Opnieuw initiatief van start voor ‘omgekeerd recruitment’: iammie

Online arbeidsbemiddelingsmarkt ‘op z’n kop gezet’. En een ‘andere kijk op recruitment om de zoektocht naar geschikte kandidaten betaalbaar te houden.’ Zo zet iammie.com zich in de markt, het initiatief dat na een testperiode van enkele maanden vandaag officieel van start gaat. Het platform zegt ervoor te zorgen dat werknemers met een overstapwens anoniem kunnen blijven, terwijl werkgevers er tegelijk alleen maar gemotiveerde kandidaten kunnen vinden.

‘Latente werkzoekenden voelen zich niet meer aangesproken door reguliere vacatures.’

In het bijbehorende persbericht halen de initiatiefnemers onderzoek van Intelligence Group aan, dat laat zien dat bijna de helft van de werknemers latent uitkijkt naar een andere baan. ‘Deze groep voelt zich echter niet meer aangesproken door reguliere vacatures’, aldus iammie-oprichter Nico de Jong (op de foto tweede van rechts). ‘Zij willen liever zelf benaderd worden. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de specifieke wensen van werkenden en de manier om met hen in contact te komen.’

Droombaan gezocht

Een grote groep werknemers mist dus iets in de baan die ze nu heeft. Dat kan te maken hebben met de reisafstand, collega’s, salaris of met de wens om minder te werken. Weer andere werknemers willen juist iets héél anders gaan doen. ‘En al deze wensen hebben echter nog niet geleid tot actief solliciteren, omdat zij niet weten welke werkgever aan hun wensen voldoet’, aldus De Jong. ‘Daar komt bij dat vacatureteksten vaak niet de juiste informatie bieden en dat bestaande platforms geen mogelijkheid hebben de ideale baan te omschrijven.’

‘Bestaande platforms bieden geen mogelijkheid de ideale baan te omschrijven.’

Volgens hem is iammie daarbij een uitkomst: het geeft de werkzoekende een kans zijn of haar droombaan te vinden, terwijl de werkgever er de juiste mensen zou moeten kunnen rekruteren. ‘Bij ons staat de droombaan juist centraal. Dat gebeurt geheel anoniem, zodat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden zonder dat de huidige werkgever gealarmeerd raakt. De werkzoekende krijgt er zo een krachtige tool bij om in contact te komen met een werkgever en een functie die past bij zijn wensen en eisen.’

‘Ontstaan uit eigen frustratie’

Ook voor de werkgever heeft deze manier zo z’n voordelen, claimt hij. Door de krapte reageert er soms niemand meer op een reguliere vacature. Met alle gevolgen van dien. Met het nieuwe platform kunnen werkgevers echter zelf door de database met gemotiveerde werkenden struinen. ‘En is er een geschikt profiel gevonden, dan solliciteert de werkgever bij deze werknemer’, aldus De Jong. ‘Pas als beide partijen vinden dat er een match is, worden de persoonsgegevens vrijgegeven. Doordat dit proces sneller en effectiever verloopt, bespaart de werkgever op de recruitmentkosten.’

‘We leggen de macht bij de partij waar deze hoort: de werkzoekende.’

‘De tool is ontstaan uit eigen frustratie’, vertelt de oprichter en multi-ondernemer. ‘Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris. Met iammie maken we een behoefte in de markt concreet. We zorgen voor dat eerste gesprek. En we leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden. Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.’

Bepaald niet de eerste

Het nieuwe initiatief is bepaald niet de eerste dat inspeelt op de veranderende machtsverhoudingen op de arbeidsmarkt. Eerder probeerden ook al andere bedrijven deze kant op te werken. Denk aan ‘omgekeerde recruitmentsite’ Honeypot of aan Karreer, dat kandidaten betaalt voor hun sollicitatie. En in april vorig jaar haalde ICT-bedrijf EagleScience nog het nieuws met een vergoeding voor kandidaten, in plaats van voor recruiters.

‘De kandidaat heeft de war for talent inmiddels gewonnen, en de werkgever is nu eigenlijk de kandidaat geworden.’

Dat sluit allemaal aan bij de gedachte dat de kandidaat de war for talent inmiddels heeft gewonnen, en de werkgever nu eigenlijk de kandidaat is geworden, zoals ook Ricardo Risamasu (Talmark) twee jaar geleden al zei. Geert-Jan Waasdorp (directeur van de Intelligence Group) had het tijdens diezelfde bijeenkomst twee jaar geleden over de verwachte opkomst van het zogeheten ‘impresario-model’. Daarbij zou je als recruiter zo’n 200 talenten beheren en bemiddelen, in plaats van dat je voor een werkgever aan het werven bent. Het probleem, zei hij destijds: ‘Ik hoor bijna niemand over waar het écht over gaat: de kandidaat. Niemand luistert naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig. Terwijl dat volgens mij juist wel zou moeten.’

‘Bijna niemand luistert nog naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig.’

De opkomst van de online platforms die het proces nu willen omdraaien, en de droombaan van de (latent) werkzoekende centraal stellen, zou je kunnen zien als een uitwerking van die gedachte. Nu alleen dus nog afwachten of die latent werkzoekenden ook de moeite willen nemen hun droombaan kenbaar te maken…

Meer over start-ups in recruitment?

Elk jaar kent de dynamische wereld van inhuur, interim en recruitment weer nieuwe startups. Nieuwe initiatieven, vol met innovatie, hoge verwachtingen en goede bedoelingen. We geven hen graag het podium tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Vrijdag 14 februari komen er zo een aantal aan het woord, waaronder: Eelco Frijsinger (Krootz-zzp)
• Ronald van Driel (Recruitment Accelerator)
• Vincent Smit (Grip op Interim)

Schrijf je dus nu nog in!

Lees ook:

Internationale prijs voor vrouwencampagne van Defensie

‘We zijn ontzettend trots op deze internationale waardering’, aldus Marco van Rookhuijzen, mede-oprichter van bureau Steam, die samen met collega Onno Gout de prijs in Londen in ontvangst nam. Steam is als arbeidsmarktcommunicatiebureau voor Defensie verantwoordelijk voor het concept en de uitwerking van de al 4 jaar lopende vrouwencampagne van Defensie.

De afgelopen 30 jaar hebben The RAD Awards steeds het beste werk in employer branding bij elkaar gebracht.

De afgelopen 30 jaar hebben The RAD Awards steeds het beste werk in employer branding bij elkaar gebracht. Op basis van creativiteit, innovatie en effectiviteit zijn dit jaar in 20 categorieën nominaties toegekend. De uitreikingsceremonie werd dit jaar bijgewoond door zo’n 1.400 aanwezigen.

Onno Gout en Marco van Rookhuijzen (rechts) bij de uitreiking.

Meer diversiteit op de werkplek

Naast drie nominaties voor Politie-campagnes ontving Steam namens Defensie een bekroning in de categorie ‘Diversity and Inclusion Initiative’ voor de campagne om Defensie als aantrekkelijke werkgever voor vrouwen te profileren. Inzendingen in deze categorie betreffen campagnes of initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de diversiteit op de werkplek. De vrouwencampagne is door Steam ontwikkeld, in nauwe samenwerking met Maximum (online) en Initiative (media).

De jury roemde de campagne als ‘geïnspireerd, geïntegreerd, authentiek en eerlijk.’

De jury roemde de campagne als ‘geïnspireerd, geïntegreerd, authentiek en eerlijk. De campagne tackelde misvattingen en resulteerde in een groei van 6 procent aan vrouwelijke werknemers. Een uitzonderlijk stuk werk.’

vrouwencampagne

Meer over diversiteit?

Werf& organiseert op 20 februari een speciaal seminar over hoe je als recruiter het thema diversiteit en inclusiviteit op de agenda kunt krijgen en hoe je er resultaat mee kunt boeken.

  • Kijk hier om alles te weten te komen over dit seminar of schrijf je hier meteen in.

seminar diversiteit en inclusiviteit

Carerix en Solid Online bundelen krachten voor betere backoffice-processen

Uitzend- en detacheringsbureaus kennen over het algemeen zowel een frontoffice als een backoffice-systeem. Backoffice-systemen, zoals HelloFlex, Easyflex en AFAS, verzorgen de uren, verloning en facturatie voor de geplaatste medewerker. Deze processen worden sterk bepaald door de Nederlandse wetgeving. Die druk vanuit de wetgeving zorgt ervoor dat de zogenoemde software roadmap zich vaak daarop richt en het frontoffice-deel wat minder aandacht krijgt, en minder ontwikkeld is.

Naar eigen zeggen gaat het om een primeur.

Met de recente krachtenbundeling met Solid Online hoopt frontoffice-softwareleverancier Carerix dat probleem te lijf te gaan. Naar eigen zeggen gaat het om een primeur, en was het nog niet eerder mogelijk om verschillende backoffice systemen zo makkelijk te koppelen met Carerix. Daarmee worden handmatige administratieve handelingen verlaagd en het aantal correcte verloningen en facturen wordt verhoogd.

Vinden, verleiden en matchen

Als softwareleverancier ondersteunt Carerix zijn klanten nu vooral bij het vinden, verleiden en matchen van talent aan vacatures. In dat recruitmentproces komt het via sourcing, multiposting, campagnes, talentpooling, matching uiteindelijk tot een geplaatste medewerker. Door dit te combineren met een vlekkeloos proces aan de backoffice wordt het proces voor kandidaten én bureaus beter en duidelijker. Gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en stabiliteit staan hierbij voorop.

betere backofficeWaarom samen met Solid Online? Arco Westbroek, Head of Products bij Carerix (links op de foto): ‘Door onze sterke frontoffice-groei onder de uitzend- en detacheringsbureaus kregen we steeds meer verzoeken om te kunnen koppelen met backoffice software. We merken dat onze klanten ook graag advies krijgen om bepaalde backoffice-processen verder te stroomlijnen en te automatiseren. Solid Online heeft een staat van dienst als het gaat om advies, stroomlijnen en verder automatiseren van uren, verloning en facturatiecomponenten. Dan kunnen ze ook het vraagstuk oplossen van het koppelen van front- naar backoffice en andersom. De koppeling is inmiddels een feit en enkele klanten gebruiken dit ook al. En de komende periode koppelen we steeds meer softwarepartijen via ConnectYourFlex aan Carerix.’

‘Alles valt op deze manier met elkaar te koppelen.’

‘De koppeling is op zo’n manier gemaakt dat het per aansluiting een kwestie is van configureren, of je nu HelloFlex, Easyflex of AFAS gebruikt. Alles valt op deze manier met elkaar te koppelen’, vult Solid Online-directeur Pieter Hoekstra (rechts op de foto) aan.

Lees ook

We Find Talent en YouzQ samen verder onder naam YOUSEEQ

Het nieuwe bureau profileert zich als een totaaloplosser op het gebied van in-, door- en uitstroom van zowel vaste als tijdelijke talenten. Er komen business units als YOUSEEQ Contractmanagement, YOUSEEQ Recruitment Services, YOUSEEQ Werving & Detachering en YOUSEEQ HR-Tooling. De directie wordt gevormd door Edwin Welner (CFO), Helga van der Steen (CDO) en Marie-Nel Tompson (CCO). Welner: ‘Onze droom was als één organisatie in het gehele speelveld van in-, door- en uitstroom van medewerkers onze opdrachtgevers te kunnen bijstaan. Met deze fusie kunnen we dit als één partner onze opdrachtgevers bieden.’

Innovatieve partner

CCO Marie-Nel Tompson: ‘Om onze opdrachtgevers ook in de toekomst als experts te kunnen blijven adviseren en ontzorgen, moeten we als YOUSEEQ blijven vooroplopen in alle ontwikkelingen die in de arbeidsmarkt spelen. Die moeten we vertalen naar innovatieve concepten. We zijn dan ook continu bezig onze dienstverlening aan te passen en te vernieuwen. Thema’s die nu bijvoorbeeld spelen zijn talentbehoud en de rol die HR-Analytics en Artificial Intelligenge als voorspellers gaan spelen in de strategische HR- en personeel-strategieën van organisaties.’

Inleenrisico’s beperken

Het in Eindhoven gevestigde YOUSEEQ wil klanten ontzorgen en ondersteunen en helpen het juiste talent te vinden, zowel vast als tijdelijk. Voor de tijdelijke talenten zorgt YOUSEEQ ook voor contracten die voldoen aan wet- en regelgeving. Zo worden opdrachtgevers gevrijwaard van inleenrisico’s. YOUSEEQ biedt de totaaloplossing vanuit één organisatie op het gebied van recruitment en contractmanagement.

Ook The Employment Group komt met tool om soft skills te matchen: Boest

Dat een cv een heel lousy voorspeller is van werksucces, is inmiddels wel bekend. Niet zo gek dus dat steeds meer organisaties proberen matching op meer criteria te baseren dan harde ervaring alleen. Toch is de recente hausse aan innovatieve matchingstools gerust opvallend te noemen. En dan vooral tools die zich richten op matching op soft skills. Terwijl dat tot nog toe juist een vaak vrijwel onontgonnen gebied was.

Niet zo gek dat steeds meer organisaties proberen matching op meer criteria te baseren dan harde ervaring alleen.

Zo breidde het online carrièrenetwerk Magnet.me, al bekend onder vooral laatstejaars studenten, recent zijn diensten uit naar de markt voor young professionals. En specifiek voor jonge juristen kwam Mr. met een matchingstool die doorvraagt op persoonlijkheid en daar vervolgens een geschikt kantoor bij zoekt.

‘Diverse zelflerende technieken’

boest gelderblomJongste loot aan de stam is The Employment Group (TEG). Deze detacheerder van met name technische professionals en vakmensen, bekend van de merken Voort, koen, Faber en Cottus, heeft zelf een digitaal matchingsplatform ontwikkeld, in samenwerking met PwC en digitaal innovatiebureau Trifork, dat de naam Boest heeft meegekregen. En dat allemaal op basis van A.I., aldus ceo Jan-Willem Gelderblom: ‘Door diverse zelflerende technieken beweegt het platform mee met de markt. Het speelt het in op regionale trends en patronen. Kandidaten kunnen zich dankzij Boest op basis van hard én soft skills kwalificeren voor de vacatures van onze opdrachtgevers. Consultants kunnen sneller en beter matchen op basis van zowel de functievereisten als op de cultuur van de opdrachtgever.’

‘Consultants kunnen hiermee sneller en beter matchen op de cultuur van de opdrachtgever.’

Bij matchingsplatform Boest krijgt elke kandidaat een matchingsscore op de vacatures. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar opleiding en ervaring. ‘Maar ook naar de match tussen iemands profiel en de cultuur van een bedrijf’, aldus Gelderblom. Voor de ongeveer 80 consultants van Voort betekent werken met Boest bijvoorbeeld dat de kandidaat voorafgaand aan het intakegesprek een gedetailleerd profiel invult en een persoonlijkheidstest doet. Ook de opdrachtgever krijgt in Boest een eigen bedrijfsprofiel. De opdrachtgever vult de speciaal ontwikkelde teamscan in, waaruit de cultuur binnen een bedrijf of divisie blijkt. Op basis van alle data is Boest in staat zowel de hard skills als de soft skills van de kandidaat te matchen aan de opdrachtgever.

Lees ook

Clubgeist en BVH/De PersoneelZaak gaan vanaf nu samen verder

Per 1 januari is het een feit, de fusie tussen BVH/de PersoneelZaak en Clubgeist. Samen gaan de twee Rotterdamse communicatiebureaus verder onder de naam ClubgeistBVH.

‘Deze spontane, oprechte en door allen gewilde fusie is in alle opzichten logisch.’

In de afgelopen maanden werkten de (momenteel) in totaal 13 medewerkers van beide bureaus al intensief samen aan projecten bij wederzijdse klanten. ‘De gezamenlijke visie op identiteit als bron voor sterke communicatie, de drive en ambities om het verschil te maken en de persoonlijke klik maakt deze spontane, oprechte en door allen gewilde fusie logisch’, aldus Ton Rodenburg, die samen met Mike Demelinne in maart 2019 Clubgeist oprichtte (foto onder, een maand geleden) en nu dus al fuseert.

Een soort ‘heelwording’

Als bureau zonder ‘eigen’ creatief hart, werkte Clubgeist vanaf de start met een creatief ecosysteem. Peter van Zijp en Maarten Bakker, de creatieve directie van BVH/De PersoneelZaak, zochten juist versterking op strategie en account.

‘Samen staat er een goed uitgebalanceerd bureau met ijzersterke creatie, strategie en projectmanagement.’

De fusie is daarmee voor beide partijen een soort ‘heelwording’, zegt Rodenburg. ‘Samen staat er een goed uitgebalanceerd bureau met zowel ijzersterke creatie als strategie en projectmanagement.  Met ons 13 leden tellende team gaat ClubgeistBVH straks vanuit een prachtige plek op de vijfde verdieping van Het Industriegebouw in Rotterdam aan de slag voor klanten op het gebied van employer-, internal- en corporate branding en marketingcommunicatie.’

Geloof in kloppend hart

Rodenburg en Demelinne starten met Clubgeist, na 20 jaar als team bij het eveneens Rotterdamse ARA te hebben gewerkt. Het motto van het nieuwe gezamenlijke bureau is ‘Branding by Culture‘. Rodenburg: ‘Of het nu gaat om businessvraagstukken, om de arbeidsmarkt, of om de cultuur van organisaties, wij geloven dat het kloppend hart van mensen altijd het verschil maakt. Dat is de belofte die je doet naar de markt. Het gaat steeds om dezelfde kracht. Wat wij met het nieuwe bureau willen doen is die kracht van organisaties creatief vertalen en laten zien. Great stories. Well told. En altijd op een manier die net zo uniek is als de organisatie zelf.’

‘Jouw unieke verhaal vind je niet buiten, in marktanalyses of doelgroeponderzoek. Je vindt het binnen.’

ClubgeistBVH helpt organisaties, bedrijven en merken om hun unieke verhaal te vinden en te vertellen, zegt hij. ‘Op basis daarvan bedenken we sturende ideeën voor employer branding, internal branding, corporate communicatie en marketingcampagnes. In alle media en voor alle platformen.’ Iedere organisatie is uniek en heeft een uniek verhaal te vertellen, gelooft hij namelijk. ‘En dat unieke verhaal vind je niet buiten, in marktanalyses of doelgroeponderzoek. Je vindt het binnen. In de organisatie zelf. In de cultuur, de overtuigingen, de plannen en de ambities van de mensen die de organisatie maken tot wat hij is. Dat verhaal is het ware kapitaal. Het zorgt voor samenhang en onderscheid. Het trekt de goede mensen aan. Als medewerker, als klant, als lid, aandeelhouder of sympathisant. Het zorgt voor de energie waarmee de organisatie en de mensen die er werken boven zichzelf uitstijgen. En waarmee concrete resultaten worden bereikt.’

Lees ook

Ook Timing aan de slag met voice, allereerst om de WAB uit te leggen

Op het Recruitment Tech Event vorige week vertelde Maarten Lens-FitzGerald nog uitgebreid over de grote belofte van spraakgestuurde apparaten, ook in werving en selectie. Uitzendbureau Timing heeft nog een andere toepassing gevonden: uitleg geven over lastige wetswijzigingen.

Als eerste uitzendbureau in Nederland is Timing een samenwerking aangegaan met Google Assistent.

Naar eigen zeggen als eerste uitzendbureau in Nederland is Timing daarvoor een samenwerking aangegaan met Google Assistent. Deze voice-gestuurde ‘Timing assistent’ wordt in eerste instantie ingezet om klanten te informeren én te toetsen over de Wet Arbeidsmarkt in Balans, die begin 2020 wordt ingevoerd.

Quiz: hoeveel weet jij al van de WAB?

De audio-assistent van het uitzendbureau is te gebruiken via de Google Assistent-app of via je Google Home-device. Het is de bedoeling dat de assistent opdrachtgevers helpt om snel in contact te komen met de locaties van het bureau. Daarnaast maakt de Timing Assistent de complexe informatie over de WAB toegankelijk en inzichtelijk, ook test het de kennis van de gebruiker over de WAB in een quiz. Je start de assistent eenvoudig met het commando: ‘Hey Google, praat met Timing Uitzendteam.’

‘Hey Google, praat met Timing Uitzendteam.’

Timing-CCO Paul Haarhuis: ‘Als innovatieve uitzender vinden wij het van groot belang dat we in een vroeg stadium testen met nieuwe, soms disruptieve, innovaties. Voice leent zich uitermate goed om de service richting onze klanten te tillen naar een hoger niveau. Een klant kan vanaf nu een vraag stellen aan Timing Assistent en deze wordt direct beantwoord. We faciliteren klanten op deze manier nog sneller in hun informatiebehoefte.’

En waarom dan beginnen met de WAB? ‘De WAB is complex, actueel en relevant voor ieder bedrijf met personeel. Dit is de voornaamste reden geweest om dit onderwerp van start te gaan.’ Maar daar zal het niet bij blijven, verwacht Haarhuis. ‘In 2020 gaan we deze dienst samen met Google verder ontwikkelen om zowel klanten als flexkrachten nog beter in hun behoeften te blijven voorzien.’

Bekijk hoe eerder bijvoorbeeld Allianz voice-technologie toepaste:

Meer weten?

Op dinsdag 28 januari 2020 vindt het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment plaats. Daar zal nog veel meer aandacht zijn voor alle trends en ontwikkelingen onder uitzendbureaus, en wordt duidelijk hoe bureaurecruiters in de huidige arbeidsmarkt zich nog kunnen onderscheiden. Klik hier voor meer informatie, of schrijf je meteen in.

Hoe A.S. Watson Benelux maar liefst 7 nieuwe recruitmentwebsites ontwikkelt

Door de samenwerking met het arbeidsmarktcommunicatiebureau uit Capelle aan den IJssel krijgen alle sites van de keten een ‘moderne metamorfose’, zoals werkenbijaswatson.nl, werkenbijkruidvat.nl, werkenbijtrekpleister.nl, werkenbijiciparisxl.nl, werkenbijprijsmepper.nl, werkenbijkruidvat.be (tweetalig) en werkenbijiciparixl.be (tweetalig). Ook worden alle websites gekoppeld met het nieuw geïmplementeerde ATS-systeem Cornerstone. Dat gebeurt op zo’n manier dat kandidaten niet meer verplicht een account hoeven aan te maken voordat ze kunnen solliciteren. Dit is bij veel andere ATS-systemen (zoals SuccessFactors) nog wél het geval.

Eén masterframe, 7 websites

Om efficiency-redenen is ervoor gekozen één op maat gemaakt masterframe te ontwikkelen. Aan de voorkant betekent dit dat het framework van elke website hetzelfde is (gebaseerd op Maximums eigen ‘Rudder CMS’), maar dat er per website gespeeld kan worden met eigen kleuren, logo’s, lettertypes en content om zo elke winkelformule een eigen look & feel te geven. Het masterframe is daarnaast gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde vacancy store: een centrale plek voor alle vacatures. Zoekt een kandidaat bijvoorbeeld naar een specifieke vacature bij Kruidvat, maar is die niet beschikbaar? Dan krijgt de kandidaat automatisch eenzelfde vacature bij Trekpleister te zien of andersom (het zogenoemde cross-selling).

De kop is er inmiddels af; werkenbijtrekpleister.nl is live. One down, six to go.

werken bij trekpleister maximum

 

A.S. Watson Benelux is marktleider op het gebied van health & beauty in Nederland en België. Wereldwijd is A.S. Watson Group goed voor zo’n 15.000 winkels en 12 retailmerken.

Lees ook

Steam wordt partner in het internationale OneAgent Network

Het Amsterdamse bureau verwacht met het nieuwe partnership bestaande opdrachtgevers in Nederland nog beter te kunnen bedienen. Zeker als campagnes ook naar het buitenland doorvertaald moeten worden. Tegelijkertijd opent de samenwerking met OneAgent de deur naar ‘internationale new business en het delen van kennis en talent met andere landen’, aldus Marco van Rookhuijzen, een van de oprichters van Steam.

‘Dit is het enige wereldwijde netwerk van onafhankelijke employer branding-bureaus.’

Voor werkgevers die over de grenzen heen op zoek zijn naar talent kan het lastig zijn om de arbeidsmarktcommunicatie via lokale bureaus logistiek, inhoudelijk en financieel af te stemmen en te beheren. OneAgent moet aan dat probleem tegemoetkomen, aldus Van Rookhuijzen. ‘Het is het enige echte wereldwijde netwerk van onafhankelijke en gelijkgestemde employer branding-bureaus.’

‘Een enorme verrijking’

OneAgent werkt voor multinationals als Shell en Ikea aan employer branding-projecten. De focus ligt hierbij op de ontwikkeling van een krachtige Employee Value Proposition (EVP) en de vertaling hiervan in een onderscheidend creatief concept. Van Rookhuijzen: ‘Een employer branding-strategie en bijbehorend creatief concept moet toepasbaar zijn voor iedere relevante arbeidsmarkt, zonder dat je daarbij creatieve compromissen wilt doen. Dat lukt alleen als je samenwerking zoekt met lokale specialisten. Zij weten immers hoe de cultuur, de mensen en het medialandschap ter plaatse in elkaar steken. En daar hebben wij nu toegang toe. We zien het als een enorme verrijking van ons bureau.’

‘Een employer branding-concept moet toepasbaar zijn voor elke arbeidsmarkt, zonder compromissen.’

Het is overigens niet de eerste internationale samenwerking voor het Amsterdamse bureau. In 2011 sloot Steam al een partnership met Tribe Global. De samenwerking met dit wereldwijd netwerk van zelfstandige bureaus was ook al bedoeld om kennis en inzichten te delen en bij elkaar aan te kloppen als projecten het bureau over de grens brengen.

Lees ook:

Eindhovense wervingsapp Talentee is ermee uitgescheiden

De belofte was mooi: een gratis app waarmee mkb-bedrijven ‘grip op hun wervingsproces’ zouden kunnen krijgen. Het leverde het Eindhovense bedrijf Talentee in 2015 zelfs een vermelding op in de vijfde editie van het boek ‘Goed nieuws uit Nederland’, met daarin de 50 beste Nederlandse innovaties.

‘Vanaf 1 november kan er geen gebruik meer gemaakt worden van de diensten van Talentee.’

Maar zoals zo vaak bleek de werkelijkheid toch iets anders voor Talentee. ‘Talentee gaat stoppen’, valt er nu te lezen op de site van het bedrijf. ‘Vanaf 1 november 2019 kan er geen gebruik meer gemaakt worden van de diensten.’

Automatische to do’s

Het Eindhovense softwarebedrijf ontwikkelde IT–oplossingen voor de arbeidsmarkt. De gratis app die ze in juni 2015 op de markt brachten was speciaal gemaakt voor het MKB. Via de app konden kleinere bedrijven vacatures plaatsen, collega’s toevoegen om te beoordelen, afspraken maken met sollicitanten en hen ook beoordelen. Het programma gaf via statistieken inzicht in waar sollicitanten vandaan komen. Daarnaast hield het automatische to do’s bij.

De app was gratis dankzij prijsafspraken met sommige vacaturebanken. Het stoppen van Talentee is naar eigen zeggen toe te schrijven aan ‘ontwikkelingen in de markt, een veranderende samenwerking met vacaturesites en de verschuiving van onze focus.’ Daardoor is het moeilijk ’te zorgen dat Talentee een product blijft dat voldoet aan de verwachtingen van onze gebruikers’, aldus de initiatiefnemers, die ook verantwoordelijk zijn voor Jobport, een vacaturezoekmachine die meer is gericht op coaches en loopbaanprofessionals..

Lees ook

Personeelsbemiddelaar Euro Planit kiest voor systeem Cockpit van RecruitNow

Door deze samenwerking met online recruitmentspecialist RecruitNow versnelt Euro Planit niet alleen de digitale transformatie van hun organisatie, maar zetten ze naar eigen zeggen ook ‘een serieuze stap om de candidate journey beter te stroomlijnen en de kwaliteit van de sollicitanten te  verbeteren.’

‘Een serieuze stap om de candidate journey beter te stroomlijnen.’

Marieke Alten, sales- en marketingmanager bij Euro Planit, is er in elk geval zeker van dat deze samenwerking ten goede komt aan de ambitie van het bedrijf om de ideale candidate journey te creëren voor de sollicitant. ‘Wensen als een efficiënter werkproces van de intercedenten, meer grip op en inzicht in onze data en een optimale candidate journey op de recruitmentsite kunnen wij met de komst van RecruitNow | Cockpit ineens realiseren.’

Meer plaatsingen dankzij inzicht en grip

Door de geavanceerde matchmogelijkheden van de Cockpit, komen de beste matchsuggesties altijd automatisch naar boven. Een afgewezen kandidaat voor de ene vacature is bijvoorbeeld een kans voor het invullen van een andere vacature. Daarnaast wordt alle communicatie (via WhatsApp, sms en e-mail), van en naar kandidaten en contactpersonen, centraal vastgelegd in het systeem. Hierdoor weet iedereen op elk moment van de dag wat en met wie er gecommuniceerd is. Voor Euro Planit waren dit de hoofdredenen om voor een samenwerking met RecruitNow te kiezen.

Door het gebruik van Cockpit houden intercedenten daadwerkelijk meer tijd over.

Door het gebruik van Cockpit houden intercedenten daadwerkelijk meer tijd over. Tijd die ze nu kunnen investeren in persoonlijk contact met de kandidaten en het optimaliseren van de werkprocessen. Met de data die verzameld wordt, krijgt Euro Planit bovendien meer inzicht in de journey die de kandidaat aflegt van begin tot eind. Met die data-inzichten kunnen de intercedenten in samenwerking met het team van RecruitNow het hele recruitmentproces blijven optimaliseren.

Ondersteunen en ontzorgen

André Polderman, CEO van RecruitNow (links op de foto), verwacht dat RecruitNow | Cockpit een belangrijke rol gaat spelen in de digitale transitie van het recruitmentproces bij Euro Planit: ‘De recruitmentbranche staat aan de vooravond van grote veranderingen, zoals digitale transformatie. Euro Planit wil deze veranderingen omarmen om klaar te zijn voor deze nieuwe toekomst. Wij gaan ze ondersteunen en ontzorgen in dit belangrijke proces.’

‘De recruitmentbranche staat aan de vooravond van grote veranderingen, zoals digitale transformatie.’

Euro Planit heeft in RecruitNow niet alleen een recruitmentsysteem gevonden dat aansluit bij al hun wensen, maar ook een goede partner met een culturele match, aldus Alten: ‘Onze mensen en culturen passen erg goed bij elkaar. We zijn allebei van de korte lijnen en het snelle schakelen. Ook de continue roadmap en doorontwikkeling van het product vinden we erg prettig. Dit heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor Cockpit.’

Geen gewoon uitzendbureau

Europlanit is geen regulier uitzendbureau, maar al ruim 20 jaar specialist in personeel op allerlei gebieden. Europlanit zoekt, selecteert en plaatst snel ervaren en betrouwbare medewerkers die aan de criteria van hun opdrachtgevers voldoet én bij hun cultuur past. Op uitzendbasis, maar ook via detachering of werving en selectie. Maar ze ontzorgen ook graag op het gebied van flexplacement, outplacement en hoger kader personeel. Het werkgebied van Euro Planit beslaat de Achterhoek, Twente, Drenthe, Apeldoorn en de Stedendriehoek.

Meer weten?

RecruitNow is hoofdsponsor van het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters, dat op 28 januari volgend jaar wordt gehouden in Utrecht. Zorg dat je erbij bent! Meld je direct aan en profiteer tot 15 november nog van het very early bird-tarief van 295 euro.

Platformeconomie bereikt nu ook uitzendwerk (bij Inhuren.com)

Binnen drie maanden wil uitzendspecialist Inhuren.com naar eigen zeggen ’tenminste de helft’ van alle opdrachten via het nieuwe uitzendplatform invullen. Het uitzendbureau beschikt over ruim 200 opdrachtgevers, waaronder Jumbo, de gemeente Amsterdam en Mitsubishi. Die werkgevers kunnen via het platform voortaan zelf hun opdrachten uitzetten. Flexwerkers kunnen zich hiervoor vervolgens eenvoudig aanmelden.

Binnen drie maanden wil Inhuren.com ’tenminste de helft’ van alle opdrachten via het nieuwe platform invullen.

Inhuren.com claimt daarmee de eerste partij te zijn in Nederland met een volledig digitale omgeving waarbij kandidaten zich zonder tussenkomst van een uitzendbureau kunnen inschrijven voor specifieke projecten. Oftewel: de platformeconomie bereikt nu ook het ‘gewone’ uitzendwerk. ‘De huidige generatie online uitzendbureaus tonen slechts algemene vacatures, waardoor ze nog te weinig verschillen van hun offline soortgenoten’, aldus medeoprichter Wouter Meens. ‘Wij stellen onze digitale omgeving ter beschikking van zowel de opdrachtgever als kandidaat. Hierdoor kunnen werkgevers eenvoudig en snel invulling geven aan hun flexibele behoefte naar arbeid en bieden we uitzendkrachten meer zekerheid en transparantie over de beschikbare projecten.’

Via gewone uitzendconstructie

Bekende platformbedrijven als Uber en Deliveroo geraken nogal eens in juridisch verhitte wateren doordat onduidelijk is onder welke arbeidsrechtelijke constructie hun flexwerkers werken. Bij Inhuren.com is daarvan geen sprake: het bedrijf maakt (voornamelijk) gebruik van de uitzendconstructie (NBBU) om de flexmedewerkers te bemiddelen die via het platform aan de slag gaan, en werkt dus gewoon in uren. ‘Dit betekent dat we de volledige verantwoordelijkheid voor de opdracht op ons nemen’, aldus Meens. ‘Hierdoor hoef je als werkgever niet bang te zijn dat er op de dag van de klus niemand komt opdagen. En flexkrachten profiteren van meer zekerheid, doordat ze onder de uitzendconstructie een pensioen opbouwen en bijvoorbeeld recht hebben op vakantiegeld en een scholingsbudget.’

‘Als werkgever hoef je niet bang te zijn dat er op de dag van de klus niemand komt opdagen.’

Freelancers zijn desondanks gewoon welkom zijn op het platform, zegt Meens. ‘Ze maken slechts een klein deel uit van onze flexpool. Toch bieden we freelancers en/of zzp’ers ook de mogelijkheid om via ons platform hun eigen opdrachten snel en digitaal uit te zoeken.’

Nog wel screeningsgesprekken

Het proces loopt nog niet volledig digitaal. Kandidaten die zich aanmelden op het platform worden namelijk nog wel eerst uitgenodigd voor een screeningsgesprek. Daarna kunnen ze zich direct inschrijven voor opdrachten op het platform. Meens: ‘Het is onze ambitie om alle flexmedewerkers via het platform hun eigen opdrachten te laten uitzoeken. Hierdoor kunnen wij ons volledig storten op het selecteren van de beste opdrachtgevers en kandidaten. Daarnaast houden we meer tijd over voor persoonlijke begeleiding en het optimaliseren van onze dienstverlening.’

‘Wij kunnen ons nu weer volledig storten op het selecteren van de beste opdrachtgevers en kandidaten.’

De Haagse uitzendspecialist heeft momenteel door heel Nederland ongeveer 150 uitzendkrachten aan het werk in voornamelijk de logistieke sector en de zakelijke dienstverlening. Onder de opdrachtgevers zijn vooral internationale verhuisbedrijven, logistiek dienstverleners en opdrachtgevers in de beroepsgoederenvervoer. Het platform werd al in maart in een bèta-versie gelanceerd, maar is nu opengesteld voor alle klanten.

jaarcongres voor bureaurecruiters

Meer over de toekomst van bureaus?

Op dinsdag 28 januari 2020 vindt voor de tweede keer het Werf& congres Bureaurecruitment plaats. Daar zal onder meer Geert-Jan Waasdorp laten zien hoe bureaus zich in de huidige arbeidsmarkt nog kunnen onderscheiden. Klik hier voor meer informatie. Tot 15 november geldt een zéér aantrekkelijke super early bird-korting.