Let me hear you say yeah! (inzending VodafoneZiggo)

VodafoneZiggo biedt allerlei mogelijkheden voor een mooie carrière, perfect afgestemd op wat talent zoekt. Maar alles begint met zichtbaarheid; als talent je niet kent als uitdagende werkgever, dan ligt daar het startpunt. Als onbekend werkgeversmerk in een krappe arbeidsmarkt moet je iets opvallends doen. Iets dat past bij de creativiteit en eigenheid van het bedrijf. Dat laat zien dat er voor iedereen kansen liggen om zich maximaal te ontwikkelen. En dat duidelijk maakt dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Er is geen limiet aan hoe jij je bij VodafoneZiggo kunt ontwikkelen. Geen limiet? No Limits!

Als onbekend werkgeversmerk in een krappe arbeidsmarkt moet je iets opvallends doen.

We gebruikten de iconische track No Limit van 2Unlimited uit de jaren 90 en maakten die helemaal van nu. Met de hotste producer van dit moment: Bas Bron van De Jeugd van Tegenwoordig. Dit leidde tot een swingende campagne met de catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Een baan met uitdaging? Let me hear you say Yeah! Snel stappen maken in je carrière? Let me hear you say Yeah! Een campagne met hitpotentie? Let me hear you say Yeah!

VodafoneZiggo laat de eindeloze mogelijkheden voor een mooie carrière zien in een swingende campagne met catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Lees de hele case van VodafoneZiggo, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Eigen choreografie

De nieuwe track met aansprekende call-to-action en bijbehorende videoclip waren de basis voor de campagne. In de video stap je de wereld van VodafoneZiggo binnen en neem je een kijkje bij de verschillende werkgebieden. Korte clips uit de video zijn ingezet als doelgroepspecifieke uitingen op onder meer DOOH rond de winkels en getargete social media. De clip, de herkenbare track en call-to-action zijn consistent in de gehele campagne ingezet. Zo telt iedere uiting bij elkaar op, of dit nu op het recruitmentplatform, video, radio of fotografie is.

Iedere uiting telt bij elkaar op, of dit nu op het recruitmentplatform, video, radio of fotografie is.

De campagne moest, gezien het thema ‘werk’, niet alleen opvallend, maar ook authentiek zijn. Dit komt ook in de uitvoering van het concept nadrukkelijk naar voren. Alle acteurs en een aantal dansers uit de videoclip werken echt bij VodafoneZiggo. Ook de choreografie komt bij de medewerkers vandaan. Over eindeloze mogelijkheden gesproken!

VodafoneZiggo laat de eindeloze mogelijkheden voor een mooie carrière zien in een swingende campagne met catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Lees de hele case van VodafoneZiggo, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Wat was de impact van de case?

Positioneren vraagt om een langere periode dan de campagne. Om toch inzicht te krijgen in het resultaat hebben we het THX. Platform van Memo2 ingezet, waarin we de resultaten van de groep die exposed is vergelijken met een controlegroep die niet exposed is.

  • Stijging van merkimago op de drie belangrijkste voordelen (ontwikkeling, eindeloze mogelijkheden en vrijheid die je krijgt) bij elkaar opgeteld. Significant met +27 indexpunten
  • Merkoverweging. +17 indexpunten

Ad recall van uitingen was +66 wat duidelijke maakt dat het een herkenbare campagne is. De hoge uitkijkratio van skippable ads van 68% (benchmark 40%) laat vervolgens zien dat de campagne niet alleen het werkgeversmerk zichtbaar maakt, maar ook de interesse wekt.

Op de twee doelgroepen met de grote wervingsbehoefte in de toekomst, zien we dezelfde stijging op imago en overweging.

1. Merkimago
Digital & Tech +17
Customer Contact +43

2. Merkoverweging
Digital & Tech +9
Customer Contact +33

Stijging sollicitaties per vacature
Overkoepelend +13%.
Digital & Tech van 10,5 naar 13,7 sollicitaties
Customer Contact van 14,8 naar 15,6 sollicitaties
We trekken ook de juiste mensen aan, want de kwaliteit is gelijk gebleven.

Naast een hoofdrol in de video hadden medewerkers ook een belangrijke rol in het delen van de campagne. Deze werd breed gedeeld, maar ook ervaren via een fysieke (muziek)installatie op verschillende kantoren tot de CFO die de clip gebruikte in de eindejaarsfilm.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wisselen van baan is een weloverwogen besluit, dat je niet zomaar neemt. Echte verhalen van medewerkers helpen je daarbij. Maar om op te vallen, moet je ook entertainen. Arbeidsmarktcommunicatie is normaal gesproken vrij rationeel, met beelden van kantoortuinen en bulletpoints over de vrijheid die je krijgt. Deze campagne daarentegen, is een frisse wind. Met een track die perfect aansluit bij het merk, die lekker in je hoofd blijft hangen en een call to action die het uitschreeuwt. En een clip waar eigen medewerkers, zonder precies te weten wat het ging worden, enthousiast over waren en aan wilden bijdragen.

De campagne is gemaakt én uitgedragen door de eigen medewerkers en maakt daarmee de sfeer en cultuur van het merk glashelder. De campagne en boodschap van VodafoneZiggo steken ver uit boven het maaiveld van rationele arbeidsmarktcommunicatie. Het resultaat? Een opvallende, catchy en eerlijke campagne mét resultaat.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

VodafoneZiggo:

  • Marco Leijenhorst,
  • Ruth Ruigrok,
  • Miranda Brandwijk,
  • Quinte Martens,
  • Eva Huijgen,
  • Kübra Pampal,
  • Jelmer Koppelmans,
  • Fleur Ongering

Strategie & Creatie: Kaliber Interactive
Productie: Studio Studio, Cris & Jef, PostOffice, Shepherd & Fox
Media: Wavemaker

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Je had het altijd al in je: Jumbo’s Retro Reis met A.I.-gestuurde Nostalgie (inzending Jumbo Supermarkten)

Jumbo Supermarkten is een van de grootste werkgevers in Nederland met een personeelsbestand dat voor 70% uit jongeren bestaat. Maar Jumbo ziet óók de kracht van collega’s die ouder dan 45 jaar zijn. Hun ervaring en expertise: je hebt het nodig in de winkel. Het is de reden om juist deze doelgroep aan te spreken en te werven.

Jumbo ziet óók de kracht van collega’s die ouder dan 45 jaar zijn. Hun ervaring en expertise: je hebt het nodig in de winkel.

Maar hoe doe je dat? En durven we dat? Veel gesprekken zijn hieraan vooraf gegaan, met stakeholders en binnen de doelgroep. Daaruit kwamen mooie conclusies. Nummer 1: neem de misvatting weg dat werken bij Jumbo vooral voor jongeren is. En de tweede conclusie: spreek de 45+’ers actief aan en enthousiasmeer ze. Maar dan komt de volgende vraag: hoe verbind je werken bij Jumbo met Generatie X? Het antwoord: met nostalgie en context.

Generatie X is geboren in de jaren 50, 60 & 70. De tijd van slechte kapsels, strakke spencers, giftig groene Opels en… van eindeloos winkeltje spelen. Wie is er niet in de weer geweest met het beroemde FisherPrice-kassaatje, kartonnen verpakkingsdoosjes en een assortiment zelfgebreid fruit? Hartstikke nostalgisch en heerlijk herkenbaar.

Wie is er niet in de weer geweest met het beroemde FisherPrice-kassaatje?

Dat gevoel van nostalgie en die herkenbaarheid hebben we vertaald naar retro-portretten van kinderen uit de jaren 50, 60 & 70. Met retrostyling, retropixel-kwaliteit en een hint naar een ouderwets-beetje vergeeld- fotoalbum. Zo creëerden we een sterke emotionele band met potentiële werknemers uit de doelgroep. De portretten hebben we bovendien gecombineerd met A.I.-gegeneerde beelden. Dat leverde een kostenbesparing van zo’n 30.000 euro op.

Met foto’s en interviews van huidige Jumbo collega’s (nu 45+) en foto’s uit hún kindertijd benadrukken we de relevantie tussen vroeger en nu. Bovendien zijn deze verhalen lekker authentiek. Ook neemt Jumbo haar managers mee in de voordelen van werken met 45+’ers. ‘Iedereen die vroeger droomde van een baan bij Jumbo, kan er nu gewoon aan de slag.’ De resultaten zijn indrukwekkend. Zo loopt met deze warme campagne voorop op het gebied van inclusief werkgeverschap.

Wat was de impact van de case?

  • Fase 1 – See (Bewustwording): Met innovatieve en kostenbesparende A.I.-beelden blikt Jumbo terug op de kindertijd van de doelgroep.
    Media: Meta, Youtube Smart Video en Instore uitingen
  • Fase 2 – Think (Verkeer): Met authentieke interviews en echte kinderfoto’s van Jumbo-collega’s vertellen we over werken bij Jumbo en waarom zij ‘het toen al in zich hadden’ om in de winkel te werken.
    Media: Meta, Youtube Smart Video, DPG, Instore uitingen en radiospotje op Jumbo Radio, te horen in alle winkels.
  • Fase 3 – Do (Conversie): Jumbo promoot het solliciteren met herkenbaar winkel speelgoed van vroeger.
    Media: Meta, Youtube Smart Video, DPG, Instore uitingen, winkelactivatie en een advertorial in ‘Hallo magazine’ van Jumbo.

Het resultaat? Overweldigend. De campagne genereerde in totaal meer dan 13 miljoen impressies: maar liefst 40% boven doelstelling. Het trok meer dan 21.000 bezoekers naar de landingspagina’s: 14% boven doelstelling. En het verhoogde het aantal sollicitanten van 45+-leeftijd met maar liefst 76%: dat is 56% boven doelstelling. Tevens zien we sinds de campagne een blijvende stijging in 45+-sollicitaties.

Bovendien steeg de merkvoorkeur van Jumbo met 7,1% (Brand-lift study). Dat toont aan dat de campagne niet alleen succesvol was in het aantrekken van nieuwe collega’s, maar ook in het versterken van het werkgeversimago. Deze innovatieve benadering van recruitment onderscheidt Jumbo op het gebied van inclusief werkgeverschap.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne vertrok vanuit de ervaringen van 45+’ers die bij Jumbo werken. Zij weten immers als geen ander hoe je de doelgroep aanspreekt en enthousiasmeert. Daarna werd het creatieve haakje gevonden: een retro-reis naar de kindertijd van Generatie X. Diezelfde collega’s kregen ook een rol gekregen ín de inclusieve campagne. En dat werkt goed. Zo voelde het meteen authentiek en warm.

Met A.I.-beelden kreeg de campagne snel vorm, zonder het authentieke concept teniet te doen. Ook noemenswaardig: de kostenbesparing van bijna 30.000 euro, omdat er dankzij A.I. geen prijzige fotoshoot in fase 1 nodig was. De resultaten mogen er dan ook zijn: alle doelen zijn ruim overtroffen (impressies 40% boven doel, landingspagina bezoekers 14% boven doel en afgeronde sollicitaties 56% boven doel). Kortom, een authentieke campagne die een ander geluid laat horen én laat zien binnen de arbeidscommunicatie met mooie middelen en prachtige resultaten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Yvonne van Rooij
  • Anouck Horsten
  • Kirsten Smits
  • Iris van Riswick
  • Lars Pouw
  • Juliëtta van Vugt
  • Kris Baudoin
  • En onze collega’s in de spotlight.

Bureau: Crossmarks

  • Jenneke Appel
  • Joëlle Gademan

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

The summer is magic, met en door collega’s! (inzending BMC)

Veel bedrijven zetten in de relatief luwe zomerperiode niet actief in op werving van nieuwe medewerkers. Maar niet BMC! Met ‘the summer is magic’ in het achterhoofd startte het expertisebureau voor de publieke sector in de zomer van 2023 hun nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’. De campagne werd eerst intern tijdens het jaarlijkse zomerfeest gelanceerd.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde EVP.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde employee value proposition (EVP), ingesproken door de directie. Pas daarna traden we extern naar buiten met de campagne. Het resultaat mocht er wezen: geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35% én 20% meer sollicitaties dan in de periode juni-oktober 2022.

Blijvend impact maken

Bij de ontwikkeling van de campagne ging BMC niet over één nacht ijs. Om blijvend impact te maken, herpositioneerden we ons werkgeversmerk (inclusief EVP) en ontwikkelden we een bijbehorende arbeidsmarkt- en wervingscampagne. Met als doel: een betere herkenbaarheid van BMC als aantrekkelijke werkgever voor vier (!) strategische doelgroepen én een hogere instroom van nieuwe medewerkers. Een jaar lang deden we diepgravend onderzoek (in- en extern), toetsten we keuzes, stappen en beslismomenten en schaafden we aan ons merk en de campagne.

Campagne ontwikkeld in co-creatie

BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector, van starter tot managing consultant. Deze kleine, zeer specifieke doelgroep – een niche binnen een niche – vinden en bereiken is uitdagend. Om hen te begrijpen en te bereiken, hebben we onze eigen mensen nodig, zo was de gedachte. Daarom is de campagne ontwikkeld met en door onze collega’s – in co-creatie dus. Bij elke stap in het ontwikkelproces hebben we een diverse groep collega’s – steeds weer een andere vertegenwoordiging van de organisatie – betrokken. Zo zijn we erin geslaagd een stevige, breed gedragen campagne neer te zetten.

Wat was de impact van de case?

Harde resultaten

  • BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector: van starter tot managing consultant. Het vinden en bereiken van deze kleine, zeer specifieke doelgroep is uitdagend. Dankzij de campagne steeg het aantal sollicitaties met 20% ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.

De website werkenbijbmc.nl is volledig vernieuwd om (potentiële) kandidaten beter door de funnel te leiden. Met succes:

  • Het bouncepercentage is gedaald van 80% (benchmark) naar 20%.
  • Van de bezoekers stroomt 26,8% van de B-laag door naar de C-laag (vacatures). Dit was 1 tot 2% (benchmark).

De zomer(vakantie) is inderdaad een moment van herbezinning:

  • Geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35%.
  • 20% meer sollicitaties ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.
  • 72% van de gebruikers komt binnen via Google/Cost-Per-Click (CPC).
  • Ook zagen we een grote stijging in sollicitaties via Google/CPC (+300%), met name door onze Performance Max -campagne.

We optimaliseren onze socialmediacampagne doorlopend, op basis van clicks. Met als resultaat:

  • We scoren ruim boven de prognose.
  • Senior profielen doen het extra goed.
  • We behaalden de frequentie sneller dan de prognose: de content wordt goed bekeken en slaat aan!

Zachte resultaten

Kandidaten én collega’s beleven BMC als aantrekkelijk werkgever. Meer mensen overwegen BMC als werkgever en solliciteren, alumni keren terug en collega’s zijn ambassadeur van BMC (referral).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’ van BMC is het resultaat van een gedegen, kritisch en breed gedragen proces. Dit proces van co-creatie en het betrekken van verschillende perspectieven – van potentiële kandidaten tot collega’s – past naadloos bij BMC als expertisebureau voor de publieke sector. De gedurfde keuze met de livegang van de campagne in de zomer van 2023 heeft geleid tot de conclusie dat ‘the summer magic is’. Met klinkende resultaten tot gevolg. Oók intern, waar collega’s actief als ambassadeur optreden. Ondersteund door een, speciaal voor dit doel ontwikkelde, toolkit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Meer dan 125 collega’s binnen BMC hebben elk op hun eigen manier een bijdrage geleverd aan (het resultaat van) de campagne

Projectgroep bestaande uit:

  • Chantal ter Veer – Opdrachtgever BMC
  • Maaike Sluijter – Projectleider BMC
  • Britt Driessen – Senior projectmanager Frisse Blikken
  • Inez Lommen – Projectmanager Frisse Blikken

Advertising in samenwerking met Red Ivy
Google Performance door Rolf Willigenburg
Publicatie van inhoudelijke artikelen in samenwerking met DPG Media.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ (inzending Rabobank)

Werken bij een bank? Dat lijkt veel mensen helemaal niks. Het imago ‘oubollig’, ‘saai’ en ‘corporate’ hangt er dreigend boven. Terwijl het bij de Rabobank écht anders is. Ben je eenmaal binnen, dan ontdek je een moderne, open werkomgeving met mensen die nauw samenwerken aan de grote uitdagingen van onze tijd en daarin het beste in elkaar naar boven halen. Kortom: het negatieve imago van banken als werkgever heeft -onterecht- grote invloed op de overweging van mensen om bij de Rabobank te werken.

Het imago ‘oubollig’, ‘saai’ en ‘corporate’ hangt dreigend boven het werken bij een bank.

Na grondig onderzoek kwamen we tot de conclusie dat er een combinatie van twee krachtige voordelen van het werk bij Rabobank is. Aan de ene kant de nadrukkelijke focus op (talent)ontwikkeling, werk/privébalans, en persoonlijke en professionele groei. En aan de andere kant de mogelijkheid om impact te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld door klanten met beperkte mobiliteit thuis te helpen met hun bankzaken of duurzamer wonen mogelijk te maken.

Dit hebben we vertaald naar de nieuwe werkgeversbelofte ‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’. Kern hierbij is het woordje ‘tegelijk’, dat het unieke aspect van Rabobank benadrukt. Dat komt terug in de vorm: in video bewegen we vloeiend van de ene naar de andere wereld, alsof ze tegelijkertijd bestaan. En in stilstaand beeld zien we ‘jezelf’ en ‘de wereld om je heen’ in een opvallende selfie-stijl ook tegelijkertijd. Zowel in de awareness-laag als de bewijsvoering eronder gebruiken we echte verhalen van Rabobank-collega’s. Zo maken we ons verhaal meer dan alleen maar een claim.

Wat was de impact van de case?

De overweging van Rabobank als werkgever steeg binnen de doelgroep met deze veranderende perceptie mee van 18% naar 37%. Een voor Rabobank ongekende stijging binnen de arbeidsmarktcommunicatie. Het effect van de werkgeverscampagne zagen we bovendien terug op ons recruitmentplatform: ‘werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ leidde tot meer dan 150.000 bezoeken en 1.600 direct herleidbare sollicitaties. Terwijl dat – heel eerlijk – niet eens een doelstelling was.

Omdat het nieuwe werkgeversmerk heel nauw aansluit bij de werkelijkheid op de werkvloer, is ‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ intern heel warm ontvangen. Collega’s zijn trots dat wat zij al weten nu naar buiten wordt uitgedragen. Dat maakt een gesprekje over je werk op een verjaardag voor iedereen leuker. Want de merkassociaties ‘saai’, ‘oubollig’ en ‘hoge werkdruk’ hebben na één flight extern al deels plaatsgemaakt voor ‘modern’, ‘doorgroeimogelijkheden’ en ‘innovatief’.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De negatieve associaties rondom het bankwezen hebben de Rabobank als werkgever lang in de weg gezeten. Dat zagen we niet alleen in het aantal sollicitanten, maar vooral in het uitblijven van mensen die daarin verandering willen aanbrengen. Dat wilde weleens knellen, want voor de uitdagingen van vandaag hebben we een enorme schakering aan ervaring en vaardigheden nodig.

Het nieuwe werkgeversmerk geeft een beter beeld van Rabobank. Een beeld dat direct positief effect heeft opgeleverd, zowel intern als extern. Ons verhaal is opvallend, eigen aan Rabobank en aansprekend. En, heel belangrijk: geloofwaardig is – iets dat in communicatie over een grote bank altijd een uitdaging is. We hebben daarmee een trend ingezet om ons imago te keren en de aantrekkelijke werkgever te worden die we voor onze huidige collega’s al zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Rabobank

  • Rens Freriks
  • Tessa Wagensveld
  • Tessa van Berckelaer
  • Carolien Hannink
  • Marisa Kooy
  • Simone Roos
  • Kim Opmeer

Concept & productie

  • Kaliber Interactive
  • Bruut Amsterdam
  • Studio Levalo
  • Edwin Stevens
  • Leon Hendrickx
  • Marleen Kuipers
  • Massive Music
  • De Franse Kamer

Media

PHD, Mindshare

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Werven op z’n Haags (inzending HWW zorg)

Iedere zorginstelling staat te springen om nieuwe medewerkers. Net zoals de Haagse Wijk- en Woonzorg. Dat is geen verrassing. Wat wel verrassend is? HWW zorg komt echt overal en bij iedereen in Den Haag. Dat maakt HWW zorg anders dan haar concurrenten. En omdat je overal komt, maak je nogal wat mee. Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Een diepgaand gesprek voeren met een cliënt, maar dan wel alleen in ruil voor muntdrop? Of denken dat er vaak klassieke muziek gedraaid wordt, maar ineens de hardrock uit de speakers horen knallen? Je maakt het mee. Net als een begrafenis regelen voor een bewoner en samen met een collega op de uitvaart zijn. Als enige aanwezigen…

Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Bij HWW zorg kun je het meemaken.

‘Maak het mee’ is de kern van de campagne: een uitnodiging om samen te bouwen aan de toekomst van de zorg, in een omgeving die iedere dag verrassend anders is. Dat komt door de mensen aan wie je zorg verleent. Unieke mensen met een eigen verhaal en allemaal met een andere afkomst. Daarom is de campagne gevoerd in het Nederlands, plat Haags, maar ook in het Hindoestaans en Turks. HWW zorg speelt daarmee in op het feit dat 36% van de 65+’ers in 2025 een migratieachtergrond heeft. En dat vraagt om een grote diversiteit onder medewerkers.

In de branche wordt volop geworven. En overal zie je de geijkte plaatjes van lachende ouderen samen met een zorgmedewerker. Dé reden om een campagne te maken, waarin dat wat je meemaakt gevangen is in iconische beelden. Een strakke beeldtaal met korte headings en de opvallende kleuren van Den Haag. Duidelijk en helder. Precies zoals HWW zorg is. Zondah dollûh.

Wat was de impact van de case?

De arbeidsmarktcommunicatie was onderdeel van een transformatie traject dat HWW zorg samen met 0to9 heeft doorlopen. Doel was om naast personeel te werven, ook de trots en unieke kracht van HWW zorg terug te brengen in de organisatie. De campagne ‘Maak het mee’ heeft dan ook niet alleen concrete resultaten behaald in termen van instroom, maar ook een diepgaande impact gehad op de betrokkenheid binnen het hele team van HWW zorg. Dat zette online ook door, want opmerkingen zoals “Wow wat een mooie inclusieve post” waren geen uitzondering.

De campagne heeft online gedraaid van week 46 t/m 52 op onder andere Facebook, Instagram en mobile display. Hierbij liepen de CPM mooi terug (€1,82) en werden 120% meer impressies op FB/IG vertoond dan verwacht. De CPC vielen 2.2x lager uit. Er werden 123% meer clicks (6.082) gegenereerd dan verwacht. In week 46 en 49 liep de OOH-campagne in supermarkten met 400.000 impressies. Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze inclusieve campagne een uitzondering.

Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze campagne een uitzondering.

Conclusie: een zeer geslaagde campagne die een brede groep, bij zowel medewerkers als cliënten, een warm gevoel rond HWW zorg heeft gegeven. Daarnaast heeft de campagne sterk bijgedragen aan de werving van zorgpersoneel met verschillende achtergronden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HWW zorg gaat onvoorwaardelijk voor iedereen. Dit laten zij zien in een gedurfde aanpak die niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Hindoestaans en Turks te zien is, want iedereen telt. Uitingen waarbij juist geen cliënt te zien is of lachende medewerkers, maar elementen die laten zien dat wij jou begrijpen als client. En dat wij dit durven te geven, ook buiten de protocollen of wat noodzakelijk is: wij zijn echt inclusief en warm. De wervingscampagne zet in op de verbinding die wij niet alleen tussen medewerkers en cliënt voelen, maar ook met elkaar.

Wij vinden de lef en inclusiviteit die HWW zorg hiermee uitstraalt uniek in de markt en hiermee Award-winning.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit HWW Zorg:

  • Greetje de Grooth (Raad van Bestuur)
  • Amanda Doerbali-van den Arend (communicatieadviseur)
  • Dirk van Gemert (Sr. Strategisch communicatieadviseur)
  • Marlies van Weeren (Adviseur Werving en Selectie)

Vanuit 0to9 Values-Driven Creativity:

  • Anthony van der Zwan (design)
  • Floor Soeters (account)
  • Joost van Gorsel (creative director)
  • Maarten van Muijen (art director)
  • Rik Haenen (strategie).

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Mix van klassieke en moderne werving voor een inclusief resultaat (inzending BKV en GGz Breburg)

Samen het sterkst in mentale gezondheid: dat is de strategische koers van GGz Breburg. Om die koers te varen moet zorg en cliëntvraag nog beter op elkaar afgestemd worden met behulp van een nieuwe organisatiestructuur. Het management blijft intact terwijl een nieuwe operationele laag voor meer balans moet zorgen. Deze laag bestaat uit 40 teamleiders die verantwoordelijk zijn voor een optimaal teamresultaat en ontwikkeling van individuele zorgprofessionals.

Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn.

Deze case gaat over de externe werving van teamleiders door BKV, arbeidsmarktspecialist in de zorg. De interne werving verzorgt GGz Breburg zelf. Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn en een brede doelgroep bereiken. Dit is cruciaal voor het succes van de wervingscampagne, waarin persoonlijke competenties en ervaring met coachend leidinggeven de belangrijkste selectiecriteria vormen. Branche-ervaring en opleiding zijn hieraan ondergeschikt.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit. Onze gekozen aanpak is een marketingcampagne gecombineerd met game based assessments van IVY Works en persoonlijke STARR-gesprekken door BKV-consultants. Een krachtige mix van klassieke en moderne werving- en selectiemiddelen.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit.

Die marketingcampagne bestond uit organische content gericht op het post & pray-principe én social advertising, getarget op 45 kilometer van de locaties in Tilburg en Breda, via diverse kanalen. Door gericht niet te sourcen binnen specifieke doelgroepen vergroten we de pool van sollicitanten. Alle geïnteresseerden krijgen de kans om het game-based assessment van IVY Works te maken, afgestemd op de vereiste mix van must-have en nice-to-have-competenties. Dit zorgt voor een objectieve en inclusieve selectieprocedure. Hedendaagse werving, als je het ons vraagt.

Wat was de impact van de case?

De tekorten binnen de zorg zijn een groot maatschappelijk probleem. De aanpak biedt iedereen die een carrière in de gezondheidszorg ambieert een gelijke kans om in te stromen. Geen cv of motivatiebrief, maar een game-based assessment bewijst per kandidaat de match met de must-have en nice-to-have competenties. Die impact was duidelijk te merken bij de 120 sollicitanten:

  • ‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’ – hoofdconducteur
  • ‘Wat fijn dat ik geen sollicitatiebrief hoef te schrijven, ik ben beter in persoonlijke connectie dan mezelf op papier verkopen’ – zorgmanager gehandicaptenzorg

‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’

Consultants van BKV selecteerden op basis van game-based resultaten ruim 40 kandidaten voor een STARR-gesprek:

  • ‘Wat een verrassende aanmeldingen. Er zitten sollicitanten tussen die ik op cv niet meteen had uitgenodigd’ – Mike Dekkers, BKV consultant
  • ‘Deze procedure is sneller dan normaal, terwijl we toch de persoonlijke verbinding waarborgen die ik belangrijk vind’ – Eveline van den Bos, BKV consultant

13 teamleiders van buiten de organisatie tekenden een arbeidsovereenkomst met GGz Breburg.

  • ‘Het was echt een nieuwe manier van werven waarbij we de standaard motivatiebrief hebben losgelaten en op een andere manier hebben gescreend. Het verraste ons dat deze combinatie van een online tool en de persoonlijk gesprekken van BKV zulke goede resultaten heeft opgeleverd’, aldus GGz Breburg.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet een Werf& Award winnen, omdat we hebben bewezen dat mensen van buiten de zorgbranche van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het game-based assessment en een persoonlijk STARR-gesprek vervingen de traditionele selectie op basis van cv en brief en zo hebben we extra mensen laten instromen in de zorgsector. Een deeloplossing voor de arbeidsmarkttekorten in de zorg.

Bovendien hebben we laten zien dat het gebruik van nieuwe wervingsmethoden niet ten koste gaat van snelheid en kwaliteit. Aan de andere kant blijken klassieke, minder populaire wervingsmethoden nog steeds effectief te zijn. Deze manier van werven met de focus op inclusiviteit, snelheid, deskundigheid en kwaliteit verlaagt de drempel voor iedereen die wil instromen in de zorg en niet meteen de juiste vinkjes of certificaten bezit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Vastgoed & techniek; een gave combi waar wij als geen ander over vertellen! (inzending Rijksvastgoedbedrijf)

Dat je als technicus bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) kan werken aan de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van en voor Nederland is bij velen nog volledig onbekend. Dat een militair vliegveld, gevangenis, rechtbank of ministerie barst van de techniek die vaak van cruciaal belang is, komt nou eenmaal niet zomaar in je op. Voor ons dé kans om hier meer over te vertellen. Want met de grote opgaven voor de deur, waar we honderden hoger opgeleide schaarse technici voor zoeken, is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.

Met de grote opgaven voor de deur is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.

Bij het RVB staat het werkgeversmerk nog echt in de steigers, maar de wervingsvraag onderstreept zeker het belang. Want met alleen vacatures bereiken we maar een klein deel actief zoekenden. Daarom moeten we de grotere groep technici bereiken en interesseren die nog niet bewust denkt aan een carrièreswitch, maar wel te raken is met boeiende verhalen over interessante techniek en projecten. Dát is wat we doen met ‘De techniek achter het Rijksvastgoed’.

Deze awareness-campagne draait om echte verhalen, aantrekkelijk verpakt in de gelijknamige video- en podcastserie. Hierin gaat Maurice Lede (3 op Reis) als host op onderzoek naar opmerkelijke objecten en projecten. Per aflevering duikt hij in de materie met diverse experts van het RVB over de techniek, hun bijdrage hieraan en wat hen motiveert.

Met deze video- en podcastserie geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB.

Met deze serie op techniekachterrijksvastgoed.nl geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB. We jagen de pagina op verschillende plekken en manieren aan, met Maurice telkens als boegbeeld voor de herkenning en eenheid.

Als verdieping laten we de techniek achter het Rijksvastgoed ook in het écht zien. Met events. De eerste editie in de rechtbank van Utrecht was meteen een succes. Zo boren we met de campagne dus meerdere fases in de kandidaatreis aan. En de trots die de campagne naar buiten uitstraalt, wakkert nu ook het interne vuur aan. Dat komt ons werkgeversmerk alleen maar ten goede!

Wat was de impact van de case?

Het doel van deze campagne is zichtbaarheid en interesse vergroten bij hoger opgeleide technici. Onze mix van video-ads, audiotrailers en display banners op landelijke en regionale nieuwssites en social media zorgt voor bereik en verleiding. De video’s op de campagnepagina tonen vervolgens de echte verhalen op de mooiste manier. En voor degene die dat zoekt, duiken we in de podcasts nóg meer de diepte in.

Elke aflevering boosten we met flights van 5 weken. Nu 3 flights verder heeft de campagne tot nu toe het volgende bereikt:

  • 2,6 miljoen impressies op landelijke en regionale nieuwssites met bijna 15.000 clicks. (AdverOnline)
  • View-through rate video-ads: 1,5 x hoger dan de benchmark. (AdverOnline)
  • Bijna 5 miljoen impressies op social media. (Meta + LinkedIn)
  • Ruim 45.000 weergaven van de campagnepagina door 34.000 bezoekers. (Google Analytics)
  • Het event in de rechtbank richtte zich op 20 deelnemers, maar trok uiteindelijk 27 professionals die na hun werk naar ons toe zijn gekomen. Met 11 van hen zijn er follow-up gesprekken. Een mooie vorm van talentpooling om diegenen tegemoet te komen die nog niet meteen solliciteren.
  • Hoewel geen hoofddoel, levert de campagne ook sollicitaties naar vacatures op. Zo horen we vaker van managers dat deze voor kandidaten doorslaggevend was in de afweging.
  • De interne trots bij medewerkers en managers stijgt eveneens; meer RVB’ers delen de campagne op LinkedIn en vaker worden ideeën voor nieuwe afleveringen actief aangereikt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vanuit een klein kernteam hebben we met deze campagne de bijzondere en vaak gesloten vastgoedwereld van het Rijksvastgoedbedrijf op een toffe manier geopend voor schaarse technici. Zij, die nog nauwelijks een beeld van ons hadden, worden nu bereikt en getriggerd met boeiende verhalen over techniek en bijzondere vastgoedprojecten. Verteld door echte mensen, op zo’n manier dat de trots en bevlogenheid om te werken bij het RVB overduidelijk is.

Het is mooi om te ervaren dat de campagne werkt als een kapstok, waar we meer vormen en onderdelen van de kandidaatreis aan op kunnen hangen. Naast een etalage voor het werk en de diversiteit aan technische functies gaat de campagne steeds meer de talentpools van recruitment en sourcing voeden. En het geeft de technische teams een actieve rol in het aandragen en vertellen van nieuwe verhalen, het delen van die verhalen en in het mede-organiseren van events op unieke locaties. Kortom, een campagne van en voor het Rijksvastgoedbedrijf waar nog veel meer in zit.

Credits case

Natuurlijk was deze campagne nooit gelukt zonder de technische collega’s van het Rijksvastgoedbedrijf die aan de serie afleveringen hebben meegewerkt. Aanvullend gaan de credits uit naar:

  • MatZwart (campagneconcept + video- en podcastproductie)
  • Maurice Lede (host)
  • AdverOnline (mediastrategie)
  • Initiative / DPC (media-inkoop)
  • Marcel van der Quast / Werk Merk (advies)
  • Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf
  • O&P Rijk (Werken voor Nederland)
  • Redactie RVB
  • Alle collega’s die de campagne hebben geliked en gedeeld in hun netwerk.
  • Alle betrokkenen op de locaties van de afleveringen en het event.
  • En ‘last but not least’: initiatiefnemers, touwtrekkers, regelaars en kwaliteitsbewakers Loes Weber, Lisa Blanson Henkemans en Stephan Koster (AMC van Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf).

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Het vinden van ‘vergeten talenten’ (inzending Randstad & Equalture)

Randstad had twee grote uitdagingen: het vinden van geschikte kandidaten voor Customer Contact-functies en het verminderen van personeelsverloop binnen deze doelgroep. Veel sollicitanten voldeden niet aan de ervarings- en opleidingseisen, terwijl veel geplaatste medewerkers snel vertrokken vanwege moeilijkheden bij het afronden van verplichte opleidingen.

Randstad verlegde de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag.

In samenwerking met Equalture, een game-based assessment-platform, verlegde Randstad de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag. Door de prestaties van huidige Customer Contact-professionals in Equalture’s games te analyseren, identificeerden ze de belangrijkste competenties van high-performance professionals op een onbevooroordeelde manier.

Kandidaten kregen vervolgens de keuze: de reguliere sollicitatieprocedure met cv of het doorlopen van Equalture’s games zonder cv en zonder eis voor een bepaald opleidingsniveau. 52% koos voor de game-based benadering. Uiteindelijk resulteerde deze nieuwe methode in de aanname van 47 kandidaten. Wat nog opmerkelijker was, was dat maar liefst 70% van deze nieuw aangenomen medewerkers (33 in totaal), op basis van hun cv, normaal gesproken niet eens voor een gesprek zouden zijn uitgenodigd. Dit waren vaak mensen die eerder over het hoofd waren gezien vanwege een gebrek aan ervaring of opleiding, of omdat zij terugkeerden op de arbeidsmarkt.

Het uitvalpercentage tijdens de cursus daalde van 32% naar 18%.

De diversiteit binnen deze groep was significant hoger. De operationeel Manager van Randstad: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’ Bovendien daalde het uitvalpercentage tijdens de cursus van 32% naar 18%. Deze nieuwe aanpak leidde niet alleen tot meer plaatsingen, maar ook een betere en eerlijkere match, en wordt daarom nog steeds toegepast.

Wat was de impact van de case?

Belangrijkste resultaten:

  • 47 kandidaten via Equalture aangenomen; 33 van de 47 (70%!) kandidaten die via Equalture zijn aangenomen zou op basis van zijn/haar cv niet gesprek zijn uitgenodigd
  • Diversiteit binnen deze groep was een stuk hoger. Ook gaf de Operationeel Manager van Randstad aan: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’
  • Het dropoff-percentage gedurende de verplichte opleiding zakte van 32% naar 18%.

Deze case heeft de basis gevormd voor vele inspiratiesessies binnen en buiten Randstad, om te laten zien hoe het centraal stellen van talent niet alleen bijdraagt aan betere matches, maar ook een veel eerlijkere selectie. Dit speelt ontzettend mooi in op twee belangrijke trends op de arbeidsmarkt, namelijk het tekort aan talent en de urgentie voor DE&I.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Verandering is eng, daarom willen we vaak alleen veranderen als er genoeg bewijs is dat die verandering nuttig is/ons gaat helpen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit verhaal een enorme inspiratie is voor vele organisaties om écht anders naar talent te gaan kijken, wat ontzettend hard nodig is. Het speelt feilloos in op twee zeer belangrijke en impactvolle trends op de arbeidsmarkt & bewijst dat deze aanpak écht werkt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Randstad
  • Equalture

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Denk verder, werk anders’ (inzending Radboudumc)

Doel: Een werkgeverscampagne voor het Radboudumc gericht op emotie. 70% van onze beslissingen zijn gebaseerd op emotie, slechts 30% op ratio. Daar hebben we vol op ingezet in combinatie met de thema’s waarin wij als werkgever gezien willen worden: vitaliteit, duurzaamheid, innovatie en persoonlijke ontwikkeling.

Wens:

  • Toename in een positiever beeld van het Radboudumc als werkgever na het zien van de arbeidsmarktcampagne. Het gevoel dat jij kan bijdragen aan de duurzame zorg van de toekomst, dat is wat we willen bewerkstelligen.
  • Toename trots gevoel bij huidige medewerkers. We willen hen herbevestigen voor het Radboudumc.

Creatieve rationale

Werken in de zorg doe je met hoofd, hart en handen. Het begint bij het hart: de intrinsieke motivatie iets te betekenen voor de ander. Om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren. Bij Radboudumc gaan we verder. We willen de beste zorg. Of zoals onze missie luidt: To have a significant impact on health and healthcare. We kijken naar morgen en zien dat het zorgsysteem innovatiever en duurzamer moet om het toekomstbestendig te maken. Hier komt het aan op het hoofd: het denken. Er is wetenschappelijk onderzoek nodig om te innoveren zodat we medische behandelingen kunnen verbeteren en de zorg slimmer en kwalitatief hoogstaand maken. Er is onderwijs nodig om de zorgprofessionals van de toekomst op te leiden. Professionals die willen blijven groeien en ontwikkelen in het veranderde zorglandschap. Kortom: we denken verder.

Met denken alleen maken we niemand beter.

Maar met denken alleen, maken we niemand beter. Het hoofd maakt het verschil in combinatie met de handen. Als we innovaties bedenken en evidence based toepassen in de praktijk. Als we elke dag gedreven aan de slag gaan en vanuit de praktijk merken dat ons werk nog slimmer, beter, duurzamer kan. Dus: we werken anders. We denken verder én we werken anders. Zonder die twee hebben we geen impact op de zorg. Wat je functie ook is. Bij het Radboudumc denk je verder en werk je anders. We nodigen je van harte uit om dat talent in te zetten.

Wat was de impact van de case?

Brand video

  • LinkedIn 175 reposts > veelal door eigen medewerkers, gevoel van trots, video zorgt voor herbevestiging in keuze Radboudumc
  • Instagram en Facebook > ruim 1 miljoen vertoningen
  • YouTube > bijna 10.000 gebruikers video volledig afgekeken
  • In september 2023 en januari 2024 als preview voor iedere film in Filmhuis LUX getoond > 30.000 mensen bereikt

In- en externe zichtbaarheid

  • 2 weken abri’s in en rondom Nijmegen > massabereik 24/7
  • Bedrukte bakwagen > rijdende abri in en rondom Nijmegen
  • 1.000 duurzame mokken verdeeld in huis > goed ontvangen!
  • Kick off met RvB lid + ambassadeurs > betrokkenheid mdws direct omhoog

Cijfers

  • Werkenbij-pagina – 50% stijging bezoekers
  • Aanmaken job alert – 400% stijging
  • Aantal sollicitanten per vacature – 19% stijging
  • Doorlooptijd van vacatures -> 11% daling

Alle uitingen sluiten aan bij de lef die we als Radboudumc willen uitstralen. We prikkelen, dagen uit, moedigen aan. We leggen de focus op brede zorggerelateerde en maatschappelijke thema’s. En we stellen vragen die het verder denken ‘aanzetten’: Hoe zorg jij met aandacht? Hoe kijk jij naar de zorg van morgen? Ongeacht of mensen door deze campagne bij ons komen werken > wij laten zien dat wij als kennisinstituut ons daar non-stop mee bezighouden. Met deze campagne hebben we indirect impact op hoe men naar de zorg kijkt en wat men bijv zélf kan doen aan preventie en duurzame zorg.

Budget was 100.000 euro. We zijn binnen budget gebleven met een verdeling van 50% naar middelen (foto, video, mokken), 20% naar online campagne (OnYourline en LUX), 12% aan printmedia (abri’s), 15% naar concept (Teldesign), 8% naar tekst en vertalingen (Roestvrijtaal en Into Languages). Website in eigen beheer ontworpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de ontwikkeling van deze campagne hebben we ons als campagneteam continu laten inspireren door onze eigen collega’s. We hebben onszelf uitgedaagd ‘verder te denken en anders te werken’. Dit zie je terug: we hebben bijna alles in eigen beheer of met lokale professionals ontwikkeld. Zo is de spoken word-tekst van de brand-video door ons zelf geschreven. De video en foto’s zijn niet gescript. Het is een authentieke weergave van hetgeen zich dagelijks in ons huis afspeelt.

Als campagneteam zijn we meerdere keren geraakt door patiënten, collega’s en bezoekers. We hebben creatieve middelen ingezet: zoals de voorvertoning in Filmhuis Lux, lokale abri’s, de bedrukte bakwagen als rijdende, duurzame abri en de duurzame mokken. Kiezen voor lokaal was logisch gezien de gemiddelde reistijd van woon/werkverkeer van zorgprofessionals op 32 minuten deur-tot-deur ligt (stuk lager dan het Nederlands gemiddelde van 39 minuten). Conversie is leuk, maar we wilden mensen vol in het hart raken. Dat is gelukt!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Afdeling Communicatie:

  • Viola Peulen – hoofd communicatie
  • Nicole Klein – sr communicatieadviseur
  • Madelon Hermsen – merkadviseur

Afdeling HR:

  • Riemke Govaart – MT-lid en verantwoordelijk voor mobiliteit & ontwikkeling
  • Nienke van Stiphout – hoofd Recruitment (opdrachtnemer en budgetverantwoordelijke)
  • Marloes Willems – sr adviseur arbeidsmarktcommunicatie

Videoproducent: Sherman Emers
Fotografie: Jenneke Luijmes, studio de Zwarte Kater (Arnhem)
Spoken word artiest: Danny Kuiper
Basisconcept: Teldesign ontwerpbureau
Tekstbureau: Roestvrijtaal
Filmhuis LUX
JC Decaux
Onyourline Marketing (Nijmegen)
IntoLanguages vertaalbureau (Nijmegen)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Gezocht: helden die ondergronds willen gaan (inzending GMB)

Onder de grond schuilt een wereld die niet iedereen kent. Een wereld waarin GMB Leidingtechnieken een cruciale rol speelt. Om deze rol te kunnen blijven vervullen, zijn er helden nodig die bereid zijn om ondergronds te gaan, letterlijk. Deze helden zijn de chauffeur operators. De chauffeur operators rijden met hun vrachtwagen door heel Nederland om te werken aan verschillende soorten leidingen (onder andere riool-, drinkwater- en proceswaterleidingen).

Het werven van chauffeur operators is geen gemakkelijke opgave.

Het werven van deze groep is geen gemakkelijke opgave. De functie kent een gebrek aan bekendheid, is fysiek zwaar en bestaat uit lange werkdagen waarbij je regelmatig meerdere dagen in een hotel verblijft. Het werk is simpelweg niet ‘aantrekkelijk’. Er is geen specifieke opleiding die je erop voorbereidt en de eisen zijn niet strikt gedefinieerd.

Om dit uitdagende vraagstuk aan te pakken, heeft GMB haar krachten gebundeld met Frisse Blikken. Samen zijn ze op zoek gegaan naar de aantrekkingskracht van de functie en wat potentiële kandidaten motiveert. Het resultaat is een creatieve campagne. Met een uitstraling die doet denken aan een film(poster), nodigt de campagne potentiële kandidaten uit om een hoofdrol te spelen in de wereld van leidingwerk.

De campagne, genaamd ‘Ga ’t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd.

De campagne, genaamd ‘Ga ’t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd. Extern richtte de job marketingcampagne zich op (niche) vacaturesites, social media, Google-advertenties en specifiek Truckstar (een platform dat zich richt op vrachtwagenchauffeurs), waar de beoogde doelgroep actief is. Kandidaten worden doorgeleid naar een specifieke landingspagina, waar ze meer kunnen ontdekken over de rol van chauffeur operator bij GMB.

Intern werden collega’s ook aangemoedigd om een actieve rol te spelen in het wervingsproces. Met de belofte van zowel een aandraagbonus als bioscooptickets voor succesvolle aanbevelingen, werd iedereen betrokken bij het vinden van nieuwe chauffeur operators.

Wat was de impact van de case?

Doorgaans ontvangt GMB gemiddeld 1 directe sollicitant per maand voor de functie. Tijdens de campagneperiode (30 dagen) bereikte de campagne: 9 directe sollicitaties. Er volgden 3 telefonische intakes en 2 sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk is er 1 kandidaat aangenomen. De landingspagina is 735 keer bekeken en de vacaturepagina’s zijn 7.078 keer bekeken. De campagne heeft geleid tot aanzienlijke exposure en zichtbaarheid voor GMB als werkgever.

Bovendien heeft de ‘Ga ’t maken bij GMB‘-campagne niet alleen geleid tot externe impact, maar heeft deze ook intern zijn stempel gedrukt. Collega’s bij GMB Leidingtechnieken zijn trots en zijn sneller bereid om foto’s en video’s te delen met hun netwerk.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van GMB Leidingtechnieken verdient een Werf& Award vanwege de effectieve aanpak bij het vinden van een specifieke groep kandidaten in een uitdagende arbeidsmarkt. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt en buitenwerk voor steeds minder mensen aantrekkelijk lijkt, heeft GMB bewezen dat investeren in je zichtbaarheid loont. Door actief in gesprek te gaan met de doelgroep en voortdurend te blijven luisteren en leren, heeft GMB een campagne ontwikkeld die resultaat oplevert.

Met verdere ontwikkeling van deze campagne én een frisse wind door het gehele werkgeversmerk op de agenda, is GMB klaar om hun aanpak te centraliseren en nog meer succes te boeken in de werving van nieuwe talenten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Projectgroep bestaande uit:

  • Leon Rosenkamp – Recruiter GMB
  • Nienke Dijkmans – Senior communicatieadviseur GMB
  • Peetjan Vink – Senior HRM adviseur GMB
  • Jolanda Jans – Officemanager GMB Leidingtechnieken
  • Britt Driessen – Sr. projectmanager (Frisse Blikken)

Jobmarketing in samenwerking met Brockmeyer
Videoproductie in samenwerking met Ingredient Media
Concept en vormgeving in samenwerking met Sourcecare Design & Media producties

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Transdev 500 buschauffeurs wist te werven (inzending Abovo Maxlead)

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Zij zijn actief onder bekend van merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles. De organisatie is in Nederland nog niet zo bekend en tegelijk is er een continu tekort aan buschauffeurs. Vandaar de vraag: ‘Help ons met onze positionering als aantrekkelijke werkgever. Wij hebben acuut 500 buschauffeurs nodig. Hoe en waar kunnen we deze mensen vinden?’ Dit zijn twee communicatievraagstukken: employer branding én directe werving.

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, maar nog niet zo bekend.

De primaire focus is de wervingscampagne, rekening houdend met de middellange termijn, ondersteund met een actiecampagne: de “Ik bestuur de bus”-dagen om de werving op een ludieke manier te boosten. De employer brand-campagne wordt op een later moment apart gelanceerd en uitgerold.

Ik Buschauffeur?

Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden. Maar hoe communiceer je dit op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met één relevante boodschap? Zo ontwikkelden wij de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen te activeren en zélf na te denken over deze mogelijke carrière(switch). Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen triggeren we mensen dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren, zoals betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laadden we low-key via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.

Ik bestuur de bus-dag

De ”Ik bestuur de bus”-dag heeft een actiematig karakter. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Aangejaagd via een leadgeneratie campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde een half uur achter het stuur kan, samen met een instructeur. Na afloop kun je vragen stellen of je direct inschrijven voor de academy.

Wat was de impact van de case?

Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In één jaar tijd zijn in totaal meer dan 1.256 bezoekers op de ”Ik bestuur de bus”-dagen geweest en meer dan 2.233 gemeten sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Ruim voldoende om het acute probleem van het tekort aan buschauffeurs te verhelpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s door de campagne te draaien onder de eigen labels. Het zorgt er tevens voor dat de huidige medewerkers zich ook betrokken voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder diverse doelgroepen. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe kandidaten die nog niet eerder bij dit beroep hebben stilgestaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Transdev

  • Adrie Schalkwijk, Manager Academy
  • Sonja Klijn, Manager Recruitment
  • Olga Oostvriesland, Manager HR Regio Zuidoost
  • Colin Breel, Manager HR Connexxion
  • Marieke Wijdogen, Coördinator Instroom & SROI
  • Danielle Visser, Medewerker Recruiter
  • Jonne van Eck, Manager Corporate Communicatie
  • Sander Geurts van Kessel, Arbeidsmarkcommunicatie strategie

Abovo Maxlead

  • Paul Tops, Creative Strategist
  • Jorine Zuijderduijn, Media Consultant
  • Michel Schipper, Client Service Director
  • Tjeska Kohlbrugge, Project- en Campagnemanagement
  • Petra de Waal, Head of AM Recruitment
  • Creatie AM Beyond
  • Team Mediaplanning, Digitaal, Traffic

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook