Wim op woensdag: een intake met Eugène van den Hemel

Een paar weken geleden ontving hij nog de titel ‘Meest Invloedrijke Recruiter‘. Maar wie is Eugène van den Hemel eigenlijk? Wim van den Nobelen zocht hem op.

> Wie ben je en wat doe je?

‘Ik ben Eugene van den Hemel. I am in the miracle business.

  • Het uitgangspunt is dat ik help met recruitment en matchmaking,
  • maar ook om werkgevers en werkzoekenden andere inzichten te geven.
  • Ik source en search voornamelijk werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

> Heb je bewust gekozen voor deze markt?

‘Ja, het was een bewuste keuze. In eerste instantie ben ik begonnen met ex-gedetineerden en 50-plussers, en hierna kwamen er ook statushouders bij. Deze mensen die een afstand schijnen te hebben tot de arbeidsmarkt hebben vaak ontzettend veel talent. Ik zorg dat ik hun verhaal goed in beeld krijg, en dan krijg ik ze geplaatst.’

> Heeft dit je meer verrijkt dan toen je in loondienst zat?

‘Ja. Toen ik bij een groot detacheringsbureau zat had ik een dik salaris, een mooie auto, goede bonusregelingen. Voor de buitenwereld was ik succesvol. Nu voel ik me juist rijk door de verhalen die ik hoor. Ik ben stug doorgegaan, waardoor ik nu financieel ook goed voor mezelf en mijn gezin kan zorgen. Als ik terug kon in de tijd, zou ik het direct weer doen. Natuurlijk wel met de lessons learned, maar 90% zou hetzelfde zijn.’

> Hoe zie jij de toekomst van recruitment? 

‘Ik zie de toekomst rooskleurig in. Recruitment is het oudste vak van de wereld: bij elk nieuw idee zijn er ook mensen nodig. Iemand moet deze mensen optrommelen. Op dit moment is het werkloosheidcijfer zo’n 3,8%. Maar er is ook zo’n 3% (langdurig) ziek of met een burn-out. Dit cijfer groeit alleen maar. Voor mij is dit een indicatie dat het belang van match making nog steeds groot is.’

‘Recruitment is het oudste vak van de wereld: bij elk nieuw idee zijn er ook mensen nodig.’

> Het verzuim neemt toe. Is dat voor jou een indicator dat recruiters kansen laten liggen?

‘Absoluut. Ik heb deze week bijvoorbeeld nog een Afghaanse man en een Syrische dame aan een baan geholpen. Allebei zijn ze begin 30, met hbo werk- en denkniveau, en hebben hier in Nederland al 4 jaar geen serieuze baan kunnen krijgen. Deze mensen zijn er. Net als 50-plussers die aan de kant staan. Er is behoefte aan matchmaking, waarin we op een andere manier gaan kijken naar werk.’

> Misschien moeten er dan ook naast ethical hackers een soort ethical recruiters komen. Die zich niet bezighouden met businessmodellen, maar echt met de mens. Om hen te begeleiden.

‘Mee eens. Financieel waren bij mij de eerste jaren ook echt niet makkelijk, maar de dankbaarheid die je terugkrijgt zal ook weer voor terugkerende klanten zorgen. Als je ergens echt passie voor hebt, en je stopt er bloed, zweet en tranen in, komt dat verdienmodel vanzelf.’

> Wat zijn jouw grootste successen?

‘Bijna tweewekelijks krijg ik wel een belletje van iemand die dan zijn of haar contract heeft ondertekend. Ze geven dan aan: je hebt mijn leven veranderd. Het gaat niet alleen om het inkomen. Een nieuwe baan geeft ook perspectief en hoop. Dit zijn voor mij successen.’

> Ik denk dat mensen niet snel bewust zijn van de psychische impact die werkloosheid met zich meebrengt, tenzij je dit zelf langdurig hebt meegemaakt. Je staat dan overal buiten.

‘Ja, en dan ook nog ons systeem. Je verlaat echt niet voor de grap je eigen land. Vaak spreek ik mensen die in hun thuisland erg succesvol waren. Goed salaris, groot huis, et cetera. Hier krijg je een kleine huurwoning, je wordt weggekeken door je buren, en je komt amper aan het werk. Als er dan opeens iemand langskomt die jou weer ziet, en het lukt dat iemand weer in een job kan starten waar ze ooit succesvol in waren, dan verander je het leven van die persoon.’

> En je grootste blunder?

‘Blunders maak ik dagelijks. Ik heb wel eens twee Mohammeds door elkaar gehaald. Dat je dan per ongeluk de verkeerde feliciteert, en daarna jezelf moet gaan verklaren. Mijn grootste leermoment, waar ik nog steeds inzit, is om uit te zoeken hoe ik mijn bedrijf opschaal. Het is tof geluksmomentjes te plukken voor anderen, maar bij elke succesvolle match besef ik ook hoeveel talent en professionals die graag willen, nog steeds aan de kant staan. Dat blijft pijn doen.’

‘Bij elke succesvolle match besef ik ook hoeveel talent en professionals die graag willen, nog steeds aan de kant staan.’

> Heb jij advies voor directies binnen bedrijven?

‘Neem recruitment serieus. Bij veel bedrijven wordt het er een beetje bij gedaan, of wordt het gezien als een zijtak van HR. Het gat in de arbeidsmarkt blijft, en mensen gaan kritischer kijken naar hun eigen baan. Er moet een team van mensen zijn in je bedrijf die goed de brug kan maken tussen behoefte van de organisatie en werkwilligen. Hierin kunnen veel directies nog een grote stap nemen. We gaan van Talent Acquisition naar Skills Acquisition, waarbij vaardigheden veel belangrijker worden. Die verschuiving is niet tegen te houden. Grote organisaties en directies: mis die boot niet.’

> Bedoel je: bedrijven die competentiegericht gaan recruiten gaan de slag winnen? Die gaan mensen binnenhalen die anderen niet zien?

‘Zo is het.’

> Heb je tips voor recruiters?

‘Kijk jezelf eens goed aan in de spiegel, en durf jezelf af te vragen of je het vak echt nog leuk vindt. Als dit zo is, dan ga je er met energie en passie in. Dan ga je lezen, zoek je collega’s op, wil je jezelf blijven ontwikkelen. Bij veel recruiters mis ik dit aspect. Richting klanten en werkzoekenden vind ik dat wij het verplicht zijn om met veel passie en aandacht het vak in te stappen. Geef, deel, volg niet te veel. Wees jezelf. Op het moment dat jij deelt waar je enthousiast van wordt, dan krijg je een cirkel om je heen met dezelfde interesses. Met elkaar ben je sterker.’

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Foto Eugène: Maurice Boyer

 

Aan de slag met D&I, maar geen (of weinig) budget? Dít is wat je dan moet doen

In een wereld die steeds diverser wordt, is het cruciaal dat organisaties een cultuur van inclusie en diversiteit omarmen. Maar hoe zet je de eerste stap en krijg je het management aan boord als je weinig budget hebt? Als HR-medewerker en/of recruiter speel je hierin een belangrijke rol. Met de juiste aanpak en benadering kun je positieve impact maken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen jouw organisatie. Dat is niet alleen maatschappelijk slim je steentje bijdragen; het zet je ook positief op de kaart binnen jouw netwerk. Mits je dit intrinsiek en met integriteit doet. Je wilt immers niet worden beschuldigd van pinkwashing

Met de juiste aanpak kun je positieve impact maken op het gebied van diversiteit en inclusie.

Hoe je dat dan doet, zodat jij en je team een positieve impact maken en de diversiteit en inclusie in de organisatie vergroten? Onder andere door een intern diversiteitsteam te creëren, de board bij het proces te betrekken, duidelijk te communiceren, kennis en bewustzijn te vergroten, feedback te verzamelen van het personeel en samen te werken met andere organisaties. Dus, waar wacht je nog op? Start met het implementeren van diversiteit en inclusie in jouw organisatie en maak impact! Hier zijn 7 suggesties voor HR-medewerkers en recruiters om hun board aan boord te krijgen – met een gelimiteerd budget.

Tip 1. Start een intern diversiteitsteam

Creëer een intern diversiteitsteam van medewerkers uit verschillende afdelingen en niveaus van de organisatie. Dit team kan ideeën genereren en initiatieven voorstellen om de inclusiviteit te vergroten en de diversiteit binnen het bedrijf te bevorderen. Met een aantal uur per maand kunnen al flinke stappen worden gemaakt.

Tip 2. Betrek de board

Zorg ervoor dat de board betrokken is bij het proces en laat hen weten dat hun steun en betrokkenheid cruciaal zijn voor het succes van de implementatie van diversiteit en inclusie. Leg uit dat het belangrijk is om te beginnen met kleine stappen en dat elke stap in de goede richting belangrijk is. Leading by example!

Tip 3. Zorg voor duidelijke communicatie

Communiceer duidelijk en regelmatig met de board en alle andere medewerkers over het belang van diversiteit en inclusie en de voortgang van de initiatieven. Dit kan bijdragen aan het creëren van een cultuur van openheid en transparantie. Onderbouw het met praktische voorbeelden van collega’s. Is het bijvoorbeeld Chinees nieuwjaar? Deel hoe jullie Chinese collega’s dit vieren met informatie en beeldmateriaal.

Tip 4. Vergroot het bewustzijn en de kennis

Organiseer intern trainingen en workshops om het bewustzijn en de kennis over diversiteit en inclusie te vergroten. Dit gaat helpen om de acceptatie en betrokkenheid te vergroten en een positieve impact te hebben op de bedrijfscultuur.

Tip 5. Verzamel feedback van het personeel

Verzamel feedback van het personeel om erachter te komen wat er speelt en welke initiatieven het meest effectief zullen zijn. Dit kan helpen om initiatieven te ontwikkelen die relevant zijn voor het personeel en de behoeften van het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een anonieme survey of tijdens de jaarlijkse beoordelingsgesprekken.

Tip 6. Zoek samenwerkingen op

Werk samen met andere bedrijven en organisaties om de impact te vergroten. Door samen te werken, kunnen bedrijven elkaar ondersteunen en van elkaar leren. Of ga samenwerken met een externe D&I-specialist of trainer die regelmatig jouw team en boord meeneemt in ontwikkelingen, trainingen en groei samen aan bewustwording.

Tip 7. Laat de cijfers spreken

Gebruik cijfers en statistieken om het belang van diversiteit en inclusie te onderbouwen. Laat zien hoe het kan leiden tot betere bedrijfsresultaten, een grotere klanttevredenheid en betere beslissingen. Geen enkele board zegt nee tegen dit soort positieve impact.

Onthoud: het is een marathon, geen sprint.

Door deze suggesties te volgen, wordt het steeds leuker en makkelijker om jouw board aan boord krijgen met minimaal budget. Ook met weinig budget. Maar disclaimer: het is belangrijk te blijven melden dat diversiteit en inclusie een continu proces is dat tijd, toewijding en samenwerking vereist. Door kleine stappen te zetten en de betrokkenheid en acceptatie te vergroten, kan dit leiden tot een zeer positieve impact op de bedrijfscultuur en het succes van de organisatie. Maar onthoud: het is een marathon, geen sprint.

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Sacha Martina van Your Talent Agency. Wil je meer weten hierover, of bijvoorbeeld intern bij jouw bedrijf hierover een workshop organiseren? Neem vrijblijvend contact op.

Lees ook

Wim op woensdag: Het faillissement van een recruiter

Een casus uit de praktijk. Een kandidaat solliciteert, stuurt wel naam en mobiel nummer, maar geen cv en/of motivatiebrief. Er komt een reactie van de recruiter: ‘Dank je wel, maar ik kan niets voor je betekenen vanwege het ontbreken van een cv en/of motivatiebrief. Daarbij komt dat je niet in onze regio woont, dus kunnen we sowieso niets voor je betekenen. We wensen je veel succes.’

‘Je woont niet in onze regio, dus kunnen we sowieso niets voor je betekenen…’

Het kan natuurlijk zo zijn dat deze recruiter overladen wordt met sollicitanten en dat deze uit pure verveling geen enkele moeite heeft genomen om zich maar enigszins te verdiepen in de kandidaat. Bijvoorbeeld door even een LinkedIn-profiel te bekijken of nog beter: te bellen. Maar neem van mij aan dat kandidaten voor deze recruiter schaars zijn, dus dat kan niet het geval zijn. Of dit uit verveling is voortgekomen? Dat kan ik niet beoordelen.

Niet nieuwsgierig? Faillissement van het vak!

Wat ik wel weet: een recruiter die een sollicitant krijgt en niet nieuwsgierig is, is voor mij het faillissement van het vak. Zelfs als je wel genoeg reacties krijgt, reageer je uit fatsoen naar de persoon die de moeite heeft genomen om te solliciteren. Misschien is het helemaal niets, wellicht een topper, of blijkt het straks jouw directeur te zijn.

Zelfs als je genoeg reacties krijgt, reageer je altijd, uit fatsoen naar je kandidaat.

Een goeie testcase is om regelmatig bij jezelf te solliciteren. Niet alleen voor het proces, ook voor zaken als: welke mail krijg je? Hoe snel komt er een reactie, als deze al komt? Solliciteer zelf eens of vraag een bekende van je om dit te doen en vraag om feedback. Voorkom dat recruitment in jouw organisatie verantwoordelijk gaat worden voor het faillissement van je organisatie. Want zonder nieuwe mensen is dat het gevolg – en heb jij geen baan meer.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Betere vacatureteksten schrijven? Mijd dan woorden als ‘flexibel’ of ‘punctueel’

Vorige week hadden we het al over waarom je het woord ‘passie’ beter kunt vermijden in je vacatureteksten. Deze week zetten we er met woorden als ‘flexibel’, ‘punctueel’ of ‘leidinggevend’ nog een paar rode vlaggen bij. Of, althans, zulke woorden kom je natuurlijk in heel veel vacatures tegen en lijken misschien onschuldig, maar volgens de Vlaamse doctoraal onderzoekster Aylin­ Koçak zijn ze dat alles­behalve.

‘Flexibel’, ‘punctueel’ of ‘leidinggevend’: het lijkt onschuldig, maar is het niet altijd.

Via een experiment met zelf opgestelde vacatures bestudeerden Koçak, samen met onder meer professor Eva Derous­ (UGent) en de Nederlandse Marise Born, het ­effect van bepaald woord­gebruik op sollicitanten. Daarbij stelden ze vast dat bepaalde eigenschappen­ in vacatureteksten vermelden ertoe leidt dat sommige kandidaten, zelfs de meest gekwalificeerde en geschikte, minder geneigd­ zijn om te solliciteren.

Negatieve meta­-stereotypen

vacatureteksten onderzoek aylin koçak
Aylin Koçak

Een en ander is het...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Op 29 maart vindt op de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer een training ‘Schrijven van vacatureteksten’ plaats. Je leert hier niet alleen hoe een goede vacaturetekst te schrijven die de doelgroep aanspreekt, maar bijvoorbeeld ook hoe je ervoor zorgt dat die online goed vindbaar is.

Training

Lees ook

Wim op woensdag: Hoe overleef ik het algoritme? 

Disclaimer: Lees niet verder als jouw ego groter is dan een algoritme.

6 miljard zoekopdracht per minuut. Laat deze twee getallen even op je inwerken. Zes. Miljard. Dat is bijna de gehele wereldbevolking en 1 minuut is er al bijna voorbij sinds je deze blog bent gaan lezen. Google krijgt dus 6 miljard zoekopdrachten per minuut te verwerken. YouTube is geen zoekmachine, maar wordt hier wel vaak voor gebruikt en staat op plaats 2 van de meest gebruikte websites ter wereld. Beiden opgeteld hebben meer bezoekers dan de rest bij elkaar in de top 50!

Google heeft het bekendste algoritme dat er bestaat.

Google heeft het bekendste algoritme dat er bestaat. Het is de Big Brother is Searching for You. Iedereen kent het en iedereen gebruikt het. Het hoeft geen toelichting, iedereen zal uit eigen ervaring weten dat Google je stuurt naar waar Google je wil hebben. En uiteindelijk is dat degene die het meest betaalt of de meeste views/likes oplevert en als je ergens niet voor hoeft te betalen ben jij zelf het product.

32%: algoritme gaat nóóit baan bepalen

Ik heb recent een onderzoekje gehouden met de stelling: ‘Wanneer gaat indruk maken op een algoritme je kans op een baan bepalen?’ Wat mij verbaast is dat hier 32% van de respondenten stelt dat het nooit gaat gebeuren. 31% zegt: binnen 1 jaar, 30% binnen 5 jaar en 7% in 10 jaar.

Minimaal een derde van de mensheid is doodsbang voor een algoritme wanneer het ons persoonlijk raakt.

Het onderzoek kent een kleine 100 deelnemers en daarmee is het zeker niet representatief maar ik durf de stelling wel aan dat op grotere aantallen de cijfers niet veel anders zullen zijn. Laten we eerlijk zijn, minimaal een derde van de mensheid is doodsbang voor een algoritme wanneer het ons persoonlijk raakt. We raadplegen dagelijks meer dan 8.000 miljard keer Google, maar een algoritme gaat onze kans op een baan niet beïnvloeden? Dream on.

The Origin of Species

De vraag is niet: wannéér – heel wat mensen (onder wie ik) zeggen dat dit al gaande is – maar hóé overleef ik het algoritme? Daarvoor moeten we terug in de tijd. Naar het midden van de 19de eeuw om precies te zijn. Naar Charles Darwin en zijn The Origin of Species. Het gaat niet om de sterkste of de slimste maar om degene die zich het beste aanpast. Internet, software en computers hebben onze wereld zo veranderd dat het een tweede natuur is geworden. En mijn inschatting geldt dat ook hier degene die zich het beste aanpast aan het algoritme zal overleven.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Beeld: Freepik

 

Wim op woensdag: Waarom de wereld niet om geld draait (maar om zzp’ers)

Intrinsieke motivatie wordt vooral bevorderd door autonomie, competentie en sociale verbondenheid met collega’s, zo lieten Deci & Ryan al in 1985 zien. Zaken die belangrijker zijn dan beloning. Publicaties van de SER laten zien dat vooral zzp’ers hoog scoren als het om autonomie gaat. Ruim 80% ervaart veel autonomie, in welke sector men ook werkzaam is. Dit in tegenstelling tot niet-zzp’ers, bij wie dit in bepaalde sectoren (zorg, handel) niet boven de 50% uitkomt.

Een van de kenmerken van zzp’ers is dat ze vaak in hun kerncompetenties actief zijn.

Een van de kenmerken van zzp’ers is dat ze vaak in hun kerncompetenties actief zijn. Ze weten prima waar ze goed in zijn en nutten deze kennis optimaal uit. De sociale verbondenheid met collega’s is sterk afhankelijk van veel factoren, maar voor een groot deel van de zzp’ers geldt dat ze tijdelijk iemand vervangen waardoor hun aanwezigheid van toegevoegde waarde is. Vergelijk het met naar een komiek in het theater gaan. Je zult sneller lachen dan normaal, omdat je hersenen voorbereid zijn op grappen.

Er is helemaal geen arbeidsmarkt

Let wel, het afbreukrisico is ook groot omdat de kosten hoger zijn dus verwacht je ook meer. Naar het theater gaan is duurder dan een comedy op televisie kijken, dus moet deze ook leuker zijn. Deze optelsom maakt duidelijk dat veel zzp’ers niet terug willen naar een dienstverband. Helemaal als je hierbij optelt dat over het algemeen de verdiensten ook nog eens beter zijn.

Naar het theater gaan is duurder dan comedy op tv kijken, dus moet deze ook leuker zijn.

Als je naar Nederland en de problemen op de arbeidsmarkt kijkt, zie je dat er steeds meer betaald wordt om een nieuwe collega aan te trekken. Niet alleen wordt hier geld voor ingezet, maar ook onbeperkt verlof, onbeperkt thuiswerken en onbeperkte opleidingsmogelijkheden. Geweldig allemaal. Maar aangezien er geen onbeperkt aanbod is van arbeid en al deze geldelijk factoren van minder belang zijn, kun je stellen dat de arbeidsmarkt om zzp’ers draait en niet om geld. Hoewel Paul de Beer dit in twijfel trekt. Volgens hem is er zelfs helemaal geen arbeidsmarkt. Nu jij weer!

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

A.I. benutten als je een uitzendbureau bent: 3 inspirerende voorbeelden

Kunstmatige intelligentie, of A.I. Het is het gesprek van de dag, ook bij veel uitzendorganisaties. Logisch, want het kan veel voordelen opleveren, als je (herhalende) taken geautomatiseerd sneller of beter weet uit te voeren. Ook de belofte van AI om uiteindelijk betere matches te realiseren, begint zich inmiddels al af te tekenen, aldus een recent whitepaper van de branchevereniging ABU. Maar tegelijk zitten veel bureaus ook met vragen: hoe pak je het precies aan? Waar wel tijd en moeite in te steken, en waar liever niet? Deze onderstaande 3 voorbeelden helpen je als bureau misschien op de juiste weg.

#1. YoungCapital: Veel machine learning

YoungCapital gebruikt voor zijn recruitment al veel machine learning-tools. Het bureau zet ze op verschillende manieren in om het werk van hun recruiters beter en eenvoudiger te maken. Maar altijd ondersteunend en nooit leidend, zegt Peter Pernet, tot vorig jaar productmanager bij het uitzendbedrijf, en nu actief bij tech-onderdeel DASH. Want ‘slimme’ algoritmen kunnen zeer krachtig...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten? abu over a.i.

Deze drie voorbeelden zijn afkomstig uit een recente whitepaper van de ABU. Lees hem hier helemaal, met onder meer ook de expertmening van mensen als Patrick Boonstra, Jarno Duursma en Stefan Buijsman.

A.I. in de uitzendbranche

Meer over bureaurecruitment?

Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren, dat is het thema dit jaar van Bureaurecruitment Live, hét event in Nederland voor de bureauwereld. Met ook voor de 2e keer de uitreiking van de Werf& Bureaurecruitment Awards (voor beste bureaurecruiter en beste bureau). Dus mis het niet en zet 28 maart in je agenda! 

Inschrijven

Lees ook

Wim op woensdag: Wanneer gaat indruk maken op een algoritme je kans op een baan bepalen?

Stel dat deze blog door ChatGPT geschreven zou zijn, zou je dat dan willen weten? En verandert dat jouw mening over de inhoud en over mij? Stel dat een vacaturetekst die jou aanspreekt en waar jij op solliciteert geschreven is door Bard, solliciteer je dan niet, juist wel of maakt het niets uit? Stel dat je voor een geweldige baan een interview krijgt per video met een robot die ook nog eens een waardeoordeel geeft en je rankt ten opzichte van andere kandidaten. Zou je dan juist wel of niet reageren?

We weten allemaal dat A.I., robotisering en automatisering niet meer weg te denken zijn in ons leven.

We weten allemaal dat A.I., robotisering en automatisering niet meer weg te denken zijn in ons leven. We maken er dagelijks veelvuldig gebruik van en het beheerst en beheert ons leven. Ik ben benieuwd: op welke termijn denk jij dat indruk maken op een algoritme bepalend is voor jouw kansen op een baan? Arbitrair, dat geef ik toe, maar laten we eens kijken of de kracht van het getal in de toekomst kan kijken! Ik doe dus graag een onderzoek onder de lezers van mijn blog! Wat denk jij? Klik hier. De deadline om deel te nemen is 25 februari.

A.I. enquête

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

 

Niet werven mét een game, maar ín een game: waarom Randstad recruit in GTA V

Gamification van recruitment komt tegenwoordig op allerlei manieren voor. Ben je goed in Fortnite of Minecraft? Dan maak je bijvoorbeeld bij Defensie al een tijdje meer kans als kandidaat. Maar Randstad Nederland besloot het eens andersom aan te pakken, en opende een klassieke vestiging van zijn eigen uitzendbureau in de veel bereden straten van het populaire spel GTA V. Compleet met wapperende banieren, en twee intercedenten die ter plekke het gesprek aangingen met gamers over hun werk en hun loopbaan.

randstad gta

‘Je bent hier nu wel leuk een beetje aan het racen, maar hoe denk jij eigenlijk over dit uitzendwerk?’ Het zou zomaar een van de vragen geweest kunnen zijn die de spelers op zich afgevuurd kregen. Klinkt als iets waar de gamers niet op zouden zitten te wachten? Nou de ‘First Person Recruiters’ van Randstad Nederland hebben er toch wel mooi 4 vervolggesprekken aan overgehouden. In real life, that is. Voor functies als bijvoorbeeld zorgprofessional, beveiliger of medewerker schadebeheer.

Meteen enthousiast

Het bleek verrassend goed te werken om in een gaming community ongedwongen gesprekken aan te knopen met gamers’, aldus Kathleen Verpalen, senior account intercedent bij Randstad Transport, zelf fervent gamer. ‘Binnen Randstad zetten we gaming al langer in voor het ontwikkelen van vaardigheden. Toen er een oproep kwam om te experimenteren met gaming als wervingsmethode, was ik dan ook meteen enthousiast. Het gaat hier om mensen die ons online of via een vestiging niet zo gauw vinden, maar wel open staan voor nieuw werk.’

randstad in gta

Volgens Randstad Nederland zelf zijn ze de eerste hr-dienstverlener die experimenteert met dit zogeheten ‘in-game recruitment.‘ De resultaten zijn ‘veelbelovend’, aldus directeur Marketing en Communicatie Nic Huiskes. ‘In Nederland spelen iedere dag 7,6 miljoen mensen gemiddeld 60 minuten een game. Uit eigen onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen dit bijna net zoveel doen en dat gamen in bijna alle leeftijdsgroepen een populaire hobby is. Met dit experiment zetten we het talent centraal en zijn we daar waar zij zijn.’

‘Met dit experiment zetten we het talent centraal en zijn we daar waar zij zijn.’

Het sluit ook aan bij andere ontwikkelingen binnen Randstad, stelt hij. Zo presenteerde het uitzendconcern onlangs ook al het platform ‘Career Mode’. Daar kunnen mensen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor beroepen zoals vrachtwagen- en heftruckchauffeur of elektricien. ‘Het GTA V-experiment bevestigt ons inzicht dat gaming, recruitment en zelfontwikkeling een combinatie is waarmee we bij Randstad verder gaan’, aldus Huiskes.

Voor Career Mode is Randstad een samenwerking aangegaan met game developer Gamedust. Samen hebben ze een speciale versie ontwikkeld van de bestaande game Best Forklift Operator. Deze versie van de game stoomt spelers klaar voor een echt heftruckcertificaat. Spelers die genoeg ervaring hebben met de virtuele heftruck krijgen een speciaal ontworpen examenlevel. Halen ze dat level? Dan kunnen gamers direct opgaan voor een echt heftruckcertificaat.

175 miljoen keer verkocht

Maar nu weer terug naar Grand Theft Auto 5, kortweg GTA V. Met in totaal meer dan 175 miljoen verkochte exemplaren is dat een van de best verkochte games aller tijden. De totale verkoop van het GTA-merk staat nu op 395 miljoen verkochte exemplaren, aldus het bedrijf erachter, Take-Two Interactive, moederbedrijf van Rockstar Games. De ontwikkelings- en marketingkosten van het spel bedroegen tussen de 200 en 265 miljoen euro. Het was daarmee destijds het duurste spel dat ooit gemaakt was. Maar die kosten waren snel terugverdiend: op de eerste dag van de release bracht het spel al 800 miljoen op.

‘We beseffen dat gaming al lang geen spelletje meer is.’

Volgens Randstad is al dat gamen ook bepaald geen verloren tijd. Het bedrijf baseert zich daarvoor onder meer op onderzoek dat aantoont dat games spelen bijdraagt aan het ontwikkelen van vaardigheden die zeer nuttig zijn in je loopbaan. ‘We zijn daarom ook heel positief over dit experiment en bekijken momenteel hoe we gaming, en wat we met het onderzoek erover hebben geleerd, verder kunnen benutten’, aldus Huiskes. ‘Gaming heeft enorm veel potentie. Van belang is dat we dit met respect voor gamers doen en vooral met intercedenten die ook echt gamers zijn. Juist omdat we beseffen dat gaming al lang geen spelletje meer is.’

12 transferable skills

In het Randstad-onderzoek naar het nut van gaming werd gekeken naar 8 populaire games, waaronder Call of Duty: Warzone, League of Legends, Minecraft, FIFA, The Legend of Zelda en Fortnite. De deelnemers mochten aangeven waarmee ze ervaring hadden en vervolgens uit een lijst van 12 ‘transferable skills’ (vaardigheden die ook toepasbaar zijn tijdens werk) kiezen welke zij denken te ontwikkelen door een bepaalde game te spelen. Voor iedere gekozen vaardigheid volgde daarna een diagnostische test om zo ook het daadwerkelijke vaardigheidsniveau van de speler te bepalen.

Zelfmotivatie, teamwork en kritisch denken: je blijkt het door te gamen allemaal te ontwikkelen.

Uit het onderzoek bleek dat mensen door gaming serieus werken aan de ontwikkeling van vaardigheden. Het meeste verband bleek er bij de skills zelfmotivatie, teamwork en kritisch denken. Maar ook leiderschap, communicatie, visuele waarneming, multitasking, doorzettingsvermogen en besluitvaardigheid bleken vaardigheden die zich ontwikkelen door games te spelen. De 3 skills waarvoor (voorlopig) geen bewijs werd gevonden dat ze werden ontwikkeld: probleemoplossing, conflictmanagement en time management.

Warzone helpt kritisch denken

Opvallend: bij Fortnite ontwikkelden de gamers maar liefst 6 skills, waarvan vooral ‘visuele waarneming’ eruit sprong. Bij Warzone was er juist een sterke relatie met de vaardigheid ‘kritisch denken’. Games waarbij een duidelijk doel ontbreekt waarnaartoe kan worden gewerkt (de ‘sandbox’ games als Minecraft) lijken minder effectief voor de ontwikkeling van skills. Huiskes: ‘We zien aan de ene kant dat je met gaming serieus mee aan je vaardigheden werkt. Maar aan de andere kant is het voor veel mensen vooral ook een sociale activiteit, om te ontspannen en plezier te hebben. Daar moeten we ook aandacht voor houden.’

‘Op basis van dit onderzoek lijken Fortnite, Warzone en League of Legends zeer relevante mogelijkheden te bieden in het kader van werk.’

‘Op basis van dit onderzoek lijken games zoals Fortnite, Warzone en League of Legends zeer relevante mogelijkheden te bieden in het kader van werk’, vult external communication advisor Wim Van der Linden hem aan. ‘Het zijn zeer populaire games gekenmerkt door een grote en levendige community op Steam, Youtube, en Twitch. En deze games leiden tot de meest brede ontwikkeling van skills in vergelijking tot de andere games die zijn onderzocht.’

Lees ook

Wim op woensdag: Outsource nooit jouw toekomst

Outsourcen is de (zakelijke) term van dit decennium. Feitelijk is het niets anders dan anderen (derden) iets laten doen wat je zelf ook kunt. Redenen om dit niet zelf te doen zijn financieel gedreven, of komen door bijvoorbeeld een gebrek aan kennis, tijd of interesse.

Outsourcen komen we nu overal tegen.

Zo outsourcen we onze administratie, ons onderhoud maar ook onze catering. Outsourcen is geen bedrijfsmatig instrument meer, maar komen we overal tegen. De enorme vlucht van bedrijven als HelloFresh, dat complete doe-het-zelfmaaltijden aan huis levert, en Picnic, die enkel een supermarktbezorgdienst hebben, laten dit zien.

Outsourcen is commodity

Outsourcen is een commodity geworden. Ook recruitment wordt steeds vaker geoutsourced. We noemen dat dan Recruitment Process Outsourcing (RPO). De voordelen kun je simpelweg vinden door eventjes te googlen en de succesverhalen vliegen je al snel om de oren.

Levert outsourcen alleen maar winnaars op? Helaas: nee.

Levert outsourcen alleen maar winnaars op? Helaas is daarop het antwoord nee. Heel wat bedrijven gaan, na te hebben geoutsourced, weer insourcen. Redenen zijn tegenvallende financiële voordelen, gebrek aan (specifieke) kennis en te hoge (gecreëerde) verwachtingen. Samenvattend kun je zeggen dat er dus zowel voor- als nadelen aan outsourcing kleven.

Wat je nóóit moet outsourcen

Er is echter één omstandigheid waarin je nooit mag kiezen voor outsourcing. Dat is wanneer het over jouw toekomst gaat. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedefinieerd. Want wanneer heeft een taak outsourcen effect op jouw toekomst? Een voorbeeld uit de praktijk kan verhelderend werken. Lees eens het verhaal The case of Dell and Asus van Ashwin Chhabria waarin hij een case aanhaalt uit Clayton Christensens boek ‘How will you measure your life’.

Coca-Cola produceert helemaal niets meer zelf.

In dit voorbeeld wordt duidelijk dat het streven van Dell naar optimale outsourcing uiteindelijk een concurrent creëert. Ze geven duidelijk hun toekomst uit handen. Bijna dodelijk. Een ander voorbeeld is Coca-Cola. Kort door de bocht is dit enkel een marketingfabriek. Ze produceren helemaal niets (meer) zelf. Het enige wat zij doen is hun merk branden. Hier is het risico laag, want hun toekomst is niet het product, maar de beleving. Verrast? Loop eens door jouw huis, kledingkast en persoonlijke bezittingen en ga eens na voor hoeveel bedrijven dit geldt.

Jouw toekomst

Outsourcen van jouw toekomst, betekent vrijwel altijd een einde aan jouw toekomst. Dat geldt in heel veel gevallen ook voor recruitment. Ben ik dan tegen recruitment outsourcen? Misschien word ik door de toekomst achterhaald, maar nu zeg ik volmondig: nee. Zolang jouw toekomst maar niet afhankelijk is van de recruiter.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Welke pronouns moet je nu gebruiken in je arbeidsmarktcommunicatie?

Laten we eerlijk zijn: voornaamwoorden, oftewel pronouns, zijn momenteel een belangrijk onderwerp in communicatie. Als je ermee aan de slag gaat, kun je vragen of zelfs weerstand verwachten van jouw collega’s (vaak uit oudere generaties). Toch worden HR-medewerkers en recruitmentspecialisten geadviseerd hier bewuster mee om te gaan, want het goede gebruik van voornaamwoorden heeft veel voordelen en mag in 2023 eigenlijk niet meer ontbreken in jouw contentstrategie.

Pronouns kunnen onze communicatie helderder en nauwkeuriger maken.

Ten eerste maken voornaamwoorden onze communicatie helderder en nauwkeuriger. In plaats van steeds de hele naam te blijven herhalen, kunnen we voornaamwoorden gebruiken om iemand aan te duiden, zoals ‘hij’, ‘zij’ of ‘hen’. Dit maakt communicatie sneller, persoonlijker en gemakkelijker. Bovendien bevorderen voornaamwoorden de inclusiviteit en diversiteit in de werkomgeving. Dit is van groot belang voor recruitmentteams die verantwoordelijk zijn voor een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt, ongeacht gender, leeftijd, gezondheid, seksuele geaardheid of culturele achtergrond.

Leading by example

Voornaamwoorden kunnen ook worden gebruikt om aandacht te vestigen op specifieke kenmerken van iemand, zoals hun gender of functie. Bijvoorbeeld, door “ze/hen” te gebruiken in plaats van “hij” of “zij”, geef je aan dat de persoon zich identificeert als niet-binair. Wist je bijvoorbeeld dat in Nederland rond de 6% van alle mensen zich momenteel identificeert als non-binair?

Door pronouns te gebruiken, laat je zien dat je een ally wil worden.

Door voornaamwoorden bijvoorbeeld te gebruiken op LinkedIn of in je handtekening, laat jij zien dat ‘you lead by example’. Daarmee laat je zien dat je bezig bent om een bondgenoot (ally) te worden. Voor sollicitanten, kandidaten en andere mensen uit jouw netwerk laat je zien dat jij actief bezig bent om een veilige en inclusieve omgeving te creëren voor iedereen. Plus; je loopt nooit het risico dat iemand jou ‘misgendert’.

Erkenning en respect

Tot slot versterken voornaamwoorden de persoonlijke verbinding tussen medewerkers en HR-professionals. Door het juiste gebruik van voornaamwoorden kun je het gevoel van erkenning en respect versterken en versnellen, wat bijdraagt aan een positieve werkomgeving. En dat heeft weer positief effect op retentie. En welke HR-directeur wil dat nou niet?

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Sacha Martina van Your Talent Agency. Wil je meer weten over pronouns, of bijvoorbeeld intern bij jouw bedrijf hierover een workshop organiseren? Neem vrijblijvend contact op.

Lees ook

Tik-tak, tik-tak: hoe de tijdbom op de arbeidsmarkt onschadelijk te maken?

thomas tikkende tijdbom van talentTiktak, tiktak, tiktak. Je ziet hem misschien niet, maar de arbeidsmarkt is momenteel eigenlijk een soort tijdbom. Een tijdbom die, als je niet oplet, midden in je gezicht kan ontploffen. Misschien lijkt de grootste krapte nu namelijk wel weer voorbij, maar als je nu niet snel je recruitment anders gaat aanpakken, heb je straks wel degelijk een groot probleem, schetst Thomas Internationaal in een nieuwe whitepaper.

‘Als je nu niet snel je recruitment anders gaat aanpakken, heb je straks wel degelijk een groot probleem.’

‘De tijd die bedrijven nog rest voordat hun huidige benadering ernstige financiële en competitieve gevolgen krijgt, tikt weg’, aldus de auteurs, na onderzoek onder ruim 900 HR-professionals in onder meer Nederland, België, het VK, de VS en Frankrijk. ‘Ze moeten dus nú hun benadering van recruitment, onboarding en retentie – hun ‘talentcultuur’ – aanpassen. Want recessie of niet, de druk om elke werving succesvol te laten zijn zal alleen nog maar toenemen.’

Kwaliteit vs snelheid

Het bekende internationale assessmentbureau dat de whitepaper schreef ziet in de praktijk steeds meer focus op snelheid in het sollicitatieproces ontstaan. Maar die snelheid leidt niet zelden tot kandidaten waar organisaties uiteindelijk minder tevreden over zijn. Goedkoop is hier duurkoop, zo lijkt het min of meer. Zo zeggen bijna 4 op de 10 ondervraagden dat snelle werving ‘uiteindelijk meer kost omdat de werving geen succes is.’

‘Verkeerde keuzes in de vroege fases van het recruitmentproces leiden aantoonbaar tot mislukte wervingen later.’

‘Voorrang geven aan snelheid kost later in het proces geld, levert minder goede kandidaten op die minder goed in het team passen en leidt ertoe dat je mensen met veel potentieel over het hoofd ziet. Door snel te handelen, negeren bedrijven de impact op de tijd-tot-productiviteit en de langetermijnretentie. Verkeerde keuzes in de vroege fases van het recruitmentproces leiden aantoonbaar tot mislukte wervingen later in het proces’, aldus de onderzoekers.

talentcultuur is een tijdbom

Ondermaats presteren

Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de respondenten vindt dat een te snelle aanwerving leidt tot een slechte match, dat slechts 4 op de 10 aangenomen kandidaten ‘op alle fronten’ een succes wordt genoemd en dat 3 op de 10 kandidaten uiteindelijk ondermaats blijkt te presteren. Dat is volgens de whitepaper onder meer te ondervangen door in je selectie meer nadruk te leggen op soft skills en je meer te focussen op een betere match tussen kandidaat en functie.

talentcultuur onderzoek

Het onderzoek schetst een bijzondere paradox tussen ‘wervingstijd’ en ‘tijd tot productiviteit’. Zo blijkt er een omgekeerde relatie tussen de twee te bestaan. Kort gezegd: het sneller invullen van vacatures correleert met een grotere kans op een mislukte werving. Daarom is het volgens de onderzoekers reëel om aan te nemen dat het voor bedrijven slimmer en kosteneffectiever is om aan te sturen op een snellere tijd-tot-productiviteit dan op een snellere invulling van vacatures.

Het sneller invullen van vacatures correleert met een grotere kans op een mislukte werving.

‘In een tijd van economische neergang is dit nog belangrijker, omdat HR-professionals onder nog grotere druk komen te staan om medewerkers sneller volledig productief te laten zijn en de kosten van mislukte wervingen te beperken.’ Daarom pleiten de auteurs er onder meer voor meer aandacht te besteden aan onboarding, en voortdurend de eigen recruitmentgewoonten ter discussie te blijven stellen.

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper.

Talent als tijdbom  

Lees ook