Werf& en Het Creatiehuis openen de jacht op de leukste vacature van Nederland!

Of het nu gaat om de vacaturetitel (zoals Chief Hekxecutive Officer van Gamma) of de inhoud van de vacature (krokodillenverzorger in een dierentuin, ijsmeester bij een schaatsbaan of tester van nieuwe games). Wij zijn op zoek naar de meest originele vacature van Nederland.

Maar wat is nu écht de aller-, aller-, allerleukste vacature van dit jaar? Daar willen wij graag achter komen. Daarom kiezen we vanaf nu ieder jaar de leukste vacature uit alle inzendingen. De vacature hoeft niet per se gek of apart te zijn (mag wel!): waar het om gaat is dat je een goede motivatie hebt waarom deze vacature nu zo leuk of bijzonder is.

Hoe werkt het?

Stuur jouw vacature in vóór 12 maart, plus een motivatie van maximaal 300 woorden. Je inzending wordt vervolgens beoordeeld door de jury bestaande uit Wendy van der Kreeft (Het Creatiehuis), Maarten Snel (Werf&), Daniel Brouwer (Het Creatiehuis) en Peter Boerman (Werf&). Het belangrijkste criterium? Originaliteit. Uit de inzendingen worden 3 genomineerden gekozen. Deze genomineerden worden door ons bezocht en geïnterviewd. Dit zal natuurlijk allemaal te volgen zijn op de website van Werf&. Hierna wordt de uiteindelijke winnaar gekozen. Aan aandacht voor jou en jouw vacature dus geen gebrek!

De uiteindelijk winnaar ontvangt een vacaturevideo, die gemaakt wordt door Het Creatiehuis, specialist in vacature- en employer branding content.

Ben jij de beste sourcer van de wereld? Laat het dan maar eens zien!

Sourcing is een steeds belangrijker wordend specialisme binnen de wereld van recruitment. Elke kandidaat is out there, ergens in de (online) grote boze, buitenwereld. Maar zie hem of haar als goede sourcer eerst maar eens te vinden. Daar is creativiteit voor nodig, net als technische skills en doorzettingsvermogen: net even verder gaan dan waar anderen ophouden.

Wie mag zich nou de beste sourcer op aarde noemen? Op 12 maart weten we het.

Maar wie mag zich nou de beste sourcer op aarde noemen? Daarvoor heeft Talent Acquisition Live een speciale Sourcing Contest opgezet. Het internationale recruitment-evenement, dat op 12 maart in Amsterdam voor de derde keer wordt georganiseerd, heeft gemerkt dat het onderwerp sourcing erg leeft onder de bezoekers. Daarom is besloten sourcing een belangrijker deel uit te laten maken van het evenement.

ta live sourcer contest

Anders dan andere contests

De Sourcing Contest die TA-Live heeft opgezet, is wel een andere dan andere, zo belooft de organisatie. Zo is hij niet alleen toegankelijk voor fulltime sourcers, maar ook voor ‘full-cycle recruiters’, recruiters die het sourcingswerk dus ‘erbij doen’. Doel van de wedstrijd is om je sourcingsvaardigheden te laten zien tot aan het moment dat er contact gezocht wordt. Oftewel: vind de perfecte kandidaat voor een bepaalde functie, inclusief zijn of haar contactgegevens, zodat een ander het eerste contact kan leggen.

Iedereen die wil meedoen kan tot zondag 16 februari drie kandidaatprofielen aanleveren voor een data-analist.

De Sourcing Contest begint met een open online inschrijving. Iedereen die wil meedoen kan (tot uiterlijk aanstaande zondag, 16 februari!) drie kandidaatprofielen aanleveren voor de functie van Manager data analytics voor het bedrijf Carnext.com. De vacature-intake is gemaakt door Recruitment Accelerator. Het complete profiel is hier te downloaden.

Een iets uitdagender challenge

Op basis van de kwaliteit van de inzendingen, zal de echte klant bepalen welke sourcers met de beste kandidaten op de proppen zijn gekomen. En vijf van hen mogen vervolgens op 12 maart niet alleen gratis naar TA-Live, met reiskosten betaald, ze mogen daar ook meedoen aan de live finale. De challenge die de kandidaten daar voor hun kiezen krijgen, zal voor elke sourcer iets uitdagender worden, belooft de organisatie. Zodat de winnaar zich een jaar lang met recht de beste sourcer van de wereld mag noemen.

  • Meedoen? Stuur dan voor 17 februari je drie profielen op naar info@ta-live.com!

Vacatureteksten schrijven moeilijk? Onzin!

Vacatureteksten hebben vaak wel iets van een handleiding. Ze zijn nodig om uit te leggen hoe iets werkt, maar niemand leest ze voor de volle 100%. Toch zijn ze cruciaal als je kwalitatief goede kandidaten wil aantrekken. Hun aandacht moet je tegenwoordig echt verdienen. Hoe je dat doet? Deze 6 tips helpen je op weg.

#1. Doe onderzoek (Je wint er tijd mee)

Een sterke en onderscheidende vacaturetekst maken kost veel tijd. En de uitkomst is meestal onzeker. Wat is dan een goed startpunt? Research! Voordat je in de pen klimt, moet je eerst je doelgroep in kaart brengen. Het is moeilijk om iemand te enthousiasmeren als je niet wie hij of zij is en wat hem of haar drijft.

Het is moeilijk om iemand te enthousiasmeren als je niet wie hij of zij is en wat hem of haar drijft.

De simpelste vorm van onderzoek is rondvragen bij collega’s in een soortgelijke functie. Wat motiveert hen dagelijks? Waarom zijn zij bij het bedrijf gaan werken? Wat is volgens hen dé USP van de functie en de organisatie? Het zijn allemaal kwalitatieve argumenten die jouw vacatureteksten kunnen versterken. En ja, dit onderzoek kost tijd. Maar schaven aan een tekst die niet werkt is ook niet bepaald tijdsbesparend.

#2. De juiste functietitel is níet creatief

Het eerste dat mensen van jouw vacature zien is de functietitel. En hoe grappig ‘Schatzoeker’,Salestijger’ of ‘Commerciële duizendpoot’ wellicht ook mogen klinken, het gaat niet werken. Waarom niet? Vergelijk het maar met dit voorbeeld. Stel, je gaat binnenkort op vakantie en komt erachter dat je favoriete koffer kapot is. Uitgeleend aan de neef van de buurman en die was helaas niet zo zorgvuldig als je had gehoopt. Met als eindresultaat een gedeukte en kapotte koffer. Voordat je een nieuwe koffer koopt, besluit je eerst onderzoek te doen (zie punt #1). Je opent Google en gaat aan de slag. Wat is het zoekwoord dat je dan gebruikt?

Hoe grappig ‘Schatzoeker’ of ‘Salestijger’ ook mogen klinken, het gaat niet werken.

Ik durf te wedden dat ‘koffer’ in jouw zoekopdracht zit. Ik durf ook te wedden dat jij niet kiest voor ‘Reisbagagehouder’, ‘Kledingvervoerder’ of ‘Rechthoekige vakantiedoos’. Net zoals je, als je een Finance-functie zoekt, niet de zoekterm ‘Schatzoeker‘ intypt. Dat is simpelweg niet logisch. De best werkende functietitel is dus ook geen creatieve vondst, het omschrijft de functie juist zoals hij is. Als jouw doelgroep zich niet aangesproken voelt met de gekozen functietitel, is deze bij voorbaat dus al niet doelgroepgericht en zul je hoe dan ook inboeten op kwaliteit.

#3. Een pakkende intro is geen vraag

De eerste 3 regels van jouw tekst moeten de lezer meteen bij de keel grijpen. Dat wil zeggen dat je ongeveer 200 tekens hebt om een kandidaat te enthousiasmeren. Lukt dit niet? Dan is een kandidaat ook zo weer weg. Zonde!

Veel recruiters gebruiken volop vragen in hun introductie. Ben jij? Heb jij? Wil jij?

Veel recruiters gebruiken volop vragen in de introductie van hun vacatureteksten. Ben jij? Heb jij? Wil jij? Dat zorgt voor herkenning, geven veel recruiters dan als argument. Daar zit misschien een kern van waarheid in, maar het maakt je tekst ook meteen een staatslot: kleine kans dat je de prijs wint en dikke kans van niet. Houd je introductie daarom liever zo open mogelijk, je wilt immers niet dat lezers al zo vroegtijdig afhaken.

#4. Wees to the point

Cut the crap. Oftewel: zeg gewoon wat je bedoelt. Zo kort mogelijk. Schrijf duidelijk en helder, vermijd onnodig lange zinnen en houd het simpel. Je hebt zo’n 9 seconden om de aandacht van de kandidaat te vangen. Speel daar handig op in door een actieve schrijfstijl en korte zinnen te gebruiken. Zorg ook dat je tekst met de belangrijkste punten voor je doelgroep begint, zoals: salaris, opleidings- en doorgroeimogelijkheden, vakantiedagen, en aantal uren per week.

#5. Clichés zijn zo… ááárgh

‘Geen 9-tot-5-mentaliteit’, een spin in het web of commerciële duizendpoot? Je komt ze nog in veel vacatureteksten tegen. Maar zulke termen maken weinig indruk en geven bovendien geen duidelijk beeld van de functie. Mensen prikken hier zo doorheen. Je koopt toch ook geen auto omdat de verkoper ‘hem thuis ook heeft staan’?

#6. Werk samen met een recruitmentmarketeer

Met alleen een sterke vacaturetekst creëer je nog geen groot bereik. Laat dit over aan de expertise van de recruitmentmarketeer. Die zal zich niet alleen erop toeleggen een zo’n groot mogelijk bereik te realiseren, maar nog belangrijker; ook op het doormeten van de resultaten. De feedback en informatie die hieruit voortkomt kun je vervolgens weer gebruiken om je vacatureteksten te verbeteren.

Over de auteur

Bart Arxhoek is Online Recruitment Marketeer en eindverantwoordelijk voor Marketing & PR bij EN HR solutions. Tussen de verschillende offline en online vormen van marketing zoekt hij altijd naar mooie en passende combinaties.

Bij EN HR solutions zijn ze gespecialiseerd in gedeeltelijke of gehele uitbesteding van het recruitmentproces, ook wel bekend als Recruitment Process Outsourcing (RPO). In zo’n samenwerking werken recruiters steeds intensief samen met recruitmentmarketeers, waarbij specialisme en kennis van de arbeidsmarkt samenkomt met de innovatieve en doelgroepgerichte wereld van online marketing.

Meer weten?

Op 19 maart organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de training ‘Schrijven van vacatureteksten.

Lees ook

Dilemma op dinsdag: ‘Google for Jobs heeft veel invloed op mijn vacatureteksten’

Google for Jobs lijkt dan nu echt, echt, écht gelanceerd te worden in Nederland. En dat heeft grote gevolgen voor de vacatureteksten die we schrijven. Zonder salarisindicatie kom je er niet meer vanaf en ook onduidelijkheid wordt afgestraft. Als je dus altijd maar de vacaturetekst van vorige keer kopieert, heb je kans dat je vacature überhaupt amper te vinden is… Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat jij je al netjes aan alle regels houdt. Wij vragen ons in ieder geval af: heeft Google for Jobs veel invloed op jouw vacatureteksten of niet?

Google for Jobs heeft veel invloed op mijn vacatureteksten

  • Klopt niet (38%, 8 stemmen)
  • Klopt (62%, 13 stemmen)
21 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Maakt Google for Jobs een groot verschil voor jouw vacatureteksten of valt het wel mee? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Via een kennisportal gecombineerd met een workshop leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven bij de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie.

Content is king op nieuw vacatureplatform voor creatieven: ‘Wij geloven nog steeds erg in curatie’

‘Een Airbnb-achtig ‘discovery’-platform waar creatieve professionals bedrijven kunnen vergelijken via bijzondere en rijke profielen. Profielen met aandacht en liefde gemaakt.’ Zo omschrijft Thomas Moes, oprichter van Fontanel Jobs (en Homerun), zijn geheel vernieuwde niche vacatureplatform voor de creatieve industrie. Met bedrijfsinformatie die je volgens hem op weinig andere plekken kunt vinden (zoals die van FabriqueBakken&BaeckHomerunGRRR, Multitude, Studio September, Digital Natives, Das Buro, Freshheads, en Today, om maar een paar voorbeelden te noemen).

‘Profielen met aandacht en liefde gemaakt.’

Potentiële werkgevers vergelijken op thema’s als purpose, portfolio, diversiteit en inclusiviteit moet via Fontanel Jobs makkelijker dan ooit worden, zegt hij. Omdat content king is. En werkzoekenden volgens hem nog steeds graag naar een plek toegaan waar ze niet alleen véél banen vinden, maar vooral: banen die hen op het lijf geschreven zijn. Een paar vragen over dit nieuwe initiatief:

> Waarom deze vernieuwde site?

Fontanel Jobs is een platform voor en door Nederlandse creatieven en bedrijven. Toen we een kleine 14 jaar geleden begonnen met Fontanel als designplatform, was het vooral een online magazine dat ons een excuus gaf om naast talentvolle creatieven ook bazen van designbureaus te interviewen. Tijdens die gesprekken merkten we hoe weinig de unieke visie van de oprichters terug te vinden was in hun online profilering. De websites waren vooral ingericht op new business, en niet op nieuwe collega’s.

‘We zien dat (zeker kleinere) bedrijven nog worstelen met het goed vertellen van hun bijzondere verhaal.’

Tegenwoordig zijn bedrijven zich steeds bewuster van het belang van talent, en dat je daar als bedrijf beter je best voor moet doen. Wij voorspellen dat dit de komende jaren nog verder toeneemt. Desalniettemin zien we dat (zeker kleinere) bedrijven worstelen met de employer branding-kant; het goed vertellen van dat bijzondere verhaal. Ze hebben geen experts in dienst, en hebben er zelf weinig ervaring mee. Het volledig vernieuwde Fontanel Jobs helpt daar een handje bij, door informatie te tonen die creatieve professionals belangrijk vinden. Hierdoor kun je als creatief appels met appels vergelijken. En kun je als bedrijf bij de zoektocht naar creatieven makkelijker laten zien wat jou écht uniek maakt.’

> De creatieve branche is bij uitstek flexibel. Hoe past een ’traditionele’ banenbank daarbij?

‘De zoektocht naar een nieuwe baan is nog steeds erg lastig. Grote banensites zijn ingericht op massa en pochen over de duizenden banen op hun platform. Maar ik als werkzoekende wil niet méér banen zien, ik wil de meest geschikte banen voor mij zien. Maar waar te beginnen? Zoals je bij het grote aanbod op Netflix van gekkigheid ook niet weet wat te kijken. Vandaar dat we nog steeds erg geloven in curatie: een niche vacatureplatform wiens naam je vertrouwt en waar de nadruk ligt op kwaliteit en niet op kwantiteit.’

> Er zijn al meer platforms voor creatieven, zoals Vacature Via. Wat voegen jullie toe?

‘Het mooie van een niche vacatureplatform, is dat je best een aantal partijen naast elkaar kunt hebben. Met Fontanel zijn we van origine meer toegespitst op designgerelateerde vacatures, waarbij Vacature Via (voorheen Vacature Via Ginny) meer vanuit de marketingkant komt. Best een ander publiek dus.’

> Hoe belangrijk is content voor jullie?

‘We hebben op de nieuwe site zogeheten Plus-profielen geïntroduceerd, een soort snapshots van werkgevers met info die veel van deze bedrijven normaliter online niet vertellen. Bijvoorbeeld: hoe is de verhouding man/vrouw? Hoeveel nationaliteiten werken er? Wat voor mogelijkheden zijn er in het team om jezelf te ontplooien? Wat is iets dat echt in jullie company culture verweven zit? Door dit format van meerdere bedrijven te kunnen vergelijken, kun je als werkzoekende beter vergelijken en vinden wat bij jou past. Dat is best cool, vinden we.

‘We willen een soort snapshots geven met info die veel werkgevers normaliter online niet vertellen.’

We hebben ook Spotlight-profielen op het vacatureplatform. Daarmee krijgen bedrijven meer opties om zich te onderscheiden. Ze kunnen ook vacatures op verschillende plekken op de site laten terugkomen. Stel: je hebt een bureau in Amsterdam. Dan komt je vacature zowel onder ‘Amsterdam’ als onder ‘bureaus’ nog eens terug.’

vacatureplatform fontanel jobs

> Creatief werk is zelden locatiegebonden. Waarom toch city landing pages?

Remote werk speelt de komende jaren een steeds grotere rol. Toch denk ik dat hoe digitaler we werken, hoe groter de drang wordt naar offline connectie. Onze city pages bestaan nu uit bedrijven en vacatures, maar in de toekomst willen we daar ook lokale events en lokale gidsen aan toevoegen. Denk aan mooie, duurzame en tijdloze content die je bijvoorbeeld als startende creatief vertelt wat je moet weten als je naar Eindhoven, Rotterdam of Amsterdam wilt verhuizen voor werk. Of wat het verschil in werken is tussen een start-up en een scale-up. Maar ook hoe je het beste kunt solliciteren als creatieve professional. Kortom: een mix van locaties, functietypes en bedrijfstypes die juist meer inzetten op de kracht van de niche community.’

vacatureplatform

Lees ook:

Hoe Vopak binnen 3 weken 12 nieuwe operators wist te vinden

Met zo’n 6.000 werknemers wereldwijd is Vopak ’s werelds grootste opslagbedrijf als het gaat om olie, gas en vloeibare bulkchemicaliën. Het ruim 400 jaar oude bedrijf heeft een wereldwijd netwerk van tankterminals. Die bevinden zich meestal op belangrijke vaarroutes, en het bedrijf is dan ook sterk in de omgeving Rotterdam. Het gaat hier vaak om hoog gespecialiseerd werk, waarvoor met name de operators een zéér technische en (dus) zéér schaarse doelgroep vormen.

Maar ja, hoe vind je die mensen? En minstens zo belangrijk: hoe bereik en overtuig je ze? Met die vraag kampte Vopak ook toen het vorig jaar voor de terminal in Vlaardingen op zoek moest naar 12 nieuwe operators, verdeeld over dagdiensten en ploegendiensten. Want ondanks de bekende naam die het koninklijke tankopslagbedrijf in de wereld heeft, hadden ze moeite om onder de aandacht te komen van deze doelgroep. De druk op de sollicitatieknop bleef vaak uit.

‘Brandende recruitmentvraag’

Met deze ‘brandende vraag’ klopte recruitmentmanager Maarten Vaags aan bij het in Heemstede gevestigde Brandmannen (‘Door het vuur voor talent‘). Daar hadden ze al snel in de gaten dat ‘gewoon’ een vacature plaatsen niet meer genoeg was. Daarom gingen ze aan de slag met de ontwikkeling van persona’s, om zo de targeting voor specifieke doelgroepen te bepalen. En er werd een speciale landingspagina voor operators ingericht (met Workday als backoffice). Met content die zo optimaal mogelijk aansluit op de belevingswereld van de gewenste operators.

‘Om de specifieke doelgroep te bereiken zetten we een jobmarketing-campagne in volgens wat we noemen het Brandmannen-storytelling-model. Voor iedere doelgroep is een unieke mediamix samengesteld, die onder meer bestaat uit search, programmatic display, social, én specifieke uitingen op specialistische jobboards die op basis van onze kennis en historische data zijn geselecteerd voor deze campagne.

‘Omdat we elk touchpoint van een kandidaat in kaart hebben, kunnen we in elke fase van de candidate journey de boodschap aanpassen.’

Omdat we elk touchpoint van een potentiële kandidaat in kaart hebben, kunnen we binnen elke fase van de candidate journey de boodschap aanpassen en dus zo relevant mogelijk communiceren om de kandidaat vervolgens tot sollicitatie te bewegen. We zorgden tijdens de campagne voor kraakheldere content waarbij tekst en beeld elkaar continu afwisselen. Zodoende optimaliseerden we continu welke uitingen het best aanzetten tot interactie’, aldus Jotham Marco van Brandmannen.

Uitdaging en herkenbaarheid

Daarbij werd niet alleen de kracht van het Vopak-merk centraal gesteld, maar vooral ook de technische uitdaging van het werk. ‘Want dát zoekt de doelgroep’, stelt Marco. ‘En herkenbaarheid. Op de landingspagina hebben we de campagne een gezicht gegeven en echt als verlengstuk van de mediacampagne ingezet. Zo zijn er foto’s en filmpjes te zien van een dag uit het leven van een Operator bij Vopak. Maar nog belangrijker; we zorgden ook voor een snel en efficiënt aanmeldproces. En de Vopak-recruiters zorgden vervolgens voor een uitstekende candidate experience, met een snelle en persoonlijke benadering als uitgangspunt.’

En dan blijkt een continu doorgemeten en zeer gerichte campagne ook nog altijd zéér goed resultaat op te kunnen leveren. Marco: ‘Of het gelukt is? Dat kun je wel zeggen. We hebben het doel veel eerder dan gepland bereikt. In 3 weken tijd genereerde de campagne al 128 sollicitanten. En uiteindelijk heeft Vopak 12 operators kunnen aannemen.’

‘In 3 weken tijd genereerde de campagne al 128 sollicitanten. En uiteindelijk heeft Vopak 12 operators kunnen aannemen.’

Ook Thijs Hoekzema, interim recruitmentspecialist bij Vopak, is enthousiast. ‘Wij hadden een directe wervingsbehoefte en wilden meer zichtbaarheid creëren als werkgever binnen de techniek. De resultaten van deze campagne hebben de verwachtingen wat dat betreft compleet overtroffen. Hierdoor hebben we de wervingsbehoefte bij Vopak snel en kwalitatief goed kunnen oplossen.’

Lees meer:

BREAKING NEWS: Google for Jobs nu echt van start in Nederland

In de ‘List of Region Availability‘ staan we er nog niet bij. Daar blijft het rijtje Europese landen vooralsnog beperkt tot Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Groot-Brittannië, Wit-Rusland en Rusland. Maar het zal nu toch echt niet lang meer duren voordat hier ook ‘The Netherlands’ tussen prijkt.

Jos van der Kooij, senior Google-specialist bij VONQ, ontdekte de live-gang deze vrijdagochtend. ‘Ik ben zo iemand die vrijwel dagelijks kijkt wat er gebeurt, via een incognito vacature-search. Groot was mijn verrassing toen ik vanochtend ineens Google for Jobs in Nederland in de Google Search-resultaten zag opduiken. Het voelt toch een beetje als jarenlang schatzoeken en nu eindelijk de hoofdprijs te vinden…!’

‘Alsof je een schat vindt, echt dat gevoel…’

Hij levert er echter wel meteen ‘een disclaimer’ bij. ‘Het lijkt nog een behoorlijk beperkte bèta-versie, want veel van mijn collega’s kunnen er nog niet bij. Maar ik dus wel. En als ik op een zoekresultaat klik, kom ik ook al terecht op een Nederlandse pagina. Alles lijkt dus al min of meer te werken. De buttons werken allemaal goed en ook de rest van de interface wordt in het Nederlands weergegeven. De volledige uitrol kan volgens mij nu toch echt niet lang meer duren. Dan kan iedereen er gebruik van maken.’

google for jobs in nederland

In januari kwam nog onderzoek naar buiten van Pro Contact waaruit blijkt dat bedrijven over het algemeen hoge verwachtingen hebben van Google for Jobs in Nederland. Van de HR-managers die verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van nieuw personeel zegt 68 procent het vacaturedashboard binnen Google als een goede mogelijkheid te zien om vacatures te vullen.

En zo ziet dat eruit

De search-resultaten van Van Der Kooij deze ochtend zien er zo uit:

resultaten google for jobs in nederland

Of deze, gezocht op ‘Online Marketing’:

resultaten dus google for jobs in nederland

En wat krijg je als je dan doorklikt?

google for jobs in nederland

Of deze:

En om te laten zien dat het werkt, ook nog een UTM-code naar een echte vacature, terug te voeren naar Google for Jobs.

Lees meer

Wat betekent dit voor de recruitmentmarkt? Lees hier wat we zoal eerder schreven over Google for Jobs:

Alles over Google for Jobs

Meer weten?

Schrijf je in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg op maandag 10 februari het webinar ‘Google for Jobs, be prepared! 10 tips’ van Kittie Spierings.

Tijdens deze week kun je verder ook nog gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Feel Good Friday: mensen met dementie als ‘vergeten’ doelgroep voor de horeca

In het programma, dat vanaf het voorjaar op SBS6 is te zien, worden 9 mensen met dementie gevolgd die aan de slag gaan als restaurantmedewerker. Dit doen ze onder leiding van chef-kok Ron Blaauw. Opvallend is dat geen van de mensen al ervaring heeft in de horeca, maar de wil om te laten zien wat er ondanks de ziekte nog mogelijk is, is er wel. Naast de dingen waar ze tegenaanlopen, is ook te zien hoeveel plezier te hebben.

Onderdeel van de samenleving

Het doel van het programma is om te tonen hoe mensen met dementie onderdeel kunnen blijven van de samenleving. Het gaat niet om wat niet meer mogelijk is, maar de aandacht is juist gericht op wat ze nog wél kunnen. Dit alles in samenwerking met Alzheimer Nederland, die zich inzet voor een betere kwaliteit van leven van mensen met dementie en graag een toekomst zonder dementie wil. Met dit programma willen ze laten zien wat de ziekte inhoudt en hoe je ermee om kunt gaan.

Het programma is gebaseerd op het Britse programma The restaurant that makes mistakes. De Nederlandse variant Restaurant Misverstand – Waar niemand wordt afgeserveerd is vanaf het voorjaar te zien op SBS6.

Ook met Down-syndroom

In Brussel kwam recent ook een ander restaurant met een bijzondere personeelsgroep in het nieuws. Het daar gevestigde 65 Degrés werkt namelijk met een fiks aantal mensen met het syndroom van Down. Niet alleen goed voor de diversiteit en inclusiviteit, aldus de oprichters, maar ook voor de business. En dat is niets te veel gezegd: volgens TripAdvisor behoort het restaurant inmiddels tot de Brusselse top en heeft het zo’n 2.000 eetgelegenheden achter zich gelaten…

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Brockmeyer: ‘Zorg dat je je persona’s helder hebt, dan wordt elke werving makkelijker’

Nog steeds zijn vacaturesites veel geraadpleegd in een zoektocht naar een nieuwe baan. Maar in de huidige arbeidsmarkt is het zelden meer genoeg, weet Kim Lokhorst, social media expert bij Brockmeyer, als geen ander. ‘Zeker nu we weten dat 85 procent latent werkzoekend is. Het draait in de huidige markt allemaal om het verleiden van de kandidaat en ook het zichtbaar zijn voor je latente doelgroep. En als je iemand wil verleiden, dan moet je je verdiepen in de kandidaat. Dat doe je door je ideale match in kaart te brengen.’

‘Latent werkzoekenden moet je op een andere manier bereiken en benaderen dan via een standaard vacaturesite.’

kim lokhorst over persona'sOp maandag 10 februari geeft Lokhorst samen met haar collega Joren de Ruig een webinar over de vraag hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt. En daarbij gaat het overigens niet alleen om ze te bereiken, maar ook om ze te boeien en te verleiden. Hoe dat precies werkt? Hier alvast een voorproefje, in 6 vragen.

1. Wat is de take-away van jullie verhaal?

‘Er heerst nog vaak een misvatting dat een campagne voor 6 tot 12 maanden alleen geschikt is voor employer branding, niet voor jobmarketing. Maar als het bijvoorbeeld gaat om lastig invulbare vacatures, of vacatures waar je er structureel meer van hebt, raden wij toch aan meer strategisch te gaan werven. Wij hebben daar een strategie voor, die we in het webinar verder uit de doeken willen doen, maar waar in elk geval persona’s en een uitgewerkte candidate journey een heel belangrijke rol in spelen.’

2. Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Ook daarvan wil ik nu nog niet te veel weggeven. Maar we zullen in het webinar het voorbeeld behandelen van een grote werkgever, buiten de Randstad, die via de traditionele manier maar geen mensen kon vinden. Door wat meer outside-the-box te denken, lukte het ons daarna wel om 50 kandidaten in 2 weken te vinden. En zelfs 300 sollicitanten in 4 maanden, zoals het doel was. Daar zijn we natuurlijk wel trots op.’

3. Waar zit het geheim dan in?

‘Veel bedrijven kijken alleen naar het functieprofiel en zetten de vacature dan zo uit; deze ervaring, dit opleidingsniveau, deze regio. Het loont zeker om daar wat anders naar te kijken. Het allerbelangrijkst is om te kijken wat je persona’s drijft en motiveert. Je moet weten hoe je hem of haar kunt triggeren. Anders kan iemand je vacature wel lezen, maar zal hij of zij nooit solliciteren.’

4. Hoe kom je daar achter?

‘Wij verdiepen ons onder andere in de doelgroependata. Daarnaast is het ook een kwestie van logisch nadenken. En heel belangrijk: ga eens praten met de mensen die de functie nu uitvoeren. Vraag: waarom werk je hier? Het is een stap die heel veel organisaties nog steeds overslaan. Terwijl het zoveel nuttige informatie oplevert.’

5. Als een campagne niet succesvol is, waar ligt dat dan meestal aan?

‘Het is vaak dat de persona’s niet helder zijn, zodat je niet precies weet wie je moet bereiken en hoe je hem of haar moet aanspreken. Ook zie je vaak dat het gaat fout in de candidate journey. Dan is bijvoorbeeld de website mobiel nauwelijks toegankelijk, of worden in het sollicitatieformulier veel te veel irrelevante vragen gesteld. En na het triggeren moet je ze natuurlijk niet wegjagen. Je moet een sollicitant niet alleen binnenhalen, maar ook binnen houden in het sollicitatieproces. Dat doe je onder meer door goed verwachtingen te managen. Als je zegt dat je binnen 1 week zult terugbellen, dan moet je dat ook doen. Anders haakt die kandidaat zo weer af.’

6. Hoe maken jullie zo’n persona?

‘Zoals ik al aangaf: het gaat om de beste match. Het vertrekpunt is dus altijd jouw ideale kandidaat. Wat voor persoon is het eigenlijk? Waar liggen zijn interesses? Het helpt namelijk enorm als je helder hebt wie je precies zoekt, waar je ze kunt vinden en waarmee je diegene het best kunt aanspreken en overtuigen. Een persona opstellen gaat dan ook veel dieper dan alleen een kandidatenprofiel. In het webinar delen we een template hiervoor, waarmee iedereen gratis aan de slag kan.’

Meer weten?

persona's brockmeyer

Meer weten over het werken met persona’s? Schrijf je dan snel in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg het webinar ‘Hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt’ van Joren de Ruig en Kim Lokhorst. Tijdens deze week kun je gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Views of clicks? Bij Marksmen worden ze er niet zomaar blij van

marksmen achmad mardjoeki views clicks data‘Weg met het onderbuikgevoel. Start met data!’ Dat is de veelbelovende titel van het webinar dat Achmad Mardjoeki maandag 10 februari verzorgt tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. En Mardjoeki weet waarover hij praat. Bij klanten zoals Volkswagen, ASR, Rakuten, TUI was hij eerder al verantwoordelijk voor dataverzameling, -visualisatie en -activatie. En bij Marksmen (Digital. Technology. Recruitment) vertaalt hij die verworven kennis en expertise naar de recruitmentbranche.

Hoe kom je verder dan alleen maar sturen op views en clicks?

Want data zijn van cruciaal belang, zegt hij. Toch blijft het voor veel organisaties een abstract begrip. Want welke data zijn nou precies belangrijk? En hoe kun je data nu écht gebruiken om je recruitmentinspanningen te optimaliseren? Hoe kom je verder dan alleen maar sturen op views en clicks, terwijl de conversie achterblijft? Mardjoeki gaat er maandag verder op in. Hier alvast een kort voorproefje, samen met Marksmen-collega’s Bart Klasens en Theo Pols.

> Wat is jullie belangrijkste takeaway?

Mardjoeki: ‘Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of lijkt dataverzameling technisch gezien een enorme uitdaging. We willen daarom mensen handvatten geven om aan de slag te gaan met relevante data. Ook willen we graag inspireren, hen vertellen over de talloze mogelijkheden. Want: where there is data smoke, there is business fire.’

> Hoe komt het dat data nu nog vaak zo abstract blijven?

Bart Klasens: ‘Dat heeft verschillende redenen. Als je data ziet als een doel, dan blijft het inderdaad abstract. Data en alles wat je met data kunt is ontzettend gaaf, net als populaire begrippen als AI en Machine Learning. Maar wat wil je nu daadwerkelijk ermee bereiken? Stel jezelf die vraag, dan worden zaken al snel een stuk concreter.’

‘Where there is data smoke, there is business fire.’

Theo Pols: ‘We zien regelmatig dat bedrijven – klein én groot – gebruik maken van onduidelijke of onjuiste KPI’s. Bij Marksmen worden we niet bij voorbaat blij van een bepaalde hoeveelheid views, clicks of sollicitaties. We sturen campagnes niet aan op views, maar op kwalitatieve kandidaten en aantal hires tegen de juiste cost per hire. Dat is immers waar het om draait, vinden wij, En daar willen we dus ook op afgerekend worden, dat is voor ons resultaat. Alleen met een juiste en volledige data-collectie kom je waar je moet zijn.’

> Kun je ooit data ‘genoeg’ hebben?

Mardjoeki: ‘Kun je ooit data ‘genoeg’ hebben, dat is in onze beleving hetzelfde als: ben je ooit klaar met groeien? Elke fase kent ook weer een andere data-behoefte. Dus bereik je het eind van de ene fase, dan begint de volgende weer. Bij Marksmen werken we met een maturity-model, waarbij we organisaties plotten in verschillende fases. We zien bij veel organisatie die zich in de eerste fase bevinden beperkingen in het doormeten. Of ze gebruiken nog verkeerde doelstellingen en KPI’s. Soms is de oplossing helemaal niet technisch, maar moet je eerst werken aan een stukje bewustwording.’

> Achmad, jij deed veel ervaring op in consumentenmarketing. Hoe vertaal je dat naar recruitment?

‘Het grootste verschil met de consumentenmarketing is activatie van data. In de consumentenmarketing wordt datagebruik gedragen door een groter aantal stakeholders en wordt het ook toegepast op een meer persoonlijke manier. Zo zou het het in online recruitment ook moeten zijn. Door personalisatie kan je aanpak verschillen per individu; zo stel je de kandidaat centraal. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat een developer een andere afbeelding en tekst te zien krijgt dan een office manager, zowel in de advertenties als de werkenbij-website, of dat je de mediadruk verhoogt of verlaagt aan de hand van conversiekans.

Door personalisatie kan je aanpak verschillen per individu; zo stel je de kandidaat centraal.

De vergelijking tussen recruitmentmarketing en consumentenmarketing is overigens niet 1-op-1 te maken. Sommige organisaties hebben simpelweg (nog) niet het juiste volume, dan kom je lastiger tot een significant resultaat. Maar dat zou geen excuus moeten zijn om niet aan de slag te gaan met je data, want ook dan kun je behoorlijk wat stappen zetten.’

> En waar blijft volgens jullie dan de rol van de menselijke recruiter over?

Klasens: ‘Data zijn een middel, de recruiter of jobmarketeer blijft zélf verantwoordelijk voor de uitvoering en aansturing. Deze persoon vertegenwoordigt in onze beleving een erg belangrijke rol. Belangrijk is dat er synergie is tussen de data en de persoon die ermee werkt. Dit creëer je stapsgewijs.

‘Wij zien dat digital en data in eerste instantie vaak nog niet worden begrepen.’

Wat wij veelal hebben gezien is dat digital en data in eerste instantie vaak nog niet worden begrepen en daardoor ook niet erkend worden door menig recruiter. Maar naarmate zaken tastbaarder worden, zie je dat recruiters dit steeds meer gaan omarmen. Resultaten worden dan namelijk zichtbaar, handelingen die recruiters uitvoeren omtrent het bijhouden van hun administratie worden beloond. Dan sta je zomaar aan het begin van een geweldige recruitmentmachine.’

Meer weten?

Hoe ziet de perfecte dataverzameling eruit? Wat zijn hierin de uitdagingen. Hoe ga je met data aan de slag? Bijvoorbeeld voor dashboarding, views, jobmarketing, personalisatie of optimalisatie van de werkenbij-site? Op 10 februari leggen Achmad Mardjoeki, Bart Klasens en Theo Pols het uit in het webinar dat ze namens Marksmen geven tijdens de webinar week van Werf&.

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Waarom je kandidaten via WhatsApp zou moeten laten solliciteren

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? De app staat tegenwoordig bij bijna iedereen op de telefoon, en maakt de drempel om te solliciteren dus veel lager, aldus Luuk van Neerven (Joboti), die hierover tijdens de Webinar Week van Werf een webinar geeft.

  • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Volgens Van Neerven vinden kandidaten solliciteren via WhatsApp niet alleen veel makkelijker en prettiger dan via een formulier, ze reageren hierdoor ook veel sneller. En bovenal: onderzoek wijst uit dat je conversie met 25% hoger wordt als je kandidaten via chat laat solliciteren in plaats van een formulier, zegt hij. Maar hoe integreer je WhatsApp nou goed in je recruitmentproces en benut je alle voordelen? Een voorproefje.

> Waarom moeten mensen zich inschrijven voor je webinar?

‘Recruiters zijn elke dag bezig met de vraag: hoe krijg ik meer kandidaten? Met WhatsApp bied je ze een heel laagdrempelig kanaal aan. We zien dat veel sollicitanten een chatgesprek prettiger vinden dan een draak van een sollicitatieformulier waar ze zich doorheen moeten worstelen. Kandidaten zitten toch al de hele dag in WhatsApp met vrienden, dus is dit een logische stap.’

> Is WhatsApp voor elk soort vacature geschikt?

‘Je denkt misschien aan jongeren die bij de McDonald’s willen werken, maar er zijn ook veel bedrijven die zich richten op interim professionals. Die kunnen een chatbot in WhatsApp gebruiken om snel de beschikbaarheid van de freelancer te checken in plaats van bellen of mailen. Op een appje reageer je toch sneller dan op een mail of telefoontje. Professionals vinden het meer dan prima om even kort via WhatsApp een afspraak te plannen en vinden het vaak makkelijk dan bellen.’

‘Op een appje reageer je sneller dan op een mail of telefoontje.’

> Hoe werkt een chatbot op WhatsApp?

‘Je stelt zelf in welke vragen je kandidaten wil stellen en dit koppel je aan je recruitmentsysteem. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wie je uitnodigt, niet de chatbot. Je kunt de chatbot niet alleen inzetten om kandidaten te laten solliciteren, maar ook om ze op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie. Ik kom zelf ook uit de recruitmentwereld, heb zowel aan de bureau als corporate kant gewerkt, en geloof heilig in de impact van de recruiter. Maar met deze technologie hoef je geen tijd meer te verspillen met het inspreken van voicemails en heb je meer ruimte voor andere belangrijke zaken.’

> Welke tone-of-voice kies je op WhatsApp?

‘Wees allereerst eerlijk dat je een virtuele assistent gebruikt en dat je het niet zelf bent. Schep de juiste verwachting, maar gebruik wel dezelfde taal als normaal. Als daar normaal een gif bij hoort of smileys, dan kun je die dus nu ook prima gebruiken.’

> Kun je alvast een tip weggeven?

‘Je verwacht misschien dat solliciteren via WhatsApp alleen voor de grote organisaties is weggelegd. Het tegendeel is waar; je kunt ook als kleinere organisatie WhatsApp eenvoudig aan je recruitmentsysteem koppelen en al binnen 4 weken de mogelijkheid aanbieden aan je kandidaten.’

Meer weten?

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? En hoe doe je dat dan? Op dinsdag 11 februari geeft Luuk van Neerven daarop het antwoord in zijn webinar tijdens de webinar week van Werf&. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Dilemma op dinsdag: ‘Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen niet zonder elkaar’

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie zijn twee verschillende vakgebieden die zo om hun eigen manier van werken vragen. Toch zijn er ook veel raakvlakken: goede arbeidsmarktcommunicatie helpt de recruiter immers verder. Betekent dit dat deze vakgebieden ook niet zonder elkaar kunnen of zijn ze prima los van elkaar te zien?

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen niet zonder elkaar

  • Oneens (9%, 5 stemmen)
  • Eens (91%, 51 stemmen)
56 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Denk jij dat recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van elkaar afhankelijk zijn of valt dat allemaal wel mee? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je kennis én ga direct aan de slag voor jouw eigen organisatie.