Hoe innovatief is de recruitmentsector nou eigenlijk echt?

Martijn Smit Op 06 september 2018
Gem. leestijd 4 min 1688x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe innovatief is de recruitmentsector nou eigenlijk echt?

Deze week vond bij Recruiters United het innovatie-evenement plaats. Mooie verhalen, maar waar bleef de echte innovatie, vraagt Martijn Smit zich af.

Ik kon het deze week niet laten om mijn schoolreisje te maken naar het jaarlijkse Recruitment Innovation-evenement van Recruiters United. Het event waar ik vorig jaar zelf dagvoorzitter was, dat mocht ik toch niet missen? Heel even werd het Gustav Mahler-plein het Gusta Recruitment Plein. In een stampvolle zaal bij de ABN Amro was weer het neusje van de recruitment-zalm van Nederland aanwezig.

De programmering beloofde dan ook veel goeds. Ik had voor de gelegenheid zelf een vrolijk bloemetjes-overhemd aangetrokken, met als gevolg dat vier mensen aan mij vroegen of Bas Westland wel wist dat ik zijn kledingkast had geplunderd.

Waarom geen live Escape Room?

De eerste spreker zou eerst het ‘hoofd talenten kietelen’ zijn van ABN Amro zelf, maar die kon uiteindelijk niet, en dus werd het Wouter Smit. Ook leuk. Zijn presentatie van de escape room-app voor jong talent was briljant, en hij had ook een leuke omschrijving van de candidate journey en een soepel verhaal. Ik vind wel dat ABN Amro een fantastische kans heeft laten liggen. Als ik ‘hoofd talenten kietelen’ zou zijn, had ik bij ABN Amro een live fysieke escape room gedaan met 250 recruiters. Dat je pas de zaal uit mocht als je een data-analist voor ze gesourced had. Dát was pas innovatief geweest.

Verhaal dat kietelt op de juiste plekken

Daarna kwam Menno Lanting met een inspirerend verhaal. Hij heeft mij gekieteld op plekken waar ik graag gekieteld wil worden. Als die hard recruiter miste ik echter wel de aansluiting met het werkveld. Daarnaast weten wij allemaal dat innovatie in deze markt constant noodzakelijk is. Hoe vaak willen we dat nog horen?

Wij weten allemaal dat innovatie in deze markt noodzakelijk is. Hoe vaak willen we dat nog horen?

Ik moet heel eerlijk zijn: het verhaal van VodafoneZiggo heb ik vervolgens gemist. Dat kwam zo: ik werd gebeld door een opdrachtgever over een go live en moest de zaal uit, want ik had binnen geen bereik met mijn Vodafone-abonnement. Wat mij later ook parten zou spelen in de quiz van Indeed. Sorry, Dorien Hendriksen, senior Employee Journey Manager, je verhaal over design thinking hoor ik dus graag nog een andere keer.

Wat gaat Google for Jobs brengen

Het verhaal van Endouble over Google for Jobs was daarna wel weer meer dan leuk. Voor veel mensen was het denk ik ook best innovatief. Het viel mij wel op dat Richard Jonkhof een kwartier spreektijd had, maar volgens mij zeker een uur aan tekst had.

Voor mij was de materie rondom Google for Jobs overigens niet geheel nieuw. Ten eerste omdat het ATS dat ik in de markt zet bij HROffice al volledig is gebouwd met de komst van Google for Jobs in gedachten. Ten tweede ben ik van mening dat een beetje recruiter al precies moet weten wat Google for Jobs gaat brengen en welke invloed het gaat hebben op ons vak.

Van mij geen lofzang op de chatbot…

Toen was Jan van Dijk van Octas aan de beurt. Ik ken Jan nog toen hij een bos met krullen had. Jan en ik zijn vroeger zelfs collegae geweest. De tooling van Joboti is mooi, maar voor iemand die altijd zegt dat persoonlijk contact met kandidaten leading moet zijn, zou het vreemd zijn als ik hier een lofzang zou houden over het gebruik van een chatbot in een wervingsproces.

ik vind dat een beetje recruiter al precies moet weten welk effect Google for Jobs gaat hebben

Over dus naar Sander de Bruijn, de volgende spreker. In de categorie kort maar krachtig. Mooi onderzoek dat hij presenteerde, maar ik zag niet echt de innovatieve waarde. Een onderzoek is immers al verouderd zodra je het hebt afgerond…

sara cauwenbergh innovatiefVlaamse verrassing

Daarna was het podium aan een andere vacaturesite; Indeed. Normaal komt in zo’n geval Anouk Kon, maar die kon nu niet. Dus had Indeed een Vlaamse verrassing gestuurd in de persoon van Sara Cauwenbergh. Die de Indeed Academy ging aanprijzen. Ze noemen het zelf trouwens ook ‘een producttraining’. Het leukste was nog dat zij, zoals zij het noemde, “een voorsmaakje” gaf van de academie. Ik zie het niet echt als een ‘academy’, het is meer een: Hoe gebruik je Indeed voor dummy’s. Voor mij is er op arbeidsmarktcommunicatie maar één academie en die is van Martijn Hemminga en bestaat ook al ruim 10 jaar.

Waar bleef de echte innovatie?

Wellicht ben ik dan toch een zeurende recruitment-opa geworden. Misschien denk ik bij te veel dingen: “Oude wijn in nieuwe zakken”. Maar waar bleef nou de echte innovatie in de sector? Hetgeen ik zelf als meest innovatief heb ervaren, is dat Jaap Rip tegenwoordig een baard heeft. De enige echte conclusie van de dag was voor mij dan ook: de dagvoorzitter van vorig jaar vond ik leuker…

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Alle artikelen van Martijn

Deel dit artikel:

Martijn Smit

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online
Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners