Als je enorme bedragen aan pensioenvermogen beheert en uitkeert, en tegelijkertijd de Nederlandse zorgsector ondersteunt, heb je best een flinke uitdaging en verantwoordelijkheid. Die is soms zo verbazingwekkend groot, dat dit het uitgangspunt is geworden voor de nieuwe ‘werkgeversmerkcampagne’, die onder de noemer ‘Of je even’ enkele weken geleden van start is gegaan met een advertentie in het FD, en nu te zien is op allerlei social media en te horen op de radio.
In de kopregels van de campagne worden steeds enkele van de grote uitdagingen benadrukt. Zo vraagt PGGM aan potentiële werknemers ‘of je even’ 228 miljard wilt beleggen, het personeelstekort in de zorg wil aanpakken, 624.000 pensioenen wil uitkeren of misschien wel het pensioenstelsel willen hervormen. ‘Of je even impact wil maken op de toekomst van mens, milieu en maatschappij? Het kan bij PGGM. Je werkt met 1.500 collega’s voor het pensioen van 4,3 miljoen mensen, voornamelijk in zorg en welzijn’, zo valt op de bijbehorende site te lezen.
Verschil maken
‘PGGM-medewerkers hebben impact op de levens van miljoenen Nederlanders’, zegt Paul Evekink, senior communicatiemanager bij PGGM. ‘Met deze campagne willen we laten zien dat werken bij PGGM niet alleen uitdagend en interessant is, maar ook een groot verschil kan maken voor de samenleving.’ De campagne zal de komende tijd nog te zien zijn op diverse kanalen, waaronder dagbladen, radio, sociale media en online bannering.
Dat de personeelstekorten in de pensioensector beginnen op te lopen, is overigens al langer duidelijk. Ook dat andere grote pensioenfonds, APG, is zich al een tijdje actief actief op de arbeidsmarkt aan het roeren, wat recent onder meer ook de vakpers in de sector al opviel. De pensioenfondsen kampen niet alleen met een sterk vergrijzend personeelsbestand, ze hebben met de nieuwe Pensioenwet (die op 1 januari 2027 in werking treedt) ook een grote IT-uitdaging voor de boeg. Of je daar dus even aan mee wilt helpen…
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Dat ze op Schiphol kampen met – laten we het netjes formuleren – vrij forse wervingsuitdagingen, dat is algemeen bekend. En ook dat er inmiddels heel wat gebeurt om hier bijvoorbeeld voldoende beveiligers te vinden. Bij ‘kleine broertje’ Rotterdam The Hague Airport is de druk nog niet zo hoog opgelopen. Maar om de problemen zoveel mogelijk voor te blijven, hebben de luchthaven zelf, de horeca, de platform- en bagageafhandeling én de beveiliging de handen wel ineen geslagen. De bedrijven zijn op de luchthaven, samen met RTHA zelf, dan ook recent een nieuwe benadering van de arbeidsmarkt gestart.
‘We delen hier één verhaal van korte lijntjes, collegialiteit, snel schakelen en een gezamenlijk doel.’
‘We willen de luchthaven actiever neerzetten als aantrekkelijke werkplek. Er is een grote diversiteit aan functies en mogelijkheden op de luchthaven en toch delen we met z’n allen echt één verhaal. Of je nu werkt als bagagemedewerker bij Aviapartner, als beveiliger bij Trigion, in de horeca bij HMSHost, of bij ons op kantoor of in de operatie, werken op Rotterdam The Hague Airport gaat over samenwerken. Korte lijntjes, collegialiteit, snel schakelen en een gezamenlijk doel. Maar ook gezellig, betrokken en altijd dynamisch’, verklaart directeur commercie Désirée Breedveld.
De tijd vliegt
Het communicatieconcept heeft het motto ‘De tijd vliegt‘ meegekregen. De strategische basis werd gelegd door Anne-Britt Petri-Arends en Bianca Roelandschap van De Werkgeversarchitecten. Zij werkten voor de creatieve uitwerking samen met het jonge Amersfoortse employer branding-bureau WorkStuff en fotograaf Thomas Thijssen. ‘De luchthaven klopte een paar maanden geleden via-via bij ons aan’, aldus Petri-Arends. ‘Er was destijds zeker nog geen paniek, maar ze wilden iets duurzaams voor de toekomst neerzetten. Meer awareness creëren voor de luchthaven als aantrekkelijke plek om te werken. Of wij hen daarbij konden helpen.’
‘De luchthaven wilde meer awareness creëren als aantrekkelijke plek om te werken.’
Als 120 medewerkers tellende dienstverlener is Rotterdam Airport BV zelf niet zo’n groot bedrijf. Maar op de hele luchthaven werken op drukke dagen zeker 2.000 mensen. De ketenpartners in de horeca, beveiliging en (bagage)afhandeling deden daarvoor hun werving tot nu toe helemaal zelf, maar nu is besloten daarnaast ook de handen ineen te slaan en ‘middelen en mensen bij elkaar te brengen’, zoals Petri-Arends het noemt. ‘De website werken op RTHA bestond al. Maar daar lag toch nog de nadruk nogal op de Airport BV. We trekken dat nu breder, laten het concept tot leven komen in de look & feel en creëren nu ook doelgroeppagina’s.’
Gezamenlijke testimonials
De totstandkoming begon met een kick-off met communicatie-, marketing- en HR-mensen van alle partijen, blikt ze terug. Daarna kwamen er nog twee zogenoemde ‘propositiesessies’, waarvan eentje met ‘mensen van de vloer’. ‘Daar kwam eigenlijk een heel eenduidig antwoord uit over het werk op de luchthaven’, aldus Petri-Arends. ‘Samen te vatten als: het is hier nooit saai.’ Een EVP wil ze het niet noemen. ‘Het gaat immers om meerdere werkgevers. Maar die blijken wel iets gezamenlijks te delen. Samenwerken, korte lijntjes. En je hebt hier over het algemeen ook een wat breder functieprofiel dan op een echt grote luchthaven.’
Dat samenwerken moet in het vervolg nog uitgewerkt worden in bijvoorbeeld gezamenlijke testimonials, over de bedrijven heen. De beelden die nu naar buiten zijn gekomen zijn overigens ook ‘nog niet de echte campagne’, aldus Petri-Arends. ‘We hebben nog vooral eigen kanalen ingezet. Het gaat nu om de basis van de basis. Later in het jaar willen we meer intensief campagne voeren en ook kijken welk bereik we kunnen inkopen. Er zijn ook nog wel andere creatieve ideeën. Maar die zul je tegen die tijd vanzelf ontdekken. Wat we nu gedaan hebben is vooral het concept ontwikkelen, en de doelgroeppagina’s maken, inclusief eigen beelden.’
Certified smile
De fotoshoots zijn in één week gemaakt. Dat het net die week niet zo mooi weer was, is op de uiteindelijke beelden gelukkig niet meer te zien, zegt Petri-Arends lachend. Ook komt er in het vervolg van de campagne nog videomateriaal. Dat is onder meer gemaakt in een videobooth op het ‘certified smile event‘ dat de luchthaven met de ketenpartners organiseert, en waar gastvrijheid centraal staat. ‘De korte, laagdrempelige video’s die dat heeft opgeleverd zullen we binnenkort op de socials gaan delen.’
Désirée Breedveld vult aan: ‘We zijn enorm trots dat onze eigen mensen – in uiteenlopende functies – vol enthousiasme hebben meegewerkt aan de totstandkoming van alle afbeeldingen. We geloven er namelijk in dat onze eigen collega’s het beste kunnen overbrengen wat werken op de luchthaven nu zo aantrekkelijk maakt. En dit is dan óók kenmerkend voor onze collega’s: dat gaan we gewoon doen, ook al hebben we het nog nooit gedaan.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Ze wonnen in 2021 nog de verkiezing voor website van het jaar in de recruitmentcategorie. Maar een goede recruitmentsite is nooit klaar, zegt Anke Reusken, manager Employer Branding & Employee Experience bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister. En dus is er de afgelopen maanden (samen met Radancy) hard gewerkt aan een redesign van waarschijnlijk de belangrijkste werkenbij-site van het stel, die van Kruidvat.
Belangrijkste noviteit daarbij is het standaard location based-vacatures zoeken, vanaf het prille begin. Dus niet in een standaard overzicht, waarin je zelf nog moet scrollen, of via een Google Maps-integratie, maar direct, op basis van je huidige locatie. ‘Veel jonge mensen hebben standaard hun locatiemeldingen aanstaan’, aldus Reusken. ‘Maar op vacaturesites zijn we nog nergens tegengekomen dat dit zo gebeurt. Een mooie noviteit, denken wij, omdat we merken dat juist onze doelgroep toch het liefst solliciteert bij een winkel bij hem of haar in de buurt.’
TikTok-content
Andere noviteit op de nieuwe site is dat de functies worden opgeleukt met TikTok-achtige videocontent die goed aansluit op de bijbaners-doelgroep, vult Employer Branding & Recruitment marketingspecialist Gwendolyn Warrens aan. ‘Je krijgt meteen een gevoel bij hoe het werk eruitziet, en wat het inhoudt. We merkten dat dat voor de jongeren echt belangrijk is.’ De ervaring op de nieuwe site sluit naadloos aan bij de vele arbeidsmarktcampagnes die Kruidvat draait op onder andere Instagram en TikTok.
Voor de ultrakorte video’s op de nieuwe site, waarmee bezoekers door korte jobclips kunnen swipen, wordt gebruik gemaakt van zowel content die geproduceerd is door het employer branding-team, als van content die spontaan, zonder instructie, uit de filialen zelf afkomstig is. Warrens zegt er ‘supertrots’ op te zijn. ‘Zó authentiek’, zegt ze. ‘Het straalt echt de energie uit die we willen overbrengen. We hebben de afgelopen tijd veel shoots gedaan, maar hebben nu voor elke doelgroep een diversiteit aan video’s.’
De winkel bleef open
Reusken zegt vooral trots te zijn op het verbouwen van de site ’terwijl de winkel gewoon open bleef’. ‘We krijgen 250 sollicitaties per dag, dus konden niet hebben dat de site voor deze vernieuwing ook maar één moment eruit lag.’ Daarnaast is ze blij om te zien dat het idee van vriendenteams in de content terug te zien is. Kruidvat bracht vorig jaar een mooie innovatie in het recruitmentproces aan: solliciteren met je beste maatje, en dan ook samen aan de slag.
Reusken vertelde er in november nog over op een Werf& Event in Hoofddorp, waarbij ze het een ‘soort vrijdagmiddagidee’ noemde. Maar wel een idee dat razendsnel aansloeg. ‘Hoe tof is het als je samen kunt solliciteren? Zeker voor jonge mensen helpt dat enorm, en we plannen dan ook samen sollicitatiegesprekken in. Het heeft ons in het eerste jaar al letterlijk honderden duo’s opgeleverd, en we kijken nu of we het kunnen uitbreiden naar complete vriendenteams. Al blijft daarbij het belangrijkste: zorg dat je het ook waarmaakt. Je kunt ze niet binnenhalen en dan vervolgens zeggen: het moet niet te gezellig worden allemaal.’
Brief naar de ouders
Een paar andere vernieuwingen die ze daar noemde: een arbeidsovereenkomst op 1 A4’tje, de mogelijkheid om een Kruidvat Spotify-playlist te luisteren tijdens je fietstochtje naar het werk, en het betrekken van de ouders van bijbaners. ‘Je mag tegenwoordig al bij ons aan de slag als je 14 jaar bent. We snappen dat zoiets ook voor ouders best spannend is. Daarom sturen wij ze nu ook altijd een brief om ze uit te nodigen voor een gesprek met de filiaalmanager als hun zoon of dochter bij ons begint. Omdat we vinden dat dit ook hoort bij onze verantwoordelijkheid als werkgever voor die groep.’
‘We snappen dat de eerste bijbaan voor hun kinderen ook voor ouders best spannend is.’
Daarnaast heeft Kruidvat voor vakkenvullers al de bijbaan-zonder-sollicitatiegesprek. Na alleen een kort klikgesprek kun je direct aan de slag. En iedereen die solliciteert wil het bedrijf binnen 24 uur laten weten of en wanneer hij of zij kan beginnen. Ook is een verhuisservice bedacht. Als je nu in Eindhoven een bijbaan hebt, maar straks voor je studie bijvoorbeeld naar Groningen verhuist, helpt Kruidvat je (binnen 1 dag) daar ook aan een baan. Alles om de sollicitatie makkelijk te maken, en aan te sluiten bij de leefwereld van de doelgroep, aldus Reusken. ‘Ik denk dat we daarmee wel frontrunner zijn in de retailwereld. En dat willen we ook graag blijven.’
Kijk hier een video van Anke Reusken en Monique van den Brink op Digitaal-Werven 2020, bij de toenmalige vernieuwing van de site:
Of neem hier een kijkje op de volkomen vernieuwde Kruidvat-site, inclusief TikTok-achtige content:
‘Hé beveiliger, je collega’s missen je!’ Onder die noemer is de Nederlandse Veiligheidsbranche vorige week een nieuwe wervingscampagne gestart, die gericht is op één heel specifieke doelgroep: alumni. Oftewel: mensen die ooit actief zijn geweest in het beveiligingsvak, maar inmiddels een andere professie hebben gevonden. Vaak in de coronatijd, toen veel beveiligingswerk (tijdelijk) werd stopgezet.
‘We willen met deze video’s gekwalificeerde beveiligers oproepen hun oude vak weer op te pakken.’
‘De films die de kern vormen van de nieuwe campagne spreken die mensen aan en roepen hen op hun oude werk weer op te pakken’, aldus de initiatiefnemers van de campagne, die geproduceerd is door Pull Productions en waarvan concept en creatie in handen lag van Anouk van den Berk. ‘Het gaat om beveiligers die zijn gekwalificeerd, terwijl er momenteel grote behoefte is aan mensen voor security. Vandaar dat we hen oproepen hun oude beroep weer op te pakken.’
Dag van de collega
De campagne werd niet toevallig gelanceerd op 6 april, officieel ‘De dag van de collega’. De komende maanden zullen er meerdere video’s online komen die zich specifiek op deze doelgroep richten. Ook is er een een speciale campagnewebsite die heel toepasselijk ‘welkom terug beveiliger’ is genoemd. Hier kun je als beveiliger ook diverse vacatures per ’type’ vinden, zoals luchthavenbeveiliger, transportbeveiliger of evenementenbeveiliger. De eerste twee bijbehorende video’s staan sinds vorige week online.
De Nederlandse Veiligheidsbranche behartigt de belangen van bedrijven die zich bezighouden met beveiliging en beheersing van risico’s met betrekking tot personen, objecten en bedrijfsvoering. De jaarlijkse omzet van de branche is zo’n 1,4 miljard euro. Er zijn ongeveer 25.000 beveiligingsmedewerkers actief in Nederland, van wie 90 procent werkt bij een bedrijf dat is aangesloten bij de Nederlandse Veiligheidsbranche.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Er zijn van die grote organisaties die iedereen kent, die al eeuwenlang bestaan, waar heel veel mensen werken, maar die desondanks nog nooit een wervingscampagne hebben gevoerd. De Douane is er zo eentje. Tot april 2023 dan, want dat was het moment dat de overheidsdienst voor het eerst in de geschiedenis ook aan de arbeidsmarkt zijn verhaal vertelt, en wil laten zien meer dan alleen de koffercontrole op het vliegveld te zijn.
Thema van de campagne is geworden: Nederland komt verder. Door de Douane. Het is een brede campagne die vooral is gericht op mensen die niet direct denken aan de Douane als werkgever. Employer branding-bureau Steam tekende voor de totstandkoming ervan. De campagne is vanaf deze week te zien op televisie, online via social media en banners, en vanaf 1 mei te horen op de radio.
Wervingsbehoefte groot
Met de wervingscampagne wordt de Douane als aparte en unieke werkgever geprofileerd. De wervingsbehoefte bij de overheidsdienst is groot: de Douane heeft nog dit jaar 700 tot 800 werknemers nodig. Het gaat om functies door de hele organisatie: van fysiek toezicht tot ict’ers, dataspecialisten, accountants en financieel specialisten. Er is behoefte aan personeel op elk niveau, van mbo’ers tot academici en van studenten tot gediplomeerden.
‘Er is een grote toename van ons werk, door onder meer de Brexit en de sancties tegen Rusland.’
‘Er is een grote toename van ons werk’, vertelt directeur Bedrijfsvoering Anita Ligthart. ‘Onder andere door uitbreiding van onze taken door Brexit, de sancties tegen Rusland, het tegengaan van ondermijning en de sterke groei van de wereldhandel, veroorzaakt door bijvoorbeeld e-commerce. Ook is ons werk veel meer datagedreven dan voorheen, wat onze wervingsbehoefte verandert. Bovendien hebben we te maken met uitstroom van kennis en ervaring omdat veel van onze ervaren medewerkers de komende jaren met pensioen gaan. In combinatie met de krappe arbeidsmarkt staan we dus voor flinke personele uitdagingen.’
Meer dan koffercontroles
De Douane is vooral bekend van de koffercontroles op vakantie. Maar dat is een heel beperkt beeld, geeft Ligthart aan. ‘Om die fysieke controles te doen hebben we in aanloop daarnaartoe onder andere ict’ers en dataspecialisten nodig. En veel mensen denken er ook niet aan dat er bijvoorbeeld ook accountants nodig zijn die bedrijven adviseren over de regelgeving op het gebied van im- en export. Het werkveld is dus groot. De Douane heeft als werkgever dan ook veel meer mogelijkheden dan mensen vaak denken.’
‘De Douane heeft als werkgever veel meer mogelijkheden dan mensen vaak denken.’
Daarom is het ook belangrijk dat de wervingscampagne het clichébeeld van de Douane ‘kantelt’, licht Steam-strateeg Gijs de Jong toe. ‘Dit doen we door in de campagnevideo veel functies te laten zien. Of het nu gaat om controle, vooruitgang, innovatie of beschermen, het gebeurt allemaal door de Douane. En al deze competenties zijn goed voor ons land. Daarom ook de slogan: Nederland komt verder door de Douane.’
Ligthart: ‘Het is onze taak om Nederland verder te laten komen op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu. Zo laten wij bedrijven sneller im- en exporteren, zorgen we ervoor dat producten veilig de grens overgaan en houden we ons bezig met intellectuele eigendomsrechten. We zijn volop in ontwikkeling en onze medewerkers zijn trots op de Douane. Het is mooi om hier deel van uit te maken.’
Er werken momenteel zo’n 6.000 mensen, van wie ongeveer de helft in uniform.
De Douane is een organisatie met een rijke traditie (sinds 14 juni 1597!). Het werk wordt uitgevoerd op heel veel plekken: aan de grens, op havens en vliegvelden en in het binnenland. Maar natuurlijk ook op kantoor. De dienst is sinds 1 januari 2021 een zelfstandig directoraat-generaal onder het ministerie van Financiën. Daarvoor was de Douane onderdeel van de Belastingdienst. Er werken momenteel zo’n 6.000 mensen. Ongeveer de helft is boa (buitengewoon opsporingsambtenaar). Zij doen het fysieke toezicht, dus de controles op locatie, werken in uniform en dragen soms een (vuur)wapen.
Steam: Rens de Groot, Wouter Schoone, Maarten Kuipers, Gijs de Jong, Jari Kloppenburg, Onno Gout, Elsje Nagel, Bernice Schenk
Regie: Florence Bouvy
Productie: Daan Dagevos, Lino Kempees, Ingrid van Ginkel | Since88
Fotograaf: Michiel Rotgans
Mediabureau: Initiative Media
Online bureau: Radancy
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘Altijd op je pootjes terecht komen’, verkeren ’tussen andere gezelschapsdieren’, ‘lekker de beest uithangen’, als je een wervingscampagne mag maken voor dierenartsen (en paraveterinairen) liggen de woordspelingen natuurlijk altijd voor het grijpen. En die komen we dan ook veel tegen in de campagnevideo waarin huisdieren als hond Mac, kat Teddy en konijn Pip geïnteresseerden oproepen voor hen te komen werken.
De video waarbij de huisdieren in de hoofdrol staan is afkomstig van Ranzijn Dierenarts en gemaakt door het Alkmaarse creatieve productiebureau FILMMACHT. Met de wervingscampagne wil de keten van dierenartsenpraktijken aan iedereen laten zien een dynamische organisatie te zijn, waarin samenwerking, persoonlijke ontwikkeling, plezier en innovatie centraal staan.
‘De aard van het beestje, dat zit al in je’
De campagne heeft de overkoepelende noemer ‘De aard van het beestje? Dat zit al in je!‘ meegekregen. Omdat Ranzijn Dierenarts wil uitstralen dat als je daar werkt dat je doet met hart voor mens én dier. Shaun Voogd en Jesper van Langen, de bedenkers en makers van de campagne, over het idee om juist de huisdieren de hoofdrol te geven: ‘Een energieke hond, spinnende kat en een konijn met aaibaarheidsfactor 10 waren de sterren op de set, naast de professionals die hun ware karakter goed lieten zien. Iedereen ging aan het eind van de dag weer kwispelend naar huis.’
‘Iedereen ging aan het eind van de dag weer kwispelend naar huis.’
De campagne wordt volledig online ingezet op de social kanalen van Ranzijn zelf (Facebook, Instagram, TikTok), Google Display, Google Discovery en YouTube. Naast de commercials is de werkenbij-site volledig vernieuwd waar alle vacatures te vinden zijn en meer informatie over het werk te lezen is. Er staan momenteel zo’n 36 vacatures open, voor vooral dierenartsen, paraveterinairen en trimsters, en van Amersfoort tot Zaandam.
Soms omstreden
Ranzijn begon ooit in 1912 als bescheiden tuincentrum en dierenspeciaalzaak, maar is inmiddels uitgegroeid tot 15 grote vestigingen met 14 hypermoderne dierenartspraktijken in huis. Bij die dierenartsen kun je terecht voor preventief advies tot complexe laparoscopie – het veterinaire team telt ongeveer 200 medewerkers.
Ranzijn is uitgegroeid tot 15 grote vestigingen met 14 hypermoderne dierenartspraktijken in huis.
Het aanbod is al een paar jaar omstreden. Zelfstandige dierenartsen, verenigd in de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) klagen bijvoorbeeld over de ‘onmiskenbare’ trend dat detailhandelaren een dierenkliniek starten. Zij vrezen dat Diergeneeskunde door aansluiting bij de dierenspeciaalzaken een ‘prijsstuntartikel’ wordt. Maar de dierenklinieken voldoen allemaal wel aan alle regels en eisen van de branche en er is geen enkele indicatie dat ze op een of andere manier een mindere kwaliteit aan zorg zouden verlenen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
We leven in bijzondere tijden. Vol wereldwijde uitdagingen op het gebied van veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en digitalisering. Uitdagingen waarin TNO juist ook veel mogelijkheden ziet. Maar daarvoor zijn wel veel goede mensen nodig. En die zijn in de huidige arbeidsmarkt nogal schaars. En dus heeft de ruim 90-jarige organisatie een nieuwe campagne ontwikkeld, onder de noemer #ditisonzetijd.
Met de hele campagne richt TNO zich overigens niet alleen op nieuw talent, maar ook op innovatie in ‘de samenleving in de breedte’. De campagne nodigt iedereen uit om ‘samen met TNO de samenleving veiliger, duurzamer en gezonder te maken’. En dat dan ‘geholpen door alle digitale mogelijkheden die we vandaag de dag hebben.’
Tijdmakers
De brede campagne is doorvertaald in een arbeidsmarktcampagne rondom het begrip ‘Tijdmakers‘. ‘Wat erop neerkomt dat we hen oproepen om te komen werken bij TNO en een stempel te drukken op deze tijd. De tijd voor innovatieve oplossingen waarmee we impact maken. De tijd om wereldwijd voorop te lopen in veiligheid, onze levens gezonder te maken en duurzaamheid naar een hoger plan te tillen. De tijd om samen te werken aan een betere toekomst. Door de kracht van wetenschap en ondernemerschap te bundelen. Voor de samenleving, overheid en ondernemers. Vandaag en morgen.’
TNO heeft een hoge naamsbekendheid, weet Regina van Hoof, director Marketing & Communications. ‘Maar tegelijkertijd heeft men een te beperkt beeld van TNO. Mensen weten niet precies wát we allemaal doen en voor wie. We worden als een hoog wetenschappelijke en technologische organisatie gezien, maar ook als afstandelijk en weinig benaderbaar. Daar brengen we nu verandering in. Zodat overheid en ondernemers, maar vooral ook talent ons nóg beter weet te vinden in de toekomst.’
True ideas
De campagne is gemaakt door True Ideas, het bureau dat in 2021 via een aanbesteding het TNO-account gewonnen. Managing Director Marlies Rövekamp: ‘We zijn al ruime tijd als strategisch/creatief partner van TNO bezig. Nu het hele fundament staat kunnen we de campagne gaan uitrollen en met elkaar verder bouwen aan de zichtbaarheid van TNO.’ Via mediabureau STROOM wordt de crossmediale campagne de komende tijd uitgerold op onder meer tv en diverse online kanalen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘Als een kind in een snoepwinkel’. De uitdrukking verraadt grote blijdschap, maar toch hebben ook ’s lands grootste snoepmakers het niet altijd makkelijk om goed personeel te vinden. En dus ook Perfetti Van Melle, waar niet alleen 450 rolletjes Mentos per minuut van de band rollen, maar bijvoorbeeld ook al jouw Chupa Chups-lolly’s, Smintjes, Frisk-mintjes, Look-o-Looks en Fruittella’s gemaakt worden. En niet te vergeten: de Klene-dropjes.
‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is.’
Voor No Tomato, het Bredase bureau dat de vraag kreeg een arbeidsmarktcampagne voor het bedrijf te ontwikkelen, moet die opdracht dan ook als een snoepwinkel gevoeld hebben. En al snel kwamen ze met een concept rondom een treffende woordspeling: pakjouwrol.nl. ‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is, in tegenstelling tot hun producten zoals bijvoorbeeld Mentos’, aldus eigenaar Mark-Jan Kleijsen. ‘Hiermee zijn wij aan de slag gegaan.’
Rol naar voren
De uiteindelijk zeer kleurrijke wervingscampagne ging aanvankelijk op zoek naar operators voor de Mentos-locatie in Breda, maar is – wegens succes – inmiddels ook verlengd en toegepast voor de Fruittella-fabriek in het Limburgse Weert. ‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren, in combinatie met een dubbelzinnige call-to-action. Operators die van aanpakken weten, krijgen daar van Perfetti Van Melle namelijk ook het nodige voor terug; niet alleen een lekker salaris, maar ook goede doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer’, aldus Kleijsen.
‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren.’
De wervingscampagne is (letterlijk en figuurlijk) uitgerold via online (social) kanalen én offline kanalen zoals abri’s, busreclame en zelfs zadelhoesjes. Inmiddels zijn er al een aantal operators aan het werk via deze campagne. Ook elders in de campagne is de woordspeling overigens nooit ver weg. De carrièresite van Perfetti Van Melle zelf heeft bijvoorbeeld de naam ‘unwrap your potential’ meegekregen, en we lezen hier onder meer dat werknemer Sergio een ‘zoete start’ had bij het bedrijf. Zoals gezegd: het moet een snoepwinkel zijn om voor zo’n bedrijf campagne te mogen maken.
Sinds 2001
Van Melle begon omstreeks 1840 een bakkerij in Breskens, die ook suikerballetjes verkocht. In 1900 begon Izaak van Melle deze ook machinaal te produceren. Omstreeks 1920 startte zijn broer Dirk-Machiel met een fabriek voor biscuits en wafels, waaronder het Mariakaakje. In de jaren 80 van de vorige eeuw verhuisde het bedrijf naar Breda, waar nu ongeveer 650 mensen werkzaam zijn. Het bedrijf is nu internationaal actief in meer dan 150 landen, en telt zo’n 17.000 medewerkers op meer dan 31 productielocaties.
In maart 2001 ontstond het huidige Perfetti Van Melle, nadat de aandelen van het Nederlandse Van Melle werden opgekocht door het Italiaanse Perfetti S.p.A., waarmee het al sinds 1979 samenwerkte. De hoofdkantoren van het bedrijf zijn nu gevestigd in het Italiaanse Lainate en het Nederlandse Breda. In Nederland zijn er productielocaties in Andelst (Look-O-Look), Breda (Mentos), Sittard (Smint en Frisk) en Weert (Fruittella). Het is daarmee een van de grootste snoepfabrikanten ter wereld.
Perfetti Van Melle haalde vorig jaar een omzet van bijna 2,5 miljard euro. Het bedrijf haalde eind 2022 nog het nieuws toen het de kauwgomtak van het Amerikaanse snackconcern Mondelez grotendeels overnam. Voor de Europese en Noord-Amerikaanse activiteiten legt Perfetti Van Melle 1,35 miljard dollar neer (een kleine 1,3 miljard euro). Ook fabrieken in de Verenigde Staten en Polen zijn onderdeel van de deal. Met de overname komen kauwgommerken als Stimorol, Bubbaloo, Trident en Bubblicious nu ook in handen van het Italiaans-Nederlandse bedrijf.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
500 buschauffeurs?! Dat is een stevige opdracht voor Transdev, een organisatie die bestaat uit meerdere labels, elk met een sterke regionale footprint, beter bekend onder de namen Connexxion, Breng, Hermes en dergelijke. Of we ook rekening kunnen houden met het laden van het werkgeversmerk? In feite 2 vraagstukken, directe werving én employer branding.
‘We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet.’
De primaire focus is de wervingscampagne. Wij zijn samen aan de slag gegaan met brainstormsessies. Het in kaart brengen en definiëren van positionering, doelgroep en de candidate journey om te komen tot een communicatieboodschap en aansprekend wervingsconcept welke past bij Transdev en haar regionale labels. We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet om de huidige werving op een ludieke manier te boosten.
In deze markt met vergrijzing onder werkende buschauffeurs is de pool te klein om mensen weg te trekken bij de concurrent. Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden is het credo. Hoe communiceer je dit dan op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met 1 relevante boodschap? Wij ontwikkelden samen de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.
‘We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.’
Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen spreken we mensen aan dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren zoals, betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laden we langzaam via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.
Maar hoe is het dan echt zo’n bus te besturen? Die ervaring kan worden opgedaan via de zg. zelfdebusbesturen-dag. Aangejaagd via een leadgen campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde zelf een half uurtje achter het stuur kan zitten, samen met een instructeur. Na afloop staat het recruitment team klaar om vragen te beantwoorden en is inschrijven voor de academy direct mogelijk, waar je wordt opgeleid tot buschauffeur .
Wat was de impact van de case?
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen. Een communicatieboodschap, gericht op het werven van buschauffeurs in een uniek, maar ook herkenbaar concept dat klopt met de kernwaarden en look & feel van Transdev.
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen.
Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev in deze fase herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s. Het zorgt er ook voor dat de huidige medewerkers zich betrokken blijven voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is wel identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder anderen, bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe doelgroep die nog niet eerder bij dit beroep heeft stilgestaan.
Heel bewust hebben wij de zogenoemde zelfdebusbesturen-dag geheel in een compleet ander jasje gestoken, om het actiematige karakter ervan te benadrukken. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Dit is een denderend succes gebleken!
We hebben de zelfdebusbesturen-dag in een compleet ander jasje gestoken.
Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In totaal meer dan 457 bezoekers op de zelfdebusbesturen-dagen en al 92 sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Er zijn zelf ook geluiden uit de markt merkbaar dat deze campagne wordt opgemerkt door concullega’s in de branche.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij zijn uitgegaan van de kracht van de gevestigde merken die bekend zijn in de eigen regio, in een nieuw framework, gecombineerd met een unieke boodschap. We behouden hierdoor de herkenbaarheid, zodat we geen tijd zijn verloren in het opbouwen van een nieuwe brand identity. Het unieke van deze campagne is dat de boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ toepasbaar is in het bereiken van diverse doelgroepen, door gebruik te maken van beroepsgroepen in het beeldmateriaal.
De boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ is toepasbaar in het bereiken van diverse doelgroepen.
En door de combinatie met de actiematige zelfdebusbesturen-dagen in een totaal andere look & feel hebben we ook de doelgroep in beweging gebracht, mensen kunnen echt ervaren hoe het is om achter het stuur te zitten. Deze ervaring draagt bij aan de kracht van mond-tot-mond. De intensieve samenwerking, goede brainstormsessies en het snelle schakelen tussen Transdev en het bureau is key geweest in het succes. Dit alles was natuurlijk niet mogelijk zonder de durf van Transdev om dit gewoon te doen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Opdrachtgever: Transdev, Adrie van Schalkwijk
Arbeidsmarktcommunicatie, Creatie, Concept & Mediastrategie en executie: Abovo Maxlead (via het eigen AMC label AMRecruitment): Contact Sue Ellen Balai
Alle afzonderlijke personen / namen staan in de bijgaande video
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Het is weer Internationale Vrouwendag, en dat betekent: volop aandacht voor vrouwen op de arbeidsmarkt. En dat gebeurt soms ook op plekken waar je het niet verwacht. Of misschien: júist op plekken waar je het misschien niet zou verwachten. Zoals bij het Rotterdamse Möller Autoschade, dat juist vandaag een ‘inspiratiecampagne‘ start om te laten zien dat ook vrouwen zeker welkom zijn in deze van oudsher door mannen gedomineerde technische branche.
‘De autoschade-branche heeft last van een imagoprobleem.’
‘De autoschadebranche heeft last van een imagoprobleem’, aldus Jolique Möller, zelf High Tech Collision Repair en MT-lid bij het bedrijf, en dochter van naamgever en oprichter Alfred Möller. ‘Te veel mensen hebben vaak nog een verkeerd beeld van het werk in de technische branche. Zo wordt gedacht dat het werk alleen voor mannen is en dat een techneut onder zware of vieze werkomstandigheden moet presteren.’
Magchelina en Jolique Möller
Maar de tijden zijn aan het veranderen, aldus Möller. Inmiddels is bij het Rotterdamse autoschade-bedrijf 17,5% van alle medewerkers vrouw. In de hele branche schijnt het zo’n 15% te zijn. Nog niet bepaald een gelijke vertegenwoordiging dus, en daarmee ook reden voor de inspiratiecampagne, waar ook moeder Magchelina voor wordt ingezet.
Niet alleen kantoorwerk
Met deze campagne hoopt Möller Autoschade een grote groep vrouwen te inspireren, aldus Jolique. ‘Door de veranderende autobranche worden er nieuwe banen gecreëerd en zijn vrouwen harder nodig dan ooit. Nog steeds denken mensen dat vrouwen in de autoschadebranche alleen maar op kantoor werken. Maar niks is minder waar. Ook beroepen als autoschadespecialist of autospuiter zijn voor vrouwen weggelegd. Vrouwen hebben oog voor detail en werken over het algemeen veel secuurder dan mannen.’
‘Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Bij Möller Autoschade werken in totaal zo’n 125 mensen, verdeeld over 6 vestigingen in de Rotterdamse regio. Het bedrijf vroeg onlangs zijn vrouwelijke collega’s waarom ze voor deze branche hadden gekozen. Veelal gaven aan dat de branche goede arbeidsvoorwaarden, genoeg uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt. Het werken met mannen ervaren ze over het algemeen ook als prettig, ‘door de duidelijke communicatie over en weer’, aldus Jolique. ‘De conclusie werd al snel duidelijk: er is geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk. Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, want mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Ladies Night
Het bedrijf zet zich overigens al langer in om meer vrouwen te interesseren voor een baan in de autoschade, en organiseert het voor de vrouwen ook aparte evenementen. Zo werd eind oktober vorig jaar nog een Ladies Nightgehouden, waar de gasten werden ontvangen met een roze gin-tonic tussen de Porsches.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Monteurs behoren tot de moeilijkst te werven functies. En zeker als het dan ook nog gaat om een specifiek type, zoals telecommonteurs of monteurs industriële deuren. Toch lukte het The Maintenance Company uit Apeldoorn om er recent in korte tijd 17 te vinden, uit een totaal van maar liefst 700 sollicitanten. En dat voor een cost-per-hire van in totaal slechts zo’n 2.500 euro, hetgeen bij deze beroepsgroep echt laag te noemen is.
‘Het loopt erg goed. Veel kandidaten, en ook veel hires.’
Rens Nijmeijer (foto rechts) is dan ook trots. Als recruitment consultant bij Pro Contact begeleidde hij de laatste maanden de campagne op social media die het succes mogelijk maakte. ‘Het loopt erg goed’, vertelt hij. ‘Veel kandidaten, en ook veel hires.’ Een deel van het succes zit hem erin dat ervaring als monteur voor beide functies niet vereist was, denkt hij. ‘De kandidaten kunnen een uitgebreide interne opleiding krijgen. Al hebben we natuurlijk wel het liefst mensen die technisch aangelegd zijn, en liefst wel een mbo-2-diploma hebben.’
Snelle opvolging
Dat er veel sollicitanten op de campagne afkomen bewijst volgens Nijmeijer dat de beelden goed aanslaan. Maar hij benadrukt ook de snelle opvolging die sollicitanten krijgen. ‘We zitten er bovenop. Zodra een sollicitant zich meldt, bellen we ze meteen vanaf een intern programma dat direct verbonden is met Facebook en Instagram. Via de advertenties op die platforms kunnen ze direct solliciteren, dan kun je je gegevens achterlaten en word je meteen gebeld.’
The Maintenance Company is een dienstverlener met een landelijk dekkend netwerk van allerlei technische allrounders. Het bedrijf is sterk in bijvoorbeeld de segmenten: koffie, water & vending, brandbeveiliging, beveiligingssystemen, toegangsdeuren en -systemen, sanitaire hygiëne, lift- en roltrap, koel- en oventechniek, printers en kopieerapparaten en oplaadsystemen. Het maakt onderdeel uit van de grotere ADG dienstengroep, die in totaal zo’n 15.000 mensen werk biedt.
Niet veel nodig
De samenwerking met Pro Contact loopt nu ongeveer een half jaar. ‘Zo’n samenwerking begint altijd met een strategische sessie’, legt Nijmeijer uit. ‘Dan bespreken we alle punten die nodig zijn, alle ins en outs van de functie, en maken we een debrief die wij vervolgens gebruiken voor de eerste selectie van kandidaten, alvorens we ze overdragen en inplannen bij de operationeel leidinggevende van The Maintenance Company.’
Voor een succesvolle campagne is niet altijd heel veel nodig, zegt hij lachend. ‘Een goede naam, een duidelijke huisstijl, een goede foto op de voorgrond, een korte beschrijving. Als je dat goed doet, kan het daarna bijna vanzelf gaan.’ Nijmeijer vertelt dat ze van de klant altijd eerst een lijst met locaties krijgen. Daar mogen ze vervolgens ‘de klassen vullen’. En is er één klas vol? Dan volgt een andere locatie, met weer de specifieke targeting op sociale media. ‘Van Emmeloord tot Enkhuizen’, zoals hij het uitdrukt. En dat werkt, benadrukt hij. ‘Succes is natuurlijk altijd leuk. Dat is waar ik energie van krijg.’
Voor wie ben jij er? Dat is de hamvraag van de nieuwe campagne van de Politie, ontwikkeld door bureau Steam, en vorige week live gegaan. De campagne wil de diversiteit in functies bij de politie benadrukken en laten zien dat de politie er voor iedereen is. Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt, wat je vakgebied of niveau is. Als je de motivatie, ambitie en het talent hebt, dan heeft de politie een baan die bij je past, zo is de boodschap.
‘Eén ding heeft iedereen bij de politie gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen.’
De campagne is een trendbreuk met de campagnes die de politie de afgelopen jaren voerde, en die zich vooral richtten op specifieke beroepen zoals agenten en IT’ers. ‘Voor wie ben jij er’ richt zich juist op de veelheid aan banen die de politie te bieden heeft: van agent tot docent, en van IT’er tot centralist, van rechercheur tot receptionist. ‘Allemaal hebben ze hun eigen drijfveer, maar één ding hebben ze gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen’, aldus Door van Dinten, Client Director bij Steam.
7.500 vacatures
De politie is onder andere op zoek naar administratief medewerkers, zedenrechercheurs, centralisten, forensisch onderzoekers en nog veel meer. De uitdaging is groot, met jaarlijks 7.500 vacatures (waarvan 2.500 opleidingsplaatsen) en het uitgangspunt om een zo divers mogelijke organisatie te zijn.
De politie is onder andere op zoek naar zedenrechercheurs en forensisch onderzoekers.
‘Daarom is het belangrijk om zo breed mogelijk te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om bij de politie te werken’, aldus Van Dinten. ‘We laten in de campagnevideo dan ook niet alleen de diverse functies en medewerkers zien, maar ook voor wie zij het politiewerk doen. Een centralist voor een vader in blinde paniek, een rechercheur om die ene speld in de hooiberg te vinden en een forensisch onderzoeker voor families die antwoorden zoeken.’
Voor iedereen, met iedereen
De politie telt momenteel zo’n 63.652 medewerkers en is daarmee de grootste werkgever van Nederland. Zij werken allemaal voor de vrijheid en veiligheid voor iedereen in Nederland. ‘Het is daarom belangrijk om te laten zien dat de politie dat graag ook mét iedereen doet’, licht Van Dinten toe. ‘Houd je van spanning, zet je je graag fysiek in? Of ben je juist op je best als je achter de schermen kunt puzzelen aan een zaak? Of doe je graag ondersteunend werk? Bij de politie kan het allemaal. Met deze campagne inspireren we mensen om te solliciteren bij de politie door de vraag op te roepen voor wie jij het mooie politiewerk wil doen.’
Met 63.652 medewerkers is de politie de grootste werkgever van Nederland.
In de campagne doen de komende weken op verschillende plekken in het land 12 politiemensen een boekje open over hun werk, om te laten zien dat ‘het meer is dan alleen het werk op straat.’ Zo laat centralist Priscilla op posters weten dat zij er is ‘voor jou als je belt in blinde paniek’, vertelt zedenrechercheur Ineke dat ze er is ‘voor jou als je wilt praten maar niet durft’ en zoekt OSINT-specialist Lisette overal op internet naar informatie die een onderzoek verder helpt, bijvoorbeeld als je geliefde spoorloos is.
De campagne is nog tot 19 maart te zien via commercials op tv, korte films voor in de bioscoop, online en op verschillende social media-platformen. Daarnaast wordt in de vorm van billboards en grote schermen op plekken waar veel publiek komt, buitenreclame ingezet.
Credits:
Account: Door van Dinten, Maxime Karman, Rene Kragt
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.