Helemaal verdwenen of allemaal talentconciërges? (4 scenario’s hoe recruitment eruit kan zien in 2028)

Als de uitvinding van het vuur. Vraag Google-CEO Sundar Pichai hoe hij de ontwikkeling van A.I. ziet, en hij komt met deze vergelijking. Zó groot is volgens hem de impact ervan. Maar in deze nieuwe realiteit, wat gebeurt er dan met recruitment? En ook belangrijk: wat gebeurt er met recruiters? ‘A.I. verandert alles’, aldus Kevin Wheeler. ‘Computers spreken binnenkort op een niveau waarop mensen niet meer kunnen zien of ze met een machine of een mens praten. Hoewel menselijk oordeel nog steeds nodig zal zijn, worden de traditionele taken van veel beroepen, zoals recruiters, waarschijnlijk vervangen door geautomatiseerde hulpmiddelen.’

Zulke middelen zullen ‘een enorm vergrote kennis hebben van menselijk sociaal gedrag na het analyseren van sociale media en online interactie. Met een volledig geheugen, enorme hoeveelheden informatie en het vermogen om gegevensbronnen te integreren en samen te voegen, is de kracht van A.I. bijna grenzeloos’, aldus de recruitmentgoeroe.

Vier scenario’s

De Future of Talent Institute-founder zette recent 4 scenario’s onder elkaar voor het jaar 2028. Een zinvolle exercitie, zegt hij. ‘Door na te denken over een aantal wilde mogelijkheden, zien we wat zou...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

Grappig: hoe opkomst ChatGPT juist leidt tot flink groeiende vraag naar… schrijvers

Ben je niet bang voor je baan? Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er weinig vragen die professionele schrijvers vaker gesteld krijgen. De teksten van de A.I.-tool zijn immers zó goed, dat tekstschrijver binnenkort wel eens een uitstervend ras zou kunnen zijn, zo wordt wel eens gedacht. In werkelijkheid is juist het omgekeerde het geval: nooit eerder waren schrijvers van teksten zo gewild. In een ranglijst van Freelancer.com van de snelst groeiende freelance beroepen staan ze fier op nummer 1.

Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren.’

‘Hoe verder de ontwikkelingen van artificial intelligence gaan, hoe groter de behoefte aan menselijke creativiteit’, zo tekenen de onderzoekers op. ‘Kunstmatige intelligentie voedt een hausse in contentcreatie, met name gericht op schrijf-, marketing- en videoproductievaardigheden’, aldus Freelancer.com-CEO Matt Barrie, in een persverklaring. ‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren sneller dan ooit tevoren.’

Meer tekst, graag!

Ook andere ‘marketing’-functies zijn in opkomst, maar het blijken toch vooral de contentcreators en tekstproducenten naar wie nu veel vraag is. De totale top-5 van Freelancer.com, voor het derde kwartaal van dit jaar:

  1. Copy typing (plus 28,7% naar 8.213 vacatures)
  2. Word (plus 24,8% naar 5.485 vacatures)
  3. Search engine marketing (plus 24,1% naar 2.881 vacatures)
  4. Copywriting (plus 23,8% naar 10.817 vacatures)
  5. Ghostwriting (plus 23,1% naar 7.852 vacatures)

Ook videoproductie zit trouwens in de lift, met over het hele jaar berekend groeipercentages variërend van 58 tot 77%, voor vacatures in bijvoorbeeld videografie en videoproductie. ‘A.I. kan creativiteit nog niet vervangen’, kopt het bedrijf daarom zelf boven de opvallende resultaten.

‘A.I. kan creativiteit blijkbaar nog niet vervangen.’

Matt Barrie: ‘Zelfs nu meer bedrijven zich tot A.I. wenden om content te maken, is de vraag naar menselijke schrijvers om manuscripten te redigeren, SEO-geoptimaliseerde blogposts te schrijven en scripts op te stellen voor creatieve projecten sinds begin dit jaar toegenomen. We zagen een soortgelijke trend in het eerste kwartaal, toen creatieve designbanen floreerden, ondanks dat de belangstelling voor generatieve A.I. verdrievoudigde.’

En niet eens slecht betaald

Zet de opkomst van ChatGPT dan in elk geval wel de tarieven onder druk? Ook daar heeft het weinig schijn van. In veel gevallen kunnen schrijvers overal vandaan werken en hun eigen uren bepalen, zolang ze hun deadline maar halen, volgens FlexJobs. En hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je je tarief kunt vaststellen: schrijvers op Freelancer.com vragen tot 250 dollar per uur. Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Het is een trend die wordt bevestigd door een andere freelance marktplaats, Fiverr. Hoofd verticals en innovatie Yoav Hornung zegt dat het platform vraag blijft zien naar algemene schrijfdiensten, zoals boekredactie, maar ook meer interesse in het inhuren van freelancers voor A.I.-gerelateerde schrijfdiensten, zoals A.I.-contentredactie. Die banen zagen vorig kwartaal een stijging van 80%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.

Bron: Reddit

‘A.I. content is ook niet alles’

Neem de 28-jarige Gabrielle Gerbus, freelance tekstschrijver en SEO-specialist die haar tijd verdeelt tussen Thailand en Los Angeles. Aanvankelijk was ze ‘een beetje bang’ voor de impact die AI zou hebben op haar kansen op de arbeidsmarkt, geeft ze toe. Maar ze besloot A.I. in te zetten in haar professionele schrijfwerk en leerde de fijne kneepjes van ChatGPT en andere generatieve A.I.-tools, zodat ze A.I.-contentredactie aan haar portfolio kon toevoegen. Ze vraagt 100 dollar (en meer) voor deze service. Een markt die sinds de introductie flink is gegroeid, zegt ze. ‘Omdat bedrijven best beseffen dat A.I.-content ook niet alles is.’

‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten.’

In een lang essay onder de leuk woordspelige titel AI know what you did last summer schreef Matt Barrie al eerder dat de nieuwste A.I.-technologieën werk niet vervangt, maar dat freelancers zich wel moeten aanpassen. ‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten. Illustratoren worden cinematografen. Schrijvers worden redacteuren. Softwareontwikkelaars worden productmanagers. Afgestudeerden leiden nu een onderzoeksgroep.’ Hij benadrukt dat A.I. in die zin ook een grote kans is voor freelancers en stelt dat A.I.-gestuurde freelancers uiteindelijk de winnaars zullen zijn.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

5 belangrijke trends in moderne employer branding

Aan de vooravond van World Employer Branding Day, dat deze week plaatsvindt in Amsterdam, vond op het kantoor van SteamTalmark woensdag een klein voorafje plaats, in de vorm van een internationaal evenement(je) met korte presentaties over de grootste trends in employer branding. Het was het eerste evenement in het kantoor sinds corona, dus een beetje bijzonder was het zeker. Maar welke lessen staken we er nu precies op over de huidige wereld van employer branding? We pikken er 5 uit.

Les #1. Ambities centraal

Ja, je moet in je employer branding een waarachtig verhaal vertellen, en altijd dicht bij de waarheid blijven. Het wordt inmiddels zo vaak gezegd dat het bijna een cliché is, trapte strategisch directeur Jari Kloppenburg de middag af. Maar alleen maar de waarheid laten zien is niet genoeg, zei hij ook. Het is bovendien vaak nogal sáái. Wil je als werkgeversmerk onweerstaanbaar worden, dan is het volgens hem dus niet alleen nodig om te laten zien hoe het nú is, maar ook waar je naartoe wilt. Je ambities, kortom. ‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant, ook voor potentiële medewerkers.’

‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant.’

Hij laat een video zien van Enexis, die niet eens als werkgeverscampagne is opgenomen, maar die wel een werkgeversverhaal vertelt, én tegelijk de verandering laat zien die de organisatie wil doormaken. Als employer branders moet je dus niet alleen een true story brengen, zegt hij, maar ook een attractief verhaal. Niet focussen op de status quo, of wat je vandaag doet, maar juist ook focussen op je doelen, waar je naartoe wilt. ‘Zo kweek je verlangen bij je doelgroep.’

Een ander voorbeeld vond hij in een video waarin ABN Amro open en bloot alle eigen ambities en uitdagingen in de boodschap verwerkte. ‘De bank vertelt daarin een eerlijk verhaal. Dat nog lang niet alle hypotheken al duurzaam zijn. Dat slechts 35% van de topposities door vrouwen wordt ingenomen. En ze vragen mensen mee te komen werken om dat te veranderen. Dat is interessant, vind ik. Ze stappen over hun status quo heen. Dat is waar employer branding voor mij over gaat. Als je begint met je ambities als organisatie, spreek je ook de ambities van het talent aan. Op het kruispunt van die ambities kom je elkaar tegen, daar gebeurt het.’

Les #2: Glocalisation

De volgende spreker van de middag ging in op een al langer bekend probleem: hoe ga je om met wereldwijde werkgeversmerken, terwijl de lokale situatie overal anders is? Het antwoord van Robindro Ullah, CEO van het Berlijnse Trendence Institute: glokalisatie. Oftewel: omarm het wereldwijd gezamenlijke in een merk. Maar pas het tegelijk aan op de lokale omstandigheden. Zoals een iPhone ook wereldwijd hetzelfde is. Maar tegelijk heel veel mogelijkheden voor personalisatie kent. En zoals H&M in elke winkelstraat er min of meer hetzelfde uitziet. Maar toch in Tokio net iets andere kleren heeft hangen dan in Rome of Parijs.

Het ultieme voorbeeld, aldus Ullah: sociale media. Het gaat om wereldwijde platformen. Maar leveren hun product ultra-gepersonaliseerd bij je af. Daar kunnen volgens hem ook werkgeversmerken van leren. ‘Een wereldwijd merk is van belang. Maar zorg dat je het altijd kunt aanpassen aan de locatie, of aan bepaalde doelgroepen.’ Dat alles onder de stelregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

Handige vuistregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

En data over verschillende landen kunnen je daarbij helpen, zegt Ullah. Zo is het handig om te weten dat er een wereldwijde trend is waarin werknemers zoeken naar meer waardering. ‘Werknemers willen dat werkgevers hen echt zíen.’ Maar waar ze dat in Italië het liefst zien in de vorm van een promotie, is dat in het VK het liefst een salarisverhoging, en in Duitsland en Nederland juist eerder erkenning door de leidinggevende. ‘Daar kun je ook in je lokale employer brand rekening mee houden’, aldus Ullah.

Les #3. Géén e-shop

De Utrechtse Data Science Engineer Chris Pfaff ging daarna in op de rol van Artificial Intelligence in het huidige employer branding. Zijn stelling: recruitmentsites werken nu nog te vaak als e-commercesites: ze proberen bezoekers snel door de funnel heen naar een conversie te loodsen (lees: de sollicitatie). Maar een werkenbij-site is daar natuurlijk op geen enkele manier mee te vergelijken, zegt hij. ‘Ik koop zelf 12 keer per maand iets online. Maar een mens wisselt slechts 12 keer van baan in zijn hele leven. Dat is echt iets heel anders. We gebruiken dus methoden die niet passen bij de context waarin we zitten.’

Met andere woorden: er is een nieuw model nodig, legde Pfaff zijn gehoor uit. En dat zit hem niet in het volgen van individuele bezoekers, zegt hij, maar eerder in: het herkennen van patronen in het gedrag dat mensen op je website hebben. Daarmee kun je nieuwe groepen aanspreken, en je doelgroepen leren kennen. Het is een aanpak die ook veel minder privacygevoelig is dan mensen met cookies achternazitten, stelt hij.

Vergelijk het met een verkeerstelling op de weg, zegt hij. Ook daar kun je veel informatie uithalen, zonder te weten wíe er nou precies reed. ‘Als je dan het gedrag op lange termijn volgt, kun je de computer vragen te kijken wat daarin verandert. En dan kun je patronen ontdekken, waarmee je weer je doelgroepen kunt vergroten en leert wie je het beste waar en hoe kunt targetten. Omdat je dan niet naar het individueel gedrag van een bezoeker kijkt, maar naar alle events en touchpoints op een site. En het talent uiteindelijk zijn eigen keuze laat bepalen.’

Les #4: Sociale media is óók lange termijn

Ja, sociale media gaan hard. Wat je vandaag post, is morgen alweer ondergesneeuwd in een nieuwe brij aan berichten. Maar denk niet dat je het daarom maar moet zien als een quick fix, zei Ben Fox, Social media Director van Blackbridge London. Ook hoe je je als merk gedraagt op social media vraagt een langetermijnstrategie. ‘Social media hebben soms een slechte reputatie, maar als je het juist gebruikt kun je een grote impact maken!’

‘Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom.’

Sociale media worden vaak vooral gebruikt om een boodschap te zenden. Maar Fox roept op ook hier toch vooral je doelgroep niet te vergeten. ‘Denk altijd eerst aan je publiek, en plan vervolgens rondom hun behoeftes. Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom. Focus op het ondersteunen van je doelgroep en hoe je waarde aan hun leven kunt bieden. In plaats van alleen maar marketingboodschappen te sturen. En bekijk hoe je de resultaten op lange termijn kunt monitoren, in je hele marketingmix. Alleen zo kun je je output optimaliseren, zonder steeds achter weer een nieuw kanaal aan te lopen.’

Les #5: Flip the funnel

Nog even terug naar Jari Kloppenburg. Want hij had het niet alleen over het centraal stellen van ambities, maar ook over ‘flip the funnel‘. Wat hij daarmee bedoelde? Dat we in deze krappe arbeidsmarkt moeten afstappen van het idee onze kandidaten in een trechter te moeten stoppen, ‘want dat maakt je potentieel alleen maar kleiner’. In plaats daarvan kun je volgens hem beter aansluiting zoeken bij het marketingmodel van Binet en Field, en van een verticale naar een horizontale focus te gaan, waarbij ook veel meer aandacht is voor latent talent.

Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, aldus Kloppenburg. Maar we helpen onszelf er op termijn niet of nauwelijks mee. Het is een beetje zoals de gele lijn in het Binet en Field-model: elke keer een kortetermijninvestering, elke keer een korte klap, maar weinig winst op de lange termijn. Terwijl: als je gaat focussen op het langetermijnpotentieel van de hele doelgroep, en bij hen je merk langdurig onder de aandacht brengt, dan bouw je memorabiliteit, en wordt het effect van je inspanningen steeds een stukje groter.

‘Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal op hetzelfde neer. Maar maakt je potentieel niet groter.’

Dus het gaat er volgens hem om twee werelden samen te brengen: aan de ene kant met employer branding inzetten op het brede potentieel, op de lange termijn, op een emotionele connectie, en op herkenbaarheid, terwijl je aan de andere kant blijft inzetten op recruitment performance – dus met korte termijn conversiegedreven targeting, rationeel, ‘want mensen weten daar al dat ze willen solliciteren’, en responsief. ‘En als je die twee begrippen weet samen te krijgen, hoeven we niet alleen de kleine groep bezoekers steeds verder uit te knijpen, maar maken we ons potentieel juist groter’, sloot hij hoopvol af.

Meer weten?

Of volg de Masterclass Employer Branding bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie:

 

Maak kennis met Mona. Zij voert 2.000 sollicitatiegesprekken per dag

We hadden in Nederland natuurlijk Scotty al, die potentieel tot wel een half miljoen (!) kandidaten per uur kan bellen voor een prescreening. In het Duitse Saarbrücken is recent een soort slim zusje geboren, die de naam Mona heeft meegekregen. Ze spreekt inmiddels 25 talen, en voerde daarin de afgelopen maanden al zo’n 20.000 sollicitatiegesprekken (van 20 minuten), deed ruim 25.000 belletjes, en stuurde meer dan 75.000 mails. Allemaal volautomatisch. Geen wonder dat enkele van de grootste uitzendbureaus ter wereld al geïnteresseerd zijn, of zelfs al klant bij het bedrijf.

Mona is de ideale recruiter die je als uitzendbureau altijd al in dienst wilde hebben, stelt de 24-jarige oprichter Felix Adam, die haar volgende maand introduceert in Nederland, tijdens het Jaarcongres A.I. en recruitment. Van het zoeken naar sollicitanten en het coördineren van afspraken tot zelfs het declareren van contracten; Mona doet het allemaal in een handomdraai. ‘Onze geavanceerde kunstmatige intelligentie analyseert grote hoeveelheden gegevens in realtime en levert nauwkeurige inzichten om besluitvorming te ondersteunen’, aldus Adam.

Begonnen in biohacking

Toen hij vorig jaar zijn bedrijf begon, richtte Felix Adam zich aanvankelijk nog op biohacking. Mona hielp gebruikers toen nog er een gezonde levensstijl op na te houden en hun gezondheid te verbeteren. Gaandeweg ontdekte hij echter een nog veel interessanter gebied: dat van recruitment. Een branche waarin hij zelf trouwens al enige tijd werkte, en waarvan hij zag dat het allemaal wel wat efficiënter kon. En dus leerde hij Mona hoe zij daar haar automatische werk zou kunnen doen.

Next level uitzendwerk’, noemt Adam het. ‘We zijn ervan overtuigd dat een individuele benadering en persoonlijke aandacht de sleutel tot succes is. Dus gebruiken we innovatieve technologie om onze klanten en kandidaten een uitzonderlijke persoonlijke ervaring te bieden.’

Zukunft Personal

Mona heeft inmiddels een bomvolle agenda. Naast haar drukke recruitmentwerk – waar ze nu gemiddeld op zo’n 500 sollicitatiegesprekken per dag zit -, vindt ze ook nog tijd om allerlei beurzen te bezoeken. Zo was ze recent al te aanschouwen op de iGZ Marketing & Recruiting Summit in Hamburg en bezocht ze ook Zukunft Personal, de grote HR-tech-beurs in Duitsland. Deze week maakte ze haar opwachting bij StaffingPRO in Wiesbaden. En binnenkort reist ze dus af naar Hoofddorp, waar ze dan in het pand van HeadFirst te ontmoeten is.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

A.I. helpt efficiëntie vooruit, maar wanneer volgt nou eens: verbetering?

Dat Artificial Intelligence het leven van de recruiters een stuk makkelijker kan maken, daar is inmiddels veel over geschreven. Via ChatGPT kun je doodeenvoudig functieprofielen en vacatures laten schrijven, A.I.-gebaseerde platformen kunnen al heel simpel geschikte kandidaten identificeren, en ook candidate engagement is steeds beter te personaliseren en te automatiseren.

Bijna elke week komt er wel weer een nieuwe A.I.-tool op de markt.

De ontwikkelingen gaan snel, en waarschijnlijk sneller dan ooit. Bijna elke week komt er wel weer een nieuwe tool op de markt, die een nieuw onderdeel van het traditionele recruitmentproces automatiseert, digitaliseert, en via A.I. ook continu blijft verbeteren. Bijna alle handmatige, repetitieve handelingen worden zo aangepakt. De winst, zo wordt er continu bij gezegd, is dat recruiters zich weer concentreren op wat ze het liefste doen: aandacht voor de kandidaat, en dan vooral: via het goede gesprek.

Verbetering gewenst

De vraag is evenwel: voor welke kandidaat? En welke aandacht is dan nodig? Wat is dat goede gesprek precies? Daar is waar de recruiter zich nog kan onderscheiden. En dat is waar A. I. tot nog toe ook nog weinig toegevoegde waarde laat zien. Al kunnen algoritmes in theorie razendsnel door een stapel cv’s heen lezen, op zoek naar matchende begrippen, nog weinig organisaties durven het aan volledig op de uitkomsten daarvan te vertrouwen. Dan is dus de inbreng van de recruiter nog steeds noodzakelijk.

‘Een bot is 100 keer slimmer, reageert direct en kost me...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

Festival-podcast (2/2): ‘Recruitment is geen mensenhandel, tenzij wij het ervan maken’

Ze is óók loopbaanadviseur, maar Stéphanie Berris werd eerder dit jaar toch ook uitgeroepen tot Bureaurecruiter van het Jaar. ‘Een fantastische combinatie’, noemt ze die mix van loopbaanadvies en recruitment, omdat ze volgens haar ‘complementair zijn. Doordat je beide kanten van de sollicitatietafel kent, en weet hoe een opdrachtgever denkt, kun je mensen extra goed helpen, denk ik. Eigenlijk kun je hierdoor aan alle kanten waarde toevoegen’, zegt ze in een recente podcast. Want, zo drukt ze het mooi uit: ‘Elk sollicitatiegesprek is ook een beetje een loopbaangesprek.’

Het is een overtuiging die op veel instemming kan rekenen van Eva Boschman, die sinds ruim een jaar zelf ook bureaurecruiter is. Ze kwam terecht bij Strictly People, na onder meer een bachelor literature and creative writing in het Verenigd Koninkrijk, zo leren we in de podcast, die is opgenomen tijdens het recente Festival Recruitment in de Zon. Eerder op de dag gaf ze nog een sessie over hoe je als recruiter ook altijd een beetje influencer moet zijn, naar aanleiding van het blog dat ze zelf recent voor salarisprofessionals is gestart. ‘Iets weggeven zonder dat je alleen maar van je doelgroep dingen vráágt’, noemt ze dat.

Mensen enthousiast maken

‘Influencers gebruiken internet om mensen te enthousiasmeren’, aldus Boschman. ‘Eigenlijk doen we als recruiters grotendeels hetzelfde: mensen enthousiast maken.’ En dat sluit dan weer mooi aan bij de visie die Berris erop nahoudt met het oog op het recruitmentvak. Niet voor niets noemt ze zich ‘hearthunter‘. ‘Als je bevlogen bent in wat je doet, ben je eigenlijk al een influencer’, zegt ze bijvoorbeeld. ‘Als mensen zien dat je bezig bent met iets dat je echt iets kan schelen; ik denk dat je geen grotere invloed kunt hebben dan dat. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand kan voelen dat het jou kan schelen hoe het loopt.’

Bevlogenheid. Betrokkenheid. En kandidaten als mens zien, en niet als iemand die een vacature kan vervullen. Dát is de essentie van recruitment, zo zeiden Stéphanie Berris en Eva Boschman in een recente podcast, opgenomen op het Festival Recruitment in de Zon.
Stéphanie Berris tijdens haar sessie op het Festival Recruitment in de Zon.

‘Uiteindelijk gaat het erom dat iemand kan voelen dat het jou kan schelen hoe het loopt.’

In haar sessie eerder op de dag zei Berris onder meer: ‘Recruitment is geen mensenhandel, tenzij wij het als vak ervan maken.’ Tijdens de podcast op het festival legde ze nog eens wat ze daarmee bedoelt. Mensenhandel, dat doe je volgens haar ‘als je kandidaten ongevraagd over de schutting gooit. Als je kandidaten die je geplaatst hebt na een half jaar nog eens gaat bellen om te kijken of je nog eens een keer voor dezelfde persoon een factuur kunt sturen. Of als je een kandidaat benadert, maar denkt dat je er niet aan kunt verdienen en vervolgens maar laat bungelen.’

Interessante vervolgstap

Dat zouden we als vak niet moeten willen, onderstreept ze nog maar eens. Waarin ze bijval krijgt van Boschman. ‘Ik merk dat we heel erg hetzelfde denken over wat recruitment zou moeten zijn. Je moet al sparrend samen met je kandidaat eruit komen: is dit voor jou een interessante vervolgstap of niet? Waar liggen iemands interesses? Maar ook: waar lopen ze tegenaan? Dat hoort denk ik allemaal bij het vak recruitment. Kandidaten zien als meer dan alleen iemand die een vacature kan vervullen. Maar als: mens.’

Bevlogenheid. Betrokkenheid. En kandidaten als mens zien, en niet als iemand die een vacature kan vervullen. Dát is de essentie van recruitment, zo zeiden Stéphanie Berris en Eva Boschman in een recente podcast, opgenomen op het Festival Recruitment in de Zon.
Eva Boschman, tijdens haar sessie ‘Influencer of recruiter?’

Het verhaal van betrokkenheid en ‘vertalen’ van wat een kandidaat als mens is werkt trouwens echt twee kanten op, zegt Berris. ‘Naar de kandidaat toe moet ik soms vertalen waarom ik denk dat deze vacature voor hem of haar interessant is. Hij of zij heeft misschien nog nooit over zo’n functie nagedacht, maar dan denk ik dat het toch wel eens zou kunnen passen bij wie hij of zij als mens is.’

‘Deuren openen die anders gesloten blijven, dat vind ik het mooiste aan dit vak.’

En zo moet ze ook geregeld een kandidaat ‘vertalen’ naar een opdrachtgever, zegt ze. ‘Dan bel ik een klant op, en zeg ik wel eens heel brutaal: ik ga je zo de gegevens van iemand sturen, maar ik wil dat je zijn of haar cv niet leest. Want er staat niet op wat jij nu zegt te zoeken. Maar als je bereid bent naar hem of haar te luisteren zul je wel horen waarom ik denk dat hij of zij het wel kan en wel bij jou past. Ga eens samen een kop koffie drinken. Dat is heel erg de rol die ik voel als recruiter. Deuren openen die anders gesloten blijven, dat vind ik het mooiste aan dit vak.’

Meer weten?

Luister hier de hele Festival-podcast, waar Berris en Boschman in gesprek gaan met Peter Boerman en Martijn Hemminga:

Lees ook

Waarom Jumbo de Digitaal-Werven Award van 2023 wint

Jumbo, daar gebeurt het. Het is de slogan van de hele supermarktketen, maar als-ie op één onderdeel van toepassing is, dan is het wel op de afdeling recruitment. Zo viel het Brabantse bedrijf bij de Werf& Awards al meermalen in de prijzen (vorig jaar zelfs twee maal, met de ‘Good Vibes‘-campagne). Maar gek genoeg was de recruitmentsite van Jumbo nog nooit eerder genomineerd voor de Digitaal-Werven-Award. Tot dit jaar dan. En dat leidde ook meteen tot de winst.

De Digitaal-Werven Award van 2023 is gewonnen door Jumbo. Het was voor het eerst dat de supermarktketen genomineerd was voor deze prijs voor de beste corporate recruitmentsite van het jaar. En nu dan dus ook meteen de hoofdprijs.

‘Jumbo heeft “Hier gebeurt het” als employer brand. En er gebeurt ook echt wat op de site’, zo was de jury lovend in haar oordeel. ‘Het employer brand wordt zo echt geleefd. De “welke bijbaan past bij je”-test is bijzonder leuk gedaan en de hele ervaring is fris en gericht op de doelgroep. De bedank-pagina na de sollicitatie is ook een feestje.’ Er is veel content op de site te vinden, maar zonder dat het te druk wordt en zonder dat de structuur verloren gaat, oordeelde jury ook. ‘Je wordt niet overdonderd door het aantal verhalen.’

Jumbo Radio

Verbeterpunten heeft de recruitmentsite van Jumbo ook, merkt de jury kritisch op. ‘Zo is het verschil tussen Jumbo en La Place niet duidelijk, is het gebruik van video beperkt en zou er bij bepaalde banen echt net iets meer informatie verschaft mogen worden.’ Wel is de Digitaal-Werven-jury weer enthousiast over de vele ‘leuke kleine extra’s’ die de site biedt, zoals Jumbo Radio (‘voor de leukste boodschap’), een ‘je kan het’-zinnetje bij de sollicitatieknop, een salariscalculator voor bijbanen en een kort en goed ingericht formulier.

‘Je kunt als kandidaat-bijbaner meteen aangeven hoe je wilt komen: te voet, met de fiets of zelfs met de auto.’

Ook leuk: je kunt als kandidaat meteen aangeven hoe lang je wilt reizen, en ook hoe je dat wilt doen: te voet, met de fiets of zelfs met de auto. Een feature die Award-organisator Bas van de Haterd volgend jaar wel op meer van de ruim 600 onderzochte sites verwacht tegen te komen. De onderzoeker van recruitmentsites ziet dit jaar sowieso over de hele linie het niveau redelijk gelijk opgaan. ‘De hele top-25 zit dicht bij elkaar’, zegt hij.

Extra punch node gemist

In zijn algemeenheid kraakt de jury van Digitaal-Werven 2023 daarover trouwens wel een kritische noot. ‘We hebben veel mooie dingen gezien, veel inspirerende voorbeelden, maar vinden eigenlijk ook wel dat de lat best iets omhoog mag’, aldus het juryrapport. ‘Naast iets moois had elk van de genomineerden ook nog kleine foutjes en slordigheden op hun site. Van missende pagina’s tot verkeerde pulldowns en van niet goed uitgelijnde knoppen tot fouten in de filteropties.’ Op sommige punten mist de jury naar eigen zeggen ook net ‘die extra punch die de ervaring naar een hoger niveau had kunnen tillen.’

‘Naast iets moois had elk van de genomineerden ook nog kleine foutjes en slordigheden op hun site.’

Zo zei de jury over de recruitmentsite van adviesbureau Movares dat ‘de prachtige projecten die men doet duidelijker in beeld gebracht mogen worden. De slagroom die de taart net iets lekkerder maakt, zeg maar. De corporate site heeft een prachtig magazine, maar de content daarvan is niet verweven met het werkenbij-deel van de site. De filters zijn ook wel erg van binnen naar buiten gericht, waarbij je kunt filteren op afdelingsnamen die waarschijnlijk voor de medewerkers volkomen duidelijk zijn.’ Slotsom: een stevig fundament, maar nu wordt het wel tijd om door te bouwen.

Eventsectie zonder evenementen

Over de (behoorlijk dynamische) werkenbij-site van Nationale Nederlanden zei de jury dan weer dat er meerdere heel mooie features te vinden zijn, zoals verregaande personalisatie voor de bezoeker (zo je dat wilt), een lovenswaardige podcastserie, verhalen van medewerkers in overvloed en een duidelijke focus op matching met de organisatiecultuur. Maar, zo wordt kritisch opgemerkt: ‘Ze moeten wel opletten dat er niet te veel foutjes in sluipen. Zo heeft men een eventsectie zonder evenementen op dit moment en zijn er ook kleine foutjes geslopen in pulldown-menu’s in het formulier en bestaan bepaalde pagina’s niet meer.’

‘Overweldigend veel informatie waar je niet weet waar je moet beginnen met zoeken.’

Een kritische opmerking die ook de site van de NS ten deel valt. Het merk van het spoorbedrijf wordt goed doorgevoerd en ‘de zware taak om zoveel units en zoveel doelgroepen te verenigen op één site lukt ze goed’, aldus de jury. Maar ook hier: waarom zo véél content op het ‘jouw interesse’-stuk? Het lijkt wel het oude spoorboekje, merkt de jury ironisch op. ‘Overweldigend veel informatie waar je niet weet waar je moet beginnen met zoeken.’ Ook zijn de sitebouwers volgens de jury soms ‘iets doorgeslagen’ in de nadruk op de homepage op visuals leggen, ‘terwijl je zonder de tekst die visuals niet echt begrijpt.’

Lof voor voorleesfunctie

Bij collega-spoorbedrijf ProRail is er vooral lof voor de voorleesfunctie voor elke vacature. ‘Door de hele site zie trouwens je dat inclusiviteit geen holle woorden zijn bij ProRail, maar echt geleefd wordt.’ Maar ook hier klinken natuurlijk wel wat kritische noten. Zo ‘spat de beleving van ProRail er niet vanaf.’ Ook is de site ‘erg inside out gemaakt en niet altijd doelgroepgericht. De site heeft veel tekst, maar ProRail is zich daarvan bewust en heeft bij bijvoorbeeld de vacatures ook opties om meteen naar een bepaald deel van de vacature te springen.’

Bij ProRail ‘spat de beleving er niet vanaf.’

Tot slot waren er ook lovende woorden voor de recruitmentsite van Randstad, ‘een prima basis-site met niet te veel fratsen. De site is duidelijk gericht op conversie en het genereren van zoveel mogelijk sollicitanten.’ Ook is er waardering voor de schematische weergave van de (doorgroei)mogelijkheden die elk van de functies biedt en de vormgeving van het sollicitatieproces. ‘Een superstrak en kort formulier en de bedankpagina na een sollicitatie zijn een cadeautje.’ Al klinkt er ook hier wel wat kritiek: ‘De site mist wel een beetje diepgang en juist wat je bij Randstad zou mogen verwachten: duidelijke, niet-weggestopte doelgroep-proposities.’

Lees ook

Aantal chatbots op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld; ook reactiesnelheid neemt toe

We kennen het officieel ook wel als conversational A.I., maar noemen het meestal gewoon: chatbots. En op recruitmentsites worden ze steeds belangrijker. Waar je als kandidaat vorig jaar nog op ‘slechts’ 4,4% van alle werkenbij-sites met een chatbot digitaal in gesprek kon, is dat dit jaar gestegen tot maar liefst zo’n 8,0%, bijna een verdubbeling dus. En ook de kwaliteit lijkt er behoorlijk op vooruit gegaan, aldus Digitaal-Werven, het onderzoek dat jaarlijks de sites van de 560 grootste en bekendste werkgevers van Nederland onderzoekt.

Als ergens wel uit is af te lezen dat we 2023 het jaar van de A.I. mogen noemen, dan is het wel uit de populariteit van chatbots. Het aantal chatbots is op recruitmentsites namelijk in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

‘De kwaliteit van de chatbots is over de hele linie toegenomen’, concludeert onderzoeker Bas van de Haterd. ‘Het aantal heel slechte chatbots is gelijk gebleven op zo’n 4%. Maar het lijkt erop dat bijna alle nieuwe chatbots veel beter voldoen aan de wensen van de kandidaten. De chatbots begrijpen steeds beter wat je ze vraagt en geven meer relevante antwoorden.’

1 op 7 laat je solliciteren

Aan de meeste chatbots op recruitmentsites, 51,2%, kun je als kandidaat tot nog toe eigenlijk nog steeds niet meer dan wat algemene informatie vragen. ‘Het is dan zeg maar een alternatieve interface voor je website’, aldus Van de Haterd. Maar bij 34,1% kun je inmiddels ook vacatures zoeken en bij nog eens 14,6%, dus zo’n 1 op de 7, kun je via de chatbot ook een hele sollicitatie voltooien.

Het aantal chatbots is op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De meeste van die chatbots (44,4%) schrijven gewoon in het Nederlands. Van de chatbots op de recruitmentsites spreekt daarentegen 35,6% alleen Engels en bij 17,8% van de chatbots kon je zelf kiezen welke taal je wilde spreken. Dan was er in het onderzoek overigens ook nog één chatbot gevonden die Nederlands noch Engels sprak. Die sprak alleen Frans. ‘Let wel: het ging hier om de Nederlandse recruitmentsite, verder ook volledig Nederlandstalig, met vacatures in het Nederlands’, aldus Van de Haterd. ‘Maar de chatbot sprak dus alleen Frans. Nou, dan is het al snel: Au revoir…’

Meer en snellere reacties

De toename van het aantal (kwalitatieve) chatbots op recruitmentsites valt samen met een andere positieve ontwikkeling voor de candidate journey. En dat is dat de reactiesnelheid van bedrijven en organisaties toeneemt. Digitaal-Werven stuurt al 17 jaar mystery sollicitaties naar vacatures op de recruitmentsites. Daaruit bleek dit jaar een opmerkelijke stijging in reactiesnelheid. Waar vorig jaar nog slechts op 41,3% van de sollicitaties binnen 1 week reactie kwam, steeg dat dit jaar tot 51,8%.

‘Helaas ging het ook gepaard met een lichte stijging in het aantal organisaties dat meer dan 2 weken over een reactie doet zonder dit te melden, bijvoorbeeld door een reactietermijn te vermelden op de site of in de bevestiging of bijvoorbeeld een soort out-of-office-melding.’ Maar al met al is Van de Haterd er wel positief over dat meer dan de helft van alle organisaties binnen een week inhoudelijk reageerde. ‘Zeker als je er rekening mee houdt dat het vakantietijd was toen dit onderzoek werd uitgevoerd.’

Afwijzen eenvoudig gemaakt

Bij de mystery sollicitaties solliciteert steeds een niet-gekwalificeerde kandidaat op een functie om te kijken of en hoe snel hij of zij afgewezen wordt. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan een starter die solliciteert op een senior rol’, legt Van de Haterd uit. ‘Zo is afwijzen heel eenvoudig, en is het ook heel eenvoudig om een reden te geven (je hebt echt te weinig ervaring), verdoet een recruiter er bijna geen tijd aan en kan het snel, want deze kandidaat zou op geen enkele manier in aanmerking moeten komen voor de functie.’

‘Ondanks duidelijk onvoldoende kwalificaties, kreeg ruim 2% van de mystery sollicitaties toch een uitnodiging.’

Desondanks is in het onderzoek te merken dat de krapte groot is. ‘Van alle reacties was 2,2% toch een uitnodiging voor een gesprek. Dit is een flinke stijging ten opzichte van de 0,8% van vorig jaar. Ook wilde 5,7% eerst bellen, een policy die blijkbaar steeds meer organisaties tegenwoordig hanteren. Vorig jaar was dit nog 4,9%.’ Opvallend: bij 0,7% zat er een fout in de reactie. ‘Dan werd bijvoorbeeld een verkeerde naam gebruikt om iemand af te wijzen.’ Vorig jaar gebeurde dit overigens ongeveer even vaak; in 0,5% van de gevallen.

Soms inclusief suggesties

Van de schriftelijke afwijzingen bleek ongeveer 2/3 een standaardreactie à la ‘Er waren betere kandidaten’. Ongeveer 1/3 gaf in de tekst echter duidelijk aan het bewuste cv te hebben gelezen, door bijvoorbeeld de eerste genoemde opmerking: ‘je hebt echt te weinig ervaring’. Soms zaten er ook suggesties voor wel geschikte functies bij.

Opvallend is dit jaar ook dat het aantal niet beantwoorde mystery sollicitaties weer flink is gedaald. Vorig jaar nam dat nog toe tot 25,7%, het een na hoogste cijfer ooit en een nieuw record sinds de uitbreiding van het onderzoek (in 2009 werd nog minder dan de helft van het huidige aantal organisaties onderzocht). Dit jaar is 18% van de mystery sollicitaties volledig onbeantwoord gebleven. ‘Nog steeds veel te veel natuurlijk, maar historisch gezien relatief normaal’, aldus de onderzoeker.

Meer weten?

De volledige resultaten van het onderzoek zullen gepresenteerd worden op 12 oktober tijdens Digitaal-Werven in Maarssen. Ook zal dan onder meer Lonneke Schagel-Eelman presenteren hoe zij bij DHL Express chatbots inzetten en hoe dit hun recruitmentproces heeft versneld en vereenvoudigd. Op basis van het onderzoek van vorig jaar is overigens nu al wel een gratis whitepaper te downloaden met verbetersuggesties voor jouw vacaturesite.

Whitepaper Event

Lees ook

Hoe informatie over talent kan helpen bij een goede locatiekeuze

Het zaaltje voor Mário Rodrigues Pereira zat bomvol. De Global Head of Talent Acquisition van mobiliteitsconsultant Bolt zou over locatiemanagement praten. Geen sinecure als jouw bedrijf actief is in meer dan 500 steden, om te adviseren hoe een toekomst zonder privéauto’s eruit zou kunnen zien. ‘Waarom hebben we het eigenlijk over Geo Allocatie-beslissingen?’, vroeg de in Talinn wonende Portugees zich al in het begin retorisch af, om de zaal aan het denken te zetten over wat wij in het Nederlands ‘locatiekeuze’ zouden noemen.

‘Bij een van mijn vorige werkgevers hadden we zoveel geld, dat we er niet over nadachten dat we in Manhattan peperdure kantoren hadden.’

Hij gaf meteen ook maar een paar voorbeelden van hoe vaak dit fout gaat. ‘Denk aan het verplaatsen van het hoofdkantoor naar een plaats omdat de CEO daar woont. Of omdat bestaande medewerkers denken dat het daar fijn wonen is. Persoonlijke voorkeuren die uiteindelijke keuzes bepalen.’ Maar is dat ook altijd de meest verstandige oplossing? ‘We hadden bij een van mijn vorige werkgevers zoveel geld, dat we er niet over nadachten dat we in Manhattan verschillende peperdure kantoren hadden. Waarom? De managers wilden daar werken.’

‘Geen gebrek aan talent’

Maar Manhattan bleek misschien toch niet zo’n goede keuze. ‘Het was leuk als je een managerssalaris verdient, maar voor veel andere medewerkers veel te duur om te wonen. We merkten dat we ons dat niet konden veroorloven. Er is geen gebrek aan talent op de markt, maar dat moet wel bereid zijn om naar jouw bedrijf, naar jouw kantoren te komen.’

Publiek op de eerste Global Talent Intelligence Conference

‘Er is geen gebrek aan talent op de markt, maar dat moet wel bereid zijn om naar jouw kantoren te komen.’

Pereira ziet een generatie-shift. ‘Babyboomers willen nog het liefst naar New York City, dat heeft het meeste prestige. Maar de nieuwe generatie kijkt daar anders naar. Die willen vaak helemaal niet verhuizen. Door corona kijken zij heel anders naar het idee van op afstand werken versus op kantoor zitten. Dus met Bolt houden we daar rekening mee. We kunnen van alles willen, inclusief 50% diversiteit, maar dat gaat niet zomaar. Als de kandidaten op een bepaalde plek 80% man zijn en 20% vrouw, dan geeft dat een context waarbij een 50/50-verdeling niet reel is. Als dat je prioriteit is als management, moet je misschien een andere locatie zoeken.’

Data zonder vooroordelen

De centrale vraag van Pereira op deze allereerste Global Talent Intelligence Conference ooit is dan ook hoe je ‘Talent Location’-strategieën kunt formuleren op basis van Talent Supply-inzichten, die weer gebaseerd zijn op unbiased datamodellen, dus uiteindelijk op grond van data zonder vooroordelen. Wat moet er in zo’n datamodel, vroeg hij de zaal. Aanbod, vraag, specifieke markten, hoeveel internationaal talent is nodig (remote werken) en veel meer.

‘Je hebt alleen iets aan een locatiestrategie als je in de toekomst kunt kijken.’

‘Moet je bij een analyse van geografische opties voor nieuwe vestigingen bijvoorbeeld Portugal met Engeland vergelijken? Of specifiek met Londen, wat een land op zich is? Vergeet niet naar de werkloosheidcijfers te kijken, de sociale structuur van de stad, quality of life, huisvesting, tax breaks.’ Pereira concludeert: ‘Je hebt alleen iets aan een locatiestrategie als je in de toekomst kunt kijken. Dus ook de toekomst van kandidaatsteden. Zijn ze ambitieus, gaan ze kantoorparken uitbreiden? Een enorme hoeveelheid variabelen, waar je structuur in moet aanbrengen.’

Geo Allocation Index

Met zijn Bolt-team heeft hij daarom de zogeheten ‘Geo Allocation Index’ bedacht. Een indrukwekkende wiskundige formule, waarin verwerkt zijn:

  • Grootte van de talentpool
  • Kwaliteit van de talentpool
  • Talent unitary-kosten
  • Kosten kantoorruimte
  • Corporate belastingen
  • Talent attraction capacity
  • Quality of life

Al die factoren samen geven een mix van interne en externe data, die kunnen helpen bij de beslissing of je bepaalde hubs of vestigingen moet handhaven, verhuizen of uitbreiden. ‘Zo kun je het budget voor volgend jaar bekijken, zien dat je 100 engineers nodig hebt, en of je om die binnen te halen dan kunt blijven zitten waar je zit. Met de Geo Allocation Index krijg je simpele data, die je constant kunt verversen.’

Quality of talent

De zaal kijkt aanvankelijk wat argwanend naar de formule. Hoe meet je quality of life, dat zijn toch geen bias-vrije data? Maar volgens Pereira kun je bij bijvoorbeeld engineers wel degelijk kijken naar university rankings van lokale universiteiten en naar die van de opleidingen van het aanwezige talent. Combineer het met cijfers over de huizenmarkt en andere data over de stad, en je komt een heel eind. Quality of talent? ‘Je moet je eigen vooroordelen, je eigen funnels kennen. Probeer niet automatisch talent met ervaring bij Google of Amazon in dienst te nemen, kijk verder dan het talent dat al voor je werkt.’

‘Probeer niet automatisch talent met ervaring bij Google of Amazon in dienst te nemen.’

Belangrijk is om vroeg bij de beslissing over nieuwe locaties betrokken te worden, waarschuwt Pereira. ‘Anders moet ik achteraf rechtvaardigen wat het management al besloten heeft. Mensen willen vaak grotere filialen dan die ze al hebben. Maar managers moeten de moed tonen om gebaseerd op feiten ook voor andere opties te kiezen. Als jouw meeste werknemers remote werken, geeft dat veel meer mogelijkheden, want je zit niet meer met forensen en dat soort zaken. We moeten ons voor de toekomst instellen op een blijvende mix van werkvormen.’

Lees ook

Zó, het begrip Talent Intelligence staat nu dus wel definitief op de kaart

Als je als organisatie voor een belangrijke beslissing staat, op wat voor bronnen richt je je dan? Van oudsher keek je dan vooral naar markt- en productontwikkelingen. Je probeerde in kaart te brengen: wat doet de vraag, hoe beweegt de consument, wat doet de concurrent, welke technische middelen hebben we in huis, wat kan ons product allemaal wel en niet? Maar tegenwoordig komt daar steeds meer een belangrijke vraag bij: kunnen we wel de mensen vinden om ons hierbij te ondersteunen? Data rondom mensen zijn daarmee een belangrijke beslissingsfactor geworden. Enter: Talent Intelligence.

Alison Ettridge, co-host en mede-organisator van de conferentie

Bij de eerste wereldwijde conferentie ooit die deze week over dit onderwerp werd gehouden, op het kantoor van HeadFirst in Hoofddorp, bleek dat het daarbij overigens zeker niet alleen gaat om data. Sterker nog: de mensen hier verzameld bleken eerder als ware Sherlock Holmes de vraagstukken van hun organisatie te lijf te gaan, op zoek naar allerhande gestructureerde en ongestructureerde, in- en externe informatie, en alles ertussenin. Als één skill nodig bleek om in Talent Intelligence te kunnen slagen dan was het niet: kunnen rekenen, maar eerder: nieuwsgierigheid. Altijd op zoek naar de vraag achter de vraag blijven.

Locatie, locatie, locatie

Makelaars zeggen van oudsher dat er maar drie dingen belangrijk zijn bij de verkoop van een woning: locatie, locatie en locatie. Zo is het ook met de vestiging van een bedrijf, of bedrijfsonderdeel. Opvallend veel van de sprekers op de eerste Global Talent Intelligence Conference lieten weten met name daar hun data voor in te zetten: om te bepalen dus in welk land of in welke regio een vestiging kon worden geopend. Ook in tijden van remote werken bleek dat voor met name grote corporates als Google, Booking.com, Volvo Cars en PayPal nog altijd zeker de moeite waard.

Joris Schoonis, Google, op het podium

Ander interessant inzicht dat op de conferentie op te halen was: recruiters als databron.

Ander interessant inzicht dat op de conferentie op te halen was: recruiters als waardevolle databron. Er zijn nog weinig organisaties waar dit op een structurele manier gebeurt. Maar recruiters spreken natuurlijk duizenden mensen. Ze doen daarmee eigenlijk dagelijks marktonderzoek. Ze leren hoe ‘de arbeidsmarkt’ tegen hen aankijkt, wat welke mensen waar belangrijk vinden, wat in trek is en wat niet. Als je nu een systeem verzint om dat structureel op te slaan, dan kun je daar op langere termijn op allerlei manieren je voordeel mee doen.

Talent Intelligence Teams

Hoe jong het vakgebied ook nog is, wereldwijd blijken er al diverse Talent Intelligence-teams actief. Zoals dat van Gerrit Schimmelpenninck, Nederlander in Amerikaanse dienst, in Santa Monica, bij het beroemde gamingbedrijf Activision Blizzard. Hij vertelde onder meer dat zijn team niet alleen de informatie verzamelt om locatiebeslissingen te maken, maar ook om in de gaten te houden wat de concurrentie doet. ‘Zo zagen we op een gegeven moment veel game developers naar Ontario verhuizen, waar onze concurrent zit. Daar leidden we hun plannen uit af, als een soort early warning. Dat heeft zijn waarde wel bewezen.’

Gerrit Schimmelpenninck hield een pleidooi om vooral systemen zelf te bouwen

Hij benadrukte dat Talent Intelligence bij hen misschien wel voortkwam uit recruitment, maar inmiddels veel breder is dan dat. Keuzes over het beloningsgebouw? De locaties? Eventuele overnames? Het is tegenwoordig onmogelijk zonder de onderbouwing van de in- en externe informatie die zijn team verzamelt. En waar het overigens ook vaak zelf de systemen voor bouwt, zegt hij. ‘Als je zelf dingen bouwt, helpt dat om je verhaal goed te kunnen vertellen. Dan kun je mensen makkelijker erin meenemen.’

Vanzelfsprekend begrip

Talent Intelligence dus. Grappig hoe zo’n begrip in een paar maanden tot leven is gekomen. Wat min of meer begon met een boek van Toby Culshaw, maar hier in Nederland nog zelden als term gebruikt werd, is na de conferentie in Hoofddorp de normaalste zaak van de wereld. Sterker nog, ná de conferentie had iedereen het al gewoon over TI alsof ze nog nooit anders gedaan hadden. Op zo’n conferentie valt ook pas op hoeveel mensen in de wereld hier al mee bezig zijn.

Ná de conferentie had iedereen het al gewoon over TI alsof ze nooit anders gedaan hadden.

Toegegeven: het aantal gepresenteerde use cases bleef hier misschien nog wat laag. Maar wat dat betreft blijft er dus ook nog wel wat te wensen over voor het vervolg. Want dat dat er moet komen, daar leken alle bezoekers het in elk geval wel over eens. ‘We hebben onze waarde als functie denk ik al wel bewezen’, vond Schimmelpenninck al meteen aan het begin. ‘Locatiestrategie is meestal de makkelijkste manier to wow people. Maar dat was chapter one. Nu is het tijd voor chapter two, om op veel meer vlakken onze waarde als Talent Intelligence-specialisten te laten zien.

Lees ook

 

Dit zijn de 4 elementen waarop Google de opbouw van zijn Talent Intelligence baseert

De manier waarop het begrip wordt gedefinieerd, bepaalt voor een groot deel hoe het elke organisatie tot voordeel kan zijn. Dus hoe zou Joris Schoonis, afgestudeerd aan Harvard en nu Managing Director van Google Cloud Benelux, samenvatten wat Talent Intelligence voor zijn organisatie kan betekenen? ‘Ik hoop dat we over 5 jaar kunnen terugkijken op deze periode en kunnen zien hoe Talent Intelligence bedrijven daadwerkelijk veerkracht en succes heeft gegeven door ze uit te rusten met inzichten om door deze veranderingen te navigeren en de horizon te scannen voor wat er om de hoek ligt.’

‘We willen ervoor zorgen dat dit bedrijf beslissingen over mensen neemt op basis van een sterk fundament van inzichten.’

Talent Intelligence, het begrip hoor je steeds vaker. Maar hoe vult Google het eigenlijk in? Het bedrijf is beroemd om zijn wetenschappelijke en datagedreven manier van recruitment en HR-strategieën. Maar betekent dat ook dat Talent Intelligence er al volwassen is? Schoonis: ‘Voor ons betekent Talent Intelligence dat we het net zo belangrijk vinden om interne als externe gegevens te analyseren, en zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens. We willen ervoor zorgen dat dit bedrijf beslissingen over mensen neemt op basis van een sterk fundament van inzichten.’

4 elementen

Schoonis is deze week een van de vele sprekers op de Global Talent Intelligence Conference ooit, die woensdag en donderdag wordt gehouden in Hoofddorp. In aanloop daarnaartoe schetst hij alvast 4 manieren waarop Google Talent Intelligence gebruikt om de wervings- en organisatiedoelen te ondersteunen. ‘Deze 4 elementen zorgen ervoor dat we goed op de hoogte zijn van de markt, realistische verwachtingen hebben van wat we kunnen bereiken en dat we onze bedrijfsonderdelen kunnen adviseren over de personeelsaspecten waar ze zich bewust van moeten zijn.’

  • Onderzoek en analyse van talent. ‘Wat gebeurt er in de markt en welke trends zien we? Heeft dit invloed op de manier waarop we met kandidaten omgaan en op hun verwachtingen van een werkgever?’
  • Locatiestrategie en beoordeling. ‘Is het zinvol om onze technische teams op deze locatie te laten groeien? Hebben we de relevante talentpools om onze organisatie duurzaam te laten groeien?’
  • Informatie over de concurrentie. ‘Welke informatie en trends zien we bij collega’s en in andere sectoren die onze algemene talentstrategie in de markt ondersteunen?’
  • Diversiteit, gelijkheid en inclusie. ‘Ondersteunen investeringen en wervingen in deze markt onze ambities om een representatieve talentenpijplijn op te bouwen en een inclusief bedrijf te bouwen?’
Joris Schoonis

‘De afgelopen paar jaar is er enorm veel veranderd op het gebied van talentstrategieën en de manieren waarop bedrijven met werknemers omgaan’, zegt Schoonis. Denk aan trends als The Great Resignation, Quiet Quitting, of Rage Applying, die allemaal in nasleep van de coronacrisis ontstonden. Maar de Harvard-alumnus denkt dat Talent Intelligence daar wel eens het antwoord op kan zijn. ‘Als het op de juiste manier wordt gebruikt, kan het bedrijven wendbaarder, flexibeler en nauwkeuriger maken met hun wervingsinspanningen en werknemersstrategieën.’

Meer weten over Talent Intelligence?

Op 27 en 28 september organiseren Intelligence Group, ToTalent, Stratigens, Werf& en het Talent Intelligence Collective de allereerste Global Talent Intelligence Conference ooit. Naast Joris Schoonis spreekt hier bijvoorbeeld ook Megan Reif (Volvo Cars) en Toby Culshaw (oprichter van Talent Intelligence Collective en hoofd talent intelligence bij Amazon). De Talent Intelligence Conference wordt gehouden bij  Headfirst Group in Hoofddorp. Koop je ticket hier.

Talent Intelligence

Lees ook

Beeld boven: Google Cloud Next

Nog even verder nagenieten van het Festival Recruitment in de Zon…

Voor iedereen die erbij was, was het ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het recruitmentjaar: het Festival Recruitment in de Zon, op DUS in Utrecht. De zon liet zich inderdaad de hele dag zien, en ook de sfeer was de hele dag prima. Wie nog even wil nagenieten, kan dat nu ook doen aan de hand van bewegende beelden…

In de video zie je trouwens niet alleen een impressie van wat er allemaal te doen was, je hoort ook ervaringen uit de eerste hand van bezoekers. ‘Ik heb vandaag vandaag als een superleuke dag ervaren’, zegt er bijvoorbeeld eentje. ‘Informatief, maar ook een heel relaxte sfeer.’ Ze is bepaald ook niet de enige die de ongedwongen ontmoeting met vakgenoten en ‘mensen die dezelfde passie delen’ zegt te waarderen. ‘Iedereen is aan het genieten, dat zie je om je heen’, zegt dan ook een ander.

Niet alleen maar leuk

Maar het evenement is ‘niet alleen maar leuk’, merkt een andere bezoeker op. ‘Je haalt er ook echt wel wat uit.’ De conclusie van het filmpje is dan ook vrij unaniem: op naar volgend jaar. ‘Ik zou het zeker iedereen aanraden volgend jaar ook te komen.’ En mochten deze woorden van de bezoekers je daarvan nog niet hebben kunnen overtuigen, dan mogelijk in elk geval de bewegende beelden nog…

Beeld: 123film

Lees ook