We leven in bijzondere tijden. Vol wereldwijde uitdagingen op het gebied van veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en digitalisering. Uitdagingen waarin TNO juist ook veel mogelijkheden ziet. Maar daarvoor zijn wel veel goede mensen nodig. En die zijn in de huidige arbeidsmarkt nogal schaars. En dus heeft de ruim 90-jarige organisatie een nieuwe campagne ontwikkeld, onder de noemer #ditisonzetijd.
Met de hele campagne richt TNO zich overigens niet alleen op nieuw talent, maar ook op innovatie in ‘de samenleving in de breedte’. De campagne nodigt iedereen uit om ‘samen met TNO de samenleving veiliger, duurzamer en gezonder te maken’. En dat dan ‘geholpen door alle digitale mogelijkheden die we vandaag de dag hebben.’
Tijdmakers
De brede campagne is doorvertaald in een arbeidsmarktcampagne rondom het begrip ‘Tijdmakers‘. ‘Wat erop neerkomt dat we hen oproepen om te komen werken bij TNO en een stempel te drukken op deze tijd. De tijd voor innovatieve oplossingen waarmee we impact maken. De tijd om wereldwijd voorop te lopen in veiligheid, onze levens gezonder te maken en duurzaamheid naar een hoger plan te tillen. De tijd om samen te werken aan een betere toekomst. Door de kracht van wetenschap en ondernemerschap te bundelen. Voor de samenleving, overheid en ondernemers. Vandaag en morgen.’
TNO heeft een hoge naamsbekendheid, weet Regina van Hoof, director Marketing & Communications. ‘Maar tegelijkertijd heeft men een te beperkt beeld van TNO. Mensen weten niet precies wát we allemaal doen en voor wie. We worden als een hoog wetenschappelijke en technologische organisatie gezien, maar ook als afstandelijk en weinig benaderbaar. Daar brengen we nu verandering in. Zodat overheid en ondernemers, maar vooral ook talent ons nóg beter weet te vinden in de toekomst.’
True ideas
De campagne is gemaakt door True Ideas, het bureau dat in 2021 via een aanbesteding het TNO-account gewonnen. Managing Director Marlies Rövekamp: ‘We zijn al ruime tijd als strategisch/creatief partner van TNO bezig. Nu het hele fundament staat kunnen we de campagne gaan uitrollen en met elkaar verder bouwen aan de zichtbaarheid van TNO.’ Via mediabureau STROOM wordt de crossmediale campagne de komende tijd uitgerold op onder meer tv en diverse online kanalen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘Als een kind in een snoepwinkel’. De uitdrukking verraadt grote blijdschap, maar toch hebben ook ’s lands grootste snoepmakers het niet altijd makkelijk om goed personeel te vinden. En dus ook Perfetti Van Melle, waar niet alleen 450 rolletjes Mentos per minuut van de band rollen, maar bijvoorbeeld ook al jouw Chupa Chups-lolly’s, Smintjes, Frisk-mintjes, Look-o-Looks en Fruittella’s gemaakt worden. En niet te vergeten: de Klene-dropjes.
‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is.’
Voor No Tomato, het Bredase bureau dat de vraag kreeg een arbeidsmarktcampagne voor het bedrijf te ontwikkelen, moet die opdracht dan ook als een snoepwinkel gevoeld hebben. En al snel kwamen ze met een concept rondom een treffende woordspeling: pakjouwrol.nl. ‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is, in tegenstelling tot hun producten zoals bijvoorbeeld Mentos’, aldus eigenaar Mark-Jan Kleijsen. ‘Hiermee zijn wij aan de slag gegaan.’
Rol naar voren
De uiteindelijk zeer kleurrijke wervingscampagne ging aanvankelijk op zoek naar operators voor de Mentos-locatie in Breda, maar is – wegens succes – inmiddels ook verlengd en toegepast voor de Fruittella-fabriek in het Limburgse Weert. ‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren, in combinatie met een dubbelzinnige call-to-action. Operators die van aanpakken weten, krijgen daar van Perfetti Van Melle namelijk ook het nodige voor terug; niet alleen een lekker salaris, maar ook goede doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer’, aldus Kleijsen.
‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren.’
De wervingscampagne is (letterlijk en figuurlijk) uitgerold via online (social) kanalen én offline kanalen zoals abri’s, busreclame en zelfs zadelhoesjes. Inmiddels zijn er al een aantal operators aan het werk via deze campagne. Ook elders in de campagne is de woordspeling overigens nooit ver weg. De carrièresite van Perfetti Van Melle zelf heeft bijvoorbeeld de naam ‘unwrap your potential’ meegekregen, en we lezen hier onder meer dat werknemer Sergio een ‘zoete start’ had bij het bedrijf. Zoals gezegd: het moet een snoepwinkel zijn om voor zo’n bedrijf campagne te mogen maken.
Sinds 2001
Van Melle begon omstreeks 1840 een bakkerij in Breskens, die ook suikerballetjes verkocht. In 1900 begon Izaak van Melle deze ook machinaal te produceren. Omstreeks 1920 startte zijn broer Dirk-Machiel met een fabriek voor biscuits en wafels, waaronder het Mariakaakje. In de jaren 80 van de vorige eeuw verhuisde het bedrijf naar Breda, waar nu ongeveer 650 mensen werkzaam zijn. Het bedrijf is nu internationaal actief in meer dan 150 landen, en telt zo’n 17.000 medewerkers op meer dan 31 productielocaties.
In maart 2001 ontstond het huidige Perfetti Van Melle, nadat de aandelen van het Nederlandse Van Melle werden opgekocht door het Italiaanse Perfetti S.p.A., waarmee het al sinds 1979 samenwerkte. De hoofdkantoren van het bedrijf zijn nu gevestigd in het Italiaanse Lainate en het Nederlandse Breda. In Nederland zijn er productielocaties in Andelst (Look-O-Look), Breda (Mentos), Sittard (Smint en Frisk) en Weert (Fruittella). Het is daarmee een van de grootste snoepfabrikanten ter wereld.
Perfetti Van Melle haalde vorig jaar een omzet van bijna 2,5 miljard euro. Het bedrijf haalde eind 2022 nog het nieuws toen het de kauwgomtak van het Amerikaanse snackconcern Mondelez grotendeels overnam. Voor de Europese en Noord-Amerikaanse activiteiten legt Perfetti Van Melle 1,35 miljard dollar neer (een kleine 1,3 miljard euro). Ook fabrieken in de Verenigde Staten en Polen zijn onderdeel van de deal. Met de overname komen kauwgommerken als Stimorol, Bubbaloo, Trident en Bubblicious nu ook in handen van het Italiaans-Nederlandse bedrijf.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
500 buschauffeurs?! Dat is een stevige opdracht voor Transdev, een organisatie die bestaat uit meerdere labels, elk met een sterke regionale footprint, beter bekend onder de namen Connexxion, Breng, Hermes en dergelijke. Of we ook rekening kunnen houden met het laden van het werkgeversmerk? In feite 2 vraagstukken, directe werving én employer branding.
‘We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet.’
De primaire focus is de wervingscampagne. Wij zijn samen aan de slag gegaan met brainstormsessies. Het in kaart brengen en definiëren van positionering, doelgroep en de candidate journey om te komen tot een communicatieboodschap en aansprekend wervingsconcept welke past bij Transdev en haar regionale labels. We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet om de huidige werving op een ludieke manier te boosten.
In deze markt met vergrijzing onder werkende buschauffeurs is de pool te klein om mensen weg te trekken bij de concurrent. Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden is het credo. Hoe communiceer je dit dan op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met 1 relevante boodschap? Wij ontwikkelden samen de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.
‘We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.’
Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen spreken we mensen aan dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren zoals, betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laden we langzaam via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.
Maar hoe is het dan echt zo’n bus te besturen? Die ervaring kan worden opgedaan via de zg. zelfdebusbesturen-dag. Aangejaagd via een leadgen campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde zelf een half uurtje achter het stuur kan zitten, samen met een instructeur. Na afloop staat het recruitment team klaar om vragen te beantwoorden en is inschrijven voor de academy direct mogelijk, waar je wordt opgeleid tot buschauffeur .
Wat was de impact van de case?
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen. Een communicatieboodschap, gericht op het werven van buschauffeurs in een uniek, maar ook herkenbaar concept dat klopt met de kernwaarden en look & feel van Transdev.
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen.
Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev in deze fase herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s. Het zorgt er ook voor dat de huidige medewerkers zich betrokken blijven voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is wel identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder anderen, bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe doelgroep die nog niet eerder bij dit beroep heeft stilgestaan.
Heel bewust hebben wij de zogenoemde zelfdebusbesturen-dag geheel in een compleet ander jasje gestoken, om het actiematige karakter ervan te benadrukken. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Dit is een denderend succes gebleken!
We hebben de zelfdebusbesturen-dag in een compleet ander jasje gestoken.
Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In totaal meer dan 457 bezoekers op de zelfdebusbesturen-dagen en al 92 sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Er zijn zelf ook geluiden uit de markt merkbaar dat deze campagne wordt opgemerkt door concullega’s in de branche.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij zijn uitgegaan van de kracht van de gevestigde merken die bekend zijn in de eigen regio, in een nieuw framework, gecombineerd met een unieke boodschap. We behouden hierdoor de herkenbaarheid, zodat we geen tijd zijn verloren in het opbouwen van een nieuwe brand identity. Het unieke van deze campagne is dat de boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ toepasbaar is in het bereiken van diverse doelgroepen, door gebruik te maken van beroepsgroepen in het beeldmateriaal.
De boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ is toepasbaar in het bereiken van diverse doelgroepen.
En door de combinatie met de actiematige zelfdebusbesturen-dagen in een totaal andere look & feel hebben we ook de doelgroep in beweging gebracht, mensen kunnen echt ervaren hoe het is om achter het stuur te zitten. Deze ervaring draagt bij aan de kracht van mond-tot-mond. De intensieve samenwerking, goede brainstormsessies en het snelle schakelen tussen Transdev en het bureau is key geweest in het succes. Dit alles was natuurlijk niet mogelijk zonder de durf van Transdev om dit gewoon te doen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Opdrachtgever: Transdev, Adrie van Schalkwijk
Arbeidsmarktcommunicatie, Creatie, Concept & Mediastrategie en executie: Abovo Maxlead (via het eigen AMC label AMRecruitment): Contact Sue Ellen Balai
Alle afzonderlijke personen / namen staan in de bijgaande video
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Het is weer Internationale Vrouwendag, en dat betekent: volop aandacht voor vrouwen op de arbeidsmarkt. En dat gebeurt soms ook op plekken waar je het niet verwacht. Of misschien: júist op plekken waar je het misschien niet zou verwachten. Zoals bij het Rotterdamse Möller Autoschade, dat juist vandaag een ‘inspiratiecampagne‘ start om te laten zien dat ook vrouwen zeker welkom zijn in deze van oudsher door mannen gedomineerde technische branche.
‘De autoschade-branche heeft last van een imagoprobleem.’
‘De autoschadebranche heeft last van een imagoprobleem’, aldus Jolique Möller, zelf High Tech Collision Repair en MT-lid bij het bedrijf, en dochter van naamgever en oprichter Alfred Möller. ‘Te veel mensen hebben vaak nog een verkeerd beeld van het werk in de technische branche. Zo wordt gedacht dat het werk alleen voor mannen is en dat een techneut onder zware of vieze werkomstandigheden moet presteren.’
Magchelina en Jolique Möller
Maar de tijden zijn aan het veranderen, aldus Möller. Inmiddels is bij het Rotterdamse autoschade-bedrijf 17,5% van alle medewerkers vrouw. In de hele branche schijnt het zo’n 15% te zijn. Nog niet bepaald een gelijke vertegenwoordiging dus, en daarmee ook reden voor de inspiratiecampagne, waar ook moeder Magchelina voor wordt ingezet.
Niet alleen kantoorwerk
Met deze campagne hoopt Möller Autoschade een grote groep vrouwen te inspireren, aldus Jolique. ‘Door de veranderende autobranche worden er nieuwe banen gecreëerd en zijn vrouwen harder nodig dan ooit. Nog steeds denken mensen dat vrouwen in de autoschadebranche alleen maar op kantoor werken. Maar niks is minder waar. Ook beroepen als autoschadespecialist of autospuiter zijn voor vrouwen weggelegd. Vrouwen hebben oog voor detail en werken over het algemeen veel secuurder dan mannen.’
‘Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Bij Möller Autoschade werken in totaal zo’n 125 mensen, verdeeld over 6 vestigingen in de Rotterdamse regio. Het bedrijf vroeg onlangs zijn vrouwelijke collega’s waarom ze voor deze branche hadden gekozen. Veelal gaven aan dat de branche goede arbeidsvoorwaarden, genoeg uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt. Het werken met mannen ervaren ze over het algemeen ook als prettig, ‘door de duidelijke communicatie over en weer’, aldus Jolique. ‘De conclusie werd al snel duidelijk: er is geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk. Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, want mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Ladies Night
Het bedrijf zet zich overigens al langer in om meer vrouwen te interesseren voor een baan in de autoschade, en organiseert het voor de vrouwen ook aparte evenementen. Zo werd eind oktober vorig jaar nog een Ladies Nightgehouden, waar de gasten werden ontvangen met een roze gin-tonic tussen de Porsches.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Monteurs behoren tot de moeilijkst te werven functies. En zeker als het dan ook nog gaat om een specifiek type, zoals telecommonteurs of monteurs industriële deuren. Toch lukte het The Maintenance Company uit Apeldoorn om er recent in korte tijd 17 te vinden, uit een totaal van maar liefst 700 sollicitanten. En dat voor een cost-per-hire van in totaal slechts zo’n 2.500 euro, hetgeen bij deze beroepsgroep echt laag te noemen is.
‘Het loopt erg goed. Veel kandidaten, en ook veel hires.’
Rens Nijmeijer (foto rechts) is dan ook trots. Als recruitment consultant bij Pro Contact begeleidde hij de laatste maanden de campagne op social media die het succes mogelijk maakte. ‘Het loopt erg goed’, vertelt hij. ‘Veel kandidaten, en ook veel hires.’ Een deel van het succes zit hem erin dat ervaring als monteur voor beide functies niet vereist was, denkt hij. ‘De kandidaten kunnen een uitgebreide interne opleiding krijgen. Al hebben we natuurlijk wel het liefst mensen die technisch aangelegd zijn, en liefst wel een mbo-2-diploma hebben.’
Snelle opvolging
Dat er veel sollicitanten op de campagne afkomen bewijst volgens Nijmeijer dat de beelden goed aanslaan. Maar hij benadrukt ook de snelle opvolging die sollicitanten krijgen. ‘We zitten er bovenop. Zodra een sollicitant zich meldt, bellen we ze meteen vanaf een intern programma dat direct verbonden is met Facebook en Instagram. Via de advertenties op die platforms kunnen ze direct solliciteren, dan kun je je gegevens achterlaten en word je meteen gebeld.’
The Maintenance Company is een dienstverlener met een landelijk dekkend netwerk van allerlei technische allrounders. Het bedrijf is sterk in bijvoorbeeld de segmenten: koffie, water & vending, brandbeveiliging, beveiligingssystemen, toegangsdeuren en -systemen, sanitaire hygiëne, lift- en roltrap, koel- en oventechniek, printers en kopieerapparaten en oplaadsystemen. Het maakt onderdeel uit van de grotere ADG dienstengroep, die in totaal zo’n 15.000 mensen werk biedt.
Niet veel nodig
De samenwerking met Pro Contact loopt nu ongeveer een half jaar. ‘Zo’n samenwerking begint altijd met een strategische sessie’, legt Nijmeijer uit. ‘Dan bespreken we alle punten die nodig zijn, alle ins en outs van de functie, en maken we een debrief die wij vervolgens gebruiken voor de eerste selectie van kandidaten, alvorens we ze overdragen en inplannen bij de operationeel leidinggevende van The Maintenance Company.’
Voor een succesvolle campagne is niet altijd heel veel nodig, zegt hij lachend. ‘Een goede naam, een duidelijke huisstijl, een goede foto op de voorgrond, een korte beschrijving. Als je dat goed doet, kan het daarna bijna vanzelf gaan.’ Nijmeijer vertelt dat ze van de klant altijd eerst een lijst met locaties krijgen. Daar mogen ze vervolgens ‘de klassen vullen’. En is er één klas vol? Dan volgt een andere locatie, met weer de specifieke targeting op sociale media. ‘Van Emmeloord tot Enkhuizen’, zoals hij het uitdrukt. En dat werkt, benadrukt hij. ‘Succes is natuurlijk altijd leuk. Dat is waar ik energie van krijg.’
Voor wie ben jij er? Dat is de hamvraag van de nieuwe campagne van de Politie, ontwikkeld door bureau Steam, en vorige week live gegaan. De campagne wil de diversiteit in functies bij de politie benadrukken en laten zien dat de politie er voor iedereen is. Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt, wat je vakgebied of niveau is. Als je de motivatie, ambitie en het talent hebt, dan heeft de politie een baan die bij je past, zo is de boodschap.
‘Eén ding heeft iedereen bij de politie gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen.’
De campagne is een trendbreuk met de campagnes die de politie de afgelopen jaren voerde, en die zich vooral richtten op specifieke beroepen zoals agenten en IT’ers. ‘Voor wie ben jij er’ richt zich juist op de veelheid aan banen die de politie te bieden heeft: van agent tot docent, en van IT’er tot centralist, van rechercheur tot receptionist. ‘Allemaal hebben ze hun eigen drijfveer, maar één ding hebben ze gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen’, aldus Door van Dinten, Client Director bij Steam.
7.500 vacatures
De politie is onder andere op zoek naar administratief medewerkers, zedenrechercheurs, centralisten, forensisch onderzoekers en nog veel meer. De uitdaging is groot, met jaarlijks 7.500 vacatures (waarvan 2.500 opleidingsplaatsen) en het uitgangspunt om een zo divers mogelijke organisatie te zijn.
De politie is onder andere op zoek naar zedenrechercheurs en forensisch onderzoekers.
‘Daarom is het belangrijk om zo breed mogelijk te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om bij de politie te werken’, aldus Van Dinten. ‘We laten in de campagnevideo dan ook niet alleen de diverse functies en medewerkers zien, maar ook voor wie zij het politiewerk doen. Een centralist voor een vader in blinde paniek, een rechercheur om die ene speld in de hooiberg te vinden en een forensisch onderzoeker voor families die antwoorden zoeken.’
Voor iedereen, met iedereen
De politie telt momenteel zo’n 63.652 medewerkers en is daarmee de grootste werkgever van Nederland. Zij werken allemaal voor de vrijheid en veiligheid voor iedereen in Nederland. ‘Het is daarom belangrijk om te laten zien dat de politie dat graag ook mét iedereen doet’, licht Van Dinten toe. ‘Houd je van spanning, zet je je graag fysiek in? Of ben je juist op je best als je achter de schermen kunt puzzelen aan een zaak? Of doe je graag ondersteunend werk? Bij de politie kan het allemaal. Met deze campagne inspireren we mensen om te solliciteren bij de politie door de vraag op te roepen voor wie jij het mooie politiewerk wil doen.’
Met 63.652 medewerkers is de politie de grootste werkgever van Nederland.
In de campagne doen de komende weken op verschillende plekken in het land 12 politiemensen een boekje open over hun werk, om te laten zien dat ‘het meer is dan alleen het werk op straat.’ Zo laat centralist Priscilla op posters weten dat zij er is ‘voor jou als je belt in blinde paniek’, vertelt zedenrechercheur Ineke dat ze er is ‘voor jou als je wilt praten maar niet durft’ en zoekt OSINT-specialist Lisette overal op internet naar informatie die een onderzoek verder helpt, bijvoorbeeld als je geliefde spoorloos is.
De campagne is nog tot 19 maart te zien via commercials op tv, korte films voor in de bioscoop, online en op verschillende social media-platformen. Daarnaast wordt in de vorm van billboards en grote schermen op plekken waar veel publiek komt, buitenreclame ingezet.
Credits:
Account: Door van Dinten, Maxime Karman, Rene Kragt
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Eigenlijk hoef ik onze campagne niet te verkopen. Die verkoopt zichzelf als ik alleen al begin met te zeggen: de allereerste interactieve vacature-tattoo ooit in Nederland.
Net als onze zzp-monteurs zijn wij ook bereid die extra stap te zetten.
Wat was ons doel: het uitbouwen en versterken van de naamsbekendheid van Special Ops onder de doelgroep en leads genereren. Hoe denken we dat doel te kunnen bereiken: door in zee te gaan met Fama Volat en samen een spraakmakende campagne te realiseren waarbij we de grens opzoeken. How to stand out of the crowd? Want net als onze zzp-monteurs zijn wij ook bereid die extra stap te zetten die ons onderscheidt van de massa.
Voorliefde voor uitdagingen
Special Ops is een gespecialiseerd team van zzp-monteurs in de techniek met een voorliefde voor bijzondere uitdagingen. Ze worden hier speciaal op geselecteerd, getraind en ‘uitgezonden’. In een krappe arbeidsmarkt is men vanzelfsprekend blind geworden voor traditionele werving. Bovendien waardeert men een één-op-één-benadering.
De huidige Special Ops-monteurs komen op plekken waar potentiële kandidaten werken.
De huidige Special Ops-monteurs komen op plekken waar potentiële kandidaten werken. Daarom zochten we een manier om ter plekke maximaal indruk te maken op de doelgroep met de hulp van onze huidige medewerkers. Omdat opvallend veel monteurs een voorliefde voor tatoeages hebben, besloten we geen traditionele personeelsadvertentie te maken, maar een advertentie óp ons personeel. Door middel van de interactieve tatoeage werden potentiële kandidaten verrast met onze verborgen boodschap van ex-special-forces Sander Aarts.
Wat was onze media- & middelenstrategie? Met het enigszins beperkte budget dat we tot onze beschikking hadden, hebben we ons gericht op online video’s op eigen socials en branded content artikelen. Daarnaast hadden we een uitgekiende PR-strategie waarmee we mikten op maximale rumour around the brand en free publicity.
Wat was de impact van de case?
Ons mediabudget was slechts 15K – samen met ons mediabureau Greenhouse hebben we ingezet op branded content artikelen, social paid en instream video. Als belangrijkste KPI hanteerden we Qvisits (QV’s): een kwalitatieve bezoeker die tenminste 15 seconden met de content interacteert.
Dutchcowboys heeft het target van 4.000 QV’s eenvoudig behaald met een mooi conversiepercentage (qvisit/article view):
article views 5.218
QV’s 4.398
conversie 84,3%.
De publishers Man Man, Gewoonvoorhem en DailyBase hadden een totaal target van 11.000 QV’s en met 11.382 QV’s is dit ruim behaald.
Daarnaast hebben we een instream-video op Dumpert gedraaid. Dit leverde de volgende resultaten op. Impressies: 494.505, de completion rate lag met 74% binnen de benchmark (70-80%).
Websiteresultaten
+/- 1.500 paginaweergaven
55 views op opdrachten – 11 sollicitaties
155x zzp-inschrijfpagina bekeken – 7x ingevuld.
In campagneperiode 21 sollicitaties via Indeed.
Daarnaast hebben veel media de actie opgepakt, dit leverde de volgende PR-resultaten op:
PR-waarde 27.225 euro
Bereik 1,3 miljoen
Traffic website +700%
6x meer sollicitaties dan voorheen
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Erkenning voor de originaliteit en het opzoeken van de grens binnen dat wat mogelijk en ethisch verantwoord is. Het is spraakmakend en we wilden met zo min mogelijk budget een zo groot mogelijk effect creëren om zo aan onze naamsbekendheid te werken en talentvolle monteurs aan te spreken en uit de markt te halen. Free publicity is ook geslaagd, het is opgepikt door onder andere Omroep Brabant, Fonkmagazine, Marketingtribune en niet te vergeten door Werf&.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Team van Special Ops o.l.v. Saskia Daemen,
Fama Volat,
Greenhouse,
Sander Aarts,
ARfected,
Fabel Film,
Nicole van den Reek,
Suresh Sital,
Emma Ward en
Suzanne van der Horst.
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
De huidige arbeidsmarkt vraagt om creativiteit. Creativiteit in employer branding, arbeidsmarktcommunicatie, maar ook op het gebied van recruitment. De ‘blijf-bezig’ baan bij BCC is hier een uniek voorbeeld van. Gebruik makend van negatieve trends op de arbeidsmarkt tóch vacatures weten te vervullen.
Hoe zorg je ervoor dat je er in een tijd als deze uitspringt?
Ook binnen de retail is het werven van talent een uitdaging. De concurrentie is moordend en iedereen vist in dezelfde vijver. Hoe zorg je ervoor dat je er in een tijd als deze uitspringt als werkgever? Hoe zorg je dat je vacatures wél vervult en de klanten in je winkels netjes te woord kunt staan. Simpelweg (net als anderen) inzetten op de massa moet je uiteraard doen, maar is niet toereikend.
Strategisch kijken
Samen met BCC heeft FairSterk strategisch gekeken naar kansen op de arbeidsmarkt, passend bij het employer brand van BCC. Gepensioneerden bleken hierin een vaak gepasseerde doelgroep. Een doelgroep die over kwaliteiten beschikt, die niet altijd op waarde worden geschat. Geheel passend bij het employer brand van BCC, talent ontdekken, ontwikkelen en medewerkers in hun kracht inzetten, is de ‘blijf-bezig’ baan ontstaan.
Vrijwel alle kandidaten kregen een contract aangeboden.
Na een campagne met doelgroepgerichte content werden afgelopen augustus de eerste ‘senioren’ uitgenodigd in de winkels van BCC. En met succes. Vrijwel alle kandidaten kregen een contract aangeboden.
Wat was de impact van de case?
Naast de concrete resultaten; diverse aannames, waaronder 5 in een uitdagende regio als Limburg, is ook de impact op de organisatie groot. Medewerkers waren in eerste instantie sceptisch, maar zien uiteindelijk de (waardevolle) kwaliteiten van deze nieuwe groep collega’s. Nieuwe en oude generaties kunnen van elkaar leren wat ten goede komt van de klantbeleving in de winkels.
Nieuwe en oude generaties kunnen van elkaar leren wat ten goede komt van de klantbeleving.
Daarnaast is ook de impact buiten de organisatie zichtbaar. Het initiatief leidde tot media-aandacht waardoor BCC naast de campagne ook via andere kanalen bekendheid genoot.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt merken we bij FairSterk nog steeds dat werkgevers het moeilijk vinden om out of the box te denken. Veelal wordt toch ingezet op het vinden en aantrekken van de ideale doelgroep. Een doelgroep die vaak juist niet of bijna niet te vinden is.
‘We hopen met deze case een voorbeeld te stellen voor de markt.’
We zijn dan ook trots dat we samen met BCC hebben kunnen inzetten op de ‘blijf-bezig’-baan. Een perfect voorbeeld hoe creatief denken en gebruik maken van negatieve trends op de arbeidsmarkt, een organisatie kunnen verrijken, zowel kwantitatief als kwalitatief. We hopen met deze case een voorbeeld te stellen voor de markt en voor andere werkgevers zodat ook zij anders durven te denken en te doen.
Credits case
Bij deze case zijn diverse lagen van de organisatie van BCC betrokken. Van het management tot de werkvloer. In hoofdlijnen is vooral geschakeld met HR en recruitment. Vanuit FairSterk is nauw samengewerkt via een recruitmentspecialist op locatie en de multidisciplinaire inzet van het creatieve team.
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Na de verkoop van JAM aan ons nieuwe moederbedrijf TRIXXO werd het tijd voor een rebranding. JAM is er voor studenten, starters en young professionals en onze tone-of-voice moest daar meer op gericht zijn. De totale rebranding werd afgetopt met een crossmediale campagne onder de titel ‘Dachten wij ook altijd!’ Een campagne die uit het leven gegrepen is van een student waarbij een dagdagelijkse setting omgetoverd wordt in een werkomgeving!
Er werd zelfs een doosje paracetamol uitgedeeld, onder de noemer ‘De ziekste banen’.
Een korte opsomming van uitingen tijdens de intro weken in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg;
Abri’s op A-locaties (Werken geen feestje? Dachten wij ook altijd!)
Samenwerking met de grootste studentenvereniging van Eindhoven
Online video campagnes met de doelgroep in de hoofdrol
Guerrilla-actie in de steden, uitdelen van JAM-paracetamol-doosje: ‘De ziekste banen’
Opnemen van straatinterviews tijdens de introweek voor TikTok en Instagram
Dit allemaal in onze eigen gloedjenieuwe stijl.
Wat was de impact van de case?
Supertof allemaal, maar wat leverde de case op? Nou, 280.000 jongeren bereikt op instagram, 235.000 jongeren bereikt op TikTok (inmiddels meer dan 2 miljoen views!), +7.000 bezoekers op onze website. Cijfermatig hebben we een stijging in volgers gezien op onze socials. Meer dan 500.000 jongeren werden bereikt in slechts een week tijd. Intern heeft de rebranding ervoor gezorgd dat we nog dichterbij onze doelgroep zijn komen staan. Maar het belangrijkst: talloze gelukkige starters op de arbeidsmarkt die met een zetje in de rug van JAM bij de gaafste opdrachtgevers terecht kwamen en hun carrière een vliegende start konden geven!
Als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven!
Natuurlijk kunnen we hier een prachtig verhaal opschrijven, maar als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven! Daarom blijven wij inzetten op content die met de doelgroep gemaakt wordt, die prikkelt en bindt!
Paracetamol-doosje
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Allereerst voor onze doelgroep: studenten, starters en young professionals verdienen een kans op de arbeidsmarkt! Zeker nu! Wij blijven weg van de traditionele werving en stellen de kandidaat écht centraal. Cv’s worden omgedraaid tijdens een kennismaking omdat we verder kijken dan dat papiertje. Daarnaast moeten we natuurlijk winnen omdat het de ultieme bekroning zou zijn op onze rebranding en nieuwe manier van creatief denken. Iets wat ook intern voor best wat uitdagingen heeft gezorgd maar het resultaat zijn we trots op! Met de ambities van JAM om verder het land in te dringen zou dit een mooie steun in de rug zijn.
@jamwerktStudy, party, work, repeat. ??Ben jij op zoek naar een flexibel bijbaantje? Die hebben we voor je. Join the Fresh Force! ⚡
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
Marketing afdeling
Nikki Theuns (allround marketeer, inmiddels aan nieuwe uitdaging begonnen)
Romy Jans (content marketeer)
MT
Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment Manager)
Tessy van Asperdt (HR & Backoffice)
Joris Raaijmakers (Commercieel Manager)
Steven Spooren (Operationeel Manager)
Extern:
ZUID Creatives (Tilburg)
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook.’ Met die pay-off is de ‘blauwe zwaan’ recent begonnen met een campagne om nieuwe bagagemedewerkers aan te trekken. De campagne kreeg de titel ‘Meet the Koffers’ mee (vrij naar Meet the Fockers). Ook de verdere humor in de campagne moet helpen een van de moeilijkst te bereiken groepen aan te spreken en te overtuigen.
‘Hoe ís het eigenlijk achter die schermen, wat gebeurt daar allemaal? Om daarachter te komen voerden we persoonlijke gesprekken met echte ervaringsdeskundigen: de koffers’, legt Hugo van de Hoef het idee achter de campagne uit. ‘In een drietal interviews vertellen ze over hun ervaringen, en spreken ze hun waardering uit over alle inzet en aandacht van het personeel. De campagne geeft daarmee een unieke kijk op zowel dit werk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.’
Drie video’s
Van de Hoef tekende als creative director van Kaliber Interactive voor de campagne, die ‘de andere kant van het verhaal van het personeelstekort’ wil vertellen. Er zijn in eerste instantie drie video’s gemaakt. Zo ontmoeten we koffer René, die kampt met vliegangst, de koffers Mimoun en Lies die net op honeymoon zijn geweest (en wat daar allemaal van komt…), en koffer Annet, die alleen maar business class vliegt. Dat ze allemaal formaat handbagage zijn en dus waarschijnlijk nooit in de handen van de bagagemedewerkers zullen vallen? Een kniesoor die daarover valt. De humor blijft eenvoudig overeind.
Of het ook genoeg is de doelgroep te overtuigen? Dat moet de komende tijd duidelijk worden. Dat het hard nodig is, weten we immers al wel. Schiphol verwerkt jaarlijks zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 tot 180.000 stuks. Bijna 40 procent van al die koffers is transferbagage: bagage van passagiers die op Schiphol overstappen. Maar het is zwaar werk, en het lukt al jaren nauwelijks hier voldoende mensen voor te vinden. Daardoor moet Schiphol dit jaar voor het tweede keer op rij afschalen in aantal vluchten – en kunnen dus minder mensen dan gehoopt hier het vliegtuig pakken.
Kleine marges
De bagageafhandeling is een zaak tussen luchtvaartmaatschappijen en uitvoerende afhandelbedrijven, die opereren met kleine marges. Bovendien spelen allerlei arbeidsvoorwaardelijke facetten ook een rol. Zo toonden de onderzoeksredacties van de NOS en Nieuwsuur in september aan dat deze bedrijven hun personeel al jaren fysiek te zwaar werk laten doen, terwijl ze op de hoogte waren van de gezondheidsrisico’s. De FNV heeft daarop een meldpunt geopend, waar inmiddels ruim 400 meldingen zijn binnengekomen. De advocaat van de bond wil vergoedingen eisen van mogelijk honderdduizenden euro’s per persoon.
Daarvoor was er ook al veel ophef over de ZEMBLA-uitzending ‘Ziek van Schiphol’, die op 9 december 2021 werd uitgezonden en aantoonde dat zo’n 20.000 platformmedewerkers van Schiphol dag in dag uit in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen werken – met alle gezondheidsgevolgen van dien. Iets wat overigens ook al 15 jaar bekend bleek te zijn bij de arbodiensten van Schiphol en de KLM. Deze ZEMBLA-uitzending leidde destijds tot onder meer maar liefst 72 Kamervragen – maar feitelijk nog nauwelijks tot verbetering van de situatie van de platformmedewerkers.
Tekorten op Schiphol
De personeelstekorten op Schiphol beheersen al langere tijd het nieuws. Vorig jaar waren het nog vooral de beveiligingsmedewerkers die zorgden voor problemen in de operatie van de luchthaven, maar het tekort aan hen lijkt nu beheersbaar geworden. Maar nu is het dus vooral het gebrek aan bagageafhandelaars dat roet in het eten gooit. Maar ook de LVNL heeft al langer te kampen met tekorten. En vakbond NVLT trok recent nog aan de bel over het grote tekort aan vliegtuigmonteurs in Nederland. ‘Het is alle hens aan dek. Als de tekorten verder toenemen, zal de vliegproductie niet langer kunnen worden gegarandeerd.’
Credits campagne
Bureau: Kaliber Interactive
Concept: Fabian Schulting, Stan van Zon, Hugo van de Hoef (CD)
Producer: Janine Freriks
Strategie: Sytse Kooistra, Laurens Mooiweer
Account: Gert-Jan Noordanus
Productie: Holy Fools (Regie: Tom Rijpert / producer: Elles Markx)
Lean én green. Analytisch én duurzaam. Georganiseerd én blij. Clever én caring. Bij de Faber Group kun je het allebei tegelijk zijn, zo wil het Eindhovense familiebedrijf duidelijk maken. ‘We carry impact‘, zo is de algemene bedrijfsslogan van de specialist in het verduurzamen van supply chains met circulaire ladingdragers door heel Europa. En via dat motto kwam het bedrijf op het idee om in hun allereerste arbeidsmarktcampagne ooit medewerkers met hun eigen evenbeeld te laten rondlopen.
‘Het employer branding-concept en de campagne borduren voort op de purpose van dit bedrijf’, aldus marketing & communication manager Ronald Panis. ‘We hebben de ambitie om een positieve impact te hebben op het milieu, onze klanten en de wereld van ladingdragers – gedreven door de verantwoordelijkheid ‘to carry with care’. Het is dezelfde verantwoordelijkheid die Faber Group beweegt om goed voor haar medewerkers te zorgen, zodat zij een betekenisvolle impact kunnen hebben in het werk dat ze doen.’
Meer dan één versie van jezelf
Het creatieve concept: werken bij (een van de divisies van) Faber Group betekent dat je meer dan één versie van jezelf kunt zijn en betekenisvolle impact kunt maken. ‘Dat concept hebben we vertaald in een campagne waarin collega’s letterlijk hun impact dragen door een kopie van zichzelf op ware grootte bij zich te dragen.’ En dat dan gecombineerd met ‘bewoordingen met een onverwacht contrast’, aldus Panis. ‘Met daarin meestal een ‘harde’ en ‘zachte’ competentie gecombineerd, zoals ‘hoe slim en zorgzaam kun je zijn’, om de aandacht en nieuwsgierigheid van de ontvanger te trekken.’
De campagne komt met een speciale carrièresite die meer vertelt over de 600 werknemers tellende Faber Group en haar divisies, activiteiten, doelen en kernwaarden. ‘Natuurlijk worden hier alle vacatures en voordelen van werken bij Faber Group gepresenteerd, evenals de mogelijkheid om een open sollicitatie te sturen of te solliciteren naar een stage- of leer & werkplaats’, legt Panis uit. Verder is er een serie ‘ondersteunende content’ ontwikkeld, zoals advertenties en video’s voor sociale media.
Het concept en de campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met het Eindhovense bureau We Are Someone en Tightlight Productions uit het Duitse Aken. ‘Het is een van de coolste campagnes geworden waar ik voor gewerkt heb’, stelt Panis. ‘Gebaseerd op onze purpose, en met onze eigen medewerkers in de hoofdrol. Het was fijn om met iedereen door heel Europa hieraan samen te werken, en ik ben echt trots op het resultaat. En er komt nog meer aan!’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Het moment waarop je weet dat je het verschil hebt gemaakt. Dat bijzondere moment noemen ze bij de accountants van Grant Thornton ook wel het & you-moment. En het is precies dat moment dat het uitgangspunt is geworden van de recent gestarte landelijke arbeidsmarktcampagne, waarin eigen medewerkers het verhaal vertellen over hun bijzondere carrièremoment.
‘We laten zien dat je hier niet alleen helemaal jezelf kunt zijn, maar dat je ook meteen volop meedraait.’
Met de campagne wil Grant Thornton haar positie op de arbeidsmarkt verstevigen. Het bureau bedacht vanuit de internationale bedrijfsstrategie daarvoor in samenwerking met bureau Steam een nieuwe aanpak, die deels voortborduurt op de campagne ‘Grant Thornton, accountancy, tax, advisory & you’ uit 2020. ‘Maar sinds die campagne is er veel veranderd’, aldus Theo Ostermann, bestuurslid voor HR bij het accountantskantoor. ‘Het hybride werken heeft een vlucht genomen, de arbeidsmarkt staat – zeker in de accountancysector – enorm onder druk en ook binnen onze eigen organisatie waren er op strategisch vlak veranderingen.’
Menselijke visie op het vak
Tijd voor een nieuwe campagne dus. En daarbij wilde Grant Thornton ook wegblijven bij ‘de menselijke maat’. ‘Die is sinds corona bij veel bedrijven hoog op de agenda komen te staan en daarmee minder onderscheidend.’ In plaats daarvan zit de aanscherping van de campagne vooral in ‘de werkmentaliteit die we duidelijker laten zien’, aldus Ostermann. ‘We zoeken naar talent dat het leuk vindt om diep te graven, kritische vragen durft te stellen, wil vernieuwen, veranderen en ontwikkelen. We blijven ‘& you’ als verhaal richting de arbeidsmarkt voeren, maar dan wel in een nieuw jasje.’
‘We zoeken talent dat het leuk vindt om diep te graven.’
Bureau Steam kreeg om de opdracht voor de employer branding-campagne door te ontwikkelen rondom het & you-concept. Bart Jonker, bestuurslid clients en markets vertelt: ‘We laten zien dat je bij Grant Thornton niet alleen helemaal jezelf kunt zijn maar dat je vanaf het begin serieus wordt genomen en meteen volop meedraait met de kans te laten zien wat je in huis hebt. We zetten dat verhaal op een authentieke en frisse manier neer met echte verhalen van eigen medewerkers.’
Zichtbaarheid en trots
De campagne kwam tot stand in samenwerking met bureau Steam (concept), Onze Kapel (creatie en productie) en mediabureau Zuiver/Wind mee. Grant Thornton richt zich met de campagne vooral op starters en mediors, maar hoopt ook een bredere doelgroep aan te spreken. Een brede mediainzet moet zorgen voor een grote zichtbaarheid in de markt. En bij eigen medewerkers. ‘Ik ben oprecht trots op deze campagne’, vertelt Ostermann. ‘We gaan naar buiten op een manier waarop we dat nog niet eerder hebben gedaan. Ik merk dat dat ook enorm resoneert binnen onze organisatie. Het geeft collega’s echt een gevoel van trots.’
‘Ik merk dat de campagne ook enorm resoneert binnen onze organisatie.’
Bij Grant Thornton in Nederland werken zo’n 600 professionals vanuit 8 vestigingen. Internationaal zijn er zo’n 62.000 collega’s in ruim 135 landen. De campagne sluit daar goed bij aan, denkt Jonker: ‘De kleurrijke manier waarop invulling is gegeven aan deze campagne is heel eigen en tegelijk onderscheidend. Het is ook een mooie weerspiegeling van de diversiteit die wij zo hoog in het vaandel hebben staan. Ik heb hoge verwachtingen van de campagne en kijk met veel plezier uit naar de resultaten.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.