Even uit de crisis: dromen van een leven als astronaut (net als 12.000 anderen)

Het zijn van die vacatures waarbij het heerlijk wegdromen is. Want wie heeft er nou niet eens aan gedacht hoe het zou zijn om als astronaut de aarde vanaf grote afstand te kunnen aanschouwen? Zeker in deze tijd, nu de wereld tegelijk zo klein en zo kwetsbaar lijkt.

Wie heeft er nooit gedacht hoe het is om de aarde vanuit de ruimte te aanschouwen?

Niet zo verwonderlijk dus dat NASA zich in een grote belangstelling mocht verheugen toen het de sollicitatieprocedure openzette voor wat wel de ‘Artemis Generation‘ heet, een nieuwe groep astronauten, die – volgens de functiebeschrijving – niet alleen voor 2024 naar de maan gaat, maar daarna ook (in de jaren 30 van deze eeuw) missies naar Mars in gang moet gaan zetten.

Het op een na hoogste aantal ooit

Liefst 12.000 sollicitanten meldden zich, het op een na hoogste aantal ooit, na 2015-2017, toen in een soortgelijke procedure zelfs meer dan 18.000 mensen solliciteerden (voor een klas van 11 astronauten die dit jaar afstudeerde). Maar de opleidingseisen zijn dit jaar dan ook behoorlijk verhoogd, en de sollicitatietermijn is een maand ingekort, van 2 maanden naar 1 maand. Solliciteren kon trouwens makkelijk, via de hashtag #BeAnAstronaut op www.usajobs.gov. Op 31 maart sloot de inzendtermijn.

Sinds 1960 heeft NASA in totaal 350 mensen geselecteerd om kandidaat-astronaut te worden. Momenteel zijn er nog 48 astronauten actief. Maar daar zijn er dus meer van nodig, zeker nu de ruimtevaartorganisatie zich heeft voorgenomen om de eerste man én vrouw in 2024 naar de maan te laten gaan. ‘Het is een ongelooflijke tijd om nu astronaut te zijn’, aldus Jim Bridenstine, die namens NASA het werving- en selectieproces begeleidt.

Voor het eerst een online assessment

Voor het eerst is kandidaten gevraagd om een online assessment af te leggen, waar ongeveer 2 uur tijd voor nodig was. Het is de bedoeling dat de nieuwe astronauten halverwege 2021 met hun daadwerkelijke training beginnen, die vervolgens wel 2,5 jaar kan duren. Voor die tijd moet NASA dus nog het zware werk verrichten: uit de 12.000 sollicitanten de groep gelukkigen selecteren die dadelijk – mogelijk – echt de ruimte in mag. Hoeveel dat er uiteindelijk worden, is overigens nog onduidelijk.

Voor het eerst is kandidaten gevraagd om een online assessment af te leggen, waar ongeveer 2 uur tijd voor nodig was.

Is het ook voor Nederlanders mogelijk om deel te nemen? Helaas niet. We mogen nu dan allemaal al oefenen met in quarantaine zitten, om bij NASA aangenomen te worden, moet je toch echt Amerikaan zijn.

Wubbo en André waren de eersten niet

astronaut lodewijk van den bergWat overigens niet wil zeggen dat de deur voor Nederlanders meteen gesloten is. Wie dacht dat Wubbo Ockels en André Kuipers de enige Nederlanders ooit in de ruimte waren, heeft het namelijk mis. Het was Lodewijk van den Berg die hen al in 1985 voorging. Het is niet erg bekend, maar Van den Berg, geboren in Sluiskil in 1932, was toch echt de eerste. Zijn truc? Hij emigreerde op tijd naar Amerika, werd Amerikaans staatsburger, en vervolgens uitverkoren. Uiteindelijk zou hij via de NASA zo’n 168 uur (7 dagen) in de ruimte verblijven.

Het is niet erg bekend, maar Lodewijk van den Berg, was in 1985 toch echt de eerste geboren Nederlander in de ruimte.

Wie via de ESA, de Europese tegenhanger van NASA, als astronaut de ruimte in wil, moet overigens nog meer geduld hebben. De laatste campagne was al in 2008 en 2009, maar er zijn geen signalen dat snel een nieuwe zoektocht begint. En een andere mogelijkheid voor Nederlanders om de ruimte te verkennen, is vorig jaar failliet gegaan. Het Nederlandse Mars One-project was van plan rond 2030 enkele reizen naar de rode planeet te gaan verzorgen, en daar meteen een reality-tv-serie van maken. Maar het bedrijf kreeg de financiering niet rond. Bleek the sky uiteindelijk toch the limit.

Lees ook

Recruiters horen bij hardst getroffenen in huidige coronacrisis

Weinig beroepen zo conjunctuurgevoelig als dat van de recruiter. In goede tijden zijn ze niet aan te slepen, in slechte tijden – met name als de neergang net inzet – weten organisaties bijna niet hoe snel ze weer van ze af moeten komen. Als organisaties vacaturestops instellen, zijn recruiters de eersten die dat merken, en valt meestal een zorgvuldige opgebouwde strategie – vaak voor langere tijd – weer volledig stil.

Als organisaties vacaturestops instellen, zijn recruiters de eersten die dat merken.

In Nederland is er moeilijk zicht op te krijgen hoe groot de schade momenteel precies is. Mogelijk valt het tot nu toe mee, mede omdat bedrijven dankzij de NOW-regeling respijt hebben gekregen en er ook nog steeds bedrijven zijn die doorwerven. In de Verenigde Staten, waar in twee weken het absolute recordaantal van bijna 10 miljoen mensen (!) een werkloosheidsuitkering aanvroeg, is dat evenwel behoorlijk anders.

Het slagveld is groot

En recruiters horen daarbij tot de hardst getroffenen, zo meldden diverse bronnen. Met name in Silicon Valley lijkt het slagveld groot en zijn veel bedrijven vrijwel meteen tot een hiring freeze overgegaan. Dat treft bijvoorbeeld ook start-ups in de recruitmentbranche zelf, zoals ZipRecruiter, dat al zo’n 400 mensen heeft moeten laten gaan, bijna 40 procent van het personeelsbestand. Ook Triplebyte, bekend van zijn codeertesten en vorig jaar nog goed voor een investering van 35 miljoen dollar, valt in deze categorie. Net als zzp-platform Wonolo en Jobcase, dat weliswaar in Boston opereert, maar vorig jaar nog wel juist een van de grootste groeiers was in personeel.

ZipRecruiter heeft al zo’n 400 mensen moeten laten gaan, bijna 40 procent van het personeelsbestand.

Een bekende in Nederland is ook Textio, een bedrijf in Seattle dat A.I.-gestuurd onder meer vacatureteksten verbetert, maar nu ook moeilijke tijden voorziet en afscheid neemt van zo’n 30 mensen, ongeveer 20 procent van het totale personeelsbestand. Een pijnlijke beslissing, zei oprichter en ceo Kieran Snyder hierover tegen GeekWire. ‘Hoe kan het iets anders zijn dan pijnlijk?’ En dat slechts luttele dagen later dan de introductie van nieuwe features om leeftijdsdiscriminatie in vacatureteksten aan te tonen. Maar wie de ontslagenen alsnog in dienst neemt, zal daar zeer gelukkig mee zijn, aldus Snyder, in een openhartige serie tweets.

En dat na jaren onverzadigbare honger

Maar de grootste klappen betreffen dus de recruiters in functie, zo tekent bijvoorbeeld Protocol op. ‘Na jarenlange harde strijd en een onverzadigbare honger naar techtalent, zien recruiters zich nu ineens geconfronteerd met massaontslagen.’ Zo is er het verhaal van recruiter Cassie Chao, die bij toerismestart-up Sonder de enige van het 5-koppige recruitmentteam was die gespaard bleef bij een ontslagronde van 400 mensen. Geen ander team in het voltallige bedrijf werd zo hard geraakt als het recruitmentteam, aldus Chao. ‘Het is pijnlijk.’

‘In slechts een paar weken is járen van banengroei compleet weggevaagd.’

Ook van andere organisaties zijn soortgelijke verhalen te noteren. Een gespecialiseerd bedrijf als de in Los Angeles gevestigde tech-headhunter Ejento schijnt zelfs helemaal stil te liggen. Julia Pollak, arbeidseconoom bij jobboard ZipRecruiter, denkt dat de schok nog maanden te voelen zal zijn. ‘In slechts een paar weken is járen van banengroei compleet weggevaagd. Voor een directeur talent recruitment zal de komende maanden weinig werk zijn, verwacht ik.’

