De inzichten van 4 bekende recruitment-experts over succes in je carrière

Er verschijnen de laatste tijd weer heel wat boeken die ook voor recruiters interessante informatie bieden (binnenkort weer een overzichtje). Een van de betere exemplaren van de nieuwe oogst is het boek Succes met je carrière, waarin journalisten én loopbaanadviseurs Jolan Douwes en Map Oberndorff hun opgedane kennis tentoonspreiden, op basis van stukken die ze eerder schreven voor Het Financieele Dagblad en Intermediair, en op basis van diverse interviews. Onder de geïnterviewden bevinden zich ook een flink aantal mensen die ook in de recruitmentwereld bekendheid genieten. Wat hebben zij in het boek zoal te melden?

#1. Jesse Geul: ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten’

Sollicitatie-expert Jesse Geul ziet dat begin jaren 80 nog maar 1 op de 9 mensen tussen 15 en 75 jaar hoogopgeleid was, terwijl dat inmiddels is gestegen naar ruim 1 op de 3. Maar al die hoge opleidingen garanderen niet meteen de beste loopbanen. ‘Wij Nederlanders denken dat het volgen van de hoogst haalbare opleiding automatisch tot de beste resultaten leidt, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn’, aldus Geul. ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten. Integendeel.’

‘Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’

Toen hij nog bij de politie werkte, zag hij juist dat veel hoogopgeleiden werden afgewezen. ‘Voor de functie van hoofdagent werd niet per se de slimste sollicitant geselecteerd, maar eerder iemand die van aanpakken weet.’ En zo gaat het bij meer bedrijven, ziet hij. ‘De banen voor cv-monteurs, installateurs van zonnepanelen en timmermannen liggen voor het oprapen. Sterker: de gemiddelde aannemer of schilder heeft meer baanzekerheid en salaris dan iemand die politicologie heeft gestudeerd.’ Als recruiter ziet hij dat bedrijven steeds vaker diploma-eisen loslaten. ‘Dat heeft te maken met de krappe arbeidsmarkt, maar ook met het sentiment in de samenleving dat een diploma niet alles zegt. Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’

#2. Gusta Timmermans: ‘Kandidaat mag best vraag weigeren’

Als sollicitant kreeg Gusta Timmermans (auteur van onder meer onder meer het boek 199 vragen voor een succesvol selectiegesprek) zelf één keer de vraag wat het ergste was dat haar ooit is overkomen. ‘Dat kan echt niet. Persoonlijke vragen horen erbij, maar een gesprek moet wel gelijkwaardig blijven’, zegt ze. Zo gaat het volgens haar ook bij vragen over je gezondheid. ‘Daarop mag je best antwoorden: U mag die niet stellen’, zegt ze.

‘Een werkgever mag best naar leeftijd vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven.’

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met leeftijd? ‘Een werkgever mag daar best naar vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven’, benadrukt ze. ‘Als je 55-plus en werkzoekende bent, zou ik daar de nadruk op leggen. Denk aan: ervaring, stabiliteit en betrouwbaarheid, minder opleidingskosten, diversiteit, mentorschap en kennisoverdracht.’

#3. Karima el Bouchtaoui: ‘Foto’s helpen in hokjes te stoppen’

Karima el Bouchtaoui is eigenaar van Ocullus Consultancy, gespecialiseerd in divers werven en inclusief leiderschap. Zij roept in het boek van Douwes en Oberndorff op om géén foto’s meer op cv’s te vragen, en ze als kandidaat ook niet meer toe te voegen. ‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb’, zegt ze. ‘Ik betrap me er bijvoorbeeld op dat ik bij de foto van een sollicitant kan denken: jij bent veel te jong voor deze functie. Als ik van haar hoor hoeveel verantwoordelijkheid ze al heeft in haar huidige baan, weet ik dat ik me laat leiden door haar beeld.’

‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb.’

Zo hoorde ze zelf ook al eens van een kandidaat met een hoofddoek dat ze niet werd uitgenodigd toen die hoofddoek nog te zien was op haar cv. ‘Op deze manier sluiten organisaties sollicitanten uit. Foto’s helpen om mensen in hokjes te stoppen.’ Al maakt ze wel een uitzondering voor LinkedIn. ‘Daar vind ik een foto wel raadzaam. Daar gaat het erom dat je jezelf zichtbaar maakt in je zakelijke netwerk. Als je kandidaten zoekt, begin je vaak op LinkedIn. Daar ontkom je niet aan een foto. Maar ga je selecteren, dan is het zaak geen NAWgegevens en foto’s te zien, maar alleen de antwoorden op de functie-eisen en de gevraagde competenties.’

#4. Tamara Rood: ‘Recruiters moeten snel eerlijk durven zijn’

Alhoewel ze zich recent vol op het coachen stortte, geldt Tamara Rood natuurlijk ook nog steeds als recruitmentexpert. In het boek heeft ze het vooral over de moeilijkheden die komen kijken bij het afwijzen van kandidaten. Want bij een kandidaat doet ‘een afwijzing pijn, maar afwijzen is zelf ook geen pretje’, zegt ze. Daarom pleit ze vooral voor snelle duidelijkheid. ‘Recruiters moeten eerlijk durven zijn als ze in het telefoongesprek al een mismatch vermoeden.’

‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt.’

Als kandidaten met haar bellen, vraagt ze hen altijd vast om hun cv te sturen. Dan kan ze checken of belangrijke informatie ook op papier staat. ‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt’, aldus Rood. Ze raadt afgewezen sollicitanten dan ook aan niet meteen naar het bedrijf te wijzen bij een afwijzing, maar ook bij zichzelf te rade te gaan. En om door te vragen bij de recruiter. ‘Wat zou ik moeten doen om deze functie wél uit te kunnen oefenen?’

Lees ook

Meer over loopbaanadvies?

Op 14 december worden weer de Loopbaanpro Awards uitgereikt, voor Beste loopbaanprofessional van het jaar, Beste loopbaancasus van het jaar én de Beste loopbaaninnovatie van het jaar. Heb je nominaties? Geef ze dan door vóór 6 november.

Inzenden LoopbaanPro Awards

Voor hun recente boek Succes met je carrière interviewden Jolan Douwes en Map Oberndorff ook een flink aantal prominente Nederlandse recruitment-experts. Welke loopbaanlessen leverde dat zoal op?

Skills en A.I. domineren nu het hele recruitmentveld (op Unleash in Parijs)

Op 16 en 17 oktober vond in Parijs weer Unleash plaats, het grootste HR-tech-event van Europa en misschien wel van de wereld. Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik er al ben geweest en het is altijd een inspirerend event, maar dit jaar was wel anders dan alle andere jaren.

Ik heb door de jaren heen meermaals artikelen geschreven met de titel ‘HR tech start-ups to watch‘, maar dat gaat dit jaar vrees ik niet lukken. Niet omdat er weinig start-ups waren (misschien zelfs wel meer dan anders), maar er waren er bijna geen op het gebied van recruitment. Wel won de Duitse recruitment start-up Talk n’ Job de start-up award, maar die kende ik al van vorig jaar. Ook het Nederlandse Recrubo was aanwezig, en ik was daarnaast erg gecharmeerd van Witty Works, maar die zijn helaas nog niet in het Nederlands beschikbaar. Niet genoeg dus voor een artikel alleen maar over boeiende recruitment start-ups.

Skills naast A.I.

Wat ik verder opvallend vond, was dat niet iedereen het zoals vorig jaar alleen maar over A.I. had, maar dat daar dit jaar het onderwerp skills aan leek toegevoegd. Op vrijwel elke booth, vooral van de grote partijen, was de term skills geplakt. Een eenduidige definitie van skills en hoe je deze in kaart brengt is er echter niet, net zo min als die er is voor als je A.I. definieert.

Het belangrijkste over skills werd in de keynote van Josh Bersin uitgesproken. Mijn reisgenoot Hans Mangelschots verwoordt het zo: ‘It is more important to develop an understanding of what the company wants to achieve with its skills-management in the first place.’

Veel aandacht voor upskilling

Er waren veel partijen die ‘iets’ met skills doen. Sommige halen ze uit cv’s (niet handig, want dan ga je er dus vanuit dat als iemand iets doet, die dat ook goed doen en we kennen allemaal wel heel slechte collega’s, toch?), andere meten ze met testen (al veel slimmer) en weer anderen geven je de kans om ze te demonstreren. Zoals Gloat, dat een soort intern gig platform maakt in je bedrijf en op basis van de klussen die mensen voor andere afdelingen doen en de waardering van de tijdelijke manager die skills toevoegen.

unleash parijs

Veel aandacht was er ook voor skill development, upskilling en interne mobiliteit. Meer dan anders, of misschien viel het me meer op omdat ik minder recruitmentpartijen heb gesproken. Maar het sluit wel aan bij wat Bill Boorman recent op Digitaal-Werven zei: ‘Het is tijd dat Talent Acquisition zich met Learning & Development gaat bemoeien, want de mensen zijn op en de skills gap is er nog, dus we moeten mensen aannemen om te ontwikkelen.’ Die combinatie zag je in Parijs nog maar heel beperkt, maar de focus op microlearning, gamification van leren en interne mobiliteit was wel heel nadrukkelijk aanwezig.

Diversity & Inclusion

Opvallend veel recruitment-gerelateerde sessies hadden daarnaast een focus op Diversity, Equity & Inclusion, oftewel DEI. Zo mocht ik zelf een sessie over neurodiversiteit begeleiden, sprak Roy Baladi over Jobs for Humanity dat alle vormen van minderheden in de wereld helpt, en hadden echt meer dan de helft van alle Talent Acquisition-sessies een inclusiviteits-insteek.

Je hoorde veel Fransen erover klagen dat het thema diversiteit in Frankrijk ‘gewoon niet zo leeft’.

Persoonlijk kon ik dit erg waarderen, omdat het ook een inzicht geeft in hoe ver men in verschillende landen is. Zo hoorde je veel Fransen erover klagen dat het thema in Frankrijk ‘gewoon niet zo leeft’, hoorde ik van Zweedse TA-managers dat ze heel erg bezig waren met inclusiviteit als iemand eenmaal binnen was, maar dat het selectieproces inclusiever maken een heet hangijzer was en hoorde je Amerikanen spreken over hoe traag iets ging, terwijl ik dacht: in Nederland duurt het nog járen voor we zelfs maar op dat niveau zijn.

unleash parijs

Conclusies

De focus binnen HR-tech in Europa verschuift van vooral Talent Acquisition naar L&D en andere HR-onderdelen. Overal om ons heen hoor je dat recruitment onder vuur ligt, in Nederland zie ik het nog niet zo, maar het was in Parijs wel duidelijk dat wij in Nederland daarin een uitzondering zijn. Naast A.I. is Skills het nieuwe toverwoord, waarbij het belangrijk is om door te vragen wat mensen precies ermee bedoelen. Er komen heel gave, heel mooie tools op de markt die echt kwaliteit leveren en er zijn veel partijen die een mooi laagje vernis smeren over producten die eigenlijk al over de datum waren.

Naast A.I. is Skills het nieuwe toverwoord.

Daarnaast blijkt er ook rondom DEI nog altijd heel veel te doen en is het verstandig om over de grens te kijken om ontwikkelingen in perspectief te plaatsen, maar vooral ook te leren van wat daar werkt. Uiteraard met het in acht nemen van culturele verschillen.

Meer weten?

Meer weten over de laatste recruitmenttechnologie? Kom op 2 november naar het Nederlandse Recruitment Tech Event, of een week later, op 9 november, naar het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Meer lezen?

(Bovenste) foto’s: Unleash

Dit zijn dé 20 meest schaarse beroepen in 2023 in Nederland

Nederland kampt niet alleen met flinke personeelstekorten, maar ook al langere tijd met een stroomtekort. Zelfs de Efteling heeft er deze winter mogelijk last van. De hele energietransitie dreigt er vertraging door op te lopen. Maar krapte op de arbeidsmarkt en op de energiemarkt gaan hier hand in hand. Want als je dan eenmaal een stroomaansluiting hebt, wie gaat het dan vervolgens voor elkaar krijgen? Op de lijst met meest schaarse beroepen staat de elektricien namelijk met afstand bovenaan.

Een actief baanzoekende elektricien voor gebouwaansluitingen kan kiezen uit 137 (!) open vacatures.

Een gemiddelde actief baanzoekende elektricien voor gebouwaansluitingen kan kiezen uit maar liefst 137 (!) open vacatures (in 1 jaar). Andere zéér schaarse beroepen zijn in Nederland momenteel de productcontroleurs voedingsmiddelen en dranken (waarbij iedere actief baanzoekende de keuze heeft uit maar liefst zo’n 117 open vacatures), en de applicatieprogrammeurs (bijna 79 vacatures per baanzoekende). Deze 3 beroepen hebben een ruime voorsprong op de andere meest schaarse beroepen, zoals die zijn berekend door het Rotterdamse Intelligence Group, op basis van cijfers uit datadashboard Giant.

De volledige top-20

  1. Elektriciens gebouwaansluitingen (137:1)
  2. Productcontroleurs voedingsmiddelen en dranken (117:1)
  3. Applicatieprogrammeurs (79:1)
  4. Verpakkings-, bottel- en etiketteringsmachinebedieners (48:1)
  5. Isoleerders (44:1)
  6. Plaatwerkers (39:1)
  7. Dakdekkers (39:1)
  8. Procesoperators chemische installaties (35:1)
  9. Machinestellers en -bedieners metaalproduktvervaardiging (35:1)
  10. Metaalpolijsters, -slijpers en gereedschapslijpers (32:1)
  11. Constructiewerkers (32:1)
  12. Meubelmakers (27:1)
  13. Elektrotechnici (27:1)
  14. Lassers en snijders (27:1)
  15. Verf- en lakspuiters (26:1)
  16. Monteurs industriële en landbouwmachines (26:1)
  17. Hulparbeiders weg- en waterbouw (26:1)
  18. Werkvoorbereiders, productieplanners en orderbegeleiders (26:1)
  19. Machinestellers en bedieners van houtbewerkingsmachines (25:1)
  20. Bodes, kruiers en bestellers (24:1)

Slimme handjes

Veel technische en industriefuncties dus, in de lijst met meest schaarse beroepen. Dat valt ook Intelligence Group-CEO Geert-Jan Waasdorp op. ‘De slimme handjes en blue collar workers zijn extreem schaars. En de grap is, niemand weet meer precies hoe ze die moeten werven. Dat is overigens een internationaal probleem. Recruiters weten nauwelijks meer hoe ze mensen moeten werven als ze geen LinkedIn, Google of Meta kunnen gebruiken. En blue collar workers zijn op deze kanalen sterk ondervertegenwoordigd en bijna niet in beweging te brengen.’

‘Meer doelgroepkennis en kennis van andere wervingsmethodieken zijn essentieel.’

Dat nog los van het feit dat de arbeidsmarktactiviteit en -mobiliteit van deze doelgroepen sowieso erg laag is, zoals hij constateert. ‘Meer doelgroepkennis en kennis van andere en alternatieve wervingsmethodieken zijn dan ook essentieel’, concludeert Waasdorp. ‘Denk aan zichtbaarheid op mbo-campussen, referrals, zelf opleiden, actief flyeren, inzet van printadvertenties en promotieteams.’

Meer weten?

Ook benieuwd hoe je anders kunt werven dan het traditionele Indeed of LinkedIn gebruiken? In plaats van meer doen van datgene dat iedereen doet, juist het accent zetten op slim en anders werven? Op 16 november belichten we in de Kuip in Rotterdam een dag lang alle mogelijkheden. Lees er hier meer over:

Anders werven

Lees ook

Wim op woensdag: Doe nooit aannames (ook niet over Gouden Regels)

Recent heb ik een onderzoek gedaan naar wat dé Gouden Regel voor recruiters zou moeten zijn. Ik mocht meerdere reacties en inzendingen ontvangen en tevens een leuke discussie op LinkedIn volgen over de zin en onzin van dit soort Gouden Regels. Heerlijk natuurlijk als er een levendige discussie ontstaat over een onderwerp. Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.

Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.

Toch wil ik hier de resultaten bekend maken. Zeker omdat deze nogal treffend zijn, ook kijkend naar de opmerkingen in de eerdergenoemde discussie. Op plaats 3 is geëindigd: wees gewoon open en eerlijk. Wellicht geen Gouden Regel, maar meer een vanzelfsprekendheid. Hoewel het een wetenschappelijk erkend gegeven is dat een gemiddeld persoon echt meerdere keren liegt op een dag. En dan geen leugentje om bestwil, maar oprechte onwaarheden.

Zoek aanneemredenen

Op plaats twee: ga op zoek naar redenen om aan te nemen in plaats van af te wijzen. Dit past mooi in de open hiring-procedures die we links en rechts voorbij zien komen. Waarschijnlijk voor een groot deel vanwege de schaarste, maar een slechte reden kan uiteindelijk ook een blijvend positief effect opleveren.

Met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’.

Maar met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’. Of het nou terecht, goed, nodig, onzin of gewoon blogvulling is, de winnende Gouden Regel krijgt in mijn ogen een geweldige dubbele lading. Doe geen aannames dus. Niet over kandidaten, niet over recruitment. En misschien ook niet over blogs…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Deze 7 nieuwe functies ontstaan nu al door de opkomst van A.I.

Volgens het World Economic Forum zal (onder meer) A.I. tegen het jaar 2027 zo’n 83 miljoen banen vervangen hebben. Maar tegelijkertijd worden er volgens het WEF ook zo’n 69 miljoen nieuwe banen gecreëerd. Wat zijn dat dan voor banen? Het van oorsprong Franse recruitmentbureau Anywr deed er recent onderzoek naar, en komt tot deze 7 nieuwe A.I.-functies:

#1. De Prompt Engineer

Deze hadden we al eerder gehoord. Prompt Engineers zijn eigenlijk al een trendy beroep sinds de opkomst van generatieve A.I., zoals ChatGPT. Ze zijn essentieel voor het ‘fluisteren in het oor van de A.I.’, zoals Anywr het uitdrukt. Oftewel: het formuleren van effectieve vragen om de beste antwoorden te krijgen. Met behulp van taal die is afgestemd op elke A.I.-tool maken ze onderscheid tussen de antwoorden van verschillende systemen, identificeren ze fouten en minimaliseren ze risico’s. Hoewel er nog geen officieel erkend opleidingsprogramma is, hebben sommige scholen al wel bekend gemaakt deze discipline te willen integreren.

#2. De cogniticus

De cognitieve wetenschapsexpert is een soort detective in dienst van A.I. Hij of zij verzamelt, observeert en analyseert gegevens om het menselijk denken te begrijpen en A.I.-systemen te verbeteren. Zijn bevindingen worden gebruikt om te innoveren en krachtiger en intuïtievere A.I.-systemen te maken die de gebruikerservaring verbeteren. Vaak is een achtergrond in computerwetenschappen, cognitieve wetenschappen of wiskunde vereist.

#3. De A.I .Character Designer

A.I. Character Designers zijn verantwoordelijk voor het creëren van fictieve personages voor bijvoorbeeld spraakassistenten en andere A.I.-avatars. Ze geven vorm aan het beeld, de stem en het gedrag van deze personages om ze aan te passen aan de voorkeuren van de gebruiker. Met de opkomst van chatbots en A.I.-avatars heeft dit beroep een veelbelovende toekomst. Ze brengen A.I. tot leven

image by Freepik

#4. De mens-machine-teammanager

Nu A.I. een steeds belangrijker onderdeel van ons leven wordt, wordt de Human-Machine Team Manager essentieel om een effectieve samenwerking tussen kunstmatige en menselijke intelligenties te garanderen. Hij of zij moet ervoor zorgen dat al deze ‘intelligenties’, of ze nu kunstmatig of menselijk zijn, in harmonie samenwerken.

#5. De A.I.-ethicus

De A.I. Ethics Specialist controleert of en zo ja, hoe A.I. voldoet aan ethische principes, zoals privacy, diversiteit, en eerlijkheid. Ze beoordelen de potentiële risico’s van A.I.-innovaties en dragen zo bij aan een verantwoord gebruik van technologie. Er zijn al verschillende trainingen in A.I.-ethiek beschikbaar, op verschillende gebieden zoals filosofie, recht, psychologie en sociologie.

#6. De chatbot-projectmanager

Chatbot Project Managers trainen bots om optimaal te reageren op gebruikersbehoeften, op basis van eerdere interacties. Ze werken samen met ontwikkelaars, ontwerpers en A.I.-experts om realistische en effectieve chatbots te creëren. Een achtergrond in multimedia, IT of business is vaak vereist.

#7. De NLP Engineer

Om natuurlijke, menselijke taal goed te verwerken zijn zogeheten Natural Language Processing (NLP) engineers onmisbaar. Zij ontwikkelen programma’s waarmee de computers en algoritmes menselijke taal kunnen begrijpen en gebruiken. Hun werk is te zien in een verscheidenheid aan toepassingen, van chatbots tot spraakherkenning. Er zijn gespecialiseerde universitaire cursussen beschikbaar voor wie deze carrière wil volgen.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

Waarom bureaus steeds vaker employer branding-specialist worden

In het Amsterdamse DeLaMar Theater waren vorige week honderden employer branders van de hele wereld verzameld voor de World Employer Branding Day. Het wereldwijde evenement, vorig jaar nog in Lissabon, was dit jaar in de Nederlandse hoofdstad neergestreken, en beleefde met ruim 700 bezoekers een uitverkochte editie, net voor in dezelfde stad het dansgeweld van ADE losbarstte (dat met een half miljoen nog nét iets meer bezoekers wist te trekken).

Hoe dan ook, het vlekkeloos verlopen congres, waar sprekers als (ASML), Ted Meulenkamp (Mondelēz) en Marco Dalmeijer acte de presence op het podium gaven, onderstreepte maar eens dat Nederland internationaal een woordje meetelt als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.

(ASML) op het podium.

Effectief wervingsmiddel

En dat is ook met reden: wervingsprofessionals in ons land zien employer branding-campagnes namelijk voor het tweede jaar op rij als het meest effectieve wervingsmiddel dat er bestaat, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek de Stand van Werven 2023. De ondervraagde recruiters bij corporates noemen employer branding zelfs de allerbelangrijkste prioriteit van dit jaar, gevolgd door het wat algemene ‘arbeidsmarktcommunicatie’, maar in elk geval ruim vóór het invullen van vacatures (74 om 65%).

Bij bureaus is het nog iets anders. Aan bureauzijde is het invullen van vacatures nog steeds prioriteit numero uno (62%). Maar ook hier is employer branding aan een duidelijke opmars bezig (59%). Het lijkt een logische beweging. Alleen vacatures vullen is steeds lastiger in de huidige krappe arbeidsmarkt, en dus staat dat tot nu toe zeer rendabele businessmodel onder druk. Logisch dat bureaus de focus dan verleggen. Maar bureaus zien ook steeds meer de langetermijnwaarde in van employer branding, en bewegen daarom ook steeds meer in die richting. Bureaus ontwikkelen zich zo meer en meer als employer branding-specialisten.

Beeld van de vorige World Employer Branding Day

Stijging in campagnes

De trend is ook te zien in het aantal campagnes dat op de arbeidsmarkt wordt afgevuurd. Antwoordde in het onderzoek van 2021 nog slechts 36% bezig te zijn met employer branding-campagnes, dat is in het onderzoek van dit jaar gestegen naar 54%, ongeveer de helft erbij dus. Daar komt bij dat de ondervraagde wervingsprofessionals ook hoog opgeven van de effectiviteit van het middel: 70% schat employer branding in als een bron die ‘zeer effectief’ is, volgens 23% heeft het slechts een ‘gemiddeld’ effect, terwijl slechts 7% het als een ineffectieve wervingsbron beschouwt.

Opmerkelijke trend: bureaus worden niet alleen meer ingezet om vacatures van bedrijven te vullen, maar ook steeds vaker om voor hun de employer branding te verzorgen. Logisch, want recruiters zien employer branding ook als rete-effectief middel.
Medewerkers van Holler (het voormalige JobHoller) op World Employer Branding Day, te midden van de vele sponsors.

Die laatste 7% zal vorige week ongetwijfeld niet in Amsterdam vertoefd hebben (tenminste, niet voor World Employer Branding Day). Maar mochten ze zich toch nog willen laten overtuigen van het belang van goede employer branding, en zijn ze benieuwd hoe dat dan aan te pakken, dan kunnen ze eind november natuurlijk ook nog in Rotterdam terecht, als daar weer een nieuwe masterclass Employer Branding begint… Niet met 700 mensen, zoveel is zeker, maar daardoor wel met meer persoonlijke aandacht voor de vragen van elke deelnemer.

Meer weten?

Volg de Masterclass Employer Branding bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie:

Masterclass

Lees ook

Weer 7 boeiende podcastseries, die je als recruiter niet wil missen

Wie is er nu eigenlijk nog niet op de podcasttrein gesprongen? Uren en uren worden volgepraat met de microfoon aan, en heel vaak is werving en selectie, of de arbeidsmarkt in brede zin het onderwerp. De stroom aan interessante podcasts in het vakgebied blijft dus maar doorgaan. We maakten de afgelopen jaren al eerder overzichten van interessante en kneiterleuke podcasts, en een lijstje met 20 goede podcasts voor recruiters, uit binnen- en buitenland. Maar daarmee is de koek zeker nog niet op. Welke al dan niet helemaal nieuwe luister-initiatieven vielen ons de laatste tijd zoal op?

#1. Indeed

Over de ‘Werken aan groei‘-serie van Indeed schreven we weliswaar al eerder, maar recent kwamen heel wat nieuwe afleveringen naar buiten die toch ook weer het vermelden waard zijn. Zoals die met Loes de Volder (Mama Loes) over Open Hiring en die met Ray Klaassens over wat we als recruiters kunnen leren van de commando’s. Speciale vermelding verdient ook de recente aflevering met Savannah Koomen over de opkomst van groene arbeidsvoorwaarden, en die met Japke d. Bouma vol jeukwoorden en kantoorjargon. And more to come, so stay tuned.

#2. The Herd

In Digitaal Bijpraten, de podcastserie van The Herd, richtten ze zich met name op de agency-recruiters. De hosts van de show, Fabian de Jong en Alen Sirovica, die zich afficheren als ’twee gedreven geesten met een passie voor de agency branche en een onverzadigbare dorst naar inzicht’ willen je in hun podcasts meenemen ‘op een boeiende reis door het dynamische landschap van creativiteit, leiderschap en innovatie’. Ze beloven daarbij ‘geen droge theorieën, maar boeiende dialogen waarin we samen ontdekken wat er écht speelt in de wereld van agencies.’ Benieuwd hoe dat eruitziet? Oordeel vooral zelf: er staan al ruim 60 afleveringen live.

#3. Recruitment Unplugged

Via de mail werden we getipt over een gloednieuwe podcastserie, onder de naam Recruitment Unplugged, waarin de recruiters van Kunneman & Vandenbroek anekdotes delen over interessante sollicitatiegesprekken, grappige cv-blunders en onverwachte wendingen in het wervingsproces. De podcast zich richt op ‘het delen van eerlijke en ongefilterde verhalen en ervaringen uit de recruitmentwereld’, aldus de betrokken online marketeer Karim Lemqaddem. Om de 2 weken beloven de recruiters een nieuwe aflevering, die ook via YouTube ondersteuning krijgt.

#4. Recruitment Podcast

En ja, zo zijn er dus nog altijd meer die het podcastformat ontdekken. Zo ook host en corporate recruiter Richard Resida, die zichzelf heeft voorgenomen maandelijks nieuwe content toe te voegen, onder de helaas weinig vernieuwende naam ‘De recruitment podcast. De inhoud van die podcast duidt echter wel op een vernieuwende blik, en Resida heeft bijvoorbeeld voor de eerste aflevering al een gesprek opgenomen met Enrico Heidelberg en Bas van de Haterd over A.I. in recruitment. En er is – ook leuk – een audiocolumn van innovator Saskia Nijs, volgende maand ook een van de sprekers van Anders Werven in 2024.

#5. Raaak Praaat

In april dit jaar begonnen, maar nu al meer dan 30 afleveringen. Dat is dus meer dan 1 per week. Voorwaar een knappe prestatie van Andreas Bouman, die dus meer dan wekelijks met werkexperts van binnen én buiten de uitzendbranche in gesprek gaat over hun vak. De podcast is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in de flexmarkt, maar zeker ook voor directeuren, HR-managers en leidinggevenden. Mensen als recruiter/influencer Jesse Geul, ABU-directeur Jurriën Koops en employer branding-specialist Annemiek Bourgonje-Van Klaveren kropen al achter de microfoon.

#6. Revolutie in HR-land

De collega’s van PW. brachten recent een podcastserie naar buiten die nu eens niet belooft eindeloos te duren, maar gewoon een afgebakend geheel is: drie afleveringen, en daarmee klaar. Het onderwerp: revolutie in HR-land. Oftewel: ChatGPT, en welke invloed dat op het HR-landschap heeft, aan de hand van gesprekken met experts als Thomas Mulder, HR-directeur bij VodafoneZiggo, Jessy Verdooren, corporate recruiter bij verzekeringsmakelaar Schouten Zekerheid, en Maarten Renkema, universitair docent HRM aan de Universiteit Twente.

Meer over A.I. en recruitment?

#7. All About HR

Ook in het Engels is er natuurlijk genoeg interessants te beluisteren. Zoals de All About HR-podcast, waarin de Nederlandse Neelie Verlinden (van de Rotterdamse Academy to Innovate HR) haar luisteraars bijpraat over ontwikkelingen variërend van de Metaverse tot hoe je HR opzet in start-ups. Helaas al sinds december 2022 geen nieuwe afleveringen meer. Maar het terugluisteren nog wel waard.

Bonus #1. Talent Intelligence Collective Podcast

De laatste maanden hadden we het veel over het belang van het thema Talent Intelligence. En zoals dat gaat, dan is daar natuurlijk ook al een podcast over. TI-goeroes Alan Walker, Toby Culshaw en Alison Ettridge gaan daarin – samen met interessante gasten – al ruim 3 jaar en meer dan 25 afleveringen op zoek naar mooie voorbeelden van toepassingen van dit snel groeiende vakgebied. Dit alles onder, voor de fijnproevers, Friends-achtige titels.

Bonus #2: Science of Personality

Zijn er eigenlijk ook nog interessante podcasts over het selectiedeel van werving en selectie? Jazeker. Neem The Science of Personality Podcast, een podcast van Hogan Assessments, waarin Chief Science Officer dr.Ryne Sherman steeds nieuwe onderdelen van de persoonlijkheidspsychologie behandelt, al dan niet in gesprek met diverse (academische) gasten. Niet altijd (alleen maar) met een recruitment-invalshoek, maar vaak wel. En dat in een inmiddels bewonderenswaardige reeks van meer dan 100(!) afleveringen, sinds juni 2020.

Bonus #3: The Candidate Experience Podcast

Oké, vooruit, doen we er nog eentje. Want ook over de Candidate Experience wordt af en toe best een interessant gesprek gevoerd. Zoals je dat bijvoorbeeld kunt volgen bij host Chuck Solomon, die namens Kyle en Chris, de broers en oprichters van Amerikaanse start-up candidate.fyi, diverse discussies leidt met allerlei experts op het gebied van de hele candidate journey, van sollicitatie tot onboarding. Al sinds maart 2019, dus wie helemaal op de hoogte wil zijn, heeft heel wat uurtjes terug te luisteren.

Iets gemist?

Hebben we toch nog iets gemist? Laat het weten!

Lees ook

Grappig: hoe opkomst ChatGPT juist leidt tot flink groeiende vraag naar… schrijvers

Ben je niet bang voor je baan? Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er weinig vragen die professionele schrijvers vaker gesteld krijgen. De teksten van de A.I.-tool zijn immers zó goed, dat tekstschrijver binnenkort wel eens een uitstervend ras zou kunnen zijn, zo wordt wel eens gedacht. In werkelijkheid is juist het omgekeerde het geval: nooit eerder waren schrijvers van teksten zo gewild. In een ranglijst van Freelancer.com van de snelst groeiende freelance beroepen staan ze fier op nummer 1.

Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren.’

‘Hoe verder de ontwikkelingen van artificial intelligence gaan, hoe groter de behoefte aan menselijke creativiteit’, zo tekenen de onderzoekers op. ‘Kunstmatige intelligentie voedt een hausse in contentcreatie, met name gericht op schrijf-, marketing- en videoproductievaardigheden’, aldus Freelancer.com-CEO Matt Barrie, in een persverklaring. ‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren sneller dan ooit tevoren.’

Meer tekst, graag!

Ook andere ‘marketing’-functies zijn in opkomst, maar het blijken toch vooral de contentcreators en tekstproducenten naar wie nu veel vraag is. De totale top-5 van Freelancer.com, voor het derde kwartaal van dit jaar:

  1. Copy typing (plus 28,7% naar 8.213 vacatures)
  2. Word (plus 24,8% naar 5.485 vacatures)
  3. Search engine marketing (plus 24,1% naar 2.881 vacatures)
  4. Copywriting (plus 23,8% naar 10.817 vacatures)
  5. Ghostwriting (plus 23,1% naar 7.852 vacatures)

Ook videoproductie zit trouwens in de lift, met over het hele jaar berekend groeipercentages variërend van 58 tot 77%, voor vacatures in bijvoorbeeld videografie en videoproductie. ‘A.I. kan creativiteit nog niet vervangen’, kopt het bedrijf daarom zelf boven de opvallende resultaten.

‘A.I. kan creativiteit blijkbaar nog niet vervangen.’

Matt Barrie: ‘Zelfs nu meer bedrijven zich tot A.I. wenden om content te maken, is de vraag naar menselijke schrijvers om manuscripten te redigeren, SEO-geoptimaliseerde blogposts te schrijven en scripts op te stellen voor creatieve projecten sinds begin dit jaar toegenomen. We zagen een soortgelijke trend in het eerste kwartaal, toen creatieve designbanen floreerden, ondanks dat de belangstelling voor generatieve A.I. verdrievoudigde.’

En niet eens slecht betaald

Zet de opkomst van ChatGPT dan in elk geval wel de tarieven onder druk? Ook daar heeft het weinig schijn van. In veel gevallen kunnen schrijvers overal vandaan werken en hun eigen uren bepalen, zolang ze hun deadline maar halen, volgens FlexJobs. En hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je je tarief kunt vaststellen: schrijvers op Freelancer.com vragen tot 250 dollar per uur. Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Het is een trend die wordt bevestigd door een andere freelance marktplaats, Fiverr. Hoofd verticals en innovatie Yoav Hornung zegt dat het platform vraag blijft zien naar algemene schrijfdiensten, zoals boekredactie, maar ook meer interesse in het inhuren van freelancers voor A.I.-gerelateerde schrijfdiensten, zoals A.I.-contentredactie. Die banen zagen vorig kwartaal een stijging van 80%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.

Bron: Reddit

‘A.I. content is ook niet alles’

Neem de 28-jarige Gabrielle Gerbus, freelance tekstschrijver en SEO-specialist die haar tijd verdeelt tussen Thailand en Los Angeles. Aanvankelijk was ze ‘een beetje bang’ voor de impact die AI zou hebben op haar kansen op de arbeidsmarkt, geeft ze toe. Maar ze besloot A.I. in te zetten in haar professionele schrijfwerk en leerde de fijne kneepjes van ChatGPT en andere generatieve A.I.-tools, zodat ze A.I.-contentredactie aan haar portfolio kon toevoegen. Ze vraagt 100 dollar (en meer) voor deze service. Een markt die sinds de introductie flink is gegroeid, zegt ze. ‘Omdat bedrijven best beseffen dat A.I.-content ook niet alles is.’

‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten.’

In een lang essay onder de leuk woordspelige titel AI know what you did last summer schreef Matt Barrie al eerder dat de nieuwste A.I.-technologieën werk niet vervangt, maar dat freelancers zich wel moeten aanpassen. ‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten. Illustratoren worden cinematografen. Schrijvers worden redacteuren. Softwareontwikkelaars worden productmanagers. Afgestudeerden leiden nu een onderzoeksgroep.’ Hij benadrukt dat A.I. in die zin ook een grote kans is voor freelancers en stelt dat A.I.-gestuurde freelancers uiteindelijk de winnaars zullen zijn.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

De next step in candidate experience: op sollicitatiegesprek in een ‘droomkamer’

Fietsend, wandelend, of zelfs skiënd solliciteren, we kwamen het de afgelopen jaren allemaal al tegen. Maar ook binnen valt er van een sollicitatiegesprek best een betere ervaring te maken dan je kandidaat te moeten ontvangen in het vergaderzaaltje met tl-licht aan het eind van de gang. Zie Personato, bekend recruitmentbureau uit Limburg, dat deze maand liefst zes ‘droomkamers’ inrichtte om sollicitanten in te mogen verwelkomen. Wat moeten we ons bij zo’n droomkamer voorstellen?

Het gaat om ‘zes verschillende gethematiseerde ruimtes waar onze consultants vanaf nu dagelijks sollicitatiegesprekken voeren met kandidaten’, legt marketingmanager Sigi Scheepers uit. ‘Een interactieve ruimte vol beleving, waar ál jouw zintuigen worden getriggerd. Geur, kleur, licht, geluid, aanraken, visueel/zicht, smaak, het is er allemaal. Zó kun jij gaan ontdekken wat de ideale droombaan is voor jou, durf je uit die droom te stappen én er werkelijkheid van te maken.’

Waardewoorden

Een sollicitatiegesprek in een ‘droomkamer’ moet kandidaten volgens haar een totaal andere beleving bieden vergeleken met een ‘gewone spreekruimte’. Ze noemt het een manier om tegemoet te komen aan de veranderende arbeidsmarkt. ‘Tijd om te dromen, te fantaseren.., over wat jij wil bereiken. Hier gaan we niet alleen met je in gesprek over wat je (onbewust) nastreeft en hoopt te vinden in je carrière, maar laten we jou ook het ultieme gevoel van verbondenheidbalans, erkenning, vrijheid, uitdaging en ontwikkeling ervaren.’

Het waardewoord ‘Vrijheid’ kent een soort bioscoop als droomkamer. Dit onder het motto: neem de regie in handen en maak je éigen keuzes, word weer de regisseur van je eigen film.

Bij Personato zijn ze sinds 2020 volop bezig met de principes van neuromarketing, mede dankzij inhouse trainer en expert beïnvloedingspsychologie Hein Heijen. Daarbij gaat het onder meer om het achterhalen van de ‘waardewoorden’ van kandidaten: datgene waarmee ze uitdrukken wat ze (on)bewust nastreven en hopen te vinden in een nieuwe baan. Rondom de zes meest voorkomende van die waardewoorden is steeds een aparte droomkamer gebouwd. Scheepers: ‘Vóórdat de kandidaat op gesprek komt, proberen we zijn/haar waardewoord te achterhalen, waardoor we weten in welke droomkamer hij/zij plaats mag nemen.’

Metaforen

‘Sensory (neuro)marketing’ noemen ze het hier. Per waardewoord is in elke droomkamer een metafoor of thema gecreëerd. ‘Zo worden al jouw zintuigen geprikkeld en voel, ervaar en beleef jij dit waardewoord volledig tijdens het sollicitatiegesprek. Deze zes waardewoorden zien wij het meest voorkomen bij onze doelgroep van vooral hoger opgeleide professionals, die wij dagelijks spreken. Iedereen herkent zich wel ergens in.’

Voor het thema ‘Verbondenheid’ is een soort kroeg ingericht.
Voor het waardewoord Ontwikkeling kun je terecht in de studeerkamer: ‘Verrijk je kennis, investeer in jezelf en blijf ontwikkelen.’
Voor het waardewoord Uitdaging is een interactieve berghut als droomkamer ingericht. Scheepers: ‘Je voelt de adrenaline al, want je gaat bijna beginnen aan de klim naar de top!’
Voor het waardewoord ‘Balans’ zoekt de droomkamer inspiratie bij yin/yang: ‘Vind jouw innerlijke rust, breng het evenwicht terug in joúw werk/privébalans.’
En dan hebben we tot slot nog de droomkamer van ‘Erkenning’, een ware kleurexplosie. Scheepers: ‘Jezelf erkennen betekent kleur bekennen. Wie ben jij en wat past bij joú?’

Lees ook

ABN Amro: ‘Jongeren steeds veeleisender – en dat wordt alleen maar meer’

‘Personeelskrapte van historische proporties’. ‘Veel werk kan simpelweg niet worden uitgevoerd’. ‘Voor werkgevers op zoek naar personeel geldt dat zij geen andere keus hebben dan flexibel te zijn.’ Behoorlijk grote woorden in de Stand van Zakelijke Dienstverlening, een nieuw rapport van ABN Amro dat stilstaat bij de nog steeds bijzondere huidige situatie op de arbeidsmarkt. Want de grootste krapte van vorig jaar mag dan voorbij lijken, dat wil niet zeggen dat het er de komende jaren makkelijker op wordt om goede mensen aan te trekken, aldus de bankiers. De schaarste is immers écht structureel. En de spanning dus niet zomaar weg.

Het tekort aan mensen op de arbeidsmarkt is écht structureel. Dat heeft onder meer als gevolg dat jonge mensen steeds veeleisender (kunnen) worden, constateert ABN Amro in een nieuw rapport. 

Dat de economie afkoelt? En dat er (met ruim 10 miljoen) nog nooit zoveel mensen in Nederland aan het werk zijn geweest als nu? Dat neemt niet weg dat het aantal vacatures nog altijd het aantal werklozen ruim overstijgt, aldus het rapport, waaraan onder meer sectoreconoom Han Mesters heeft meegeschreven. Niet gek dus dat vacatureborden nog altijd ‘niet zijn weg te denken uit het straatbeeld’. Of dat de overheid – paradoxaal genoeg – steeds meer geld overhoudt, omdat het beloofde werk vanwege personeelstekorten niet kan worden uitgevoerd. ‘Onderuitputting‘, zoals dat in jargon heet.

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:

Trends

Ja, vrouwen gaan echt véél meer online shoppen, terwijl mannen veel meer sport kijken

Zijn alle clichés dan ook wáár? Je zou het bijna geloven, als je kijkt naar recent onderzoek van Intelligence Group naar de favoriete media van werkenden en werkzoekenden. Online shoppen? Vrouwen doen het 40% meer dan het gemiddelde van de beroepsbevolking, zo blijkt. Influencers volgen? Ook hier is de vrouw duidelijk in de meerderheid (+31% tov gemiddelde). Net als bij luisterboeken (+39%), (digitale) boeken en magazines lezen (+28%), en door sociale media heenscrollen (+22%).

Waar besteedt de man dan meer tijd aan? Weinig verrassend: sport kijken.

En waar besteedt de man dan de meeste tijd aan? Weinig verrassend: sport kijken. Livestreams kijken. En gaming. Tenminste: in verhouding tot de vrouwen. Want bij beide groepen is het toch het ouderwetse en vrij algemene ‘TV kijken’ dat op nummer 1 staat als mediabesteding, gevolgd door streamingdiensten als Netflix en Disney+, en pas daarna sociale media, gevolgd door online muziek luisteren en de good old radio. Iets moderners als podcasts luisteren? Dat antwoordt ongeveer de helft van het aantal mensen dat radio als een van de favoriete mediabestedingen invult.

Het blijken de jongeren die de meeste tijd besteden aan gaming, podcasts en influencers.

Dat radio luisteren blijkt trouwens wel iets dat vooral te zien is onder de groep 50-plussers (38% meer dan gemiddeld), net als de krant lezen meer iets voor de oudere generatie is (+65%), alsmede tv kijken (+25%). Weinig verrassend is misschien ook dat jongeren tot 30 jaar significant vaker aandacht geven aan sociale media (22% meer dan gemiddeld), aan podcasts (+41%), gaming (+47%) en influencers volgen (+103%).

Academici luisteren podcasts

Naar opleidingsniveau bekeken lopen de mediabestedingen ook redelijk naar verwachting. Zo geven de academici een relatief grotere voorkeur aan voor podcasts, luisterboeken en educatie (via app, website, online workshop, webinar), en relatief minder voorkeur voor tv kijken en radio. Terwijl de vmbo’ers juist weer relatief hoog scoren op gaming, tv kijken, radio en sport kijken. Opvallend: bij alle opleidingsniveaus is tv kijken (nog) favoriet, behalve bij de wo’ers, die relatief nóg vaker aangeven het meeste tijd te besteden aan streamingdiensten.

Laatstejaars studenten besteden meer aandacht aan zelf content maken en delen.

De cijfers zijn ook uitgesplitst naar werkenden, laatstejaars studenten en werklozen. Dan valt bijvoorbeeld op dat laatstejaars studenten – zoals waarschijnlijk wel verwacht – minder vaak tv kijken en minder de krant lezen, maar daarentegen wel significant meer dan gemiddeld korte video’s bekijken, livestreams volgen, podcasts luisteren, influencers volgen, gamen en ook aan zelf content maken en delen. Werkenden scoren vaak net op of onder het gemiddelde, met radio als enige (kleine) uitschieter naar boven (+5% meer dan gemiddeld). Maar misschien wordt hier de radio op de werkvloer ook wel meegerekend.

Uitgesplitst naar beroepsgroep

De cijfers zijn ook uitgesplitst naar diverse beroepsgroepen. Misschien is het daarbij niet zo verrassend dat mensen in de communicatie/journalistiek en mensen in de sector design veel vaker aangeven in de vrije tijd ook zelf content te maken (beide groepen ruim 2x zoveel als de rest van de beroepsbevolking). Opvallender is mogelijk dat het juist de mensen in de horeca zijn die significant vaker aangeven aan educatie te doen (al kan dat natuurlijk ook met de overpopulatie aan studenten in deze beroepsgroep te maken hebben).

Juist journalisten én HRM-professionals kijken beduidend minder sport dan het Nederlands gemiddelde.

Ook best opvallend: juist marketeers zeggen vaak influencers te volgen (21% vs  beroepsbevolking 8%), en inkopers kijken veel meer sport (26% vs beroepsbevolking 15%). Sport kijken is dan weer een stuk minder populair bij nog altijd typische vrouwenberoepen als kappers, schoonheidsspecialisten, verpleegkundigen en sociaal/maatschappelijk/agogisch werk. Al vallen hier trouwens ook nog twee groepen bijzonder op: juist journalisten en communicatiespecialisten én HRM-professionals blijken beduidend minder sport te kijken dan het Nederlands gemiddelde.

Meer weten?

Met je recruitmentmarketingstrategie kun je gericht inspelen op de interesses van je doelgroep. Wil je weten waar jouw doelgroep zich online bevindt? Het dashboard Giant van Intelligence Group biedt hierin inzicht. Neem zelf vrijblijvend een kijkje en ontdek wat Giant voor jou kan betekenen.

Lees ook

BREAKING: YoungCapital neemt belang in Timetohire

‘Als er nu één uitzendorganisatie aansluit op de onze, dan is het wel deze’, zegt Timetohire-medeoprichter Edwin de Jonge over YoungCapital, dat zich sinds 9 oktober officieel mede-aandeelhouder van het bedrijf mag noemen. ‘Het entrepreneurship dat je bij ons ziet, zie je bij hun ook. We zijn heel blij, en krijgen onwijs veel energie van deze samenwerking.’

‘Het entrepreneurship dat je bij ons ziet, zie je bij hun ook.’

De gesprekken tussen de twee bedrijven lopen ongeveer een half jaar, vertelt De Jonge. Vanuit YoungCapital waren oprichters Bram Bosveld, Rogier Thewessen en Hugo de Koning aangesloten, alsmede commercieel directeur Rob Groot. Een maand of 3 geleden ondertekenden ze een letter of intent, waarna een due diligence volgde. En vanaf vandaag mag het dus wereldkundig gemaakt worden.

Nieuwe formule vinden

Veel uitzendbureaus zijn momenteel op zoek naar nieuwe formules, ziet De Jonge. ‘Juridisch verandert er veel, waardoor het traditionele uitzenden onder druk staat. De duur en flexibiliteit gaat eraf. Veel werkgevers maken een afweging naar vast. Daardoor zoeken veel uitzenders nu een formule om hoger in de waardeketen te komen. Recruitment Process Outsourcing, of RPO, past daar mooi in natuurlijk.’

‘Veel uitzenders zoeken nu een formule om hoger in de waardeketen te komen. Recruitment Process Outsourcing past daar mooi in.’

Ook voor Timetohire is de participatie van YoungCapital een enorme kans, aldus De Jonge. ‘Wij krijgen er nu in één keer 2.000 potentiële klanten bij. En heel veel mensen die wij hierin kunnen opleiden, en die bij ons nieuwe kansen kunnen krijgen. Als we maar bij een paar procent van al die klanten iets kunnen gaan doen, gaat dit al enorm veel werk opleveren.’ Nu al heeft Timetohire ongeveer 10 mensen in dienst die eerst bij YoungCapital gewerkt hebben, vertelt hij. Dat zullen er de komende tijd mogelijk dus nog heel wat meer worden. ‘Er zijn gewoon heel veel synergievoordelen.’

Aanhoudende krapte

Rogier Thewessen, medeoprichter van The Works en YoungCapital: ‘Door langdurige aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is er een steeds grotere behoefte van bedrijven om ondersteuning te krijgen met de werving van de vaste medewerkers. Daar sluit de visie en dienstverlening van Timetohire naadloos op aan. Met deze participatie verbreden we onze diensten en kunnen we klanten nog beter ondersteunen in het werven en behouden van personeel.’

‘Met deze participatie kunnen we klanten nog beter ondersteunen in het werven en behouden van personeel.’

Milad Zandi, medeoprichter van Timetohire, vult aan: ‘Wij zien onszelf als challenger van de traditionele recruitmentsector. Wij ondersteunen organisaties met kennis en expertise langs de gehele candidate journey. Daarin vinden we een perfecte partner in The Works. Het is de ambitie om RPO-marktleider te worden in Europa en met deze verbreding nog meer waarde toe te voegen aan de snel veranderende sector.’

Lees ook