Feel Good Friday: waarom deze basisschoollerares niet wil staken

Volgens de Algemene Onderwijsbond hebben in 2020 zo’n 55.000 leerlingen in het primair onderwijs geen leraar voor de klas staan en kan dat zelfs oplopen naar bijna 240.000 leerlingen in 2028 als er niets gebeurt. Staken is de enige manier om aan te geven hoe schrijnend de situatie is, vinden veel docenten.

Maar Anita de Bruin-Offereins, docent bij de SBO Annie M.G. Schmidt in Hilversum, denkt daar anders over en schreef een bericht op LinkedIn en Facebook. Staken vindt ze namelijk geen passend middel, passie uitdragen wel:

‘Vandaag wordt er (alweer) gestaakt door onderwijzend Nederland. Wat had ik graag lesgeven, maar de school is dicht. Aandacht vragen voor het lerarentekort in het onderwijs, natuurlijk is dat heel hard nodig, maar we geven als beroepsgroep wederom negatieve signalen af. Het zou een zware, slechte betaalde baan zijn met een verhoogd risico op een burn-out. Zo krijgen we mensen niet bepaald enthousiast voor dit vak. Dat terwijl dit het echt wel is, en echt wel kan zijn! Het is een vak waar je in moet en kan groeien, mits je als leerkracht op een passende school werkt. Niet alleen voor de leerlingen is dat belangrijk maar voor leraren nog veel meer. Soms lukt het je als leerkracht niet om lekker te functioneren op een school, wat werkdruk met zich mee brengt. Wisseling van school, naar een ander type onderwijs of met een andere populatie, kan ervoor zorgen dat je wel goed uit de verf komt (en je het vak misschien toch niet uit wil).

Zelf voel ik mij als een vis in het water. Mijn onderwijsplek is echt fantastisch!

Zelf voel ik mij als een vis in het water. Mijn onderwijsplek is echt fantastisch! De verschillen die ik kan maken zijn onbeschrijflijk en wakkeren mijn bevlogenheid steeds weer aan. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd gemakkelijk heb gehad, integendeel. Direct vanaf de opleiding beginnen op een school voor speciaal onderwijs heb ik als heel erg zwaar ervaren, maar mijn directeur en mijn collega’s hebben mij gesteund en in mij geloofd. Op voorhand was ik mij ervan bewust dat mijn salaris beperkt zou blijven, rijk zou ik niet worden, maar daar heb ik mij in vergist. De immateriële rijkdom die dit vak, in de vorm van gelukkige kinderen en dankbare ouders, met zich meebrengt is echt van onschatbare waarde!

‘Als je in het leven verschil wil maken voor anderen, overweeg dan eens om het (basis)onderwijs in te gaan.’

Staken doe ik niet vandaag, ik zit achter mijn PC om verslagen en rapporten te schrijven, ook daar heb ik geen hekel aan. Even tussendoor schrijf ik dit stukje om juist vandaag te laten weten hoe mooi dit vak is. Het vak geeft mij vleugels, ik werk hard maar voel de druk niet. Na een vakantie kan ik niet wachten weer te mogen beginnen. Het klinkt ongelooflijk maar het is waar. Gelukkig zijn er nog veel meer mensen die, net zoals ik, het vak positief beleven. Dus als je in het leven verschil wil maken voor anderen en je creativiteit kwijt wil kunnen, overweeg dan eens om het (basis)onderwijs in te gaan en bekijk de mooie kant van dit vak.’

Een ander geluid van Anita dus, in het debacle rondom het lerarentekort. En een mooie ‘positieve impuls’, die ‘de Employer Branding van dit waardevolle vakgebied zeker kan gebruiken’, reageerde bijvoorbeeld Monique Hulsman, employer branding-specialist bij ING, al. Desondanks is vandaag zo’n 56% van het totale aantal scholen gesloten. Wat voor effect dit gaat hebben, moet nog blijken.

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Steven Gudde: ‘Het businessmodel van bureaus moet op z’n kop’

De uitzendbranche is de afgelopen 40 jaar eigenlijk niet wezenlijk veranderd, schetste Steven Gudde in de openingskeynote van het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Oké, een mobiele telefoon kost nu geen 6.000 dollar meer, zoals destijds. En hij weegt ook geen 2 kilo meer. En zo is er nog wel meer technologische vooruitgang geboekt, die het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt makkelijker heeft gemaakt. Maar als het gaat om het businessmodel van de uitzendbureaus zélf?

‘We zijn weinig verder gekomen dan hetzelfde kunstje blijven doen, maar dan iets sneller dan toen.’

‘We hebben vooral heel veel geïnvesteerd in hetgeen we doen sneller te doen. Almaar meer efficiency’, zei de 49-jarige directeur van Olympia Uitzendbureau op het drukbezochte congres. ‘Vanaf een afstandje bekeken zijn we niet veel verder gekomen dan hetzelfde kunstje blijven doen, maar dan nu misschien iets hipper en iets sneller dan toen.’

steven gudde

Nog steeds marge op de uren

Maar, zo vraagt hij zich af: worden uitzenders voor dat kunstje tegenwoordig ook anders beloond?’ En dan moet hij helaas ‘nee’ antwoorden. ‘Als uitzendbureaus werken we nog steeds met een marge bovenop de gewerkte uren. Wij baseren onze beloning simpelweg op hoeveel werk we ergens aan hebben gehad, op de energie die we erin gestopt hebben. Maar is dat eigenlijk wel de waarde die we leveren voor de klant?’

Meer dan 14.000 bedrijven in Nederland doen ‘iets’ in de bemiddeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Met meer dan 14.000 bedrijven in Nederland die ‘iets’ doen in de bemiddeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, wordt de noodzaak om je te onderscheiden steeds belangrijker, zegt Gudde. ‘Dan is er altijd wel eentje goedkoper dan jij. En dan gaan we weer neuzelen over de prijs. Zeker als we met grote inkopers aan tafel zitten. Die gaan heel hard knijpen aan de voorkant. Zo zuigen we elkaar in de discussie: wat mag het kosten? Terwijl het volgens mij zou moeten gaan om: wat levert het op? Hoe helpen we de klant van de klant? En welk deel daarvan is dan van ons?’

Agency versus Stewardship

Gudde noemt in dit verband het verschil tussen de zogeheten ‘Agency Theory‘ versus de ‘Stewardship Theory‘. De eerste variant is die waar de meeste uitzendbureaus zich momenteel bewegen. ‘Daarbij is er een onevenwichtigheid in de relatie tussen klant en leverancier. Beide partijen zijn voor zichzelf op zoek naar de beste deal. En dat mondt per definitie uit in gedoe over geld. In gedoe over SLA’s en KPI’s. Wie doet wat? En hoeveel mag dat kosten? Maar daar kom je uiteindelijk niet mee verder.’

‘Kijk liever hoe je samen de koek groter maakt, dan dat je ruziet over welk deel van de koek je krijgt.’

Liever heeft hij het daarom over de tweede variant, die van het ‘stewardship‘. ‘Daarbij gaat het erom: wat voor waarde breng ik naar mijn partners? Dan kijk je hoe je samen de koek groter kunt maken, in plaats van dat je gaat ruziën over welk deel van de koek je krijgt. Deze theorie zegt dat je elkaar wederzijdse afhankelijkheid moet erkennen. Wat wil jij bereiken? En hoe kan ik daarbij helpen? Dat betekent dat je dialoog krijgt over de vraag: wat voeg ik eigenlijk toe?’

De medewerker is niet jouw product

Het gaat in de uitzendbranche helemaal niet om het leveren van mensen, zegt Gudde. ‘Nee, we zitten gewoon in de business. De medewerker is niet jouw product, het is de verpakking waarin jouw product komt. Ook de vacature of baan is niet het einddoel, maar slecht een middel. Het gaat om het gesprek: waarom doen we dit ook alweer met elkaar? Wat levert het jou op? En wat is jou dat waard? Maar dan moet je wel je hele businessmodel ter discussie durven stellen.’

‘Het gaat uiteindelijk niet om de chauffeur, het gaat erom of de bus op tijd rijdt.’

En dat heeft soms verregaande consequenties. Zo werkt Olympia Uitzendbureau nu met een model met een maandpremie voor de door werkgevers zo gewenste flexibiliteit. Ander idee: een tarief waar mensen die langer ergens als uitzendkracht werken niet steeds goedkoper worden, maar juist steeds duurder. ‘Als hij of zij langer ergens werkt, blijkt hij meer waarde toe te voegen. Waarom werken we dan niet met een progressief tarief, maar juist met het tegenovergestelde, dat iemand steeds goedkoper wordt naarmate hij of zij ergens langer werkt?’ Als je zo rekent, kun je ook wegblijven uit ‘de vervelende discussie’ over KPI’s en SLA’s, aldus Gudde. ‘Het gaat uiteindelijk immers niet om de chauffeur, het gaat erom of de bus op tijd rijdt.’

Legio innovatiekansen

Zelfs een afrekenmodel als ‘no cure no pay‘ kun je in dat licht bezien, zegt hij. ‘Door no cure no pay word je als bureau uitgedaagd om kwaliteit te leveren. Maar ook dan blijft de vraag: waarop ga je dan wél de pay baseren? Is dat nog steeds op hoeveel werk je eraan gehad hebt? Of op de meerwaarde die iemand weet te creëren? Maar dan moet je misschien ook wel op die manier er samen ingaan.’

‘Innovatie zit hem vooral in hoe wij besluiten met onze klanten samen te werken.’

De grootste innovatie, stelt Gudde, ligt dus helemaal niet in kekke technologie, of in: hoger, slimmer, sneller. ‘Het zit hem met name in hoe wij besluiten met onze klanten te gaan samenwerken. Van alle innovatie in de wereld is de meerderheid sociale innovatie. En daar liggen, ook in deze branche, legio kansen. Als u daar morgen mee begint, en met uw klant het gesprek durft aan te gaan, dan groeit heel misschien het zaadje dat ik vandaag geplant heb, straks uit tot iets fantastisch.’

Lees ook

Dilemma op dinsdag: ‘Als zorginstellingen meer samenwerken, zouden ze veel minder wervingsproblemen hebben’

De tekorten in de zorg lopen hoog op. Dat geldt niet alleen voor functies als verpleegkundigen, maar ook voor psychiaters en basisartsen en nog vele andere banen. Dit zorgt voor druk op de afdelingen en bovendien stijgt het ongewenst verloop. Momenteel zijn er verschillende pogingen om de tekorten terug te dringen. Zo is er het idee om de zorginstellingen samen te laten werken. Zou dat zorgen voor minder wervingsproblemen?

Als zorginstellingen meer samenwerken, zouden ze veel minder wervingsproblemen hebben

  • Oneens (38%, 5 stemmen)
  • Eens (62%, 8 stemmen)
13 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Denk jij dat zorginstellingen samen moeten werken om de wervingsproblematiek te verminderen of zijn er juist andere oplossingen nodig? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


In het seminar Beter werven in de zorg van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 26 maart geven Martijn Hemminga en Inge Beckers je tips, inspiratie en verbeteringen voor jouw werving van nu en die van morgen en overmorgen. Want vandaag ervaar je al wervingsproblemen, maar die van (over)morgen zijn waarschijnlijk nog groter als je vandaag niet start met het aanpakken van de wervingsproblematiek van morgen. 

Wat het betekent dat talent voor jou kiest, in plaats van andersom (5 tips)

  • ‘Humans are underrated’

Elon Musk, multi-ondernemer, in 2018

  • ‘De grootste fout die je kunt maken is denken dat je voor iemand anders werkt.’

Earl Nightingale, een bekende Amerikaanse auteur en radiopresentator.

  • ‘Ik interview liever 50 mensen en neem niemand aan dan dat ik de verkeerde persoon aanneem’

Amazon-oprichter Jeff Bezos, 2004

  • ‘Als je alleen mensen aanneemt die je begrijpt, zal je bedrijf nooit beter worden dan jij bent. Onthoud dat je de beste mensen vaak vindt onder degenen die je niet in het bijzonder mag.’

Soichiro Honda, oprichter van de Japanse gigant met dezelfde naam.

Slimme quotes

jim kleijnenZomaar een paar slimme quotes van bekende ondernemers over het belang van goed recruitment. Daar voegt Jim Kleijnen, Regional Sales Manager bij Cornerstone OnDemand, er graag nog een actuele aan toe: U kiest uw nieuwe medewerkers niet. Zij kiezen u! Want het is misschien nog niet zolang geleden dat geen werkgever het zou hebben geaccepteerd als kandidaten voor een vacature hun eigen eisenlijstje hadden. Tegenwoordig is dat wel anders, zegt hij.

‘Nieuwe talenten kijken meer dan ooit naar hoe u hen gaat helpen hun doelen te bereiken.’

‘En dat betekent dat organisaties anders moeten recruiten, want deze nieuwe talenten kijken meer dan ooit naar wie u bent, wat u te bieden hebt en hoe u hen gaat helpen hun doelen te bereiken. Als recruiter moet je tegenwoordig dus ook veel meer doen dan vacatures adverteren als je talenten wilt binnenhalen én behouden.’ Wat dat dan precies is, daarover vertelt Kleijnen meer tijdens het webinar dat hij geeft tijdens de Webinar Week van Werf&. Hier alvast 5 tips.

Tip #1: Zorg dat iedereen op zoek gaat naar nieuw talent

Hoe overtuig je kandidaten dat je het beste van het beste te bieden hebt? Voor het antwoord op deze vraag hoef je niet ver te zoeken: het eerste wat een kandidaat doet, is namelijk kijken naar wat de eigen werknemers van een bedrijf zeggen, zo blijkt uit onderzoek. De meeste kandidaten lezen minstens 6 beoordelingen voordat ze een mening vormen over een bedrijf.

De meeste kandidaten lezen minstens 6 beoordelingen voordat ze een mening vormen over een bedrijf.

Door je werknemers met respect te behandelen, een visie en waarden vast te leggen en een sociaal geweten en een cultuur van welzijn te creëren, kun je ervoor zorgen dat je huidige en voormalige werknemers een spoor achterlaten op internet dat terugvoert naar jouw bedrijf. Zo wordt iedereen – soms ook onbewust – voor in elk geval een klein beetje recruiter. En belangrijk: door als HR goed samen te werken met marketing en corporate communicatie sluit je niet alleen beter aan bij de algemene merkstrategie, het werkt ook andersom: je employer brand versterken kan ook heel positief werken voor je corporate merk.

Tip #2: Kies voor diversiteit

Uit onderzoek van The American Sociological Society blijkt dat veel bedrijven competente kandidaten zoeken die cultureel gezien op henzelf lijken. Met andere woorden: we zoeken automatisch mensen die op ons lijken. En dat kan werken, vooral binnen een afdeling. Overtuigende verkopers met veel zelfvertrouwen verkopen meer. Vriendelijk, toegankelijk winkelpersoneel kan klanten beter overtuigen.

Vergeet nooit hoe gevaarlijk groepsdenken kan zijn.

Maar vergeet ook niet hoe gevaarlijk groepsdenken kan zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat als een hechte groep mensen te veel op hetzelfde is gericht, ze niet alle opties overwegen. Er zijn ook theorieën dat als mensen het heel erg eens zijn, een CEO nog overmoediger kan worden in zijn eigen inschattingen. Zoek daarom mensen die anders denken en andere ervaringen hebben. Ze bieden niet alleen individuele inzichten, maar door samen te werken kunnen ze helpen iets te creëren dat groter is dan het totaal van alle individuele onderdelen. Nieuwe gezichtspunten op de werkvloer vormen bovendien een impuls voor creativiteit en innovatie. Ook trekken diverse omgevingen getalenteerde werknemers aan die graag voor een dynamisch bedrijf werken. In Glassdoor-onderzoek zeggen zelfs 2 op de 3 mensen diversiteit belangrijk te vinden als ze naar vacatures kijken.

Tip #3: Help kandidaten en nieuwe werknemers op weg

Werkgevers zijn vaak op zoek naar mensen die een vliegende start kunnen maken. Maar wat als ze meteen wegvliegen? Dat gebeurt namelijk steeds vaker: kandidaten verbreken alle contact en laten niets meer van zich horen. HR-managers zien dat kandidaten niet komen opdagen voor sollicitatiegesprekken. Nieuwe medewerkers verschijnen niet op hun eerste werkdag of zeggen al na een paar dagen hun baan op. Wat zit hier achter?

Als de eerste indruk niet goed is, zijn getalenteerde kandidaten ook zo weer weg.

Volgens sommigen nemen deze kandidaten gewoon wraak voor al de keren dat potentiële werkgevers geen feedback hebben gegeven of niet eens de moeite hebben genomen om op hun sollicitatie te reageren. Maar vaak is het ook omdat de kandidaten zich niet welkom voelen. In een recent onderzoek gaf 15% van de respondenten aan dat ze hun huidige baan hadden opgezegd omdat de onboarding inefficiënt was of er helemaal geen onboardingsprocedure was. Daarnaast hebben getalenteerde kandidaten met overdraagbare vaardigheden ook al snel een goede indruk van hun vooruitzichten en hun persoonlijke gevoel bij hun nieuwe bedrijf. Als die indruk niet goed is, zijn ze weg. Daarom is de eerste indruk ook zo belangrijk: van het allereerste sollicitatiegesprek tot en met de eerste werkdagen.

Tip #4: Behandel tijdelijke werknemers goed

De uitzendkrachten die helpen tijdens de kerstdrukte… de freelance ontwerper die je nieuwe logo heeft gemaakt… de consultant die je heeft geholpen je winst te verhogen. Het zijn de harde werkers van de platformeconomie. En als lid van je team kunnen ze van grote invloed zijn op je succes.

In een onderzoek gaf 54% van de freelancers aan dat klanten te lang wachten met betalen.

Nederland telde in 2018 bijna 1,1 miljoen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Veel bedrijven zijn ook afhankelijk van zzp’ers. Niet alle bedrijven hebben die
specialisaties altijd nodig, maar het is mooi dat ze erover kunnen beschikken als het nodig is, zonder de overhead en administratieve rompslomp van een vaste aanstelling. Maar freelancers zijn meer dan een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Ze delen ook hun ervaringen met uw merk, en dan vooral de negatieve. En dat zijn er veel. In een onderzoek gaf 54% van de freelancers aan dat klanten te lang wachten met betalen, terwijl nog eens 45% aangaf dat hun klanten te laat betalen. Dat is slecht voor je reputatie, zeker als je dringend op zoek bent naar hulp.

Tip #5: School je werknemers om

Het onderzoek Future of Jobs 2018 van het World Economic Forum voorspelt dat in 2025 computers 52 procent van alle banen hebben overgenomen. Op dit moment is dat nog 29 procent. Maar er ontstaan ook nieuwe beroepen. Slimme werkgevers kunnen hun werknemers omscholen en gebruikmaken van bestaande ervaring om deze nieuwe beroepen in te vullen. En in een wereld waarin niemand de toekomst kan voorspellen worden ‘soft skills’ als probleemoplossend vermogen en teamwork extra belangrijk.

In een wereld waarin niemand de toekomst kan voorspellen worden ‘soft skills’ extra belangrijk.

Dit is een aanpak die iets kan opleveren. Volgens de Association for Talent Development halen bedrijven die hun werknemers uitgebreide trainingsprogramma’s bieden 24% meer winst dan bedrijven die minder aan training besteden.

Meer weten?

Jim Kleijnen laat op dinsdag 11 februari in zijn webinar meer zien over wat het allemaal betekent dat kandidaten tegenwoordig voor jou als werkgever kiezen, in plaats van andersom. Schrijf je daarom nu in voor dit webinar of voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Of download hier de whitepaper waarin Cornerstone vertelt welke 5 rollen de moderne recruiter heeft.

Wat recruiters eraan hebben dat software steeds meer ‘open’ wordt

webinar week otys Recruitment-software? Ooit ging het er vooral om gegevens van kandidaten netjes in te voeren en te bewaren, en je vacatures te beheren. Maar tegenwoordig is het veel meer dan dat, zegt Bert Koning, COO van OTYS Recruiting Technology, een van de grootste Nederlandse aanbieders op dit gebied. Van video-interviews tot chatbots, of van source-tools tot marketing automation: de nieuwe systemen moeten het allemaal kunnen. Of in elk geval: je moet het makkelijk kunnen integreren, zodat je niet allemaal verschillende systemen hebt draaien, maar alles naadloos met elkaar communiceert.

De nieuwe systemen moeten het allemáál kunnen. Of in elk geval: je moet het kunnen integreren.

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Koning, die al ruim 20 jaar ervaring heeft op het gebied van employment, sales en technologie, zal er meer over vertellen tijdens de webinar week die Werf& tussen 10 en 14 februari (mede) organiseert, in een webinar onder de titel 2020 Nieuw decennium, nieuwe (out-of-the-box) technologie? Aan de hand van demo’s zal hij dan inzicht geven in hoe die nieuwe technologie werkt en ingaan op de laatste trends. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is de takeaway van jullie webinar?

‘Software wordt steeds meer open. Ook nieuwe businesssoftware wordt nu gebouwd op basis van het principe: ‘API-first’. Dat houdt in dat het op steeds meer vlakken gekoppeld moet kunnen worden aan andere pakketten. Echte ópen software dus. Recruitment- en ATS-software zal deze trend ook steeds meer volgen. Hierdoor wordt het mogelijk om een ATS op veel meer vlakken te koppelen met andere software, platformen en diensten. Bij OTYS is dit op dit moment al mogelijk en de klant kan dit zelfs zelf doen, mits er enige technische kennis beschikbaar is.’

> Kun je een paar voorbeelden noemen?

‘Neem bijvoorbeeld Joboti, de chatbot die ervoor zorgt dat je website 24/7 bereikbaar is voor vragen van kandidaten en die, gekoppeld aan het OTYS-agendasysteem, kandidaten in staat stelt zichzelf in te plannen voor interviews. Of neem Recruit Robin en Nixz, twee robots die, gekoppeld aan OTYS, searchwerk uit handen kunnen nemen van recruiters. Automation is op veel gebieden booming. Wij bieden bijvoorbeeld tooling aan om recruitmentfunnels te bouwen die op basis van marketing automation kandidaten 24/7 door het preselectieproces heen loodsen. Een recruiter hoeft pas in actie te komen nadat veel van het repetitieve werk al is gedaan. En dat allemaal vanuit één systeem aan de achterkant.’

> Hoe combineer je je ‘tech stack’ zo optimaal mogelijk?

‘Daarop is het antwoord duidelijk: open, open en open. Een open architectuur met een API die alle – of in elk geval: heel veel – functies beschikbaar maakt. Hiermee kan een klant zelf besluiten welke software hij of zij wil koppelen aan het ATS en welke gegevens er doorgezet dienen te worden.’

> En waar is het meeste laaghangend fruit te plukken?

‘Er zijn nog steeds te veel momenten in processen waarbij data niet, te weinig of zelfs verkeerd van één systeem naar een volgend systeem in de keten wordt overgezet. Dit heeft als gevolg dat recruiters, intercedenten en HR-medewerkers de hele dag door dubbel werk moeten doen en gegevens moeten overkloppen. De huidige manier van koppelen tussen recruitmentsystemen is vaak moeilijk, en duurt te lang. Daardoor is het kostbaar en inflexibel. Wij denken, door de ‘black box’ letterlijk open te gooien, dat klanten en gebruikers heel veel laaghangend fruit kunnen plukken. Ze kunnen dit zelf of met hulp van ons en andere HR-techpartijen.’

> Bedoelen jullie dat met meer out-of-the-box-denken?

‘Ja, inderdaad, heel letterlijk: ‘out-of-the box’. In de oude ATS-wereld bepaalt de ATS-leverancier welke processen en data er ontsloten wordt in de API’s. Dit betekent dat een klant of een HR-techleverancier afhankelijk is van de ATS-leverancier om koppelingen tussen het ATS en de buitenwereld te realiseren of om deze in elk geval toe te staan. Klanten zitten dus ‘gevangen’ in-the-box van het ATS….

In de oude ATS-wereld zaten klanten te veel ‘gevangen’ in-the-box van het ATS….’

Door volledige openheid na te streven willen wij nu de mogelijkheid scheppen voor klanten en partners om zelf te bepalen wat er gekoppeld wordt aan welke andere tooling. Een mooi voorbeeld is selfbilling.com. Onze klanten Mekander en Zorggen hebben zelfstandig een koppeling gemaakt tussen ons systeem en dit systeem. Daarbij worden CRM, ZZP-database, opdrachten en uren uitgewisseld tussen de twee systemen. Hierbij zijn we als OTYS niet betrokken geweest. Deze koppeling is zo succesvol dat binnen de kortste keren meerdere klanten de combinatie wilden hebben. Nu hebben we als OTYS met Selfbilling een partnerschap gesloten om ervoor te zorgen dat we klanten samen kunnen servicen. Wat ons betreft is dit wat je als recruiter, ondernemer en efficiënte werker zou moeten willen.’

Meer weten?

Bert Koning laat op 13 februari in zijn webinar zien hoe open software werkt en hoe je er je voordeel mee kunt doen als recruiter. Ook gaat hij in op de richting die recruitmenttechnologie volgens hem de komende jaren opgaat.

Schrijf je nu in voor dit webinar of voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Feel Good Friday: geen zorgen, Burger King heeft al een nieuwe baan voor prins Harry

De prins kan zelfs kiezen voor twee verschillende vestigingen van het fastfoodrestaurant. De vestiging in Argentinië liet namelijk het volgende weten: ‘We found out that the Prince and the Duchess decided to give up their roles in the royal family and will work to become financially independent. So, we have a proposition for you: Do as thousands of people and take your first steps in the world of work with us. You know that the crown will suit you perfectly. Also, after so many years of living as dukes, it is time for you to start eating like kings.’

Een baan als sales assistent, maar wel eentje met een kroon, zoals hij gewend is. Liever minder uren? Dat kan bij de Amerikaanse Burger King:

Ook die tweet zorgde voor veel reacties, bijvoorbeeld door biermerk Budweiser:

Hoe dan ook, om werk hoeft hij niet verlegen te zitten!

Wat de New York Post tot de volgende beeldreactie verleidde:

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Je kunt je weer inschrijven voor de Webinar Week

Werf& organiseert samen met ZiPconomy ook dit jaar weer de Webinar Week, waar specialisten op allerlei terrein je bijpraten over wat nú van belang is om te weten. We starten op 10 februari met een webinar van Geert-Jan Waasdorp over de 10 meest opvallende recruitmenttrends in 2020 (en verder) en eindigen vrijdag 14 februari met een startup corner, waarin 3 veelbelovende startups van zich laten horen.

Elke dag een eigen thema

Elke dag in de Webinar Week heeft een eigen thema meegekregen:

  • Maandag 10 februari:  Future Proof Recruitment
  • Dinsdag 11 februari: Candidate Experience
  • Woensdag 12 februari: Professioneel inhuren in de prakijk
  • Donderdag 13 februari: Out of the Box
  • Vrijdag 14 februari: Total Talent Acquisition

Iedere dag geven 5 sprekers inzicht in hun visie, trends en best practices. Boegbeelden, specialisten en ervaringsdeskundigen op de arbeidsmarkt delen hun kennis met jou. Meer informatie vind je hier.

 

Dilemma op dinsdag: ‘Liever 5 mensen in je funnel van wie je veel weet dan 50 van wie je weinig weet’

De recruitment funnel is van essentieel belang voor elke recruiter. Deze trechter laat de reis zien die de kandidaat maakt wanneer ze het recruitmentproces binnenlopen: waar ze binnenkomen en waar ze afhaken. Met zo’n funnel krijg je als recruiter meer grip op het proces. Maar wat is eigenlijk handiger: om zoveel mogelijk mensen in je funnel te hebben – van wie je echter maar weinig weet – of om er maar een paar te hebben, waar je wel alles van weet?

Liever 5 mensen in je funnel van wie je veel weet dan 50 van wie je weinig weet

  • Oneens (31%, 12 stemmen)
  • Eens (69%, 27 stemmen)
39 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Geef jij de voorkeur aan 5 kandidaten in je funnel waar je veel vanaf weet of heb je liever 50 mensen van wie je minder weet? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


In de masterclass Recruitment Marketing van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 24 maart leer je hoe je recruitment marketing kunt inzetten om de ideale kandidaat te vinden. 

Waarin bijna alle consultants zich vergissen als het gaat om werving en selectie

Een aantal pas afgestudeerden een ‘echte bedrijfscasus’ voorleggen en degene die met de beste oplossing aankomt, krijgt de baan. Het is onder consultancybureaus al jaren een bekende methode om talent te selecteren. Onder andere de consultants van McKinsey zweren erbij. Maar dat zouden ze beter niet kunnen doen, schrijven Atta Tarki en Tino Sanandaji in Harvard Business Review.

‘Interviews waarin kandidaten een businessprobleem krijgen voorgelegd zijn een beroerde beoordelingsmethode.’

Zo’n methode is namelijk ‘een kolossale tijdsverspilling’, aldus de CEO van executive-search-bureau ECA en co-auteur van Evidence Based Recruiting, respectievelijk de onderzoeker van de Stockholm School of Economics. ‘Kandidaten besteden soms honderden uren aan de voorbereiding ervan. Maar interviews waarin kandidaten een bestaand businessprobleem krijgen voorgelegd zijn een verschrikkelijke beoordelingsmethode, en het is nu tijd om ermee te stoppen.’

Ze zijn niet grondig

Beide auteurs hebben zelf zulke case interviews zowel gemaakt als afgenomen, en vinden het dus pijnlijk om toe te moeten geven, zeggen ze. ‘De case interviews hebben een zweem van grondigheid om zich heen. Ook omdat zo weinig mensen uiteindelijk ervoor slagen. Maar er is slechts één probleem: ze zijn helemaal niet grondig. Zulke praktijkcases blijken juist keer op keer zeer onbetrouwbaar als het erom gaat succes in een rol te voorspellen.’

‘Praktijkcases blijken keer op keer zeer onbetrouwbaar in succes voorspellen.’

Tino Sanandaji onderzoekt in Stockholm al jaren de waarde van verschillende selectiemethoden. Zowel hij als Tarki hadden aanvankelijk verwacht dat werkelijke businessproblemen die je in een gesprek moet oplossen daarbij hoog zouden scoren. ‘Zulke gesprekken líjken namelijk een slimme manier om talent met probleemoplossend vermogen te selecteren. Iets wat steeds belangrijker wordt in de huidige zakenwereld.’

Het leidt tot arbitraire beslissingen

In de wetenschap bleek echter geen enkele grondslag te vinden voor die verwachting, zeggen ze. ‘Sterker nog: onderzoek lijkt eerder het tegendeel te suggereren.’ Dat heeft ermee te maken dat in de meeste cases niet één goed of fout antwoord te vinden is. Het idee is dan dat degene die de cases evalueert juist uit de presentatie van de kandidaat waardevolle informatie kan afleiden. Maar hoezeer dit ook iedereen een goede kans lijkt te bieden, betekent het in feite juist dat bias het proces binnensluipt. Het leidt ook tot arbitraire beslissingen, zeggen ze. Waar de ene beslisser een kandidaat als ‘nieuwsgierig’ kan aanmerken, ziet een ander datzelfde gedrag misschien juist als ‘lastig’, ‘eigenwijs’ of ‘te theoretisch’.

‘De laatste nagel aan de doodskist kwam toen we zagen dat ook Google met case interviews gestopt was.’

Zelf hebben de beide auteurs recruitmentprocessen uitgevoerd voor 7 van de 10 grootste adviesfirma’s ter wereld. Steeds vroegen ze daarbij naar bewijs voor de voorspellende waarde van de zogeheten case interviews. Maar die vraag werd steeds weggewuifd. Uit angst voor een ongemakkelijke waarheid, vermoeden ze. ‘Voor ons kwam de laatste nagel aan de doodskist van het case interview toen we zagen dat ook Google ermee gestopt was. Want, zoals Laszlo Bock in zijn boek De toekomst van Werk schrijft: zulke interviews blijken – na uitvoerig onderzoek – echt waardeloos.’

Slechte argumenten

Voorstanders van case interviews zeggen vaak dat ze ermee garanderen dat er alleen competente mensen binnenkomen. Maar bewijs voor die stelling hebben de twee auteurs niet gevonden. En je weet ook nauwelijks wat voor talent je hierdoor juist misloopt, stellen ze. Dat is een probleem, nu bijvoorbeeld PwC-onderzoek laat zien dat een gebrek aan vaardigheden als een van de grootste bedreigingen voor bedrijven wordt gezien.

‘Al die tienduizenden MBA-studenten die hier tijd en geld aan besteden, wat een enorme verspilling van energie.’

Gelukkig is er al wel veel onderzoek dat laat zien hoe je het probleemoplossend vermogen van kandidaten beter kunt beoordelen. Door middel van bijvoorbeeld standaard GMA-testen (General Mental Ability). Ook kunnen geschreven assessments een evaluatie objectiever maken, stellen de auteurs. Zo kun je ook immers meer bias uitsluiten. Want ja, probleemoplossend vermogen is een belangrijke vaardigheid, beamen ze. Maar een case interview is nu eenmaal een slechte methode om dat vermogen te testen. ‘Al die tienduizenden MBA-studenten die tijd en geld aan de voorbereiding hiervan besteden, het is een enorme verspilling van energie en menselijk potentieel. Het is daarom hoog tijd om deze antieke aanpak om toptalent te identificeren aan de kant te zetten.’

Lees ook

Hoe Sophie haar baas Job-Joris keihard in de zeik zette (oftewel: een geslaagde viral-actie maak je zó)

Ineens dook hij op vrijdag, in een aantal kroegen en cafés waar typisch vrijdagmiddagborrels in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht van bedrijven plaatsvinden. Wie bijvoorbeeld in de Blauwe Engel of Dicky’s even naar het toilet ging, kon daar de ‘ontslagbrief’ lezen van Sophie, die haar baas Job-Joris, de ‘gebraden haan’, met zijn Skoda, eens flink de waarheid zegt, alvorens voorgoed te vertrekken. ‘Je bent de baas van onze afdeling, maar ook een complete lul.’

job-joris krijgt onderuit de zak van sophie

Velen wisten aanvankelijk niet wat ervan te denken. Zou dit echt zijn? Snel gingen ze op zoek naar de bijgeleverde url. Alwaar ze vervolgens zes mooi geformuleerde redenen vonden om Job-Joris te haten, zoals:

  1. Je verwacht dat wij weekenden doorwerken, maar staat zelf op woensdag om 14u al lekker op de squashbaan.
  2. Je kunt totaal niet tegen feedback en neemt alles persoonlijk op. Hierdoor durft niemand meer wat tegen je te zeggen. Tot nu dan hè.
  3. Als je achter mijn stoel komt staan om “even mee te denken” breng je standaard een dooie vogel in je bek mee.
  4. Je geilt extreem op onze huidige intern. Heeft niet zo veel met werk te maken, maar hoop gewoon dat je vriendin dit leest.
  5. Je trapt omlaag en likt omhoog. Zo ook naar je manager Jacco, terwijl je hem achter zijn rug om wel constant “omhooggevallen MBO’er” noemt. (@Jacco, ik hoop dat je dit leest)
  6. Je lacht altijd triest hard om je eigen grappen. Maar de enige goeie grap hier ben jij.

    Binnen paar uur 5.000 keer bekeken

    Wat begon in een paar cafés, ging al snel viraal: binnen een paar uur was de website meer dan 5.000 keer bekeken. En er bleven maar enthousiaste reacties binnenstromen. Op de originele post op LinkedIn stond de teller zondagavond al op 12.000, met meer dan 1.000 commentaren. En de website was maandagochtend al meer dan 70.000 keer bezocht…

    Een ‘geslaagde stunt’, blikt Vincent Karremans dan ook terug. De oprichter van online carrièrenetwerk Magnet.me had met een paar collega’s de viral actie verzonnen vanwege de recente uitbreiding van de markt voor stagezoekers en starters naar de markt voor young professionals. En daar paste wel een opvallende stunt bij, zo vonden ze.

    1 op 5 young professionals ongelukkig

    Uit onderzoek dat Magnet.me heeft gedaan, blijkt dat 61 procent van alle young professionals met een universitaire opleiding binnen 2 jaar alweer van baan verandert. Ook blijkt dat maar liefst 1 op de 5 young professionals op dit moment ongelukkig is in zijn baan. ‘Dat kan natuurlijk meerdere redenen hebben’, aldus Karremans. ‘Maar een slechte bedrijfscultuur sprong er wel als voorname oorzaak uit.’ En zo was de gedachtesprong naar de opvallende ontslagbrief aan Job-Joris snel gemaakt. ‘Met deze stunt wilden we young professionals daarover aan het denken zetten. En als ze ongelukkig zijn in hun baan, willen we hen aanmoedigen een nieuwe, leukere baan te zoeken.’ Lachend: ‘Op een opmerkelijke manier, dat wel….’

    ‘Met deze stunt wilden we young professionals aan het denken zetten over werkgeluk.’

    Magnet.me is in 2012 door drie studenten opgericht. De uitbreiding naar de markt voor young professionals (met tot 7 jaar werkervaring) is de tweede grote stap van het platform, nadat in 2015 al de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk werd gemaakt. De stap naar de markt voor young professionals gaat gepaard met meer focus op dienstverlening aan het MKB, aldus Karremans: ‘Een van de redenen waarom we Magnet.me zijn begonnen, is omdat recruitment op de klassieke manier voor het MKB hartstikke duur is. Dat betekent dat zij naast veel talent grijpen, terwijl dat talent vaak in het MKB juist het meest op zijn plek is. Met slimme matchingsalgoritmes willen we dat veranderen.’

    Lees ook:

    Feel Good Friday: als we nou eens zo’n campagne in Nederland hadden…

    Het lerarentekort begint steeds nijpender te worden, met steeds grotere gevolgen. Zo komen er steeds vaker brugklassers op de middelbare school terecht met leerachterstanden, die moeilijk aangepakt kunnen worden vanwege het lerarentekort. Oplossingen worden onder andere gezocht in zij-instromers en samenwerking tussen scholen. In het Verenigd Koninkrijk pakken ze het anders aan.

    Het mooiste aspect

    Daar richten ze zich namelijk op het mooiste aspect van het leraarschap: dat je invloed hebt op de levens van kinderen. Of zoals zij het zeggen: teaching, every lesson shapes a life. Als docent inspireer je je leerlingen en kun je ze helpen. Niet alleen met de lesstof, maar ook met hun privéproblemen. En zo’n campagne, daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen. Want hoewel je in de media alleen maar de zware kanten van het onderwijs leest, is het natuurlijk een van de mooiste – en belangrijkste – beroepen in ons land. En dat mag best eens wat meer verteld worden…

    Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

    Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

    Zo beslis je of je gebruik moet maken van referraltools

    Referral is een heel effectieve manier van recruitment, zo blijkt elke keer weer. Maar hoe beslis je of technologie je daarbij kan ondersteunen? Moet je wel of geen referraltools inzetten? Marcel Bargeman van The Referral Company vertelde daarover recent meer. En als eerste is het daarvoor belangrijk om te weten wat je kunt bereiken met referral, stelde hij.

    • Wat er organisch aan referral binnenkomt, is gemiddeld ongeveer 16%.
    • Als je hiervoor af en toe ook nog een flyer gebruikt, loopt dit op naar 27%.
    • Maak je vervolgens een structureel programma, zoals referral in het personeelsboek of op het intranet zetten, dan gaat het hard en loopt het op tot wel 34%.
    • Als je daarna ook nog eens harde kpi’s eraan vasthangt en een activatieprogramma voor referral gebruikt, stijgt de opbrengst zelfs naar 48% van al je aannames.

    Meer dan 50% moet je niet willen, zegt Bargeman. Want dan ontstaat er te weinig diversiteit in je organisatie.

    Heb ik het nodig?

    Maar dan de vraag: hebben we ook tooling nodig om deze percentages te kunnen halen? Om die vraag te beantwoorden is volgens Bargeman het belangrijkste: denk na over de strategie die je wil bewandelen met die tool. Stel jezelf daarom deze vragen:

    • Is het de juiste tijd om een referralprogramma te lanceren? Denk bijvoorbeeld aan de stabiliteit van de organisatie, goed werkgeverschap en verbinding. Je kunt een mooi referralprogramma starten, maar als er een reorganisatie aankomt, dan is het niet het juiste moment.
    • Wat wil je bereiken met het programma? Spreek duidelijke kpi’s af. Hoeveel procent van het totaal aangenomen personen moet vanuit referral komen?
    • Wat beweegt nu daadwerkelijk de doelgroep? De ene doelgroep komt in beweging voor een Primera-bon, de andere niet. Het belangrijkste is dat de drempel niet te hoog of te laag moet zijn. Als klein bedrijf een bonus van 2.500 euro geven aan een collega die iemand aandraagt gaat niet werken. Terwijl het bij een bedrijf op de Zuidas misschien wel het minimum is. Bovendien moet je nadenken over de vraag of een bonus wel werkt. Als de baas net in het nieuws is geweest omdat hij zichzelf verrijkte, kun je beter geen geld beloven aan collega’s die nieuwe kandidaten willen voorstellen.

    Wie is je targetgroep?

    Elke organisatie kent promotors en organisatoren, dat is ongeveer 20% van het personeelsbestand van je bedrijf. Het zijn de mensen die overal uitdragen hoe fijn het is om bij jou te werken. Daarnaast zijn er mensen die altijd wat te zeuren hebben. Ook die groep beslaat volgens Bargeman zo’n 20% van je organisatie. Wat je overhoudt, zijn wat hij noemt ‘de passief tevredenen’. Deze groep is dus meestal het grootst: zo’n 60% van je organisatie. Dit is de groep op wie je het best je inspanningen kunt richten.

    De passief tevredenen zijn de mensen die wel trots voelen, maar niet weten hoe ze het moeten uitdragen.

    De passief tevredenen zijn de mensen die wel trots voelen, maar niet weten hoe ze het moeten uitdragen. Denk na of deze mensen überhaupt in staat zijn om met referraltools aan de slag te gaan. En willen ze het wel gebruiken? Vinden ze het bijvoorbeeld niet te commercieel om met een app te werken waarbij je een ranking hebt met wie het meest heeft bijgedragen?

    Budget

    Als laatste overweging, zegt Bargeman, geldt je budget. Referraltools zijn vaak niet goedkoop. Gemiddeld kost het je organisatie zo’n 1.000 tot 2.500 euro per maand. Bovendien kunnen er extra kosten zijn voor custom implementatie of integratie met je ATS. Maar aan de andere kant: dat geld kan het ook zeker opleveren in besparing op andere wervingskosten, aldus Bargeman.

    Overtuigd?

    referraltools

    Heb je besloten dat je een referralstrategie wil aangaan, maar weet je nog niet precies hoe? Of welke referraltools je het best kunt gebruiken? Schrijf je dan in voor het webinar van Heleen Stoevelaar (The Referral Company) tijdens de Webinar Week en hoor hoe je dit het beste kunt aanpakken.