Een positieve noot

Al sluit het artikel nog wel af met een positieve noot. Cassie Chao deed namelijk wat elke goede recruiter doet: na de ontslagen in haar eigen team vroeg ze aan haar LinkedIn-netwerk of zij konden helpen haar voormalig collega’s aan een nieuwe baan of klus te helpen. En binnen een paar dagen waren er al recruiters van Amazon, Facebook, DoorDash en enkele andere organisaties die daartoe bereid bleken.

‘Ze zullen straks een heel, heel belangrijke taak hebben. Er ligt een enorme kans in deze industrie.’

Ook elders is te zien dat de markt niet alleen opdroogt, maar ook verschuift. In bijvoorbeeld bezorgingsdiensten en cybersecurity is momenteel bijvoorbeeld nog veel werk te vinden. En je ziet ook dat slimme recruiters daar ook weer handig op inspelen. Zoals met de ‘ontslagenlijst‘ die recruitmentbedrijf Drafted heeft opgezet, waar headhunters die nog wel werven inmiddels gretig gebruik van maken. Zo zie je maar: zolang recruiters kansen blijven zien en elkaar helpen waar het kan, blijven ze volop bezig. En dat geeft ze na de crisis mogelijk ook weer een voorsprong, stelt Pollak. ‘Ze zullen straks een heel, heel belangrijke taak hebben. Er ligt een enorme kans in deze industrie, al zullen ze daarop nu een paar maanden stil moeten zitten wachten.’

Lees ook

 

Feel Good Friday: de leukste 1-aprilgrap van het jaar

Het was zelfs tot aan nu.nl opgevallen: de traditionele 1-aprilgrap kwam er dit jaar maar karig af. Jolige berichten? Gekke nieuwtjes uit naam van bedrijven? De oproep om ergens te verschijnen, waar dan vervolgens niets is, behalve andere mensen die er ingestonken zijn? Bijna niemand vond het gepast in deze tijden van corona. In Azië schijnen er zelfs straffen en boetes op te staan als je in deze tijd een corona-gerelateerde 1-aprilgrap maakt.

In Azië schijnen er zelfs straffen en boetes op te staan als je een corona-gerelateerde 1-aprilgrap maakt.

Maar gelukkig valt er in de recruitmentwereld nog wel een lichte noot te noteren. Zo bedachten en dat het misschien wel een goed idee was om een prank uit te halen met hun baas, Eric van Bourgonje, CEO van Jobsrepublic en in 2018 nog trotse winnaar van een Werf& Award. En ze vonden al snel acteur bereid om mee te doen.

‘De sollicitatie from hell’

Wat volgde was een hilarische sollicitatie, ‘de sollicitatie from hell‘, zoals Ten Hove het terecht uitdrukt. ‘Eric, goed nieuws! Ik heb via een oud-collega een top copywriter gevonden. Schijnt echt een van de aller-allerbeste te zijn. Heeft echt hele grote dingen gedaan…’, zo werd de kandidaat geïntroduceerd. Maar in de praktijk kreeg Van Bourgonje te maken met een wijn drinkende chaoot, die er vreugde in leek te scheppen zijn gesprekspartner steeds op het verkeerde been te zetten. ‘Wie is Eric nou echt? Ik bedoel: achter het zakelijke?’

Mooi werk

Het bijzondere gesprek werd tijdens de virtuele teammeeting van Jobsrepublic op 1 april aan alle medewerkers getoond. Gelukkig belandde het daarna ook op LinkedIn, waar het inmiddels meer dan 13.000 keer bekeken is. En ook de reacties zijn daar vrijwel unaniem zéér enthousiast.

‘Geen seconde heb ik bedacht dat mijn eigen team hierbij betrokken was.’

‘Lijdend voorwerp’ Van Bourgonje kijkt er zelf ook meer dan positief op terug. ‘Ik had al heel veel vragen bij dit sollicitatiegesprek. Zoiets bizars had ik nog nooit meegemaakt. Dat het een grap was heb ik zeker over nagedacht, maar ik kon op geen enkele wijze een reden verzinnen waarom die sollicitant dit zou hebben gedaan. Geen seconde heb ik bedacht dat mijn eigen team hierbij betrokken was.’

Maximaal intern effect

Het interne effect was woensdag, toen de video getoond werd, maximaal, zegt hij. ‘In de dagelijkse gezamenlijke videosessie met het hele team werd ik met de 1 april-grap geconfronteerd. Naast een paar ingewijden wist niemand ervan. Ik denk serieus dat we met z’n allen vervolgens minimaal vijf minuten virtueel in een deuk hebben gelegen.’

Ik denk serieus dat we met z’n allen 5 minuten virtueel in een deuk hebben gelegen.’

De complimenten kwamen al snel. ‘Nadat ik was bijgekomen van het gegeven dat ik er echt volledig was ingetuind, moest ik ook wel erkennen dat de grap echt briljant was. Tot in alle details perfect uitgevoerd. Ik had dus de vorige dag het team gevraagd om een freelance copywriter te zoeken en nog dezelfde dag kwamen ze al met deze “top” kandidaat aanzetten. Die ook nog eens meteen een call kon doen.’

Toen ook maar live

De interne 1-aprilgrap was zó geslaagd, dat ze besloten hem ook live te zetten. ‘Ik moest er eerst nog echt wel even een nachtje over slapen of ik dit wel wilde delen. Maar deze grap is echt te mooi en te goed om voor onszelf te houden. We hebben gistermiddag de video online gezet en deze gaat as-we-speak viral. We gaan op dit moment over de 20.000 views heen, een paar uur geleden zaten we nog op 4.000…’

We hebben gistermiddag de video online gezet en deze gaat as-we-speak viral.

Maar daar gaat het niet bij blijven, belooft Van Bourgonje. ‘Er komen enorm veel leuke reacties binnen van mensen die bulderend achter hun scherm hebben gezeten. Toch een mooie vrolijke noot in deze gekke tijden. Inmiddels ben ik maar eens aan het nadenken hoe ik dit Harald en Nikki betaald ga zetten. Die zijn nog niet van mij af…’

Hoe gaat het nu met… Janneke Oostrom?

‘Nog steeds worden 7 op de 10 mensen aangenomen via een ongestructureerd sollicitatiegesprek.’

‘De exacte huidige getallen weet ik niet, maar ik neem aan dat het niet echt veranderd is. Wel zien we nu veel asynchrone interviews waarbij vragen op een computerscherm komen of een avatar of een acteur je vragen stelt. De technologie is wel een stap vooruit en dat kan ervoor zorgen dat interviews meer gestructureerd worden. Belangrijk is daarbij: wat vindt de kandidaat daarvan? Aan de ene kant is het leuker en nieuwer. Aan de andere kant kan het ook zijn dat mensen het te spannend of te vreemd vinden en daardoor blokkeren. Dat moet allemaal gaan blijken.’

‘En dan speelt in ongestructureerde interviews ook bewuste en onbewuste discriminatie nog eens een veel grotere rol.’

‘Ik vind het een goede ontwikkeling dat hier meer aandacht voor is. Het belang is ook op de politieke agenda gekomen om discriminatie in de selectieperiode aan te passen. Mensen creëren zelf het bewustzijn of weten dat er specifieke regels zijn waaraan ze zich moeten houden. Maar je hebt nog altijd het deel dat onbewust is. Stel, je hebt onbewuste vooroordelen. Dan zul je je net iets minder toegankelijk gedragen naar de kandidaat. Wat ook weer van invloed is op diens gedrag. Dus ondanks al die aandacht ervoor is de mogelijkheid voor discriminatie bij met name ongestructureerde interviews nog steeds niet helemaal weg. Het belang van structureren blijft.’

‘De kracht van die eerste indruk, daar is niet heel veel bewijs voor.’

‘Het is wel gebleken dat eerste indrukken een rol spelen in het eindoordeel, maar of het een goede voorspeller is voor de toekomstige werkprestaties? Dat betwijfel ik. Want wat meet je precies met die eerste indruk en in hoeverre is dat hetzelfde voor iedereen? Dat gesprek bij de koffieautomaat is bijvoorbeeld lastig voor een gestructureerd interview. Eigenlijk moet je die niet hebben of ook structureren. Maar sollicitanten en ook interviewers hechten er veel belang aan om iemand op zijn gemak te laten voelen. Je zou dan een methode moeten bedenken waarbij het zeker is dat dit gesprek niet doorweegt in het eindoordeel.’

‘Er zijn twee conflicterende theorieën. Volgens mij is er toch het meeste bewijs voor dat ‘erbij passen’ succes oplevert. (…) Volgens mij is overall de conclusie dat als mensen heel verschillend zijn dit op korte termijn veel frictie kan opleveren, maar op lange termijn juist voor meer vernieuwing kan zorgen. Zo is het nooit helemaal zwart/wit.’

‘Het is lastig. Onderzoek laat geen duidelijke positieve of negatieve effecten van diversiteit zien. Dat neemt niet weg dat diversiteit belangrijk is. Het gaat niet alleen om het economisch belang, maar ook om ethische en maatschappelijke belangen. Belangrijk is dat de 3 aspecten – discriminatie, inclusie en diversiteit – invloed hebben op elkaar. Als je als bedrijf inclusief bent, zul je meer mensen aantrekken met diverse achtergronden en zal het personeel ook minder discriminerend zijn. Het heeft weinig zin om alleen aan de selectiekant discriminatie te voorkomen als mensen zich vervolgens niet geïncludeerd voelen op de werkplek. Het probleem zou integraal aangepakt moeten worden.’

‘Daar [gamification]  loopt de wetenschap trouwens nog een beetje achter, moet ik toegeven. Er is ook nog niet veel onderzoek naar gedaan. In elk geval niet door mij. Het is ook moeilijk inzetbaar voor selectie: je meet van alles, maar weet niet altijd precies wat.’

‘Hier wordt steeds meer onderzoek naar gedaan, maar alsnog zijn er veel instrumenten die gebruikt worden in de praktijk waar geen onderzoek naar gedaan is. Het meten van specifieke constructen in een game kan wel, maar dan moet je beginnen met een duidelijke theoretische basis. Hetzelfde geldt eigenlijk voor algoritmes. Het is belangrijk om te beginnen met nadenken over wat je wel of niet precies meeneemt in het algoritme. Wat zijn de eigenschappen van mensen waarop we willen selecteren en hoe nemen we die mee? Dat zou de basis moeten zijn, wil je een eerlijke selectieprocedure ontwikkelen. En niet: we nemen alles maar mee en zien wel wat het beste voorspelt.’

‘Het is belangrijk om te beginnen met nadenken over wat je wel of niet precies meeneemt in het algoritme.’

‘We doen veel onderzoek naar situationele beoordelingstesten, waarbij je dus reële werksituaties voorlegt aan de kandidaat, met enkele mogelijke reacties. (…) Vergelijkbaar met een rollenspel, maar dan verregaand gestandaardiseerd.’

‘In een situationele beoordelingstest presenteer je een werksituatie gevolgd door verschillende antwoordmogelijkheden. Het grote voordeel van dit soort tests is dat deze enorm gestructureerd zijn. Je kunt ook de werksituatie aanbieden als open vraag. Uit recent onderzoek is gebleken dat situationele beoordelingstest met open antwoorden minder discrimineren zonder voorspellende waarde te verliezen. Het is echter wel omslachtiger, aangezien de antwoorden achteraf gescoord moeten worden. We zijn nu aan het kijken hoe we het beoordelen daarvan kunnen automatiseren met behulp van speech-to-text-programma’s en algoritmes. Dit soort programma’s zijn echter niet altijd accuraat. Zo wordt de interpunctie vaak niet meegenomen, wat van grote invloed is op uitkomsten van het algoritme. Op dit moment moet dus alsnog een persoon de teksten corrigeren. Er is dus nog een slag te maken, voordat we kunnen overstappen op volledige automatische beoordelingen.’

Lees hier meer van Janneke

Chatten vóór je sollicitatie! (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

Alliander beheert het gas- en stroomnet voor zo’n 3 miljoen huishoudens en bedrijven. Om dat werk in de toekomst te blijven doen, zijn jaarlijks ruim 130 nieuwe (elektro)monteurs nodig. We zien dat binnen deze doelgroep slechts 4 procent actief zoekt naar een andere baan. Met een vacaturedruk van 1:39 is de kans minimaal dat een monteur uit zichzelf bij Alliander solliciteert.

Met een vacaturedruk van 1:39 is de kans minimaal dat een monteur uit zichzelf bij Alliander solliciteert.

We informeren elke doelgroep over werk, de sfeer en de mogelijkheden bij Alliander. Dit doen we met specifieke content en campagnes binnen hun eigen omgeving. We merkten een behoefte van kandidaten om eerder en eenvoudiger contact op te nemen in het oriëntatieproces. Een die past beter bij hoe de nieuwe generatie keuzes maakt. Op plekken waar de kandidaat toch al aanwezig is, zoals social media, WhatsApp en Messenger, opende Alliander daarom de mogelijkheid om in gesprek te komen. Een beproefde werkwijze uit de e-commerce: conversational marketing. Maar dan voor recruitment.

Doelgroep getarget

Alliander zet leadadvertenties in op Facebook en LinkedIn voor de werving van technici. Via Facebook Leads, Click-to-Messenger en Facebook Jobs met Quick Apply Vacatures konden technici hun naam en telefoonnummer achterlaten. De doelgroep wordt getarget op basis van online kenmerken en interesse in techniek. Naar aanleiding van het contactverzoek, neemt Alliander buiten werktijden contact op met potentiële monteurs.

Er is kennelijk veel behoefte aan informatie en oriëntatie, maar niet iedereen wil direct solliciteren.

In de Click-to-Messenger campagne start de kandidaat online het gesprek via Facebook Chat. De chat opent met voorgeprogrammeerde vragen en antwoorden. Daarna volgt Alliander het gesprek op. De website werkenbijalliander trekt maandelijks 26.000 unieke bezoekers. Daaruit volgen 800 sollicitaties. Er is kennelijk veel behoefte aan informatie en oriëntatie, maar niet iedereen wil direct solliciteren. Daarom is op de nieuwe website een animatie van een chat opgenomen en een button waarmee de geïnteresseerde direct een Whatsapp-gesprek met de recruiter kan beginnen.

Wat was de impact van de case?

Deze aanpak maakt het sollicitatieproces eenvoudiger. De kandidaat komt snel en op het gewenste device in contact met de recruiter. Zo kan de recruiter al in een vroeg stadium meedenken met de kandidaat of Alliander bij hem past en welke vacature geschikt is. Vragen of onduidelijkheden worden op deze manier geen drempel om te solliciteren, maar juist een kans om een gesprek aan te gaan.

Vragen worden op deze manier geen drempel om te solliciteren, maar juist een kans om een gesprek aan te gaan.

Deze methode helpt kandidaten om de informatie te krijgen die nodig is. De meeste technici werken in groepen samen en hebben tijdens werktijd weinig kans om even te bellen of appen. Bij Alliander kan de kandidaat wanneer hij/zij dat wil contact zoeken. Via het platform dat bij zijn of haar wensen past. Dit alles zorgt dat de kandidaat betere informatie krijgt en zodoende een onderbouwde keuze kan maken om te besluiten te solliciteren.

Daarmee helpen we mensen om een goed beeld te krijgen voor een van de meest essentiële keuzes in iemands leven: een nieuwe baan aangaan. Alliander is daarom trots met deze aanpak ruimte te bieden voor het menselijk aspect in recruitment.

Alliander is trots met deze aanpak ruimte te bieden voor het menselijk aspect in recruitment.

De aanpak leidde tot 500 gesprekken met en 75 actieve sollicitaties van technici. Van wie uiteindelijk 7 technici zijn aangenomen. Daarnaast zijn 120 technici aan een talentpool toegevoegd. Op een totaal van 45 aangenomen technici, heeft Alliander met deze campagne dus bijna 20% van zijn hires vroegtijdig beïnvloed in hun oriëntatie- en keuzeproces.

chatten met alliander

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case bewijst de behoefte dat een kandidaat laagdrempelig contact op wil nemen op zijn manier met nieuwe communicatiemiddelen zonder direct te solliciteren en opent mogelijkheden voor conversational recruitment.

Bij Alliander kunnen potentiële kandidaten zonder drempel of commitment in contact komen met ons.

In deze arbeidsmarkt heeft de kandidaat het voor het zeggen. Bij Alliander kunnen potentiële kandidaten zonder drempel of commitment in contact komen met ons bedrijf. Zo kunnen we de kandidaat helpen te zoeken naar mogelijkheden en bepalen of de cultuur van Alliander de kandidaat past. Zodoende stellen we de doelgroep in staat om de regie in het proces terug te pakken. Alliander heeft dus het oriëntatieproces omgedraaid. Vanuit een éénrichtingskanaal naar een wederzijds gesprek.

In de zoektocht naar een baan spelen bij mensen allerlei gevoelens, emoties, wensen en twijfels op.

Tot slot: in de zoektocht naar een baan spelen bij mensen allerlei gevoelens, emoties, wensen en twijfels op. Alliander is in gesprek met mensen nog vóór ze kandidaat zijn. Zo zetten wij in ons recruitmentproces de mens dus weer op de eerste plaats. De mens centraal – welkom bij Alliander.

chatten met alliander

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Alle kandidaten
  • Alliander: Dian Hoes, Tamara Hofstede, Mirjam Boersma, Marloes Hulstijn, Marnix de Groot, Wouter de Jong
  • MrWork: Mees van Velzen, Roxanne Pieterse
  • Kaliber: Gert-Jan Noordanus

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

Zou het nu eigenlijk geen goede tijd zijn om je recruitment te outsourcen?

Uitbesteding van recruitment was de afgelopen jaren aan een gestage opmars bezig. Groei in deze zogeheten RPO-markt (kort voor Recruitment Process Outsourcing) beliep al jaren in de dubbele cijfers. Steeds meer organisaties zagen er wereldwijd brood in hun werving en selectie aan een externe partij te outsourcen, die daar volledig in is gespecialiseerd. Maar waarom zou dat nu ineens veranderd zijn?

Een van de voordelen van outsourcing is dat je makkelijker kunt op- en afschalen.

Een van de voordelen van outsourcing is immers dat je makkelijker kunt op- en afschalen, zeggen de diverse deskundigen die aan het woord komen in een recente whitepaper over de RPO-markt voor het komende decennium. Daarbij roeren zij zeven verschillende onderwerpen aan, van regulering tot algemene marktontwikkelingen, en van data en technologie tot klanten en concurrentie.

Dit zal niet afzwakken

In de whitepaper wordt duidelijk dat steeds meer sectoren RPO als strategie omarmen. En weinig lijkt erop dat de huidige coronacrisis die trend zal afzwakken. Of, zoals in de whitepaper valt te lezen: ‘De data laten nu eenmaal zien dat recruitment steeds complexer wordt. Dat betekent dat RPO-aanbieders voor steeds meer bedrijven interessanter worden, mits die aanbieders tenminste in staat zijn hun dienstverlening te verbreden.’

Vooral in Europa en in de opkomende markten is de outsourcing van recruitment aan een opmars bezig.

Vooral in Europa en in de opkomende markten blijkt het outsourcen van recruitment aan een opmars bezig. Dit trekt nieuwe aanbieders aan, en leidt tot een groeiende fragmentatie in de markt, zo wordt geschetst. Maar ook de vele nieuwe regelgeving zoals de GDPR/AVG speelt een rol: gespecialiseerde RPO-partijen kunnen daar immers makkelijker aan voldoen dan veel corporate recruiters. ‘En regulering zal naar verwachting alleen maar strenger worden. Voor RPO-aanbieders maakt dit een van hun sterkste selling points alleen nog maar sterker: zij kunnen hun klanten immers meer compliance bieden.

Toenemend belang van data

Als er één trend is die alle negen (!) voor de whitepaper geïnterviewden onderschrijven, is het wel die van het toenemende belang van data. Of het nu gaat om het combineren van data van verschillende bronnen, het genereren van inzichten of de data zo presenteren dat ze het recruitmentproces daadwerkelijk ondersteunen: voor RPO-aanbieders is het bijna een bestaansvoorwaarde. Daar komt bij dat bijna geen bedrijfsfunctie de afgelopen jaren zoveel heeft geïnvesteerd in technologie als HR. ‘Voor bijna elk onderdeel van recruitment komt wel nieuwe technologie op. Maar deze overvloed maakt het ook weer lastig om overzicht te creëren, wat de komende jaren consolidatie in dit gebied onvermijdelijk maakt.’

Doe de download

Benieuwd naar alle inzichten van de experts? Of meer weten over de voor- en nadelen van het outsourcen van al je recruitmentactiviteiten? Download dan nu de (Engelstalige) whitepaper The Start of a New Decade for the RPO Market 2020-2021.

rpo markt outsourcen recruitment whitepaper

Lees ook

 

Webinar als vacaturetekst 2.0 (inzending Brand New Sales)

Omschrijving van de case

Webinar als vacaturetekst 2.0

De arbeidsmarkt is krap en dat geldt in het bijzonder voor getalenteerde salesmensen. Traditionele methodes om nieuwe medewerkers aan te trekken zijn steeds minder effectief. Toch zijn er veel mensen die open staan voor een andere baan. De grote vraag is hoe werkgevers deze doelgroep kunnen bereiken én overtuigen tot een overstap.

De grote vraag is hoe werkgevers salesmensen kunnen bereiken én overtuigen tot een overstap.

Voor opdrachtgever E-WISE ging salesrecruitmentbureau Brand New Sales op zoek naar nieuwe medewerkers voor de verkoop van online nascholingspakketten voor leraren. E-WISE zocht 5 ambitieuze Accountmanagers met kennis en ervaring van het onderwijs, wat een weinig voorkomende combinatie is. Brand New Sales bedacht een online campagne, waarin voor het eerst in Nederland gebruik werd gemaakt van een webinar als wervingsinstrument.

Meer en betere kandidaten

Tijdens de live online uitzending van 30 oktober 2019 interviewde Arthur Balabrega (oprichter van Brand New Sales) sleutelpersonen van E-WISE. Alle relevante onderwerpen kwamen aan bod. Oorsprong bedrijf, de missie, visie, (commerciële) strategie, marktpropositie, verkoopproces, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. In 51 minuten kregen de deelnemers een authentiek en realistisch beeld van E-WISE en hoe het is om daar te werken.

In 51 minuten kregen de deelnemers een authentiek en realistisch beeld van E-WISE en hoe het is om daar te werken.

De deelnemers werden bovendien actief betrokken bij de uitzending en konden vragen stellen aan de sprekers of hun mening geven via de chatfunctie en polls.
Zo werd het met deze nieuwe recruitmentmethode voor E-WISE veel eenvoudiger om snel meer en beter geschikte mensen aan te nemen. Kandidaten kregen hierdoor in korte tijd meer en beter inzicht in hun mogelijke nieuwe werkgever. Met concrete informatie en een helder beeld van wat de vacature in de dagelijkse praktijk inhoudt, werd het bewustzijn van de deelnemers gestimuleerd. Dat triggerde juist die deelnemers die zich vereenzelvigen met het verhaal en leverde zodoende 22 sollicitaties op.

Wat was de impact van de case?

Resultaten online campagne Facebook/Instagram

  • Advertentiebereik totaal: 32.768
  • Advertentieweergaven: 82.487
  • Advertentie clicktrough: 2.117
  • Registraties webinar: 169

Resultaten webinar

  • Duur online uitzending: 51 minuten
  • Deelnemers live uitzending: 54
  • Deelnemers on-demand video: 82
  • Sollicitaties: 22
  • Vacature vervuld: 5

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inzet van een webinar biedt veel voordelen voor bedrijven en werkzoekenden. Op deze manier krijgen werkgevers meer en beter geschikte kandidaten. Met minder tijdrovende interviews worden de wervingsprocessen bovendien korter en stijgt hun fulfillment ratio. Het is de ultieme manier om potentieel werkzoekenden te bereiken, want een uurtje deelnemen aan een webinar is een heel laagdrempelige, vrijblijvende manier om een nieuwe werkgever te verkennen. En juist onder de potentieel werkzoekenden zitten vaak de beste kandidaten.

Kandidaten leren in drie kwartier alles wat zij willen weten over een werkgever.

Ook kandidaten profiteren van de webinars. Veel vacatureteksten blijven op de vlakte en werkenbij-video’s zijn meestal puur promotie. Maar in een webinar hebben ze online direct contact met leidinggevenden en accountmanagers, wat hun inzicht in het bedrijf aanzienlijk verbetert. Kandidaten leren daardoor in drie kwartier alles wat zij willen weten over een werkgever, wat op de traditionele manier zomaar drie uur kost.

webinar als vacaturetekst e-wise

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Brand New Sales
– Arthur Balabrega
– Michiel de Visser
– Maarten Borgmeijer

E-Wise:
– Ellen Smit
– Nulifer Akpinar
– Luuk van den Hoogen
– Lindy Cosemulder

Like No Other:
– Frank Felix

PR Social:
– Peter van Remmen:

Bakery Media
– Bram van Kattenbroek

webinar als vacaturetekst brand new sales

Kernwaarden en EVP als basis voor wervingscampagne: ‘Hoeveel % NS ben jij?’ (inzending NS)

Omschrijving van de case

In het voorjaar van 2018 introduceerde NS de campagneregel ‘De reis van morgen begint bij jou’ in haar arbeidsmarktcampagnes. In de nieuwe campagne, met flights in 2019 en vanaf week 5 in 2020, laten we zien wat voor verschillende NS’ers in hun werk belangrijk is. Ze vertellen over hun persoonlijke waarden. Deze zijn in lijn met de missie, visie en ambitie die onze koers bepalen: we zijn open en betrouwbaar, gaan voor resultaat en willen vooruit.

In de krappe arbeidsmarkt zien we dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn.

Het doel van de campagne is het vergroten van de merkbekendheid en de merkvoorkeur voor NS als werkgever. In de huidige krappe arbeidsmarkt zien we dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn en een ‘top of mind’ positie te creëren bij potentiële werknemers.

Uit de EVP blijkt dat NS een mensenbedrijf is. Dat zie je dus terug in de campagne.

De verdiepingsslag van de campagne is gebaseerd op het recente employer value propostion-onderzoek dat NS intern heeft uitgevoerd (2019), aangevuld met inzichten uit extern onderzoek. Uit de EVP blijkt dat NS een mensenbedrijf is. Dat zie je dus terug in de campagne. De belangrijkste waarden die uit het onderzoek naar voren kwamen, waren ‘ruimte voor ontwikkeling’, ‘vrijheid om je werk te doen zoals jij dat wilt’, ‘dynamiek in je werk’ en ‘impact hebben op de reis van miljoenen mensen’. Deze worden door de in de campagne geportretteerde collega’s door hun persoonlijke verhaal stuk voor stuk bevestigd en onderstreept.

hoeveel procent ns ben jij

Op de landingspagina van de campagne konden potentiële nieuwe collega’s met behulp van Companymatch testen hoeveel % NS zij zelf zijn.

Wat was de impact van de case?

De hoger opgeleide doelgroep maakt via deze campagne kennis met NS als werkgever. De campagne is te horen en zien geweest op verschillende (online) radiozenders, online display advertenties en online video’s. We hebben eigen kanalen ingezet zoals de schermen in de treinen en op de stations.

Onderzoek laat op bijna alle doelen op houding en gedrag een significante stijging zien.

Onderzoek vanuit Metrixlab laat zien dat op bijna alle doelen op houding en gedrag van de doelgroep een significante stijging te zien is in vergelijking met de nulmeting na de eerste campagne in 2018. NS wordt na de campagne significant meer gezien als werkgever die mogelijkheden, kansen en vrijheid biedt (43% vs, 31% na de eerste campagne in 2018) en waar je aan de reis van morgen werkt (58 vs. 43%). Ook is een significant hogere intentie om te solliciteren te zien (47% vs. 30%) en is werkenbijns.nl vaker bezocht naar aanleiding van de campagne (18% vs. 10%).

De radiocommercials scoren op de meeste fronten significant boven benchmark.

De radiocommercials scoren op de meeste fronten significant boven benchmark. Ze worden opvallend en relevant genoemd. Daarnaast worden ze leuk gevonden en zetten ze de respondenten aan tot actie. Met 101% van het verwachte bereik heeft de inzet van de commercials de doelstelling behaald. Ten opzichte van de bereik-doelstellingen hebben de online display advertenties en video’s maar liefst 280% en 185% van het verwachte bereik gerealiseerd. Het positieve effect vertaalt zich door naar de website. Tijdens de looptijd van de campagne steeg het bezoekersaantal met meer dan 50% en werden er ruim 60% meer vacature-alerts aangemaakt.

hoeveel ns ben jij

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne ‘Hoeveel % NS ben jij?’ heeft significant bijgedragen aan de doelstellingen op houding en gedrag ten opzichte van NS als werkgever binnen de doelgroep hoger opgeleiden. Juist door de campagne op te bouwen rondom verschillende collega’s wordt het menselijke karakter van NS nog meer benadrukt. Werken bij NS is impact maken. Met wie je bent én door wat je doet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Mascha van der Heijden, Hoofd Recruitment & Employer Branding NS
  • Brendan Jawetz, Adviseur Employer Branding a.i.
  • Esther Miedema, Communicatieadviseur Employer Branding
  • Lilian Vrolijk, Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie specialist
  • Mahreen Haroon, Online marketeer
  • Gonny Pullens, Sr. Accountmanager N=5

hoeveel ns ben jij

Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020

De maand in werving: 7 dingen voor recruiters die ons opvielen in coronamaand maart

Ja, er was ook nog wat met tramschutter Gökmen T. Gedoe met vluchtelingen op Lesbos en aan de Turks/Griekse grens. Forum voor Democratie dat zou gaan meeregeren in Noord-Brabant, en wiens voorman nog even tegen de VPRO ageerde. En de wereld draaide door zonder een dagelijkse Matthijs van Nieuwkerk op tv. Maar al dat nieuws stond heel maart natuurlijk ver in de schaduw van het om zich heen grijpende coronavirus. Van afgelaste songfestivals, sportevenementen en Formule 1’s tot verplicht thuiswerken en eventuele vaccins, en van instortende beurskoersen en economieën tot vele hartverwarmende lokale hulpinitiatieven. Maar wat speelde er in maart allemaal wat voor recruiters de moeite waard is om te onthouden?

#1. Bijna 6 op de 10 werven dóórrrr

Ja, de crisis hakt er flink in bij veel recruiters. Veel wervingsactiviteiten zijn min of meer direct stopgezet. Maar er zijn er velen die doorwerven. Misschien wel júíst nu. In een onderzoek(je) van SollicitatieLab onder 40 werkgevers zei bijna 6 op de 10 nog géén wervingsactiviteiten te hebben stopgezet. En terecht, want QSXL meldt in een persbericht dat de vele thuiswerkers méér reageren op vacatures dan gebruikelijk. Het bedrijf meldt een toename van gemiddeld 20% in het aantal reacties. Vooral (digitaal) kennismaken zou in de lift zitten.

Het laatste relatief goede nieuws in zware tijden komt van vacaturezoekmachine Adzuna. Zij melden over de eerste helft van maart een daling van 14,6 procent in vacatures in Nederland, en daarmee zou ons land het aantal vacatures in verhouding tot de meeste buren nog redelijk overeind houden. Kanttekening: het gaat hier natuurlijk wel om de weken vóórdat de regering strenge maatregelen afkondigde; cijfers over de tweede helft van maart volgen nog…

#2. Alliander: al 100 virtuele sollicitatiegesprekken

Een van de organisatie die nog volop doorwerft is Alliander. En daar genereerde het de afgelopen week ook veel aandacht mee. Het netwerkbedrijf voerde in een week tijd al ruim 100 online videogesprekken met potentiële nieuwe technische en IT collega’s, en vertelt daar op de eigen site over onder de kop: ‘Lege kantoren, maar wel sollicitaties‘. Inmiddels zijn de eerste collega’s op deze manier ook aangenomen.

Alliander gaat ook inzetten op virtuele evenementen om het werk op afstand zichtbaar te maken.

Alliander gaat ook inzetten op virtuele evenementen om het werk op afstand zichtbaar te maken. Daarvoor zet het onder meer de VR-beelden in waar het eerder al aan werkte. Logisch, want zeker voor kritische doelgroepen als technici en IT-specialisten zijn er ook nog steeds honderden vacatures. Sollicitanten geven daarbij overigens aan dat ze positief zijn over solliciteren via Skype of Teams en dat de procedures gewoon kunnen blijven doorlopen.

#3. Ook de rest van de wereld werft (soms) doorrrr

Ook in de rest van de wereld is de economie in een paar weken volledig veranderd. Maar waar velen hun procedures stilzetten, zijn er ook hier opmerkelijke lichtpuntjes te noteren. Wat te denken van Walmart dat aankondigt 150.000 mensen extra te zoeken, of Amazon, dat het houdt op zo’n 100.000 extra mensen? En dan staan verder ook nog grote aantallen op het lijstje van bijvoorbeeld CVS Health (50.000), Kroger (20.000), Papa John’s (20.000), Domino’s (10.000), Walgreens (9.500) en Pizza Hut (30.000). Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Zoals in elke crisis, zijn er dus ook altijd kansen. Ook in andere landen blijken bezorgers in deze tijden gewild, net als bijvoorbeeld vakkenvullers, chauffeurs en zorgpersoneel.

#4. Help ons oogsten

Een van de sectoren die in Nederland momenteel nog steeds met flinke schaarste kampt is de agrarische sector. ‘Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?’, zo vat de NOS het probleem kernachtig samen. Om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen heeft LTO Arbeidskracht daarom een platform in het leven geroepen, genaamd ‘Help ons oogsten‘. Er is ook een website, werkenindelandentuinbouw, die werkt als een soort prikbord. Werkgevers die een tekort aan werknemers hebben en werkgevers die personeel beschikbaar heeft kunnen zich hier melden. Dat geldt ook voor gecertificeerde uitzendbureaus, werknemers en ZZP’ers. Gedoeld wordt onder meer op mensen die nu zonder werk zitten, zoals in de horeca.

Voor het weekend hadden zich al 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2.500 mensen.

Voor het laatste weekend van maart hadden zich al 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2.500 mensen. Vanuit het hele land hebben daarnaast in een paar dagen tijd zo’n 1.000 individuele werkzoekenden zich gemeld. En ook zo’n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen, nu het oogstseizoen voor de deur staat. Nedflex, exclusief uitzendpartner van LTO Arbeidskracht, biedt in de backoffice ondersteuning bij het matchen van werkgevers en werkzoekenden.

#5. Jongeren willen ineens wél logistiek in

Ook de uitzendbranche wordt in deze coronacrisis doorgaans hard getroffen. Maar ook hier zijn lichtpuntjes. Zo constateert YoungCapital dat een branche die het de laatste jaren notoir moeilijk had – de logistiek – nu ineens wél op belangstelling van jongeren mag rekenen. ‘Wij hebben afgelopen week duizenden sollicitaties ontvangen van jongeren voor in de logistiek’, aldus een woordvoerder. Sinds het begin van de crisis is het aantal sollicitaties voor chauffeur, koerier of transportmedewerker met 46 procent toegenomen, aldus de uitzender. Hiermee is het aandeel van sollicitaties op de beroepsgroep logistiek nu 26% van het totaal aantal sollicitaties dat bij YoungCapital binnenkomt.

Het aandeel van sollicitaties voor de logistiek is nu 26% van het totaal aantal sollicitaties dat bij YoungCapital binnenkomt.

De sector zelf is overigens ook op allerlei manieren bezig de coronacrisis het hoofd te bieden. Zo is er eerder in maart de site stlwerkt.nl/wijhelpenelkaar gelanceerd, waar vraag en aanbod in de logistiek kosteloos bij elkaar worden gebracht. Transporteurs die bijvoorbeeld normaal werken voor de horeca kunnen hier werk vinden waar de logistiek nog wel doorgaat.

#6. Explosieve groei in zoekvolume thuiswerken

Niet zo verrassen, maar toch: in de weken dat Nederland massaal het thuiswerken leerde omarmen, is dat ook terug te vinden in ons vacaturezoekgedrag. Althans, Indeed meldt een explosieve groei in zoekvolume naar vacatures voor banen in combinatie met begrippen als ‘thuiswerken’ en ‘werken vanuit huis’. Sinds de uitbraak van COVID-19 in maart zou in Nederland het aantal zoekopdrachten hiernaartoe met 99% zijn toegenomen, oftewel: bijna zijn verdubbeld.

thuiswerken groeit in maart

Volgens Sander Poos, managing director bij Indeed, een kans die nog zoekende werkgevers niet zouden moeten laten lopen. ‘Als het voor een bepaalde functie mogelijk is om thuis te werken, zou ik dat nu ook duidelijk in mijn vacatures aangeven.’

#7. Solliciteren kan dus ook op tv

Een echte kijkcijferhit is het bepaald nog niet. De laatste uitzending trok zo’n 265.000 kijkers, de week ervoor waren dat er nog bijna 100.000 meer. Maar goed, het is wél op tv, en dat is ook al heel wat voor een programma waarin werving en selectie centraal staat. Het SBS6-programma De Sollicitatie kijkt over de schouder mee met werkzoekenden die solliciteren naar een nieuwe baan. Het gaat in alle gevallen om echte jobs – van schoenmaker tot hotelmanager – en échte sollicitatiegesprekken met échte werkgevers. En zo zijn er al 6 afleveringen gemaakt. Best interessant om ook voor recruiters eens te bekijken, een kijkje bij een ander in de keuken. Inclusief soms heel ongemakkelijke stiltes…

sollicitatie in maart

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we belangrijke trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

Kun je echt élk onderdeel van het recruitmentproces remote uitvoeren? (Jazeker!)

Recent kreeg ik een vraag van een directeur. Hij vroeg mij wat hij aanmoest met zijn recruitmentactiviteiten, in deze turbulente tijd. Behalve de vraag of hij nog wel werk zou hebben voor de potentieel nieuwe werknemer, zat hij ook met de vraag of hij wel iemand durfde aan te nemen zonder hem ooit de hand te hebben geschud. Een terechte vraag, denk ik, die ook niet zomaar te beantwoorden is. In recruitment speelt immers ook gevoel altijd een belangrijke rol. En hoe werkt dat als je alles remote doet?

Hoe erg is het dat we iemand niet meer live ontmoeten, voordat we hem of haar aangenomen hebben?

Maar het leidde bij mij dus tot de vraag: hoe erg is het eigenlijk dat we iemand niet meer live ontmoeten, voordat we hem of haar aangenomen hebben? Kunnen we alle essentiële stappen inmiddels op afstand doen, vanuit de huiskamer? Of zijn er toch dingen waarvoor je écht nog iemand fysiek moet tegenkomen? Ik loop daarvoor alle (mogelijke) onderdelen van het standaard recruitmentproces hieronder even stap voor stap door.

Stap 1: De vacature aanmaken

  • Simpel: je maakt in je recruitmentsysteem de vacature aan. Idealiter zit er in het ATS al een ‘approval flow‘, waarmee iedereen die akkoord moet geven ook akkoord kan geven. Helemaal remote te doen dus. En anders kun je het akkoord natuurlijk ook prima via een mailtje of een andere applicatie verkrijgen. Oftewel:

Kan het remote? ✅

Stap 2: De vacature-intake

  • Goed, we hebben nu een vacature. Maar wat moet er dan precies instaan? Daarvoor dient de vacature-intake. Dat is in de praktijk meestal een samenspel tussen hiring manager en recruiter. Maar ook dat kan uitstekend remote, bijvoorbeeld via de Online Vacature Intake van Recruitment Accelerator. Heb je alles ingevuld en afgerond? Dan krijg je daar vervolgens ook meteen een wervingsadvies en een door een professionele vacaturetekstschrijver geschreven vacaturetekst. Vanzelfsprekend: ook allemaal op afstand. Dus:

Kan het remote? ✅

Stap 3: De vacature bekend maken

  • Je hebt nu een goede, wervende vacaturetekst. Dan is het natuurlijk zaak dat je doelgroep er ook kennis van neemt. Dat doe je door ze vervolgens ook te (laten) publiceren in de media die relevant zijn voor jouw doelgroep. Die hoef je tegenwoordig niet eens meer zelf uit te zoeken, ook daar zijn allerlei systemen voor die voor jou bepalen wat je ideale middelenmix is.

Kan het remote?✅

Stap 4: De eerste selectie

  • Heeft de vacature online bereik gehad? Dan stromen de sollicitanten hopelijk binnen. Altijd een spannend moment. Maar moet je daar elkaar ook voor ontmoeten? De eerste selectie van de sollicitanten kun je gewoon in het recruitmentsysteem doen. Zowel recruiter als vacaturehouder. Of anderen die er iets over te zeggen (willen) hebben. En mocht dat niet kunnen? Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om een call op te zetten en de kandidaten 1 voor 1 te bespreken en daarna een eerste beslissing te nemen.

Kan het remote?✅

Stap 5: Het assessment

  • Wil je jouw kandidaten laten testen om zeker te weten of ze wel geschikt zijn? Ook assessment gebeuren tegenwoordig allang niet meer altijd in een fysiek assessmentcenter, maar steeds vaker volledig online. Door gamification, bijvoorbeeld. En wat als je dan toch per se een live rollenspel wil? Ook daar zijn inmiddels vast wel online oplossingen voor. Dus:

Kan het remote?✅

Stap 6: Het eerste gesprek

  • Tot nu toe heb je als recruiter de kandidaat nog steeds niet gesproken. Dat moment is nu aangebroken. Maar moet je hem of haar daarvoor echt bij jou op kantoor uitnodigen? Het eerste interview met de recruiter gaat vaak al jaren remote, of het nu telefonisch is of via Skype, Zoom, Teams, FaceTime (voor Apple-gebruikers) of een andere tool. Oftewel:

Kan het remote?✅

Stap 7: Het sollicitatiegesprek

  • Niet alleen jij als recruiter wil de kandidaat spreken, dat wil de vacaturehouder natuurlijk ook. En wel zo snel mogelijk. En ja, de vacaturehouder is daarbij vaak gewend dat de kandidaat naar jullie toekomt. Maar de vraag is: is dat echt nodig? Het interview tussen kandidaat en de vacaturehouder kan ook prima telefonisch of via video. Dat scheelt vaak ook weer bias, en levert de kandidaat ook geen verkeersstress op. Dus:

Kan het remote?✅.

Stap 8: Het teamgesprek

  • Soms is het niet alleen de vacaturehouder die de uiteindelijke beslissing neemt, maar mag het hele team meepraten. Een vroege kennismaking met de laatste kandidaat(/kandidaten) is fijn voor zowel collega’s als kandidaat zelf. Maar ook daarvoor is fysiek aanschuiven niet letterlijk nodig. Het interview tussen kandidaat en het toekomstige team kun je ook prima doen met de juiste tooling (Teams/Skype/Zoom/Slack), zodat iedereen makkelijk kan meedoen in het gesprek.

Kan het remote?✅

Stap 9: De gezamenlijke lunch

  • De gezamenlijke lunch dan? Tja, dat wordt natuurlijk wel ff een dingetje. Dus die moeten we – in tijden van social distancing – helaas uit het proces halen. Maar wees eerlijk: hoe belangrijk was die lunch in het hele proces? En via bijvoorbeeld de app Houseparty kun je natuurlijk ook prima online een social meeting organiseren. Dus:

Kan het remote?✅

Stap 10: De rondleiding

  • De rondleiding op kantoor? Nog zoiets waarvan je op het eerste gezicht misschien denkt dat het niet makkelijk op afstand kan. Maar is het niet mooi als iemand die wel op kantoor aanwezig is een remote rondleiding geeft aan de sollicitant? Zo kan deze vast een goede indruk krijgen van hoe zijn of haar nieuwe werkomgeving eruit gaat zien. Zonder dat hij of zij fysiek erheen hoeft te komen. Oftewel:

Kan het remote?✅

Stap 11: Het 1-op-1-contact

  • Oké, je wilt met een bepaalde kandidaat verder. Zowel jij als de vacaturehouder zijn enthousiast. Maar moet je dat dan live beklinken? De behoefte om elkaar live te ontmoeten, is logisch. Maar eerlijk alle laatste vragen en eventuele zorgen bespreken kan ook prima op afstand. En ja, bespreek dan vooral ook die behoefte aan live contact. Want dat is heel menselijk. Voor alle betrokken. En bespreek dan ook direct hoe je daarmee wil omgaan. Net als altijd is het superbelangrijk dat recruiter en vacaturehouder regelmatig contact hebben om kandidaten en ontwikkelingen te bespreken. Maar ook dat kan op afstand.

Kan het remote?✅

Stap 12: De pre-employment screening

  • Is het nog nodig om de kandidaat vooraf te screenen? Wil je zeker weten dat het hele cv klopt? Of is nog een VOG nodig? Om het verhaal compleet te maken is een zogeheten Pre Employment Screening vaak essentieel. En dan schakel je een bedrijf als Validata in. Dat – vanzelfsprekend – volledig op afstand werkt. Dus:

Kan het remote? ✅

Stap 13: Het contract

  • En dan zijn we bijna bij het finale onderdeel van het recruitmentproces: het sluiten van de deal, Dit gebeurt nu ook al vaak telefonisch (remote) met een bevestiging op papier. Maar een pdf’je met digitale handtekening werkt natuurlijk net zo goed. Handen schudden overbodig.

Kan het remote? ✅

Stap 14: De pre- en onboarding

  • Is het contract eenmaal getekend, dan duurt het vaak nog wel even voordat de kandidaat ook echt kan starten. Juist deze preboardingfase leent zich goed om online de nieuwe medewerker vast wegwijs te maken in jouw organisatie. Stuur door wat hij of zij alvast moet weten, en hou ook in deze tijd regelmatig – digitaal – de vinger aan de pols. En staat de kandidaat echt voor zijn eerste werkdag? Ook dan kan de onboarding best op afstand plaatsvinden. Niet altijd ideaal, maar hé, nood breekt soms wet. En dan blijkt er vaak veel mogelijk. Oftewel:

Kan het remote? ✅

Conclusie: het kan allemaal remote

Veertien vinkjes. Dus al met al kun je wel concluderen dat in de basis het recruitmentproces zich uitstekend leent om volledig remote uit te voeren. Ook andere activiteiten in het recruitmentvak zijn overigens heel goed virtueel te doen. Ik zie bijvoorbeeld ook een nieuw leven voor Second Life, met daarin virtuele carrière-evenementen. Geen enkele reden dus om nu te stoppen met werven, tenminste: als je nog steeds openstaande vacatures hebt. Remote Recruitment? Het kan echt. Ga, als het even kan, dus ook vooral door met werven.

P.S. Stem gebruik van de verschillende samenwerkingsoplossingen natuurlijk wel even goed af met de security & privacy officer af van je organisatie. Niet alles mag je (altijd) zomaar gebruiken volgens AVG (GDPR)-regulering.

Peer Goudsmit over remote recruitmentOver de auteur

Peer Goudsmit is Recruitment Lead a.i., coach, interim recruiter, strategisch recruitmentadviseur en een van de oprichters van Recruitment Accelerator. Dit verhaal verscheen in aangepaste vorm ook al op LinkedIn.

Meer weten?

Op 9 april organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de allereerste ‘Live online class remote recruitment‘. In de deze online class krijg je inzicht in hoe het remote sollicitatieproces eruitziet en hoe je op afstand een goed gesprek kunt voeren. De start van de live online class op 9 april is om 10.00 uur en eindigt om 11.30 uur. Schrijf je dus snel hier in.

Feel Good Friday: corona maakt volop recruitment-creativiteit los

De coronacrisis laat niemand onberoerd. Ook in de recruitmentwereld hakt de crisis er flink in. Maar tegelijk is het ook hoopvol om allerlei nieuwe initiatieven te zien ontstaan. Vorige week somden we al 12 initiatieven op, vooral om vraag en aanbod in zorgpersoneel beter en sneller bij elkaar te brengen, of snel in andere zorgvragen te voorzien. Maar daar bleef het duidelijk niet bij. Ook deze week waren er weer vele hartverwarmende initiatieven te ontwaren. We doen opnieuw een kleine greep:

#1. Recruitee en Recruitment Moves: gratis en veel korting

Recruitment Moves is een partnerschap aangegaan met Recruitee om bedrijven te helpen die door de huidige pandemie worden getroffen. De twee organisaties willen getroffen bedrijven helpen om alle steun die door vrijwilligers wordt aangeboden zo efficiënt mogelijk te verwerken. Recruitee helpt hierbij door hun platform tijdelijk kosteloos aan te bieden, en Recruitment Moves zal helpen bij de inrichting van het platform met een korting van 50% op het normale tarief.

#2. RECtalks: gratis adviesgesprekken

Bij HetRecruitingKantoor dragen ze een steentje bij met RECtalks: gratis adviesgesprekken voor organisaties die worstelen met een recruitmentuitdaging. Voor de zorg, maar ook voor andere organisaties die nu geraakt worden. ‘We bieden je gratis ondersteuning aan bij je actuele recruitmentuitdaging veroorzaakt door de coronacrisis. Wij zijn er om mee te denken, te adviseren en/of je verder in contact te brengen met de juiste experts. We bieden een luisterend oor, maar helpen je vooral jouw uitdaging snel een beetje kleiner te maken. Praktisch en effectief.’

#3. Ondernemers verbinden: extra handen uit de mouwen

Op het platform ‘Ondernemers verbinden‘ kunnen ondernemers die wel wat extra handen kunnen gebruiken in contact komen met (kleine) ondernemers of zzp’ers die hun inkomen zien wegvallen en handen uit de mouwen willen steken. Denk aan: mediabedrijven die door al het coronanieuws niet meer toe komen aan randklussen. Of supermarkten en drogisterijen die wel wat extra orderpickers of chauffeurs kunnen gebruiken. De inspiratiebron voor deze site was een supermarktondernemer. De Gelderlander schreef er ook al een mooi verhaal over.

#4. NLmobiliseert: in de bres voor een ander

‘Nu zit je nog thuis door coronamaatregelen, morgen kun je een deel zijn van de oplossing’, zo opent de vorige week gelanceerde site nlmobiliseert zijn homepage. Dit idee is ontstaan uit het brein van de Schijndelse horeca-exploitant Thomas de Groot, bekend van de jongerencafés De Sok en Visite. Hij kwam op het idee toen hij van het kabinet hoorde dat hij minimaal drie weken zijn zaken zou moeten sluiten.

Hij zocht daarop contact met de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Nederlandse hoofdkantoor van Synergie, het internationale uitzendbureau voor arbeidsmigranten. Zij sloegen de handen ineen, en nu is er dan een site met daarop drie functies: snel personeel vinden, snel personeel aanbieden en snel werk vinden. ‘Waar het om draait is dat iedereen elkaar zowel financieel als praktisch helpt in een tijd dat hulp essentieel is. Dit is het moment waarop iedere Nederlander laat zien dat hij bereid is te mobiliseren en in de bres te springen voor een ander!’, aldus het bijbehorende persbericht.

#5. FlexExchange: over- en onderbezetting gematcht

Uitzendbureau HOBIJ uit Veghel lanceerde eind vorige week een soortgelijk platform: FlexExchange. ‘De match in flexibele arbeid gaat over alle soorten functies, maar zelfs ook materiaal’, aldus HOBIJ-directeur Han van Horen. ‘Denk bijvoorbeeld aan de inzet van tenten bij ziekenhuizen of het opschalen in vrachtvervoer. Hopelijk zet het ondernemers aan om creatief te denken en elkaar te helpen.’

‘Hopelijk zet dit platform ondernemers aan om creatief te denken en elkaar te helpen.’

Door de coronacrisis zag HOBIJ bij sommige bedrijven al snel overcapaciteit ontstaan, bij andere ontstond juist ondercapaciteit. Met het nieuwe platform probeert het uitzendbureau nu die twee belangeloos aan elkaar te koppelen.

#6. Werken in de land- en tuinbouw: voedselvoorziening gegarandeerd

Dit platform is ontstaan doordat veel land- en tuinbouwers door de coronacrisis een tekort aan arbeidskrachten hebben. Tegelijkertijd hebben andere ondernemers, bijvoorbeeld in de horeca of evenementenbranche, momenteel geen werk voor hun personeel. Dit platform probeert ze samen te brengen zodat ook dit jaar een goede voedselvoorziening worden gegarandeerd. Met steun van onder meer het UWV, de ABU en NBBU.

#7. Blackbear: 2.500 talenten willen meedenken

Het digitale platform BLACKBEAR, waarbij meer dan 2.500 jonge talenten zich hebben aangesloten, is tijdelijk kosteloos opengesteld voor startups, MKB’ers en andere organisaties. Het platform wil zo werkgevers en werknemers helpen met uitdagingen die voortkomen uit de crisis rond het coronavirus. Doel is om de denkkracht van jonge talenten te koppelen aan bedrijven die ondersteuning willen bij hun uitdagingen. Onder meer Antea group, Glamorous Goat en TMCbedrijfskleding nemen al deel aan het initiatief.

#8. Werken tegen corona: samen het virus aanpakken

Initiatief van uitzendbureau Binck, dat ‘het coronavirus samen wil aanpakken’. ‘In een aantal sectoren zijn enorme tekorten aan personeel’, staat op de site te lezen. ‘Terwijl er in andere bedrijfstakken veel mensen gedupeerd thuis zitten. Aanpakkers die gewend zijn om normaal gesproken keihard te werken en die we nu juist hard nodig hebben. Ons doel is om deze mensen aan het werk te krijgen. Wij gaan regelen dat deze groepen samenkomen en elkaar kunnen helpen.’

#9. Blauw helpt: de KLM vliegt vrijwillig uit

Ook vanuit tal van grote bedrijven zie je momenteel creatieve initiatieven ontstaan. Eén van de meer opvallende is bijvoorbeeld ‘Blauw Helpt!‘, opgezet door een groepje piloten. Als gevolg van het coronavirus hoeven veel KLM-medewerkers de komende maanden minder te werken. Daarom kunnen ze zich in die tijd via dit platform vrijwillig inzetten op plekken waar ze wel wat hulp kunnen gebruiken. Van zorginstelling en ziekenhuis, tot de mantelzorg en voedselbank, en van de hond uitlaten tot koffie schenken in verzorgingshuis: de KLM’ers willen het allemaal doen.

#10. Cornerstone: gratis trainingen online

ATS-leverancier Cornerstone heeft afgelopen week Cornerstone Cares gelanceerd, een gratis en interactief learning platform waarop werknemers cursussen kunnen volgen vanaf hun thuiswerkplek. Dan gaat het bijvoorbeeld over tips over productief thuiswerken, maar ook over stressmanagement. Ook is er veel content te vinden over het coronavirus zelf, waarbij je aan de hand van video’s en infographics kunt leren wat de juiste stappen zijn om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen.

Jouw initiatief er niet bij? Laat het even weten! Dan nemen we hem mogelijk nog op.

Lees ook

Hoe lang is de ideale vacaturetekst?

Als je een vacaturetekst schrijft is het lastig om de balans te vinden. Je wil de kandidaat enerzijds graag zoveel mogelijk informatie geven, maar anderzijds moet het voor hem of haar ook wel behapbaar blijven. Hoe pak je dat aan? Waar ligt die balans? Wij geven 5 tips.

#1. Spreek in de taal van de doelgroep

De tone-of-voice moet je aanpassen aan de mensen die je wil bereiken. Gaat het om een senior positie in de bancaire sector? Dan kun je de toon wat zakelijker aanzetten. Zijn het starters in de creatieve hoek? Dan moet jij ook creatief zijn! En anders kun je natuurlijk ook 3 verschillende vacatureteksten geven, zoals LeadLogic deed. De taal van de doelgroep bepaalt ook mede hoe lang de tekst mag zijn.

#2. Begin met het belangrijkste

Mensen zijn ongeduldig, zeker als het gaat om teksten. Zorg er daarom voor dat je met het meest belangrijke begint (denk aan omvang FTE, functie-inhoud en vereisten) in plaats van een ellenlang verhaal dat veel opbouw vereist. De tekst moet ook goed scanbaar zijn, dus wees niet al te zuinig met witregels en bulletpoints. Als de tekst overzichtelijk is, maakt de lengte al meteen minder uit: de lezer kan dan zijn weg al scannend vinden.

#3. Schrijven is schrappen

Het is lastig, maar wees kritisch in wat je opschrijft. Wat moet er écht instaan? Wat maakt het écht een betere vacature? Elk woord dat je kunt schrappen, is mooi meegenomen. Laat het vooral ook nog even kritisch nalezen door iemand anders, want zelf lees je soms over fouten of onnodige woorden heen.

Wees kritisch in wat je opschrijft.

#4. Benoem alleen de hoofdverantwoordelijkheden

Een functie kan vele taken omvatten, maar als je die allemaal opsomt wordt het lijstje vaak wel erg lang. Bedenk daarom wat de hoofdverantwoordelijkheden zijn en schrijf alleen dát op: dat is immers waar het in de kern om gaat. Eventuele andere taken kunnen altijd nog later in het sollicitatiegesprek worden toegelicht.

#5. Kijk naar opleidingsniveau

Het gevraagde opleidingsniveau voor de functie heeft invloed op hoe lang je de vacature kunt maken. Bij een hogere opleiding mag je namelijk een hogere aandachtsspanne verwachten. Gemiddeld ligt de lengte van een ideale vacaturetekst tussen de 600 en 700 woorden, maar voor iemand met een academische achtergrond kun je hier best iets boven zitten en voor iemand met een mbo-achtergrond wat lager.

Meer weten?

Kom dan op 23 juni naar de workshop Schrijven van vacatureteksten van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Via een workshop gecombineerd met een online kennisportal leer je dan doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven.

Lees ook