Trends Event: ‘Migratie moet op de agenda (met name uit Afrika)’

Het is misschien geen populair onderwerp, en weinig politici zullen momenteel hun handen eraan willen branden. Maar willen we de arbeidsmarkt draaiende houden, willen we de krapte structureel tegengaan, dan moet ‘rationele migratie’ echt op de agenda komen, zei econoom Mathijs Bouman gisteren op het uitverkochte seminar Arbeidsmarkttrends 2023-2027, in het Van der Valk Hotel in Utrecht. ‘Laten we dat nou eens slim doen, in plaats van het op z’n beloop te laten.’

Credit

En laten we bij die migratie vooral naar Noord-Afrika kijken, was zijn oproep. Want met die landen hebben we verhoudingsgewijs veel gemeen. Met een kwinkslag naar ‘de Europese Unie van de toekomst’ liet hij een kaart zien van het Romeinse Rijk van 117, waar de nauwe verwevenheid al meteen duidelijk werd. ‘Er is ook een culturele overeenkomst. Ze hebben dezelfde tijdzone. En, laten we zeggen, door de geschiedenis zijn ze ook vrij goed in de beheersing van Europese talen.’

Nederland wil dat niet

Nederland wil het misschien niet zo erkennen, beseft Bouman. ‘Maar we moeten als Europa echt samen ervoor zorgen dat het daar evenwichtige economieën worden. Een beetje zoals de VS ook doet met Mexico. Erin investeren, mensen opleiden, et cetera.’ In Europa gebeurt dat deels al, via het Euro-Mediterranean Partnership, kortweg Euromed. ‘Maar Nederland doet daar – in tegenstelling tot Duitsland – bijvoorbeeld niet aan mee. Ik vind dat een totaal gemiste kans.’

mathijs bouman over migratie en internationalisering

‘Afrika is nog het enige gebied met een bevolkingspiramide die op een piramide lijkt, en niet op een zuil.’

In 1970 stonden er tegenover elke AOW’er in Nederland nog 6 werkenden. In 2010 was de verhouding 1 op 4, en nu al 1 op 3. Als er niets verandert wordt het binnen één generatie zelfs 2 werkenden op elke AOW’er, rekende Bouman zijn gehoor voor. ‘Zonder migratie daalt de beroepsbevolking in Nederland gewoon keihard. Met migratie ook, maar dan iets minder hard.’ En Afrika is daarbij volgens hem eigenlijk het enige continent met potentie. ‘Dat is nog het enige gebied met een bevolkingspiramide die op een piramide lijkt, en niet op een zuil.’

Geen vingertje wijzen

Ook bij andere sprekers kwam migratie terug als oplossingsrichting om veel van te verwachten. En dan met name van Afrika als continent. Maar dan moeten we ook eerlijk durven kijken naar hoe we zelf met arbeidsmigranten omgaan, stelde bijvoorbeeld Aad van der Werf. ‘Echt, met dat vingertje wijzen naar Qatar, dat hoeft niet, als je beseft hoe we het in Nederland zelf vaak doen.’

Van der Werf verwees in zijn bijdrage onder meer naar het Eindrapport verkenning bevolking 2050, dat laat zien dat we de steeds meer mensen tekort komen op de arbeidsmarkt, en dat dit in 2030 al kan leiden tot kosten van 71 miljard (!) euro. ‘We zitten echt in een perfect storm‘, zei hij. ‘We moeten grote actie ondernemen, als we straks nog zorg willen, en willen dat er straks nog een leraar voor de klas van onze kinderen staat. Dat is wel iets om van wakker te liggen, denk ik.’

‘Slecht werkgeverschap is de belangrijkste vertrekreden. En ik denk dat Nederland gewoon slecht scoort hierop.’

In tegenstelling tot Bouman gelooft hij trouwens wel dat er nog veel kansen liggen bij het zogeheten ‘onbenut arbeidspotentieel‘. ‘Als je echt specifiek gaat zoeken, zijn ze er nu echt nog wel. Maar je moet wel anders gaan kijken naar je doelgroepen. En naar je leiderschap. Slecht werkgeverschap is de belangrijkste reden om te vertrekken. En ik denk dat we in Nederland gewoon slecht scoren hierop.’ Hij pleit daarom voor sociale innovatie. Met de medewerker centraal. ‘Uit onderzoek van professor Volberda blijkt dat 30 tot 50 procent van het menselijk potentieel onderbenut is. Daar valt nog veel winst te halen.’

40 velden invullen

Iets wat ook recruitment-expert Gusta Timmermans benadrukte in haar bijdrage. De meeste organisaties zijn nog weinig volwassen in hun recruitment, constateerde ze. ‘Je ziet nog organisaties waar je als kandidaten 40 velden in een formulier moet invullen. En dan vinden ze het raar dat ze geen kandidaten krijgen.’ Terwijl het ook anders kan. Sinds kort is ze bijvoorbeeld bezig voor Schiphol, waar ze (samen met anderen) al in 3 weken 100 van de (voor maart) beoogde 850 beveiligers wist binnen te halen. Met name dankzij een laagdrempelig proces. ‘We appen alle kandidaten binnen 2 uur na binnenkomst. Ook ’s avonds en in het weekend.’

En zo lukt het dus toch nog om successen te boeken, ook in een krappe arbeidsmarkt. Maar het is wel hard werken, zegt ze. En vraagt ‘een bredere kijk dan alleen vacatures en een ATS’. Het gaat volgens haar bijvoorbeeld ook om onderwerpen als: diversiteit, preboarding, onboarding, weten welke (soft) skills je in de toekomst nodig hebt, generatiemanagement, interne mobiliteit. En om recruiters die kunnen selecteren, coachen, beïnvloeden, meten, sturen, plannen, sourcen, overtuigen en presenteren. Om maar een paar skills te noemen. En nog genoeg te doen dus voor recruitmentteams in 2023, aldus Timmermans.

Trends in sneltreinvaart

Een boodschap die ook bij Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp veelvuldig doorklonk, in de trends die hij in sneltreinvaart opsomde. Van TikTok tot de kandidaat in de driver’s seat. Van sourcing als belangrijkste wervingsstrategie, tot de kansen van platformtechnologie. Van werk-as-a-service tot het WorkID, dat vanaf 1 januari in België wordt gelanceerd. En van massale fake applicants uit India tot skills, beweegmotieven, recruitment marketing automation, en, ook belangrijk: interne mobiliteit. ‘Een onderwerp dat we in Nederland een beetje vergeten lijken te zijn.’

geert jan waasdorp over migratie en internationalisering

Maar ook bij hem kwam migratie duidelijk op de agenda, en hij noemde Afrika zelfs ‘het allergrootste talentblok ter wereld. Miljoenen mensen haal daar per jaar hun certificaten via mooc’s en hun mobiel. En via Remote.com of Deel.com ben je overal ter wereld in no-time live met je bedrijf, kun je zo aan de slag in Nigeria.’ Engels zal sowieso steeds meer standaard worden op de arbeidsmarkt, verwacht Waasdorp. ‘DNB en KvK werven al Engelstalig op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat geeft al wel een signaal, denk ik. Begin er dus nu maar mee, dan kun je er in 2025 ook profijt van hebben.’

‘2022 was het makkelijkste wervingsjaar van het hele komende decennium.’

Want dacht je dat 2022 een moeilijk jaar was om te werven? ‘Het was het makkelijkste wervingsjaar dat je het hele komende decennium zult beleven’, besloot Waasdorp. ‘Het wordt de komende jaren nog zeker 3 keer zo moeilijk. En dus heb je als recruiter ook minimaal 3 keer zoveel budget nodig. Zeg tegen de directie in je organisatie maar dat ik het gezegd heb.’

Meer over migratie?

Op 14 februari 2023 organiseert Werf&, samen met Intelligence Group en Decisio, het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland. Daar komt onder meer aan de orde wat de populairste beroepen zijn voor kenniswerkers en hoe aantrekkelijk Nederland eigenlijk is voor werkzoekenden over de grens. Meer weten? Kijk hier.

Congres Internationalisering

migratie en internationalisering

Lees ook

Fotografie: Jasper Spanjaart

6 ‘Moments that matter’ die we meenamen van de Employer Branding Summit 2022

Vergeet de employee lifecycle. Waar het om gaat zijn slechts moments that matter. Het is die oude wijsheid van Jacob Morgan die dinsdag centraal stond in Den Bosch, waar in een vol Congrescentrum 1931 de Employer Branding Summit van dit jaar plaatsvond. Meer dan 400 mensen waren erop afgekomen, om niet alleen meer over die momenten te leren, maar ook om ze zelf te kunnen beleven. Welke 6 momenten bleven daarbij het meest bij, waar ook de niet-aanwezigen hun profijt mee kunnen doen?

#1. Van beleving naar: betekenis

Ooit begon het in de marketing met ‘klantvriendelijk’. Dat werd later ‘klantgericht’, nog weer later ‘de klant centraal’, waarna het steeds meer ging om de klantbeleving. Maar ook daar zijn we nu voorbij, legde dagvoorzitter en openingsspreker Richard van Kray uit. Waar het nu steeds meer om gaat is: klantbetekenis. En dat geldt ook voor kandidaten, zegt hij. ‘Als je dadelijk in contant bent met een kandidaat, en je gaat ervan uit dat je van betekenis wil zijn voor de ander, beloof ik dat je betere vragen zult stellen’, zei hij. ‘Niet meteen in rendement denken, maar meer in loyaliteit. Dat levert op termijn meer op.’

De entree van het Bossche congrescentrum

#2. Stop de organisatiefocus

Als het gaat om moments that matter, denken nog steeds veel organisaties goed te weten zijn hoe ze die momenten voor hun medewerkers moeten invullen. Stop daarmee, riep trendwatcher Tom Haak zijn gehoor op. ‘De tijd is voorbij dat het om jouw organisatie draait. Het gaat nu om personalisatie. Ben je bereid uit te vinden wat de individuele verlangens zijn en daarover data te verzamelen? Pas dan kun je die momenten ook echt beïnvloeden. Niet: wij gaan wat vóór jullie ontwerpen. Maar: wij gaan mét jullie ontwerpen.’

‘Het is ongelooflijk hoeveel organisaties nog in staat zijn om die sollicitatiemomenten te verknallen.’

Werknemers? Die tijd is geweest, aldus de oprichter van het HR Trends Institute. ‘De gelijkwaardigheid wordt groter. Het zijn nu eerder onafhankelijke co-creators. Hou daar rekening mee.’ Bijvoorbeeld ook al in het sollicitatieproces, vulde hij daarbij aan. ‘Het is voor mij ongelooflijk hoeveel organisaties nog in staat zijn om die sollicitatiemomenten te verknallen. “U hoort nog van ons.” “We gaan proberen een afspraak te maken.” Dat dat nog steeds gebeurt… Om het nog maar niet te hebben over sollicitatiegesprekken waarbij we kandidaten het vuur aan de schenen leggen. Terwijl we weten dat dat een slecht selectie-instrument is.’

moments that matter

Waarna hij de lachers op zijn hand kreeg door de zaal een enorm aantal visuele employee journeys voor te schotelen. Meestal snelwegen, vaak zonder afslagen en maar één richting op leidend, soms zelfs eindigend in een eeuwigdurende rotonde. ‘Als je daar dus eenmaal opzit, kom je er nooit meer vanaf.’ Vaak ook bergen, of anderszins vage trappen, al dan niet met de standaard touchpoints erbij benoemd. Pijnlijk, als je ze zo allemaal achter elkaar ziet. ‘Denk dus goed na welke boodschap je daarmee afgeeft’, adviseerde Haak.

#3. Heb het niet over banen

Vliegtuigen, motoren, helikopters. Kameraadschap, opofferingsgezindheid. Een plek waar je je kunt ontwikkelen. In de dit jaar gestarte Generatie D-campagne van Defensie komt het allemaal voorbij. Maar dat je bij de krijgsmacht ook verschillende banen kunt uitoefenen? Of dat je er werkt aan vrede en veiligheid. ‘Ach, dat weten mensen toch wel’, liet hoofd Arbeidsmarktcommunicatie Paul Klaessen zich op een gegeven moment zelfs ontvallen. Waarmee hij maar wilde zeggen: het gaat in de campagne niet zozeer om het leger ‘verkopen’ als werkgever, als wel om mensen aanspreken op een mindset en gedeelde waarden.

generatie d

Een campagne die overigens klinkende resultaten kan laten zien. ‘Zo’n 84% van de Nederlanders heeft hem gezien. We scoren boven de benchmark in waardering. Het zoekvolume is 40% toegenomen. We zien ook steeds meer terugkerende bezoekers op de site. En hebben uiteindelijk ook 39% meer sollicitanten mogen verwelkomen dan vorig jaar’, zo somde hij een paar van de prestaties op.

‘De grootste valkuil zit nog steeds na de sollicitatie.’

Waarbij hij ook meteen zei te beseffen: het gaat natuurlijk niet alleen om een succesvolle campagne maken. Het gaat vooral om de momenten erná. ‘De grootste valkuil zit nog steeds na de sollicitatie’, gaf hij toe. ‘Kandidaten moeten nog altijd door heel veel hoepeltjes springen. Daarin maken we het onszelf vaak nog heel lastig. We zijn bezig om dat te veranderen. Maar dit is mensenwerk. En het duurt even voordat we hierin mensen in beweging krijgen.

#4. Ambitie is een generatiedingetje

Is het bewonderenswaardig als iemand ergens 25 jaar in dienst is? Of is het juist een gebrek aan ambitie? Het is een van die lastige vragen die generatie-expert Kim Jansen stelt in haar keynote. En het antwoord verklapt volgens haar van welke generatie je deel uitmaakt. Net zoals het antwoord op de vraag of je het netjes vindt of niet dat iemand met een gescheurde spijkerbroek op een sollicitatiegesprek verschijnt. ‘Ik zie een groeiende generatiekloof op de werkvloer. Dat maakt het volgens mij wel belangrijk om te kijken naar generaties.’

moments that matter
Kim Jansen voor de volle zaal.

Elke nieuwe generatie is een ‘vernieuwingsinjectie in de maatschappij’, stelde Jansen mooi. ‘Iedere generatie wil het anders doen dan de vorige. Maar niet elke generatie pakt ook echt de kans om de cultuur te vernieuwen.’ Zoals de pragmatische generatie, geboren tussen 1970 en 1985, en nu vaak de leidinggevenden in Nederland. Daar botst het vaak, ziet ze. ‘Zij hebben nog een profit & power-mentaliteit. Terwijl de jonge generatie zegt: we willen liever purpose & pleasure. Voor die generatie is ambitie dus iets heel anders dan voor de vorige. Ze hebben een andere kijk op zaken. Dat is belangrijk om te beseffen.’

#5. Durf te praten over kwetsbaarheid

Bij de breakouts van Rituals en LeasePlan mochten we alleen naar binnen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat we alles wat we als pers zouden schrijven vooraf zouden laten goedkeuren door de communicatieafdelingen van die bedrijven. Dat is feitelijk onwerkbaar, dus een mooie gelegenheid om juist aan te schuiven bij de andere breakoutsessie in deze ronde, van Tjeerd van den Berg, Head of Employer Brand van Mollie.

‘Het gaat er meer om het gesprek te faciliteren dan te bepalen wat er moet gebeuren.’

Alsof het zo zou moeten zijn, had hij het hierin onder meer juist over de durf om je kwetsbaar op te stellen en hoe zijn organisatie dat propageert. Dat uit zich onder meer in de zogeheten Vulnerabili-Tea-serie: ‘Momenten waarop je gaat praten over wanneer je vulnerable bent. Hetzij via een workshop, een blog of een Instagram takeover.’ Belangrijk, zegt hij: je moet het als organisatie niet te veel willen sturen. ‘Het gaat er meer om het gesprek te faciliteren dan te bepalen wat er moet gebeuren.’ (Eat that, Rituals en LeasePlan!)

moments that matter
Overzicht van de Congreshal.

#6. Wat is de job to be done?

De meeste bedrijven hebben geen idee wat voor mensen ze in huis hebben, vertelde Moniek Tiel Groenestege, Head of People bij Business Models Inc, vervolgens na de pauze. En dan gaat het haar niet om man/vrouw, leeftijd of afkomst. ‘Niet die vinkjes dus, maar echt kijken: waar zit hun motivatie, waar zijn ze elke dag mee bezig, wat is hun droom?’ Haar oplossing: zet jezelf eens in de schoenen van het talent om hun job to be done te leren begrijpen, vrij naar het werk van Clayton Christensen.

Volgens haar moet elke organisatie zich niet alleen afvragen hoe zij waarde creëert voor de klant, maar ook voor het talent dat ze binnen heeft. ‘Talenten niet vóór je laten werken, maar mét jou’, zei ze in navolging van Tom Haak eerder die ochtend. En dan gaat het dus niet over het salaris dat je biedt, het fietsplan of het aantal vakantiedagen. ‘Het gaat erom: wat is de job to be done van ons talent? Daar moet je achter zien te komen.’ En, zo waarschuwde ze meteen: don’t be vanilla.  Oftewel: vanille vindt iedereen lekker. ‘Dus daarmee spring je er niet uit. Zoek liever iets meer onderscheidends.’

Waarna ook in Den Bosch de wedstrijd van Oranje tegen Qatar op groot scherm kon losbarsten. Een wedstrijd die uiteindelijk winnend bleek te worden afgesloten, dankzij 2 moments that matter, van Gakpo en De Jong.

Lees ook

Loeren bij Lingewaard: hoe een gemeente 750 mensen bereikte door de deuren open te zetten

Denk je dat weinigen geïnteresseerd zijn in wat ambtenaren zoal de hele dag op het raadhuis doen? Think again. De open dag die de gemeente Lingewaard zaterdag organiseerde (onder de noemer ‘Loeren bij Lingewaard‘) trok namelijk maar liefst 750 bezoekers. Die zo meteen met een aantal mogelijke vooroordelen konden afrekenen. Ambtenaren lui? Werken bij een gemeente suf? 9-tot-5-mentaliteit? De praktijk is echt wel even anders, zo werd hen duidelijk.

Werken bij een gemeente suf? De praktijk is anders, zo werd duidelijk.

Een ‘verrassend groot succes’, kopte De Gelderlander al. En ook gemeentesecretaris Igor van der Valk is er maar wat trots op. ‘Een hele geslaagde dag waar #ikbenambtenaar met trots werd uitgedragen’, zegt hij. Bezoekers kregen dan ook een vol programma voorgeschoteld. Zo kwam Aaltje Vincent vertellen hoe je kon solliciteren naar werkgeluk, leerde John Bijl de aanwezigen hoe het werken bij een gemeente net wat anders in elkaar zit dan een gemiddeld bedrijf, en ging programmamaker Tim Hofman het gesprek aan met medewerkers van Lingewaard over hoe het is om ambtenaar te zijn.

Volle bak bij het interview van Tim Hofman.

Idee in een opwelling

‘We wisten dat het een mooie dag ging worden door alle hulp die we hebben gekregen van onze collega’s’, aldus Natasja Giesendorf en Maud van Oossanen, projectleiders van Loeren bij Lingewaard. ‘Maar dat er zóveel belangstelling voor zou zijn van zowel jong als oud hadden we niet durven hopen. Het was een hele beleving – en dat was wat wij wilden creëren. Van wat wij nu terughoren zijn wij daarin geslaagd. Het gevoel van een ‘Open Huis’ was er zeker.’

‘Dat er zóveel belangstelling voor zou zijn van zowel jong als oud hadden we niet durven hopen.’

Het idee van ‘Loeren bij Lingewaard’ ontstond in een opwelling, vertelt Van der Valk erover in Trouw. ‘Maar wel met een dieperliggende gedachte erachter. Personeel vinden is op dit moment voor iedereen lastig, maar voor de overheid al helemaal. We moeten tegen heel wat vooroordelen opboksen en zoiets als de toeslagenaffaire helpt niet om ons imago te verbeteren. Maar we zijn tegelijkertijd trots op ons werk.’ Dat is mooi om te zien, voegt hij daags daarna nog toe. ‘Betrokken medewerkers zijn tenslotte de beste ambassadeurs voor de organisatie.’

Sollicitatie-expert Aaltje Vincent vertelde over hoe je kunt solliciteren naar werkgeluk.

45% meer vacatures

En dat mag dus gezien worden. Vandaar de open dag in het gemeentehuis in Bemmel, die hopelijk de belangstelling voor werken bij de gemeente verder aanwakkert. In het afgelopen kwartaal telden de gemeenten namelijk bijna 8.700 openstaande vacatures, zo blijkt uit de Vacaturemonitor van het A&O-fonds gemeenten. Dat is een stijging van zo’n 4% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar en liefst 45% hoger dan vóór de coronacrisis. En van die vacatures is 1 op de 5 moeilijk in te vullen.

De open dag wakkert hopelijk de belangstelling voor werken bij de gemeente verder aan.

Dit soort open dagen helpt dan goed om meer mensen te interesseren, zo is de stellige overtuiging van onder meer het A&O-fonds, dat dan ook aankondigt in 2023 meer van dit soort dagen bij gemeenten te willen ondersteunen, ook om nieuwe ambtenaren te werven. Al zal waarschijnlijk niet elke gemeente Tim Hofman hiervoor weten te strikken…

Lees ook

Zo leuk was het Recruitment Leaders Event over Total Talent Acquisition

Het was op 16 november 2022 voor de allereerste keer dat Hoofddorp de locatie was voor het Recruitment Leaders Network, het onregelmatig bijeen komende – invitation only – netwerk van Nederlandse recruitmentmanagers. Maar wat een mooie eventlocatie kregen ze er voorgeschoteld, te gast bij het nieuwe hoofdkantoor van HeadFirst! Wat kregen ze er echter voorgeschoteld qua inhoudelijke content? Een kleine impressie.

Dagvoorzitter Marieke Wehner trapte de middag af met aanvankelijk wat bibbers, maar gooide al snel de schroom van zich af. Zeker toen ze het over haar laarzen mocht hebben.

HeadFirst-CEO Marion van Happen heette iedereen vervolgens welkom in de mooie ronde zaal, en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om iedereen te vertellen over de 16.000 mensen die het bedrijf door heel Nederland heeft werken, en de 2,2 miljard omzet die dat dit jaar oplevert.

Steven Ehrlich (Radancy) liet vervolgens in een vlotte presentatie zien hoe je moet opvallen tussen een zee aan vacatures: met goede verhalen.

Waarna Helen Bostock, Head of Talent bij de Luxemburgse financiële dienstverlener Alter Domus, het podium betrad, met een duidelijke case vertelde hoe je dat in de praktijk kunt doen, dat anders benaderen van de kandidaat.

De laatste Engelstalige spreker van de dag was Danny Hodgson, die zijn publiek meenam in de voorspellende gaven van zijn product: Foresight. De truc: hiring managers frequent vragen naar hun behoeftes, zodat je die steeds beter én steeds tijdiger kunt leren inschatten.

De jeugd van tegenwoordig

Na de pauze gingen we in het Nederlands verder, waar de 23-jarige Emma Agricola de geheimen van ‘de jeugd van tegenwoordig’ ontleedde. Want het is als HR-manager van vandaag misschien continu koorddansen om met ze om te gaan, praat gewoon met ze, en het blijkt dat het gewoon mensen zijn, zo was haar boodschap.

Waarna Geert-Jan Waasdorp de vloer nam om in sneltreinvaart 10 ‘controversiële stellingen’ erdoorheen te jassen. Van OnlyFans tot TikTok: alle trends en ontwikkelingen in recruitment – en ver daarbuiten – kwamen weer voorbij.

Aan Anke Reusken om vervolgens het waarschijnlijke hoogtepunt van de middag te verzorgen: een uitgebreid inkijkje in de recruitmentkeuken van A.S. Watson. Met onder meer innovatieve ideeën als samen kunnen solliciteren met je beste maatje, én een verhuisservice: als je van Eindhoven naar Groningen voor je studie verhuist, dan kun je daar zó weer bij Kruidvat aan de slag.

De uitsmijter van de dag was Jeroen Tijink van Techsharks, die het onder meer had over ‘de man op de maan’ die elk bedrijf zou moeten willen hebben.

Jack van Emden (gemeente Rotterdam) vertelde na afloop aan twee Inges wat hij er zoal van vond.

Het HeadFirst-pand van de buitenkant, met de duidelijke ronde, rode zaal waarbinnen het evenement zich afspeelde.

De setting met tafels zorgde voor geanimeerde gesprekken.

En ook hier was weer volop gelegenheid voor van die mooie foto’s, waarvan je later als je thuiskomt wel eens denkt: oja, wat was dat ook alweer?

Een rond scherm geeft eigenlijk altijd wat te kijken.

Geboeid publiek, zoals hier links Roeland van Laer, auteur van Het einde van HRM.

Ook bij de borrel bleef de sfeer er nog lang behoorlijk goed in zitten. Want zo zie je maar weer: ook in Hoofddorp kan het best gezellig zijn.

Lees ook

Foto’s: Jasper Spanjaart

Deze 3 voorbeelden laten goed zien wat je kunt hebben aan (interne) loopbaanbegeleiding

Interne mobiliteit is vaak een ondergeschoven kindje in de recruitment-praktijk van alledag. Maar er liggen ook veel mogelijkheden, zo blijkt. Niet alleen om vacatures vervuld te krijgen, maar ook om iets wat misschien nog wel belangrijker is: mensen te helpen. Bij de LoopbaanPro Awards, die 15 december worden uitgereikt, proberen ze juist daar naar te kijken. Er zijn in totaal 9 finalisten, verspreid over 3 categorieën: 3 coaches, 3 loopbaanteams, en 3 bijzondere cases.

Welke bijzondere praktijkvoorbeelden maken kans op de hoofdprijs?

Voor die cases is niet alleen het voorbeeld van de vakjury (onder leiding van voormalig Noloc-voorzitter Ester Leibbrand) belangrijk, maar mag ook het publiek meestemmen. Welke bijzondere praktijkvoorbeelden maken daarbij kans op de hoofdprijs? En wat kun je er als recruiter van opsteken? Een nader kijkje in 3 heel uiteenlopende projecten, in natuurlijk volstrekt willekeurige volgorde.

#A. PostNL: Go For IT

Mooi initiatief van PostNL, dat momenteel volop in een digitale transformatie zit. Het omscholingsprogramma Go For IT werd gelanceerd om het grote aantal IT-vacatures in te vullen. Go For IT kreeg de finaleplaats van de jury onder andere vanwege de interne aard van het traject. Het zorgt ervoor dat mensen die op andere afdelingen binnen het bedrijf niet helemaal op hun plek zitten, van postbezorgers en postvoorbereiders tot accountmanagers, nu in een nieuw veld hun geluk kunnen beproeven.

postnl loopbaancase van het jaar nominatie

In het opleidingsprogramma worden zij (in samenwerking met opleidingspartner Computrain) opgeleid voor functies als Test Analist, Solution Consultant of Data Engineer. Zo worden medewerkers voorbereid op een digitale toekomst. En hierdoor kan PostNL ook intern het groeiend aantal IT-functies dat ontstaat door de versnelde digitalisering invullen. De betreffende medewerkers krijgen een opleiding van 2 maanden, waarna ze al aan de slag kunnen in hun nieuwe functie.

‘Leuk om te zien hoeveel PostNL-medewerkers interesse toonden en al in bezit zijn van digitaal DNA.’

De zoektocht begon 2 jaar geleden met een webinar voor de geïnteresseerden, waar uiteindelijk 300 mensen op afkwamen. ‘De komende jaren gaan we veel meer software zelf bouwen en kunnen we in en extern veel nieuwe IT-functies aanbieden’, aldus toenmalig HR-directeur Bob van Ierland. ‘Leuk om te zien hoeveel PostNL-medewerkers interesse toonden en al in bezit zijn van een “digitaal DNA” omdat ze in hun vrije tijd programmeerden of een onuitgesproken wens hadden om in de IT aan de slag te gaan. Nu kunnen zij nog meer met die skills doen.’

#B. Jumbo: Leuk om te leren!

Hé, daar hebben we Jumbo weer. Ze mogen de laatste tijd niet altijd even positief in het nieuws zijn, hun HR-beleid blijkt nog steeds wel positief onderscheidend. Op Werf& Live won de supermarktketen bijvoorbeeld zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs bij de Werf& Awards voor hun wervingscampagne gericht op eindexamenkandidaten, en ook nu zijn ze weer van de partij. Dit keer met het initiatief Leuk om te leren, een project om de maar liefst 100.000 medewerkers van het bedrijf aan het opleiden te krijgen .

Iedere Jumbo-medewerker kan op de bijbehorende website ontdekken welke interne vervolgstappen het best bij hem of haar passen, via een handig keuzemenu. Of je nu in het Nederlands zoekt, of in het Engels. En of je nu in de winkel werkt, in de supply chain of op het Veghelse hoofdkantoor. Je kunt je ontwikkelen in je functie, de volgende stap maken of een (mbo- of hbo-)opleiding of training volgen.

Via een WhatsAppje kun je een collega contacten die je in een bepaalde opleiding al is voorgegaan.

‘Wij zien jou als ondernemer van jouw talent en daarmee zit je bij Jumbo dus aan het stuur van je eigen ontwikkeling’, stelt het bedrijf, dat met de site garandeert dat je ‘binnen 5 keer klikken’ uitkomt bij alle opleidings- en trainingsmogelijkheden die de Jumbo Academy (foto boven) te bieden heeft. En dat niet alleen: je vindt er meteen ook alle informatie per module én kunt je meteen inschrijven via het talentprogramma Hello Talent! Bovendien kun je er ervaringsvideo’s van collega’s bekijken, of via een simpel whatsappje contact opnemen met een collega die je in een bepaalde opleiding al is voorgegaan.

#C. Spring Consulting: Na de storm

En dan komen we bij de derde genomineerde case. En dat is weer een heel andere dan de voorgaande twee. Het gaat hier namelijk om het loopbaanbegeleidingsprogramma dat Armanda van Bree van Spring Consulting ontwikkelde – in samenwerking met inloophuis de Eik Eindhoven – en dat zich volledig richt op vrouwen vanaf 25 jaar die na een traumatische ervaring (zoals kanker) de regie over hun eigen leven willen terugpakken.

Dit initiatief biedt die doelgroep de mogelijkheid om gestructureerd en onder begeleiding met hun loopbaan aan de slag te gaan. Door hun ziekte zijn ze immers een ander mens geworden, en zijn ook al hun prioriteiten in werk veranderd. Vandaar ook de naam: ‘Na de storm‘. Dit programma biedt de deelnemende vrouwen de mogelijkheid om op een positieve manier, gestructureerd en onder begeleiding, aan de slag te gaan met vragen als: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Daarnaast is er veel aandacht voor vitaliteit, zingeving, je (sociale) omgeving.

Het programma ontstond op een zonnige avond op een terras in Utrecht.

Het programma ontstond op een zonnige avond in Utrecht, toen Armanda eens op het terras zat met haar van kanker herstelde vriendin Sandra. De laatste vertelde daar het contact met andere lotgenoten te missen, net als tools om weer op de rit te komen, en inspireerde zo gecertificeerd loopbaancoach Van Bree om ‘Na de storm’ te ontwikkelen. ‘Op deze manier wil ik een bijdrage leveren aan meer vitaliteit en werkplezier voor vrouwen met en na kanker.’

Meestemmen voor Case van het jaar?

Voor de Case van het jaar Award worden dit jaar zowel een juryprijs als een publieksprijs uitgereikt. Dit betekent dat jij dus kunt meebepalen welke case er met de publieksprijs naar huis gaat. Met onderstaande knop kun je stemmen op jouw favoriete case. Hier kun je ook meer lezen over de genomineerde cases.

Uitreiking gratis online bijwonen?

De LoopbaanPro Awards worden uitgereikt tijdens het LoopbaanPro Live event op 15 december. Tijdens dit event staat het thema arbeidsmarktkrapte centraal. Wil jij dit digitale event gratis online bijwonen? Laat dan nu je emailadres achter via de inschrijflink.

Schrijf je nu in!

 

Waarom Heroyam de meest talentvolle Starter van het Jaar 2022 is

Ook dit jaar werd de verkiezing – die bedoeld is om starters in de flexbranche een vliegende start te geven – afgesloten met een spannende finale voor de top 10 finalisten. Zij pakten het podium en hielden pitches om de jury te overtuigen van waarom zíj de ‘Award Starter van het Jaar 2022’ verdienden in de Oranjerie Hydepark te Doorn.

Perspectief bieden in bijzondere tijden. Actueel, maatschappelijk betrokken, enorm groot draagvlak, kennis van zaken.

Uiteindelijk was de hoofdprijs voor Hans Drijver en Bart Dikkeschei, oprichters van Heroyam. Zij hebben laten zien het meest veelbelovende startende talent in de flexbranche te zijn en gaan naar huis met de winst. Naast een mooie score in de voorrondes hebben Drijver en Dikkeschei bovendien een sterke pitch gehouden in de finale. De winnaars blonken volgens de jury uit in een aantal aspecten.

The winner takes it all

Perspectief bieden in bijzondere tijden. Actueel, maatschappelijk betrokken, enorm groot draagvlak, kennis van zaken. Zij staan middenin de samenleving en de actualiteit. Als ‘Meest talentvolle Starter van het jaar 2022′ winnen zij een prijzenpakket bestaande uit kennistrainingen, een toolbox met alle benodigde juridische documenten, uitzendscan, een online mediabudget en vier adviesgesprekken van één uur verdeeld over één uur management, één uur marketing, één uur financiën en één uur juridische vragen.

De verkiezing werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd.

Heroyam
Hans Drijver, mede-oprichter Heroyam

De verkiezing, die dit jaar voor de tweede keer werd georganiseerd, zette de schijnwerpers op 10 echte toptalenten in de flexbranche. Naast Heroyam bestond de top drie uit EXTRA – vertegenwoordigd door Max Claushuis, Oprichter – die de tweede plaats veroverde, en NuZorg Uitzenden en Detacheren – vertegenwoordigd door Youssra Ghribi, Directrice –  die als derde eindigde.

De voorrondes: innovatie en originaliteit een must

Om gekwalificeerd te worden voor de finale hebben deelnemers aangetoond te beschikken over gedegen kennis van de flexmarkt en relevante wet- en regelgeving middels een pittige test. Hun websites zijn vervolgens beoordeeld op positionering, onderscheidend vermogen, informatievoorziening, gebruiksvriendelijkheid en compliance aan wet- en regelgeving om vast te stellen of zij zowel opdrachtgevers als kandidaten goed kunnen bedienen met een professionele en aansprekende website.

Weten zij de doelgroep bovendien op de juiste manier te bereiken door de inzet van (meerdere) sociale media kanalen? Zijn zij digitaal klaar voor de toekomst en laten zij technologische mogelijkheden hen hierbij helpen?

‘Onderzoek wat klant en kandidaat drijft.’

Annabelle Hagoort, Acture (vakjury): ‘Mijn tip voor starters is: onderzoek wat klant en kandidaat drijft, maak keuzes op basis van dat waar je voor wilt staan/gaan, laat technologische mogelijkheden je helpen te onderscheiden en te versnellen en bovenal, maak als mens/team het verschil!’

De 10 deelnemers die een plekje in de finale wisten te bemachtigen kregen de kans om de vakjury te overtuigen van hun talent in een interview waarin zij beoordeeld werden op hun visie, ondernemerschap, goed werkgeverschap en onderscheiden vermogen. Wat doen zij anders dan anderen, blinken zij uit als specialist, laten zij groei zien, durven zij keuzes te maken en hoe vinden en binden zij kandidaten en opdrachtgevers? Innovatie en originaliteit zijn hierbij een must.

Waarom Starter van het Jaar?

De flexbranche is cruciaal voor de Nederlandse economie en arbeidsmarkt. Ons land heeft tienduizenden uitzendbureaus, payrollondernemingen en detacheringsbedrijven. Jaarlijks helpen deze ondernemingen honderdduizenden uitzendkrachten, payrollkrachten en gedetacheerden aan het werk. De behoefte aan een flexibele schil van arbeid neemt nog altijd toe. Flexorganisaties voorzien in deze groeiende behoefte en elk jaar zien wij in deze branche vele starters.

Bart Heroyam
Bart Dikkeschei, mede-oprichter Heroyam

Uiteindelijk heeft de flexbranche er belang bij dat iedere flexorganisatie een vliegende start krijgt.

Om deze startende ondernemingen de waardering te geven die ze verdienen en de ondersteuning te bieden in de zoektocht naar professionalisering, organiseren Anderz for Flex, Artra, Bureau Cicero en VRF Advocaten gezamenlijk de verkiezing ‘Starter van het Jaar’. Uiteindelijk heeft de flexbranche er belang bij dat iedere flexorganisatie een vliegende start krijgt. Niet alleen op het gebied van sales, maar ook als het gaat om talentontwikkeling en een juridisch goed fundament.

De vakjury

De vakjury bestaat uit experts uit het vakgebied gespecialiseerd in de flexbranche, te weten Annabelle Hagoort van Acture en Jeroen Wijninga van RecruitNow en uit de winnaar van de eerste editie van ‘Starter van het Jaar 2021’ Pieter Engels van Delistaff. Het prijzenpakket is ter beschikking gesteld door de organisatie van ‘Starter van het Jaar’: Anderz, Artra, VRF Advocaten en Bureau Cicero.

‘Blijf daarnaast kritisch kijken naar je eigen organisatie en processen.’

Pieter Engels, Delistaff (vakjury en winnaar 2021): ‘Wat mij geholpen heeft is echt focus. Dat is key. Blijf daarnaast kritisch kijken naar je eigen organisatie en processen. Dus blijf jezelf verbeteren en innoveer! Tot slot zou ik iedereen aanraden om te starten met een compagnon zodat je elkaar kunt steunen en samen beslissingen kunt nemen.’

Lees ook

Waar jobboards en uitzendbureaus elkaar nog beter kunnen vinden

Een congres met uitzicht op gevechtsvliegtuigen, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt. Toch was dat precies wat dinsdag gebeurde, aangezien RecruitNow het Nationaal Militair Museum in Soest had weten te strikken voor hun eerste Big Event in de geschiedenis. Een toepasselijke locatie, aldus dagvoorzitter Wim Davidse, omdat het museum ook symbool staat voor de Nederlandse inventiviteit – en juist daarover ging het deze middag.

big event recruitnow

De organisatoren hadden daarvoor een hele reeks aan sprekers uitgenodigd, van zowel jobboards als uitzendbureaus. Want met name op die laatste groep komt de laatste tijd heel wat af, zo trapte Sjuk Akkerman de middag af. Van digitale transformatie tot de extreem krappe arbeidsmarkt, en van concurrentie van online platformen tot flexwerk dat door regelgeving steeds minder flexibel wordt, het zet de toekomst van de uitzendbranche volgens de ING-sector banker behoorlijk onder druk.

3 grote kansen

‘Door al deze ontwikkelingen ontstaat behoefte aan strategische heroriëntatie’, aldus Akkerman. De ING’er noemde daarbij een drietal grote kansen voor de branche. De eerste is: detachering. Oftewel: meer werken met vaste contracten. ‘Het aantal uitzendkrachten met een vast contract is in 10 jaar verdubbeld. Maar met zo’n 4% is het nog altijd laag. Daar ligt dus een kans.’ Ook in opleiden en loopbaanbegeleiding schuilen volgens hem nog mogelijkheden voor flexbureaus. Net als in ‘strategisch personeelsadvies’. ‘Alle werkgevers kampen met deze uitdagingen en de wet- en regelgeving die op ze afkomt. Daar kunnen bureaus op inspelen.’

‘De bureaus die concurreren op arbeidsvoorwaarden zullen het in 2023 moeilijk krijgen.’

Meer detacheren, meer opleiden en meer strategisch begeleiden dus. ‘Ik denk dat werving- en selectiebureaus en specialisten in 2023 de meeste groei zullen kennen. En de bureaus die concurreren op arbeidsvoorwaarden het moeilijk zullen krijgen. Maar in de combinatie van opleidingsbedrijf en bemiddelingsbedrijf, daar zien we een goede toekomst. Of als je als bureau gaat samenwerken met een opleidingsinstituut.’ En laat je daarbij vooral niet tegenhouden door nieuws over een eventueel naderende recessie, voegde hij ook nog toe. ‘Want de krapte is er, en blijft ook nog.’

Cost-per-apply-start

Iets wat bevestigd werd door de vertegenwoordigers van jobboards als Jobrapido, Monsterboard, Talent.com, Werkzoeken.nl en Joblift, die daarna het woord kregen in een rondetafelgesprek. Ze vertelden over nieuwe businessmodellen als cost-per-applicant en cost-per-apply-start, en gingen in op de vergaande digitalisering van de wervingskant van recruitment.

Want aan de wervingskant ligt vooral hun rol, zo benadrukte bijvoorbeeld Martijn Tomassen, Director Europe van Monsterboard. ‘Waar wij van zijn is: een optimaal digitaal sollicitatieproces tot aan de gekwalificeerde sollicitatie aan toe. Wij zijn het middel waar mensen zich oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat moeten wij zo efficiënt mogelijk doen, en leren van de e-commerce. Maar ik denk dat de toegevoegde waarde van de applicant naar de hire bij de bureaus ligt. Jullie als bureaus zijn van de touch-kant.

‘Weten dat de kandidaat net ruzie heeft gehad met zijn vrouw, dat bepaalt uiteindelijk het verschil tussen wel en niet plaatsen.’

En dus is cost-per-hire ook niet de toekomst waar jobboards zich op zullen laten afrekenen, denkt hij. ‘Want ik denk dat die toekomst van de hire bij jullie ligt.’ Oftewel: impressies, clickouts, jobviews, cost-per-qualified applicants, het zijn allemaal heel boeiende metrics en processen. Daarmee kun je steeds beter weten wie je waar kunt vinden en tegen welke prijs. ‘Maar weten dat de kandidaat ruzie heeft gehad met zijn vrouw, dat bepaalt uiteindelijk het verschil tussen plaatsen en niet-plaatsen. En dat is nooit te vangen in technologie.’

Het goud in de industrie

Hoe de bureaus dat moeten doen, die high touch bewaren, terwijl ze toch tegelijk high tech worden? ‘Ze moeten de database leren benutten’, aldus Tomassen. ‘Het optimaliseren van de funnel van applicant tot hire. Dat is waar digitalisering op neerkomt. Ga je focussen op het gebruiken van al je sollicitanten. En laat de digitale tools daarbij voor je werken.’

‘Hoe vaak ik geen vacatures zie die leiden tot dode links. Gewoon weggegooid geld.’

Want kandidaten, die zijn nu het ‘goud in de industrie’, zoals Joblift-founder Lukas Erlebach het uitdrukt. Daarom schuiven de jobboards wel een beetje op in hun aanbod, zo maakten ze duidelijk. Bijvoorbeeld door klanten ook te gaan adviseren op het schrijven van vacatureteksten. ‘Iets waarmee je ervoor kunt zorgen dat je gewoon twee keer zoveel conversie kan draaien’, aldus Bram van de Bunt, eigenaar van Werkzoeken.nl, ICTerGezocht.nl, en Technicus.nl. ‘Hoe vaak ik ook geen vacatures zie die leiden tot dode links. Gewoon weggegooid geld.’

En waar jobboards de bureaus ook mee kunnen helpen: het inzichtelijk maken van de hele candidate journey. En daar vervolgens acties aan koppelen. Zodat je bijvoorbeeld niet alleen weet via welk kanaal een kandidaat is binnengekomen, maar ook wie de assist heeft gegeven. Oftewel: niet alleen kijken naar de laatste bron, maar ook naar de bronnen die de kandidaat ervóór heeft bezocht. Zo maakt technologie de uitkomsten van je geïnvesteerde euro’s al met al steeds meer voorspelbaar, voegt Jobrapido-CEO Rob Brouwer nog eens toe. ‘En je hoeft helemaal niet meer na te denken over welke kanalen je wilt inzetten.’

Conducteurstekort

Dat klinkt allemaal mooi, maar helpt het ook de arbeidsmarkt daadwerkelijk vooruit? Of, zoals iemand in de zaal vraagt: kan de NS hier zijn conducteurstekort mee oplossen? Dan wordt het ineens een stuk stiller bij de jobboards. ‘We kunnen geen talent creëren’, zegt bijvoorbeeld Lukas Erlebach. ‘Wat we alleen wel kunnen doen is matchen, en dat in een score weergeven.’ Iets waar Martijn Tomassen het mee eens is. ‘Het vraagstuk van de NS is denk ik groter dan alleen het leveren van een dozijn kandidaten.’

‘Het vraagstuk van de NS is denk ik groter dan alleen het leveren van een dozijn kandidaten.’

Want waarin de leveranciers van de jobboards het roerend met elkaar eens zijn is: je kunt wel kandidaten vinden. Maar als je vervolgens ‘een shitty recruitmentproces’ hebt, dan schiet het nog niet op. ‘Ik denk dat daar de sleutel ligt’, aldus Tomassen.

Een uitnodiging die de uitzendbureaus, die na de pauze het podium betraden, natuurlijk niet konden laten liggen. Luba-CEO Johan Doornenbal legde daarbij direct de link met de locatie. ‘Ik zie hier een straaljager. En volgens mij gaat het daarom: snelheid. Supersnel reageren. Er gaan nog steeds goede kandidaten verloren omdat we als bureaus niet snel genoeg reageren. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet.’

Voorste en achterste stukje

Melisa Bel, directeur Marketing & IT bij NoBrothers Personeelsdiensten, sluit zich daarbij aan. ‘We wijzen graag naar de jobboards, zo van: wij krijgen van jullie geen kandidaten. Maar het voorste en het achterste stukje, dat ligt bij ons als bureaus. Dat is onze verantwoordelijkheid. En dat betekent dat we wel de juiste input moeten geven aan de jobboards, anders wordt het voor hen ook wel heel moeilijk om de juiste kandidaten te vinden.’

‘Het schrijven van goede vacatureteksten vergt wel vaardigheden waarover niet iedere recruiter beschikt.’

Iets waar ook Marjolein van de Veerdonk, algemeen directeur van WerkTalent, zich in zegt te herkennen. ‘Maar het schrijven van goede vacatureteksten, dat vergt wel een aantal vaardigheden waarover niet iedere recruiter beschikt. Je moet de vertaalslag kunnen maken: wat zoekt die organisatie nou echt? Dat is best een uitdaging. Gelukkig hebben wij iets meer dan 100 medewerkers, en centraal een aantal mensen die dit kunstje goed beheersen.’

Systeem ingebouwd

Bij Randstad is vacatureteksten schrijven zelfs grotendeels in het systeem ingebouwd, vertelt Aron Rikels (Randstad en Tempo-Team). ‘Dat systeem laat met een score automatisch zien hoe goed een bepaalde tekst is. Dat helpt die recruiter om goede vacature te schrijven.’ Opnieuw een staaltje high tech gecombineerd met high touch dus. ‘Waarbij we echt kijken naar de behoeftes van de kandidaten die we willen werven.’

‘We hebben een systeem dat met een score automatisch laat zien hoe goed een bepaalde tekst is.’

Daarbij is ook weer makkelijk de link te leggen met de jobboards die voor hen die kandidaten moeten zien aan te spreken. Maar ook met Cockpit, het alles-in-een-systeem van RecruitNow, met name gericht op staffingbureaus. ‘Voorheen werkten wij met diverse systemen voor recruitment en plaatsing’, vertelt Van de Veerdonk. ‘Met Cockpit hebben we nu alles geïntegreerd, van het live zetten van vacatures tot het matchingssysteem met kandidaten. Met ook WhatsApp daarin geïntegreerd. En alle communicatie AVG-proof vastgelegd. Daardoor hebben we veel meer grip op onze investeringen gekregen.’

Jomanda

In het verleden voelde ze zich nog wel eens ‘een Jomanda’, zegt ze. ‘Je gooide geld in een glazen pot en daar kwamen dan kandidaten uit. Maar je had eigenlijk geen idee wat er precies gebeurde. Nu hebben we veel beter inzicht op wat we aan jobboards uitgeven, en ook op de assist, waar we het eerder over hadden, tot uiteindelijk de plaatsing. Die data worden steeds belangrijker, en ook steeds waardevoller.’

‘We geloven dat we nu in een fase in de markt zitten dat als je de kandidaten hebt, de klanten vanzelf komen.’

Maar dan blijkt er bij de aanwezige bureaus nog wel een grote stap te maken. En dan vooral op het gebied van de kandidaten die eenmaal in de database zitten. Want ze zitten wel vol goede voornemens, maar geven eigenlijk allemaal toe dat ze met die kandidaten nog te weinig doen. ‘Als je 5 kandidaten voor één vacature hebt, willen we meer over units heen gaan kijken waar we de afgewezen mensen misschien kunnen plaatsen, aldus Rikels. ‘We geloven dat we nu in een fase in de markt zitten dat als je de kandidaten hebt, de klanten vanzelf komen.’

Eigen eiland

Het matchen van afgewezen kandidaten met andere functies is zelfs één van de redenen waarom Bel voor Cockpit heeft gekozen, zegt ze. ‘Ik hoop hier volgend jaar weer te zitten en dan te kunnen zeggen dat het is gelukt. Maar heel eerlijk gezegd moet er daarvoor in de organisatie ook nog wel wat veranderen. Je merkt toch dat mensen vaak ook voor hun eigen eiland werken.’

‘Je merkt toch dat mensen vaak vooral voor hun eigen eiland werken.’

Ook Van de Veerdonk geeft toe: ‘Hier kunnen we heel eerlijk gezegd nog wel stappen in maken.’ Automatisering kan daarbij helpen, zegt ze. ‘Het matchen van vraag en aanbod door een goede database die jou op ideeën brengt.’ Maar ook daarbij zijn er nog wel inhoudelijke uitdagingen, erkent ze. ‘We hebben bijvoorbeeld heel goede commerciële mensen in dienst. Maar laten we zeggen: die hebben niet altijd de neiging dingen goed te registreren in een systeem.’ Hoe het volgens haar zou moeten: ‘Een kandidaat komt binnen, en dat wij dan zeggen: ik ga voor jou zorgen voor een baan. Maar zo is het nog niet, hoor.’

En juist daar komt de samenwerking met jobboards weer om de hoek kijken, benadrukt Rob Brouwer. ‘Cv-databases zijn vaak heel statisch. Het is moeilijk om daar goede, actuele informatie over kandidaten uit te halen. Wij als jobboards zijn data-experts die vaak veel meer weten van die kandidaten, we maken profielen op basis van hun klikgedrag. Wij kunnen de bureaus daarmee helpen met het heractiveren van kandidaten.’

‘We moeten echt verder gaan kijken dan dat standaard cv in de database.’

Het kan mogelijk een oplossing zijn voor de huidige krapte, besluit Van de Veerdonk. ‘We moeten echt verder gaan kijken dan dat standaard cv in de database. Het is bizar dat we in Nederland nog steeds zoveel mensen langs de kant hebben staan. Hoe bereiken we die? En hoe kunnen we die verder matchen? Daarvoor zullen we echt anders moeten gaan matchen. Misschien moeten we wel kijken naar wat iemand in zijn jeugd heeft gedaan. Echt begrijpen wat hem of haar drijft. Anders zullen we nooit een antwoord hebben op de huidige krapte.’

Lees ook

 

 

KPMG wint prijs voor beste onboarding van Nederland

Opnieuw een driedubbeldrukke donderdag voor recruitment-Nederland. Want terwijl in de Pathé Bioscoop in Utrecht de Recruitment Tech Awards werden uitgereikt tijdens Case_Day, organiseerde Adriaan Kolff (MatcHR) zijn Tech Recruitment Conference in het nhow-hotel bij Amsterdam RAI. Tegelijkertijd organiseerde Recruiters United een event in het kasteel van Heemstede, hield Aaltje Vincent haar boekborrel voor het nieuwe boek Solliciteren naar Werkgeluk, én vond in De Kromhouthal ook nog Onboard Amsterdam 2022 plaats, het jaarlijkse evenement van Appical, waarin wordt stilgestaan bij hoe je nieuwe mensen het beste kunt inwerken (met Rico Verhoeven als – vrij letterlijke – uitsmijter van de dag).

KPMG stimuleert nieuwe medewerkers na te denken over hun eigen purpose.

Dit jaar was het KPMG die dat op de meest onderscheidende manier wist te doen, aldus de jury van de award die hier werd uitgereikt. De jury was enthousiast over het concept van KPMG, waar de onboarding bestaat uit een blended (on- en offline) programma van 100 dagen, waarin de nieuwe collega’s kennismaken met KPMG en alvast de verbinding kunnen aangaan met andere nieuwe collega’s, zodat ze al een netwerk opbouwen in de organisatie. Ook besteedt KPMG veel tijd aan het ontdekken van de eigen ‘purpose’ van de deelnemers. Zo worden ze gestimuleerd om na te denken over hun persoonlijke doelen, zowel privé als op hun werk.

Onboarders van KPMG verzameld tijdens een extern event.

Speciale app

De onboarding bij het accountants- en adviesbureau start al in de weken voor de eerste werkdag. Dat gebeurt met een speciale onboarding-app. Nieuwe collega’s worden daar meteen welkom geheten met video’s en informatie voor hun start. Maar de onboarding begint echt met een tweedaags event op een externe locatie in de eerste werkweek. Daarna vinden er ‘reconnect moments’ plaats na 50 en 100 dagen zodat de nieuwe collega’s elkaar weer kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen. Ook tijdens die eerste periode krijgen ze online begeleiding via een app op hun telefoon.

‘Onze onboarding representeert onze belangrijke waarden come as you are en learn for a lifetime.’

‘In onze onboarding komen de waarden, cultuur en purpose van KPMG op een duidelijke en inspirerende manier terug’, aldus een trotse Corline van Reenen, Head of Learning and Development bij KPMG. ‘Ook zorgen we dat onze nieuwe collega’s meteen een mooi eerste netwerk opbouwen binnen de organisatie. Onze onboarding representeert daarmee onze belangrijke waarden come as you are en learn for a lifetime.’

onboard kpmg onboarding wint prijs
Impressie van Onboard Amsterdam in de Kromhouthallen.

Andere kanshebbers

KPMG won de finale, die 4 genomineerden kende. De andere kanshebbers waren ‘employee experience agencyexploratist, farmacietechniekspecialist NNE en
ICT-bedrijf Capgemini, maar zij legden het uiteindelijk dus af tegen het volgens de jury zo complete onboardingprogramma van KPMG.

Lees ook

 

Jongeren behouden? Emma Agricola: ‘Denk eraan, hun brein zit anders in elkaar’

Het heeft wel iets van een balanceeract. Wie de jonge generatie eenmaal binnen heeft weten te halen, merkt dat langdurig succes zeker geen garantie is. Verloopcijfers van 70 tot 80 procent? Je moet er niet gek van opkijken. Het kan erop lijken dat je eigenlijk ‘constant bezig bent met koorddansen’, aldus Emma Agricola, oprichter van Inclusyoung, een bureau dat van retentie van de nieuwe generatie zijn specialiteit heeft gemaakt.

‘Dit vraagstuk is complexer dan een hip wervingsbeleid voeren.’

‘Wist je bijvoorbeeld dat 73% van de jonge professionals na een jaar bij een nieuwe werkgever alweer met één voet buiten de deur staat? En dat terwijl 60% van het jonge talent aangeeft het liefst te willen doorgroeien bij de huidige werkgever’, zegt ze. Alleen een hip wervingsbeleid en het rondstrooien van een paar extra’s is volgens haar dan ook niet genoeg om de jonge generatie binnen te halen én te houden. ‘Dit vraagstuk is complexer dan dat. Het is bijna denigrerend om te denken dat deze nieuwe generatie wel zal blijven als je één pingpongtafel neerzet. Doe eens wat beter je best.’

De basisgedachte

Toen Agricola voor het eerst met de verloopcijfers van haar generatie werd geconfronteerd, dacht ze aanvankelijk: ‘Daar zou iemand eens iets aan moeten doen’. Een gedachte die al snel veranderde in: ‘Nee, ík moet hier iets aan doen.’ Ze komt zelf immers uit de generatie, ‘dus ik weet hoe mijn jonge collega’s erin staan. Met Inclusyoung werken is met de jonge generatie werken en met de jonge generatie praten; niet óver hen.’

‘Met Inclusyoung werken is is met de jonge generatie werken en met de jonge generatie praten; niet óver hen.’

En bovendien heeft ze niet alleen de wetenschappelijke achtergrond (via studies Bestuurskunde en Gender- & Sexuality studies) om zich verder in het vraagstuk te verdiepen, maar ook de werkervaring, via haar baan als Inclusion- & Diversity-officer bij Van Lanschot Kempen.

Emma Agricola: ‘Ik dacht al snel: ík moet hier iets aan doen’

Op woensdag 16 november vertelt ze er meer over, tijdens een bijeenkomst van het Recruitment Leaders Network bij HeadFirst in Hoofddorp. Normaal een exclusief invite only gezelschap, maar deze keer toegankelijk voor iedere HR-medewerker of recruiter in Nederland. Agricola zal er onder meer ingaan op de 5 belangrijkste tegenstrijdigheden die ze bij haar generatie ziet, de stereotypes die deze generatie plagen, en hoe daarmee om te gaan en zo behoud te borgen.

Regelmatig inchecken

Zonder alvast alles te verklappen, wil ze al wel duidelijk maken dat een deel van de sleutel ligt in goede communicatie. ‘Je moet beseffen dat het bij deze generatie vaak gaat om een van hun eerste banen. Je moet ze dus laten zien: oké, dit is werken; dat is ook soms even doorbijten. Als je je als werkgever menselijk opstelt, en regelmatig bij ze incheckt, dan maakt dat al een wereld van verschil. Maar je moet dus wel een actieve rol pakken.’

‘Het is echt een andere generatie. Hun breinen zijn getraind op visuele informatie.’

Wel moeten werkgevers zich ook realiseren dat de jonge generatie werkelijk ‘anders bedraad’ is, zoals Agricola het uitlegt. ‘Het is echt een andere generatie. Ze zijn zo gewend geraakt aan snelle en visuele informatie, TikTok-filmpjes van hooguit 20 seconden, dat hun breinen daar ook op getraind zijn. Dat blijkt ook uit de wetenschap. Bepaalde delen van hun brein zijn meer volgroeid dan die van andere generaties, andere delen zijn juist minder ontwikkeld. Het is goed om daarvan als werkgever bewust te zijn. En daar zal ik dus ook over vertellen.’

‘Affirmation society’

emma agricola staandZe heeft het daarbij onder meer over de ‘affirmation society‘, de samenleving waar informatie constant voorhanden is, en waar een generatie opgroeit die constant op zoek is naar continue feedback. Een generatie die in groep 2 al begint met de eerste Cito-toets en daarmee leert dat bevestiging key is.’ Maar we moeten het vooral ook niet complexer maken dan het is, benadrukt ze. Jongeren zijn geen aliens, het zijn gewoon mensen. ‘Je kunt gewoon met ze praten, dan weet je ook wat er in hen omgaat.’

‘Het helpt ook als ze zien: hé, Pietje kwam hier binnen toen hij 22 was. Hij is nu 26 en zit er nog.’

En als je ze dan weet te behouden, dan helpt dat ook meteen je recruitment, zegt ze. Want jonge mensen trekken jonge mensen. ‘Het helpt ook als ze zien: hé, Pietje kwam hier binnen toen hij 22 was. Hij is nu 26 en zit er nog. Dan is dit blijkbaar een werkgever die oog heeft voor onze generatie. Dat soort signalen zijn heel belangrijk om het o zo schaarse jonge talent binnen te halen én te houden.’

Meer weten?

Op 16 november gaan HR, inhuur en recruitment vanaf 12.00 met elkaar in gesprek in Hoofddorp, onder leiding van inspirerende cases en met sprekers als Emma Agricola, Anke Reusken (A.S.Watson) en Jeroen Tijink (Techsharks). De belofte: heilige huisjes worden afgebroken!

Tickets

HuisartsenHulp en Joboti slepen Recruitmenttech Awards in de wacht

Donderdag 3 november 2022 werden voor de achtste maal de Recruitment Tech Awards uitgereikt. Dit keer gebeurde dat live tijdens de eerste editie van Recruitment Tech Case_Day in de Pathé-bioscoop in het Utrechtse Leidsche Rijn. Uit alle uitzendingen van 2022 selecteerde de vakjury (onder leiding van Marnix de Groot, links op de foto) 3 tools en 2 cases. Tot en met 18 oktober kon het publiek vervolgens stemmen op hun favoriete tool en case.

Best case: HuisartsenHulp

Uit al die inzendingen kwam uiteindelijk HuisartsenHulp als best case uit de bus. Dit hybride werkplatform van HuisartsenHulp maximaliseerde de werving van (interim) huisartsen ondanks de aanhoudende krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. De organisatie wierf grote aantallen kandidaten met behulp van een eigen werkplatform en een laagdrempelige online onboarding.

‘We komen met een whitelabel oplossing voor andere bedrijven die 87% willen groeien.’

De uitreiking kwam voor de organisatie als gelegen, want komend jaar wil het bedrijf de zelfgemaakte software ook whitelabel in de markt gaan zetten voor andere branches. Dit dan onder de naam Flexwell. ‘Dit voor andere bedrijven die ook 87% willen groeien’, grapte winnaar Midas Buddemeijer (op de foto boven, midden) bij de uitreiking.

Best tool: Joboti

Eerder op de middag werd Joboti uitgeroepen tot best tool. Of, beter gezegd: de WhatsApp-inbox die het bedrijf koppelde aan Applicant Tracking Systems (ATS). ‘Geen gedoe meer met losse devices, maar alle communicatie vanuit één applicatie, het ATS.’

Luuk van Neervan, CEO van Joboti (r), met de Recruitment Tech Award 2022 voor de Beste Tool.

Lees ook

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2022 #MIR2022 van start

Tijdens deze jaarlijks terugkerende verkiezing strijden genomineerde recruiters om de begeerde eer de meest invloedrijke recruiter van het jaar te worden. Met de toevoeging van een nieuwe categorie, de categorie van ‘Meest Invloedrijke Recruitment Team’ en een nieuwe sponsor en een (fysiek) event zou de verkiezing van dit jaar de succesvolle edities van voorgaande jaren wel eens kunnen gaan evenaren.

Gouden tijden

‘Waar de twaalfde en dertiende editie in het teken stonden van COVID-19, kunnen we de uitreiking dit jaar weer zonder beperkingen organiseren’, zegt initiatiefnemer en organisator Bas Westland. ‘Dat betekent dat we na het succes van het eerste Award Event bij de verkiezingseditie van 2019, ook voor deze veertiende editie eind januari 2023 weer een echt fysiek event kunnen organiseren. De roadtrips die we de afgelopen 2 jaar hebben gedaan om alle winnaars in het zonnetje te kunnen zetten, waren geweldig, maar dat het nu weer kan in een volle zaal met vakgenoten, daar kijk ik echt naar uit.’

‘We hadden als recruiters afgelopen jaar ook te maken met veel uitdagingen.’

Zijn verwachtingen zijn hooggespannen. ‘Na de uitdagingen rondom COVID-19, hadden we als recruiters ook het afgelopen jaar te maken met de nodige uitdagingen. Van een recordaantal openstaande vacatures tot een extreem laag aanbod aan mensen die (actief) op zoek waren naar een (nieuwe) baan en een overdonderende vraag naar recruiters van organisaties om deze uitdagingen te tackelen. Ik ben heel erg benieuwd of deze uitdagingen ook naar voren komen in de antwoorden op de videovragen van de jury én welke innovatieve oplossingen recruiters hierop hebben kunnen vinden.’

Jury van vakexperts

Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een jury van vakexperts. Zo buigen dit jaar Annelies Graafland (EN HR Solutions en bestuur Recruiters United), Marco Hendrikse (manager Marketing & Content bij de Academy for Recruitment) en Koen Roozen, docent (Strategisch) Recruitment aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Partner HetRecruitingKantoor en HetMobiliteitKantoor zich als leden van de vakjury over de ingezonden video-vragen van de genomineerde recruiters. Nieuw in de vakjury is dit jaar Wim Dammans. Als winnaar van #MIR2021 neemt hij het stokje over van Marcel Borst, de winnaar van #MIR2020.

‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”.’

Verder is er dit jaar ook een nieuwe categorie Meest Invloedrijke Recruitment Team. ‘In de afgelopen jaren zagen we vaak dat genomineerde individuele recruiters niet alleen met de eer wilden strijken van de resultaten van hun inspanningen’, legt Bas Westland uit. ‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”. Vandaar dat we deze categorie in 2022 voor het eerst toevoegen. Een genomineerd recruitmentteam hoeft niet uitsluitend uit recruiters te bestaan, recruitment assistants, sourcers, recuitment marketeers, of accountmanagers (bij agency teams) tellen uiteraard ook mee.’

Nieuwe partners

‘Zonder de steun van onze partners zou “Meest Invloedrijke Recruiter” niet uitgegroeid zijn tot de succesvolle verkiezing die het nu is’, zegt Westland. ‘Zo vragen we genomineerde kandidaten om video-vragen te beantwoorden en dat je dan kunt rekenen op een partner als Cammio, de experts als het gaat om video-werving. En nu we het “Meest Invloedrijke Recruitment Team als nieuwe categorie hebben toegevoegd aan de verkiezing, betekent dit natuurlijk ook dat voor deze nieuwe categorie een nieuwe partner nodig hadden. We zijn erg blij dat Timetohire zich als nieuwe partner aan deze categorie heeft willen verbinden. Wij zijn blij met en trots op deze sponsoren die bijdragen aan deze verkiezing.’

Partners #MIR2022

  • Overall-categorie – Cammio
  • Agency-categorie – Carerix
  • Interim-categorie – Compagnon
  • Corporate-categorie – Independent Recruiters
  • Recruitment Talent-categorie – Academy for Recruitment
  • Recruitment Marketeer-categorie – Talmark
  • Sourcing-categorie – Textkernel
  • Recruitment Team-categorie – TimetoHire

De nominatieronde voor #MIR2021 is donderdag 3 november van start gegaan. Tot en met vrijdag 16 december kunnen vakgenoten, klanten, kandidaten, en noem maar op, hun favoriete recruitment-, sourcing-, recruitment marketing-held/heldin, aanstormend recruitmenttalent en het meest invloedrijke recruitmentteam nomineren. De nominatieronde wordt gevolgd door een campagne- en stemronde voor de publieksprijs. Om in aanmerking te komen voor de vakjuryprijs beantwoorden de genomineerde kandidaten 5 video-vragen. De vakjury roept op basis van de antwoorden een jurywinnaar uit. Een categorie juryprijs wordt alleen uitgereikt als de jury in een bepaalde categorie de kwaliteit bovengemiddeld vindt.

Timeline MIR 2022:

Donderdag 3 november 2022 – Kickoff van #MIR2022 tijdens Recruitment Tech Case Day
T/m v
rijdag 16 december 2022 – Nominatieronde
Dinsdag 20 december 2022 – Start van de campagne door genomineerden
T/m d
onderdag 12 januari 2023 – Stemronde voor publieksprijs

Vrijdag 13 januari – woensdag 25 januari 2023: Beoordeling videovragen door de jury en juryberaad
Vrijdag 27 januari 2023: Award Uitreiking

De verkiezing ”Meest Invloedrijke Recruiter” wordt sinds 2009 jaarlijks gehouden. Eerdere overall winnaars zijn: Wim Dammans  (2021 – overall Juryprijs), Marcel Borst (2020 – overall Juryprijs), Arnold Jansen (2019 – overall Juryprijs), Fleur Aalbrecht (2019 – overall Publieksprijs), Michelle Thijssen (2018 – Publieksprijs), Monique de Jong en Luna Kucinskaite (2018 – Juryprijs), Caspar Kipp (2017 – Publieksprijs), Tamara Rood (2017 – Juryprijs), Joris van den Beuken (2016), Koos Würzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

De Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar word je niet zomaar. Om mee te kunnen doen aan deze verkiezing moet je genomineerd worden door je vakgenoten, klanten of kandidaten in de categorieën Agency, Corporate, Interim, Talent, Recruitment Marketing, Sourcing en Recruitment Team. Per organisatie is één genomineerde kandidaat toegestaan. Na de nominatieronde volgt er een verkiezingsronde, daarbij staan een Publieksprijs én een Juryprijs op het spel.

Genomineerde kandidaten bepalen zelf of ze meedoen aan de Juryprijs, aan de Publieksprijs of aan beiden. Genomineerden die deelnemen aan de strijd om de Publieksprijs kunnen na de nominatieronde campagne voeren om stemmen te werven. Per categorie kan er een stem op één van de genomineerde kandidaten uitgebracht worden en er kan een stem worden uitgebracht voor de overall winnaar. Meer dan één keer stemmen is niet toegestaan en anoniem stemmen mag ook niet. Alles in het kader van transparante verkiezingen.

Genomineerden die meedingen naar de Juryprijs laten hun kwaliteiten aan een vakjury zien door het beantwoorden van vijf video-vragen die betrekking hebben op het vakgebied, innovativiteit, kennis en professionaliteit van de genomineerden. Een vakjury beoordeelt deze antwoorden op de videovragen om vervolgens één van de genomineerde kandidaten tot overall winnaar uit te roepen. Daarnaast kan de jury ook besluiten om een genomineerde kandidaat in zijn of haar categorie tot winnaar uit te roepen.

Zo ziet de (heel andere) toekomst van de markt van Europese jobboards eruit

De Europese en wereldwijde markt van jobboards is aanbeland in de nadagen van haar hoogtijjaren. Dankzij de krapte op de arbeidsmarkt en de bestaande dominantie onder actief werkzoekenden, wordt er nu nog steeds goud geld verdiend. Maar zeker de Europese markt staat aan de vooravond van een grote transitie. Het gevecht met vooral Indeed – en in mindere mate: met LinkedIn en Google – is beslecht en daarin wordt alleen maar meer terrein verloren. Waar Indeed 3 jaar geleden in slechts één Europees land marktleider was, is de vacaturesite dat nu in 6, waaronder Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Maar het is niet alleen Indeed dat het marktaandeel van de traditionele (en nog immer goed renderende) jobboards onder druk zet. Dat wordt nog eens versterkt door de ontwikkeling van programmatic, cost-per-click en cost-per-applicant (zie ook de recente keuze van Indeed). Tegelijkertijd doet een nieuw fenomeen steeds luider van zich spreken; fake applicants en fake clicks. Trollenlegers klikken en solliciteren erop los om extra te verdienen aan het programmatic-model.

Trollenlegers klikken erop los om extra te verdienen aan het programmatic-model.

Een ontwikkeling die volgens mij uiteindelijk zal leiden tot een uniform door blockchain ondersteund cv, waarvan de kandidaat/werknemer zelf eigenaar is. En, minstens zo interessant: een cv dat overdraagbaar (transferable) ingezet kan worden om te solliciteren en/of een arbeidsrelatie mee aan te gaan. Een soort employability-paspoort dus, waarvan SkillsCV in Nederland al een voorloper is.

RecBuzz en JobBoardsConnect

Het was de afgelopen maanden op conferenties als RecBuzz (Amsterdam) en JobBoardsConnect (Londen), waar dit soort ontwikkelingen volop besproken werden. Het zijn dagen waarop elk jaar de vele marktplaatsen bij elkaar komen die miljoenen clicks en – u leest het goed – honderdduizenden sollicitaties per dag met elkaar verhandelen. Een walhalla voor uitzend- en werving- en selectiebureaus, zou je zo zeggen, maar onbegrijpelijk genoeg zijn die hier nooit aanwezig.

Wel bleek ook hier (opnieuw) dat de opkomst van platformtechnologie een duidelijke bedreiging kan zijn voor de bestaande jobboardtechnologie. Deze technologie is immers sneller, slimmer, matcht beter, en zet de wensen van de kandidaat centraal, zoals tijd, betaling, duur van de opdracht, en flexibiliteit. Platforms als YoungOnes, jobandtalent.com, en Nowjobs (enkele van de reeds 500 actief in Europa) tekenen een nieuwe generatie ‘jobboards’ af, waarbij de oude het nakijken hebben.

Samenhangend hiermee zie je ook een aantal andere (nieuwe) partijen die (snel) terrein winnen in de markt van Europese jobboards. Denk hierbij aan:

  • Staffing agencies, zoals Randstad en Adecco. Maar ook gespecialiseerde, data driven en automated bureaus, al dan niet in meerdere landen actief.
  • Onderwijsinstellingen die, uitgaande van het steeds grotere tekort aan skills, steeds grotere skills gaps, en de afstand tussen onderwijs en arbeidsmarkt zelf regie nemen om dit gat te dichten. Daarbij is het voor (commerciële) opleiders ook een interessant businessmodel waarbij carrière en employability voor een duurzamere verbinding zorgen in plaats van de enkelvoudige transactie tussen werkgever/kandidaat.
  • Gigs, digital nomads, freelancers en dergelijke worden een steeds groter onderdeel van de arbeidsmarkt. De ‘Upworks’ en andere soortgelijke platforms snoepen steeds meer markt af van de traditionele partijen.

Wie begrijpt de kandidaat?

Wie naar de huidige Europese markt van jobboards kijkt ziet een markt die al bijna 20 jaar grotendeels onveranderd is. De focus ligt op de werkgever die nog steeds zijn banen ‘verkoopt’ met behulp van slechte vacatureteksten, onvolledige informatie (ontbreken salaris, standplaats, etc.) en een discriminerend en intransparant proces. Terwijl arbeid enorm schaars is, neemt de jobboard-industrie de kandidaat nog steeds niet serieus. Dit in tegenstelling tot – op zekere hoogte – Indeed, platforms, agencies, of andere nieuwkomers in de markt.

Bij EarnHire krijgt het cv letterlijk waarde voor de kandidaat.

Daarin laat EarnHire misschien wel de nieuwe generatie zien… Uitgaande van de waarde van een match voor bemiddelaars en werkgevers (enkele duizenden tot tienduizenden euro’s), kiest de OnlyFans voor sollicitanten ervoor om de eigenaars van een cv te betalen als hun cv wordt bekeken. Dat brengt niet alleen het eigenaarschap waar het hoort, bij de kandidaat dus, maar ook de waarde. Dit platform neemt eindelijk de kandidaat serieus, het cv krijgt letterlijk waarde. Als je daaraan vervolgens waarde kunt toevoegen voor de kandidaat, zoals vacatures, skills, opleidingsadvies, echte adviseurs, verzekeringen of betalingscondities, dan ben je de nieuwe generatie jobboards ingestapt. Een partij als verloning.nl, vanuit het gig-werken, is daarin in Nederland een pionier om in de gaten te houden.

Europese Jobboards beleven gouden tijden. Maar hoe lang kan dit dikke konijn nog in de koplampen blijven kijken, terwijl de markt in sneltreinvaart aan het veranderen is, vraagt Geert-Jan Waasdorp zich af. 'We staan aan de vooravond van een grote transitie.'

De nieuwe winnaar

Het is eigenlijk heel raar dat een industrie van honderden miljarden euro’s in Europa zo traditioneel en conventioneel omgaat met kandidaten, terwijl diezelfde kandidaten het schaarse goed zijn. De Europese jobboards zijn daar overigens slechts een illustratie van. Het echte probleem ligt niet alleen bij hen, maar ook bij werkgevers, opdrachtgevers en bureaus. Het kan niet anders dan dat een game changer de komende jaren die markt gaat vernieuwen. De data zijn er. Het geld is er. En kandidaten snakken ernaar. De enige vraag is nog:… wie wordt die nieuwe winnaar?

Lees ook