PIXID Group (Carerix) neemt Belgische VMS-leverancier Connecting-Expertise over

De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws. Destijds was het met de overname van de bekende Nederlandse CRM- en ATS-leverancier Carerix. Nu volgt dus de overname van Connecting-Expertise, een SaaS VMS-platform voor de Belgische markt met blue chip-klanten, dat tot nu toe in handen was van de Belgische tak van USG People. Als onderdeel van de Pixid Group zal het bedrijf onder de eigen naam blijven opereren en bovendien producten en diensten aan de huidige USG-klanten blijven leveren.

De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws met de overname van Carerix.

Met de overname van Connecting-Expertise wil de PIXID Group (die financieel wordt gesteund Keensight Capital) het ‘leiderschap in de Benelux verstevigen’ als het gaat om recruitment- en HR-oplossingen en Antwerpen toevoegen aan zijn bestaande kantoren in Parijs, Rotterdam en Londen (sinds de overname van The Internet Corporation in 2017).

Alle stappen in werving

Connecting-Expertise automatiseert alle stappen van het wervingsproces. Van werving en contractbeheer tot tracking en facturering. Dat gebeurt via een geïntegreerde software-oplossing, die ontwikkeld is op een veilige en cloudgebaseerde infrastructuur. Daarnaast biedt het bedrijf klanten gepersonaliseerde pakketten die passen bij hun wervingsstrategie. Het bedrijf is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst. Het heeft bijna een miljard euro aan spend onder beheer, via meer dan 12.000 gebruikers en 4.500 geregistreerde bedrijven.

Connecting-Expertise is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst.

De technologie van PIXID Group is momenteel al verantwoordelijk voor de invulling van zo’n 1 op de 3 tijdelijke posities in Frankrijk. De overname van Connecting-Expertise bevestigt deze status als een digitaal platform voor het beheer van uitzendkrachten in heel Europa. Het is bovendien consistent met de strategische focus van PIXID Group, dat het eerste echte Total Talent Acquisition (TTA)-ecosysteem in Europa wil ontwikkelen.

pixid group neemt connecting-expertise over

Meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers

Sinds de investering van Keensight in 2015, heeft PIXID Group zijn groeiverhaal verder versneld. Momenteel heeft PIXID zijn geografische dekking uitgebreid met activiteiten in 20 landen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf is ook leverancier van Saas HCM-oplossingen. Het klantenbestand is gegroeid van 1.500 Franse bedrijven naar 18.000 wereldwijde uitzendbureaus. In 2019 telde PIXID Group meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.

‘PIXID Group wil de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel overbruggen.’

‘Door de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel te overbruggen, heeft PIXID Group de ambitie om zijn klanten uit heel Europa de meest moderne technologie te bieden om recruitment zo efficiënt en soepel mogelijk te laten verlopen’, aldus Etienne Colella, President van PIXID Group SAS, over de overname.

In 2019 telde PIXID Group al ruim 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.

‘Na onder andere de succesvolle overname van het Nederlandse Carerix in 2018 wordt met de overname van Connecting-Expertise België een vierde thuismarkt voor PIXID Group’, vult Jean-Michel Beghin aan. ‘Dat zal duidelijk bijdragen aan de versterking van de positionering van de groep als een toonaangevend Europees digitaal platform voor het beheer van flexibele arbeidskrachten’, aldus de managing partner bij Keensight Capital.

Druk overnameseizoen

Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance. Ook de overname van MSP-dienstverlener Talentsourcer B.V. door Maandag valt op, net als de overname van jobpal door SmartRecruiters en die van Talent Function door Cielo. Bovendien zijn er aanhoudende geruchten dat een overname van het Nederlandse Endouble door het Amerikaanse Phenom People snel rondkomt.

Lees ook

Maandag Holding neemt meerderheidsbelang in Solvus en Talentsourcer

Als ervaren Managed Service Provider beheert Talentsourcer voor ruim 40 miljoen euro aan inhuur van externe professionals. Dat doet het bedrijf voornamelijk voor gemeenten, onderwijs- en zorginstellingen in Nederland. Na de overname door Maandag behoudt Talentsourcer zijn eigen identiteit en onafhankelijkheid, door als organisatie volledig zelfstandig te blijven opereren.

‘Werkgevers hebben steeds meer behoefte aan controle en sturing op talent.’

De argumentatie achter de overname is dat werkgevers steeds meer behoefte hebben aan controle en sturing op talent – zowel binnen de vaste medewerkers als de flexibele schil. Ze zoeken oplossingen om een goede werkgever te zijn en te blijven. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het bieden van betere voorwaarden. Maar ook om het beschikbaar hebben van talent, het bieden van flexibiliteit of zekerheid of het verlagen van werkdruk. Met de overname van Talentsourcer speelt Maandag Holding daarop in.

Kennis en kunde

‘Wij zien veel toekomst in deze vorm van dienstverlening, waarbij (een deel van) het inhuurproces van opdrachtgevers wordt overgenomen, in zowel de Benelux als daarbuiten. Samen met Talentsourcer hebben wij nu voor onze opdrachtgevers alle kennis en kunde binnen onze Groep. Van talent acquisitie tot en met de noodzakelijke processen’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag Holding (foto).

Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames.

Talentsourcer B.V. is een combinatie van de MSP-dienstverlening van Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland) met haar eigen Recruitment Process Outsourcing (RPO)-activiteiten. Hierdoor is Talentsourcer in staat om recruitment voor vast en flexibel personeel op efficiënte wijze te integreren. Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance.

Lees ook

 

Medische Banenbank sluit partnership met Brandmannen

Het partnership tussen Medische Banenbank en de recruitment marketing experts van Brandmannen geldt in eerste instantie voor 12 maanden. Het idee is dat Brandmannen de vacatures van Medische Banenbank via sociale media onder de aandacht van de juiste doelgroep brengt. Brandmannen stuurt vervolgens periodiek de tussentijdse statistieken van elke individuele campagne en de eindrapportage.

Sociale media toevoegen

Bohn Stafleu van Loghum bereikt met zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn momenteel al vele medewerkers in de zorg. De positie op sociale media is echter nog minder ontwikkeld. Medische Banenbank, het vacatureplatform van de eerder genoemde merken, wil echter wel graag via sociale media de kandidaat bereiken. En dan met name de latente doelgroep.

Zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn bereiken momenteel al vele zorgmedewerkers.

Daarom heeft de uitgever Brandmannen gevraagd hiervoor de strategie, distributie en de uitvoering ter hand te nemen. Dit moet niet alleen meer bereik en clicks voor de vacatures opleveren, maar als bijkomend voordeel ook een grotere user base voor de bewuste merken. Er zullen diverse campagnes volgen: van relatief kortlopende (voor één vacature) tot langer lopende, voor meerdere kandidaten binnen eenzelfde of vergelijkbare rol.

Automatisch A/B testen

Volgens Brandmannen zegt 80% van de beroepsbevolking niet actief op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging. Het overgrote deel van die groep zou daar echter wel voor open staan. Met gerichte targetting op basis van interesses, online gedrag en demografische kenmerken gematcht aan het al bestaande professionalsnetwerk dat Bohn Stafleu van Loghum nu al heeft beloven de twee partners precies de juiste doelgroep te kunnen bereiken – en niemand anders. Gedurende de campagne worden steeds (automatisch) verschillende advertenties en doelgroepvariaties A/B-getest.

Lees ook

Adver-Online voegt nu ook YouTube, TikTok, Instagram, Spotify en Snapchat toe

De coronapandemie maakt het voor Generatie Z moeilijker dan ooit om een plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Er zijn niet alleen minder arbeidsplekken beschikbaar, deze generatie is voor veel werkgevers ook nog eens een stuk lastiger te bereiken. (Lange) vacatureteksten wekken hun interesse niet of nauwelijks, visuele communicatie staat voorop. Iets waar het gros van de huidige werkgevers nog nauwelijks op inspeelt. Zo bereiken beide partijen elkaar maar heel moeilijk.

Generatie Z brengt gemiddeld zo’n 6 uur per dag door op YouTube, TikTok of Snapchat.

Recruitment-communicatiespecialist Adver-Online ziet dit als een kans om beide partijen te helpen. Daarom biedt Adver-Online vanaf vandaag de mogelijkheid om juist deze specifieke doelgroep te benaderen. Middels nieuwe wervingsmogelijkheden via YouTube, Instagram, Spotify, TikTok en Snapchat kunnen de relaties van Adver-Online campagnes verspreiden. Dit zijn immers de kanalen waarop deze generatie de meeste tijd doorbrengt: gemiddeld zo’n 6 uur per dag.

Employer branding voor Generatie Z

Naast deze nieuwe wervingsmogelijkheden kunnen de relaties van het in 2002 opgerichte Adver-Online ook bij hen terecht om hun employer branding op strategisch en uitvoerend niveau aan te scherpen. Zo kunnen werkgevers niet alleen Generatie Z werven op korte termijn, maar juist ook behouden op de lange termijn. Met deze nieuwe mogelijkheden wil Adver-Online de actuele arbeidsmarktuitdagingen duurzaam oplossen. Klanten kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van deze nieuwe opties.

Lees ook

8vance neemt Gini-Recruit over

Opnieuw een opvallende overname in de recruitmentwereld. Dit keer is het 8vance Matching Technologies, het Nederlands-Duitse A.I.-softwarebedrijf achter onder meer Jobliebe.nl, dat zijn slag slaat met de overname van Gini-Recruit, een aanbieder van software voor recruitmentmarketing, applicant tracking en talent coaching. Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken voor alle bemiddelaars en bedrijven.

Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken.

8vance heeft A.I.-matchtechnologie ontwikkeld die op basis van vaardigheden, competenties, ervaring en persoonlijkheid, autonoom (dus geheel zelfstandig) kijkt in hoeverre mensen passen bij vacatures, projecten of bijvoorbeeld functiehuizen. Met de overname van Gini-Recruit creëert 8vance een end-to-end oplossing voor recruitment en loopbaanbegeleiding. De overname combineert de voordelen van beide oplossingen, waarmee 8vance inzet op maximale ontzorging van arbeidsbemiddelaars, coaches en HR-professionals. Met de overname treedt ook Bob van den Berg, CEO van Gini-Recruit (midden op de foto), toe tot het directieteam van 8vance.

Minder doorlooptijd, diepere analytics

De nieuwe, gezamenlijke aanpak moet leiden tot grote doorlooptijdwinst, efficiëntieverbetering en diepere analytics bij alle vormen van talentmobiliteit. Ook wordt het eenvoudiger en veiliger om (gedeelde) talentpools en zogenoemde ‘recruitment ecosystemen’ te maken. De geïntegreerde oplossing komt per 15 december beschikbaar bij een aantal geselecteerde klanten, inclusief integraties met diverse backofficesystemen en cv-databanken. De huidige producten van 8vance en Gini blijven ook als afzonderlijk producten bestaan.

Het Nederlands-Duitse 8vance Matching Technologies maakt de overname bekend van het Hengelose Gini-Recruit, aanbieder van software voor applicant tracking, recruitmentmarketing, en talent coaching.

Han Stoffels, CEO van 8vance (links op de foto boven): ‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk. Klanten kunnen nu zowel bij ons terecht voor integratie van onze A.I.-matching als voor een volledige end-to-end oplossing. Zo maken wij autonome matching voor iedereen bereikbaar.’

‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk.’

De autonome matchtechnologie van 8vance wordt niet alleen ingezet bij recruitment, maar ook bij talent pooling, jobcarving, interne werk- en talentmarktplaatsen, loopbaanbegeleiding en outplacement. Daarnaast is de technologie ook beschikbaar voor individueel carrièremanagement. Zo kan iedereen nu al op jobliebe.nl ontdekken welke kansen er voor hem of haar in de markt zijn op basis van de eigen vaardigheden en competenties.

Lees ook

Preselectie-platform TestGorilla haalt investering van 1 miljoen euro op

Door de coronacrisis verloopt recruitment steeds vaker op afstand. En dat geldt ook voor assessments. Bij TestGorilla werken ze aan dat soort preselectie-tests. Investeringsmaatschappij CapitalT en internationale angel investors maken vandaag bekend 1 miljoen euro in dit platform te investeren.

‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial.’

Medeoprichter Wouter Durville: ‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial. Om die stroom op te kunnen vangen hadden we extra funding nodig. De investering zal vooral gebruikt worden om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen en het huidige aanbod van 120 testen uit te breiden.’

Behoefte aan efficiëntie

‘TestGorilla had niet op een gunstiger moment kunnen starten’, zegt Eva de Mol, oprichter van investeerder CapitalT. ‘Juist op dit moment is er een enorme behoefte aan een efficiencyslag, vroeg in het wervingsproces. Door de coronamaatregelen moeten veel bedrijven leren om te gaan met online werving, terwijl ze overspoeld worden door sollicitaties. Vaak ontvangen ze meer cv’s dan ze kunnen beoordelen.’

TestGorilla werd pas deze zomer opgericht.

TestGorilla werd deze zomer opgericht. Ondernemer Wouter Durville sloeg daarvoor de handen ineen met Otto Verhage, voormalig partner bij Bain & Company. De door hen ontwikkelde online tool bestaat uit SaaS-software waarmee je kandidaten al in een vroeg stadium kunt filteren op basis van meer dan 120 testen, onder andere voor cognitieve vaardigheden, taalvaardigheid, programmeren en andere werkspecifieke vaardigheden zoals SEO, boekhouden en meer. Leuk detail: er is ook een test voor ‘Talent Acquisition’, die onder meer vaardigheden op het gebied van sourcing, candidate experience, recruitment analytics en onboarding zegt te kunnen meten.

Otto Verhage en Wouter Durville, TestGorilla

Belang van diversiteit

Met die testen wil het bedrijf werving niet alleen efficiënter maken, het wil ook vooroordelen wegnemen door assesments meer te richten op werkelijke vaardigheden. Naast assessments kunnen klanten via de tool ook gebruik maken van one-way video interviews. Deze functionaliteit wordt steeds meer gebruikt in tijden van werving op afstand.

‘Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’

‘Het belang van diversiteit is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’, vertelt Durville. ‘Wij hebben TestGorilla zo ontwikkeld dat HR managers zich puur kunnen focussen op vaardigheden van kandidaten. Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’ De assessments van TestGorilla zijn ontwikkeld door zogenoemde ‘testpreneurs’. Het bedrijf zegt verder vooral data en machine learning te gebruiken om succes en retentie van medewerkers te voorspellen.

Lees meer

Bemiddelaar Freelancers United lanceert tak voor recruitmentmarketing

Er komen steeds meer HR-tools bij. En dat maakt het voor recruiters lastig om alles uit hun digitale kanalen te halen, signaleert Freelancers United. Daarom lanceert het bemiddelingsbureau een tak voor recruitment marketing: RecruitMarketing. Juist tijdens de corona-periode, aldus Marije Koets, partner bij Freelancers United. ‘Nu ligt er immers minder druk op het aannemen van nieuw personeel, waardoor recruitmentprocessen op orde gebracht kunnen worden. RecruitMarketing gaat het wervingsproces minder kostbaar en beter voorspelbaar maken, door inzichten op het gebied van mens, merk en digitaal te combineren.’

‘Een succesvolle wervingsstrategie draait uiteindelijk om de focus op duurzame relaties.’

Technologisch innovaties in het HR-vak volgen elkaar op in een razend tempo, aldus Koets. ‘Dat maakt het voor veel recruiters lastig om te bepalen welke tool ze op welke manier inzetten, om zo data te transformeren in waardevolle inzichten, oplossingen en plaatsingen. Met RecruitMarketing willen we dat oplossen. Hier delen we onze kennis op het gebied van digital, HR en marketing met recruitment- en HR-afdelingen. Zo hopen we bedrijven te stimuleren om een recruitmentstrategie te hanteren die minder transactioneel en incidenteel van aard is. Een succesvolle wervingsstrategie draait uiteindelijk om de focus op duurzame relaties. Dankzij die visie, en de juiste tools, wordt recruitment schaalbaarder, efficiënter en minder kostbaar.’

Samenwerking met expert

RecruitMarketing is een samenwerking tussen Freelancers United en recruitmentmarketing-expert Marvin Croon (foto). ‘Tal van sectoren en bedrijven hebben er baat bij als ze recruitment als een continu proces zien, dat geoptimaliseerd kan worden door slimme technologie’, zegt die laatste. ‘Succesvolle werving wordt daarmee een intelligent samenspel van techniek en identiteit. Bedrijven verlagen hiermee de kosten per kandidaat, verhogen de Candidate Lifetime Value en verbeteren zo de productiviteit en effectiviteit van recruitment.’

‘Als je de war for talent wil winnen, dan zorg je dat digital, marketing en HR samen aan het front staan.’

Koets sluit zich daarbij aan en illustreert het belang van een geïntegreerde aanpak van digital, marketing en HR. ‘Vacatureteksten schrijf je eigenlijk voor kandidaten én voor algoritmes. Aantrekkelijke informatie publiceer je waar actief én passief talent zich bevindt. Als je de war for talent wil winnen, dan zorg je dat digital, marketing en HR samen aan het front staan.’ 

Winnende werkgeversmerken

Reclamebureau annex bemiddelaar Freelancers United beschikt inmiddels over een netwerk van meer dan 1.200 professionals in marketing en recruitment. Koets: ‘Dit netwerk stelt ons in staat om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Kandidaten beoordelen werkgevers op dezelfde kritische manier als consumenten producenten beoordelen. Onder meer bij Building Heroes hebben we een merk kunnen opbouwen dat binnen- en buiten de sector herkend wordt als onderscheidend en herkenbaar.’

‘Kandidaten beoordelen werkgevers net zo kritisch als consumenten producenten beoordelen.’

Jeroen Meerum Terwogt, oprichter van Building Heroes, zegt daarover: ‘Wij richten ons op professionals in de bouwsector. Dat betekent dat we te maken hebben met veel concurrentie. De merk- en HR-inzichten van Freelancers United, gecombineerd met de technische inzichten van Marvin Croon, zorgen ervoor dat we een uniek profiel hebben en sneller groeien dan de concurrentie.’

Lees ook

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op woensdag 18 november 2020 start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Daar kun je de nieuwste e-commerce technologie binnen de recruitmentwereld zelf leren gebruiken. Of het nu gaat om inbound arbeidsmarktcommunicatie/ inbound recruitment marketing, data & analyse, Candidate Relation Mananagement Software (CRM) en sourcing: het komt hier allemaal voorbij. Kijk hier voor meer informatie of om je meteen in te schrijven.

recruitment-marketing automation

 

Jobdigger verlegt grenzen met arbeidsmarktdata in België en Frankrijk

Jobdigger breidt haar arbeidsmarktdata uit naar Frankrijk. Na het beschikbaar stellen van de Belgische arbeidsmarktdata begin oktober, komt de livegang in Frankrijk steeds dichterbij. En alhoewel de focus de komende tijd op België, Frankrijk en Nederland ligt, is de grensoverschrijdende reis daar zeker nog niet afgelopen, aldus het arbeidsmarktdata-bedrijf.

Begin oktober nam Jobdigger deel aan de online Demo Day België van Recruitment Tech Media. De deelname aan het event droeg bij aan de naamsbekendheid. Het leidde tot een vliegende start in België en bood een mooie kans om de arbeidsmarktdata van Jobdigger aan Belgische bemiddelaars te laten zien. Inmiddels maken al diverse intermediairs gebruik van Jobdigger, Dat gebeurt zowel stand-alone als via een van de ATS-partners in België: OTYS, Carerix en Bullhorn.

Verder de grenzen over

De data-spiders van Jobdigger zijn momenteel druk bezig om alle lokale vacaturesites door te lopen om zo het meest volledige overzicht van arbeidsmarktdata in Frankrijk te kunnen leveren. De eerste pilots draaien. Mede dankzij de scherpe input en frisse blik van de Franse klanten, kan het bedrijf ook daar optimale datakwaliteit leveren. Vacatures worden gescand op onder andere functietitels, salarissen, gevraagd opleidingsniveau en gevraagde skills. Al deze arbeidsmarktdata kunnen gebruikers van Jobdigger vervolgens terugzien in een overzichtelijk en up-to-date dashboard.

Inzicht in verschillende grensregio’s

In Jobdigger kunnen recruiters, uitzenders, sales-experts en mobiliteitsadviseurs vacatures zoeken in een bepaalde regio of binnen een straalgebied. Het is ook mogelijk om in meerdere grensregio’s tegelijk te zoeken. Daarnaast kan een uitzender makkelijk filteren op vacatures die bijvoorbeeld op maximaal 30 minuten reistijd van een kandidaat af zitten.

Intermediairs hebben met Jobdigger altijd actueel inzicht in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Functies waar de meeste vacatures voor uitstaan en kanalen waarop de meeste kandidaten zoeken naar een baan, brengt het bedrijf makkelijk in beeld. Actueel inzicht in de arbeidsmarkt creëert een voordeel voor zowel de kandidaat en bemiddelaar als de werkgever. Kandidaten komen sneller aan een passende baan en werkgevers vinden sneller de juiste match voor hun organisatie. Zo draagt Jobdigger bij aan een betere match tussen de vraag- en aanbodkant van de arbeidsmarkt: nu in Nederland, België en straks dus ook in Frankrijk.

Lees ook

Nieuwe start-up Cowboys.nl richt pijlen op verdienmodel vacaturemarkt

‘De recruitmentindustrie wordt gekscherend wel eens het Wilde Westen genoemd, vanwege de vele cowboys die actief zijn. Onze naam is een knipoog naar die markt’, zegt Sem Zijlstra, CEO van het vandaag gelanceerde Cowboys.nl. Deze recruitmentstart-up opent de aanval op de naar eigen zeggen ondoorzichtige verdienmodellen in de vacaturemarkt. Het Amsterdamse bedrijf introduceert daarom – naar eigen zeggen ‘als eerste’ – 100% openheid in kosten, verdienmodel en resultaat.

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij.’

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij’, aldus Zijlstra. Organisaties schakelen bij de werving van personeel nu nog vaak gespecialiseerde recruitment-marketingbureaus in die hen helpen met de plaatsing van vacatures op vacaturesites. Maar volgens Zijlstra hanteren deze bureaus daarvoor vaak ‘onbekende marges op mediabudgetten’. En dit leidt volgens hem veelal tot ‘perverse prikkels waarbij adviezen vanuit de bureaus niet altijd in het belang zijn van de klant.’

drie cowboys
De drie ‘cowboys’ in Amsterdam, van links af: Sem Zijlstra, Lars Wetemans en Wouter Aijtink.

Op een missie

Bij Cowboys.nl niets van dat alles, bezweert de oud-topjudoka ook. Samen met Wouter Aijtink en de nog van Wonderkind bekende Lars Wetemans is hij ‘op een missie’ om meer transparantie in de vacaturemarkt te brengen. Dat willen ze enerzijds doen door alleen op basis van gewerkte uren te factureren, en zo hun verdiensten volledig inzichtelijk te maken. Anderzijds willen ze alle data die vrijkomen bij online vacatures adverteren volledig transparant maken.

‘TikTok, podcasts en zelfs influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen.’

cowboysZijlstra: ‘Er worden nu vaak hoge marges verdiend op de doorplaatsingen op vacaturesites door traditionele bureaus. Die kunnen oplopen tot wel 80%, en zitten vaak verscholen in mediabudgetten. Zonder dat de klant daar enig besef van heeft.’ Maar het is niet alleen volledige transparantie dat het nieuwe bedrijf zich ten doel stelt. ‘Ook willen we ons onderscheiden door talent te werven met innovatieve campagnes op nieuwe media. TikTok, podcasts en zelfs de inzet van influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen op de arbeidsmarkt.’

Ontstaan ‘door corona’

Zijlstra en Aijtink zijn beiden ook eigenaar van eventmarketingbureau Boest. Als gevolg van het op slot gaan van de evenementenbranche door COVID-19, zagen ze die andere business echter ernstig krimpen. In de recruitmentbranche hopen ze daarvan gevrijwaard te blijven, samen met de derde partner, Lars Wetemans. Zijlstra: ‘Anders dan in de markt van vacatureplaatsingen, was het in de eventbranche al heel gebruikelijk om transparant te zijn over verdienmodellen. Bovendien kent het werven van talent veel raakvlakken met het werven van bezoekers voor evenementen.’

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet.

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet. Corona raakt volgens hen weliswaar ook de arbeidsmarkt, maar in mindere mate dan de evenementenbranche. Daarnaast denken de ondernemers dat Cowboys.nl inspeelt op een bestaande behoefte, die nog niet wordt vervuld door andere partijen in de markt, en hopen ze zo personeelswerving transparanter en eerlijker te maken, zowel voor kandidaten als voor werkgevers.

Lees ook

Amsterdamse IT-recruiter DIQQ groeit door en vernieuwt zijn merk

Géén snelle matches tussen klant en kandidaat, maar juist een focus op de company culture en het creëren van kwalitatieve en duurzame matches. Dat is waarin het Amsterdamse DIQQ zich zegt te onderscheiden van andere recruiters en recruitmentbureaus in de ict-wereld. Een nieuwe merkcampagne onder de hashtag #weareDIQQ moet dat nog eens onderstrepen.

‘Vooral binnen consultancy is personeel je belangrijkste troefkaart om te groeien.’

De campagne is gemaakt samen met creatief bureau Ice Cream Media. In de campagne ligt de focus op groei door samenwerking. Het gaat om ‘een compleet nieuwe look & feel, die moderner en volwassener aanvoelt’, aldus DIQQ-oprichter Michiel de Graaf (foto boven). ‘De belangrijkste reden waarom ik 3 jaar geleden dit bedrijf begon is simpelweg: (werk)plezier terugvinden. Vooral binnen consultancy is personeel je belangrijkste troefkaart om te groeien. Daarom wil je een gezonde en sterke bedrijfscultuur creëren.’

Kanban en agile

DIQQ vindt het belangrijk om continu te blijven innoveren, aldus De Graaf. ‘Zo hebben we wekelijkse kennissessies, hebben we onze eigen in-house development-tak onder de naam Rebels en houden we eens in de twee weken een zogeheten Kanban. Dan bespreken we met alle consultants wat gedaan moet worden, welke processen lopen en welke afgerond zijn. Zo weet iedereen wat er speelt binnen het team en is er ruimte om elkaar te helpen en om van elkaar te leren.’

‘Eens in de twee weken bespreken we met alle consultants wat gedaan moet worden.’

Kanban is geïnspireerd op de agile manier van werken. Dit houdt in dat je snel moet kunnen schakelen als team in een steeds veranderende omgeving. DIQQ probeert door middel van deze werkwijze processen te automatiseren en zo efficiënt mogelijk samen te werken. ‘Zeker in een tijd waarin COVID-19 vraagt om creatieve oplossingen, vinden wij dit erg belangrijk’, stelt De Graaf.

Lancering nieuwe website

Met de re-branding en de nieuwe campagne is ook de website onder handen genomen. ‘Deze functioneerde voorheen puur als jobplatform voor kandidaten, maar nu kunnen zowel klant als kandidaat informatie vinden over DIQQ en het samenwerkingsproces’, vertelt De Graaf. ‘De website heeft als doel om te informeren en te inspireren. Ook is er gekeken naar de UX/UI-storytelling en is deze SEO technisch on point gemaakt.’

Het DIQQ-team telt tegenwoordig ruim 20 medewerkers.

DIQQ is in drie jaar uitgegroeid tot een succesvolle scale-up, die momenteel kantoor houdt op het Amsterdamse Rokin. Het team telt tegenwoordig ruim 20 medewerkers. In de 3 jaar van het bestaan heeft DIQQ meer dan 650 IT-professionals aan een job geholpen; dit jaar wordt een omzetgroei van bijna 40 procent verwacht. De nieuwe campagne heeft onder meer het doel ‘het imago van recruitmentconsultants te verbeteren door te focussen op een persoonlijke approach met klant en kandidaat’. Daarnaast wil DIQQ graag ‘top-of-mind worden bij iedere IT-professional in Nederland’, aldus De Graaf.

Lees ook:

Eerste Brabantse vestiging voor Intro Personeel

Er zijn meerdere redenen om in Roosendaal een nieuwe locatie te openen, zegt recruiting consultant Arjan Verhoeven (rechts op de foto). “Ons werkgebied ligt ten westen van de A16: West-Brabant en de Zeeuwse eilanden. Deze regio’s sluiten uitstekend aan op de regio’s waar we al personeel werven. We zien hier kansen. Bijvoorbeeld bij bedrijven in techniek, industrie, logistiek, bouw en groen. Daarnaast zien we mogelijkheden in voor ons nieuwe sectoren zoals de visverwerkende industrie en verpakkingsindustrie. We zien dat de markt groeit en we van toegevoegde waarde kunnen zijn. We merken dat bij veel bedrijven – ondanks de crisis – er toch behoefte is aan vaste medewerkers. En dat is precies waar Intro Personeel goed in is: het begeleiden van vakspecialisten naar een vaste baan.”

Frame21

Het nieuwe kantoor is de negende vestiging van Intro Personeel. Het kantoor is te vinden in bedrijfsverzamelgebouw Frame21 op de grens van Oud-Gastel en Roosendaal. Naast Verhoeven bestaat het team dat er aan de slag gaat uit Rudolf Bouman en Jasmijn Kunst. Met elkaar zijn de recruiters dagelijks actief op zoek naar de juiste match tussen kandidaat en werkgever. “Wij zijn een team waarin ik het volste vertrouwen heb, omdat we over ruime ervaring beschikken in het bemiddelen van mensen naar een vaste baan. Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.”

‘Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.’

Andere vestigingen van het zo’n 15 jaar bestaande Intro Personeel zijn te vinden in Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel, Barendrecht, Bodegraven, IJsselstein, Groot-Ammers en Sfântu Gheorghe (Roemenië). Intro Personeel is onderdeel van Florys Groep. Ook Brys (professionals) en JobUp (re-integratie) vallen onder deze paraplu, net als Florys (administratie) en Prevenzo (ziekteverzuim).

Lees ook

Brockmeyer gaat internationaal, via partnership met het Belgische Jobtoolz

Vacatures online in de kijker zetten bij de ideale doelgroep? Ook in België wordt het mogelijk, dankzij een nieuwe samenwerking tussen het Nederlandse Brockmeyer Jobmarketing Experts en Jobtoolz, het Belgische recruitmentplatform voor het MKB. ‘Deze nieuwe internationale stap brengt het recruitmentmarketing-verhaal in België met deze samenwerking op een totaal nieuw niveau’, aldus Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer (midden op de foto).

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence.

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence. Het benadrukt nog eens de missie van het Belgische recruitmentplatform: “recruiters helpen het dagelijkse gedoe in een positieve ervaring te gieten”.

Nog sneller betere kandidaten

‘Onze keuze om Brockmeyer te integreren in Jobtoolz was zeer snel gemaakt’, vertellen Jochen Callens en Dieter D’hondt, co-founders van Jobtoolz. ‘We bieden al de beste technologische oplossing op gebied van employer branding en applicant tracking voor het MKB. Maar instroom van goede sollicitanten blijft vaak de grootste uitdaging in de huidige tijd. Door de koppeling met Brockmeyer bieden we nu meer dan 2.000 kanalen wereldwijd. En ook de naadloze koppeling met LinkedIn die Brockmeyer biedt, speelt een belangrijke rol.’

‘Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne.’

Via slimme algoritmes die data analyseren krijgen de klanten van Jobtoolz op elk moment het beste kanaal voor hun vacature. ‘Concreet weten we nu dankzij de koppeling waar het beste talent voor de functie zich bevindt. Hier kunnen we dan ten volle op inzetten. Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne’, zo voegt Arne Vanaelst, digital marketeer bij Jobtoolz, er nog aan toe.

Uniek in België

Voor Brockmeyer is Jobtoolz een belangrijke stap richting verdere internationalisatie. ‘We zijn uitermate enthousiast over dit nieuwe partnership’, aldus Monnet. ‘Samen staan we sterk. Jobtoolz optimaliseert hun recruitmentstrategie met onze diensten om zo MKB-klanten nog beter te bedienen, terwijl wij onze internationale scope verder uitbreiden. Na Nederland en Frankrijk is België een logische vervolgstap.’

‘Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden.’

Daarnaast is Monnet ook bijzonder tevreden over het snelle implementatietraject. ‘Door efficiënt te schakelen en goede afspraken te maken zaten slecht 4 maanden tussen het eerste gesprek en de daadwerkelijke koppeling. Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden. Dat heeft de samenwerking met Jobtoolz wel aangetoond. We kunnen in relatief korte tijd een fantastische (maatwerk)oplossing bieden, die voor onze partner en haar klanten aantrekkelijke voordelen biedt.’

Foto: Jochen Callens, co-founder van Jobtoolz, Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer, en Dieter D’hondt, co-founder van Jobtoolz (v.l.n.r.).

Lees ook