Ondanks krapte krijgt vrouw nog steeds minder vaak vast contract

De arbeidsmarkt trekt zich vooralsnog weinig aan van alle signalen over een afkoelende economie. In het tweede kwartaal van 2023 bleef de werkloosheid laag en de krapte nog altijd zeer groot. Daarom strooien werkgevers met vaste contracten, in deze extreem krappe arbeidsmarkt. Eind 2015 kreeg 31,1% van de baanvinders direct een vast contract, tegen 44,9% nu, na een coronadip in 2021 van 35,2%. Tegelijkertijd maakten tijdelijke contracten een lichte daling door: van 46,8 naar 43,6%.

In een krappe arbeidsmarkt proberen werkgevers nieuwe werknemers dus duidelijk te verleiden en/of te binden met een vast contract. Anderzijds ervaren ze momenteel een afkoelende economie en is er onzekerheid over de toekomst. Vooralsnog lijkt het eerste zwaarder te wegen dan het laatste; het aandeel vaste contracten onder baanvinders was namelijk nog niet eerder zo hoog. Die cijfers passen nog altijd bij het beeld van een krappe arbeidsmarkt, zo blijkt uit gegevens van dashboard Giant.

Vrouwen op achterstand

Niet iedereen maakt dezelfde kans op een vaste baan. Hoe zit het bijvoorbeeld met verschillen tussen mannen en vrouwen? Keer op keer blijkt uit CBS-cijfers dat Nederlandse mannen in het bedrijfsleven meer per uur verdienen dan vrouwen (al neemt het verschil wel iets af). Dat komt deels doordat mannen vaker een hoge functie bekleden of in beter betaalde branches werken, maar ook als die verschillen worden weggestreept blijft het salaris van vrouwen achter, gemiddeld zo’n 6% (bij de overheid 3%).

Dit hardnekkige verschil is ook terug te vinden als je kijkt naar het uitdelen van vaste contracten. Neem het afgelopen jaar: mannen 49,7% versus vrouwen 40,5%. Dat was 2 jaar geleden (in de nasleep van corona) nog 41,5 versus 30,9%. Een substantiële kloof van bijna 10% blijft gehandhaafd. Dezelfde verklaringen voor het hardnekkige loonverschil gelden hier ook: van mannen in beter betaalde branches en/of functies, plus het grotere aandeel vrouwen in deeltijdfuncties (wat niet bijdraagt aan promotie en bijbehorende salarisverhoging). Kijkend naar de nieuwe besturen van de 12 provincies, blijkt die achterstand bepaald nog niet verdwenen.

Laat de senioren bloeien

De alarmbellen over leeftijdsdiscriminatie klinken al jaren: hoe verhit de arbeidsmarkt ook is, werkgevers weigeren senioren in dienst te nemen, en al helemaal om ze een vast contract te geven. Of is er dan nu eindelijk een kentering?

In grillige tijden weten werkgevers stabiele loyale vijftigers blijkbaar weer te vinden.

Kijkend naar de afgelopen 3 jaar, zie je bij de jongeren onder de 30 na corona een te verwachten ontwikkeling, van 26,1% naar 34,9% die direct een vaste baan krijgt. Langs lijnen der geleidelijkheid stijgt ook de immer populaire groep van 30-50 jaar van 42,1% naar 48,0%. Maar de grote verrassing zijn hier toch de senioren. De 50-plussers kwamen vanuit corona met 38,1% vaste banen, maar hebben nu de andere leeftijdscategorieën ingehaald en staan op een indrukwekkende 53,1%. In grillige tijden weten werkgevers stabiele loyale vijftigers (in plaats van de onvoorspelbare Gen Z) blijkbaar weer te vinden.

Ususal suspects

Maakt het nog verschil uit in welke bedrijfssector je werkt? Niet echt. Hier zijn althans weinig verrassingen te vinden. De ICT (62,1%) en de financiële sector (58,7%) lopen voorop bij het binnenhengelen van talenten via vaste contracten. Dienstverleners en bouwsector komen daar vlak achter met respectievelijk 57,2 en 56,3%. Aan de andere kant van het spectrum bungelen de usual suspects als de horeca (36,4%) en de cultuursector (37,5%).

Meer Data Donderdag

Hoe de voltallige hospitality-sector meer kandidaten wil verwelkomen

Zelfs Harm Edens was er voor aangetrokken, als dagvoorzitter. Wat in eerste aanleg ‘een saaie bijeenkomst’ beloofde te worden, werd mede dankzij hem dan ook ‘een leuk event’. schreef de redactie van NRIT, kennispartner in de vrijetijdssector. Maar tegelijk ook een bijeenkomst waarin de grote uitdagingen voor de gastvrijheidssector ‘nog eens pijnlijk duidelijk werden’.

Laten we het dan ook zo zeggen: de lancering van de campagne Be My Guest, klap op de vuurpijl op de recente bijeenkomst, komt geen moment te vroeg. In deze campagne speelt James de hoofdrol. En hij moet jongeren van alle niveaus verleiden in de sector te komen werken, net zoals de sector zelf zijn klanten verleidt tot gezelligheid. In steeds andere rollen moet James laten zien hoe leuk werken in de hospitality-sector is, en daarmee jongeren ‘ inspireren en interesseren’, zoals campagneleider Teun...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Waarom een heldere recruitmentstrategie cruciaal is voor succes in digitale transformatie

‘Over 10 jaar zijn er nog 2 soorten bedrijven over’, aldus Hubspot-CMO Kipp Bodnar. ‘Enerzijds bedrijven die A.I. hebben geadopteerd. En anderzijds bedrijven die failliet zijn.’

Bedrijven moeten zichzelf continu herontdekken. Dat is niet alleen van deze tijd. Kodak (die van de fotorolletjes) miste de boot door niet op tijd over te gaan op digitale fotografie en slonk in 20 jaar van ruim 100.000 naar een kleine 4.000 fte.

‘Er zijn straks 2 soorten bedrijven. Zij die A.I. hebben geadopteerd. En zij die failliet zijn.’

Vandaag de dag zijn er gelukkig genoeg bedrijven die van dit soort voorbeelden hebben geleerd en terecht zijn gekomen in een transformatie. De digitale transformatie om precies te zijn. Er worden overnames gedaan, nieuwe bedrijfstakken opgezet en sales en marketing draaien overuren om ‘new business’ te genereren. Toch slagen maar weinig bedrijven erin om deze transformatie succesvol door te komen en dat heeft een reden. De achilleshiel van alle digitale transformatie: recruitment.

Transformatie tot stilstand

Het is van cruciaal belang om een duidelijke recruitmentstrategie te hebben om de digitale transformatie succesvol door te komen. Met een goed recruitmentproces en een sterke strategie die aansluit bij de transformatie die je doormaakt, trek je de juiste talenten aan en creëer je een sterke workforce. Nieuwe markten betreden betekent immers tegelijk ook nieuwe concurrerende werkgevers, nieuwe doelgroepen, andere arbeidsvoorwaarden dan men gewend is, andere regelingen, CAO’s. Denk je hier vanuit recruitment niet over na, dan komt de transformatie tot stilstand.

‘Je moet een sterke recruitmentstrategie meenemen in je plannen rondom bedrijfstransformatie.’

Werkzoekenden merken de transformatie dan niet op en blijven het bedrijf zien als iets wat het ooit was. Het resultaat: de personeelsgroei blijft achter en aan de voorzijde komt er te weinig omzet binnen. Als organisatie moet je dus een sterke recruitmentstrategie hebben die je meeneemt in de plannen rondom bedrijfstransformatie. Doe je dit niet, dan wordt het haast onmogelijk om in de buurt van je bedrijfsdoelstellingen te komen. Maar waar moet je dan op letten? Bij Timetohire beginnen wij altijd met deze 4 punten om het tij bijtijds te keren:

#1. Ken je doelgroep

Als duidelijk is waar de organisatie heen wil, is het van belang dat je energie steekt in het doorgronden van je doelgroep. Arbeidsmarktdata zijn een goede start. Maar hieraan alleen heb je niet voldoende. Het recruitmentteam moet zelf in staat zijn om te onderzoeken wat werknemers in nieuwe markten belangrijk vinden.

#2. Zorg dat je aanbod aansluit

Vaak zien we bij bedrijven in transformatie, dat ze niets veranderen aan hun arbeidsvoorwaarden. Of dit nu bewust of onbewust gebeurt, het risico dat je dan geen aansluiting weet te vinden bij je beoogde doelgroep is hierdoor vrij groot. Dit is een lastig punt om te veranderen. Je wilt geen scheefgroei in je organisatie tussen oud en nieuw personeel dat opeens meer betaald krijgt of van andere voordelen gebruik kan maken. Toch moet je dit goed overwegen en kijken welke investering de verandering waard is. Want wat zijn de financiële gevolgen als op termijn niemand bij je wil werken en de organisatie verlies begint te draaien?

#3. Vind recruiters met een netwerk

Start je een wervingsproject in een compleet nieuw gebied of nieuwe markt, dan kan het lastig zijn voet aan de grond te krijgen. Zelfs als je investeert in advertenties en vacaturevermeldingen, merk je misschien dat de kwaliteit van sollicitanten niet is wat je had gehoopt. Om het juiste talent aan te trekken, heb je connecties nodig. Ook veranderen de functie-eisen. Zo kan het doorgronden van technisch jargon in gespecialiseerde functies een uitdaging vormen. Door een betrouwbare partner voor talentacquisitie in te schakelen als onderdeel van jouw recruitmentstrategie, kun je deze obstakels (en meer) overwinnen.

#4. Update je Employer Brand

Het opbouwen van een sterk employer brand kan zeker in nieuwe markten een uitdaging zijn. Maar investeren in het creëren van bekendheid en het opbouwen van een positieve reputatie als werkgever is hoe dan ook essentieel. Promotie van bedrijfscultuur, waarden en successen, en het delen van eerlijke, positieve ervaringen van huidige werknemers dragen bij aan een sterk employer brand. Dit helpt bij het aantrekken van talent dat goed bij jouw organisatie past en het opbouwen van vertrouwen bij potentiële kandidaten in nieuwe markten.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Sebastiaan Cové (Timetohire).

Meer weten?

Het proces van digitale transformatie is niet iets wat je zomaar doorloopt. Lees hier hoe Timetohire met haar RPO-oplossing hardwarebedrijf Priva heeft geholpen om hen door de digitale transformatie heen te loodsen en succesvol de juiste mensen aan trekken in nieuwe markten als Cloud en Software. Zelf aan de slag met je recruitmentstrategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je op weg. Download het Recruitment Success Framework hier:

Framework

Meer over A.I. en recruitment?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden diverse best practices gepresenteerd.

AI & Recruitment

Weg met het cv! Maar zou het portfolio dan een alternatief kunnen zijn?

Van Schmidt & Hunter weten we al een kwart eeuw dat work samples de beste voorspellers zijn van werksucces. In een cv kun je als kandidaat opschrijven wat je allemaal gedaan hebt, maar is het niet veel beter om dat ook te laten zien? Toch is het principe van het portfolio lange tijd beperkt gebleven tot de creatieve beroepen. Maar daar is langzaamaan verandering in aan het komen. Gaat het portfolio een serieuze bedreiging vormen voor het traditionele cv? En zo ja, hoe dan?

‘Het portfolio zou wel eens een game changer in recruitment kunnen zijn.’

Het portfolio zou in elk geval wel eens een game changer kunnen zijn, voorspelt Recruiting Daily. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om portfolio’s te parsen, zoals je met een cv wel kunt doen. Maar een portfolio, waarin je als kandidaat toont wat je kunt, kan wel overtuigender werken, en in die zin ook meer voorspellend. Bovendien is het een manier die voor recruiters veel boeiender en informatiever is dan een traditioneel cv.

Beter inzicht

Portfolio’s geven recruiters een beter inzicht in de capaciteiten en het potentieel van een kandidaat. Ze tonen de creativiteit, het initiatief en het oog voor detail van een kandidaat. Ze geven ook een kijkje in de persoonlijkheid en werkstijl van een kandidaat, wat van onschatbare waarde kan zijn bij het bepalen of ze goed passen bij een bepaalde functie en bedrijfscultuur. Kortom: portfolio’s kunnen recruiters helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over welke kandidaten ze willen aannemen of niet.

Het recruitmentproces bij IDEO in beeld

Portfolio’s stellen kandidaten ook in staat om hun scala aan vaardigheden en ervaring te laten zien. Ze kunnen voorbeelden van verschillende projecten opnemen, die verschillende aspecten van hun expertise belichten. Dit is vooral waardevol voor kandidaten met uiteenlopende vaardigheden of die in verschillende sectoren hebben gewerkt. Ze geven bovendien inzicht in de persoonlijkheid en werkstijl van een kandidaat, wat van onschatbare waarde kan zijn bij het bepalen of ze goed zullen gedijen in een bepaalde werkomgeving. Dit kan leiden tot meer succesvolle aanwervingen en een lager verloop.

Vele voorbeelden

Het gebruik van portfolio’s in recruitment is natuurlijk bepaald geen nieuw concept. Maar het valt op dat er steeds meer voorbeelden van opduiken. Zo eist Airbnb van zijn kandidaten voor ontwerpfuncties dat ze een portfolio inleveren als onderdeel van het sollicitatieproces. Het portfolio wordt vervolgens beoordeeld door een team van ontwerpers, die de vaardigheden en ervaring van de kandidaat evalueren op basis van hun werkvoorbeelden. Ook wereldwijd ontwerpbureau IDEO vraagt zijn kandidaten altijd om een portfolio in te dienen waarin ze hun ontwerpproces laten zien, inclusief schetsen, mockups en prototypes.

Gebruikerspagina’s op Behance

Technologie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt voor werkzoekenden om hun portfolio te maken en te delen. Er zijn veel online platforms en tools beschikbaar die het makkelijk maken om een professioneel ogend portfolio te maken, zelfs voor mensen met beperkte ontwerpvaardigheden. Deze tools, maar bijvoorbeeld ook platforms als LinkedIn en Behance, maken het ook makkelijk om je portfolio te delen met recruiters en potentiële werkgevers, waardoor je zichtbaarheid en bereik toenemen. Zo kunnen werkzoekenden de aandacht trekken van recruiters die hen anders misschien niet hadden gevonden.

Alles visueler

Allemaal leuk en aardig, maar wat hebben recruiters hier nu precies aan? Nou, door portfolio’s als onderdeel van de sollicitatieprocedure op te vragen, kunnen recruiters bijvoorbeeld een beter inzicht krijgen in de vaardigheden en ervaring van een kandidaat en makkelijker de meest gekwalificeerde kandidaten voor een bepaalde functie identificeren. Omdat alles steeds visueler wordt, kun je ze gebruiken om snel kandidaten te identificeren die goed passen bij een bepaalde functie en bedrijfscultuur.

Omdat alles steeds visueler wordt, kun je portfolio’s gebruiken om snel passende kandidaten te identificeren.

Er zijn zelfs werkgevers die het gebruik van een portfolio ook doortrekken in hun HR-beleid en werknemers vragen elk jaar een portfolio van hun verdiensten van de voorbije tijd te maken. Dit als tegenhanger van het nogal subjectieve en vervelende evaluatiegesprek. Zo krijgt niet alleen de medewerker zelf, maar ook de manager een goed (visueel) beeld van iemands training, prestaties, vaardigheden, noem maar op. In zo’n portfolio kun je dan bijvoorbeeld opgeleverde prestaties laten zien, maar ook foto’s van projecten of aanbevelingsbrieven. Het geeft de manager houvast en daadwerkelijk inzicht in wat iemand doet.

Lees ook

‘50% van de managers ergert zich aan taalgebruik Gen Z’

Dat voor generatie Z het leven meer is dan werken alleen? Ondernemers en leidinggevenden moeten er nog steeds aan wennen. De wens tot hybride werken en een flexibel werkrooster van hooguit 20 uur per week? Hun laconieke werkhouding in het algemeen? Veel managers kunnen het maar moeilijk een plek geven, aldus een recente whitepaper van Pro Contact, dat zich specialiseert in het vinden en bereiken van allerlei doelgroepen.

Hun laconieke werkhouding kunnen veel managers maar moeilijk een plek geven.

En daar komt het aparte woordgebruik van generatie Z nog eens bij. Bijna de helft van de managers vindt dat deze jonge werknemers richting collega’s en klanten veel te veel onbegrijpelijke afkortingen gebruiken, of allerlei modewoorden. Bovendien zegt 52% van de werkgevers jongeren te duur te vinden. De wensen voor het startsalaris zijn vaak ‘belachelijk hoog’, aldus de onderzoekers, die in de praktijk ook zien dat het stevige eisenpakket scheefgroei in de hand werkt. ‘Veel werkgevers hebben zoiets van: eerst zien, dan geloven!’

Anders denken is nodig

Kortom, bedrijven hebben het best moeilijk met de jongeren die nu op de arbeidsmarkt komen, concludeert Willem Bos, creatief directeur en mede-eigenaar van Pro Contact. Dan verleggen ze liever hun focus naar ouderen, ziet hij. ‘Waarschijnlijk mede door de hoge eisen van generatie Z zijn de ondervraagde ondernemers in het onderzoek dit jaar een stuk positiever over 60-plussers dan ze vorig jaar waren.’

‘De ondernemers zijn dit jaar een stuk positiever over 60-plussers dan ze vorig jaar waren.’

Al adviseert Bos bedrijven ook wel om anders te gaan denken. Waarom zou je er bijvoorbeeld niet meer rekening mee houden dat twintigers graag parttime werken? ‘In de zoektocht naar personeel vertel ik werkgevers dat ze dan 4 mensen kunnen aannemen voor 20 uur per week. In plaats van een jaar te zoeken naar die 2 fulltimers die perfect passen in het plaatje.’

Mee leren dealen

Recent Amerikaans onderzoek van Godaddy toonde ook al aan dat de kijk op succes en geluk bij generatie Z verandert en geld voor hen minder belangrijk is als graadmeter daarvoor. Ook de huizenmarkt speelt daarbij een rol. In ander onderzoek zegt bijvoorbeeld bijna een kwart (24,7%) van de millennials van plan te zijn om altijd te blijven huren. Dit vanwege de ‘buitengewoon hoge’ kosten van een eigen woning. Dat aantal lijkt te zijn verdubbeld in vergelijking met 2010, aldus onderzoek van Apartment List.

‘Voor deze twintigers is het leven nu eenmaal meer dan werken.’

Het zijn gegevens waar je als werkgever je over kunt verbazen. Maar je zult er toch mee moeten dealen, zegt Bos. Voor deze twintigers is het leven nu eenmaal meer dan werken. En de arbeidsmarkt is krap. ‘Voor hen liggen de banen voor het oprapen. Logisch dat ze eisen stellen. Ook financieel. De huren die jongeren moeten betalen bijvoorbeeld liggen ten opzichte van hun inkomen ook veel hoger dan 10 jaar geleden.’

Meer weten?

Download de Whitepaper: Dealen met Gen Z op de werkvloer

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Kwart bedrijven ziet schaarste aan talent als grootste obstakel voor A.I.-implementatie

Remy Gieling

Het heeft iets van een Catch-22 natuurlijk. Aan de ene kant hebben Nederlandse bedrijven veel vertrouwen in A.I. om hun menselijke inzet te verminderen, of minstens te ondersteunen. Maar aan de andere kant zien ze het gebrek aan personeel ook als de grootste belemmering om juist die A.I. te implementeren, zo blijkt uit een analyse van Digital Realty, Gcore en ai.nl, het A.I.-platform van onder meer Remy Gieling, op 9 november hoofdspreker op het jaarcongres A.I. en recruitment.

‘Technologie is niet langer de beperkende factor voor A.I.’

‘De technologie is niet langer de beperkende factor als het erom gaat een toekomstbestendige organisatie te bouwen’, aldus Gieling. ‘Het is nu een leiderschaps-uitdaging geworden. Het is nu aan leidinggevenden om te beslissen of ze genoeg tijd en middelen willen investeren om de voordelen van A.I. te kunnen oogsten.’

Gedateerde infrastructuur

En dus ook: of ze er genoeg menskracht aan willen besteden. Maar liefst 24% van de ruim 300 respondenten in het onderzoek zegt namelijk schaarste aan talent als grootste obstakel te zien voor implementatie van A.I. in hun eigen organisatie, waarbij zowel een moeilijke integratie met bestaande systemen als sowieo een gedateerde IT-infrastructuur trouwens ook hoge ogen gooien.

Geen enkele van de respondenten zei níet van plan te zijn iets met A.I. te gaan doen de komende tijd.

Goed nieuws bevat het onderzoek trouwens ook. Zo blijkt ongeveer 40% van alle bedrijven al op een of andere manier met A.I. bezig te zijn. Van de ICT-organisaties en financiële instellingen heeft ongeveer de helft (46%, resp. 48%) al A.I. in zijn dagelijkse operatie geïmplementeerd. Bij alle geïmplementeerde technologieën gaat het vooral om robotics (50%), gevolgd door spraakherkenning (49%) en machine learning (43%). En verder interessant: geen enkele van de respondenten zei níet van plan te zijn iets met A.I. te gaan doen de komende tijd.

‘Investeren nodig’

“Het is een positief teken dat zoveel Nederlandse bedrijven het potentieel van A.I. erkennen en deze technologie implementeren of van plan zijn dit in de nabije toekomst te doen’, aldus Enrico de Boer, directeur Sales en Marketing bij Digital Realty. ‘Maar omdat we constateren dat een tekort aan talent hierbij een van de grootste obstakels blijft, moeten bedrijven investeren in het aantrekken en ontwikkelen van professionals die de complexe maar waardevolle wereld van A.I. begrijpen en kunnen navigeren. Alleen zo kunnen Nederlandse bedrijven concurrerend blijven en snel inspelen op oprukkende technologieën.’

‘Bedrijven moeten investeren in het aantrekken en ontwikkelen van professionals die de complexe maar waardevolle wereld van A.I. begrijpen.’

Van de ondervraagde bedrijven meet 46% het succes van A.I.-implementatie in termen van tijdsbesparing, gevolgd door kostenbesparing (44%) en klanttevredenheid (37%). Bij het zoeken naar een A.I.-partner zegt 35% van de Nederlandse bedrijven vaardigheden, kennis en ervaring met A.I.-oplossingen als de belangrijkste aspecten te beschouwen, gevolgd door eenvoudige integratie (26%) en duidelijke, meetbare KPI’s voor resultaten (26%).

Meer over dit onderzoek?

Download alle resultaten hier.

Meer weten over A.I. en recruitment?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden diverse best practices gepresenteerd.

AI & Recruitment

Over de 999 NFT-honden waarmee de Duitse geheime dienst nieuw talent wil werven

Sommigen hebben een pet met ‘BND’ erop. Anderen een zonnebril. Er zijn er die een kauwgombel blazen. En er zijn er die een potlood tussen de tanden hebben. Hoe dan ook: de 999 honden die de Duitse federale inlichtingendienst via Dogs of BND lanceerde, zijn in elk geval allemaal uniek. Hoe je ook zoekt in de collectie, je zult er geen twee dezelfde tegenkomen. En: je kunt ze in bezit krijgen. Althans: 987 van hen. In de vorm van NFT’s: non-fungible tokens’, waarmee ze ook meteen verhandelbaar zijn.

De lancering van de honden van de zogeheten Bundesnachrichtendienst is ook meteen de allereerste NFT-collectie ooit die de Duitse overheid heeft gepubliceerd. Ze zijn vooral bedoeld om op te vallen en talent aan te trekken. De geheime dienst wil zich presenteren als een moderne werkgever voor junior crypto- en blockchainexperts, die in de toekomst kunnen worden ingezet bij de jacht op cybercriminelen. De digitale honden, beschikbaar voor iedereen vanaf 13 jaar, kunnen dan ook niet worden gekocht; ze moeten worden verdiend via een cyberzoektocht waarin de Duitse...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

 

 

Hoe kun je de interesses van de kandidaat een betere plek geven in je recruitmentproces?

Wat wil je worden als je later groot bent? De vraag zal iedereen bekend voorkomen, oneindig vaak als die gesteld is in ieders jeugd. Maar opvallend genoeg speelt-ie later in recruitment nauwelijks een rol meer, zo valt te lezen in een whitepaper van LDC, op basis van recent onderzoek van de Gentse hoogleraren Bart Wille en Filip De Fruyt.

In recruitment spelen interesses nauwelijks een rol van betekenis. ‘Een opmerkelijke dwaling.’

Bart WIlle

Interesses? Die worden nauwelijks bevraagd in sollicitatieprocessen, constateren de onderzoekers verbaasd. ‘Enerzijds vinden we het o-zo-belangrijk dat mensen een richting uitgaan die aansluit bij hun interesses, maar op het moment dat mensen aan de deur staan van een organisatie (of deze zelfs al zijn binnengegaan) wordt precies gedaan alsof interesses niet meer bestaan of niet langer een rol van betekenis spelen. Een opmerkelijke dwaling.’

‘Deur open beuken’

En dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees meer

Meer weten over het nut van interessemetingen, ook in andere HR-terreinen als behoud, verloop en ontwikkeling? Download hier de hele whitepaper.

Interesse

 

Paul Bergs (Apply): ‘In de kern creëren wij sollicitaties’

Zijn bedrijf komt voort uit ‘een passie voor recruitment en het gevoel dat het anders moet’, zegt Paul  Bergs. ‘De markt zit op slot. Ik pik hem bij jou weg, jij bij mij. Al die bedrijven, ze vissen nog allemaal in dezelfde vijver van actieve sollicitanten. En die spoeling is nu eenmaal heel dun. Zo houden we elkaar bezig. Dat moet echt veranderen, denk ik.’

‘Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

En dus startte hij vanuit Maastricht bureau Apply, specialist in recruitment marketing. Alwéér een speler in recruitment marketing? Jazeker, maar wel eentje die het anders doet. Met vooral een focus op volumerecruitment, werving en selectie voor vacatures waar bedrijven er per jaar meerdere van hebben. Maar pas op, hè. Heb het niet over ‘handjes’, zegt hij. ‘Dat is niet alleen denigrerend, het klopt ook niet. Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

Iedereen benaderbaar

Wat wel duidelijk is: het gaat hier minder om de selectiekant van werving en selectie, maar meer om: hoe kun je nu beter kandidaten werven? ‘In de kern creëren wij sollicitaties’, benadrukt Bergs. ‘We weten dat iedereen benaderbaar is. Maar wel op een andere manier dan vroeger. Je moet via sociale media contact met ze maken, ze actief benaderen. Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

‘Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

En áls je ze dan benaderd hebt, dan moet je ook zorgen dat de rest van je proces ‘ als een warm mes door de taart’ gaat, zegt hij. Dus niet dat bij de opdrachtgever iedereen ‘een plasje eroverheen’ moet doen voordat je een beslissing neemt over een kandidaat, of dat je ze vraagt 24 velden in een formulier in te vullen, of ze ellenlang in procedure houdt, terwijl dat nergens voor nodig is.

Continue aanwas

Hij merkt bij zijn opdrachtgevers hoeveel moeite het hen tegenwoordig kost om vacatures te vullen. ‘Vaak hebben ze vooral geen keuze. Dan solliciteren er bijvoorbeeld maar 2 mensen. Wat ik ze kan bieden is juist een continue aanwas van sollicitanten. Die garantie geef ik ze ook. De kandidaten uiteindelijk aannemen, behouden, en motiveren, daar is de werkgever zelf verantwoordelijk voor. Maar ik zorg dat ze in elk geval de keuze hebben.’

‘Meestal komen we erachter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

Hoe hij dat dan doet? Onder meer door volop te vertrouwen op data. En door te geloven dat recruitment marketing is geworden. ‘Maar wel anders dan de meeste marketeers in organisaties denken. Die hebben zelden kaas gegeten van recruitment. Wij kijken eerst vanuit de data, van bijvoorbeeld Intelligence Group en Jobdigger: zijn ze er wel? Is het überhaupt haalbaar? Of kunnen we beter in het buitenland gaan werven? En dan komen we er meestal achter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

‘Post & pray is passé’

Post & pray, dat is passé, zegt hij. ‘En dat gaat de komende 50 jaar niet veranderen, denk ik. Die schaarste is blijvend.’ Maar, zo merkt hij ook: de gemiddelde HR-manager heeft er ook geen tijd voor om echt te werven. Om uit te reiken naar scholen, of om goed videomateriaal te schieten. Ze vinden het meestal ook niet echt leuk. Wij wel. Je moet kandidaten tegenwoordig anders benaderen. Ik stuur ze dus niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8, met steeds iets meer relevante informatie. Ik begin bijvoorbeeld met een blog over een onderwerp dat ze interesseert, en zo bouw ik het steeds verder op. Zó creëer je kwalitatieve sollicitaties.’

‘Ik stuur ze niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8.’

En dat zoveel mogelijk via sociale media. ‘Kijk, die graafmachinemonteur, om maar een voorbeeld te noemen, zit heus niet de hele dag op zijn telefoon te kijken, die is overdag gewoon aan het werk. Maar ’s avonds als hij op de bank of in zijn bed ligt, ligt hij nog wel even te scrollen. Dus moet je zorgen dat je dan voorbijkomt met je vacatures en je informatie.’

In de huid van de doelgroep

Dat kandidaten op de juiste manier benaderen begint volgens hem met: persona’s maken, samen met de opdrachtgever; in de huid kruipen van de doelgroep. Als die 5 à 10 keer per jaar dezelfde soort vacature heeft, weet hij of zij meestal vrij goed een doelgroep te omschrijven. ‘We hebben bijvoorbeeld een campagne gedaan om graafmachinisten te werven. Dat zijn mensen die ook de Formule 1 heel interessant vinden. En dan kun je daaromheen een campagne bouwen. Of, ander voorbeeld: Basic Pharma zocht operators. Voor het junior profiel zetten we dan in de advertenties meer in op ontwikkelmogelijkheden, voor het senior profiel meer op pensioenen. En ook het foto- en videomateriaal passen we dan aan. Net als de landingspagina. Zo proberen we aan alle knoppen te draaien.’

‘Als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Een van de geheimen daarbij: op tijd beginnen. ‘Het is iets wat je voor minimaal 3, 4 maanden moet doen, denk ik. En we hebben ook wel een opstart nodig. De website bouwen, content maken, videomateriaal schieten. En niet te vergeten: mensen spreken. Echt in die organisatie duiken. Dus als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 zeg ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Geen kraan

Een intensief proces, al met al. Daar zal dan ook wel een stevig prijskaartje aan hangen zeker? ‘Nou, dat valt juist reuze mee’, benadrukt Bergs. ‘Je hebt juist een veel lagere cost-per-hire, omdat je zorgt voor continuïteit. Als je aan de voorkant even vertraagt, en de rust neemt om het goed in te richten, dan versnel je juist aan de achterkant en lopen ze na een maand wel binnen. Als een opdrachtgever belt: “ik heb maandag iemand nodig”, dan heeft hij weinig aan Apply. Ik ben geen uitzendbureau, heb geen kandidaten in de Rolodex. Ook omdat ik dat niet wil. Ik geloof daar niet in. Het is ook geen kraan die je even openzet. Maar door echt in de organisatie te duiken, kunnen we er wel voor zorgen dat je meer kwalitatieve sollicitaties krijgt.’

‘Als je aan de voorkant even vertraagt, dan versnel je juist aan de achterkant.’

Want, zo merkt hij: de uitzendbureaus lijken misschien sneller te werken, maar kunnen ook al een tijdje niet meer de mensen leveren waar de markt om vraagt. ‘Ik krijg ook van opdrachtgevers terug, die zeggen: joh, ik krijg eerst Jantje aangereikt door Adecco, en 10 minuten later via bijvoorbeeld Timing wéér. Daar wil ik niet aan meedoen. Je zult het dus echt anders moeten inrichten.’ Maar dit proces omgooien vergt ook wel iets van de opdrachtgever, benadrukt hij. ‘We moeten soms ook streng zijn. Dan bel ik bijvoorbeeld die opdrachtgever op: je moet wel vandaag iets laten weten. Anders is die kandidaat weer vertrokken.’

‘Een vak, een kunde, een distinctie’

Recruitment marketing is tegenwoordig ‘echt een vak, een kunde, een distinctie’, zegt Bergs. Oftewel: structureel, op een goede manier met potentiële kandidaten communiceren, en hen verleiden tot een sollicitatie, is momenteel een serieuze professie die slechts weinigen van A tot Z beheersen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om goede vacatureteksten, of heldere wervende advertenties via sociale media. Om traffic te genereren naar de werkenbij-site, of om chatbots en one-pagers. ‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant’, aldus Bergs.

‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant.’

Tell, touch en sell. De heilige drie-eenheid mag inmiddels bekend verondersteld worden. ‘Dus bijvoorbeeld eerst jou een blog laten zien dat je interessant vindt, dan 2 dagen later nog een berichtje, weer 2 dagen later een berichtje met sollicitatietips, en pas daarna: zou dit iets voor jou zijn? Dan kun je hen vragen om een job alert aan te maken, of een andere conversie bewerkstelligen.’ En vergeet vooral ook de fase daarná niet, benadrukt hij. ‘De care-fase. Oftewel: hoe zorg je dat die kandidaat niet alleen enthousiast wordt, maar ook: enthousiast blíjft?’

Innovatie

Als liefhebber van innovatie is Bergs momenteel bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een inkijkje in hun keuken kunnen geven. Ook is zijn bedrijf, dat inmiddels 4 werknemers telt, aan het experimenteren met de Metaverse, waar je als kandidaat meteen interactie kunt krijgen met een bepaalde klant. Het past in de ambitie ‘een grotere rol te gaan spelen in Nederland, maar ook daarbuiten’.

Bergs is bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een kijkje in hun keuken kunnen geven.

Het scheelt dat vanuit Maastricht ‘Parijs dichterbij is’, zegt hij gekscherend. ‘Ja, als je naar Utrecht moet, dan ben je van hieruit wel even onderweg. Dus misschien gaan we ooit nog wel richting Eindhoven of zo. Maar voor nu is het oké. Ik kan veel via videoconferencing doen, en in Limburg en Brabant is ook nog genoeg te doen. Nee, we zijn nog lang niet klaar. Er zijn volgens mij nog heel wat organisaties die meer sollicitaties kunnen gebruiken…’

Lees ook

Wat wordt de impact van Google’s nieuwe A.I.-chatbot Bard op recruitment?

In Nederland moeten we er dus nog even op wachten. Google’s chatbot die met kunstmatige intelligentie vragen beantwoordt, werkt voorlopig nog niet in Nederland en de rest van de EU. Maar het is desalniettemin verstandig je alvast wel in Bard te verdiepen. Want wat zal deze concurrent van ChatGPT straks gaan betekenen voor je recruitmentmarketing? Hoe krijgen werkgevers nog verkeer naar carrièrepagina’s als gebruikers hun informatie uit de chatbot kunnen halen? Zullen recruiters beter of juist minder zichtbaar zijn op basis van de nieuwe Google-bot?

Google krijgt een ‘menselijke’ conversatiestijl die gebruikers direct antwoord geeft op hun vragen.

Eerst maar eens even wat nader kennismaken met Bard. Net als andere A.I.-gestuurde chatbots reageert ook Bard op aanwijzingen van gebruikers en gaat hij interactieve gesprekken aan. Hij kan gedetailleerde antwoorden geven op verschillende zoekopdrachten door gebruik te maken van zijn uitgebreide kennisbank. Met andere woorden: Google krijgt een ‘menselijke’ conversatiestijl die gebruikers direct vanaf de eerste pagina antwoord geeft op hun vragen. Tot zover ook de gelijkenis met ChatGPT.

Ander landschap

Bard heeft echter ook nog een andere belofte, en dat is dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Het seminar “ChatGPT en Recruitment – de toekomst van talent acquisition” van 28 juni in het Rotterdamse Van der Valk-hotel is net voorbij. Maar op 31 augustus is er een nieuwe kans om meer te weten te komen over deze grote verandering in het recruitmentveld, dan in Utrecht. Er is in de ochtend een sessie voor recruiters die zich nog beginner voelen op het gebied van A.I., en in de middag meer voor gevorderden. 

ChatGPT en recruitment

Waarom het Festival Recruitment in de Zon ook dit jaar een dag om nooit te vergeten belooft te worden [ADV]

Op vrijdag 15 september is het weer zover – dan staat het meest spectaculaire festival van het jaar voor de deur! Het Festival Recruitment in de Zon 2023 belooft weer een adembenemende ervaring te worden, waar de werelden van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie samensmelten in een feest van bruisende energie, inspiratie en onvergetelijke momenten. Dus, haal je dansschoenen uit de kast en leg je zonnebril klaar, want dit wordt een dag om nooit te vergeten!

Stel je voor: je bevindt je op een prachtige locatie aan het water, omringd door de stralende zon die genereuzer schijnt dan ooit tevoren (laten we hopen dat het dit jaar beter is dan dat teleurstellende Nederlandse zomerweer van vorig jaar…). Je voelt de opwinding in de lucht terwijl je je begeeft naar een programma dat je op het puntje van je stoel zal houden. Sessies en workshops onthullen de nieuwste trends, inzichten en technieken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En dat alles in een sfeer van gezelligheid en inspiratie die je nergens anders zult vinden.

Meer dan professioneel evenement

Maar het Festival Recruitment in de Zon 2023 is zoveel meer dan alleen een professioneel evenement. Het is een feest voor alle zintuigen, een gelegenheid om jezelf onder te dompelen in de wereld van recruitment en tegelijkertijd te genieten van culinaire hoogstandjes, vermakelijke activiteiten en muzikale hoogtepunten. Van een smaakvolle barbecue tot spetterende optredens van gerenommeerde DJ’s die je op de dansvloer zullen laten swingen. En laten we de mogelijkheid om je festival-look compleet te maken met prachtige festivalmake-up en de meest trendy outfits niet vergeten.

Dit wordt een gelegenheid om je passie voor het vak te delen en te vieren.

Maar wat maakt dit festival nu écht bijzonder? Het is de kans om deel uit te maken van een gemeenschap van gelijkgestemde professionals, om in gesprek te gaan met vakgenoten, waardevolle connecties te smeden en ervaringen te delen. Het gaat niet alleen om het vergaren van kennis en het ontdekken van nieuwe trends, het is een gelegenheid om de passie voor het vak te delen en te vieren.

Verwacht een ware traktatie

Het programma van Festival Recruitment in de Zon 2023 belooft dan ook een ware traktatie te zijn voor iedereen die op zoek is naar inspiratie en vernieuwing. Van spraakmakende onderwerpen als kunstmatige intelligentie en recruitment tot het belang van een kandidaatgerichte benadering en het creëren van een sterk werkgeversmerk – er is voor elk wat wils. Verwacht boeiende sessies, praktische workshops en fascinerende sprekers die je meenemen op een reis vol ontdekkingen en inzichten.

Het festival begint met een hartelijk welkomstmoment, waarbij hapjes en drankjes worden geserveerd vanaf 11:30 uur. Vervolgens barst het programma los met een spetterende ceremonie die je ademloos achterlaat, gevolgd door interactieve presentaties en workshops die je zullen prikkelen en uitdagen. De hoogtepunten van de dag worden afgesloten met een gezellige borrel en een smaakvolle barbecue, begeleid door de opzwepende beats van een getalenteerde DJ. Het programma eindigt om 20:30 uur, waarna je huiswaarts keert met een voldaan gevoel, nieuwe inzichten en talloze herinneringen die je nog lang zullen bijblijven.

Laat je verrassen

Dus, markeer die datum in je agenda, haal je dansschoenen uit de kast en laat je verrassen op het Festival Recruitment in de Zon 2023. Het wordt een feest voor de geest, een traktatie voor de ziel en een ervaring waar je nog lang over zult napraten. Schrijf je dus vandaag nog in en bereid je voor op een dag vol verrassingen, inspiratie en onvergetelijke momenten.

Festival

En wil je eerst nog even beter weten wat je ongeveer kunt verwachten, bekijk dan hieronder eerst nog wat foto’s van het festival van vorig jaar:

Fleur Aalbrecht (Timetohire) opende de dag nadat iedereen (letterlijk) was komen binnendruppelen.
De paraplu’s bij DUS waren niet voor niets opgehangen. Al moesten ze soms allemaal open, en soms weer allemaal dicht.
Tussen de buien door was het gelukkig wel aangenaam verpozen op het festival-terras.
Voor de ‘Braai’ brak zelfs af en toe het zonnetje door.
Ook binnen was het overigens goed toeven.
Hoeveel tulpen passen er in een aquarium?
Na een paar jaar corona was het goed om oude bekenden weer tegen het lijf te lopen. En om nieuwe vrienden te maken.
Wat waren er veel mooie gezichten te zien. De face paint designers van ColourBAM hadden er de handen vol aan.
Sebastiaan Cové verzorgde samen met zijn Timetohire-collega Frederique Thans de workshop ‘Scoor jij wel een voldoende op je employer branding?’
Minder jagen, meer verleiden. Dat was de hoofdboodschap van het verhaal dat Caroline Pols (UP in Business) vertelde.
Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp had met zijn lange gewaad wel iets weg van een sjamaan.
Wencke Ester-Lorber, commercieel directeur bij Great Place to Work, aan het werk.

Wencke Ester-Lorber is commercieel directeur bij Great Place to Work en straalde die greatness zelf ook uit, in haar presentatie over hoe je als recruiter je organisatie

Nils Vos won in 2022 de Publieksprijs bij de Bureaurecruiter van het jaar-verkiezing. In zijn bijdrage – compleet in flamingo-blouse – legde hij uit wat daar volgens hem de reden voor was.
DUS bleek – dus – een prima locatie om elkaar weer eens te ontmoeten.
Met die ontspannen sfeer die bij een festival hoort.
Met goed gezelschap is het natuurlijk sowieso goed toeven.
Ook de inwendige mens werd op zijn wenken bediend.
Lekker aan het water, biertje in de hand, met af en toe een binnenvaartschip dat voorbij voer.
En natuurlijk mocht ook de onvermijdelijke photobooth niet ontbreken.
Als de zon dan eventjes doorbrak, kwamen zelfs de tulpjes van hoofdsponsor Compagnon weer in beweging.
De smoothies werden verzorgd door HeadFirst. Of mochten we voor deze ene keer liever spreken van HeadThirst?
Het was misschien niet echt palmbomenweer. Maar hé, baat het niet, dan schaadt het ook niet om er eentje neer te zetten, toch?

En dan was er ook nog… de yoga van Shadée Braun, Bernarda Ballak en Marit Duits.

Lees ook

Dit zijn de 5 B’s waar je op moet letten in de selectie van kandidaten

De aanleiding voor dit blog is duidelijk: de arbeidsmarkt evolueert in een razend tempo. De nieuwe generaties, de Millennials en de Gen Z’ers, betreden met een geheel eigen set verwachtingen en waarden de arbeidsmarkt. Ze zoeken betekenisvol werk, flexibiliteit, hechten waarde aan een goede werk-privébalans. Daarnaast leiden technologische ontwikkelingen tot nieuwe manieren van werken en communiceren. Het is essentieel dat recruiters en HR-professionals deze veranderingen snappen en integreren in hun processen. We kunnen niet blijven stilstaan. We moeten ons aanpassen – en onze selectiemethoden heroverwegen.

Hoe kunnen we zorgen dat we de beste talenten selecteren in deze veranderende arbeidsmarkt?

Maar hoe kunnen we hiermee het best omgaan? Hoe kunnen we zorgen dat we de beste talenten aantrekken en selecteren in deze veranderende arbeidsmarkt – van het identificeren van de juiste vaardigheden en competenties tot het evalueren van de culturele fit en het gebruik van nieuwe technologieën? Laten we samen de wereld van recruitment verkennen, ontdekken en vormgeven. Hoe selecteren we het beste talent in deze nieuwe wereld? Hieronder hebben we de 5 fases beschreven waarin screening al een rol speelt voor zowel de kandidaat als de werkgever.

Fase 1: Bereiken

  • Ook: Recruitment Marketing

Het selectieproces begint eigenlijk al voordat een kandidaat daadwerkelijk solliciteert. In de fase van het bereiken is het belangrijk om potentiële kandidaten te laten kennismaken met de organisatie en je employer brand te versterken. Vraag je hierbij af: wat maakt je organisatie aantrekkelijk? Wat onderscheidt je van andere werkgevers? Door een sterk employer brand te creëren kun je talenten aantrekken die zich kunnen vinden in je waarden, cultuur en missie. Bij het selecteren in deze fase is het essentieel om te kijken of de waarden en motivaties van de kandidaten overeenkomen met de identiteit van je organisatie.

Fase 2: Boeien

  • Ook: Employer Branding

Tijdens de fase van het boeien moet je ervoor zorgen dat kandidaten enthousiast blijven over je organisatie en de functie waarvoor ze solliciteren. Dit is het moment om de potentiële kandidaten te laten zien wat je organisatie te bieden heeft en waarom zij ervoor zouden moeten kiezen om bij jou te werken. Het is belangrijk om te selecteren op de verwachtingen en behoeften van de kandidaten, en om te kijken of je organisatie in staat is om deze te vervullen. Daarnaast kun je letten op de communicatieve vaardigheden en het vermogen van de kandidaten om zich aan te passen aan veranderingen.

Fase 3: Binden

  • Ook: Recruitmentproces

In de fase van het binden vindt het daadwerkelijke recruitmentproces plaats. Dit omvat het selecteren van de kandidaten die het beste passen bij de eisen van de functie en de cultuur van je organisatie. Hierbij kun je u selecteren op zowel hard als soft skills, afhankelijk van de specifieke behoeften van zowel functie als organisatie. Nieuwe technologieën en tools, zoals geautomatiseerde screeningprocessen of A.I.-ondersteunde assessments, kunnen het selectieproces efficiënter en objectiever maken. Daarnaast dragen ze bij aan een meer divers en inclusief beleid – wat je weer aantrekkelijker maakt voor jongere generaties.

Bron: SEO

Fase 4: Behouden

  • Ook: Talent Development Management

Nadat je de juiste kandidaten hebt geselecteerd en aangenomen, begint de fase van het behouden. Investeer in de ontwikkeling van talent en zorg dat medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven. Bij het selecteren in deze fase kun je letten op het potentieel van medewerkers om te groeien, hun leergierigheid en hun aanpassingsvermogen. Door training, coaching en loopbaanontwikkeling kun je hun vaardigheden en potentieel volledig benutten.

Fase 5: Bevorderen

  • Ook: Leiderschapsstijl

Ten slotte is er de fase van het bevorderen, waarin je medewerkers stimuleert om leiderschapsrollen op zich te nemen. Hierbij is het van belang te selecteren op leiderschapskwaliteiten en het vermogen anderen te inspireren en te motiveren. Potentieel leiderschapstalent identificeren kan bijdragen aan de opbouw van een sterke en veerkrachtige organisatie.

Conclusie

Bij elke fase van de candidate journey is er geen ‘goed’ of ‘fout’ in termen van wat je moet selecteren. Het hangt af van de specifieke behoeften, waarden en doelen van je organisatie. Belangrijk is dat je een duidelijk beeld hebt van wat je zoekt in kandidaten, op het gebied van zowel hard als soft skills, en je de juiste instrumenten en technologieën gebruikt om een objectief en effectief selectieproces te waarborgen. Nu de arbeidsmarkt en generaties evolueren, is het aan jou om je selectieproces voortdurend hierop aan te passen om zo de groei en veerkracht van je organisatie te bevorderen.

Over de auteur

De juiste kandidaten selecteren wordt steeds complexer. Hoe vind je de perfecte match tussen kandidaten en organisaties? En waar moet je op letten om de beste talenten aan te trekken? Corwin in den Eng geeft zijn visie in 5 B'sCorwin in den Eng is bij Decent verantwoordelijke voor HR Consultancy en het Digital Marketing en E-commerce domein van Recruitment. Hij heeft samen met zijn compagnon Decent opgericht om digitale groei te humaniseren. In 2022 werd hij uitgeroepen tot een van de Bureaurecruiters van het Jaar.