Hoe inclusief ben jij? Ja, jij

‘Ik wist van jongs af aan al dat ik anders was’, zegt Joanne Lockwood. ‘Mijn leraren wisten dat ik anders was. Mijn ouders hadden door dat ik niet hetzelfde was als mijn broers. Ik werd geboren in een wereld die niet voor mensen zoals mij gemaakt was. In sommige landen in de wereld, worden mensen als ik gediscrimineerd, soms zelfs gedemoniseerd. We hebben het hier over mensen die linkshandig zijn…’

‘Als je niet oppast, ben je elke dag aan het oordelen op een microniveau.’

Gewapend met een flinke dosis humor en zelfbewustzijn, stond Joanne Lockwood vorige week op het podium van Talent Acquisition Live, waarschijnlijk het laatste grote evenement in de internationale recruitmentwereld dat nog doorgang kon vinden, voordat corona ons allen in kluizenaars veranderde. Haar verhaal was daarbij overigens zeker niet alleen toepasselijk voor recruiters. ‘Wij, als een maatschappij, hebben ons oordeel altijd zo snel klaar. Als je niet voorzichtig bent, ben je elke dag aan het oordelen op een microniveau. Iedere dag voeden we onze vooroordelen, gebaseerd op de informatie die we in ons hoofd hebben.’

‘Wat maakt jou dat uit?’

En zou het niet naïef zijn om te denken dat al die micro-oordelen niet in onze grote bedrijfsbeslissingen sluipen? Maar, zoals Lockwood het botweg brengt: ‘Wat maakt jou dat uit? Aan de ene kant vóélt het misschien als het juiste. Dat je een beetje Yin voor je Yang nodig hebt. Maar uiteindelijk moet er toch echt een zakelijke noodzaak zijn, anders veranderen mensen echt niet.’

‘Je moet niet inclusief willen werven als je jouw waarden niet op een rijtje hebt.’

En de resultaten zijn er. McKinsey & Co., waar diversiteit en inclusiviteit een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering vormen, laat zien dat diversiteit in het kantoor voor groei zorgt. Al constateert Lockwood ook nog steeds een bepaalde terughoudendheid van sommige bedrijven.

Inclusief handelen is ‘holistisch, actief en bewust’, legt ze uit. Zeggen dat ‘mijn deur altijd open is’ klinkt misschien leuk naar je werknemers toe, maar het blijft passief, zegt ze. Het draait allemaal om de bedrijfscultuur en waarden. Je moet niet inclusief willen werven als je jouw waarden niet op een rijtje hebt. We hebben het allemaal over gelijkheid gehad, die discussie ging toen over op diversiteit, vervolgens op inclusiviteit, dan een gevoel van verbondenheid en dat zou allemaal resulteren in een culturele merkbeleving. Nu is het tijd om dat om te draaien, volgens Lockwood: begin met je waarden en cultuur, en ga dan pas sourcen.

‘Het is tijd om principes om te draaien: begin met je waarden en cultuur, en ga dan pas sourcen.’

‘Iedereen is niemand’

We hebben nu een punt bereikt waar als we de arbeidsmarkt beschrijven als ‘schaars’, het een beetje is als zeggen dat water nat is. Tegelijkertijd hebben recruiters nu een zeldzame kans om hun bereidheid om inclusief te zijn écht te laten zien; nog veel meer dan in heel veel andere beroepen. ‘Recruiters hebben nu veel macht. Als je een kandidaat vertelt: ‘We willen jou, we willen jouw diversiteit in onze organisatie. Jij gaat het hier heel goed doen; je krijgt van ons alle ruimte en aandacht’, dan zullen ze zich vereerd voelen. Jij hebt die macht.’

‘Als recruiters blijven zeggen ‘We staan open voor iedereen’, dan zeggen ze eigenlijk dat ze voor niemand openstaan.’

Maar als recruiters dat niet doen, en blijven zeggen ‘We staan open voor iedereen’, dan zeg je eigenlijk dat je voor niemand openstaat, aldus Lockwood. ‘Iedereen is niemand. Wees dus actief en wees bewust, niet incidenteel.’

Bovendien ziet Lockwood vier fasen die samen een soort ‘inclusiviteitscontinuüm’ vormen. 

  1. Uitsluiten: Waar zij die anders zijn behandeld worden als buitenstaanders van weinig waarde.
  2. Tolereren: Waar zij die anders zijn wel getolereerd worden, maar niet verwelkomd. Zoals Lockwood stelt: ‘Je verdraagt ze.’
  3. Accepteren: Waar we erkennen dat mensen die anders zijn, waardevolle, deskundige vaardigheden en inzichten in kunnen brengen. 
  4. Omarmen: Waar we diversiteit aangaan en vieren ten behoeve van innovatie en daarmee een hoge productiviteit bereiken. 

Het is een beetje zoals dat bekende gezegde: in de eerste fase mag je niet eens op het feestje komen. In de tweede fase word je wel uitgenodigd, maar mag je aan de kant blijven zitten. In de derde fase word je ook ten dans gevraagd. En in de vierde fase mag je zelfs (mede) bepalen welke muziek gedraaid wordt.

Een vrouw met een missie

Toen Lockwood door het Engelse Channel 4 werd gevraagd om haar once-in-a-lifetime-transitie te delen in een documentaire, twijfelde ze geen moment. ‘Ik ging al mijn privacy weggeven om mijn verhaal te vertellen. In ieder facet van mijn leven ging het eigenlijk prima – en dat gaf ik allemaal op, op mijn 52ste.’

‘We hebben inclusief leiderschap nodig, en dat start bij onszelf. In onze peer-groepen en waar we werken.’

Nu is Lockwood een vrouw met een missie. ‘We hebben inclusief leiderschap nodig, en dat start bij onszelf. In onze peergroups en waar we werken. We moeten actief en weloverwogen nadenken over elk aspect van de cultuur die we creëren. Een deel daarvan is dat we bewust en open zijn over onze eigen meningen, onze eigen vooroordelen. Dat is niet alleen het juiste vanuit een menselijk perspectief, maar ook vanuit zakelijk oogpunt.’

Meer weten?

Ook met diversiteit aan de slag? Maar weet je eerlijk gezegd niet precies hoe? Tijdens het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, dat Werf& op 8 september 2020 organiseert , gaan diverse sprekers in op de vraag hoe je als werkgever of intermediair divers en inclusief kunt werven.

RecruitersForGood: hoe ook recruiters willen helpen de coronacrisis te verzachten

Het idee sluimerde al een tijdje. Niet voor niets stond er al langere tijd een brainstorm over gepland op TRU Amsterdam, een van de laatste min of meer grote evenementen die nog kon doorgaan. Maar het is de coronacrisis die nu een versnelling in de uitvoer van het idee heeft aangebracht. En dus wil RecruitersForGood deze week al een platform lanceren waarop recruiters hun specifieke kennis en kunde vrijwillig kunnen aanwenden om de grootste pijn te verzachten.

‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen.’

‘Aan de ene kant grote personeelstekorten en aan de andere kant grote personeelsoverschotten. Met de nieuwe stichting RecruitersForGood willen we graag de ‘Kracht van Samen’ van het recruitmentnetwerk activeren en hierdoor vraag en aanbod samenbrengen’, zo schrijft Milad Zandi op LinkedIn. ‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen’, aldus de managing partner bij Time to Hire.

Van ex-gedetineerden tot vluchtelingen helpen

Recruiters hebben stuk voor stuk héél specifieke kennis, ervaring en netwerken. Die kan juist nu zeker van pas komen. Waarom zouden ze die specifieke vaardigheden niet eens wat vaker pro bono voor de mensheid inzetten, zodat iedereen een kans op de arbeidsmarkt krijgt, aldus Zandi, die in het initiatief gesteund wordt door onder meer Liesbet de Rouck, Bas Weers en Edwin de Jonge.

Waarom zouden recruiters hun specifieke vaardigheden niet eens vrijwillig inzetten voor de mensheid?

‘Een soort stichting, die het recruitmentnetwerk en de recruitmentvaardigheden gebruikt om wat goeds voor de wereld te doen’, zo leidde De Rouck het initiatief van ‘Recruiters for Good‘ in bij het TRU-evenement ten kantore van WeAreKeen. En dat kan verder gaan dan alleen de huidige coronacrisis, zei ze daarbij. ‘Bijvoorbeeld vluchtelingen op de arbeidsmarkt helpen. Of ex-gedetineerden. Of anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Alles waar je nu als recruiter misschien niet echt aan toekomt, maar waar mensen echt geholpen mee zouden zijn. En dat binnen de grenzen van je eigen vakgebied.

Wandvol ideeën

De aanwezige recruiters kwamen bij de brainstorm op TRU gezamenlijk al snel met een wandvol ideeën. Van buddy-systemen tot cv-checks, en van het leren van interviewvaardigheden tot vrijwilligers werven en werkgevers overtuigen open te staan voor anderen dan het standaard plaatje.

Coronacrisis zorgt voor urgentie

Maar nu eerst dus de coronacrisis, die het initiatief afgelopen week in een stroomversnelling heeft gebracht. ‘We willen de kwetsbare groepen in onze maatschappij, zoals mensen met nulurencontracten, zzp’ers en mkb’ers met personeel maar zonder inkomsten matchen aan bedrijven en instellingen met noodvacatures’, aldus Zandi. ‘Denk aan ziekenhuizen, supermarkten, opvang, en logistiek. Maar we willen bijvoorbeeld ook het UWV en ministeries ondersteunen met extra handjes.’

‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten.’

Hoe dat gaat gebeuren? Zandi: ‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten en kandidaten en vrijwilligers zich kunnen aanmelden om al dan niet betaald te helpen. Daarnaast willen we de bedrijven die vacatures hebben ondersteunen met recruitmentcapaciteit waar nodig.’

recruitersforgood

Er moet nog wel veel gebeuren

Mooie plannen natuurlijk, maar er moet nog wel veel gebeuren, geven de initiatiefnemers meteen toe. Op korte termijn vragen ze daarom bijvoorbeeld om:

  • Een ATS-systeem dat bij het creëren van een vacature automatisch een vacaturepagina aanmaakt en een joboverzicht creëert.
  • Bedrijven die de vacatures willen aanbieden.
  • Recruiters of mensen die bij een bedrijf of instelling werken met noodvacatures.
  • Iemand die snel een website in elkaar wil boksen.
  • Iemand die landingspagina’s kan maken
  • Mensen die helpen met teksten schrijven voor de website
  • Iemand die helpt met een aantal filmpjes te bouwen om onze doelgroepen aan te trekken
  • Influencers die de boodschap (mede) willen verspreiden.

Eigenlijk iedereen die denkt een steentje aan het project te kunnen bijdragen wordt opgeroepen een mailtje naar info@recruitersforgood.nl te sturen, aldus Zandi. ‘En even voor de goede orde, bovenstaande organiseren we onder de stichting RecruitersForGood en is dus puur op vrijwillige basis.’ Waarop De Rouck (foto) aanvult: ‘We willen vooral de talenten en het vaak grote netwerk van de recruiters gebruiken om bestaande goede doelen te helpen hun doelen te bereiken. Maar ook nieuwe initiatieven zijn welkom. We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

‘Snelheid, uitvoering en een groot netwerk.’ Dat zijn de specifieke onderscheidende kenmerken van recruiters, aldus Bas Westland, ten tijde van de brainstorm op TRU Amsterdam. ‘Als je erin slaagt die kenmerken te gebruiken, dan doe je iets wat veel gesubsidieerde instellingen nauwelijks lukt. Dan kun je echt iets goeds voor heel veel mensen betekenen.’

Ook bijdragen? Stuur een mailtje

recruitersforgood lliesbet de rouck

Bovenste illustratie: Jessamijn Alberts, jessamijn.nl

recruitersforgood jessamijn

Lees ook

Vijf belangrijke HR-vragen rondom het coronavirus

Besmet of niet, het coronavirus laat momenteel niemand onberoerd. Terwijl het aantal besmettingen verder oploopt, net als het aantal doden, gaan ook steeds meer organisaties over tot ingrijpende maatregelen. Zo heeft het hoofdkantoor van Nike in Hilversum zijn deuren al gesloten vanwege het virus. Ook advocatenkantoren aan de Zuidas nemen ingrijpende maatregelen, en kantoren als NautaDutilh hebben al alle recruitmentactiviteiten voor onbepaalde tijd opgeschort. Geen recruitmentevents meer, geen masterclasses.

Ook carrièrebeurzen ondervinden de gevolgen. Zo gaat de ZORG. IK? Carrièrebeurs in Velserbroek volgende week niet door, net als de grote ‘Nationale Carrièrebeurs‘ op 20 en 21 maart in de RAI.

Kantoren als NautaDutilh alle recruitmentactiviteiten opgeschort. Even geen recruitmentevents meer, geen masterclasses.

Ook steeds meer andere bedrijven nemen voorzorgmaatregelen. Dat roept verschillende vragen op voor zowel de werkgever als de werknemer. Wat zijn bijvoorbeeld de juridische mogelijkheden en verplichtingen? Hieronder vijf van de meest gestelde HR-praktijkvragen rondom het coronavirus beantwoord.

#1. Moeten werkgevers voorzorgsmaatregelen nemen?

Het korte antwoord op deze vraag is: ‘ja’. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Welke regelingen er precies nodig zijn? Hoe ver je ze doorvoert? Dat hangt natuurlijk af van de omstandigheden. Is het risico op bestemming op de werkplek groter dan thuis, en heeft thuiswerken geen of nauwelijks nadelige gevolgen voor de bedrijfsvoering, dan moet een werkgever thuiswerken toestaan. Is thuiswerken eigenlijk geen optie? Dan wordt van de werkgever verwacht dat hij de ‘maximale voorzorgsmaatregelen’ treft om besmetting op de werkvloer te voorkomen.

#2. Heeft een werknemer in quarantaine recht op loon?

Als er sprake is van een besmetting met het coronavirus, dan gelden dezelfde regels als bij elke andere ziekte. De werknemer heeft in dat geval gewoon recht op loon vanwege zijn (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Moet een werknemer uit voorzorg in quarantaine, omdat hij of zij in een risicogebied is geweest? Dan heeft de werknemer alleen recht op loon als de reis werkgerelateerd was. De werknemer is dan immers tijdens zijn werk aan besmettingsgevaar blootgesteld.

Als een werknemer vanwege een geschrapte vlucht niet op tijd terug is van vakantie, heeft hij in principe ook geen recht op loon.

De vraag of je als werkgever ook het loon moet doorbetalen als een werknemer vanwege zijn vakantiereis in quarantaine moet, is lastiger te beantwoorden. Dit hangt namelijk af van de omstandigheden. Als een werknemer vanwege autopech of vanwege een geschrapte vlucht niet op tijd terug is van vakantie en daardoor niet kan werken, heeft hij in principe ook geen recht op loon.

#3. Welke regels gelden voor werktijdverkorting?

Heeft een werkgever door het coronavirus minder werk voorhanden? Dan is op grond daarvan werktijdverkorting mogelijk. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft die mogelijkheid om zoveel mogelijk werknemers aan het werk te houden. De werknemer blijft met deze regeling gewoon in dienst en krijgt over de niet-gewerkte uren een WW-uitkering betaald. Werkgevers die aanspraak willen maken op werktijdverkorting moeten digitaal een vergunning aanvragen bij het UWV. Ze kunnen geen werktijdverkorting aanvragen voor oproepkrachten met een nulurencontract, uitzendkrachten of zzp’ers.

#4. Wanneer is sprake van ‘verminderde bedrijvigheid’?

De werkgever moet kunnen aantonen dat in een periode van zeker 2 tot 24 weken, er minstens 20 procent minder werk is ten gevolge van een bijzondere omstandigheid. De oorzaak mag niet tot het normale bedrijfsrisico behoren en ook niet structureel zijn. Het coronavirus is dus een goed voorbeeld van een geldige reden van verminderde bedrijvigheid. Als de verwachting is dat het langer duurt dan 24 weken, dan krijgt de werkgever geen vergunning voor werktijdverkorting.

#5. En mag je vanwege het coronavirus ook mensen ontslaan?

Als er sprake is van structurele werkverminderingen, dan is dat aanleiding voor ontslag ‘op grond van bedrijfseconomische redenen’. Deze regel geldt dus ook in het geval van het coronavirus. De werkgever kan natuurlijk proberen om met medewerkers afspraken te maken over het beëindigen van het dienstverband in onderling overleg. Lukt dat niet, dan moet de werkgever toestemming voor ontslag vragen aan het UWV. De werkgever moet zich daarbij wel gewoon houden aan de geldende regels voor een bedrijfseconomisch ontslag, zoals het afspiegelingsbeginsel. Ook moet worden aangetoond dat sprake is van werkvermindering en dat op korte termijn geen herstel van de situatie wordt verwacht. Vanzelfsprekend zal de werkgever dan ook een transitievergoeding moeten betalen.

Dit blog is mede geschreven door Wieneke Brandt, Product Director bij XpertHR, dat ook een whitepaper met praktijkvragen rondom het coronavirus heeft geschreven.

Feel Good Friday: hoe dit kledingbedrijf op elke vacature 9.000 reacties krijgt

Kledingbedrijven krijgen natuurlijk wel vaker veel sollicitanten. Maar het voorbeeld van outdoormerk Patagonia is toch uitzonderlijk. Voor elke open stagepositie krijgt het maar liefst 9.000 sollicitanten, en ook voor ‘gewone’ functies is de belangstelling vergelijkbaar, zo verklapte CEO Rose Marcario recent in een speech, nadat ze de Botwinick Prize in Business Ethics had gewonnen.

Kledingbedrijven krijgen natuurlijk wel vaker veel sollicitanten. Maar het voorbeeld van outdoormerk Patagonia is toch uitzonderlijk.

Het geheim? Dat schuilt er volgens haar in dat Patagonia een zogeheten ‘gecertificeerde B Corporation‘ is. En dat betekent dat ze niet alleen winst en aandeelhouders centraal stellen, maar ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Het merk onderscheidt zich dus op het gebied van sociaal en milieu en is daarin bovendien transparant. Bovendien is Patagonia een van de eigenaars en grondleggers van 1% For The Planet, een not-for-profit die bedrijven helpt om 1 procent van hun winst te doneren aan organisaties die zich richten op een beter milieu.

Wees moedig

De doelstelling van Patagonia om te helpen met het milieu resoneert met het personeel: volgens een onderzoek van American Express vindt 62% van de millennials het belangrijk dat ze een positief verschil maken in de wereld en zegt 75% het essentieel te vinden dat de waarden van een werkgever matchen met die van henzelf. Dus wat kun je doen om zoveel mogelijk werknemers aan te trekken? Rose Marcario: ‘Wees moedig: neem risico’s en creëer een betere wereld.’

‘Als je werk doet dat goed voor de wereld is, willen mensen er deel van uitmaken.’

‘Als je werk doet dat goed voor de wereld is, willen mensen er graag deel van uitmaken’, aldus Marciaro, die in de tussentijd trouwens wel de winst van haar bedrijf sinds 2008 zag verviervoudigen. De aantrekkingskracht van het bedrijf zal overigens niet alléén met de authenticiteit van de missie (of met de vele winst) te maken hebben. Zo biedt het als werkgever ook onsite kinderopvang aan, en schreef de oprichter van het bedrijf, Yvon Chouinard, ooit een boek onder de veelzeggende titel Let My People Go Surfing.

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Dit is de invloed van lead scoring op recruitment

Er zijn vele manieren om recruitmentmarketing in te zetten. Al snel wordt dan gedacht in online werving en het starten van campagnes. Terwijl je ook kunt denken aan offline middelen zoals billboards of events. Een andere interessante manier die nog niet veel aandacht krijgt, is wat ze noemen: lead scoring. Dit is een techniek die momenteel vooral in de consumentenmarkt wordt gebruikt, maar ook interessant kan zijn voor recruitment. Waarom eigenlijk?

Hoe warm is een kandidaat?

Lead scoring is een techniek om te bepalen hoe ‘warm’ een kandidaat is in zijn of haar zoektocht op je website. Het is een goede manier om te kijken of een sollicitant zich heeft voorbereid en waar zijn of haar interesse ligt. Daarvoor zijn verschillende onderdelen op de website nodig. Zoals:

  • Een chatbot: In de huidige markt zijn kandidaten overdag aan het werk, maar googlen ze ’s avonds thuis op de bank naar andere banen. Als ze dan vragen hebben, is de recruiter niet aan het werk. Dit kun je opvangen met een chatbot, want de eerste vragen zijn vaak de standaardvragen.
  • Formulieren: voor automation zijn formulieren belangrijk. Je moet zorgen dat hier de juiste vragen instaan, waarop je kunt automatiseren. Je kunt informatie als hoe vaak iemand blogs heeft gelezen, of hoeveel e-mails zijn geopend vervolgens matchen met de antwoorden op het formulier.

Hubspot

Een manier om met lead scoring aan de slag te gaan is door gebruik te maken van Hubspot. Daarmee kun je namelijk verschillende toepassingen in een systeem hebben of systemen aan elkaar koppelen. Het programma haalt gegevens uit onder andere Google Analytics en sociale media en kijkt op basis daarvan naar het gedrag in combinatie met het ingevulde formulier. Je ATS kun je ook meteen koppelen, zodat gegevens daar meteen inlopen.

De reis van de kandidaat

Een kandidaat kan bijvoorbeeld de volgende ‘reis’ maken: hij komt via Facebook op een blog die leidt naar een vacature. Via de vacature ziet hij het formulier dat hij invult. Vervolgens komt hij in het vakje ‘geschikt’, ‘cross-sell’ (voor deze vacature niet geschikt, maar wellicht wel voor een andere) of ‘ongeschikt’ terecht.

Met lead scoring houdt de recruiter tijd over om zich te richten op wat echt belangrijk is.

Lead scoring is dus een manier om met behulp van automation duidelijk te krijgen welke kandidaat geïnteresseerd én geschikt is. De recruiter houdt zo tijd over om zich te richten op wat echt belangrijk is: met geschikte kandidaten in gesprek gaan.

Meer weten?

Alles leren over lead scoring? Kom dan op 24 maart naar de masterclass Recruitment Marketing van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Leer alles over onder andere doelgroepdata-analyse, tech, experience, verrassen, bellen en social.

De ‘Epic Journey’-verhalenpagina van TOPdesk Careers (inzending TOPdesk)

Omschrijving van de case

Your epic journey starts here! Maar wat maakt werken bij TOPdesk nou zo leuk en hoe breng je dat over op kandidaten? De specifieke verhalen van onze collega’s!

Met het recruitmentmarketingteam werd nagedacht hoe we potentiële collega’s konden vertellen over TOPdesk en kwamen we al gauw erachter dat één verhaal niet voldoende was. De diversiteit en variatie van rollen bij TOPdesk verdient eigenlijk een eigen pagina waar we los kunnen gaan om de bijzondere ervaringen van collega’s te vertellen. Daarnaast waren we op zoek naar een coole manier om onszelf als merk op de kaart te zetten. Een Verhalenpagina is de perfecte manier om de TOPdesk-cultuur in beeld, video en tekst over te brengen in onze geheel eigen stijl.

Daarnaast gebruiken we de pagina om onze eigen ervaring en expertise te delen als het gaat om sollicitatiegesprekken voeren en het realiseren van een vrije, open bedrijfscultuur. Hiermee willen we een positie als thought leader innemen in het recruitmentlandschap. Verschillende mensen komen daarvoor aan het woord.

Ook biedt de pagina de perfecte gelegenheid om onze kandidaten te ‘volgen’. Ondertussen zijn funnels bepaald en worden er ‘always on’-campagnes uitgewerkt om op het juiste moment, de juiste content aan te bieden. Daarnaast geeft de pagina de mogelijkheid om onze creativiteit op z’n vrije beloop te laten. We zijn druk bezig met het uitdenken van een VR-project, willen aan de slag gaan met podcasts en bekijken de mogelijkheid om een videostream te starten om meer te vertellen over een sollicitatieproces.

Wat was de impact van de case?

Met een klein, hardwerkend team hebben we in vier maanden tijd een hele pagina, fotografie, beeld en heel veel verhalen kunnen maken. Naast de kennismaking met TOPdesk is het ook een grote wens om als thought leader op te treden op het gebied van recruitment. Ook biedt de pagina veel mogelijkheden om creatieve, coole projecten uit te proberen, zoals bijvoorbeeld een podcast, meer video’s of vlogs en VR? De Verhalenpagina is daar het perfecte platform voor.

Een van de coolste resultaten is de massale samenwerking vanuit de organisatie. Alle TOPdesk collega’s zijn enthousiast om hun verhaal te delen, daarvoor op de foto te gaan en organische promotie te doen op verschillende sociale kanalen. Ook komen er veel initiatieven vanuit de organisatie om projecten die lopen om te zetten naar een blog of video zodat potentiële collega’s inzicht krijgen in de diversiteit van rollen.

In anderhalve maand is de Verhalenpagina de derde bestbezochte pagina van onze carrièrewebsite geworden. En dat zonder enige advertentie.

Dit enthousiasme werkt weer door op het recruitment- en selectieteam. Zij kunnen nu gemakkelijk kandidaten doorsturen naar de Verhalenpagina, als er vragen of meer interesse is. Zo kunnen we potentiële collega’s al kennis laten maken met cultuur, collega’s en de verschillende rollen die er zijn bij TOPdesk. Een eerste dag wordt op die manier hopelijk ook nóg leuker. Je hebt namelijk al veel research kunnen doen. En dat resulteert natuurlijk in groeiende cijfers. In anderhalve maand tijd is de Verhalenpagina de derde best bezochte pagina van onze carrièrewebsite geworden. En dat zonder enige advertentie!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We wilden de kwaliteit van de sollicitaties verbeteren. En dat begon bij het informeren van kandidaten. Het is voor een potentiële collega fijn om meer inzicht te krijgen in wat we doen bij TOPdesk, maar dat kun je natuurlijk googlen. Hetgeen wat TOPdesk volgens ons anders maakt dan een ander bedrijf is de cultuur. En dat is lastig om uit te leggen… We besloten daarom om onderzoek te doen naar wat onze doelgroep eigenlijk zou willen weten! Dat resulteerde in de Verhalenpagina. Dit initiatief heeft behalve superleuke sollicitaties en reacties, ook voor verbinding gezorgd binnen de organisatie.

verhalenpagina

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Door de samenwerking en inzet van veel TOPdesk collega’s hebben we mooie content voor de verhalen pagina kunnen maken. Uit alle hoeken van de organisatie bleken mensen coole verhalen te hebben om te delen! Zonder als die enthousiaste medewerking had de pagina nooit zo’n compleet beeld kunnen schetsen.

Uit alle hoeken van de organisatie bleken mensen coole verhalen te hebben om te delen.

Al deze initiatieven zijn vervolgens in banen geleid door Team Herbie, het marketingteam die zich focust op recruitment voor TOPdesk wereldwijd. Dit kleine team bestaat uit een groepje bevlogen TOPdeskers: product owner Nathalie besluit waar de prioriteiten liggen en stimuleert creatief te zijn. Webdeveloper Kamila, regelt alles in en met WordPress, geen verzoek is te gek. Designer Pascal zorgt voor de rode draad in de stijl en het beeld bij de pagina’s. Copywriter Iris zorgt voor de leukste teksten & natuurlijk mag instagram daar niet bij ontbreken. En as last, but definitely not least: marketeer Paulien staat – naast heel veel andere dingen – aan het roer van de ‘always on’-campagne.

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Binnen 1 maand 40 Carwash Helden werven voor Belgische vestiging (inzending Sterkwerkgeversmerk)

Omschrijving van de case

Eind juli 2019 was het zover: ANAC opende haar vierde vestiging in België. Dit vroeg om een volledig nieuw team van maar liefst 40 Carwash Helden. Voor de werving hadden we slechts 1 maand de tijd. Een uitdaging die misschien onmogelijk lijkt, maar niets bleek minder waar!

Zoals altijd begonnen we met een duik in de doelgroep. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en in hun vrije tijd? En waar vinden we ze? Dit resulteerde in een uitgebreid persona. Hierna hielden we een creatieve brainstorm: ANAC en Sterkwerkgeversmerk met een goede lunch om de tafel. Het persona was een mooi uitgangspunt: de sportiviteit van de kandidaten en het feit dat zij van auto’s houden. En de drempel voor solliciteren moest laag liggen. We bedachten een sollicitatie-event met speeddates en een optie om bestaande klanten van vestigingen in de buurt te betrekken bij de werving. De boodschap draaide om de liefde voor auto’s. Want bij ANAC draag je bij aan het duurzaam omgaan met auto’s, doordat goed schoonhouden de levensduur van auto’s verlengt. En dat voelt goed als je van auto’s houdt. Dat je dat dan ook nog eens op een milieuverantwoorde manier doet, is een extra pluspunt. Dan ben je wel een held.

De boodschap draaide om de liefde voor auto’s.

Tijd voor actie. Met de tijdsdruk in ons achterhoofd, hebben we een echte communicatiebom gedropt. Overal waar de doelgroep was, was de vacature. Online vacatures en advertenties op diverse social mediakanalen, Google (search & display) en diverse jobboards. Ook offline kon je niet om ANAC heen. Huis-aan-huis ontvingen de bewoners in de directe omgeving een flyer in de brievenbus en klanten van andere vestigingen ontvingen een flyer voordat zij de wasstraat in gingen.

Voor optimaal resultaat schreven we ook de vacaturetekst en ontwikkelden we een speciale campagnepagina. Het sollicitatieformulier? Dat hielden we lekker kort: alleen naam, e-mailadres, telefoonnummer en voorkeursdatum voor het sollicitatie-event. Voorafgaand aan het event kreeg de kandidaat nog een telefoontje. Wel zo persoonlijk

Wat was de impact van de case?

Overal waar de doelgroep was, was ANAC Carwash met de vacature voor Carwash Held. En het resultaat mocht er zeker zijn. Na 1 maand campagne had de vacature een bereik van 668.952 en is deze door 5.952 unieke personen gelezen. Dit heeft geresulteerd in maar liefst 426 sollicitanten voor de functie. Binnen no-time was het team gevuld en kon de vestiging haar deuren openen.

Wat mooi was voor ANAC Carwash, is dat door de verspreiding van huis-aan-huis flyers direct heel Wilrijk wist dat er een nieuwe carwashvestiging geopend werd.

De wervingscampagne leverde niet alleen direct sollicitanten op, maar zorgde ook voor een pijplijn aan kandidaten voor een later moment. Studenten, die als bijbaan de functie zagen zitten. Zo kon ANAC voor een langere periode putten uit de wervingscampagne. Ook zat er 1 kandidaat bij met een technische achtergrond. Hij startte 2 dagen later als technische hulp bij het afbouwen van de nieuwe vestiging, voordat hij overging naar de functie van Carwash Held. Dat was een heel mooie bonus.

Speeddate voor de sollicitanten in de wasbox

Door de term Carwash Held te introduceren groeide de trots onder de bestaande medewerkers, die de functie al uitoefenden. Dat was een mooi pluspunt.

Door de term Carwash Held te introduceren groeide de trots onder de medewerkers, die de functie al uitoefenden.

ANAC heeft direct een effectieve wervingsmethode te pakken voor elke komende nieuwe vestiging of voor de reguliere werving van Carwash Helden. Dankzij het uitgebreid monitoren en analyseren van alle data, is ook helemaal helder welke kanalen wel en welke geen succes opleveren voor de werving onder deze doelgroep.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In 1 maand tijd een hele nieuwe vestiging vullen met 40 enthousiaste Carwash Helden, is best een mooie prestatie. En dat voor een cost-per-hire van 415 euro. Het laat zien aan andere organisaties dat het de moeite loont om je doelgroep echt te leren kennen en dat de combinatie van online en offline werven nog steeds werkt. Door alles goed door te meten, kun je een volgende campagne nóg goedkoper maken.

Door alles goed door te meten, kun je een volgende campagne nóg goedkoper maken.

Dankzij de uitgewerkte persona wisten we precies wat de doelgroep belangrijk vindt en wat de kandidaten bezighoudt in het dagelijkse leven én in werk. Doordat we ook wisten wat kandidaten in hun vrije tijd doen en welke media zij gebruiken, konden we de boodschap precies op de juiste plek laten verschijnen. Die boodschap sprak kandidaten direct aan op iets wat zij belangrijk vinden en dat bleek groot effect te hebben. Een mooi resultaat waar veel werkgevers hun voordeel mee kunnen doen. Verdiep je in je doelgroep en het levert je mooie resultaten op.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Sterkwerkgeversmerk:
– Niels van Dijk (Campagne Marketeer)
– Esmée Maton (Campagne Marketeer)
– Chantal van Kuyen (Eigenaar & Employer Branding Specialist)

ANAC:
– Lex Peters (eigenaar)
– Mieke Bon (Interim Strategisch Verandermanager)

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Drie mislukte initiatieven in de zorg – en wat ervan valt te leren

Soms lijken ideeën in theorie heel mooi, maar loopt het in de praktijk uit op een faliekante mislukking. Zit niemand erop te wachten, of denk je een goed idee te kunnen kopiëren, maar blijkt het in jouw situatie toch heel anders. Het Actie Leernetwerk in de zorg bundelt zulke initiatieven sinds kort onder de noemer ‘Falend Vooruit’. Onder het idee van: we praten allemaal graag over onze successen. Maar van grote blunders en faalverhalen leer je vaak veel meer. Drie van zulke mislukkingen op arbeidsmarktgebied ontleed – en wat ervan valt te leren…

#1. Wervingscampagne liep spaak

Het léék een heel mooi idee. Toen in de zomer van 2016 de Pokémon Go-rage op zijn hoogtepunt was, bedacht Jethro Hardeman: wat als we dat fenomeen nu eens gebruiken om ‘computermaatjes’ te werven voor een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking? Hij zette een grootse actie op, met tal van betrokkenen. ‘Ik was getriggerd door een actie van Dierenpark Amersfoort’, vertelt hij in een podcast. ‘Daar kwamen toen wel 2.000 mensen op af. De hele straat was verstopt. Dat vond ik heel fascinerend.’

Maar al snel bleek dat concept toch niet zomaar te kopiëren. Er werd een soort prijsvraag opgezet. Er kwamen sponsors, die prijzen ter beschikking stelden. En er werd contact gezocht met de plaatselijke pers. Zelfs een grote stapel flyers werd gedrukt. Maar op het uur U bleef het angstvallig stil. ‘Echt helemaal niemand kwam opdagen’, blikt hij terug.

‘Echt helemaal niemand kwam opdagen’

De les? Hardeman kreeg er een belangrijk inzicht, vertelt hij. ‘We hadden nooit met de doelgroep gesproken over welke behoefte ze hadden. Terwijl stilstaan bij je doelgroep natuurlijk altijd het belangrijkste is. Welke pijn hebben ze nou? Welke motivatie? Ga nooit uit van je eigen aannames, maar kom zo snel je kunt in contact met de groep voor wie je het doet. Als het gaat om werven: zorg dat je je persona’s in kaart hebt, en toets dat regelmatig. Ik zie nog veel te vaak in de praktijk dat projecten starten vanuit een flow, maar dat de doelgroep vergeten wordt.’

#2. Matchtafel kwam niet van de grond

Nog zo’n idee wat in theorie best mooi leek. Sterker nog: in Rotterdam was het zelfs al een succes geworden. We hebben het over: de Matchtafel, een initiatief waarbij hoofden HR van verschillende organisaties samenkomen en kijken welke medewerkers kunnen worden ‘uitgewisseld’. ‘Dat wil ik ook’, dacht Lydia van Baak, toen ze in 2015 directeur werd van de Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn Zuid-Holland Zuid.

mislukte initiatieven

Maar hoewel de regio in de buurt was, bleek het initiatief toch niet zo makkelijk te kopiëren naar de regio Dordrecht-Gorinchem. ‘Zeven zorginstellingen wilden wel meedoen. En mijn ambitie voor 2016 was ook niet té ambitieus, dacht ik: 5 matches en 3 medewerkers die gingen kijken bij een andere organisatie.’ Maar in de praktijk kwam het niet van de grond. De echte tekorten in de zorg deden het project de das om. ‘Het resultaat van mijn matchtafel: 0 matches, 0 keer gluren bij de buren.’ In 2017 werd helemaal de stekker eruit getrokken.

‘Je moet je eigen spelregels maken.’

De les? Van Baak denkt dat ze ’te enthousiast’ een succesrecept heeft gekopieerd, zonder zich goed af te vragen: ‘hoe gaan we dat doen in onze eigen regio? Die stap heb ik overgeslagen. Maar je moet je eigen spelregels maken. Ik denk dat de context belangrijk is: Rotterdam heeft grote ziekenhuizen en heel grote VVT-organisaties. In Zuid-Holland Zuid zijn de organisaties veel kleiner. De mensen aan de tafel hadden gewoon minder personeel. Ik had procedures van Rotterdam gekopieerd, maar het proces niet doorleefd. Terwijl juist dat laatste belangrijk is voor draagvlak en maatwerk.’

#3. De webshop zonder klandizie

Samenwerken in de zorg wordt vaak als oplossing gepresenteerd voor veel personele problemen. Dus Annelies Mulder dacht echt goud in handen te hebben toen ze in 2017 een webshop verzon waar zorgpersoneel van alles voor zijn of haar loopbaan en duurzame inzetbaarheid zou kunnen afnemen. Ze vond een goede naam, allerlei innovatieve producten en er was een slim proces eromheen georganiseerd. Met vouchers konden medewerkers dingen uitzoeken in de webshop, die volgens de cijfers zou kunnen rekenen op een klantenbestand van meer dan 100.000 mensen.

mislukte initiatieven

Na heel veel uren werk, stonden op een gegeven moment alle lichten op groen. De lancering was een groot feest, de zaal zat vol en de verwachtingen waren hooggespannen. ‘Ik had tranen in mijn ogen.’ Maar de dag erna bleef het stil in de shop. En de weken erna ook. ‘Al vrij snel merkte ik dat het niet goed ging’, kijkt ze terug. En dan ging ook de wet van Murphy nog gelden. ‘We verkochten een boek, maar tegen de verkeerde prijs. En dat mag helemaal niet. En twee trainingen die we verkochten moesten we ook weer annuleren.’ En dat was het. De kast waarin 3.000 vouchers klaarlagen? Die bleef onaangeroerd. ‘Het is uiteindelijk ter ziele gegaan, en veranderd in een kalender met verschillende evenementen.’

‘De twee trainingen die we verkochten, moesten we ook weer annuleren.’

De les? Het leek een mooi idee, zegt Mulder. Maar zo geeft ze nu toe, ze is ook vergeten te bedenken: ‘Wie is mijn opdrachtgever? Wie wil dit nu écht? Ik was mijn eigen opdrachtgever, opdrachtnemer en klankbord. Dan kun je verblind raken door je eigen idee. Ik zat te veel in mijn eigen bubbel. De rode draad: ik dreef te veel op aannames. Ik dacht te weten hoe anderen dingen willen hebben, zonder het te toetsen. Terwijl het daar natuurlijk wel om gaat: ken je klant.’

Meer weten over werven in de zorg?


Dit verhaal kwam tot stand samen met het Actie Leer Netwerk, onderdeel van het actieprogramma Werken in de Zorg van het ministerie van VWS. Zelf zulke mislukkingen voorkomen? Of ook ervan leren? Op 26 maart organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer het seminar Beter werven in de zorg. Tijdens dit seminar krijg je concrete handreikingen om op korte, middellange en lange termijn jouw werving te optimaliseren. Met veel praktijkvoorbeelden, twee sprekers en twee inspirerende gastsprekers.

Lees ook

Dilemma op dinsdag: ‘Mijn werk als recruiter is herhaaldelijk’

Sourcen, bellen, sollicitatiegesprek, arbeidsvoorwaardengesprek, contract opstellen. Het leven van een recruiter kan soms voelen als een herhaling. Dat kan het saai maken, of juist niet… Want elke kandidaat is anders toch? Of beginnen zelfs kandidaten op een gegeven moment allemaal op elkaar te lijken?

Mijn werk als recruiter is herhaaldelijk

  • Oneens (48%, 27 stemmen)
  • Eens (52%, 29 stemmen)
56 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. vind jij jouw werk als recruiter herhaaldelijk of is er altijd weer iets nieuws te ontdekken? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


Bij de Leergang Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie word je verder opgeleid als vakvolwassen recruiter waardoor je een sterke gesprekspartner wordt voor management, de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst.

Ophef over escape room UNIGMA: heeft ABN Amro het concept gejat?

Ordinair jatwerk. Of op zijn best: niet-integer handelen. Dat verwijt deelt Steven Duinhouwer, directeur van Talent Partners Nederland Groep (bestaande uit Technisch Nederland en Commercieel Nederland), uit aan ABN Amro. Had hij net een mooi recruitmentconcept bedacht rondom kandidaten in een mobiele escape room, mag hij dat zelfs presenteren aan een groot gezelschap van de bank, maar hoort hij vervolgens een hele tijd niets. Om dan uiteindelijk het idee, zíjn idee dus, in real life tegen te komen. Maar dan volledig onder de vlag van ‘bedacht en uitgewerkt door ABN Amro‘.

Eerste voorstel voor ‘genoegdoening’: een ‘symbolisch bedrag’ van 10.000 euro.

Allerminst netjes, en niet iets wat je van een grote bank zou mogen verwachten, aldus Duinhouwer, die zijn bedrijf neerzet als ‘dé specialist in werving & selectie, detachering en interim management van (inter)nationaal talent op hbo- en wo-niveau voor de invulling van functies en tijdelijke opdrachten in commercie, techniek en IT.’ Of het nu gaat om inbreuk op het auteursrecht of niet, hij zou wel ‘genoegdoening’ willen zien van de bank voor de door hem geïnvesteerde tijd, het bedenken van het concept, het volledig uitwerken van de presentatie en derving van inkomsten. Eerste voorstel: een ‘symbolisch bedrag’ van 10.000 euro.

‘Wij zijn de bedenker van het concept’

‘Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat de feiten voor zich spreken dat wij de bedenker zijn van het mobiele concept om talenten en persoonlijkheid in kaart te brengen’, schreef hij de bank al enige tijd geleden. ‘Dit hebben wij al ruimschoots gecommuniceerd ruim voordat de Unigma werd gelanceerd. Daarnaast heb ik hiermee mijns inziens aangetoond dat de communicatie en manier van handelen van ABN richting ons als klein MKB-bureau niet getuigt van integer handelen, of er nu wel of geen sprake is van inbreuk op het auteursrecht.’

De pitch van 3 oktober 2016

In juni 2015 schreef Werf& voor het eerst over het idee van Duinhouwer, dat hij destijds ontwikkelde voor Phoenix, een zeer innovatieve en sterk groeiende onderneming in Enschede, die moeilijk aan technisch personeel kan komen. Het leidde in die tijd tot heel wat media-aandacht, en begin januari ook tot het eerste contact met een van de grootste banken van Nederland. Zou hij het idee niet een keer bij hun willen presenteren?

Zo gezegd, zo gedaan. En zo gebeurde het dat Duinhouwer op 3 oktober 2016 ten overstaan van 9 bankmedewerkers en managers op het hoofdkantoor in Amsterdam stond, om daar zijn idee van een ‘Mobile Talent Room‘ uitgebreid te pitchen, inclusief de combinatie met een zogeheten DISC-persoonlijkheidstest. ‘We hebben zelfs voorgesteld om onze Mobile Talent Room voor te laten rijden zodat iedereen het zelf kon ervaren. Omdat het logistiek lastig was, zijn we daarvan afgestapt. Maar dat wij al een mobiel concept hadden, was dus bij alle aanwezige personen bekend.’

Beelden uit de presentatie die Duinhouwer bij ABN Amro gaf

‘We nemen het zeker mee’

Tot zover alles goed en wel. Nog maar net 4 dagen later kreeg Duinhouwer zelfs een enthousiaste feedbackmail van een ABN Amro-medewerkster, die schreef: ‘We gaan begin januari met het Leren & Ontwikkelen-team om de tekentafel zitten om te kijken hoe we onboarding next level zouden kunnen inrichten. Daar neem ik onderstaand zeker in mee.’

‘Voor het eerst is een psychologische test voor werving toegepast in een escape room.’

Maar wat er hierna ook gebeurde: Duinhouwer hoorde niets meer. Onverbiddelijke stilte volgde. Geen contact werd meer opgenomen. Totdat de Twentse ondernemer ineens begin januari 2017 een verhaal leest op Werf&, waarin ABN Amro trots over hun vernieuwende concept van een mobiele escape room vertelt. ‘Het is voor het eerst dat een psychologische test voor werving is toegepast in een escape room’, schrijft de bank zelf in het bijbehorende persbericht.

escape room technisch nederland unigma abn amro

Waarom geen credits voor de bedenker?

Het schiet bij Duinhouwer stevig in het verkeerde keelgat. Dit is toch geen doen? Hoezo: ‘uniek concept, bedacht door ABN Amro’? De inzending voor een Werf& Award in de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ is voor hem de druppel. Hoezo krijgen hier wel de ontwikkelaars van de rijdende escape room hier de credits, maar de werkelijke bedenker ervan niet? Hij heeft toch ook tijd en moeite erin gestoken? Is speciaal naar de Zuidas gereden, met een zorgvuldig voorbereide presentatie. Hoe kan het dan dat daar nog geen bedankje vanaf kan? ‘Het lijkt nu allemaal vooropgezet geweest. En dan het concept ook nog bij Werf& indienen om een prijs te ontvangen, dat is dan wel helemaal het toppunt, hè.’

‘Het concept ook nog voor de Werf& Awards indienen, dat is wel het toppunt, hè.’

Duinhouwer reageerde vervolgens meermalen naar de bank, met de vraag om een reactie. Maar wat hij ook probeerde, ook nu volgde steevast hetzelfde resultaat: oorverdovende stilte. Of hooguit een reactie in de trant van: ‘We zijn ons aan het beraden. Naar verwachting mag je volgende week een reactie verwachten.’ Hij concludeert daaruit: ‘ABN Amro blijkt uiteindelijk niet genegen om ook maar iets te doen richting Talent Partners Nederland Groep’. En dus trekt hij opnieuw aan de bel.

‘Wij herkennen ons niet’

Maar ABN Amro blijkt zich daar nog weinig aan gelegen te laten liggen. ‘Wij herkennen ons niet in het beeld dat wordt geschetst’, reageert een perswoordvoerder. ‘We hebben niet het wervingsconcept van de heer Duinhouwer gebruikt. We betreuren het dat hij ontevreden is over het resultaat van het overleg dat we hierover met hem hebben gevoerd, maar dit verandert niets aan het standpunt dat we met hem hebben gedeeld.’

Mocht het zo niet lukken? Dan beraadt hij zich nog op verdere stappen…

Duinhouwer stemt het niet tevreden. Hij vindt het echt mooi om te zien dat ‘zijn’ concept zoveel belangstelling trekt, zegt hij. Het is volgens hemzelf dan ook een uiterst sterk concept. Maar dan zou het wel fijn – en niet meer dan terecht – zijn als hij er ook de credits voor krijgt, vindt hij. En mocht het zo nog steeds niet lukken? Dan beraadt hij zich nog op verdere stappen. Al hoopt hij natuurlijk dat dat niet nodig zal zijn…

escape room technisch nederland

Lees ook

Feel Good Friday: wie de schoen past…

Het Engelse Swanstaff Recruitment ontving recent een nogal origineel én grappig pakketje in hun kantoor. Het was een schoenendoos, compleet met inhoud. Van een sollicitant die graag een voet tussen de deur wilde krijgen. Letterlijk dus. In de doos zat ook een briefje. Als het bedrijf wil weten wie er achter de schoen zit, dan kunnen ze hem bellen.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=IvV4L1n9QEc&feature=emb_logo

Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat kandidaten flink hun best doen voor een baan. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het filmpje ‘Google, hire me‘ van Alec Biedrzycki of aan Andy Morris, die bij wijze van cv zelfs zijn eigen Lego-poppetje maakte. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Heb jij ook wel eens een bijzonder originele sollicitatie ontvangen? Laat het ons weten!

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Probleem: welke schoenen moet Teddy Dimitrova straks aan op Talent Acquisition Live?

Het belooft op 12 maart in De Nieuwe Liefde in Amsterdam een dag vol ‘amazing content’ te worden, vertelt de van oorsprong Bulgaarse Teddy Dimitrova. ‘De line-up is echt incredible.’ Denk aan sprekers als Kirstin Birner (Lego), Jelmer Zuidema (a.i. Booking.com), Charlotte Christiaanse-Pali (Philips), Kasia Tang, en Hung Lee (de ‘godfather van mijn carrière’, aldus Dimitrova). Een jaar geleden was Dimitrova zelf nog keynote spreker op Talent Acquisition Live. Nu is ze er MC, oftewel: ‘mum of ceremony‘, zoals ze zelf zegt. ‘Echt next level’, zegt ze erover.

En waarom? Omdat het gaat om een evenement waar innovatie centraal staat. En juist innovatie is volgens haar nodig in de recruitmentbranche. ‘Ik heb een achtergrond in hospitality management. Maar daar zag ik totaal geen innovatie. Elke dag dezelfde terrible uniformen. Nooit eens iets outside-the-box. Ik werd er niet blij van. Ik had tal van ideeën, maar kreeg er totaal geen ruimte voor.’

‘Innovatie is onbeperkt’

Hoe anders was dat in de start-up- en scale-upwereld waarin ze daarna terecht kwam. ‘Hier was het precies andersom. Hier staat innovatie constant centraal in alles wat je doet. Het beste dat me kon overkomen. Want innovatie is onbeperkt. Innovatie zorgt ervoor dat je niet stil komt te staan. Dat je jezelf continu uitdaagt, en steeds scherp blijft.’

Welke van die 150 paar schoenen moet ze straks in hemelsnaam aantrekken?

De Bulgaarse werkt momenteel al meer dan 10 jaar in Nederland. Op TA Live, hét Europese Recruitment Innovation Event, belooft ze ‘een dag vol inspiratie’. Maar één probleem heeft ze nog wel, zegt ze. Ze heeft haar huis gevuld met maar liefst 150 paar schoenen. Daarvoor mist ze eigenlijk de ruimte. Maar ja, wat moet je anders als shoe addict? En nu staat ze dus straks, op 12 maart, te stralen op het hoofdpodium. Welke van die 150 paar moet ze dan in hemelsnaam aantrekken?

Meer weten?

Ook benieuwd naar welke schoenen Teddy Dimitrova zal dragen? De derde editie van Talent Acquisition Live vindt plaats op 12 maart in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Bestel hier je tickets, voordat het te laat is.

Lees ook