Jeetje, wat gebeurt er nog steeds veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

Ondanks alle zorgen rondom het coronavirus, kregen we ook dit jaar al bijna 30 inzendingen binnen voor de Werf& Awards. En inzenden kan nog steeds. Maar wie nu al het hele veld bekijkt, kan maar één conclusie trekken: wat gebeurde ook afgelopen jaar weer veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Peter Boerman Op 26 maart 2020
Gem. leestijd 4 min 602x gelezen
Deel dit artikel:
Jeetje, wat gebeurt er nog steeds veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

‘Jeetje, wat gebeurt er toch veel moois in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’, schreven we vorig jaar over de ruim 50 inzendingen die we destijds mochten ontvangen voor de Werf& Awards. En we hadden dit jaar al ingecalculeerd dat het aantal inzendingen wat zou dalen, vanwege de huidige coronacrisis. Toch namen ook afgelopen weken bijna 30 organisaties de moeite om een case in te zenden waar ze het afgelopen jaar trots op waren. En dan hebben we de eindsprint die hopelijk nog komt nog niet eens meegerekend, want de inzendtermijn sluit pas op 31 maart om 17.00.

Ook nu al is er opnieuw veel moois te zien in de vele inzendingen.

Maar ook nu al is er dus opnieuw veel moois te zien in de vele inzendingen. Natuurlijk, niet alles is even vernieuwend of creatief. En niet alles kan ook dit jaar al even overtuigende resultaten laten zien. Soms omdat de resultaten moeilijk zijn in te schatten. Soms is het ook nog te vroeg om harde conclusies te trekken. Maar wie een blik werpt op de bijna 30 inzendingen voor de Werf& Awards van dit jaar kan opnieuw onmogelijk ontevreden zijn over het niveau van de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland.

Wat valt op, in grote lijnen?

Wie dit jaar de 4 uiteindelijke gelukkigen zijn moet natuurlijk nog worden afgewacht. Dat wordt pas bekend op 28 mei. Maar wat valt er nu al op, in grote lijnen? In de eerste plaats dat er ook dit jaar weer veel inzendingen zijn bijvoorbeeld op het gebied van de zorg. Daarbij veel ziekenhuizen, zoals de videoserie die Haaglanden Medisch Centrum maakte (‘The Real World‘), of de ‘klompenactie’ van Franciscus Gasthuis & Vlietland. Maar ook de ouderenzorg deed met veel moois van zich horen, zoals de ‘stuntopa‘ die De Wever inzette en de ex-autocoureurs en profvoetballers die zorgorganisatie Topaz ontdekte onder de ‘eigen’ ouderen, en vervolgens ook succesvol wist in te zetten.

Dat BN’ers nog steeds goed werken viel in meerdere sectoren op.

Maar ook gz-organisatie Arkin, die BN’ers als Heleen van Royen, Filemon Wesselink, Glenn Helder en Wim Kieft wist te strikken, en daar een mooie, spraakmakende campagne omheen wist te bouwen, viel natuurlijk op. Dat BN’ers nog steeds goed werken viel overigens ook in andere sectoren op. Zoals bij Strictly People, dat ineens veel meer sollicitanten wist te trekken voor de functie van salarisadministrateur bij Sioux, toen het ‘PSV-stofzuiger’ Willy van de Kerkhof wist in te zetten.

Strijd in de IT

Ook de IT-sector liet afgelopen jaar – traditiegetrouw – veel van zich horen. Zo wist PEAK-IT veel aandacht te genereren met een actie om het arbeidscontract in het vliegtuig te tekenen. En konden sollicitanten bij Pink Elephant zelfs een heuse adellijke titel in de wacht slepen. Maar verder kwamen de inzendingen eigenlijk overal vandaan: van de energiesector tot het openbaar vervoer, en van de AIVD tot een omgevingsdienst.

Vaak wordt het belang van eigen medewerkers in een campagne gepredikt, maar bij de AIVD is dat niet makkelijk.

Relatief veel inzendingen betroffen ‘traditionele campagnes’: een nieuwe recruitmentsite, al dan niet gecombineerd met een goed uitgewerkt strategisch concept dat ook buiten de site communiceert. Zo viel de AIVD op met een campagne die ‘onze manier van leven’ centraal stelt. Logisch, want waar vaak wordt gepredikt hoe belangrijk het is om de eigen medewerkers in een campagne te laten zien, is dat bij deze dienst natuurlijk een stuk moeilijker.

Back to basics

Ook de nieuwe recruitmentsite van TOPdesk vol met verhalen van medewerkers is in dit verband te noemen, net als de ‘Serious Tech’-campagne van TKP, die juist aan IT’ers wil bewijzen dat pensioenen verre van saai hoeven te zijn. Of wat te denken van de kunstzinnige aanpak van Pels Rijcken, dat zijn oude campagnethema ‘Jonge Meesters’ succesvol een tweede leven wist te gunnen? Of van de omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, dat zich in korte tijd wist om te vormen van onbekend tot aantrekkelijk werkgever, dankzij een integrale en visueel mooi uitgewerkte campagne, die ‘van alle kanten‘ succesvol bleek?

Alleen al via pakkende vacatureteksten wist ENGIE het aantal (kwalitatieve) sollicitaties flink te verhogen.

Helemaal ‘back to basics gingen ze bij ENGIE, dat de vacatureteksten onder de loep nam en alleen al via authentieke en pakkende vacatureteksten het aantal (kwalitatieve) sollicitaties flink wist te verhogen. Iets soortgelijks deden ze bij afvalinzamelingsbedrijf Renewi, waar het aloude middel van de knappe vrouwen op een ludieke manier voor passende belangstelling wist te zorgen, zonder al te plat te worden.

De categorie ‘acties’

En dan zijn er nog de inzendingen die we meer onder de noemer ‘Acties’ kunnen scharen. Denk aan de groots opgezette Experience-dag van Boskalis (met ‘wow’-factor!) of de lasergames die TOPdesk inzette om op een leuke, andere manier met studenten in aanraking te komen. Ook de succesvolle actie van het GVB, die mensen de kans gaf voor één dag conducteur te zijn, valt hier natuurlijk onder.

Veel acties ook weer gericht op jongeren. En dan zie je altijd al gauw wat meer creativiteit.

Veel acties trouwens ook weer die met name gericht zijn op jongeren. En dan zie je altijd al gauw wat meer creativiteit. Zoals LaPlace, dat veel jongeren wist te verleiden om een online quiz te spelen en een referral-challenge aan te gaan. Of T-Mobile, dat via de online slasher-comedy House of No Limits in het hart van de doelgroep wist te belanden. Terwijl Manpower er juist weer in slaagde flexkrachten in Amsterdam aan zich te binden door een samenwerking met Swapfiets aan te gaan.

En er komt nog veel meer…

En dan hebben we een paar andere opvallende campagnes nog niet eens genoemd. Zoals de razendsnelle manier waarop Sterkwerkgeversmerk voor een nieuwe vestiging van ANAC in België 40 ‘carwash helden’ wist te recruiten. Of de campagne die laat zien dat je ook als je geen Tom Cruise heet kans maakt om vlieger te worden bij Defensie. Of de chocolade-LP die je als sollicitant bij TOPdesk tegemoet kunt zien.

Niet één wervingsvraag is hetzelfde. En net zo goed is er dus ook nooit één antwoord mogelijk.

En zo komen er de komende dagen nog wel een paar meer bij. Wat andermaal de veelzijdigheid van dit vak onderstreept. Want niet één wervingsvraag is hetzelfde. En net zo goed is er dus ook nooit één antwoord mogelijk. Juist daarom zijn we ook ooit met de Werf& Awards begonnen: om veel moois met vele invalshoeken te laten zien, en in het zonnetje te zetten. Ter inspiratie voor het hele vak, voor iedereen die wil meewerken om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen.

Zelf ook nog inzenden?

Zelf ook nog iets moois inzenden? We zien je case op het gebied van recruitment of arbeidsmarktcommunicatie nog graag komen! De inzendtermijn sluit op 31 maart om 17.00. Vanwege het coronavirus zal de uitreiking van de Awards dit jaar anders dan anders zijn, maar ook dit jaar gaan we voor een spectaculaire uitreiking.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners