Er zit meer achter werken bij DJI (inzending Dienst Justitiële Inrichtingen)

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft een grote wervingsvraag, maar is te onbekend als werkgever. Er zijn onder meer beveiligers, verpleegkundigen, sociaal werkers en psychologen nodig. Het werk vraagt echter nogal wat. Je moet tegen een stootje kunnen, stevig in je schoenen staan, maar vooral voorbij de vooroordelen en zelfs de veroordeling kijken. Je werkt met mensen die al gestraft zijn en jij kunt ze weer helpen om beter naar buiten te gaan dan dat ze binnenkwamen. Bijzonder en menselijk werk dus.

Het werk bij DJI vraagt nogal wat. Je moet voorbij de vooroordelen en zelfs de veroordeling kijken.

DJI kent verschillende soorten inrichtingen voor diverse categorieën gedetineerden, onder andere gevangenissen, forensische klinieken, detentiecentra en jeugdinrichtingen. Met 50 locaties en gemiddeld per dag 11.335 mensen die bij DJI verblijven, hebben de ruim 16.000 medewerkers dus maatschappelijk belangrijk werk te doen. Niet alleen de krappe arbeidsmarkt, maar ook de leeftijdsuitstroom zorgt voor een uitdagende wervingsvraag. Voor DJI is deze wervingsopgave urgent, omdat onvoldoende personeel de veiligheid raakt van medewerkers, gedetineerden en de samenleving.

DJI had de behoefte aan een aansprekende employer branding-campagne om als werkgever zichtbaar, aantrekkelijk en herkenbaar te worden. Als mensen DJI al kennen, merkt men dat ze bepaalde vooroordelen hebben, vooral over gedetineerden zelf. Eigenlijk weten ze niet goed wat werken in de gevangenis inhoudt. Er zit zoveel meer achter het werk bij DJI, achter die muren, hekken en deuren.

Er zit zoveel meer achter het werk bij DJI, achter die muren, hekken en deuren.

Met de campagne, bestaande uit online video, social media, radio en DOOH (digital out-of-home) en een nieuwe werkenbijDJI.nl-site, kan de dienst niet alleen laten zien wat werken bij DJI echt inhoudt (er is gefilmd in werkende instellingen met acteurs én werknemers van DJI), maar ook wat mensen trots maakt om elke dag bij DJI aan de slag te gaan. En dat het gaat over werken aan veiligheid en samenwerken aan de terugkeer in de maatschappij. Dit is belangrijk omdat iedere gedetineerde straks gewoon weer iemands buurman of buurvrouw kan worden.

Wat was de impact van de case?

De primaire doelstelling ‘Werkgeversmerkbouw’ wordt na 5 weken campagne al aanzienlijk ingelost, blijkt uit onderzoek van Motivaction:

  • Variabele ‘Aantrekkelijk DJI als werkgever’ stijgt van 27% (april ’22) naar 55% (aug. ’22).
  • Variabele ‘Zou willen werken bij DJI’ (bij mensen die al (een beetje) een beeld hebben van DJI) stijgt bij dezelfde metingen van 45% naar 58%.
  • 73% van de respondenten gaf aan dat de boodschap ‘Bij DJI help je mensen beter terugkeren in de samenleving’ het beste past bij de 80 seconden employer brand-video

  • Voor 2022 waren er 1.200 vacatures geprognotiseerd. Uiteindelijk zijn er in dat jaar 1.900 vacatures gevuld (Bron: DJI).
  • Met de lancering van de bijbehorende werkenbijDJI website zijn in 2022 1.566.460 extra pageviews gerealiseerd in slechts zeven maanden tijd. (Bron: Matomo website analytics)
  • De 80-seconden durende employer brand-video is ruim 1 miljoen keer bekeken en de 10 seconden-versie ruim 1,7 miljoen keer (Bron: YouTube).
  • De doelgroep gaf de 80 seconden-video een rapportcijfer 7,4 (waarbij de benchmark 6,7 is. Bron: Motivaction).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ontegenzeggelijk wordt met deze case aan alle voorwaarden voldaan om ‘Werf& Award’-waardig te zijn. Het plan van aanpak heeft duidelijk impact heeft gehad op de instroom. Bestaande uit een slimme strategie waarbij de goede keuzes zijn gemaakt en een onderscheidend en menselijk campagneconcept. Impact op de instroom betreft in dit geval het positieve resultaat als je kijkt naar het werkgeversmerk, het aantrekken van nieuwe werknemers en het vergroten van de interne trots. Met klinkende onderliggende resultaten.

Het aantal ondervraagden dat DJI ziet als een aantrekkelijke werkgever stijgt in 5 weken campagnetijd van 25% naar 55%.

Samengevat: het aantal ondervraagden dat DJI ziet als een aantrekkelijke werkgever stijgt in 5 weken campagnetijd van 25% naar 55% (Kennis). De doelgroep geeft met een 7,4 niet alleen een hoog rapportcijfer aan de employer brand-video, hij wordt ook ruim 1 miljoen keer bekeken (Houding). De laatste 6 maanden van 2022 werd een enorme verhoging van het aantal unieke bezoekers (ten opzichte van heel 2021) gerealiseerd (Gedrag). Kortom: er zit duidelijk meer achter de campagne van DJI.

Credits case

Dienst Justitiële Inrichtingen

  • Mascha Beentjes,
  • Corin Kuijpers,
  • Sharon Nobel,
  • Laura Barmentloo,
  • Bastiaan Willems.

Steam

  • Ingrid Bauhuis,
  • Cyril Chermin,
  • Onno Gout,
  • Rens de Groot,
  • Pim Jansen,
  • Maarten Kuipers,
  • Annemiek Sweere.

Initiative Media

Talmark

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Van employer branding tot een vollopende mailbox met kandidaten (inzending RAFT)

Technisch ontwikkelaar Dertec zocht naar engineers, monteurs en magazijnmedewerkers voor het familiebedrijf te Sassenheim. Ze stuitten op de problemen: moordende concurrentie; torenhoge salarissen; en extreme arbeidsmarktkrapte. Ze klopte aan bij vlog-agency LEF media om het werk visueler in beeld te brengen en zo te hopen op meer kandidaten. LEF zag de uitdaging niet direct matchen met de vraag dus betrokken ze online marketing agency RAFT. In de drie-eenheid is een plan opzet voor een full funnel recruitmentmarketing-aanpak. Die zag er als volgt uit:

Stap 1: Doelgroepbepaling

De verschillende functies zijn onder leiding van een RAFT-strateeg vertaald naar candidate persona’s. Hierin zijn de persoonlijke kenmerken, eigenschappen en pains & gains verzameld en ontwikkeld tot een volledig profiel.

Stap 2: Candidate journey

Per persona is een volledige reis gedefinieerd middels het see-think-do-care-model. Dit gaf inzicht in de wensen van de doelgroepen, gekoppeld aan de benodigde middelen. Maar ook de werkenbij-site werd gereviewd en bleek onvoldoende te matchen met de behoeften.

Stap 3: Werkenbij-site

De huidige website toonde onvoldoende mogelijkheden om succes te boeken. Digitaal bureau Elephant werd ingeschakeld om een werkenbij-website neer te zetten die wel paste.

Stap 4: Contentcreatie

De doelgroep zat verspreid over snelle fun-kanalen (Instagram, TikTok) en over meer traditionele kanalen (Facebook & LinkedIn). Per kanaal is passende content ontwikkeld dat matchte bij het kanaal en bij de doelgroep.

Stap 5: Campagne

De candidate journeys zijn binnen de relevante socials met de geproduceerde content ingericht. Middels advertenties zijn alle doelgroepen getarget. Allereerst met fun-content gericht op het employer brand. Indien iemand interactie toonde werd er geretarget met solliciteer-nu content. Alle stappen in de funnel werd doorgemeten en geoptimaliseerd. Resulterend in dat alle vacatures vervuld zijn en er gekozen kon worden tussen sollicitanten.

Wat was de impact van de case?

Harde resultaten:

  • 30 directe sollicitanten
  • 71 soft contacten (whatsapp, mail, telefoon)
  • 4 vacatures vervuld
  • Meer dan 100k vertoningen onder de doelgroep
  • Organische content die viraal is gegaan met meer dan 45k views
  • Bijna 5.000 bezoekers op de nieuwe werkenbij-site
  • Minder dan 1.000 euro per sollicitant voor het hele traject

Soft resultaten:

  • Een team dat wekelijks zelf nieuwe funvideo’s maakt en dolenthousiast is
  • Later toegevoegde vacature van backoffice medewerker werd ook binnen een week ingevuld, zonder specifieke content, maar vanuit een sterk gegroeid employer brand
  • Contact vanuit hogescholen gezocht met relevante opleiding vanuit de ontstane buzz rondom de employer brand
@dertec_nl ?️ Het snelste team van Nederland Meer zien? Neem alvast een kijkje binnen dertec op: ‘www.werkenbijdertec.nl of kom langs op: Einsteinpark 1, Sassenheim Een berichtje via de socials kan natuurlijk ook: Tiktok @Dertec_NL Linkedin @Dertec Youtube @DertecPowerTransmisions #werkenindetechniek #monteur #Dertec #werk #werksfeer #bollenstreek #team #aandrijvingen #RVSaandrijvingen #techniek #productie #familiebedrijf #bedrijf #elektromotor #elektrotechniek #sleutelen #aandrijftechniek #assemblage #wekenbij #f1 #drivetosurvive #f1pitstop #pitstop #snel #FYP #tiktok #foryou ♬ origineel geluid – Dertec

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Naast resultaat zijn ook veel secundaire effecten zichtbaar geweest, zoals het vervullen van andere vacatures, een team dat dolenthousiast is geraakt en lokale hogescholen die willen samenwerken. Ten slotte, niet onbelangrijk: een grote investering durven maken zonder garantie, maar achteraf kunnen genieten van een mooie businesscase.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Dertec – opdrachtgever
  • LEF Media – contentproductie
  • RAFT – online marketingstrategie en campagne
  • Elephant – werkenbij-site

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

D&Ilemma’s: unieke videoserie van De Nederlandsche Bank (inzending DNB)

DNB heeft diversiteit en inclusie hoog op de agenda staan. Een diverse organisatie in een diverse samenleving: dat wil De Nederlandsche Bank zijn. Een inclusieve organisatie waarin iedereen zich welkom voelt, helemaal zichzelf kan zijn en talenten kan ontplooien en ontwikkelen.

Arbeidsmarktcommunicatie reflecteert vaak wat er speelt in de samenleving.

In 2022 hebben we een arbeidsmarktcommunicatie-concept ontwikkeld waarin deze thema’s zijn verwerkt. Arbeidsmarktcommunicatie reflecteert vaak wat er speelt in de samenleving. Voor een werkzoekende zijn pullfactoren zoals werk met impact, meewerken aan een betere toekomst en de werksfeer steeds vaker belangrijke randvoorwaarden tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Ook het diversiteitsdiscours dat in meerdere vormen speelt in de maatschappij – van genderneutraal paspoort tot #metoo maakt dat diversiteit anno 2022 niet meer weg te denken is uit arbeidsmarktcommunicatie.

Diversiteit is onlosmakelijk verbonden met inclusie. Waar het eerste vooral over verscheidenheid gaat, gaat inclusie vooral over het accepteren en waarderen van iedereen binnen je organisatie. Eenmaal geschikt voor een functie kan iedereen op een gelijke manier een bijdrage leveren, ongeacht culturele achtergrond, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of genderidentiteit. Kortom, een organisatie, waarin iedereen zich thuis voelt en zich kan ontwikkelen. Reden genoeg om dit soort belangrijke onderwerpen door te vertalen richting onze arbeidsmarktcommunicatie.

Een diverse en inclusieve organisatie worden en zijn doen we samen.

Het concept is een mix van interviews en video’s. Hierbinnen is meer informatie over de medewerkersnetwerken vervlochten met het diversiteitsbeleid van DNB. Een diverse en inclusieve organisatie worden en zijn doen we samen, met een rol voor al onze collega’s. Daar komen ook dilemma’s bij kijken. In de non-scripted video’s leggen we Diversiteit & Inclusie-dilemma’s voor aan een aantal van onze medewerkers, die op persoonlijke titel reageren. En onder het mom van show, don’t tell laten we dit nu mooi op onze recruitmentsite zien. Daar zijn we trots op bij DNB!

dnb d&ilemma's

Wat was de impact van de case?

Om de reis die we op het gebied van D&I doormaken te verduidelijken, hebben we een zeer gedurfde videoserie ontwikkeld waarin onze medewerkers ongescript en zonder voorbereiding werden gevraagd naar hun ervaringen met specifieke D&I thema’s binnen DNB:

  • Vrouwen in het management,
  • Seksuele voorkeur en genderidentiteit,
  • Culturele en etnische diversiteit,
  • Afstand tot de arbeidsmarkt.

Hiervoor hebben we een studio afgehuurd, een set opgebouwd en een speciale ‘kluis’ neergezet waarin prikkelende stellingen over deze thema’s stonden. De medewerkers (die elkaar soms niet eens kenden van tevoren) gaven hun ongezouten mening over deze onderwerpen. Voor ons ook spannend, aangezien we niets van tevoren konden doorspreken en we alleen de ontstane gesprekken op de bank konden registreren. Maar hierdoor kregen we (en de kijker dus ook) wel het echte en 100% eerlijke verhaal over D&I binnen DNB in beeld.

De 4 verschillende video’s zijn toegevoegd aan de recruitmentsite, waar ze inmiddels (zonder campagne) een paar honderd keer bekeken zijn. Belangrijker is dat de videoserie het thema D&I voor DNB op de kaart heeft gezet; het aantal views van de pagina over Diversiteit & Inclusie steeg in 2022 met 1.300% ten opzichte van het jaar ervoor, en maakte het een van de meest bekeken pagina’s van de werkenbij-site. Daarnaast heeft de interne trots rondom dit onderwerp een enorme boost gekregen binnen DNB.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met dit concept zijn we een weg ingeslagen waar we ons open en kwetsbaar hebben opgesteld binnen het onderwerp diversiteit en inclusie. Dat was spannend, maar in deze arbeidsmarkt enorm belangrijk! Om op het netvlies bij kandidaten te komen is het veelvuldig promoten van werken bij DNB en nauw contact onderhouden met kandidaten essentieel. Uit de wetenschap is bekend dat mensen gemiddeld 7 touchpoints nodig hebben met een potentiële nieuwe werkgever voordat ze daadwerkelijk solliciteren.

Voor een werkzoekende zijn pullfactoren zoals werk met impact, meewerken aan een betere toekomst en werksfeer steeds vaker belangrijke randvoorwaarden voor een nieuwe baan. Dit concept voorziet in meerdere van deze touchpoints behoeftes. Met het concept onderhouden we structurele interactie met de interne én externe arbeidsmarktdoelgroepen met als doel het werven en verbinden van potentiële medewerkers. Bovendien draagt het bij aan de positieve beïnvloeding van het werkgeversimago van DNB.

Credits case

Met dank aan de collega’s van de medewerkersnetwerken:

  • JongDNB,
  • DNB Pride,
  • DiverseDNB en
  • Female Capital,
  • DNB International,
  • Silverclub en
  • GroenDNB.

In het bijzonder dank aan de collega’s uit de D&Ilemma video’s, die op persoonlijke titel hebben gereageerd:

  • Vrouwen in het management: Inge van Dijk en Jildau Piena.
  • Afstand tot de arbeidsmarkt: Monique van der Meulen en Mozes Marinho Sanches Junior.
  • Culturele en etnische diversiteit: Neha Valiuddin-Vastenburg en Younes El Gartit.
  • Seksuele voorkeur en genderdiversiteit: Sabrina Pufflijk en Leon Ploegstra.

Projectteam:

  • Jeroen Fleddérus (Manager Recruitment en advies)
  • Rosanne Gossen (Arbeidsmarktcommunicatie specialist)
  • Natascha Ham (Communicatieadviseur)
  • Birgit van Winden (D&I lead/ HR beleid)

Concept & creatie: Radancy Nederland.
Productie: DSPH.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Randstad Andersom Sollicitatie (inzending Randstad Nederland)

Begin 2022 ging Nederland gebukt onder een enorm personeelstekort. Rijen op schiphol. NS kreeg de dienstregeling niet meer rond. Bijna overal waren er meer vacatures dan mensen om vactures te vullen. Waar talent ooit in de rij moest staan voor een baan, staan de banen nu in de rij voor hen. Daarom draait Randstad het sollicitatieproces om in de campagne ‘Andersom Solliciteren’. Zo moedigen we talent aan om niet te kiezen voor zomaar een baan, maar voor een die echt bij hun past.

‘Andersom solliciteren’ was voor Randstad de eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.

Daarnaast onderstrepen we de campagne met het ultieme bewijs: we organiseren een live YouTube-event waar 5 van de grootste werkgevers van Nederland (KLM, KPN, Thuisbezorgd, NS, Belastingdienst) aanschuiven. En organiseren we met 14 kantoren door heel Nederland lokale andersom-sollicitatie-events. Zo benadrukken we de partnerrol van Randstad voor werknemers, werkgevers en de lokale vestigingen. De eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.

Wat was de impact van de case?

  • 1,5 miljoen euro aan earned mediawaarde in PR
  • Deze campagne heeft bijgedragen aan deze positieve merkassociaties te bouwen en Randstad te positioneren als dé expert binnen de wereld van werk.
  • +20% Merkassociatie: Vriendelijk
  • +20% Merkassociatie: Toekomstgericht
  • 5.500 deelnemers aan de Andersom Sollicitatie (+2.000 deelnemers boven doelstelling)

Binnen de doelgroep wordt de campagne ruim boven de benchmark beoordeeld. Kwalitatief onderzoek van Memo2 geeft aan dat men het een verrassende en leuke actie vindt; zeker in deze tijd. Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!

Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!

Zowel merkoverweging als merkvoorkeur zijn in augustus hoger dan in januari. Hierdoor neemt de totale conversie ook toe onder de brede doelgroep (+3%). Terwijl dit bij de meeste concurrenten gelijk blijft of daalt. Leuk om te vermelden is dat op verzoek van 32 verschillende werkgevers (zakelijke klanten van Randstad) de Andersom Sollicitatie regionaal opnieuw is uitgevoerd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de communicatie van uitzendbureaus lag de focus vooral op ‘coole’ baantjes en ‘makkelijk’ geld verdienen. Maar terwijl de concurrentie dat riep veranderde de wereld om ze heen. Een baantje kon talent namelijk overal vinden, met 143 vacatures per 100 werklozen. Hoog tijd om de wereld van werk écht anders te bekijken. Met de andersom-sollicitatie zet Randstad talent in het middelpunt en geeft hen de kans om eens lekker kritische vragen te stellen.

Het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij.

Tijd voor de werkgever om talent te overtuigen waarom ze bij hen zouden moeten komen werken. Waar zie je mij over 5 jaar? Waarom zou ik bij een bedrijf werken dat zich schuldig maakt aan de klimaatopwarming? Dat is talent pas in hun kracht zetten. En het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij. ‘Waarom heb je mij niet gevraagd’ of ‘Komt er nog een ronde?’ kregen we terug van onze klanten, de werkgevers. De doelgroep is overtuigd, want zowel de merkbekendheid, overweging en voorkeur stijgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Account: Ralph Balk, Vanessa Smit
  • Creatie: Mark Muller, Jasper Janssen, Vincent Versluis
  • Strategie: Nine de Knecht

In samenwerking met:

  • Wavemaker, Bruut Amsterdam
  • Film-/productiemaatschappij: Beer ten Kate, Bruut Amsterdam
  • Muziek: Massive Music
  • RTV-producer: Amber Akkermans, Charlotte Spronk
  • Editor: Bruut Amsterdam

Randstad:

  • Kim van Dusseldorp,
  • Miemie Man,
  • Nic Huiskes,
  • Wim Vos,
  • Karin Winkel,
  • Corien Niezing,
  • Henriette Alting Van Geusau,
  • Marjolein ter Laak,
  • Margriet Okkerman

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Bijzondere vacature: professionele beer-knuffelaars gevraagd

Zomaar in het wild een beer tegenkomen en besluiten die te gaan knuffelen? Het was, en is, nog steeds een slecht idee. Maar mocht het op een of andere manier toch een droom van je zijn, dan loop je in New Mexico nu de kans die werkelijkheid te laten worden, en een levende knuffelbeer in je hand te mogen houden. Het New Mexico Department of Game and Fish is namelijk op zoek naar ‘professionele beer-knuffelaars’ voor een onderzoeksproject in het noorden van de Amerikaanse staat.

Denk vooral niet dat het gaat om een walk in the park.

De vacature op Facebook trok al heel wat bekijks, ook van de media (zoals 1, 2 en 3). Sollicitanten kunnen zich nog tot 30 maart melden. Maar denk vooral niet dat het gaat om een walk in the park. ‘Je moet in staat zijn om in zware omstandigheden te wandelen, de moed hebben om in een berenhol te kruipen en het vertrouwen hebben in je collega’s om je tijdens het proces te beschermen’, aldus de vacature. ‘Niet al het veldwerk op het gebied van wetshandhaving is glamoureus, maar we zouden het geweldig vinden als je je aansluit bij het team, waar je de ervaring van je leven kunt hebben.’

Knuffelberen, maar dan in het echt. In New Mexico hebben ze er een vacature voor, waar ze op zoek zijn naar 'professionele beer-knuffelaars.

Online solliciteren

Wie belangstelling heeft, kan online solliciteren (alhoewel de site wat moeite heeft om bereikbaar te zijn). De ideale sollicitant beschikt in elk geval over een bachelor-diploma van een erkende opleiding in biologie, politiewetenschap of wetshandhaving, ecologie, of een aanverwant terrein. Ze zeggen er ook meteen maar even bij dat assistentie van vrijwillige beer-knuffelaars niet gewenst is. ‘Ongeacht hoe schattig ze zijn, we raden je absoluut niet aan zelf in berenholen te kruipen of ze te knuffelen. Als je dat toch doet, zullen onze medewerkers een innig gesprek met je moeten hebben.’

‘Ongeacht hoe schattig ze zijn, we raden je absoluut niet aan zelf in berenholen te kruipen.’

De selectie voor de vacature bevat trouwens niet alleen diploma-eisen en een fysieke test, maar ook medisch en psychologisch onderzoek. Na eventuele selectie moeten de uitverkorenen eerst nog een jaar training ondergaan, onder meer om te leren omgaan met wapens, boten, patrouillevaardigheden en wildlife in het algemeen. Dat gebeurt deels op de Southeastern New Mexico Law Enforcement Academy, maar ook gedurende 14 weken ‘in het veld.’

beer-knuffelaars gevraagd

Voor wie het knuffelen van levensechte beren toch nog wat te spannend vindt, kun je in New Mexico overigens ook nog met Bambi aan het werk. Ook voor professionele hertenbeschermers staan immers nog vacatures open, zo valt te lezen.

Lees ook

Foto’s: New Mexico Department of Game and Fish

Het is écht waar… Het verhaal van de grootste wervings-incentive ooit (inzending New York Pizza)

Na een flinke daling in het aantal sollicitanten in 2021, startte New York Pizza in het laatste kwartaal van 2021 met de arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘New York Pizza Maffia’. De campagne was een combinatie van een hero-video die je gezien moest hebben en een call-to-action, waarbij de beste bezorger – echt waar – een ticket naar de ruimte wint. Dit was een succes en zorgde voor een ommekeer in aantal sollicitanten, met een harde groei tot gevolg.

Voor 2022 was de verwachting dat de markt zichzelf zou corrigeren, in combinatie met ‘het einde’ van COVID-maatregelen. Dit liep helaas anders. De krappe arbeidsmarkt hield aan, waardoor werving van nieuwe sollicitanten even urgent bleef.  Op basis hiervan stelde New York Pizza aan C2B de vraag: hoe zorgen we met een vervolgcampagne dat de ruimtereis intern meer gaat leven, om werknemers het hele jaar aan New York Pizza te binden? En voor de externe doelgroep (hoofdzakelijk (mannelijke) bezorgers in de leeftijd van 16 tot 22 jaar): om het aantal sollicitanten vanuit de Pizza Maffia-campagne vast te houden?

Het inzicht:

Weinig bezorgers geloofden dat er echt een ruimtereis werd weggegeven aan de beste bezorger van 2022. Velen dachten dat het een vroege 1-aprilgrap was. Dit bracht het inzicht: focus op dat de doelgroepen (huidige én toekomstige medewerkers) het gaan geloven. Want zodra ze geloven dat je als bezorger echt de ruimte in kunt, dan komen behoud van huidige werknemers + werving nieuwe werknemers vanzelf.

Het inzicht: zodra ze geloven dat je als bezorger echt de ruimte in kunt, dan komen behoud en werving vanzelf.

De oplossing:

Een yearround campagne, met de boodschap: het is écht waar! Met een samenspel tussen een hero-video (online + TVC), een interne competitie en veel supporting materials. Eén gezicht vormde de rode draad in de nieuwe campagne: de onverwachte held uit de 2021-campagne ‘pizza maffia’: Appie. Appie werd onder meer hoofdpersoon in de TV-commercial, het gezicht in een aanvullende interne hero-video waarbij hij de huidige bezorgers meedeelt dat het echt waar is én als presentator bij de interne activiteiten met regiowinnaars.

Wat was de impact van de case?

De content werd verspreid via een tv-commercial, New York Pizza-vrachtwagens, online (YouTube, Facebook, Instagram, TikTok), instore (POS-materialen en die cuts van een astronautenpak) en intern via intranet en WhatsApp groepen. Elke maand werd een (regio) top-3 bekendgemaakt. Deze winnaars kregen mooie prijzen en ervaarden G-krachten tijdens toffe activiteiten.

De maandwinnaars kregen mooie prijzen en ervaarden G-krachten tijdens toffe activiteiten.

De nieuwe campagne was een groot succes. Naast een hoog online bereik en veel positieve reacties (van de doelgroep én de medewerkers), draaide het vooral ook om de sollicitanten. Met een trots gevoel kunnen we delen dat het target van het aantal maandelijkse sollicitanten gedurende 2022 op hetzelfde niveau werd behouden als tijdens de succesvolle Pizza Maffia-campagne. De operatie en ‘servicebelofte’ (bezorging binnen 30 minuten) bleven daardoor ook op orde. Last but not least was het sentiment van franchisenemers omgekanteld. In 2021 was het belangrijkste punt van de franchisegemeenschap gedurende zes maanden: personeel. Deze year-round campagne heeft dat structureel veranderd, waardoor de focus weer op andere onderwerpen kon liggen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar de Pizza Maffia-campagne een one off was, is met deze vervolgcampagne een year-round verhaal neergezet. Essentieel om de sollicitaties op peil te houden in een vreselijk moeilijke markt. Bij deze campagne draait het om de grootste wervings-incentive ooit voor deze doelgroep. Verpakt met content die naadloos aansloot binnen de doelgroep. Waarbij het gezicht van het vorige succes de rode draad doortrok in een nieuw verhaal.

De huidige medewerkers werden continu meegenomen in het verhaal dat een van de bezorgers daadwerkelijk de ruimte in gaat.

Daarnaast is de focus ook veel meer gelegd op de 6.000 medewerkers, naast alle externe arbeidsmarktcommunicatie. Met interne (regionale) competities en Appie als hét gezicht van, werden de huidige medewerkers continu meegenomen in het verhaal dat een van de bezorgers daadwerkelijk de ruimte in gaat. Een moeilijk te overtuigen doelgroep werd zo een jaar lang bereikt én overtuigd. Met een continue stroom sollicitanten on target, trots onder de medewerkers én een fun & crazy reputatie voor New York Pizza, waar we met vervolgcampagnes nog verder op door kunnen bouwen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Adverteerder: NEW YORK PIZZA
  • Bureau: C2B, FourCreating, IT Reklame
  • Opdrachtgever: Joost Geurtsen, Kasper Overtoom-Meijer, Kirstie Wilhelmus
  • Strategie: C2B: Esther van Ierlant, Tim Meuleman
  • Concept & Project management: C2B: Esther van Ierlant, Robbin Hulsker, Thamar Bos, Sietske de Groot
  • Productie: FourCreating: Jurriaan Kwakkel, David Widen, IT Reklame: Jacco Italiaander

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

‘Learn Grow Connect’ en ’10 to Grow’: focus op onboarding en ontwikkeling (inzending TOPdesk)

‘Your epic journey starts here’: zo luidt bij TOPdesk onze recruitment marketingslogan. Elke nieuwe collega betreedt een wereld waarin je met een ervaren gids, gelijkgestemde reisgenoten en een rugzak vol mogelijkheden jouw gedroomde professionele reis beleeft. Onze Learning & Development-visie verbindt individuele ambities aan de missie van TOPdesk: duurzame groei creëren en potentieel ontwikkelen. Iedere TOPdesker heeft daarom een Talent Lead: een collega die fungeert als coach en klankbord. Een gids, als het ware, die de epic journey begeleidt en het beste in je naar boven haalt.

Sinds 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling.

De Talent Lead stimuleert het gebruik van ‘10 to Grow‘: sinds januari 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en een budget ter waarde van 10% van hun fulltime bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Deze secundaire arbeidsvoorwaarde wordt door sollicitanten benoemd als een van de belangrijkste redenen om voor TOPdesk te kiezen boven andere werkgevers.

Ook ons inwerktraject sluit aan op de Learning & Development-visie. Eveneens sinds 2022 leren nieuwe collega’s in het Learn Grow Connect-programma (LGC) de bedrijfswaarden en -doelen van TOPdesk kennen, verkennen ze hun groeimogelijkheden en bouwen ze een intern netwerk op. Vier keer per jaar start een groep aan de reis: de nieuwe medewerkers van de 3 voorgaande maanden. Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar en geven deelnemers de kans om te reflecteren op de opgedane kennis.

Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar.

Het programma eindigt met een project waarin alles samenkomt en dat de drie V’s van TOPdesk in de praktijk brengt: vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Inhoudelijke feedback heeft ervoor gezorgd dat het LGC-traject na 15 maanden is aangescherpt tot een relevant curriculum van workshops, trainingen en activiteiten dat iedere carrière bij TOPdesk een vliegende start geeft. Let the journey begin!

Wat was de impact van de case?

Bij TOPdesk houden we niet van loze woorden. Onze recruitmentmarketingslogan ‘Your epic journey starts here’ maken we waar. Hoe? Elke dag ontwikkelen we onszelf als individuen, als collega’s en als bedrijf dat software produceert die steeds beter wordt dankzij de inspanningen van al die gelijkgestemde mensen. Daarom ligt de focus in sollicitatiegesprekken in eerste instantie op cultuur: pas jij bij ons? Delen we dezelfde normen en waarden? En daarom hebben we LGC in het leven geroepen: een inwerktraject dat nieuwe collega’s onderdompelt in onze cultuur, manier van werken en in hoe we omgaan met elkaar en de wereld om ons heen.

Resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen.

De impact? Na het eerste jaar zijn collega’s volledig wegwijs geworden in de organisatie en bestaat er bijna geen twijfel meer over het aanbieden van een contract van onbepaalde duur. Ook daarna blijven we bijleren en groeien. Een ander resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen. Bij TOPdesk besteed je onder begeleiding van een Talent Lead tijd en budget aan persoonlijke groei, zodat je je gedroomde doelen haalt. Het 10 to Grow-budget als secundaire arbeidsvoorwaarde bewijst dat we vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. En dat de reis inderdaad behoorlijk episch wordt!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De manier waarop we bij TOPdesk aandacht besteden aan onze cultuur is vrij uniek. We besteden dagelijks aandacht aan het in ere houden van de drie V’s en het naleven van onze recruitmentmarketing-belofte. Uit feedbacksessie komt naar voren dat nieuwe collega’s blij verrast zijn over de mate waarin TOPdesk voldoet aan de verwachtingen die in de oriëntatiefase en tijdens de sollicitatieprocedure zijn geschapen. Het klinkt misschien logisch, maar bij heel wat oud-werkgevers werd die balans tussen belofte en realiteit als instabiel ervaren.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt gewaardeerd.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt dus gewaardeerd. Uit onderzoek is ook gebleken dat vooral Gen Z hier veel belang aan hecht, een grote doelgroep die we willen aanspreken. Door individuele groei te koppelen aan de bedrijfsdoelen van TOPdesk, bereiken we resultaten waar we met zijn allen terecht trots op mogen zijn.

Credits case

Het waren TOPdeskoprichters Wolter Smit en Frank Droogsma zelf die ooit als uitgangspunt voor hun onderneming namen dat mensen precies op die plek moet zitten waar ze zelf ook blij van worden, dat je buiten de gebaande paden moet kunnen treden en dat je als mens nooit uitgeleerd bent. Bijleren en persoonlijke ontwikkeling hebben bij TOPdesk dus altijd bovenaan de agenda gestaan. Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen, naast ‘new customer growth’ en ‘tangible product value’.

Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen.

Deze case kon niet bestaan zonder de tomeloze inzet van ons Hire 2 Retire-cluster, waar de teams HR, Recruitment en Learning & Development deel van uitmaken. Maar natuurlijk ook niet zonder alle Talent Leads, alle TOPdeskers die trainingen geven aan hun collega’s en natuurlijk alle TOPdeskers die elkaar elke dag opnieuw met teamwork en feedback verder helpen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Nieuwe werkgeverscampagne ‘Maak werk van de Toekomst’ (inzending Tata Steel Nederland)

We kunnen letterlijk en figuurlijk niet om staal heen. Onze samenleving is gebouwd op staal: we wassen in staal, eten uit staal, wonen in staal en rijden in staal. Tata Steel wil op een verantwoorde en duurzame manier staal maken, waarbij wij de impact op onze leefomgeving zo snel mogelijk verbeteren. Tata Steel Nederland staat voor de grootste transitie ooit binnen ons bedrijf. Daarbij veranderen wij het hart van ons productieproces. Om dit te kunnen realiseren zoeken wij talenten die ons hierbij helpen. In het speelveld van een zeer krappe arbeidsmarkt en in een tijd waarin Tata Steel Nederland vaak ook negatief in het nieuws komt, staan wij voor de opdracht om nieuwe collega’s te werven. Met de nieuwe campagne willen we ons verhaal vertellen en zo mensen raken en interesseren.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter. Nieuwe collega’s die de stap willen maken om voor ons te kiezen. Collega’s die het aandurven om mee te werken aan de toekomst van het bedrijf en die zich met hart en ziel willen inzetten om groen staal te maken in een schone omgeving. Een bedrijf waar men trots op is en een bedrijf dat staat voor de maakindustrie.

Baanbrekers en aanpakkers

In de campagne spelen de eigen collega’s – verspreid werken – een centrale rol. De verhalen en foto’s van medewerkers laten zien welke baanbrekers, aanpakkers, veranderaars, sleutelfiguren, en talenten Tata Steel hard nodig heeft. Nu, de komende jaren en in de volgende decennia. Om samen te bouwen aan het toonaangevende staalbedrijf van de toekomst. Waar iedereen trots op is.

Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap.

De campagne is zodanig opgebouwd dat “JUIST NU VOOR [sleutelwoord]” voor de specifieke doelgroep aangesproken wordt met competenties, beelden en basisteksten. De basisteksten zijn geschreven vanuit de insights van de doelgroepen, en hebben hun tone of voice. Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap. Met als doel een structurele instroom aan nieuwe medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Met de nieuwe campagne willen we de nieuwe ambities kenbaar maken en het verhaal te kunnen vertellen over de transitie van groen staal in een schone omgeving. En waarin medewerkers essentieel zijn. Zowel nu en later. Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

In mei 2022 is de implementatie Maak Werk van de Toekomst gestart. Op employer brand- en doelgroepniveau is de campagne uitgerold. Het concept wordt breed vertaald zowel intern als extern in uitingen, middelen, en contentconcepten. Ook bijvoorbeeld met een video voor Internationale Vrouwendag.

In een context waarin het debat zich steeds vaker tegen Tata Steel keert en het moeilijk is om het verhaal te vertellen, is het gelukt – mede door een nieuwe, herkenbare en onderscheidende campagne – in 2022 bijna 1.200 collega’s te werven, volle klassen op de bedrijfsschool, trainees en stagiairs te werven. Ook zagen wij een sterke stijging volgers van social mediakanalen.

Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

In de campagne ‘Maak werk van de toekomst’ zien we huidige medewerkers met kracht en trots op Tata Steel. Juist om het verschil te kunnen maken in de noodzakelijke omslag als een toekomstbestendig bedrijf. Zeker in een tijd waarin veel collega’s zich er niet direct op voorstaan dat ze bij Tata Steel werken, wordt deze campagne met trots gedragen. Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door de campagne Maak werk van de Toekomst zeggen trotse medewerkers: wij maken werk van de toekomst! Ook al ligt het bedrijf regelmatig onder vuur en krijgen (toekomstige) medewerkers de vraag waarom zij (gaan) werken bij Tata Steel. Maar onze medewerkers blijven trots. Met lef en kracht maken zij juist nu het verschil om te zorgen dat het staal van Tata Steel groen, schoon en circulair wordt. Dat straalt deze campagne uit.

In het huidige sentiment is het verhaal van onze ambitie uitdagend om op corporate niveau te vertellen. Deze campagne leent zich uitstekend om vanuit medewerkers te vertellen waar we voor staan en juist nu nieuwe collega’s van essentieel belang zijn. Het is een laagdrempelige manier om het menselijk gezicht van de organisatie te laten zien op een eerlijke, open en kwetsbare manier. Binnen de internationale strenge kaders met betrekking tot huisstijl zijn de grenzen opgezocht en is zowel herkenbaar als Tata Steel en een passende campagne te ontwikkelen die aansluit bij de doelgroepen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Tata Steel Nederland

  • Kim Marx, Manager Recruitment & Employer Branding
  • Dorothé Alfrink, Lead Expert Employer Branding

Creatie/productie:

  • Studio QKLQ en
  • Xicero Communicatie bv

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Hoe de Sourcing Benchmark het recruitmentvak verandert (inzending Cowboys)

Cowboys is a creative recruitment marketing agency and Cooble is the specialist in the field of sourcing. Together we launched the Sourcing Benchmark in 2022 . For the first time, there is an organization that shares all data and insights regarding sourcing. From average response rate to how many hours of sourcing you need on average to realize a hire .

Until now, there hasn’t been as much diversity in sourcing data publicly available.

Until now, there hasn’t been as much diversity in sourcing data publicly available. So organizations had no idea whether their sourcing activities were good. With the Sourcing Benchmark we also advocate separating sourcing from recruitment, because we sincerely believe that a recruiter is not a sourcer and the required skills differ significantly. By splitting the functions, the recruitment profession will be lifted to a higher level and making the data public will contribute significantly to this.

sourcing benchmark cowboys

Evaluate performance

The Benchmark allows you to evaluate performance by comparing it to industry standards. This can help organizations identify areas where they are falling short and develop strategies for improvement. If our Benchmark shows that a particular step in the sourcing process is performing less than industry standards, the organization can implement process improvements to achieve higher conversion, for example. By benchmarking against industry standards, organizations can gain a competitive advantage by identifying areas in which they outperform their competitors.

The Sourcing Benchmark enables organizations to communicate overperformance to internal and external stakeholders.

In addition, our Sourcing Benchmark enables organizations to communicate overperformance to stakeholders within and outside the organization. This in turn helps them attract more talent and create support among management and hiring managers. The Sourcing Benchmark therefore transcends simply sharing (sourcing) data. Because we are the first and only one to share such data, we lift the entire field to greater heights.

The Sourcing Benchmark from Cowboys and cooble, for the Werf& Awards 2023.

What was the impact of the case?

The Sourcing Benchmark has been viewed a total of more than 4,000 times via Werf& . We have reached a significant part of the Dutch recruitment world. In addition, the white paper has been downloaded 138 times. It has also been shared countless times via email, LinkedIn DMs and WhatsApp – but no figures are available for this. A total of 4 quarterly overviews and 1 annual overview of Sourcing Benchmarks were released and 34 social media posts were placed.

The Sourcing Benchmark has been published quarterly and an annual report has been drawn up for the whole of 2022.

The Sourcing Benchmark has been published quarterly and an annual report has been drawn up for the whole of 2022. To make it accessible to a large audience and get more people excited about sourcing, we have released the content in an attractive and visual form: whitepapers, infographics, social media posts and videos for social.

The Cowboys Sourcing Benchmark professionalizes sourcing throughout recruitment in the Netherlands: Read the entire case of Cowboys, for the Werf& Awards 2023.

Why should this case win a Werf& Award?

Our case must win because this initiative serves a higher purpose than just that of 1 organization. We are trying to further professionalize the entire field of sourcing – and recruitment – and give this beautiful profession the attention it deserves. In addition, we hope to inspire more organizations to share their sourcing data, so that we gain more transparency and openness about the results of recruitment processes.

By defining industry standards we can increase confidence in recruitment.

By dissecting the process components of recruitment and zooming in on them per step and defining industry standards, we can increase confidence in recruitment. Stakeholders can also make better informed decisions and thus encourage innovation.

The Sourcing Benchmark professionalizes sourcing throughout recruitment in the Netherlands: Read the entire case of Cowboys, for the Werf& Awards 2023.

Credits case

The following people, departments and/or external parties are involved in the case:

  • Cowboys is a recruitment online marketing agency that understands the new generation and knows how to reach talent. Lars, co-founder of Cowboys, loves challenge, creativity and innovation and helps recruitment departments and organizations with innovative online marketing strategies and campaigns.
  • Cooble is a company with 47 sourcing specialists who look for the most suitable talent for various industries and various job groups. They find untraceable talent by proactively searching and identifying suitable candidates. Find and Seduce. Founders Milou and Jan-Karel have been working with the Cowboys for several years.

Knowing more?

For more information, see Werf& Awards .

Also read

Referral-actie: The Wheel of Experiences ‘Wie gun jij EIFFEL?’ (inzending EIFFEL)

‘Verzamel herinneringen in plaats van bezittingen’. Een bijzondere belevenis levert een herinnering op het voor het leven en leidt tot inspiratie en geluk. Dit is ook wat wij, als werkgever, onze Eiffelaars gunnen. Precies dát is het uitgangspunt van onze referral-actie van het eerste kwartaal van 2023: ‘The Wheel of Experiences’.

Uit onderzoek in samenwerking met The Referral Company is onder meer gebleken dat 86% van de Eiffelaars iemand uit eigen netwerk een baan bij EIFFEL gunt en een geldbonus níet de grootste motivator is. Echter bleef het aantal referrals nog achter (78 per kwartaal).

We zijn in het tweede kwartaal van 2022 gestart met een strategisch referral-programma dat om experiences draait.

Met deze opgedane kennis zijn we in het tweede kwartaal van 2022 gestart met ons strategische referral-programma dat om experiences draait. Zo gaven we Eiffelaars in 2022 onder meer een dinerbon van Loetje om met iemand uit het netwerk uit eten te gaan, verzorgden we 18 referral workshops, verlaagden we de wervingsbonus van 1.500 naar 1.000 euro, namen we MT en TA mee in hun rol binnen referral en verlootten weekenden weg met onze EIFFEL-camper. Deze aanpak is vernieuwend ten opzichte van de concurrentie die stunt met hoge geldbonussen en past bij onze merkbelofte: ‘Voorblijven. Niet bijblijven’.

The Wheel of Experiences

Uit dankbaarheid voor het aandragen, ongeacht of de referral leidt tot een daadwerkelijke hire, mogen Eiffelaars in het eerste kwartaal van 2023 een spin geven aan ‘The Wheel of Experiences’, tijdens een van de drie feestelijke draaisessies. Een rad met bucketlist-waardige belevenissen, zoals een Wim Hof-workshop, dineren bij De Librije of… een reis naar IJsland! De draaisessies zijn een ware beleving. Met een DJ, levensgrote vouchers, cocktails en dare to try hapjes, zoals chocolade insecten. De draaivolgorde werd bepaald met EIFFEL-branded gelukskoekjes. Fun, spanning én verbinding gegarandeerd!

Het resultaat? 190% meer referrals.

Het resultaat? 190% meer referrals in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van voorgaande kwartalen, met een gelijk gebleven hitrate (1 op 4). Het bewijs dat deze actie niet alleen ons werkgeversmerk, interne trots en het geluksgevoel van Eiffelaars versterkt, maar ook onze community laat groeien.

Wat was de impact van de case?

Referral is fun en doen we samen (draagvlak)

  • 18 workshops zorgden ervoor dat Eiffelaars feeling kregen met referral;
  • We hebben het MT en TA vroegtijdig meegenomen in de referral-strategie en hun rol hierin. Zij initieerden extra activatie om hun teams te stimuleren om aan te dragen;
  • Door referral te koppelen aan beleving werd aandragen een feestje;
  • Karima (CPO) verzorgde de opening van de feestelijke draaisessies. MT was ook aanwezig.

Versterking community & employer brand

  • Diverse uitingen, zoals nieuwsitems, kaartjes, landingspagina, countdowns naar de draaisessie, narrowcasting, aftermovie, taart én door het rad en de stemzuil in het Clubhuis te plaatsen, zorgden voor enthousiasme om aan te dragen;
  • Door de draaisessies tot in de puntjes te organiseren was de opkomst hoog en kwamen collega’s elkaar aanmoedigen;
  • Na afloop werd er (en wordt er nog steeds) trots gepost door Eiffelaars op social media;

Impact cijfers

  • Aantal referrals Q1 2023 tot 16 maart (148) bijna verdubbeld ten opzichte van voorgaande kwartalen (78);
  • CPH referral bleef gelijk;
  • Positief effect op recruitment-effectiviteit (sollicitatie hitrate 1/17, referral hitrate 1/4, sourcing hitrate 1/180).

Door slim in te zetten op referral willen wij onze instroomdoelstellingen behalen tegen lagere kosten, kwalitatievere instroom genereren én tegelijkertijd trots en het ambassadeurschap versterken. Ook als zij niet meer bij EIFFEL werken zullen zij terugdenken aan deze belevenis.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij hebben het juiste moment gekozen om de actie op te zetten: de uitstroom is laag en de aandraagbereidheid is hoog. Waar andere bedrijven kiezen voor het ophogen van wervingsbonussen hebben wij op basis van onderzoek bewust gekozen voor deze referral-strategie waarin experiences centraal staan. Belevenissen blijven je immers altijd bij en leiden tot meer inspiratie, creativiteit en ontspanning wat weer leidt tot meer geluk van onze Eiffelaars. Geluk leidt tot hoge verbondenheid, ambassadeurschap, stabiliteit en succes.

De actie is een mega succes geworden doordat:

  • De juiste timing is gekozen;
  • Het concept ‘experiences’ tot in de puntjes is uitgevoerd, gecommuniceerd en georganiseerd;
  • Uitgebreid voortraject met Eiffelaars, MT en TA;
  • Aandragen een feestje geworden is;
  • De belevenissen aan EIFFEL zijn gekoppeld (dit versterkt ons employer brand).

We zien een waanzinnige stijging van kwalitatieve instroom. En dat in een markt waar de sourcingsdruk stijgt en de conversieratio’s dalen.

Betrokkenen bij de case

Intern

  • Simone van Dongen (Employer Branding Specialist)
  • Rianne Wormgoor (Interne Communicatie Specialist);
  • Leontine van der Blom (Talent Acquisition Director);
  • Team Facility en Events voor de aankleding en verzorging van de feestelijke draaisessies;
  • Onze eigen collega DJ Milan voor het draaien tijdens de feestelijke draaisessies van ‘The Wheel of Experiences’;
  • Afdeling Marketing voor design, fotografie en content creatie;
  • Directie en MT;
  • Team Talent Acquisition.

Extern

  • Heleen Stoevelaar (The Referral Company).

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Hoe je in de krappe zorgmarkt toch 90 tevreden nieuwe medewerkers kunt vinden (inzending Van Neynsel)

In een zeer krappe arbeidsmarkt zocht zorgorganisatie Van Neynsel voor de nieuwe locatie Wij zijn Zuiderschans 60 nieuwe medewerkers met competenties die passen bij de Sociale Benadering Dementie. Deze vernieuwende zorgaanpak zet de mens centraal en niet de patiënt. Van Neynsel zocht dus medewerkers met én zonder zorgachtergrond met talenten en (levens)ervaring voor de bewoners van Wij zijn Zuiderschans.

In de werving zette Van Neynsel de nieuwe zorgaanpak centraal en niet de vacatures.

In de werving zette Van Neynsel de nieuwe zorgaanpak centraal en niet de vacatures. Hiervoor werkten de organisatie voor elk kandidaatprofiel een persona uit: de schoolverlater, de zij-instromer én de ervaren zorgmedewerker. Elke persona kreeg een eigen landingspagina met specifieke informatie, bewijsvoering en responsmogelijkheid. Ook de mediamix en uitingen waren afgestemd op elke persona.

Pas jij bij Zuiderschans?

Via de landingspagina werden kandidaten uitgenodigd voor één van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dagen’. Daar konden zij laagdrempelig (zoals met een escaperoom) kennismaken met de Sociale Benadering en ontdekken of ze hierbij pasten. Deze bijeenkomsten boden ook Van Neynsel de kans om kandidaten beter te leren kennen. Van Neynsel besprak na afloop met kandidaten hoe zij de bijeenkomst hadden ervaren. Was er sprake van een wederzijdse match, dan deed Van Neynsel de kandidaat direct een voorstel voor een passende functie.

Kandidaten konden vrijblijvend meer over zichzelf vertellen via een motivatie, cv of zelfgemaakte video.

Tijdens de hele sollicitatieperiode onderhield Van Neynsel met een geautomatiseerde mailflow contact met de verschillende kandidaten. Per mail kregen zij meer informatie over de zorgaanpak, de locatie en tips ter voorbereiding. Ook konden kandidaten vrijblijvend meer over zichzelf vertellen door het uploaden van een motivatie, cv of een zelfgemaakte video.

Driemaal succesvol!

Na afloop van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dag’ ontvingen alle kandidaten een vragenlijst. Deze leverde het team bij Van Neynsel inzicht op zoals de motivatie om te solliciteren en welke media en boodschap doorslaggevend waren in het sollicitatieproces. Dankzij deze inzichten wist Van Neynsel met succes de wervingsaanpak tot driemaal toe te herhalen, onder meer voor andere locaties die overgingen op de nieuwe zorgaanpak.

Wat was de impact van de case?

In de eerste wervingsperiode (voorjaar en zomer 2022) reageerden ruim 350 kandidaten. Van hen bezochten 140 één van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dagen’. Bij de opening van de nieuwe locatie ‘Wij zijn Zuiderschans’ waren 42 van de 60 vacatures ingevuld. In de weken daarna werden de overige kandidaten gevonden.

  • Driemaal succesvol, teller op 90 nieuwe medewerkers

Vanwege het succes van deze wervingscampagne – en omdat er op een andere locatie ook werd gestart met de Sociale Benadering – werden de wervingsactiviteiten in het najaar van 2022 en begin 2023 herhaald. Ook die keren werden alle vacatures ingevuld.

  • Doorlopend verbeteren

Het succes van de werving werd voornamelijk bepaald door een krachtige communicatieboodschap, een wervingsprocedure die de kandidaat centraal stelt en een media-inzet die gericht was op het doorlopend optimaliseren van bereik en conversie bij iedere persona.

  • Marketingkosten

Met deze wervingsacties slaagde Van Neynsel erin een goede mix van kandidaten te krijgen tegen verantwoorde marketingkosten. Die bedroegen gemiddeld circa 600 euro per aangenomen kandidaat.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet winnen omdat het een unieke prestatie is om in een zeer krappe arbeidsmarkt 90 nieuwe medewerkers te werven voor een zorgorganisatie. Kandidaten waren enthousiast over de vernieuwende zorgaanpak en lieten weten dat zij de laagdrempelige manier van kennismaken erg waardeerden. Positief is ook dat een bovengemiddeld aantal niet-zorgopgeleiden instroomde in het opleidingstraject bij Van Neynsel. Deze stap hadden zij anders waarschijnlijk niet gezet.

Het is een unieke prestatie om in deze arbeidsmarkt 90 nieuwe medewerkers te werven voor een zorgorganisatie.

Met een vernieuwende zorgaanpak en wervingsstrategie weet Van Neynsel 90 tevreden nieuwe medewerkers te werven tegen relatief lage kosten. Lees de hele case van Van Neynsel in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Van Neynsel

  • Ina Snier (manager P&O)
  • Eric van der Hulst (locatiemanager Wij zijn Zuiderschans)
  • Hans Hooijmans (locatiemanager Boswijk)
  • Brigitte Peeters (corporate recruiter)
  • Tjanne Hartman (communicatie)
  • Helena Kysela (communicatie)

Brand New Journey

  • Martijn Bloksma (creatief concept & copy)
  • Kayleigh Jobse (vormgever)

Spring marketing

  • Sara Offerman (zorgmarketeer)
  • Nicole van Overveld (projectmanager & copy)
  • Joep van de Ven (strategie en accountverantwoordelijk)

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Hoe combineer je de kracht van Employer Marketing & Employer Engagement? (inzending iD Employer Marketing & Media)

Hoe zorg je, als je in Zeeuws-Vlaanderen gevestigd bent én op zoek bent naar de meest lastige doelgroepen: Operators, Engineers & Maintenance medewerkers, dat je deze mensen weet te bereiken en te activeren? In een regio waar Yara altijd bekend stond als goede werkgever, moest ook Yara meer naar buiten gaan treden als een Employer of Choice.

In een regio waar Yara altijd bekend stond als goede werkgever, moest ook Yara meer naar buiten gaan treden als een Employer of Choice.

Eerst de basis op orde. Maar wat is de basis? We zijn gestart met het EVP, vervolgens deze doorvertaald in de verschillende TVP’s, werkenbij Yara website ontwikkeld inclusief verschillende doelgroep landingspagina’s en passende content. Zien we dit als de basis? Jazeker!

En dan? Middels een regionale media campagne hebben we heel gericht de doelgroep benaderd via social media, een displa- campagne en lokale zichtbaarheid.
De focus in Nederland lag hierbij op het informeren en activeren van de doelgroep. In België liggen nog grote kansen. Yara heeft in België nog geen top-of-mind positie als werkgever. Het bouwen aan een werkgeversmerk en het creëren van awareness had dan ook de hoogste prioriteit.

Met alle festivalgangers hebben we geproost (Skal!) op mainstage!

Hierin hebben we gekozen om de doelgroep in contact te laten komen met Yara op festival Crammerock. Met alle festivalgangers hebben we geproost (Skal!) op mainstage! Kon je een mooie herinnering vast laten leggen in de Yara-style photo booth. En ontkwam je op het festivalterrein niet aan het Yara-promotieteam.

Een mooie eerste stap, maar er is meer! Wie kan het verhaal beter vertellen dan een Operator van Yara zelf? Tal van inspirerende verhalen bleven onverteld.
Middels een ambassadeursprogramma, dat makkelijk in gebruik is voor de mensen op de werkvloer, gecombineerd met een referral-strategie, helpen we de medewerker om op een laagdrempelige manier het verhaal van Yara te delen. Iedere vorm van hulp wordt gewaardeerd en beloond middels punten, die verzilverd kunnen worden in de Yara-webshop. Met als klapper een reis naar het HQ in Oslo voor de medewerker die de meeste impact heeft gemaakt.

Wat was de impact van de case?

  • Stijging van verkeer op de website met 265% met een gemiddelde time-on-site op de doelgroep pagina’s van 3.49 min.
  • Aantal ontvangen sollicitaties:146.
  • Op Crammerock hebben 643 mensen hebben hun gegevens achtergelaten en is er zelfs iemand aangenomen!

Na de lancering van het ambassadeursprogramma eind januari liep het de eerste weken storm! Meer dan 243 YARA medewerkers hebben zich tot echte Yara Ambassadeurs weten te kronen. Met elkaar hebben ze 1179 berichten gedeeld en zijn er 49 kandidaten aangedragen. En 2 nieuwe collega’s aangenomen! En dat in een maand tijd! Daarnaast heeft dit de interne trots nog meer vergroot, iets dat bij veel Yara-medewerkers al in hun hart zat, maar nog niet werd gedeeld.

De kracht van de verbinding van Employer Marketing en Employer Engagement zorgt voor een doeltreffende inzet van arbeidsmarktcommunicatie met als resultaat meer kwalitatieve sollicitanten, lagere cost-per-hire, trotse medewerkers en top-of-mind onder de juiste doelgroepen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor Yara zit de kracht van de combinatie van Employer Marketing & Employer Engagement in de eigen medewerkers. Zij weten het authentieke verhaal te vertellen. Gecombineerd met de lokaal getargette media campagne zorgt dit voor trotse medewerkers die engaged blijven en enthousiaste kandidaten die graag bij Yara willen werken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

iD Employer Marketing & Media BV

  • Michelle Schroen – Employer Marketing Strateeg
  • Remke Vloeimans – Employer Marketing Strateeg

YARA

  • Peggy de Mey – HR Business Partner
  • Daphne Tollenaar – Talent Acquisition Specialist
  • Iris de Waal – Talent Acquisition Specialist

ARA

  • Douwe Oppedijk – Account Director
  • Jaimy Jansen – Account Executive
  • Jimi de Groot – Creative
  • Lisa Winkel – Art Director

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook