Salaris blijkt toch niet de belangrijkste pullfactor

Peter Boerman Op 21 maart 2014
Gem. leestijd 2 min 2766x gelezen
Deel dit artikel:
Salaris blijkt toch niet de belangrijkste pullfactor

Stappen mensen over naar een andere baan omdat ze daar meer kunnen verdienen? Nee hoor. Het zijn vooral de ontwikkelmogelijkheden die een exit bepalen.

Dat blijkt in elk geval uit recent LinkedIn-onderzoek onder 7.350 leden in vijf landen. De netwerksite vroeg twee groepen mensen naar de redenen voor een overstap:  de ene groep zocht niet actief naar een andere baan, de andere had minder dan een jaar geleden een overstap gemaakt.

Top-3 redenen

Wat bleek? De groep die geen nieuwe baan zocht, dacht dat drie dingen hen zouden kunnen overtuigen dat wel te gaan doen:

  1. Betere arbeidsvoorwaarden
  2. Een betere work/life balance
  3. Meer ontwikkelmogelijkheden

De groep die echter net de overstap gemaakt had, noemde daarvoor echter de volgende top-3 aan redenen:

  1. Meer ontwikkelmogelijkheden
  2. Beter leiderschap van senior management
  3. Betere arbeidsvoorwaarden

Best een opmerkelijk verschil. Zijn salaris en andere arbeidsvoorwaarden  in de praktijk gewoon niet zo belangrijk als we vaak denken? Of is er in het onderzoek toch ook sprake van sociale wenselijkheid onder de respondenten die net een nieuwe baan hebben?

Verloop in India

Het onderzoek liet daarnaast ook opvallend hoge verloopcijfers zien. Zo blijkt het vrijwillige en te voorkomen verloop in een land als India op 12,6 procent te liggen, in de Verenigde Staten op 10,3 en in Engeland op 7,3 procent, toch ook nog steeds 1 op de 14 mensen die vertrekt, en die een nieuwe recruitmentbehoefte met zich meebrengt. Lastig, aldus de netwerksite, die concludeert dat ‘retentie net zo cruciaal is voor het succes van een bedrijf als het aantrekken van toppresteerders.’

Ontwikkelprogramma’s

LinkedIn onderzocht ook de bekendheid van de ontwikkelprogramma’s in de organisatie. Het blijkt dat slechts 20 tot 30 procent van de medewerkers weet welk interne-mobiliteitsprogramma de eigen werkgever heeft. Dit terwijl tussen de 60 en 70 procent van de HR-managers denkt dat iedereen die programma’s wel kent. Niet dus, want 60 tot 70 procent van alle respondenten denkt dat het makkelijker is een nieuwe baan búíten de organisatie te vinden dan bínnen.

Al bij de selectie

LinkedIn trekt uit het onderzoek de conclusie dat recruiters al bij hun eerste selectie de kandidaten moeten wijzen op de ontwikkelmogelijkheden bij de organisatie. Directeur talent acquisitie Brendan Browne: ‘Betrek het interne mobiliteitsprogramma bij het onboarding-proces voor nieuwe mensen. Laat zien dat de betrokkenheid bij de loopbaan van de medewerker niet ophoudt na de aanname.’

Foto via Flickr.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners