9 manieren waarop employer brands de mist ingaan op LinkedIn

Bijna duizend posts op sociale media heeft hij bekeken. Vooral op LinkedIn. En van wat hij daar aantrof werd James Ellis, directeur bij Employer Brand Labs in Chicago, nou niet bepaald vrolijk. Hij trof er ruwweg 9 trends aan waarmee werkgeversmerken de mist ingaan.

#1. Luid praten, niets zeggen

Alle vakjes aanvinken lijkt vaak de eerste prioriteit. Zoals: heel goed klinkende dingen zeggen over het belang van diversiteit en inclusie. Iedereen weet ook hoeveel kandidaten willen horen over professionele ontwikkeling en empowerment, of over hoe organisaties hun teams ondersteunen. Dus bedrijven posten van alles over al die dingen. Maar zonder ooit maar iets waardevols of onderscheidends te zeggen, constateert Ellis.

‘Bedrijven zeggen zelden iets waardevols of onderscheidends.’

‘Een bericht over DEI kan simpelweg zijn dat het bedrijf een bekende spreker heeft uitgenodigd om te praten over het belang van het onderwerp, maar niet over de inhoud van de bijeenkomst, wat mensen hebben geleerd, hoe mensen zouden kunnen veranderen, beleidsideeën die uit het gesprek kwamen , of, nou ja… wat dan ook. Ik vond veel berichten waar ik via de link keek naar de video of blogpost die meer informatie bood dan ‘deze persoon sprak’ – en kwam meestal terug met lege handen. En daarbij gaat het niet alleen om DEI. Het geldt bij elk onderwerp van belang. Bedrijven praten luid en zeggen niets.’

#2. Inhoudsloze ephemera

‘Ephemera’ zijn tijdelijke creaties die niet bedoeld zijn om te worden bewaard of bewaard. De etymologische oorsprong strekt zich uit tot het oude Griekenland, met de algemene definitie van het woord: ‘de kleine vergankelijke documenten van het dagelijks leven’. LinkedIn staat er vol mee. Denk aan posts als ‘Fijne Sinterklaas’ gewenst, of ‘Wij kijken ook naar het WK’. De post: ‘We hebben een nieuwe manager van het een of ander aangenomen’. Of het bericht: ‘We zijn uitgenodigd om te spreken op een evenement waarvoor u niet bent uitgenodigd’.

‘De meeste werkgevers plaatsen alleen maar mooie foto’s.’

Het betekent allemaal niets voor een kandidaat, zegt Ellis. ‘Er staat nergens hoe het is om bij de organisatie te werken. Niets ervan spreekt de werkelijke cultuur of de werkstijl aan. En er is zoveel! Het zijn gewoon allemaal wenskaarten en slogans, die eruitzien als iets dat misschien een kijkje in de keuken is, maar dat niet echt zijn. Als we employer branding opvatten als iets waar je altijd het merk in zou moeten terug kunnen zien, dan kan het ook kortstondig waarde hebben. Het kan worden gebruikt om het merk te bewijzen en te laten zien. Maar de meeste werkgevers plaatsen gewoon mooie foto’s.’

#3. Vacatures

Als een werkgeversmerk niet het juiste talent aantrekt en uiteindelijk dus geen sollicitaties genereert, is het eigenlijk geen goed merk. ‘Maar 80% van alle ‘We nemen mensen aan/word lid van ons’-berichten zijn volledig leeg, verstoken van betekenis’, zegt Ellis.

‘De meeste ‘kom bij ons’-boodschappen zijn volledig verstoken van betekenis.’

‘Ze missen (of negeren) de kans om het merk te ondersteunen of een meer betekenisvolle boodschap over te brengen terwijl ze actie stimuleren. Als je een vacature hebt, begin dan met praten over hoe die functie de bedrijfsdoelen ondersteunt, of hoe de unieke cultuur betekent dat je een specifiek soort persoon zoekt voor de functie. Illustreer de merkbelofte door te praten over wat de nieuwe medewerker van de baan zal krijgen. Link dan pas naar de vacature.’

#4. De doorverwijspost

Stel je voor: je hebt een geweldig profiel van een van je medewerkers. Of misschien bood een team zich vrijwillig aan en deed iets lokaal nieuwswaardigs. Of er was een initiatief waarbij je 30 werknemers de kans gaf om iets geweldigs te leren en ze hebben het net afgemaakt. Deze verhalen zijn het goud van het werkgeversmerk. Ze kunnen illustreren waar je bedrijf om geeft, hoe je in je mensen investeert, rolmodellen bieden van hoe geweldige werknemers zijn (en zou je niet naast hen willen werken?).

‘Slechts 5% van de mensen die je bericht zien, gaan klikken.’

Maar wat zie je dan op LinkedIn? Ellis kan er niet over uit. Iets als: ‘Charlie houdt van geiten. Klik hier om zijn verhaal te ontdekken’ of ‘Erica’s reis als transverpleegkundige is bijzonder. Klik hier om erachter te komen waarom ze ervoor heeft gekozen om hier te werken.’ ‘Dit soort posts, alleen maar bedoeld om kliks te genereren, zie ik veel te vaak. Maar als je iets te delen hebt, iets te bieden hebt, iets te zeggen hebt, gebruik dan het bericht zelf om iets te zeggen dat iemand aanmoedigt om te klikken. Als je de merkbelofte kunt inprenten zonder dat ze moeten klikken, waarom zou je dat dan niet doen? Slechts 5% van de mensen die je bericht zien, gaan klikken. Dus stop met het weggooien van de mogelijkheid om de andere 95% wiens aandacht je hebt te informeren.’

#5. Video is geen magie

Video’s kunnen geweldig zijn, zegt Ellis. Maar wel op één voorwaarde. Namelijk: dat ze iets proberen te communiceren dat verder gaat dan ‘we gebruiken nu video’. ‘Ik zag zoveel nietszeggende videoposts. Op een kanaal waar de kijker ergens op moet klikken om de video af te spelen, heeft de lezer het gevoel dat je gewoon hun tijd verspilt als je niet direct iets nuttigs aanbiedt. Dit creëert letterlijk negatieve merkimpressies. Er zijn ook tal van video’s met 15 seconden preroll en je logo in beeld, alleen bedoeld om aan te geven wat de video me ging vertellen. Dus als je je gaat bezighouden met video, zeg dan iets zinnigs. En anders: doe het niet.’

#6. Waar bedrijven om geven

Bij zijn rondje over LinkedIn hield Ellis bij welke motivaties bedrijven probeerden te gebruiken voor hun posts. Probeerden ze vooral hun status te verhogen? Hun toewijding aan hun missie en visie onderstrepen? Of was hun energie vooral gericht op het illustreren van hun stabiliteit of groei?

‘Bedrijven besteden vooral energie aan het laten zien van de prestaties van hun team.’

‘Over het algemeen besteden bedrijven het grootste deel van hun energie aan het laten zien van de prestaties van hun team en hoeveel ze eraan werken om die teams te ondersteunen (zij het met wisselende niveaus van effectiviteit)’, concludeert hij uit die analyse. ‘Vervolgens werd er gesproken over innovatie en carrière. De minst besproken motivaties waren empowerment van werknemers, stabiliteit van het bedrijf en beloning.’

#7. De mensen verbergen

Werknemers als ambassadeurs inzetten? De kracht ervan kan niet genoeg worden benadrukt, stelt Ellis. Toch lijkt ongeveer de helft van de bedrijven hun mensen aan het zicht te onttrekken, constateert hij. ‘Voor sommige organisaties is het enige beeld van werknemers dat we krijgen berichten over eliteleiderschap, en alleen in zeer geposeerde contexten met een hoge status (‘We hebben een prijs gewonnen’, ‘Hier is de CEO die spreekt op een conferentie’).’

‘Alleen CHRO’s op conferenties laten zien bevestigt de lezer dat bij jou alleen leiderschap ertoe doet.’

Hoe het ook kan? Door geen CHRO’s te laten zien die vanaf een podium of podcast praten over hoe belangrijk het voorkomen van burn-out is, maar door in plaats daarvan mensen te laten zien die vrijwilligerswerk doen of op kantoorvakanties gaan. ‘De eerste soort afbeeldingen maken niet alleen beweringen over het ondersteunen van personeel of het empoweren van mensen minder geloofwaardig; je loopt daarbij ook nog eens het gevaar je organisatie te laten zien als een plek waar alleen leiderschap ertoe doet.’

#8. Kerk en staat

Veel merken hebben een duidelijke en voor de hand liggende scheidslijn tussen hun content voor employer branding en hun corporate/ PR/ consumenten / investor content. Het is meestal ook duidelijk dat dit gemaakt wordt door (minstens) twee teams met verschillende schrijvers, verschillende intenties, verschillende stijlgidsen en verschillende manieren van denken over de waarde van het kanaal. ‘Een gemiste kans’, aldus Ellis.

‘Erkenning kost niets, en het verhoogt het moreel en het gevoel van waardering.’

‘De waarde gaat namelijk in twee richtingen. De eerste is dat bedrijven hun corporate en consumentenboodschappen menselijker maken. Employer branding zou het meest menselijke element binnen het merk moeten zijn. Het zijn tenslotte de mensen die het bedrijf laten werken, dus moet je de kans niet negeren om je producten, diensten, klantgerichte agenda’s en bedrijfsgroei menselijk te maken. De tweede is: geef meer aandacht aan de mensen die het bedrijf besturen. Erkenning kost niets, en het verhoogt het moreel en het gevoel van waardering – niet alleen bij de werknemer wiens gezicht bij de post staat, maar ook bij degenen om hen heen die het bedrijf zien als zorgzaam voor hun mensen.’

#9. Ontbrekende intentie

Als je een onderscheiding of conferentie moet aankondigen, dienstverjaardagen wilt benadrukken, of over nieuwe medewerkers wilt praten, is de grootste vergissing om ‘het gewoon te posten’. Neem de alomtegenwoordige prijs ‘Great Place To Work’. De meeste bedrijven nemen de aangeleverde afbeelding en plaatsen deze op LinkedIn met de ‘Heel erg bedankt voor het erkennen van ons als een geweldige plek om te werken. Als je bij ons wilt komen werken, is hier de link naar onze carrièresite.’ Dit bericht zie je overal. Maar, zo vraagt Ellis zich af: wat moet een passerende lezer uit die post meenemen? Dat je een heerlijke plek bent om te werken? Oké, maar waaróm? En voor wíe? ‘Bijgevolg heeft de post geen waarde. Het vult ruimte en niets meer.’

Dat je een heerlijke plek bent om te werken? Oké, maar waaróm? En voor wíe?

Hoe het beter kan? Bijvoorbeeld door – met dezelfde afbeelding en link – te zeggen: ‘Het afgelopen jaar hebben we een aantal interessante programma’s opgezet om ons personeel te ontwikkelen. Denk aan: collegegeldvergoeding, interne training- en mentorprogramma’s en bedrijfsbrede programma’s en toegang tot drie grote leerplatforms. Alles bij elkaar hebben we 1,4 miljoen dollar uitgegeven om onze medewerkers alle kansen te bieden om zich te ontwikkelen. Het is duidelijk dat deze inspanning is opgemerkt, en we zijn dankbaar voor de erkenning. Als je gedreven wordt door de behoefte om beter te worden in wat je doet, hebben we nu vacatures in het X-team.’

Lees hier het hele verhaal van James Ellis

Lees ook

Deze 3 toolboxen willen discriminatie op de arbeidsmarkt met wortel en tak uitroeien

Als je diversiteit wil bevorderen, kun je dan beter speeddaten met sollicitanten, of juist toch beter kiezen voor een langere kennismaking? En wat mag je eigenlijk allemaal als je een voorkeursbeleid wil formuleren? Heeft het überhaupt wel zin om trainingen te organiseren rondom vooroordelen en stereotyperingen? Het zijn zomaar een paar vragen die beantwoord worden in 3 nieuwe toolboxen, die recent gelanceerd zijn, en die bedoeld zijn om alle discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan (voor de antwoorden: klik hier, hier en hier).

We kunnen het niet maken om studenten deze normen niet mee te geven.’

De toolboxen zijn in eerste instantie gericht op het (hoger) onderwijs, met name in HRM-richtingen. ‘Studenten zijn het Nederland van morgen. We kunnen het niet maken om hen die norm niet mee te geven’, zei de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh bij de presentatie ervan. Maar uiteraard zijn de toolboxen ook te gebruiken door HRM-professionals die aan het werk zijn, benadrukt Hanneke Felten, die namens Movisie en het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) bij de totstandkoming ervan betrokken was.

Gemiste kans

Uit eerder onderzoek van haar instituut bleek al dat het onderwerp nauwelijks aandacht krijgt in HRM-onderwijs. Een gemiste kans, aldus Felten.’Het bleek dat de meeste HRM-opleidingen op het hbo wel enige kennis doceren over discriminatie, maar dat het nog niet overal goed gaat. Er waren bijvoorbeeld ook opleidingen die er alleen aandacht voor hebben als de studenten dat zelf initiëren.En dat is lang niet altijd het geval. En veel opleidingen doceerden nog geen evidence based kennis over wat je kunt doen tegen discriminatie. Docenten bleken ook behoeften hebben aan concreet lesmateriaal hiervoor.’

‘Discriminatie zorgt er natuurlijk ook voor dat bedrijven niet altijd de meest geschikte persoon vinden.’

De toolboxen moeten daar dus een bijdrage aan leveren. Belangrijk, zegt Felten. ‘Want zo zorgen we ervoor dat de nieuwe generatie HRM-medewerkers niet alleen weet dat arbeidsmarktdiscriminatie speelt, maar ook wat je er als HRM-medewerker aan kunt doen. Discriminatie is immers niet alleen oneerlijk voor mensen die worden behandeld op basis van een persoonskenmerk dat er niet toe doet. Het zorgt er natuurlijk ook voor dat bedrijven niet altijd de persoon vinden die het beste geschikt is voor een functie of een promotie.’

Samen met de docenten

De toolboxen zijn door KIS ontwikkeld, dankzij een subsidie van het ministerie van SZW, samen met een netwerk van HBO-HRM-docenten. ‘De toolbox is dus afgestemd op hun behoeften. Ook staan er goede voorbeelden in die de docenten zelf hebben aangeleverd’, aldus Felten. ‘We verwachten dat de toolbox ook bruikbaar is voor andere opleidingen. Zo staan er wellicht ook handige tools in om nieuwe recruiters op te leiden of om jezelf bij te scholen als recruiter.’

‘Er staan wellicht ook handige tools in om nieuwe recruiters op te leiden of om jezelf bij te scholen als recruiter.’

Er zijn dus in totaal 3 toolboxen. De eerste is vooral bedoeld om te informeren over arbeidsmarktdiscriminatie, en bevat ook tips om mensen te motiveren om hiermee aan de gang te gaan en diversiteit en inclusie te bevorderen. De tweede toolbox richt zich meer op het herkennen en verminderen van vooroordelen en stereotypen. Waarna de derde toolbox het meest de diepte ingaat en tools biedt om mensen te leren om arbeidsmarktdiscriminatie effectief aan te pakken.

‘Gigantisch probleem’

De toolboxen komen op een goed moment, aldus Felten. ‘Arbeidsmarktdiscriminatie is een gigantisch probleem is Nederland. Zo blijkt uit onderzoek dat je in Nederland meer wordt gediscrimineerd als je een Turkse of Marokkaanse naam hebt dan in bijvoorbeeld Duitsland en Spanje. En qua discriminatie op grond van huidskleur, doen we het even slecht als de VS. Zelfs al hebben personen zonder migratieachtergrond een strafblad wegens een geweldsdelict, dan nóg hebben zij een grotere kans op een positieve reactie na een sollicitatie dan personen met een migratieachtergrond zónder strafblad.’

‘Uit onderzoek weten we dat mensen eerder klikken met mensen die op hen lijken. Dus die aanpak leidt tot uitsluiting.’

Bovendien speelt in Nederland de ‘klik’ nog vaak een grote rol in werving en selectie, ziet Felten, net als of de vraag ‘iemand in het team past’. En dat werkt discriminatie vaak in de hand. ‘Uit onderzoek weten we dat mensen eerder klikken met mensen die op hen lijken. Dus die aanpak leidt tot uitsluiting. Als je een team hebt van Jeroen, Maarten en Mark dan is er een grote kans dat je gevoel zegt dat Stefan beter past in het team dan Indrah. En zo worden mensen dus massaal voorgetrokken op de Nederlandse arbeidsmarkt die lijken op de mensen die er al zitten.’

‘Elke recruiter verantwoordelijk’

Rabin Baldewsingh wees in zijn verhaal bij de lancering van deze toolbox er op dat elke HRM-medewerker een belangrijke verantwoordelijkheid heeft in het tegengaan van arbeidsmarktdiscriminatie. ‘Datzelfde geldt natuurlijk voor recruiters’, aldus Felten. ‘Ik hoop dat alle recruiters hun verantwoordelijkheid pakken en nagaan wat zij kunnen doen om arbeidsmarktdiscriminatie te voorkomen. Wellicht kan deze toolbox hen daarbij helpen.’

‘Ik hoop dat alle recruiters nagaan wat zij kunnen doen om arbeidsmarktdiscriminatie te voorkomen.’

En de veelgehoorde klacht van recruiters dat zíj wel willen, maar dat het de hiring manager is die vooruitgang op dit punt in de weg zit? Ook daar heeft Felten antwoord op. ‘Er zit in een van de toolboxen ook een mooi artikel over hoe je binnen organisaties draagvlak kunt creëren voor antidiscriminatiebeleid.’

Lees ook

Hoe recruitmentbureau VONDERS zijn werk steeds verder automatiseert

Als middelgroot bureau meedoen bij grote klanten. Opboksen tegen de bekende, corporate bureaus. VONDERS, recruitmentbureau in de infra-techniek, doet het gewoon. Met een ambitieus vriendenteam en de inzet van de goede recruitmenttechnologie is het bureau al 6 jaar op rij winnaar van een FD Gazelle-award, ook mede dankzij mooie namen in hun klantenportefeuille zoals VolkerWessels, BAM, Gemeente Amsterdam, en de Provincie Utrecht.

‘In de huidige arbeidsmarkt is het echt buffelen om kandidaten te vinden.’

Hun Rotterdamse directheid zal zeker een rol spelen in dat succes, zegt Peter Marinussen die het recruitmentbureau in 2013 samen met 3 compagnons in Bergschenhoek oprichtte. Inmiddels is VONDERS uitgegroeid tot een team van 20 consultants waarbij plezier maken én samen successen behalen de boventoon voeren. Maar ook technologie van doorslaggevend belang is. ‘In de huidige arbeidsmarkt is het echt buffelen om kandidaten te vinden’, aldus Marinussen. ‘Als je weinig ondersteund wordt door automatisering, ben je genoodzaakt het grootste deel van je tijd te besteden aan handmatig sourcen.’

Niet prikkelend genoeg

Dat houden recruiters momenteel geen jaren meer vol, ziet hij. ‘Dagenlang searchen en benaderen is voor veel van hen niet prikkelend genoeg. Als je hen langer aan je wilt binden, moet je zeker ook kijken naar hoe je het makkelijker en leuker kunt maken om succesvol te zijn. Zodat ze echt in contact kunnen staan met mensen in plaats van hele dagen berichten sturen of administratieve handelingen verrichten.’

‘We laten het systeem een paar minuutjes zien en dan wijst het zichzelf.’

Marinussen vond de eerste stap daartoe een paar jaar geleden bij de Applicant Tracking Software van Bullhorn. Kandidaat- en vacaturegegevens in spreadsheets bijhouden werd met de groei van het team steeds inefficiënter, en Marinussen – gesterkt door ervaring vanuit voorgaande banen in de flexbranche – weet goed wat hij wel en vooral ook wat hij niet zoekt in een ATS. ‘De hoeveelheid werk die je moet verzetten om tot een kennismaking met een kandidaat te komen is tegenwoordig zo groot dat het eigenlijk niet meer te doen is om alles handmatig te doen.’

Zelf customizen

Het gaat hem om een systeem dat recruiters kan ondersteunen, ‘zodat je op het juiste moment met de juiste persoon in contact komt. Vervolgens kun je van mens tot mens het verschil maken.’ Gebruiksvriendelijkheid staat voor hem dan ook bovenaan de prioriteitenlijst bij de keuze voor een ATS. En Bullhorn biedt dat, ziet hij. ‘Het systeem is zo intuïtief te gebruiken dat we nieuwe collega’s niet hoeven te trainen om ermee te werken. We laten het een paar minuutjes zien en dan wijst het zichzelf. Ze kunnen meteen aan de slag.’

Echt plug & play noemt hij het ATS, dat past bij VONDERS’ behoefte. ‘Het hielp ons direct vooruit. We kregen inzicht en konden makkelijk kandidaten toevoegen aan het systeem, communicatie en afspraken vastleggen, herinneringen instellen en meer. Tot op de dag van vandaag zijn we er erg tevreden mee.’ Marinussen neemt zelf de inrichting van het recruitmentsysteem voor zijn rekening bij het bedrijf. ‘Ook daarvoor is gelukkig geen technische kennis nodig. Naast het gebruiksgemak is het kunnen customizen van de workflow voor ons een groot pluspunt.’

Nu ook automation

Na de implementatie van het Bullhorn-ATS heeft VONDERS niet stilgezeten. Sinds het begin van dit jaar zijn ze bijvoorbeeld ook gestart met de inzet van Bullhorn Automation. Gezien de ongekend krappe arbeidsmarkt is het onvermijdelijk om te investeren in recruitmentsoftware die zorgt voor tijdswinst, een sneller proces en/of betere kandidaatbeleving, aldus Marinussen. En dus zet zijn bureau tegenwoordig bijvoorbeeld automations in om communicatie met kandidaten makkelijker en leuker te maken. Denk aan berichtjes als ‘gefeliciteerd met je nieuwe baan’ en ‘geniet van je verjaardag’.

Dankzij het persoonlijke contact en het gestroomlijnde proces haken nu minder kandidaten af.

Het verschil tussen een gemiddelde en ultieme kandidaatbeleving zit vaak in dit soort kleine dingen, zegt hij. Daarnaast gebruikt zijn bureau ook automatiseringen om kandidaten te informeren en ruis op de lijn zo beperkt mogelijk te houden. Uniforme communicatie moet onduidelijkheid en frustratie voorkomen, bijvoorbeeld over de registratie van uren. Ook verloopt het proces direct soepeler, wat Marinussen tot wel een dag tijdwinst oplevert bij de verloning. En niet onbelangrijk: dankzij het persoonlijke contact en het gestroomlijnde proces haken nu minder kandidaten af tijdens het selectietraject of in de pre- en onboardingfase.

Wat de toekomst brengt

Wat de toekomst brengt voor VONDERS? In elk geval nog meer groei, verwacht Marinussen. Al kampt het wel met uitdagingen als het werven en trainen van nieuwe recruitment consultants, en het op peil houden van de productiviteit en de efficiëntie. Slimme recruitmenttooling die meegroeit met de organisatie is hierbij volgens hem cruciaal. Hiermee kan het werk voor consultants ook inhoudelijk aantrekkelijk blijven: gevarieerder en ook makkelijker om succesvol te zijn. ‘Hoe meer succes je behaalt, hoe groter de drive in het team’, aldus Marinussen.

Op kantoor bij VONDERS.

Hij verwacht daarmee nieuwe collega’s te kunnen aantrekken die verdere groei mogelijk maken. Maar daarmee is de automatisering nog lang niet ten einde, denkt hij. ‘Door de huidige war for talent, wordt plaatsingen realiseren steeds tijdsintensiever. Je kunt niet anders dan automatiseren, want anders gaat het al niet lukken om met hetzelfde team hetzelfde aantal plaatsingen te realiseren.’ VONDERS gaat de komende tijd Bullhorn Automation dan ook inzetten om hen te helpen in contact te komen met nieuwe kandidaten.

‘Wel wat spannender’

‘Dit is wel wat spannender’, aldus Marinussen. ‘Want je wil mensen niet irriteren en het zo persoonlijk mogelijk houden. Maar de functionaliteiten in Bullhorn bieden voldoende mogelijkheden om automatiseringen ook voor dit doel op een goede manier in te zetten’, denkt hij. Daarnaast kun je je eigen database met kandidaten veel makkelijker gebruiken als je het ATS en je automatiseringen goed inricht. ‘Nu gaan consultants vaak nog op zoek naar kandidaten via externe bronnen, terwijl er in de database wellicht al passende kandidaten zitten. Zonde natuurlijk!’

‘Knip het in kleine stukjes en vraag niet te veel van het team.’

Wat zijn tips zijn voor het implementeren van software? Hoe zorg je dat het team al die veranderingen omarmt? Marinussen: ‘Voer alleen veranderingen door die direct van toegevoegde waarde zijn. Als je het team eerst laat zien of ervaren wat een verandering hen oplevert, dan is het niet erg als ze daarvoor iets extra’s moeten vastleggen in het systeem. Knip het in kleine stukjes en vraag niet te veel van het team.’

Dit verhaal verscheen eerder op de site van Bullhorn.

Lees ook

Dit zijn de 10 grootste trends in recruitment voor 2023 (3/3)

Wil je in 2023 succesvol kunnen recruiten? Dan is het niet alleen belangrijk dat je (voldoende) recruiters in huis hebt, maar vooral ook: hoe je het proces inricht. You need to set up recruitment for succes. Mijn overzicht van de 10 grootste trends voor 2023 gaat dan ook daarover: over wat je nodig hebt om een professioneel recruitment-apparaat op te zetten. Of je nu bij een bureau werkt, of voor een corporate.

You need to set up recruitment for succes.

Recruiters of een recruitmentteam hebben is daarbij een begin, maar een professioneel recruitmentproces inrichten met goed opgeleide recruiters en adequate middelen is zorgen dat je succesvol bent en blijft. Hoe je dat kan doen, omschrijf ik aan de hand van 10 ontwikkelingen, trends en principes. Twee weken geleden publiceerden we de eerste 3, vorige week de volgende 3. Vandaag: de laatste 4.

#7. SWAT-teams & Blackhole Recruitment

Zelfs nu kandidaten schaars zijn verliezen werkgevers en bureaus nog steeds bergen met goede kandidaten in het proces. Van ‘silver medallists’ tot mensen die vandaag nog aan het wachten zijn op een uitnodiging of afwijzing die ze al weken geleden hadden moeten krijgen. Ik durf de stelling aan dat vandaag nog steeds meer kandidaten verdwijnen in het zwarte gat van het recruitmentproces en (interne) procedures dan er daadwerkelijk aangenomen worden of een aanbod krijgen. Blackhole recruitment dus.

Bron: Gerry Crispin

Overal waar sollicitanten veel waard zijn, zou elke kandidaat binnen 24 uur moeten zijn opgevolgd en een dedicated recruiter toegewezen moeten krijgen. Ook bij elke processtap moet binnen één (werk)dag opvolging hebben plaatsgevonden. If not, gaat de kandidaat naar het ‘Recruitment SWAT-Team’. Oftewel: een groep met recruiters die kandidaten direct (over)pakt als de verantwoordelijke recruiter niet binnen een (werk)dag actie heeft ondernemen. En het SWAT-team heeft ook de verantwoordelijkheid om niet geplaatste kandidaten eventueel te voorzien van alternatieven binnen de organisatie (corporate) of bij andere bedrijven/opdrachten en vacatures (bureaus). Zo wordt het zwarte gat ook nog eens een interessant verdienmodel.

Een SWAT team in actie.

Alliander heeft al zogeheten WOB-teams, die verantwoordelijk zijn voor Werven, Opleiden en Behoud.

Zo heeft Alliander al zogeheten WOB-teams: teams die verantwoordelijk zijn voor Werven, Opleiden en Behoud. Deze teams, gespecialiseerd in bedrijfskritische doelgroepen, kijken breed in de organisatie op meerdere manieren hoe ze talent kunnen aantrekken, bij- en omscholen en kunnen behouden voor de organisatie. Als het aan één kant van de organisatie niet past, is iemand niet per definitie verloren en kan deze op een andere plek misschien beter tot zijn/haar recht komen. Briljant!

#8. Loop voorop in fatsoen en ethiek

In de komende jaren komt er meer en meer druk op fatsoenlijke recruitmentpraktijken. Vanaf 2025 komt er een verplichte certificering voor uitzendbureaus, en is er in Den Haag ook veel aandacht voor discriminatie in het sollicitatieproces. Ook de EU sorteert voor op meer transparantie, eerlijkheid en gelijkheid (van beloning) van werknemers en in het bijzonder bij mannen en vrouwen. In New York en andere staten in Amerika is het vermelden van een salarisrange al verplicht, Google for Jobs ‘dwingt’ de markt ook die kant op, en Adzuna is nu wereldwijd een petitie begonnen voor meer transparantie in salarissen.

De trend is duidelijk richting het goede, maar vooralsnog is het vooral een schijnbeweging.

De trend en ontwikkeling zijn duidelijk richting het goede, maar vooralsnog is het vooral een schijnbeweging, waarbij het grootste deel van de markt (detacheerders, bureaus, headhunters, payrollers, MSP, RPO en natuurlijk corporates) de dans ontspringt. Er is nauwelijks capaciteit voor handhaving. Dit terwijl de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt veel belang hecht aan deze gelijkwaardigheid, gelijkheid, transparantie en eerlijkheid. Laten we eerlijk zijn: organisaties investeren vele malen meer in diversity & inclusion-training dan in het opleiden van recruiters. Maar resultaten blijven uit.

Een vlucht naar voren

De enige juiste, en overigens ook meest succesvolle weg, is een vlucht naar voren. Om transparant te zijn over salaris en gelijke betaling tussen mannen en vrouwen (en dit onafhankelijk te laten toetsen en daarover te publiceren), de recruitercode te omarmen, minimaal het minimumloon te betalen, en fatsoenlijke tarifering te berekenen bij het bemiddelen van zzp’ers, uitzendkrachten en zelfstandig professionals.

Nu het goede doen is structureel voordeel behalen op de arbeidsmarkt van morgen.

Daarbij is het cruciaal dat bureaus, detacheerders en bemiddelaars van zzp’ers een wederzijds anti-ronselbeding hebben. Dat betekent dat zij bij bedrijven aan wie zij mensen bemiddelen binnen een periode van 2 à 3 jaar geen mensen mogen wegtrekken. Een richtlijn die de Vereniging voor Detacheerders Nederland inmiddels omarmt en breed in de sector zou moeten gelden. Dit om het ‘uithollen’ van organisaties te voorkomen. Nu het goede doen is structureel voordeel behalen op de arbeidsmarkt van vandaag én morgen, in imago en in de harten van kandidaten.

#9. Recruitment is leuk en een echt vak

Succesvol recruiten heeft weinig te maken met toeval of gelukstreffers. Een kapotte klok staat ook twee keer per dag op de juiste tijd! Maar meestal dus niet. Oftewel: succesvol recruiten is het resultaat van een goed datagedreven recruitmentproces én uitstekend werkgever- en leiderschap. Om recruitment op te lijnen voor succes, moet je daarom recruitment ook vooral leuk maken. Bedrijven als Timetohire en Compagnon snappen dit als geen ander en leggen daarom letterlijk de rode loper uit voor hun (nieuwe) werknemers.

Deel van het team van Timetohire

Om recruitment leuk te maken en vooral te houden is het essentieel dat de workload van elke recruiter behapbaar is. Een workload van 10 tot 12 actieve vacatures is daarin de te hanteren norm (voor 1 fte). In deze arbeidsmarkt zou mijn advies met klem zijn om het aantal vacatures in portefeuille tot het absolute minimum te beperken, zodat recruiters zich maximaal kunnen focussen. Daarbij is het wel belangrijk om in te zetten op ándere kanalen, zoals referral, ‘naar buiten gaan’, of campus. Minder vacatures en de extra tijd besteden aan meer gebruik van toch al ineffectieve kanalen is niet slim, leuk en handig.

Om recruitment leuk te houden is het essentieel dat de workload van elke recruiter behapbaar is.

Overigens lijkt 10 vacatures in portefeuille misschien weinig. Zeker als je er nu 30 of meer hebt. Maar aan het eind van het jaar maak je dan wel ruim 60% méér hires doordat je doorlooptijd veel lager ligt en je fulfillmentratio (het percentage ingevulde vacatures) veel hoger. In dat laatste geval heb je niet alleen meer mensen sneller aangetrokken, maar zijn ook minder stoelen lang leeg gebleven. En is de kans dat je als recruiter bent omgevallen ook veel kleiner! In deze tijden van krapte is dat het enige wat telt. De Recruitment kengetallen-rapporten bieden daarvoor veel aanknopingspunten.

Behapbare workload

Ik maakte afgelopen jaar een recruitmentmanager die intern een vacature-innamestop afkondigde totdat de workload van de afdeling weer acceptabele proporties had. Er kwam een backlist op vacatures (aanrader!). Een andere recruiter haalde alle vacatures offline (met serieuze bedrijfseconomische consequenties) om eerst de werkdruk in het recruitmentteam te normaliseren en vanuit daar opnieuw op te bouwen. Geen nieuwe tools of systemen, maar een normale, behapbare workload is een eerste stap naar werkgeluk en het bouwen aan recruitmentsucces.

Een behapbare workload is een eerste stap naar werkgeluk en het bouwen aan recruitmentsucces.

Hoe maak je recruitment leuk? Behalve een leuke en inspirerende manager en een fatsoenlijk bedrijf om voor te werken is daarvoor ook opleiden cruciaal. Minimaal een uitgebreide interne of externe opleiding recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en/of sourcing, maar ook een opleiding Excel is een vereiste! Zo kunnen recruiters datagedreven leren werken en vooral leren hoe eenvoudig het is en hoe snel je impact kunt maken.

In combinatie met een behapbare workload zou je vervolgens binnen recruitmentteams op zoek kunnen gaan naar de superpowers van je recruiters. De een is geweldig goed (en dingen die je goed kunt, vind je meestal ook heel leuk!) in vacatureteksten, de ander in boolean logic, een derde in Bullhorn en weer in een ander in selectiegesprekken en ‘uitdagende’ kandidaten.

#10. Wees de tiende man

Zo’n 5 jaar geleden gebruikten recruiters nauwelijks Whatsapp, terwijl ook toen al uit de data bleek dat dit by far de meest gebruikte app was onder kandidaten.  Maar recruiters dachten: dit is het privédomein van kandidaten, daar willen ze niet met recruiters communiceren. En moet je ons nu eens zien… En de kandidaten waarderen het. De kandidaat weet al lang wat hij/zij wil en laat dit keer op keer weten in onderzoeken en in de gesprekken die we met ze voeren.

De kandidaat weet al lang wat hij/zij wil en laat dit keer op keer weten.

We zouden dan ook niet verbaasd moeten zijn dat als werven niet altijd makkelijk gaat omwille van ouderwetse en traditionele procedures, richtlijnen, gebruiken en protocollen. Ik zeg niet dat je de values van de organisatie overboord moet zetten (nooit doen!), maar meebewegen met deze tijd is wel essentieel. De kandidaat is nu de baas in het recruitmentproces!

Dwars denken en handelen

Ook recruiters die vaak klagen over hiring managers en interne procedures zijn onderdeel geworden van het ‘systeem’. Daarom is het belangrijk om iemand in het team te hebben die ‘de tiende man’ is. Iemand die dwars denkt en dwars handelt. Iemand die eens ‘open hiring’ probeert, actief de recruitercode uitdraagt, werft als Dame Edna, TikTok al 2 jaar geleden heeft ingezet, BeReal verkent als recruitmentkanaal, mensen 15% meer betaalt als zij vroegtijdig hun vertrek aankondigen zodat je op tijd een opvolger kunt zoeken en iemand die experimenteert met nieuwe technieken als openai.com en craiyon.com.

Ik zou zo zelf solliciteren als zo’n tiende man.

Ik zou zo zelf solliciteren als zo’n tiende man (maar ik blijf toch nog maar even bij Intelligence Group). Ik denk dat het niet alleen fantastisch inspireert, en employer impact kan realiseren, maar dat zo iemand ook de team trots en sfeer vergroot. Met andere woorden: maak er een mooi 2023 van en ‘get out of the box’! Er komt geen betere kans als deze markt om het anders en vooral beter te doen. Laat de onvoorspelbaarheid van het oude achter je en krijg grip op het voorspelbare van de toekomst. Veel succes!

Over de auteur

De auteur, Geert-Jan Waasdorp, is directeur van Intelligence Group. Hij geeft aan het eind van elk jaar steeds 10 grote trends en voorspellingen voor het daaropvolgende jaar. Dit is de laatste in een serie van 3, met de 10 grootste trends en principes voor recruitment voor 2023.

Lees ook

Solliciteren via een hologram: op de Zuidas kan het je zomaar gebeuren

Die kenden we inderdaad nog niet: solliciteren via een hologram. In de huidige krappe arbeidsmarkt moet je íets doen om op te vallen, zeker in de markt van de schaarse accountants. En dat is dus precies wat JAN© Accountants en Adviseurs gisteren deed, toen ze op het Amsterdamse Gustav Mahlerplein, middenin de Zuidas, een glazen container neerzetten met daarin een box met het hologram van een recruiter of andere medewerker erin.

Voorbijgangers op de Zuidas konden gisteren een ‘holobox’ binnenstappen voor een sollicitatie.

De ‘Sollicitatie To Go’ doopte het oranje accountantsbureau de nieuwe recruitmentmethode, waarbij voorbijgangers gewoon in de zogeheten ‘holobox’ konden binnenlopen, om vervolgens via een holografische verbinding korte sollicitatiegesprekken te kunnen voeren met een medewerker van JAN©. Voor de goede orde: die medewerker was dus niet live aanwezig op de Zuidas, maar werd als hologram geprojecteerd, terwijl hij of zij zelf lekker warmpjes op het kantoor van JAN© in Schiphol-Rijk zat.

Niet langdradig

‘We vinden dat solliciteren niet een langdradig, saai proces hoeft te zijn’, verklaart het accountantskantoor de actie. En solliciteren via een hologram kan volgens hen daarbij een mooi ‘laagdrempelig eerste contactmoment’ zijn. De gesprekken in de container duurden dan ook maar gemiddeld zo’n 5 minuten. ‘Zo krijgen we direct een idee of we bij elkaar passen en kunnen we kort kennismaken. Veel leuker en makkelijker dan een onpersoonlijke sollicitatie online.’

‘Veel leuker en makkelijker dan een onpersoonlijke sollicitatie online.’

Voorbijgangers op Station Zuid in Amsterdam konden gisteren tussen 7 uur ‘s ochtends en 6 uur ‘s avonds sollicitatiegesprekken voeren met medewerkers van JAN©. Het ging daarbij vooral ook om de innovatieve vorm van kennismaken, aldus de initiatiefnemers, die in de actie werden ondersteund door Contentleaders uit Amersfoort en HEREweHOLO, die tekenden voor de holobox.

De actie met de container, volgens het accountantskantoor zelf een primeur, was overigens niet de eerste keer dat het bedrijf de aandacht trok met zijn recruitmentmethode. Zo werd eerder dit jaar ook al ingezet op omgekeerd solliciteren, waarbij zij hun eigen cv en motivatievideo’s deelden met potentiële kandidaten en dit de aanleiding voor een eerste gesprek vormde (een concept dat overigens minder uniek bleek dan het solliciteren met een hologram).

Kijk hieronder een filmpje van de actie van gisteren:

Lees ook

In de zorg stijgt het aantal vacatures gewoon nog door

Het was natuurlijk al voorspeld, vanwege de vergrijzing. Maar het blijkt nu ook bewaarheid te worden. Waar in andere sectoren de groei van het aantal vacatures behoorlijk afremt, gaat het in de sector zorg en welzijn gewoon door. In de zorg ontstonden in het derde kwartaal zo’n 56.000 nieuwe vacatures, méér dan in de jaren van de coronapandemie, en ook meer dan in hetzelfde kwartaal in 2019, toen in de zorg nog zo’n 41.000 vacatures ontstonden, ongeveer een kwart minder dus.

vacatures zorg

In alle branches van de zorg ontstonden in het derde kwartaal meer vacatures dan 3 jaar geleden.

Dit geldt eigenlijk over de hele linie van de sector: in alle branches van zorg en welzijn ontstonden in het derde kwartaal meer vacatures dan 3 jaar geleden, aldus het CBS. Het grootste deel daarvan was te vinden in de verpleging, verzorging en thuiszorg, de branche met de meeste banen (en werknemers) in zorg en welzijn. In het derde kwartaal van 2022 ging het om 16.500 vacatures, 6.100 meer dan 3 jaar geleden, een toename van 58%, de grootste relatieve toename van alle branches.

Snelle toename sinds 2021

In de hele sector zorg en welzijn stonden in het derde kwartaal zo’n 67.000 vacatures open. Toen de coronapandemie begon kwam de stijging in openstaande vacatures in de zorg even tot stand, maar vanaf begin 2021 nam het aantal openstaande vacatures weer sneller toe dan voor de pandemie. In het derde kwartaal van 2021 waren er nog minder dan 51.000 openstaande vacatures in de zorg. Ook hier is de branche verpleging, verzorging en thuiszorg het grootst en de snelste stijger. In het derde kwartaal stonden er hier 21.700 vacatures open, 11.400 meer dan 3 jaar eerder, een groei van liefst 109%.

vacatures zorg

In de hele sector zorg en welzijn stonden in het derde kwartaal zo’n 67.000 vacatures open.

Cijfers over het aantal vacatures per 1.000 banen, de zogenoemde vacaturegraad, heeft het CBS nog niet over het derde kwartaal. Maar afgaande op het tweede kwartaal is de krapte nog altijd enorm. De vacaturegraad in zorg en welzijn was toen 44. In hetzelfde kwartaal van 2019 was de vacaturegraad nog 28. En de groei lijkt sinds die tijd alleen maar te versnellen. De voorspelling dat de zorg tot 2040 steeds meer mensen nodig heeft, tot wel 1 op de 4 van alle werkenden, lijkt zo steeds meer bewaarheid te worden.

Lees ook

7 nieuwe inzichten over het werven van mbo’ers

Voor het mbo is de laatste tijd weer een behoorlijk groeiende belangstelling. Menig krantenkolom wordt volgeschreven over juist de tekorten aan mbo’ers en het grote belang dat ze hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Maar wat willen ze zelf eigenlijk? Waar gaan ze op aan? Hoe spreek je hen het beste aan? Het is niet altijd makkelijk om daar inzicht in te krijgen. Reden voor het in deze doelgroep gespecialiseerde recruitmentplatform PlaytoWork om regelmatig een groep mbo’ers te ondervragen. Wat de afgelopen maanden onder meer de...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Webinar

Meer weten? Hoe kun je de mbo-doelgroep het beste bereiken en aanspreken? Wat vinden ze een ideale candidate journey? En wat spreekt ze aan in een vacature? Het webinar Effectief recruiten van de mbo-doelgroep van 20 december 2022 beantwoordt al deze vragen.

Webinar

Lees ook

 

‘Recruiters voegen meer economische waarde toe dan accountants en advocaten’

Hoe belangrijk is de recruitment-industrie voor de totale economie? Dat zal per land verschillen. Maar in Groot-Brittannië zijn de gezamenlijke recruiters economisch belangrijker dan bijvoorbeeld alle accountants of advocaten samen, aldus het meest recente Recruitment Industry Status Report, een rapport van de Recruitment & Employment Confederation, die al een paar jaar probeert het belang van recruiters ook in financiële cijfers te benadrukken.

Nederland telt waarschijnlijk meer recruiters dan advocaten of accountants.

Volgens het rapport was de Britse uitzend- en recruitmentindustrie in 2021 goed voor een toegevoegde waarde van 42,9 miljard pond (zo’n 50 miljoen euro). Ervan uitgaande dat de Britse economie ongeveer 3 keer zo groot is als de Nederlandse (3,1 biljoen tegenover 1,0 biljoen dollar), zou dat voor alle Nederlandse recruiters en uitzenders omgerekend neerkomen op een bijdrage van ruim 16 miljard euro. En ja, hoewel precieze financiële cijfers ook hier ontbreken, lijkt het erop dat er ook in Nederland meer recruiters werken dan advocaten (zo’n 18.000) en accountants (tot 25.000, afhankelijk van wie je meetelt). En dat hun economische bijdrage daarmee ook groter is.

Veel eenpitters

Enkele andere interessante cijfers uit het Britse rapport:

  • Bureaus zouden sinds het begin van het economisch herstel na de pandemie maar liefst 23 miljoen mensen naar een andere baan hebben geholpen.
  • De bijdrage van bijna 43 miljard pond is een groei van 21,7% ten opzichte van 2020, en ook méér dan voor de pandemie.
  • De Britse recruitmentindustrie geeft werk aan meer dan 200.000 mensen (6,5% meer dan vorig jaar), in ruim 30.000 ondernemingen (+1,9%)
  • Het grootste deel van de omzet bedroeg het plaatsen voor tijdelijke functies (36,4 miljard pond, versus 6,5 miljard voor vaste functies)
  • Die 6,5 miljard voor vaste functies betrof in totaal zo’n 550.000 functies (dus ruim 10.000 pond per vacature).

  • Bijna 80% van het aantal bedrijven in de branche heeft minder dan 10 medewerkers.
  • Slechts 470 bedrijven hebben meer dan 250 medewerkers.
  • Verwacht wordt dat in 2025 de bijdrage van recruitment aan de Britse economie zo’n 51,3 miljard pond zal zijn, een jaarlijkse groei van 6%.
  • De groei van de recruitmentindustrie gaat harder dan de Britse economische groei in totaal.

Vergelijkbare cijfers zijn in Nederland weinig voorhanden. Maar er is weinig reden om aan te nemen dat de branche hier minder belangrijk zou zijn. REC-directeur Neil Carberry ziet in de cijfers in elk geval wel een bevestiging van het belang van het vak. ‘Met de huidige onvoorspelbare economie, en de aanhoudende tekorten op de arbeidsmarkt, is het nog nooit eerder zo belangrijk geweest om te werken met recruiters die organisaties het advies kunnen geven om kandidaten een succesvol aanbod te doen.’

Ook REC-voorzitter Sarah Thewlis toont zich in het rapport positief over de vooruitzichten voor de recruitmentbranche. ‘Tegen de verwachtingen in hebben we als industrie ook van 2021 een succes weten te maken. En ik denk dat we dan in 2023 ook zullen doen. Klanten zullen meer dan ooit naar onze professionele dienstverlening kijken op het gebied van recruitment en retentie. En kandidaten zullen ook naar ons kijken, voor advies en als gids voor hun volgende opdracht of carrièremove. Ik ben dan ook trots om deel uit te maken van deze innovatieve, weerbare industrie, en besef dat goede recruiters meer nodig zijn dan ooit.’

Meer weten?

Lees het hele rapport

Lees ook

Gentleman’s agreements in de zorg: illegaal en ongewenst

Het CNV kwam recent met een buitengewoon smakeloze campagne die nauwelijks recht doet aan de werkelijkheid en zorgt voor polarisatie op de werkvloer, de werkdruk verder verhoogt en ziekteverzuim verergert in plaats van dat het een oplossing dichterbij brengt. Een gemiste kans om het slimmer en subtieler te doen. En de bal ligt voor open doel: de gentleman’s agreements die werkgevers met elkaar in de zorg zijn overeengekomen.

illustratie: Lodewijk Koster

Ziekenhuizen en zorgbedrijven praten nog steeds volop over die gentleman’s agreements. En dan bedoel ik niet de film uit 1947 met in de hoofdrollen Gregory Peck, Dorothy McGuire en John Garfield. Ik bedoel dan de ongeschreven regel dat men niet bij elkaar werft. Soms staat het zelfs zwart op wit dat men niet actief bij elkaar werft, dit terwijl de kranten vol staan van een ‘war for talent’ en enorme kraptes op de arbeidsmarkt. Overigens in de zorg primair veroorzaakt door uitstroom en teleurstelling in management, bestuur en leiderschap in plaats van door een tekort aan instroom. Daarvan is dit herenakkoord een zoveelste bewijs.

Meerdere kwaden

Met dit soort gentleman’s agreements gebeuren er meerdere kwaden. Hieronder licht ik er enkele uit:

#1. Allereerst is een gentleman’s agreement betuttelend voor de eigen werknemers. Je bepaalt als het ware wat goed is voor je eigen en andere werknemers om met hen niet het gesprek aan te gaan over carrière, ambitie, arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Gentleman’s agreements ontnemen mensen kansen op de arbeidsmarkt, op verbetering in arbeidsvoorwaarden en persoonlijke groei. Het zou toch gek zijn als jouw werkgever voor jou bepaalt dat andere werkgevers je niet mogen polsen voor een verbetering van jouw arbeidsomstandigheden?

#2. Het legt het hele speelveld open voor alternatieven zoals uitzend- en detacheringsbureaus. Gentleman’s agreements zijn als het ware als het openleggen van het ‘slagveld’ in de war for talent voor derden. Derden die wél het gesprek aangaan met zorgmedewerkers, terwijl je jezelf en je concullega’s dit recht ontneemt.

#3. Gentleman’s agreements vormen een drogreden en vals argument om niet daadkrachtig te investeren in het professionaliseren van het recruitment- en onboardingproces. Terwijl steeds meer zorgmedewerkers verwachten dat ze benaderd worden voor een nieuwe baan – net zoals de rest van de arbeidsmarkt – doen zorginstellingen dit niet en bureaus het alleen maar meer.

#4. Gentleman’s agreements zijn tegen de wet. Het zijn verboden concurrentie-afspraken waar de ACM tegen zou moeten optreden. In dit geval zouden nagenoeg alle bestuurders van zorginstellingen, GGZ’s, en (academische) ziekenhuizen een boete moeten krijgen.

Zzp’ers omarmen

Het CNV moet niet afgeven op zzp’ers, maar ze juist eerder omarmen. Zzp’ers en gedetacheerden vormen een broodnodige flexschil in de zorg. CNV zou daarom moeten pleiten voor een eerlijk concurrentieveld op de arbeidsmarkt voor haar leden. Daardoor zal de arbeidsmarktpositie verbeteren en ook de onderhandelingspositie. Het zal me niet verbazen dat veel zorgmedewerkers in de flexschil terecht zijn gekomen doordat detacheerders betere werkgevers zijn, betere arbeidsvoorwaarden bieden, betere doorgroeimogelijkheden én – misschien wel het belangrijkste – hen de aandacht en waardering geven die ze verdienen.

Ik roep iedereen op de ACM op de hoogte te brengen van de illegale herenakkoorden.

Deze positie wordt ze door de illegale herenakkoorden in de schoot geworpen. Ik roep dan ook iedereen op, en vooral het CNV, die op de hoogte is van een gentleman’s agreement om hiervan de ACM op de hoogte te brengen.

Honderden miljoenen boete

In 2015 betaalde Apple, Google, Intel en Adobe 415 miljoen dollar compensatie aan 64.000 benadeelde technici. De eerste eis was 3 miljard dollar. Door een herenakkoord werden salarissen gedrukt en werknemers carrièrekansen ontnomen. Exact hetzelfde gebeurt nu in de zorg in Nederland. Het zou dus echt een ‘war for talent’ moeten zijn met als doel om het zorgtalent te behouden voor de sector en minder snel te pushen naar bureaus of het zzp-schap.

Tegelijkertijd is het zeer aan te bevelen om wél te gaan samenwerken. Bijvoorbeeld door samen een bemiddelingsbureau op te richten. Zoals DeRotterdamseZorg doet met de WorkFlow doet. Of door platformtechnologie te implementeren in de matching op de zorgmarkt. Of door een alternatief zoals Doximity op te richten. In dat geval ga je van het defensief van (illegale) gentleman’s agreements naar het offensief wat empowerment voor zorgmedewerkers betekent. Een ander, progressief en modern geluid dat de arbeidsmarkt heel hard nodig heeft. Iets waar het CNV overigens bij mij om bekendstaat en een jas die ze beter past!

Lees ook

Beeld boven

Hoe uitzendbureaus hun talentpool als goudmijn ontdekken

Helemaal automatisch? Dat wordt het proces van uitzendbureaus waarschijnlijk nooit. Maar de automatisering gaat wel hard in de zogeheten staffing markt. En dan niet alleen voor de frontoffice, zoals bij veel corporates, maar staffing tech gaat ook steeds meer over de zogenoemde mid- en backoffice. Hoe ziet dat eruit? Wat zijn de grote trends op dit gebied? Op donderdag 8 december tussen 11.00 en 12.00 vindt hierover een Live Talkshow plaats. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van de hoogtepunten van 4 interviews.

Live Talkshow

‘Nog volwassener geworden’

Wie: Diana van der Boon en Pieter Smits

Wat: Chief Operating Officer en CEO bij Mployee in Rotterdam

Mployee focust volledig op uitzenden en detacheren; front- en midoffice. ‘Dus het ATS en beyond, alles rondom het zoeken en matchen van kandidaten. Bij ons begint de midoffice als de match gemaakt is. Onboarden volgens de juiste compliance voorwaarden. De backoffice, zoals payrolling, doen we niet. En alles gaat via het Salesforce-platform’, aldus Pieter Smits. ‘We hebben veel kleinere tot middelgrote detacheringsorganisaties als klant. Maar ook één van de grootste staffers ter wereld. We groeien fors de laatste jaren, gemiddeld over de periode 2018-2022 met 60%.’

CCO Diana van der Boon en CEO Pieter Smits
Diana van der Boon en Pieter Smits: ‘Bij ons begint het als de match is gemaakt.’

‘De afgelopen 2 jaar hebben we ons product nog volwassener gemaakt’, zegt Van der Boon. ‘Onze search engine met externe database is nu meer geavanceerd. We hebben een nieuwe user interface voor tijdsregistratie. We kunnen diepgaandere rapportages voor onze detacheringsklanten maken. Die aanpassingen doen we geheel in eigen beheer. We hebben wel krachten in het buitenland, maar het aansturen van onze development en de technische support vindt hier plaats, vanuit Rotterdam.’

‘Onze search engine met externe database is nu meer geavanceerd.’

Volgend jaar wil Mployee onder meer aan de slag met freelancers. Van der Boon: ‘Die werken vaak op een net wat andere manier. We willen volgend jaar ook de marktstandaarden wat verder uitwerken, zodat klanten makkelijker kunnen intunen. Sommige klanten denken dat hun processen te afwijkend zijn, maar dat valt in de praktijk vaak mee. Verder gaan we werken aan een mobiele app voor recruiters en intercedenten en de uitzendkrachten, zodat ze bijvoorbeeld via de app kunnen in- en uitklokken.’

‘Het werk weer leuk maken’

Wie: Alexander Claessens

Wat: directeur van Orange Peak Company en Apollo Jobs in Baarn.

Apollo Jobs is een door A.I. aangedreven tool, waarmee je je eigen database veel beter kunt ontsluiten. Om zo goede kandidaten bij vacatures te vinden. ‘We zijn als het om Apollo Jobs gaat met 15 mensen in totaal, bij ons kantoor hier in Baarn en ons nieuwe kantoor op het Science Park in Amsterdam’, vertelt Claessens. ‘Vanuit onze geschiedenis met Orange Peak Company zijn we gespecialiseerd in het ontsluiten van omvangrijke datastromen. Wij gebruiken A.I. om met Apollo Jobs heel goed de teksten van vacatures en cv’s te lezen, te begrijpen en te interpreteren.’

Alexander Claessens: ‘We willen het werk van recruiters weer leuk maken.’

Apollo Jobs wordt bewust niet gevoed met gegevens over succesvolle plaatsingen van kandidaten. ‘Omdat je dan toch een grotere kans op tunnelvisie en bias hebt’, aldus Claessens. ‘Wij gaan echt uit van tekstinterpretatie en trainen het product met veel vacatureteksten en cv’s. Door ons verleden met Orange Peak Company weten we ook wat recruiters belangrijk vinden. Zo haakt een recruiter snel af bij weinig stabiliteit (veel wisselende functies in korte tijd) in het cv. Dat is allemaal informatie waar je het verschil in kunt maken. Dat stoppen we niet zelf in Apollo Jobs, maar het systeem leert al doende dat soort zaken.’

‘Wij vinden het zoeken van kandidaten in je database een echt specialisme.’

‘We horen wel eens organisaties zeggen: waarom zouden we Apollo Jobs nodig hebben, we hebben toch al een ATS-systeem? Maar wij vinden het zoeken van kandidaten in je database een echt specialisme. We richten ons met dit product in eerste instantie op uitzendbureaus. De database van uitzendbureaus is vaak groot, 20.000 kandidaten is heel gebruikelijk. Spannend is natuurlijk dat inmiddels tientallen recruiters met Apollo Jobs werken en dat er een integratie van het product is met Bullhorn. Het voelt al met al als een eerste levensjaar van je kindje. En we hopen echt dat door dit product honderden recruiters weer ten volle het leuke van hun werk kunnen ervaren. Omdat we vaak goede kandidaten kunnen voorstellen en zij zich echt volledig kunnen concentreren op het matchen.’

‘Talentpool als goudmijn’

Wie: André Polderman en Jeroen van Heeswijk

Wat: CEO, respectievelijk Product Owner van de Cockpit SaaS-oplossing bij RecruitNow in Amersfoort.

‘Je eigen talentpool is je goudmijn. Met onze software helpen we de intercedent om in contact te blijven met je kandidaten. Het is zonde als je die second best maar ook de nummer 3 en 4 niet alsnog probeert te plaatsen. Het gaat ons om het meenemen van de intercedent in de mogelijkheden die het systeem in je eigen talentpool vindt’, aldus Polderman, die het eigen systeem Cockpit ‘het nummer 1 ATS in de markt qua klanttevredenheid en gebruikersgemak’ noemt. ‘En daar zijn we trots op.’

‘ Met onze software helpen we de intercedent om in contact te blijven met je kandidaten.’

Dit Cockpit-platform is ook soepel te integreren met het ‘ecosysteem’ van de klant, stelt Van Heeswijk. De backoffice, de website, vacatures via jobboards, het marketing automation-systeem: het is allemaal te koppelen. ‘We hebben bovendien recent de koppelingen nog naadlozer gemaakt, zodat Cockpit nu voor veel klanten echt het centrale systeem is. Klanten vinden het prettig dat we onder meer marketing automation en de site nu goed hebben gekoppeld. Wij vinden het bovendien belangrijk dat je kandidaten die een plaatsing hebben doorlopen ook makkelijk weer kunt vinden voor een nieuwe plaatsing, zodat je echt relaties kweekt. Dat is vaak lastig bij uitzendbureaus, maar met onze software proberen wij te helpen om dit te verbeteren.’

André Polderman en Jeroen van Heeswijk van RecruitNow
André Polderman en Jeroen van Heeswijk: ‘Kandidaten herplaatsen blijkt vaak lastig’

‘Wij denken dat we zo’n 80% aan de voorkant van het proces kunnen automatiseren’, aldus Van Heeswijk. ‘Dat helpt om in een krappe arbeidsmarkt het verschil te maken.’ Voor 2023 zien beiden een paar trends. Zoals: je kandidaat koesteren en er bovenop zitten, als een bok op de haverkist. En: het vraagstuk van diversiteit en inclusiviteit. ‘Daar zien we ook een rol voor ons. We leveren niet alleen de applicatie, maar willen daarnaast de gebruikers, onze klanten, echt begeleiden in het gebruik. Zodat inclusiviteit vanzelfsprekender wordt.’

‘Visie nodig’

Wie: Joram Timmerman

Wat: Co-founder Byner, Managing Partner Talent Peaks, in Utrecht

Byner is een Salesforce-oplossing die de kernactiviteiten stroomlijnt van organisaties in detachering, uitzenden en werving & selectie van lead tot en met plaatsing / factuur. Het is méér dan een ATS voor bureaus, benadrukt Timmerman. ‘Het is een oplossing die ondersteunt in het hele kernproces, van lead tot invoice. En door de combinatie – Talent Peaks en Byner – zijn we niet alleen leverancier van technologie, maar ook partner voor de toekomst.’

‘Het is een oplossing die ondersteunt in het hele kernproces, van lead tot invoice.

‘Vandaag nog had ik een detacheerder aan de lijn die zei: we willen graag met Byner in zee, maar we hebben al een applicatie draaien waarop de urenregistratie en facturatie lopen. Kunnen jullie me toch helpen met Byner, want jullie zijn toch een end-to-end-platform? Dat kan prima. We gaan ze eerst laten landen op het ATS. Dan hebben ze alvast in hun frontoffice alles rondom de kandidaat gestroomlijnd. En dan zetten we met onze modulaire oplossing steeds verdere stappen met elkaar. Desgewenst tot en met de volledige variant, compleet met urenregistratie, contractmanagement en facturatie.’

Joram Timmerman van Byner
Joram Timmerman: ‘De human touch is essentieel in onze branche.’

‘De ambitie van bureaus om processen te automatiseren is groot’, ziet Timmerman in de praktijk. ‘Veel partijen werken met een ATS en willen qua automatisering doorknallen van 40% naar 70% van het proces. Voor recruitmentprocessen zie ik dat zeker als haalbaar. Maar nooit helemaal, menselijk contact blijft altijd nodig. Je ziet natuurlijk wel flexplatforms als Maqqie en Temper die richting de 100% automatisering gaan, maar dat is hyperflex voor een speciale doelgroep. Als detacheerder, uitzender of werving & selectie bureau is dat niet haalbaar. En dat moet je ook helemaal niet willen. De human touch is essentieel in onze branche.’

Next level automatisering

Het heeft vooral te maken met de visie, zegt hij. Oftewel: waar wil je heen als bureau? En wat betekent dit nou concreet? Wat vergt dat van je digitale landschap? ‘Vaak is die visie nog wat ‘dun’. Wat nodig is, is iemand in het directieteam die daarin verantwoordelijkheid neemt, een stip op de horizon zet, acties uitzet en zorgt dat alles samenkomt. Dat gaat verder dan focussen op een bepaalde doelgroep en dan zoveel mogelijk plaatsingen realiseren. Het gaat over je hele bedrijfsvoering, ook de automatisering. Het is nu de tijd om te investeren en je organisatie naar een next level te brengen.’

‘Je moet als bureau nu echt aan de slag met Talent Hacking.’

Een belangrijke trend die hij nu zien is: Talent Hacking. ‘Recruitmentmarketing is hot, maar talent hackinggrowth hacking voor bureaus – is next level. Daar moet je als bureau echt mee aan de slag, anders ga je het verschil niet meer maken in de markt.’

Meer weten?

Benieuwd naar meer visie over de trends in staffing tech? Meld je nu gratis aan voor de live online talkshow en ontdek alles wat jij wilt weten voor een succesvol 2023.

Staffing Tech Show

Dit zijn de 10 grootste trends in recruitment voor 2023 (2/3)

Wil je in 2023 succesvol kunnen recruiten? Dan is het niet alleen belangrijk dat je (voldoende) recruiters in huis hebt, maar vooral ook: hoe je het proces inricht. You need to set up recruitment for succes. Als niets meer zeker is, laat recruitment dan de oase van rust zijn, aangezien juist dit vakgebied bij uitstek goed weet om te gaan met constante onzekerheid. Mijn overzicht van de trends voor 2023 gaat dan ook daarover: over wat je nodig hebt om een professioneel recruitment-apparaat op te zetten. Of je nu bij een bureau werkt, of voor een corporate.

You need to set up recruitment for succes.

Recruiters of een recruitmentteam hebben is daarbij een begin, maar een professioneel recruitmentproces inrichten met goed opgeleide recruiters en adequate middelen is zorgen dat je succesvol bent en blijft. Hoe je dat kan doen, omschrijf ik aan de hand van 10 ontwikkelingen, trends en principes. Vandaag de tweede 3. Volgende week de laatste 4.

#4. Kies nieuwe kanalen

‘Een hamer ziet elk probleem als een spijker’. De recruitmentwereld is de afgelopen jaren gedomineerd door LinkedIn, Indeed, Facebook (Meta), en uitzendbureaus. Nu we tegen de muur aanlopen van krapte en nauwelijks tot geen reacties op onze vacatures meer krijgen moeten we teruggrijpen op andere oplossingen. Ga dus als je schoonmakers zoekt eens flyeren op de markt, of – als je mts’ers zoekt – zet referralprogramma’s (ladies nights) op voor echtgenotes van deze doelgroep. En wil je studenten verleiden? Werk dan met platformtechnologie, zichtbaarheid op de campus, studieruimtes of anderszins creatieve en out-of-the-box oplossingen.

Recruiters kiezen nu nog te vaak dingen die de afgelopen tijd de problemen niet hebben opgelost.

Recruiters kiezen nu nog vaak oplossingen die de afgelopen tijd de problemen niet hebben opgelost. Nóg meer bureaus, sourcing, interim recruiters, recruiter seats, meer adverteren. Maar dit zijn hamers geworden die alleen nog door harder te slaan van alles een spijker proberen te maken. Terwijl je juist het tegenovergestelde zou moeten doen, door in absolute en relatieve termen af te bouwen van LinkedIn, Indeed en de flexschil (zeker als deze zeer dominant zijn in de huidige strategie).

4 adviezen

  • Trek minimaal 20% van de recruitmentcapaciteit en -middelen uit voor referral. Bijvoorbeeld door een referral recruiter aan te trekken, die dedicated op referral en het referralprogramma werkt. Door onder andere interne trainingen, samen sourcen met hiring managers, interne en externe presentaties maak je van de eigen organisatie een wervingsmachine.

‘Ik zou minimaal 20% van het budget inzetten voor referral en een dedicated referral recruiter aantrekken.’

  • Zorg dat een recruiter minimaal 20% van zijn/haar tijd ‘in de wei’ is. Dat betekent: achter de laptop vandaan en letterlijk daar zijn waar de kandidaten zijn. En ook: bij de business. Intern lunchen doe je dan dus met eigen hiring managers en de nieuwe collega’s van de kandidaten die je zoekt. Extern ben je waar de doelgroep zich bevindt. Op events, in bouwmarkten, op schoolpleinen en de supermarkt. Van online presence ga je naar ‘in real life’. In gesprek met de doelgroep. Niet alleen om ze te leren kennen en te benaderen, maar vooral: om onderdeel te zijn van hun leefwereld. Want daar gebeurt het in een schaarse markt.

Overigens is dat soms ook online, zoals YoungCapital dat doet met de inzet van wel 40 influencers.

  • Minimaal 20% van de recruitmentcapaciteit gaat uit naar data, datakwaliteit, en als dat onder controle is: naar automatisering en innovatie. In een veranderende arbeidsmarkt is het niet alleen essentieel om met de doelgroep in gesprek te zijn, maar ook om mee te bewegen en slimmer te werven. Het zijn meestal geen recruiters die geschikt zijn voor deze rol, maar mensen die goed zijn in cijfers, power-BI en Excel. Aan de recruitmentmanager de schone taak om hen de juiste vragen te stellen.

Interne mobiliteit is hét geheime wapen in het huidige recruitment.

  • Hét geheime wapen in het huidige recruitment (in de Belgische arbeidsmarkt zelfs wervingskanaal nummer 1) is interne mobiliteit. In Nederland grijpen organisaties eerder naar externe kandidaten dan dat ze sterk inzetten op interne kandidaten. Maar overal op de wereld waar schaarste speelt, voert HR een actieve strategie op re- en vooral upskilling van de zittende werknemers. En actief talentmanagement. Mocht iemand vertrekken, dan staat de volgende opgelijnd. Interne promotie en career development is een van de sterkte wapens in retentie en vergroot de productiviteit en slagkracht van de organisatie.

#5. Kandidaat niet centraal (maar: het middelpunt)

De afgelopen jaren, en ook vandaag nog, hebben we het vaak gehad over termen als de candidate journey, employee experience en candidate experience. Belangrijke onderwerpen waarbij de kandidaat steeds meer centraal komt te staan en het proces kandidaat/werknemervriendelijk wordt ingericht. Met als hoogtepunt natuurlijk een pre- en onboarding-app met een standaardvideo van de CEO (zeg ik een beetje cynisch).

De kandidaat vindt zichzelf steeds meer het middelpunt van het proces, en dat recht heeft hij/zij ook.

Ik ben niet tegen het centraal zetten van de kandidaat, daar kan namelijk nog inderdaad vaak een wereld gewonnen worden. Maar ik ben er nog meer voor de kandidaat echt tot middelpunt van het proces te maken. De kandidaat vindt zichzelf ook steeds meer het middelpunt van het proces, en dat recht heeft hij/zij ook, gezien de schaarste en vraag naar hem/haar.

IK als businessmodel

Het komt ook door hoe e-commerce en social media onze dagelijkse levens beïnvloeden. IK is het businessmodel gewonden van influencers, TikTokkers, OnlyFans-performers en YouTubers, en de snelheid waarmee Flink, Thuisbezorgd of Bol.com onze spullen komt brengen, bepaalt het serviceniveau waarmee we ook als kandidaat bediend willen worden. Een kandidaat wil na interesse direct een afspraak kunnen maken (“boter bij de vis”) in plaats van afwachten tot het eventuele verzoek van de recruiter (“doe niet zo ouderwets”). Een tool als die van Hireslim speelt daar slim op in.

Veel werkgevers kunnen nog nauwelijks antwoord geven op redelijke vragen van kandidaten.

Vraag je een kandidaat wat hij/zij verwacht in een sollicitatiegesprek is dat naast snelheid, eenvoud en eventueel een gemotiveerde reden bij een afwijzing, en vooral: een gelijkwaardige gesprekspartner, een transparant proces, de mogelijkheid om zichzelf te kunnen presenteren, en het ontmoeten van mogelijk nieuwe collega’s. Heel redelijke en normale vragen, waar de meeste werkgevers geen antwoord op kunnen geven aangezien hun ‘kandidaatgerichte proces’ nog vol staat van traditionele gebruiken en procedures.

Van OnlyFans naar OnlyTalent

De verandering vindt plaats door een aantal zaken echt anders te doen. Zoals bijvoorbeeld:

  1. Het ‘cv’ en een introductievideo van de hiring manager (en recruiter) al direct mee te sturen naar de kandidaat
  2. Ruimte – in het begin – van het sollicitatiegesprek in te ruimen voor de kandidaat om zichzelf te presenteren. Daarop moet hij/zij zich wel kunnen voorbereiden.
  3. Een ‘cheat sheet’ meesturen, waarop je de meest gestelde vragen in het gesprek zet én vragen die je als kandidaat kunt stellen aan de hiring manager.
  4. Het contract opsturen met salaris/arbeidsvoorwaarden nog voordat het eerste gesprek plaatsvindt.

Voor heel veel extra inspiratie, lees dan 40 tips voor de ‘arbeidsmarkt van morgen’.

recruitment trends 2023

Overal zie je ontwikkelingen die cv’s koppelen aan recruiters, opleidingen, arbeidsmarktkansen en skills.

Dat de kandidaat daadwerkelijk het middelpunt aan het worden is, zie je bijvoorbeeld ook aan de site EarnHire, waar je als kandidaat betaald krijgt als een recruiter op je cv kijkt. Het cv wordt (onder meer dankzij de blockchain) steeds meer een document waar niet het bureau, LinkedIn of een vacaturesite eigenaar van is, maar de kandidaat zelf. Dit cv kun je dan transferable gebruiken als je van werkgever hopt en kun je steeds verrijken met de opleidingen en skills die je al doende opdoet. Overal zie je ontwikkelingen die cv’s koppelen aan vacatures, recruiters, opleidingen, arbeidsmarktkansen en skills, zoals SkillsCV, WorkID (BE) of Talentprotocol.

recruitment trends 2023

#6. Maak Employer Impact

Onbekend, maakt onbemind, en dat is in een krappe arbeidsmarkt een grote handicap. Slechts een klein handjevol werkgevers kan profiteren van de combinatie van bekendheid en een sterk employer brand. Denk aan de Politie, de Rijksoverheid, ASML. Veel grote werkgevers hebben niet zo’n sterk employer brand, maar zijn wel bekend. En aangezien ‘negatieve’ PR ook publiciteit is, blijven ook NS, Schiphol, KLM, en Booking.com populaire werkgevers, met een meer dan gemiddeld aantal sollicitanten.

Als minder bekende werkgever heb je snel het nakijken bij de grote bedrijven en bureaus.

Als minder bekende werkgever met een niet zo’n sterk employer brand heb je hierbij snel het nakijken, omdat ná de bekende werkgevers, de detacheerders, en (uitzend)bureaus massaal op het schaarse talent duiken dat het signaal afgeeft te willen bewegen op de arbeidsmarkt. Daarna blijft er niet veel meer over, getuige de lege mailboxen bij de rest van de markt. Deze categorie werkgevers moet vervolgens zijn heil zoeken bij de bureaus die het talent voor hun neus hebben weten weg te kapen. (Note: daarom moet je dus je recruitment professioneel inrichten en anders nadenken over concurrentie op de arbeidsmarkt).

Kies één punt

Een aantrekkelijk en bekender employer brand opbouwen kost minimaal 18-24 maanden. Dus als je nu gaat investeren in employer branding (denk: minimaal 3 maandsalarissen per persoon die je wilt aannemen in de komende 3 jaar) heb je daar op z’n vroegst pas over 1,5 jaar iets aan. Dat is niet echt een oplossing voor het probleem nu. Vandaar dat je ook de ‘employer impact’-strategie kunt toepassen. Oftewel: een onderscheidend en aantrekkelijk werkgeversmerk bouwen door op minimaal één punt uitzonderlijk goed te zijn. Impact te hebben. De genomineerden van de Werf& Awards zijn daar veelal mooie voorbeelden van.

Dat ene punt kan variëren, en hoeft echt niet groot te zijn. Eén element uit het sollicitatieproces, de website, sponsoring, events, trainingen, arbeidsvoorwaarden, leiderschap, kan al genoeg zijn. Op minimaal één punt een 10+ scoren. Het meesturen van het contract voor de eerste sollicitatie, een contract op een wikkel van chocoladereep, het recht op onbereikbaarheid, betalen om te solliciteren, een anders-dan-andere tekenbonus, het regelen van huisvesting, verzin het maar.

Betalen om te solliciteren, regelen van huisvesting, verzin het maar, impact kun je overal maken.

Het is natuurlijk leuk dat je de landelijke media haalt, maar nog veel belangrijker is dat je alle voor jouw relevante doelgroep relevante sites, blogs, podcasts, influentials, tijdschriften, vlogs met je impact-actie haalt. Met zo’n actie kan de doelgroep niet meer om je heen. Ook niet om bij je te solliciteren. Om dat te doen, moet je wel lef hebben (en meestal ook wel een beetje budget). Maar het is de snelste manier om een klap te maken op het gebied van employer branding en resultaat te boeken op korte termijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze eigen documentaire:

Over de auteur

De auteur, Geert-Jan Waasdorp, is directeur van Intelligence Group. Hij geeft aan het eind van elk jaar steeds 10 grote trends en voorspellingen voor het daaropvolgende jaar. Dit is de tweede in een serie van 3, met de grootste trends en principes voor 2023. Volgende week maandag de laatste aflevering.

Lees ook

Vrijmibo weigeren is geen reden voor ontslag (blijkt na 7 jaar procederen)

De vrijmibo is bepaald niet ieders kopje thee. Maar mag je ook ontslagen worden als je ervoor kiest om er niet aan mee te doen? Nee dus. Althans: Een Fransman, aangeduid als Mr. T, heeft recent na 7 jaar procederen een rechtszaak in zijn voordeel gewonnen. Zijn Parijse werkgever had hem niet mogen ontslaan vanwege zijn weigering om het eind van de week met zijn collega’s samen te ‘vieren’.

De vrijmibo leidde nogal eens tot excessen: collega’s die bij elkaar in bed belanden, promiscuïteit, pesten en opruiing.

Beeld van de site van Cubik Partners

‘Het recht om saai te zijn’, zo wordt de uitspraak in de internationale pers uitgelegd. De man werkte tussen 2011 en 2015 als senior adviseur voor consultancybedrijf Cubik Partners. Daar was het schijnbaar gebruik om op vrijdag niet alleen bovenmatig veel alcohol te gebruiken, maar het leidde ook nogal eens tot excessen: collega’s die bij elkaar in bed belanden, promiscuïteit, pesten en opruiing. Mr. T. noemde in zijn aanklacht verder nog: het bespotten van seksuele handelingen, de verplichting om tijdens seminars zijn bed te delen met een andere werknemer, het gebruik van bijnamen om mensen aan te duiden en het plaatsen van vervormde en verzonnen foto’s in kantoren. ‘Niet bepaald mijn idee van fun‘, aldus Mr. T. En dus weigerde hij eraan mee doen, vertelde hij in de rechtszaak.

Professionele incompetentie

Het leidde in 2015 tot zijn ontslag, volgens de werkgever vanwege ‘professionele incompetentie’. De werkgever verweet de werknemer saai te zijn, een slechte luisteraar en ‘moeilijk om mee te werken’. Maar volgens Mr. T. stond hij volledig in zijn recht om kritisch te zijn en niet mee te doen aan ‘bedrijfsbeleid gebaseerd op het aanzetten tot diverse uitwassen.’ Een recht dat de hoogste Franse rechtbank nu dus bevestigt, en Cubik Partners veroordeelt tot een boete van zo’n 3.000 euro (alhoewel Mr. T. in een volgende sessie nog eens bijna 475.000 euro eist).

vrijmibo
De vrijmibo: niet voor iedereen een feest.

Cubik Partners haalde voor de rechtbank nog aan dat de vrijmibo onlosmakelijk onderdeel was van de teambuilding van het bedrijf, en dat meedoen nodig was vanwege de ‘fun’-cultuur van het bedrijf. Maar volgens de rechtbank ging de bedrijfscultuur van het adviesbureau in tegen het recht op waardigheid en respect voor het privéleven van de werknemer. Een party pooper zijn is geen grondslag om ontslagen te mogen worden, aldus de hoogste Franse rechter.

Paniek voor verjaardag

Het is overigens niet de eerste keer dit jaar dat de rechter eraan te pas moet komen om een uitspraak te doen over bedrijfsculturen. Zo was er in juli ook nog de zaak van Kevin Berling, een man in Zuid-Afrika die een paniekaanval kreeg nadat op zijn werkplek voor zijn verjaardag een verrassingsfeestje werd gehouden. Hij had zelf al in 2019 aangegeven zijn verjaardag niet te willen vieren. Maar toch beschuldigden zijn collega’s hem ervan dat hij met de paniekaanval ‘hun plezier had gestolen’. De rechter ging daar niet in mee en kende voor de man uiteindelijk een schadevergoeding van zo’n 4,5 ton toe.

vrijmibo
Een surprise party kan tot paniekaanvallen leiden

Een paar maanden ging op TikTok ook al een video viral van een zekere Sarah (op het platform bekend als @moodynomad333), die zich als ‘outsider’ wilde onttrekken aan de vrijmibo en alle andere sociale interactie van de collega’s op het architectenkantoor waar ze werkte. ‘Ik heb geen zin om met ze uit te gaan, omdat we niets gemeen hebben’, zei ze daarbij, net ook ‘letterlijk fysieke problemen te hebben met smalltalk’. Een ultimatum van de managers van de organisatie om dat toch te doen, leidde uiteindelijk tot haar beslissing om dan maar (vrijwillig) te vertrekken.

@moodynomad333 #stitch with @Emily The Recruiter ♬ original sound – sarah

Een ingrijpende beslissing? Russell F. Korte, HR-professor aan het College of Education in Illinois toonde in een onderzoek uit 2010 al aan dat de meeste organisaties de ‘socialisatie’ van nieuwkomers te veel overlaten aan de nieuwkomers zelf. Terwijl het volgens hem juist een gedeelde verantwoordelijkheid is, en ook de zittende collega’s dus meer hun rol moeten pakken. ‘Ik denk dat managers moeten beseffen dat het de collega’s zijn die het succes van een nieuwe medewerker kunnen maken of breken. Want als mensen slechte ervaringen hebben, zijn ze ook zo weer vertrokken.’

Lees ook