In 2022 recordaantal supportmedewerkers geworven met gamification (inzending TOPdesk)

Een groeiende lading openstaande incidenten en geen tijd voor verdieping: in 2021 liepen onze customer care-medewerkers of ‘supporters’ bij TOPdesk stilaan op hun tandvlees. Er werden in 2021 slechts 3 nieuwe collega’s aangenomen, terwijl anderen wilden doorstromen naar andere functies. De noodzaak om het werven in 2022 radicaal over een andere boeg te gooien was groot. Het beoogde doel? Uitbreiding van het team met 10 tot 17 collega’s.

Doel? Uitbreiding met 10 tot 17 collega’s. Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet!

Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet in 2022! Hoe hebben we dat aangepakt? Bij TOPdesk geloven we in het ontwikkelen van potentieel, dus waarom zouden we nog strak vasthouden aan opleidingsniveau of specifieke ervaring? We leiden onze supporters zelf op, dus met een goede cultuurmatch, veelbelovende vaardigheden en groeipotentieel kom je al een heel eind.

Planning en focus

Enter BrainsFirst: 4 games die gecombineerd het profiel van een kandidaat achterhalen. Hoe analytisch is iemand ingesteld? Pakt de kandidaat snel en dynamisch complexe taken op? Hoe gaat het met planning en focus? Al deze aspecten komen binnen de games aan bod en vergelijken we met het vooropgestelde profiel van ‘de perfecte supporter’.

Door met een open blik te kijken en onze oude criteria los te laten, behaalden we ons doel met glans.

De uitkomst bewijst dat dit ideaalbeeld relatief is. Lang niet enkel de kandidaten met hoge scores op de games worden aangenomen. Motivatie en potentieel toetsen we af in de vorm van een traditioneel eerste sollicitatiegesprek. Is er een cultuurmatch en de juiste mindset om als supporter aan de slag te gaan, al dan niet in combinatie met relevante ervaring? Dan zien we geen enkele reden om iemand af te wijzen.

Juist nu talent schaars is, hebben we in 2022 met de games van BrainsFirst 18 nieuwe succesvolle supporters aangenomen. Dit waren er in 2021 nog maar 3. Lees de hele case van TOPdesk, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Door met een open blik naar mogelijkheden te kijken en onze oude selectiecriteria los te laten, behaalden we ons doel met glans. De supportteams draaien als nooit tevoren en het werven van supporters heeft voor onze recruiters in 2023 niet langer de grootste prioriteit. Meer nog, omdat het team genoeg allround medewerkers heeft, scherpen we dit jaar de game aan op een eerder technisch profiel.

Wat was de impact van de case?

De impact van het werven met BrainsFirst is in eerste instantie natuurlijk dat onze afdeling Support enorm is gegroeid en een steeds betere service kan leveren aan klanten. Van een dieptepunt van 22 FTE groeide het team naar wel 35 FTE, and counting! Waar supporters voorheen weinig tot geen tijd over hadden voor complexe onderzoekstaken, projecten of trainingen, is er nu weer lucht gekomen op de afdeling. Dit biedt tijd en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en specialisatie.

‘Er is nu weer lucht gekomen op de afdeling.’

Kandidaten die we vroeger misschien niet hadden uitgenodigd, blijken nu de nieuwe sterren van onze klantenservice. Voor het recruitmentproces bij TOPdesk betekent deze case een verruiming van onze blik en een minder bevooroordeelde manier van werven. Een mentaliteit die in de huidige arbeidsmarkt een wereld van verschil maakt. De enige harde eis die staat als een huis is dat we een cultuurmatch willen zien met TOPdesk.

Met BrainsFirst hebben we bovendien de drempel verlaagd door voor deze functie motivatiebrieven af te schaffen en het insturen van een cv naar de tweede fase van het sollicitatieproces te verschuiven. Dit zorgt voor sollicitanten die aangeven dat ze in het klassieke scenario de stap naar TOPdesk waarschijnlijk niet hadden gezet. Deze succescase heeft ertoe geleid dat we de methode op meer vacatures willen uitproberen. In 2023 zullen we ook voor onze vacature van IT-Professional BrainsFirst inzetten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een combinatie van innovatie en omdenken zorgt ervoor dat we – in een arbeidsmarkt waar volgens het UWV 60% van de vacatures moeilijk te vervullen is – meer hebben bereikt dan we bij voorbaat hadden durven dromen. We namen in een jaar tijd maar liefst 6 keer meer supporters aan dan voordien. Hoe futuristisch gamification ook mag klinken, het wervingsproces voor het vinden van nieuwe supporter bij TOPdesk is met de hulp van BrainsFirst menselijker geworden dan ooit. Daarin willen we graag als voorbeeld dienen voor andere organisaties.

Onze grootste tip? Praat met kandidaten over vaardigheden en persoonlijke ambities in plaats van over wat ze al dan niet kunnen afvinken op hun cv. Zo neem je atypisch talent aan: van mensen met ervaring in alle hoeken van de arbeidsmarkt tot pas afgestudeerden en kandidaten zonder relevante diploma’s. Daarnaast toont de nieuwe aanwas bij TOPdesk meer diversiteit dan ooit in afkomst, gender en leeftijd. En of we blij met hen zijn!

Credits case

In dit proces geven TOPdesk-recruiters Charisa Lalmohamed en Vera Zwikker het beste van zichzelf in de samenwerking met Ivar Schot van BrainsFirst. Ook TOPdeskcollega’s Lisanne Zwinkels en Lisa van Velzen namen deel aan de Job Design Workshop om het doelprofiel voor een customer care-medewerker bij TOPdesk op te stellen. Support-teamleiders Christophe van der Wal, Annemieke Stolk en Sacha Hartman zijn logischerwijze nauw betrokken bij de sollicitatieprocedures.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment: Sherlock en de Watsons, campus recruitment en recruitment marketingteam Herbie!

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

JOIN THE STARS campagne (inzending HEINEKEN Netherlands Supply)

HEINEKEN Netherlands Supply kampt met een tekort aan technische operators. Dit zorgt voor een te hoge werkdruk voor de operators aan de verpakkingslijnen. Om stress weg te nemen zijn met spoed nieuwe collega’s nodig. Maar nog belangrijker: we willen medewerkers laten zien dat we hun zorgen serieus nemen. Daarom zetten we in op een campagne die de medewerkers een podium geeft. Sterker nog, we maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

We maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

Bij een brainstorm vertellen ze over het mooie werk én de teamspirit. Ook horen ze als eerste het nieuwe werkgeversverhaal én mogen kiezen welk concept we gaan uitwerken. De duimpjes gaan unaniem omhoog voor Join the Stars. Want HEINEKEN is bekend van de ster, maar de medewerkers zijn de echte sterren. Met Join the Stars gaan we het werkgeversmerk opfrissen en technische operators werven. Bij de campagne geven we medewerkers een sterrenstatus. Want we werven alleen via hun kanalen en voor elke geslaagde hire ontvangen ze € 2.500,-. Om het doorsturen leuk te maken halen we HEINEKEN-ster Nielson erbij.

Nielson schrijft een ode aan de medewerkers én geeft ze een rol in de clip. Die je door kan sturen naar vrienden met de juiste skills en mentaliteit. In het app-bericht zit een link naar de nieuwe, heldere landingspage inclusief video’s waar Nielson medewerkers interviewt. Bij sterren hoort ook merchandise. Alle medewerkers ontvangen thuis een Join the Stars T-shirt voor het werven op feestjes. En wordt iemand aangenomen? Dan worden de nieuwe medewerker én de tipgever samen uitgenodigd voor een 3-gangen sterrenlunch om bij te praten over de eerste ervaringen bij het sterrenteam.

De campagne wordt een breed gedragen succes. 71 medewerkers geven iemand met de juiste skills en mentaliteit op waarvan er 26 worden aangenomen. Goedgekeurd door de medewerkers zelf. En zo wordt HEINEKEN Netherlands Supply een succesvol werkgeversmerk dat compleet draait om de échte sterren, de eigen medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Doel nummer 1 was laten zien dat we de hoge werkdruk serieus nemen. Hoewel niet gemeten, was er veel enthousiasme over onze aanpak. Ook bij het beoordelen van de creatieve ideeën. Niet HR en Communicatie kozen, maar de medewerkers zelf. In 3 teams van 20 mensen. ‘Dit is uniek. Het is niet mijn werk, maar wél leuk om te doen.’ Ook gaven medewerkers feedback over hoe we de campagne nóg scherper konden krijgen. Het voorstel voor de merchandise T-shirts kwam vanuit de medewerkers. De reacties waren: ‘Het maakt mij trots om onderdeel van de HEINEKEN Crew te zijn.’

Maar uiteindelijk tellen de cijfers. Technische operators zijn moeilijk te vinden, van de 71 mensen die zijn aangedragen, zijn er 26 aangenomen. Toppers met de juiste skills en mentaliteit om met het sterrenteam mee te draaien. Ondertussen wordt er hard gewerkt om alle sterren binnen te houden. Onder meer met een uitgebreid opleidingsprogramma. En met succes. Want de nieuwe sterren draaien nog steeds enthousiast mee in de teams. They have not left the building! Bovendien waarderen de medewerkers die de nieuwkomers aandroegen het warme welkom dat zij ontvingen én dat de werkgever serieus werk maakt van beloftes.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars nu ook voor andere functies ingezet.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars ook voor andere functies ingezet. Begin 2023 liep Join the Stars op paid media. Tot nu toe 140 sollicitaties op. De procedure loopt nog. Het is nog niet bekend hoeveel hires hieruit zijn gekomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HEINEKEN heeft het aangedurfd om het werkgeversmerk compleet om de eigen medewerkers te laten draaien. Zelfs bij het ontwikkelen bij het werkgeversverhaal én het beoordelen van de creatieve voorstellen speelden zij een cruciale rol. Ook is het dankzij het enthousiasme van de eigen medewerkers gelukt om in totaal 26 schaarse technische operators aan het sterrenteam toe te voegen. Technische toppers die zijn goedgekeurd door de medewerkers zelf. Maar bovenal past Join the Stars 100% bij een werkgever die de eigen medewerkers centraal stelt en samen een feestje maakt van de werving.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern HEINEKEN Netherlands Supply:

  • Anne van Rooijen (Communication Advisor Corporate Affairs)
  • Veerle Heier (Jr. Creative Corporate Affairs)
  • Wendy Bilsen (Corporate Affairs Director)
  • Remy Rooijakkers (Global Talent Acquisition)
  • Laura Hoogendoorn (Junior Recruiter)
  • Cees-Jan Edel (Talent Acquisition Advisor)

Extern:

  • COPY COMMANDO, Martijn de Vreeze en Rob van Netburg (creatief concept en uitwerking)
  • ISA MUSIC&MEDIA, Isabelle van den Boomen (Productie clip Nielson)
  • STUDIO JONES, Jona Kok en Ivan Kok (Design en landingpages)
  • RECRUITMENT MARKETEERS, Soraya Heus en Remko Booghmans (paid media campagne)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Topteam op de trein: echte mensen, oprecht enthousiasme, veel sollicitaties (inzending NS)

2022 was een roerig jaar voor NS. Door het personeelstekort kwam de dienstregeling onder druk en stapelden negatieve berichten zich op. Sowieso komt ‘slecht nieuws’ over gebeurtenissen op de trein altijd wel vanzelf in de pers. Hierdoor is de trein niet de eerste plek waar je aan denkt om te gaan werken. Dit was in mei 2022 de uitgangssituatie voor de werving van 487 machinisten en 350 conducteurs.

De realiteit ‘binnen’ is op de trein heel anders dan het imago ‘buiten’.

De realiteit ‘binnen’ is heel anders dan het imago ‘buiten’. Uit intern onderzoek blijkt iedere keer weer dat onze machinisten en conducteurs oprecht blij zijn met hun baan en trots op hun werk. Het is onze strategische keuze om vanuit dit enthousiasme de mooie kant van werken op de trein in beeld te brengen. Die mooie kant komt niet ‘vanzelf’ in het nieuws, daar moeten wij voor zorgen.

Dit doen we door te laten ervaren dat werken op de trein ‘in het echt’ zoveel mooier is dan je (misschien) denkt. Je reist stad en land af, je hebt een verantwoordelijke baan en een werkplek met geweldig uitzicht. In dit decor schittert het ‘Topteam op de trein’. Oprecht enthousiasme is de kern van het concept: het echte werk staat centraal. Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze basis was al efficiënte recruitment marketing via online en social media. Gezien de brede doelgroep (mbo-3 werk- en denkniveau, leeftijd 18+), de vele vacatures en de extreme arbeidsmarkt moesten we investeren om bij een grote latente doelgroep in beeld te komen.

Feelgood als strategische keuze: we zetten het mooie werk van onze mensen op de trein op een podium. Met heel veel sollicitaties als gevolg. Lees de hele case van Nederlandse Spoorwegen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

  • We realiseren brede Touch-zichtbaarheid via TV, Outdoor en online video (met unieke NS-elementen als trein, station, piano en song).
  • In Tell (online, social, content) lichten we de voordelen van de banen uit en creëren we verkeer naar gerichte landingspagina’s op werkenbijns.nl.
  • Sell (social, SEA/O, jobboards) zorgt voor traffic naar vacatures en sollicitaties.
  • We maken het werken op de trein ook ‘in het echt’ tastbaar door onder meer een rondreizende treinsimulator op alle grote stations.

Wat was de impact van de case?

Onze doelstellingen waren fors: we moesten vanaf 2022 bijna 5x (conducteurs) tot 12x (machinisten) zoveel werven als we in de jaren daarvoor gewend waren.
Hiervoor hebben we de massamediale campagne ingezet. Maar we hebben ook ons selectieproces op vele manieren geoptimaliseerd (zelfselectie, screenen binnen 24 uur etc.) en we hebben de sollicitatie-eisen versoepeld (vijver vergroten). De uitdaging is dat we zoveel mogelijk mensen willen aannemen, maar uiteindelijk wel de kwaliteitseisen die horen bij deze verantwoordelijke functies moeten aanhouden.

Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

De always on campagnes hebben (uiteraard) continu gelopen, aanvullend hebben we tot en met januari 2023 4 campagneflights ingezet van 4 weken zichtbaarheid.
Deze combinatie werkt goed. Bij de start van iedere flight stegen de aantallen bezoekers bovenin de funnel direct, dit zette ook door in zeer veel afgeronde sollicitaties. Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

Uiteindelijk hebben we in 2022 al 1,5x meer conducteurs en 7x meer machinisten aangenomen dan voorheen. We zijn nog steeds volop bezig met een groot aantal kandidaten die we in procedure hebben. Zodanig dat we verwachten dat we de initiële vraag uiteindelijk nagenoeg kunnen vullen voor de zomer. Een geweldig resultaat. Maar de werving voor deze beroepen is structureel. Ook in de komende periode blijven er nieuwe machinisten en conducteurs nodig. Dus we gaan door met de campagne, voorlopig in iets kleinere vorm.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hadden een grote uitdaging. Een zeer moeilijke arbeidsmarkt, grote aantallen mensen nodig en veel negatief nieuws over het werkgebied ‘op de trein’.
Met deze campagne hebben we dat voor het grootste deel ingevuld. We laten zien dat communicatie een bepalende rol kan spelen, door een aantal strategische keuzes. Wat deze case echt bijzonder maakt, is dat we heel dicht bij onze eigen praktijk zijn gebleven. Het oprechte enthousiasme van onze mensen op de trein is de basis en komt overal terug.

Met deze campagne en de term ‘Topteam op de trein’ zorgen we voor binding met en tussen collega’s. Er klinkt waardering in door vanuit de werkgever. Vanaf de interne onderzoeken voelen mensen zich gehoord en ze zien zichzelf terug in alle onderdelen. Van de interne casting voor zangtalent tot de echte collega’s in de campagne. Maar we gaan ook met hun enthousiasme naar buiten met de Simulatour in het land en in tv-programma’s en in een referralprogramma.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

NS:

  • Team Recruitment Marketing: Claudia Zwitser, Lilian Vrolijk, Marcel van der Quast
  • Hoofdrolspelers: Machinist Abdu Stienen (standplaats Amsterdam) en Conducteur Linda van Dijk (Zwolle)
  • Cast: Machinisten Michel, Juliette, Joli. Conducteurs Swenn, Alfred, Marjan, Gerlinda, Tio, Angela.

Bureau: TBWA\NEBOKO (ism Kumpany voor de Simulatour)
Media: Mindshare.Greenhouse, DEPT

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Leef je uit in de techniek – 360º-campagne voor jeugd (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Hoppenbrouwers zet zich al jaren in om de jeugd te enthousiasmeren voor de techniek. De jeugd heeft de toekomst en techniek maakt de toekomst. We hebben dan ook als uitgangspunt om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten onder de jeugd. Als je weet wat er allemaal met techniek kan én hoe onze wereld daar mooier van wordt, dan kun je niet anders dan daar blij van worden. Want naast dat techniek zorgt voor een fijne toekomst, zorgt het ook nog eens voor uitdagend en leuk werk. Werk dat niet alleen een sustainable wereld oplevert maar ook nog eens heel sustainable is voor jouw carrière omdat techniek elke dag belangrijker wordt in ons leven.

Met de campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richt Hoppenbrouwers zich specifiek op de jeugd.

Met de employer branding-campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richten we ons specifiek op de jeugd. Hoe leuk is het om mee te werken aan jouw toekomst, je vrienden en familie en daar een hoop werkplezier, en energie voor terug te krijgen? Vanuit die gedachte zijn we de campagne gestart. Vanuit doelgroepinterviews en beschikbare data hebben we een kanaalstrategie uitgerold met een nieuw campagneconcept.

Doel van deze campagne:

  • Het creëren van een positieve aanraking met de techniek & Hoppenbrouwers.
  • Naamsbekendheid Hoppenbrouwers regionaal verhogen bij jeugd.
  • Laagdrempelig contact leggen & informeren over onze mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?

  • Nieuwe huisstijl ontwikkeld om op te vallen bij deze doelgroep. Hieruit is onze jeugdbranding ontstaan en de slogan: Leef je uit in de techniek!
  • Uitrol van een fieldmarketinginstrument waarmee wij als merk naar de jeugd toe kunnen komen in plaats van dat de jeugd naar ons moet komen op bijvoorbeeld een open dag. Dit heeft de werknaam ‘’de Werkkeet’ gekregen. In deze werkkeet brengen wij techniek tot leven rondom scholen en evenementen.
  • Een influencer-samenwerking gestart met Ties.
  • Kanaalstrategie aangepast op de doelgroep: Ads-campagne op TikTok, Snapchat & Instagram.

Wat was de impact van de case?

De focus van de campagne lag vooral op het (regionaal) verhogen van onze naamsbekendheid onder de jeugd en hen informeren over de mogelijkheden. De werkkeet geeft medewerkers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact te leggen met de doelgroep in de regio. Zij kunnen deze namelijk eenvoudig digitaal reserveren, met of zonder promotieteam. Hierdoor is de werkkeet al meer dan 50 keer ingezet rondom scholen en evenementen.

Het resultaat van de samenwerking met influencer Ties, heeft gezorgd voor meer dan 1 miljoen weergaven op YouTube & Instagram onder zijn volgers. Daarnaast is hij 2x fysiek aanwezig geweest, waarbij hij organische content heeft gemaakt met een technische challenge die is uitgezonden op zijn YouTube-kanaal. Verder hebben de twee campagne-flights op TikTok en Snapchat gezorgd voor meer dan 3 miljoen bereik middels de Ads.

In 2022 zijn er weer veel nieuwe medewerkers in de doelgroep jeugd ingestroomd bij Hoppenbrouwers:

  • 264 stagiairs
  • 37 hbo starters/ trainees
  • 41 bbl-leerlingen
  • 16 mbo starters/ duaal
  • 104 werkstudenten

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We laten met deze case zien dat we nieuwe kanalen inzetten om de jeugd te bereiken. En ook maatschappelijk met deze positieve energie een steentje bijdragen aan het aantrekkelijk maken van de techniek! De jeugd is nodig om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke ontwikkelingen, nu maar ook voor in de toekomst. Dit laat zien dat Hoppenbrouwers het campagneconcept en kanaalstrategie heeft afgestemd op basis van doelgroeponderzoek. En nieuwe marketingkanalen niet uit de weg gaat zoals influencer marketing en TikTok.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Hoppenbrouwers Techniek: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding), Lonneke de Beer- van Knijff (Teamleider Content).
  • Monkey & Banana’s: Campagneconcept & middelen
  • Fingerspitz: Inrichting Online Campagne
  • Samenwerking Influencer Ties

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Professionals op persoonlijke wijze enthousiasmeren voor IT-consultancy (inzending Conclusion MBS)

Naast de uitdaging van de krappe arbeidsmarkt, had Microsoft Dynamics-expert Conclusion MBS ook een nieuw werkgeversmerk neer te zetten. Sinds november ’21 zijn ze onderdeel van Conclusion, waardoor ze een nieuwe naam en identiteit moesten uitdragen. Dit deden ze met een persoonlijk ingestoken, tweeledige recruitmentcampagne. Enerzijds kennismaken met Conclusion MBS als merk en werkgever, anderzijds professionals (met en zonder relevante ervaring) bewust en enthousiast maken over de kansen bij Conclusion MBS. Dit deden ze door op speelse wijze de mensen achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS overtuigde professionals op prikkelende wijze om over te stappen naar het consultantsvak bij de gezelligste IT-club van Nederland. Lees de hele case van Conclusion MBS, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De Employer Value Proposition vormt de basis van de campagne. Op basis hiervan is het employer brand neergezet met video’s en artikelen. De campagne bestond uit drie achtereenvolgende fasen. De eerste twee focusten op het genereren van traffic naar de vacaturepagina. Naast een contenthub met ervaringsverhalen, werden ook video’s ontwikkeld. Voor fase één was dit een videoreeks waarin medewerkers praten over hun ‘eerste keer’. Bijvoorbeeld de eerste keer zenuwachtig zijn, de directie ontmoeten of het eerste bakje koffie bij Conclusion MBS.

In fase twee lichtte de videoreeks karaktereigenschappen van medewerkers uit om de diversiteit aan persoonlijkheden binnen MBS te laten zien. De derde fase focuste op bewustzijn creëren rondom de mogelijkheden om consultant te worden. Het doel? ‘Ingedutte’ werknemers laten zien dat consultant zijn leuker is dan de huidige baan. De boodschap: maak je niet druk om Microsoft Dynamics-kennis, dat komt wel. Hierbij zijn drie verschillende video’s ontwikkeld, gericht op mensen die wél ervaring hebben in de financiële, logistieke of commerciële sector, maar nog niet met Microsoft Dynamics.

Alle bovenstaande content is betaald weggezet op LinkedIn via link, video en job ads. Tijdens iedere fase is ge(re)target op relevante functietitels en bedrijfstakken om de vacaturepagina en contenthub onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Naar aanleiding van de campagne schoot het aantal sollicitaties omhoog. Uiteindelijk zijn via de campagne op basis van ruim 414 reacties op de vacatures (136 via de website en 278 via LinkedIn), maar liefst 25 consultants aangenomen. Bovendien heeft de campagne enorm bijgedragen aan de naamsbekendheid en employer branding van Conclusion MBS: in totaal zijn de advertenties ruim 345.000 keer bekeken.

Tijdens sollicitaties werd enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd.

Ook werd tijdens sollicitaties enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd. Daarnaast merkt Conclusion MBS dat het netwerk van medewerkers heel relevant is in het vinden van geschikte collega’s. Het helpt daarom enorm dat collega’s de videos en artikelen kunnen laten zien, met name waar ze zelf in voorkomen.

En zelfs nu de campagne is afgelopen, ontvangt de organisatie nog steeds positieve feedback op de video’s. Niet alleen onder de doelgroep, maar ook binnen Conclusion MBS en het Conclusion-ecosysteem van 25 bedrijven werden hoge ogen gegooid met de arbeidsmarktcampagne. Kortom, deze campagne heeft enorm bijgedragen aan het aantrekken van kandidaten. Zowel degenen die via de campagne (werkenbij-site en LinkedIn) binnenkomen, als de kandidaten die via-via bij Conclusion MBS terecht komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het doel van de campagne was, naast het aannemen van medewerkers, om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien. Hiermee is geprobeerd een zo eerlijk en echt mogelijk beeld te scheppen van de organisatie. Dit maakt de campagne erg menselijk en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Het doel van de campagne was om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS heeft zich met deze campagne op een creatieve en speelse manier weten te onderscheiden van de concurrentie. Onder het mom dat je de kneepjes van het vak vanzelf bij Conclusion MBS leert, kiest de organisatie er bewust voor om in een andere vijver te vissen dan hun concurrenten. En met resultaat: door een combinatie van unieke content en gerichte targeting op de juiste doelgroep, is het Conclusion MBS gelukt om – ondanks de enorm krappe arbeidsmarkt, zeker in de IT-sector – diverse nieuwe collega’s aan te nemen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Eric Smulders (Marketing Manager) en
  • Esther van Zijl (Marketing Campagne Manager): Creatief concept

Extern:

  • Techonomy video productions: productie video’s en snippets
  • Marcommit: contentproductie en LinkedIn-campagne

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Pratende koffers werven nieuw bagagepersoneel (inzending KLM)

Het zal je niet ontgaan zijn: de drukte op Schiphol in de zomer van 2022. De vakantieperiode, in combinatie met personeelstekort, maakte het uitdagend om alle koffers op tijd op bestemming te krijgen. Niet altijd even positieve berichtgeving hierover straalde helaas ook af op KLM. Die juist dringend op zoek is naar nieuw bagagepersoneel.

Niet altijd even positieve berichtgeving over de drukte op Schiphol straalde helaas ook af op KLM.

Hoe kun je binnen dit negatieve sentiment potentiële werknemers overhalen voor een baan als bagagemedewerker? Daarvoor riepen we de hulp in van échte ervaringsdeskundigen: de koffers. Deze geloofwaardige ambassadeurs konden ons vertellen wat er allemaal achter de schermen bij KLM gebeurt. Wat bleek? De normaal gesproken stille koffers hadden een uitgesproken mening. Daarmee was de campagne ‘Meet the Koffers’ geboren.

Vliegangst, mile-high ervaringen, nervositeit voor vertrek: allemaal herkenbare, oprechte emoties, waarbij de zorg en aandacht van bagagemedewerkers cruciaal is. De koffers gaven ons een unieke kijk op zowel het bagagewerk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.

De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis.

We lanceerden de campagne in twee fases. In fase 1 zien we de koffers vóór vertrek. Op de band, in de bagagekarren en op het moment dat ze in het toestel worden geladen. We zien in onderlinge gesprekjes hoe belangrijk de bagagemedewerkers voor hen zijn. In fase 2 nemen de koffers plaats op de interviewstoel en blikken ze terug op hun reis. De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis. Centraal staat hun waardering voor het bagagepersoneel. Die spraken ze op zo’n manier uit, waardoor je zelf enthousiast werd om het beroep van bagagemedewerker uit te oefenen. Zoals de afsluiter luidt: ‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook!’

Wat was de impact van de case?

Met bijna 100.000 bezoeken op het platform, ruim 4.200 job views en ruim 900 ‘Solliciteer-nu’-kliks is er zichtbaarheid én meetbaar resultaat geleverd. Dit betekent dat maar liefst 1 op de 5 jobviews een sollicitatie-intentie op heeft geleverd en geeft aan dat de juiste mensen zijn aangetrokken. Mede dankzij kwalitatieve en in het oog springende middelen/uitingen én kanaalkeuze zoals Snapchat, dat zeer geschikt bleek voor deze doelgroep.

Ook intern was de creatieve impact groot.

Ook intern was de creatieve impact groot. De samenwerking tussen zoveel creatieve partijen, in geluid, beeld, het met de hand maken van de poppen, het ontwikkelen van een eigen sound, hielp ons om opvallend werk te maken. Dat zowel in idee als uitvoering in het oog sprong bij onze doelgroep. En dat tussen al het geweld van andere wervingscampagnes die al op de markt waren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de huidige war for talent en de grote hoeveelheid wervingscampagnes die daarbij gepaard gaan, is er maar één manier om nieuw talent aan te trekken. Met creatief werk van hoog niveau, dat opvalt én blijft hangen. Precies wat dit werk doet. De kracht van een sterk idee en het vakmanschap in de uitvoering hebben stoffen koffers veranderd in personages met herkenbare gevoelens, gesprekken en ervaringen. Precies wat jij en ik doormaken, voor of tijdens een reis. Dankzij deze vrolijke koffers heeft een negatieve nasmaak plaatsgemaakt voor humor, herkenbaarheid en enthousiasme voor het vak van de bagagemedewerker.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat. Deze case is tot stand gekomen dankzij de combinatie van KLM, Concept (Fabian Schulting, Stan van Zon), Copy, Strategie, Online Marketing, en Productie (Janine Freriks) binnen Kaliber Interactive. Extern werkten we met productiemaatschappij Holy Fools (regie: Tom Rijpert, producer: Elles Markx), geluidsstudio Studio Levalo, editor Erik Edit, beeldbewerking door Ton Habraken, fotograaf Arthur Mebius en animatie door Joris van Raaij.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Een Masterplan voor het engagen met technische studenten (inzending Deloitte)

De krimpende markt van technisch opgeleide studenten is een uitdaging. Daarom des te belangrijker niet af te wachten tot ze heel misschien de weg naar Deloitte vinden, maar juist in hun belevingswereld te duiken en een oprechte connectie aan te gaan. Een gemeenschappelijke deler is cruciaal. En die deler hebben we gevonden in: de wereld van gaming.

‘We vonden een gemeenschappelijke deler in: de wereld van gaming.’

Enerzijds blijken de STEM-studenten (Science, Technology, Engineering & Mathematics) binding te hebben met strategische games, die skills vereisen waar wij bij Deloitte naar op zoek zijn. Anderzijds is gaming een prachtig voorbeeld van een inclusieve community. En wij geloven in gaming omdat wij geloven in een wereld waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Vanuit deze gedachten ontstond ons ‘Masterplan’ om de doelgroep te bereiken, te engagen en ervoor te zorgen dat zij hun eigen ‘Masterplan’ vorm zouden geven.

We focusten ons in de eerste fase van de campagne op het bereiken en engagen van de kritische en schaarse doelgroep door hen op individueel niveau digitaal uit te dagen. In de tweede fase gaven we 4 finalisten de kans hun perfecte team samen te stellen om tijdens een unieke fysieke ervaring een gooi te doen naar winst in de finale van ‘The Masterplan’.

Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan.

Voor de eerste fase creëerden we een digitale open world waar technische studenten 3 games succesvol dienden af te ronden. Games die, net als de open world, speciaal voor deze gelegenheid zijn ontwikkeld en zorgvuldig afgestemd op de interesses van deze doelgroep. Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan. Uit alle studenten die alles succesvol hadden afgerond, kwamen 4 finalisten naar voren. Zij kregen twee weken de tijd om hun beste team samen te stellen voor de grand finale: een high-end gaming toernooi op professioneel niveau. Een ervaring om nooit te vergeten. Het winnende team nam niet alleen de trofee mee, maar verzekerde zich ook van een trip naar Londen… de bakermat van Deloitte.

Wat was de impact van de case?

The Masterplan is een totale mix van digitale marketingelementen die perfect op elkaar aansluiten. Enerzijds om zo de meest bijzondere campagne/game-beleving te creëren voor de doelgroep. Anderzijds om het hoogst denkbare campagneresultaat te behalen.

  • 12 verschillende lanceringsvideo’s die speciaal gepersonaliseerd waren voor studenten, opleidingen en universiteiten. Dit resulteerde binnen de doelgroep in 302.028 videoviews.
  • Een aantrekkelijk platform waarop werd gegamed en waarbij deelnemers minutenlang engaged bleven, gemiddeld 4 minuten en 36 seconden! Hierop werden kwalitatieve gegevens verzameld door Deloitte zoals beoogde afstudeerjaar en specifieke opleiding.
  • 8 gepersonaliseerde e-mail automations met een hoge open en click rate (29,01% en 6,62%, waarbij de benchmark respectievelijk 21,5% en 2,3% is).
  • 27 verschillende conversiecampagnes op social media onder bijvoorbeeld lookalike doelgroepen met korte animaties en gameplay. Met als resultaat een Cost Per Registration van €7,17 (benchmark recruitment: €16,03).
  • Een high-end gaming evenement om de finalisten de dag van hun leven te bezorgen. Deelnemers hebben deze fysieke ervaring beoordeeld met een 8.
  • The Masterplan: Een duurzaam concept dat blijvend gebruikt kan worden om studenten en potentiële werknemers op een unieke manier aan Deloitte te binden. 90% van de deelnemers geeft aan dit aan te bevelen aan vrienden.
  • Last but not least: 1 op de 3 geeft aan dat Deloitte stijgt in de Employer of your choice-ranking.

deloitte masterplan

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We zijn in staat geweest de kritische doelgroep meer dan vier en een halve minuut te engagen. Op een vernieuwende manier waarbij de waarden van Deloitte zijn geïntegreerd in de campagne. Dit terwijl er een ‘war-for-talent’ bezig is waarbij vooral technische studenten worden overspoeld met organisaties die hen op een traditionele en arbeidsintensieve wijze benaderen. De uitkomst is een hogere merkbekendheid en meer merkvoorkeur.

‘The Masterplan is een mooi voorbeeld hoe je de online en fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten.’

The Masterplan is verder een mooi voorbeeld hoe je vanuit een uitgekiende digitale marketingmix de online wereld en de fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten. Want naast de digitale onderdelen verrasten we met een fysieke ervaring om niet snel te vergeten. We zijn er trots op dat we een belangrijke potentiële doelgroep in het hart hebben geraakt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Deloitte | Team Employer Branding
  • Techonomy | Digitaal en creatief marketingbureau
  • TimmerTV | Video productie
  • Hulan | Ontwikkeling van de drie games
  • ESL | Technische omkadering live gaming tijdens event
  • HP-Omen | Professionele gaming gear voor incentives en tijdens event
  • Foodmaker | Gezonde voeding tijdens finale event
  • Vormgenoten – Event branding

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Succesvol verkopers werven met de tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’ (inzending Kwantum Nederland BV)

Kwantum is met 1.700 collega’s, 110 winkels, 2 distributiecentra en een webshop niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Als dé leverancier van wand-, raam- en vloerproducten heeft bijna iedereen in Nederland wel iets van Kwantum in huis.

Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten.

Kwantum had te maken met een groot aantal openstaande vacatures op de winkelvloer. Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten. Een urgent vraagstuk dus, waarop snel geschakeld moest worden. Effectgroep* werd gevraagd een wervingscampagne op te zetten die Kwantum op de kaart zette als interessante werkgever én in korte tijd veel vacatures kon vervullen.

De campagne voor Kwantum draaide om het creatieve haakje ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’. Waarbij eigen medewerkers in de winkel en in de studio gefotografeerd zijn. Er is bewust gekozen voor een opvallende blauwe achterwand. Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend. De kleur werkt ook goed samen met het herkenbare oranje van Kwantum.

Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend.

Een brede doelgroep, landelijk aanspreken, met een beperkt budget? Een social first-strategie op basis van Google’s bekende See-Think-Do-funnel bood uitkomst. De focus lag op conversie vanuit Facebook en Instagram. Clicks naar de campagnewebsite en kwalitatieve sollicitaties waren de meetbare doelen. De campagne is continu bijgestuurd. Er zijn regio’s uitgezet – bij voldoende sollicitanten – of juist voorzien van extra mediadruk – als sollicitaties achterbleven.

Veel mensen bezoeken dagelijks de 110 winkels van Kwantum. Zij zijn al ‘Gek op Kwantum’. Deze groep werd ingezet om de campagneboodschap uit te dragen. Ook het personeel werd aangespoord om actief bij te dragen aan de werving van nieuwe collega’s. Er kwam een toolkit met promotiemateriaal voor meer exposure direct vanaf de winkelvloer. Voorzien van een QR-code, die leidde naar de campagnewebsite.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne heeft niet alleen de invulling van de specifieke vacatures een boost gegeven. Zoals Loek Roelofsen, Corporate Recruiter HFG onderdeel Kwantum, zegt: ‘In deze krappe arbeidsmarkt krijg je soms een hopeloos gevoel als het om werving gaat. Met deze campagne hebben we, zeker ook intern, laten zien en voelen dat er nog steeds een behoorlijke doelgroep beschikbaar én aan te spreken is.’

Te gekke resultaten

De campagne is binnen 6 weken gerealiseerd, van concept tot livegang! Gedurende de campagne is continu geoptimaliseerd. Zo is tussentijds gekozen om naast de reguliere click-to-site-advertenties ook Facebook Leads Ads in te zetten waardoor solliciteren nog laagdrempeliger werd gemaakt. Een gouden zet, die voor de campagne een interessante toevoeging bleek te zijn. Het aantal sollicitanten steeg hierdoor hard.

Hoewel de campagne maar 3 maanden actief zou zijn, is vanwege succes besloten deze te verlengen.

Hoewel de campagne in eerste instantie 3 maanden actief zou zijn, is vanwege het succes besloten deze te verlengen. Uiteindelijk heeft de campagne de volgende resultaten opgeleverd in de periode 18 april 2022 – 18 december 2022:

  • Totaal aantal vertoningen 1.729.086
  • Uniek bereik: 595.493
  • Click-to-campagnesite: 17.741
  • Aantal sollicitanten: 1.777
  • Aantal in dienst: 523

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Kwantum is een bekend retailmerk, maar had als werkgever nog niet echt een stempel gedrukt op de arbeidsmarkt. Met de wervingscampagne voor verkopers in de winkel (en verkoopadviseurs aan huis) heeft Kwantum hiervoor een mooie eerste stap gezet. En met succes! Er is gekozen voor een frisse, verrassende uitstraling, waarbij de bekende oranje kleur juist niet de boventoon voerde, maar gebruik werd gemaakt van een krachtige blauwe achtergrond.

De kleur, gecombineerd met eigen medewerkers in actie in de winkel, leverde een aantrekkelijk beeld op.

Dit gecombineerd met beeldmateriaal van eigen medewerkers in actie in de winkel leverde een aantrekkelijk beeld op. De tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum‘, sluit naadloos aan bij de merkbeleving en het werkgeversmerk. De campagne leverde bijna 1.800 sollicitaties op, waarmee een groot deel van de vacatures kon worden opgevuld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Klant: Kwantum Nederland BV – Loek Roelofsen, Marlies Hooiveld, Agnes Fijnaut, Anick de Hollander, Barbara van der Kolff
  • Creative Agency: Effectgroep – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Paulien van Hemmen, Corianne Visser, Bart Drost, Boudewijn Pompe
  • Mediabureau: Zuiver Media / Wind mee – Wouter Wanrooij, Floris Kreuk, Bram van der Maat
  • Fotografie: Sven Scholten
  • Studio: Beeldbunker

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Ontdek welke bedrijfscultuur in de accountancy het beste bij je past (inzending Finch Online)

Finch Online is een online platform waarmee professionals en studenten op basis van een persoonlijke scan kunnen zien welke bedrijfscultuur van een accountants- en belastingadvieskantoor het beste past. Want als accountant of fiscalist weet je wel wat er van je verwacht wordt en kun je overal aan de slag. Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn. En dat maakt Finch Online zichtbaar.

Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn.

Finch Online speelt volledig in op zowel de behoeften van werknemers als werkgevers en geeft je letterlijk een kijkje in de keuken. Door middel van een cultuurscan kunnen professionals en studenten zélf 24/7 op detailniveau beoordelen welke bedrijfscultuur het beste bij hen als persoon past. Daarnaast is er veel aanvullende informatie te vinden over teamsamenstellingen, klantenportefeuilles, secundaire arbeidsvoorwaarden, thuiswerkregelingen, etc. Kortom: alle informatie, waarvan accountants, fiscalisten en salarisadministrateurs in ons onderzoek hebben aangegeven dat zij die nodig hebben, om een goede afweging te kunnen maken voor een nieuwe stap in hun carrière.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Dit wordt ondersteund met beeldmateriaal zodat ze een goede indruk van het kantoor krijgen en op basis van al die informatie een goede afweging voor zichzelf kunnen maken. Het platform is gestart met een aantal kantoren in het zuiden van Nederland en de komende tijd gaat het verder uitbreiden. Getnoticed heeft het platform gebouwd en daarnaast maakt Finch Online gebruik van de software van CompanyMatch om personen te matchen aan de bedrijfscultuur.

Wat was de impact van de case?

Finch Online maakt als eerste het onderscheidend vermogen van werkgevers in de accountancy- en belastingadviesbranche zichtbaar voor studenten en professionals. Door middel van een persoonlijke scan zien zij welke cultuur goed bij hun karakter past en vervolgens delen we alle relevante informatie met gebruikers die nodig is om voor henzelf de juiste afweging te kunnen maken.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online,

De arbeidsmarkt binnen deze branche is en blijft enorm krap. Kandidaten worden overspoeld met berichten van recruiters over vacatures. Het zijn er vaak zoveel, dat ze niet eens de tijd nemen om ze allemaal door te nemen en erop te antwoorden. Tegelijkertijd willen zij wel graag weten wat nu voor hen de best passende mogelijkheden zijn, zonder een verwachting te scheppen bij een werkgever door te solliciteren of te reageren op een bericht. Samen met hen en een aantal werkgevers in de branche is Finch Online daarom tot stand gekomen.

Finch Online biedt een omgeving waarin kandidaten 24/7 op detailniveau werkgevers met elkaar kunnen vergelijken en zelf kunnen ontdekken bij welke werkgever zij als persoon goed zouden kunnen passen. We zijn gericht op een niche in de regio Zuid-Oost Nederland. Sinds de livegang in 2022 hebben we in 11 maanden ruim 10.000 websitebezoeken en ruim 8000 unieke gebruikers op ons platform gehad. Er zijn ruim 500 scans uitgevoerd; een conversie van meer dan 6% voor het deelnemen aan een scan die 5 tot 10 minuten vraagt van de bezoeker en daar zijn we trots op.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een nieuwe manier om werkgevers en werkzoekenden bij elkaar te brengen in een specifieke niche. Hierbij vormt de overeenkomst tussen personen en bedrijfsculturen het uitgangspunt en eens níet de vacature. Kennis is bij te brengen, personen verander je niet. Maar de juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij kennis toegevoegd kan gaan worden.

De juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij je kennis kunt toevoegen.

Juist omdat de functies bij de werkgevers binnen deze branche erg vergelijkbaar zijn, draait het vooral om de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent. Er zit een groot verschil in de bedrijfsculturen van de kantoren en dat maken we zichtbaar op Finch Online zodat studenten en professionals 24/7 kunnen onderzoeken welke werkgever het beste bij ze past. En daarmee creëer je langdurige en prettige samenwerkingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Finch Online: Moniek Vinken
  • Get Noticed: Arjan Elbers, Randy Cillessen en Inge van den Heuvel
  • CompanyMatch: Bjorn Veenstra, David van Driel

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Zet je IT-carrière AAN (inzending Ictivity)

Wie bij IT-dienstverlener Ictivity aan de slag gaat, wordt ‘Ictiviaan’. Het achtervoegsel ‘aan’ vormt de kapstok van de werkgeverscampagne van Ictivity: ‘Zet je carrière AAN’. Het doel? Vergroten van de zichtbaarheid van de dienstverlener onder IT-professionals, het verjongen van het werkgeversmerk met een nieuwe branding en IT’ers bewust maken van hun kansen bij Ictivity.

De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent.

Voor de campagne is een nieuwe werkenbij-site gemaakt. De look-and-feel is flink verjongd, voor betere aansluiting bij de doelgroep. Om het bereik en de naamsbekendheid te vergroten, is met speelse banners en video’s geadverteerd op Facebook en LinkedIn. De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent: werken bij de gezelligste IT-club van Brabant, persoonlijke doorgroeimogelijkheden en werken aan de gaafste projecten.

De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent

Plezier en een goede werksfeer zijn namelijk kei-belangrijk bij Ictivity. Net zoals slim werken, een tikkeltje eigenwijs zijn en altijd vooruit gaan. De ads bestonden uit bijzondere ervaringsverhalen van Ictivianen die hun carrière al hebben AANgezet, gekoppeld aan hun persoonlijke drijfveren. Denk aan de karatelessen van Stan of 80 km per uur downhill met Frank. Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test. De uitslag leidde naar een bijpassend ervaringsverhaal.

Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test.

Uniek aan de campagne is dat het nieuwe werkgeversmerk de volledige employee journey vormt, waarin het concept AAN is doorgevoerd: van de AANleiding, het AANbod, de AANkomst, het AANspreekpunt tot het AANvalsplan. Uiteraard is deze ook op de website te vinden, waarbij op prikkelende wijze wordt toegelicht wat potentiële medewerkers kunnen verwachten van Ictivity. Ook biedt de website meer info over het vitaliteitsprogramma fit@ictivity, een virtuele rondleiding met een drone door het kantoor, blogposts én natuurlijk de openstaande vacatures. Intern stond het refer-a-friend-programma centraal (zet je bankrekening AAN).

Wat was de impact van de case?

Het primaire doel van de campagne, het bereik vergroten onder IT’ers in Nederland, is bereikt. In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald. Dat de campagne opvalt, blijkt wel uit het aantal keer dat de interactieve test werd ingevuld: 3.392 keer. Een conversie van 28% op het aantal clicks op de ads. Het succes van de campagne zit daarnaast in een enorme verbetering van het engagement met de doelgroep. Een kwart van de mensen die de test invulde, klikte door naar de website waar gemiddeld 5,5 pagina’s werden bekeken (een stijging van 40,7%). De doelgroep was voor 3.830 minuten engaged op de website (dit zijn 64 uren of bijna 3 volledige dagen).

In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald.

De effecten zijn ook merkbaar tijdens de gesprekken met kandidaten. Er werd enthousiast op de campagne gereageerd. Steeds meer kandidaten zijn bekend met Ictivity of nemen op eigen initiatief contact op om de mogelijkheden te bespreken. Met als resultaat dat Ictivity met behulp van deze campagne, ondanks de alsmaar toenemende krapte op de arbeidsmarkt, erin is geslaagd om nieuwe kandidaten aan zich te binden en zelfs het niveau van aannemen heeft verbeterd.

'Zet je IT-carrière AAN’ is een unieke recruitmentcampagne van Ictivity, ingezonden voor de Werf& Awards 2023.

Ook intern leeft de campagne. Ictivianen zijn betrokken en zijn nog meer ambassadeurs geworden van het merk Ictivity. Bovendien sijpelt het AAN-concept door in de interne communicatie, waaronder de refer-a-friend-campagne ‘Zet je rekening AAN’, die een extra impuls heeft gegeven aan het aandragen van nieuwe kandidaten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De omvang en beschikbare middelen van Ictivity laten zien dat dit een toonaangevende campagne is van hoog niveau. Middels het thema ‘Zet je IT-carrière AAN’ maakt de campagne de doelgroep bewust van de kansen bij Ictivity. Dit thema is bovendien doorvertaald in de volledige employee journey. Ictivity heeft haar werkgeversmerk op een luchtige en speelse manier weten neer te zetten, die ook voor een niet-IT’er tot de verbeelding spreekt. Dit komt onder andere door de huisstijl, tone of voice en visuals die gebruikt zijn.

'Zet je IT-carrière AAN’ is een unieke recruitmentcampagne van Ictivity, ingezonden voor de Werf& Awards 2023.

Kijkend naar de resultaten heeft de campagne tevens zeer goed gepresteerd. Tot slot is het duurzaamheidsgehalte van de campagne hoog: het is makkelijk om kleine dingen aan te passen of nuances te doen, zonder dat de hele campagne op de schop moet. De boodschap blijft immers hetzelfde.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ictivity

  • Ivon Kleinendorst, marketing manager,
  • Eric Derijks, corporate recruiter.

Like Honey

  • Account: Jermain Dorder
  • Copy en strategie: Hielke Heijink

Tête de la course

  • Art en strategie: Ruud Cuijpers

Editor, illustraties en interactieve media: Everybody Likes Penguins (Mitchell van Drie)
Fotografie: Epsilon Studios
Film/productie: Capture Rebels

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Hoe Alliander met ‘#100 goede redenen’ technici en IT’ers aantrekt (inzending Alliander)

Het elektriciteitsnet is overbelast en de energietransitie versnelt. Om dat op te lossen hebben we als Alliander heel veel mensen nodig. Specialisten en zij-instromers! In de techniek én IT. Zij zijn niet of latent op zoek naar werk en omdat Alliander niet bekendstaat als IT-werkgever of om de zij-instroommogelijkheden, is het een uitdaging om collega’s te vinden. Onbekend maakt onbemind: de lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.

De lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot deel van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.

We zijn gestart met een strategie voor het aantrekken van deze doelgroepen. Met als basis een goede positionering als een aantrekkelijk werkgever op de arbeidsmarkt. Vanuit het uitgangspunt om een positieve associatie te creëren om een mogelijke overstap te overwegen.

Vanuit de strategie is de ‘100 goede redenen’-campagne ontwikkeld. Een goed salaris kun je overal krijgen. Een gratis opleiding al op minder plekken. En waar werk je nou aan de energietransitie in Nederland? Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn wel 100 redenen. Wat als we deze uitschrijven en de kracht van de aantallen gebruiken om de aandacht te trekken? Het totaalpakket maakt Alliander het overwegen waard. Zo kwamen we op ‘100 goede redenen om bij Alliander te werken’. Een campagne gemaakt door collega’s voor nieuwe collega’s.

Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn er wel 100.

We hebben onze collega’s betrokken. Zij kunnen het beste vertellen wat onze USP’s zijn en waarom nieuwe collega’s bij ons moeten komen werken. De campagne houdt ook de achterdeur dicht, want onze collega’s staan erbij stil hoe goed het is bij Alliander.

Uitgangspunten

  • Geschikt voor werving, doelgroepgericht
  • Bewijslast en betrokkenheid vanuit eigen collega’s
  • Toepasbaar op behoud
  • Wendbaar in tijd en budget

Doelen

  • Wervingsuitdaging: bereiken van nieuwe (zij-instoom)doelgroepen
  • Engagement van de social campagnes vergroten: interacties verhogen met 25% en vanuit daar 25% meer bezoekers op onze werkenbij-site
  • De dalende trendlijn in sollicitaties doorbreken

Wat was de impact van de case?

Sinds de start van de techniekcampagne en IT-campagne in augustus 2022 zien we over heel werken bij Alliander na 6 maanden een toename in het aantal bezoekers op Werkenbij.alliander.com (89% t.o.v. 2021), een toename in het aantal bekeken vacatures én een toename in sollicitaties bij de kritieke capaciteitsgroepen (+33% techniek) en (+136% IT). Ondanks de extreem krappe arbeidsmarkt zien we sinds de start van de campagne dus een positieve trendbreuk.

Daarnaast zien we dat dat de differentiatie van de 100 redenen per doelgroep werkt. Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten. Door het gebruik van analytics weten wij precies welke redenen we voor welke doelgroepen moeten gebruiken. Ook worden de marketinguitingen wendbaar aangepast op prioriteit en tijd waardoor de campagnes maximaal effectief zijn.

Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten.

De campagne slaat ook intern aan. Zo gebruiken collega’s regelmatig de ‘100 goede redenen’-campagne om zelf het eigen netwerk op social media te motiveren om ook bij Alliander te komen werken. En de vraag ‘wat is jouw reden om voor Alliander te werken?’ kunnen we inmiddels ook als veelgesteld beschouwen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hebben een onbekende werkgever, in een schaarse markt, bekendgemaakt onder de doelgroep. Met de redenen waarom iemand overweegt over te stappen. Dat is de kracht van de campagne. Allemaal vanuit de corporate missie, workdrivers en overkoepelende voordelen. Door de inhoud bij onze medewerkers op te halen, zorgden we voor maximale aansluiting bij de doelgroep. En het maakt de campagne authentiek. De vorm zorgt ervoor dat we nieuwe en bestaande content in de hele funnel op een herkenbare manier optellen.

Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken.

Ook hebben we collega’s op diverse manieren betrokken. Dat zien we terug op social media. Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken. Bovendien hebben we een innovatieve online marketingtechniek toegepast. We gebruikten beïnvloedingsstrategieën vanuit de psychologie om te activeren. Daarnaast hebben we de campagne continu gemeten. We weten hierdoor welke reden, bij wie werkt. De gepersonaliseerde content en uitingen zijn hierdoor zeer effectief.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander

  • Alle 411 collega’s die redenen om bij Alliander te werken hebben aangedragen.
  • De collega’s die zichzelf, hun werkplek en soms hun huis hebben opengesteld voor het beeldmateriaal.

Team arbeidsmarktcommunicatie:

  • Marnix de Groot (productowner)
  • Lisa-Marie van den Brink (communicatieadviseur)
  • Simone Bouwmeister (contentspecialist)
  • Dian Hoes (productowner werkenbij.alliander.com)
  • Leroy Meurs (online marketeer)
  • Neeltje Meijler (contentspecialist)

Extern

  • Kaliber
  • MrWork

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Ruim 40 makers over werk: een succesvolle podcast-campagne (inzending YoungCapital)

Samenwerken met 40 makers, artiesten en influencers. Dat is wat wij als YoungCapital deden voor onze Whatever Works. Work.-campagne. Want als er één groep een inspiratie is voor jongeren, dan is die het. Wij vroegen de makers om hun eigen invulling van het thema ‘werk’ en gaven ze alle vrijheid. Dit leverde spraakmakende, inspirerende en vooral echte verhalen op. In populaire podcasts.

Bijvoorbeeld in een special van Rookworst de Podcast. In rubrieken van FCA Daily, Amsterdamse Mokkels, Met de Gurnels, de Pantelic Podcast, Het Tussenuurtje en de Cor Potcast. En in nieuwe formats van Supergaande, Top Notch en Noah’s Ark. Content waarmee wij jongeren inspireren en motiveren om aan het werk te gaan. Op wat voor manier dan ook. Via ons, met hun eigen business of via via. Whatever Works. Work.

Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Naast de content op hun eigen platform, kregen alle makers een landingspagina op youngcapital.nl. Met vacatures die zij zelf uitkozen. Plus een motiverende boodschap voor de doelgroep. Zo maakten we het vinden van een baan nóg makkelijker. Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Dat we met de podcasts zouden opvallen, wisten we zeker. Maar dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen. We realiseerden 12 miljoen impressies en 4,5 miljoen views. Met een engagement-rate van 3,33%. Ook op brand love heeft de content zich meer dan bewezen. We realiseerden een significante stijging van 12% op geholpen merkbekendheid, 14% op het statement ‘YoungCapital past bij mij’ en 11% op het statement ‘YoungCapital heeft de beste vacatures’.

Dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen.

Niet alleen de impact op bereik en brand love overtrof onze verwachtingen. Ook het daadwerkelijk activeren van jongeren om op zoek te gaan naar werk en te solliciteren. We realiseerden een click through rate (CTR) van 4,2% (tegenover 0,42% in onze reguliere social campagne). Als je het al een CTR kunt noemen, want bijna al het websiteverkeer kwam bij ons binnen door direct de URL in te typen.

Daarbij was maar liefst 92% van de bezoekers nieuw op de YoungCapital-website. Van die nieuwe bezoekers heeft 1,3% daadwerkelijk gesolliciteerd. En die sollicitaties waren ook nog eens kwalitatief. Het hire-percentage was met 13% namelijk 60% hoger dan we gewend zijn. Ook de Return On Advertising Spend (ROAS) was positief: voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Onze conclusie? Echte, grappige en inspirerende verhalen over werk werken. Koppel je die verhalen vervolgens aan gepersonaliseerde landingspagina’s, dan gaan de resultaten door het dak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar podcasts vaak onderdeel zijn van een campagne, hebben wij hier juist het hoofdmedium van gemaakt. Daar bovenop gaven wij de makers de vrijheid om zelf invulling te geven aan het thema ‘werk’ en kregen wij de content tegelijkertijd met heel Nederland te horen. Een risico. Maar een met mooie kwalitatieve resultaten.

Met deze campagne laten wij zien dat als de match tussen de doelgroep, maker en het merk goed is, podcasts gigantisch veel verkeer kunnen genereren, dat significant bijdraagt aan je merkvoorkeur. En dat zonder een clickable URL.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

YoungCapital

  • Moniek van Asten
  • Assira Colmsee
  • Sifra van Beugen
  • Deni Barisic

Top Notch

  • Top Notch: Kenneth Henn
  • De stroom en Supergaande: Selin Karaaslan
  • FC Afkicken: Maarten de Fockert

Initiative

  • Milan van Vugt
  • Kemm Spencer

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook