Campagne van de week: de aanstekelijke klompendans van het Franciscus Gasthuis

De klomp als thema van je campagne: bij het Franciscus Gasthuis hebben ze het tot in de puntjes doorgevoerd. Het levert een onderscheidende campagne op, waarop tal van variaties mogelijk blijken.

De klomp is misschien ‘een op het oog onbenullig ding’, zoals ze het bij het Franciscus Gasthuis zelf zeggen. ‘Maar deze kunststof stappers verbinden ons. Hierin zijn we allemaal wie we zijn. Daarom geven wij de klomp de hoofdrol. Als je bij ons komt werken, willen we je namelijk – letterlijk – een basis bieden waarin je je thuis, gewaardeerd en gelijk voelt.’

Het Franciscus Gasthuis & Vlietland, zoals het ziekenhuis sinds 2015 (na een fusie) voluit heet, telt nu bijna 4.600 medewerkers en zo’n 250 artsen. Er zijn ziekenhuislocaties in Rotterdam en Schiedam, en daarnaast nog 4 poliklinieklocaties, in Berkel, Hoogvliet, Rotterdam en Maassluis, en daarnaast ook nog een polikliniek in Het Oogziekenhuis. En net als vele andere organisaties in de zorg is ook hier de krapte groot.

klompen

Een gouden vondst

Een opvallende campagne moet daar wat verlichting in brengen. En die campagne is helemaal gebouwd rondom één voorwerp: de in ziekenhuizen zo bekende klomp. Het blijkt een gouden vondst, want wát een variatie is er met dat schoeisel mogelijk. Of het nu gaat om een bedrijfsvoetbalploeg die nog wel wat versterking kan gebruiken (‘Echte mannen dragen klompen’), of om gezellige teamfoto’s: de klomp zorgt overal voor verbinding.

En dat het gekozen voorwerp zich ook goed leent voor woordspelingen, tja, dat kun je natuurlijk ook – eh – op je klompen aanvoelen. Denk aan: ‘het klompend hart van ons werk’ of ‘Trek jij de stoute klompen aan?’ Of het thema van de campagne: ‘Wie de klomp past…’ Het Rotterdamse bureau 0-to-9 (eerder dit jaar ook winnaar van een Gouden Toga en Gouden Sleutel) zal ongetwijfeld heel wat lol beleefd hebben aan het bedenken ervan…

wie de klomp past breed

‘Of je nu verpleegkundige, operatieassistent of medisch specialist bent: dit oer-Hollandse schoeisel kent geen hiërarchie en staat symbool voor de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis’, aldus de site. Nog enkele voorbeelden van toepassingen:

op klompen ga je harder

wie de klom past

team klomp

wie de klomp past

Zo zie je maar weer, hoe het idee van een aansprekende arbeidsmarktcampagne soms in een heel klein hoekje kan schuilen…

Lees ook

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Campagne van de week: hoe Essent voor 9 partnerbedrijven 1.500 energiemonteurs zoekt

Het is een woord wat niet in de Dikke Van Dale staat, maar toch klinkt het heel vertrouwd: “energiemonteurs”. Essent muntte het begrip voor een nieuwe campagne, op zoek naar 1.500 van zulke mensen die mede de energietransitie mogelijk gaan maken.

Essent merkt aan den lijve dat de vraag naar zonnepanelen, warmtepompen en isolatie toeneemt. Volgens onderzoeksbureau GFK kozen in 2018 zo’n 140.000 huishoudens voor zonnepanelen, een jaargroei van ruim 45 procent. Bijna 600.000 huishoudens kozen voor (aanvullende) isolerende maatregelen. En 66.000 huishoudens gingen voor een warmtepomp. Nog eens honderdduizenden huishoudens geven aan te overwegen een van deze producten aan te schaffen.

Meer vakmensen nodig

Mooie ontwikkelingen voor het klimaat natuurlijk, maar tegelijk doemt er wel een probleem op. Want waar alle mensen vandaan te halen die deze maatregelen ook in de praktijk tot stand kunnen brengen? Sander Leenders, algemeen directeur voor de servicepartnerbedrijven bij Essent: ‘Door het Klimaatakkoord neemt de vraag naar het verduurzamen van woningen en gebouwen toe. Zonder vakmensen gaat Nederland de doelstelling van 49 procent CO2-reductie in 2030 niet halen.’

energiemonteurs bestel

Ook zijinstromers van harte welkom

Een recent gelanceerde website moet daar verandering in brengen. Het platform presenteert tal van vacatures, voor tal van servicepartners van Essent, zoals de Energiewacht Groep, Volta Limburg, EWiS, Kemkens en Nederland Isoleert. Deze servicepartners van Essent leiden vaak zelf monteurs op en/of zoeken aansluiting bij opleidingen. ‘De campagne is een start om de visvijver met monteurs te optimaliseren’, aldus Lucien Hermes, Projectmanager Recruitment E+. ‘De vervolgstap is dat we met het platform de visvijver gaan vergroten, bijvoorbeeld door zijinstromers te werven.’

‘De huidige markt is krampachtig; er is 1 kandidaat op de 20 vacatures’

De site is bedoeld om de komende 3 jaar in totaal zo’n 1.500 monteurs en installateurs te werven. Dit jaar alleen al zou het gaan om maar liefst 500 nieuwe energiemonteurs. Of je nu installatie-, service-, zonnepanelen, isolatie- of elektromonteur bent, voor ieder is er wat wils te vinden. ‘De huidige markt is krampachtig; er is 1 kandidaat op de 20 vacatures’, zei Leenders recent in de Telegraaf.

Uniek wervingsplatform

Het gezamenlijke wervingsplatform van Essent en de 9 servicebedrijven is uniek te noemen. Het gaat vaak om lokale mkb-bedrijven, die zelfstandig moeilijk voldoende mensen kunnen aantrekken, maar in gezamenlijkheid wel een vuist kunnen maken. Voor de campagne sloeg Essent ook de handen ineen met een aantal bekende externe partijen. Zo verrichte Intelligence Group uitgebreid doelgroeponderzoek, en werd Talmark gevraagd het online gedeelte vorm te geven.

Het gaat om 9 mkb-bedrijven, die samen wel een vuist kunnen maken om mensen aan te trekken

Er kwam dus één gezamenlijke site, maar daaronder hangen heel veel keuzes voor de geïnteresseerde bezoeker. Die kan bijvoorbeeld een keus maken uit de vijf belangrijkste functiegroepen (Elektro, Installatie, Isolatie, Service, en Solar, oftewel: de ‘Big 5′). Er is voor elk van die groepen een aparte landingspagina’s voor jobmarketing gekomen. Maar de bezoeker komt er dus ook in contact met 9 verschillende bedrijven, met in totaal meer dan 50 vestigingen.

energiemonteurs

‘Zonder monteurs geen energietransitie’

Uniek was ook dat er 1 ATS kwam, met 9 (voor elkaar afgeschermde) kandidatendatabases. Solliciteren kan zonder cv, en wel via WhatsApp. ‘We willen solliciteren graag zo laagdrempelig mogelijk houden’, aldus Hermes. In een vervolgfase zullen ook met alle partners afspraken gemaakt worden over referralacties. ‘Gezien de energietransitie, zien we met deze campagne een heel relevante taak voor ons in het leveren van een bijdrage aan de toekomst’, aldus Hermes. ‘Zonder monteurs geen energietransitie. Daar halen wij onze drijfveer uit.’

Lees ook:

 

Softwarebedrijf komt met campagne om IT-recruiters de loef af te steken

‘Op een ludieke wijze nieuwe collega’s aantrekken, en geld in nieuwe collega’s investeren in plaats van in een recruitmentbureau’. Zo verdedigt Eaglescience de campagne waarmee het de vele IT-recruiters de loef wil afsteken, en hen tegelijk een beetje belachelijk maakt.

‘Overstroomt jouw inbox ook door berichten van recruiters? Wil je liever koffie drinken met iemand die wél het verschil kent tussen Java en JavaScript?’ Met die woorden opent de recent gelanceerde werkenbij-site van softwarebedrijf Eaglescience, die de veelzeggende titel ‘Hack de Recruiter!’ heeft meegekregen.

Drie vliegen in één klap met deze hack

Volgens Eaglescience is de campagne ‘het antwoord op de gekte op de arbeidsmarkt’. Het bedrijf slaat met de site naar eigen drie vliegen in één klap:

  1. Het geld dat normaal recht in de zak van de recruiter verdwijnt, wordt door de werkzoekende beter besteed
  2. Een grotere kans op een match doordat de kandidaat én de werkgever weten waarover ze het hebben; en dat zónder tussenkomst van een recruiter
  3. De kans op een nieuwe aanwinst voor het team en een toffe baan voor jou als kandidaat!

hack de recruiter 2

Softwareontwikkelaar Eaglescience komt naar eigen zeggen met de campagne als reactie op de krapte op de arbeidsmarkt en de grote rol van recruitmentbureaus daarin die tegen hoge hiring fees werknemers ‘matchen’. ‘Wij zoeken liever zonder tussenkomst van een recruiter naar een match, bijvoorbeeld door de kandidaat uit te nodigen voor een kopje koffie met één van onze collega’s die wel verstand hebben van softwareontwikkeling.’

Geen geld voor een recruiter, maar voor de kandidaat

Het idee achter de campagne ‘Hack de Recruiter!’ is dat de nieuwe werknemer het bedrag dat normaal besteed wordt aan een extern ingehuurde recruiter, nu naar keuze zélf mag besteden. Dat geld varieert van 6.000 euro voor een junior developer tot 10.000 euro voor een senior. Voorwaarde is wel dat het geld besteed wordt aan zaken die in lijn liggen met de drie pijlers van het bedrijf: zelfontplooiing, plezier en voldoening uit het werk door bij te dragen aan een betere wereld. Ideeën die worden genoemd: de aanschaf van een Virtual Reality spel, een gastspreker uitnodigen op kantoor of een dag met het team zich inzetten voor een goed doel.

het aantal recruitmentbureaus is in 5 jaar tijd bijna verdubbeld: van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018

Als achtergrondinformatie heeft het Amsterdamse softwarebedrijf overigens ook nog wat leuke weetjes opgediept. Zo weet het te melden dat het aantal recruitmentbureaus in Nederland in 5 jaar (bijna) is verdubbeld: volgens cijfers van de Kamer van Koophandel van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018. Volgens Eaglescience betaal je als werkgever tot wel 30 procent van het jaarsalaris van een kandidaat voor de diensten van zo’n recruiter. Geld dat ze daar dus liever in eigen zak houden. Of, beter gezegd: geld dat ze liever uitgeven aan de nieuwe medewerker zélf…

hack de recruiter 3

Lees ook:

Campagne van de week: Amerpoort probeert het met passie, vlogs en een korte test

Zorgorganisatie Amerpoort onderscheidt zich al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In de nieuwste campagne staan nu eens niet de cliënten, maar juist de hobby’s van de eigen medewerkers centraal.

Of het nou gaat om koken, fitness, bodyboarden of korfbal: de bijna 2.650 medewerkers van Amerpoort houden er allemaal naast hun werk ook nog een andere ‘passie’ op na. En juist die passie is het uitgangspunt geworden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne, eind maart gelanceerd met een nieuwe werkenbij-site. ‘Want zoals een passie hun leven kleurt, kan het ook kleur geven aan het leven van mensen met een verstandelijke beperking’, aldus Bianca van Heeren, adviseur arbeidsmarkcommunicatie en recruitment en als zodanig betrokken bij de campagne.

Vlogs met passie

De recente campagne van Amerpoort is zeker niet de enige die het medium ‘vlogs’ heeft ontdekt. Bij de zorgorganisatie laten Ulco, Esther, Fenjal en Lonneke in een video zien wat hun passie is en schakelen daarna naadloos over op wat ze voor werk doen. Zo legt bodyboarder Ulco de link tussen zijn passie en zijn werk als vogt uit: ‘Wat ik het mooist vind aan mijn werk is werken met gevoel en beweging. Niets is een trucje.’ En korfbalster Lonneke verwoordt het zo: ‘Mijn passie voor teamsport neem ik mee in mijn werk omdat we hier samenwerken aan een goed leven voor de cliënt.’

Bewust met kleintjes gewerkt

In de campagne volgen in de komende tijd nog meer vlogs van andere Amerpoort-collega’s. ‘We hebben bij het maken van de campagne bewust ervoor gekozen om met kleine, creatieve partijen te werken’, aldus Van Heeren. Het concept en de uitwerking van de arbeidsmarktcampagne is het resultaat van de samenwerking met Wonderlandfilm, WAT Ontwerpers, tekstschrijver Astrid van den Berg en fotograaf Robert Bekke.

Ook een korte zelftest

De nieuwe site bevat overigens niet alleen vlogs en vacatures. Er is bijvoorbeeld ook een korte zelftest te vinden, die aan de hand van 4 situaties vraagt hoe je zult reageren, en vervolgens je geschiktheid voor de organisatie in een percentage uitdrukt.

test amerpoortBijna 1 medewerker op 1 cliënt

Bij Amerpoort werken momenteel zo’n 2.650 medewerkers (ruim 1.700 fte), voor ongeveer 2.770 cliënten. Ook zijn er circa 700 vrijwilligers, zo valt op de site te lezen. De werkenbij-site heeft momenteel zo’n 40 vacatures openstaan. Amerpoort, dat dit jaar 64 jaar bestaat, werkt voor mensen met een verstandelijke beperking, in steden als Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Zeist.

Lees ook:

Eerdere campagnes van de week:

Campagne van de week: hoe Nederlands grootste recruitmentsite nu nog beter in je broekzak past

Op 11 maart zette staatssecretaris Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live. De compleet gereviseerde site markeert een nieuwe fase in de werving van militairen en burgerpersoneel, waarbij nu vooral de mobiel centraal staat.

Het nieuwe werkenbijdefensie.nl is ‘volledig geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt’, aldus verantwoordelijk arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dat in het verleden al meewerkte aan de bekende Geschikt/Ongeschikt-campagne van de Landmacht. In 2012 werd voor het eerst de overkoepelende recruitmentsite voor heel Defensie gelanceerd. Tot die tijd verliep de werving van militairen nog via de vier afzonderlijke krijgsmachtdelen (Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee).

defensie post tweet barbara visser

Alles onder één dak

In de huidige, vernieuwde site hebben die krijgsmachtdelen nog steeds hun eigen gezicht kunnen behouden. Maar het probleem met de vorige recruitmentsite, zo was de ervaring, was dat hij inmiddels minder goed aansloot bij de huidige (krappe) arbeidsmarkt. In die markt willen kandidaten vooral snel weten wat Defensie specifiek voor hén te bieden heeft. Met meer dan 10 vakgebieden, talloze opleidingen en bijna 300 verschillende functies is dat een best complexe opgave. Gecombineerd met een verhoogd wervingsdoel vond Defensie het zodoende tijd voor een grondige renovatie van de site.

Defensie voor jou alleen

De nieuwe recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een ‘organische menustructuur’ is de site zowel cross-device als crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines. Aangezien uit cijfers blijkt dat een ruime meerderheid van de bezoekers via een smartphone of tablet komt, is de nieuwe site volledig mobile first ontwikkeld. De grootste recruitmentsite van Nederland past dus nu nog beter in je broekzak, aldus ontwikkelaar Maximum.

defensie mobiel

Innovatief Keuzekompas, met vacatures op maat

Centraal element op de site is het Keuzekompas, een tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo een baan vinden bij Defensie eenvoudiger moet maken. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s. In de eerste week dat het Keuzekompas actief was, werd dit al ruim 8.300 keer gebruikt. Daarbij beantwoordde 89% van de bezoekers alle vragen en vervolgens werden ruim 4.500 vacatures bekeken, aldus Maximum.

defensie laptop

Persoonlijk contact in je broekzak

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit vrijwel alle mogelijke moderne communicatiemiddelen, zoals e-mail, telefoon, whatsapp en een live chatfunctionaliteit. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren, aldus Maximum.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe Securitas nog dit jaar 1.800 vacatures wil vervullen

Inspireren, verleiden en activeren. Dat zijn de kernwoorden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Securitas. Het beveiligingsbedrijf wil daarmee nog dit jaar in Nederland maar liefst 1.800 vacatures vervullen.

Veruit het grootste deel van al die vacatures, zo’n 1.500, zal betrekking hebben op beveiligers. Daar is dan ook fors vraag naar. De vernieuwde website WerkenbijSecuritas moet die vraag in goede banen leiden. Maar er zijn op de site ook vacatures te vinden voor bijvoorbeeld receptionisten of meer technische profielen.

Niet alleen mensen met beveiligingsdiploma

Naast een overzicht van openstaande vacatures biedt het vernieuwde platform ook een uitgebreide kijk in de wereld van onder andere het beveiligen. Dat heeft ook te maken met een veranderende wervingsbehoefte, vertelde algemeen directeur Peter Schollmann recent bij BNR. Vroeger zocht het bedrijf eigenlijk alleen naar mensen met een diploma op het gebied van beveiliging. Maar die markt is bijna helemaal opgedroogd. Nu doet Securitas daarom bij sollicitanten vooral een appel op de bijdrage die ze willen leveren aan een veiliger samenleving. Daardoor trekt het bedrijf nu ook grote groepen mensen aan die nu nog niet in het beveiligingsvak zitten, maar die ze wel zelf kunnen opleiden.

Volop scholingstrajecten

Samen met bekende opleidingsinstituten leidt Securitas nieuwe medewerkers zelf op. Door de enorme groei dit jaar opende het bedrijf deze maand een extra opleidingslocatie om alle beveiligingsmedewerkers in spe inhouse te kunnen opleiden. Securitas is daardoor een van de grootste private opleiders van Nederland aan het worden. ‘In de huidige, krappe arbeidsmarkt, waar een potentiële beveiliger kan kiezen uit 5 banen, ben ik er trots op dat zoveel beveiligers kiezen voor een job bij Securitas’, zegt Schollmann. ‘Zodoende kunnen wij blijvend een goede combinatie maken van mensen, kennis en techniek. Ook kunnen wij zo de ideale veiligheidsbalans bieden aan onze klanten.’

securitas 5a

Dat Securitas nu alweer met een nieuwe vacaturesite komt is overigens best opvallend. Nog maar een paar maanden geleden stond het bedrijf op het podium bij het Recruitment Tech Event, om daar over de continue inspanningen te vertellen. Ook won Securitas recent de Out of the Box Recruiter‘-Award van RecruitNow voor de creatieve wervingscampagne voor beveiligers die in 2018 werd gelanceerd.

Lees ook: