Koen Roozen: ‘Niet alles in recruitment kan geautomatiseerd worden’

Werf& vroeg me te reflecteren op recruitment in 2023. Het onderwerp? – het zal je niet verbazen – iets met A.I., de mens versus de machine. ‘Ja, leuk’, reageerde ik. Maar ik nam me meteen iets voor: ik ga níet over A.I schrijven. Na deze introductie kom je deze term dus niet meer tegen. Dat is ook niet nodig, want in het Jaarboek van Werf& staan voldoende mooie, inspirerende verhalen en cases over dit onderwerp.

Alles wat een recruiter doet kan geautomatiseerd worden. Toch telde Nederland nog nooit zoveel recruiters als in 2023.

Op ieder congres dat ik in 2023 bezocht, ging het erover: wordt de rol van de recruiter door nieuwe technologie overgenomen? Nu is deze vraag al zo oud als de weg naar Rome, want hij werd ook al gesteld bij de opkomst van de stoommachine. Het antwoord kennen we al: ja, ons werk verandert ingrijpend, maar verdwijnt niet. l’Histoire se répète. Kevin Wheeler stelt al enige tijd dat alles wat een recruiter doet geautomatiseerd kan worden....

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Koen Roozen, Founder HetRecruitingKantoor en hoofddocent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat later deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

Lees ook

Over 10 jaar innovatie bij JobOn: 5 inzichten van Pieter Vermeer voor HR en Recruitment

‘Vanaf het begin was het idee simpel maar krachtig’, vertelt Pieter Vermeer. ‘We wilden een platform creëren waar werkzoekenden niet alleen steun vinden, maar ook groeien en leren.’ En zo geschiedde. Wat begon onder de naam DeBroekriem, als een lokaal initiatief van werkzoekende twintigers uit Utrecht, uit frustratie over de moeilijke arbeidsmarkt, groeide in de 10 jaar daarna uit tot JobOn, een dynamisch activiteitenplatform, bekend van evenementen zoals de Nationale Werkbezoekdag en FutureLab, met in totaal 4.793 georganiseerde evenementen.

‘Ik heb het voorrecht gehad om te leren van de slimste recruiters, de beste loopbaancoaches en de handigste HR-managers.’

Wat leverden die 10 jaar allemaal op? Vermeer nam vorig jaar afscheid als algemeen directeur, en blikt nu terug op de samenwerkingen die hij in die tijd heeft gehad. ‘Ik heb het voorrecht gehad om te leren van de slimste recruiters, de beste loopbaancoaches en de handigste HR-managers. Dit heeft mij enorm veel inzichten gegeven.’

Open voor samenwerking

Samen met Josee Blanken werkt hij nog als medebestuurder van JobOn,...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Wim op woensdag: Over collegialiteit, bloedband en vriendschap

In ‘Over vriendschap’ schrijft Cicero (106 – 45 v. Chr): ‘Vriendschap overtreft verwantschap (familie) omdat je bij verwantschap genegenheid kunt weglaten, bij vriendschap niet.’ Een bekende uitspraak over familie is: ‘Bloedverwanten zijn die mensen die je begrijpen zonder uitleg.’ Zowel genegenheid als begrip zijn cruciale elementen voor een goede samenwerking. Belangrijker dan talent of kennis.

De beste spelers maken nog geen topteam.

Sport legt dit aan de oppervlakte. De beste spelers maken nog geen topteam. In de film ‘Any Given Sunday’ geeft Al Pacino een briljante speech in de rust van de Super Bowl-finale waarin zijn team zwaar achter staat. Hij stelt dat degene die wil sterven voor die ene noodzakelijke centimeter zal overwinnen (‘The guy who’s willing to die for that inch’). Maar met alleen vriendschap en/of een familieband plus veel toewijding red je het niet. Allesbepalend is: je doel. Of beter gezegd, de Why’, zoals Simon Sinek het noemt.

Doel en vriendschap winnen

Als je kijkt naar succesvolle bedrijven, dan zijn deze vaak opgebouwd door families (Jumbo, Pon, Walmart en Volkswagen) of gebouwd op vriendschap (Coolblue, Booking, Google en Apple). En allemaal hebben ze een duidelijk doel voor ogen. Om nieuwe collega’s productief te maken, moeten ze aansluiten bij de familiecultuur of vriendschapsband (waarden en normen) en hetzelfde doel willen nastreven. De meeste bedrijven hebben mooie overzichten van hun kernwaarden, die helaas te vaak bedacht zijn door het management, of erger nog: zijn verzonnen door een marketingbureau.

De bedrijven met kernwaarden die nergens beschreven hoeven te worden, zijn de sterkste merken. Geen great place to work-verkiezing kan daar tegenop.

De bedrijven met kernwaarden die iedereen kent en nergens beschreven hoeven te worden, zijn de sterkste merken, meest aantrekkelijke werkgevers en bekendste organisaties. Geen great place to work-verkiezing kan daar tegenop. Goed presterende collega’s zie je zowel bij familiebedrijven als bij vriendschapsculturen. Recruiters die nieuwe medewerkers aantrekken die aansluiten bij de intrinsieke kernwaarden én hetzelfde doel najagen, mensen die willen ‘sterven’ voor die ene centimeter, die winnen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Dit zijn de 20 arbeidsmarkttrends van 2024 (4/4)

Het begin van het nieuwe jaar, de oliebollen achter de rug. Tijd om vooruit te kijken. Wat gaat het nieuwe jaar op de arbeidsmarkt allemaal betekenen? In 3 eerdere afleveringen (zie (1/4), (2/4) en (3/4)) schetste Geert-Jan Waasdorp al de eerste 15 trends. Maar wat heeft 2024 volgens hem nog meer aan arbeidsmarkttrends voor ons in petto? Je leest het in deze laatste aflevering.

Waar 2023 het jaar was van Artificial Intelligence zal 2024 het jaar worden dat we het gaan hebben over productiviteit, voorspelde Geert-Jan Waasdorp op het Arbeidsmarkttrends-event. Wat ziet hij voor 2024 nog meer op de agenda staan?
De auteur van dit artikel, tijdens het Werf& Seminar Arbeidsmarkttrends 2024-2028 in Utrecht

16. Van skills naar attitudegericht werven

2023 was het jaar van de skills. Heeft u er iets van gemerkt? Ondanks dat meerdere marktinitiatieven al jaren werkbare en door werknemers gewaardeerde en geaccepteerde oplossingen presenteren, blijven gesubsidieerde organisaties jaarlijkse tientallen miljoenen in projecten en pilots steken zoals het Skillsdashboard van het UWV of CompetentNL, die aantoonbaar incompleet en niet-functioneel zijn.

Meer dan 3 op de 4 meest gevraagde skills door werkgevers worden niet herkend door CompetentNL.

Moet u eens voor de aardigheid de 10 meest gevraagde sociale-, professionele, en IT-skills door werkgevers invullen in het Skillsdashboard en kijken wat er gebeurt. Van de 30 worden er 6 herkend (groen), 1 met een beetje moeite (oranje) en 23 niet (rood). Oftewel: meer dan 3 op de 4 meest gevraagde skills door werkgevers worden niet herkend door CompetentNL en het UWV (!).

Top-10 gevraagde skills (Jobfeed). Herkend door CompetentNL?
Professioneel Sociaal IT
Consultancy Zelfmotivatie Microsoft Office
Coaching en Begeleiding Communicatie Microsoft Excel
Administratieve Werkzaamheden Werken in Groepsverband Informatie- en Communicatietechnologie
Financiën Gepassioneerd Data-Analyse
Onderhoud Aandacht voor Detail Autocad
Logistieke Operaties Doelgericht Microsoft Word
Machinebouw Coördineren Databases
Voorraadbeheer Servicegerichtheid Software Engineering
Veiligheidsprincipes Aanpassingsvermogen SAP Applicaties
Elektrotechniek Analytisch Denken Scrum

Ik ben, zoals de goede lezer weet, een groot voorstander van een arbeidsmarkt waarbij we óók op skills matchen. Sterker nog, dit is inmiddels al jaren mogelijk aangezien het technische format daarvan uitstekend is neergelegd door Textkernel, 8Vance en Jobdigger. En deze technologie heeft haar weg naar de markt al  gevonden in goed werkbare (en gratis) applicaties als SkillsCV. Met de komst van ChatGPT en OpenAI was de hele academische skills-exercitie van TNO, UWV, CBS, SBB en andere goed bedoelde initiatieven direct achterhaald. ChatGPT herkent alle skills en geeft direct inzicht in transferable skills en kansrijke beroepen.

Matchen op attitude en cultuur

Nu dat probleem dus is opgelost (gewoon aansluiten bij marktinitiatieven, de API van OpenAI koppelen of een eigen GPT ontwikkelen) is het veel interessanter om juist te kijken naar attitude en cultuur. Het probleem van skills is dat bijvoorbeeld flexibiliteit iets heel anders betekent bij bedrijf A dan bij bedrijf B. Maar ook voor werknemer X en werknemer Y. Met matchen op skills gaan we voorbij aan de attitude van de werknemer en de context/cultuur van de werkgever. Juist op deze twee punten ligt de cultural fit, die in veel gevallen meer bepalend is voor een match en zeker voor productiviteit.

Mijn advies zou dan ook zijn:

  • Stop direct met skillsdefinities binnen CompetentNL en omarm de reeds bestaande marktstandaarden, van OpenAI tot en met Jobdigger.
  • Gebruik de intelligentie en mensen van CompetentNL om de kracht van Pera en Traicie te combineren op het skillsfundament dat er is.
  • Betrek de markt (de grootste vragers naar arbeid in Nederland, zowel werkgevers als bureaus én technologiepartijen) om dit uit te rollen, tegelijkertijd met de Nederlandse versie van WorkID.

Als je dit doet, dan maakt de Nederlandse arbeidsmarkt in 2024 een gigantische stap in efficiency, transparantie, gelijkheid, productiviteit en het goed en maximaal inzetten van de talenten van mensen. Soms is het beter om halverwege te keren, dan ten hele te dwalen.

17. Revenue per candidate

Recruitmentkengetallen als ‘cost per applicant’ en ‘cost per hire’ zijn zeer bekend. Typische kengetallen die ons vakgebied aanvliegen vanuit een kosten-perspectief. En dit terwijl de opbrengst van een succesvolle hire of bemiddeling veelal een factor 50 tot 100 groter is. De revenue per candidate maakt dan ook de waarde zichtbaar van het werk van een (bureau)recruiter. En tevens wat de potentiële waarde is van een database of ATS.

2023 was het jaar van de doorbraak van ChatGPT. Maar wat kunnen we in 2024 allemaal voor arbeidsmarkttrends verwachten? Geert-Jan Waasdorp werpt een blik vooruit, in 4 delen. Vandaag het vierde en afsluitende deel. Met de beste wensen nog!

Veel bureaus en werkgevers zullen hun database omschrijven als hun grootste goud, maar moeten tegelijk schoorvoetend toegeven dat diezelfde database zowel verouderd als verwaarloosd is. Het is eerder een ‘blackhole’ of steenkool dan het gewenste goud. In een best practice voor een detacheringsbureau in Nederland heeft Intelligence Group met Textkernel een model ontwikkeld dat de actuele, direct bemiddelbaar potentieel en maximale waarde van een talentpool weergeeft.

Tussen actueel en maximaal bemiddelbaar zat een factor 400 (!) aan waardeverschil.

Tussen actueel en direct bemiddelbaar potentieel zat een factor 12,5. Tussen actueel en maximaal bemiddelbaar zat een factor 400 (geen tikfout). Conclusie: werkgevers ‘are leaving talent on the table’. Zolang we blijven denken in termen van kosten, zal het lastig zijn om het potentieel van de eigen talentpool te ontwikkelen. Zodra we gaan kijken naar de waarde van talent en de talentpool, zal het recruitmentspel veranderen van transactioneel naar relationeel en zullen we de waarde van recruiters voor werkgevers en bureaus sterk vergroten. Dat laatste is ook hard nodig, aangezien ‘de recruiter’ steeds duurder wordt.

18. Recruiters onder een vergrootglas

In 2024 gaan het Ministerie van SZW en de Arbeidsinspectie haar toezicht versterken, mits zij haar eigen capaciteit op orde kan brengen. Tegelijkertijd zal nieuwe wetgeving worden geïmplementeerd zoals verplichte certificering van bureaus (2025) en de Wtta (Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten). Interessante ontwikkelingen, mede in het licht van de recente verkiezingsuitslag.

Toch voelt ‘de markt’ op z’n theewater aan dat dit onvoldoende zal zijn om de misstanden op de arbeidsmarkt te lijf te gaan. Al 5 jaar geleden is de Recruitercode in het leven geroepen, die door een kleine 1.000 professionele recruiters is ondertekend. Een duidelijk signaal van deze groep over de mate waarin zij hun vak serieus nemen, en respect hebben voor kandidaat en opdrachtgever. In 2024 wordt RecruiterScorecard gelanceerd, een site waar kandidaten, opdrachtgevers en kennis- en arbeidsmigranten (interim) recruiters en intercedenten kunnen waarderen en beoordelen. Om de uitwassen in de markt tegen te gaan is meer transparantie nodig. Dit lijkt er op deze manier ook te komen.

19. Flexplatforms als nieuwe marktplaatsen

Buiten het gezichtsveld van de markt voor vast personeel, bouwen partijen als Circle8 en HeadFirst Group (en in mindere mate Magnit) aan een sterke marktpositie binnen de snelstgroeiende doelgroep van Nederland: de zzp’ers. Waar in Nederland jarenlang Randstad en YoungCapital (The Works) technologisch de toon zetten, maar Randstad – met haar The Talent Company-strategie – nu langzaam wegzakt, mengt HeadFirst zich hier nu bij. Met visie, data, innovatie en misschien wel de lancering van een nieuwe ‘standaard’ met Open Talent. Aangezien KlusCV, SkillsCV, Europass en elk ander ‘arbeidsmarktpaspoort’ nog niet die standaard zijn, hebben zij alle kans dit te worden.

Waar in Nederland jarenlang Randstad en YoungCapital technologisch de toon zetten, mengt HeadFirst zich hier nu bij.

Circle8 mengt zich ook in dat gevecht. Met het aantrekken van Ineke Kooistra, 10 jaar lang als CEO van YoungCapital een van de meest bepalende figuren in de commerciële arbeidsmarkt, zet ook dit bedrijf een belangrijkste stap om een serieuze plek op de arbeidsmarkt voor zelfstandig professionals te bemachtigen. Zij zetten dat kracht bij door onder meer een landelijke campagne, waarmee zij (na Indeed) een van de weinige partijen zijn die breed bouwen aan een merk.

Top-10 oriëntatiekanalen in 2025

Wat deze partijen allemaal goed doen, is sterk worden in een segment dat groeit én belangrijker wordt, investeren in marktposities en denken in de waarde van talent (lees: spend). Het is niet ondenkbaar dat een van deze partijen binnen 2 jaar de top-10 van oriëntatiekanalen binnenkomt, net zoals een platform als Temper of YoungOnes dat zou kunnen zijn. De top-10 oriëntatiekanalen in Nederland in 2025 zou dan iets kunnen zijn als:

  1. Indeed (ook dan nog marktleider)
  2. LinkedIn (ook dan nog onmisbaar)
  3. Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp)
  4. Google
  5. YoungCapital (YoungOnes, jobbird, werkzoeken.nl* etc.)
  6. NationaleVacaturebank.nl
  7. TikTok
  8. Randstad (Yacht, TempoTeam, Monsterboard)
  9. HeadFirst Group
  10. werk.nl (UWV)

Achter werkzoeken.nl staat een sterretje. Die zal dan waarschijnlijk wel zijn overgenomen. En de slimste in de markt die de kracht van zo’n SEO-machine begrijpt zit denk ik toch bij TheWorks, na hun slimme zet op Jobbird.com te kopen. En op de plek van HeadFirst Group zou ook Circle8, hero.eu of Nétive kunnen staan. Al hebben die partijen nog wel enkele stappen te maken.

20. Recruitment wordt workforce management

Uit alle trends blijkt dat flexibele arbeid, van detachering en uitzenden tot zzp’ers, een steeds belangrijker onderdeel wordt van de personele inzet van werkgevers. Bij veel organisaties gaat tussen de 20 en 30% van de totale loonsom inmiddels op aan flex. ‘Bijzonder’ dat de inzet van flex vaak nog wordt georganiseerd binnen purchase/inkoop en/of de finance-kolom van een organisatie. Zij hebben minder (lees: geen) kennis van de werking van de arbeidsmarkt en komen veelal vanuit een budgettaire hoek, waarbij het steeds duidelijker wordt dat standaard ruimhartig te veel wordt betaald aan detacheerders, bureaus en zzp’ers.

Het wordt steeds duidelijker dat inkoop en finance standaard ruimhartig te veel betalen aan detacheerders, bureaus, en zzp’ers.

Een van de belangrijkste aanjagers hiervan is het gebruik van tarievenboeken waarbij de eigen loonschalen en het eigen functiegebouw als basis gelden, met daarop dan een berekeningsfactor. Zeer voorspelbaar en inplanbaar misschien, maar allesbehalve marktconform of een reflectie van bijvoorbeeld de wervingshaalbaarheid op de arbeidsmarkt. Werkgevers betalen zo makkelijk miljoenen per maand te veel. Belangrijk dus om als recruiter ook hier een regierol te pakken of een aparte discipline workforce management op te richten die – los van HR, Finance en Purchase/inkoop – de vast/flexschil kan regelen, inclusief in- en externe doorstroom.

Grote voordelen

De grote voordelen van het organiseren van zo’n integrale aanpak van workforce management zijn:

  • Vast, flex, in- en externe doorstroom in één hand
  • Geen losse systemen meer (VMS, ATS, HR), maar één datastructuur en systeem
  • Recruitmentkennis kan worden gebruikt voor flexmarkt (recruitment loopt qua kennis over de arbeidsmarkt een lichtjaar voor ten opzichte van finance/purchase)
  • Integraal sturen op kwaliteit en productiviteit
  • Direct serieuze besparingen door marktconform te handelen
  • Bureaumanagement
  • Arbeidsmarkt en resource management als geheel aan te pakken

Het klinkt misschien als een droom. Maar partijen als de VRT in België, Novartis en Philips maken er momenteel al grote stappen in en gelden als best practices. Tijdens de Total Talent Summit op 21 maart 2024 presenteren voor het eerste de best practices op dit gebied in Nederland en België zich. Het zal in mijn optiek in de komende 10 jaar een snelgroeiend – en straks misschien wel onmisbaar – onderdeel worden van de recruitmentdiscipline.

De beste wensen voor 2024!

Maak er een mooi, veilig en gezond 2024 van. Omarm A.I. en laten we vooral inzetten op verandering voor een betere wereld en arbeidsmarkt.

Over deze serie

Dit was de laatste in een serie van 4 wekelijkse afleveringen van de in totaal 20 belangrijkste arbeidsmarkt- en recruitmenttrends voor 2024, zoals gezien door Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. De artikelen zijn geschreven zónder ChatGPT.

Meer lezen?

Het hele verhaal lezen? Of meer van de verhalen en visies over 2023/2024? Je vindt het in het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

Lees ook

Wim op woensdag: Laat recruitment geen doos van Pandora worden

Pandora is een personage uit de Griekse mythologie. Volgens de mythe is zij de eerste vrouw die door de goden werd geschapen. De schepping van Pandora maakte deel uit van het plan van Zeus om de mensheid te straffen, maar in het bijzonder Prometheus, die het vuur van de goden had gestolen en aan de mensen had gegeven.

Volgens de mythe is Pandora de eerste vrouw die door de goden werd geschapen.

Pandora kreeg een doos, die al het kwaad, het verdriet en de plagen bevatte die, indien de doos werd geopend, de mensheid zouden treffen. Pandora werd nieuwsgierig en kon de drang niet weerstaan om de doos te openen. Zo werd alle ellende op de wereld losgelaten. Slechts één ding bleef in de kruik achter nadat al het kwaad ontsnapt was. Dat was: de hoop.

Dante Gabriel Rossetti, schilder van de Doos van Pandora (boven)

De vacature als een plaag

Helaas is voor veel organisaties recruitment als een doos van Pandora. Als de doos wordt geopend, stort men de vacature als een plaag over de mensheid uit. Er wordt veel geld uitgegeven om de vacature overal zichtbaar te krijgen, iedereen wordt geacht mee te werken en hun netwerk in te zetten en groot is het verdriet als die topper toch niet reageert. Het enige wat overblijft is hoop dat de persoon die het wel is geworden uiteindelijk toch toereikend blijkt te zijn.

Uiteindelijk is hoop uitgestelde teleurstelling.

De les: maak van recruitment geen doos van Pandora. Het enige goede aan Pandora is haar nieuwsgierigheid. Maar zet dat in als instrument om doorlopen kennis te vergaren en val niet terug op hoop. Uiteindelijk is hoop uitgestelde teleurstelling.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Beeld boven

Ho-ho-ho. Hoe de krapte ook aan de Kerstman niet voorbijgaat…

Ho-ho-ho. In Nederland schijnt het niet zo moeilijk te zijn om een echte Kerstman te vinden (foto boven, boekingen nog welkom). Maar als je kijkt naar de overkant van de grote plas, dan is het een heel ander verhaal. Het begon hier bijvoorbeeld al in mei dit jaar, toen het gespecialiseerde Canadese vacatureplatform Santa Jobs te kennen gaf naarstig op zoek te zijn naar Kerstmannen (en zelfs -vrouwen), omdat de vraag het aanbod steeds meer aan het overtreffen was.

In het Engelssprekende deel van de wereld begint de ‘Santa-shortage‘ echt een ding te worden.

Ook in andere landen begint de ‘Santa-shortage‘ echt een ding te worden. Van Groot-Brittannië tot Australië lijken de Kerstman zelf, noch zijn elfjes nog te vinden, en lopen dus steeds meer kinderen kans de foto met Vader Kerstmis te missen. Volgens verzekeraar Simply Business, dat Kerstmannen-in-actie verzekert, is het aantal polissen dit jaar met een derde afgenomen. Professionele Kerstmannen zeggen hier tot in 2025 volledig volgeboekt te zitten, ook omdat steeds meer Kerstmannen-tot-nu-toe met pensioen gaan, en hun baard en kerstmannenpak aan de wilgen hangen.

Is Santa Claus nog wel coming to town?

Het tekort aan Kerstmannen leidt in veel gezinnen tot een belangrijke vraag, aldus de verzekeraar: Is Santa Claus nog wel coming to town? Met name na de pandemie is het steeds moeilijker geworden om nieuwe ‘St Nicks’ te vinden, zegt bijvoorbeeld Jayne Darling van Get Happy Entertainment. En dan heeft ze ook nog te kampen met een krapte aan alle andere Kerst-karakters, zoals elfjes en de Grinch. Gelukkig zegt ze wel steeds meer vrouwen te zien die de rol van Kerstman ook wel willen vervullen.

De Kerstmannen-krapte was in het Angelsaksische deel van de wereld ook vorig jaar al groot. Maar dit jaar zeker niet minder, zo claimen de meeste betrokkenen. Met name de jonge instroom laat het lelijk afweten. En dat dus zelfs tot in Australië en Nieuw-Zeeland aan toe. Bij talent agency Scene to Believe, dat Kerstmannen werft en selecteert voor photo booths in meer dan 180 winkelcentra down under, hebben ze daarom zelfs maar een speciale actie opgezet om gepensioneerden aan te trekken die het rode pak willen aantrekken. Ook heeft het bureau een speciale Santa School, waar iedereen – groot, klein, dik, dun – kan leren wat nodig is om een goede Kerstman te zijn. Belangrijkste skills: een goede Ho-ho-ho, een vrolijk humeur, en goed met kinderen kunnen omgaan, aldus ‘Head Christmas recruiter’ Viviana Diaz.

Groei van 168%

Volgens de New York Sun kan een professionele Santa Claus in een jaar tussen de 5.000 en 15.000 dollar tegemoet zien, met ongeveer 15% die meer verdient, en 38% die onder de 5.000 dollar zit. Het aantal aanvragen voor een Kerstman bij bureau Hire Santa (bekend van een optreden in 2018 bij Shark Tank, het Amerikaanse Dragon’s Den), kende dit jaar een groei van 168%.

De schaarste wordt nog eens bemoeilijkt doordat steeds meer winkelcentra lijken te vragen om een échte baard. Al is aan die vraag steeds moeilijker te voldoen. Sinds 1994 bestaat er wel een Amalgamated Order of Real Bearded Santas (FORBS), een organisatie waarin Santa’s met een echte baard zich hebben verenigd, en die allerlei professionele activiteiten opzet voor de beroepsgroep, die in december altijd zijn piekmaand beleeft. Maar tegenwoordig zijn bij de International Brotherhood of Real Bearded Santas, de grootste Kerstman-organisatie ter wereld, ook gewoon nep-baarden welkom.

Naar Lapland

Wie de afgelopen maanden trouwens tijd overhad, kon ook nog op een andere manier de Kerst-gedachte een beetje vooruit helpen. In Santa Claus’ Cabin – het postkantoor van de Kerstman in Rovaniemi in Lapland, Finland – kon je namelijk terecht om een paar dagen als Elfje mee te helpen de 30.000 brieven van kinderen van over de hele wereld te beantwoorden die hier elk jaar binnenkomen. De vacature, die veel bekijks trok, ging om een prijsvraag van Airbnb, met gratis vlucht van Finnair vanaf Londen en terug, en een spoedcursus ‘elfing’ inclusief.

In Nederland blijven we toch nog een beetje achter bij al dat Kerstmannen-geweld, gewend als we nog altijd zijn aan onze eigen Goedheiligman. Maar gelukkig is er altijd nog wel Team Talmark, dat in het verleden een aantal jaren wist te verrassen met hilarische Kerstvideo’s, en ook dit jaar een mooie versie maakte van zijn website werkenbijdekerstman.nl, inclusief vacature-eisen als:

  • Aanpakker met geen 9 tot 5 mentaliteit
  • Kan goed omgaan met rendieren
  • Je hebt een sleebewijs
  • Je hebt ervaring met cadeaupapier

Herken je je daarin? Solliciteer dan direct, en wie weet kun je straks ook wel ‘de wereld een beetje mooier maken’ voor ‘de gezelligste werkgever ooit’.

Lees ook:

Wim op woensdag: Wordt hamsteren van arbeid een (tijdelijke) nekslag voor recruiters?

Het CBS is er duidelijk over. De bevolking in Nederland zal de komende decennia toenemen. Tot 2050 komen er ruim 1,1 miljoen mensen bij in Nederland. Het aantal 75-plussers zal met 1,6 miljoen toenemen, terwijl het aantal jongeren stabiel blijft. De krimp zit bij de 40- tot 70-jarigen. Deze demografische neergang betekent dat de potentiële beroepsbevolking tot 2050 met een ruim een half miljoen zal afnemen.

De potentiële beroepsbevolking zal tot 2050 met een ruim 500.000 afnemen.

Op dit moment laten steeds meer grote bedrijven mensen gaan. Philips, VDL en afgelopen week maakte ook FrieslandCampina bekend bijna 1.800 mensen te ontslaan/laten gaan in Nederland. Maar economen verwachten dat er al vanaf 2027 een serieuze daling van het arbeidspotentieel merkbaar zal zijn. Sorteren deze bedrijven al voor op deze tendens?

Hamsteren van arbeid

De oplossing lijkt te liggen in ‘labor hoarding’, in het Nederlands vrij vertaald naar: ‘hamsteren van arbeid’. De crisissen van begin deze eeuw, die van 2008 en recentelijker de Covid-pandemie hebben laten zien dat afscheid nemen van (belangrijk) personeel een zware wissel trekt op een organisatie. De vraag naar arbeid verandert snel en met een naderende krimp van het potentieel behouden organisaties hun talenten, toppers en cruciale mensen. Ja, er worden dus mensen ontslagen, maar het lijkt erop dat op de cruciale posities iedereen blijft zitten.

Misschien wordt ‘Labor hoarding’ zomaar een nieuwe hype zoals bitcoins, blockchain of ChatGPT.

Wat zijn de gevolgen hiervan voor recruiters? Grote vraag is: hoeveel en welke mensen willen deze bedrijven nu werkelijk behouden? Wordt er echt objectief gekeken en gemeten of spelen factoren als persoonlijke voorkeur, ego en ‘vriendschappen’ een belangrijker rol dan het behouden/bezetten van deze essentiële mensen/posities? De komende tijd zal de term ‘Labor hoarding’ in elk geval vaker voorbijkomen. Misschien wordt het zomaar een nieuwe hype zoals bitcoins, blockchain of ChatGPT.

Niet iedereen kan hamsteren

Niet iedereen kan mensen hamsteren. Problemen als: hoe hou je ze tevreden wanneer je mensen gaat ontslaan, is/blijft er voldoende uitdagend werk, kun je het financieel veroorloven, zijn niet zomaar op te lossen. Tip voor recruiters: bouw een talentpool op en blijf deze de komende jaren goed bewaken. Talenten zoeken uitdaging boven zekerheid. Bied jij een uitdaging? Dan zal de gehamsterde medewerker echt wel uit z’n warme holletje kruipen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Moeten we als recruiters blij zijn met de nieuwe EU AI Act? (Een kort tweegesprek)

De een is bekend in de recruitmentwereld als ‘professional snoop‘ en onder meer organisator van Digitaal-Werven, de ander geniet landelijke bekendheid als ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht, en als Chief Knowledge Officer en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Samen vinden Bas van de Haterd en Arnoud Engelfriet wel iets van de AI Act, de nieuwe regelgeving waarmee Europa het gebruik van artificial intelligence wil gaan reguleren, en pellen af wat er inmiddels van de plannen bekend is.

Gouden bergen

Van de Haterd: ‘Ik heb je op mijn event horen zeggen dat er bij automatische selectie straks een wetenschappelijke basis moet zijn. Maar een cv heeft geen wetenschappelijke basis. Er staat in een cv niks dat toekomstige prestaties voorspelt. Mag je dan nog wel tools gebruiken die ooit iets uit sollicitatiebrieven of cv’s halen? Vervalt die eis als er nog wel een mens de laatste klap op geeft? En hoe moet je die basis dan controleren? Is een stempel van de COTAN voldoende, denk je? Ik heb er dus nog best veel vragen bij.’

Ik weet dat er niets toekomstvoorspellends in cv’s staat, maar het wordt nog vaak genoeg wél beloofd.’

Engelfriet:Ik weet dat er niets toekomstvoorspellends in cv’s staat, maar het wordt vaak genoeg beloofd. Bijvoorbeeld hier of in deze tool van Talenteria, of alles dat je vindt als je zoekt met ‘AI resume screening‘. Mijn punt is: er worden vaak gouden bergen beloofd, maar reken je vooral niet rijk, want de AI Act gaat straks eisen dat je aantoont dat het werkt. Als je als recruiter een geavanceerde, bijna magische A.I.-tool beloofd wordt die binnen enkele seconden de perfecte kandidaat uit een pool van duizenden kan identificeren, een tool die zelfs subtiele nuances in sollicitatiebrieven kan detecteren en de toekomstige prestaties van een kandidaat kan voorspellen, denk ik dat die tool vanaf 2024 niet meer te verantwoorden is.’

Verbod op emotieherkenning

Engelfriet: ‘Interessant ding ook nog wel: de AI Act kreeg lastminute een extra verbod, namelijk op emotieherkenning in the workplace. Is dit volgens jou überhaupt een ding in Europa? Het mag alleen nog om veiligheidsredenen, zoals meten of een treinmachinist slaapt, maar dat lijkt me niet direct een zinnige use case in recruitment, toch?

‘Wat ik nu lees heeft de wetenschap het weer verloren van de vooroordelen van ambtenaren…’

Van de Haterd: ‘In die tabel bij die LinkedIn-post zie ik dat ze HireVue hard aanvallen. Logisch, die lagen erg onder vuur en hadden aanvankelijk heel slechte technologie. Maar de technologie die ze nu hebben is voor het grootste deel juist wetenschappelijk best wel goed. Gaat het bij die werkplekherkenning alleen om ‘werkplek’? Of ook om sollicitaties? Weet jij dat? Dat zou namelijk wel veel impact hebben op bepaalde leveranciers. Zo is er een tool die, met wetenschappelijke onderbouwing, je engagement met de baan meet. Een artikel erover stond zelfs in Nature. Ik ben wel benieuwd naar de exacte testen straks. Maar wat ik nu lees heeft de wetenschap het weer verloren van de vooroordelen van ambtenaren…’

Beeld van de site van HireVue.

Engelfriet: ‘De meneer die dit schreef werkte bij de EDPB, de samenwerking tussen de AVG-toezichthouders, Europese Commissie en zo nog een zwik. Dus hij zal vast middenin de regulering zitten, maar heeft zo te zien geen eigen formele wetenschappelijke expertise. Ik ken de specifieke case tegen HireVue niet precies. Dus waarom hij die tool op de korrel neemt, weet ik niet. Is het de grootste? De meest controversiële? Ik heb de definitieve tekst nog niet, maar overal wordt workplace gezegd. Ik zou dat interpreteren als werkplek én sollicitatie. Waarom zou je emoties van sollicitanten straks wél mogen testen zonder consent, terwijl je het bij je werknemers niet zou mogen?’

Wat slecht werkt, mag straks wel

Van de Haterd: ‘Groot probleem voor mij bij deze A.I.-wetgeving is dat gesproken wordt over technieken ‘die niet kunnen’, en straks dus ook niet meer mogen, maar die soms wél werken, bewezen met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Terwijl de zaken waarvan de wetenschap zegt dat je het vooral níet moet doen – cv’s laten beoordelen door mensen bijvoorbeeld, of ongestructureerde sollicitatiegesprekken – géén A.I. zijn.’

‘Het uitgangspunt van HireVue is nog altijd: als A.I. iets doet is het nooit biased, want het is geen mens.’

Anyway, HireVue is inderdaad groot en is in Amerika veroordeeld, weet ik. Die hebben een bepaald deel van hun product, dat ook heel slecht en biased was, moeten terugtrekken. Wat ze nu nog over hebben lijkt redelijk te kloppen, hoewel ze met ethiek het niet heel nauw nemen. Zit niet in het DNA en ze verkopen veel waarvan ik weet dat het niet klopt zoals ze het zeggen. Wat niet wil zeggen dat het product niet klopt, maar hun uitgangspunt is nog altijd: als A.I. iets doet is het nooit biased, want het is geen mens.’

Emoties niet testen

Van de Haterd: ‘Nog even terug over die emotieherkenning. Niemand zegt iets over ‘zonder consent’, toch? Maar hoe wil je voorkomen dat je emoties test? Hoe kun jij in een sollicitatiegesprek zitten en de non-verbale communicatie níet meenemen? Daar geef je toch ook geen consent voor? Met het verschil dat de mens daar dramatisch slecht in is. Dat bewijst onderzoek elke keer – en hoe meer mensen zeggen dat ze mensen kennen, hoe slechter ze er in blijken te zijn. Dus dat je consent vraagt bij A.I. lijkt me logisch, hoor, maar je kunt het in een gesprek niet níet meenemen. Dan zou ik liever A.I. met een getraind en gevalideerd algoritme dat laten doen dan elk mens zonder een psychologische opleiding.’

‘Hoe kun jij in een gesprek zitten en de non-verbale communicatie níet meenemen?’

Engelfriet: ‘Ik merk doorgaans dat het inderdaad niet gaat om de angst voor automatisering, maar dat het eerder te maken heeft met het sterk overschatten van menselijke kwaliteiten.’

Van de Haterd: ‘Grappig dat je mijn angst precies op de omgekeerde manier weergeeft. Want je zegt het al, een normaal mens kan geen 250 reacties afhandelen, dus vallen er al 200 of zo buiten de boot die dus op voorhand geen eerlijke kans krijgen. Op basis van… bewuste bias. Denk aan niet de ‘juiste’ opleiding. Advocatenkantoren in Amsterdam die alle sollicitanten van Tilburg en Maastricht afwijzen, want ‘daar is nog nooit iets goeds vandaan gekomen’. Of… noem het maar op. Wist je dat je naam een van de grootste factoren is om wel of geen baan te krijgen in Nederland? Dat is bias op naam, zónder technologie. En het moment van solliciteren (zo snel mogelijk nadat de vacature live gaat) is naar verluidt een goede tweede.’

50% mishires

Engelfriet: ‘Ik ben dan wel benieuwd, stapje terug: komt het überhaupt voor dat één medewerker 250 sollicitaties moet afhandelen? Oftewel: wat is de businesscase van zo’n A.I.-tool die je belooft het automatisch te doen? Gaat dat om zeg McDonald’s, waar iedereen bijvoorbeeld verplicht solliciteert vanuit het UWV? Of wie zijn de grote afnemers?’

‘Als 50% van jouw juridisch advies niet zou kloppen, zou je geen werk meer hebben. In recruitment accepteren we dat blijkbaar wel.’

Van de Haterd: ‘Ja, dat komt heel vaak voor. Emirates had 2.500 sollicitanten in 3 maanden voor hun customer support. Het record dat ik ken staat op 450.000 sollicitanten op 1 functie… in de Filipijnen. Unilever heeft duizenden sollicitanten op hun traineeships. De Rijksoverheid ook, zeker op ‘het klasje’ van Buitenlandse zaken. Of wat dacht je van traineeships voor omscholing? Daar móét je wel naar talenten kijken, dus met testen en A.I., of ze het potentieel hebben. En zelfs als het niet om grote aantallen gaat, wil je wel passende mensen. Van alle hires is 50% een mishire. Als 50% van jouw juridisch advies niet kloppend zou zijn, zou je geen werk meer hebben. In recruitment accepteren we dat blijkbaar wel.’

‘Bij mensen kun je uitvragen of ze discrimineren, een computer zegt alleen dat factor thx1138 nu 0,8 was. Wat moet je daarmee?’

Engelfriet: ‘Volgens mij zit de zorg meer in angst voor de algoritmes. Hoe weten we dat die níet discrimineren? Bij mensen kun je het uitvragen, een computer zegt alleen dat factor thx1138 nu 0,8 was. En wat moet je daarmee?’

Van de Haterd: ‘Klopt, maar in plaats van dat we dan goede audits bouwen of eisen….’

Ontmenselijking

Engelfriet: ‘Ook zit er vaak een gevoel van ontmenselijking in A.I. Dat een mens me fouilleert op Schiphol, het zij zo. Dat ik nu in een scanner moet staan, verplicht één houding en een raar ding draait rond, bliep, ik ben goedgekeurd, dat voelt gewoon minder prettig. Ben ik een mens of een koffer? In recruitment is dat volgens mij ook zo. In een gesprek met een peer kijken of we bij elkaar passen, prima, daar zitten soms vervelende mensen (m/v) tegenover je. Nu mag ik niet op gesprek, maar gaat een robot zeggen of ik ergens mag werken. Hoe menswaardig is dat?’

‘Een robot die gaat zeggen of ik ergens mag werken. Hoe menswaardig is dat?’

Van de Haterd: ‘Wij hebben denk ik een andere definitie van menswaardig. Ik vind die scanner juist fantastisch. Toen ik 50 kilo zwaarder was had ik op Schiphol meer dan 50% kans om gefouilleerd te worden, terwijl ik 1 op de 100 mensen uit de rij gehaald zag worden. Bij concerten en voetbalwedstrijden werd ik echt 100% gefouilleerd. Sinds ik dat gewicht kwijt ben, komt het niet meer voor. En als ik zie hoe vaak ik ben afgewezen voor banen, dan vermoed ik dat dat ook vaak is gekomen omdat ik dik was en dikke mensen zijn nu eenmaal lui en ongemotiveerd zijn (onbewuste bias).’

‘En die ene keer dat ik was aangenomen was ik een pity hire, er was echt niemand anders. En iedereen die me gesproken had zei later ook tegen me dat ik echt totaal anders was dan verwacht. Met iedereen die ’tegen me’ gestemd had ben ik goede vrienden geworden, meerderen die ‘voor me’ waren heb ik ruzie mee gekregen. Hoe menswaardig is het als je er zo vaak, naast zit? Dan had ik 100 keer liever een systeem gehad.’

Credit beeld boven

Lees ook

De 20 arbeidsmarkttrends van 2024 (2/4)

 

De Nederlandse arbeidsmarkt telt 10 miljoen werkenden, en ongeveer 20.000 bureaus die in die werkenden bemiddelen (met in totaal meer dan 130.000 recruiters/ intercedenten/ consultants). Dus gemiddeld 1 bureau op alle 500 werkenden, in vaste dienst of niet. En 1 recruiter op ongeveer 75 mensen. Dat is waanzinnig veel. De meeste eigenaren van deze bureaus zijn trouwens inmiddels multimiljonair, dus van echte concurrentie is ook geen sprake. De arbeidsmarkt is een zeer aantrekkelijk verdienmodel geworden, waar zo’n 10% van het BBP in omgaat….

Werf& Nieuwsbrief - Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief*
Nieuwsbrief*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We tellen in Nederland ongeveer 1 bureau op elke 500 werkenden.

De arbeidsmarkt is dan ook toe aan een fundamentele verandering, maar die hoeven we in 2024 niet van eigen bodem te verwachten. Als die komt, komt die eerder uit Europa of via de Amerikaanse verkiezingen. Tot die tijd blijven we wrijven in de reeds bestaande vlek. Overigens moet ik zelf bij al dat cynisme wel één flinke draai om de oren krijgen… De werkloosheid is nu immers historisch laag, het aantal banen en werkenden recordhoog, net als de arbeidsparticipatie. De arbeidsmarkt staat er op al die indicatoren dus fantastisch voor. De vlek stinkt voorlopig dan ook niet. Of we kijken graag weg, zodat we de vlek niet zien. Dat kan natuurlijk ook…

De auteur van dit artikel, tijdens het Werf& Seminar Arbeidsmarkttrends 2024-2028 in Utrecht

Demografie liegt niet, dus de arbeidsmarkt blijft ook in 2024 krap, al zal hij wel iets minder krap worden. Het kon natuurlijk ook niet veel krapper. Al zegt de ratio ‘werklozen versus vacatures’ niet zoveel; het is wel een van de meest gebruikte indicatoren om de schaarste te duiden. In 2024 zal het rode vlak veranderen naar oranje. Dat betekent enerzijds nog steeds een werknemersmarkt, maar anderzijds ook dat er weer een beetje aanbod is van werklozen en potentiële werknemers.

In de uitzendmarkt gaat het al bijna 2 jaar ‘double digit’ slecht.

De signalen daarvoor zijn overduidelijk. In de uitzendmarkt gaat het al bijna 2 jaar ‘double digit’ slecht en dat zien we nu ook in het ‘hogere uitzendsegment’ van detachering en zzp-bemiddeling waar het aanbod toeneemt en de uurtarieven onder druk staan. De werkloosheid lijkt zijn laagste punt te hebben gehad en zal waarschijnlijk iets stijgen, mede aangejaagd door toenemende faillissementen. Daarbij mogen we niet vergeten dat we in een milde recessie zitten, maar wel de langste na de Tweede Wereldoorlog.

Maar goed, nu over naar de volgende 5 grote trends:

#6. Benaderen is het nieuwe werven

De aanhoudende krapte, samen met de sterk gegroeide recruitmentindustrie, zorgt ervoor dat (latente) baanzoekers achterover kunnen hangen. Kwartaal na kwartaal groeit de sourcingsdruk, het percentage van de Nederlandse beroepsbevolking dat minimaal één keer dat kwartaal gehunt is. Inmiddels ligt de sourcingsdruk op de recordhoogte van 41,6%. Zo’n 20 jaar geleden was je nog bijzonder als je was benaderd, nu ben je bijzonder als je niet bent benaderd.

’20 jaar geleden was je bijzonder als je was benaderd, nu ben je bijzonder als je níet bent benaderd.’

De opkomst van LinkedIn is maar een deel van de verklaring. Natuurlijk pushen steeds meer recruiters hard op de talentpool daar, maar daarmee bereiken ze vooral het hoogopgeleide white collar-gedeelte van de markt. Het zijn de cv-databanken, zoals op Indeed, werk.nl, NationaleVacaturebank en de honderden nichesites, die met name in het blue collar-deel van de markt het benaderd worden faciliteren. Een bedrijf als Recruit Robin faciliteert werkgevers (en bureaus) daar al jaren in. Benaderd worden gebeurt ook veel via social media, door automation (zie trend #7), referral campagnes, campus recruitment en natuurlijk door bemiddelaars.

Het zelf benaderen van talent wordt door recruiters van zowel bureaus als corporates inmiddels gezien als by far de belangrijkste wervingsstrategie. In een markt van aanhoudende schaarste waarbij talent steeds meer in het middelpunt komt te staan, zal deze strategie ook aanhouden. Actieve baanzoekers kiezen bovendien steeds vaker de strategie om gevonden te worden, door bijvoorbeeld hun profiel en cv te updaten, zoals deels terug te zien was bij trend 4.

#7. Doorbraak van e-commerce-aanpak

De afgelopen jaren heb ik steeds recruitment marketing automation als winnende strategie geschetst. Dat is dit jaar niet anders. Er is echter één groot verschil. Inmiddels hebben enkele honderden bedrijven deze strategie (gedeeltelijk) omarmd en wordt binnen recruitment flink ingezet op allerlei e-commerce-technologie. Voor de hand liggende cms-omgevingen daarbij zijn Hubspot en Active Campaign. Maar ook leadgeneratie-software als Sharpspring kun je hiervoor gebruiken, veelal ondersteund vanuit het ATS. Kijk maar eens in de marktplaats van Bullhorn of de integraties bij Carerix.

Als 2023 al niet het jaar van de doorbraak van recruitment marketing automation was, dan wordt 2024 het zeker.

Als 2023 niet al het jaar van de doorbraak was, dan wordt 2024 het zeker. Waarom? Enerzijds omdat er steeds meer winnende use cases en best practices zijn die de kracht van deze technologie zichtbaar maken op de arbeidsmarkt. Ook de integratie met technologie van bijvoorbeeld Byner, MrWork, Radancy, Jobsrepublic, en Booston maakt implementatie steeds meer voor de hand liggend. Daarnaast gaat A.I. zorgen dat het makkelijker wordt de gewenste content te genereren die nodig is om de automations te vullen. En wordt beheersing van tools als Active Campaign en Hubspot steeds meer aangeboden op de internationale arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door remote workers en via gigs. Zo kan de ontwikkeling versneld worden en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.

Recruiters en recruitment worden steeds inefficiënter en duurder en de afhankelijkheid van techgiganten steeds groter, terwijl de echte kracht van organisaties en bemiddelaars verstopt zit in hun database. Het ontsluiten van dit goud, en professioneel bezig zijn met recruitment, begint door te starten met recruitment marketing automation.

#8. Human touch wint van high tech

Dit punt lijkt in tegenspraak met de vorige trend, maar niets is minder waar. Door de massale inzet op technologie dreigen we wel eens uit het oog te verliezen dat recruitment een mensenbusiness is. Aandacht en waardering zijn niet eenvoudig te automatiseren en doorslaggevend (misschien zelfs wel allesbepalend) voor conversie, succes, retentie, winstgevendheid en onderscheidend vermogen. Het zijn nu recruiters die klagen over ‘te perfecte cv’s en motivatiebrieven’. Het zijn de kandidaten/sollicitanten die verder zijn in het gebruiken van nieuwe technologie, tools en A.I. om zo uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken af te dwingen.

Maar daar houdt het niet eens op. In prescreeningsgesprekken kan A.I. hen helpen, net zoals tools als In2dialog recruiters helpen, met goede inhoudelijke antwoorden (én vragen). Hierdoor neemt de waarde van de motivatiebrief, het cv en virtuele prescreeningsgesprekken verder af. De waarde van het echte contact en het face-to-face-gesprek neemt zo door alle technologische ontwikkelingen dus juist toe.

Als steeds minder communicatie en contact echt echt is (!), ligt dus in het échte contact meerwaarde.

Als steeds minder communicatie en contact echt echt is (!), ligt dus in het échte contact meerwaarde. Waar werkgevers steeds meer last hebben van ghosting, fake applicants en fraude van sollicitanten en hires, hebben kandidaten ‘last’ van nog meer bomen in het bos. Daarmee bedoel ik dat zij zoveel berichten, vacatures, campagnes op zich afgevuurd krijgen, onder andere op maat gemaakt door A.I., dat zij een terugtrekkende beweging maken op de arbeidsmarkt. Kandidaten kunnen, door de gigantische vraag, met minder oriëntatiebronnen af om een baan te vinden.

Veel kandidaten zien door de bomen het bos van de arbeidsmarkt niet meer.

Jobboards en social media leveren in op hun dominante arbeidsmarktpositie. Onder andere door de overvloed aan (nep)vacatures, en een brei aan doorkliks aan de kandidatenkant, zien we werkgevers en bureaus andere oplossingen zoeken, ook ingegeven door een prijs/kwaliteitverhouding die uit het lood is geslagen. Kanalen waar de kandidaat meer eigen regie en controle heeft en waarbij ‘echt contact’ is, winnen aan kracht, zoals:

  • Interne vacatures
  • Campus recruitment
  • Referral
  • Vindbaar zijn voor recruiters/ cv uploaden in cv-databank
  • Zelf contact opnemen met bureaus/headhunters
  • Platforms
  • Talentpools

Deze kanalen worden in de komende jaren alleen maar belangrijker.

#9. NKO’s en fake applicants

Om op deze arbeidsmarkt aan de slag te kunnen, hebben mensen twee skills nodig: 1) willen werken, 2) komen opdagen. Dat laatste is natuurlijk al heel lang een van de grootste uitdagingen voor de uitzendbranche. Inmiddels is het Niet-Komen-Opdagen (de NKO’s) een breder fenomeen. Hoe mooier (of slechter) het weer, des te hoger het aantal NKO’s. En door de krapte op de arbeidsmarkt is ontslag geen vanzelfsprekende reactie van werkgevers meer, omdat je dan soms nauwelijks werknemers overhoudt.

Door de krapte op de arbeidsmarkt is ontslag geen vanzelfsprekende reactie van werkgevers meer.

Hoe ga je dan om met de NKO’s? Als het de nieuwe realiteit is, zul je het moeten omarmen én zelfs uitnutten in de arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld door diensten wisselen makkelijk te maken, samen te werken met organisaties met vergelijkbare rollen, opslag geven afhankelijk van het weer, of door loyaliteit te belonen. Platformtechnologie, zoals van Freshheads, waarvan partijen als YoungOnes gebruik maken, kun je daar prima voor inzetten. De OR en/of de cao is hierbij vaak de grootste horde om te nemen. Daardoor moet een werkgever meestal uitwijken naar bureaus, die dat dan organiseren. Een catch-22 om zelfstandig grip te krijgen op veranderende arbeidsmarktomstandigheden.

En dan hebben we ook nog de fake applicants. Ook hier zijn ook methoden om het kaf van het koren te scheiden. Bijvoorbeeld door een 2FA (two factor authentication) te vragen van sollicitanten. Dit laatste moeten eigenlijk de jobboards doen die ‘cost per applicant’ en sollicitaties verkopen. Zij moeten (en kunnen) de echtheid van een sollicitant afdwingen. Andere oplossing is om met gecertificeerde en gestandaardiseerde profielen te werken. Een ontwikkeling waar al bijna 20 jaar om geroepen wordt, maar die tot nog toe nauwelijks tractie krijgt, ondanks dat er nu wel initiatieven zijn die kansrijker worden door alle fake applicants. Denk aan skillsCV, Europass, een competentieprofiel, of WorkID.

De jobboards die ‘cost per applicant’ verkopen moeten (en kunnen) ook de echtheid van een sollicitant afdwingen.

Maar voordat een uniforme standaard wordt afgedwongen, zullen werkgevers en bureaus eerder terugvallen op tools als Mona en Scotty om binnen een minuut na de sollicitatie de echtheid van de sollicitant te verifiëren en de eerste sollicitatieronde vorm te geven. Een mooie ontwikkeling, zeker binnen het volumerecruitment, waarbij heel veel ineffectiviteit uit het recruitmentproces kan verdwijnen en zo de productiviteit van recruiters explodeert.

#10. Betekenisvol werk

De laatste trend van deze week betreft de drang naar ‘betekenisvol werk’; niet te verwarren met streven naar een beter klimaat of een betere wereld. Of naar een hogere purpose waarmee zoveel werkgevers (en vooral marketeers) bezig zijn. Betekenisvol werk betekent: inhoudelijk, uitdagend en afwisselend, leuk en interessant werk. Met ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden en veel – indien gewenst – zelfstandigheid en autonomie.

Een duidelijk voorbeeld is te zien bij de financiële dienstverleners, gemiddeld genomen uitstekende en professionele werkgevers, met ruimhartige arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Toch verlaten jaarlijks meer dan 10.000 hoogopgeleide starters hier al binnen een jaar hun baan. Het betreft dan veelal functies rondom Know Your Customer (KYC), het voorkomen van witwassen en aanverwante beroepen.

De administratieve KYC-banen hebben al meer dan 50.000 jonge hoogopgeleiden opgebrand.

Je zou hier een pleidooi kunnen houden dat het strijden tegen witwassen betekenisvol is. Maar dat resoneert slecht bij de doelgroep, aangezien met A.I. en technologie 95% van dit werk eenvoudig te automatiseren is, en het vooral een administratieve callcenterbaan blijkt, die inmiddels meer dan 50.000 jonge hoogopgeleide starters heeft opgebrand. En daarmee (de productiviteit op) de arbeidsmarkt duurzame schade heeft toegebracht. Maar het geeft dus ook aan dat betekenisvol werk belangrijk is geworden, zelfs al zijn de arbeidsvoorwaarden (zéér) goed.

Betekenisvol werk vertaalt zich ook door in werkbeleving, dat naast inhoudelijke elementen ook elementen heeft als:

  • Inspirerende werkomgeving (ook op de thuiswerkplek)
  • Flexibiliteit
  • De juiste work/life-balans en arbeid/zorg-balans
  • Aandacht voor veiligheid, health, eerlijkheid en vertrouwelijkheid
  • Inclusiviteit en respectvol
  • Goed leiderschap
  • Verrassend werkgeverschap

Over deze serie

Dit was de tweede in een serie van 4 wekelijkse afleveringen van de in totaal 20 belangrijkste arbeidsmarkt- en recruitmenttrends voor 2024, zoals gezien door Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. De artikelen zijn geschreven zónder ChatGPT. Volgende week woensdag (net na de Kerst) de volgende aflevering, met trends 11 tot 15…

Lees ook

Aad van der Werf: ‘Personeelstekort? Nee joh, gewoon slecht management’

Aan de ene kant tegenvallende verkopen, aan de andere kant toch dicht moeten wegens gebrek aan personeel. En zo dus de kans op meer verkopen jezelf door de neus boren. Het overkwam winkelketen Bristol in november. Aad van der Werf sloeg het met verbazing gaande, zei hij recent op het seminar Arbeidsmarkttrends 2024-2028. ‘Wat een onzin, dat Bristol-bericht. Je bent niet dicht vanwege personeelstekort, je hebt het gewoon slecht gemanaged.’

‘Reken er maar niet op dat de schoenendoos met talent de komende jaren veel groter wordt.’

De krapte op de arbeidsmarkt kon je namelijk van mijlenver zien aankomen, aldus de strategisch arbeidsmarktadviseur bij gemeente Rotterdam. ‘Als je dat niet gezien hebt, heb je echt 10 jaar onder een steen geleefd.’ Bovendien is het ook echt niet zomaar voorbij, schetste hij. ‘Van alle werkenden is nu 21,4% boven de 55 jaar. Die gaan gewoon weg binnen nu en 10 jaar. Dus reken er maar niet op dat de schoenendoos met talent veel groter wordt. Terwijl het aantal banen waarschijnlijk nog wel gaat doorstijgen.’

Here to stay

De krapte? Die is dus here to stay, aldus Van der Werf. En daarom, zegt hij in de podcast ‘in plat Rotterdams’: ‘Hou eens op met janken. Krapte is altijd een makkelijk excuus. Maar ik vind het vooral visieloos. Je ziet het aankomen. Je had allang erover kunnen gaan nadenken. Verplaats je geest nou eens 5 jaar verder. Waar sta ik dan? Welke talenten heb ik dan nodig? Dan moet je jezelf daarop inrichten. En als ze er niet zijn, dan moet je ze gaan maken.’

Als je 10 jaar geleden begonnen was, is het natuurlijk niet automatisch zo dat je dan nu geen problemen of geen personeelstekort had gehad, dat beseft hij ook. ‘Maar dan waren we er wel anders mee omgegaan. Ik zie ook wel echt goede voorbeelden hiervan, met name bij kleinere organisaties. Bij de grote organisaties zie ik juist dat ze nog veel meer de onbenutte talenten kunnen benutten die ze nu al binnen hebben.’

