De 6 belangrijkste takeaways voor recruiters uit de A.I.-voorspellingen van McKinsey

De economische potentie van generative A.I. is groot, zo voorspelt McKinsey in een nieuw rapport. Maar wat betekent dit voor recruitment? En hoe kunnen recruiters zich het beste voorbereiden? We pikken 6 takeaways eruit.

Werf& gastredacteur Op 21 augustus 2023
Gem. leestijd 3 min 1393x gelezen
Deel dit artikel:
De 6 belangrijkste takeaways voor recruiters uit de A.I.-voorspellingen van McKinsey

Of het nu gaat om klantenservice, marketing en verkoop, software-engineering of onderzoek en ontwikkeling; generatieve A.I. zal het werk in al deze sectoren flink doen veranderen. En snel ook, aldus een recent McKinsey Report. Maar wat houdt dit precies in voor recruiters? Waar moeten zij rekening mee houden? We pikken er 9 takeaways uit:

#1. Impact op de lonen

In tegenstelling tot eerdere automatiseringstechnologieën zal generatieve A.I. waarschijnlijk een grotere impact hebben op banen met hoge lonen. Van oudsher heeft nieuwe automatisering vooral invloed op lager geschoolde beroepen met een lager inkomen. Maar nu generatieve A.I. in staat is om complexe taken en besluitvormingsprocessen te automatiseren, zijn ook banen met hoge lonen er ineens meer vatbaar voor. Dit toenemende potentieel van A.I. in banen voor hoge lonen betekent dat wervingsmanagers de vaardigheidseisen en functieprofielen van deze functies opnieuw zullen moeten beoordelen.

#2. Andere vaardigheden gewenst

Generatieve A.I. en andere (al beschikbare) A.I.-technologieën hebben vaak de mogelijkheid om taken te automatiseren die momenteel 60 tot 70% van de tijd van werknemers in beslag nemen. Om de veranderingen bij te houden, moeten wervingsmanagers op de hoogte blijven van de veranderende vaardigheden die nodig zijn voor deze functies en hun wervingsstrategieën hierop aanpassen. Er is behoefte aan kandidaten met een mix van (technische en sociale) expertise, analytische, probleemoplossende en creatieve vaardigheden  en het vermogen om zich aan te passen aan en samen te werken met A.I.-systemen.

#3. Bijscholing en omscholing nodig

De opkomst van generatieve A.I. levert ook een nieuwe behoefte aan reskilling en upskilling op. Bijscholingsprogramma’s kunnen gericht zijn op verbetering van technische competenties met betrekking tot A.I., zoals gegevensanalyse, machinaal leren en natuurlijke taalverwerking. Omscholingsprogramma’s kunnen daarnaast helpen bij de overstap naar nieuwe functies die gebruik maken van unieke menselijke vaardigheden en een aanvulling vormen op de A.I.-mogelijkheden. Denk aan vaardigheden op gebieden als kritisch denken, creativiteit, emotionele intelligentie en het oplossen van complexe problemen.

#4. Meer samenwerking met HR en L&D

Waar recruiters zeker meer rekening mee zullen moeten houden, is meer samenwerking tussen de HR- en studie- en ontwikkelingsafdelingen. A.I. zal het aan de ene kant makkelijker maken om de opkomende vaardigheidstekorten als gevolg van de toepassing en het ontwerp van A.I. te identificeren, maar anderzijds ook helpen weloverwogen beslissingen te nemen bij het aannemen van personeel. En daar vervolgens via gerichte opleiding en ontwikkeling op in te spelen.

#5. Eindelijk weer productiviteitsgroei

Als er iets is dat onze economische groei heeft geremd de afgelopen jaren, dan is het wel het gebrek aan groei van de arbeidsproductiviteit. We zijn met z’n allen wel heel veel meer uren gaan werken, maar productiever worden we in die uren nauwelijks meer. Althans: de groei daarvan gaat véél langzamer dan in de decennia die achter ons liggen, en naderend 0.

Maar die tijden zijn voorbij, zegt McKinsey. En dat is allemaal te danken aan generatieve A.I., zoals ChatGPT. Daarmee heeft dit soort systemen de potentie de effecten van tragere economische groei, dalende geboortecijfers en een vergrijzende bevolking te verzachten, aldus de consultants. En de potentiële voordelen kunnen volgens hen ook nog eens sneller kan gebeuren dan eerder verwacht. In het McKinsey-rapport wordt geschat dat generatie A.I. jaarlijks 2,4 tot 4 biljoen euro kan bijdragen aan de wereldeconomie.

#6. Impact op samenwerking en expertise

Generatieve A.I. zal tenslotte van invloed zijn op samenwerking en de toepassing van expertise, gebieden die eerder werden beschouwd als minder vatbaar voor automatisering. Met A.I.-algoritmen die enorme hoeveelheden gegevens analyseren en inzichten genereren, kunnen besluitvormingsprocessen worden verbeterd, zodat meer geïnformeerde en datagestuurde keuzes mogelijk worden. Bovendien kan generatieve A.I. gebruikmaken van expertise door aanbevelingen te doen, inzichten te genereren en te helpen bij het oplossen van problemen, waardoor de capaciteiten van werknemers in verschillende domeinen worden vergroot.

Over de auteur

Dit verhaal is geschreven door Victoria Egba, en verscheen eerder bij ToTalent.

 

AI en recruitment

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners