Een podcast om mensen meer te vertellen over een bepaald beroep? Het lijkt behoorlijk in opkomst. Eerder schreven we bijvoorbeeld al over de podcasts van de AIVD en Dynamics Guru. En sinds vorige week mogen we daar de ambulances van het Witte Kruis bij schrijven, dankzij de wekelijkse podcastserie: “Kom bij de ambulance, de podcast!”, waarin ambulancecollega’s vertellen over hun veelzijdige beroep.
Na 30 minuten gaat er een ambulancesirene af in de studio.
Elke week wordt een nieuwe gast uitgenodigd in de reizende podcaststudio van het Witte Kruis, waar ze vragen op zich krijgen afgevuurd over hun bijzondere werk. Vragen die moeten leiden tot diepgaande gesprekken, interessante ervaringen en soms zelfs tot ontroerende momenten. De vragen zijn ingestuurd door bijvoorbeeld studenten van de opleiding HBO-V, maar ook door volgers op social media. Na 30 minuten gaat er een ambulancesirene af in de studio en wordt de vragenchallenge afgerond.
Afleveringen (seizoen 1)
De grootste ambulancedienst van Nederland
De podcast van het Witte Kruis is te beluisteren via alle bekende kanalen: Spotify, Deezer, TuneIn en Apple Podcast (binnenkort beschikbaar). Luisteraars krijgen via de podcast een uniek inkijkje in het werk van ambulancemedewerkers, zowel op de auto, de motor, als op de 112-meldkamer. De podcast is bedoeld om HBO-V-studenten en verpleegkundigen in het ziekenhuis te verleiden naar het ambulancevak en zo het personeelstekort binnen de ambulancezorg terug te dringen.
De podcast is bedoeld om HBO-V-studenten en verpleegkundigen in het ziekenhuis te verleiden.
Witte Kruis is actief in vijf regio’s en daarmee de grootste ambulancedienst van Nederland. Het aantal patiënten dat gebruik maakt van ambulancezorg stijgt op basis van demografische ontwikkelingen gemiddeld 1,4% per jaar. Het aandeel 65-plussers in de patiëntenpopulatie neemt toe van 48% in 2019 naar 56% in 2030. Dit betekent meer werk, terwijl het een enorme uitdaging is om voldoende ambulanceverpleegkundigen te vinden.

Dankbaar werk
Wat te doen als er ineens een vrouw moet bevallen midden op straat? Hoe ga je om met lastige omstanders in het uitgaansleven? Of met kerkgangers die onwel worden, incidenten op en rondom de voetbalvelden of mountainbikers en motorrijders in de middag? Wat vinden familieleden eigenlijk van het ambulancevak en is dit goed te combineren? Dit en nog veel meer verhalen en anekdotes komen in de podcastserie aan de orde.
‘Het is fijn om deel uit te maken van een hecht team. Dat hoor je ook in de podcastserie terug.’
‘Het is bijzonder dankbaar werk, ook heel zelfstandig werk. En het is heel fijn om deel uit te maken van een hecht team en dat hoor je ook in de podcast terug’, aldus online marketeer Peter Koelewijn, namens Witte Kruis projectmanager van de podcast. ‘Met name studenten die op de hbo-opleiding Verpleegkunde zitten, kun je online bereiken en dus is een podcast daarvoor een goede manier, denken wij.’
Deze campagne kreeg zaterdag ook uitgebreid aandacht bij Editie NL van RTL. Bekijk hier het item terug.

Best een opvallende move van een 96 jaar oud bedrijf, dat momenteel zo’n 140 medewerkers telt, en dit jaar verwacht voor zo’n 95 miljoen euro aan projecten te realiseren. P&o-manager Suzanne van der Schaaf is er dan ook erg enthousiast over. ‘Zo zetten we Smits Vastgoedzorg neer als werkgeversmerk waar nieuw talent zich mee wil verbinden én waar bestaande werknemers trots op zijn’, 
Met de campagne wil NEP niet alleen de bekende televisiesector aanspreken, maar ook breder kijken, naar bijvoorbeeld de creatieve en evenementenbranche. ‘Door verbreding van ons aanbod, moeten we ook kijken naar een meer diverse samenstelling van onze teams’, aldus CHRO Kirsten Nijmeijer. ‘De frisse aanpak van Mensch en hun focus op het karakter van ons merk spreekt ons aan. Als NEP kunnen we ons juist met onze karakteristieke cultuur onderscheiden.’







Jobsrepublic ontwikkelde een strategie waarbij we met drie verschillende campagnes gaan werken voor drie verschillende doelgroepen: scholieren, 65+’ers en mensen die kranten bezorgen niet als belangrijkste inkomstenbron zien. Voor de mensen in deze verschillende doelgroepen heeft het werk een heel andere toegevoegde waarde. Dit is het vertrekpunt geweest voor drie totaal verschillende campagnes.
De resultaten worden per week beter. Dat komt doordat achter de schermen voortdurend wordt gedraaid aan de knoppen door een growth marketeer en een conversiespecialist. Zo worden steeds nieuwe experimenten uitgevoerd om de conversie te verhogen. Voor mij als manager arbeidsmarktstrategie is deze aanpak een verademing. Over alles wordt nagedacht en ik heb voortdurend inzicht in de resultaten. Binnenkort is de integratie met Bullhorn gereed en kunnen we echt de hele kandidaatreis end-to-end doormeten.’











