Van A.I. tot inclusiever werven: waarom de Recruitercode een opfrisbeurt verdient

Bijna 5 jaar geleden alweer werd de Recruitercode in het leven geroepen: min of meer een handleiding voor iedereen in de recruitmentwereld om op een ethische, inclusieve en professionele manier te werken. Maar 5 jaar is lang. Intussen is A.I. van een niche naar de dagelijkse praktijk geschoten en diversiteit niet langer een optie, maar een standaard. En zo zijn er nog wel meer veranderingen die toen nog heel vooruitstrevend leken, maar nu praktijk van alledag zijn.

Bijna 5 jaar later voelt de destijds zo goed doordachte Recruitercode hier en daar toch al wat achterhaald.

De originele Recruitercode kwam tot stand met input van maar liefst zo’n 50 mensen uit de volle breedte van het vak. Van oude rotten tot frisse starters, corporate recruiters tot commerciële headhunters. Het resultaat was een document dat diende als kompas voor recruiters. Hoe ga je eerlijk om met kandidaten? Hoe combineer je commercieel succes met integriteit? Maar nu, bijna 5 jaar later, voelt de destijds zo goed doordachte code hier en daar toch al wat achterhaald.

Waarom een upgrade nodig is

Dat alles vraagt om een flinke opfrisbeurt. Min of meer 3 grote trends dwingen dan ook tot nadenken over een Recruitercode 2.0:

  1. Diversiteit en inclusiviteit: Waar 5 jaar geleden diversiteit nog werd gezien als een mooie toevoeging aan het vak, is nu een must. Inclusieve werving is een harde eis. Hoe zorg je dat je geen kandidaten uitsluit, bewust of onbewust? Hoe breek je met traditionele patronen in je selectieproces?
  2. A.I. en technologie: Kunstmatige intelligentie heeft zijn intrede gedaan in recruitment. Van geautomatiseerde cv-selecties tot chatbots die kandidaten te woord staan. Maar hoe weet je zeker dat die A.I. geen vooroordelen reproduceert? En wat doe je als een algoritme beslissingen neemt die je niet kunt uitleggen?
  3. Ethiek in data: Recruitment draait om mensen, maar ook steeds meer om data. Hoe ga je om met gevoelige gegevens? Wat zijn de grenzen van wat je mag verzamelen en gebruiken? En hoe toets je dat aan ethische normen?

Schrijfsessie in Rotterdam

Om die vragen te beantwoorden, kwamen recent zo’n 40 recruitment-professionals samen in Rotterdam. Het gezelschap was net zo divers als de recruitmentwereld zelf. Doorgewinterde experts, mensen met een juridische achtergrond en nieuwsgierige starters met frisse inzichten gingen samen aan de slag met hetzelfde doel: de Recruitercode oppoetsen en uitbreiden. Sander Smorenberg was een van hen. ‘De stellingen mogen wat scherper, zaken mogen concreter worden benoemd’, aldus de senior corporate recruiter a.i. bij YaWorks. ‘Zo hebben we hier afgesproken dat het niet meer ‘de recruiter ziet toe op’ is, maar: ‘de recruiter is verantwoordelijk voor’. Op die manier kan deze sessie de Recruitercode echt versterken.’

De sessie was een mooie eerste stap in de opfrisbeurt van de code. De volgende stap is een aanvulling op de huidige code, met input van specialisten die zich dagelijks bezighouden met A.I. en data-ethiek. Zoals juristen die zich dan gaan buigen over vragen als: hoe zorg je dat een recruitmentproces voldoet aan wetgeving én ethische standaarden? Als hun werk gedaan is, is de nieuwe Recruitercode een feit. Dat wordt verwacht in het eerste of tweede kwartaal van dit jaar. Doel: een balans vinden tussen ambitie en haalbaarheid. Een code die rekening houdt met diversiteit, inclusiviteit en de opkomst van A.I., maar die ook toepasbaar blijft voor de dagelijkse praktijk.

Signaal aan kandidaten

Waarom de code eigenlijk nodig is? Recruitment gaat over mensen. Over carrières, dromen en kansen. Een goed recruitmentproces kan levens veranderen, maar het kan ook deuren sluiten als het niet op de juiste manier wordt gedaan. Daarom is het zo belangrijk dat de Recruitercode meegaat met de tijd. Het vormt een richtlijn voor recruiters, maar het geeft ook een signaal af aan kandidaten: ‘Wij nemen dit vak serieus, en we nemen jou serieus.’

De druk om snel iemand te vinden is begrijpelijk – openstaande vacatures kosten geld. Maar juist daarom is het zo belangrijk om met een ervaren recruiter te werken die zich aan de Recruitercode houdt’, zegt bijvoorbeeld recruiter Denise de Vries-Mans. ‘Recruiters worden soms afgeschilderd als cowboys of beunhazen, en dat vind ik zonde’, voegt collega Shifani Ganga toe. ‘Voor mij draait recruitment juist om mensen, vertrouwen en respect. Het is essentieel om dat respect te tonen naar kandidaten, opdrachtgevers en iedereen die je onderweg tegenkomt.’ En juist iets als het ondertekenen van de Recruitercode kan dat garanderen, stelt ze.

Zelf ook meedenken?

Zelf ook meedenken over wat er in de Recruitercode thuishoort? Laat het hier weten.

Meer lezen?

7 inspirerende voorbeelden om een goed EVP te bouwen

In een arbeidsmarkt waar talent schaarser is dan ooit en (nieuwe) medewerkers steeds hogere verwachtingen hebben, is het cruciaal om als werkgever aantrekkelijk en onderscheidend te zijn én dit op de juiste manier te communiceren. De Employer Value Proposition – ofwel EVP – is de belofte die je als werkgever doet aan huidige en potentiële medewerkers. Het is jouw antwoord op de vraag: waarom zou iemand voor ons willen en blijven werken? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Deze 7 inspirerende voorbeelden kunnen je misschien op de goede weg helpen.

#1. FrieslandCampina: familiegevoel

Een goede EVP laat meteen zien wat jouw organisatie anders maakt dan de rest. FrieslandCampina is daarvan een mooi voorbeeld. Hun werkenbij-site is misschien niet heel flashy, maar de boodschap is kraakhelder: wij zijn familie. Dat gevoel van samenzijn zie je overal terug, van de teksten tot de verhalen. Ze spelen slim in op de warme band die veel mensen al met hun producten hebben. ‘Jij en ik, wij kennen elkaar al lang’. En: ‘Misschien ben je met onze producten opgegroeid. Je hebt ze zeker zien staan.’ Het voelt vertrouwd en dichtbij. Ook al zit het bedrijf inmiddels in 30 landen, van Europa tot Azië.

#2. Tony’s Chocolonely: missie overal in verweven

Dan Tony’s Chocolonely. Hun EVP, Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao, is een missie die in alles verweven zit. Hier werk je niet zomaar voor een bedrijf. Je draagt bij aan iets groters. Aan alles op de werkenbij-site blijkt dat. Het begint bij die kern: wie zijn we en waar staan we voor? Als je die waarden scherp hebt en ze vertaalt naar een duidelijke belofte, bouw je aan een EVP die echt blijft hangen. En die kandidaten dus ook echt overal in herkennen.

#3. Coolblue: vriendenclub

Een EVP is effectiever als hij gericht is op de waarden van de talenten die je wilt aantrekken. Coolblue speelt hier bijvoorbeeld slim op in. Het e-commercebedrijf benadrukt in zijn EVP dat werknemers er veel kunnen leren, fouten mogen maken en kunnen samenwerken in een positieve cultuur. Daarbij klinkt overal het idee van ‘vriendschap’ door. Zo valt op de site te lezen dat ‘we continu nieuwe vrienden verwelkomen’. ‘En we bieden ze meer dan alleen banen: we bieden ze carrières en alle trainingsmogelijkheden die daarbij komen kijken.’

Ook kun je er lezen: ‘Begonnen als vriendenclub, nog steeds een vriendenclub. Eentje van slimme, ondernemende vakidioten. Het is belangrijk dat iedereen begrijpt waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat iedereen onze cultuur omarmt. En onze waarden consistent uitdraagt. Dit zijn onze merkwaarden. Ze beschrijven wie we zijn en waar we voor staan. Wat ons verbindt en hoe we met elkaar omgaan.’

‘Dat is onze kracht. Omdat je voor je vrienden alleen het beste wilt.’

Er zijn weinig bedrijven waar zoveel collega’s ook vrienden zijn, valt er verder te lezen. ‘Dat is onze kracht. Omdat je voor je vrienden alleen het beste wilt. Omdat we het samen beter weten dan alleen. Omdat je tegen je vrienden gewoon de waarheid zegt. En omdat het gewoon leuk is. Vriendschap ontstaat alleen bij gelijkwaardigheid. Daarom kom je bij Coolblue niet snel iemand tegen met een stropdas. Vertel je Pieter gewoon wat je écht vindt van zijn nieuwe jasje. En praten we tegen klanten altijd eerlijk, direct en open.’ Daar willen veel mensen blijkbaar gráág bij horen.

#4. Heijmans: handen uit de mouwen

Nog een voorbeeld van een bedrijf dat snapt hoe aan te sluiten bij de doelgroep is Heijmans. Onder het motto Het kan samen speelt het bouwbedrijf niet zozeer in op het vriendengevoel, maar op een andere motivatie: praktisch, handen uit de mouwen en aan de slag. Wil je ook jouw doelgroep beter leren kennen en weten wat hen motiveert? Dan moet je eerst weten welke vragen en uitdagingen potentiële kandidaten (of huidige werknemers) hebben. Luister via tools voor social listening waar jouw doelgroep over praat. Interview eigen medewerkers en ontdek wat hen motiveert. Verwerk dit in je EVP. Zo haal je op waarom medewerkers bij jou willen werken en kun je die persoonlijke verhalen gebruiken om ook anderen aan je te binden.

#5. Ace & Tate: door een heel andere bril bekeken

Om op te vallen, moet je weten wat je concurrenten doen. Kijk naar hoe Ace & Tate dat doet als ze stellen: we’re on a mission to change the eyewear game for good. Ze verkopen niet alleen brillen, ze maken er bijna een kunstproject van. Werken bij Ace & Tate betekent bijdragen aan samenwerkingen met lokale kunstenaars, meewerken aan duurzame initiatieven, en – waarom ook niet – nadenken over hoe een bril je hele uitstraling kan veranderen. Het is daarmee een plek waar je niet zomaar werkt: je bent er onderdeel van een creatieve beweging. Heel anders dan andere brillenzaken. Zet dus ook gerust die bril eens op bij het bedenken van jóuw EVP.

#6. Etos: het EVP tastbaar gemaakt

Etos gaat nog een stapje verder dan andere organisaties in het tastbaar maken van hun EVP. Met de slogan Dat voelt goed verbinden ze hun belofte niet alleen aan hun werkcultuur, maar ook aan iets heel praktisch: een speciale productlijn voor medewerkers. Daarmee maken ze letterlijk voelbaar waar ze als werkgever voor staan. Simpel, maar effectief. En dit jaar goed voor onder meer een Werf& Award.

#7. MUMC+: niet te veel beloven

Organisaties willen natuurlijk graag laten zien hoe geweldig ze zijn als werkgever. Logisch, maar je kunt daarin ook doorslaan. Als je belooft dat de koffie er altijd perfect op temperatuur is, je nooit meer een stressmoment hebt en je carrière in drie maanden piekt tot CEO, dan voelt iedereen wel aan dat dat niet helemaal klopt. Daarom is balans zo belangrijk in een EVP. Niet te veel beloven, maar wel iets zeggen dat aanspreekt én blijft hangen. Een goed voorbeeld is Wij gaan voor jou van Maastricht UMC+.

Klinkt misschien simpel, maar het zit slim in elkaar. Het zegt eigenlijk: we zetten ons volledig in. Voor patiënten, maar ook voor collega’s en persoonlijke groei. Dat ‘gaan voor jou’ kan namelijk van alles betekenen: keihard rennen op de spoedafdeling, samen met collega’s een betere werkwijze bedenken, of gewoon oprecht luisteren naar iemands ideeën. Het is breed genoeg om iedereen erbij te betrekken, zonder dat het wollig wordt.

Het EVP van het MUMC+ is breed genoeg om iedereen erbij te betrekken, zonder dat het wollig wordt.

Wat het helemaal goed maakt, is hoe ze het vervolgens tot leven brengen. Ze laten medewerkers zelf aan het woord, met verhalen over wat ‘ergens voor gaan’ voor hén betekent. Dat maakt het eerlijk, herkenbaar, en precies geloofwaardig genoeg. Geen loze slogans, maar een boodschap die laat zien: hier ben je belangrijk.

Meer weten?

Wil je ook een sterke, waardevolle EVP creëren die jouw organisatie echt onderscheidt? Schrijf je dan in voor de Masterclass Hoe maak ik een EVP? op 3 februari. Hier leer je stap voor stap hoe je jouw propositie ontwikkelt en optimaal inzet.

Hoe maak ik een EVP?

Dana Jiménez Herrera: ‘Werkgevers, stop met het onderwaarderen van ideeën’

Als het gaat over Generatie Z, dan ziet Dana Jiménez Herrera nog vaak dat werkgevers hun ideeën in de wind slaan. Terwijl dat volgens haar juist niet verstandig is. ‘Je moet ideeën altijd serieus nemen. Ook als ze van mensen komen die niet veel ervaring hebben’, zegt de onderzoekster en docent aan de Haagse Hotelschool, die juist van deze jonge generatie haar specialiteit heeft gemaakt, in een nieuwe aflevering van de podcast Werving van A tot Gen Z.

Ja, de nieuwe generatie is vaak over-ambitieus, dat ziet ze ook. En soms zijn ze wat naïef in wat er allemaal mogelijk is. ‘We zien dat onze graduates vaak heel snel heel veel willen. Dat was met mijn generatie trouwens ook al zo. Wij studeren af en denken: we kunnen meteen general manager worden. Maar ja, als dat niet kan, leg dan uit waarom niet. Maar ook: wat is ervoor nodig om daar wél te komen? Werkgevers zouden echt groei moeten stimuleren en ook echt laten zien van: joh, hoe kom je daar? En als het niet vandaag kan of over een maand, hoe dan wel over een jaar, 5 jaar of 10 jaar? En wat kan nu dan alvast wél?’

Behoefte aan erkenning

Bij de Haagse Hotelschool is Dana Jiménez Herrera niet alleen docent, ze helpt ook anderen Gen Z te managen, én bovendien Gen Z om zichzelf en anderen te managen. Daarnaast voert zij onderzoek uit naar de weerbaarheid van deze generatie. In de nieuwe podcast-aflevering bespreekt ze met hosts Fareeda Shaikhli en Tristan van Putten de eigenschappen, behoeften en uitdagingen van Gen Z op de werkvloer, het belang van leiderschapsvaardigheden en hoe deze jongere werknemers verschillen van eerdere generaties, met name in hun behoefte aan feedback, structuur en erkenning.

‘Ik lees het in onderzoeken, maar merk het zelf ook in de klas, dat ze eigenlijk nóg meer duidelijkheid nodig hebben en ook veel feedback vragen. En we zeggen natuurlijk altijd en al jarenlang in leiderschapstrainingen van: geef je medewerkers positieve feedback, maakt niet uit welke leeftijd ze hebben. Maar deze generatie vraagt er ook echt om. Zelf ben ik geboren en getogen in Duitsland. Ik moet mezelf dan ook altijd weer eraan herinneren: oké, zeg het ook even als het goed gaat en niet alleen maar wat slecht gaat. Ik vind het heel goed dat zij daar ook actief om vragen. Dat leer ik hen ook. En daarin bestaan geen stomme vragen.’

Niet alleen maar leuk

Dana Jiménez Herrera zegt veel dingen over deze generatie te lezen die in de praktijk niet kloppen. Zoals de misvatting dat ze allemaal verwend zouden zijn, weinig weerbaar, of ‘het moet alleen maar leuk zijn’. Dat maakt managers ook zenuwachtig over hoe met deze generatie om te gaan, merkt ze. Ten onrechte, merkt ze op. Veel harde data zijn er niet over voorhanden. Maar het lijkt er volgens haar wel degelijk op dat deze generatie misschien juist weerbaarder is dan voorgaande. ‘Ik denk dat we over 10, 15 jaar misschien gaan zeggen: dit is de meest weerbare generatie die we ooit gehad hebben.’

Dat de generatie onder druk staat, ontkent ze zeker niet. ‘Ze zien ook heel veel slechte dingen in de wereld gebeuren.’ Maar ze ziet wel dat de jonge mensen van nu er het beste van proberen te maken. ‘Een heel concreet voorbeeld. Binnen de Hotelschool gaan wij 4 keer per jaar met elke student op een leadership lab, zoals we dat noemen: een 4-daags outdoor programma met verschillende bedrijven, waarbij ze echt ver buiten hun comfortzone gaan. Dus bijvoorbeeld ook 2 nachten buiten moeten slapen. Zelf een tent bouwen. En dan geen heel luxe glamping-tipi’s of zo. Nee, echt zelf vuur maken, zelf koken, alles. En dan heb je net geluk als je in augustus aan de beurt bent. Je kunt ook februari treffen.’

Grote leercurve

En waarom de Hotelschool dit organiseert? ‘Omdat ze zo beter snappen wat dit met leiderschap te maken heeft. Het programma bestaat uit oefeningen en buiten slapen, maar ook uit een groot stuk evalueren van die dingen die ze doen. En wat ik nu zie, is dat ze echt veel beter kunnen benoemen wat met hun aan de hand is. Als je als coach dan het voor elkaar krijgt om een veilige omgeving te creëren, dan durven ze zich kwetsbaar op te stellen. En dan is die learning curve echt onwijs groot.’ Impact maken op die groep is eigenlijk helemaal niet eens zo moeilijk, concludeert Dana Jiménez Herrera dan ook. ‘Het is gewoon een kwestie van persoonlijke aandacht.’

Lees ook

Kandidaten die hoog scoren op aanpassingsvermogen? Liever niet!

Aanpassingsvermogen wordt vaak gezien als een soort universele skill: als je als kandidaat dat niet met je meebrengt, wordt het in de snel veranderende wereld van vandaag heel lastig, zo is dan de gedachte. Maar volgens recent onderzoek van The Selection Lab is er met die wens tot aanpassingsvermogen van kandidaten iets vreemds aan de hand: juist in blue collar-functies worden eerder mensen met mínder dan met meer adaptability aangenomen. Bij orderpickers loopt het verschil zelfs op tot 22%, terwijl het bij magazijnmedewerkers om een verschil van 13% gaat, en bij verpakkingsmedewerkers om 9% verschil.

Individuen die in dit soort omgevingen minder geneigd zijn hun aanpak aan te passen presteren beter.

De trend is consistent, aldus de onderzoekers van het Nederlandse assessmentbedrijf, dat zich de laatste tijd ook steeds meer toelegt op zogeheten blue collar-medewerkers. ‘Met name in banen waar routine en structuur cruciaal zijn, en waar taken vaak repetitief en nauw omschreven zijn, zijn efficiëntie, accuratesse en veiligheid belangrijker dan aanpassingsvermogen. Individuen die in dit soort omgevingen minder geneigd zijn hun aanpak aan te passen presteren hier beter. Hun consistentie zorgt ervoor dat de taak gedaan wordt zonder fouten, wat essentieel is als je met grote volumes werkt.’

Werf& Nieuwsbrief - Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief*
Nieuwsbrief*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Fouten reduceren

Het common belief dat een hoog aanpassingsvermogen een soort universeel vereiste is voor elke baan, kan dan ook bij het grofvuil, aldus de onderzoekers. Zoals met elke skill heeft ook deze vaardigheid een downside en een spiegelbeeld. Soms is het juist heel fijn als kandidaten zich niet continu laten verleiden tot het willen aanpassen van het proces, stellen ze. ‘Werknemers die focussen op het volgen van best practices in plaats van steeds te willen improviseren, zijn geneigd fouten en ongelukken te reduceren, en zo bij te dragen aan een veilige en goede werkomgeving.’

‘Het common belief dat een hoog aanpassingsvermogen een universeel vereiste is voor elke baan, kan bij het grofvuil.’

Volgens The Selection Lab gaat het hier om een belangrijk onderzoeksresultaat. ‘Terwijl aanpassingsvermogen een gewilde eigenschap is in veel professionele contexten, varieert het belang ervan. In een omgeving waar het draait om routine, veiligheid en precies, kunnen juist kandidaten met een lagere score op aanpassingsvermogen wel eens beter geschikt zijn voor de taken die gedaan moeten worden. De genuanceerde relatie begrijpen tussen aanpassingsvermogen en prestaties in blue collar-posities is cruciaal om een competent en efficiënt personeelsbestand te kunnen bereiken.’

Hoge en lage sociability

In het uitgebreide onderzoek naar blue collar-workers vond The Selection Lab overigens nog meer interessante uitkomsten. Zo scoren orderpickers gemiddeld hoger op learning ability, maar juist lager op de wens om met anderen te interacteren (sociability). Ook vertonen ze een substantieel hogere voorkeur voor performance-orientation (24%) en dynamische projecten (17%). Magazijnmedewerkers daarentegen scoren juist wel 7% hoger op sociability. Opvallend: zij waarderen ‘fun and excitement19% ook méér dan kandidaten die niet zijn aangenomen, maar flexibiliteit in werktijden en locatie juist 31% minder.

Magazijnmedewerkers blijken een bovengemiddelde voorkeur te hebben voor fun and excitement.

Kijken we naar verpakkingsmedewerkers, dan valt op dat zijn ook relatief laag scoren in sociability (9% minder ten opzichte van niet-aangenomen kandidaten), en juist hoog in perseverance (doorzettingsvermogen, +10%). Opmerkelijk bij deze groep is dat ze juist weer een relatief lage prestatie-oriëntatie hebben (-24%). De onderzoekers verklaren dat uit het idee dat het in dit werk gaat om redelijk uniforme taken, waarbij het moeilijk is om echt erbovenuit te steken. ‘Hiring managers kunnen hier dan misschien ook het beste prioriteit geven aan betrouwbare werknemers boven kandidaten met een meer agressieve prestatie-mindset.’.

Meer lezen?

  • Lees hier meer over het onderzoek

Meer over Blue collar Recruitment?

Het eerste grote fysieke Werf&-event van het jaar gaat over blue collar & volume recruitment. Dit evenement brengt kennis en expertise van vooraanstaande sprekers samen, presenteert concrete casestudy’s en introduceert innovatieve technologieën om deze specifieke uitdagingen aan te pakken. Met sprekers van bijvoorbeeld BAM, NS, Alliander, DHL, A.S. Watson en CSU. Dus dat belooft wat!

Inschrijven

Wim op woensdag: Is een geheimhouding in een VSO rechtvaardig of juist een obstakel?

Een geheimhoudingsverklaring in een VSO heeft vaak als doel de privacy van de medewerker én het imago van de werkgever te beschermen. Niemand zit te wachten op roddels over de reden van vertrek of het bedrag van een ontslagvergoeding. Maar wat als je zo’n geheimhouding inzet om disfunctioneren te verbergen? De bedoelde bescherming kan dan een obstakel worden. Een recruiter kan bij een referentiecheck dan immers onmogelijk een goed beeld krijgen van een kandidaat. De kandidaat zal het niet vermelden en de werkgever mág het niet.

Mijnenveld van belangen

Een geheimhoudingsverklaring in een VSO betreft meestal een neutrale afspraak, maar kan op die manier een mijnenveld van conflicterende belangen opleveren. Kijkend naar drie partijen, dan heb je:

  1. De medewerker: Heeft recht op bescherming van privacy, maar wat als disfunctioneren de reden van vertrek was? Hoe fair is het dan om dit volledig verborgen te houden voor een eventuele volgende werkgever?
  2. De referent (oud-werkgever): Zit klem. Een referentie moet eerlijk zijn, maar geheimhouding maakt dat soms onmogelijk. Wat mag je nog zeggen zonder de afspraak te schenden?
  3. De recruiter en nieuwe werkgever: Hebben recht op transparante informatie om een goede beslissing te nemen. Maar wat als die informatie niet beschikbaar is? Valt die kandidaat dan meteen af?

Het resultaat? Eén verkeerde stap, en je krijgt scheve gezichten, juridische conflicten of een gigantische mismatch.

Wat mag je hier verwachten van een recruiter?

Recruiters zijn vaak de kop van jut als een nieuwe werknemer niet voldoet. ‘Hoe heeft deze persoon het selectieproces doorstaan?’ Maar wat doe je als recruiter als de referent zegt: ‘Sorry, geheimhoudingsverklaring.’ Geen informatie over het (dis)functioneren, geen details over het vertrek. Hoe kun je dan een weloverwogen beslissing nemen? Of neem je deze door de kandidaat dan maar af te wijzen?

Als geheimhouding wordt gebruikt om slechte prestaties te verbergen, kun je je afvragen of dat onethisch is.

Niemand wil onnodige schade veroorzaken bij een ex-medewerker. Maar als geheimhouding wordt gebruikt om slechte prestaties te verbergen, kun je jezelf afvragen of dat niet alleen onethisch, maar ook schadelijk is voor alle betrokkenen. Natuurlijk zijn er situaties waarin geheimhouding logisch is. Denk aan ontslag door reorganisatie, of persoonlijke omstandigheden die niets met functioneren te maken hebben. Daar is bescherming belangrijk en terecht.

De geheimhoudingsverklaring in een vso is een mijnenveld. Aan de ene kant willen we de rechten van de medewerker beschermen, aan de andere kant willen werkgevers eerlijke en transparante informatie. Maar wat als die twee botsen?

Hoe beschermen we iedereen?

Hoe kunnen we uit dit mijnenveld stappen zonder dat er slachtoffers vallen? Dit is lastig. Referentiechecks bieden niet veel vrijheid wat betreft het stellen van vragen. Te vaak wordt een referentiecheck vroeg in het selectieproces gedaan – met alle risico’s van dien. Een oplossing kan zijn om dit na opzegging bij de huidige werkgever te doen (en dus nadat er een nieuwe contract is getekend). De reactie van de referent kan al een goede indicatie geven. Maar zorgvuldigheid is geboden. Want al ontwijk je er één, meestal is het hele pad bezaaid met mijnen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma's beterWim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Dit zijn alle events die je in 2025 als recruiter niet wilt missen

Eind 2024 kon je veel mensen horen verzuchten: wéér een evenement? Met name in november volgde op allerlei plekken het ene na het andere event zich op, en kon je er makkelijk een hele werkweek mee vullen. Maar dat betekent nog niet dat het in 2025 meteen rustiger lijkt te worden. Ook nu staat er weer heel wat op stapel. Dus pak je agenda’s er maar vast bij, en reserveer in elk geval de volgende dagen voor de volgende offline, maar soms ook enkele online events:

15 januari: Exclusive TA Leaders Breakfast

Er is zelfs al een wachtlijst voor, maar mocht je toch tijd en zin hebben om volgende week een ochtend over A.I. te praten, dan kun je je nog inschrijven voor een exclusief TA Leaders Breakfast in de Amsterdamse brasserie Helden, georganiseerd door onder meer The Selection Lab, Scotty AI en Avery. Met een beetje geluk kun je dan toch nog aanschuiven bij een van de interactieve rondetafeldiscussies.

20 januari: Ontbijtsessies Wet DBA

Op 20 januari, en ook nog eens anderhalve week later, op 31 januari, neemt juridische expert Evert Hondema de bezoekers mee in een exclusieve ontbijtsessie over alles wat na 1 januari veranderd is in de handhaving van de Wet DBA, en hoe je na die tijd tóch nog met vertrouwen met zzp’ers kunt werken. En dat onder het genot van een croissantje en een sjuutje. Vroeg op, maar dan ben je om 10.00 wel weer klaar voor de rest van de werkdag, volledig geïnformeerd.

23 januari: Blue collar & Volume Recruitment

Het eerste grote fysieke Werf&-event van het jaar gaat over blue collar & volume recruitment. Dit evenement brengt kennis en expertise van vooraanstaande sprekers samen, presenteert concrete casestudy’s en introduceert innovatieve technologieën om deze specifieke uitdagingen aan te pakken. Met sprekers van bijvoorbeeld BAM, NS, Alliander, DHL, A.S. Watson en CSU. Dus dat belooft wat!

Inschrijven

23 januari: #MIR-gala

De bekendmaking van de Meest Invloedrijke Recruiter van het Jaar gaat dit jaar helemaal anders dan anders. Niet alleen is de uitreiking verplaatst van Huize Frankendael in Amsterdam naar het Wereldmuseum in Rotterdam, ook is een samenwerking met Recruiters United gesloten, en is er een heus gala-evenement van gemaakt. Enfin, over een paar weken kun je het allemaal meemaken. Dress Code: Fancy chic. Stemmen kan trouwens ook nog, tot 2 dagen voor het evenement.

29 januari: Social Talent Live

Good old Johnny Campbell organiseert eind deze maand een virtueel event om met elkaar te praten over een heel actueel probleem: candidate cheating, powered by A.I. Voor kandidaten wordt het steeds makkelijker om recruitende werkgevers voor de gek te houden. Maar hoe moeten recruiters daarop reageren? Met paneldiscussies probeert Campbell er een antwoord op te vinden.

30 januari: Jaaropening Recruitment Leaders Network

Ook in 2025 worden de bijeenkomsten voortgezet van het exclusieve Recruitment Leaders Network. Zo vindt op basis van invite only op 30 januari de Jaaropening plaats in het Rijksmuseum in Amsterdam. Het belooft voor alle genodigden een culinaire verrassing te worden.

30 januari: ZigZag HR Live

Voor onze Vlaamse vrienden vindt op dezelfde 30 januari in Antwerpen de trendeditie van ZigZagHR Live plaats, met onder meer aandacht voor interne mobiliteit, levenslang leren en ‘een composietoplossing voor de arbeidsmarkt’. Dus als je niet voor het Recruitment Leaders Network bent uitgenodigd: gaat dat zien!

6 februari: Recruitment en Overheid Congres

Een nieuw evenement op de kalender is het Recruitment en Overheid Congres op 6 februari, in het Golden Tulip in Den Bosch. Met een vol programma met bekende en minder bekende sprekers belooft het een inspirerende dag te worden.

4-5 maart: HRTech Europe

In de RAI in Amsterdam vindt 2 dagen lang weer HR Tech Europe plaats, een grote beurs waar – je raadt het al – alles rondom HR-technologie centraal staat. Met onder meer traditioneel Josh Bersin als spreker, maar bijvoorbeeld ook iemand van LEGO en Wendy van Ierschot. Het wordt de tweede keer dat de organisatoren in Europa neerstrijken, dus mis het niet.

10-14 maart: Webinar Week

De eerste editie dit jaar van de inmiddels traditionele Webinar Week van Werf& en ZiPconomy: 5 dagen lang 5 webinars achter elkaar.

  • Maandag 10 maart : Recruitment (Werf&)
  • Dinsdag 11 maart:   Professioneel inhuren in de praktijk (ZiPconomy)
  • Woensdag 12 maart : Recruitment (Werf&) 
  • Donderdag 13 maart :  Flexbureau 4.0 (ZiPconomy)
  • Vrijdag 14 maart : Total Talent Management (Werf&/ZiPconomy)

12 en 13 maart: HRCoreLab

Een bomvol programma, met redelijk veel Nederlanders, maar je moet er dan wel helemaal voor naar Barcelona. Maar goed, er zijn voor veel mensen waarschijnlijk ergere dingen. Het gaat hier trouwens om 3 conferenties die simultaan worden gehouden: HumanAI, HR Agility en Recruitment. Keuzes kunnen maken is dus wel een voorwaardelijke vaardigheid.

events 2025

18-19 maart: Recruitment Agency Expo

Ook hiervoor moet je de grens over, naar Engeland dit keer, maar dan heb je wel in één keer alle grote recruitment agencies bij elkaar op een beursvloer. Plus een heleboel andere bekende namen in het internationale recruitmentwereldje. De dertiende editie alweer van dit evenement, dus deze heeft zijn plek op de kalender wel weten te bewijzen.

20 maart: Total Talent Summit

Decennialang is vast en flex personeel managen een uitdaging gebleken. Ondanks technologische innovaties en grote spelers op de markt. Maar steeds meer komen we erachter dat het helemaal niet draait om vast óf flex, maar slechts om één ding: talent. Op de Total Talent Summit, waarvoor ook dit jaar ZiPconomy, NextConomy, Werf& en Totalent.eu weer de handen ineenslaan, bespreken managers en leiders in finance, HR, purchase en recruitment weer alle marktontwikkelingen en kijken ze samen hoe ze actief uitdagingen kunnen aanpakken. En natuurlijk ook dit jaar weer de uitreiking van de Total Talent Management Awards (aanmelden nog mogelijk).

Inschrijven

3 april: Emerce Recruitment

Al jarenlang organiseert ook Emerce eens per jaar een evenement over recruitment. Dit jaar is 3 april daarvoor als datum gekozen. Locatie is opnieuw Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Thema: Rethink the Future of Recruitment. 

7-11 april: World Employment Conference 2025

Vaste prik op de lijst van internationale evenementen: de World Employment Conference. Dit jaar alweer editie nummer 57 (!). Twee jaar geleden nog in Brussel, vorig jaar moest je ervoor naar Lissabon. Dit jaar is het Zuid-Afrikaanse Kaapstad de place to be. Ook mooi. Thema van dit jaar: The Next Generation.

8 april: Noloc Kennisfestival

Misschien niet helemaal een recruiter-dingetje, maar het Noloc Kennisfestival is al wel langer hét evenement voor loopbaanprofessionals, jobcoaches, studenten en iedereen met interesse in loopbaanbegeleiding en -ontwikkeling. Dus noteer deze dag vol inspiratie, netwerken en kennisdeling alvast in je agenda. Binnenkort volgt meer informatie over sprekers en programma.

8-9 april: RecBuzz

Vorig jaar was het nog Barcelona waar dit evenement zich afspeelde, dit jaar strijkt het jaarlijkse RecBuzz-circus neer in Wenen. Doelgroep: ‘iedereen’ die ook maar iets doet in de bemiddeling van werkgevers en kandidaten, van jobboards tot corporate recruiters. Met overigens ook best een aantal Nederlandse sprekers op het programma.

24 april: Demo_Day België

Op donderdag 24 april 2025 staat de zesde editie van Demo_Day in België op het programma. Het Van der Valk-hotel van Mechelen staat daarvoor één dag volledig in het teken van de nieuwste Vlaamse, Nederlandse en internationalae recruitmentsoftware. Met inspirerende pitches, interactieve demo’s en een expovloer vol stands. Wees er dus snel bij.

29-30 april: ERE Recruiting Innovation Summit

De grote jaarlijkse conferentie van ere.net, dit jaar in Las Vegas, maar ook virtueel te volgen (mits je daar je tijdschema op weet af te stemmen).

15 mei: Werf& Live

En zo komen we bij het eerste echte hoogtepunt van het jaar: de hoogmis van recruitment, Werf& Live hét evenement waar recruiters elk jaar weer naar uitkijken. Aan de invulling van het programma wordt nog volop gewerkt. Maar één ding is wel al zeker: het wordt gecombineerd met een ander succesnummer: Bureaurecruitment Live, zodat je in één dag helemaal bij bent. Met dit jaar ook een gezamenlijke uitreiking van zowel de felbegeerde Werf& Awards als de Bureaurecruitment Awards.

Ook in 2024 staan er weer vele interessante recruitment-events op de agenda. We hebben er enkele op een rijtje gezet die je niet wil missen. zoals werf& live in utrecht

15 mei: Job Boards Connect Unplugged

Ben je actief in de wereld van jobboards en vacaturebanken? Dan is het geen gek idee om op 15 mei naar Londen te reizen, voor weer een nieuwe editie van Job Boards Connect Unplugged. Geen formele presentaties, alleen conversatie en mensen ontmoeten.

3 juni: Pecha Kucha Recruiters United

Ook dit event van Recruiters United heeft in korte tijd een waarschijnlijk vaste plek op de kalender weten te vinden. In een strak format van 20 sheets, met 20 seconden per sheet, komen op het Pecha Kucha event 30 sprekers aan bod, waarbij het format de spreker dwingt om echt tot de essentie van zijn of haar verhaal te komen, zonder saaie bullits met eindeloze tekstopsommingen. Een soort snoepwinkel voor recruiters dus, met 3 rondes in 5 zalen waaruit je kunt kiezen.

4-5 juni: HR Vision Amsterdam

Op de site van het HR Vision evenement staan al heel wat sprekers aangemeld, dus je kunt nu al inschatten of het iets voor je is. Wat ook duidelijk is: het vindt opnieuw plaats in Amsterdam, en gaat over veel meer dan alleen recruitment.

5 juni: Recruitment Tech Demo_Day

Op donderdag 5 juni 2025 vindt in Utrecht de negende editie plaats van de Nederlandse variant van Recruitment Tech Demo_Day. Ontdek, bekijk én probeer de recruitmentsoftware van zo’n 40 verschillende leveranciers van recruitmenttechnologie uit binnen- en buitenland. Bij tijdig aanmelden is een halve dag Recruitment Tech Demo_Day gratis als je tot de doelgroep behoort van het event (werkzaam aan corporate of bureauzijde).

25-26 juni: EMBRACE.Festival

De site ziet er in elk geval heel hip uit. Of dit ‘festival’ in Berlijn zelf verder ook zo hip is, moet je maar zelf ontdekken. Het is en blijft tenslotte Duitsland. Maar veelbelovend is het in elk geval wel. Meer dan 150 sprekers en 1.000 deelnemers worden in elk geval aangekondigd.

Ook in 2025 staan er weer vele interessante fysieke recruitment-events op het programma, waar je zowel nieuwe kennis als nieuwe kennissen kunt opdoen. We hebben er enkele op een rijtje gezet die je zeker niet wil missen.

10 juli: RecFest

Opnieuw in het roemruchte Britse Knebworth Park: duizenden recruiters vanuit de hele wereld bijeen om met elkaar te chillen en te praten over alle recente ontwikkelingen in het vak. Liefst 11 podia en meer dan 130 talks staan op het programma. Een van de meest gewilde evenementen in recruitment. Je kunt jezelf al op de wachtlijst zetten. Er is tegenwoordig trouwens ook een Amerikaanse editie, maar de Britse trekt nog steeds een stuk meer Nederlanders en Belgen.

22-24 september: Global Strategic Talent & Intelligence Conference

Ook inmiddels vaste prik in september: de Global Talent Strategy & Intelligence Conference. We zijn dit jaar toe aan de derde editie van dit groots opgezette event over Talent Intelligence, dus benieuwd wat er nu weer op het podium te vinden zal zijn…

Ook in 2025 staan er weer vele interessante fysieke recruitment-events op het programma, waar je zowel nieuwe kennis als nieuwe kennissen kunt opdoen. We hebben er enkele op een rijtje gezet die je zeker niet wil missen.

7 oktober: DigitaalWerven 

Na jarenlang in Inn Style in Maarssen te hebben gebivakkeerd, vond Digitaal Werven vorig jaar was het voor het eerst in het Amersfoortse Flint-theater. Dat is organisator Bas van de Haterd kennelijk goed bevallen, want ook dit jaar vindt het jaarlijkse evenement hier plaats, met onder meer de uitreiking van de felbegeerde Digitaal-Werven Award.

8-9 oktober: Sourcing Summit

Sourcers uit heel Europa trekken de afgelopen jaren steeds in oktober naar Amsterdam om daar samen te werken, te leren en te netwerken. Vooral dat laatste schijnt tijdens de Sourcing Summit wel eens in de late nachtelijke uurtjes te eindigen, zo wil de overlevering…

9 oktober: World Employer Branding Day

Drukke tijden in oktober in Amsterdam, want het circus van de World Employer Branding Day strijkt er dit jaar ook weer neer. Op 9 oktober is het DeLaMar-theater (ook zelf geen onopgemerkt gebleven employer brand) opnieuw het decor voor alle Europese werkgeversmerkbouwers, met daags ervoor al talloze workshops in de Hermitage.

21-22 oktober: Unleash World

Als je tijd en geld hebt kun je van 6 tot 8 mei 2024 natuurlijk ook naar Las Vegas, voor UNLEASH America. Altijd leuk. Maar de meeste Europeanen die geïnteresseerd zijn in het nieuwste van het nieuwste op het gebied van recruitment- en HR-technologie zullen toch eerder kiezen voor UNLEASH World, dat ook dit jaar in oktober in Parijs in de Expo Porte de Versailles plaatsvindt. Met altijd veel Nederlandse bezoekers én sprekers.

events 2025

6 november: Recruitment Tech Event 2025

En zo komen we alweer in de drukke novembermaand. Met op donderdag 6 november de tiende editie van het Recruitment Tech Event, hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met talkshows, breakoutprogramma én inspirerende keynotes.

20 november: ArbeidsmarktTrends 2026-2030

Altijd ook een hoogtepunt van het jaar, en gegarandeerd een volle zaal, dit evenement met vaak bekende sprekers als Mathijs Bouman, Aad van der Werf, en Geert-Jan Waasdorp. We kijken er daarom nu alweer naar uit om begin december samen met hen (of anderen) uit te kijken naar wat 2025 en verder gaan brengen…

En dan ook nog:

Nog een aantal evenementen om dit jaar niet te missen:

Beeld van een eerder event van Recruiters Connected.

Tweede kwartaal 2025

Tweede halfjaar 2025

Voor meer (vooral internationale) events, kijk hier. Of kijk hier, voor een overzicht van alle Werf& Events. Evenementen gemist? Laat het ons weten!

Hoe IT-recruiters vooroordelen in het wervingsproces aanpakken

IT is het kloppend hart van innovatie. Of je nu een app ontwikkelt die je leven gemakkelijker maakt of algoritmes die data slim inzetten, de sector draait op één ding: talent. Divers talent, welteverstaan. Een team dat vanuit verschillende invalshoeken denkt, werkt creatiever, levert inclusievere oplossingen en ziet kansen die anderen missen. Maar dat diverse talent vinden én behouden, blijkt volgens London Daily News in de praktijk een uitdaging van jewelste. Dat betekent dat jouw blik als IT-recruiter niet stiekem gestuurd moet worden door onbewuste vooroordelen. Dus: hoe maak je je eigen proces eerlijker?

Het probleem met bias is dat je vaak niet eens doorhebt dat je het hebt.

Het probleem met bias is dat je vaak niet eens doorhebt dat je het hebt. In de praktijk betekent het bijvoorbeeld dat recruiters kandidaten uit dezelfde universiteiten of regio’s kiezen, of dat ze onbewust een voorkeur hebben voor mensen die qua achtergrond op henzelf lijken. Bias is een van de grootste uitdagingen in de IT-recruitmentwereld. ‘Als vooroordelen aannamebeslissingen beïnvloeden, loopt een organisatie het risico om een breed scala aan gekwalificeerde kandidaten te missen, wat hun potentieel om te innoveren beperkt.’

Gestructureerd werven

Een van de manieren om bias te verminderen is gestructureerde wervingsprocessen invoeren. Hierbij beoordeel je alle kandidaten op dezelfde manier aan de hand van duidelijke, objectieve criteria. Klinkt saai, maar het werkt wel. Als iedereen dezelfde vragen krijgt tijdens een interview, blijft er weinig ruimte over voor subjectieve oordelen. En dan is er ook nog blind recruitment, waarbij je alle persoonlijke informatie uit cv’s haalt voordat je ze bekijkt. Geen naam, foto, of aanwijzing over geslacht, afkomst of leeftijd. London Daily News noemt dit een van de meest effectieve manieren om bias te verminderen.

Meer dan de helft van de vacatureteksten bevat meer mannelijk dan vrouwelijk woordgebruik.

Een ander probleem: vacatureteksten. Meer dan de helft van de vacatureteksten bevat meer mannelijk dan vrouwelijk woordgebruik. Bovendien sluit 1,2% mannen en 9,6% expliciet vrouwen uit. Meer dan de helft is daarnaast te complex voor vmbo’ers. Wist je dat zinnen als ‘we zoeken iemand die in ons team past’ kunnen overkomen alsof je alleen een kloon van je huidige medewerkers zoekt? Gelukkig zijn er inmiddels talloze hulpmiddelen en trainingen om vacatures inclusiever te schrijven. Denk aan teksten die de nadruk leggen op vaardigheden en potentie in plaats van op cv of ervaring. Zo maak je meteen duidelijk dat iedereen welkom is.

Breder zoeken

Wie diversiteit wil, moet daarnaast ook verder kijken dan de gebruikelijke kanalen. Topuniversiteiten en coding bootcamps zijn leuk, maar bereiken vaak maar een beperkte groep mensen. Recruiters die echt impact willen maken, werken samen met organisaties die zich richten op diversiteit in tech, zoals netwerken voor vrouwen in IT of initiatieven voor ondervertegenwoordigde minderheden.

Recruiters die echt impact willen maken, werken samen met organisaties die zich richten op diversiteit in tech.

Ook alternatieve talentprogramma’s, zoals stages en mentorprogramma’s, helpen om een breder scala aan kandidaten te bereiken. Techprofessionals wijzen vooral naar de mentorprogramma’s die specifiek gericht zijn op diversiteit als oplossing. Door verder te kijken dan het traditionele cv, ontdekken de IT recruiters vaak verborgen parels. Kandidaten die misschien niet de geijkte route hebben gevolgd, maar die wel een enorme bijdrage kunnen leveren. Volgens de auteurs van London Daily News is een inclusieve bedrijfscultuur creëren tot slot minstens zo belangrijk als divers werven. Recruiters werken daarom steeds nauwer samen met HR-teams om te zorgen dat divers talent zich thuis voelt én zich verder kan ontwikkelen binnen een organisatie.

Meer lezen?

10 Arbeidsmarkttrends & verwachtingen voor 2025 (deel 2/2)

Na de eerste 5 recruitment- en arbeidsmarkttrends voor 2025, hierbij deel 2. Natuurlijk zonder volledig daarin te kunnen zijn, aangezien er veel en tegelijkertijd ook weinig verandert. Sommige trends zullen heel duidelijk zichtbaar worden in 2025, sommige sluimeren door. Denk dan bijvoorbeeld aan de internationalisering van de Nederlandse arbeidsmarkt, en de verdere groei van recruitment marketing automation. Hoe eerder je deze trends onderschrijft, hoe groter het voordeel en onderscheidend vermogen dat je ermee kunt pakken op de arbeidsmarkt.

Hoe eerder je deze trends onderschrijft, hoe groter het onderscheidend vermogen dat je ermee kunt pakken.

Maar ook als je in 2025 lekker wilt blijven doen wat je nu al deed, bijvoorbeeld omdat je daarin heel succesvol bent, kan het toch prikkelend en inspirerend (of compleet lachwekkend) zijn om onderstaande te lezen. Zoals dat ik in december 2022 al schreef over OnlyFans (inmiddels 305 miljoen actieve gebruikers!), en sommigen hadden gewild dat ze destijds een account waren begonnen, dan konden ze mogelijk nu met pensioen – met 67 miljoen dollar verdiend, in slechts 3 jaar tijd. Maar nu dus tijd voor de trends van dit moment…

#6. DOGE en data driven TTM

Vorig jaar benoemde ik productiviteit en retentie al als de belangrijkste arbeidsmarkttrends en recruitment-KPI’s die er zijn. Ze zijn een reflectie van waar het werkelijk om draait: de Quality of Hire. Hoe beter je in staat bent om bad hires buiten de deur te houden door bijvoorbeeld in te zetten op assessments en getrainde recruiters en hiring managers, hoe groter de kans op high performers én een hogere productiviteit en winstgevendheid. Hetzelfde geldt voor behoud van mensen, mede ingegeven door een goede cultural fit, werkgeluk, onboarding en leiderschapstrainingen.

Aangejaagd door A.I. kan de focus zomaar eens meer komen te liggen op meer reorganiseren en minder regels.

Als je het hebt over behoud van talent is het natuurlijk raar om het DOGE (Department of Government Efficiency) te benoemen van Elon Musk en Vivek Ramaswamy. Van hen wordt verwacht dat zij stevig gaan reorganiseren in de Amerikaanse federale overheid om zo én te bezuinigen, én sterk regels te reduceren, om zo de economische groei in Amerika aan te jagen. Uiteraard zal dit ten koste gaan van zaken zoals het milieu en de kwetsbaren in de samenleving, en gaan we ook andere excessen zien. Maar als het een succes is – en met Musk is dat niet uit te sluiten –  kan deze ontwikkeling ook in het Nederlandse bedrijfsleven verder gevolg krijgen. Aangejaagd door A.I. en gedreven door het productiviteitsstreven kan de focus zomaar eens meer komen te liggen op reorganiseren, minder regels en meer A.I.

Balans tussen vast en flex

Maar we zijn nog niet klaar. Een goede balans tussen vast en flex kan zorgen voor extra productiviteitsgroei door bijvoorbeeld een organisatie te injecteren met extra kennis. Maar wanneer te veel flex ‘gewoon’ ingebed werk doet, zie je de productiviteit imploderen. Vanuit dat oogpunt is meer grip krijgen op vast en flex essentieel (al ben ik het met Jan-Willem Weijers eens dat er alleen ’talent’ is en helemaal niet zoiets als vast en flex). De oplossing is: datagedreven Total Talent Management, waarbij je een totaal overzicht hebt van je capaciteit (mensen in alle contractvormen en maten) en kwaliteit.

Daarmee leg je de basis voor het sturen en verbeteren op kwaliteit en productiviteit. Of in andere termen op: retentie, skills, werkgeluk, winstgevendheid en continuïteit. Dat een bedrijf zo’n overzicht heeft, is primaire noodzaak. Zeker als je weet dat de loonkosten vaak minimaal 30 tot 70% van de totale kosten beheersen. Gek dat we dit soort systemen wel hebben bij alle andere resources die we inkopen, maar niet bij onze belangrijkste resources: talent.  Dit overzicht brengt elke TA-leader niet alleen aan tafel bij de directie, maar geeft ook veel meer regie in het halen van de organisatiedoelen. 

#7. Video, creators en andere media

Iedereen zat al jaren op WhatsApp, voordat ook recruiters het gingen omarmen in hun communicatie met talent. Allerlei drogredenen werden in die jaren aangedragen waarom bedrijven en recruiters geen WhatsApp zouden kunnen of mogen gebruiken: ‘het ATS kan het niet’, ‘kandidaten willen het niet’, ‘mag niet van ed AVG’, ‘geen telefoon van de zaak’, etc. Maar waar ben je vandaag de dag nog zonder WhatsApp(-chat) als recruiter? Hetzelfde zagen we daarvoor met Facebook, LinkedIn, Indeed en zelfs de fax: voor de kandidaat belangrijke innovatie sijpelt vaak maar langzaam door naar de andere kant van de tafel.

Vandaag zien we hetzelfde met korte video’s, beter bekend als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts. Sterker nog, na de introductie in oktober 2024 op LinkedIn van Video Tab, zijn (korte) video’s daar ook een groot succes gebleken. LinkedIn is duidelijk aan het meeveranderen met de nieuwe tijdsgeest en geeft daarmee ook duidelijk een signaal aan werkgevers: omarm video en A.I.

Kandidaat in de driver’s seat

Maar de kandidaat is natuurlijk de persoon die echt in de driver’s seat zit. Bij Intelligence Group vragen we al jaren naar de favoriete tijdsbestedingen als het gaat om media. Daarin is het vooral interessant om te kijken naar hoe bijvoorbeeld studenten hun media anders gebruiken dan ‘de gemiddelde werkende’ in Nederland. Studenten geven daarmee ook aan wat de richting van de beweging is, en die richting is duidelijk. De favoriete mediabestedingen onder studenten (alle opleidingsniveaus) is:

  1. Scrollen door social media
  2. Online muziek luisteren
  3. On demand streamingsdiensten
  4. (Korte) video’s bekijken
  5. TV kijken

De snel veranderde mediaconsumptie biedt gigantische kansen om het slimmer, beter en sneller te doen dan de concurrentie.

Dit mediagedrag ziet er totaal anders uit dan bij Gen X en boomers, overigens de generatie die vaak wel de beslissingen neemt rondom (media)budgetten. Deze snel veranderde mediaconsumptie (in combinatie met A.I.) biedt recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie gigantische kansen om het slimmer, beter en sneller te doen dan de concurrentie. Mooie voorbeelden daarin zijn daarin natuurlijk onder meer TikTok & Hema en de creatieve manier waarop Wortell A.I. inzet in het maken van video, snippets, social advertisement én natuurlijk strategisch met onder meer het maken van persona’s en EVP’s.

Je eigen podcast en video

In 2025, zeker als dat nu nog niet het geval is, is het sterk aan te bevelen om aansluiting te zoeken bij in- en externe influencers en creators en via hun social media, podcast of op andere manieren te werken aan bekendheid en conversie. Uiteraard kun je zelf ook je eigen podcastkanaal beginnen, maar hiervan zijn nog niet veel succesverhalen bekend, omdat – net als met bloggen en vloggen – dit erg arbeidsintensief is en het zelden langdurig wordt volgehouden. Daarom is aansluiten bij reeds bestaande formules slimmer.

‘Video creëren is net zoals WhatsApp een paar jaar geleden nog was…’

Hiernaast is eigen video creation natuurlijk ook een must. Het is dé manier om te communiceren met je doelgroep op LinkedIn, social media, bij Inmails en DM. Mijn advies is én iemand hierop aan te nemen, én al je communicatiemensen (en recruiters) hierin te trainen én stagiairs aan te nemen die deze transitie mee mogelijk kunnen maken. Eén ding is zeker: je gaat het hoe dan ook een keertje doen. Het slimste is om dat dus niet te lang uit te stellen, simpelweg omdat de kandidaat dit verwacht en verlangt. Het is net zoals WhatsApp een paar jaar geleden….

#8. RIP sourcing; RMA wint

Het eens wereldwijd vermaarde SourceCon-event is niet meer en is nu opgegaan in de ERE Recruiting Innovation Summit. De sourcing-events worden steeds minder bezocht, sponsors blijven uit en sprekers en de verhalen blijven grotendeels hetzelfde. De groep unieke sourcingsspecialisten wordt steeds kleiner en nu ook extra uitgedaagd door de opkomst van A.I. Sourcing is min of meer al teruggebracht naar gebruik van de LinkedIn Recruiter Seat (pikant detail: meer dan 50% van de verkochte seats wordt nooit geactiveerd) en deze categorie wordt in 2025 verder uitgedaagd door de komst van de LinkedIn AI Hiring Assistant.

LinkedIn is – met andere woorden – het werk.nl geworden van white collar workers.

De sourcingsdruk is momenteel nog altijd hoog. Van de Nederlandse beroepsbevolking wordt 41,6% elk kwartaal minimaal 1 keer benaderd door een werkgever/recruiter voor een nieuwe baan. In veel segmenten van de arbeidsmarkt is het dus ook nog altijd de belangrijkste wervingsstrategie. Maar het klassieke sourcing (via Boolean strings en InMails versturen) is met zijn zwanenzang begonnen en ondanks de loftrompet over de veranderingen die LinkedIn doormaakt, is zij ook steeds meer een verzamelplaats geworden van zzp’ers en ‘net-niet-top-talent’. LinkedIn is – met andere woorden – het werk.nl geworden van white collar workers.

Eigen talentpool opbouwen

Het nieuwe sourcing is geïntegreerd binnen recruitment marketing automation (RMA), een ontwikkeling die al dominant werd besproken op het SourceCon-event in de lente van 2024. De eigen talentpool opbouwen en managen is daarin allesbepalend, gecombineerd met slimme automations en A.I. onder meer ingegeven door partijen als Paradox, Hubspot, en Active Campaign. Sourcers worden daarin meer community– en relatiemanagers die sturen op actualiteit, volledigheid en relevantie van de kandidaten in de talentpool.

De klassieke sourcers worden nu steeds meer community– en relatiemanager.

Het klassieke sourcing gaat met andere woorden de komende jaren op in RMA, waardoor RMA ook steeds meer de bepalende benaderstrategie van talent op de arbeidsmarkt wordt. In 2024 zagen we daarvan de eerste tekenen al en deze ontwikkeling zal in 2025 en de daaropvolgende jaren doorgaan. Daar is ook nog veel mogelijk, zoals onderzoek van UP in Business laat zien:

  • 65% gebruikt geen Recruitment Marketing Automation of geautomatiseerde tools hiervoor.
  • 4% benut Recruitment Marketing Automation om kandidaten door de hele funnel te volgen en te activeren.

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Nieuwsbrief*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

#9. Van vrolijk naar verantwoord: de work/life balance

‘Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven’. Een veelgehoord gezegde als het gaat om de voorkeuren die mensen hebben in het aantal uren dat ze werken, wanneer ze werken en waar ze werken. Het ‘fenomeen’ work/life balance werd voor het eerst genoemd in de jaren 90 en vooral tijdens de internethype rond de eeuwwisseling erg populair. Destijds ging het nog vooral om zaken als 36 uur werken, een papadag, af en toe thuiswerken, casual friday en de vrijmibo. De work/life balance was toen vooral vrolijkheid, ontspannenheid, en extra tijd voor jezelf en iets minder werken. Een cadeau aan jezelf.

Wat eind jaren 90 nog een hippe trend was, een nice-to-have, is vandaag veel meer een need-to-have.

Tegenwoordig is de work/life balance niet minder belangrijk, maar de inhoud en invulling ervan zijn wel fundamenteel veranderd. Wat eind jaren 90 nog een hippe trend was, een nice-to-have en luxe goed, is vandaag veel meer een need-to-have. De work/life balance ‘managen’ is pure en bittere noodzaak geworden door onder meer de gecombineerde verantwoordelijkheid van zorg en arbeid, met name doordat ook steeds meer vrouwen werken. Daarmee is de lading van de term work/life balance wel veranderd van vrolijkheid naar verantwoordelijkheid.

Thuiswerken

De work/life balance behelst tegenwoordig veel meer parttime werk, thuiswerken, hybride contracten, en alle vormen van flexibel werken. Het is allang niet meer die ‘vrolijke’ term die het eind jaren 90 was; het tegendeel is tegenwoordig eerder waar, nu de overheid en samenleving steeds meer een beroep doet op mantelzorgers en vrijwilligers, en tegelijkertijd de vergrijzing en de filedruk toeneemt. In 2024 wordt de filedruk geschat op 70 tot 72 miljoen kilometer-minuten en deze groeit in 2025 naar verwachting alleen maar door tot boven de 75 miljoen kilometer-minuten.

Definitie: filedruk wordt berekend als de lengte van een file (in kilometers) vermenigvuldigd met de duur van de file (in minuten). Het resultaat wordt vaak uitgedrukt in kilometer-minuten

Ondanks het thuiswerken en de toegenomen flexibiliteit van werkgevers, staan we met z’n allen gigantisch veel meer in de file. Een eventueel RTO-beleid (return to office) zou contraproductief werken voor én de filedruk én de work/life balance en daarmee het samenhangende verzuim en retentie. Mijn pleidooi aan werkgevers is dan ook de nadruk bij work/life balance te verschuiven van het vrolijke life, en meer aandacht te gaan geven aan de verantwoordelijkheid en zorgen die werknemers hebben rondom het thema zorg & arbeid.

Laten we vooral afspreken dat we de combi zorg & arbeid niet meer onderbrengen onder de noemer work/life balance.

Verzuim wordt voor 18% toegeschreven aan de combinatie zorg & arbeid. Ook in de groei van het aantal zzp’ers speelt dit een rol. Deze groep komt in 2025 sterk onder druk te staan door de aangekondigde handhaving van de wet DBA. Het thema zorg & arbeid moet meer bespreekbaar worden en kun je ook succesvol inzetten als een beweegmotief of kritische wervingsfactor op de arbeidsmarkt. Als je het goed doet, win je aan aantrekkelijkheid, productiviteit, loyaliteit en retentie en werk- en levensgeluk. Maar laten we vooral afspreken dat we de combi zorg & arbeid niet meer onderbrengen onder de vrolijke noemer work/life balance

#10. Verder internationale arbeidsmarkt

Recent nog in de Eindhovense binnenstad geweest? Dan zie je tegenwoordig meer mensen uit Azië en andere continenten dan mensen uit Budel, Son, Best of Helmond. Hoe lang denk je dat je nog alleen Nederlands kunt spreken op je huidige werkvloer? Een derde van de 65-plussers in Amsterdam is niet in Nederland geboren en een groot deel van hen is de Nederlandse taal nauwelijks machtig. Ook zij doen steeds meer een beroep op de zorgverlening. Waarom zou dit voor deze groep in de Nederlandse taal moeten zijn? Of waarom mag een Nederlandstalige niet kiezen voor een Engelstalige arts om daarmee wachttijd te voorkomen?

Credit

In Eindhoven heb je inmiddels kraamzorg in het Engels, waarom kan dat niet in de ziekenhuizen? Tegenwoordig schrik je bijna als je in het Nederlands wordt aangesproken door een horecamedewerker, bouwvakker of loodgieter. En in de logistiek, slachthuizen, akker- en tuinbouw zijn nauwelijks meer Nederlandssprekenden te vinden, net zo min als in het internationaal transport. Zo maar een paar feiten:

Handelsnatie

Nederland staat bekend om zijn ‘open economie’. Wij zijn een handelsnatie en dat laat de werkende samenstelling van de huidige arbeidsmarkt al zien. Je hoeft maar naar de vacatures te kijken, naar de werkenden in het straatbeeld, de nummerplaten op de weg of de succesvolle uitzend- en detacheringsbureaus: alles is gevuld en gevoed met internationaal talent, nog los van Thales, ASML, Booking.com en andere Nederlandse succesbedrijven.

Je kunt beter nu beginnen met het ontsluiten van de internationale arbeidsmarkt, dan in 2026… het gaat namelijk hoe dan ook gebeuren.

We benoemen het zo weinig omdat CBS, TNO, Ministerie SZW en het UWV dit niet/nauwelijks meten en ook geen onderzoek doen in het Engels, Turks, Pools of andere dominante taal die gesproken wordt op de Nederlandse arbeidsmarkt. You can’t manage what you don’t measure…. Maar elke weldenkende werkgever en recruiter weet beter. Je kunt beter nu beginnen met het ontsluiten van de internationale arbeidsmarkt dan in 2026… het gaat namelijk hoe dan ook gebeuren.

Beeld van de in 2024 gehouden conferentie Internationalisering van de Arbeidsmarkt

Werven over de grens

En als het werken of werven van internationaal talent lastig is in Nederland, dan kun je natuurlijk ook met internationaal talent werken dat in het buitenland woont. Snelgroeiende partijen remote.com, rippling.com, deel.com en zzp-platform Upwork maken dat makkelijker dan ooit. Omdat ze nauwelijks een rol spelen bij lokale werving zien we deze partijen misschien nog steeds snel over het hoofd, maar iedereen die internationaal werkt en werft kan niet zonder ze.

Hoe lang kun je de Nederlandse taal op jouw werkvloer nog als primair handhaven?

Daarmee is het een trend die al jaren zichtbaar is en steeds dominanter wordt voor elk Nederlands bedrijf. Hoe lang kun je de Nederlandse taal nog als primair handhaven? Hoe snel moet je gaan spelen met andere talen op de werkvloer? Niet alleen omdat de arbeidsmarkt dat vraagt, maar ook omdat je klanten (en cliënten) dit steeds meer vragen, van sociale dienst en UWV tot en met zorginstellingen en onderwijs. Het politieke klimaat is momenteel misschien anders, maar de ontwikkeling van internationalisering is niet meer te stoppen. In dat geval kun je het maar beter omarmen, ook binnen HR en recruitment.

Meer weten?

Er gebeurt veel en wekelijks deel ik nieuwe inzichten. In 2025 richten we ons vooral op alle ontwikkelingen die kandidaten doormaken op de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt. Blijf dus de nieuwsbrieven van Intelligence Group, Werf& en mijn LinkedIn-account volgen. Dan mis je niets. En uiteraard stel ik alle feedback op prijs.

Meer lezen?

Selectie-advies gone wrong: Hoe deze ‘superster’-CEO de klos werd van zijn eigen ‘gouden tip’

‘Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, behalve aan werkgevers zoals deze knakker die vanuit hun machtspositie zenuwachtige sollicitanten eigenlijk vanaf het eerste moment een giftige werkomgeving door de strot duwen’. De boodschap van Tim Hofman aan Sander Klos was deze week luid en duidelijk: zo bot met sollicitanten omgaan als deze CEO/investeerder/’business accelerator’ aanraadt, dat doe je gewoon niet. En dus vond de bekende journalist Hofman het een goed idee om dat maar eens met de wereld te delen, via diverse sociale media.

Klos had in een video net zijn ‘gouden tip’ gedeeld voor iedereen die wel eens mensen mag/moet aannemen. Zijn idee: halverwege het sollicitatiegesprek roepen dat je eigenlijk op zoek bent naar een ‘superster’. En dan ook meteen tegen de kandidaat zeggen: ‘Sorry, maar dat ben jij duidelijk niet.’ En dan maar kijken hoe de kandidaat reageert. ‘Er zijn twee mogelijkheden’, aldus Klos. ‘Of de kandidaat zegt: je hebt gelijk, en loopt de deur uit. Of de kandidaat schuift zijn of haar stoel naar voren en gaat uitleggen waarom hij of zij wel die superster is. En dan mag jij raden welke van de twee kandidaten je onmiddellijk een bod moet doen.’

Sander is de klos

Klos’ ‘gouden tip’ lijkt op het eerste gezicht misschien een slim handigheidje, maar wordt in de reacties op Hofmans post toch vooral beschreven als sadistisch en bovendien nutteloos en averechts. ‘Gouden repliek-tip voor sollicitanten bij dit soort patjepeeërs: “Ik dacht dat ik alle grote eikels wel was tegengekomen! Maar jij bent de boom waaruit ze vallen”. Goede kans dat je aan deze holbewoner weet te ontsnappen’, schrijft bijvoorbeeld de ene op Bluesky. En een ander antwoordt op LinkedIn: ‘De derde mogelijkheid is dat de kandidaat opstaat, z’n spullen pakt en zegt: ik ben op zoek naar een supercollega en dat ben jij niet.

Ook de welbekende ‘Loesje van de posters‘ doet een duit in het zakje, met een welgemeend advies aan kandidaten hoe te reageren op werkgevers die zich zulke impertinente vragen denken te kunnen permitteren. En op Threads adviseert een van de reageerders juist om de kandidaat die de deur uitloopt na de stompzinnige ‘superster’-opmerking een aanbod te doen. ‘Die staat stevig genoeg in zijn schoenen om nee te zeggen tegen idiote voorstellen.’

Levendige discussie

Het zal waarschijnlijk niet zijn wat Klos beoogd heeft (een reactie van hem laat nog op zich wachten), maar de viraal gegane video leidt in elk geval op de diverse sociale media al wel tot een levendige discussie over wat nou wél effect heeft om goede kandidaten te selecteren. In die zin mogen we de CEO/investeerder (met 2 abonnees op YouTube) dus toch nog een beetje dankbaar zijn voor zijn bijdrage aan het recruitmentvak. We weten dankzij deze ‘prutser‘/’patjepeeër‘/’mafketel‘/’klaphark‘ nu in elk geval weer een stukje beter hoe het níet moet: een superster selecteren.

Lees ook

De toekomst van recruitment: hoe ERG’s jouw talentpool ergens kunnen vergroten

Bijna elke werkgever kent de uitdaging van de krapte. Talent aantrekken met diverse achtergronden is daarom dan ook niet langer een optie, maar noodzaak. Toch vinden veel organisaties het lastig hun inclusieve ambities om te zetten naar concrete acties die echt resultaat opleveren. Employee Resource Groups (ERG’s) – vrijwillige netwerken van medewerkers – bieden hiervoor een vernieuwende oplossing. Zij kunnen niet alleen een rol spelen om divers talent te bereiken, maar ook om je merk als inclusief werkgever te versterken. Maar wat zijn zulke ERG’s precies en hoe kunnen ze een rol spelen in jouw recruitmentstrategie?

ERG’s: wat en waarom?

Een ERG is een groep medewerkers die zich vrijwillig organiseert rondom een gedeelde identiteit, interesse of ervaring. Hierbij kun je denken aan groepen die zich verbinden op basis van culturele achtergrond, gender of geaardheid (LHBTQIA+). Deze groepen bieden een veilige ruimte waar medewerkers elkaar kunnen ondersteunen en zich met elkaar kunnen verbinden.

ERG’s hebben ook een strategische waarde: ze laten zien dat een organisatie diversiteit serieus neemt.

Medewerkers die zich hebben aangesloten bij een ERG, voelen over het algemeen een hogere betrokkenheid bij hun werkgever. Maar ERG’s hebben ook een strategische waarde: ze laten zien dat een organisatie diversiteit serieus neemt en maken inclusie zichtbaar. Aangezien 76% van de werkzoekenden in Nederland aangeeft diversiteit en inclusie belangrijk te vinden bij de keuze voor een werkgever, bieden ERG’s een uitgelezen kans om jouw talentpool drastisch te vergroten.

Mogelijke gamechanger

ERG’s kunnen een gamechanger zijn in de versterking van je recruitmentstrategie. Hier zijn enkele manieren waarop ERG’s direct impact hebben op het aantrekken van divers talent:

  1. Ambassadeurs: ERG-leden zijn de ideale ambassadeurs van je organisatie. Door hen actief een rol te geven tijdens carrièrebeurzen, op sociale media of op netwerkevenementen kunnen zij in contact komen met potentiële kandidaten. De persoonlijke verhalen die zij delen, laten zien dat diversiteit en inclusie in jouw organisatie meer zijn dan mooie woorden.
  2. Inclusieve processen: Geef je ERG’s een rol bij het schrijven van vacatureteksten en de vormgeving van je sollicitatieprocedure. Hoe diverser de groep die zich bezighoudt met werving en selectie, hoe kleiner de kans op bias. Dit maakt de selectie toegankelijker voor een diverse groep kandidaten.
  3. Mentoring: ERG’s en hun leden kunnen nieuwe collega’s opvangen, begeleiden en ondersteunen. Dit zorgt direct voor een hogere betrokkenheid bij nieuwe medewerkers, verhoogt de retentie en maakt je organisatie aantrekkelijker voor nieuwe kandidaten.

Vanzelfsprekend is een sterk employer brand essentieel in het aantrekken en behouden van talent. Goed functionerende ERG’s kunnen een cruciale rol spelen in het versterken van je werkgeversmerk. Ze actief promoten laat zien dat je diversiteit waardeert en initiatieven voor een inclusieve werkomgeving ondersteunt. Hiermee straal je vertrouwen uit naar potentiële kandidaten, maar versterk je ook de trots van je huidige medewerkers. Bovendien kunnen ERG’s fungeren als podium waar medewerkers leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en zich intern kunnen profileren. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en betrokkenheid.

Hoe implementeer je ERG’s?

Wil je ERG’s succesvol laten bijdragen aan je recruitment- en brandingdoelen? Hier zijn vijf praktische stappen:

  1. Leiderschap: Het is essentieel dat het hoger management het belang van ERG’s erkent. Door middel van executive sponsorship kunnen zij een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en voorzien in middelen.
  2. Faciliteren: Formaliseer je ERG door budget en tijd ter beschikking te stellen om activiteiten te organiseren. Medewerkers dragen graag bij vanuit hun passie en betrokkenheid, maar geformaliseerde vrijwilligers-uren geven de initiatieven meer draagvlak.
  3. Integratie: Betrek ERG’s bij bestaande interne en externe processen zodat ze onderdeel worden van de bedrijfsvoering. Dit maakt inclusiviteit zichtbaar en concreet.
  4. Samenwerking: Moedig ERG’s aan om samen te werken met HR en andere afdelingen. Dit vergroot hun impact en voorkomt dat ze los staan van de organisatie. Daarnaast zijn er ook externe ERG netwerken waarmee de samenwerking kan worden gezocht.
  5. Succes meten: Meet de impact van je ERG’s door middel van duidelijke KPI’s. Denk hierbij aan het meten van de betrokkenheid van medewerkers, het aantal ERG-activiteiten en de mate van het personeelsverloop. Deel deze successen zowel intern als extern voor het versterken van je employer branding.

Kortom, ERG’s kunnen diversiteit en inclusie binnen jouw organisatie echt tot leven brengen door ze strategisch in te zetten in je recruitment en branding... Of je nu een ERG wilt oprichten of bestaande groepen beter wilt benutten; het begint met een duidelijke visie en toewijding. Met de juiste strategie kunnen ERG’s de brug slaan tussen jouw inclusieve ambities en de realiteit van de arbeidsmarkt.

Over de auteur

Daan Verhoeven is freelance D&I-specialist en eigenaar van D&I Dynamics. Met een achtergrond in de uitzendbranche en zijn expertise op het gebied van Diversiteit en Inclusie zet hij zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Wil je meer diversiteit aantrekken? Dan is de inzet van Employee Resource Groups, of kortweg: ERG’s, onmisbaar, stelt Daan Verhoeven. Maar hoe ziet hij dat voor zich?

Hoe generatieve A.I. recruitment verandert: 19 tools die je in 2025 niet mag missen

Dat A.I. zo snel ingang vindt in de wereld van recruitment en HR is natuurlijk geen wonder, want met toepassingen als cv’s screenen, vacatureteksten schrijven of onboarding automatiseren, haal je er veel tijdrovend werk mee van je bord. Maar wat zijn nu echt de tools waar je niet omheen kunt het komende jaar? Thomas Coughlin zette recent voor Forbes allerlei innovatieve tools op een rij, en wij geven je een samenvatting met de highlights. Plus een paar van oorsprong Nederlandse tools die minstens net zo handig zijn.

#1. Leena

Met Leena haal je een alles-in-één A.I.-platform in huis. Denk aan hulp bij prestatiemanagement, onboarding en het beantwoorden van HR-vragen. Leena werkt met autonome agents die bedrijfskennisbanken bouwen, actieplannen genereren en realtime inzichten in medewerkersdata bieden. Het is alsof je een extra paar handen hebt. Of eigenlijk een heel team.

#2. Eightfold

Inmiddels een bekende naam in het wereldje: Eightfold tilt recruitment naar een hoger niveau met generatieve A.I. via hun Talent Intelligence Copilots. Deze slimme hulpjes schrijven vacatureteksten, plannen interviews en geven medewerkers tools om zelf hun loopbaan te plannen of trainingen te vinden. Ideaal als je wilt dat zowel kandidaten als medewerkers zich gesteund voelen.

#3. Metaview

Geen zin meer om na elk sollicitatiegesprek ellenlange notities uit te werken? Metaview neemt het graag van je over. Deze tool vat gesprekken samen, maakt scorekaarten en integreert soepel met je ATS- of videosysteem. Zo houd jij tijd over voor de leuke kant van recruitment: de mensen.

#4. Paradox

Ook inmiddels een al wat langer bestaande partij in de wereld van recruitment: Paradox, en hun chatbot-assistent Olivia. Deze slimme bot neemt je tijdrovende taken uit handen, zoals het beantwoorden van kandidaatvragen, het plannen van interviews en zelfs het screenen van kandidaten. Het werkt snel, persoonlijk en 24/7, zodat je als recruiter meer tijd hebt voor de dingen die echt tellen.

#5. Lattice

Lattice combineert generatieve A.I. met people management en maakt het persoonlijk. Het platform genereert carrièreplannen op maat, samenvattingen van beoordelingsgesprekken en zelfs onboardingvideo’s afgestemd op de nieuwe medewerker. Zo voelt iedereen zich welkom, waar ze ook starten.

#6. Carv

In Nederland stond afgelopen jaar Carv op, dat min of meer dezelfde propositie voert: alle administratieve taken uit handen van de recruiter, die zich zo weer kan focussen op waar het echt om draait: de kandidaat. Met een flinke investering in de achterzak ligt een sterke (internationale) groei in het verschiet.

A.I.-tools om komend jaar te proberen

Naast bovenstaande namen zijn er natuurlijk nog een heleboel andere tools die de moeite waard zijn. We noemen er een paar, rijp en groen door elkaar:

  • Culture Amp: Samenvattingen van medewerkersfeedback, helemaal automatisch.
  • CVViz: Automatisering van kandidaat-sourcing en cv-screening.
  • Effy: Creëert actierapporten op basis van 360-graden feedback.
  • HireVue: Automatisering van het gehele sollicitatieproces met tools tegen bias.
  • Kona: AI-coaching voor managers via Slack en Zoom.
  • Plansource (Olive): Gepersonaliseerde communicatie via de AI-assistent Olive.
  • Textio: Inclusieve vacatureteksten zonder bias.
  • Visier: AI-assistent Vee genereert datagestuurde inzichten via natuurlijke taal.
  • Workday Illuminate: Automatisering en realtime ondersteuning via de nieuwe AI-tool Illuminate.
  • Benify: ‘Beni’ helpt HR-teams met vragen over arbeidsvoorwaarden, het beheren van voordelenpakketten en trends voorspellen.
  • Recruitagent.ai: Tool om in een handomdraai een winnende vacaturetekst, een strategisch wervingsadvies en een mediaplan, allemaal gericht op jouw specifieke doelgroep, te genereren.
  • Jaicob: ATS dat volledig op A.I. is gebaseerd, naar eigen zeggen ’s werelds eerste.
  • In2Dialog: (Zelfs dubbel) prijswinnende tool, die sollicitatiegesprekken en daarmee matching verbetert, dankzij de gouden combinatie van menselijke interactie met datagedreven inzichten.

Kortom: generatieve AI biedt inmiddels een schat aan mogelijkheden. Niet alleen kun je processen efficiënter maken, maar je krijgt ook meer ruimte om te focussen op waar het echt om draait: mensen. Organisaties die deze technologie slim inzetten en tegelijk oog houden voor hun cultuur en medewerkers, staan sterker in de toekomst van werk.

Meer lezen?

Van zij-instromers tot een goede offboarding: 5 tips voor het werven van technici

De vraag naar technisch personeel is al een aantal jaren een stuk groter dan het aanbod. En met de ambitie om 100.000 woningen per jaar te bouwen, een automatiseringsslag in de industrie te maken en de energietransitie vooruit te helpen, wordt de vraag naar technici de komende jaren alleen nog maar groter. Hoe kun je die mensen toch vinden en aan je binden? Volgens Ellen Vermeer, directeur HR bij Hoppenbrouwers Techniek, zijn daarbij de volgende 5 principes cruciaal:

#1. Staar je niet blind op functie-eisen

De luxe om te kiezen uit een batterij van kundige kandidaten, dat zie je in de technische sector niet meer. Als werkgever ben je vaak überhaupt al blij met een handjevol kandidaten om de vacature in te kunnen vullen. Zoek daarom niet langer naar de perfecte kandidaat die aan je hele lijst met vacature-eisen voldoet, maar kijk ook naar kandidaten die de functie in kunnen groeien. Een goede sollicitant die nét niet in het plaatje van een vacature past, wil je niet zomaar laten lopen.

Bekijk ook of een bepaalde kandidaat misschien een andere functie binnen de organisatie kan vervullen. Door nieuwe werknemers een passende functie te geven en vervolgens te ondersteunen met de juiste begeleiding, kun je de juiste mensen laten doorgroeien en efficiënter posities invullen. Bij Hoppenbrouwers hebben we zo bijvoorbeeld al 250 medewerkers laten doorgroeien of omscholen naar een andere functie dan waar zij oorspronkelijk in zaten.

#2. Investeer in zij-instromers

Een solide learning & development-strategie zou voor ieder technisch bedrijf onderdeel moeten zijn van het HR-beleid. Dat zorgt er niet alleen voor dat je de kennis en vaardigheden van bijvoorbeeld je technici up-to-date houdt, maar het verbetert ook de interne mobiliteit, werkplezier en arbeidsproductiviteit. Zo bieden wij medewerkers volop mogelijkheden om zich te ontwikkelen, in de Hoppenbrouwers Academy, waar een breed scala aan opleidingen en leertrajecten beschikbaar is. Dit vraagt een aanzienlijke investering, maar betaalt zich terug: het aantal opleidingsuren onder medewerkers is dankzij deze initiatieven met 30% toegenomen.

#3. Maak je HR-beleid datagedreven

Gebruik data om inzicht te krijgen in trends en verschillen binnen de organisatie, die je kunnen helpen geïnformeerde beslissingen te maken en richting te geven aan je HR-beleid. Een combinatie van data en persoonlijke benadering, zoals de inzet van HR-adviseurs in al je vestigingen, biedt waardevolle inzichten in wat er leeft onder medewerkers. Hiermee kun je verschillen in tevredenheid, inclusiviteit, groei of prestaties identificeren, en regelmatig peilen hoe medewerkers zich voelen en daarover gericht het gesprek aangaan.

Een combinatie van data en persoonlijke benadering biedt waardevolle inzichten in wat er leeft onder medewerkers.

Door deze aanpak verbeter je niet alleen continu, maar kun je ook innovatiever, wendbaarder en klantgerichter worden, wat uiteindelijk bijdraagt aan een hogere medewerkerstevredenheid en onderscheidend vermogen.

Werf& Nieuwsbrief - Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief*
Nieuwsbrief*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

#4. Bevorder inclusiviteit

Werken aan een inclusieve cultuur is essentieel. Het kost tijd, inzet en investering, maar levert je veel op, want je medewerkers worden er gelukkiger en gemotiveerder van. Diversiteit en inclusiviteit worden ook steeds belangrijker bij de keuze voor een werkgever, dus wie er niet in investeert loopt risico talent aan zich voorbij te zien gaan.

Wie niet investeert in diversiteit, loopt risico talent aan zich voorbij te zien gaan.

Bovendien is het belangrijk om je inclusiviteitsbeleid te baseren op data. Gebruik de data vanuit je personeel om de ervaring van inclusiviteit te meten en gericht te verbeteren. Deel daarbij ook de succesverhalen uit je organisatie. Werkgevers aarzelen vaak om over diversiteit en inclusiviteit te communiceren uit angst dat het nooit genoeg is. Maar juist door open te zijn over verbeterpunten en behaalde successen, inspireer je zowel je medewerkers als potentiële nieuwe collega’s.

#5. Maak vertrekkers tot ambassadeurs

Bevorder ambassadeurschap onder oud-medewerkers door te investeren in een positieve offboarding-ervaring. Een goed georganiseerde offboarding laat niet alleen een blijvende indruk achter, maar versterkt ook de reputatie van je organisatie. Dit kan bijdragen aan het aantrekken van nieuw talent en aan positieve mond-tot-mondreclame in het netwerk van oud-medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk exitgesprek waarin oprechte aandacht is voor feedback en toekomstambities, een warm afscheid of toegang tot alumninetwerken op LinkedIn waarmee contact behouden blijft.

Er is een dringend tekort aan technisch personeel. Tijd voor een andere wervingsaanpak, vindt Ellen Vermeer, directeur HR bij Hoppenbrouwers Techniek. Hoe je dat doet als bedrijf dat technici zoekt? Vermeer geeft 5 tips.
Ellen Vermeer, met in de hand de erkenning van Hoppenbrouwers als ‘Top Employer’

Zelfs medewerkers die vertrekken kunnen zo een ambassadeur worden van je organisatie, doordat ze hun positieve ervaringen delen en jouw bedrijf blijven aanbevelen binnen hun netwerk waar misschien wel andere interessante technici in zitten. Dit versterkt niet alleen de employer branding, maar zorgt ook voor een groter bereik van je organisatie als aantrekkelijke werkgever.

Lees ook