Recruitment als sluitstuk

Recruitment is niet altijd de oplossing, maar juist ‘het sluitstuk’ van je tekort aan personeel, benadrukt hij ook nog maar eens. ‘We liggen allemaal wakker van het verloop in de eerste 3 jaar. Stop daar nou eens mee. Investeer liever in de mensen die al langer dan 3 jaar bij je zitten. Hoe kun je dat slimmer organiseren, zodat ze meer van hun talent gaan benutten. En stop ook eens met traineeprogramma’s. Zij gaan toch binnen 3 jaar weg.’

‘Als het talent er nou niet is, laten we stoppen met denken: we halen het wel bij de buurman vandaan.’

In plaats daarvan adviseert hij werkgevers te kijken naar meer regionale en lokale samenwerking met andere werkgevers, en met onderwijsinstellingen in de buurt. ‘Als het talent er nou niet is, laten we stoppen met denken: we halen het wel bij de buurman vandaan’, zei hij op het podium. ‘En laten we stoppen met nog meer budget voor recruitment vrij te maken. Laten we in plaats daarvan kijken hoe we innovatie boven kunnen halen.’

Uitstroom in de hand houden

Die innovatie ziet hij in een aantal dingen. De eerste: de uitstroom laag houden. ‘Zijn er hier recruiters uit de zorg in de zaal? Mag ik jullie dan even afzeiken? Er zijn afgelopen jaar 32.000 mensen ingestroomd. Prima. Maar er zijn er ook 27.000 uitgestroomd, en velen zijn in een andere sector gaan werken. Waar zit hem dat in? Veel zorgpersoneel ervaart de werkdruk als veel te hoog. Door de hoeveelheid administratieve lasten, druk om sneller en meer te werken, en moeilijker taken. En dan is er ook te weinig tijd voor professionele ontwikkeling, en te weinig aandacht van leidinggevenden. Dat telt op en leidt tot ziekteverzuim en zelfs tot verloop.’

‘Een nieuwe klant werven is 7 keer zo duur als een bestaande klant behouden. Dat is op de arbeidsmarkt echt niet anders.’

Als je die uitstroom in de hand leert houden, heb je je probleem opgelost, aldus Van der Werf. ‘We zeiden in sales altijd al: een nieuwe klant werven is 7 keer zo duur als een bestaande klant behouden. Dat is op de arbeidsmarkt echt niet anders. Ga eens meer focussen op je behoud, daar is heel makkelijk geld mee te verdienen. Kijk eens goed naar: wat zijn dan de redenen waarom mensen weggaan? En kun je dat misschien veranderen? Daar is te weinig strategisch oog voor.’

Kans: het mbo

Een andere kans ligt op het mbo, benadrukt hij. ‘We zijn als recruiters meestal goed in campus recruitment op hogescholen en universiteiten. Maar nog heel slecht in het werven van mbo’ers. Wie biedt er hier bijvoorbeeld hybride docenten aan? Wie heeft er samenwerkingsvormen ingericht? Ga dat nou eens regionaal organiseren, het onderwijs staat ervoor open. Ook daarmee weet je sneller nieuw talent aan je te binden.’

‘Probeer niet iedereen op dezelfde manier door die selectietrechter heen te trekken.’

En als derde, raadt hij aan: kijk naar het onbenut potentieel dat nog in de markt. En vraag van hen niet te veel om aan jouw eisen te voldoen, maar draai het eens om: kun jij aan hun eisen voldoen? ‘Ik ken veel ouderen die bijvoorbeeld zeggen: ik wil best nog 3 dagen in de week werken, maar als het mooi weer is, wil ik graag vrij kunnen nemen. Probeer daar rekening mee te houden. Probeer niet iedereen op dezelfde manier door die selectietrechter heen te trekken. Creëer maatwerk. Ga bijna per persoon kijken: wat heb jij nodig om een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving? Dat kan nog veel opleveren.’

Ook intern nog veel mogelijk

En als je het dan toch hebt over ‘onbenut potentieel’, kijk dan vooral ook in je eigen organisatie, adviseert hij. ‘Je hebt vast mensen die al jaren hetzelfde doen. Daar zit vaak 30 tot 50% onderbenutting in. Dat kun je eruit halen door innovatief gedrag te stimuleren. Het begint bij het gedrag van management. Participation & trust, dan krijg je verandering. Daar zit de doorbraak. Focus op talenten en vaardigheden van de mensen die je al binnen hebt.’

‘Daar zit de doorbraak. Focus op talenten en vaardigheden van de mensen die je al binnen hebt.’

Dat heeft hij liever dan te veel focus op traineeprogramma’s, zegt hij. ‘We pamperen de jongere generaties te veel. Stel je voor dat we al dat geld dat we in die traineeprogramma’s stoppen nou eens stoppen in de zittende generatie. Ik denk dat we daar veel meer rendement uit zouden halen.’

Luister de hele podcast:

Lees ook

Zo ga je om met onverwachte salarisonderhandelingen

De huidige situatie op de arbeidsmarkt maakt dat werknemers steeds hogere eisen stellen aan werkgevers. In 2022 ontstond een piek in het aantal openstaande vacatures; 1,6 miljoen om precies te zijn, het hoogste aantal sinds 1997. Hoewel de verwachting is dat dit aantal iets afneemt in 2024, blijft er sprake van een kandidatenmarkt. Er zijn structureel meer open vacatures dan er mensen (direct) beschikbaar zijn. Kandidaten hebben het voor het uitkiezen in deze markt.

‘De krapte los je niet op door als werkgever continu een hoger salaris te bieden.’

Dat betekent ook dat de lonen overal in de lift zitten. Maar de krapte op de arbeidsmarkt wordt niet opgelost door als werkgever continu een hoger salaris te bieden. Het probleem blijft juist voorlopig aanhouden, omdat vraag en aanbod inhoudelijk niet goed op elkaar aansluiten. De krapte is structureel, terwijl een salarisverhoging hooguit tijdelijk motiveert. Hoe krijg je dan ook grip op de onverwachte salarisonderhandeling die vaak als instrument wordt ingezet om medewerkers te behouden en te motiveren? Drie...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Joyce Kuppens, communicatiemanager bij Modoc, ‘de carrièremaker van West-Brabant en Zeeland’.

Lees ook

 

Wim op woensdag: De verwachtingen voor 2024, rechtstreeks uit Spanje

Ik ben even een paar dagen weg. Hoofd leeg maken. Wat een luxe. Even resetten voordat 2024 losbarst. Wat gaat het ons brengen? Wat zijn de verwachtingen? Eindelijk weer eens een Europese titel bij de voetbalmannen? Een olympische titel voor Van der Poel in Parijs? Max nummer 4? Of politieker, een regering van 3 (?) partijen die tot voor enkele jaren geleden nog helemaal niet of bijna niet bestonden? We gaan het zien.

‘Ik doe niet aan goede voornemens, vind het zelfs een beetje sneu dat je daar een jaarwisseling voor nodig hebt.’

Ik ben niet zo glazenbollerig. Doe ook niet aan goede voornemens. Vind het zelfs een beetje sneu dat je daar een jaarwisseling voor nodig hebt. Voor mij is het meer een disciplinaire actie. Maar goed, ieder zijn ding.

Knagend gevoel

Maar, als ik zo na een dagje Spaanse zon in december op mijn bedje lig en besef dat ik deze week maar even geen blog schrijf, omdat mijn hoofd is zo leeg is, knaagt dat net te lang door. Vooruit dan. Omdat ik in mijn achterhoofd die enorme teleurstelling hoor van: “Wat?! Geen Wim op Woensdag!” Daarom eentje met mijn voorspellingen voor 2024:

  • We worden géén Europees kampioen voetbal
  • Max wordt wel voor de vierde keer Wereldkampioen
  • We krijgen na lang overleg een regering die het einde van het jaar met hangen en wurgen haalt
  • Rutte gaat naar de VN
  • Overheden (en vergelijkbaar) hebben minder problemen met het aantrekken van mensen (men gaat voor ‘zeker’).
  • Veel consultants gaan de detachering in.
  • De arbeidsmarkt zal 2024 nog net zo overspannen zijn als nu maar er is niemand, ook de nieuwe regering niet, die met een concrete oplossing komt. Sorry…

Tot zover mijn verwachtingen. Voor nu: iedereen een goed 2024. Eugh. Dos cervezas por favor…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook: