Een minimaal 55% hogere conversie? Haal weg die registratie-knop!

In Nederland komen we ze niet meer zo vaak tegen als in het buitenland. Toch vraagt ook hier nog bijna 11 procent van de grootste werkgevers sollicitanten eerst om zich te registreren alvorens ze hun sollicitatie kunnen opsturen. Het zijn vooral werkgevers die Taleo of Workday als ATS hebben die om zo’n registratie vragen, omdat deze systemen deze optie als default hebben.

Het zijn vooral werkgevers die Taleo of Workday als ATS hebben die vragen om een registratie.

Maar uit data van Attrax, een soort CMS voor recruitmentsites, blijkt dat je het beter niet kunt doen. Véél beter. Want als je de traditionele ‘login to apply‘ vervangt met een systeem waar je eerst alleen je e-mailadres hoeft in te voeren en daarna gewoon je cv kunt uploaden, dan schiet de conversie razendsnel omhoog.

Een paar voorbeelden uit de praktijk:

  • Bouwbedrijf SNC-Lavelin: +55%
  • Gezondheidstechnologiebedrijf IQVIA: +63%
  • Farmabedrijf ICON: +68%
  • Telecombedrijf Vodafone: +76%

Voor bouwbedrijf SNC-Lavelin heb ik ook nog iets diepgaandere data gekregen. Toen er nog een ‘register to apply’-functie op de site stond maakte daar 49% van de mensen zijn sollicitatie af. Dus 51% (ruim de helft!) stopte voortijdig met solliciteren zodra ze zo’n knop tegenkwamen. Maar nadat de registratie verdween, maakte ineens 76% van de sollicitanten zijn sollicitatie af. Dit levert het bedrijf jaarlijks in totaal bijna 10.000 meer kandidaten op. En dat was percentueel dan nog de kleinste toename die de genoemde bedrijven merkten! En dat pre-covid, toen de arbeidsmarkt voor dit soort bedrijven erg krap was.

registratie

Niet alleen hoger opgeleiden

Interessant aan de genoemde bedrijven is dat het dus niet alleen gaat om hoger opgeleiden die zich laten afschrikken door een verplichte registratie. Anders zou een bouwbedrijf natuurlijk niet een plus van ruim 10.000 sollicitanten per jaar hebben. Gemiddeld genomen lijkt het schrappen van de registratie het meest van belang voor organisaties die vooral hoger opgeleiden werven, maar het voordeel geldt over de hele linie.

‘De conclusie: stop met mensen te vragen om zich eerst te registeren.’

De boodschap is dan ook maar op één manier op te vatten: stop met mensen te vragen om zich eerst te registeren voordat ze kunnen solliciteren. Het kost je waardevolle sollicitanten en de technologie die dit kan omzeilen – of dit nu een systeem als dat van Attrax is of een speciaal stukje middleware zoals dat van Textkernel – levert zijn investering dubbel en dwars op.

De multiplier van de werkenbij-site

Ik heb het vaker gezegd: je werkenbij-site is een multiplier, ofwel op je conversie, ofwel op je budget. Al je andere recruitment-inspanningen worden erdoor geraakt. Of het nu je reclamebudget is, je sourcing of je carrièrebeurzen. Onderzoek laat zien dat ruim 90 procent van alle kandidaten op een of ander moment tijdens zijn of haar sollicitatieprocedure op de werkenbij-site komt. En daarom kun je maar beter alles eraan doen om deze site zo goed mogelijk te maken. En daarbij bedoel ik dus niet: zo mooi mogelijk. Het gaat niet om mooie plaatjes en video’s, maar om de vacatureteksten. Het proces. De banen.

Het gaat niet om mooie plaatjes en video’s, maar om de vacatureteksten. Het proces. De banen.

Veel van mijn klanten zien gemiddeld 70 tot 90 van al het verkeer op hun site zich afspelen op het werkenbij-gedeelte. Veel werkzoekenden zien daarbij ook niets anders dan de vacaturebeschrijving, en daarna: het sollicitatieproces. Dus richt ook dáár je aandacht op. Door van je corporate recruitmentsite een soort Amazon te maken. Dat wil zeggen: niet alleen een interessante homepage, maar ook interessante productpagina’s (vacatures) en een frictieloos bestelproces: de sollicitatie.

Uit je neus eten…

En dat kun je allemaal natuurlijk ook niet doen. Maar laat je dan in dat geval even inspireren door onderstaand filmpje…

Lees ook

Zijn werk.nl en UWV werkelijk zo weinig geliefd? De cijfers laten iets heel anders zien…

Toen de oprichter van Recruit Robin de site van het UWV toevoegde aan zijn A.I.-sourcing-platform, had hij er zelf niet al te hoge verwachtingen van. De reputatie in de recruitmentmarkt van werk.nl is namelijk niet zo best, dat wist Aron Schilder ook. Dus hij stond er ook niet echt van te kijken dat in het recente Stand van Wervenonderzoek de site er niet zo goed vanaf kwam, als enige die recruiters vaker als ineffectief dan als effectief zagen.

‘Veel klanten zijn echt verrast door de goede profielen die ze er vinden.’

Maar de gebruikscijfers van zijn platform laten toch een heel ander beeld zien, zet hij daartegenover. ‘Veel van onze klanten zijn echt wel verrast door de vele goede profielen die ze er vinden. Er is veel bias rondom de kandidaten die je bij het UWV zou tegenkomen. Maar die is dus echt onterecht, zo blijkt.’

Bijna 2 keer zoveel approved cv’s

Sterker nog, merkt Schilder op: er is geen database waarbij gebruikers zo vaak een kwalitatief geschikte kandidaat vinden als die van werk.nl. In de maand juni leverde werk.nl bijvoorbeeld in totaal 5.270approved cv’s‘ op aan Recruit Robin-klanten. Het eerstvolgende platform op deze ranglijst, LinkedIn, kwam niet verder dan 2.846. En dat gaat dus om cv’s die recruiters krijgen voorgelegd, en waarvan ze zelf aangeven dat het gaat om een ogenschijnlijk geschikte kandidaat voor hun vacature.

linkedin versus werknl uwv

‘Werk.nl biedt niet alleen veruit de meeste kandidaten aan, zodat het in datavolume een heel relevante bron is, met name voor volumerecruitment. Maar het is daarnaast ook nog eens een vrij unieke bron’, legt Schilder uit. ‘We hebben eens een klein onderzoekje gedaan, en daaruit bleek dat de verschillende databases maar 5% overlap hadden. En het zijn daarnaast dus ook relevante kandidaten. Bij ons betalen klanten zodra ze een vinkje zetten bij een profiel. Dat meten wij, dus kunnen we zeggen dat het hier gaat om vrij harde data.’

Dominante invloed

Misschien verrassend, maar onder klanten van Recruit Robin heeft werk.nl dus ‘best een dominante invloed’, aldus Schilder. ‘Dat heeft ook wel met de user interface te maken, denk ik. UWV is geen commercieel bedrijf; je ziet dat er niet veel focus is op continue verbetering van het product. Maar bij ons hebben klanten wel een prettige user interface, wat alle platformen vergelijkbaar maakt. En dan blijken de kandidaten van werk.nl dus gewoon goed te scoren, zowel kwanti- als kwalitatief.’

‘De kandidaten van werk.nl scoren dus gewoon goed, zowel kwanti- als kwalitatief.’

Lees ook

Credit foto boven

De Stand van Werven 2021 (3/5): Hoe moeilijk was het nou echt om te werven in coronatijd?

Natúúrlijk ging het in 2020 vooral over corona, ook in recruitment. De vorige editie van De Stand van Werven verscheen in een tijd dat er nog geen vuiltje aan de lucht leek. Belangrijkste onderwerpen destijds? De Brexit en de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Het lijkt al met al een eeuwigheid geleden.

De Brexit? Het lijkt een eeuwigheid geleden.

In de recent verschenen zevende editie van De Stand van Werven 2021, een onderzoek naar alles wat recruiters boeit, uitgevoerd tussen februari en mei onder bijna 250 wervingsprofessionals, is corona wél nadrukkelijk aanwezig. Meer dan 20 keer wordt het woord genoemd in het bijbehorende rapport. En alhoewel de grootste impact nu wel achter de rug lijkt, vallen toch in veel vragen nog wel de diepe sporen op die het virus heeft achtergelaten.

Hoog in de prioriteitenlijst

Zo blijkt het onderwerp – weinig verwonderlijk – met stip binnen te komen in de prioriteitenlijst van recruiters. In de vorige editie was het – vanzelfsprekend – nog helemaal geen punt op de agenda, nu staat het al op nummer 3, na de ‘krappe arbeidsmarkt/schaarste’, en na social media. En dit terwijl bijna alle andere onderwerpen daalden op de prio-lijst.

Corona stond ineens als het op 2 na hoogste punt op de agenda.

Ook bij enkele vragen blijkt corona duidelijk zijn effect gehad te hebben. Zo vonden desgevraagd veel wervingsprofessionals het in 2020 moeilijk om ‘op te schalen’. Bureaus meer dan corporates, wat aangeeft hoe moeilijk veel bureaus het ongetwijfeld vorig jaar gehad hebben.

De vraag of het in 2020 moeilijk of makkelijk was om talent te vinden en te verleiden geeft een behoorlijk gemengd beeld. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met enerzijds het toenemend aantal sollicitanten, maar anderzijds ook het tijdelijk krimpende aantal vacatures. En tegelijk een arbeidsmarkt die op veel facetten ook nog gewoon als krap kon worden omschreven.

Opvallend: vooral bureaus bleken het in 2020 moeilijker te vinden om te werven. Onder corporates is het beeld veel meer verdeeld: sommigen vonden het moeilijker, anderen waren het daar juist allerminst mee eens.

En hoe wordt het dan dit jaar? Ook hier is het beeld behoorlijk gemengd. Onder de corporate recruiters is relatief de grootste groep (helemaal) van mening dat het dit jaar niet makkelijker wordt om talent te werven, onder bureaurecruiters is het verschil nog iets groter, en verwachten ruim 4 op de 10 eerder een moeilijker wervingsperiode, tegen 3 op de 10 die juist denken dat werving makkelijker wordt.

Een echte ‘rollercoaster’

Afgelopen jaar was ‘een echte rollercoaster van stilstaan, hollen, onzekerheid, ondernemerschap, veel aanbod tot opnieuw veel schaarste’, zo analyseert hoofdonderzoeker Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) de conclusies uit het rapport. ‘Nu lijkt het wel alsof we verder gaan waar we eindigden eind 2019. Bij een arbeidsmarkt met een zeer lage werkloosheid, veel vraag en veel schaarste. Maar het lijkt ook erop dat recruitment wel een ‘stapje terug’ heeft gehad. Dat meer professionaliteit, automatisering en impact even ‘on hold’ zijn gezet en het strategische meer is ingewisseld voor het operationele.’

‘Met alleen het huidige leger wervingsspecialisten wordt het lastig de schaarste van de (nabije) toekomst op te lossen.’

In de corona-rollercoaster wordt onder moeilijke omstandigheden ‘het beste van onszelf’ gevraagd, aldus Waasdorp. ‘En dat vertalen wij naar slimmer werven, meer tijd voor opleiden, processen optimaliseren, vertrouwen op data over wervingskanalen die renderen zowel in kwantiteit als kwaliteit. In the end zullen we toch moeten. Want alleen met het leger wervingsspecialisten dat we nu hebben, wordt het lastig om de schaarste van de (nabije) toekomst op te lossen.’

Niet alleen corona

Niet alleen corona maakt overigens zijn debuut in de prioriteitenlijst van de ondervraagde recruiters. Andere nieuwe binnenkomers zijn skills aan de ene kant, en diversiteit en inclusiviteit aan de andere. Dat laatste onderwerp heeft vooral meer aandacht gekregen sinds Black Lives Matter vorig jaar losbarstte. Het eerste onderwerp, skills, dankt zijn plek op de prioriteitenlijst bijvoorbeeld aan de grote arbeidsmarkttransitie waar corona om vroeg, aan de discussie over (niet-)vitale beroepen en het rapport van de commissie Borstlap.

Behoud van werknemers heeft in de coronatijd fors aan belang ingeboet onder recruiters.

Opvallend is aan de andere kant dat juist behoud van werknemers in de coronatijd fors aan belang heeft ingeboet onder recruiters, net als recruitment marketing. Ook een betere candidate experience kwam uit het onderzoek van dit jaar minder als prioriteit naar voren dan in het voorgaande onderzoek. Met name bij bureaus zijn die laatste twee punten in belang afgenomen. ‘Dit zal mede ingegeven zijn doordat dezelfde onderwerpen bij klanten ook sterk aan belang hebben verloren’, aldus Waasdorp. ‘Ook voor de klant geldt immers dat vooral vacatures ingevuld moeten worden, nog meer dan voorheen.’

Méér recruiters graag

Grootste stijger op deze prioriteitenlijst is overigens: uitbreiden van het eigen team. Was dit in de vorige editie van het onderzoek nog voor 28% een prio, nu is dat toegenomen tot 43%. Een getal waarin duidelijk de huidige grote schaarste aan recruiters is terug te zien. Een klassieke reflex, zegt Waasdorp, maar daarmee nog lang niet altijd de juiste. ‘Pikant is dat de meeste van hen niet opgeleid zijn in het recruitmentvak en meestal ook maar bescheiden opgeleid worden als recruiter, zowel bij bureaus als corporates.’

‘Nog meer niet opgeleide recruiters met beperkte kwaliteiten? Dat werkt mogelijk zelfs contraproductief.’

Hij ziet daar echter wel een gevaar in. ‘Nog meer niet opgeleide recruiters met beperkte kwaliteiten kosten een organisatie veel geld en dat werkt mogelijk zelfs contraproductief.’ In plaats van méér recruiters pleit hij dan ook voor: slimmer werven. ‘Bijvoorbeeld door te investeren in automatisering en digitalisering en het verder professionaliseren van het recruitmentproces.’

De Stand van Werven 2021

De Stand van Werven is een jaarlijks grootschalig onderzoek onder Nederlandse wervingsprofessionals. De zevende editie is recent verschenen. Het volledige onderzoek is hier te downloaden. Dit is het derde artikel in een serie verdiepende artikelen over dit onderzoek die in de zomerweken op deze site verschijnen.

Stand van Werven

Lees ook

Recruiters, maak je borst maar nat: komende 5 jaar 400.000 instromers tekort op arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt voor docenten en ingenieurs kent nu al zéér grote knelpunten. Daar komen de komende jaren de ICT-specialisten bij, de leidsters kinderopvang en onderwijs-assistenten, de elektriciëns, elektronicamonteurs, vakspecialisten natuur en techniek, artsen, therapeuten en gespecialiseerd verpleegkundigen. Het hangt allemaal nog een beetje van de gevolgen van corona af, maar verder is het laatste rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) er duidelijk over: recruiters kunnen over de hele linie de komende jaren hun borst natmaken.

Demografie bepalend

Het Maastrichtse onderzoekscentrum laat helder zien hoe demografie in die tijd de arbeidsmarkt zal bepalen. Tegenover een verwachte uitstroom van zo’n 2 miljoen mensen, vooral vanwege pensioen en arbeidsongeschiktheid, staat namelijk een instroom van ‘slechts’ 1,6 miljoen jongeren, vanuit allerlei opleidingen. En dat terwijl niet alleen vervanging zorgt voor veel vraag naar personeel, maar ook de aanhoudend economische groei. Al schatten de ROA-rekenaars die vanwege corona de komende jaren wel iets lager is dan ze deden voordat de pandemie losbarstte.

Opvallend genoeg worden voor bouwberoepen over 6 jaar geen knelpunten meer verwacht.

De knelpunten voor de beroepen in het onderwijs, de zorg, techniek en ICT blijven de komende jaren groot, zo stelt het rapport. Opvallend genoeg verwachten ze voor de bouwberoepen over 6 jaar echter geen knelpunten meer. Ook zien ze weinig knelpunten ontstaan voor economische en administratieve en commerciële beroepen. En, weinig verrassend: over het algemeen geldt dat de arbeidsmarktperspectieven voor hoger opgeleiden nog altijd gunstiger zijn dan voor lager opgeleiden.

Geen hoger salaris voor hbo-master

Het onderzoek naar de arbeidsmarkt van de komende jaren verschijnt overigens daags na ander onderzoek van ROA, waarin bekeken werd of de invoering van de Bachelor-Master-structuur (BAMA) in het hoger onderwijs gezorgd heeft voor een meer gelijke economische waarde van een hbo- of een wo-diploma. De conclusie: dat is nog bepaald niet het geval. De achterstand van het hbo op het wo is wat dat betreft nog zeker niet ingelopen.

De achterstand van het hbo op het wo is in 18 jaar nog zeker niet ingelopen.

De onderzoekers gebruikten onder meer tekstmining-technieken om vacatures van Academic Transfer en Indeed te analyseren. Daarbij keken ze of er in vacatures wordt geworven op bachelor- en masterniveau of op hbo- en wo-niveau. Daarnaast keken ze hoe hbo- of wo-diploma’s relateren aan het arbeidsrendement, oftewel de baankansen en het loon van gediplomeerden. Daarvoor gebruikten ze CBS- en DUO-data van het cohort studenten dat in 2012/2013 afstudeerde.

Geen onderscheid ba/ma in vacatures

Daaruit blijkt onder meer dat werkgevers nog steeds vooral werven op hbo- of wo-niveau. Zo wordt in minder dan 1 procent specifiek gevraagd naar een bachelor-opleiding. Een hbo-master afronden lijkt in dit opzicht dus nauwelijks voordeel op te leveren. Hoewel de BAMA-structuur al 18 jaar bestaat, lijkt dat dus nog geen weerslag te hebben op de wervingsteksten van werkgevers, concluderen de onderzoekers.

Minder dan 1% van de vacatures vraagt specifiek om een bachelor-opleiding.

Daarnaast vermoeden ze dat werkgevers ervan uitgaan dat de meeste wo-studenten zowel een bachelor als een master afronden. Studenten die met het oog op hun toekomstige inkomen kiezen tussen het hbo en het wo en niet tussen een bachelor of een master krijgen daarin dan ook gelijk, blijkt uit een later deel van het ROA-onderzoek. Het verschil tussen hbo- en wo-diplomering blijkt namelijk nog altijd de meest bepalende factor voor het salaris verderop in de loopbaan.

Lees ook

Aantal IT-vacatures in 1 jaar verdrievoudigd

Tegenover dat enorm groeiende aantal vacatures, staat echter nauwelijks een groeiend aantal sollicitanten, stelt de Staffing Monitor, een periodiek onderzoek van De Staffing Groep. Kende elke vacature voor een IT’er in april 2020 nog ruim 3 sollicitanten, inmiddels is dat gedaald naar minder dan 2. ‘Door de coronacrisis en de bijbehorende digitale transitie is de strijd om talentvolle IT’ers in een stroomversnelling geraakt’, aldus Wessel van Alpen jr., CEO van De Staffing Groep.

Kende elke IT-vacature in april 2020 nog ruim 3 sollicitanten, inmiddels zijn dat er minder dan 2.

Uit het onderzoek blijkt dat developer, functioneel beheerder en tester de populairste vacatures zijn onder IT-sollicitanten. Binnen de businessgerelateerde IT-functies gaat de voorkeur van sollicitanten uit naar IT-consultant, -projectmanager en -projectleider. Van Alphen: ‘In het afgelopen jaar is ook het gemiddelde aantal sollicitaties voor deze functies meer dan gehalveerd. Dit vraagt om een andere benadering van zowel het wervingsproces als het eigen personeelsbestand.’

Achterdeur dicht

Volgens Van Alphen zijn traditionele IT-organisaties nog te vaak vooral gefocust op het aantrekken van IT’ers, terwijl er aan de achterkant veel talent verloren gaat. ‘Alleen door het bestaande talent binnen je organisatie optimaal in te zetten en op te leiden voorkom je dat je uit dezelfde vijver vist als veel branchegenoten’, zegt hij.

‘We zien dat purpose en zingeving een steeds grotere rol spelen bij de keuze voor een werkgever.’

Opvallend: de tarieven van IT’ers lijken volgens het onderzoek nog nauwelijks in de lift te zitten, ondanks de dus sterk groeiende vraag. Dat heeft vooral ermee te maken dat IT’ers namelijk niet alleen een goed salaris belangrijk vinden, maar daarnaast ook veel waarde hechten aan werksfeer, een vast contract, weinig reistijd en interessante werkinhoud. Van Alphen: ‘In crisistijd zijn veel werknemers op zoek naar zekerheid, zo ook in de IT-sector. Daarnaast zien we dat purpose en zingeving een steeds grotere rol spelen bij de keuze voor een werkgever. Dit vraagt om strakke onboarding van nieuwe medewerkers en een duidelijke visie op sfeer en cultuur. Juist op die gebieden valt er voor veel organisaties nog een wereld te winnen, zeker als sprake is van een omvangrijke flexibele schil.’

Lees ook

Download hier het hele onderzoek

Staffing Monitor

 

2 op 3 kandidaten haakte ooit af door traagheid in sollicitatieproces

‘Leuk hoor, dat solliciteren. Maar waarom moet het toch allemaal zo vréselijk lang duren voordat ik iets hoor?’ Het is een bekende verzuchting onder werkzoekenden. Na de sollicitatie begint het grote wachten, om dan pas na vaak wéken het verlossende berichtje te mogen horen. Of niet. En we mogen dan tegenwoordig met z’n allen beter en goedkoper recruiten, in de snelheid – of liever: traagheid – is nog weinig verbetering te merken.

We mogen nu dan beter en goedkoper recruiten, in de snelheid is nog weinig verbetering te merken.

Als er iets is dat je kunt aanpakken om kandidaten een betere experience te geven, is het wel: de traagheid in het proces. Of in elk geval: de onduidelijkheid hierover. Dat blijkt ook opnieuw uit onderzoek van Indeed, onder 500 werknemers en 500 werknemers en werkzoekenden in Nederland, uitgevoerd door Censuswide. Bijna 2 op de 3 werkzoekenden geeft hierin aan ooit opgegeven te hebben in een sollicitatieprocedure omdat het te lang duurde voordat zij iets hoorde van de werkgever.

‘Transparantie en snelheid hard nodig’

‘Onder werkzoekenden is veel behoefte aan transparantie en snelheid’, concludeert Arjan Vissers van Indeed dan ook. En volgens hem is dat ook mogelijk. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat bijna een kwart van de werkzoekenden het ‘een uitdaging’ vindt om een interviewgesprek in te plannen. Maar volgens Vissers is zoiets tegenwoordig makkelijk te automatiseren. ‘Waarom zou je een kandidaat die door de automatische screening heen komt, niet direct een datum en tijdstip laten inplannen?’

‘Waarom zou je een kandidaat die door de screening heen komt, niet meteen een gesprek laten inplannen?’

Precies dat idee heeft de vacaturesite verwerkt in een nieuwe tool, genaamd Indeed Hiring Platform, waarmee werkzoekenden bijvoorbeeld direct te weten komen of zij aan de gestelde criteria voldoen, zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn. ‘Werkgevers hoeven dan niet langer alle sollicitanten handmatig te beoordelen. Die tijd kunnen ze dan besteden aan de sollicitatiegesprekken met kandidaten met hoge potentie’, aldus Vissers. ‘Dit maakt dat het minder tijd kost om een openstaande vacature te vervullen.’

Meer inclusiviteit

Dit is niet alleen voordelig voor de snelheid, het kan ook de diversiteit bevorderen, verwacht Indeed. Doordat de werkgever objectieve criteria opstelt, zoals werkervaring en sollicitatievragen of vaardigheidstesten, kunnen kandidaten die aan de criteria voldoen direct een gesprek inplannen. Daardoor is geen ruimte voor (bewuste of onbewuste) vooroordelen tijdens de beginfase van het wervingsproces.

‘Meer dan 1 op de 3 werkzoekenden vindt het oneerlijk hoe werkgevers uiteindelijk uitnodigen.’

‘Meer dan 1 op de 3 werkzoekenden vindt het oneerlijk hoe werkgevers uiteindelijk besluiten wie ze uitnodigen’, aldus Vissers. ‘Aan de andere kant vindt meer dan 1 op de 3 werkgevers dat ze, door objectieve screeningscriteria te gebruiken, kandidaten kunnen selecteren die zij misschien eerder niet in overweging hadden genomen. Dat is een ontzettend positieve ontwikkeling, die zorgt voor meer inclusiviteit op de arbeidsmarkt.’

Virtueel first

Volgt er een sollicitatiegesprek, dan is de kans overigens groot dat dit virtueel plaatsvindt, aldus het Indeed-onderzoek. Momenteel verwacht 45 procent van de werkgevers dat zij meer personeel gaan aannemen zonder ze ooit fysiek te hebben ontmoet. ‘Tijdens de pandemie hebben veel werkgevers kennis gemaakt met het virtuele sollicitatiegesprek. Naar verwachting neemt dit percentage in de toekomst alleen maar toe’, besluit Vissers.

Lees ook

Transgender krijgt bijna een derde minder uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek

Het is waarschijnlijk het eerste onderzoek in België naar de invloed van transgender-identiteit op de arbeidsmarkt. En mogelijk zelfs het eerste ter wereld. Maar de resultaten van het onderzoek van de Gentse universiteit naar discriminatie laten er geen misverstand over bestaan: er is weinig dat je kansen op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek zo sterk verkleint als een geslachtsverandering.

Weinig dat je kans op een sollicitatiegesprek zo sterk verkleint als een geslachtsverandering.

De onderzoekers van de UGent, onder leiding van professor arbeidseconomie Stijn Baert, stuurden voor hun onderzoek 1.920 (fictieve) sollicitaties uit naar 960 vacatures: 480 fictieve sollicitaties per deelexperiment. Voor transgender personen werd voor de helft van de vacatures de transgender-identiteit vernoemd in het cv, die de geboortenaam van de persoon vermeldde, en in de andere helft van de vacatures in de motivatiebrief, waarbij bijvoorbeeld werd opgemerkt dat sommige aan te leveren documenten nog zouden kunnen verwijzen naar de ‘oude’ naam).

Significant minder uitgenodigd

In beide gevallen, dus zowel bij de brief als het cv, bleek de discriminatie die vervolgens optrad significant te zijn. De transgender-kandidaten kregen in totaal 29% minder vaak een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.

In het onderzoek deden de Gentse wetenschappers ook zulke praktijktesten naar discriminatie op basis van afkomst, leeftijd, gezondheidstoestand, arbeidsbeperking. Ook op die gebieden bleek overigens steeds discriminatie te bestaan, al was die met gemiddeld 21% wel een stuk kleiner. Alleen of je op je cv vermeldde dat je kankerpatiënt was (geweest), bleek helemaal niet uit te maken. Sterker nog: mensen die eerlijk een kankerervaring meldden, bleken gemiddeld zelfs iets méér uitnodigingen te krijgen. Dit komt omdat recruiters hen beter inschatten op motivatie, autonomie, flexibiliteit en stressbestendigheid, aldus Baert.

‘Iedereen nodig in de strijd’

Het onderzoek werd uitgevoerd voor de Stad Gent. ‘Deze praktijktesten tonen dat niet iedereen op een gelijke behandeling kan rekenen op de arbeidsmarkt’, aldus Astrid De Bruycker, schepen van Gelijke Kansen, Welzijn en Participatie (een soort wethouder). ‘Transgender personen, ouderen, mensen met een beperking en mensen met een migratieachtergrond krijgen te maken met discriminatie. Deze objectieve vaststellingen zijn een belangrijke basis om samen met werkgevers, vakbonden, beleidsmakers, academici en belangenvertegenwoordigers de ongelijkheid weg te werken. We hebben iedereen nodig als bondgenoot in deze strijd.’

De ongelijke behandeling is minder groot in grotere dan in kleine bedrijven.

Het onderzoek keek ook in welke sectoren discriminatie het meeste voorkomt. Dat bleek te zijn in de groot- en detailhandel, en opvallend: in de ‘gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening’. Over alle sectoren heen is de ongelijke behandeling minder groot in grotere bedrijven dan in kleine bedrijven. Na discriminatie van transgender personen bleek overigens leeftijdsdiscriminatie het meest voor te komen: oudere kandidaten kregen 25 procent minder uitnodigingen dan kandidaten die 6 tot 12 jaar jonger waren. Discriminatie op migratieachtergrond zorgde daarentegen ‘slechts’ voor 16 procent minder uitnodigingen.

gent onderzoek transgender-identiteit

Lees hier meer over het onderzoek.

Lees ook

De Stand van Werven 2021 (2/5): Automatisering in recruitment vordert gestaag

Verwacht je dit jaar meer of minder recruitmenttools in te zetten? Op die vraag antwoordt meer dan de helft van de recruiters volmondig ‘ja’. Het aantal recruiters dat het níet verwacht te doen, schommelt slechts rond de 20 procent. En gaat de productiviteit dit jaar omhoog door verder te automatiseren en te digitaliseren? Opnieuw zegt de helft van de recruiters dit te verwachten, terwijl slechts ongeveer een kwart op dit gebied eigenlijk geen hoge ambities heeft.

automatisering in recruitment

Duidelijke cijfers, in De Stand van Werven 2021, de recent verschenen zevende editie van een onderzoek naar alles wat recruiters boeit, uitgevoerd tussen februari en mei, onder bijna 250 wervingsprofessionals, zowel aan de corporate als aan de bureaukant. Recruitment wordt dus steeds meer een vak waar technologie de dienst uitmaakt, lijkt het. De voorspelling van goeroe Kevin Wheeler, dat bijna elk onderdeel van het proces inmiddels door technologie ondersteund of zelfs volledig overgenomen kan worden, wordt steeds meer bewaarheid, als je het zo leest.

En hoe is het dan in de praktijk?

Maar er is ook een andere, meer prozaïsche kant aan het verhaal. En die laat zien dat de praktijk nog niet altijd synchroon loopt met de ambities. Want de technologische verwachtingen mogen dan hooggespannen zijn, gevraagd naar hoe de automatisering in het áfgelopen jaar is doorgevoerd, blijkt de voortgang toch een stuk minder hard te lopen. Onder de corporate recruiters zegt bijvoorbeeld maar net een derde méér recruitmenttools te zijn gaan gebruiken in 2020.

stand van werven 2021

Wel zegt meer dan de helft van de ondervraagden vorig jaar meer productiviteit te hebben ervaren door werkzaamheden te automatiseren en te digitaliseren.

stand van werven 2021 tech

Niet hoog op de agenda

Maar ook uit andere vragen in het onderzoek blijkt dat recruitmenttooling dit jaar niet bijster hoog op de agenda staat, noch bij corporate recruiters, noch bij hun evenknieën aan bureauzijde. Vreemd, zegt hoofdonderzoeker Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) in het rapport. ‘Het lijkt nu vooral ‘meer van hetzelfde doen’ in plaats van ‘slimmer doen’. Terwijl juist slimmer werven toch een belangrijk instrument is om de schaarste op de arbeidsmarkt te lijf te gaan.’

‘Niet méér tooling, maar de huidige tooling beter beheersen leidt vaak tot meer productiviteit.’

Al tekent hij daarbij ook aan dat het niet altijd hoeft te gaan om méér tooling. ‘Vanuit het verleden weten we dat eerder minder tooling, maar het beter beheersen van de bestaande tooling leidt tot productiviteitsverbetering. En dat het opleiden en beter maken van de bestaande recruiters leidt tot een hogere productiviteit en dat meer recruiters (van mindere kwaliteit) leidt tot afnemende meeropbrengsten: lees lagere productiviteit.’

Waar blijven de data?

Opvallend is ook dat data driven recruitment nog niet bijster hoog op de agenda staat. Zelfs niet in arbeidsmarktcommunicatie, waar al lang wordt gesproken over recruitment marketing automation, iets wat ook bij uitstek data driven kan zijn. Maar ‘data’ nemen opvallend genoeg af als prioriteit, net als recruitmentmarketing en het optimaliseren van het recruitmentproces.

Data driven recruitment’ neemt opvallend genoeg af als prioriteit.

‘Hierin lezen we vooral signalen dat de ingezette modernisering, digitalisering en automatisering in recruitment tijdens de coronacrisis ‘on hold’ is gezet en dat zelfs teruggevallen wordt op eerdere bewezen wervingstechnieken’, aldus Waasdorp. ‘Daarmee lijkt het vooral business as usual en ligt in 2021 minder de focus op verder moderniseren. Een ontwikkeling die het vak ook kan opbreken nu de grote krapte voelbaar is op de markt.’

De Stand van Werven 2021

De Stand van Werven is een jaarlijks grootschalig onderzoek onder Nederlandse wervingsprofessionals. De zevende editie is recent verschenen. Het volledige onderzoek is hier te downloaden. Dit is het tweede artikel in een serie verdiepende artikelen over dit onderzoek die de komende weken op deze site verschijnen.

Stand van Werven

Lees ook

Hoera, het is Workaholics Day! Maar hoe zit het eigenlijk met het workaholisme van Nederland?

In welke delen van Nederland hebben workaholics het meest last van de gevolgen van ’te hard werken’? De landelijke cijfers vanuit het CBS omtrent burn-outs en arbeidsproductiviteit zouden ons precies kunnen vertellen welke provincies vol zitten met deze iets-te-harde werkers. De uitslag van de vergelijking is verrassend.

Bij een dalende prductiviteit, daalt het aantal burn-outs niet direct mee.

De meeste burn-outs komen in Nederland niet alleen voor in de Randstad. Juist ook de drie uiterste punten van Nederland: Zeeland, Limburg en Groningen kampen met hoge cijfers als het om burn-outs gaat. En hoewel in de Randstad een stijging in de arbeidsproductiviteit te zien is, tonen de statistieken voor de drie uiterste punten juist het tegenovergestelde resultaat: de arbeidsproductiviteit daalt, maar het hoge niveau aan burn-outs houdt stand.

Uitgebrande jongeren

Hoewel burn-outs vaak gelinkt worden met een wat oudere leeftijdsgroep, komen ze ook steeds vaker voor onder jongeren. In 2018 zat Zeeland er bijvoorbeeld vol mee: 15% van de jonge werknemers in deze provincie had last van een burn-out. Maar als de arbeidsproductiviteit alleen maar daalt, waar komen deze klachten dan vandaan?

Gebrek aan zelfvertrouwen

De klachten blijken vaak niet zozeer gerelateerd te zijn aan de (hoeveelheid) werkzaamheden binnen een baan. Het gaat vaak eerder om de contractvorm. Zo zorgen vooral tijdelijke contracten ervoor dat starters zich elke dag moeten bewijzen. Dat brengt veel druk met zich mee. Ook factoren als uiterlijk en persoonlijkheid dragen bij aan het torenhoge verwachtings- en dus ook stressniveau.

Willem Bos: ‘Wij adviseren onze klanten altijd om te werken met vaste contracten’.

Willem Bos, creatief directeur van Pro Contact: ‘Op basis van deze CBS-gegevens blijkt de groep jonge werkenden gevoelig voor een burn-out door met name sociale druk, maar ook de onzekerheid van flexibele of kortlopende contracten. Wij adviseren onze klanten daarom ook altijd om zoveel mogelijk te werken met vaste contracten. Hiermee word je bovendien aantrekkelijker als werkgever.’

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Willem Bos, creatief directeur van RPO-leverancier Pro Contact. Bronnen: CBS, Rabobank, Omroep Zeeland.

Nederland

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

3 op 4 oudere sollicitanten krijgt te maken met leeftijdsdiscriminatie (en 2 op de 3 al bij de vacature)

‘Leeftijd is maar een getal.’ Wie dat zegt, heeft al een tijdje niet meer gesolliciteerd. Leeftijdsdiscriminatie is immers aan de orde van de dag in vrijwel elk werving- en selectieproces, blijkt uit nieuw onderzoek van WerkLabs en The Mom Project. Maar liefst 3 op de 4 (van de 700) ondervraagde 40-plussers zegt in elk geval op enig moment tijdens de banenjacht als ’te oud’ te zijn beoordeeld. En dat ook bij bedrijven die juist een inclusieve werkcultuur zeggen te propageren.

En dat terwijl oudere sollicitanten ook nog eens zeggen van alles eraan te doen om dit soort discriminatie te voorkomen. Zo zegt maar liefst 95% dat ze tijdens een sollicitatiegesprek proberen er zo jong mogelijk uit te zien. En ook op hun cv proberen ze niet te oud over te komen, bijvoorbeeld door afstudeerdata te verbloemen, of alleen de laatste jaren aan werkervaring te benoemen.

Leeftijdsdiscriminatie in alle fases

ageism werklabs leeftijdsdiscriminatieHet gevoel van leeftijdsdiscriminatie komt voor in werkelijk alle fases van het recruitmentproces, zo blijkt uit de studie. Dus niet alleen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook al tijdens de fases daarvoor. Zo merkt 67% al in de vacaturetekst dat ze vanwege hun leeftijd niet welkom zijn. Dit gebeurt dan aan de hand van zinnen als ‘een jong team’, ‘grote dynamiek’ of zelfs: ‘We gebruiken de nieuwste technologie’. Dit soort zinnen blijken het meest voor te komen in finance (85%), reclame (84%), en digital-marketing (81%) (en het minst bij zorg en onderwijs). Ook het gebruikte beeldmateriaal lijkt vaak jongeren meer te promoten dan ouderen.

Het beeldmateriaal in recruitment lijkt vaak jongeren te promoten.

Een meerderheid van de respondenten heeft bovendien wel eens meegemaakt dat ze werden afgewezen vanwege ‘gebrek aan cultural fit‘. Ook dit argument is vaak een manier om leeftijdsdiscriminatie te maskeren, aldus de hoofdauteur van de studie, Pam Cohen. ‘Om werkelijk een inclusieve cultuur te verzekeren, moeten bedrijven hun recruitment-materiaal en loopbaanontwikkeling opnieuw tegen het licht houden, en tegelijk managers trainen in onbewuste vooroordelen tegen ouderen.’

Niet zo bekende discriminatie

Veel respondenten merken op dat werkgevers hun ruime ervaring bagatelliseren. Tegelijk benadrukken die werkgevers juist het belang van de nieuwste technologie. ‘Zelfs als respondenten duidelijk maken dat ze volledig geschikt zijn voor de moderne technologische vereisten’, zo meldt het onderzoek. Het vooroordeel blijkt ook nog eens onterecht, want recent onderzoek van Dropbox onder 4.000 IT-medewerkers laat zien dat 55-plussers met evenveel technologie kunnen omgaan als mensen tussen de 18 en 34 jaar. De internationale Cogito Study ging vorig jaar zelfs nog verder. Deze studie toonde aan dat oudere werknemers consistent hoger presteerden dan hun jongere collega’s, en bovendien minder vaak verzuimden.

‘Leeftijdsdiscriminatie is overal, en wordt veel minder ter discussie gesteld dan racisme of seksisme.’

Dat mag allemaal zo zijn, leeftijdsdiscriminatie is desalniettemin nog altijd wijdverbreid. En tegelijk lijkt het minder aandacht te krijgen dan andere vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt, zo constateerde de World Health Organization recent nog. ‘Het is overal, en wordt sociaal ‘normaal’ gevonden. Het wordt ook veel minder als maatschappelijk probleem ter discussie gesteld, zoals wel gebeurt met racisme of seksisme.’

Zo heeft meer dan 50% van de WerkLabs-respondenten meegemaakt dat ze hun jaar van afstuderen moesten aangeven, terwijl dat niet relevant voor de functie was. Er is dan ook nog veel werk aan de winkel, ziet Cohen. ‘Er bestaat maar heel weinig HR-beleid dat individuen beschermt tegen leeftijdsdiscriminatie. Dit rapport probeert een startpunt te zijn voor zinvolle discussies hierover.’

Meer over leeftijdsdiscriminatie?

Op donderdag 7 oktober vindt in Utrecht het congres plaats rondom (de tweede editie van) The Experience Award, een prijs die actieve 50-plussers in het zonnetje zet en de meerwaarde van oudere medewerkers benadrukt. Kandidaten nomineren is nog mogelijk. Ook veel van de webinars die de organisatie de afgelopen maand gaf zijn nog terug te luisteren.

Lees ook

Social media-onderzoek: Kandidaat wil geen talentpool (maar wil wel geld zien)

Niet over talentpools of talent communities. Ook niet over employer branding, of recruitmentmarketing. Of over funnels. Wél over veel te lange sollicitatieformulieren. Over waarom het zolang duurt voordat ze een reactie krijgen. Of over onduidelijkheid wat ze ergens kunnen gaan verdienen, of wanneer ze geacht worden te komen werken.

Als je op sociale media kijkt naar waar kandidaten over praten, zijn het altijd de basics.

Tracey Parsons

Als je op sociale media kijkt naar waar kandidaten over praten als ze het hebben over hun banenjacht, blijken het eigenlijk altijd de basics te zijn. Opvallend, want juist die basics worden door recruiters nogal eens over het hoofd gezien, zegt Tracey Parsons, van Parsons Strategy Consulting, een Amerikaans bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de candidate experience.

68 miljoen conversaties

Samen met PandoLogic deed Parsons recent onderzoek naar maar liefst 68 miljoen (!) conversaties op sociale media over de zoektocht naar een nieuwe baan, conversaties die in totaal meer dan een biljoen impressies kregen. Eerste opvallende resultaat daarbij: er wordt héél veel over de candidate experience geschreven. Veel meer dan bijvoorbeeld over het kopen van een huis, of het kopen van een auto, toch ook best belangrijke dingen in een mensenleven, zou je zeggen. En ook veel meer dan over de Olympische Spelen, om maar eens een ander socialmedia-onderwerp te pakken. ‘Dit is dus een enorm gespreksonderwerp’, vat Parsons het samen.

Het onderzoek waaraan ze meewerkte, is waarschijnlijk het allereerste, grootschalige zogeheten social listening-onderzoek naar de candidate experience. De bedoeling is de algoritmes voortaan elk kwartaal door alle openbare informatie op sociale media te laten lopen, om zo veranderingen in het sentiment te kunnen vaststellen. Sentiment, dat voor dit onderzoek op twee manieren werd geïndexeerd: zijn mensen over het algemeen positief of negatief in hun bericht? En in welke mate tonen ze engagement? Dat doen ze aan de hand van het begrip ‘passie-intensiteit’. Oftewel: het percentage liefde/haat-gesprekken. Hoe lager het getal, hoe minder gepassioneerd de conversatie.

‘We vergeten te luisteren’

‘We hebben het allemaal zo vaak over de kandidaat-ervaring dat het mogelijk is dat we vergeten echt te luisteren’, zegt Parsons. En precies daarom is ze het onderzoek gestart. ‘We luisterden naar de miljarden online gesprekken om te zien wat mensen zeiden over zoeken, vinden, solliciteren, sollicitatiegesprekken en het krijgen van een baan. En, wauw, wat hebben we een inzichten gekregen.’

‘Niemand houdt van solliciteren. Kandidaten doen het alleen omdat ze hun rekeningen moeten betalen.’

Belangrijk inzicht daarbij is dat de toon op sociale media over het algemeen weinig positief is zodra het gaat over de zoektocht naar een nieuwe baan. Ze zien solliciteren meestal hooguit als een noodzakelijk kwaad, aldus Parsons. ‘Met een gemiddeld net sentiment van 40 gaat het om een negatief geladen gesprek. En ook de passie-intensiteit is met 23 laag. Kort gezegd: niemand houdt van solliciteren. Kandidaten doen eigenlijk alleen mee aan de zoektocht omdat ze hun rekeningen moeten betalen.’

In verschillende fases van het proces

Dat is goed te zien in verschillende fases van het proces. Zo reageren kandidaten opvallend positief op sociale media zodra ze een aanbod hebben gekregen. Ook over het aanbod van een sollicitatiegesprek zijn ze vaak enthousiast, net zoals over de eerste dag dat ze in een nieuwe baan beginnen. Over het sollicitatieproces zelf hoor je daarentegen zelden positief, en is het sentiment juist vooral negatief.

Maar kijken we daarna naar de ‘passie-intensiteit’, dan doemt ineens een heel ander beeld op. Het sollicitatiegesprek? Dat vonden kandidaten vaak nog wel een ervaring waar ze met liefde over vertellen. Net als de eerste werkdag(en). Maar het baanaanbod zelf? Ach, het doet ze niet zoveel. Net als de afwijzing, of de sollicitatie zelf.

‘Het interview is voor kandidaten duidelijk een spannende, emotionele gebeurtenis, net als de eerste werkdag’, vertelt Parsons. ‘Als je gebeld wordt voor een interview, is het sentiment meestal hoog. “Joehoe, ik mag op gesprek!” Maar net voor zo’n gesprek zie je dat sentiment dan omslaan naar zenuwen en angst. Help ze daar dus mee, en voorkom die angst door ze informatie te geven.’

En dat ook het sollicitatieproces nog veel aandacht verdient? Dat moge wel duidelijk zijn uit bovenstaande tweet, zegt Parsons. Een tweet die maar liefst 23 miljoen impressies schijnt te hebben gehad, en (tot nu toe) bijna 180.000 likes en 30.000 retweets.

‘Recruiters komen van Mars, talent van Venus’

Het valt Parsons op dat recruiters en werkzoekenden zelden ‘dezelfde taal’ spreken. ‘Recruiters komen van Mars, talent van Venus’, zoals ze het samenvat. ‘Als recruiters bieden we bijvoorbeeld vaak een plekje in de talentpool aan. Maar op sociale media komt die talentpool maar in 74 van al die miljoenen gesprekken terug. Sollicitanten begrijpen die talentpool niet. Ze praten niet over de dingen waar wij recruiters het over hebben.’

Wordcloud van opmerkingen op sociale media over het sollicitatieproces.

Sollicitanten zien het proces veel eenvoudiger dan recruiters, zegt ze. ‘Ze zien geen funnel. Ze zien geen oneindige lus. Ook weten ze niet wat een Talent Community is. Ze zoeken banen, solliciteren en de meesten worden afgewezen. Sommigen van hen krijgen een sollicitatiegesprek en een aanbieding. Dat is dus ook waarover ze het hebben. Ze denken niet op dezelfde manier over dingen als wij.’

‘Kandidaten denken niet op dezelfde manier over dingen als wij recruiters.’

En weet je wat ze wél willen, zegt ze? ‘Ze willen informatie over wanneer ze moeten werken. Is het van maandag tot vrijdag? Of ook in het weekend en in de avonden? En ook heel belangrijk: ze willen weten hoeveel iets betaalt. Zo vroeg mogelijk. Ze zijn nauwelijks geïnteresseerd in onze employer branding. Het hogere doel? Dat geloven ze wel. Maar ze willen vooral geld verdienen. Van de 68 miljoen conversaties ging maar 2% over ‘mijn droombaan’, en 13% over geld.’

Hoe dieper in proces, hoe minder gedeeld

Waarschijnlijk niet zo heel verrassend, maar hoe verder in het proces, hoe minder erover gedeeld wordt op sociale media. ‘Over een afwijzing heb je het natuurlijk minder snel dan over een sollicitatie’, aldus Parsons. Ze raadt bedrijven aan om kandidaten zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen. ‘Bespaar jezelf en je ATS de moeite om met sollicitanten in zee te gaan die later toch weer afhaken.’

Ook als er níets gebeurt, vindt een kandidaat het fijn om dat te weten.

Die duidelijkheid heeft volgens haar betrekking op het salaris en de werktijden, maar ook op allerlei andere verwachtingen. ‘Zoals het proces. Hoe lang duurt het voordat een kandidaat antwoord krijgt? Ook als er níets gebeurt, vindt een kandidaat het fijn om dat te weten. Dit is een grote kans om je proces te verbeteren, en om more joy, less panic in je hele ervaring te creëren.’ Of, zoals ze het zelf samenvat: ‘Wees degene die je nodig had toen je zelf nog een kandidaat was.’

Bekijk de hele presentatie van het onderzoek

Benieuwd naar de onderzoeksmethodologie? Of naar alle resultaten? Bekijk hier een webinar van Parsons over dit eerste onderzoek naar de ‘voice of the candidate’:

Kunnen vrouwen net zo goed leidinggeven als mannen?

Denk aan het begrip ‘leidinggevende’ of ‘manager’, en velen zien in de eerste plaats toch nog een man voor zich. Maar juist na de coronapandemie is ook vrouwelijk leiderschap belangrijk, laat recent onderzoek van Deloitte en de Alliance for Board Diversity (ABD) zien. Meer genderdiverse besturen presteren niet alleen beter, zo blijkt, maar kennen ook minder schandalen en schandaaltjes.

Met het huidige groeitempo is pas in 2074 (!) 40% van de raden van bestuur vrouw.

Toch gaat het nog niet zo hard met vrouwelijk leiderschap, laat het onderzoek ook zien. ABD heeft zich ten doel gesteld dat vrouwen minimaal 40% van de raden van bestuur gaan uitmaken. Maar met het huidige groeitempo is dat aantal pas in 2074 (!) bereikt. In Nederland zijn momenteel slechts in 20% van alle organisaties vrouwen vertegenwoordigd op het allerhoogste niveau.

Ligt het misschien aan de vrouw?

Ligt het aan de vrouwen zelf misschien? Zijn vrouwelijke leiders anders dan mannelijke, waardoor hun opkomst zo traag verloopt? In hoeverre verschillen mannelijke en vrouwelijke leiders eigenlijk qua persoonlijkheid? En als het gaat om emotionele intelligentie? Wordt gedrag dat kenmerkend is voor specifieke persoonskenmerken en emotionele intelligentie hetzelfde gewaardeerd in mannen als in vrouwen?

Verschillen mannelijke en vrouwelijke leiders qua persoonlijkheid en emotionele intelligentie?

De bekende assessment-aanbieder Thomas International besloot het recent uit te zoeken en bundelde de bevindingen in de studie ‘Vrouwen en leiderschap’. Daarbij kijken auteurs Carmen Amador Barreiro en Luke Treglown niet alleen naar hoe ze vrouwen zo kunnen ontwikkelen dat ze eerder in aanmerking kunnen komen voor promotie, maar ook hoe recruitment hierop kan inspelen.

Twee assessments

De onderzoekers deden dit aan de hand van twee psychometrische assessments (de High Potential Trait Indicator en de Trait Emotional Intelligence Questionnaire). Zij legden onder meer 137 vrouwen in topposities in Groot-Brittannië, Nederland en Australië langs deze meetlat. Ook deden ze een analyse van leiderschap op topposities: zijn er op het gebied van persoonlijkheid en emotionele intelligentie misschien verschillen tussen mannen en vrouwen? En wat doet dit met de kans op promotie of benoeming op een toppositie?

Uit de eerste analyse van de HPTI-resultaten bleek voor de persoonskenmerken Consciëntieusheid, Risico-benadering, Complexiteit en Competitie géén verschil tussen vrouwelijke en mannelijke leiders. Bij Aanpassing en Nieuwsgierigheid bleken wel kleine verschillen, waarbij mannelijke leiders iets hoger scoorden op Aanpassing, en vrouwelijke leiders iets hoger op Nieuwsgierigheid. Maar ondanks deze minimale verschillen, bleek uit het tweede gedeelte van het onderzoek dat vrouwelijke en mannelijke leiders statistisch gezien dezelfde kans hadden om voor alle zes persoonskenmerken van de HPTI optimaal te scoren. Het is dus net zo waarschijnlijk dat een vrouwelijke leider op deze zes, aan succesvol leiderschap gerelateerde, persoonskenmerken optimaal scoort, als een mannelijke.

Twee belangrijke verschillen

Maar hoe is dan het verschil tussen vrouwen en mannen wat betreft de scores voor emotionele intelligentie? Daarvoor keken de onderzoekers naar de resultaten van de TEIQue. Dit leverde wel twee belangrijke verschillen op. Zo bleken vrouwelijke leiders allereerst (iets) lager te scoren op facetten die te maken hebben met Zelfbeheersing, zoals: Emotie-, Impuls- en Stressbeheersing. Maar ze scoorden juist (iets) hoger op Emotiemanagement en Emotieperceptie. Terwijl er nauwelijks verschil bleek te bestaan op het gebied van Empathie, Assertiviteit en Zelfmotivatie. Ondanks alle aannames die hierover de ronde doen.

Er blijkt geen enkel verschil te bestaan op het gebied van Empathie, Assertiviteit en Zelfmotivatie.

‘Deze resultaten ontmaskeren de heersende mythes rondom vrouwelijk leiderschap en wat een leider nodig heeft om succesvol te zijn’, aldus de onderzoekers. ‘Het onderzoek toont aan dat vrouwelijke leiders niet hoger scoren, of hoeven te scoren op empathie. Ten tweede blijken vrouwelijke en mannelijke leiders te beschikken over vergelijkbare scores voor stereotype ‘mannelijke’ eigenschappen, zoals Risicobenadering, Competitie en Assertiviteit. En ten derde is gebleken dat, ondanks een minimaal verschil in enkele HPTI-scores, vrouwen net zoveel kans hebben optimaal te scoren op persoonskenmerken die leiderschapspotentieel meten.’

Met andere woorden: zowel qua persoonlijkheid als emotionele intelligentie zijn er géén significante verschillen gevonden tussen mannelijke en vrouwelijke leiders. Een vrouw heeft dezelfde kans te beschikken over de optimale, voor succesvol leiderschap doorslaggevende persoonskenmerken als een man.

Andere maatstaven

Interessante resultaten. Maar wat kunnen we er verder mee? Nou, best veel, aldus de onderzoekers. ‘Als we de resultaten van het tweede onderzoek (welke persoonskenmerken staan aan de basis van leiderschap) leggen naast die van de eerste (verschillen in persoonlijkheid tussen vrouwelijke en mannelijke leiders), komen we tot een haarscherpe conclusie. De resultaten laten zien dat vrouwen in het nadeel zijn als het gaat om promotie naar een senior leiderschapspositie. Dit heeft ermee te maken dat organisaties voor vrouwelijke kandidaten nog steeds andere maatstaven hanteren dan voor hun mannelijke collega’s.’

‘Vrouwen met dezelfde persoonskenmerken worden niet even positief ervaren.’

Als mannen en vrouwen beschikken over dezelfde persoonskenmerken en emotionele intelligentie, wordt vergelijkbaar gedrag toch verschillend geïnterpreteerd, zo toont het onderzoek aan. Zo blijkt eenzelfde niveau van Risicobenadering en Competitie alleen voor mannelijke kandidaten een voordeel te zijn. ‘Het onderzoek toont aan dat mannen die deze kenmerken laten zien, ervaren worden als competenter en zichtbaar in bezit van wat nodig is om een succesvol leider te kunnen zijn’, aldus de onderzoekers. ‘Vrouwen met dezelfde persoonlijkheidstrekken worden echter niet op deze positieve wijze ervaren.’

‘Bevlogen’, of ‘overemotioneel’?

Een voorbeeld dat deze conclusie bevestigt: mannen met een lagere score voor Aanpassing worden ervaren als ‘bevlogen’ en ‘erg begaan met hun werk’, terwijl vrouwen met eenzelfde persoonlijkheid gezien worden als ‘overemotioneel’ of ‘onvoldoende in staat zich te beheersen’. ‘Als je beide onderzoeksresultaten combineert, zouden er momenteel eigenlijk meer vrouwelijke leiders moeten zijn’, concluderen beide onderzoekers.

‘Als je beide onderzoeken combineert, zouden er eigenlijk meer vrouwelijke leiders moeten zijn.’

Senior leadership hangt namelijk vaak samen met hogere scores voor Assertiviteit, Emotie Management, Complexiteit en lagere Impuls Controle, stellen ze. En daarin verschillen mannen nauwelijks van vrouwen. Toch hebben mannen 2,5 keer zoveel kans op een senior managementrol, gecorrigeerd voor leeftijd en ervaring. Dat kan dus niet anders dan te maken hebben met ‘onbewuste vooringenomenheid’, concluderen de onderzoekers. Dat blijkt overigens geen typisch mannelijk fenomeen: ook vrouwen blijken bij het woord ‘leider’ eerder te denken aan stereotype ‘mannelijke’ eigenschappen, aldus Gronings onderzoek.

Wie krijgt de promotie?

En dat verklaart dus grotendeels waarom mannen nog steeds eerder een promotie krijgen, laat het Thomas-onderzoek zien. ‘In het algemeen liet onze analyse zien dat we alleen door demografische factoren en  persoonlijkheid te onderzoeken voor ruim een derde (35%) konden verklaren waarom mannen en vrouwen senior leader kunnen worden. Deze resultaten benadrukken het belang van persoonlijkheid in het identificeren van leiderschapspotentieel. Los van werkervaring, lengte van dienstverband of willekeurig welke werkgerelateerde variabele.’

‘De opbouw van dit percentage bleek echter voor mannen en vrouwen niet gelijk. Van de mannen werd 25% senior leader puur vanwege leeftijd of hoogst genoten opleiding. Hun persoonlijkheid en emotionele intelligentie verklaarde slechts voor 10% waarom zij waren geselecteerd. Het tegenovergestelde was het geval voor vrouwen. Slechts 10% van hun promotie werd verklaard door leeftijd en opleiding, terwijl persoonlijkheid en emotionele intelligentie hierin 25% bepaalden.’

Vrouwen zwaarder onder de loep

Kortom: het lijkt erop dat organisaties de persoonskenmerken van vrouwen iets zwaarder onder de loep nemen bij een eventuele promotie. ‘Voordelen waarvan mannen van oudsher profiteren, blijken voor vrouwen niet te gelden’, constateren de onderzoekers. ‘Vrouwen hebben niet het simpele voordeel van een goede opleiding of eenvoudigweg ouder zijn. Terwijl mannen profiteren van status, ervaring, opleiding en leeftijd. Daarnaast speelt persoonlijkheid een veel grotere rol in welke vrouwen doorgroeien.’

‘Voordelen waarvan mannen van oudsher profiteren, gelden niet voor vrouwen.’

De onderzoekers pleiten er daarom voor voorafgaand aan een sollicitatieprocedure duidelijke criteria op te stellen waarop je mensen beoordeelt. ‘Onderzoek bevestigt de effectiviteit van psychometrische assessments als objectieve voorspeller van succes, ook op topniveau. Zulke assessments elimineren de invloed van onbewuste vooroordelen bij interviewers. In plaats daarvan verzamel je informatie, die objectief, rechtvaardig en onbevooroordeeld inzicht geeft in hoe geschikt een kandidaat is. Of het nu gaat om recruitment of promotie.’

Shortlists en diverse panels

Assessments is niet het enige dat organisaties kunnen inzetten om meer genderdiversiteit te bereiken. De onderzoekers noemen bijvoorbeeld ook shortlists waarop minimaal één vrouw staat, en meer diverse interviewpanels. Wel helpt de inzet van assessments ook om meer vrouwen überhaupt te laten solliciteren, stellen ze. ‘Door bepaalde onbewuste vooroordelen voelen vrouwen zich gemiddeld minder geroepen om te solliciteren, ondanks dezelfde capaciteiten en een met hun mannelijke concurrenten vergelijkbare persoonlijkheid en niveau van emotionele intelligentie.’

‘Als je assessments inzet, weten getalenteerde vrouwen dat je ze op rechtvaardige wijze beoordeelt.’

Onderzoek liet eerder al zien dat mannelijke kandidaten solliciteren op een functie als zij aan 80% van de voorwaarden voldoen. Vrouwen solliciteren echter niet, als zij vermoeden niet te voldoen aan 20% van de voorwaarden. ‘Maar als je beslissingen over je mensen baseert op objectieve psychometrie, weten getalenteerde vrouwelijke medewerkers dat zij op een rechtvaardige manier worden uitgelegd en beoordeeld’, aldus de auteurs. ‘Organisaties die staan voor diversiteit, zowel in hun talentpool als in leiderschap, doen er dus goed aan psychometrie in te zetten, bij zowel beoordeling als recruitment.’

Het hele onderzoek lezen?

Zijn vrouwelijke leiders anders dan mannelijke, op het gebied van persoonlijkheid of emotionele intelligentie? Assessmentbureau Thomas deed er uitgebreid onderzoek naar. Download het hier:

Vrouwen en leiderschap

Lees ook