En wéér de Alpe d’Huez op voor het goede doel: ‘Je wilt een stukje vlak, maar dat komt niet’

53.000 euro, voor kankeronderzoek van het KWF. Zoveel haalde Tamara Boeff op 1 juni op toen ze 4 keer 13,2 kilometer lang de Alpe d’Huez beklom, fietsend via de 21 beroemde bochten. Ze zal het nooit vergeten, blikt ze terug. Net zoals de spierkramp na het afdalen. ‘Hier kun je niet op trainen, in Limburg is het maximaal 25 minuten klimmen en 5 minuten naar beneden, daar 1,5 uur naar boven en dan een half uur dalen.’

‘In Limburg is het max 25 minuten klimmen en 5 minuten naar beneden, hier is het 1,5 uur naar boven en dan een half uur dalen.’

Boeff (foto boven) deed – samen met 18 andere collega’s van HeadFirst – mee aan Alpe d’HuZes, bekend van de slogan ‘opgeven is geen optie’, het inmiddels vermaarde evenement waarbij zoveel mogelijk geld wordt ingezameld voor onderzoek naar kanker en naar verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met kanker, door op één dag met zo’n 5.000 deelnemers fietsend, hardlopend, of wandelend maximaal 6 keer de Franse berg met een Nederlands tintje te beklimmen.

Geen stukje vlak

Hoe het was? Zwaar, zegt ze. ‘Je wilt een stukje vlak, maar dat komt maar niet.’ Vooraf hoopte ze 6 bestijgingen van de beruchte alp voor elkaar te krijgen. Ze trainde er hard voor. Alles voor het goede doel. En haar (mede door Werf& en Intelligence Group gesponsorde) collega’s hoopten ook op een topopbrengst. Haar uiteindelijke einduitslag: 4 keer. Maar ze is niet teleurgesteld. ‘De eerste 2 ging ik net iets te snel, met net iets te hoge hartslag. Ik wilde rustig beginnen, maar ja, die adrenaline, en al die mensen om je heen…’

De derde keer lukt het haar om haar eigen tempo te houden, en er 5 minuten langer over te doen. ‘Die ging het beste. Nou, als dat zo doorgaat, haal ik de 5, dacht ik toen nog. Niet dus. Na de vierde tocht was ik helemaal kapot, ik kon niets meer. Boven was het best wel koud, dus we hebben niet lang daar gezeten. En dan moet je nog 30 minuten afdalen.’

21 haarspeldbochten

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten en het gemiddelde stijgingspercentage is 7,2 procent. Gelukkig was er de support van HeadFirst Group-collega’s, en van de ‘Nederlandse bocht’, met honderden toeschouwers.

https://werkenbij.headfirst.group/nieuws/headfirst-group-beklimt-alpe-dhuzes-en-haalt-53-000-euro-op-voor-kwf/ alpe d'huez

Maar Alpe d’HuZes blijft een beladen event, weet Boeff. ‘Mensen fietsen met een foto van een overleden persoon omhoog, ik heb heel veel huilende mensen gezien. Daardoor besef je dat gezondheid niet vanzelfsprekend is. Je wordt met beide benen op grond gezet, je beseft hoe goed je het hebt. Ik ben gezond, ik kan me hiervoor inzetten. Met HeadFirst Group willen we iets bijdragen aan de samenleving, mensen helpen waar het kan. Ik besef dat je van elk moment van de dag moet genieten. Want het kan zomaar voorbij zijn.’

‘Ik heb heel veel huilende mensen gezien. Daardoor besef je dat gezondheid niet vanzelfsprekend is.’

Doet HR-dienstverlener HeadFirst Group volgend jaar weer mee? ‘Na afloop zeiden we direct tegen elkaar, dat we nog 364 dagen hebben om erover na te denken over deelname. We zullen zien.’

Releasing your potential

Ook haar college Koen van Rijn stond aan de aftrap en fietste 4 keer de Alpe d’Huez naar boven. Samen met Boeff startte hij het project intern. ‘Het was fascinerend hoe er onderling in de voorbereiding en afgelopen week onderling geschakeld en bijgestuurd werd als dat nodig was’, blikt hij terug. ‘De deelnemers weten elkaar nu blindelings te vinden, dit draagt enorm bij om de verbinding te versterken. Mooi om dit ook met betrokkenheid van Sterksen en Starapple-collega’s in vervolgprojecten verder uit te bouwen.’

Voor veel collega’s, maar ook voor Van Rijn zelf stond deelname aan Alpe d’HuZes ‘op de bucketlist’. En ‘hoe gaaf is het dan als je werkgever hieraan een bijdrage wil leveren?’ Zijn persoonlijke drijfveer? ‘In de basis kan iedereen meer dan hij of zij denkt. Iedere deelnemer heeft zich afgelopen week overtroffen (in welke vorm dan ook). Releasing your potential zit diep in mijn drijfveren. Dit geldt ook voor mijzelf. Na een meniscusoperatie en een “corona-tik” was ik benieuwd wat ik fysiek nog aan kon. Donderdag ging de knop om en ben ik geïnspireerd door de teamspirit en de toeschouwers dus 4 keer naar boven gefietst.’

Team Aad

Alpe d’HuZes was 1 van de 2 persoonlijke doelen voor hem dit jaar, vertelt hij. Het andere was de marathon van Leiden, waaraan hij half mei met vrienden deelnam, en daarbij voor het project Team Aad 25.000 euro voor de Hartstichting ophaalde. En nu dus, slechts een paar weken later, de beroemde 21 bochten langs. Iets wat de marketingdirecteur van HeadFirst overigens ook in 2018 al deed. ‘Mijn schoonouders waren destijds in behandeling van een kwaadaardige tumor. Ondanks dat het de hele dag regende was het een superervaring. Maar het belangrijkste: mijn schoonouders zijn ondertussen weer genezen verklaard en leven gezond verder.’

‘Ik fiets voor al onze dierbare familie, vrienden, vriendinnen en collega’s die op dit moment knokken voor herstel.’

Dit jaar fietste hij voor zijn vorig jaar overleden moeder. ‘Zij is in een heel kort tijdsbestek overleden aan een hersentumor. Verder fiets ik voor al onze dierbare familie, vrienden, vriendinnen en collega’s die op dit moment knokken voor herstel, maar ook voor de 15-jarige teamgenoot van mijn jongste zoon, die veel te vroeg in zijn leven deze strijd al moet aangaan.’ Dat de reis uiteindelijk ruim 50.000 euro opleverde voor KWF Kankerbestrijding, noemt hij dan ook ‘Top!’, met een mooie verwijzing naar het doel van de Alpe d’Huez-beklimming.

Lees ook

‘2 op 3 organisaties houden te hardnekkig vast aan oude recruitment-gewoontes’

Sinds 2017 staat ‘Werving en selectie’ ononderbroken bovenaan de lijst met prioriteiten voor HR-professionals. Maar betekent dat ook continue vernieuwing in het proces? Dat valt tegen, constateert Hans van der Spek. ‘Oké, we hebben inmiddels de vacatureteksten allemaal wel aangepast, en vermelden nu ook nadrukkelijk of de positie al dan niet hybride ingevuld kan worden. We beseffen ook dat kandidaten anno nu niet alleen willen lezen wat er van hén verwacht wordt, maar ook beter willen weten wat het werken voor de organisatie betekent voor de medewerker en de maatschappij. Maar de zoektocht is verder nog sterk traditioneel.’

‘Voor 2 op de 3 organisaties is recruitment: ze deden een plas en alles bleef zoals het was.’

Voor 2 op de 3 organisaties kenschets Van der Spek het huidige recruitmentproces zelfs als ‘Ze deden een plas en alles bleef zoals het was’. Iets als werving en selectie op skills of vaardigheden? Hij hoort er veel over, maar ziet het in de praktijk nog weinig gebeuren. ‘Net iets meer dan 1 op de 3 respondenten in ons onderzoek geeft aan ook daadwerkelijk gestopt te zijn met het louter op basis van functieprofielen zoeken naar kandidaten en zich te richten op de essentiële skills en competenties. En nog minder zeggen maximaal in te zetten op modernere wervingskanalen als TikTok en Instagram.’

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

En dat is vreemd, aldus de manager van het kenniscentrum M&O bij Berenschot. Want bijna 80% van de respondenten in het door hem geleide onderzoek geeft aan moeite te hebben om alle vacatures tijdig ingevuld te krijgen. ‘Een probleem dat al 6 jaar voor de meerderheid van de respondenten speelt – en naar verwachting ook niet snel gaat verdwijnen.’ Van der Spek verbaast zich er dan ook over dat zoveel organisaties blijven vasthouden aan ‘patronen en gewoontes uit het verleden.’ Want – vrij naar Alfred Einstein: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

‘Er is weinig verschuiving zichtbaar in diversiteit en inclusie en in robotisering en digitalisering.’

Van der Spek baseert zijn uitspraken op het jaarlijkse HR-trendonderzoek van Berenschot, Performa en AFAS Software, waarvoor meer dan 2.000 HR-professionals zijn ondervraagd over hun prioriteiten. Hij pleit dan ook voor vernieuwing en roept organisaties naar aanleiding hiervan op om ‘eens op een andere manier na te denken over werving en behoud. Er is bijvoorbeeld weinig verschuiving zichtbaar in diversiteit en inclusie en in robotisering en digitalisering. Terwijl er hier ook juist grote kansen liggen.’

Focus lijkt verkeerd te liggen

Opvallend, aldus de onderzoekers, is dat veel organisaties hun focus verkeerd lijken te hebben liggen. Zo geven juist de sectoren die het meeste moeite zeggen te hebben met het behoud van hun medewerkers aan dat dit ook relatief laag op hun prioriteitenlijst staat. Kijk naar de collectieve sector. Hier staat het behoud van medewerkers slechts op plek 6 op de prioriteitenlijst, terwijl 53% van de organisaties hier aangeeft problemen te ervaren om medewerkers te behouden. ‘Bijzonder dat de sectoren die al onder druk staan wat betreft het behoud van medewerkers hier geen werk van lijken te maken’, aldus Van der Spek.

‘Bijzonder dat de sectoren die al onder druk staan wat betreft behoud hier geen werk van lijken te maken.’

Tegelijkertijd met dit onderzoek presenteren Berenschot, Performa en AFAS Software ook een gezamenlijk ontwikkeld dashboard voor HR-professionals om hun werk simpeler te maken. ‘Er is weinig beweging en vernieuwing zichtbaar. En dat is zorgelijk om op te merken gezien de huidige situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het kan en moet anders’, aldus Van der Spek. ‘We willen daarom een signaal afgeven om zo de HR-professional wakker te schudden en met de dashboards meer inzicht te geven in de trends en ontwikkelingen binnen HR op sectorniveau.’

Lees ook

6 redenen om een Chief Freelance Officer aan te stellen

Er zijn schattingen dat in 2030 ongeveer de helft van het Amerikaanse personeelsbestand zal bestaan uit freelancers. Dat maakt het van cruciaal belang dat je personeelsstrategie (workforce strategy) zich daar ook op richt. Helaas merk ik dat de meeste HR-organisaties zich momenteel nog alleen bezig houden met fte’s – en dus nauwelijks met freelancers. In de toekomst zullen freelancers misschien echter wel méér aandacht vragen dan traditionele medewerkers. Ik pleit daarom voor het aanstellen van een chief freelance officer, en wel om de volgende 6 voordelen:

#1. Kwaliteit van werk

Het waarborgen van de kwaliteit van het werk dat freelancers leveren is cruciaal. Een chief freelancer officer is verantwoordelijk voor het identificeren, contracteren en managen van hoogwaardige freelancers die voldoen aan de specifieke behoeften van het bedrijf. Deze persoon beheert het selectieproces en houdt een vinger aan de pols wat betreft het werk en het werken met freelance-talent. Dit resulteert in hoogwaardige output en tevreden klanten.

#2. ROI

Een chief freelance officer speelt een cruciale rol bij het maximaliseren van de Return on Investment (ROI) bij het werken met freelancers. Door strategische partnerships te ontwikkelen en budgetten te beheren in relatie tot de prestaties en resultaten van freelancers, kun je als organisatie waar voor je geld krijgen. Bovendien houdt de chief freelance officer voortdurend de prestaties en resultaten in de gaten om ervoor te zorgen dat je de investeringen optimaal benut. Zo blijft je onderneming financieel gezond.

#3. Werkplezier

Een positieve werkomgeving en betrokkenheid van freelancers zijn essentieel voor het stimuleren van productiviteit. Niet alleen voor freelancers natuurlijk, ook medewerkers profiteren hiervan. Door te fungeren als een brug tussen de freelancers en de organisatie, door open communicatie en betrokkenheid, kan een cultuur ontstaan van wederzijds respect en erkenning. Zo neemt waardering en plezier toe, wat leidt tot hogere motivatie, productiviteit en behoud van talent. Zeker in een tijd waarin mensen aantrekken moeizaam is en kostbaar, is werkplezier een cruciale strategische focus voor ondernemers.

#4. Lerend vermogen

In een snel veranderende zakelijke omgeving is het van belang voortdurend te blijven leren en innoveren. Een chief freelance officer kan een belangrijke rol spelen in het bevorderen van het lerend vermogen binnen de organisatie. Door de samenwerking met freelancers die gespecialiseerde kennis en ervaring hebben, kun je nieuwe inzichten en best practices introduceren binnen het eigen personeelsbestand. Een organisatie die deze interactie faciliteert, stimuleert het delen van kennis en ervaringen tussen freelancers en interne teams, zodat je kunt blijven groeien en ontwikkelen.

#5. Bedrijfscultuur

Het behoud van de bedrijfscultuur is een ander belangrijk aspect waarop een chief freelance officer zich zou moeten richten. Het is essentieel de uitdagingen te erkennen die inherent zijn aan de integratie van freelancers binnen een bedrijf met een bestaande cultuur. Een bedrijfscultuur wordt vaak in de loop van de tijd opgebouwd door gedeelde ervaringen en interacties. In deze context kan het soms moeilijk zijn freelancers volledig te laten opgaan en te laten meedraaien met de vaste werknemers die langdurige relaties binnen de organisatie hebben opgebouwd.

#6. Efficiëntie en schaalbaarheid

Het start allemaal met een goede inventarisatie van je ‘human capital‘ en het uitstippelen van een strategie voor de toekomst. Hoe om te gaan met je mensen, met daarbij in gedachten houdende dat de fte’s in vaste dienst steeds meer samenwerken met freelancers? Het is belangrijk om te benoemen dat het ‘makkelijker’ moet worden voor organisaties om met freelancers te werken.

Het is belangrijk om te benoemen dat het ‘makkelijker’ moet worden voor organisaties om met freelancers te werken.

Om te beginnen, om freelancers binnen je bestaande organisatie te integreren zonder dat er weken of maanden voor nodig zijn om een freelancer zijn of haar werk te kunnen laten doen. En ook om freelancers echt binnen de organisatie te kunnen integreren voor alle eerdergenoemde redenen die een organisatie ten goede komen. Door efficiënte processen te creëren, kan een chief freelance officer de schaalbaarheid van het werken met freelancers vergroten, zodat de organisatie flexibel kan inspelen op de veranderende behoeften van de markt.

Wie pakt de handschoen op?

Deze zes aandachtsgebieden laten goed zien dat het tijd is om deze strategische rol serieus te nemen. Het hoeft natuurlijk geen chief freelance officer te heten. Chief of staff, teamlead, directeur operations, algemeen directeur: wie de handschoen oppakt is niet zozeer van belang. Veel belangrijker is dat je begrijpt dat deze nieuwe rol onderdeel moet zijn van je organisatiestructuur.

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Peggy de Lange, Vice President of International Expansion bij freelance platform Fiverr.

Lees ook

Demo_Day 2023: veel candidate journeys, marketing automation, en (gepraat over) A.I.

Het was een drukke dag gisteren in het inmiddels bekende Van der Valk Hotel in Utrecht. Niet alleen waren hier maar liefst 45 aanbieders van recruitmenttechnologie samengekomen om hun nieuwste diensten te tonen, de in 2023 inmiddels voor de zevende keer georganiseerde Demo_Day trok over de dag heen ook nog eens zo’n 500 geïnteresseerden die wilden kijken hoe ze met die diensten hun eigen recruitmentprocessen konden verbeteren.

De vernieuwing blijkt vooral te zitten in de wereld van recruitment marketing (automation).

Wat valt er op te maken uit al dat aanbod? In elk geval dat de vernieuwing vooral zit in de wereld van recruitment marketing (automation). Kijk naar hoe Jobmatix de lifetime value van een medewerker in systemen probeert te vangen. Of hoe Taglayer een manier heeft gevonden om conversie omhoog te krijgen door content te personaliseren. Of kijk hoe Intractive interactieve video’s maakt, met de belofte minstens 5 minuten de aandacht van een kandidaat te kunnen vangen. En let ook op hoe Purple Squirrel Effect bijzondere 360º-ervaringen creëert om kandidaten vast een kijkje in de keuken te geven. De manier waarop ze dat bijvoorbeeld voor het Helmondse AAE hebben gedaan, inclusief cleanroom, zal velen tot de verbeelding spreken.

Niet alle 45

Het gaat te ver om hier alle 45 in detail te bespreken. Alle grote (en kleinere) ATS’en waren natuurlijk present, van Byner tot Otys en RecruitNow, en van Carerix, Bullhorn en Mysolution tot Recruitee, Tigris, Ubeeo en het wat nieuwe, maar leuke Recruition, dat ATS en websites bouwt voor kleine intermediairs, maar bijvoorbeeld ook voor VluchtelingenWerk, Siemens en Oostendorp.

Maar er was voor de bezoekers ook kennis te maken met meer vreemde eenden in de bijt van de recruitmenttechnologie, zoals de Recruitercode, de webinar-aanbieders van wbnrs, de messaging-gigant CM.com, of de opleidingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Wat wel opvalt is dat de wereld van de VMS’en voor de flexwereld nog steeds niet echt weet samen te komen met de wereld van de ATS’en (al maken we hier een uitzondering voor het opmerkelijk snel groeiende Malt, dat opdrachtgevers en freelancers matcht). En dat er wel weliswaar veel gesproken wordt over assessments, maar dat het aantal aanbieders van technologie op dit gebied (met 8vance, BrainsFirst, Thomas) op Demo_Day nog relatief klein is.

Veel (gepraat over) A.I.

Weinig verwonderend is verder dat Demo_Day ook grotendeels in het teken stond van the talk of the town: A.I. Bijna alle partijen zeggen wel een of andere vorm van zelflerende intelligentie in hun systemen te hebben verwerkt, al is het soms moeilijk te achterhalen wat er dan precies A.I. aan is. Wel is duidelijk dat er ook op het gebied van data in elk geval snelle vooruitgang in het recruitmentgebied geboekt wordt, via bijvoorbeeld de ID-verificatie van DataChecker, de Virtual Sales Recruiter van Jobdigger en TheMatchbox of de vele kandidaat-data van Intelligence Group.

Naast de vele infostands had de organisatie van Demo_Day 2023 ook een bomvol inhoudelijk programma weten samen te stellen. Aan de hand van Jobmatix’ campagnestrateeg Femke Marijne konden bezoekers zo kennismaken met maar liefst 16 (opvallend: allemaal mannelijke) sprekers.

Handig: wilde je een pitch horen, dan pakte je gewoon een koptelefoon, en volgde je in een soort silent disco de spreker op het podium.

In de zalen

In de zalen van het Van der Valk-hotel vond ondertussen ook een inhoudelijk programma plaats, waar je meer (van Martijn Hemminga) kon leren over onder meer de laatste ontwikkelingen in ChatGPT.

Implementatie-expert Hans Scheers, die samen met Daan Huisman de hele dag open stond voor een Q&A, nam in een sessie zijn publiek mee in de belangrijkste ins en outs over de keuzes én succesvolle inzet van recruitmenttechnologie.

Terwijl Bart van Rossem namens de KVK zijn tips & tricks deelde over hoe je zorgt dat je een nieuw ATS soepel implementeert en alle gebruikers meeneemt voor een optimale adoptie ervan.

Ook Leon Buijsman had een goed gevulde zaal voor zich, om onder meer over de ontwikkelingen rondom ‘zijn’ Ubeeo te vertellen.

Net als Koen Roozen, toen hij in een mini-masterclass nog eens de voordelen van de Recruitercode mocht onderstrepen.

Op Demo_Day 2023 koen roozen

Het was een stralende dag buiten…

Op Demo_Day 2023 van der valk utrecht

… maar de belangstelling voor wat er geboden werd, bleef eigenlijk over de hele dag groot.

Wat natuurlijk ook met de – opnieuw – prima lunch te maken kan hebben…

Op Demo_Day 2023 lunch

En met de nodige gezelligheid die binnen geboden werd. Want demo’s kun je natuurlijk ook online doen. Maar als er iets is dat Demo_Day ook in 2023 wéér duidelijk maakte, dan is het dat er nog steeds weinig kan tippen aan de fysieke live-ervaring en live menselijke interactie. Oók als het gaat om technologie om menselijke handelingen in recruitment zoveel mogelijk overbodig te maken…

Op Demo_Day 2023 was er veel aandacht voor candidate journeys, marketing automation, en werd - natúúrlijk - veel gepraat over A.I. Maar waar waren de assessments gebleven? En waar was de wereld van flex in dit geheel?

(Merendeel) Fotografie: Bas de Meijer. Of bekijk ook de aftermovie, van Stephan Bolderman, met reacties van bezoekers:

Lees ook

Regio snakt naar skills Nedcar-personeel

Natuurlijk, voor de werkgelegenheid in Limburg zou het ontslag van ruim 1.800 mensen bij autofabriek VDL Nedcar een enorme dreun betekenen, zo denken in elk geval de vakbonden en landelijke politici. Het bedrijf heeft nu 3.950 man personeel, en zegt straks nog maar 2.100 medewerkers nodig te hebben – omdat de ploegendiensten worden gehalveerd. Extra ontslagen in 2024 zijn bovendien niet uit te sluiten, omdat dan het lopende contract met BMW afloopt.

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de regio snakken naar de specialisten die Nedcar nu nog in dienst heeft.

De bonden eisen inmiddels een beter sociaal plan en de SP wil premier op het matje roepen. Maar heel zwartgallig hoeven de medewerkers niet te zijn. Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat bedrijven in de regio, zoals DSM en Picnic, snakken naar de technische specialisten die VDL Nedcar nu nog in dienst heeft. En over de Duitse grens zoeken firma’s als Amazon, Dachser en Deutsche Bahn zich wezenloos naar de skills van het Nedcar-personeel, zoals CNC-programmeurs en SAP-deskundigen.

Een jaar geleden was het nog feest bij VDL Nedcar, toen de miljoenste auto voor BMW van de band rolde

Extreem moeilijk te werven

Kijkend naar de topfuncties die in de afgelopen jaren open stonden bij Nedcar staan productiemedewerker, CNC-programmeur,  projectleider, manufacturing engineer en mechanical engineer in de top 5 Deze functies zijn overal gezien zeer schaars en in de regio Limburg in sommige gevallen zelfs extreem moeilijk te werven. Tegelijkertijd worden mensen met deze functies ook vaker benaderd dan het landelijk gemiddelde: 57% van de projectleiders en 78% van de manufacturing engineers worden minimaal elk kwartaal benaderd door een bureau of een andere werkgever. Dit is ruim boven het landelijk gemiddelde van 39%.

De concurrentie van organisaties om deze functies te vervullen is groot.

De concurrentie van organisaties om deze functies te vervullen is dus groot. De extra toestroom van werkzoekenden zal de schaarste iets doen afnemen en eerder voor een gewenste verlichting zorgen bij werkgevers, dan dat (ex-)werknemers van VDL Nedcar een probleem zullen hebben om een nieuwe baan of opdrachtgever te vinden.

Bron: Intelligence Group, Giant 2023.

Bij het wegvallen van banen, zullen er ook skills vrijkomen die zijn in te zetten op de arbeidsmarkt. De meest gevraagde professionele skills van VDL Nedcar in de regio zijn vooral technisch van aard. Hier vallen met name techniek, machinebouw, machinewerkzaamheden, automobielindustrie en montage onder. Daarnaast zijn ook IT-skills veelgevraagd, zoals ervaring met CAD, IBM Cast Iron en SAP-applicaties, en sociale vaardigheden zoals werken in groepsverband, zelfmotivatie en communicatie.

Bron: Jobfeed.nl

Er zijn verschillende organisaties die geschikt kunnen zijn als nieuwe werkgever voor de personen die hun baan verliezen. Zo hebben in de regio onder andere Amazon, Koninklijke DSM, Picnic, Neways en UPS vergelijkbare functies openstaan als er veel bij VDL Nedcar zijn.

Ook veel kansen in Duitsland

Daarnaast is er ook werkgelegenheid net over de grens met Duitsland. Organisaties zoals Amazon, Dachser en Deutsche Bahn hebben hier openstaande functies voor de profielen zoals die bij VDL Nedcar verloren lijken te gaan.

Werkgevers, bureaus en recruiters zullen verlekkerd kijken naar het extra aanbod vanuit VDL Nedcar.

‘Een paar jaar geleden zou de impact van zo’n grote groep ontslagen een gigantisch effect hebben gehad. Vandaag kan het de broodnodige verlichting bieden voor werkgevers in de regio, zowel in Nederland als België en Duitsland’, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. ‘Werkgevers, bureaus en recruiters zullen verlekkerd kijken naar het extra aanbod dat zij makkelijk aan een andere baan kunnen helpen. Ook werknemers die niet ontslagen worden, zullen makkelijker los te weken zijn. Feitelijk staat het gehele voortbestaan van VDL Nedcar op het spel nu het hunting ground is geworden op de arbeidsmarkt van schaars technisch talent.’

Met medewerking van en mede geschreven door Nadina Bricic. Credit foto boven.

Het terrein van VDL Nedcar in het Limburgse Born.

Lees ook

Zo kan anoniem solliciteren dus wél werken voor je diversiteit

Heeft anoniem solliciteren zin, als je meer diversiteit in je organisatie wilt? Er zijn in de afgelopen jaren talloze experimenten mee geweest, onder meer geïnspireerd op het beroemde voorbeeld van de ‘blinde audities’ bij klassieke orkesten, maar de resultaten daarvan zijn op z’n best wisselend te noemen. Informatie uit (het begin van) een selectieprocedure actief weglaten, zoals namen, leeftijden, hobby’s, afstudeerjaren of geslacht? Soms had het een beetje effect, soms geen, en soms zelfs op den duur een tegengesteld effect aan wat organisatie ermee beoogden.

Er zijn talloze experimenten geweest met anoniem solliciteren, maar de resultaten zijn op z’n best wisselend.

‘Gewoon’ anoniem solliciteren invoeren is dan ook meestal niet de beste oplossing, schrijft Sean Fath (van de Cornell University in New York) in Harvard Business Review. Volgens de assistant professor suggereren alle onderzoeken – alles bij elkaar genomen – dat een ‘blind’ of anoniem wervingsproces de doelstellingen van organisaties op het gebied van diversiteit vaak helpt, maar soms ook in de weg kan staan. Wil je het toch overwegen, dan zul je jezelf volgens hem eerst de volgende 3 vragen moeten stellen.

Vraag 1: Selecteren we ze nu te weinig?

Fath meldt dat in de VS tegenwoordig ongeveer 1 op de 5 organisaties met een vorm van anoniem of blind solliciteren werkt. Ongeveer 60% van de HR-professionals is bekend met de fenomeen. Buiten de VS wint de methode ook terrein. Onder andere de BBC is ermee bezig, en ook in Nederland wordt het volop onderzocht.  Maar de eerste vraag die organisaties zichzelf zouden moeten stellen is: selecteren wij nu (systematisch) te weinig sollicitanten uit traditioneel achtergestelde groepen voor sollicitatiegesprekken?

In de VS zou al ongeveer 1 op de 5 organisaties met een vorm van anoniem of blind solliciteren werken.

‘Onderzoek suggereert dat blind hiring het aantal sollicitatiegesprekken voor leden van traditioneel achtergestelde groepen alleen verhoogt als het wordt gebruikt door bedrijven die sollicitanten uit deze groepen gewoonlijk onderselecteren voor sollicitatiegesprekken’, aldus Fath. Intuïtief logisch, zegt hij. Maar toch is de praktijk vaak anders, omdat het daar juist organisaties zijn die tóch al bezig zijn met diversiteit die deze methode als extra inspanning overwegen. Zulke organisaties kunnen zich volgens Fath echter beter richten op ‘oplossingen die vooroordelen tijdens sollicitatiegesprekken en selectiebeslissingen daarna aanpakken.’

Vraag 2: Werkt het voor de functie in kwestie?

Een tweede punt, aldus de onderzoeker, is dat bij anoniem solliciteren in de praktijk niet altijd gekeken wordt naar de betreffende functie. Wat voor muzikanten bijvoorbeeld redelijk tot goed werkt, doet dat niet voor elke functie. Vraagt de baan in kwestie bijvoorbeeld een bepaalde hogere opleiding, dan kan daar al een bias in zitten: niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde mate van toegang tot die opleidingen. ‘En dan kunnen leden van bevoorrechte groepen nog steeds een voorsprong hebben bij een anonieme sollicitatieprocedure, ook al lijkt discriminatie te worden geblokkeerd’, schrijft Fath.

Bij hoge kwalificatie-eisen kan een anoniem aannamebeleid zelfs averechts werken voor je diversiteit.

Een blind aannamebeleid kan dan zelfs averechts werken voor je diversiteit. Dan heeft het volgens de onderzoeker de voorkeur om juist het aantal ‘geprefereerde’ kwalificaties voor een functie uit te breiden (ten koste van de vereiste) of om de sociale identiteit van sollicitanten juist wél te laten meewegen in beslissingen over sollicitatiegesprekken, zodat je kwalificaties kunt evalueren door de bril van de hindernissen – of privileges – die sollicitanten hebben ervaren op hun weg daar naartoe.

Vraag 3: Wat doen we nog meer tegen discriminatie?

We schreven het al eerder: anoniem solliciteren is in z’n eentje zelden zaligmakend. Je haalt immers informatie wég uit het selectieproces, en op basis van mínder informatie is het altijd moeilijker goed te selecteren. Je zou juist méér relevante informatie willen. En dan ervoor willen zorgen dat de niet-relevante informatie minder dominant wordt, aldus Fath. ‘Je kunt anoniem solliciteren alleen volledig benutten in de eerste screeningsfase als je het combineert met andere strategieën die je voor en na de eerste screening toepast om discriminatie tegen te gaan.’

‘Anoniem solliciteren werkt natuurlijk niet als er überhaupt maar weinig leden uit achterstandsgroepen solliciteren.’

Denk bijvoorbeeld aan: een gerichte wervingsaanpak voor bepaalde minderheidsgroepen, of gestructureerde interviews, waarbij de interviewers zich alleen richten op werkgerelateerde vragen en je de invloed van de ‘biertest‘ op de beoordeling van de kandidaat vermindert. ‘Het terugdringen van discriminatie bij beslissingen over de selectie vergroot de diversiteit van de groep sollicitanten natuurlijk niet als er überhaupt maar weinig leden uit achterstandsgroepen solliciteren’, aldus Fath.

Conclusie

Anoniem solliciteren, of blind hiring, kán dus zeker werken. Maar als dit het enige is dat je doet in je organisatie zullen de resultaten waarschijnlijk tegenvallen. Wil je er een succes van maken voor je diversiteit, dan is er dus meer nodig. In de hele keten van je werving- en selectieprocedure, en eigenlijk in elke stap die je daarin zet, aldus Fath. ‘De belangrijkste conclusie is dat anoniem solliciteren geen pasklare oplossing is. Maar de stand van de wetenschap suggereert dat deze strategie, voor de juiste banen, in de juiste organisaties, de deur tóch kan openen voor het halen van doelen op het gebied van diversiteit.’

Lees ook

Kosten verloop rijzen steeds verder de pan uit – wat te doen?

8 miljard. Dollar. In 1 jaar. Dat zijn de geschatte kosten van het gewenste én ongewenste verloop bij het (qua werknemers) grootste bedrijf ter wereld, Amazon. Een enorm bedrag. Zeker gezien de winst van het bedrijf, die (in 2021) maar net iets meer dan 4 keer hoger lag. Volgens gelekte documenten zou in 2021 zelfs maar 1 op de 3 nieuw geworven medewerkers het langer dan 90 dagen bij het bedrijf hebben uitgehouden. Waarbij het vertrek vooral vrijwillig bleek, ‘over alle afdelingen en functies heen’.

In 2021 zou maar 1 op de 3 nieuwe medewerkers het langer dan 90 dagen bij Amazon hebben uitgehouden.

Alhoewel het probleem waarschijnlijk bij niet veel organisaties zó groot zal zijn, heeft de krapte de afgelopen jaren bij wel meer bedrijven de mobiliteit flink opgejaagd. Oók in Nederland. Het verloop lag in Nederland in 2022 gemiddeld op 12%. Maar liefst 1,8 miljoen mensen wisselden hier vorig jaar van werkgever – een absoluut record. Dat zijn er bijvoorbeeld ruim 335.000 meer dan in 2021. En dit is dan nog los van de interne mobiliteit bij werkgevers, zo blijkt uit het rapport Verloopcijfers 2022 van Intelligence Group en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Enorme kosten

En dat gaat gepaard met enorme kosten. Niet alleen de directe kosten van iemand opnieuw moeten werven, zoals vacatures plaatsen en werving- en selectiefees, maar ook: verlies aan productiviteit, stress en burnouts bij de achterblijvers, vooral bij vrouwen en jongeren, kennisverlies en kosten van training en onboarding van nieuwe medewerkers. En het risico van een nieuwe mishire natuurlijk. Waarna de hele cyclus dus weer overnieuw moet beginnen. Het levert recruiters tonnen aan werk op, maar de vraag is natuurlijk gerechtvaardigd: zijn we hiermee als hele arbeidsmarkt wel goed bezig?

LSR-algemeen

Naar schatting geven organisaties in 2023 25% extra uit aan de werving van talent, in vergelijking met voorgaande jaren. Dat gaat bovendien gepaard met een groei van 49% in candidate ghosting en een afname van maar liefst 57% in actieve sollicitanten voor vacatures. Het onderstreept de noodzaak voor organisaties om de arbeidsmarkt anders te gaan aanpakken en een meer strategische benadering te gaan kiezen. Waarbij recruiters ook laten zien dat ze begrijpen wat het betekent als ze zeggen: ‘Behoud is het nieuwe werven’.

Hamsteren!

Voor een deel heeft de problematiek op de huidige arbeidsmarkt nog meteen te maken met de coronapandemie. Uit onderzoek van CNN blijkt bijvoorbeeld dat Amazon van 2019 tot 2022 een stijging kende van 106% in het personeelsbestand, Meta (van Facebook) 103%, Salesforce 67% en Twitter 63%. Nu zien we massale ontslagen in deze organisaties. Omdat ze hun verwachte groei niet bereikten, moesten ze dit recent geworven personeel nu alweer ontslaan. Zowel werknemers als managers ondervinden nu de gevolgen van deze beslissingen, omdat velen werkloos worden en ondertussen veel wervingsmiddelen zijn verspild.

verloop

Sommige organisaties zijn in de coronatijd overgegaan op een strategie van ‘talent hamsteren‘: toptalenten binnen het bedrijf te krijgen en te houden voor de ‘regenachtige dagen’. Organisaties houden daarmee ook hoogopgeleide personen weg bij concurrenten, totdat ze uiteindelijk alsnog worden ontslagen. Deze wervingsstrategie heeft de afgelopen jaren de loondruk voor veel organisaties aanzienlijk verhoogd, aangezien ze vaak hun toevlucht namen tot hogere salarissen en aantrekkelijker beloningspakketten om bekwame professionals te verleiden om zich bij hun organisaties aan te sluiten.

Schieten-met-hagel-aanpak

Maar terwijl de focus zo enorm op de markt buiten lag, zijn veel bedrijven de wereld bínnen bijna vergeten. Intern potentieel talent identificeren en koesteren? Het gesprek aangaan met je eigen mensen? Interne bronnen beoordelen en individuen met veelbelovend potentieel kansen bieden? Het is de laatste jaren vaak in de verdrukking gekomen door een wat lukrake schieten-met-hagel-aanpak van werving, gericht op de externe arbeidsmarkt. En als je daar dan mensen mee binnenhaalt, blijken die dus ook vaak weer snel vertrokken.

De verspilling van middelen in het wervingsproces wordt vaak over het hoofd gezien in organisaties.

Deze verspilling van middelen in het wervingsproces is een vaak over het hoofd gezien aspect in organisaties. Of het wordt gezien als onvermijdelijk. Helaas weegt ook de invloed van de CFO vaak zwaarder dan die van de CHRO, waarbij financiële aspecten voorrang krijgen boven de waarde van menselijk kapitaal. In de haast om personeel te werven, worden compromissen gesloten op cruciale elementen als diversiteit, kwaliteit en betrokkenheid van nieuwe medewerkers. Dit resulteert onvermijdelijk weer in een hoog verloop. Dit gebrek aan strategie en het slechte gebruik van data eindigen zo in veel verspilde middelen.

Strategie formuleren

Aan recruiters en recruitmentmanagers om die waan van de dag te ontstijgen en een meer duurzame wervingsstrategie te formuleren, gericht op de lange termijn. Door gebruik te maken van data-analyse, kunnen zij aantonen dat er wel degelijk een verbinding bestaat tussen de kwaliteit van hun werving en de latere bedrijfsresultaten. Door dan ook nog eens intern talent te (blijven) stimuleren, kunnen bedrijven alsnog een gezonde, productieve en duurzame werkomgeving creëren, terwijl ze tevens de kosten van hun werving beheersen. Beter dan dat Amazon dat doet, in elk geval.

Meer weten?

Wil jij als ervaren recruiter een sterke gesprekspartner worden voor het management, zodat je hen kunt adviseren over een duurzame wervingsstrategie? Schrijf je dan in voor de Leergang Strategisch Recruitment met startdatum 19 juni. Na het afronden van deze opleiding weet je onder andere hoe je de candidate journey positief beïnvloedt, hoe je een wervingsplan kunt maken én presenteren, hoe je meer resultaat haalt uit recruitment en hoe je op basis van data een recruitmentstrategie maakt.

Leergang

Dit artikel is geschreven door Victoria van Intelligence Group. Geïnspireerd door: Chad & Cheese Podcast

Werkgevers ergeren zich aan wensen generatie Z en staan nu meer open voor 60-plussers

Het werk moet alleen maar leuk zijn, hun verwachtingen voor het startsalaris zijn ‘belachelijk hoog’, en dan hopen ze ook nog allemaal binnen een jaar promotie te maken. En dat het liefst parttime natuurlijk. Nee, Generatie Z staat er zacht gezegd niet al te best op bij veel werkgevers, zo blijkt uit recent onderzoek van Pro Contact, uitgevoerd door Markteffect, onder ruim 300 Nederlandse ondernemers en managers. Dan liever een 60-plusser, zo lijken veel van de ondervraagden inmiddels te denken.

Bijna de helft vindt dat jongeren richting collega’s en klanten te veel afkortingen en buzzwoorden gebruiken.

Ongeveer de helft van de werkgevers zegt in het onderzoek het bijvoorbeeld storend te vinden dat generatie Z snel wordt afgeleid. Ook vindt bijna de helft (48%) dat jongeren richting collega’s en klanten te veel afkortingen en buzzwoorden gebruiken. Tegelijk zegt ongeveer 1 op de 3 werkgevers wel min of meer bezig te zijn met zich aanpassen aan de nieuwe generatie. Zij passen bijvoorbeeld gedragsregels en kledingvoorschriften aan om diverser en inclusiever personeel aan te trekken. Daarnaast zeggen werkgevers die zich open-minded opstellen (54%) te merken dat ze een betere aansluiting vinden bij de generatie.

‘Gaat niet meer weg’

‘Het is een feit dat generatie Z de arbeidsmarkt betreden heeft en ook niet meer weggaat’, aldus Willem Bos, creatief directeur bij onderzoeker Pro Contact. ‘Net als bij elke nieuwe generatie brengt dat nieuwe uitdagingen met zich mee. Hier moeten werkgevers aan wennen. Normen en waarden die 20 jaar geleden golden, gelden nu niet meer. Zo is het voor generatie Z heel normaal om parttime te werken. Ze willen op een andere manier van het leven genieten.’

‘Normen en waarden die 20 jaar geleden golden, gelden nu niet meer.’

Waar generatie Z werkgevers dus flink hoofdpijn bezorgt, staan 60-plussers er ineens een stuk beter voor dan vorig jaar, constateert Bos ook. Maar liefst 60% van de ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan dat de kans groot is dat ze nu een ouder persoon een baan aanbieden. Vorig jaar was dit nog slechts 55%. Daarentegen maken mensen met een ‘rugzakje’, zoals iemand die net hersteld is van een burn-out of iemand die een gevangenisstraf heeft uitgezeten, nog steeds amper kans op een baan, blijkt uit de cijfers.

Verbolgen

‘We zien dat er werkgevers verbolgen reageren als salariseisen buiten proportioneel hoog zijn. En het klopt, absoluut gezien zijn de startsalarissen in verhouding tot de tijd dat millennials de arbeidsmarkt betraden ook aanzienlijk hoger. Maar we moeten ook beseffen dat het leven veel duurder is. Prijzen zijn enorm gestegen en 10 tot 15 jaar geleden hadden we ook nog niet te maken met de huren die deze generatie nu betalen’, aldus Bos. ‘Mijn advies is dan ook: ga goed met de medewerkers in gesprek en stel bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken een duidelijk groeipad voor. Geef ze, net als de 60-plussers, een kans.’

Whitepaper

Onze partner Pro Contact nam de werkende generatie Z onder de loep. Hierbij kwamen ze tot een aantal verrassende inzichten. Laat je gegevens achter in het onderstaande formulier en download de whitepaper:

Download de Whitepaper: Dealen met Gen Z op de werkvloer

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook

Hoe geautomatiseerde campagnes voor 8.500 vacatures een European Search Award opleverden

Voor alles lijken tegenwoordig wel prijzen te winnen, en dus ook voor ‘datagedreven marketing automation’. Het was tijdens de European Search Awards, uitgereikt in Lissabon, een Nederlands bedrijf dat met die prijs aan de haal te gingen, en dan zelfs een bedrijf dat in de recruitmentmarkt actief is: Nederland Vacature. De vakjury was unaniem in haar oordeel dat Nederland Vacature met kop en schouders uitstak boven de concurrentie door de datagedreven manier waarop de marketingcampagnes van het jobboard volledig geautomatiseerd worden aangestuurd.

‘Waar traditionele jobboards een brij aan tekst publiceren en puur als doorgeefluik fungeren, om traffic te genereren willen we bij Nederland Vacature het anders doen en werkzoekenden alle informatie geven om goed geïnformeerd te starten met de sollicitatie’, vertelt Marjolein van Casteren, die bij het platform als marketeer aan de slag is. ‘Zo heeft iedere werkzoekende écht wat te kiezen in deze schaarse arbeidsmarkt.’

Nederland Vacature sleepte recent een zogeheten European Search Award in de wacht voor de 'beste datagedreven recruitment marketing automation'. Waaraan dankt het bedrijf die uitverkiezing?

Employer branding als basis

De prijs is volgens Van Casteren dan ook vooral te danken aan ‘onze keuze om employer branding toe te voegen aan alle vacatures. Dat heeft ertoe geleid dat bezoekers 68% langer op de website blijven en 57% vaker een sollicitatie starten. Deze basis is dan weer het succes van onze marketing automation, omdat Google direct kan zien dat de het engagement en de time on site van onze bezoekers hoog is. Daarmee kunnen we voor alle 8.500 vacatures op nederlandvacature.nl met alle assets van een vacature een geautomatiseerde campagne klaarzetten, die we vervolgens op basis van performance aansturen.’

Werkzoekenden uit de campagnes laten gemiddeld een engagement rate zien van 88%, waanzinnig goed voor paid media.’

Aan wat voor assets we dan moeten denken? ‘Functietitel en synoniemen bijvoorbeeld, maar ook het niveau van de vacature, de locatie, het aantal uur, de salarisrange en de waarden van het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je in de longtail en exact in het interessegebied van werkzoekenden terecht komt. Werkzoekenden die uit de campagnes op de website komen laten gemiddeld een engagement rate zien van 88%, wat waanzinnig goed is voor paid media.’

Retargetting

Nederland Vacature brengt vervolgens via retargetting bij betrokken werkzoekenden vergelijkbare vacatures onder de aandacht. ‘Daardoor genereren we het maximale resultaat tijdens de oriëntatie naar een nieuw baan’, aldus Van Casteren. Maar belangrijker nog, zegt ze: ‘Wanneer ze eenmaal het gedrag laten zien wat wij het liefste zien: actief solliciteren.’

Met meer dan 8.500 directe vacatures van partners, in totaal in ruim 1.000 Nederlandse steden, in vrijwel alle branches, en voor alle onderwijs- en ervaringsniveaus, biedt Nederland Vacature een opvallend onderscheidende aanpak in de jobboard-markt. Sollicitanten blijven als ze via campagnes van deze vacaturesite komen namelijk tot 3x langer op de website van de werkgever en genereren 112% meer paginabezoeken per sessie, legt Van Casteren uit.

Het bedrijf claimt geen advertenties en gesponsorde content aan te bieden, en bovendien geen dubbele of verlopen vacatures aan kandidaten te tonen. Het is de marketingstrategie die het verschil maakt, aldus Van Casteren. ‘Onze dynamische en geautomatiseerde online marketingstrategie opereert volledig prestatiegericht. Dit is zo uniek en revolutionair, wij zijn de enige die dit toepassen in ons vakgebied. En we zijn er enorm trots dat dit bekroond is met dé prijs op het gebied van Online Marketing en dat op Europees niveau!’

De inzending voor de European Search Awards van Nederland Vacature kwam tot stand dankzij een samenwerking met Ryan Peerkhan van online marketingbureau Ascend Online, dat pas 2 jaar geleden werd opgericht.

Lees ook

 

Zo wil adviesbureau Birch via arbeidsmarktdata zijn maatschappelijke impact vergroten

‘Hoe kunnen we kennis beter laten circuleren? En hoe zorgen we dat deze kennis, van onder andere de arbeidsmarkt, terecht komt bij bedrijven?’ Met deze vraag houdt onderzoeks- en adviesbureau Birch zich bezig, sinds de oprichting in 2011. Sinds die tijd groeide Birch uit tot een bedrijf dat actief is van van Zeeuws-Vlaanderen tot Noord-Holland, en daar steeds meer impact kan maken op het gebied van innovatie en de kenniseconomie.

‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’

Erdem Bagir

Dat gebeurt niet alleen op basis van een goed luisterend oor, maar ook steeds meer op data, zoals die van Jobdigger. In 2015 kwamen de Birch-adviseurs voor het eerst in aanraking met dit bedrijf, toen het zich ging bezighouden met vragen als ‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’ en ‘Waar op de arbeidsmarkt is er een tekort – of juist een overvloed aan skills?’ Een paar jaar later werd de samenwerking weer nieuw leven ingeblazen, toen de universiteiten van Utrecht en Tilburg samen met Birch gingen onderzoeken hoe regio’s reageerden op de coronacrisis.

Vernieuwing

En zo is het gekomen dat Jobdigger sinds 2020 op maat gemaakte datafeeds aan Birch levert waarmee het adviesbureau vervolgens, gecombineerd met andere bronnen, grondige analyses kan uitvoeren en daarna passende adviezen kan geven. ‘De samenwerking bevalt goed; samen kijken we bij ieder project naar wat nodig én mogelijk is’, aldus consultant Erdem Bagir. Soms gaat het daarbij om onderzoek dat nogal experimenteel van aard is. ‘Niet alleen wát we onderzoeken gaat vaak over vernieuwing, ook de manier waaróp we dit doen’, laat managing partner Jan Peter van den Toren weten. ‘Daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij.’

De onderzoeken van Birch lopen ver uiteen, bijvoorbeeld van analyseren hoe een gemeente haar omgeving aantrekkelijker kan maken voor bewoners en bedrijven, tot advies over hoe bedrijven nieuwe medewerkers met de juiste skills en vaardigheden kunnen vinden. Vanuit de samenwerking met Tilburg University studeren regelmatig ook studenten af op vragen die Birch aanlevert. Zo brengt Van der Toren in zijn rol als ‘Professor of Practice’ aan de universiteit vragen vanuit de regio naar de universiteit. Meerdere studenten hebben de afgelopen periode zo hun thesis geschreven door gebruik te maken van arbeidsmarktdata.

Verklappen vacatures digitalisering?

Een voorbeeld daarvan is Mees van Veldhoven, student strategic management in Tilburg. Hij onderzocht voor Midpoint het effect van investeringen die bedrijven doen in digitalisering. Met de arbeidsmarktdata van Jobdigger onderzocht hij of je op basis van de vacatureteksten kunt zeggen hoe digitaal een bepaald bedrijf is. De student koppelde daarvoor de vacaturedata van Jobdigger aan bedrijfsinformatie uit ORBIS en company info. Hij keek eerst of woorden die te linken zijn aan digitalisering, zoals cloud, AI, BI en namen van programma’s en digitale skills, voorkomen in vacatureteksten.

Het effect van digitalisering blijkt groter als bedrijven zich bevinden in een kwalitatief ‘entrepreneurial ecosystem’.

Bedrijven zijn daar vervolgens op geclassificeerd en er werd bij ruim 400 bedrijven financieel-economische data opgehaald. Zo legde Van Veldhoven een link tussen digitalisering en financiële gezondheid. Het resultaat? Vrijwel alle bedrijven profiteren van digitalisering, maar grote bedrijven doen dit meer dan kleine bedrijven. En het effect van digitalisering op het bedrijfsresultaat is groter wanneer bedrijven zich bevinden in een kwalitatief goed ‘entrepreneurial ecosystem’. Dat is weer een aanbeveling voor regionale organisaties als Midpoint, waarvoor hij het onderzoek uitvoerde.

Dit verhaal verscheen eerder, in aangepaste vorm, op de website van Jobdigger.

Lees ook

Waarom zou deze dragqueen eigenlijk géén kandidaat-mariniers kunnen trekken?

Als het erom gaat aandacht te krijgen, dan is waarschijnlijk lange tijd geen enkele campagne van de Amerikaanse marine zó succesvol geweest. Wat dat betreft kun je het dus een gouden zet noemen om onderofficier Joshua Kelley te vragen de digitale ambassadeur te worden van de Amerikaanse zeemacht. Want Kelley is niet zomaar marinier, hij identificeert zich ook als non-binair, en treedt in zijn vrije tijd al sinds 2013 op als dragqueen, onder de artiestennaam ‘Harpy Daniels‘.

Nou, laat het maar aan de Amerikaanse media over om hier meteen stevig op te duiken.

Nou, laat het dan maar aan de Amerikaanse media over om hier meteen stevig op te duiken. Althans: meteen? Kelley deed zijn campagnewerk van oktober 2022 tot maart 2023 in een programma dat volgens de US Navy was ontworpen ‘om de digitale omgeving te verkennen en een brede waaier aan mogelijke kandidaten te bereiken.’ Hij maakte het ook al in november op zijn eigen Instagram-account bekend. Maar het is pas recent dat alle kranten en omroepen de zaak begonnen op te blazen. Want moest China hier nu bang van worden, zo klonk het al vrij snel in tal van commentaren.

‘China is going to destroy us’

De zaak werd min of meer aan het rollen gebracht door voormalig SEALlid Robert O’Neill die vorige maand op Twitter schreef: ‘All right. The US Navy is now using an enlisted sailor dragqueen as a recruiter. I’m done. China is going to destroy us. You got this, navy. I can’t believe I fought for this b******t.’ Waar het dreigement van China precies op gebaseerd zou zijn, maakt het verhaal niet duidelijk. Maar in het momenteel flink gepolariseerde Amerikaanse klimaat, fungeerde de tweet in elk geval als een lont in het spreekwoordelijke kruitvat.

‘In plaats van in een sterke, zeevarende militaire macht, zet Biden de marine om in een gay cruisemaatschappij.’

Toen de dragqueen-video via Twitteraccount ‘Libs of TikTok’ verder verspreid werd, duurde het niet lang of de 3 miljoen views werden aangetikt. En ook journalisten volgden snel. Zo schreef Tim Young: ‘Ik ben zeker dat China, Iran en Rusland al in hun laarzen staan te beven van angst! In plaats van een sterke, zeevarende militaire macht, zet Biden de marine om in een gay cruisemaatschappij.’ Want het was natuurlijk allemaal de schuld van Joe Biden, dat moge duidelijk zijn.

‘Alleen haat als je wint’

Kelley sloeg trouwens zelf ook terug naar alle haat die hij de afgelopen tijd over zich heen kreeg. ‘Haters only hate when you are winning’, meldde hij in een TikTok-video (TikTok, ook dát nog!). Hij vertelde ook dat hij al sinds 2016, toen hij bij de marine in dienst trad, af en toe als dragqueen optrad voor collega-mariniers in de zogeheten Morale, Welfare and Recreation (MWR)-events. ‘LGBTQ+-personen konden voorheen in dienst nooit uit de kast komen, vanwege het Don’t Ask, Don’t Tell-beleid. Nu we dat wel kunnen, kun je ook meteen zien wie hier de homo- en transfoben zijn.’

‘We zijn trots op iedereen die bereid is de eed af te leggen en zijn leven in de waagschaal te leggen om dit land te verdedigen.’

Toen voormalig marinier Graham Allen twitterde: ‘Dit is niet dezelfde marine waar ik in gediend heb… Onze vijanden lachen ons uit’, antwoordde Kelley/Daniels gevat: ‘Dat is het eigenlijk wel. Het enige verschil is: toen werd er niet over gesproken. Het leger heeft een lange geschiedenis van drag. Google het maar.’ En een woordvoerder van de marine zei tegen Newsweek: ‘We zijn trots op iedereen die bereid is de eed af te leggen en zijn leven in de waagschaal te leggen om dit land te verdedigen. Onze marine wordt sterker van diverse skills en talenten. We blijven eraan toegewijd een inclusieve werkomgeving te zijn.’

Politieke aanvallen

In de VS hebben dragqueens en de bredere LGBTQ+-gemeenschap de laatste tijd veel aanvallen te verduren. Conservatieve politici proberen steeds meer wetgeving erdoor te drukken die hen het leven moeilijk maakt, en ook worden veel anti-discriminatieregels teruggedraaid. Het leger is daarbij ook al vaker het doelwit. Zo was er vorig jaar ook al veel ophef over een golf aan ‘socially-conscious’ recruitmentvideo’s van het Amerikaanse leger, waarin we onder meer twee vrouwen zagen trouwen.

Ondertussen is het Amerikaanse leger trouwens nog steeds een van de allergrootste krijgsmachten ter wereld. Met 877 miljard aan militaire uitgaven kent de VS een groter budget dan de volgende 10 landen gecombineerd (China, Rusland, India, Saudi-Arabië, UK, Duitsland, Frankrijk, Zuid-Korea, Japan en Oekraïne). Er zijn 1,3 miljoen actieve Amerikaanse militairen, en 744.000 reservisten. En dat dit dan misschien niet allemaal rechtsdraaiende hetero’s zijn, tja, zou China daar echt mee bezig zijn? Of zou de ophef toch vooral een nieuw middel zijn in de maar voortdurende binnenlandse cultuuroorlog, die ook al geen echte winnaars lijkt te kennen?

Lees ook

In één klap je sollicitatiegesprekken verbeteren? Geef meer duidelijkheid vooraf

Vaak kun je net zo goed een muntje opgooien. Sollicitatiegesprekken zijn alom tegenwoordig, maar vaak ‘modderpoelen van desinformatie‘: de bias tiert er welig, en de onderbuik regeert. En misschien wel het allerergste: kandidaten maken zich er vooraf doorgaans enorm zenuwachtig over, waardoor ze in het gesprek zelf vaak niet voldoende uit de verf komen, en de voorspellende waarde van het interview nog verder afneemt.

De voorspellende waarde van gesprekken is te verhogen door zenuwen weg te nemen.

Maar het goede nieuws, zo schrijft de Amerikaanse recruitmentgoeroe Dr. John Sullivan : daar is iets aan te doen. Wil je de waarde van je sollicitatiegesprekken verhogen? Dan is de makkelijkste manier: reduceer de zenuwen bij de kandidaten. En hoe je dat dan doet? Door vooraf in detail door te nemen wat hij of zij kan verwachten. Wie, wat, waar, wanneer en waarom? ‘Een behandeling met witte handschoenen‘, noemt Sullivan het zelf. Zoals bijvoorbeeld GitLab doet, door in zijn vacatures ‘radicaal transparant‘ te zijn.

Openheid heeft vele voordelen

Meer openheid over je sollicitatiegesprekken heeft volgens de Amerikaan vele voordelen. Zo zegt 70% van de kandidaten een meer transparante organisatie te verkiezen boven een minder open bedrijf. En een duidelijke ‘interview preview’ is een mooie manier om die transparantie te tonen. Daarnaast kan duidelijkheid vooraf de no-show van kandidaten enorm verlagen, gedurende het hele proces. En ook heel belangrijk: nervositeit van kandidaten kan zorgen voor een inaccurate beoordeling van hun geschiktheid. Net zoals onvoldoende informatie ook kan leiden tot onvoldoende voorbereiding bij kandidaten.

‘Open zijn over je sollicitatiegesprekken kan een enorme aantrekkingskracht op kandidaten hebben.’

‘Topkandidaten zullen zelfs eerder afhaken als ze het gevoel hebben dat je hen informatie onthoudt’, stelt Sullivan. Gebrek aan transparantie is volgens hem bovendien slecht voor je diversiteit: juist minderheidsgroepen zullen immers meer zenuwen hebben. Hij denkt zelfs dat open zijn over je sollicitatiegesprekken een enorme aantrekkingskracht op kandidaten kan hebben. ‘Sterker nog, als je kandidaten bewust in het ongewisse laat, staat dit zo op sites als GlassDoor, en zou dat je aantal sollicitanten in de toekomst best negatief kunnen beïnvloeden.’

Hoe pak je het aan?

Maar hoe pak je dat dan aan, die volledige openheid over sollicitatiegesprekken? Volgens Sullivan gaat het er bijvoorbeeld om dat je duidelijk maakt:

  • Wie er bij de gesprekken aanwezig zal zijn. Naam, functie, directe link naar het LinkedIn-profiel. ‘En vraag gerust ook of er iemand is met wie de kandidaat kennis wil maken alvorens een beslissing te nemen’, adviseert hij. En als het even kan: geef ook een contactpersoon. Met wie kan de kandidaat vooraf eventueel contact opnemen?
  • Wat er zal gebeuren. Hoe ziet je proces eruit? En wat wil je ermee bereiken? Welke stappen kent je proces? Wat is de dresscode? Wat moet de kandidaat wel en niet meenemen? Waar zal het gesprek (vooral) over gaan? Welke vragen wil je (ongeveer) stellen, en waarom? En waar wil je het zeker niet over hebben? Zie hier voor een duidelijk voorbeeld.
  • Waar het sollicitatiegesprek zal plaatsvinden. Een groot deel van de zenuwen zit altijd in de reis. Dus wees hier zo duidelijk mogelijk over. Leg alle vormen van vervoer uit. Waar is de bushalte? Waar kan de kandidaat zijn fiets kwijt? En waar zijn de eventuele parkeerplaatsen voor de auto? Waar moet hij of zij zich melden? Hoe ziet de interviewkamer eruit? En als het gaat om een online interview: zorg dat de kandidaat kan bellen in geval van verhindering.
  • Wanneer het interview plaatsvindt. Dat gaat verder dan alleen de begintijd. Laat zien dat je de tijd van de kandidaat respecteert, en geef vooraf aan hoe lang je denkt nodig te hebben voor alle verschillende fases.
  • Waarom – volgens jou – elke stap nodig is. Wees zo duidelijk mogelijk over het doel van elke stap, en waarom je het op deze manier inricht. Lastig te beantwoorden misschien, maar dat dwingt je ook meteen om er dus goed over na te denken.

Een nóg betere ervaring

Naast deze min of meer ‘standaard’ informatie kun je er nog meer aan doen om de ervaring van de kandidaat te verbeteren, aldus Sullivan. Vertel ze bijvoorbeeld dat de belangrijkste focus in het gesprek de ‘verantwoordelijkheden’ zijn die bij de rol horen. Dat is volgens LinkedIn-onderzoek namelijk het voornaamste waar kandidaten over willen spreken in hun sollicitatie. Of geef ze alvast de profielen van het team, of deel alvast een video. Laat ook alvast zien wat jullie doen en waar jullie trots op zijn, en wat je hoopt dat hij of zij zal presenteren tijdens het gesprek.

Laat alvast zien wat jullie doen en waar jullie trots op zijn, en wat je hoopt dat hij of zij zal presenteren tijdens het gesprek.

Het is ook goed om de kandidaat vooraf te laten weten dat je in het sollicitatiegesprek géén brainteasers zal gebruiken, aldus Sullivan. Of bijvoorbeeld vragen over je familie, of over je vorige salaris. En verregaande openheid betekent ook dat je bereid bent te vertellen waarom anderen deze baan hebben aangenomen, en wat er van hen geworden is. ‘Laat dus gerust zien hoe lang mensen gemiddeld in deze functie blijven, en naar welke functie ze daarna gemiddeld doorstromen’, adviseert hij.

Waarom doen we dit niet?

Waarom deze volledige openheid over sollicitatiegesprekken nog de uitzondering is, en niet de normaalste zaak van de wereld? Volgens Sullivan komt het omdat vacaturehouders denken dat ze een kandidaat pas goed kunnen beoordelen als ze hem of haar kunnen verrassen, en dan kijken hoe ze daarmee omgaan. Maar dat is een grote misvatting, aldus de recruitmentgoeroe. ‘De meeste banen vereisen helemaal geen snelle actie, in de meeste functies worden de beste prestaties juist geleverd door samenwerking en goede planning vooraf. Geef daar dan dus ook gelegenheid voor. En hou de verrassingen in petto alleen voor als dat relevant is.’

‘Vacaturehouders denken ten onrechte dat ze een kandidaat pas goed kunnen beoordelen als ze hem of haar verrassen.’

Omdat sollicitatiegesprekken zo’n enorme impact hebben op de uiteindelijke beslissing, verbaast het Sullivan elke keer dat recruiters ‘niet worden afgeschrikt door het feit dat dit meest gebruikte instrument zo weinig voorspellende waarde heeft.’ Onbegrijpelijk, noemt hij dat. ‘Maar gelukkig heb ik ontdekt dat je die voorspellende waarde makkelijk en snel kunt ombuigen door de angst en zenuwen van de ondervraagden direct te verminderen. Want dat is een van de belangrijkste oorzaken ervan dat sollicitatiegesprekken momenteel nauwelijks een nauwkeurige voorspeller zijn van succes.’

Lees ook