De échte reden dat 81 procent van de kandidaten wel eens een aanbod afslaat

Peter Boerman Op 22 januari 2018
Gem. leestijd 2 min 1921x gelezen
Deel dit artikel:
De échte reden dat 81 procent van de kandidaten wel eens een aanbod afslaat

Ruim 4 op de 5 kandidaten slaat wel eens een baanaanbod af. Vooral een slechte candidate experience is daar debet aan, meldt recent onderzoek. Of de baan past, doet veel minder ter zake.

Zelfs als ze het gevoel hebben dat de baan best iets voor hen kan zijn, slaat toch 4 op de 5 kandidaten na een slechte kandidaatervaring wel eens een aanbod af. En zo’n slechte ervaring heeft overigens nog wel meer nadelige gevolgen, aldus de studie (van Futurestep, een divisie van Korn Ferry). Zo zegt maar net 19% klant van het bedrijf te blijven na een mindere ervaring als sollicitant, en 48% zegt zelfs ‘waarschijnlijk’ vrienden, kennissen en familie te vragen om geen klant meer bij het bedrijf te zijn. En 25% denkt er serieus over de slechte ervaring op sociale media te delen.

Loyale klanten afgeschrikt

Als we al niet wisten hoe belangrijk een goede candidate experience is, dan maken de ondervraagde kandidaten in dit onderzoek het nog maar eens duidelijk. ‘Als bedrijven geen effectieve en informatie omgeving kunnen bieden tijdens het sollicitatieproces, dan schrikken ze niet alleen kandidaten af, maar ook potentieel loyale klanten’, aldus Jonathan Brown (de Europese managing director van Futurestep).

25% van de Europeanen overweegt een slechte kandidaatervaring op sociale media te delen

De grootste ergernissen

Twee issues kwamen met name naar boven als ergernis. Zo zag 37% het als allergrootste frustratie als recruiters of hiring managers niets meer van zich laten horen. En ruim een derde (34%) wees op onbeschoft gedrag tijdens een gesprek als grootste punt van irritatie. ‘Voor niet-antwoorden is in deze tijd eigenlijk geen excuus meer te verzinnen’, aldus Brown. Andere veelgehoorde klachten: gebrek aan transparantie over het geboden salaris, en slecht inzicht in het sollicitatieproces of in wat de rol precies inhoudt.

Graag testimonials over de cultuur

Het onderzoek, uitgevoerd in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, wijst ook op het belang van employer branding. Zo zegt 34% van de respondenten het (heel) belangrijk te vinden dat op een werkenbij-site video’s of verhalen staan die duidelijk maken hoe de bedrijfscultuur eruitziet en hoe het is om daar te werken. In totaal geeft 93% toe online (op sites als Glassdoor) naar informatie over de cultuur van de werkgever te zoeken. Ook informatie over het sollicitatieproces en over de filantropische activiteiten van het bedrijf wordt door de kandidatn zeer gewaardeerd.

93% zegt online naar informatie over de cultuur van de werkgever te zoeken, vooral naar video’s

Bedrijfscultuur vertalen in strategie

‘Dit onderzoek maakt één ding duidelijk’, aldus medeverantwoordelijke Neil Griffiths. ‘Hoe werkgevers zich verkopen aan potentiële kandidaten is cruciaal. Recruiters en hiring managers moeten de bedrijfscultuur bestuderen en die vertalen in een strategie die past bij het merk. Als je als bedrijf duidelijk laat zien waartoe je op aarde bent, zul je in het bijzonder aantrekkelijk zijn voor toekomstige kandidaten.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners