Campagne van de week: Hoe Smits Vastgoedzorg zich onderscheidt in een krappe arbeidsmarkt

Of het nu gaat om renovatie van 525 flats in Rotterdam-Ommoord, meerjarig planmatig onderhoud van de Euromast, of verduurzaming van 105 woningen in Hoek van Holland, bij Smits Vastgoedzorg draaien ze er hun hand niet voor om. Maar voor al dat werk zijn wel goede mensen nodig. Planontwikkelaars, uitvoerders, procesbegeleiders, noem maar op. En die zijn in deze schaarse arbeidsmarkt lastig te vinden. Daarom is het bedrijf recent de campagne Werk mee aan beter gestart.

Het bedrijf telt momenteel zo’n 140 medewerkers, maar groeit flink.

Best een opvallende move van een 96 jaar oud bedrijf, dat momenteel zo’n 140 medewerkers telt, en dit jaar verwacht voor zo’n 95 miljoen euro aan projecten te realiseren. P&o-manager Suzanne van der Schaaf is er dan ook erg enthousiast over. ‘Zo zetten we Smits Vastgoedzorg neer als werkgeversmerk waar nieuw talent zich mee wil verbinden én waar bestaande werknemers trots op zijn’, vertelt ze.

Verhalen van eigen medewerkers

Centraal in de campagne van het Rotterdamse vastgoedonderhoudsbedrijf staan een groot aantal verhalen van eigen medewerkers, gecombineerd met mooie fotografie. Zo legt Manager Klant & Markt Wendy Scherpenisse de methodiek van ‘Resultaatgericht Samenwerken’ uit. En planontwikkelaar Amar Lalkoe vertelt over bewoners die eerst niet eens durfden te vertellen in welke wijk ze wonen, en nu weer trots zijn op waar ze wonen. De verhalen zijn gekoppeld aan vacatures, en de vacatures verwijzen ook weer terug naar de verhalen.

‘We gaan voor een resultaat waar iedereen beter van wordt.’

Door onze collega’s een podium te geven laten we zien waar je als collega van Smits Vastgoedzorg actief aan bijdraagt’, aldus Van der Schaaf, die al 12 jaar bij het bedrijf actief is. ‘Van meewerken aan toekomstbestendige woningen en duurzame wijken, tot waardevolle samenwerkingen en blije bewoners. Met hun persoonlijke verhalen vertellen we dat Smits Vastgoedzorg niet alleen goed is voor bewoners, opdrachtgevers en de stad, maar ook voor haar medewerkers. Zo gaan we voor een resultaat waar iedereen beter van wordt.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe NEP The Netherlands 150 collega’s voor achter de tv-schermen zoekt

Laatst naar Max Verstappen zitten kijken? Of naar The Voice of ‘Op zoek naar Maria‘? Met Pasen naar The Passion? Of juist naar de Extreme-E in Saudi-Arabië? Waarschijnlijk had je het niet door, maar al die tv-uitzendingen zouden niet mogelijk zijn geweest zonder NEP The Netherlands, een Nederlands bedrijf dat zich voornamelijk richt op (live) registraties – in hoge beeldkwaliteit – van internet-, televisie-, radio- en muziekproducties.

Ondanks, of misschien wel dankzij corona, kent het bedrijf een sterke groei.

Ondanks, of misschien wel dankzij corona, kent het bedrijf een sterke groei in met name de online registratie van live evenementen, webinars of webcasts. En daarvoor zijn mensen nodig. Best veel mensen. Het bedrijf, dat tot 2016 bekend stond als DutchView, kent nu al zo’n 900 medewerkers, maar daar kunnen er de komende tijd zeker nog zo’n 150 bij. Reden dus om recent hiervoor een campagne te lanceren.

nep netherlands

‘De achterkant van televisie-Nederland’

NEP The Netherlands wordt ook wel ‘de achterkant van televisie-Nederland’ genoemd. ‘We zijn geen doorsnee mediabedrijf. Dus verwacht ook geen gewone baan. Verwacht meer’, dat is in het kort de boodschap zoals ‘creative agencyMensch die voor het bedrijf verwoordde. Of in het Engels: ‘Never Expect the Possible‘, ook meteen een mooie verwijzing naar de naam van het bedrijf.

‘Door verbreding van ons aanbod, moeten we ook kijken naar meer diverse teams.’

Met de campagne wil NEP niet alleen de bekende televisiesector aanspreken, maar ook breder kijken, naar bijvoorbeeld de creatieve en evenementenbranche. ‘Door verbreding van ons aanbod, moeten we ook kijken naar een meer diverse samenstelling van onze teams’, aldus CHRO Kirsten Nijmeijer. ‘De frisse aanpak van Mensch en hun focus op het karakter van ons merk spreekt ons aan. Als NEP kunnen we ons juist met onze karakteristieke cultuur onderscheiden.’

16 april: online event

De campagne is uitgevoerd in samenwerking met BRANDMANNEN, uit Heemstede. Middels een omnichannel-strategie zorgen zij ervoor dat de doelgroepen op de meest relevante plaatsen van het web bereikt worden met aantrekkelijke advertenties. Hierin werkt Brandmannen met het See, Think, Do, Care-model om de latent werkzoekenden te verleiden tot deelname aan de digitale events.

Een omnichannel-strategie moet de doelgroepen op de meest relevante plaatsen bereiken.

Het eerste van die digitale events vindt op vrijdag 16 april plaats, als het mediatechnologiebedrijf haar digitale deuren opent voor een virtueel job event, #UPNEXT geheten. Er zijn twee varianten, een voor broadcast-vacatures, en eentje voor development-vacatures. Het moet hét job event voor mediatalent worden. Van camera-operators en audiotechnici voor meercamera-operaties tot de software developers en unreal technical artists die bouwen aan de toekomst.

Never expect the possible

De rode draad door alles wat NEP The Netherlands doet? Dat is de onvoorspelbaarheid. Van een neerstortende luchtballon tot woedende voetballers, geen dag is hetzelfde, zegt het bedrijf. En wat er ook gebeurt, the show must go on. In de employer branding-campagne, die met name online wordt ingezet, wordt voor potentiële medewerkers dan ook invulling gegeven aan het NEP-merkconcept, onder de noemer: ‘Never expect the possible‘.

De internationale NEP Group is ruim 30 jaar geleden in de VS gestart. Toen het in Nederland landde, begon het aanvankelijk met een reeks overnames, zoals die van DutchView Infostrada. Het mediatechnologiebedrijf is internationaal marktleider en telt in Nederland bijna 900 medewerkers. Wereldwijd zijn er meer dan 4.500 mensen bij NEP in dienst, die daar producties ondersteunen in meer dan 65 landen, op alle 7 continenten, van de Oscars tot de Olympische Spelen.

‘Zichtbaarheid nodig’

Het werk van NEP komt dus op alle denkbare schermen de Nederlandse huiskamers binnen. Toch bleef het bedrijf tot voor kort zelf vaak letterlijk en figuurlijk achter de schermen. Niet altijd wenselijk, constateerden ze zelf, als je door de forse groei continu behoefte hebt aan nieuwe talenten en dus zichtbaarheid op de arbeidsmarkt. Zeker ook als je een leidende rol wil blijven vervullen in ontwikkelingen als Augmented Reality (AR), streaming services en video over IP. De nieuwe campagne, een vervolg op een twee jaar geleden ingezette interne brandingcampagne, moet daarop het antwoord bieden.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe Almere de steeds schaarsere leraren wil aantrekken

Het lerarentekort speelt natuurlijk in het hele land, maar vooral in de grote steden, en in steden waar de bevolking nog sterk groeit. Almere is daarvan een bekend voorbeeld. Vandaar dat de gemeente al in 2019 een ‘actieplan’ opstelde om het lerarentekort te lijf te gaan. Daarin staat onder meer te lezen dat – zonder aanvullende maatregelen – het aantal vacatures in het primair onderwijs tussen 2019 en 2024 ruim zou verdubbelen, van 46 naar 96, oftewel van 3,9% naar 8,0% van alle leraren in de gemeente. In het voortgezet onderwijs is het nog erger, met een stijgende vacaturegraad van 1,4% in 2019 naar 6,2% in 2024. In een monitor van eind 2020 wordt zelfs gesproken van een tekort van 15,7% in 2024. Van alle steden uit de grootstedelijke aanpak zijn de tekorten in Almere procentueel het grootst.

Het aantal leraarvacatures verdubbelt tussen 2019 en 2024 ruim, van 3,9% naar 8,0%.

Niet zo gek dus dat Almere een wervingscampagne liet ontwerpen, die recent live ging. Daarin staan échte, trotse docenten als boegbeeld centraal, aldus de gemeente, die hiervoor de handen ineen sloeg met partners in en om Almere zoals de lokale schoolbesturen, Passend Onderwijs Almere, en Windesheim Almere. ‘Goed onderwijs voor alle leerlingen in Almere is ontzettend belangrijk en daar zijn goede en genoeg leraren voor nodig’, reageert wethouder Roelie Bosch (CU, Onderwijs). ‘Deze wervingscampagne levert daar een mooie bijdrage aan.’

Verschillende doelgroepen

De gehele look & feel van de campagne is ontworpen door Rick Oomkens. Hij werkte hiervoor samen met fotograaf Marco ter Beek en copywriter Marie Louise Grove. Op de campagnewebsite vertellen Almeerse docenten waarom ze voor het onderwijs hebben gekozen en waarom ze zo trots zijn op die keuze. Allen vertegenwoordigen ze een specifieke, kansrijke doelgroep. Denk: docenten die in Almere wonen maar elders werken, zij-instromers, of herintreders. Maar ook (bijna) gepensioneerden worden aangesproken wat langer te blijven werken.

Op de campagnewebsite vertellen Almeerse docenten waarom ze zo trots zijn op hun keuze.

De campagne zal de komende maanden zowel on- als offline via verschillende kanalen zichtbaar zijn. Vanuit de campagnewebsite worden bezoekers makkelijk doorverwezen naar bijvoorbeeld de website van de schoolbesturen (flevowijs.nl) voor een persoonlijk adviesgesprek of de vacatures. De campagne vormt een van de acties die worden ingezet om het lerarentekort in Almere terug te dringen, naast bijvoorbeeld zogeheten MHBO-trajecten, een mogelijke lerarenbeurs en een eventuele verhuisvergoeding voor leraren die besluiten zich in de poldergemeente te vestigen.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Waarom de vervoerders van Pouw durven te werven voor een festivalseizoen

Vorige week hadden we al de podiumbouwers van CoreWorks die hun geloof in het festivalseizoen onderstrepen met een opvallende wervingscampagne. Deze week opnieuw een ondernemer met lef: Pouw Vervoer. Het grootste touringcarbedrijf van Nederland – met 150 bussen en meer dan 300 chauffeurs – is namelijk ook specialist in evenementenvervoer. Ooit naar Lowlands, Best Kept Secret of het Defqon.1 festival geweest? Dikke kans dat je in één van de Pouw-bussen naar huis bent gereden.

Pouw Vervoer heeft in elk geval al zin in de Formule 1.

En dit jaar komt daar – als het goed is – een groot evenement bij: de Formule 1 in Zandvoort. Een ‘logistieke monsterklus‘, want auto’s kunnen de badplaats bijna niet in, en dus hangt veel af van de vervoerders. Pouw heeft er in elk geval al zin in, en is met een wervelend spotje en de hashtag #jointhePOUWerteam begonnen alvast chauffeurs te zoeken:

Het begon met discogangers

Pouw Vervoer bestaat al ruim 25 jaar. Ooit begonnen ze met het vervoer van discogangers. Naast evenementen, verzorgen ze nu ook internationale reizen voor het voortgezet onderwijs, maar bijvoorbeeld ook lijndiensten en het vervoer tijdens stremmingen van de spoorwegen.

Het bedrijf verzorgt ook het vervoer tijdens stremmingen van de NS.

‘We zijn niet alleen het gezelligste touringcarbedrijf’, zeggen ze zelf op hun website. ‘Ook doen we er alles aan om te zorgen dat onze gasten, de passagiers op een prettige en veilige manier hun bestemming bereiken. We besteden veel aandacht aan de manier waarop onze chauffeurs hun werk doen. Altijd Uitstekend is ons motto. En voor onze chauffeurs betekent dit dat ze Vriendelijk, Verantwoordelijk en Verrassend zijn en altijd net dat stapje extra zetten.’

jointhepouwerteam pouw

Uitzicht op vast contract

De campagne voor de ‘flexibele parttime evenementenchauffeurs’ richt zich overigens niet alleen op de Formule 1. Kandidaten krijgen namelijk ook ‘een tijdelijke arbeidsovereenkomst met uitzicht op een vast contract’ aangeboden. De hashtag zal ook nog wel even opduiken, aldus manager marketing en communicatie Arjan van Midden. ‘We rollen de campagne uit op onze social kanalen en de hashtag nemen we vanaf nu ook mee in alle overige wervingsactiviteiten.’

Dat het bedrijf ‘continu kansen ziet’? Daarmee is niets te veel gezegd.

Op de site staat daarnaast dat het bedrijf ‘continu kansen ziet en inspeelt op de actualiteit en ontwikkeling’. Daarmee is niets te veel gezegd. Zo leverde het touringcarbedrijf afgelopen jaar al mobiele testlocaties voor de GGD en reden er in de verkiezingstijd ook mobiele stemlocaties van Pouw rond, onder meer in Haarlem. Daarnaast haalde het recent een paar grote opdrachten binnen, zoals het vervoer van gestrande reizigers op Schiphol, een klus voor de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie en het vervoer van personeel rondom de werkzaamheden aan de verlenging van de A16 bij Rotterdam, beter bekend als “De Groene Boog”.

Bekijk hier een recent interview van TaxiPro met Johan Pouw, de oprichter van Pouw Vervoer, over hoe een touringcarbedrijf zich door de coronacrisis slaat:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe Coreworks het nu alweer aandurft podiumbouwers te zoeken

De coronamaatregelen worden voorlopig niet versoepeld. Na tienen mogen we nog steeds ons huis niet uit. Studenten mogen nog steeds nauwelijks naar de universiteit. En een festival vieren? Dat mogen we nu alleen nog maar op streng gecontroleerde fieldlabs. Desondanks zijn er altijd optimistische ondernemers die ook hier kansen in zien. Die hoop blijven koesteren en een nieuwe horizon zien gloren, vol feestende massa’s.

Er zijn gelukkig altijd ondernemers die nog een nieuwe horizon zien gloren.

Een van die hoopvolle ondernemers is Coreworks, evenementenbedrijf uit Den Bosch. En de ‘nieuwe horizon’ is dan ook maar meteen het concept geworden van de recente wervingscampagne waar ze mee komen, op zoek naar goede steiger- en podiumbouwers. Voor als het dadelijk toch onverhoopt mogelijk wordt weer festivals te organiseren.

Handjes in de lucht

‘Wat snakken we allemaal naar onze vrijheid. Een biertje in de hand, muziekje op de achtergrond, handjes in de lucht… Het is al even geleden, de laatste keer dat we dit beleefden. Maar er is hoop en perspectief. De overheid heeft een garantiefonds in het leven geroepen, waardoor het weer mogelijk wordt te gaan organiseren en op korte termijn vinden ook de eerste testevenementen plaats. Wij geloven in de toekomst!’

‘Wij zoeken mannen en vrouwen die letterlijk een feestje willen bouwen.’

Met die boodschap opent Coreworks, evenementenbedrijf uit Den Bosch, sinds enige weken dat ze op zoek zijn naar podiumbouwers. ‘IJzersterke mannen of vrouwen die een feestje willen bouwen! Letterlijk bouwen’, zo valt op de site te lezen. ‘Van een leeg grasveld of evenementenhal een fantastisch decor maken waar mensen de tijd van hun leven beleven!’

‘Positieve gevoel uitstralen’

Coreworks wil met de campagne bewust ‘een positief gevoel uitstralen’, zegt Michael Brugmans, een van de eigenaren van Kimmic, het bureau uit Den Bosch dat de communicatie voor de podiumbouwer verzorgt. ‘Zij pieken echt in de zomer. Ze hebben een aantal vaste mensen in dienst, maar omdat ze voor heel veel festivals de opbouw verzorgen, hebben ze in de zomer altijd meer mensen nodig. En daarom moeten ze die op tijd weer aan zich binden.’

‘Je kunt het je niet veroorloven om dan pas te beginnen met werven.’

Ja, het is best een gok, geeft hij toe. ‘Een grote klant is bijvoorbeeld Paaspop. Die hebben hun festival nu verplaatst naar september. Je hoopt natuurlijk dat het dan wél doorgaat. Dus het kan zijn dat het je nu voor niets aan het werven bent. Maar aan de andere kant: je kunt het je ook niet veroorloven om dan pas te beginnen met werven. Daarvoor is deze groep te schaars.’

Scholen benaderd

Voor de campagne gebruikt Coreworks onder meer sociale media. Ook (mbo-)scholen in de regio worden benaderd. De vormgeving, met de glorende horizon, kwam tijdens een gezamenlijke brainstorm al snel naar boven, vertelt Brugmans. ‘Ken je Also Sprach Zarathustra van Richard Strauss, dat thema van A Space Odyssey? Daar moesten wij meteen aan denken, dat gevoel wilden wij ook uitstralen.’

En dan zeker met die rake klappen op het eind… Ons oordeel: geslaagd. ‘Als Coreworks spreken wij de taal van staal, maar vooral die van de nooit-opgevers. We bouwen constructies van metaal. Je komt onze tijdelijke constructies overal tegen. Op festivals, (sport-)evenementen, modeshows, en bedrijfsfeesten. Van Paaspop tot de Formule 1, we doen ’t gelijk!’, zo staat ten slotte in fraai Brabants op de website te lezen. Nu alleen nog maar hopen op meer corona-ruimte…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Succesvol werven in de forensische en intensieve psychiatrische zorg (inzending Fivoor)

Omschrijving van de case

Stel je voor.

Je bent een instelling voor forensische en intensieve psychiatrische zorg. Lees: TBS, psychiatrische klinieken, ambulante centra en reclassering waar cliënten met verschillende problematiek worden behandeld. Je bent net gefuseerd en je nieuwe naam ‘Fivoor’ is voor velen nog onbekend – zeker op de arbeidsmarkt. Slechts 7% van je doelgroep is op zoek naar een nieuwe baan. Hun belangrijkste drivers – salaris en werksfeer – zijn lastig te communiceren: het salaris ligt vast in de cao en werksfeer moet je ervaren. Daarbij is het werk lastig te visualiseren in verband met de privacy van de cliënten, en kent het grote publiek je vooral van headlines als ‘TBS’er ontsnapt’. Of we even een aantal goede GZ-Psychologen, Verpleegkundigen, Begeleiders, Klinisch psychologen en Psychiaters kunnen werven…

Stel je voor: slechts 7% van je doelgroep is op zoek naar een nieuwe baan..

We beginnen met deskresearch en interviews met Fivoor-medewerkers. Hieruit blijkt dat zij vanuit een innerlijke drive een maatschappelijke bijdrage willen leveren in hun werk. En dat werken met de cliënten van Fivoor voor zorgprofessionals de ultieme uitdaging is (“de Champions League van de ggz”).

Groot denken

Om in deze krappe, hevig concurrerende arbeidsmarkt succesvol te zijn, moeten we met een onderscheidende campagne komen. Eén die stof doet opwaaien, waar mensen over gaan praten en waardoor zelfs de zzp’ende psychiaters zullen gaan twijfelen om toch in dienst bij Fivoor te treden. We besluiten groot te denken en het stigma dat kleeft aan deze doelgroep als vertrekpunt te nemen. Want het grote publiek kent de (anonieme) patiënten van Fivoor alleen van het nieuws. Voor hen zijn tbs en andere behandelingen vaak het einde van een verhaal. Maar als je bij Fivoor werkt, begint het verhaal pas.

Het grote publiek kent de (anonieme) patiënten van Fivoor alleen van het nieuws.

We ontwikkelen een employer branding-video en diverse on- en offline wervingsmiddelen gericht op de 5 kerndoelgroepen. Alles leidt naar de recruitmentsite, waar kandidaten worden meegenomen in het verhaal van Fivoor en direct naar passende vacatures worden geleid.

Met groot succes.

Wat was de impact van de case?

Voor de campagne is de volgende strategie gehanteerd:

  • Reach: bereik creëren en imago opbouwen via YouTube-prerolls, Facebook Instant Experiences en display ads op basis van gedragsdata.
  • Engage: doelgroep- en jobbranding via social (story) ads op Facebook en Instagram.
  • Convert: relevante personen leiden naar vacaturepagina via Google search & display ads en social retargeting ads.

De campagne van Fivoor heeft een sterke bijdrage geleverd aan haar wervingsdoelstellingen, waarbij de focus voornamelijk ligt op zeer moeilijke te vervullen functies als Psychiaters:

  • Het zoekvolume naar Fivoor als werkgeversmerk is gestegen met 166%.
  • Het aantal unieke sitebezoekers is gestegen met 214%.
  • Het aantal sollicitanten is maar liefst gegroeid met 135%.

De campagne omvat een targetingstrategie op basis van gedrags- en profieldata waardoor de uitingen perfect passen bij de ontvanger. Groot succes voor Fivoor is de Instant Experience ad van Facebook – waarin we de employer branding-video vertonen – die voor een uitzonderlijk hoge interactietijd van 03:59 minuten zorgt.

Het zoekvolume naar Fivoor als werkgeversmerk is gestegen met 166%.

Uit 29.392 uniek bereikte personen volgen 383 kwalitatieve bezoeken van de landingspagina op de website van Fivoor. Voldoende om het gewenste aantal GZ-Psychologen, Verpleegkundigen, Begeleiders, Klinisch psychologen en Psychiaters aan te nemen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een onbekend werkgeversmerk, een zeer moeilijk te werven doelgroep, hevige concurrentie op de arbeidsmarkt en werk dat zich lastig laat ‘verkopen’. Om dat om te turnen naar een zeer succesvolle wervingscampagne verdient al een pluim op zich. Maar los van de harde cijfers heeft de campagne Fivoor ook veel extra’s gebracht.

Door met een gedurfde campagne in de media te gaan, kwam de nieuwe naam van de fusieorganisatie meteen op het netvlies en tussen de oren van de doelgroep en het grote publiek. Door in het concept niet zozeer te focussen op ‘werken bij Fivoor’, maar juist ‘boven de markt te zweven’ en te communiceren over de forensische en intensieve psychiatrische zorg in zijn geheel, worden vooroordelen en stigma’s geadresseerd en claimt Fivoor autoriteit in deze specifieke tak van zorg. Dat lef werd beloond met voldoende en kwalitatieve sollicitanten en veel ‘rumour around the brand’ in de branche.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Fivoor (opdrachtgever): Iris Wemelsfelder, Marianne Bouman, Sylvia van Leeuwen (corporate recruiters), Annelien van Leusden (senior communicatieadviseur), Pieter de Man (manager HR).
  • Radancy (bureau): Kevin van Houten (account), Bas Schreurs (strategie/research), René van de Kroon (concept & copy), David Cleffken (art direction), Jason Nobel (video), Ronald den Dulk (media), Erwin Moolenaar (media).

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Hoe DPG met datagedreven campagne grip kreeg op instroom krantenbezorgers (inzending DPG Distributie en Jobsrepublic)

Omschrijving van de case

Door een te hoge uitstroom en te lage instroom heeft DPG Distributie acuut 1.000 freelance krantenbezorgers nodig. Maar hoe maak je krantenbezorger voor jongeren aansprekend, zonder de belangrijke doelgroep van volwassenen en senioren af te schrikken? DPG schakelde Jobsrepublic en Joboti in en koos voor een gediversifieerde campagne met voor iedere doelgroep een eigen verhaal. ‘Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren. We krijgen de geïnteresseerden nu vaak meteen te pakken.’

‘Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren.’

Jobsrepublic ontwikkelde een strategie waarbij we met drie verschillende campagnes gaan werken voor drie verschillende doelgroepen: scholieren, 65+’ers en mensen die kranten bezorgen niet als belangrijkste inkomstenbron zien. Voor de mensen in deze verschillende doelgroepen heeft het werk een heel andere toegevoegde waarde. Dit is het vertrekpunt geweest voor drie totaal verschillende campagnes.

Elke groep een eigen verhaal

Jongeren vinden kranten bezorgen niet zo hip, niet stoer, niet sexy. Maar het verdient wel heel erg goed en je kunt het doen op tijdstippen waarop je anders toch niet snel iets anders zou doen. Bij 65+’ers spelen totaal andere motieven een rol. Deze mensen gaan geen kranten bezorgen voor het geld, maar zien het meer als gezonde dagelijkse en vinden het vaak leuk om te doen vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Om deze doelgroepen in verleiding te brengen, moet je ze dus afzonderlijk bedienen met een eigen verhaal.

‘Al het gedrag op de pagina wordt gemeten en ingezet voor vervolgstappen.’

De personalisering op kandidaatniveau beperkt zich niet tot het beeld, de teksten en de presentatie van het aanbod. Zo wordt bij ouderen vooral ingezet op een terugbelfunctie, waar de jongeren meteen een conversatie kunnen starten met een chatbot via WhatsApp. Ook zien ouderen bijvoorbeeld meteen hoeveel stappen het hen oplevert, terwijl het bij jongeren meer draait om de euro’s’: je ziet er meteen hoeveel je als krantenbezorger méér kunt verdienen dan in de supermarkt. Al het gedrag op de pagina wordt gemeten en ingezet voor vervolgstappen.

Wat was de impact van de case?

Elisa Carson, Manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie DPG: ‘Na 6 weken campagne is het verschil al duidelijk te zien. Wij werken met behoorlijke budgetten, maar in het verleden voelde het toch altijd als schieten met hagel. In de samenwerking met Jobsrepublic heb ik het gevoel echt grip te hebben op elke wervingseuro. De combinatie van de focus op kandidaat en harde resultaten is een verademing. Alles wordt doorgemeten en inzichtelijk gemaakt. We kunnen precies zien wat het gedrag is van kandidaten op de pagina’s.’

‘Alles wijst er op dat we de doelstelling van 1.000 nieuwe bezorgers gaan halen.’

‘Alles wijst er op dat we de doelstelling van 1.000 nieuwe bezorgers gaan halen. De eerste 657 kandidaten zijn van een veel betere kwaliteit dan we gewend zijn. ook blijken we veel meer succes te halen bij de opvolging en zien we bij de eerste lichting die aan de slag is gegaan vrijwel geen ‘no-shows‘. Wat we nu kunnen zien van de eerste weken is dat de conversie 5% tot 10% hoger ligt dan voorgaande campagnes en elke week dichterbij de geambieerde 25% komt.’

‘De resultaten worden per week beter.’

De resultaten worden per week beter. Dat komt doordat achter de schermen voortdurend wordt gedraaid aan de knoppen door een growth marketeer en een conversiespecialist. Zo worden steeds nieuwe experimenten uitgevoerd om de conversie te verhogen. Voor mij als manager arbeidsmarktstrategie is deze aanpak een verademing. Over alles wordt nagedacht en ik heb voortdurend inzicht in de resultaten. Binnenkort is de integratie met Bullhorn gereed en kunnen we echt de hele kandidaatreis end-to-end doormeten.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is een voorbeeld voor het vak, omdat we hier weer een stap verder gaan in personalisering en bewijzen dat dit werkt. Werven vanuit de waardepropositie van verschillende typen kandidaten wordt met deze case weer een stap verder gebracht.

‘Hiermee brengen we werven vanuit de waardepropositie van verschillende typen kandidaten weer een stap verder.’

Niet alleen advertenties, fotografie, video, tekst en aanbod worden gepersonaliseerd, maar ook de conversiemethoden zijn in deze campagne aangepast per doelgroep. Zo worden jongeren de funnel ingeleid door een chatbot die via Whatsapp hun taal spreekt en blijkt bij ouderen een terugbel-functie de gouden greep.

De campagne onderscheidt zich ook door de datagedreven aanpak.

De campagne onderscheidt zich ook door de datagedreven aanpak. Al het gedrag op de pagina’s wordt gemeten op basis waarvan bezoekers worden ingedeeld in segmenten. Op basis van deze segmenten worden vervolgacties gepland. Dit kan bijvoorbeeld zijn een aangepaste advertentiereeks voor kandidaten met een hoog engagement-level op de pagina, maar die nog niet de eerste keer geconverteerd zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

DPG

  • Elisa Carson-Hendriksen – Manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie
  • Danitsha Abdul – Coordinator selectieteam
  • Saskia van Raalte – Medewerker communicatie

Jobsrepublic

  • Rosalie Koppes – Customer Succes Manager
  • Eric van Bourgonje – Strateeg
  • Andre de Ruiter – Conversie specialist
  • Nikki Ten Hove Creative Producer
  • Guus Hens – Growth Marketeer
  • Niels Beuker – Campagne developer
  • Maurits Heukensfeldt Jansen
  • Thiemi Higashi

Joboti

  • Stephan Kockelkoren

Bekijk de campagnes:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Bram Krikke werft jongeren voor leukste bijbaan! (inzending Jumbo Supermarkten B.V.)

Omschrijving van de case

Ook in 2020 groeit Jumbo hard. Niet alleen in omzet, maar ook in aantal locaties. Dit zorgt voor duizenden nieuwe banen. De behoefte aan voldoende goede werknemers is dus groot. Want alleen hiermee kan Jumbo voortbouwen aan haar missie: iedere dag de leukste boodschap.

Binnen de groep jongeren van 13 tot 25 jaar zijn er grote uitdagingen.

De belangrijkste en grootste groep werknemers voor Jumbo Recruitment zijn jongeren tussen de 13 en 25 jaar die als bijbaner werken in de Jumbo-locaties. Binnen deze groep medewerkers zijn er echter grote uitdagingen. Heel veel bedrijven hebben bijbaners nodig en het onderscheid in werkzaamheden & salaris is nihil. De jongeren hebben dus keuze genoeg. En met die ruime keuze aan werkgevers, is het voor Jumbo zaak te laten zien dat zij de allerleukste werkgever is voor hen. Dat vraagt om een unieke wervingscampagne die laat zien dat Jumbo ook dé plek is waar je plezier hebt met gezellige collega’s.

In een focusgroep geven jongeren een goede suggestie voor de campagne: Bram Krikke als hero in een YouTube- en Instagram-campagne. En hier zijn we volledig in meegegaan. Resulterend in de campagne: Bram vs Stefan. In een 6-delige YouTube-serie gaan Bram Krikke en Stefan de Vries een ouderwets potje teambuilden. Echter, niet met elkaar, maar tegen elkaar. Ieder vergezeld door een team van Jumbo-medewerkers. In verschillende challenges laat Jumbo zien hoe belangrijk, maar ook hoe leuk het is, om samen te werken bij Jumbo, want bij Jumbo ben je niet zomaar collega’s, maar een team. En de beste teams, die zijn op elkaar ingespeeld en leveren de beste prestaties met zoveel mogelijk plezier.

In een 6-delige YouTube-serie gaan Bram Krikke en Stefan de Vries een ouderwets potje teambuilden.

Jumbo kiest voor een doelgerichte contentstrategie waarin het YouTube-kanaal van Bram Krikke de spreekbuis naar de doelgroep is. De YouTube-afleveringen jagen we aan via zijn Instagram in posts en stories, ondersteund op de socialmedia-kanalen van Jumbo. In alle content wordt uiteindelijk op een ludieke manier opgeroepen een kijkje te nemen op jumbowerkt.nl.

Wat was de impact van de case?

#1. Bereik & imago overtreffen alle targets

De unieke en onderscheidende aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. De YouTube-serie wordt gewaardeerd door de doelgroep. Met 1,2 miljoen uitgekeken views (200.000 views boven het gestelde target) en een gemiddelde watch time van 6 minuten kunnen we spreken van een ware YouTube-hit. Daarnaast hebben de social posts met 3,9 miljoen impressies een goed bereik binnen de doelgroep gerealiseerd.

De campagne heeft ervoor gezorgd dat Jumbo wordt gezien als een leukere werkgever.

Nog belangrijker: de campagne heeft ervoor gezorgd dat Jumbo wordt gezien als een leukere werkgever. Jumbo maakt een enorme sprong in Imagotracker van Brandchart van plaats 64 in Q1 naar plaats 16 in Q3. Hiermee overtreffen we het gestelde target van 30 plaatsen ruimschoots.

#2. De campagne zorgt voor veel meer hires

Het allerbelangrijkste: de campagne zorgt voor een grote groei in vacatureviews, sollicitanten en hires. Gedurende de campagneperiode worden de vacatures op jumbowerkt.nl bijna 232.000 bekeken. Ook moeten de winkels behoorlijke aantallen sollicitaties verstouwen. Uiteindelijk solliciteren er zo’n 30.000 jongeren.

Uiteindelijk solliciteren er zo’n 30.000 jongeren.

Waar het uiteindelijk allemaal om te doen is: het aantal hires verhogen. De campagne overtreft alle verwachtingen en de doelstelling van 15% meer hires is verpletterd. Er worden uiteindelijk 34% meer nieuwe collega’s aangenomen ten opzichte van de periode voordat de campagne liep.

team bram krikke

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘Bram vs. Stefan’ is een unieke wervingscampagne waarin we écht hebben geluisterd naar onze doelgroep. Door hun mening serieus te nemen en dit als waarheid te zien, hebben we een creatieve, innovatieve, onderscheidende en bijzonder succesvolle campagne gemaakt. En dat in slechts een aantal weken tijd met continu veranderende coronaregels.

Deze succesvolle campagne laat zien dat Jumbo jongeren écht begrijpt.

We hebben binnen werving echt onze nek durven uitsteken om iets onderscheidends te doen. Deze succesvolle campagne laat zien dat Jumbo jongeren écht begrijpt en creatieve, innovatieve wervingsconcepten aandurft om zo de doelgroep in het hart te raken en hierdoor succesvol meer jongeren weet aan te nemen!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo

  • Lotte Konieczek: Manager Recruitment Employer Branding
  • Iris van Riswick: Recruitment Marketeer
  • Lobke Buenen: Teamlead Recruitment Marketing
  • Wendy van der Kreeft: Recruitment Marketeer
  • Sophie Conijn: Recruitment Marketeer
  • Yvonne van Rooij: Recruitment Marketeer
  • Lisanne van Veen: Stagiaire Recruitment Marketing

In samenwerking met:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen

Lees ook

Campagne van de week: hoe Defensie zijn technici in het zonnetje zet

‘Het zijn de mensen die je nooit ziet, op wie we blind vertrouwen.’ Met deze slogan is Defensie recent een nieuwe wervingscampagne gestart. Het is een ode aan de technici bij Defensie, die essentieel zijn voor het werk bij de krijgsmacht.

De campagne is een ode aan de essentiële technici bij Defensie.

De eerste spot geeft een zo breed mogelijk beeld van het werk van alle technici bij de verschillende Defensieonderdelen, of het nu gaat om militairen of om burgermedewerkers. De commercial is eerst op tv en online te zien, maar vanaf het najaar ook in de bioscoop.

De nieuwe employer branding-campagne wil de Defensiemedewerkers in het zonnetje zetten, die normaal gesproken niet zo snel op de voorgrond treden, maar er met teamwork wel voor zorgen dat het ‘bedrijf’ blijft draaien. De campagne is ontwikkeld door Steam, al jarenlang hofleverancier van de arbeidsmarktcommunicatie van Defensie. De film moet iedereen met een technische achtergrond uitdagen om ook voor Defensie te komen werken.

De technische doelgroep denkt zelden meteen aan Defensie als interessante werkgever, zo blijkt.

De doelgroep denkt namelijk zelden meteen aan Defensie als interessante technische werkgever, zo blijkt uit onderzoek. Doelgroep zijn jongens en meisjes van 17 tot 26 jaar, maar ook hun influentials: ouders, familie, en decanen. ‘Met deze campagne zijn we “2 weken op, 1 week af” aanwezig voor 3 flights achter elkaar op televisie, gericht op de influentials’, aldus Steam. ‘En voor de wervingsdoelgroep dus met online video.’

Veel technische vacatures

Defensie kent veel technische vacatures. ‘De werving voor deze vacatures gebeurt met aansluitende vacatureplaatsingen’, vertelt een woordvoerder. Als technicus bij Defensie kun je aan de slag bij de Marine, Landmacht of Luchtmacht. Je doet je technische werk vervolgens op een kazerne, aan boord van een marineschip of op een militair vliegveld.

Technici bij Defensie kunnen aan de slag bij de Marine, Landmacht of Luchtmacht.

Op de bijbehorende site zijn vacatures te vinden voor technici van alle niveaus, van vmbo tot academici. Ook zijn er diverse testimonials van technici bij Defensie te vinden.

Credits:

  • Klant: Ministerie van Defensie, Kris Manders, Lex van Engelen, Klaas Daane Bolier
  • Bureau: Steam
  • Creatie: Olger Ypma en Patrick Wijnhoven
  • Strategie: Jari Kloppenburg
  • Account: Mariska van den Belt, Esther Eulen
  • RTV: Cariola van Beek, Esther Eulen
  • Productiemaatschappij: Bonkers United – Jan Jinek
  • Regisseur: Michael Wong
  • DOP: Daan Bukman

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Podcast De Dienst, of: hoe je AMC spannend maakt (inzending AIVD)

Omschrijving van de case

Gewoon vertellen over je werk. Dat is een van de sleutels voor goede arbeidsmarktcommunicatie. Maar wat als je mensen dat juist niet mogen doen en je nieuwe collega’s toch graag wilt informeren? Hoe hou je dat spannend?

Niemand heeft enig idee wat zich achter de luxaflex van ons gebouw in Zoetermeer afspeelt…

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst is een populaire werkgever. Onze website wordt drukbezocht. Op beurzen staat er een rij voor onze AIVD-stand. Bij lezingen zitten de zalen altijd vol. We hebben weinig te klagen. Toch gebeurt het regelmatig dat mensen op hun eerste werkdag pas ontdekken wat ze gaan doen. Natuurlijk weten mensen wat wij doen, maar niemand heeft enig idee wat zich achter de luxaflex van ons gebouw in Zoetermeer afspeelt. Die situatie vinden wij onacceptabel.

aivd-van-bovenaf-gefotografeerd podcast de dienst

Het is belangrijk dat je een weloverwogen keuze kunt maken voor een baan. Het is ook belangrijk dat wij als dienst invloed uitoefenen op ons imago. Wij zijn de afgelopen jaren als AIVD flink gegroeid. Wij gaan voorlopig niet groter worden, maar wij zijn in veel opzichten een gewone werkgever. Mensen gaan met pensioen of kiezen voor een spannende carrière elders. Wij moeten daarom ieder jaar gauw 120 mensen zien te interesseren in een loopbaan waarover je niet kunt opscheppen tegen je vrienden. Wij zoeken ontwikkelaars en data engineers, beheerders, bewakers, inlichtingenofficieren en vertalers. Die willen we beter voorlichten.

Hoe vermijd je de obligate interviews? Twee mensen aan een tafel met het geluid van koffiekopjes. We hebben er een spannend verhaal van gemaakt, verteld in zes afleveringen, volgens de regels van de dramaserie. Wij hebben die verhalen namelijk legio. Liesbeth Rasker werd onvoorbereid in een case gegooid. Ze mocht fouten maken en alle vragen stellen. Dat deed ze met verve. Zo stelt ze de luisteraar in staat kennis te maken met de De Dienst waar iedereen een favoriete James Bond heeft, maar niemand een Aston Martin rijdt. Ze wordt geholpen door elf collega’s die op één na allemaal anoniem moeten blijven, maar die eindelijk eens mochten praten over waarom ze iedere dag uit hun bed komen.

podcast de dienst

Wat was de impact van de case?

  • Podcast De Dienst is gebruikt om de company page van de AIVD te lanceren. Sinds de start heeft de pagina 3.000 nieuwe volgers.
  • Het aantal open sollicitaties is met 30% toegenomen. Ruim 10% van alle sollicitanten noemt De Dienst in zijn brief.
  • De Dienst was het best gelezen item op de website. 6.131 weergaven en 5.564 unieke weergaven. De site werd in december 26.143 keer bezocht. In januari 36.376 keer. Een toename van zo’n 40%.

  • De aandacht is overweldigend. Vanaf 25 januari staan we op 282.000 beluisterde afleveringen, 47.000 gemiddeld per aflevering. Bijna 14.000 abonnees op Spotify. We stonden wekenlang op 1 in de iTunes-chart. We waren nummer 1 bij de trending podcasts op Spotify en we staan in hun top 20 van best beluisterde podcasts. Nog steeds luisteren per etmaal honderden nieuwe mensen. 558 recensies op iTunes beoordelen ons met een 4,8 van 5.
  • 101% luistergetrouwheid. Veel luisteraars hebben de hele serie dus beluisterd. Een aantal meer dan eens.
  • De mooiste impact was intern. Er werken hier nuchtere professionals. Hun beroepsgeheim is zo normaal als een kop koffie. Het effect op hen was enorm. Inlichtingenofficieren vertellen ons dat ze eindelijk hun ouders kennis kunnen laten maken met hun werk. Acquisiteurs vertellen dat de De Dienst een prima manier was om in contact te komen met nieuwe bronnen. Nieuwe collega’s hebben door de impact van COVID-19 een andere onboarding, maar kunnen een deel vervangen door De Dienst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

de dienst toppodcastsMet deze case laten we zien hoe je van de lastige omstandigheden van een geheime dienst juist gebruik kunt maken in de communicatie. Dat de podcast een volwassen genre is met net zoveel diversiteit als film, is in de nieuwe media zeker geen geheim meer.

Met De Dienst hebben we de AMC-podcast naar een ander niveau gebracht.

Met De Dienst hebben we de AMC-podcast naar een ander niveau gebracht. Ook AMC kan een spannend verhaal vertellen. Wij zijn niet de enigen die zulke verhalen kunnen vertellen. Natuurlijk is het verhaal verzonnen, maar alle elementen hadden echt kunnen gebeuren. We bereiken een grote groep mensen.

Net als bij campusrecruitment zijn we er van overtuigd dat we ons in de hoofden van mensen nestelen ook als ze niet direct bij ons solliciteren. De Dienst draagt bij aan het imago van de AIVD als werkgever en als organisatie met een grote maatschappelijke impact. En dat alles voor een budget van 30K, inclusief BTW.

Er was geen mediabudget. Wij danken onder meer ANP, RTL, SBS, regionale dagbladpers, Trouw, NRC, de Volkskrantpuzzel voor de free publicity.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Liesbeth Rasker: hoofdpersoon die alles mocht vragen maar niet overal antwoord op kreeg. Interviewer.
  • Het Podcast Kantoor, David Achter de Molen: Chef opnames, geluidsman, muziekgeweten, producer. Hij heeft de podcast briljant neergezet en het eindresultaat bewaakt als een Duitse herder.
  • WerkMerk, Marcel van der Quast: projectmanager, verbinder, gaatjesvuller, check-check-dubbelchecker. De rust zelve.
  • AIVD, Guido van Hulzen: relatiemanager, bedenker, schrijver, opdrachtgever, chef uitvoering en eindverantwoordelijk voor deze podcast.

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen

Hoe je met een master recruitmentsite 7 employer brands in de markt zet (inzending A.S. Watson Benelux)

Omschrijving van de case

Met de winkelformules Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ICI PARIS XL had A.S. Watson Benelux in 2019 ruim 900.000 bezoekers op de werkenbij-sites, ruim 200.000 sollicitanten per jaar en ruim 25.000 aannames. Ondanks deze aantallen lukte het niet om alle vacatures in te vullen.

We besloten nieuwe carrièresites gekoppeld aan een nieuw ATS-systeem te implementeren.

We stelden onszelf drie vragen. Eén daarvan was: trekken onze wervingscampagnes en carrièresites wel de juiste mensen aan? We besloten om onder andere nieuwe carrièresites gekoppeld aan een nieuw ATS-systeem te implementeren. Het doel hiervan was het bouwen van mobile first gebruiksvriendelijke, beheersbare maar toch unieke websites per winkelformule om zo het aantal bezoeken en de conversie op onze websites te verhogen.

Eén op maat gemaakt masterframe

Om efficiencyredenen hebben we gekozen om samen met Maximum één op maat gemaakt masterframe te ontwikkelen. Dit betekent dat het framework van elke website hetzelfde is, maar dat er per website gevarieerd kan worden met kleuren, logo’s, lettertypes en content. Zo kun je met één masterframe zeven uniforme websites maken die wél stuk voor stuk een eigen look & feel hebben.

De content is zoveel mogelijk geproduceerd met eigen medewerkers.

De content hebben we zoveel als mogelijk geproduceerd met onze eigen medewerkers. Ook hebben we alle vacatureteksten herschreven in een bij elke winkelformule passende tone-of-voice. De vacatureteksten zijn voorzien van creatieve tools; denk aan een tool waarmee je je salaris kunt berekenen en een reistijdcalculator mét Spotify-afspeellijst voor onderweg.

De websites zijn gekoppeld met het nieuw geïmplementeerde ATS-systeem Cornerstone. Op zo’n manier dat kandidaten geen account hoeven aan te maken voordat ze kunnen solliciteren. Het masterframe is daarnaast gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde vacancy store: een centrale plek voor alle vacatures. Zoekt een kandidaat naar een vacature bij Kruidvat, maar is die niet beschikbaar? Dan wordt de kandidaat automatisch gewezen op de vacatures bij Trekpleister in zijn of haar postcodegebied of andersom. De websites voor de Belgische markt zijn daarnaast tweetalig.

Wat was de impact van de case?

In de periode van 11 november 2019 (livegang Trekpleister) tot 31 december 2020 (toen waren alle Nederlands websites live, vijf in totaal, dus over deze periode en deze websites gemeten) hebben we de volgende resultaten bereikt:

  • 580.309 unieke websitebezoekers
  • 407.792 bezoekers bekijken ook daadwerkelijk een vacature
  • 195.485 bezoekers zijn een sollicitatie gestart
  • 144.220 bezoekers hebben een sollicitatie voltooid
  • 70% van onze bezoekers bekijkt een vacature
  • 33,6% start een sollicitatie
  • Conversieratio gestegen van 10,9% naar 24,8% (ruime verdubbeling+127,5%).
  • De conversie op mobiel is met 71,8% gestegen.
  • Mobiele verkeer o.b.v. unieke bezoekers is met 58% gestegen (cumulatief Trekpleister en Kruidvat).

Met de komst van de nieuwe websites is de conversie dus verdubbeld en de conversie mobiel ruim gestegen. Dit was het doel wat wij ook voor ogen hadden met een mobile-first website én laagdrempelig solliciteren (zonder cv voor bepaalde doelgroepen en in de toekomst zelfs via WhatsApp-solliciteren!).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van A.S. Watson Benelux verdient het om te winnen, omdat we met het opleveren van één masterrecruitment website + duplicaten in staat zijn geweest om onze doelen ruim te behalen:

  • Elk brand afzonderlijk in de markt zetten en gebruikmaken van de sterke werkgeversmerken.
  • Aansluitend bij de (jonge) doelgroep (kort sollicitatieformulier, veel beeld).
  • Beheersbare sites die optimaal gebruikmaken van elkaars functionaliteiten (cross-selling).
  • Zoveel mogelijk functionaliteiten verbonden aan websites (referral, WhatsApp solliciteren).
  • Optimaal meetbaar door middel van dashboards, in combinatie met wervingscampagnes.

a.s watson benelux

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Campagne van de week: Hoe Arkin mensen zoekt die verder kijken dan normaal

Vorig jaar waren ze nog trotse winnaars van een van de Werf& Awards (inzenden is weer begonnen!). Maar dit jaar is het alweer tijd voor een nieuwe campagne. Na de zeer succesvolle ‘Mensoloog‘-campagne, kijkt ggz-instelling Arkin nu verder, en rolt het een concept uit dat – onder meer in look & feel – doorgaat op waar ze in de vorige campagne gebleven waren. En dat alles onder de noemer: ‘Kijk jij verder dan normaal?’

‘We willen op tijd blijven inspelen op de stijgende zorgvraag in de ggz.’

‘Juist omdat de vorige campagne een succes was, maar we nog steeds collega’s zoeken die passen bij onze inclusieve visie’, aldus Anny Hartstra, directeur HR / Marketing & Communicatie. ‘Omdat we op tijd willen blijven inspelen op de stijgende zorgvraag in de ggz, werven we met deze campagne gericht verpleegkundigen en gz-psychologen.’

Dit keer geen BN’ers

Dit keer geen Wim Kieft centraal in de campagne, noch Heleen van Rooyen, Özcan Aykol of Isa Hoes. ‘We hebben gezocht hoe we onze boodschap konden doorzetten en het interessante en betekenisvolle werk in de ggz in de spotlight konden zetten, maar… op een nieuwe manier’, vertelt Leonie Fotiadis (vertrekkend) senior marketing & communicatieadviseur. ‘Met onze eigen collega’s als ambassadeurs. Onze eigen BN’ers … of dus eigenlijk onze bekende collega’s; BC’ers als het ware.’

‘Als je echt normaal bent, dan ben jij degene die gek is.’

Medewerkers zoals Beeza, verpleegkundige bij Mentrum, die zegt: ‘Als je echt normaal bent, dan ben jij degene die gek is’. Of Naomie, verpleegkundige bij Inforsa, die stelt dat iedereen op z’n eigen manier normaal is.

Vooroordelen over de ggz, over werken in de ggz of over mensen met psychische problemen of verslavingsklachten in het algemeen verander je namelijk niet met één succesvolle campagne, constateert Fotiadis. ‘Onze uitgangspunten voorafgaand aan deze campagne zijn daarom ook nog steeds gelijk ten opzichte van onze vorige Mensoloog-campagne.’

Kleine knipoog naar 1974

Ook de nieuwe campagne is opgezet samen met Café Society en Gardeners. Naast een aangepaste werkenbij-site worden er diverse berichten via social media geplaatst, en kun je op allerlei plekken banners langs zien komen. De centrale boodschap ‘Kijk jij verder dan normaal?’ verwijst – met een kleine knipoog – terug naar de klassieker: “Ooit een normaal mens ontmoet en… beviel ‘t?”. Het was destijds (in 1974!) een van de bekendste campagnes in ggz-land.

‘We willen laten zien dat dit iedereen kan overkomen.’

De komende tijd kun je collega’s vanuit Arkin-instellingen als Jellinek, Mentrum, Inforsa en NPI overal online tegenkomen. ‘We laten de diversiteit van onze specialismen, onze medewerkers en onze cliënten zien in de diverse kleuren die samenkomen in dit kleurenpalet en hopen hiermee zowel inhoudelijk als uiterlijk dezelfde inclusieve boodschap uit te dragen’, aldus Fotiadis. ‘De boodschap is nog steeds gericht op het normaliseren van ggz-problematiek en verslaving. Laten zien dat dit iedereen kan overkomen. Tegelijkertijd zoeken we ook collega’s die zich herkennen in die visie, collega’s zoals Beeza, Dick, Naomie en Judith.’

Credits campagne

Adverteerder: Arkin (Leonie Fotiadis, Jeroen van Woudenberg)
Bureau: The Gardeners x Café Society
Creatie: Elise van der Velde, Elisa Kraal
Strategie: Bas Velthuis
Account: Stephanie van der Klift, Nadine Marcar
Regisseur/Fotograaf: Manon van der Zwaal
Animatie: Eviel Studio
Editor: Erik Edit

En verder: VONQ, Amber Weijers, Luz David von Franquemont, Roeland ten Holder, Petra IJssennagger

Werf& Awards inzenden?

Dit jaar ook kans maken op een Werf& Award? Lees er hier alles over!

Meteen inzenden

Beter werven in de zorg

Alweer een jaar geleden won Arkin met de ‘Mensoloog’-campagne, waarin BN’ers openhartig vertelden over hun eigen problematiek, een Werf& Award. Dit jaar vertellen Bas Velthuis van Café Society en Leonie Fotiadis (Arkin) tijdens het seminar ‘Beter werven in de zorg’ op 18 maart hoe je nu precies tot een prijswinnende campagne komt én hoe de campagne is doorontwikkeld.

Nog niet ingeschreven? Dat kan hier:

Beter werven in de zorg

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.