Eerste indruk nog veel sterker dan gedacht

Peter Boerman Op 03 maart 2014
Gem. leestijd 2 min 2757x gelezen
Deel dit artikel:
Eerste indruk nog veel sterker dan gedacht

De eerste indruk die iemand maakt is nog veel sterker dan over het algemeen gedacht. En online is die indruk ook nog eens negatiever dan in real life.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de universiteit van Toronto. Zelfs als mensen vooraf informatie over iemand kregen, was de eerste indruk die ze van een foto kregen vaak nog bepalender. Werd bijvoorbeeld vooraf gezegd dat iemand hetero was, als de eerste indruk van zijn of haar foto voor de kijker was: ‘Die is homo’, dan geloofde de kijker dat laatste. Kennis is dus blijkbaar macht, maar wordt door ons onderbewuste ook net zo makkelijk terzijde geschoven.

Inspanning

Onderzoeker Nicholas Rule keek ook naar betrouwbaarheid. Ook hier bleek iemands gezicht bepalender voor ons oordeel dan feitelijke informatie, zelfs als die informatie in tegenspraak met elkaar is. ‘We beoordelen boeken op hun cover’, aldus onderzoeker Nicholas Rule. ‘Met enige inspanning kunnen we dit voor een deel verhelpen, maar we moeten daar wel continu ons best voor doen. En hoe minder tijd we hebben om te beslissen, hoe meer we geneigd zijn onze intuïtie te volgen, en de feiten te negeren.’

Online fotootje

Het blijkt ook uit te maken hoe we die eerste indruk krijgen: face-to-face of via een online fotootje. Als we afgaan op iemands Facebook-profielfoto krijgen we significant vaker een negatieve indruk van iemand dan als we iemand in het echte leven ontmoeten. Dat blijkt uit het onderzoek van Jeremy Biesanz van de universiteit van British Columbia, gepresenteerd op hetzelfde  jaarcongres van de Society for Personality and Social Psychology (SPSP) in Austin, waar 3.500 psychologen bij elkaar komen.

In levende lijve

‘Als je een goede eerste indruk wilt maken, is het cruciaal dat je dit in levende lijve doet’, zegt Biesanz. Samen met collega’s deed hij drie uitgebreide onderzoeken naar de accuratesse en vertekening in de oordelen van mensen in verschillende omstandigheden: van video tot speeddates, en van Facebook-foto’s tot iemand slechts observeren.

Even accuraat

Uit die onderzoeken blijkt dat de indruk die van iemand ontstaat steeds vrijwel even accuraat is. Of iemand extrovert of introvert is, dat zie je op een video bijvoorbeeld even duidelijk als in een gesprek, zo zegt Biesanz. Maar er is wel een verschil: ‘Hoe passiever de indruk wordt gevormd, hoe negatiever hij is. Vinden we iemand bijvoorbeeld arrogant, dan vinden we hem op video véél arroganter dan als we even met hem een gesprekje aangaan.’ Bij passieve eerste indrukken is er daarom een substantiële vertekening, concludeert Biesanz. Actief kijken dus, en zelf in gesprek gaan, is zijn devies. Dan blijkt iemand namelijk vaak best mee te vallen…

Foto via Flickr.com

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners