5 blinde vlekken van managers bij de werving van nieuwe medewerkers

Als we kandidaten beoordelen, denken we als recruiter of (HR-)manager gauw van onszelf dat we dat behoorlijk objectief doen, en dat ons oordeel daarbij nauwelijks gekleurd wordt door onze vooroordelen. Maar in werkelijkheid beschikt iedereen over bias en blinde vlekken in recruitment. En als je die niet onderkent – en vervolgens zoveel mogelijk repareert – kan het tot desastreuze resultaten leiden, aldus ondernemer Marina Glazman in Harvard Business Review. Niet alleen omdat je daarmee minder presterende mensen binnenhaalt, maar ook omdat je er talent mee misloopt, en bovendien schade doet aan het zittende team.

‘We denken dat Elliot informatie heeft gestolen, gelogen en intellectueel eigendom heeft vernietigd.’

Ze haalt daarbij zelf het voorbeeld aan van ‘Elliot’, een welbespraakte kandidaat die ze ooit aannam, ondanks de waarschuwingen van een grote investeerder. Achteraf bleek de belegger gelijk te hebben, en bleek Elliot iemand zorgde voor tal van problemen. ‘We denken dat hij informatie heeft gestolen, gelogen en intellectueel eigendom heeft vernietigd.’ Ondanks de goede recruitmentstrategie bleek Elliot door de mazen heen geslopen. En dat komt vooral door de blinde vlekken van de beslisser, aldus Glazman, die er na jarenlange ervaring 5 belangrijke signaleert:

#1. Repareren en redden

‘Dit was mijn blinde vlek bij Elliot, en is er eentje die veel voorkomt bij oprichters en andere ondernemers’, stelt Glazman. ‘Ondernemers zijn van nature meer geneigd dan gemiddeld te geloven dat ze enorme veranderingen kunnen bewerkstelligen. Dit kan zich uitstrekken tot een te groot vertrouwen in hun vermogen om werknemers te “ontwikkelen”, zelfs in het licht van het bewijs dat een persoon de vereiste karaktereigenschappen voor groei mist, zoals verantwoordelijkheid en openheid voor feedback.’

‘Veel ondernemers hebben een te groot vertrouwen in hun vermogen om werknemers te “ontwikkelen”.’

Naast een te groot vertrouwen in hun probleemoplossend vermogen, zijn ondernemers ook kwetsbaar voor dit patroon vanwege hun krappe budgetten, stelt Glazman. ‘Ze zijn vaak op zoek naar een deal, en een kandidaat die bereid is een aanzienlijk deel van zijn salaris in aandelen op te nemen, is precies dat. Leiders die trots zijn op hun organisatie gaan ervan uit dat de motivatie van het individu hun passie voor het bedrijf is. Ze zullen de mogelijkheid over het hoofd zien dat andere redenen iemand ertoe kunnen brengen om financieel een stap terug te doen – inclusief een gebrek aan opties.’

Remedie:

Hoe voorkom je deze blinde vlek? ‘Een van de beste manieren om het gevaar te verkleinen duidelijk maar onderbenut: neem beslissingen over het aannemen van personeel niet alleen. Zoek een second opinion. En als je al een second opinion hebt, maak dan niet mijn fout – maar luister ernaar.’

#2. Waak voor passie

Een tweede blinde vlek die Glazman aanhaalt noemt ze ook wel: het zoeken naar validatie. Ze haalt daarbij het voorbeeld aan van een CEO van een tech-startup, die ontdekte dat haar bedrijf in gevaar kwam toen haar product een enorme functiefout ondervond bij bètatests. Maar niemand in haar team had vóór de lancering kritiek geuit. Hoe was dit mogelijk? Tot de CEO besefte dat ze eigenlijk alleen mensen had ingehuurd die grenzeloos enthousiasme toonden in interviews. En dat ze kandidaten die het product te weinig prezen, had beschouwd als ‘niet gepassioneerd genoeg’.

‘Besef dat ook het aanwijzen van tekortkomingen passie vereist.’

Als gevolg hiervan zag ze tegendraadse kandidaten over het hoofd. En dus werd ze onvoldoende gewaarschuwd. ‘Als je een blinde vlek hebt die op zoek is naar validatie, ook wel bekend als ‘affect-based‘ besluitvorming, besef dan dat ook het aanwijzen van tekortkomingen passie vereist’, aldus Glazman. ‘Het vereist aandacht, analyse en de moed om te spreken.’

Remedie:

‘Complimenten is eenvoudig. Zie de kandidaten die tot nadenken stemmende kritiek op uw bedrijf uiten niet over het hoofd. Zelfs als uw reflexmatige reactie is om ze te ontslaan.’

#3. Zeg nooit: als een familie

Glazman haalt ook het voorbeeld aan van marketingmanager ‘Anna’, die geloofde dat het goed was om aan sollicitanten te vertellen dat haar team ‘als een familie’ was. Dat trok onder meer ene Jill aan, die vervolgens veel tijd en moeite van haar vroeg, in hulp met haar partner, haar ouders, haar sociale leven, haar auto, noem maar op. ‘Empathie kan van een goede leider een geweldige leider maken, maar het kan ook verkeerd worden toegepast’, aldus Glazman. ‘Taal als “we zijn een familie” of “we zijn er altijd voor elkaar, wat er ook gebeurt”, duidt eigenlijk op een gebrek aan professionele grenzen.’

‘Wees op je hoede voor kandidaten die persoonlijke verhalen delen als verzachtende factor voor terugkerende werkproblemen.’

Remedie:

Glazman: ‘Als je merkt dat je hoogdravende kandidaten aantrekt die ieders tijd monopoliseren, noteer dan welke overdreven gepersonaliseerde taal je misschien gebruikt. Wees ook op je hoede voor te veel delen door kandidaten. Vooral als ze persoonlijke verhalen presenteren als verzachtende factoren voor terugkerende problemen op het werk.’

#4. Hoed u voor micromanaging

De meeste mensen accepteren – althans in theorie – dat micromanagement ongewenst is en voortkomt uit zelftwijfel en onzekerheid. Toch hebben nog altijd veel leiders moeite om hun wijze van micromanagement los te laten, zeker ook bij recruitment. En dat kan juist pijnlijk zijn bij werving en selectie, aldus Glazman. Want hint je tijdens je sollicitatieproces erop dat je mensen weinig ruimte geeft, dan zul je waarschijnlijk kandidaten aantrekken die goed passen bij inflexibele omgevingen – mensen die weinig passie hebben, weinig betrokken zijn, de voorkeur geven aan lineair werk en weinig gedreven zijn.

De meeste mensen accepteren – althans in theorie – dat micromanagement ongewenst is.

Remedie:

Glazman: ‘Merk je dat je moeite hebt om zelfsturende, creatieve mensen aan te trekken en aan te nemen? Dan is het de moeite waard om nog eens goed te kijken naar de signalen die je uitzendt. Bedenk of je misschien te veel nadruk legt op regels en procedures, de hiërarchie of het organigram verheerlijkt, of suggereert dat alle conflicten (waarvan sommige productief kunnen zijn) ongewenst zijn.’

#5. Maar laat ook niet zomaar los

En zo komen we bij de vijfde van de hier genoemde blinde vlekken: onthechting. Glazman haalt hiervoor het voorbeeld aan van een zorgmanager die een aantal keer iemand moest ontslaan omdat hij of zij uiteindelijk niet met het team kon opschieten. Tot de manager zich realiseerde dat ze in sollicitatiegesprekken vertelde dat de bedrijfscultuur zich kenmerkte door ’totale vrijheid‘, en ze kandidaten vertelde dat ze alleen zou ingrijpen als dat nodig was, om hen niet in de weg te staan. Zelf dacht ze dat ze daarmee uitstraalde niet aan micromanagement te doen. Maar in werkelijkheid dachten sollicitanten dat het haar juist niet echt kon schelen.

Vertrouwen is goed, mensen zomaar loslaten niet.

Remedie:

Vertrouwen is goed, maar mensen zomaar loslaten niet. Onderzoek wijst uit dat teams met een afwezige leider vaak het gevoel krijgen dat ze zich min of meer in een zwembad bevinden. Wat een voedingsbodem kan worden voor ongezonde conflicten. De manager in kwestie had er nooit bij stilgestaan ​​dat haar interviewstijl geen teamspelers aantrok, maar juist machtszoekers. Heeft jouw organisatie daar ook last van? Glazman: ‘Overweeg dan om evenwicht te brengen met de geruststelling dat er een sterk netwerk en toegewijd leiderschap aanwezig zijn.’

Lees ook

Wat is er ook dit jaar weer veel moois gemaakt in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

‘Jeetje, wat gebeurt er toch veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’, schreven we drie jaar geleden al over de ruim 50 inzendingen die we destijds mochten ontvangen voor de Werf& Awards. Daar kwamen in de jaren die volgden (2020 en 2021) nog eens flinke aantallen bij. En ook dit jaar mochten we ons in bijna 50 inzendingen verheugen. Van divers pluimage, rijp en groen, groot en klein, maar altijd met iets waarvan je zegt: hé, dat is bijzonder.

Uit alle inzendingen blijkt ook dit jaar weer dat recruitment écht een volwassen beroep geworden is.

Uit alle inzendingen blijkt ook dit jaar weer dat zowel arbeidsmarktcommunicatie als recruitment écht een volwassen beroep geworden is. Met tal van old skool wervingscampagnes via social media, radio en tv, maar ook vol nieuwe technologie, en vol vernieuwende initiatieven om kandidaten te bereiken die je anders misschien niet zo snel bereikt. En ook manieren om de vijver aan kandidaten te vergroten komen steeds vaker terug.

Veel onboarding en diversiteit

Als redactie hebben we natuurlijk geen uitgesproken favorieten, dat laten we liever over aan de jury. Maar een paar dingen vallen natuurlijk wel op. En dat is dat er dit jaar veel meer aandacht dan in andere jaren is voor onboarding. Denk aan het uitgebreide welkomstpakket dat medewerkers van PostNL tegenwoordig krijgen, of het programma waarmee accountantsbureau Flynth zijn nieuwe medewerkers welkom heet. Ook opvallend in deze categorie: de arbeidsovereenkomst op één pagina van A.S. Watson. En natuurlijk het bamitegoed en welkomstboekje van Freshheads.

Een andere opvallende ’trend’ is diversiteit en inclusiviteit, in de breedste zin van het woord. Met speciaal oog voor ‘nieuwe’ doelgroepen. Zoals bijvoorbeeld de case van Olympia laat zien, of de Open Hiring-aanpak van A.S. Watson. Ook de case van Mammoet kunnen we hier met enige goede wil onder scharen. Net als natuurlijk de case van Agora. Of Kentalis, dat zelfs via gebarentaal op zoek ging naar IT’ers. En Timing wist nu al een groot bereik te scoren met een opvallende case van boomerang-recruitment, in de stijl van All You Need is Love.

Veel selectie en gamification

Ook viel op dat er – meer dan in andere jaren – aandacht was voor de selectiekant van werving en selectie. Daaronder vallen bijvoorbeeld het TalentenDNA van Langenhuizen en Portier, en de voorspellende assessments van Thomas International & Createment. Of, helemaal aan de andere kant van het spectrum: de robot-recruiter Scotty die YoungCapital inzet. Of de competentiegerichte Brain Based Assessment Games die EN HR solutions voor VGZ inzet.

Ook anderen stuurden vaak een game in, of een challenge, of een andere vorm van gamification. Zo bouwde Happy Horizon een ‘SwipeGame’, die inspeelt op de trend dat (young) professionals vaker een cultural match zoeken in plaats van een concrete vacature. Unigarant maakte op zijn beurt een succesvolle Banen Bingo. En de AIVD kwam met een uitdagende challenge voor IT’ers. Terwijl YoungCapital het meer ludiek aanpakte, met een inhaker op de vooral onder jongeren razend populaire Netflix-serie Squid Game.

Veel IT en internationaal

Hoe dan ook: ook dit jaar waren het weer veel IT’ers om wie gevochten werd. En voor wie ook veel creativiteit van stal gehaald werd. En veel moois werd bedacht. In allerlei vormen en maten. Wat bijvoorbeeld te denken van de nostalgische 8-bit games van Wortell, of – iets heel anders – de interne IT-opleiding die NS aanbiedt, of de 5-delige podcastserie voor IT’ers (Van code tot coupé) van hetzelfde spoorbedrijf?

veel moois

Ook viel op dat de focus vaker dan andere jaren internationaal lag. Zoals zorginstelling Tragel, die over de zuidgrens op zoek ging naar nieuwe medewerkers. Of Cocoroco, een wervingsplatform dat bedrijven samenbrengt met meertalige en getalenteerde customer service-medewerkers van over de hele wereld. En dan hadden we ook nog Mavim, een softwarebedrijf uit Noordwijk, dat via LinkedIn, Teams en Pro Contact IT’ers op maar liefst drie continenten wist te werven. Danone stuurde zijn case zelfs helemaal in het Engels in. Maar hier ging het dan ook om een méga-case: een heel nieuw wereldwijd EVP, met een nieuwe werkenbij-site in tal van lokale varianten.

Veel klassieke campagnes

Ook dit jaar waren onder de inzendingen nog redelijk veel min of meer ‘klassieke’ recruitmentcampagnes te vinden. Zoals de wervingscampagne voor de BAZ-opleiding van het Maastricht UMC+. Of – ook al uit Limburg: de zorgmedewerkers die met hun hobby centraal staan in de wervingscampagne van Sevagram. Een aanpak die we ook terugvinden bij de TikTok-achtige video’s van BDO. En net zoals dit accountantskantoor beriep ook Nespresso zich op de hobby’s van zijn medewerkers om bij de doelgroep onder de aandacht te komen.

Ook de ‘monteurmakelaar’-campagne met Theo Janssen, voor Croonwolter&dros, kunnen we hier met enige goede wil toe rekenen. Net als de spannende, hyperrealistische film by night die het Maasstad Ziekenhuis instuurde. En de fel geel/blauwe campagne van het Brabantse bouwbedrijf Heijmans. Of het hippe freelancerbedrijf YoungOnes, dat zich voor zijn inzending tot de vijf populaire influencers van het YouTube-kanaal Bankzitters wendde.

Veel innovatie

De zuivelmachinemakers van Lely kozen daarentegen meer voor een strategie van de lange adem dan van de korte campagne-klap. En ook de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants koos niet voor een grootschalige ‘generieke’ campagne, maar bouwde de aanpak van vorig jaar dit jaar uit met interactieve off- en online colleges met jonge accountants uit het werkveld. En dan sluiten we deze categorie af met T-Mobile, dat een 360-graden experience bouwde met veel moois: interactieve hotspots, audio samples, links en video’s.

Sowieso was er ook dit jaar weer veel innovatie te vinden in de cases. Zoals de app met een recruitment dashboard die NS bouwde, of de digitale cultuurscan die PwC inzet. En mogen we het whatsappen naar een baan bij A.S. Watson gerust ook nog innovatief noemen? Je zou ze de kost moeten geven waar het nog niet kan…

Veel Jumbo en volume

En dan blijven we meteen maar even in de retailsector, want het valt op hoeveel inzendingen we dit jaar uit die hoek hebben mogen ontvangen. Zo was Jumbo traditiegetrouw goed vertegenwoordigd, met veel moois. Zoals een traineeship-campagne, compleet met maaltijdpakket en eigen Dragon’s Den, de Good Vibes-campagne voor eindexamers en de effectieve campagne waarmee het supermarktconcern bijna 1.700 nieuwe bezorgers wist te werven.

Maar niet alleen Jumbo liet van zich horen. Ook Indeed deed een duit in het zakje, met online sollicitatiedagen voor 9 verschillende retailers als H&M, Kwantum, Jysk, C&A en Hunkemöller. En nu we het toch hebben over ‘volumerecruitment’: New York Pizza profileerde zich als ‘de tofste werkgever voor pizzabezorgers’ met een ‘film die nooit gemaakt is’. Welkoop wist orderpickers voor zijn distributiecentra aan te trekken door ze rond te leiden in plaats van om een cv te vragen. En Intergas vond in de ‘moeilijke regio’ Coevorden 60 assemblagemedewerkers via een vernieuwend recruitmentmodel op abonnementsbasis.

Veel moois dus

Zo zie je maar weer: ook dit jaar was er weer veel te genieten wat de inzendingen van de Werf& Awards betreft. En dan hebben we nog niet eens de opvallende musical genoemd waarmee Compass Group 500 horecamedewerkers wist te werven. Of de persoonlijke Meet & Seat-aanpak van Rijkswaterstaat. Laat staan de ‘omgekeerde aanpak’ van MTA, het bedrijf dat solliciteerde bij zijn potentiële kandidaten en hen een cv van de eigen organisatie opstuurde. Een case die duidelijk laat zien dat ook een relatief klein bedrijf toch best kan opvallen tussen al dat recruitmentgeweld van de grote bedrijven.

En ook dat is altijd weer het mooie van de Werf& Awards. Wie al deze inzendingen zo bekijkt valt op dat het heus niet alleen de ‘grote jongens’ zijn die het verschil kunnen maken en met iets moois op de proppen komen. Het blijkt juist vaak een mix van een goed idee, eigen medewerkers aan het woord, en vooral ook: dúrven vernieuwen. Dus dat belooft nog wat voor het komende jaar!

Alle inzendingen

Lees ook

Kan A.I. echt vooroordelen voorkomen? Nieuw onderzoek neigt naar een: ja

Sinds de inmiddels overbekende Amazon-case is het een bij tijd en wijle oplaaiende discussie in de recruitmentwereld. Kunnen algoritmes op basis van artificial intelligence nou vooroordelen voorkomen? Of versterken zulke algoritmes de bestaande bias alleen maar (zoals bij Amazon het geval was)? Nieuw onderzoek, dat eind deze maand wordt gepresenteerd in Seattle, lijkt een voorzichtig positieve conclusie op te leveren.

‘Ik ben blij te melden hoe we een eerlijker speelveld kunnen creëren voor iedereen die solliciteert.’

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Phai Labs, de R&D-afdeling van het Australische A.I.-bedrijf PredictiveHire, blijkt dat als je kandidaten vraagt géén cv in te sturen, maar alleen 5 werkgerelateerde vragen via tekst laat beantwoorden, er een significante vermindering van gendervooroordelen is in de uiteindelijke selectieprocedures. ‘Ik ben blij om dit werk te delen over hoe we een eerlijker speelveld kunnen creëren voor iedereen die naar een baan solliciteert’, aldus Chief Data Scientist Dr. Buddhi Jayatilleke, die het onderzoek begeleidde.

5 miljoen antwoorden

PredictiveHire liet al eerder duidelijke tegengeluiden horen ten opzichte van alle scepsis over A.I. in recruitment. Zo meldde het bedrijf na onderzoek dat al die algoritmes voor een kandidaat juist een bétere ervaring kunnen opleveren. Bijvoorbeeld omdat A.I. feedback kan verzamelen, en zo steeds beter leert wat kandidaten willen, en doordat algoritmes beter transparant kunnen maken wat je afwegingscriteria zijn, waardoor je kandidaten kunt helpen om jouw overweging te snappen. Bovendien kun je met de inzet van Natural Language Processing élke kandidaat goede, persoonlijke feedback geven, aldus hun onderzoek.

‘We hebben een dataset van meer dan 5 miljoen ongestructureerde antwoorden op vragen in sollicitatiegesprekken.’

Met de nieuwe wetenschappelijke paper (Identifying and Mitigating Gender Bias in Structured Interview Responses) gaat het bedrijf nader in op een veelgehoord bezwaar tegen algoritmes: ze zouden moeilijk genderneutraal zijn te maken. Maar volgens Jayatilleke is dat dus juist níet het geval. ‘We hebben een dataset van meer dan 5 miljoen ongestructureerde antwoorden op vragen in sollicitatiegesprekken – allemaal zonder enige identificerende informatie. In totaal gaat het nu om 630 miljoen woorden, en waarschijnlijk 1 miljard halverwege dit jaar. De studie laat zien dat als je beoordelingen maakt met alleen die interviewgegevens en met behulp van een reeks goed gedefinieerde scoredimensies, dat zelfs wanneer antwoorden hogere niveaus van genderinformatie bevatten, er nog steeds significant minder gendervooroordelen zijn.’

Níet anoniem solliciteren

Dit werkt volgens PredictiveHire beter dan meer ‘klassieke’ methoden om bias tegen te gaan, zoals anoniem solliciteren. ‘Ondanks de populariteit van zulke ‘blinde’ cv-screening, staat al lang vast dat je dan nog het geslacht kunt bepalen aan de hand van de cv-gegevens en nog steeds leidt tot vooringenomen werving door interviewers.’ Laat je die gegevens echter volledig weg, en richt je je volledig op de geschreven antwoorden, dan sluit je dat soort vooroordelen helemaal uit, aldus de onderzoekers.

Het onderzoek komt bovenop talloos ander onderzoek naar het nut van A.I. in werving en selectie, en de vraag in hoeverre je hiermee vooroordelen kunt voorkomen, of juist versterkt. Zo deed de Nederlandse Jacqueline van Breemen de afgelopen jaren voor NOA-VU ook onderzoek hiernaar. Haar conclusie: A.I. is nog niet het nieuwe wondermiddel binnen HR. Volgens haar zijn A.I.-algoritmes bijvoorbeeld vaker discriminerend ten opzichte van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond. De discussie over de potentie van A.I. zal dan ook nog wel even doorgaan, zo lijkt het.

Lees ook

Dit waren dit jaar de leukste 1-aprilgrappen in recruitment

Twee jaar geleden was het een mager jaar voor de 1-aprilgrappen. Corona was toen nog té vers. Grappen maken leek niet helemaal gepast. Maar vorig jaar was de luchtigheid ineens weer helemaal terug, zelfs in de wereld van werving en selectie. En ook dit jaar doen veel bedrijven weer een duit in het zakje. Of maken anderen een geslaagde of wrange grap. Een kort overzicht van de meest opvallende grappen tot nu toe:

#1. Onderzoek: Weinig humor bij recruiters

‘Wat fijn, een nieuwe collega komt bij uw team. Zijn naam? Kees Bouter. De naambordjes bij de deur tonen alleen de voorletter en achternaam. Wat doe je?’ Zomaar een van de vragen uit de Humortest die MatchQ in samenwerking met Recruitin deze week de lucht ingooide. Compleet met een persbericht dat meldde dat recruiters vergeleken met andere beroepsgroepen over relatief weinig humor beschikken. ‘Zelfs binnen de Overheid blijkt zowel het gevoel voor humor als de inzet van humor vele malen hoger te liggen’, aldus de bloedserieuze onderzoekers.

#2. Keuzestress? Daan’s Jobmachine helpt

Arbeidsbemiddelaar Daan, groot in de zorg, introduceerde vorig jaar rond deze tijd de ‘Daan X Elektrische Rollator‘. Dit jaar kwam het bedrijf op de proppen met de Jobmachine, een ouderwetse eenarmige bandiet, onder de noemer ‘Geef een draai aan je carrière!’. ‘We merken dat het keuzeproces van onze professionals vaak zwaar en tijdrovend is’, aldus marketingman Maikel Louwerse. ‘Tijd die we allemaal erg goed kunnen gebruiken. We doen er graag alles aan om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom introduceren wij de Daan Jobmachine.’ Toevallig net vandaag, dat wel.

#3: Flink: bezorgen per scootmobiel

Boodschappenbezorgdienst Flink pakte uit via Instagram met een ‘unieke samenwerking’ met Groenoord. Vanaf eind maart zijn een aantal cliënten van die zorginstelling begonnen als flitsbezorger, wordt verteld. Want, zo stellen ze zelf, op deze manier blijven de cliënten in beweging en zijn zij actief onderdeel van de maatschappij.⁣⁣⁣ Flink wat media trapten er trouwens in, en dachten aanvankelijk dat het serieus nieuws was.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Flink (@flinknederland)

#4. En dan nog: Tigris’ overstapservice

En dan maakten we eerder deze week ook al melding van de back to the 90’s overstapservice die Tigris vanaf vandaag aan toekomstige klanten aanbiedt. De softwareleverancier zou nieuwe software zo aanbieden dat het precies leek op de oude, maar dan met een vernieuwde achterkant. Een aantrekkelijk aanbod? Zeker. Voor velen zou het waarschijnlijk een uitkomst zijn. Maar ook héél erg 1-april natuurlijk.

#5. Wrang: schrijnende vacature

De situatie op de arbeidsmarkt is voor jonge klare medisch specialisten niet bepaald rooskleurig. De werkloosheid stijgt evenals het aantal tijdelijke contracten, oneigenlijke contracten, onbetaalde arbeid, vertrek naar het buitenland tot zelfs vertrek uit het beroep. En in een vandaag verschenen ‘vacature’ wordt die situatie nog eens op wrang humoristische manier onder de aandacht gebracht. Want dat is natuurlijk óók 1 april:

Lees ook

60 plaatsingen in 9 maanden in een overspannen markt, kan dat? (inzending Jopportunity / Intergas)

Omschrijving van de case

Eind december 2017 sprak ik met de toenmalige CEO van Intergas in Coevorden. Ze hadden tussen de 15 en 20 mensen nodig op diverse posities en een reguliere fee betalen aan een headhunter (zoals wij) was te duur. Dus toen heb ik er een abonnementsmodel van gemaakt, tegen een vast maandelijks bedrag voor een periode van 12 maanden. De kpi’s waren simpel: aan het eind van het jaar tussen de 15 en 20 plaatsingen. En als ik dat eerder zou bereiken bleef Intergas mij het maandbedrag gewoon betalen tot eind 2018. En zo geschiedde. Na de zomervakantie 2018 had ik mijn kpi’s gehaald en dus was ik klaar.

Ik heb uiteindelijk meer dan 100 mensen geplaatst, van wie meer dan 80 assemblagemedewerkers.

De CEO vroeg me daarop of ik ook kon helpen met assemblagemedewerkers omdat de 5 uitzendbureaus waarmee ze werkten de grote aantallen (50+) niet konden vinden. Ik heb toen een campagne bedacht met professionele video’s en een social media campagne op Facebook en Instagram waardoor ik aan het einde van het jaar 58 mensen had geplaatst. Dit resulteerde in een verlenging van mijn contract (let op: ik was níet in dienst en deed alles vanuit ons kantoor in Doorn). Tot eind augustus 2019 ben ik doorgegaan en heb ik uiteindelijk meer dan 100 mensen geplaatst, van wie meer dan 80 assemblagemedewerkers.

Er is daar ook een promovideo van gemaakt. Vorig jaar juli belde Intergas weer omdat ze weer assemblagemedewerkers nodig hadden. Ik heb zojuist de 9 maanden durende campagne afgerond waarbij we 147 assemblagemedewerkers hebben verleid te solliciteren, 80 zijn er op gesprek geweest en 48 zijn er aangenomen, daarnaast hebben wij nog 10 mensen geplaatst in leidinggevende functies. Ons team bestaat uit 3 mensen, van wie 1 extern.

Wat was de impact van de case?

Dat staat al grotendeels beschreven hierboven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat dit een vernieuwende manier van recruiten is tegen een maandbedrag en helder afgesproken kpi’s.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jopportunity

  • Rutger van Drongelen,
  • Jeanet van de Wiel en
  • Jordi Spruijt (externe marketeer).

Intergas

  • HR
  • de directie
  • en al de managers van de assemblage

Lees meer

Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards van 2022.

Candidate experience to the max! (inzending T-Mobile)

Omschrijving van de case

Soms heb je meer nodig dan alleen tekst en beeld en wil je een kandidaat echt laten ‘ervaren’ hoe het is om bij je te werken. T-Mobile daagde hiervoor Getnoticed uit om in samenwerking met Experience Republic een unieke digitale sollicitatie-ervaring te creëren voor kandidaten. Het resultaat: een 360-graden experience met interactieve hotspots, audio samples, links en video’s.

T-Mobile maakte een 360-graden experience met interactieve hotspots, audio samples, links en video’s.

Hierin wordt de kandidaat verwelkomd door de CEO en de Chief People Officer. Kan een virtual tour worden gevolgd door het hoofdkantoor of een T-Shop. Of stapt de kandidaat letterlijk in de lift naar het gewenste vakgebied en relevante vacatures. Als sollicitant beslis je dus zelf wat je wilt zien en weten. Deze experience draagt hierdoor bij aan een persoonlijke candidate journey en verhoogt de kwaliteit van het selectieproces. Serious next level arbeidsmarktcommunicatie dus!

Wat was de impact van de case?

De sollicitant heeft met deze experience een nog persoonlijker en meer interactieve sollicitatie-ervaring. Doordat de sollicitant zoveel aansprekende content kan zien zal dit bijdragen aan de kwaliteit en kwantiteit van de sollicitaties. Het selectieproces wordt hierdoor kwalitatiever en het verhoogt het aantal sollicitanten. Dit alles draagt bij aan het versterken van het employer brand van T-Mobile.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Arbeidsmarkt Experience biedt een vernieuwende unieke beleving voor werkzoekenden om een potentiële werkgever te ervaren en zo gevoel te krijgen bij de cultuur en werksfeer van de organisatie. De implementatie op de nieuwe T-Mobile werkenbij-site teammagenta.nl laat dit op een geheel eigen wijze zien.

Deze experience stelt kandidaat en werkgever op een interactieve manier aan elkaar voor.

Met deze onderscheidende experience worden kandidaat en werkgever op een interactieve manier aan elkaar voorgesteld. Dit is een innovatie die serieuze impact kan hebben op het wervingsproces, de candidate experience en het employer brand. Een recruitmenttool om te omarmen in deze competitieve arbeidsmarkt. T-Mobile is al gestart!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Getnoticed
  • T-Mobile
  • Experience Republic

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Cultural Fit: innovatieve gedragscans voor sollicitanten (inzending PwC)

Omschrijving van de case

Neurolytics en PwC hebben samen intern de organisatie (medewerkers op individueel en team niveau) en extern nieuwe kandidaten getest met employer branded gedragscans (videoscans). Dit is een compleet nieuwe manier van kijken naar menselijk gedrag, voor zowel je medewerkers als nieuwe kandidaten. Er is intern in de organisatie getest met de Neurolytics Scan, om een ‘cultuur baseline‘ neer te zetten en inzicht te krijgen in de organisatie-engagement, werk/cultuurvoorkeuren en stresslevels van medewerkers.

Met de scan krijg je inzicht in: wie voegen er echt wat toe aan het team?

Dit om inzicht te krijgen in de teams en organisatie, om vervolgens te kijken en vergelijken met nieuwe kandidaten. Wie passen er goed of voegen echt wat toe aan het team/organisatie? De oplossing wordt gebruikt om in een uitdagende markt nieuwe kandidaten naar je toe te trekken met eigen employer branding/bedrijfsspecifiek en om kandidaten te selecteren die passen in jouw specifieke team/organisatie.

Wat was de impact van de case?

  • Door co-creatie een unieke en korte kandidaatervaring ontwikkeld (voor zowel medewerkers als kandidaten; kort, bedrijfsspecifiek, interactief via video)
  • Inzichten voor sollicitanten in cultuur- en werkvoorkeuren, organisatie-engagement en stressniveaus, stressbestendigheid. Dit terugkoppelen in korte rapporten om mensen te helpen en hoe zij daarmee kunnen omgaan. Ook gaven we vragen terug aan sollicitanten die zij in interviews kunnen stellen. Zo kunnen ze voor zichzelf erachter komen of zij ergens gelukkig gaan worden.
  • Inzicht voor de organisatie in passende profielen/cultuurvoorkeuren/samenstelling van je interne teams, zodat je datagedreven je teams kunt ontwikkelen en de juiste passende mensen daarin kan aannemen (van onderbuik naar data).
  • Tastbare objectieve data geven aan recruiters/hiring team over menselijke soft skills, betrokkenheid, motivatie, stress om tijd te spenderen aan de juiste kandidaten.
  • Versnelling en modernisering van het proces (<15% minder tijd nodig).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat PwC en Neurolytics samen voor het eerst naar compleet andere/’human skills‘ data hebben gekeken, nieuw voor de HR/recruitment-markt. Wij stellen ons een wereld voor waarin mensen worden geholpen en beoordeeld op wie zij zijn, in plaats van hoe zij overkomen op anderen. Competenties en hard skills zijn aan te leren, wij als mensen zijn echter uniek en maken écht het verschil.

In deze case hebben we met een volledig nieuw en wetenschappelijk product gekeken naar menselijke skills.

Decennialang evalueerden mensen anderen op basis van dezelfde data (vragenlijsten, psychometrie, gamification) zonder voorspellende stappen voorwaarts te maken. We geven om mensen en hun wellbeing, werk- en levensgeluk en begrijpen hoe werk mensen gelukkig of ellendig kan maken. In deze case hebben we met een volledig nieuw en wetenschappelijk product (paper gepubliceerd in Nature) gekeken naar menselijke skills zoals intrinsieke betrokkenheid, motivatie, zelfvertrouwen, nervositeit en stressniveaus en -bestendigheid.

Het team van Neurolytics

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Felix Hermsen – Neurolytics
  • Bas Vliegenthart – PwC

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

 

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in maart 2022 (mét podcast)

Maart 2022 was natuurlijk de maand van de voortwoekerende oorlog in Oekraïne. Maar ook de gemeenteraadsverkiezingen vroegen veel aandacht (met meer vrouwen, maar ook meer fracties dan ooit), net als de ineens aangekondigde sneeuw (!), het oprakende graan, de benzineprijzen, de gastarieven, de vleestaks, en op sportgebied het Nederlands Elftal, de weer van start zijnde Formule 1 en het plotse stoppen van de #1 in het vrouwentennis, Ashleigh Barty.

Maart 2022 was natuurlijk vooral de maand van de voortwoekerende oorlog in Oekraïne.

Ondertussen verdween corona steeds verder naar de achtergrond van het nieuws. Maar wat gebeurde er in maart 2022 eigenlijk verder allemaal dat recruiters moeten weten? Een beknopt overzicht:

#1. Oekraïners welkom op arbeidsmarkt

Het lijkt wat wrang in de huidige situatie, maar voor de Nederlandse arbeidsmarkt is de komst van de vele Oekraïense vluchtelingen in elk geval niet onwelkom. Ze kunnen snel aan de slag in Nederland, zo blijkt. Al biedt de vluchtelingenstroom niet voor alle sectoren een oplossing. ABN Amro schatte in maart dat tussen de 100.000 en 150.000 Oekraïense vluchtelingen naar Nederland zullen komen. ‘We vermoeden dat ongeveer de helft van hen hier binnen afzienbare tijd aan het werk gaat. Dat zijn tussen de 50.000 en 75.000 mensen’, rekende econoom Piet Rietman voor.

‘We merken vanuit veel sectoren dat er interesse is.’

‘Als je beseft dat er momenteel 387.000 vacatures zijn in Nederland, dan kun je wel zeggen dat de Oekraïners een deel van de problemen op de arbeidsmarkt kunnen oplossen. En we merken vanuit veel sectoren dat er interesse is.’ Het gaat bovendien vaak om hoogopgeleide mensen. ‘Tegenwoordig volgt 83% van de Oekraïners na de middelbare school nog een opleiding. Dat is meer dan in Nederland.’ Extra voordeel is dat het kabinet het vanaf vandaag voor Oekraïners makkelijker heeft gemaakt om in Nederland aan de slag te gaan.

#2. AH blijft favoriet voor bijbaan

Supermarkten blijven razend populair als werkgever voor bijbaners. Net als in 2020 staan ook nu weer Albert Heijn en Jumbo respectievelijk op plek 1 en 2. Lidl maakt de top 3 compleet, zo blijkt uit in maart verschenen onderzoek van Intelligence Group, waarvoor in totaal 4.141 scholieren en studenten zijn ondervraagd. Goed nieuws, aldus Jumbo’s HR-directeur Claire Saes: ‘We vinden het belangrijk om al onze 100.000 collega’s een fijne werkplek te bieden en dat geldt zeker ook voor onze bijbaners. Zij spelen een belangrijke rol in het bieden van de leukste boodschap aan onze klanten.’

Beeld: werkah.nl

Na de traditionele top-3 volgen opvallend genoeg 7 namen in de top-10 die een jaar eerder niet zo hoog stonden. Daaronder veel grote internationale organisaties, zoals McDonald’s, Nike, Action, IKEA en Apple. De top 10 wordt compleet gemaakt door Ajax, waar je als student onder meer aan de slag kunt als medewerker fancare, steward of horecamedewerker. Opvallende daler is de HEMA. die dit jaar zelfs buiten de top-25 viel.

#3. Nederlanders willen ineens het leger in

Nog een opmerkelijk effect van de oorlog aan de oostgrens van Europa: het leger is ineens weer populair als werkgever. Het aantal sollicitanten blijkt in elk geval toegenomen met 54%, zo werd in maart 2022 bekend. Tot grote vreugde van minister Kajsa Ollongren. ‘Want we hebben echt mensen nodig!’ Gemiddeld ligt het aantal sollicitaties bij Defensie rond de 350 per week. Sinds Poetins troepen Oekraïne zijn binnengetrokken, is de belangstelling voor een baan als militair opgelopen tot weken met 736 sollicitanten.

Infanteristen in 2017.

De interesse gaat vooral uit naar functies bij de commando’s, de infanterie en de marechaussee. Ook willen meer mensen zich aanmelden als reservist. Vooral mensen tussen de 25 en 34 jaar tonen belangstelling, met name uit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Zij moeten nog wel door de keuring en het selectieproces. De toegenomen belangstelling is des te meer opmerkelijk, omdat Defensie vanwege de oorlog in Oekraïne de afgelopen tijd geen actieve online wervingscampagne op nieuwssites heeft gevoerd.

#4. Arbeidsmarkt mogelijk op kantelpunt

De aanhoudende onrust in de wereld begint ook zijn effect te hebben op de arbeidsmarkt. In maart 2022 werd duidelijk dat we enerzijds nog wel met grote krapte kampen, maar dat anderzijds er ook signalen zijn die duiden op een kantelpunt. Zo meldde het UWV dat de graadmeter voor krapte op de arbeidsmarkt in het laatste kwartaal van 2021 een nieuwe recordhoogte bereikte. Nooit eerder waren er zóveel vacatures per werkzoekende. En volgens ABN Amro dreigen er ook na 2022 nog volop ‘structurele arbeidstekorten’, door de vergrijzing en grote ambities van het huidige kabinet.

abnamro dus in maart 2022

Maar daartegenover staan bijvoorbeeld berichten van Indeed, dat het aantal openstaande vacatures in Nederland ziet ‘stabiliseren’. ‘Bedrijven zullen waarschijnlijk willen afwachten voor ze de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne enigszins kunnen overzien’, aldus recruitment evangelist Arjan Vissers. Ook Manpower sorteert voor op een mogelijk kantelpunt. Het bureau ziet dat  Nederlandse werkgevers verwachten in het tweede kwartaal van dit jaar minder personeel aan te nemen dan in het eerste kwartaal (al blijft het nog wel veel meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar). Even spannend dus hoe dat zich verder ontwikkelt.

#5. ‘Digitalisering nodig om talent te werven’

Als oplossing voor arbeidsmarktkrapte wordt vaak verwezen naar verdere digitalisering. Maar de mensen dáárvoor zijn ook weer razend moeilijk te vinden. Een soort catch-22 dus. In maart 2022 verscheen onderzoek van Citrix waarin 175 besluitvormers in de Nederlandse publieke sector zeiden dat méér digitalisering hard nodig is om ook in de toekomst talent te kunnen blijven werven. Maar dat blijkt lastig, want volgens de respondenten heeft digitale transformatie bij de overheden nog een lange weg te gaan.

Dat geldt bijvoorbeeld op het gebied van de cloud. In maart 2022 verscheen namelijk ook Cloudreach-onderzoek waaruit blijkt dat IT-managers wereldwijd een groot risico zien in het enorme gebrek aan cloud-vaardigheden in de eigen organisatie. Zo geeft ruim een derde van de respondenten hier aan dat het tekort aan cloud-professionals hun vermogen beperkt om hun organisatie te ontwikkelen en nieuwe diensten te introduceren. Een directe oplossing voor het personeelstekort hoeven we van verregaande automatisering dus ook niet te verwachten, zo lijkt het al met al. De mensen om dat te realiseren zijn er gewoon niet…

#6. Krapte onderzoeken? Ga naar het GAK!

Wat werkt het best tegen de structurele krapte op de arbeidsmarkt? Is het meer migratie, of toch meer inzet op technologie of vakmanschap? Instituut GAK heeft in maart 2022 een open oproep gedaan aan ministeries, werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen om dat de komende 2 tot 4 jaar serieus te gaan onderzoeken. Het zwaartepunt moet daarbij liggen op praktijk en beleidsrelevante kennis, gebaseerd op wetenschappelijk verantwoorde kennis en methoden, zo wordt beloofd. Uitmondend in onder meer een slotcongres en eindrapportage waarin de bevindingen zullen worden gepresenteerd. Zin in? Doe mee!

#7. Het RecruitingKantoor wint van Recruitment Kantoor

En zo komen we bij het juridische nieuws van de maand. En dat was dat Het Recruitingkantoor zich in maart 2022 ineens terugvond in de rechtbank, om daar te eisen van Recruitment Kantoor dat ze haar (domein)naam zou inleveren. Grotendeels terecht, oordeelde de voorzieningenrechter daarop, omdat de twee namen inderdaad wel erg op elkaar lijken. Dat de naam louter beschrijvend zou zijn, zoals Recruitment Kantoor betoogde? Niet overtuigend, aldus de rechter, want dan nog is er sprake van ‘verwarringsgevaar’, en dus moet ‘Recruitment Kantoor’ zijn handelsnaam staken en gestaakt houden.

Daarmee moet het trouwens wel opschieten, want het vonnis van de rechtbank dateert alweer van 9 maart 2022. Maar tot en met gisteren was op de site van Recruitment Kantoor nog geen spoor van een naamswijziging te vinden. En dus hangt het bedrijf een stevige boete boven het hoofd. Al heeft het wel één gelukje. De voorzieningenrechter bepaalde namelijk dat Recruitment Kantoor de domeinnaam wel mocht houden. Hij vond namelijk dat daarmee niet onrechtmatig inbreuk werd gemaakt op het merkrecht van Het Recruitingkantoor. Als de naam van het bedrijf dan maar wel verandert.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van werving en selectie. In januari 2022 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!

Beluister de podcast

Liever luisteren? Luister dan de podcast die Martijn Hemminga en Peter Boerman over dit nieuwsoverzicht opnamen:

Lees ook

Whatsapp je naar je bijbaan (inzending Kruidvat)

Omschrijving van de case

Iedereen krijgt antwoord binnen 24 uur. Die verandering zetten wij bij Kruidvat al in sinds 2020. We merkten toen al dat het steeds moeilijker werd om snel contact met jongeren te krijgen – en te houden. Het recruitmentmodel werd omgegooid, een nieuw ATS in de arm genomen en een nieuwe werkenbij-site ging live. Het direct afwijzingspercentage ging met tientallen procenten omlaag en het aannamepercentage ging omhoog.

In 2021 was het tijd voor de volgende stap: een volledige Whatsapp-integratie.

We richten ons vooral op de jonge doelgroep. Die gebruiken nauwelijks meer e-mail, alles gaat via de app. Onze recruiters doen dat sinds 2 jaar ook. Dat levert leuke persoonlijke contacten op en dat vinden kandidaten fijn. In 2021 was het tijd voor de volgende stap: een volledige Whatsapp-integratie. Zo kunnen we nog beter het persoonlijke contact met elke kandidaat garanderen.

whatsapp je naar je bijbaan

Ben je op zoek naar een bijbaan bij Kruidvat? Dan heb je de keuze om superkort online te solliciteren óf via Whatsapp. Als je kiest voor solliciteren via het Whatsapp-gesprek beantwoord je een paar korte vragen. De rest doen wij! Zodra je sollicitatie via Whatsapp is afgerond neemt de recruiter contact met je op via Whatsapp. Samen bespreken jullie waar je naar op zoek bent – en wat de mogelijkheden zijn.

Van begin tot einde heb je dus contact via Whatsapp. Een heel cv? Dat is niet nodig.

Is er een match? Dan ga je op gesprek bij de filiaalmanager en kun je na dat gesprek – na het ontvangen van je contract op één A4 – direct aan bij ons aan de slag. Van begin tot einde heb je dus contact via Whatsapp. Je kunt dus solliciteren én reageren wanneer het voor jou uitkomt. En een heel cv? Dat is niet nodig.

Wat was de impact van de case?

Met de volledige integratie van Whatsapp vanaf het eerste moment (= sollicitatie) tot het gesprek (=contact recruiter) hebben we de doelgroep de mogelijkheid gegeven om óf kort online te solliciteren of om de hele journey via Whatsapp te beleven. Hiermee geven we de kandidaat de kans om te solliciteren op zijn of haar favoriete bijbaan op de manier die het beste bij hem of haar past. De reacties die we hier op krijgen zijn enthousiast en positief: de kandidaten vinden dat er snel contact wordt opgenomen en geven aan het prettig te vinden dat ze hun vragen laagdrempelig kunnen stellen aan een recruiter.

Door de snelle manier van contact leggen krijgen we meer gesprekken én meer aannames.

Door de snelle manier van contact leggen krijgen we meer kandidaten op gesprek bij de filiaalmanager. En dit zorgt voor meer gesprekken én meer aannames. Sinds half december 2021 zijn wij live met Whatsapp solliciteren voor Kruidvat. Er hebben sindsdien al 1.500 kandidaten op deze manier bij ons gesolliciteerd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de implementatie van volledig Whatsapp solliciteren laten we zien dat we goed luisteren naar de doelgroep en hen de mogelijkheid bieden om te solliciteren zoals zij dat zelf prettig vinden (online of via Whatsapp). Solliciteren zoals jíj dat wil en niet zoals wíj dat willen. Laagdrempelig, snel en persoonlijk.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Radancy
  • Messagebird
  • Team Talent Acquisition
  • Regionaal Recruitmentteam Kruidvat Nederland

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Nederlandse zorginstelling bekendmaken in België om talent aan te werven (inzending Tragel)

Omschrijving van de case

Hoe overtuig je Vlaams zorgpersoneel om in Nederland te gaan werken voor een organisatie die zij niet kennen? Dat is de vraag die wij bij EN HR Solutions kregen van Tragel, een Nederlandse zorgorganisatie. Zij zoeken namelijk het hele jaar door naar begeleiders in de gehandicaptenzorg. En om de instroom te vergroten zoeken ze die nu ook in België.

Als we je vragen om níet aan een roze olifant te denken, dan denk je aan een roze olifant.

Ons antwoord op deze complexe vraag schuilt in het bekendste voorbeeld van framing. Als we je vragen om níet aan een roze olifant te denken, dan denk je aan een roze olifant. In onze arbeidsmarktcampagne hebben we verder gebouwd op dit concept. We spelen in op de mogelijke positieve of negatieve associaties die de doelgroep heeft door hen te laten inzien dat er meer voor- dan nadelen zijn aan werken in Nederland.

werken bij tragel

Twijfels, vooroordelen en vragen

Dit hebben we gedaan door de doelgroep te bevragen welke twijfels, vooroordelen en vragen zij hebben. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de juiste antwoorden. Maar in plaats van dit zelf te gaan verkondigen hebben we voor de meest authentieke oplossing gekozen – en Dries het gezicht van de campagne laten worden. Dries werkt als specialistische begeleider bij Tragel. Zo vertelt een Vlaming waarom hij graag in Nederland werkt.

In de campagne vertelt Vlaming Dries waarom hij graag in Nederland werkt.

Uiteindelijk hebben we een landingspagina gemaakt, de vacatures en de brochure over grensarbeid herschreven naar het Vlaams. Ook hebben we verschillende soorten campagnemateriaal gemaakt. Denk hierbij aan banners voor kanalen zoals Facebook en Instagram (omdat de doelgroep zich daar bevindt), maar ook voor Google Display om mensen die al een keer op de website van Tragel zijn geweest te achtervolgen met extra advertenties. Voor LinkedIn hebben we banners gemaakt met 1 specifiek doel: het downloaden van de brochure, omdat we hier dieper in het onderwerp konden duiken. Tot slot hebben we ook sociale media updates en banners voorzien die Tragel op hun kanalen kon posten om zo het interne engagement te vergroten en de campagne te ondersteunen.

Wat was de impact van de case?

De kwalitatieve impact van de case is:

  • We hebben onderzoek gedaan naar de doelgroep en achterhaald waarom een Vlaming wel/niet in Nederland zou willen werken.
  • Op basis van die input hebben we een unieke positionering voor Tragel op de Vlaamse arbeidsmarkt ontwikkeld.
  • We hebben een ‘tijdloze’ landingspagina gemaakt die Tragel heeft geïntegreerd in hun website om Vlamingen aan te spreken.
  • We hebben content (video, foto’s, vacatures en een brochure) gemaakt die zich specifiek richt op de Vlaming die overweegt om in Nederland te gaan werken.
  • De interne betrokkenheid hebben we vergroot en we hebben ambassadeurs gecreëerd door ons onderzoek en door wekelijkse (sociale media) updates te voorzien.
  • We hebben campagne gevoerd en de (Vlaamse) begeleider aan Tragel gebonden.

De kwantitatieve impact van de case is tot nu toe (campagne loopt nog) is:

  • 645.000 views op Facebook en Instagram en een CTR van 4%
  • 2.000% meer bereik op Facebook
  • 186% meer Facebookpagina-bezoeken
  • 5.200% meer bereik op Instagram
  • 154% meer Instagramprofiel-bezoeken
  • 55 nieuwe volgers op Facebook.
  • 2 miljoen views via Google Display en een CTR van 0,25%
  • 35.000 hebben onze video op YouTube gezien
  • Een CTR van 0,75% op LinkedIn
  • 33 downloads van de brochure
  • 30.000 unieke websitebezoekers
  • 1.30 min gemiddelde tijd op de website
  • 3 sollicitaties

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Campagne voor een gekend knelpuntberoep.
  • Bijkomende uitdaging van naamsbekendheid in een ander land.
  • Een campagne over de grens voor een Nederlandse organisatie.
  • Moeilijke sector om echt onderscheidend te zijn omwille van CAO.
  • Creatieve oplossing om een nieuwe ‘vijver van talent’ aan te boren.
  • Verschillende media en kanalen zijn ingezet met een beperkt budget.
  • Hoge exposure van de campagne en grote stijging in bezoekers op sociale media en website
  • Een externe campagne die gedragen wordt door eigen medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit Tragel:

  • Susan Raats (HR-manager)
  • Eline van Mullem (communicatiemanager)
  • Erise van de Poele (recruiter)
  • Dries Thierens (begeleider)

Vanuit EN HR solutions:

  • Lodi Planting (Employer branding specialist)
  • Lisanne Willemsen (UX visual designer)
  • Alona Gontcharenko (Campagne manager)

Extern

  • Nedbase (integreren van landingspagina op website Tragel)

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

De beste start die je een nieuwe medewerker kunt wensen! (inzending Flynth)

Omschrijving van de case

Uit onderzoek blijkt dat nieuwe collega’s binnen de eerste 40 dagen besluiten of ze bij een werkgever willen blijven. Daarnaast kent de accountancy een hoog verloop. Met de grote wervingsuitdagingen die Flynth heeft, vinden we het belangrijk dat nieuwe collega’s zich zo snel mogelijk thuis voelen en we het behoud van collega’s zo goed mogelijk borgen via een uitgebreid onboardingsprogramma.

Tijdens Start@Flynth maken nieuwe collega’s niet alleen kennis met de organisatie, maar ook met het vakgebied en natuurlijk met elkaar.

Start@Flynth.nl is hét programma waarmee wij een nieuwe collega van harte welkom heten en gedurende 8 maanden wegwijs maken binnen Flynth. Tijdens Start@Flynth maakt hij of zij niet alleen kennis met onze organisatie, maar ook met het eigen vakgebied en natuurlijk met elkaar. Het programma bestaat eerst uit een 2-daagse verkenning (eerste twee werkdagen). Daarna volgt een verdiepingsdag (na 3 weken), een 2-daagse ambitie (na 4 of 5 maanden), een “groei” dag (na 6 maanden). Na 8 maanden volgt een informele afsluiting.

Dit landelijke onboardingsprogramma wordt verzorgd door Flynth-trainers, collega’s uit alle onderdelen van organisatie die het leuk vinden om nieuwe collega’s een warm welkom te geven. In dit programma komen onze kernwaarden uitstekend tot zijn recht. We laten ermee zien dat ambitie en ontwikkeling bij Flynth hoog in het vaandel staan.

Wat was de impact van de case?

Een warm welkom en een goede start, positieve enthousiaste medewerkers, tijdens Start@Flynth begint het interne referralprogramma al en een mooie kans voor bestaande collega’s om zichzelf te ontwikkelen als Trainer & Ambassadeur van Flynth!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ik heb best veel organisaties van binnen mogen zien en ben van mening dat Flynth een fantastisch onboardingsprogramma heeft. Het past enorm goed bij de kernwaarden van Flynth en zorgt voor een hoge betrokkenheid bij medewerkers. Er wordt enorm veel effort en geld in dit programma gestoken, wat ook maar eens aantoont dat er voor Start@Flynth op alle niveaus veel draagvlak is.

start @ flynth

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Onboardingscoördinator
  • Trainers Start@Flynth
  • Recruitment
  • Directeur HRM
  • Performance coaches
  • RvB (support, draagvlak en budget)

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

MTA solliciteert bij jou (inzending MTA Group)

Omschrijving van de case

Door de krapte op de arbeidsmarkt zien kandidaten door het bomen het bos niet meer. Overal zijn vacatures te vinden en is een capaciteitstekort. Vooral in onze wereld van de hightech. Dit lijkt op eerste oog een luxe, maar dit maakt het voor kandidaten juist moeilijk om iets te vinden dat goed bij hen past. Door juist hierop in te spelen op een oprechte manier die bij ons past, laten we zien dat we in staat zijn om ons in te leven in de doelgroep en gaan we een connectie aan met mensen. Als resultaat ontstaat er een kwalitatieve match in plaats van dat we met korte termijn acties zoveel mensen proberen te bereiken.

Zo kunnen wij als relatief klein bedrijf opvallen tussen al het recruitmentgeweld van de grote hightechbedrijven.

Zo kunnen wij dus als relatief klein bedrijf toch opvallen tussen al dat recruitmentgeweld van de welbekende grote hightechbedrijven. Want een engineer die ‘op zijn plek zit’, die moet je niet lastigvallen en hem moeite laten doen. Die moeten we met een creatieve knipoog interesseren in de werkervaring en competenties van MTA. Daarom hebben wij de rollen omgedraaid en solliciteren bij de kandidaat. In plaats van om het cv te vragen van een kandidaat hebben wij het cv van MTA als bedrijf opgesteld. Het idee en creatieproces van het cv hebben we verwerkt in een leuk filmpje en gebruiken we als trigger om ons cv te downloaden.

Speciale actiepagina

Op een speciale actiepagina kon het cv gedownload worden. Kandidaten konden op deze pagina zelf aangeven of wij als MTA zijnde op gesprek mogen komen.
Op LinkedIn is de video viraal gegaan en heeft enorm veel reacties opgeleverd. Er zijn meerdere kandidaten geweest die puur uit interesse ons uitgenodigd hebben voor een gesprek.

Op LinkedIn is de video viraal gegaan en heeft enorm veel reacties opgeleverd.

Ook intern hebben we de campagne gelanceerd en eigen collega’s deelgenoot gemaakt van de video. De campagne is een samenwerking tussen HRD, Corporate Communication en het bureau RVS marketing. Gezamenlijk hebben we het concept uitgewerkt en de campagneflow opgezet. De case heeft inmiddels als veel interesse gewekt en wordt bij diverse marketing en HR-events gepresenteerd als praktijkcase.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft positief bijgedragen aan de merkbeleving van MTA. De behoefte van kandidaten om zonder vacature gewoon ergens een kijkje te nemen is bevestigd doordat we veel reacties en bezoeken hebben gehad bij MTA zonder dat er voor hen een concrete vacature beschikbaar is. Op LinkedIn heeft de post 57.000 impressies opgeleverd en is de video 27.000 keer bekeken. 569 personen hebben de moeite gedaan te reageren en dat heeft vele mooie reacties opgeleverd. Zoals:

  • “Grappig, maar ook slim bedacht!”
  • “Dit is buiten de kaders treden! Super filmpje!”
  • “Mooie out-of-the-box en originele manier van personeelswerving!”
  • “MTA snapt dat het in deze arbeidsmarkt anders moet! Slim en leuk gedaan, complimenten!”

Vanuit alle kanalen (socials posts, advertenties en eigen website) hebben er 2.000 mensen doorgeklikt naar de actiepagina, 34 kandidaten hebben contactgegevens achtergelaten en 11 mensen hebben ons daadwerkelijk uitgenodigd voor een gesprek. Uit de campagne hebben we 2 personen kunnen aannemen. Voor de beeldvorming; MTA heeft ongeveer 100 fte en gemiddeld zo’n 4 openstaande vacatures.

Uit de campagne hebben we 2 personen kunnen aannemen.

Na de lancering van de video hebben we korte video-‘snippets’ ingezet op LinkedIn. Door ze te gebruiken in LinkedIn-advertenties hebben we heel gericht specifieke doelgroepen kunnen targetten. Met een paar honderd euro hebben we de campagne extra onder de aandacht gebracht van potentiële kandidaten van moeilijk te vervullen functies. De video zetten we nog steeds in als we kandidaten benaderen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een zeer competitieve hightech markt hebben we als kleine speler kunnen opvallen door een creatieve en authentieke campagne neer te zetten. Met een klein team en een klein budget (10k) hebben we impact kunnen maken en resultaat opgeleverd. Tegelijkertijd willen we een beweging creëren waarin zenden van informatie niet meer de standaard is, maar juist het kunnen kijken vanuit de beleving van de kandidaat moet de standaard worden. Dit alles om een echte connectie te maken en collega’s te vinden die goed bij onze cultuur en manier van samenwerken passen.

Wij hebben tot op de dag van vandaag profijt van de campagne in het recruitmentproces.

Wij hebben tot op de dag van vandaag profijt van de campagne in het recruitmentproces. Onze talentpool is uitgebreid, onze naamsbekendheid vergroot en de campagne wordt nog steeds ingezet om kandidaten te werven voor MTA.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Bianca Louwers – HD advisor
  • Jean-Pierre Noten – Corporate Communication Manager

Extern:

  • RVS Marketing
  • Marc-a-thing

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.