6 dingen die iedere recruiter moet weten over de Candidate Experience

Peter Boerman Op 15 juni 2015
Gem. leestijd 3 min 2591x gelezen
Deel dit artikel:
6 dingen die iedere recruiter moet weten over de Candidate Experience

De meerderheid van de werkgevers onderschat de businessimpact van de Candidate Experience.

Kandidaten zijn echter écht minder bereid om producten te kopen van bedrijven die hen slecht behandeld hebben tijdens een sollicitatie. En andersom zijn kandidaten die een goede ervaring gehad hebben juist bereid een láger salaris te accepteren dan ze anders gedaan zouden hebben.

Communicatie

Dat blijkt uit een onderzoek van CareerBuilder (de 2015 Candidate Behavior study) onder ruim 5.000 werknemers en ruim 2.000 recruiters. ‘Kandidaten verwachten tegenwoordig continue communicatie van bedrijven tijdens het sollicitatieproces, en als bedrijven niet aan deze verwachting tegemoetkomen, kan dat schadelijk zijn voor de omzet’, zegt Rosemary Haefner, CHRO bij de Amerikaanse vacaturesite. ‘Kandidaten vergeten het niet als bedrijven hen niet beantwoorden, of als ze hen niet op de hoogte houden van het proces, of geen follow-up aan een gesprek geven.’

Zes feiten

Dit zijn de zes feiten die volgens CareerBuilder élke recruiter zou moeten weten over de Candidate Experience:

  • Feit #1. De Candidate Experience is belangrijker dan je denkt

Volgens het onderzoek denkt 82 procent van de werkgevers dat een slechte sollicitatie-ervaring nauwelijks invloed heeft op het bedrijf. In realiteit zeggen juist veel kandidaten minder te zullen kopen van een bedrijf na een slechte ervaring: 58 procent van de kandidaten zegt dat als ze geen reactie op een sollicitatie hebben gehad, 69 procent als ze tijdens het interview een slechte ervaring hebben gehad, en 65 procent als ze na een sollicitatiegesprek niets meer horen. Het omgekeerde geldt volgens het onderzoek ook: kandidaten met een goede ervaring zeggen méér geneigd zijn te kopen van het betreffende bedrijf.

  • Feit #2: Bedrijven missen kansen om zich met kandidaten te verbinden

Kandidaten gebruiken gemiddeld wel 18 kanalen als ze een (nieuwe) baan zoeken, van jobboards tot sociale media, en van online referrals tot search engines. Maar de meeste werkgevers (58%) gebruiken geen tracking- of coding-technologie om te kijken waar hun kandidaten vandaan komen en zo te ontdekken wat de waarde is van hun marketinginspanningen. Zo missen veel bedrijven kansen om zich met kandidaten te verbinden.

  • Feit #3: Kandidaten verwachten dan ze meestal krijgen

Meer dan de helft van de werkgevers (52%) antwoorden minder dan de helft van de kandidaten die solliciteren. Wat zij niet beseffen is dat niet alleen álle kandidaten minstens een automatisch antwoord op de sollicitatie verwacht, maar dat ook 84 procent een persoonlijke mail verwacht, en 52 procent zelfs een telefoontje. Zo’n 25 procent van de kandidaten verwachten zelfs bij negatief nieuws (geen uitnodiging voor een gesprek) dat tóch persoonlijk van de werkgever te horen.

  • Feit #4 Continue communicatie is cruciaal

Van alle kandidaten verwacht 36 procent dat ze tijdens het sollicitatieproces van de voortgang op de hoogte worden gehouden, en 41 procent verwacht het snel te horen als ze na een gesprek het niet zijn geworden. Toch communiceert slechts 26 procent van de werkgevers proactief met kandidaten over de fase van het proces waar ze in zitten. Zelfs als ze het al tot de gesprekken hebben gehaald, tasten nog veel kandidaten in het duister: 73 procent van de sollicitanten zegt zelfs na een gesprek nog niet te horen hebben gekregen waarom ze het niet zijn geworden.

  • Feit #5 Kandidaten zijn gefrustreerd over het sollicitatieproces

Van de kandidaten zegt 45 procent dat solliciteren de laatste 5 jaar ‘moeilijker’ is geworden. Van hen zegt 57 procent dat het proces te veel is geautomatiseerd en persoonlijk contact ontbeert, 51 procent is gefrustreerd over het feit dat ze geen idee hebben waar ze in het proces zitten, en 50 procent zegt dat er tegenwoordig te veel stappen in het proces zitten.

  • Feit #6: Kandidaat is bereid lager salaris te accepteren bij positieve ervaring

Meer dan 3 op de 4 kandidaten (77%) zegt bereid te zijn een tot 5 procent lager salaris te accepteren dan ze hadden verwacht als de werkgever een uitstekende kandidaatervaring biedt tijdens het sollicitatieproces. Nog meer mensen (83%) zeggen dit zelfs te doen als het bedrijf een reputatie van goede werkgever heeft. Kandidaten accepteren zelfs een lager salaris als het bedrijf veel positieve pers gehad heeft (69%) en goede online reviews (73%).

Employer branding

Al deze bevindingen onderstrepen volgens CareerBuilder het belang van een sterk employer brand. Meer dan 52 procent van de werkgevers zegt géén duidelijk werkgeversmerk te hebben, wat volgens de onderzoekers de andere 48 procent een duidelijk concurrentievoordeel geeft waar het gaat om het vangen van het beste talent – tegen competitieve tarieven.

Foto via Flickr.com

Kom naar de bootcamp

Ook werken aan uw employer branding? Kom dan begin oktober naar de (NIEUWE!) Bootcamp van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Klik hier voor meer informatie of schrijf u direct in.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners