Meteen aan de slag zonder cv: bij babywinkel MamaLoes kan het

Dat Greyston in Amerika iedereen aanneemt zonder cv is inmiddels wel bekend. Maar ook in Nederland hebben ze voet aan de grond gekregen bij babywinkel MamaLoes.

Het Amerikaanse koekbedrijf Greyston Bakery kondigde vorig jaar al aan naar Nederland te komen. Bij dit bedrijf is elke sollicitant welkom, welke voorgeschiedenis ze ook hebben. Het enige wat de kandidaat hoeft te doen, is zijn naam en telefoonnummer op te geven, waarna hij op een wachtlijst komt en aan de slag kan. Wie inzet en talent laat zien, mag blijven.

Ook in Nederland

Nu is dat ook mogelijk in Nederland bij babywinkel MamaLoes in Goirle, een samenwerking tussen maatschappelijk ontwikkelaar Start Foundation en Open Hiring. De keuze is op MamaLoes gevallen, omdat dit bedrijf een tolerant aannamebeleid voert en al mensen uit de bijstand heeft gehaald.

“Als we niets proberen, komt een grote groep mensen nooit aan het werk”

Jos Verhoeven, directeur Start Foundation: “Als we niets proberen, dan komt een grote groep mensen nooit aan het werk. Dat is ontoelaatbaar. De vele overheidsmaatregelen slaan nog geen deuk in een pakje boter. Dit probleem vraagt om een drastisch andere aanpak. Maar we moeten er rekening mee houden dat het ook niet het gewenste effect kan hebben, omdat nu eenmaal de Nederlandse situatie enorm verschilt van de VS.”

Proef geslaagd?

De samenwerking met MamaLoes zal in eerste instantie een proef zijn, omdat er nog gekeken moet worden of alles binnen de Nederlandse wetgeving past. Het experiment lijkt in ieder geval al succesvol te zijn. Afgelopen maandagochtend begon de proef en al om 16.00 uur hadden zich 16 kandidaten gemeld.

Lees ook:

Videorecruitmentplatform Cammio opent in Zuid-Afrika

Cammio vergroot haar wereldwijde dekking met een nieuwe partnerlocatie in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

Naast de eigen vestigingen in Nederland en Duitsland, heeft Cammio in totaal inmiddels 3 partnerlocaties in Noord-Amerika, Zuidoost-Azië en nu dus ook Afrika. Lokale partner Venture Web gaat Cammio, samen met een aantal aanvullende Recruitment Technologie proposities, in Zuid-Afrika op de markt brengen.

Toename video-interviews

“Ieder jaar zien we een significante toename in het aantal video-interviews en de wereldwijde spreiding hiervan. We hebben inmiddels een sterk merk en klantenportfolio in Europa opgebouwd, gebaseerd op onze voortdurende innovatie en toegevoegde waarde in het wervingsproces. Buiten Europa kiezen we bewust voor partners als experts die de dynamiek, netwerken en cultuur in de lokale markten goed kennen. Deze partners zijn een relevante aanvulling op onze geografische footprint en zorgen ervoor dat de Cammio technologie ook buiten Europa eenvoudig beschikbaar is voor recruiters.”, aldus Rogier Happel, verantwoordelijk voor Partners bij Cammio.

Lokaal team Zuid-Afrika

Cammio werd in 2013 opgericht als Europese aanbieder van video recruitment software. In 2018 kwam inmiddels al meer dan de helft van de omzet van buiten Nederland. Video interviews worden afgenomen door kandidaten in alle werelddelen, van China tot Zuid-Amerika. VentureWeb zal de komende maanden meerdere HR Tech tools uitrollen en zich hiermee richten op middelgrote, grote en multinationale ondernemingen gevestigd in Zuid-Afrika. Met een lokaal team krijgen deze organisaties de perfecte ondersteuning om te selecteren op basis van persoonlijkheid.

Lees ook:

Funny Friday: goed het weekend in met de beste recruitmentmemes

Het leven van een recruiter is niet altijd even makkelijk. Gelukkig is het vrijdagmiddag en staat het weekend voor de deur. Om de week goed en met een lach af te sluiten, hebben wij daarom op Funny Friday de beste memes over recruiters verzameld. Fijn weekend!

https://www.instagram.com/p/BuoBVe1Flyd/

https://www.instagram.com/p/Bug3w37lYUa/

https://www.instagram.com/p/BtFCcRrFkGC/

https://www.instagram.com/p/Bs6pi19lP40/

https://www.instagram.com/p/Bs1fV1eF65S/

https://www.instagram.com/p/BsMrPqtleTk/

https://www.instagram.com/p/BrMD0eaFLPp/

https://www.instagram.com/p/BrEakfFl0kX/

https://www.instagram.com/p/Bqd1y_yFAt-/

https://www.instagram.com/p/BqN3j2eFrt9/

https://www.instagram.com/p/Bms9G1LlZ0K/

https://www.instagram.com/p/BjLgrYPFxEY/

https://www.instagram.com/p/Bki_CghF_Qx/

https://www.instagram.com/p/BkY8sGLlgxC/

https://www.instagram.com/p/Bh9QbHxl9Ag/

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Steam 5 lessons learned: de business

Deze week de laatste Lesson Learned van Steam. In deze vijfdelige serie deelt het bureau voor Employer Branding zijn belangrijkste inzichten en lessen in 25 jaar arbeidsmarktcommunicatie.

In deze laatste editie staat de visie en missie van Steam centraal. Want volgens Steam is Employer Branding geen kostenpost, maar een essentieel onderdeel van je business.

Employer Branding wordt binnen organisaties een hot topic wanneer het wervingstekort aanhoudt. En terecht: in de huidige arbeidsmarkt is de strijd voor talent groter dan ooit. Dus om goede mensen aan te trekken is er meer nodig dan gestroomlijnde vacatureteksten. Een sterk Employer Brand helpt om je kop boven het maaiveld uit te steken: de aandacht te trekken van doelgroepen die de banen voor het uitkiezen hebben. Inderdaad, het Employer Brand is een magneet voor talent. En dus is Employer Branding de business van recruitment en HR. Maar niet onderdeel van dé business, toch?

Van medewerkers betrokken medewerkers maken

Volgens Steam gaat Employer Branding over veel meer dan werving alleen. Wat we met Employer Branding doen? Van medewerkers betrokken medewerkers maken. En dat levert je organisatie veel meer op dan enkel het oplossen van een acuut wervingsprobleem. Want de effecten van engagement op de werkvloer liegen er niet om: het ziekteverzuim gaat omlaag (-37%), de productiviteit neemt toe (21%), er zijn een stuk minder burn-outs (-125%), mensen worden innovatiever (300%), het verloop neemt enorm af (-65%) en last but not least: de winst neemt toe (+22%). Conclusie: betrokken medewerkers laten organisaties beter functioneren. Bronnen: HBR, Gallup, Martin, Seligman, Forbes, Greenberg & Arawaka.

Steam gelooft in een totaalaanpak waarbij de investering in Employer Branding zich niet alleen maar terugbetaalt in sollicitaties, maar ook in het succes van de organisatie. Dat is de visie én de missie van Steam.

Wil je de Steam Lessons Learned whitepaper ontvangen, blijf ons dan volgen op Werf& en op social.

Lees ook: