstone veerkracht
Jim Kleijnen

Als recruiters zo’n open houding hebben en weten dat de perfecte kandidaat niet bestaat, hebben ze meer kansen om de kandidaat op de gewenste manier te ontwikkelen, aldus Cornerstone. ‘Hetzelfde geldt voor interne werving. Door bestaande werknemers ontwikkelingskansen te bieden, kan de organisatie de basis versterken en een cultuur van doorgroei ontwikkelen. Je volgende beste kandidaat is misschien al aanwezig in de organisatie, maar als je niet de juiste ontwikkelingskansen bevordert, loop je het risico dat hij opstapt.’

Open houding gewenst

Die leercultuur die recruiters zo vaak aanprijzen, mogen ze trouwens ook best zelf meer in praktijk brengen, stelt het e-book. En dan gaat het bijvoorbeeld om het bijhouden van de trends in de samenleving (zoals de roep om diversiteit). Maar ook om: marketingvaardigheden, om daarmee ‘betere kandidaten in het vizier te krijgen en aan te trekken’, om training in onbewuste vooroordelen en om ’technisch onderwijs’ om daarmee de efficiëntie in het proces te verbeteren.

Recruiters mogen de leercultuur die ze aanprijzen ook best zelf meer in de praktijk brengen.

Met name dat laatste blijkt nog een behoorlijk teer punt. Slechts 6 procent van de recruiters zegt bijvoorbeeld te beschikken over de beste processen en technologie op de markt. ‘Maar de pandemie dwingt alle recruiters nu om versneld te digitaliseren’, aldus Cornerstone. ‘Weten waar je kunt automatiseren en wanneer je dat onmisbare menselijke accent aan de sollicitatieprocedure toevoegt, is essentieel.’

webinar week beeld

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week gaat Jim Kleijnen, regional sales manager van Cornerstone in de Benelux, nader in op het belang van veerkracht en hoe je die vaardigheid als recruiter kunt ontwikkelen. Schrijf je dus hier snel in voor zijn webinar op vrijdag 12 februari.

Veerkracht

Lees ook

Feel Good Friday: de tweede carrière van ex-presidenten Trump en Rutte?

‘Het beste profiel dat je ooit gezien hebt.’ En vervolgens ‘Jobliebe. Een nieuwe kans voor iedereen’. Onder dat motto heeft 8vance een korte video de wereld ingebracht, waarin een niet nader genoemd personage met rode stropdas met ene ‘Mark’ belt, om de huidige toestand in de wereld door te nemen.

Het was een van de leukere inhakers van de week, maar natuurlijk niet de enige. Zo haalde de Vijfhart Groep de lachers op zijn hand met fake news rondom 200.000 opgeleide IT’ers, die wereldwijd interessante carrières erop nahouden:

Ook de invoering van de avondklok zorgde voor leuke inhakers, en werd bijvoorbeeld subtiel ingezet voor wervingsdoeleinden, zoals door Thuisbezorgd.nl.

Maar toch vooral Trump

Maar het was toch vooral Trump die het deze week te verduren kreeg op sociale media, en waarbij zijn zoektocht naar een nieuwe baan centraal stond:


Of deze, waar ook wel een flink stukje Photoshop in is gaan zitten:

Bepaald origineel zijn de vele recruitment-inhakers rondom een presidentswisseling overigens niet. In 2017 was het bijvoorbeeld al YoungCapital dat Obama liet opdraven in een inhaker:

Zo zie je maar: wie de actualiteit een beetje volgt, kan daar ook voor zijn recruitment best zijn voordeel mee doen en wat aandacht scoren. Wie mailt ons nog wat meer goede voorbeelden…? En o ja, andersom leidt zo’n presidentswisseling soms ook weer tot mooie recruitmentvondsten. Want zo’n nieuwe president, die heeft natuurlijk ook weer nieuwe mensen nodig. Dus wat bijvoorbeeld te denken van deze ‘verstopte’ wervingsactie, van The White House zelf?

Lees ook

webinar week beeld

Meer 8vance?

8vance, aanbieder van de bovenste video doet ook mee aan de Webinar Week van Webinar Week, waar Yves Feijen en Han Stoffels zullen ingaan op talentacquisitie in ecosystemen. Benieuwd? Schrijf je hier in:

Webinar Week

Hoe KPMG het cv naar de achtergrond in zijn recruitmentproces verdrijft

Meer diversiteit en inclusiviteit. Minder bias. Een leuker proces voor de kandidaat. En ook nog eens: meer efficiëntie voor de organisatie. Het zijn nogal wat doelen die KPMG zichzelf heeft opgelegd, bij zijn nieuwe assessmentprocedure. Voortaan krijgt iedere starter op de arbeidsmarkt ermee te maken, zodra hij of zij op de KPMG-site aan een sollicitatie begint.

‘We doen er alles aan om een zo objectief mogelijk selectietraject in te richten.’

‘Bij KPMG is diversiteit al langer een belangrijk speerpunt’, vertelt Frank van Moort, teamlead recruitment. ‘Wij streven ernaar dat onze young professionals een afspiegeling zijn van het talent dat zich op dit moment in de studiebanken en samenleving bevindt. Daarom doen wij er alles aan om een zo objectief mogelijk selectietraject in te richten, waarbij we kandidaten eerlijk op basis van hun talent beoordelen.’

Best spannend

Een mooi doel natuurlijk. Maar ja, hoe geef je dat vervolgens handen en voeten? ‘We wisten: een cv en motivatiebrief zeggen eigenlijk niet zoveel’, aldus Van Moort. ‘Die zijn nogal aan interpretatie onderhevig en daarmee gevoelig voor onbewuste bias. Zeker bij de enorme groep jonge mensen die wij aannemen, waar we relatief weinig harde eisen aan werkervaring kunnen stellen.’ En dus ging zijn team op zoek naar een laagdrempelig online assessment, dat én voorspellend voor prestaties kan zijn, én een betere ervaring aan kandidaten kan bieden. Dat werd uiteindelijk gevonden bij Harver, in Nederland bekend van de Talent Pitch, die we vooral kennen van volumerecruitment, maar tegenwoordig – mede dankzij een samenwerking met NOA – ook voor het testen van hoger opgeleiden geschikt.

‘Het is best een risico, beseffen we, om zo vroeg zoveel tijd van de kandidaat te vragen.’

frank van moort kpmg‘We dachten: nu hebben we momentum, we gaan het gewoon doen’, zegt Van Moort. ‘Het is best een risico, dat beseffen we. Helemaal aan de voorkant van het sollicitatieproces vragen we nu meteen best veel tijd van de kandidaat. De kandidaat is wel een uur bezig met de verschillende testen uit het assessment. Dat verhoogt de drempel om te solliciteren natuurlijk, en dat is best spannend voor ons. Maar we denken dat we aan de andere kant hierdoor de meest gemotiveerde kandidaten overhouden. En dit proces stelt ons in staat om echt aandacht te geven aan de kandidaten die tijd hebben geïnvesteerd. Niet alleen in de vorm van feedback op hun sollicitatie, maar ook in een eventueel sollicitatiegesprek kunnen we direct de diepte in.’

‘Feedback op ons selectieproces kunnen we real time inzien in ons dashboard.’

Het is ook spannend omdat KPMG elke kandidaat vraagt om feedback te geven op zijn selectieproces, zegt hij. ‘Deze feedback kunnen we real time inzien in ons dashboard. Hier leren we van en passen we ook ons assessment op aan. Uiteindelijk is voor ons het allerbelangrijkste dat kandidaten met plezier bij ons blijven solliciteren.‘

Maar één assessment

Het assessment dat elke kandidaat nu op de site van KPMG krijgt voorgelegd bevat een flink aantal capaciteits- en persoonlijkheidstesten en Situational Judgment Tests. ‘Zo krijgt iedereen een gelijke kans om zijn of haar talent te laten zien’, aldus Van Moort. ‘En kunnen wij elke sollicitatie zo eerlijk mogelijk beoordelen, zonder vooroordelen of bias.’ Pas aan het eind van de procedure krijgt de kandidaat de optie om een video op te nemen (‘Alleen als ze dat willen’), en wordt nog gevraagd om een cv en korte motivatie. ‘Maar dit is meer ter interpretatie, als aanvulling op de al beschikbare informatie uit de testen’, legt Van Moort uit.

‘Zo krijgt iedereen een gelijke kans om zijn of haar talent te laten zien.’

Je hoeft bij KPMG maar één keer het assessment te maken, ongeacht op hoeveel en op welke (starters)vacatures je als kandidaat vervolgens ook wil solliciteren. ‘We hebben hier zowel voor- als nadelen van ervaren’, zegt Van Moort eerlijk. ‘Enerzijds is het natuurlijk fantastisch dat je na afronding van dit assessment je bij verschillende afdelingen kunt solliciteren, anderzijds is je prestatie tijdens het assessment dan natuurlijk weer erg bepalend voor jouw carrièrestap bij KPMG.’

‘We leren elkáár kennen’

De Talent Pitch van KPMG is niet alleen bedoeld om kandidaten goed te leren kennen, de adviesorganisatie laat ermee ook veel van zichzelf zien, vooral in korte filmpjes. ‘We leren elkáár kennen’, vertelt Van Moort. Het systeem is aan de achterkant ook gekoppeld aan het ATS en de HR-systemen van KPMG. Daardoor kan straks ook de link worden gelegd met prestaties van de medewerkers die ermee zijn aangenomen. En het assessment kan daar vervolgens weer op worden aangepast.

‘Dat idee van een typische KPMG’er, daar willen we juist vanaf.’

De resultaten van de assessments vergelijkt KPMG met een benchmark. Deze is enerzijds opgebouwd uit een steekproef uit de eigen organisatie, en anderzijds uit een grote externe groep starters in dezelfde opleidingscategorie. Voor de cognitieve capaciteitentesten wordt een norm gehanteerd, die voortkomt uit de benchmark. Naar competenties en persoonlijkheid kijkt KPMG echter op een heel andere manier, vertelt Van Moort. ‘Daar gaat het juist erom dat de profielen complementair aan elkaar zijn en leveren de resultaten vooral een kwalitatief sollicitatiegesprek op, We kijken naar de potentie van een kandidaat voor het interessegebied waarbinnen hij of zij graag wil werken en testen dus níet of je bij KPMG past of niet. Dat idee van een typische KPMG’er, daar willen we juist vanaf. Al zou ik wel graag nog meer alledaagse functiespecifieke vraagstukken in het assessment willen verwerken.’

Eerst alleen voor de starters

Dat zou ook aansluiten bij de recruitmentsite die een jaar geleden is geïntroduceerd, en waar ook zulke dagelijkse bezigheden centraal staan. De Talent Pitch is nu volledig geïntegreerd in de site. Iedereen die er op een (starters)functie solliciteert, krijgt meteen de test voorgeschoteld. Voor niet-startersfuncties wordt de test nog niet gebruikt, vertelt Van Moort. ‘Daar ervaren we enerzijds meer schaarste, en dus is het risico groter. Anderzijds heeft werkervaring in deze doelgroep ook een grotere voorspellende waarde. Maar als de assessment experience helemaal is geoptimaliseerd, wil ik ook zeker de mogelijkheden voor meer ervaren professionals onderzoeken.’

‘De resultaten uit deze test kunnen we gebruiken in het sollicitatiegesprek.’

In één keer afronden van het assessment hoeft niet. Kandidaten mogen er in totaal 5 dagen over doen, en kunnen hem tussentijds afsluiten, om op een volgend moment weer verder te gaan waar ze gebleven waren. Elk onderdeel duurt zo’n 15 tot 20 minuten en bestaat uit een mix van vragen en interactie. Denk aan stellingen zo uiteenlopend als: ‘Ik heb liever een baan die vraagt om een routine te volgen dan een waar creativiteit wordt gevraagd’ en ‘Ik vermijd het liefst small talk met mensen’, tot vragen als ‘Wat zou jij doen met de mogelijkheid om, zonder ooit gepakt te worden, 1 miljoen dollar te stelen?’ ‘Dit zijn voorbeeldvragen uit de persoonlijkheidstest’, vertelt Van Moort. ‘Daar beoordelen we niet op, maar de resultaten uit deze test kunnen we bijvoorbeeld wel gebruiken in het gesprek.’

Meteen de diepte in

De recruiter komt in principe pas in beeld als de kandidaat de Talent Pitch heeft afgerond. ‘De  reden dat we hiermee zijn begonnen is – naast diversiteit – vooral om betere interviews te krijgen’, vertelt Van Moort. ‘Het geeft veel meer input, je kunt meteen de diepte in.’ Dit is belangrijk, want zo krijg je de kans om kandidaten écht te leren kennen en zie je op welke manier de kandidaat jouw team kan complementeren. Of, zoals hij het uitdrukt: ‘Je moet niet kijken naar wat je hebt, maar naar wat je mist. We zien het vooral als een manier om je team te verrijken, niet als een manier om meer van hetzelfde aan te nemen.’

‘Je moet niet kijken naar wat je hebt, maar naar wat je mist.’

Wanneer het project geslaagd is? ‘Voor mij persoonlijk als we feedback krijgen van kandidaten dat ze zich op een eerlijke manier gewaardeerd en beoordeeld voelen. En vanuit KPMG zijn efficiëntie en diversiteit natuurlijk belangrijke doelen.’

Bewust van bias

En dan moet ook de ‘business’ goed meewerken, zegt hij. ‘Dit project is alleen succesvol als iedereen aan boord is. We trainen daarom ook onze hiring managers in het interpreteren van de uitkomsten van de assessment en in hoe je hiermee betere sollicitatiegesprekken kunt voeren. Ook maken we onze hiring managers bewust van hun eigen bias en proberen we deze uit te sluiten tijdens een selectieprocedure. Daar heb je als recruitmentafdeling ook verantwoordelijkheid in, vinden wij.’

‘Dit project kan alleen succes worden als iedereen aan boord is.’

Maar wat hij zelf het allerliefst zou zien? ‘Dat alle organisaties in Nederland het zo gaan doen. Waarom heeft elke organisatie überhaupt nog zijn eigen assessment? Als nu iemand solliciteert, en zegt: “Ik heb vorige week ook al een assessment gemaakt, mag ik die niet toesturen?”, zeggen veel organisaties: “dat is heel leuk, maar wij hebben een eigen assessment en die moet je ook maken”. Toegegeven: wij doen dat ook. Zou het niet mooi zijn als dat niet meer hoeft? Dat je heel breed één goed assessment gebruikt voor young professionals, eventueel per functiegroep, en dat je dan op basis van je eigen normcriteria een selectie kunt maken? Dat zou het solliciteren voor onze kandidaten in elk geval een stuk plezieriger maken!’

Meer matchen op feiten

Daar gaat het wel steeds meer naartoe, denkt hij. ‘Meer matchen op feiten, minder op onbewuste bias. Deze transitie is niet makkelijk, ook niet voor KPMG. Het is ook bij ons al met al behoorlijk complex geworden. Onder meer door alle technische koppelingen met verschillende systemen. Dat maakt me extra trots dat het toch gelukt is.’

‘Het was al met al behoorlijk complex. Dat maakt me extra trots dat het toch gelukt is.’

Maar het is óók complex ‘omdat er zoveel knoppen zijn om aan te draaien en er veel variabelen meewegen’, zegt hij. ‘Je wilt aan de ene kant efficiëntie, maar aan de andere kant moet het assessment een bepaalde voorspellende waarde hebben, en je wilt natuurlijk ook een goede candidate experience blijven bieden. Om over alle technische complicaties maar niet te spreken. Toch is het uiteindelijk allemaal de moeite waard, denken we, en zetten we zo een mooie stap naar een eerlijkere arbeidsmarkt.’

Lees meer

Wim op woensdag: is (te veel) eisen stellen een gebrek aan kennis?

Functieprofielen worden nog altijd volgepropt met eisen. Als recruiter stel ik de vacaturehouder dan regelmatig een vraag als: ‘Als ik een topkandidaat vindt zónder hbo-diploma, neem je deze dan aan?’ Het antwoord laat zich raden. Eisen lijken vaak meer voor de vorm een verplicht karakter te hebben dan dat deze echt noodzakelijk zijn.

Een chauffeur zonder rijbewijs, dat kan natuurlijk niet, net zo min als een arts zonder studie medicijnen.

Natuurlijk bestaan er ook echte eisen. Een chauffeur zonder rijbewijs, dat kan natuurlijk niet, net zo min als een arts zonder studie medicijnen. Maar hoe weet je nu of een eis echt een eis is, of dat dit een oneigenlijke reden heeft? Zo kan het zijn dat de manager eisen stelt vanwege een gebrek aan kennis. Zou een manager die veel kennis heeft van Oracle een sterke kandidaat laten lopen als deze geen Oracle-kennis heeft, maar wel SAP goed beheerst? Ook dit antwoord laat zich raden…

Inwerktijd als factor

Het overschot aan eisen hoeft niet alleen met een gebrek aan kennis te maken te hebben. Tijd is ook een factor. Lees: inwerktijd. Er zijn feitelijk maar twee redenen waarom er een vacature is. Er gaat iemand weg of het is een nieuwe functie. In het eerste geval komt de nieuwe medewerker vrijwel altijd pas binnen als de oude collega al weg is. Men begint dus met een achterstand of extra belasting bij collega’s. Daarom zijn gestelde eisen vaak zaken die per direct ingezet moeten worden. Softwarekennis, taal, procedures et cetera.

Tijd is altijd een verzachtende factor in recruitment.

Bij een nieuwe functie zoekt men vrijwel altijd een perfecte kandidaat. Althans, daar begint men mee. Wanneer het te lang duurt, worden eisen afgezwakt tot wensen. Tijd is altijd een verzachtende factor in recruitment.

eisen stellen zinvol of niet

Weeg de eisen goed

Een eis is prima, maar weeg altijd goed of het ook echt een eis is. Hoe doe je dat? Creëer draagvlak. Laat niet alleen de manager en HR naar het profiel kijken. Vraag ook een collega, bij voorkeur degene die de nieuwe medewerker inwerkt, om ernaar te kijken. En als je durft: laat de vertrekkende collega er eens naar kijken. Als iemand weet wat de eisen zijn dan is het deze persoon.

Als iemand weet wat écht de eisen zijn dan is het wel de vertrekkende collega.

Eisen stellen in een vacature kan, maar wel als dit écht eisen zijn. In alle andere gevallen kun je beter spreken van wensen, pre’s of gewenst. En dat is geen eis van mij, maar wel slim.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

 

Jan Beekman (Mysolution): ‘Met alleen een kaal ATS red je het nu niet meer’

Als het gaat om bureaurecruitment, dan waren automatiseerders voorheen altijd erg gefocust op de registratie van de kandidaat: zorgen dat zij goed in het systeem staan, en op tijd hun loon krijgen uitbetaald. Maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg, constateert Jan Beekman, een van de drie oprichters van Mysolution. Tegenwoordig speelt ook efficiënte communicatie met potentiële kandidaten een steeds grotere rol. ‘Met alleen een kaal ATS ga je nu de markt niet meer veroveren’, zegt hij.

‘Met alleen een kaal ATS ga je nu de markt niet meer veroveren.’

Op 28 januari zal Jan Beekman meer over zijn visie op Recruitment Process Automation vertellen, tijdens het Werf& Event voor Bureaurecruiters, waar hij in gesprek gaat met Dennis Denekamp (Covebo). Hij gaat daar specifiek in op de automatiseringsvraagstukken van uitzenders en detacheerders, maar ook van gespecialiseerde werving- en selectiebureaus. Want die hebben allemaal een andere vraag, ziet hij. En als automatiseerder maak je dan het verschil door precies die vraag te begrijpen. Een voorproefje.

> Wat is je takeaway voor het event?

‘Zeker in het pure bureaurecruitment zie je dat alleen een ATS niet meer genoeg is. Daarmee ga je de markt nu niet veroveren. De focus ligt steeds meer op een stukje (job) marketing automation en employer branding. In de uitzend- en detacheringsbranche ligt het misschien nog wat anders, maar voor werving- en selectiebureaus wordt het steeds belangrijker goed de juiste kandidaten te kunnen vinden. Als je die marketing automation weet te integreren en zo de focus kan leggen op de candidate journey dan kun je nu het verschil maken.’

Als je marketing automation weet te integreren met je mediakanalen en je ATS kun je nu het verschil maken.’

‘Bij Mysolution hebben we ons de afgelopen jaren sterk gefocust op de bouw van een stevig basis-ATS. De laatste tijd zijn daar steeds meer tools bijgekomen geïntegreerd met de Salesforce-technologie, zoals VONQ, InGoedeBanen, Jobdigger en OnRecruit. Wij proberen door nieuwe producten en partners te integreren een heel nieuwe oplossing voor de markt te bieden. Dat hele programmatic-stuk is bijvoorbeeld heel boeiend. Als je precies weet waar te adverteren voor het meeste (relevante) traffic, scheelt dat natuurlijk enorm. Daarom is dat voor ons ook een belangrijk speerpunt voor 2021.’

> Mag ik dat vertalen als: meer gericht op de frontoffice?

‘Een reden voor ons om recent OTYS over te nemen, is inderdaad dat we af willen van ons imago als pure backoffice-leverancier van detacheerders en uitzenders. Daar komen we natuurlijk wel vandaan, maar we doen tegenwoordig veel meer dan dat. Niet voor niets hebben we 3,5 jaar geleden Tangram al overgenomen. En om een extra boost te geven hebben we vorig jaar gezegd: het is goed om een ATS over te nemen met een goede naam in de markt. Dat is dus OTYS geworden.’

‘De voorkant goed weten te verbinden met de mid- en backoffice, dat ís ook complex.’

‘Wij hebben nogal wat klanten die het systeem gebruiken aan de voorkant, puur voor de werving en selectie. Er zijn relatief weinig leveranciers die die voorkant goed weten te verbinden met de midoffice én backoffice. Daar zie je veel partijen mee worstelen. En dat ís ook complex. Zeker in deze branche. Voor een uitzender zijn de vraagstukken weer net anders dan voor een detacheerder of een werving- en selectiebureau. Dat betekent dat je deze branche echt moet begrijpen. Je moet bijvoorbeeld echt weten wat een ‘fasesysteem’ is om het te kunnen aansluiten. Anders werkt het niet. En daar ligt ook echt ons onderscheidend vermogen, hebben we gezien.’

jan beekman mysolution nog eens
Jan Beekman: ‘Voor ons geldt: hoe complexer, hoe leuker we het vinden.’

> Hoezo?

‘Het hele traject heeft een zekere complexiteit in zich, van hoe je iemand selecteert totdat je hem of haar een loonstrookje stuurt. Wij vinden dat leuk. Sterker nog: hoe complexer, hoe leuker. We hebben een behoorlijk aantal klanten voor front-, mid- en backoffice, waar we het hele proces automatiseren, van de werving tot aan de facturatie en verloning. Van de meer op ongestructureerde data gebaseerde frontoffice op Salesforce, tot de meer op transactie georiënteerde backoffice op Microsoft.’

‘Als je dingen in twee systemen moet doen, kost dat altijd tijd en energie.’

‘Iedereen begrijpt dat het superhandig is als je die twee werelden dicht bij elkaar brengt. Als je dingen in twee systemen moet doen, kost dat altijd heel veel tijd en energie. De foutkans is groot als je dingen moet overtikken van systeem a naar systeem b, en het corrigeren van die fouten kost ook nog eens veel extra tijd. Daar is vaak nog een groot stuk efficiency te winnen. En daar ligt echt onze expertise: de front-, mid- en backoffice bij elkaar brengen.’

> Hoe groot is die winst nog, ongeveer?

‘Wat precies de winst is, de ROI, dat is natuurlijk moeilijk hard te maken. Als ik dat exact zou kunnen duiden, zou mijn salesproces ook een stuk makkelijker zijn. Maar het hangt altijd af van heel veel factoren. Dus ik ga geen getal noemen. Ik durf je wel te zeggen: de mate van automatisering voor een bedrijf dat mensen bemiddelt, selecteert, plaatst, detacheert of uitzendt, dat ga je niet met een ander systeem hoger ervaren dan met Mysolution.’

‘Dat de besparing zó groot kon zijn, dat heeft zelfs mij verrast.’

Als voorbeeld: we hebben de afgelopen jaren een project gedraaid bij een grote uitzender. Die hadden eerst nog drie systemen. Eentje voor de werving , eentje voor de verloning en urenregistratie, en een apart systeem voor de financiële administratie. Dat hebben we allemaal geïntegreerd. Het is echt ongelooflijk wat je dan voor besparing ziet: hun running cost is nu nog maar 20 procent van wat het een aantal jaar geleden was. Ik wist dat de besparing groot kon zijn, maar dat het zó groot is, dat heeft zelfs mij verrast.’

Meer weten?

Meer weten over de visie van Jan Beekman? Of op zoek naar meer trends in technologie voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente digitale trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!

bureaurecruitment banner 2021

Lees ook

Hoe divers is jouw recruitmentaanpak al? Nieuwe test geeft het inzicht

Later dit jaar wordt waarschijnlijk een wet van kracht die voorschrijft dat werkgevers beleid moeten voeren, gericht op meer gelijke kansen bij werving en selectie. En doen werkgevers dit niet? Dan dreigt niet alleen een boete, maar ook nog eens de publieke schandpaal. Maar waar moet je dan allemaal aan denken, als het gaat om dat beleid? Hoe weet je zeker dat je op de goede weg zit, als het gaat om gelijke kansen en diversiteit en inclusiviteit?

Hoe weet je zeker dat je op de goede weg zit, als het gaat om gelijke kansen?

Een nieuw en (zéér) veelomvattend assessment van SmartRecruiters kan je daar doorheen helpen. Werkelijk elk onderdeel van je recruitmentproces wordt daarbij belicht: van je vacatureteksten tot je sollicitatiegesprekken. In het assessment komen tal van vragen voorbij. Dat varieert van: ‘Weet je zeker dat de complexiteit van je vacature strookt met de complexiteit van de rol?’ tot ‘Heeft je organisatie een diversiteits-statement dat verder gaat dan wat wettelijk vereist is?’ Ook vraagt de nieuwe test bijvoorbeeld of je mensen in je organisatie getraind hebt om hun eventuele vooroordelen in de selectie uit te sluiten.

Een voorbeeld van één van de vragen in het diversiteits-assessment

Fair en billijk

De nieuwe test, die voor elke organisatie gratis toegankelijk is, moet bijdragen aan een meer faire en billijke manier van werving en selectie, zo is het idee van SmartRecruiters. ‘Veel organisaties hebben stellig beloofd zich in te zetten voor meer diversiteit’, vertelt Rocki Howard, de in november benoemde Chief Diversity Officer van het softwarebedrijf en initiatiefnemer van de vragenlijst. ‘Maar tegelijk zien we veel recruiters en diversiteitsmanagers worstelen met hoe een strategie te implementeren die echt tot verandering leidt.’

‘Organisaties die echt vooruitgang willen boeken, kunnen met dit assessment hun beleid evalueren.’

De uitgebreide test moet daar handvatten voor bieden, door zéér uitgebreid mogelijkheden aan te bieden. ‘Organisaties die echt vooruitgang willen boeken op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, kunnen met het assessment hun huidige beleid evalueren’, aldus Howard. ‘En tegelijk kunnen ze inzicht krijgen in waar ze staan ten opzichte van anderen en waar ze nog meer succes op het thema diversiteit kunnen boeken.’

‘Holistisch beeld’

Het assessment geeft een ‘holistisch beeld’ van mogelijke aanpakken en de volwassenheid van je eigen aanpak, aldus Howard. Iedereen die het assessment invult krijgt ook een op maat gesneden rapport, met niet alleen de uitkomsten in een benchmark, maar ook met praktijktips en directe actiepunten. ‘Het assessment is toepasselijk voor organisaties van alle groottes en alle branches’, aldus Howard. ‘Onze intentie is om élke organisatie te helpen die serieus werk wil maken van diversiteit.’

‘Onze intentie is om élke organisatie te helpen die serieus werk wil maken van diversiteit.’

Als genoeg organisaties de test hebben ingevuld, wil SmartRecruiters ook komen met een overzicht van alle resultaten, in het tweejaarlijkse ‘State of Diversity Report‘. Dit staat vooralsnog gepland voor eind februari. ‘We willen graag continu updates geven over de standaarden die resulteren in meer diversiteit, via bijvoorbeeld whitepapers, webinars en podcasts.’

Het Diversity Hiring Assessment bevat een omvangrijke vragenlijst, rondom vier pijlers:

  • Diversity Brand Equity (waarbij het gaat om de inzet op diversiteitsgebied, of vacatures vrij van bias zijn, en of het werving- en selectieproces voor iedereen toegankelijk is)
  • Source Strategically (Zijn je sourcing en je talentpool voldoende divers? Gebruik je faire manieren om intern te werven?)
  • Fair Hiring Practices (Gebruik je divers samengestelde selectieteams? Is je screening vrij van bias? Zijn je sollicitatiegesprekken gestructureerd?)
  • Organizational Support (Heb je een duidelijk en specifiek diversiteitsdoel? Zijn leiders verantwoordelijk hiervoor gemaakt? Bied je voldoende training aan?)

Na invullen van de nieuwe test krijg je als organisatie over alle vier pijlers te horen hoe ‘volwassen’ je aanpak al is.

De test doen? Dat kan hier:
Doe de test

Lees ook

Feel Good Friday: een wel heel bizon-dere vacature

Kun je met een dier omgaan dat zo zwaar is als een kleine auto? Dat vanuit stand over een hoog hek kan springen? En dat een vreedzame bulldozer is voor biodiversiteit? Dan zou je wel eens de ideale kandidaat kunnen zijn voor een primeur in Groot-Brittannië, waar momenteel naar de allereerste fulltime bizon-rangers van het land wordt gezocht.

De bizon is het grootste en zwaarste wilde landdier van Europa.

In de West Blean en Thornden Woods in Kent wordt momenteel de bizon geherintroduceerd, het grootste en zwaarste wilde landdier van Europa. Eén zo’n bizon kan wel 1.000 kilo wegen. En er zijn twee rangers nodig om die introductie in goede banen te leiden, meldt The Guardian. Het gaat om een kleine kudde van de wilde Europese bizon (Bison bonasus), die moet bijdrage aan herstel van de biodiversiteit in het gebied. Kent Wildlife Trust en de Wildwood Trust hopen dat de bizon, die verwant is aan de steppebizon die ooit in heel Engeland voorkwam, een positieve invloed heeft op de oude bossen hier.

bizon

Bijna uitgestorven

De bizon raakte in 1927 in Europa – op een haar na – uitgestorven. Hij werd gered van de totale ondergang door dierentuinen, die 54 exemplaren in leven hielden. In 1954 kwamen vervolgens de eerste bizons in het wild weer terug in Polen, in de bossen van Białowieża, waar er momenteel zelfs meer dan 1.000 leven. De bizon die hier leeft, is vervolgens ook weer naar andere landen geëxporteerd om daar aan herstel van de ‘wildernis’ bij te dragen.

‘Dit is de kans voor twee mensen om deze dieren te leren kennen als geen ander.’

In Engeland gaat het (vooralsnog) om vier dieren, die begin volgend jaar in het gebied moeten arriveren. Er is nu een vacature voor twee fulltime bizon-rangers die moeten helpen zo natuurlijk mogelijke omstandigheden voor de bizon te creëren, hun gedrag te volgen en er zo voor te zorgen dat ze ook de grootst mogelijke positieve impact op het gebied hebben.’Een werkelijk unieke rol’, aldus Stan Smith, ‘wilder landscapes manager’ bij Kent Wildlife Trust. ‘Het is de kans voor twee mensen om deze dieren te leren kennen als geen ander.’

Training in Nederland

Opvallend: de nieuwe rangers gaan (een deel van) hun training krijgen in… Nederland. Hier zijn immers al enkele reservaten te vinden, waar de bizon (met succes) is uitgezet, zoals in het natuurgebied Slikken van de Heen bij het Zeeuwse Sint Philipsland. De Europese bizon (ook wel wisent genoemd) helpt hier onder meer mee in de bestrijding van anders moeilijk te bestrijden exoten als de reuzenberenklauw en late guldenroede.

Wie met zulke grote dieren wil werken en niet zover weg wil, kan overigens ook in Nederland terecht. Stichting Taurus in Keent, vlakbij Oss, heeft een programma lopen om een ‘oerrund 2.0’ te ontwikkelen, de ‘ultieme grote grazer’. Geen bizon, maar minstens zo bijzonder. En ze hebben ook hier een vacature, voor iemand die kuddebeheer en natuurbegrazing op zich wil nemen. ‘Niet zomaar een baan’, aldus de stichting, maar ‘een unieke baan, met veel buitenwerk, waarbij iedere dag anders is.’

Van de rode lijst gehaald

Nog even terug naar waar dit verhaal mee begon: de Europese bizon. Want die beleeft goede tijden. Met de introductie in Engeland gaat het dier niet alleen officieel – voor het eerst – de Europese Unie uit, het gaat sowieso goed met de populatie. De Internationale Unie voor Conservatie en Natuurbescherming (IUCN) heeft het dier vorige maand van de zogenoemde ‘Rode Lijst van beschermde dieren’ afgehaald, door de status te verlagen van ‘kwetsbaar’ naar ‘bijna bedreigd’. De wisent is daarmee volgens Trouw ‘het levende bewijs geworden dat natuurbescherming werkt’.

Lees ook: